Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 135 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.067 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zegel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 21:01
joostmaas schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:29:
[...]

Ik ga het doen via domotica. Pana heeft daar prima opties voor. Standaard heeft de Pana een WAR regeling en die kun je heel flexibel instellen. Dat zou voor de wp al voldoende moeten/kunnen zijn. De gasketel zou dan gewoon op thermostaat kunnen blijven. De Panasonic heeft ook een thermostaat aansluiting (er zijn ook eigen Panasonic thermostaten, maar elke aan/uit werkt denk ik). Een truuk die in deel 1 van dit forum wordt beschreven voor de Elga, maar ook voor de Pana te gebruiken (lijkt me) is twee thermostaten waarbij je de temperatuur van de wp iets boven die van de gasketel zet: alleen als de WP het niet lukt om op temperatuur te komen schakelt de cv bij. Aangezien ik de Pana's nog in bestelling heb weet ik niet hoe dit allemaal in de praktijk uitpakt, maar er zijn al veel tweakers met Pana's en ik neem aan ook sommige met een bivalente opstelling. Heren?
Jij gebruikt het woord "Pana's" ; ga je ze in een cascade opstelling gebruiken of met buffervat? Heb je ergens een plaatje?
En je zegt: de gasketel zou dan gewoon op de thermostaat kunnen blijven: ik heb altijd begrepen dat je bij de instelling "bivalent"de thermostaat op de Pana aansluit; en dat deze de gasketel bijgeschakeld wanneer nodig? ( ik begrijp de oplossing met twee thermostaten, maar ik gebruik een Evohome systeem - dus lastig)

Wat ik van de Elga mooi vind is dat ook het aanwarmen door de gasketel wordt gedaan indien nodig - en dat voor het op temperatuur houden van de ruimte de WP het weer overneemt. Dit soort van schakelingen - zijn die uniek voor de Elga of is dat een reguliere eigenschap van Bivalente regelingen ook in ( Panasonic) Monoblocks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Joris 407 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:51:
Hmm, eindelijk even tijd om er netjes aan te rekenen, maar ik kan de investering, vanwege ons lage energieverbruik, niet echt rechtvaardigen of ik moet foute aannames doen? Ik vind het bijna ongelooflijk dat, ondanks subsidie en inkoopacties, het nog niet echt uit kan..

[afbeelding]

Wat ik wel moet zeggen is dat we nu behoorlijk selectief stoken en dat wordt met wp minder; we zouden er comfort voor terug krijgen.
Ik zit in precies dezelfde situatie, maar kom op een tvt van 7 jaar door een hogere COP te nemen en de kostenbesparing van een lager capaciteitstarief mee te nemen (40 euro per jaar bij Liander). En bij stijgende gasprijs wordt het nog korter terwijl je met eigen opwek de elektriciteitsprijs hetzelfde blijft.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:19
Joris 407 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 13:20:
[...]

In mijn poging een afweging te maken tussen de inkoopacties die nu lopen voor de ELGA en bovengenoemde Pana probeer ik me een beeld te vormen van hoe deze deze Panasonic WH-MDC05F3E3 geïnstalleerd moet worden.
Zijn er mensen die een schema kunnen posten van hoe zij hem geïnstalleerd hebben?
Is hij simpelweg parallel te plaatsen aan de bestaande CV-ketel? (Met de nodige keerkleppen).
Hoe wordt deze warmtepomp aangestuurd in combinatie met de CV ketel? Allebei een eigen thermostaat? Hoe werkt dit samen?

En misschien een noob vraag: ik meen dat de Pana ook voor SWW ingezet kan worden en de Elga niet. Waar zit het verschil?
Misschien kun je de Daikin intergas hybrid ook op je shortlist zetten? Vind ik een aanrader namelijk!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
zegel schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:08:
[...]

Jij gebruikt het woord "Pana's" ; ga je ze in een cascade opstelling gebruiken of met buffervat? Heb je ergens een plaatje?
En je zegt: de gasketel zou dan gewoon op de thermostaat kunnen blijven: ik heb altijd begrepen dat je bij de instelling "bivalent"de thermostaat op de Pana aansluit; en dat deze de gasketel bijgeschakeld wanneer nodig? ( ik begrijp de oplossing met twee thermostaten, maar ik gebruik een Evohome systeem - dus lastig)

Wat ik van de Elga mooi vind is dat ook het aanwarmen door de gasketel wordt gedaan indien nodig - en dat voor het op temperatuur houden van de ruimte de WP het weer overneemt. Dit soort van schakelingen - zijn die uniek voor de Elga of is dat een reguliere eigenschap van Bivalente regelingen ook in ( Panasonic) Monoblocks?
De Daikin hybrid kan dat ook. Met de booster functie op aan gaat de gasketel meedoen bij delta T vanaf 3k

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Hmm, eindelijk even tijd om er netjes aan te rekenen, maar ik kan de investering, vanwege ons lage energieverbruik, niet echt rechtvaardigen of ik moet foute aannames doen? Ik vind het bijna ongelooflijk dat, ondanks subsidie en inkoopacties, het nog niet echt uit kan..

[afbeelding]

Wat ik wel moet zeggen is dat we nu behoorlijk selectief stoken en dat wordt met wp minder; we zouden er comfort voor terug krijgen.
Toen ik ging rekenen kwam ik er ook niet uit. Daarom ben ik op de Daikin hybride uitgekomen. Heb ik ook meteen een nieuwe ketel. En geen bijzondere wijzigingen aan de installatie.

De WP doet tot nu toe praktisch alles in z'n uppie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Zo. 3x dat is wel veel eer en propaganda.

Ff dimme nu ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
zegel schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:08:
[...]

2 WP's apart (met 'nood'-doorverbinding): één voor vv/pv/wv op zltv, 1 voor LVT alu-radiatoren met anti-pendel buffervat, bivalent met gasketel (strenge vorst). 'Ze kosten toch niks.' Pana kan de cv-ketel volgens mij niet schakelen (maar weet ik niet zeker: ik ga het via domotica doen met pana alleen in uitzonderingsgevallen afwijkend van WAR, maar WAR wellicht wel door domotica aanpasbaar maken (dat project gaat nog wel een jaartje duren...), zodat ik totale controle over met name gasketel heb). De Elga stuurt wel de cv ketel zelf aan (maar wordt soms niet gebruikt om uiteenlopende redenen: zie deel 1 van dit forum: daar zijn diverse mensen niet blij met hoe de Elga dit regelt, maar inmiddels is Elga ook weer verandert, dus voor details moet je bij recente Elga aanschaffers zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 22:11
Knowbody schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:24:
[...]

Toen ik ging rekenen kwam ik er ook niet uit. Daarom ben ik op de Daikin hybride uitgekomen. Heb ik ook meteen een nieuwe ketel. En geen bijzondere wijzigingen aan de installatie.

De WP doet tot nu toe praktisch alles in z'n uppie
Wat kost die dan? Waar te koop? Mijn ketel hoeft nog niet vervangen te worden, dan zal het niet uit kunnen denk ik?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Beatman schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:10:
[...]

Ik zit in precies dezelfde situatie, maar kom op een tvt van 7 jaar door een hogere COP te nemen en de kostenbesparing van een lager capaciteitstarief mee te nemen (40 euro per jaar bij Liander). En bij stijgende gasprijs wordt het nog korter terwijl je met eigen opwek de elektriciteitsprijs hetzelfde blijft.
Welke warmtepomp kijk jij naar?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Noord27 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 23:23:
[...]

De lokale installateur zweert bij Techneco. Een offerte laat zien dat een Techneco Loria Duo 6008 (dus met 190 liter SWW vat) onder aan de streep €8000,- kost. Daar gaat nog €2300,- subsidie vanaf. Die €8000,- is inclusief volledige installatie, doorvoer gevel+dak en aanpassingen meterkast.

Dit is een 7,5 of 8kW model. Netto €5700,- investering.
Mooie prijs en Techneco staat garant voor prima ondersteuning als ik de mede forumleden mag geloven.
Ik zou zeggen met beide handen aanpakken.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38

[afbeelding]

Hobbies mogen geld kosten ;)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
Joris 407 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:35:
[...]

Welke warmtepomp kijk jij naar?
Ik kijk naar een ELGA. Een Fujitsu waterstage van 6 kW zou mij ongeveer € 2000 meer kosten en dat is niet rendabel te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Beatman op 02-01-2017 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Joris 407 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:33:
[...]

Wat kost die dan? Waar te koop? Mijn ketel hoeft nog niet vervangen te worden, dan zal het niet uit kunnen denk ik?
Jouw ketel was 3 jaar ?

Mijn ketel was 10 en ook niet af. Maar goed een beter aanbod onder de streep zou de elga zijn maar dan heb je een kleinere wp.

Reken op installatie op 6000 a 6500

Subsidie 2300

Dus voor 4200 kun je klaar zijn.

Over 10 jaar zien we wel weer verder dan ziet de wereld van de warmtepompen er vast weer iets anders uit.

Oja waar te koop ? Overal. Elke installateur.

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 02-01-2017 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Knowbody schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:07:
[...]

Jouw ketel was 3 jaar ?

Mijn ketel was 10 en ook niet af. Maar goed een beter aanbod onder de streep zou de elga zijn maar dan heb je een kleinere wp.

Reken op installatie op 6000 a 6500

Subsidie 2300

Dus voor 4200 kun je klaar zijn.

Over 10 jaar zien we wel weer verder dan ziet de wereld van de warmtepompen er vast weer iets anders uit.

Oja waar te koop ? Overal. Elke installateur.
Met de huidige inkoopactie via Qurrent is een elga incl installatie 'maar' €1500,-. en dan kan het dus eigenlijk nog steeds niet uit..(zie mijn berekening hierboven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Joris 407 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:19:
[...]

Met de huidige inkoopactie via Qurrent is een elga incl installatie 'maar' €1500,-. en dan kan het dus eigenlijk nog steeds niet uit..(zie mijn berekening hierboven)
Reeds zuinige stokers kunnen weinig besparen zo simpel ligt het.

Dan wachten tot je CV onkosten gaat krijgen.

Of uit principeoverweging een WPtje nemen ter ondersteuning.

Een ding staat vast: gas wordt steeds duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 14:49
Joris 407 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:19:
[...]

Heb dezelfde situatie als jou maar dan zonder zonnepanelen.
650m3 gas verbruik per jaar, dus eigenlijk kan het niet uit.. maar begin toch sterk de Qurrent actie te overwegen.

Mijn huidige ketel is 14 jaar oud, maar doet het nog prima. Stoken kan ik niet optimaal door het hoge minimale vermogen van deze ketel (55 graden is het laagste wat ik kan stoken daar onder wordt t pendelen).

Zit een beetje te brainstormen.. stel dat de ketel over 3 jaar te veel gaat kosten om te repareren en de Elga is al in huis en operationeel.

De elga kan mijn woning wss gewoon zelf verwarmen (alleen even de vraag hoe hij om gaat met te koude temperaturen onder -8).
Dan zou ik voor tapwater ook een doorstromer kunnen kopen en zo volledig van gas af (kook al op inductie).

En de elga kan koelen dus ideaal voor de zomermaanden

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 02-01-2017 17:11 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:32

[afbeelding]

wat ik bij zulke berekeningen meestal zie

dat de wp zich altijd moet terugverdienen, en een cvketel schijnbaar niet

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:40
crazyharrie schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:37:
[...]

Mooie prijs en Techneco staat garant voor prima ondersteuning als ik de mede forumleden mag geloven.
Ik zou zeggen met beide handen aanpakken.
Nog niet getekend, omdat de installateur niet garant kan staan dat het toereikend is voor onze situatie.

Waarom biedt men dan zoiets aan? Als je iets wil verkopen wat wellicht niet aan de verwachtingen voldoet?..

Te weinig ervaring? Wel willen, maar niet durven als ondernemer?

Wij willen het niet voor niets door een erkend installateur laten leveren en installeren. Maar als hij alleen de merken levert waar hij het liefste zaken mee doet (wat ik kan begrijpen), maar vervolgens geen enkele vorm van garantie geeft. Omdat het afgifte-systeem niet optimaal is: dan moet je het ook niet offereren. Dan kan iemand beter elders goedkoper een WP aanschaffen naar keuze voor minder en de beunhaas uit gaan hangen.

;(

[ Voor 33% gewijzigd door Noord27 op 02-01-2017 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Boerm schreef op maandag 2 januari 2017 @ 17:24:
[...]

Auto ook niet, en staat ook op straat. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
Daannn1987 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 17:08:
[...]

Heb dezelfde situatie als jou maar dan zonder zonnepanelen.
650m3 gas verbruik per jaar, dus eigenlijk kan het niet uit.. maar begin toch sterk de Qurrent actie te overwegen.

Mijn huidige ketel is 14 jaar oud, maar doet het nog prima. Stoken kan ik niet optimaal door het hoge minimale vermogen van deze ketel (55 graden is het laagste wat ik kan stoken daar onder wordt t pendelen).

Zit een beetje te brainstormen.. stel dat de ketel over 3 jaar te veel gaat kosten om te repareren en de Elga is al in huis en operationeel.

De elga kan mijn woning wss gewoon zelf verwarmen (alleen even de vraag hoe hij om gaat met te koude temperaturen onder -8).
Dan zou ik voor tapwater ook een doorstromer kunnen kopen en zo volledig van gas af (kook al op inductie).

En de elga kan koelen dus ideaal voor de zomermaanden
Comfort, duurzaamheid, overschot aan pv, gadgetfactor en de subsidieverhoging zijn mijn redenen om het toch wel te doen. De kosten en risico's zijn nu te overzien.

Misschien later nog een ventilatiewarmtepomp (warmtewinner) erbij. Voordeel daarvan is dat hij stabiel warmte blijft leveren bij vrieskou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
Eens wat betreft de opmerkingen over de tvt hoor, ik gebruik dezelfde opmerkingen ook naar sceptische vrienden toe ;). Ik moet nog ff kijken naar de verlaging in maandlasten, ook bepalend voor de WAF.

Edit: hmm, ruim €4,- per maand bespaard..
O nee, 8€ als ik ons stroomoverschot aanwendt

[ Voor 18% gewijzigd door Joris 407 op 02-01-2017 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

aangezien hier ook veel kennis is over WP in het algemeen een vraagje over mijn Daikin FTXM 68 M buienunit (4 poorts R32)

Short story (lange versie in de L/L topic)

De buitenunit maakt een fluitend geluid. Dit is deels verholpen door alle standaard koppeling door gesoldeerd flare koppelingen te vervangen. Echter er blijft een constante hoge fluittoon uit de unit komen. Dit begint eigenlijk direct bij in bedrijf gaan en wordt nadat de compressor afslaat even erger en is dan weer weg.
we komen er niet uit waar nu nog te zoeken .. Iemand die me op weg kan helpen wellicht ?

schema op blz 25

https://drive.google.com/...zaXJMNFE/view?usp=sharing

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 02-01-2017 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
[...]

Ik ga het doen via domotica. Pana heeft daar prima opties voor. Standaard heeft de Pana een WAR regeling en die kun je heel flexibel instellen. Dat zou voor de wp al voldoende moeten/kunnen zijn. De gasketel zou dan gewoon op thermostaat kunnen blijven. De Panasonic heeft ook een thermostaat aansluiting (er zijn ook eigen Panasonic thermostaten, maar elke aan/uit werkt denk ik). Een truuk die in deel 1 van dit forum wordt beschreven voor de Elga, maar ook voor de Pana te gebruiken (lijkt me) is twee thermostaten waarbij je de temperatuur van de wp iets boven die van de gasketel zet: alleen als de WP het niet lukt om op temperatuur te komen schakelt de cv bij. Aangezien ik de Pana's nog in bestelling heb weet ik niet hoe dit allemaal in de praktijk uitpakt, maar er zijn al veel tweakers met Pana's en ik neem aan ook sommige met een bivalente opstelling. Heren?
Ik zie in de lijst een paar pagina's terug dat AppieHein, Jaari en Domba een Panasonic hebben. Hoe doen jullie de aansturing? En evt. hoe werkt de pomp samen met de CV ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:59
Knowbody schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:02:
[...]

Een grote berg tegenwoordig kost 2.5 a 3% ?

Mijn grote berg kostte 5%

Die berg moet dus kleiner worden. Daar kunnen de spaarcenten het beste naar toe.
Dan koop ik wel weer een bergje voor 2.6% ;)
2,4%, en daar krijg ik dus bijna de helft van terug ;)

[ Voor 78% gewijzigd door Grolsch op 02-01-2017 19:44 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Al naar een Nest US gekeken? Mooie opties om een wp en secundaire warmtebron samen te laten werken, maar zoals de LG vindt het niet grappig als er flow in het systeem is terwijl hij niet aan staat. Dit heb ik opgelost met wat regels code in een Arduino, maar de Nest regelt zelf wanneer hij de ketel bijschakelt (groot temperatuurverschil tussen gewenst en huidig of wanneer de capaciteit van de warmtepomp teveel terugloopt). Hele mooie regeling :)

Eerlijk gezegd vind ik een dubbele thermostaat een beetje een hakkietakkie-oplossing.. Het moet net zo werken als normaal m.i., WAF++

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2017 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Beatman schreef op maandag 2 januari 2017 @ 18:17:
[...]

Comfort, duurzaamheid, overschot aan pv, gadgetfactor en de subsidieverhoging zijn mijn redenen om het toch wel te doen. De kosten en risico's zijn nu te overzien.

Misschien later nog een ventilatiewarmtepomp (warmtewinner) erbij. Voordeel daarvan is dat hij stabiel warmte blijft leveren bij vrieskou.
Dat laatste ding wordt als lawaaimaker ervaren dus of dat comfortabel is. .kweenie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Boerm schreef op maandag 2 januari 2017 @ 17:24:
[...]

Simpel. Je moet meer investeren dan bij een CV-ketel en je wil weten of het dat waard is.

Bij een auto maak je dezelfde berekening of een diesel- of een benzineauto goedkoper is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Knowbody schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:05:
[...]

Dat laatste ding wordt als lawaaimaker ervaren dus of dat comfortabel is. .kweenie
Ik heb een soort warmtewinner gehad, 2 jaar mee gedraaid, ging best mooi en inderdaad heel stabiel in temperatuur zonder defrost.
Geluid is relatief, een wasmachine of wasdroger kan ook een hoop kolere herrie maken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:01
Joris 407 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 18:58:
[...]
Ik zie in de lijst een paar pagina's terug dat AppieHein, Jaari en Domba een Panasonic hebben. Hoe doen jullie de aansturing? En evt. hoe werkt de pomp samen met de CV ketel?
Gebruik geen gas CV ketel voor verwarming.

Aansturing enkele een relais op externe controller aansluiting van WP als ook 3-wegklep om beide circuits te koppelen om op maar 1 WP te draaien, bedoeling is domoticz, kan data wel ophalen uit de netduino's van uit de RPi zelf, maar krijg deze via script en JSON niet in Domoticz voor een idx, ik heb ook al de Beta Domoticz geprobeerd maar die is wel heel heel erg instabiel op een RPi 3B headless

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:32
Maasluip schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:09:
[...]

Simpel. Je moet meer investeren dan bij een CV-ketel en je wil weten of het dat waard is.

Bij een auto maak je dezelfde berekening of een diesel- of een benzineauto goedkoper is.
daar heb je een punt, maar hou dan alleen rekening met het verschil

en maak dan ook melding als je goedkoper met een wp uitkomt

want deze is vele keren in de berekeningen goedkoper dan een cv ketel

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zegel
Knowbody schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:21:
[...]

De Daikin hybrid kan dat ook. Met de booster functie op aan gaat de gasketel meedoen bij delta T vanaf 3k
Kan die dat ook met een andere ketel, een Atag ec325 bijvoorbeeld. Wat ik lees alleen Intergas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-08 20:15

Janar

Geen

zegel schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:20:
[...]

Kan die dat ook met een andere ketel, een Atag ec325 bijvoorbeeld. Wat ik lees alleen Intergas?
Nee, deze Hybrid kan ook alleen maar met een speciale versie Intergas Hreco ketel werken en niet met een normale.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

We hebben bij pa de warmtepomp domweg in de retour van de cv-ketel opgenomen, werkt uitstekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 11:32
Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:00:
We hebben bij pa de warmtepomp domweg in de retour van de cv-ketel opgenomen, werkt uitstekend :)
Is dat een solo ketel? Hoe werkt de wp als de ketel in tapwaterbedrijf brand?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:34
Daar hoort volgens mij nou net een terugslagklep tussen te zitten, niet?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Prima, dan moet hij het even alleen doen, leiding tussen de retour en aanvoer van de ketel gezet met een terugslagklep zodat er flow doorheen kan als de ketel tapwater levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Noord27 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 18:11:
[...]

Nog niet getekend, omdat de installateur niet garant kan staan dat het toereikend is voor onze situatie.

Waarom biedt men dan zoiets aan? Als je iets wil verkopen wat wellicht niet aan de verwachtingen voldoet?..

Te weinig ervaring? Wel willen, maar niet durven als ondernemer?

Wij willen het niet voor niets door een erkend installateur laten leveren en installeren. Maar als hij alleen de merken levert waar hij het liefste zaken mee doet (wat ik kan begrijpen), maar vervolgens geen enkele vorm van garantie geeft. Omdat het afgifte-systeem niet optimaal is: dan moet je het ook niet offereren. Dan kan iemand beter elders goedkoper een WP aanschaffen naar keuze voor minder en de beunhaas uit gaan hangen.

;(
Allereerst gefeliciteerd :-)

Maar ik vind het wel vreemd dat je geen garantie/ondersteuning kunt krijgen, tenslotte is het een Techneco product en die komen desnoods met eigen techneuten.
Misschien zelf contact opnemen met techneco?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 22-09 12:57
crazyharrie schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:07:
[...]

