Wellicht wat kennis om te delen hier op het forum. Ik zie weinig tot geen verschil in prestaties (lees de WAR - stooklijn is nagenoeg identiek op beide warmtepompen) in mijn woning en de woning van mijn vader. In mijn woning heb ik 17mm h-o-h 10cm gebruikt en ligt de leiding strak onder de tegel tovjacovn schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 10:46:
De andere grafiek van de hierboven genoemde site geeft denk ik ook duidelijk aan dat je HOH laag moet houden.
[afbeelding]
Dan zit je met lagere vloer temperatuur ook in een beter gebied van de COP van de WP.
Is ook nog hier een keer uitgelegd voor simple zielen zoals ik zelf
[afbeelding]
de andere woning waarbij een 20mm buis gebruik is (3,4 wanddikte) die 20cm h-o-h ligt en in het beton gestort is en dus ruim onder de vloer ligt.
beide afgitesystemen werken prima met een stooklijn van max 32 graden Ta. Wat ik dus wil zeggen is dat zolang je vloerverwarming hebt en netjes kringen maakt van 100 meter je (in mijn ogen) prima uit de voeten kan met 17m slang en dan rond de 10cm of 15cm h-o-h.
Zelfde verhaal met 1"", of 22mm aansluiten. Ook hier geen merkbaar verschil gezien in flow. Dus blijf vooral met je verstand naa rje installatie kijken en als je idd heel veel bochten moet maken ga dan ff iets dikker zitten maar als het allemaal vrij rechtoe rechtaan is dan is 22mm prima.
in het kort zou ik checken op 3 hoofdcriteria (naast wat subzaken):
1) vloerverwarming 17mm 15cm h-o-h met kringen max 100m
2) buitenunit niet te ver van binnenunit en anders wellicht monoblock overwegen en die goed isoleren (wellicht kunnen mono bezitters hier iets over zeggen)
3) voldoende capaciteit wp zodat je weinig defrosts krijgt en idealiter pomp nooit boven de 80% komt (defrosts zijn killing omdat het a) berperkt vermogen uit circuit trekt maar vooral b) je die periode niet kan verwarmen en je kw warmte per uur dus sterk daalt wat niet in de handleidingen staat)
Buffervaten kent iedereen mijn mening wel over dus daar ga ik niks over zeggen
en dan nog; pak de tabel van tomexergie erbij (ERG GOED WERK!!) en kijk naar het verschil tussen slechtste en beste pomp. Zal niet meer dan 20% tussen zitten en kost op jaarbasis dus zo'n 3000kwh * 20% = 600kwh * 17 cent = 100 euries. en dat is dus echt het maximum in performance verschil.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge