Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 128 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.077 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gadgets schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:16:
[...]

Hieruit haal ik het volgende: voor alleen de verwarming hebben we 27929+2328=30257 MJ of 8405 kWh nodig. Als ik dat dat dan deel door de GO van 245 m2 = 34 kWh per m2. Dit lijkt me dus een gunstiger getal.

Zoals ik hierboven heb berekend kom ik nu dus op 34 kWh per m2.
Ik had geschat tussen de 1500 en 3000kWh, daar zal het met bovenstaande cijfers ook op neerkomen, tussen de 2000 en 2400kWh.
Ongevraagd advies: laat meer/maximaal PV-panelen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:22:
[...]

Fujitsu / General. Moduleert terug tot ca. 15% van het thermisch vermogen.
Heb je een linkje voor me ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:12:
[...]

Als je capaciteitsberekeningen wilt doen heb je met graaddagen te maken, het gaat dus over etmalen.

[...]
Precies andersom dus. Capaciteitsberekening = maximale belasting worse case.
Wat heeft zo'n scenario dan met de werkelijkheid te maken.

[...]
Ligt eraan in wiens werkelijkheid het huis dusdanig wordt bewoond. Mocht je iedere kamer benutten in een eensgezinswoning tijdens een donkere periode bij -10 dan is het toch prettig als iedereen het comfortabel heeft.
Je koopt daardoor te veel capaciteit welke niet optimaal kan terugmoduleren, stel 30% van overcapaciteit 150% = 45% wat een niet optimale werking tot gevolg heeft.
Dat is een kwestie van een juiste WP selecteren of 1 voor iedere verdieping.

[...]
Je verwarmingsbehoefte is 3.2kW en dan reduceer je die ene dag de ventilatie tot 1.8kW of je verlaagd de slaapkamers die ene dag naar 19C om maximale ventilatie te hebben.
Dat zou inderdaad op die manier opgelost kunnen worden. Maar het overgrote deel van de mensen in NL willen daar niet eens over nadenken, dus met dat argument wordt een nieuwbouwwijk niet gerealiseerd.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Fujitsuclimate.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:12:

Ik zou niet weten waarom niet. Als het een etmaal lukt, lukt het ook 3 weken. Wat zou het verschil moeten zijn ?
Het verschil is dat jouw bovenverdieping in die 3 weken verder afkoelt dan de uitstralende warmte van je benedenverdieping kan compenseren. Zeker als het gepaard gaat met een lekkere aanhoudende oostenwind op je gevel.

Je slaapkamer wordt zo een heerlijk ijspaleis :P Ik kom in ieder geval dan niet bij je logeren. Geef mij maar een aangename temperatuur op de bovenverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:35:
[...]

Mijn doel is comfortabel ons huis op temp houden, jouw doel is zo efficiënt cq goedkoop mogelijk alles inregelen.

Dat voelt voor mij als in een toyota aygo naar moskou rijden, misschien wel goedkoop en rendabel, maar geef mij maar een dikke 6 cilinder ;)

Wat is er mis met een wp die af en toe niet draait :? Het gemiddelde huis in nl heeft ook zeer overbemeten cv ketels hangen.
Efficient betekent in mijn optiek niet te veel en niet te weinig, mag daarom wat mij betreft ook meer kosten, Ik betaal ook 66.00 per kg voor mijn auto.
Hoe dingen voelen is lastig, dat is voor iedereen verschillend. Je kunt je alleen afvragen waar dat gevoel op gebaseerd is.
Die overbemeten CV-ketel vertoont heel vervelend gedrag in mijn optiek, ik kan er niet een constante waterstroom van bijv. 25C mee genereren. Dan moet ik met kunst en vliegwerk koud bijmengen proberen de overdimensionering te camoufleren, Kille vloeren in voor- en najaar zijn daar voorbeelden van, Hoe groter de WP hoe meer last je daar van hebt.
Om in Aygo termen te blijven, file rijden met een F1-auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:55:
[...]

Het verschil is dat jouw bovenverdieping in die 3 weken verder afkoelt dan de uitstralende warmte van je benedenverdieping kan compenseren. Zeker als het gepaard gaat met een lekkere aanhoudende oostenwind op je gevel.

Je slaapkamer wordt zo een heerlijk ijspaleis :P Ik kom in ieder geval dan niet bij je logeren. Geef mij maar een aangename temperatuur op de bovenverdieping.
De capaciteitsberekening en ook het historisch verbruik geeft aan dat de gemiddelde temperatuur, dus zowel beneden als boven op het gewenste niveau blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:38
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:28:
[...]

Jij verondersteld, wellicht terecht dat er nu 2 uur per dag gestookt wordt en 22 uur niet. Dat de opgegeven 450m3 niets van doen hebben met een behoorlijk moderne woning met dienovereenkomstige isolatie.

[...]

met 5kW kan ik een jaren 70 woning welke niet geisoleerd is op 20C houden als het buiten -10C is. Een modernere woning heeft aanmerkelijk minder warmteverlies en zal dan ook onder die omstandigheden nog voldoende capaciteit hebben voor SWW. Let wel dit gaat over die -10C welke de afgelopen 12 jaar niet 1 keer is voorgekomen. De koudste maand gemiddeld is januari waarbij de temperatuur +3.1C is. Meer dan voldoende reserve lijkt me, maar misschien zie ik iets over het hoofd ?
Ik stook alleen als we thuis zijn. Overdag rustig tot 20 graden, savonds verhogen we iets. Snachts uit. Huis 1974, redelijk nageisoleerd. We stoken alleen woonkamer en keuken en badkamer. Kan dit gedrag zo blijven met een elga of de Panasonic?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joris 407 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:04:
[...]

Ik stook alleen als we thuis zijn. Overdag rustig tot 20 graden, savonds verhogen we iets. Snachts uit. Huis 1974, redelijk nageisoleerd. We stoken alleen woonkamer en keuken en badkamer. Kan dit gedrag zo blijven met een elga of de Panasonic?
Met een WP stook je in principe 24h, indien je een goed geisoleerd huis hebt lees weinig warmteverlies, kun je nachtverlaging toepassen. 24h stoken is niet/nauwelijks duurder dan telkens aan/uit. Ik ben er 3 jaar geleden mee begonnen en bevalt uitstekend en voor mij zonder meetbare meerkosten. Ik heb een onderzoek van het ECN Petten en komt ook tot een soortgelijke conclusie. Even snel een paar graden hoger hoort niet/kan niet met een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:50
Joris 407 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:04:
[...]

In mijn optiek niet.
Liever 1 temperatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:00:
[...]

Efficient betekent in mijn optiek niet te veel en niet te weinig, mag daarom wat mij betreft ook meer kosten, Ik betaal ook 66.00 per kg voor mijn auto.
Hoe dingen voelen is lastig, dat is voor iedereen verschillend. Je kunt je alleen afvragen waar dat gevoel op gebaseerd is.
Die overbemeten CV-ketel vertoont heel vervelend gedrag in mijn optiek, ik kan er niet een constante waterstroom van bijv. 25C mee genereren. Dan moet ik met kunst en vliegwerk koud bijmengen proberen de overdimensionering te camoufleren, Kille vloeren in voor- en najaar zijn daar voorbeelden van, Hoe groter de WP hoe meer last je daar van hebt.
Om in Aygo termen te blijven, file rijden met een F1-auto.
Je hoeft inderdaad geen 11,2 kw wp te kopen als de warmteverlies berekening 5kw aan geeft, maar als de warmteverlies berekening 10KW aangeeft dan koop ik een 11,2kw variant met buffervat, en ik hoef thuis niet aan te komen met "schat zet de ventilatie ff uit, en aub ff 2 dagen niet douchen want Piet Paulusma voorspelt vorst " ;)

Een systeem welke meer als een dag doet om een woning 2 graden warmer te krijgen is naar mijn mening geen comfortabel systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 28-12-2016 18:16 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:13:
[...]

Je hoeft inderdaad geen 11,2 kw wp te kopen als de warmteverlies berekening 5kw aan geeft, maar als de warmteverlies berekening 10KW aangeeft dan koop ik een 11,2kw variant met buffervat, en ik hoef thuis niet aan te komen met "schat zet de ventilatie ff uit, en aub ff 2 dagen niet douchen dit is goedkoop en efficiënt " ;)
Als blijkt dat warmteverlies berekeningen een factor 2 voor vrijstaande huizen en een factor 2.5 te veel als uitkomst hebben voor tussenwoningen, wat is dan de waarde van zo'n berekening ?
Dat is toch ook niet wat ik propageer ? Ik probeer uit te leggen wat past en als dat betekend dat het goedkoper is is dat mooi meegenomen. Althans dat is mijn bedoeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, die 11,2kw warmtepomp levert bij -15 bij lange na geen 11,2kw en het zijn inverters, dus ze schroeven vermogen terug daar waar nodig. Koop niet te klein....dan draait 'ie ook niet continue vollast. De meeste ketels zijn 24/28'ers, dat is inderdaad fors overbemeten, maar juist het gedrag dat het vermogen daalt bij stijgende warmtevraag is een probleem.

Koop niet té klein.
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:22:
[...]

Helemaal met je eens. Zal zeer waarschijnlijk meer met een ondergedimensioneerd afgiftesysteem dan met een ondergedimensioneerde WP te maken hebben.
Guess again, de ketel bij pa draaide veel in lage deellast (+-6kw), en toch heeft die 9kw warmtepomp gewoon niet genoeg power om het systeem op temperatuur te krijgen als het rond het vriespunt is. Vrijstaande woning van 650m3 bij een gasverbruik van 1200-1600m3, het systeem eet zoveel warmte op dat de warmtepomp het gewoon niet bijbeent. Als het puur op de warmtepomp had gemoeten zou een 14-16kw (en misschien nog wel wat zwaarder) nodig zijn geweest om voldoende marge te verschaffen.

Nu heb ik hem als voorverwarming in de retour gezet, tot een graad of 3 buiten gaat het uistekend en daarna komt de ketel in omdat het vermogen van de warmtepomp tever terugvalt bij de stijgende warmtevraag. Soort Elga setup on steroids met als voordeel dat de defrosts echt als een malle gaan :P

De combinatie is werkelijk briljant, de basisload wordt door de warmtepomp verzorgd en alleen daar waar nodig/gewenst schakelt de Nest de ketel bij. Zeer intelligent ook, mooi systeem, goed geschikt voor een warmtepompsetup al dan niet in combinatie met een ketel. De Nest houdt duidelijk rekening met de karakteristieken van een warmtepomp en probeert zo min mogelijk bij te verwarmen. Gasverbruik vanaf het begin stookseizoen ca 80m3 incl tapwater met een 460kwh aan stroom voor de warmtepomp. Kostenvoordeel zelfs zonder extra panelen is al een euro of 50 per maand, laat staan als er meer panelen bij komen.

[ Voor 111% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2016 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:13:
[...]

Een systeem welke meer als een dag doet om een woning 2 graden warmer te krijgen is naar mijn mening geen comfortabel systeem.
Helemaal met je eens. Zal zeer waarschijnlijk meer met een ondergedimensioneerd afgiftesysteem dan met een ondergedimensioneerde WP te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:20:
[...]

Als blijkt dat warmteverlies berekeningen een factor 2 voor vrijstaande huizen en een factor 2.5 te veel als uitkomst hebben voor tussenwoningen, wat is dan de waarde van zo'n berekening ?
Dat is toch ook niet wat ik propageer ? Ik probeer uit te leggen wat past en als dat betekend dat het goedkoper is is dat mooi meegenomen. Althans dat is mijn bedoeling.
Dat stukje heb ik ff gemist, waaruit blijkt dat een warmteverliesberekening een factor 2 verkeerd zit :?
Nou, die 11,2kw warmtepomp levert bij -15 bij lange na geen 11,2kw en het zijn inverters, dus ze schroeven terug. Koop niet te klein....dan draait 'ie ook niet continue vollast.
De 11,2KW Zubudan WP levert bij -15 nog de beloofde 11,2KW
Tot -15 °C buitentemperatuur geen verlies in verwarmingscapaciteit

Zubadan is Japans voor ‘Super Heating’. Dit revolutionaire, door Mitsubishi Electric gepatenteerde, systeem geeft tot ­-15 °C hetzelfde verwarmingsvermogen als bij +7 °C. Het systeem kan hierdoor zonder enkel voorbehoud toegepast worden als hoofdverwarming en is natuurlijk ook geschikt voor comfortkoeling. Bijkomend voordeel is dat de CO2-uitstoot en het energieverbruik een stuk lager ligt in vergelijking met conventionele verwarmingssystemen.

De Zubadantechnologie staat voor ‘flashinjectie’. Mitsubishi Electric heeft daartoe een speciale scroll-compressor ontwikkeld waarbij een gas/vloeistofmengsel van het koudemiddel rechtstreeks in de compressor wordt ingespoten. Hierdoor kan het systeem een constant verwarmingsvermogen leveren bij een buitentemperatuur van +7 °C tot ­-15 °C. Bij een klassiek systeem (zonder flashinjectie) daalt het verwarmingsvermogen bij een vrieskoude buitentemperatuur. Dit is het meest kritieke moment omdat de verwarmingsvraag op dat moment het hoogst is. Bijkomende voordelen van de ‘flashinjectie’ ten opzichte van standaard invertersystemen zijneen kortere ontdooicyclus met een lagere frequentie en het sneller (33%) bereiken van de verwarmingsmodus. Bovendien kan er een systeem geselecteerd worden met een lagere verwarmingscapaciteit, omdat er geen capaciteitsverlies meer optreedt bij lagere buitentemperaturen.
Bron: https://www.alklima.nl/ui...evolutionaire-warmtepomp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:41
Bij mij gaat het ook makkelijk 1 - 1.5 graad omhoog binnen een uur met een aanvoer van 32.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, die 11,2kw warmtepomp levert bij -15 bij lange na geen 11,2kw en het zijn inverters, dus ze schroeven vermogen terug daar waar nodig. Koop niet te klein....dan draait 'ie ook niet continue vollast. De meeste ketels zijn 24/28'ers, dat is inderdaad fors overbemeten, maar juist het gedrag dat het vermogen daalt bij stijgende warmtevraag is een probleem.

Koop niet té klein.
Nee maar we wonen in Nederland en komen dat soort dagtemperaturen niet voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:22:
[...]

Dat kan, maar het heeft ook vaak te maken met gebruikers welke persé een hoge COP en 24/365 een draaiende WP willen hebben zonder buffervaten en/of zoneregeling met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur.

Zet die aanvoertemperatuur toch een paar graden hoger, dan gaat het allemaal wat sneller, dan maar minder efficiënt :P

Nog niet zo lang geleden (2 weken :? )was het hier in Twente nog -8 's nachts en overdag -3 / -4.

Fijn als je op dat moment geen gas meer hebt en een onderbemeten WP systeem welke met deze temperaturen geen frikandel meer uit het zakje trekt.

Problemen ontstaan niet exact bij daggemiddeldes van -10, en in Twente is het over het algemeen kouder als in de rest van NL.

Ook bouwen wij buitenaf (vol in de wind) een vrijstaande woning, voor mij voldoende redenen om geen risico te nemen :P

[ Voor 28% gewijzigd door Grolsch op 28-12-2016 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:23:
[...]

Dat stukje heb ik ff gemist, waaruit blijkt dat een warmteverliesberekening een factor 2 verkeerd zit :?
Hier: Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
en hier
Jan Treur in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
en hier:
Wikipedia: Energieprestatiecoëfficiënt lees ik o.a. "de energieprestatiecoëfficiënt voor vrijstaande woningen 0,8/Rc wordt, die echter niet overeenkomt met tabellen, waarin de uitkomst 2,5 x zo hoog is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:24:
[...]

Nee maar we wonen in Nederland en komen dat soort dagtemperaturen niet voor.
Anders gezegd, ik ben het niet met je eens om zo klein bemeten te gaan op basis van mijn praktijkervaringen met zowel een goed geisoleerd nieuwbouwhuis als een behoorlijk geisoleerde bestaande vrijstaande woning.

Praktijkvoorbeeld, op basis van het gasverbruik/24 uur had ik bij -8 nacht -3 overdag een warmteverlies van ~1.5-2kw. Mijn warmtepomp staat nu gemaximeerd op een 5kw warmteafgifte, door de combinatie van kou en vocht heeft hij een paar weken terug gewoon 16-18 uur al gedraaid op 1 dag met soortgelijke matige vorst. Dat betekent dat je niet heel veel marge meer hebt voor als het kouder wordt, het begint te waaien (grote invloed!) met een 5kw warmtepomp. Laat staan als dat 5kw warmtepompje ook nog een tapwater moet leveren en wat defrosts voor de kiezen krijgt.

Die inverters gaan zover terug in het vermogen dat ik niet inzie waarom je zo klein zou kopen. Die "overbemeten" 9kw van mij kan (als de software eens wordt gefixed door LG) mooi schakelen van laag vermogen (weinig herrie, minder defrosts) tot standje power daar waar nodig, in alle gevallen zonder pendelgedrag. Als je het spul uit Frankrijk/Spanje haalt is het zeker tot aan 9-11kw goed betaalbaar.

Denk aan de WAF en het feit dat je geen leven meer hebt bij een strenge winter en koop wat fatsoenlijks, zeker als je geen backup meer hebt :P

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2016 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:10:
[...]

Met een WP stook je in principe 24h, indien je een goed geisoleerd huis hebt lees weinig warmteverlies, kun je nachtverlaging toepassen. 24h stoken is niet/nauwelijks duurder dan telkens aan/uit. Ik ben er 3 jaar geleden mee begonnen en bevalt uitstekend en voor mij zonder meetbare meerkosten. Ik heb een onderzoek van het ECN Petten en komt ook tot een soortgelijke conclusie. Even snel een paar graden hoger hoort niet/kan niet met een WP.
Geldt dat ook als je geen vloerverwarming hebt? Ik heb nl. 'slechts' overgedimensioneerde radiatoren.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:25:
[...]

Dat kan, maar het heeft ook vaak te maken met gebruikers welke persé een hoge COP en 24/365 een draaiende WP willen hebben zonder buffervaten en/of zoneregeling met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur.

Zet die aanvoertemperatuur toch een paar graden hoger, dan gaat het allemaal wat sneller, dan maar minder efficiënt :P

Nog niet zo lang geleden (2 weken :? )was het hier in Twente nog -8 's nachts en overdag -3 / -4.

Fijn als je op dat moment geen gas meer hebt en een onderbemeten WP systeem welke met deze temperaturen geen frikandel meer uit het zakje trekt.

Problemen ontstaan niet exact bij daggemiddeldes van -10, en in Twente is het over het algemeen kouder als in de rest van NL.

Ook bouwen wij buitenaf (vol in de wind) een vrijstaande woning, voor mij voldoende redenen om geen risico te nemen :P
Als jij een beter gevoel hebt bij hogere aanvoertemperatuur en daarmee een wat lagere retour, want anders wordt het te warm, moet je dat doen. Comfort in mijn optiek is continu de juiste temperatuur en overal met de kleinst mogelijke plaatselijke verschillen, dat vraagt om een klein temperatuurverschil dus iets lagere aanvoer en realtief een iets hoger retour temperatuur.
Jij associeert voor mijn gevoel je installatie iets te veel met een auto van een bepaald formaat en daarmee gewicht en daar wil je een ruim bemeten motor in hebben, wil ik ook heb ik ook 5.7kg per pk. Een WP is te beschouwen als een tanker, koers veranderen/remmen bij Le Havre als je bij Hoek van Holland rechtsaf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit komt op mij over als een "Wij van WC eend adviseren WC Eend" verhaal, ik kom nergens bronvermelding en daadwerkelijke warmteverliesberekening tegen.
en hier
Jan Treur in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
en hier:
Wikipedia: Energieprestatiecoëfficiënt lees ik o.a. "de energieprestatiecoëfficiënt voor vrijstaande woningen 0,8/Rc wordt, die echter niet overeenkomt met tabellen, waarin de uitkomst 2,5 x zo hoog is."
Nogmaals, een EPC Berekening is absoluut geen warmteverlies/transmissieberekening.

Een EPC berekening is een commercieel verhaal om bouwvergunning te krijgen.

Eerder haalde je deze 2 zaken ook al door elkaar.

De warmteverliesberekening moet worden uitgevoerd volgens een bepaalde norm ( ISSO 51 ).
Kun jij bronnen aanleveren dat een berekening gemaakt volgens die norm er een factor 2 á 2,5 naast zit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:48:
[...]

Dit komt op mij over als een "Wij van WC eend adviseren WC Eend" verhaal, ik kom nergens bronvermelding en daadwerkelijke warmteverliesberekening tegen.

[...]

Nogmaals, een EPC Berekening is absoluut geen warmteverlies/transmissieberekening.

Een EPC berekening is een commercieel verhaal om bouwvergunning te krijgen.

Eerder haalde je deze 2 zaken ook al door elkaar.

De warmteverliesberekening moet worden uitgevoerd volgens een bepaalde norm ( ISSO 51 ).
Kun jij bronnen aanleveren dat een berekening gemaakt volgens die norm er een factor 2 á 2,5 naast zit :?
Betere info heb ik niet, ik wacht jouw werkelijke verbruiksgegevens af om te zien of die wel of geen hout snijden.
Hier kun je zelf zo'n berekening uitvoeren http://www.bouw-energie.be/nl/bereken/verwarming heb dat zelf geprobeerd, kan er geen cijfers uitkrijgen die ook maar enigszins kloppen. Ik moet isolatie toevoegen wat ik niet heb om mijn daadwerkelijke verbruik te krijgen. Ergo de aannames van het verbruik zijn mijn inziens veel te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:48:
[...]

Als jij een beter gevoel hebt bij hogere aanvoertemperatuur en daarmee een wat lagere retour, want anders wordt het te warm, moet je dat doen. Comfort in mijn optiek is continu de juiste temperatuur en overal met de kleinst mogelijke plaatselijke verschillen, dat vraagt om een klein temperatuurverschil dus iets lagere aanvoer en realtief een iets hoger retour temperatuur.
Jij associeert voor mijn gevoel je installatie iets te veel met een auto van een bepaald formaat en daarmee gewicht en daar wil je een ruim bemeten motor in hebben, wil ik ook heb ik ook 5.7kg per pk. Een WP is te beschouwen als een tanker, koers veranderen/remmen bij Le Havre als je bij Hoek van Holland rechtsaf wilt.
Comfort is een bepaalde temperatuur als ik aanwezig ben. Als ik 20 uur op een dag niet thuis ben krijg ik het niet warm van de wetenschap dat het thuis warm is.

Het "probleem" is dat LTV een traag systeem is, maar dat heeft niets met een WP te maken, met een CV ketel van 85KW met at van 90 graden welke in de vloer wordt geknepen naar 25 graden at is net zo traag.

Als je de at zover naar beneden haalt creeer je een tank,en moet je 24h per dag stoken om de boel op temperatuur te kunnen houden omdat het anders niet meer comfortabel is, maar om dat nu comfort te noemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
Hier heeft vandaag de warmtepomp zo'n beetje de hele dag gedraaid. De eerste keer dat ik dat hier meemaak. De hele dag dichte mist en een buitentemperatuur van net boven het vriespunt. Binnen de kortste keren is de ecodan veranderd in een ijsbaan.. De temperatuur binnen is constant, zo'n 21 graden en het opgenomen vermogen van de warmtepomp laag. De COP is best goed..
Blijkbaar is dichte mist en een temperatuur rond het vriespunt voor de warmtepomp vervelender dan 5 graden vorst..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:42
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:28:
[...]

Let wel dit gaat over die -10C welke de afgelopen 12 jaar niet 1 keer is voorgekomen. De koudste maand gemiddeld is januari waarbij de temperatuur +3.1C is. Meer dan voldoende reserve lijkt me, maar misschien zie ik iets over het hoofd ?
Oh vast....jij gaat uit van jouw situatie....hoe groot is je huisje HJ

Ik bedoel. ...parameters!!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984

Koop niet té klein.

[...]

Guess again, de ketel bij pa draaide veel in lage deellast (+-6kw), en toch heeft die 9kw warmtepomp gewoon niet genoeg power om het systeem op temperatuur te krijgen als het rond het vriespunt is. Vrijstaande woning van 650m3 bij een gasverbruik van 1200-1600m3, het systeem eet zoveel warmte op dat de warmtepomp het gewoon niet bijbeent. Als het puur op de warmtepomp had gemoeten zou een 14-16kw (en misschien nog wel wat zwaarder) nodig zijn geweest om voldoende marge te verschaffen.

Nu heb ik hem als voorverwarming in de retour gezet, tot een graad of 3 buiten gaat het uistekend en daarna komt de ketel in omdat het vermogen van de warmtepomp tever terugvalt bij de stijgende warmtevraag. Soort Elga setup on steroids met als voordeel dat de defrosts echt als een malle gaan :P

De combinatie is werkelijk briljant, de basisload wordt door de warmtepomp verzorgd en alleen daar waar nodig/gewenst schakelt de Nest de ketel bij. Zeer intelligent ook, mooi systeem, goed geschikt voor een warmtepompsetup al dan niet in combinatie met een ketel. De Nest houdt duidelijk rekening met de karakteristieken van een warmtepomp en probeert zo min mogelijk bij te verwarmen. Gasverbruik vanaf het begin stookseizoen ca 80m3 incl tapwater met een 460kwh aan stroom voor de warmtepomp. Kostenvoordeel zelfs zonder extra panelen is al een euro of 50 per maand, laat staan als er meer panelen bij komen.
Radiatoren of vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joris 407 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:43:
[...]

Geldt dat ook als je geen vloerverwarming hebt? Ik heb nl. 'slechts' overgedimensioneerde radiatoren.
Jazeker. Ik ben trouwens enigszins verbaast over leeftijd woning en je zegt eneigszins nageisoleerd en zo'n toch wel erg laag verbruik. Je kunt e.e.a. prima van te voren checken door de afgifte temperatuur op je ketel te verlagen naar bijv. 35C en dan continu.24h uur te stoken. Dan weet je van te voren zeker of het al dan niet werkt, maar gezien het lage verbruik heb ik weinig.geen twijfels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:59:
[...]

Radiatoren of vloerverwarming?
Combinatie van beiden, fors systeem met een bult aan afgiftevermogen. Vloerverwarming aangelegd als hoofdverwarming en veel en grote radiatoren, LTV vriendelijk :) In mijn eigen woning stook ik 90% op de vloerverwarming en heb de radiatoren een tikje open staan om iets kouval te breken bij de ramen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2016 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:55:
[...]

Betere info heb ik niet, ik wacht jouw werkelijke verbruiksgegevens af om te zien of die wel of geen hout snijden.
Hier kun je zelf zo'n berekening uitvoeren http://www.bouw-energie.be/nl/bereken/verwarming heb dat zelf geprobeerd, kan er geen cijfers uitkrijgen die ook maar enigszins kloppen. Ik moet isolatie toevoegen wat ik niet heb om mijn daadwerkelijke verbruik te krijgen. Ergo de aannames van het verbruik zijn mijn inziens veel te hoog.
Jij denkt dat je zelf ff via internet een betrouwbare warmteverlies berekening kunt maken :?

Zo'n berekening is ook altijd goed en kan niet verkeerd zijn omdat er harde parameters ca waardes gebruikt worden.

Ook zegt het helemaal niets over het verbruik, alleen over het warmteverlies onder bepaalde omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:58:
[...]

Oh vast....jij gaat uit van jouw situatie....hoe groot is je huisje HJ

Ik bedoel. ...parameters!!
0.592m3/graaddag. Daarin maakt het niet uit of het een klein of een groot huis is, super geisoleerd of niet geisoleerd. Het verbruik, die 0,592 kan dus zowel over een heel groot huis gaan met prima isolatie, maar het zou ook een kleine woning kunnen zijn die heel slecht geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:04:
[...]

Jij denkt dat je zelf ff via internet een betrouwbare warmteverlies berekening kunt maken :?

Zo'n berekening is ook altijd goed en kan niet verkeerd zijn omdat er harde parameters ca waardes gebruikt worden.

Ook zegt het helemaal niets over het verbruik, alleen over het warmteverlies onder bepaalde omstandigheden.
Ja dat denk ik met de nodige achterdocht die mij eigen is.
Punt 2 snap ik niet.
Het warmteverlies onder bepaalde omstandigheden verteld je het verbruik over een jaar onder de omstandigheden zoals ze in datzelfde land/streek gelden. Als ik weet wat mijn warmteverlies bij -10 is, kan ik je binnen een kleine marge vertellen wat je jaarverbruik gemiddeld zal zijn aan de hand van graaddagen in datzelfde land/streek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:10:
[...]

Is het niet zo dat het vooral niet kan bij vloerverwarming en dat je in die situatie al gauw 24x7 gaat stoken

Ik denk dat Joris gewoon radiatoren heeft.

En ik denk dat als er een elga naast komt om het toch al lage gasverbruik wat te temmen, dat dat kan. Met gas achter de hand wordt het niet moeilijker.

Daarnaast zo'n laag verbruik op gas zijn menigeen jaloers op. Je kunt het erbij houden of je zet er een WP naast.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:11:
[...]

Ja dat denk ik met de nodige achterdocht die mij eigen is.
Punt 2 snap ik niet.
Het warmteverlies onder bepaalde omstandigheden verteld je het verbruik over een jaar onder de omstandigheden zoals ze in datzelfde land/streek gelden. Als ik weet wat mijn warmteverlies bij -10 is, kan ik je binnen een kleine marge vertellen wat je jaarverbruik gemiddeld zal zijn aan de hand van graaddagen in datzelfde land/streek.
Met een warmteverliesberekening bepaald men het benodigde vermogen bij een temperatuur van -10 buiten.
De professionele wereld in NL heeft dit met elkaar afgesproken en dit systeem wordt al jaren gehanteerd om het minimaal benodigde vermogen van een verwarmingstoestel te bepalen voor woningen.

Maar dit zegt helemaal niets over verbruikt, onze huidige woning koelt 's nachts met deze temperaturen (0 graden) af van 20 graden naar 15 graden in 8 uur tijd, dus niet echt goed geïsoleerd te noemen.

Toch verbruiken wij maar 0,25 m3/graaddag, omdat wij de kachel alleen aan hebben als we thuis zijn.

Mensen met een benodigd vermogen volgens ISSO 51 van 20KW kunnen toch 0m3 gas per jaar verbruiken als ze de kachel niet aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:15:
[...]

Is het niet zo dat het vooral niet kan bij vloerverwarming en dat je in die situatie al gauw 24x7 gaat stoken

En ik denk dat als er een elga naast komt om het toch al lage gasverbruik wat te temmen, dat dat kan. Met gas achter de hand wordt het niet moeilijker.

Daarnaast zo'n laag verbruik op gas zijn menigeen jaloers op. Je kunt het erbij houden of je zet er een WP naast.
De vraag is natuurlijk welk 'probleem' wil je oplossen.
1. CO2 reductie
2. Lagere kosten
3. of allebei
Persoonlijk vind ik het hybride verhaal niks, stoppen met roken, maar wel na het eten en bij een borrel. Of mijn vriendin is een beetje zwanger geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je gaat wel erg kort door de bocht, in de situatie dat helemaal gasloos niet makkelijk mogelijk is vanwege bouwkundig ingrijpen dat noodzakelijk is om een opstelling met enkel een warmtepomp mogelijk te maken kan de combinatie wel degelijk zin hebben. Ik kan het je nog sterker vertellen, zo worden commerciële installaties ook niet zelden aangelegd. De WKO op het werk voorziet ook in een goed deel van, maar niet alle, warmte en daarbovenop is gas als backup gezet.

De effectiviteit zie je hierboven in het geval van mijn vader; de energiebehoefte is fors minder en valt nu te compenseren met duurzame opwek. Overigens begin ik het selectieve reageren en de gebrekkige argumentatie vervelend te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2016 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:00:
[...]

Jazeker. Ik ben trouwens enigszins verbaast over leeftijd woning en je zegt eneigszins nageisoleerd en zo'n toch wel erg laag verbruik. Je kunt e.e.a. prima van te voren checken door de afgifte temperatuur op je ketel te verlagen naar bijv. 35C en dan continu.24h uur te stoken. Dan weet je van te voren zeker of het al dan niet werkt, maar gezien het lage verbruik heb ik weinig.geen twijfels.
Prima idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:20:
[...]

Verschil Ta - Tr is in beide gevallen 3K. Volgens mij maakt het bij nader inzien geen verschil, de deltaT is identiek, het afgegeven vermogen is identiek, dus zal de benodigde hoeveelheid energie ook identiek moeten zijn. Klopt mijn 'bij nader inzien' ?
Nee, hier zitten wat misverstanden.
Ik bedoelde dat bij een (gemiddeld) koudere vloer het temperatuurverschil met de kruipruimte kleiner is, dus minder verlies.
Een hoger temperatuurverschil is sowieso een hoger stralingsvermogen, dat had ik je al eens voorgerekend.
Als het verschil tussen Ta(anvoer) en Tr(etour) even groot is, zegt dat niet alles over het afgegeven vermogen: daar speelt het debiet in liters/minuut ook lineair mee. Je zult zien dat bij lagere temperaturen (waarbij een hoge dT lastig wordt) het debiet omhoog moet om zinvol vermogen af te geven.

Op je gelinkte site zie ik overigens bij 28/25 een vermogen van 58 W/m² en bij 26/23 39 W/m².

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:20:
[...]

Met een warmteverliesberekening bepaald men het benodigde vermogen bij een temperatuur van -10 buiten.
De professionele wereld in NL heeft dit met elkaar afgesproken en dit systeem wordt al jaren gehanteerd om het minimaal benodigde vermogen van een verwarmingstoestel te bepalen voor woningen.

Maar dit zegt helemaal niets over verbruikt, onze huidige woning koelt 's nachts met deze temperaturen (0 graden) af van 20 graden naar 15 graden in 8 uur tijd, dus niet echt goed geïsoleerd te noemen.

Toch verbruiken wij maar 0,25 m3/graaddag, omdat wij de kachel alleen aan hebben als we thuis zijn.

Mensen met een benodigd vermogen volgens ISSO 51 van 20KW kunnen toch 0m3 gas per jaar verbruiken als ze de kachel niet aanzetten.
Je jaarverbruik zal rond de 700-750m3 per jaar zijn. Je dient bij die berekening wel op te geven wat de gemiddelde binnentemperatuur is, net als bij een warmteverliesberekening. Als het bij jou 4 uur 21C en 20 uur 16C is dien je dat in te voeren en dan kom je op een gemiddelde van 16.8C. Verander je niet de standaard waarde dan krijg je rubbish in rubbish out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Knowbody schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:15:
[...]

Idd, overgedimensioneerde gewone radiatoren. Ik denk met een elga m'n gasverbruik voor verwarming verder te verminderen. Een douche wtw staat in de planning bij de badkamerrenovatie. Dit moet helpen om gasverbruik voor sww te verminderen. Ik had het wel mooi gevonden als de elga ook voor sww zou kunnen werken. Dan zou het misschien al helemaal zonder gas kunnen met 5 kW warmtepomp, de echt extreem koude dagen daargelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:27:
[...]

Nee, hier zitten wat misverstanden.
Ik bedoelde dat bij een (gemiddeld) koudere vloer het temperatuurverschil met de kruipruimte kleiner is, dus minder verlies.
Helder
Een hoger temperatuurverschil is sowieso een hoger stralingsvermogen, dat had ik je al eens voorgerekend.
De oppervlakte temperatuur van het beton, lager dan het gemiddelde tussen Ta en Tr, is identiek aan de vrijhangende leidingen, bij mij aan het plafond.
Als het verschil tussen Ta(anvoer) en Tr(etour) even groot is, zegt dat niet alles over het afgegeven vermogen: daar speelt het debiet in liters/minuut ook lineair mee. Je zult zien dat bij lagere temperaturen (waarbij een hoge dT lastig wordt) het debiet omhoog moet om zinvol vermogen af te geven.

Op je gelinkte site zie ik overigens bij 28/25 een vermogen van 58 W/m² en bij 26/23 39 W/m².
Geen 58 W/m² als je de afwerkvloer weer op de standaard 50mm hebt gezet krijg je 38W/m2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s4ShqV33955v37Dq100sT3wF/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:25:
Je gaat wel erg kort door de bocht, in de situatie dat helemaal gasloos niet makkelijk mogelijk is vanwege bouwkundig ingrijpen dat noodzakelijk is om een opstelling met enkel een warmtepomp mogelijk te maken kan de combinatie wel degelijk zin hebben. Ik kan het je nog sterker vertellen, zo worden commerciële installaties ook niet zelden aangelegd. De WKK op het werk voorziet ook in een goed deel van, maar niet alle, warmte en daarbovenop is gas als backup gezet.

De effectiviteit zie je hierboven in het geval van mijn vader; de energiebehoefte is fors minder en valt nu te compenseren met duurzame opwek. Overigens begin ik het selectieve reageren en de gebrekkige argumentatie vervelend te vinden.
Sorry waar reageer ik selectief in jouw optiek ? Dat is het laatste wat ik wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 00:40
In onze wijk heb ik inmiddels wat rond gevraagd en mensen hebben goede ervaringen met een ELGA. Stuk of 6 gesproken en iedereen zit op minimaal een besparing van 70% in warmte afname (StadsVerwarming). Een enkeling zat op 85-90%. Als zet ik daar vraagtekens bij. Wel had die persoon er de beveiling af gezet dat de ELGA stopt bij een graad of 6. Dat is 1 dipswitch omzetten.

