Als je capaciteitsberekeningen wilt doen heb je met graaddagen te maken, het gaat dus over etmalen.
Mijn woning is gebouwd in 2011 en heeft een warmteverlies van 7,2 kW bij -10 buiten en rond de 20 graden in alle kamers. (badkamer 24, woonkamer 22, slaapkamers 20 en de gang e.d. 15).
Hierbij moet aangemerkt worden dat in de transmissieverlies berekening men de mechanische ventilatie op de hoogste stand heeft meegenomen. Wat dus voor circa 50% van het transmissieverlies zorgt (3,2 kW om precies te zijn).
Verder neemt een transmissieverlies berekening warmtewinst van apparatuur en personen niet mee in de berekening en zoninstraling ook niet.
Wat heeft zo'n scenario dan met de werkelijkheid te maken.
Het geeft dus misschien een wat vertekend beeld, maar een buil vallen doe je er niet aan.
Je koopt daardoor te veel capaciteit welke niet optimaal kan terugmoduleren, stel 30% van overcapaciteit 150% = 45% wat een niet optimale werking tot gevolg heeft.
Ik zou dus theoretisch met 5 kW uit de voeten kunnen als ik alle roosters dicht doe en de afzuiging uit bij -10.
Je verwarmingsbehoefte is 3.2kW en dan reduceer je die ene dag de ventilatie tot 1.8kW of je verlaagd de slaapkamers die ene dag naar 19C om maximale ventilatie te hebben.
Maar toch zou ik mijn WP niet kiezen onder de 6 kW. En zeker niet als deze ook de SWW voorziening voorziet. Een vat met 300-400 liter water moet wel binnen een paar uur op temperatuur zijn en er niet 6-7 uur over doen. Hou er rekening mee dat tijdens opwarmen SWW je huis vrolijk afkoelt. Je wilt niet dat dit enorm lang gaat duren anders moet je WP weer op volle bak aan het werk om de woning op temperatuur te krijgen.
Jij moet kopen waar jij je goed bij voelt. De opmerkingen die ik plaats zijn bedoeld om keerzijdes van medailes te laten zien. Groter is niet automatisch beter, heeft daardoor soms nadelen, maar die moet je zelf afwegen.
Als we twee weken vorst op een rij krijgen vraag ik me ook af of jouw huis dan wel op temperatuur blijft met 5 kW.
Ik zou niet weten waarom niet. Als het een etmaal lukt, lukt het ook 3 weken. Wat zou het verschil moeten zijn ?