Maar ik vind het wel vreemd dat je geen garantie/ondersteuning kunt krijgen, tenslotte is het een Techneco product en die komen desnoods met eigen techneuten.
Volgens mij gaat Techneco er niet over of de WP qua capaciteit voldoende voor je huis is, maar 'slechts' over het technisch functioneren van de pomp.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 16:54
Joris 407 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 18:58:
[...]

De WP wordt door de standaard WAR gestuurd. En de HR heeft gewoon zijn thermostaat.
Als de WP het niet meer warm kan houden, start vanzelf de HR. Maar dat is nog niet voorgekomen dit stookseizoen.
WP staat parallel aan de HR (met terugslagkleppen uiteraard).

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Janar schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:55:
[...]

Nee, deze Hybrid kan ook alleen maar met een speciale versie Intergas Hreco ketel werken en niet met een normale.
Het is zelfs zo, dat de hele ketel onder Daikin valt. Zelfs voor storingen aan de ketel kun je officieel niet bij Intergas terecht. Ook als de storing puur in de ketel zit. Gasblok defect binnen de garantie, dan komt een koelmonteur van Daikin hem vervangen ;)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Maasluip schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:09:
[...]

Is het wel een tvt die we berekenen of is het een omslagpunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Janar schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:55:
[...]

Sterker nog het is in één behuizing. Google gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Oxellaar schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:35:
[...]

Het is zelfs zo, dat de hele ketel onder Daikin valt. Zelfs voor storingen aan de ketel kun je officieel niet bij Intergas terecht. Ook als de storing puur in de ketel zit. Gasblok defect binnen de garantie, dan komt een koelmonteur van Daikin hem vervangen ;)
Oh dan komt het goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
zegel schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:20:
[...]

Daikin Altherma is er in een LT en HT variant. Volgens mij kunnen die ook bivalent werken.

Net als Toshiba Mitsubishi Panasonic to name a few

De hybrid is een Altherma die uitgehuwelijkt is met Intergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Dat is leuk om het gasverbruik te reduceren in woningen die ongeschikt zijn voor lage temperatuur verwarming is het niet!

Slim hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zegel
Knowbody schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:56:
[...]

Daikin Altherma is er in een LT en HT variant. Volgens mij kunnen die ook bivalent werken.

Net als Toshiba Mitsubishi Panasonic to name a few

De hybrid is een Altherma die uitgehuwelijkt is met Intergas.
Dank je, da's duidelijk. Ik ben meer specifiek op zoek naar een plug and play oplossing als de Elga, maar dan met een hoger vermogen. Ik heb er moeite mee precies te bepalen waar de verschillen in bivalente sturing tussen enerzijds Elga, en anderzijds de door je genoemde WP's zitten. Ik probeer de TVT van de Elga, 3-4 jaar in mijn geval te vergelijken met een oplossing die een groter deel van mijn warmtebehoefte kan invullen omdat ik de Elga toch een beetje als een dead end beschouw mocht ik later willen uitbreiden.

Achtergrond: mijn gasverbruik is 2600 m3; en mijn installateur en ik schatten in zo 1000m3 te kunnen vervangen door de Elga. Eigenlijk zou ik wel een grotere stap willen maken; maar de Qurrent aktie is wel erg aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:57:
[...]

Dat is leuk om het gasverbruik te reduceren in woningen die ongeschikt zijn voor lage temperatuur verwarming is het niet!

Slim hoor
Nou, met een graad of 35-40 komen ze echt een heel eind, maar de 9kw split van LG levert zeker onder de 2 graden buiten gewoon te weinig vermogen waardoor hij soms met moeite aan de 30 graden water weet te komen. Dát is nou net weer te weinig voor het systeem daar. In de praktijk is het gasverbruik tot nu toe met 80+% gereduceerd nu, maar 100% is gewoon niet haalbaar in dat huis met 9kw aan vermogen (bij +7 that is). Gebrek aan vloerisolatie speelt daarbij ook nog mee, waardoor het thermisch rendement van de vloerverwarming minder briljant is.

Deze setup geeft een beetje het beste van beide werelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
crazyharrie schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:07:
[...]

Thnx!

Garantie en ondersteuning zou ik wel krijgen. Alleen geen garantie dat dit systeem voor ons huis altijd voldoende is om in de behoefte te voorzien.

Dus als je als lokaal installateur niet achter het voorgestelde staat, waar gaat het dan mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
jaari schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:34:
[...]

De WP wordt door de standaard WAR gestuurd. En de HR heeft gewoon zijn thermostaat.
Als de WP het niet meer warm kan houden, start vanzelf de HR. Maar dat is nog niet voorgekomen dit stookseizoen.
WP staat parallel aan de HR (met terugslagkleppen uiteraard).
En die WAR regeling (en interface hiervoor) zit bij de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
zegel schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:04:
[...]

Dank je, da's duidelijk. Ik ben meer specifiek op zoek naar een plug and play oplossing als de Elga, maar dan met een hoger vermogen. Ik heb er moeite mee precies te bepalen waar de verschillen in bivalente sturing tussen enerzijds Elga, en anderzijds de door je genoemde WP's zitten. Ik probeer de TVT van de Elga, 3-4 jaar in mijn geval te vergelijken met een oplossing die een groter deel van mijn warmtebehoefte kan invullen omdat ik de Elga toch een beetje als een dead end beschouw mocht ik later willen uitbreiden.

Achtergrond: mijn gasverbruik is 2600 m3; en mijn installateur en ik schatten in zo 1000m3 te kunnen vervangen door de Elga. Eigenlijk zou ik wel een grotere stap willen maken; maar de Qurrent aktie is wel erg aantrekkelijk.
hoe heilig is jouw huidige ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:19:
[...]

Thnx!

Garantie en ondersteuning zou ik wel krijgen. Alleen geen garantie dat dit systeem voor ons huis altijd voldoende is om in de behoefte te voorzien.

Dus als je als lokaal installateur niet achter het voorgestelde staat, waar gaat het dan mis?
Je lokale installateur heeft niet voldoende ervaring om zeker van zijn zaak te zijn.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:10:
[...]

Nou, met een graad of 35-40 komen ze echt een heel eind, maar de 9kw split van LG levert zeker onder de 2 graden buiten gewoon te weinig vermogen waardoor hij soms met moeite aan de 30 graden water weet te komen. Dát is nou net weer te weinig voor het systeem daar. In de praktijk is het gasverbruik tot nu toe met 80+% gereduceerd nu, maar 100% is gewoon niet haalbaar in dat huis met 9kw aan vermogen (bij +7 that is). Gebrek aan vloerisolatie speelt daarbij ook nog mee, waardoor het thermisch rendement van de vloerverwarming minder briljant is.

Deze setup geeft een beetje het beste van beide werelden.
Op deze manier verwarm je eigenlijk de retour voor, voor de CV ketel? Hoe is de regeling hiervoor gedaan? Hoe stuur je de warmtepomp en CV aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
zegel schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:04:
[...]

Bij 2600m3 gas verbruik zou ik eerst kijken waar je kunt isoleren. Of je moet een enorm huis (met werkplaats oid) hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:01
Joris 407 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:20:
[...]
WA-regeling zit in de controller en die zit bij de WP incl 15 meter kabel om deze aan te sluiten.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Joris
Ik denk dat cv leidend is en de wp een vaste temp heeft. Je maakt het de ketel makkelijker door de kleine delta T

De ketel weet niet dat het systeem geholpen wordt ik vind het slim en mag meer aandacht krijgen. Hierdoor wordt elke setup geschikt voor gasverbruik reductie dankzij een warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
koevlaas2 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:26:
[...]