Ook heb ik een 2-tal mensen gevonden die het helemaal zonder SV doen. Investering ligt dan aanzienlijk hoger. 1-tje met een W-W systeem met aardwarmte en 1-tje met een 12kW L-W. Aardwarmte is niet mogelijk bij ons vanwege het niet mogen boren op de locatie en dan zou de hele voortuin eruit moeten. L-W incl SWW en het huidige afgifte systeem wordt lastig. Dan moet de hele vloer op de BG eruit, en die is verlijmd. Nieuwe verdeler vloerverwarming, nieuwe radiatoren, etc.. Kosten plaatje circa €16.000,-..

3 januari komt de lokale installateur opnieuw langs om een nieuwe offerte op te stellen voor een ELGA. Subsidie is inmiddels van €1000,- naar €2300,- gegaan. En er zou nog ruim €800,- afgaan vanwege inkoopactie Qurrent. Als dat onderaan de streep gunstig uit pakt gaan we dat laten doen. Ik verwacht inclusief meerwerk maximaal €2000,- incl subsidie. Kunnen we later altijd nog bekijken of de SV er uit kan als we tevreden zijn met de ELGA. Gezien de ervaring van anderen is dat even de meest logische manier om te gaan bewandelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 28-12-2016 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joris 407 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:36:
[...]

Idd, overgedimensioneerde gewone radiatoren. Ik denk met een elga m'n gasverbruik voor verwarming verder te verminderen. Een douche wtw staat in de planning bij de badkamerrenovatie. Dit moet helpen om gasverbruik voor sww te verminderen. Ik had het wel mooi gevonden als de elga ook voor sww zou kunnen werken. Dan zou het misschien al helemaal zonder gas kunnen met 5 kW warmtepomp, de echt extreem koude dagen daargelaten.
Op basis van wat zeg je "Dan zou het misschien al helemaal zonder gas kunnen met 5 kW warmtepomp, de echt extreem koude dagen daargelaten." Waarom zou die 5kW warmtepomp dat niet kunnen ? Ook zonder die WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Joris 407 Die 450m3 aan gas kost je incl vastrecht ed. rond de 375,00 als goedkoopste op dit moment volgens gaslicht.com. Als je 900kWh extra moet inkopen om dezelfde hoeveelheid warmte uit je WP te krijgen kost je dat rond de 160,00. Je kosten besparing is dus 215,00 per jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:28:
[...]

Je jaarverbruik zal rond de 700-750m3 per jaar zijn. Je dient bij die berekening wel op te geven wat de gemiddelde binnentemperatuur is, net als bij een warmteverliesberekening. Als het bij jou 4 uur 21C en 20 uur 16C is dien je dat in te voeren en dan kom je op een gemiddelde van 16.8C. Verander je niet de standaard waarde dan krijg je rubbish in rubbish out.
Ik verbruik op dit moment zo'n 1000m3 per jaar (incl. SWW) Maar wat wil je hiermee bewijzen :?

Wat mij tegen de borst stuit is dat je verkeerde adviezen geeft.

Advies 1 = Alle warmteverliesberekeningen zijn 2 á 2,5 x over gedimensioneerd.
Advies 2 = Het wordt in Nederland nooit echt koud dus die adviezen moet je niet serieus nemen.

Bij Advies 1 heb je geen objectieve bronnen, of je verwijst naar iets wat niet relevant is (EPC berekening).
Bij Advies 2 gaan mensen die compleet gasloos gaan dus echt de boot in, zie het verhaal van neographikal.

Ik snap niet waarom je mensen willens en wetens wil overtuigen een te kleine WP aan te schaffen :?

Als je persé een kleine WP wilt zorg dan dat je in ieder geval een backup hebt in de zin van een CV ketel, of een elektrisch element om bij te springen als het echt nodig is. Al zie ik persoonlijk nog steeds niet het nut om bewust een te kleine WP te kiezen. Die paar 100 € die je bespaart is het mij niet waard. En stel je WP is wat aan de grote kant :? Ze moduleren allemaal terug (Zubudan tot 5.xKW) en in het ergste slaat de WP af, so what :?

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 28-12-2016 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:23:
De 11,2KW Zubudan WP levert bij -15 nog de beloofde 11,2KW
[...]
De 5kW Panasonic levert bij -15 ook nog 5kW. Beide doen dit door bijschakeling van een elektrisch verwarmingselement (met COP=1), zodat de COP aardig achteruit holt: Pana van cop=7,46 bij buiten 25 graden tot 2,75 bij -15 (aanvoer beide 30 graden). En dan moet je natuurlijk wel het elektrisch element aangesloten en ingeschakeld laten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
joostmaas schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:12:
[...]

De 5kW Panasonic levert bij -15 ook nog 5kW. Beide doen dit door bijschakeling van een elektrisch verwarmingselement (met COP=1), zodat de COP aardig achteruit holt: Pana van cop=7,46 bij buiten 25 graden tot 2,75 bij -15 (aanvoer beide 30 graden). En dan moet je natuurlijk wel het elektrisch element aangesloten en ingeschakeld laten...
Dat van de Zubadan zit hem niet in het elektrisch element, maar in een ander foefje (die de Pana misschien ook wel heeft).

De standaard Power inverters van Mitsubishi hebben ook elektrische elementen.

De Zubadan gaat met eletrisch element tot -28, die tot -15 gaat zonder elektrisch element.
De innovatieve Zubadan invertertechnologie benut het volledige potentieel van de nieuwe lucht/waterwarmtepompen
van Mitsubishi Electric. De kracht van deze wereldwijd gepatenteerde methode komt vooral tot
uiting waar conventionele lucht/water warmtepompen inefficiënt worden: bij lage buitentemperaturen.
Met de Zubadan technologie leveren de Ecodan warmtepompen hun volledige verwarmingscapaciteit zelfs bij
temperaturen van -15°C. Monovalente verwarming is doorgaans zelfs nog mogelijk tot -28°C zonder elektrisch
bijverwarmen.

De Zubadan technologie levert een positieve energiebalans dankzij de zogenaamde Flash-injectie-functie. Deze
injectiemethode in het bypass-circuit zorgt ervoor dat via een afzonderlijke warmtewisselaar, naargelang de buitentemperatuur,
een variabel mengsel van vloeibaar en gasvormig koelmiddel wordt gemaakt. Deze wordt direct
in de compressor ingespoten. Nu kan de werkfrequentie van de compressor worden verhoogd, omdat de Flashinjectie
voor stabiele condensatietemperaturen zorgt en de compressor tegelijk tegen oververhitting beschermt

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 28-12-2016 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zegel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 21:01
Greedy vraagje, stel dat ik twee stuks Panasonic 5kw zou aanschaffen, kan ik daar dan ook 2 maal 2300 euro subsidie op aanvragen? Ik zie 123 niet dat dit is begrens't, maar kijk mogelijk niet goed. Ik denk aan een cascade opstelling met bufervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:55:
[...]

Op basis van wat zeg je "Dan zou het misschien al helemaal zonder gas kunnen met 5 kW warmtepomp, de echt extreem koude dagen daargelaten." Waarom zou die 5kW warmtepomp dat niet kunnen ? Ook zonder die WTW.
Op basis van ervaringen hier en m'n eigen gevoel, enkele jaren geleden was het hier - 20. Maar slecht onderbouwd inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:35
Noord27 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:43:
In onze wijk heb ik inmiddels wat rond gevraagd en mensen hebben goede ervaringen met een ELGA. Stuk of 6 gesproken en iedereen zit op minimaal een besparing van 70% in warmte afname (StadsVerwarming). Een enkeling zat op 85-90%. Als zet ik daar vraagtekens bij. Wel had die persoon er de beveiling af gezet dat de ELGA stopt bij een graad of 6. Dat is 1 dipswitch omzetten.

Ook heb ik een 2-tal mensen gevonden die het helemaal zonder SV doen. Investering ligt dan aanzienlijk hoger. 1-tje met een W-W systeem met aardwarmte en 1-tje met een 12kW L-W. Aardwarmte is niet mogelijk bij ons vanwege het niet mogen boren op de locatie en dan zou de hele voortuin eruit moeten. L-W incl SWW en het huidige afgifte systeem wordt lastig. Dan moet de hele vloer op de BG eruit, en die is verlijmd. Nieuwe verdeler vloerverwarming, nieuwe radiatoren, etc.. Kosten plaatje circa €16.000,-..

3 januari komt de lokale installateur opnieuw langs om een nieuwe offerte op te stellen voor een ELGA. Subsidie is inmiddels van €1000,- naar €2300,- gegaan. En er zou nog ruim €800,- afgaan vanwege inkoopactie Qurrent. Als dat onderaan de streep gunstig uit pakt gaan we dat laten doen. Ik verwacht inclusief meerwerk maximaal €2000,- incl subsidie. Kunnen we later altijd nog bekijken of de SV er uit kan als we tevreden zijn met de ELGA. Gezien de ervaring van anderen is dat even de meest logische manier om te gaan bewandelen.
100% eens. ik heb sinds eind januari +90% bespaard met ELGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het probleem bij Noord27 is dat zijn grootste post de vaste kosten voor StadVerwarming zijn, ik vraag me dan ook af hoe hij denkt minimaal 75% te kunnen besparen op zijn totale energiekosten (dus inclusief vast recht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:28:
[...]

Hoi, ik denk dat velen het op prijs stellen als je je, gezien het heel hoog theoretisch gehalte van je betogen, voorlopig beperkt tot je eigen situatie.

Ben heel nieuwsgierig naar je bevindingen als je klaar bent met installeren van je WP.

Welke heb je besteld en wanneer wordt ie geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 22-09 12:57
Gadgets schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:16:
[...]

Ik heb een fout gemaakt met mijn EPC screenshot. Dit is de totale energie behoefte inclusief warmwater en overige elektriciteit verbruik. Zie onderstaande totaal resultaat overzicht.

Verder is een WTW wel de bedoeling, de Zehnder ComfoAir Q450. http://www.zehnder.nl/pro...tie/zehnder-comfoair-q450

[...]

Volgens mij heb ik een fout gemaakt zie onderstaande EPC resultaat. De woning heeft een GO van 245 m2 en totale inhoud van 950 m3, dus groot.

[afbeelding]

Hieruit haal ik het volgende: voor alleen de verwarming hebben we 27929+2328=30257 MJ of 8405 kWh nodig. Als ik dat dat dan deel door de GO van 245 m2 = 34 kWh per m2. Dit lijkt me dus een gunstiger getal.

Verder zou het huis goed geïsoleerd moeten zijn met gevels en vloer van R4.5. Het dak van riet met een R6.0.

[...]

Zoals ik hierboven heb berekend kom ik nu dus op 34 kWh per m2.

[...]

Het is wel de bedoeling om zonneschermen te plaatsen. Deze willen we vooral gebruiken in de zomer. Verder zit ik nog te twijfelen of we de ramen op zuid gaan voorzien van UV glas of HR+++.
Wat zat mijn underspitzengefül ernaast, 27929/3,6=7758 KW verwarmingsenergie = +/- 1000m3
Wat ik nu weer niet snap is dat je ingeschat word op meer dan 1000m3 gas voor SWW 8)7
Tenzij je natuurlijk met 15 personen in het huis gaat wonen. Maar dit moet een fout zijn, weet je toevallig hoeveel water je nu verbruikt ? 1/3 zal +/- SWW zijn, hiermee kunnen we een inschatting maken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:12:
[...]

Ik verbruik op dit moment zo'n 1000m3 per jaar (incl. SWW) Maar wat wil je hiermee bewijzen :?
Dat een verbruik per graaddag mits alle gegevens correct zijn ingevuld niet meer of minder is/hoeft te zijn dan een warmteverliesberekening. Trek je SWW er af en mijn inschatting klopt naar mijn idee.
Wat mij tegen de borst stuit is dat je verkeerde adviezen geeft.

Advies 1 = Alle warmteverliesberekeningen zijn 2 á 2,5 x over gedimensioneerd.
Advies 2 = Het wordt in Nederland nooit echt koud dus die adviezen moet je niet serieus nemen.

Bij Advies 1 heb je geen objectieve bronnen, of je verwijst naar iets wat niet relevant is (EPC berekening).
Bij Advies 2 gaan mensen die compleet gasloos gaan dus echt de boot in, zie het verhaal van neographikal.
Punt 1 Point taken, ik was me niet bewust van het feit dat een EPC berekening een bouwvergunning verkrijgings papieren exercitie was.
Punt 2 zal het neographikal verhaal eerst nog eens nader lezen, heb niet helder waarom het daar kennelijk zo mis gaat.
Ik snap niet waarom je mensen willens en wetens wil overtuigen een te kleine WP aan te schaffen :?
Jij zegt een te kleine, ik beweer degene die precies past. We verschillen van inzicht dat mag.
Als je persé een kleine WP wilt zorg dan dat je in ieder geval een backup hebt in de zin van een CV ketel, of een elektrisch element om bij te springen als het echt nodig is. Al zie ik persoonlijk nog steeds niet het nut om bewust een te kleine WP te kiezen. Die paar 100 € die je bespaart is het mij niet waard. En stel je WP is wat aan de grote kant :? Ze moduleren allemaal terug (Zubudan tot 5.xKW) en in het ergste slaat de WP af, so what :?
Ik koop aan de hand van mijn berekeningen de WP die precies past. Ik zou het op prijs stellen als iemand mij voorrekend waar ik fouten in mijn berekening of aannames maak. Ik vraag daar regelmatig om. Uit optimalisatie-oogpunt zou ik persoonlijk liever 2 kleine dan 1 grote WP kopen, omdat ik denk er een beter gebalanceerd systeem voor te krijgen. Die minimale 5kW vd Zubudan dat is dus net zo veel als het miimale vermogen van een gas CV ketel en dat staat maar aan/uit te schakelen dat het een aard heeft, ik geef de voorkeur aan een constante energiestroom om een optimaal constante temperatuur te hebben, dat is waar ik hem voor koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amarkest schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:30:
[...]

Hoi, ik denk dat velen het op prijs stellen als je je, gezien het heel hoog theoretisch gehalte van je betogen, voorlopig beperkt tot je eigen situatie.

Ben heel nieuwsgierig naar je bevindingen als je klaar bent met installeren van je WP.

Welke heb je besteld en wanneer wordt ie geinstalleerd?
Panasonic 5kW, datum nog onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ga ff een nieuwe afkorting invoeren, WVB = WarmteVerliesBerekening :P
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:34:
[...]

[...]

Jij zegt een te kleine, ik beweer degene die precies past. We verschillen van inzicht dat mag.
Nee, jij zei eerder dat de waarde van de WVB gedeeld moesten worden door 2 / 2,5, dus niet die precies past.
[...]

Ik koop aan de hand van mijn berekeningen de WP die precies past. Ik zou het op prijs stellen als iemand mij voorrekend waar ik fouten in mijn berekening of aannames maak. Ik vraag daar regelmatig om. Uit optimalisatie-oogpunt zou ik persoonlijk liever 2 kleine dan 1 grote WP kopen, omdat ik denk er een beter gebalanceerd systeem voor te krijgen. Die minimale 5kW vd Zubudan dat is dus net zo veel als het miimale vermogen van een gas CV ketel en dat staat maar aan/uit te schakelen dat het een aard heeft, ik geef de voorkeur aan een constante energiestroom om een optimaal constante temperatuur te hebben, dat is waar ik hem voor koop.
Ik zou je adviseren om een WVB te laten maken als je het precies wil weten, als daar 5KW uitkomt adviseer ik ook geen 11,2 KW.

Ik geef alleen aan dat in mijn nieuwe woning (900m3 met CO2 gestuurde mechanische ventilatie) een WVB waarde komt van 10KW en dat ik daarom de 11,2KW variant gekozen heb. Ook omdat de 8KW variant niet verkrijgbaar is in 380/400 Volt waardoor deze te hoog afgezekerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
fabstar81 schreef op maandag 2 mei 2016 @ 16:55:
[...]

hier pui volledig op Z, maar geeft pas echt warmte vanaf 11-13 uur, daarna is het koken in huis. wel jammer dat de vrouw dan in de ochtend al de verwarming aanzet. weg kuubjes... :z
Spiegels in je tuin zetten, die de zon van oost naar zuid afbuigen.
In de zomer keer je de spiegels om en heb je geen warmtetoevoer.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:41
[...]

Als ik daar mijn waardes invul kom ik hier op uit
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IEwcr6Y.png

Wat zegt dat nu?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Grolsch schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:26:
Het probleem bij Noord27 is dat zijn grootste post de vaste kosten voor StadVerwarming zijn, ik vraag me dan ook af hoe hij denkt minimaal 75% te kunnen besparen op zijn totale energiekosten (dus inclusief vast recht).
Hoe kom je erbij dat de grootste kostenpost de vaste kosten voor SV zijn? Ze zijn zeker niet gering, maar niet het hoogste. ;)

Per maand gaat er circa €180,- naar de leverancier Ennatuurlijk. Hiervan zijn €41,- de vaste lasten inclusief de apparatuur. Dus die €41,- is inclusief afschrijving en onderhoud. Vaak worden deze zaken niet mee genomen bij een warmtepomp. Ze hebben ook geen eeuwig leven plus onderhoud nodig. Reken maar uit wat een gas CV inclusief alles kost, dat valt ook tegen..

Als er gas aanwezig was in de wijk ging morgen de SV er nog uit overigens. Dat is sinds kort ook mogelijk na overleg en een uitkomst op papier.

ELGA staat dus op de planning binnenkort. Wellicht een 2e WP (voor SWW en temperaturen onder het vriespunt) als de ELGA goed zijn werk doet? Dat weet ik pas als ik die in stel op een bepaalde aanvoertemperatuur en ga bekijken wat er mogelijk is. Praktijktest zal het uitwijzen wat er mogelijk is. ;)

90% besparen als je ook gas hebt is onmogelijk. Er zijn veel variabelen, welke lang niet altijd mee genomen worden om een mooi plaatje geschetst te krijgen. Denken dat men inderdaad 90% veelal verward tussen stookkosten en totale kosten.

[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 28-12-2016 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Joris 407 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:36:
[...]

Ik heb vorig jaar ook eens een test gedaan met radiatoren op de slaapkamers en de cv ketel op 35graden.
Waar ik tegen aanliep was het volgende:
Lucht temperatuur kreeg ik keurig omhoog, al duurde dit erg lang.
Alleen de temperatuur van de wanden bleven achter.
Hier zag ik de grootste uitdagingen, en was voor mijn een reden om alle radiatoren eraf te slopen en wandverwarming te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Noord27 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:13:
[...]

Dat weet ik pas als ik die in stel op een bepaalde aanvoertemperatuur en ga bekijken wat er mogelijk is.
Hoe stel je de ELGA in op een bepaalde aanvoertemperatuur? Heb ik niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
amarkest schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:17:
[...]

Hoe stel je de ELGA in op een bepaalde aanvoertemperatuur? Heb ik niet kunnen vinden.
Ga er vanuit dat het mogelijk dat in te stellen? Zeker omdat hij toegespitst is als een hybride systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Noord27 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:19:
[...]

Ga er vanuit dat het mogelijk dat in te stellen? Zeker omdat hij toegespitst is als een hybride systeem?
Ik hoort 't graag van je als het je gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Noord27 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:13:
[...]

90% besparen als je ook gas hebt is onmogelijk. Er zijn veel variabelen, welke lang niet altijd mee genomen worden om een mooi plaatje geschetst te krijgen. Denken dat men inderdaad 90% veelal verward tussen stookkosten en totale kosten.
ik heb meer dan 90% bespaard op cv-verwarmings gasverbruik, met ELGA.
niks mooie plaatjes, gewoon keihard gegeven. Hr-ketel staat er nog als backup en boilerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:40:

Nee, jij zei eerder dat de waarde van de WVB gedeeld moesten worden door 2 / 2,5, dus niet die precies past.
Ik heb aangegeven Point taken dat wat ik voor een WVB hield eenEPC berekening was t.b.v. een bouwvergunning, En dat de waardes v.d. EPC berekening volgens Wikipedia door 2 of 2.5 gedeeld moesten worden. Mea Culpa Mea Culpa als ik niet voldoende duidelijk geweest ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:22:
[...]

De vraag is natuurlijk welk 'probleem' wil je oplossen.
1. CO2 reductie
2. Lagere kosten
3. of allebei
Persoonlijk vind ik het hybride verhaal niks, stoppen met roken, maar wel na het eten en bij een borrel. Of mijn vriendin is een beetje zwanger geloof ik.
Dat mag je vinden.

Hier is het streven om het gas alleen in te zetten voor warm water. Co2 technisch is dat nog niet eens zo gek hoor.

Het hybride verhaal is juist een hele logische.

Argumenten die ik kan bedenken:

A als overgang naar een gasloos tijdperk
B in renovatie projecten waarbij de omstandigheden voor gasloos niet optimaal zijn
C ivm beperking aansluiting electrisch
D ivm budget. Geen dure voorziening nodig voor SWW. Lage instapkosten
E ivm geen ervaring met WP. Hoeveel lawaai. Hoevaak defrost. Als praktijkervaring ontbreekt. Hoe gaat het bevallen.
F vermogensbeperking. De gasketel als backup voor als WP niet toereikend is. Daardoor kun je toe met een veel kleinere WP.
G tussenoplossing. WP 's zijn nagenoeg uitontwikkeld wat betreft de techniek alleen dat vertaalt zich nog niet in realistische prijzen (wat kost een airco split waarom kost een WP een veelvoud daarvan) en wachten op vervanging R410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:35
Heeft er iemand ervaring met gasgestookte L-W warmtepompen?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Ik heb zo goed als kwaad ingevuld en kom nog niet zo slecht uit.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1612/206108/P67E4HPv.jpeg

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Joris 407 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:21:
[...]

Op basis van ervaringen hier en m'n eigen gevoel, enkele jaren geleden was het hier - 20. Maar slecht onderbouwd inderdaad
Klopt de -20. Bijna een elf stedentocht toen.

Het voordeel van flinke vorst is dat de zon schijnt. 'Gratis' stroom voor de wp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
amarkest schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:26:
[...]

niks mooie plaatjes, gewoon keihard gegeven. Hr-ketel staat er nog als backup en boilerverwarming.
Precies, puur op het gasverbruik. Maar er zijn meer kosten. Onderhoud CV (minimaal 1maal per 2 jaar ivm brandverzekering door een erkend installateur), afschrijving, etcetera. Daarmee doelde ik ook op een andere post waarin de hoge vaste lasten van SV ter sprake komt. Daar zit meer in verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb toch nog aardig goed gegokt, met mijn 5 kilowatje mitsubsidie. :P
(en 19 graden is warm genoeg hier)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6yk1boed8fyzz.jpg

Een fatsoenlijke wtw balansventilatie, scheelt ook wel iets in de berekening.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-12-2016 21:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
amarkest schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:26:
[...]

Oftewel je hebt 90% minder gas verbruikt. Mooi. En twee keer zoveel stroom? Dat laatste mag je ook vermelden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:46:
Ik heb toch nog aardig goed gegokt, met mijn 5 kilowatje mitsubsidie. :P
(en 19 graden is warm genoeg hier)

[afbeelding]

Een fatsoenlijke wtw balansventilatie, scheelt ook wel iets in de berekening.
Buiten temp?
% van het huis verwarmen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:56:
[...]

Buiten temp?
% van het huis verwarmen ?
Das geheim....
En voorlopig alleen 20%. (de zolder ;) ) Maar in de berekening wel normaal ingevuld...
Buffervat 450 ltr in 30 minuten van 20 naar 30 graden met gemiddeld 500-700 watt opgenomen vermogen.
Bij 9 graden buitentemperatuur

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-12-2016 22:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:39
koevlaas2 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:31:
[...]

Wat zat mijn underspitzengefül ernaast, 27929/3,6=7758 KW verwarmingsenergie = +/- 1000m3
Wat ik nu weer niet snap is dat je ingeschat word op meer dan 1000m3 gas voor SWW 8)7
Tenzij je natuurlijk met 15 personen in het huis gaat wonen. Maar dit moet een fout zijn, weet je toevallig hoeveel water je nu verbruikt ? 1/3 zal +/- SWW zijn, hiermee kunnen we een inschatting maken.
ik denk dat het wel meevalt hoor. woning GO en RC waarde komen aardig overheen met woning hier maar ik heb 0,8 epc en Qpres;tot van 107471MJ (woning uit 2012). Jaarverbruik ecodan hier is 3.065kwh en hij neemt integraal de ruimteverwarming voor zijn rekening. Ketel hangt er enkel voor SWW. gasverbruik SWW zie je in mijn signature.

het eerdere comment dat hybride niet werkt is reinste waanzin en typische opmerking van iemand die excel/rekenmachine/tvt vreemd is (no offense). Ik durf zelfs te beweren dat het economisch gezien hybride de BESTE oplossing is.

[ Voor 12% gewijzigd door develdonk op 28-12-2016 22:01 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
Noord27 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:44:
[...]

Precies, puur op het gasverbruik. Maar er zijn meer kosten. Onderhoud CV (minimaal 1maal per 2 jaar ivm brandverzekering door een erkend installateur), afschrijving, etcetera. Daarmee doelde ik ook op een andere post waarin de hoge vaste lasten van SV ter sprake komt. Daar zit meer in verwerkt.
Tja, natuurlijk is er OH op de ketel en vastrecht op het gas. Maar dat gaat me de kop niet kosten.
Over een paar jaar is er een beter alternatief, tot zolang doe ik het met deze betrouwbare hybride opstelling.
En ja, een backup kost altijd geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Knowbody schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:50:
[...]

Oftewel je hebt 90% minder gas verbruikt. Mooi. En twee keer zoveel stroom? Dat laatste mag je ook vermelden ;)
ik heb 6 windtegoeden bij Qurrent ingezet ter dekking van het extra stroomverbruik (zo'n 1500kw p/jr) en het lijkt erop dat ik niet veel mis gegokt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:59:
[...]

ik denk dat het wel meevalt hoor. woning GO en RC waarde komen aardig overheen met woning hier maar ik heb 0,8 epc en Qpres;tot van 107471MJ (woning uit 2012). Jaarverbruik ecodan hier is 3.065kwh en hij neemt integraal de ruimteverwarming voor zijn rekening. Ketel hangt er enkel voor SWW. gasverbruik SWW zie je in mijn signature.

het eerdere comment dat hybride niet werkt is reinste waanzin en typische opmerking van iemand die excel/rekenmachine/tvt vreemd is (no offense). Ik durf zelfs te beweren dat het economisch gezien hybride de BESTE oplossing is.
Ik zie je elga nergens meer bij staan, is die uit productie gehaald ?

Voor het nieuwbouwproject van Gadget is M.i gasloos toch wel een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:27:
[...]

Ik heb aangegeven Point taken dat wat ik voor een WVB hield eenEPC berekening was t.b.v. een bouwvergunning, En dat de waardes v.d. EPC berekening volgens Wikipedia door 2 of 2.5 gedeeld moesten worden. Mea Culpa Mea Culpa als ik niet voldoende duidelijk geweest ben.
Dat is duidelijk hoor, ik zit er ook wel eens naast ;)

Maar waarom gebruik je de epc berekening nu nog als basis :?

Dan kun je ook je gasverbruik per jaar delen door 20, klopt ook ongeveer in bepaalde situaties ;)

Ik hou niet zo van dat natte vinger werk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 28 december 2016 @ 22:19:
[...]

Dat is duidelijk hoor, ik zit er ook wel eens naast ;)

Maar waarom gebruik je de epc berekening nu nog als basis :?

Dan kun je ook je gasverbruik per jaar delen door 20, klopt ook ongeveer in bepaalde situaties ;)

Ik hou niet zo van dat natte vinger werk :+
Ik gebruik geen EPC, althans niet dat ik me bewust ben, en voor zover ik weet ook nooit gedaan, Help me even als je meent dat het anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Pietje555 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:32:
Heeft er iemand ervaring met gasgestookte L-W warmtepompen?
welke modellen gaat 't over??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14

Koop niet té klein.
Of ga voor w/w wp. Vanwege bovenstaande redenering heb ik dat gedaan. Geen defrosts, goede brontemperatuur van op dit moment 9.5 graden, hoog rendement, weinig geluid, fijne koeling.

Nadeel het is duurder, destijds precies het bedrag van de boring, 4200 euro. Waf faktor heel erg hoog, bron heeft een garantie van 25 jaar en een verwachte levensduur van minimaal 50 jaar.

Ik zie op haustechnick.de heel erg veel geschreven worden over de grabencollector, een soort horizontale systeem dat je relatief goedkoop zelf kan leggen. Zeker bij nieuwbouw het overwegen waard. Ik wist dat toen niet, dus hier is traditioneel geboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jerh schreef op woensdag 28 december 2016 @ 22:25:
[...]

Of ga voor w/w wp. Vanwege bovenstaande redenering heb ik dat gedaan. Geen defrosts, goede brontemperatuur van op dit moment 9.5 graden, hoog rendement, weinig geluid, fijne koeling.

Nadeel het is duurder, destijds precies het bedrag van de boring, 4200 euro. Waf faktor heel erg hoog, bron heeft een garantie van 25 jaar en een verwachte levensduur van minimaal 50 jaar.

Ik zie op haustechnick.de heel erg veel geschreven worden over de grabencollector, een soort horizontale systeem dat je relatief goedkoop zelf kan leggen. Zeker bij nieuwbouw het overwegen waard. Ik wist dat toen niet, dus hier is traditioneel geboord.
Enige wat je niet hebt tov een l/w wp is toch de fan?
Grabencollector, doet me denken aan een pionier die een paar honderd meter slang in de sloot naast zijn huis had gelegd, ontrok daar de warmte van de bodem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Grolsch schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:35:
[...]

Mijn doel is comfortabel ons huis op temp houden, jouw doel is zo efficiënt cq goedkoop mogelijk alles inregelen.

Dat voelt voor mij als in een toyota aygo naar moskou rijden, misschien wel goedkoop en rendabel, maar geef mij maar een dikke 6 cilinder ;)

Wat is er mis met een wp die af en toe niet draait :? Het gemiddelde huis in nl heeft ook zeer overbemeten cv ketels hangen.
Bij mij is de warmtepomp ook behoorlijk overbemeten, heb er zeker geen spijt van.
Ik had volgens de voorbeelden hier op het forum est met een 6kw af gekunnen.
Heb nu 11,2kw. En die pendelt echt niet. Ik heb er wel een 300 liter buffervat bij.
Vloerverwarming slang 16 x 2 hoh 15 cm, 100 meter per streng.
Aanvoertemperatuur 33 graden, delta t 5 graden.
Tot nu toe nog niet koud gehad.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 22:22:
[...]

Ik gebruik geen EPC, althans niet dat ik me bewust ben, en voor zover ik weet ook nooit gedaan, Help me even als je meent dat het anders is.
Dat heb ik dan verkeerd gelezen ;) ik las je laatste post verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
zegel schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:20:
Greedy vraagje, stel dat ik twee stuks Panasonic 5kw zou aanschaffen, kan ik daar dan ook 2 maal 2300 euro subsidie op aanvragen? Ik zie 123 niet dat dit is begrens't, maar kijk mogelijk niet goed. Ik denk aan een cascade opstelling met bufervat.
Je mag inderdaad zoveel subsidieaanvragen indienen als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
amarkest schreef op woensdag 28 december 2016 @ 22:04:
[...]

ik heb 6 windtegoeden bij Qurrent ingezet ter dekking van het extra stroomverbruik (zo'n 1500kw p/jr) en het lijkt erop dat ik niet veel mis gegokt heb.
Zie dat ik 1 windtegoed zou moeten krijgen het nieuwe jaarcontract van Qurrent. 1250kWh voor €55,-? 5500ct/1250= 4,4 ct/kWh?

Erg rendabel? Je moet natuurlijk wel 5 jaar klant blijven, omdat het 250kWh per jaar is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 13:54
Noord27 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:43:

En als je er een losse SWW warmtepompboiler naast zet met een paar PVT paneeltjes? Blijft een dilema wel los niet los. Met SV is het helaas niet zo makkelijk te testen als met een CV die je terug draait naar 35 om te zien hoe het bevalt.

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

patrickvanvalen schreef op woensdag 28 december 2016 @ 22:31:
[...]

Bij mij is de warmtepomp ook behoorlijk overbemeten, heb er zeker geen spijt van.
Ik had volgens de voorbeelden hier op het forum est met een 6kw af gekunnen.
Heb nu 11,2kw. En die pendelt echt niet. Ik heb er wel een 300 liter buffervat bij.
Vloerverwarming slang 16 x 2 hoh 15 cm, 100 meter per streng.
Aanvoertemperatuur 33 graden, delta t 5 graden.
Tot nu toe nog niet koud gehad.
Ik heb voor 100% verwarming op 21C bij -10C 5,66KW nodig.
Dat haalt de Ecodan 7,5 ook ong bij -10C
Goed berekend dus, en anders gaat de pelletkachel maar zijn best doen.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Noord27 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 22:38:
[...]

Zie dat ik 1 windtegoed zou moeten krijgen het nieuwe jaarcontract van Qurrent. 1250kWh voor €55,-? 5500ct/1250= 4,4 ct/kWh?

Erg rendabel? Je moet natuurlijk wel 5 jaar klant blijven, omdat het 250kWh per jaar is..
niet helemaal, kijk ff goed naar de voorwaarden bij Qurrent.nl. het is iig niet duurder dan de normale kw-prijs. ik kwam op 0,14ct/kw (2gratis en 4 betaald)

- je kunt er altijd vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
boot77 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 22:38:
[...]

En als je er een losse SWW warmtepompboiler naast zet met een paar PVT paneeltjes? Blijft een dilema wel los niet los. Met SV is het helaas niet zo makkelijk te testen als met een CV die je terug draait naar 35 om te zien hoe het bevalt.
Dat gaat 1 van de vragen zijn die ik de installateur waarschijnlijk voor ga leggen als de ELGA eenmaal draait. Regeltjes van subsidie veranderen elk jaar. En huizen volledig gasloos (of SV loos), dat begint nu pas te komen bij installateurs.

Toekomst zal het uitwijzen. Maar een 2e WP voor SWW en eventueel meteen als cascade acht ik zeker mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
boot77 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 22:38:
[...]

Een WP boiler maakt een hoop lawaai (binnen) en koelt je binnenlucht af. Wel zijn ze in iedergeval te krijgen met zonnespiraal zodat je kan verwarmen met pvt panelen, verder zijn er nog meer nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
koevlaas2 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 22:51:
[...]

Een WP boiler maakt een hoop lawaai (binnen) en koelt je binnenlucht af. Wel zijn ze in iedergeval te krijgen met zonnespiraal zodat je kan verwarmen met pvt panelen, verder zijn er nog meer nadelen.
wellicht is thermodynamisch over een paar jaar beter door-ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 22:07:
[...]

Ik zie je elga nergens meer bij staan, is die uit productie gehaald ?

Voor het nieuwbouwproject van Gadget is M.i gasloos toch wel een betere optie.
nieuwbouw ALTIJD gasloos. Dan is de gelegenheid alles mbt ZKTV op orde te hebben. Natuurlijk geen gas in nieuwbouw. Ik zou haast zeggen FOEI ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar staat zo verschrikkelijk veel info, zijnde geen specs, enig idee waar ik die specifieke info m.b.t. laag thermisch moduleren zou kunnen vinden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

amarkest schreef op woensdag 28 december 2016 @ 22:04:
[...]

Je realiseert je dat er in de voorwaarden staat dat je wel alle belastingen over die zelf opgewekte windtegoeden dient te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Noord27 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 22:48:
[...]

Dat gaat 1 van de vragen zijn die ik de installateur waarschijnlijk voor ga leggen als de ELGA eenmaal draait. Regeltjes van subsidie veranderen elk jaar. En huizen volledig gasloos (of SV loos), dat begint nu pas te komen bij installateurs.

Toekomst zal het uitwijzen. Maar een 2e WP voor SWW en eventueel meteen als cascade acht ik zeker mogelijk.
Ik zou een tweede WP toepassen voor de bovenverdieping/radiatoren en voor SWW boiler. Lijkt me heel praktisch twee gescheiden circuits. Heb je direct zone regeling waarbij je voor de radiatoren een hogere temperatuur kunt instellen. Dit 2e WP hoeft ook niet continue te draaien maar zeer selectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Hmm.. eigenlijk een goed idee. Ga dat voorleggen aan de installateur.

De situatie is nu dat op de BG de vloerverwarming continu aan staat. Ingangstemperatuur 32 graden. Uitgaand circa 29. Maar dat kan geregeld worden dmv zowel een thermostaat op de ingaande als uitgaande zijde. Wat reeds aanwezig is. Helaas maar 2 groepen, dus is bijverwarming.

De radiatoren vangen het te kort op tot 20,5 graden (klokgestuurde draadloze honeywell) en zijn afzonderlijk te regelen (overal thermostaat knoppen).

Alleen hogere temperatuur radiatoren en SWW gaan niet zo fijn samen met WP?

[ Voor 16% gewijzigd door Noord27 op 28-12-2016 23:54 ]

Pagina: 1 ... 128 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic