Jij gebruikt het woord "Pana's" ; ga je ze in een cascade opstelling gebruiken of met buffervat? Heb je ergens een plaatje?joostmaas schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:29:
[...]
Ik ga het doen via domotica. Pana heeft daar prima opties voor. Standaard heeft de Pana een WAR regeling en die kun je heel flexibel instellen. Dat zou voor de wp al voldoende moeten/kunnen zijn. De gasketel zou dan gewoon op thermostaat kunnen blijven. De Panasonic heeft ook een thermostaat aansluiting (er zijn ook eigen Panasonic thermostaten, maar elke aan/uit werkt denk ik). Een truuk die in deel 1 van dit forum wordt beschreven voor de Elga, maar ook voor de Pana te gebruiken (lijkt me) is twee thermostaten waarbij je de temperatuur van de wp iets boven die van de gasketel zet: alleen als de WP het niet lukt om op temperatuur te komen schakelt de cv bij. Aangezien ik de Pana's nog in bestelling heb weet ik niet hoe dit allemaal in de praktijk uitpakt, maar er zijn al veel tweakers met Pana's en ik neem aan ook sommige met een bivalente opstelling. Heren?
En je zegt: de gasketel zou dan gewoon op de thermostaat kunnen blijven: ik heb altijd begrepen dat je bij de instelling "bivalent"de thermostaat op de Pana aansluit; en dat deze de gasketel bijgeschakeld wanneer nodig? ( ik begrijp de oplossing met twee thermostaten, maar ik gebruik een Evohome systeem - dus lastig)
Wat ik van de Elga mooi vind is dat ook het aanwarmen door de gasketel wordt gedaan indien nodig - en dat voor het op temperatuur houden van de ruimte de WP het weer overneemt. Dit soort van schakelingen - zijn die uniek voor de Elga of is dat een reguliere eigenschap van Bivalente regelingen ook in ( Panasonic) Monoblocks?