Je lokale installateur heeft niet voldoende ervaring om zeker van zijn zaak te zijn.
Dan hadden hij alleen het voorstel van een elga moeten doen. En niet ook voor een Loria Duo.

Morgenavond komt hij weer over de vloer. Eigenlijk om de offerte voor de elga aan te passen (ivm Qurrent korting en verhoogde subsidie). Maar kan altijd nog eens over die Loria beginnen. Of wellicht, als de ELGA goed bevalt, een 2e WP..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Noord27 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:27:
[...]

Bij 2600m3 gas verbruik zou ik eerst kijken waar je kunt isoleren. Of je moet een enorm huis (met werkplaats oid) hebben?
Joh ik zit hier op 2350 m3. Niets geks hoor dat krijg je in ruime woningen.

Maar ben jaloers op de woningen die 3x beter geïsoleerd zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:30:
[...]

Dan hadden hij alleen het voorstel van een elga moeten doen. En niet ook voor een Loria Duo.

Morgenavond komt hij weer over de vloer. Eigenlijk om de offerte voor de elga aan te passen (ivm Qurrent korting en verhoogde subsidie). Maar kan altijd nog eens over die Loria beginnen. Of wellicht, als de ELGA goed bevalt, een 2e WP..
Leg het vuur maar aan zijn schenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zegel
Knowbody schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:26:
[...]
hoe heilig is jouw huidige ketel?
Zo heilig dat ik een economische oplossing met een tvt van 6-7 jaar wil ( ik reken met 8 cent voor stroom van mijn PV). Ik geloof (nog) dat een ketel goed is als backup voor de laatste 20% vermogen. Ik wil het liefst ingroeien naar een gasloze oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
koevlaas2 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:31:
[...]

Leg het vuur maar aan zijn schenen :)
Heb je nog tips voor bepaalde vragen die iemand als aspirant koper over het hoofd ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
zegel schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:35:
[...]

Zo heilig dat ik een economische oplossing met een tvt van 6-7 jaar wil ( ik reken met 8 cent voor stroom van mijn PV). Ik geloof (nog) dat een ketel goed is als backup voor de laatste 20% vermogen. Ik wil het liefst ingroeien naar een gasloze oplossing
ja dat snap ik maar wat als je jouw huidige ketel vervangt door een andere. Dat heb ik dus gedaan en is en prima manier om in te groeien zoals je dat zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zegel
Noord27 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:27:
[...]

Ik heb een monument en vorige week met een expert geconcludeerd dat we eigenlijk op de max zitten. Je komt wil je meer doen in oplossingen terecht waar je bv achterzet vensters moet toepassen - dat lijkt me echt lelijk. Vormen van vloer of wandisolatie ( anders dan wandverwarming) zijn niet toegestaan, omdat niet in te schatten is wat dit met de woning zal doen. En wandverwarming had ik eigenlijk moeten doen bij de renovatie ( maar staat nog wel op mijn eens te doel lijst)

[ Voor 0% gewijzigd door zegel op 02-01-2017 22:40 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:35:
[...]

Heb je nog tips voor bepaalde vragen die iemand als aspirant koper over het hoofd ziet?
Ik ben niet bij het gesprek en weet dus niet over welke WP koetjes en kalfjes het gaat.
Verder zijn je MJ's toch bekend, dan kan je er ook een (vermogen) WP aanhangen.

Installateur weet misschien niet precies wat nou nodig is maar krijgt wel de zwarte piet als e.e.a niet voldoende is, vandaar zijn terughoudendheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Hierbij de performance lucht/water warmtepompen tabel versie 2.3.

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/1/694/31912444122_ab87229dc3_b.jpg

Met 13 deelnemers toch wel een unieke tabel die er volgens mij in NL nog niet is. Uiteraard warmtepomp systemen die goed zijn geinstalleerd en ingesteld door oplettende eigenaren. Waarom zou je in de grond wroeten en boren als je met een relatief goedkoop L/W WPtje bijna hetzelfde resulaat kunt behalen. Onze tabel geeft aan dat alle negatieve ervaringen met deze systemen veroorzaakt worden door slechte installatie van z.g. professionele bedrijven.

Hieraan kunnen we een tweede meer kwalitatieve tabel koppelen met bijvoorbeeld

Afgifte systeem LT<30<MT 40<HT 60 bij Yb=0C
Type regeling
Minimale temperatuur
Bijstook aardgas of elektrisch (Bi of mono valent)
Geluid
enz enz

Misschien gaat het te ver. Graag suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Wandverwarming zoals 'het polderhuis'. ;)

Monumenten zijn idd ook een uitzondering. Je bent aan regels gebonden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Tomexergie schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:43:

[afbeelding]

Met 13 deelnemers toch wel een unieke tabel die er volgens mij in NL nog niet is. Uiteraard warmtepomp systemen die goed zijn geinstalleerd en ingesteld door oplettende eigenaren. Waarom zou je in de grond wroeten en boren als je met een relatief goedkoop L/W WPtje bijna hetzelfde resulaat kunt behalen. Onze tabel geeft aan dat alle negatieve ervaringen met deze systemen veroorzaakt worden door slechte installatie van z.g. professionele bedrijven.

Type regeling
Minimale temperatuur
Geluid
enz enz

Die velden die te breed zijn krijg ik niet zichtbaar op mn slimme telefoon ########

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Noord27 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:43:

zou tonzon niet kunnen voor de vloer. ..is in ieder geval veilig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
zegel schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:40:
[...]

Ik heb een monument en vorige week met een expert geconcludeerd dat we eigenlijk op de max zitten. Je komt wil je meer doen in oplossingen terecht waar je bv achterzet vensters moet toepassen - dat lijkt me echt lelijk. Vormen van vloer of wandisolatie ( anders dan wandverwarming) zijn niet toegestaan, omdat niet in te schatten is wat dit met de woning zal doen. En wandverwarming had ik eigenlijk moeten doen bij de renovatie ( maar staat nog wel op mijn eens te doel lijst)
Ik heb hier ook wandverwarming draaien op een steensmuur.
Wel heb ik de wanden aan de binnenkant na geisoleerd met houtvezelplaten .
En daarop wandverwarming met 6cm leem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zegel
Noord27 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:43:

Nee, niet helemaal zoals "het polderhuis". Voorzover ik kan zien werkt het polderhuis met wandverwarming opgewekt door de Elga op wat hogere temperatuur. Je kan ook wandverwarming op tussen de 12 en 14 graden toepassen - puur als isolatie - , dit kost ( behoudens de pomp) geen energie - het water komt uit minder diepe aardlagen - grondwater 6-10m diep. Kijk bijvoorbeeld hier: http://www.warmbouwen.nl/...umentrenovatie_COBOUW.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Joris 407 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:20:
[...]

Ja, die kun je met de bijgeleverde afstandsbediening in huis bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 21-09 12:39
Knowbody schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:49:
[...]

Die velden die te breed zijn krijg ik niet zichtbaar op mn slimme telefoon ########
en wat verwacht je op die velden te zien dan? als je namelijk naar de formule kijkt zie je dat die velden allemaal "error" zijn en dus sowieso geen info geven ;)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
zegel schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:53:
[...]

Nee, niet helemaal zoals "het polderhuis". Voorzover ik kan zien werkt het polderhuis met wandverwarming opgewekt door de Elga op wat hogere temperatuur. Je kan ook wandverwarming op tussen de 12 en 14 graden toepassen - puur als isolatie - , dit kost ( behoudens de pomp) geen energie - het water komt uit minder diepe aardlagen - grondwater 6-10m diep. Kijk bijvoorbeeld hier: http://www.warmbouwen.nl/...umentrenovatie_COBOUW.pdf
Zijn meerdere oplossingen.
Toets op google dit maar eens in. fachwerkhaus wandheizung

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

[...]

Thnx!

Ik vraag mij dan af of de installateur genoeg ervaring heeft in deze materie.
Zo ja, dan zal het afgifte systeem echt wel discutabel zijn voor 100% werking.
Zo nee, dan durft hij het niet aan omdat hij gewoon zekerheid wil die hij niet uit eerdere ervaringen kan halen.

Zet alles eens op een rijtje voor jezelf, en beslis dan of jij het zelf aan durft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 21-09 12:39

[afbeelding]

Type regeling
Minimale temperatuur
Geluid
enz enz

nu ik 5 warmtepompen naast elkaar zie draaien vallen me 2 dingen heel erg op die de COP GRANDIOOS beinvloeden:
1) afstand binnenunit naar buitenunit (hoe korter hoe beter, verschil tussen 3m of 30 m is pakweg 15%, is gemeten op 2 verschillende units met zelfde resultaat die beide 30m ver staan)
2) aantallen defrosts, zodra een apparaat te klein gedimensioneerd is en hij vaak in defrost gaat ben je de zak en stort de COP in. In de garage een 5kw pomp gehangen ipv 7,5 of 10k wat eigenlijk moest maar is enkel om vorstvrij te houden. hij draait op aanvoer 25 graden maar door alle defrosts dondert cop totaal in naar bijv 3,5 voor de afgelopen 6 dagen.

vwb afgifte: ik zie niet heel veel verschil in cop tussen 25 en 30 graden tot nu toe maar heb er ook niet gericht naar gezocht. dus dit sluit ik even nog niet uit. IS dus wel handig om mee te nemen in de tabel.

Bijstook en geluid snap ik beide niet zo goed wat toegevoegde waarde is en hoe we dat gaan meten (met app op iphone oid?) gaat (denk ik) altijd subjectief worden en afhankelijk van buitentemp en vermogen waarop hij draait...

Bijstook is weer de eeuwige discussie dat als mensen zien dat een woning 0,0005kwh/graaddag is dat het dan een "goede" woning is. probeer (tevergeefs) al meer dan jaar helder te maken dat je kwh/graaddag moet zien in relatie tot aantal m3 van een woning en anders zegt het getal helemaal niks. een 0,5 kwh/graaddag woning kan onzuiniger zijn dan een 0,7kwh kwh/graaddag als deze 2e woning bijv 2x zo groot is.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
crazyharrie schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:58:
[...]

Ik vraag mij dan af of de installateur genoeg ervaring heeft in deze materie.
Zo ja, dan zal het afgifte systeem echt wel discutabel zijn voor 100% werking.
Zo nee, dan durft hij het niet aan omdat hij gewoon zekerheid wil die hij niet uit eerdere ervaringen kan halen.

Zet alles eens op een rijtje voor jezelf, en beslis dan of jij het zelf aan durft.
Elga heeft hij naar eigen zeggen, al meer als 100 geplaatst in onze wijk (kleine 16.000 huishoudens). De Loria nog geen eentje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joris 407 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:26:
[...]
Op deze manier verwarm je eigenlijk de retour voor, voor de CV ketel? Hoe is de regeling hiervoor gedaan? Hoe stuur je de warmtepomp en CV aan?
Yes, klopt. Warmtepomp levert eigenlijk altijd max vermogen, bij lagere buitentemperaturen zakt de aanvoertemp daardoor. Op een gegeven moment ziet de Nest (US) dat het niet meer gaat en schakelt de secundaire warmtebron in (in dit geval de ketel) die op een watertemp van 45 graden staat. De Nest leert hierbij hoe de karakteristieken van de warmtebronnen zich gedragen en die van de woning en probeert daarmee zoveel mogelijk het gebruik van de tweede bron te beperken (in de US meestal een elektrische heater COP=1 die gigantisch duur is).

Hiervoor heb ik wel wat soldeerwerk moeten doen met een arduino ertussen om wat vertragingen in te bouwen tussen de schakelmomenten omdat de warmtepomp anders minder blij werd. Werkt nu sinds een aantal dagen feilloos.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2017 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 23:19:
[...]

Yes, klopt. Warmtepomp levert eigenlijk altijd max vermogen, bij lagere buitentemperaturen zakt de aanvoertemp daardoor. Op een gegeven moment ziet de Nest (US) dat het niet meer gaat en schakelt de secundaire warmtebron in (in dit geval de ketel) die op een watertemp van 45 graden staat. De Nest leert hierbij hoe de karakteristieken van de warmtebronnen zich gedragen en die van de woning en probeert daarmee zoveel mogelijk het gebruik van de tweede bron te beperken (in de US meestal een elektrische heater COP=1 die gigantisch duur is).

Hiervoor heb ik wel wat soldeerwerk moeten doen met een arduino ertussen om wat vertragingen in te bouwen tussen de schakelmomenten omdat de warmtepomp anders minder blij werd. Werkt nu sinds een aantal dagen feilloos.
Als je WP altijd max vermogen levert zoals je zegt, waar blijft die 9kWh dan, dat is 216kWh per dag, dat zou als we de COPs uit het lijstje er bij pakken betekenen een equivalent van ongeveer 27m3 gas. Dat kan toch niet waar zijn, of trek ik een totaal verkeerde conclusie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Bij het genoemde monument in Baak wordt de warmte voor de muren gehaald uit de mestput van de koeien. Bij het storten van de mestput hebben ze waterslangen in het beton aangebracht.

Ze hebben daar ook een tweede warmtepomp voor ruimteverwarming en DHW en die zit op 2 geboorde grond bronnen.

Zij doen ook mee met de Duurzaamheidsroutes elk jaar. Ik ben er al eens geweest toen ze midden in de verbouwing zaten.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:28
[...]

Warmbouwen hanteert inderdaad een wat ander principe dan de wandtemperatie in het Polderhuis. Bij Warmbouwen inderdaad een 'isolerende' laag van laagwaardige warmte tegen de buitengevel, en dan isolatie en dan de binnenschil met hoogwaardiger warmte verwarmen. Wandtemperatie is eenvoudiger (beperkte isolatie tegen de buitengevel, en dan ZLTV-verwarming tegen die isolatie aan, en dan een pakket leem).

Ik heb hier trouwens prachtige complete kozijnen met HR++ glas tegen de binnenkant van mijn schuiframen, die uitlijnen met het leem van de wandtemperatie.

Ben sowieso wel benieuwd waarom jouw expert vloer/gevelisolatie niet zit zitten vanwege de risico's voor het monument. M.i. kun je je met volledig dampopen isolatiemethoden echt geen buil vallen.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:27
koevlaas2 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:16:
[...]

Volgens mij gaat Techneco er niet over of de WP qua capaciteit voldoende voor je huis is, maar 'slechts' over het technisch functioneren van de pomp.
Bij twijfel zou ik iig een second opion willen, wellicht toch ff bij Techneco aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 13:30
Ik zou wel willen weten hoe men in het algemeen weet wat het vermogen is waarmee de warmtepomp werkt op een bepaalt moment.Ik heb een binnen unit SDC09F3E5 en kan volgens mij wel de frequentie aflezen en de Tretour en T afgite (wat wel eens tegenvalt) en ik meet het elektrisch vermogen wat er in gaat via Youless en dat is meestal 2300 tot 2500 en soms en dat dan waarschijnlijk bij het maken van warm water 3000 Watt. Ik vraag me dus af wanneer werkt de warmtepomp op 100%. Weet iemand dat voor een 9KW pomp ?
Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 23:29:
[...]

Als je WP altijd max vermogen levert zoals je zegt, waar blijft die 9kWh dan, dat is 216kWh per dag, dat zou als we de COPs uit het lijstje er bij pakken betekenen een equivalent van ongeveer 27m3 gas. Dat kan toch niet waar zijn, of trek ik een totaal verkeerde conclusie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Noord27 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 23:17:
[...]

Elga heeft hij naar eigen zeggen, al meer als 100 geplaatst in onze wijk (kleine 16.000 huishoudens). De Loria nog geen eentje..
Even zoals ik het zie, een elga wordt bijna uitsluitend gebruikt als 2e op de hybride tandem. Kortom altijd backup als elga het niet meer trekt. Daar heeft de man alle ervaring mee, bijna alles wat er bespaart wordt aan sv is meegenomen.
Jij vraagt een 100% oplossing, daar heeft de goede man geen enkele ervaring mee... Dat is anders, die verantwoording wil hij niet nemen.

Dus aan jou de vraag durf jij het aan?
Met alle ervaringen die je hier hebt opgedaan moet je een oordeel kunnen vellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 23:29:
[...]

Als de thermostaat vragend staat natuurlijk, anders had er net zo goed geen thermostaat hoeven zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos

[afbeelding]

Type regeling
Minimale temperatuur
Geluid
enz enz

Supertabel Tomexergie. Inderdaad mooi om te laten zien dat het zin heeft, die wp's, om het gasgebruik en de CO2-uitstoot vergaand terug te dringen, en dat die subsidie een terechte maatschappelijke investering is (ik was helaas te vroeg ;-) ).

Aanvullende gegevens zijn leuk om beter te snappen waar de verschillen uit voortkomen en hoe (on)belangrijk die feitelijk zijn.
Afgiftesysteem: zeker;
Regeling: WAR/RAR + nachtverlaging of niet.
Misschien apart gemiddelde afgiftetemperatuur
Gemiddelde kamertemperatuur
Bijstook: ja, alles in kWh
Geluid: lastig om te kwantificeren, erg tijdsafhankelijk ook
Ik zou ook wel m2 verwarmde ruimte willen weten.
Afstand binnen- en buitenunit (zie Develdonk)
Gemiddelde buitentemperatuur ter plaatse, of van het dichtstbijzijnde KNMI weerstation

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
crazyharrie schreef op maandag 2 januari 2017 @ 23:47:
[...]

Even zoals ik het zie, een elga wordt bijna uitsluitend gebruikt als 2e op de hybride tandem. Kortom altijd backup als elga het niet meer trekt. Daar heeft de man alle ervaring mee, bijna alles wat er bespaart wordt aan sv is meegenomen.
Jij vraagt een 100% oplossing, daar heeft de goede man geen enkele ervaring mee... Dat is anders, die verantwoording wil hij niet nemen.

Dus aan jou de vraag durf jij het aan?
Met alle ervaringen die je hier hebt opgedaan moet je een oordeel kunnen vellen.
En in aanvulling op Crazyharrie: zou je ermee kunnen leven om voor de laatste 1-2% van de tijd dat het misschien níet voldoende werkt een goedkope backup in te zetten (IR-panelen, elektrische kacheltjes etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:27
[...]

Thnx!

Tja, Elga is een hybride systeem en als zodanig in de markt gezet omdat er heeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeel gezinnen met een overgangssituatie te maken hebben. Hrketel die het op zich nog goed doet en als backup voor de ELGA kan dienen in de wat koudere tijden van het stookseizoen.
Zo ook in mijn situatie, mijn Remeha Calente dient als backup voor de ELGA en houdt zich bezig met SWW verwarming. Vanaf eind Januari 2016 tot nu heeft de ELGA het leeuwendeel (+90%) van de ruimteverwarming verzorgt. ELGA en HRketel draaien bij mij nooit tegelijk, dit om (pomp)-flowproblemen te voorkomen. Temperatuur schommeling in de woonkamer/openkeuken is nooit meer dan 0,2gr.
Als mijn Hrketel op is, tussen nu en 8 jaar, is er vast wel een (betaalbare) upgrade van het huidige systeem mogelijk.
De aanbieding van Qurrent zou ik in mijn situatie zeker voor gaan, ware het niet dat ik de ELGA al begin 2016 heb aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Bram-Bos schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 00:01:
[...]

En in aanvulling op Crazyharrie: zou je ermee kunnen leven om voor de laatste 1-2% van de tijd dat het misschien níet voldoende werkt een goedkope backup in te zetten (IR-panelen, elektrische kacheltjes etc)?
Ik was aardig zeker van mijn zaak dat ik 100% dekkende warmtevoorziening had met mijn Ecodan.
Ik had 3 jaar sv verbruik wekelijks bijgehouden met de buitenT, ik heb een transmissieberekening gemaakt van mijn woning, aanvoer T getest van de vloercerwarming en mij flink ingelezen indertijd hier.

En toch een pelletkachel in mijn toenmalige open haard gebouwd, die 1-2% waar jij het over hebt idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 23:56:
[...]

Als de thermostaat vragend staat natuurlijk, anders had er net zo goed geen thermostaat hoeven zitten :P
Je zegt dat de temperatuur terugloopt wegens gebrek aan capaciteit, dan moet er vraag zijn, of begrijp ik het niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 00:09:
[...]

Je zegt dat de temperatuur terugloopt wegens gebrek aan capaciteit, dan moet er vraag zijn, of begrijp ik het niet ?
Thermostaat staat vragend, warmtepomp levert dan warmte, maar als het kouder wordt loopt het vermogen van je warmtepomp terug (op een gegeven moment te ver) -> thermostaat besluit de secundaire warmtebron aan te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2017 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 00:15:
[...]

Thermostaat staat vragend, warmtepomp levert dan warmte, maar als het kouder wordt loopt het vermogen van je warmtepomp terug (op een gegeven moment te ver)
Maar hoe hoog is dan de feitelijke productie t.o.v. die 9kW, dat loopt wel terug maar stort toch niet als een kaartenhuis in elkaar ? 10% voor een Pana onder -10C situatie, dat hebben we nog niet meegemaakt dan kan het toch niet zo zijn dat jouw LG 9kW kennelijk zulk afwijkend gedrag vertoond of is er wel een plausibele reden te verzinnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 00:06:
[...]

Ik was aardig zeker van mijn zaak dat ik 100% dekkende warmtevoorziening had met mijn Ecodan.
Ik had 3 jaar sv verbruik wekelijks bijgehouden met de buitenT, ik heb een transmissieberekening gemaakt van mijn woning, aanvoer T getest van de vloercerwarming en mij flink ingelezen indertijd hier.

En toch een pelletkachel in mijn toenmalige open haard gebouwd, die 1-2% waar jij het over hebt idd.
Even uit belangstelling, ik bedoel nieuwsgierigheid ;) ,hoe heb jij jouw transmissieberekening gemaakt ? En wat ik ook graag zou weten of die transmissieberekening vervolgens klopte met je verbruik toen in m3 gas, en nu met de WP ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op maandag 2 januari 2017 @ 23:04:
[...]

nu ik 5 warmtepompen naast elkaar zie draaien vallen me 2 dingen heel erg op die de COP GRANDIOOS beinvloeden:
1) afstand binnenunit naar buitenunit (hoe korter hoe beter, verschil tussen 3m of 30 m is pakweg 15%, is gemeten op 2 verschillende units met zelfde resultaat die beide 30m ver staan)
2) aantallen defrosts, zodra een apparaat te klein gedimensioneerd is en hij vaak in defrost gaat ben je de zak en stort de COP in. In de garage een 5kw pomp gehangen ipv 7,5 of 10k wat eigenlijk moest maar is enkel om vorstvrij te houden. hij draait op aanvoer 25 graden maar door alle defrosts dondert cop totaal in naar bijv 3,5 voor de afgelopen 6 dagen.

vwb afgifte: ik zie niet heel veel verschil in cop tussen 25 en 30 graden tot nu toe maar heb er ook niet gericht naar gezocht. dus dit sluit ik even nog niet uit. IS dus wel handig om mee te nemen in de tabel.

Bijstook en geluid snap ik beide niet zo goed wat toegevoegde waarde is en hoe we dat gaan meten (met app op iphone oid?) gaat (denk ik) altijd subjectief worden en afhankelijk van buitentemp en vermogen waarop hij draait...

Bijstook is weer de eeuwige discussie dat als mensen zien dat een woning 0,0005kwh/graaddag is dat het dan een "goede" woning is. probeer (tevergeefs) al meer dan jaar helder te maken dat je kwh/graaddag moet zien in relatie tot aantal m3 van een woning en anders zegt het getal helemaal niks. een 0,5 kwh/graaddag woning kan onzuiniger zijn dan een 0,7kwh kwh/graaddag als deze 2e woning bijv 2x zo groot is.
1) De afstand is inderdaad een factor; gassnelheid in de leiding is hoog met daarbij een groot drukverschil; 0,5 bar moet de compressor extra opbrengen. Een voordeel voor de mono's.
2) Defrosts vragen maar 2% van de geleverde energie bij mijn Elga. Maar het kan zijn dat bij te weinig defrosts de verdamper dichtslaat met als gevolg minder warmteoverdracht. Per merk kan dit verschillen. Ik kan op Multical de koel energie(E3) aflezen 73kWh op de 7000kWh. Hoe zit dat met de anderen.
3) Bijstook beinvloed de COP behoorlijk. De CV ketel zorgt voor een hogere retour temperatuur dus lagere COP. Ook bij een maximum begrenzing van 50C stopte het Elgaatje vanwege Tr van 43C. Door opfokken van de flow was dit probleem verholpen Dus bijstoken heeft een negatief effect op de COP.
4) Geluid is van belang als je de buitenunit dicht bij slaapkamer ramen moet plaatsen. Dit is vind ik het zwakke punt van de L/L of L/W systemen. Ik vind zelf de Toshiba nogal wat geluid maken. Hoe zit het met Ecodan of Pana, interessant om te meten.

Ik heb zomaar een aantal punten geopperd. Laten we inventariseren en dan een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:58
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 00:15:
[...]

Thermostaat staat vragend, warmtepomp levert dan warmte, maar als het kouder wordt loopt het vermogen van je warmtepomp terug (op een gegeven moment te ver) -> thermostaat besluit de secundaire warmtebron aan te zetten.
Wat trekt die 9 kW er op een dag aan stroom doorheen als hij zogezegd te weinig vermogen heeft?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023

Type regeling
Minimale temperatuur
Geluid
enz enz

Top wat je doet Tomexergie!
Ik zou graag erin willen zien het afgifte systeem en de aanvoer/retour temperaturen.
Stookgedrag is denk ik ook handig, dus wel of geen nachtverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Joris Jasper schreef op maandag 2 januari 2017 @ 23:42:
Ik zou wel willen weten hoe men in het algemeen weet wat het vermogen is waarmee de warmtepomp werkt op een bepaalt moment.Ik heb een binnen unit SDC09F3E5 en kan volgens mij wel de frequentie aflezen en de Tretour en T afgite (wat wel eens tegenvalt) en ik meet het elektrisch vermogen wat er in gaat via Youless en dat is meestal 2300 tot 2500 en soms en dat dan waarschijnlijk bij het maken van warm water 3000 Watt. Ik vraag me dus af wanneer werkt de warmtepomp op 100%. Weet iemand dat voor een 9KW pomp ?

[...]
Het geleverde vermogen meet je met een warmtemeter. Er zijn WP's waar zo'n meter is ingebouwd, maar er wordt ook vaak een externe meter gebruikt.
In de tabel van Tomexergie herkenbaar aan de aanduiding 'Mhp' resp 'Mse' in de kolom 'type heat meter'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]

Type regeling
Minimale temperatuur
Geluid
enz enz

Afgiftesysteem met Ta Tr lijkt in mijn ogen een/de dominante factor te zijn als ik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w0N1sucfNJ7XoeXxYS5mtpxW/full.png
bekijk, afkomstig van http://johncantorheatpump...m-underfloor-heating.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 10:04:
[...]

Afgiftesysteem met Ta Tr lijkt in mijn ogen een redelijk dominante factor te zijn als ik
[afbeelding] bekijk, afkomstig van http://johncantorheatpump...m-underfloor-heating.html
Deze grafiek is al de @Develdonk gepresenteerd op het forum. Ik dacht dat de COP toen hoger lag dan de hier gepresenteerde cijfers. Er is zelfs een polynoom van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomexergie schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 10:10:
[...]

Deze grafiek is al de @Develdonk gepresenteerd op het forum. Ik dacht dat de COP toen hoger lag dan de hier gepresenteerde cijfers. Er is zelfs een polynoom van gemaakt.
Liever weghalen ?
Waar kan ik die polynoom vinden, kennelijk een blinde vlek van mij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
De andere grafiek van de hierboven genoemde site geeft denk ik ook duidelijk aan dat je HOH laag moet houden.
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-qw5XcYnvN7k/UxhDC5PIJbI/AAAAAAAAAH4/mqjHUY4IOuM/s1600/spacing+graph.png

Dan zit je met lagere vloer temperatuur ook in een beter gebied van de COP van de WP.

Is ook nog hier een keer uitgelegd voor simple zielen zoals ik zelf :)

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-3Dvt4zYamPk/Ve9dSh_dPpI/AAAAAAAAApk/UqN_opJ4C98/s1600/HP%2BCOP%2Bv%2BT%2Bgraph.png

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
ok, bij mij staat element aan en een vertraging van 30 minuten maar wat ik mij afvraag is wanneer dit element nu inschakelt, gebeurt dit op een bepaalde buitentemperatuur of R410A temperatuur
?
Wodan89 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 13:43:
[...]

je kunt deze inschakelen onder installatie menu bij extra instelling. je kan dan ook de tijdsvertraging instellen voordat hij bijkomt. standaard staat deze op 30min

als je geen externe meter gekoppeld hebt aan de binnenunit gaat het volgens mij op basis van tijd.

Ik heb het contact hiervan gekoppeld aan mij CV ketel :+ zodra deze word bij geschakeld draait de ketel minimaal 8 min, werkt perfect :P
Mijn unit is te klein voor mijn huidige woning.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Pagina: 1 ... 135 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic