Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 129 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.077 views

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
@noord bedenk wel je amperage.

3 fasen blijft het mooist. Als je twee enkelfasige stroomvreters hebt. ..nou ja je snapt het wel

Wat bedoel je met hogere temperaturen. Je kunt best hogere temperaturen maken met wp alleen gaat dat uiteraard geen koste van de cop. Er zijn ook HT versies van warmtepompen. Meer geschikt voor radiatoren zegmaar.

Ach in zo'n setup zou de wp niet continue in bedrijf zijn dus het kan best rendabel uitpakken.

In de nacht tijd om de boiler op te warmen. Zou kunnen.

[ Voor 58% gewijzigd door Knowbody op 29-12-2016 07:13 . Reden: Met is meer ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 00:40
Toekomstmuziek idd. 3 januari weet ik meer; als de installateur een nieuwe offerte gaat opstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:39
koevlaas2 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 22:07:
[...]

Ik zie je elga nergens meer bij staan, is die uit productie gehaald ?

Voor het nieuwbouwproject van Gadget is M.i gasloos toch wel een betere optie.
Elga doet nu niks meer..., heeft enkel een backup functie mocht de Ecodan het niet alleen trekken maar tot nu toe is er niks aan de hand geweest en trok de Ecodan het prima.

tbv nieuwbouw zit je altijd met die eenmalige aansluitkosten voor gas... tja wat is wijsheid. In mijn ogen ben je die eur 1000 gauw kwijt aan een warmtepomp die je over gaat dimensioneren doordat je bang bent bij -10 in de kou te zitten. En warm water met die apparaten blijft gewoon een probleem. Het is natuurlijk ideaal als je je warmtepomp zo kan dimensioneren dat hij 95-99% van de warmtevoorziening voor zich neemt en dus ook in die range optimaal werkt en dan een klein gasketeltje voor wanneer het echt heel koud wordt en voor oneindig warm water. Ik bedoel je ziet in mijn signature mijn jaarverbruik, zojuist over gestapt naar Engie dus per jaar kost me dit verbruik EUR 50 (incl vastrecht etc en een korting van eur 250). Zonder gas had ik eur 125 minder korting gehad en 186 aan vaste kosten tbv gas. dat verschil is dus niet noemenswaardig en ik ga dus (voorlopig) zeker niet gasloos. Ook je installatie wordt weer een stuk complexer met een buffervat, spiralen, warmteoverdracht, verwarmen van een 300-500L vat terwijl het buiten wellicht -10 is en de woning ook op temp gehouden moet worden... en dan zeg ik nog niks over de extra ruimte die het allemaal inneemt. Maar goed ieder zijn keus natuurlijk :) tvt technisch gaat het hier niet vliegen in ieder geval.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:50
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 23:17:
[...]

Je realiseert je dat er in de voorwaarden staat dat je wel alle belastingen over die zelf opgewekte windtegoeden dient te betalen.
Inderdaad, je mag die van mij gratis hebben, enige wat je doet is sponseren voor nieuwe windmolens. Het is dat ze de minimale opbrengst garantie uitbetaalde anders had er geld bij gemoeten.

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
  • Laatst online: 12:14
develdonk schreef op donderdag 29 december 2016 @ 08:10:
[...]

Elga doet nu niks meer..., heeft enkel een backup functie mocht de Ecodan het niet alleen trekken maar tot nu toe is er niks aan de hand geweest en trok de Ecodan het prima.

tbv nieuwbouw zit je altijd met die eenmalige aansluitkosten voor gas... tja wat is wijsheid. In mijn ogen ben je die eur 1000 hauw kwijt aan een warmtepomp die je over gaat dimensioneren doordat je bang bent bij -10 in de kou te zitten. En warm water met die apparaten blijft gewoon een probleem. Het is natuurlijk ideaal als je je warmtepomp zo kan dimensioneren dat hij 95-9% van de warmtevoorziening voor zich neemt en dus ook in die range optimaal werkt en dan een klein gasketeltje voor wanneer het echt heel koud wordt en voor oneindig warm water. Ik bedoel je ziet in mijn signature mijn jaarverbruik, zojuist over gestapt naar Engie dus per jaar kost me dit verbruik EUR 50 (incl vastrecht etc en een korting van eur 250). Zonder gas had ik eur 125 minder korting gehad en 186 aan vaste kosten tbv gas. dat verschil is dus niet noemenswaardig en ik ga dus (voorlopig) zeker niet gasloos. Ook je installatie wordt weer een stuk complexer met een buffervat, spiralen, warmteoverdracht, verwarmen van een 300-500L vat terwijl het buiten wellicht -10 is en de woning ook op temp gehouden moet worden... en dan zeg ik nog niks over de extra ruimte die het allemaal inneemt. Maar goed ieder zijn keus natuurlijk :) tvt technisch gaat het hier niet vliegen in ieder geval.
Ik snap je punt maar bij nieuwbouw bespaar je mi zeker 2500, namelijk 1000 aansluitkosten en 1500 voor de cv.

Dat je nu met zo weinig gasverbruik als jou nog die jaarlijkse bonus krijgt verdwijnt nog wel een x verwacht ik.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Knowbody
  • Nu online
Bij nieuwbouw heb je de kans alles goed te doen mbt HNV (Het Nieuwe Verwarmen)

De ruimte om een vat of 2 te plaatsen. Eventueel W/W WP dus grondboring.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Knowbody
  • Nu online
develdonk schreef op donderdag 29 december 2016 @ 08:10:
[...]

tbv nieuwbouw zit je altijd met die eenmalige aansluitkosten voor gas... tja wat is wijsheid. In mijn ogen ben je die eur 1000 gauw kwijt aan een warmtepomp die je over gaat dimensioneren doordat je bang bent bij -10 in de kou te zitten. En warm water met die apparaten blijft gewoon een probleem. Het is natuurlijk ideaal als je je warmtepomp zo kan dimensioneren dat hij 95-99% van de warmtevoorziening voor zich neemt en dus ook in die range optimaal werkt en dan een klein gasketeltje voor wanneer het echt heel koud wordt en voor oneindig warm water. Ik bedoel je ziet in mijn signature mijn jaarverbruik, zojuist over gestapt naar Engie dus per jaar kost me dit verbruik EUR 50 (incl vastrecht etc en een korting van eur 250). Zonder gas had ik eur 125 minder korting gehad en 186 aan vaste kosten tbv gas. dat verschil is dus niet noemenswaardig en ik ga dus (voorlopig) zeker niet gasloos. Ook je installatie wordt weer een stuk complexer met een buffervat, spiralen, warmteoverdracht, verwarmen van een 300-500L vat terwijl het buiten wellicht -10 is en de woning ook op temp gehouden moet worden... en dan zeg ik nog niks over de extra ruimte die het allemaal inneemt. Maar goed ieder zijn keus natuurlijk :) tvt technisch gaat het hier niet vliegen in ieder geval.
Misschien kun je in je signatuur vermelden dat de ecodan bivalent is aangesloten? Of is dat niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Nee is niet bivalent aangesloten, ketel hangt er enkel voor SWW.

en hier hebben we een ruim bemeten woning maar ik wilde toch echt niet 2m2 opofferen voor 2 vaten om te kunnen douchen. verder wilde ik sowieso onbeperkt kunnen douchen op meerdere douches tegelijkertijd. Dus met vaten gaan werken zag ik (zelf) niet zo zitten maar is enkel persoonlijke keuze.

[ Voor 70% gewijzigd door develdonk op 29-12-2016 10:30 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Ik had het ook mooi uitgerekend, toen kwam mijn vrouw met een post voor nieuwe pannen..
Maar het wordt wel all electric hier met een doorstroom verwarmer, dan heb je ook oneindig warm water. Boiler wil mijn vrouw niet aan, al is het met een naverwarmer ook geen issue leek me. Maar ik heb ook niet veel dakvlak wat een groot deel van de dag in de zon kan liggen (5 m2 minimaal nodig)
Wel ruimte voor 2 vaten gereserveerd en als de huizen staan maar kijken achter in de tuin hoe de schaduw door de dag heen precies is. Dan maar op een tuinhuis en op zuid gericht als er zon genoeg valt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
develdonk schreef op donderdag 29 december 2016 @ 09:21:
Nee is niet bivalent aangesloten, ketel hangt er enkel voor SWW.

en hier hebben we een ruim bemeten woning maar wik wilde toch echt niet 2m2 opofferen voor 2 vaten om te kunnen douchen. verder wilde ik sowieso onbemerkt kunen douchen op meerdere douches tegelijkertijd. Dus met vaten gaan werken zag ik (zelf) niet zo zitten maar is enkel persoonlijke keuze.
Begrijpelijk, maar in mijn situatie wil ik sowiezo een vat als buffer voor mijn WP, en hoeveel meer ruimte kost een 300L SWW vat t.o.v. een CV ketel aan de muur ophangen :?

Ook heb ik dan weer dakdoorvoeren nodig welke ik niet mooi vindt, en ook geld kosten.

Maar goed, een ieder z'n keuze, wij gaan compleet gas-loos.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:35
amarkest schreef op woensdag 28 december 2016 @ 22:23:
[...]

welke modellen gaat 't over??
Ik hoop eigenlijk wat meer te weten te komen over de thermodynamische warmte pompen voor woningen. Op de beurs wordt er soms één geintroduceerd en daarna hoor je er weinig meer over.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• develdonk
Grolsch schreef op donderdag 29 december 2016 @ 09:50:
[...]

Begrijpelijk, maar in mijn situatie wil ik sowiezo een vat als buffer voor mijn WP, en hoeveel meer ruimte kost een 300L SWW vat t.o.v. een CV ketel aan de muur ophangen :?

Ook heb ik dan weer dakdoorvoeren nodig welke ik niet mooi vindt, en ook geld kosten.

Maar goed, een ieder z'n keuze, wij gaan compleet gas-loos.
Grolsch: zomaar benieuwd maar wat kost een SWW vat en een buffer vat incl aansluitingen, appendages, pijp, etc? 700-800 per vat en dan rond de eur 200 aan installatie en nog een keer 200 eur materiaal?

dakdoorvoer kost je incl installatie eur 100 dus dat zijn de kosten niet denk ik... of het mooi is... nee

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:35
Pietje555 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:07:
[...]

Ik hoop eigenlijk wat meer te weten te komen over de thermodynamische warmte pompen voor woningen. Op de beurs wordt er soms één geintroduceerd en daarna hoor je er weinig meer over.
maar daar komt geen gas aan te pas,

Zuid Europa schijnen ze meer voor te komen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vraagje aan de ecodanners:
Ik warm mijn 450 ltr cv buffervat op, op 30 graden watertemperatuur.
Wat ik nu zie is dat de ecodan stopt op de retourtemperatuur van 30 graden, pomp blijft (even) lopen, en na een kort tijdje schakelt de ecodan weer in.
Maw. ook een soort van pendelgedrag.

Is er ergens een instelling dat hij later pas weer inkomt? Bijvoorbeeld op 28 graden.
Of moet ik naar een sww opwarm regime? Heeft het nut de sensor in de binnenunit extra te isoleren?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Knowbody schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:39:
[...]

het voordeel van WTW is dat je die roosters in de ramen kwijt bent. Daarmee wordt je huis veel geluids- en kierdichter.

het nadeel van WTW: filters vervangen en vieze luchtkanalen.
Ik vraag me ook werkelijk af of het onder de streep gezond is. Je kunt filters vervangen tot je een ons weegt, maar volgens mij blijf je nadelige gevolgen hebben van bacteriën e.d. in je kanalen.

Kan er alleen erg weinig over terug vinden. Wij hebben momenteel een simpele WTW unit hangen (Itho EcoFan3), en beiden hebben we sinds we in dit huis wonen last van onze luchtwegen. En dan laat ik het hele systeem nog om het jaar schoonmaken ook.

Het voelt niet lekker om een potdicht huis te hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grolsch
MikeyMan schreef op donderdag 29 december 2016 @ 11:49:
[...]

Ik vraag me ook werkelijk af of het onder de streep gezond is. Je kunt filters vervangen tot je een ons weegt, maar volgens mij blijf je nadelige gevolgen hebben van bacteriën e.d. in je kanalen.

Kan er alleen erg weinig over terug vinden. Wij hebben momenteel een simpele WTW unit hangen (Itho EcoFan3), en beiden hebben we sinds we in dit huis wonen last van onze luchtwegen. En dan laat ik het hele systeem nog om het jaar schoonmaken ook.

Jij verteld precies waar ik bang ben, ik kan het niet aantonen met cijfers of ander wetenschappelijk bewijs, laat mij maar lekker ventileren met buitenlucht.

#onderbuikgevoel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grolsch schreef op donderdag 29 december 2016 @ 11:55:
[...]

Jij verteld precies waar ik bang ben, ik kan het niet aantonen met cijfers of ander wetenschappelijk bewijs, laat mij maar lekker ventileren met buitenlucht.

#onderbuikgevoel
Ja, en dan vergeet ik nog dat we de WTW unit op een timer hebben gezet omdat we gek werden van de herrie 'snachts :P
En met alle ramen open ben je wel gelijk zo'n beetje alle voordelen van je warmtepomp kwijt natuurlijk |:(
Heb al wel besloten dat ik het bij een hybridesysteem houd.

• Grolsch
develdonk schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:10:
[...]

Grolsch: zomaar benieuwd maar wat kost een SWW vat en een buffer vat incl aansluitingen, appendages, pijp, etc? 700-800 per vat en dan rond de eur 200 aan installatie en nog een keer 200 eur materiaal?

dakdoorvoer kost je incl installatie eur 100 dus dat zijn de kosten niet denk ik... of het mooi is... nee
Buffervat max 200, sww vat 1000. Buffervat ben ik voor vv,dus zou ik in geval cv ketel voor sww ook nodig hebben.

Als een dakdoorvoer incl. Alle materialen 100 kost, dan het materiaal voor een buffervat 50 :?

Lijkt mij stukken minder werk als door het dak en pannen heen gaan.

• Grolsch
MikeyMan schreef op donderdag 29 december 2016 @ 11:57:
[...]

Ja, en dan vergeet ik nog dat we de WTW unit op een timer hebben gezet omdat we gek werden van de herrie 'snachts :P
En met alle ramen open ben je wel gelijk zo'n beetje alle voordelen van je warmtepomp kwijt natuurlijk |:(
Heb al wel besloten dat ik het bij een hybridesysteem houd.
Wij krijgen wel co2/vocht gestuurde MV, maar inderdaad, op papier heb ik net zoveel warmteverlies door ventilatie als door warmteverlies.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:01
[...]

Is niet gezond, en zal ook nooit gezond gaan worden.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
Knowbody schreef op woensdag 28 december 2016 @ 23:13:
[...]
nieuwbouw ALTIJD gasloos. Dan is de gelegenheid alles mbt ZKTV op orde te hebben. Natuurlijk geen gas in nieuwbouw. Ik zou haast zeggen FOEI ;)
Develdonk lobbyde voor hybride >:)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Pietje555
amarkest schreef op donderdag 29 december 2016 @ 11:04:
[...]

maar daar komt geen gas aan te pas,

Zuid Europa schijnen ze meer voor te komen.
Ja, je hebt ze ook met gas. Net als en camping koelkast die op 230V, 12V en gas kan. Zitten geen bewegende delen in. Ik weet alleen het merk niet meer (kwam uit Duitsland) en kan op Google er niets meer over vinden.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• koevlaas2
Pietje555 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:29:
[...]

Ja, je hebt ze ook met gas. Net als en camping koelkast die op 230V, 12V en gas kan. Zitten geen bewegende delen in. Ik weet alleen het merk niet meer (kwam uit Duitsland) en kan op Google er niets meer over vinden.
http://kamperen.tweedehan...sten-gas-12-230-volt.html

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:35
Pietje555 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:29:
[...]

ja, idd. Maar de thermodynamische Wp's die ik gezien heb, hebben, volgens mij, wel een compressor aan boord.
bv: https://www.grnnrg.nl/webshop/warmtepompen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Ramon_1984 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:07:
[...]

Is niet gezond, en zal ook nooit gezond gaan worden.
Eisen van bouwbesluit zijn ook niet voor niets, alleen trekt niemand zich er iets van aan. Ook CO gestuurde ventilatie wordt vaak verkeert ingeregeld om maar een zo klein mogelijke luchttoevoer te krijgen welke vaak ver onder het minimum zit.
Een ruimte alleen ventileren als er een CO verhoging is slaat nergens op. Je moet ventileren en als de CO stijgt moet je meer ventileren.
Als jij de slaapkamer uit bent is je beddengoed nog lang niet uitgedampt. CO gestuurd ventileren doet dan ook weinig tegen geur en gasuitstoot van bacterien en materialen.
Ik ventileer met mijn WTW dag en nacht. 's nachts zelfs op een hogere stand dan overdag. Vervuilde kanalen geen last van, gewoon goede filters plaatsen en regelmatig verschonen.
GaWaLo staat net een stukje over vieze ventilatie systemen in. Klachten komen voornamelijk omdat 50% van de ondervraagden de sytemen nooit schoon maakt, 25% zet de ventilatie op een lage stand en 30% zegt zelfs de ventilatie regelmatig uit te hebben. Met de kierdichte huizen van tegenwoordig zijn dus de bewoners zelf vaak een gevaar voor hun eigen gezondheid.

Overigens bespaar je niet heel veel met een WTW. Wat je aan gas bespaart ben je aan elektriciteit weer kwijt (continue 80 W), maar het is wel comfort verhogend en je huis is altijd goed geventileerd. Nadeel is dat het wel erg droog in huis kan worden.

• Pietje555
amarkest schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:40:
[...]

ja, idd. Maar de thermodynamische Wp's die ik gezien heb, hebben, volgens mij, wel een compressor aan boord.
bv: https://www.grnnrg.nl/webshop/warmtepompen
Die zijn er ook, maar dat is een gasmotor in plaats van een elektro motor om de compressor aan te drijven. Deze ga ik zelf in een project plaatsen (4x Panasonic a 80kW). Deze pas ik toe omdat ik weinig geluid mag produceren, hogere CV temp nodig heb (50 graden) en ze stand-alone op een noodgenerator kunnen draaien.

Ik kan alleen wat vinden over micro WKK's wat overigens ook een interessante ontwikkeling is.
http://www.vscsubsidies.n...rachtkoppeling-micro-wkk/

[ Voor 15% gewijzigd door Pietje555 op 29-12-2016 12:57 ]

• Knowbody
  • Nu online
[...]

Frisse buitenlucht is sowieso gezonder.

Je ziet niet voor niets type C (maar dan met co2 sturing) terugkeren

WTW is wel mooi om wat warmte te verdelen.

• Knowbody
  • Nu online
Wat funest is voor vervuilde WTW kanalen is de afzuigkap

Geef mij maar een ouderwetse die de gewoon ook wat warmte naar buiten gooit. Die warmte is tijdens koken geproduceerd; )

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pietje555 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:45:
[...]

Klachten komen voornamelijk omdat 50% van de ondervraagden de sytemen nooit schoon maakt, 25% zet de ventilatie op een lage stand en 30% zegt zelfs de ventilatie regelmatig uit te hebben. Met de kierdichte huizen van tegenwoordig zijn dus de bewoners zelf vaak een gevaar voor hun eigen gezondheid.
Dat geloof ik zomaar. Echter; het is (met mijn huidige installatie) echt geen doen om dag en nacht op hoog vermogen te ventileren. Ik word al gek op de laatste stand. Op de hogere stand krijg je het idee dat er een straaljager op je dak staat. Is de bewoner dan iets te verwijten?

• Knowbody
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 29 december 2016 @ 13:19:
[...]

Dat geloof ik zomaar. Echter; het is (met mijn huidige installatie) echt geen doen om dag en nacht op hoog vermogen te ventileren. Ik word al gek op de laatste stand. Op de hogere stand krijg je het idee dat er een straaljager op je dak staat. Is de bewoner dan iets te verwijten?
dan zijn er resonanties en is het apparaat niet ontkoppeld.

Ik heb mijn simpele itho ecofan op een stuk akoestische isolatie gelijmd en dat op de betonvloer gelijmd. Geen schroeven want die koppelen. Muisstil.
En het laatste stuk vd buizen is flexibele slang.

De meeste WTW hangen volgens mij aan de dakconstructie.

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 29-12-2016 13:23 ]

• Pietje555
MikeyMan schreef op donderdag 29 december 2016 @ 13:19:
[...]

Dat komt dan waarschijnlijk omdat deze verkeert geselecteerd en /of verkeerd gemonteerd is.
Ik heb regelmatig discussies met aannemers dat ze een kleiner (goedkopere) unit willen leveren. Ze kijken dan alleen wat het systeem in de maximaal stand kan. Ze vergeten echter dat het bouwbesluit ook geluideisen stelt.In hoogste stand voldoen ze hier niet aan en voldoen ze dus niet aan het bouwbesluit. Ik pak ventilatieeis conform bouwbesluit, daar 70% van en dat moet de unit in middenstand doen als nominale ventilatie.
Nooit een afzuigkap op het systeem (100 m3/u) doet toch niets en vervuilt alleen maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

De wtw wordt weer lekker als een bacterie nest weggezet...

Dan lees ik dat de wtw om het jaar wordt schoongemaakt... Om het jaar???
Wtw op een timer zodat hij 's nachts uit is...

En dan raar vinden dat je last krijgt 8)7

Je moet bij een wtw gewoon 4x per jaar de filters vervangen en 1x per jaar de wisselaar met warm water spoelen!
En met de wekelijke stofzuigerbeurt gewoon even de filters meepakken.
Als je dat onderhoudsschema aanhoud blijft je wtw altijd fris, schoon en bacterievrij!

Vervuiling van kanalen gebeurt alleen als de filters doorslaan (lees, zeer erg laten vervuilen, wtw mishandeling :+ ).

Ook is de buitenlucht tegenwoordig niet geheel fris meer.
Mijn toevoerfilter is zwart als de nacht door de 'frisse' buitenlucht.
Mijn afvoerfilter is licht bruin met 2 stoomboten in huis en een afzuigkap (met koolstoffilter).
Zie hieronder de link met mijn filters na 3 maanden gebruik:
https://drive.google.com/...eEVIdXc/view?usp=drivesdk

Ik ben in ieder geval heel erg blij met mijn wtw die op CO2 en RV gestuurd wordt, altijd fris in huis ondanks dat we roken. _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door DJKroon op 29-12-2016 13:48 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DJKroon schreef op donderdag 29 december 2016 @ 13:41:
De wtw wordt weer lekker als een bacterie nest weggezet...

Dan lees ik dat de wtw om het jaar wordt schoongemaakt... Om het jaar???
Wtw op een timer zodat hij 's nachts uit is...

En dan raar vinden dat je last krijgt 8)7

Je moet bij een wtw gewoon 4x per jaar de filters vervangen en 1x per jaar de wisselaar met warm water spoelen!
En met de wekelijke stofzuigerbeurt gewoon even de filters meepakken.
Als je dat onderhoudsschema aanhoud blijft je wtw altijd fris, schoon en bacterievrij!

Vervuiling van kanalen gebeurt alleen als de filters doorslaan (lees, zeer erg laten vervuilen, wtw mishandeling :+ ).

Ook is de buitenlucht tegenwoordig niet geheel fris meer.
Mijn toevoerfilter is zwart als de nacht door de 'frisse' buitenlucht.
Mijn afvoerfilter is licht bruin met 2 stoomboten in huis en een afzuigkap (met koolstoffilter).
Zie hieronder de link met mijn filters na 3 maanden gebruik:
https://drive.google.com/...eEVIdXc/view?usp=drivesdk

Ik ben in ieder geval heel erg blij met mijn wtw die op CO2 en RV gestuurd wordt, altijd fris in huis ondanks dat we roken. _/-\o_
De kanalen laat ik om het jaar schoonmaken. Filters vervang ik twee keer per jaar, stofzuigen elke maand.
Het gaat mij niet zozeer om het 'bacterienest' alswel het gebrek aan 'verse' lucht. Niet te snel conclusies trekken ;)

En idd, op de timer, omdat ik anders de hele nacht wakker lig van de herrie. Dat kan iets met type/bouwer/anders liggen, maar krijg ik niet zo snel opgelost. Iig heb ik zelf extra ventilatie gemaakt in de woonkamer, en slapen we altijd met het raam open.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Als je nou vaker de filters vervangt, hoef je de kanalen bijna tot niet meer schoon te maken (wat best wel een rottige klus is als je het goed wil doen).
En vergeet de wisselaar niet te spoelen met 50 a 60 graden warm water!

Maar kan je jouw wtw dan niet lager laten draaien in de nacht?
Ik kan me slecht voorstellen dat de wtw zo'n hoop herrie maakt in de nacht.
Of hangt je unit op een gipswand?
Ventilatoren uit balans?
Dichtgeslibte of lekke wisselaar?

Bij mij hangt de wtw in het trappengat en is alleen te horen bij het koken ivm 100% belasting.
In de nacht draait hij op 30% laagste stand, de unit is dan bijna geluidsloos (iig onhoorbaar in de slaapkamers).

Het probleem met het uitzetten van de wtw is dat de bacteriegroei bevoordert in de wisselaar ivm de luchtvochtigheid in je wtw.

Bij mij condenseert de wtw als een malle met deze lage buitentemperatuur.
(Hier wordt er 20 graden met 43% vocht gekoeld naar 1,5 graden en 100% vocht)

Vandaar dat ik schreef een bacterienest, dat krijg je eenmaal met 100% luchtvochtigheid en stilstaande lucht ;)

Een wtw is een heel goed systeem indien er goed onderhouden wordt.
Bij kantoorpanden/ziekenhuizen/etc zijn er ook wtw's (wordt alleen luchtbehandelingkast genoemd) en dat is een bewezen techniek.
Bij slecht onderhoud krijg je wel het sick buildingsyndroom, daar worden mensen erg ziek van.
Dat is in mijn ogen niet de schuld van de techniek, maar de omgang met techniek ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DJKroon op 29-12-2016 14:39 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:22
Dit zijn de aansluitingen op het panasonic monobloc. Kan iemand zo zien of ik een kaku/zwave aan uit schakelaar kan gebruiken om de WP aan of uit te zetten via de thermostaat aansluiting?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q7pIlV0.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:25:
[...]

Develdonk lobbyde voor hybride >:)
klopt, denk nog steeds dat dat goedkoper is en het geeft je uitermate veel watercomfort. Hoe ga ik douchen als er 2 tienerdochters willen douchen, broertje in bad wil, vrouw net gedoucht heeft en ikzelf ook nog wil douchen? Laat staan als we gebruik maken van 2 of 3 tappunten. Een CW 6 ketel heeft het soms al zwaar dus ik zie een vat (tenzij je richting 500L gaat) gewoon niet zo snel gebeuren... Ik denk oprecht dat het lager dimensioneren van je warmtepomp (doordat hij het niet tot -10 graden alleen hoeft te doen) je prima een cv ketel ernaast kan zetten als backup als de nood hoog is.

Let wel op dat je bij -10 graden dus en je woning warm moet kunnen houden en 500L water moet op kunnen warmen... en dat mag niet meer kosten dan een doorsnee warmtepomp + 2.000 (1.000 aansluitkosten gas en 700 voor een ketel en 300 installatiekosten). Eerder werd al aangegeven dat 2 vaten (1 voor buffer cv en 1 voor sww) en aansluiten samen 1.250 (zie post grolsch) kost. dan hou je dus nog maar 750 over om meer uit te geven aan een warmtepomp die het trekt tot -10 en dan nog het vat op temp kan brengen... nee... laat mij maar lekker in die oneindige gasdouche staan met dwtw.

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Maikie18 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 15:14:
Dit zijn de aansluitingen op het panasonic monobloc. Kan iemand zo zien of ik een kaku/zwave aan uit schakelaar kan gebruiken om de WP aan of uit te zetten via de thermostaat aansluiting?

[afbeelding]
Kamerthermostaat aansluiting geeft die mogelijkheid. Staat ik meen in de servicemanual en anders in de normale handleiding beschreven. HEAT ON/OFF en COOL ON/OFF, of zoiets...
Geen ervaring met kaku/zwave, maar met potentiaalvrije schakelbare uitgang moet het lukken.

[ Voor 7% gewijzigd door joostmaas op 29-12-2016 16:01 ]

• koevlaas2
develdonk schreef op donderdag 29 december 2016 @ 15:57:
[...]

klopt, denk nog steeds dat dat goedkoper is en het geeft je uitermate veel watercomfort. Hoe ga ik douchen als er 2 tienerdochters willen douchen, broertje in bad wil, vrouw net gedoucht heeft en ikzelf ook nog wil douchen? Laat staan als we gebruik maken van 2 of 3 tappunten. Een CW 6 ketel heeft het soms al zwaar dus ik zie een vat (tenzij je richting 500L gaat) gewoon niet zo snel gebeuren... Ik denk oprecht dat het lager dimensioneren van je warmtepomp (doordat hij het niet tot -10 graden alleen hoeft te doen) je prima een cv ketel ernaast kan zetten als backup als de nood hoog is.

Let wel op dat je bij -10 graden dus en je woning warm moet kunnen houden en 500L water moet op kunnen warmen... en dat mag niet meer kosten dan een doorsnee warmtepomp + 2.000 (1.000 aansluitkosten gas en 700 voor een ketel en 300 installatiekosten). Eerder werd al aangegeven dat 2 vaten (1 voor buffer cv en 1 voor sww) en aansluiten samen 1.250 (zie post grolsch) kost. dan hou je dus nog maar 750 over om meer uit te geven aan een warmtepomp die het trekt tot -10 en dan nog het vat op temp kan brengen... nee... laat mij maar lekker in die oneindige gasdouche staan met dwtw.
Toevallig werd afgelopen ochtend door 5 personen hier achter elkaar gedoucht, dit lukte prima.
Enige nadeel was dat het huis verwarmen op dat moment niet kon, de WP had de maximale tijd die deze over SWW mag doen (1 uur) geheel gebruikt.
Is er echt 'nood' kan ik het 3 KW element in de boiler nog erbij aanzetten zodat de boiler wat sneller verwarmd word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
develdonk schreef op donderdag 29 december 2016 @ 15:57:
[...]

Voor een nieuwbouw huis: ik zou een hygieneboiler nemen met een elektrische doorstromer als naverwarming. Gewoon all - electric, werkt prima hier.

• Grolsch
@koevlaas, hoeveel graden per uur koelt een 300 liter sww vat af :?

Ik zit er aan te denken het vat tussen 1400 en 1600 op temperatuur te laten brengen, kan ik dan smorgens om 0600 nog met 2 personen douchen :?

[ Voor 52% gewijzigd door Grolsch op 29-12-2016 16:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 16:04:
[...]

Toevallig werd afgelopen ochtend door 5 personen hier achter elkaar gedoucht, dit lukte prima.
Enige nadeel was dat het huis verwarmen op dat moment niet kon, de WP had de maximale tijd die deze over SWW mag doen (1 uur) geheel gebruikt.
Is er echt 'nood' kan ik het 3 KW element in de boiler nog erbij aanzetten zodat de boiler wat sneller verwarmd word.
ik zeg ook niet dat het niet kan... ik zeg dat het tvt technisch niks/weinig uitmaakt en dan kies ik het liefst voor comfort... oneindig comfort.... Tuurlijk kun je douchen met een vat, ik zal laatste zijn die dat zegt...

zomaar kronkel maar m.i. zou het tvt technisch veel interessanter zijn gewoon een platenwisselaar ergens in je aanvoer cv circuit te zetten en daar je koud water die naar de cv ketel gaat op aansluiten... zo verwarmt je CV installatie je koude sanitaire water en kun je toch je warmtepomp gebruiken om het water alvast te verwarmen van 11 graad naar pakweg 30 graad (dus 40-50% van je verbruik afhalen). en wat kost een platenwisselaar en wat pijp, 90 euries?

maar anyhow, iedereen moet voor zichzelf kiezen... die paar m3 aan sww gaat het verschil niet maken... die m3 voor ruimteverwarming des te meer :)

[ Voor 6% gewijzigd door develdonk op 29-12-2016 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op donderdag 29 december 2016 @ 16:35:

Ik zit er aan te denken het vat tussen 1400 en 1600 op temperatuur te laten brengen, kan ik dan smorgens om 0600 nog met 2 personen douchen :?
Als je je boiler op 50c brengt kunnen er 2 personen uitgebreid op douchen de volgende morgen.
De boiler koelt wel een graad of 5 af in de winter gedurende de nacht (bij ongebruikt), maar dus nog genoeg om zonder bijverwarmen 2 geluikkige douchers te genereren :)

Ik heb sinds kort de boiler op 45c staan en laat nu ook de onderste spiraal mee verwarmen, anders is het net te kort voor 2 personen.

• koevlaas2
develdonk schreef op donderdag 29 december 2016 @ 16:44:
[...]

ik zeg ook niet dat het niet kan... ik zeg dat het tvt technisch niks/weinig uitmaakt en dan kies ik het liefst voor comfort... oneindig comfort.... Tuurlijk kun je douchen met een vat, ik zal laatste zijn die dat zegt...

zomaar kronkel maar m.i. zou het tvt technisch veel interessanter zijn gewoon een platenwisselaar ergens in je aanvoer cv circuit te zetten en daar je koud water die naar de cv ketel gaat op aansluiten... zo verwarmt je CV installatie je koude sanitaire water en kun je toch je warmtepomp gebruiken om het water alvast te verwarmen van 11 graad naar pakweg 30 graad (dus 40-50% van je verbruik afhalen). en wat kost een platenwisselaar en wat pijp, 90 euries?

maar anyhow, iedereen moet voor zichzelf kiezen... die paar m3 aan sww gaat het verschil niet maken... die m3 voor ruimteverwarming des te meer :)
SWW is bij mij 1/4 van het SJV, best een groot aandeel vind ik.
Volgend jaar September kan ik je vertellen of ik jaarrond uitkom met alles op electra.

• duckyduck12
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-03-2023
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:20:
Nou, die 11,2kw warmtepomp levert bij -15 bij lange na geen 11,2kw en het zijn inverters, dus ze schroeven vermogen terug daar waar nodig. Koop niet te klein....dan draait 'ie ook niet continue vollast.
Helaas toeren ze niet onbeperkt terug en zorg een (te zeer) overbemeten compressor ervoor dat je pendelgedrag krijgt (minimum vermogen ligt redelijk hoog). Zie dit bij mijn 8kW Daikin terug... Een buffervat zal dit gedrag wel verbeteren maar komt met kosten.
Overigens is het rendement het beste (bij de 8kW Daikin) tussen 40 en 75% van compressor vermogen, continue op minimum draaien heeft daar dan ook een klein nadeel.
Mijn Daikin doet 350W opgenomen vermogen (incl pomp + fan) helemaal teruggetoerd.

[ Voor 17% gewijzigd door duckyduck12 op 29-12-2016 17:08 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 29 december 2016 @ 16:35:

Met een hellman FSK-2 en douchewtw en e-doorstroomverwarmer kun je toch bijna oneindig lang douchen?
Vat op 30 graden of net wat je nodig hebt voor CV. JerH?

Proefopstelling met easyfoam AC2.
Scheelt al behoorlijk. Met rooster eruit straks helemaal verwacht ik. 8)

• Grolsch
Maar een doorstroom verwarmer is weer COP=1 dus dat vind ik ook weer jammer geld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:13:
Maar een doorstroom verwarmer is weer COP=1 dus dat vind ik ook weer jammer geld
10 minuten douchen met cop 1 is geen zonde geld.
Het water is immers al opgewarmd naar 30 graden met de WP.
55 a 60 graden in een vat stoppen met een WP (eventueel met heater element) een heel jaar is duurder, verwacht ik.
Is niet het werkgebied van een WP.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2016 17:42 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:45
AUijtdehaag schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:15:
[...]

55 a 60 graden in een vat stoppen met een WP (eventueel met heater element) een heel jaar is duurder, verwacht ik.
Als ik naar de warmteverliezen van de standaard geïsoleerde boilervaten bij de wp'en kijk
zie ik zoiets van 1 - 2 kWh/d. Dat is toch ca. 550 kWh aan warmte per jaar.
Met COP 2 = ca. 280 kWh voor de warmtepomp.

[Mijn combiketel verbruikt ook ca. 0,090 m³/d om het kleine "boilervat" van 13 l op
temperatuur te houden (tapwatercomfort op minimum! - verwarmt pas weer onder de 40°C)]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Pietje555
koevlaas2 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 16:47:
[...]

Als je je boiler op 50c brengt kunnen er 2 personen uitgebreid op douchen de volgende morgen.
De boiler koelt wel een graad of 5 af in de winter gedurende de nacht (bij ongebruikt), maar dus nog genoeg om zonder bijverwarmen 2 geluikkige douchers te genereren :)

Ik heb sinds kort de boiler op 45c staan en laat nu ook de onderste spiraal mee verwarmen, anders is het net te kort voor 2 personen.
Volgens mij ben je een kandidaat voor een legionella besmetting. Douchewater moet altijd boven de 60 graden verhit worden. Daarom zit er na een zonneboiler altijd een naverwarmer. WP installaties zoals ik hier zie langs komen voldoen hier niet aan.

Dit is wel een aardige instructie: http://www.roycon.nl/PDF's/Legionella.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Pietje555 op 29-12-2016 18:08 ]

• reneeke1970
[...]

Het water is immers al opgewarmd naar 30 graden met de WP.
Tijdens douche trek je ongeveer 6000 watt, dat tien min lang is 1 kW per douche beurt. Met twee mensen dus 2 kW, dat is net zoveel als ik nodig heb om het vat één keer per dag op te warmen. En daar kan ik ook twee of drie keer van douche.
Dus met door stroom verwarmer kost het extra want die 6000 watt behaal je alleen als het water al half op temperatuur gebracht is door????.......

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Pietje555 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:56:
[...]

Volgens mij ben je een kandidaat voor een legionella besmetting. Douchewater moet altijd boven de 60 graden verhit worden. Daarom zit er na een zonneboiler altijd een naverwarmer. WP installaties zoals ik hier zie langs komen voldoen hier niet aan.

Alert blijven, hygiëne spiraal.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Knowbody
  • Nu online
Grolsch schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:13:
Als je kort douchet dan kan het goedkoper zijn dan een boiler.

• Knowbody
  • Nu online
duckyduck12 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:05:
[...]

Helaas toeren ze niet onbeperkt terug en zorg een (te zeer) overbemeten compressor ervoor dat je pendelgedrag krijgt (minimum vermogen ligt redelijk hoog). Zie dit bij mijn 8kW Daikin terug... Een buffervat zal dit gedrag wel verbeteren maar komt met kosten.
Overigens is het rendement het beste (bij de 8kW Daikin) tussen 40 en 75% van compressor vermogen, continue op minimum draaien heeft daar dan ook een klein nadeel.
Mijn Daikin doet 350W opgenomen vermogen (incl pomp + fan) helemaal teruggetoerd.
Aha een Daikin! Jij hebt al wat ervaring ermee. Mooi. Zonder Intergas?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 18:07:
[...]

Tijdens douche trek je ongeveer 6000 watt, dat tien min lang is 1 kW per douche beurt. Met twee mensen dus 2 kW, dat is net zoveel als ik nodig heb om het vat één keer per dag op te warmen. En daar kan ik ook twee of drie keer van douche.
Dus met door stroom verwarmer kost het extra want die 6000 watt behaal je alleen als het water al half op temperatuur gebracht is door????.......
20 min douchen vanuit jouw vat en dan weer terug warmen naar? Lijkt me dat je dat ongeacht ik de temperatuur niet weet niet gaat redden met 2kWh.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• dunklefaser
reneeke1970 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 18:07:
[...]

De 2 kWh is waarschijnlijk de energie om het vat op temperatuur te houden?

Bij ca. 55 °C in het boilervat van 200l? heb je waarschijnlijk meer warmteverlies (1-2 kWh per dag),
ook zonder te douchen.

Alphons heeft met 30 °C in zijn Hellmann veel minder warmteverlies! (mijn schatting <0,5 kWh/d)
41 °C (douchetemp.) - 30 °C ("buffervat" via wp) x 4,5l/min x 10 min => ca. 0.6 kWh met doorstromer
YMMV (afhankelijk van hoe vaak en hoe lang de douche loopt)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• reneeke1970
Rol-Co schreef op donderdag 29 december 2016 @ 18:30:
[...]

20 min douchen vanuit jouw vat en dan weer terug warmen naar? Lijkt me dat je dat ongeacht ik de temperatuur niet weet niet gaat redden met 2kWh.
Even bij vertellen dat ik dat alleen doe als CV niet draait, hij dient nu echt als buffer en niet als hygiëne boiler(wel automatisch voor warmen ). Maar zodra CV stil staat warm ik 400 liter op tot 50 graden en pas de volgende dag bij douche beurt drie is toch wel warmte op, dan zit hij aan de 40 graden.
Dit heb ik drie maanden gedaan en zat tussen 50 en 60 kW per maand inclusief standby

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
Knowbody schreef op donderdag 29 december 2016 @ 18:21:
[...]

Als je kort douchet dan kan het goedkoper zijn dan een boiler.
Een gezin met 2 kinderen, douche doet 10L/minuut.

Als ik en mijn vrouw ons 's morgens voor het werk douchen is dat 1 x 5 minuten (ik) + 1 x 10 minuten (mijn vrouw).

Worst case scenario is zondagochtend, bad aan (250 Liter 38 graden) en iemand douchen, maar kheb al uitgerekend dat 300 Liter van 50 graden (ruim) voldoende moet zijn.

En indien noodzakelijk kan een 11,2KW WP aardig bijtrekken.

Ik installeer de boel straks eerst wel standaard, en dan kijk ik wel hoe het gaat.

Mensen die bang zijn voor legionella, hier zit een standaard (wekelijks) programma voor in de mitsubishi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
dunklefaser schreef op donderdag 29 december 2016 @ 19:11:
[...]

Alphons heeft met 30 °C in zijn Hellmann veel minder warmteverlies! (mijn schatting <0,5 kWh/d)
41 °C (douchetemp.) - 30 °C ("buffervat" via wp) x 4,5l/min x 10 min => ca. 0.6 kWh met doorstromer
YMMV (afhankelijk van hoe vaak en hoe lang de douche loopt)
Geen hellmann hier. Die kon de trap niet op naar zolder.
Maar wel een RVS DJG 450 ltr. De 3 spiralen gaan ook nog ingezet worden voor tapwater spiraal.
Ik douche nu al ruim een jaar op 7250 watt/230 V Veito. Gaat prima, maar mag wel wat minder...
Altijd weer spannend dat ik niet plots in het donker sta te douchen...

Dus vandaar door het cv water buffervat van 30 graden.
10 minuten douchen is nu ongeveer 1 kWh verbruik met een heitech v3 ervoor. Dus zonder het vat nog.
Bad vullen gaat niet lukken nu, in ieder geval. Niet erg, want ik gebruik geen bad, enkel de douche.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2016 20:01 ]

• koevlaas2
[...]

De boiler word iedere dag zo'n beetje ververst, zonder het verhaal gelezen te hebben denk ik dat het wel meevalt. Ik zal je bijlage toch maar even doorlezen, misschien zit ik ernaast.
Als antilegionella hier gedraaid heeft douche ik de leidingen ook schoon met 62c water, 3 Januari is de volgende boiler AL opwarming.

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-09 16:46
Ik doe iets fout.
Betreft mijn Pana 5 Kw. Verbruik tussen vanmorgen 06:00 uur en zonet 19:00 is bijna 20 Kw. Groot aantal defrost zal ongetwijfeld de oorzaak zijn. De juiste instelling van de Pana is belangrijk.
Ik zal enkele gegevens noemen.
H20 39°C Lo en H20 39°C Hi
Pomp staat op 5
Shift stond aanvankelijk op 0, maar om 10:30 op 5 gezet om meer warmte uit de pomp te krijgen. ( dacht ik). Vloerverwarming 22°C vanmorgen 08:30 en uiteindelijk had ik de vloer vanavond op 24.5°C
Respectievelijk kamer temperatuur 19.5°C naar 21°C
Mist (vocht) en koude kan de pomp slecht tegen, maar misschien kan met de juiste instellingen dit probleem (voor een deel) teniet gedaan worden.
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat in de HT verdeler nog ga vervangen.
Graag jullie mening.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• koevlaas2
arnnold schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:28:
Ik doe iets fout.
Betreft mijn Pana 5 Kw. Verbruik tussen vanmorgen 06:00 uur en zonet 19:00 is bijna 20 Kw. Groot aantal defrost zal ongetwijfeld de oorzaak zijn. De juiste instelling van de Pana is belangrijk.
Pomp staat op 5
Shift stond aanvankelijk op 0, maar om 10:30 op 5 gezet om meer warmte uit de pomp te krijgen. ( dacht ik). Vloerverwarming 22°C vanmorgen 08:30 en uiteindelijk had ik de vloer vanavond op 24.5°C
Mist (vocht) en koude kan de pomp slecht tegen, maar misschien kan met de juiste instellingen dit probleem (voor een deel) teniet gedaan worden.
Graag jullie mening.
Nu je huis opgewarmd is de aanvoer een paar graden lager zetten, doordat de unit steeds volgas moet brullen vriest deze snel in.

• arnnold
Dus H20 Hi en Lo beiden naar 30 b.v.. Ik roep maar wat CAP stond steeds op 44. Dit is compressor?
koevlaas2 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:31:
[...]

Nu je huis opgewarmd is de aanvoer een paar graden lager zetten, doordat de unit steeds volgas moet brullen vriest deze snel in.

[ Voor 6% gewijzigd door arnnold op 29-12-2016 20:36 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• koevlaas2
arnnold schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:35:
Dus H20 Hi en Lo beiden naar 30 b.v.. Ik roep maar wat
[...]
Dat is wel een erg grote stap, van 39 naar 30c misschien moet je eerst 34 oid proberen en dan kijken of je huis op temp blijft.
Verlagen naar 34c gaat je cop ook enorm van omhoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:33
Vaevictis_ schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 09:35:
[...]

Eindelijk nieuws van de installateur. We krijgen een Alpha Innotec Alterra WZS 102K3M en bij de warmteverlies berekening is de kierdichting (Qv10 0,25) en spouwmuur isolatie en over het hoofd gezien. In overleg met de installateur is 8kW nu ook haalbaar (82K3M). Scheelt 2400 euro totaal (dus incl. installatie).
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14916365/2016-12-01%2009.59.52.jpg

En nu eindelijk geinstalleerd en in gebruik. Helaas heeft de aannemer de WP niet laten inregelen dus heeft nu 2 weken elektrisch lopen verwarmen 900 kWh verstookt! Installateur van Nathan Systems heeft het na 2 weken netjes ingeregeld.

• koevlaas2
Vaevictis_ schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:41:
[...]

[afbeelding]

En nu eindelijk geinstalleerd en in gebruik. Helaas heeft de aannemer de WP niet laten inregelen dus heeft nu 2 weken elektrisch lopen verwarmen 900 kWh verstookt! Installateur van Nathan Systems heeft het na 2 weken netjes ingeregeld.
Dit jaar maak je dus geen winst meer.
Ik hoop dat het net zo goed werkt als het er uitziet.

• arnnold
vanmorgen heb ik een poosje op 36 gedraaid , maar de kamertemperatuur daalde langzaam, dus een tandje erbij gedaan.
koevlaas2 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:37:
[...]

Dat is wel een erg grote stap, van 39 naar 30c misschien moet je eerst 34 oid proberen en dan kijken of je huis op temp blijft.
Verlagen naar 34c gaat je cop ook enorm van omhoog.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:16
[...]

10 minuten douchen met cop 1 is geen zonde geld. Het water is immers al opgewarmd naar 30 graden met de WP.
Hoe doen jullie dit in de lente/zomer/herfst als je eigenlijk nog niet hoeft te stoken, hou je dan wel de buffer warm voor de hygienespiraal of gebeurt alles via de doorstroomverwarmer?

• koevlaas2
arnnold schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:54:
vanmorgen heb ik een poosje op 36 gedraaid , maar de kamertemperatuur daalde langzaam, dus een tandje erbij gedaan.
[...]
Ik heb ook nog een HT installatie, ik draaide op 32c maar kreeg teveel defrosts dus ging verder op 31c.
Nu heb ik omwille van het lawaai de temp naar 30c verlaagd en hiermee blijft onze hut wel aardig op temp, daalt misschien 0.4c.

• dunklefaser
[...]

Onjuist - douchewater hoeft alleen maar tot je eigen comforttemperatuur verwarmt te worden,
meestal tussen de 38 °C en 41 °C, niet warmer.

• koevlaas2
dunklefaser schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:56:
[...]

Onjuist - douchewater hoeft alleen maar tot je eigen comforttemperatuur verwarmt te worden,
Geldt dit ook voor bewaren in een boiler ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
koevlaas2 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:58:
[...]

Geldt dit ook voor bewaren in een boiler ?
Retorische vraag, neem ik aan.

• arnnold
Hoe ging het vandaag bij jou? Zaten jullie ook in de dikke nevel en tegen het vriespunt? Defrost zeker?
koevlaas2 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:56:
[...]

Ik heb ook nog een HT installatie, ik draaide op 32c maar kreeg teveel defrosts dus ging verder op 31c.
Nu heb ik omwille van het lawaai de temp naar 30c verlaagd en hiermee blijft onze hut wel aardig op temp, daalt misschien 0.4c.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nielson schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:55:
[...]
Hoe doen jullie dit in de lente/zomer/herfst als je eigenlijk nog niet hoeft te stoken, hou je dan wel de buffer warm voor de hygienespiraal of gebeurt alles via de doorstroomverwarmer?
Nog geen idee, maar het water in de warme maanden is warmer. Dus de douche is dan heet.
En het vat ga ik misschien wel gebruiken voor het koelen dan, dus SWW weer enkel op de doorstromer.
De l/w WP draait hier nog maar net 1 week...

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2016 21:02 ]

• Vaevictis_
koevlaas2 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:52:
[...]

Dit jaar maak je dus geen winst meer.
Ik hoop dat het net zo goed werkt als het er uitziet.
Ga de rekening sturen aan de projectontwikkelaar, het inregelen hoort onderdeel te zijn van het opleveren.
Door faillissement van de aannemer zijn er veel opleverpunten :(

• Pietje555
dunklefaser schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:56:
[...]

Stukje gelezen? Legionella groeit het sterkst rond de 40 graden. Doorstroming of stilstand heeft niet veel invloed omdat de wanden van de leidingen al voldoende hechten. Pas boven de 50 graden beginnen de bacterien af te sterven.

Verwijderd

ik lees al een geruime tijd mee op dit forum, heb al een aantal zaken met succes
uitgevoerd, zonneboiler, PV, WTW ventilatie, dak en vloerisolatie.
De spouw na isoleren is nog een dingetje, er zit nu 4,5cm glaswol in, dit is lastig
te verwijderen en bijvullen ben ik een beetje huiverig voor i.v.m. het eventueel doorslaan van de zijgevel op het zuid westen met langdurige slagregen.
Nu denk ik aan het instaleren van een warmtepomp, ik zit de denken aan een
Mitsubishi PUHZ-SW75VHA+ERSC-VM2C, splitsysteeem.
Het huis is van bouwjaar 1982 en 370m3, beneden vloerverwarming h-h 10cm
65m2, boven overbemeten radiatoren.
Nu zit ik met de opstelling van de warmtepomp:
opstelling 1: binnenunit bij de vloerverwarming verdeler, +- 10m koelleiding
en buitenunit in de tuin.
opstelling 2: binnenunit in de bijkeuken +- 5m koelleiding en buitenunit in de tuin, waarbij de cv leiding 6m naar boven moet, het huis 5m moet oversteken en dan
weer 6m naar beneden naar de verdeler.
Nu denk ik zelf dat optie 1 de beste is, wat zijn jullie ervaringen hiermee?

• koevlaas2
arnnold schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:01:
Hoe ging het vandaag bij jou? Zaten jullie ook in de dikke nevel en tegen het vriespunt? Defrost zeker?
[...]
Nou, eigenlijk best goed.
We hebben na de nachtverlaging en het douchen van 5 personen toch de temperatuur naar 19.8c weten te krijgen. Het aantal defrosts weet ik niet, om een of andere redenen registreert Melcloud deze niet meer. Maar het waren er vele.
Verder weet ik niet hoeveel kwh erin gegaan zijn, ik hou het niet meer dagelijks bij maar enkel nog per halve maand. Qua maand december zit ik nu op ongeveer wat de hele maand November aan kwh kost heeft.
dunklefaser schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:59:
[...]

Retorische vraag, neem ik aan.
Juist.

• dunklefaser
Pietje555 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:04:
[...]

Stukje gelezen? Legionella groeit het sterkst rond de 40 graden. Doorstroming of stilstand heeft niet veel invloed omdat de wanden van de leidingen al voldoende hechten. Pas boven de 50 graden beginnen de bacterien af te sterven.
Zoek maar op verswaterstation (Frischwasserstation), een heel gebruikelijke manier voor
DHW aka sww bijvoorbeeld in Duitsland. En vertel mij dan maar waar hier een legionellaprogramma
aan te pas komt.

• Wodan89
  • Laatst online: 10:36
Grolsch schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:00:
[...]

Wij krijgen wel co2/vocht gestuurde MV, maar inderdaad, op papier heb ik net zoveel warmteverlies door ventilatie als door warmteverlies.
Kun je de uitlaat van je MV niet zo laten aanleggen dat deze uitkomt bij je Zubadan?
Die 150m3 van 20c zal bij 2c buiten temperatuur wel een aantal defrost kunnen voorkomen lijkt me

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• koevlaas2
Vaevictis_ schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:01:
[...]

Ga de rekening sturen aan de projectontwikkelaar, het inregelen hoort onderdeel te zijn van het opleveren.
Door faillissement van de aannemer zijn er veel opleverpunten :(
Kijk ook even naar je balansventilatie, deze word meestal ook 'vergeten'.

Projectontwikkelaar ziet je aankomen, ik denk dat € 144,- (900x0.16) schadevergoeding te laag is om z'n bed voor uit te komen :)

• Pietje555
dunklefaser schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:08:
[...]

Zoek maar op verswaterstation (Frischwasserstation), een heel gebruikelijke manier voor
DHW aka sww bijvoorbeeld in Duitsland. En vertel mij dan maar waar hier een legionellaprogramma
aan te pas komt.
Ik baseer me niet op Duitse sites maar gewoon de normen en werkbladen op Kennisnet of wel de ISSO's.

• Vaevictis_
koevlaas2 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:09:
[...]

Kijk ook even naar je balansventilatie, deze word meestal ook 'vergeten'.

Projectontwikkelaar ziet je aankomen, ik denk dat € 144,- (900x0.16) schadevergoeding te laag is om z'n bed voor uit te komen :)
Gelukkig geen balansventilatie, maar gewoon een vraaggestuurde mechanische ventilatie (CO2 / RH). De ventielen waren inderdaad nog niet ingeregeld.

Ah ja, heb altijd nog 5% bankgarantie over de aanneemsom, zou die ook kunnen tegenhouden. Hij moet nog 39 andere punten oplossen. Bedankt voor de tip.

• dunklefaser
Pietje555 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:10:
[...]

Ik baseer me niet op Duitse sites maar gewoon de normen en werkbladen op Kennisnet of wel de ISSO's.
O.k. duidelijk, maar ik kijk ook over de grens, en niet alleen voor de inkoop.
Nederlandse normen en waarden, waar heb ik dat al eerder gehoord?

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 29-12-2016 21:15 ]

• arnnold
Dank voor het meedenken. We stoken nu gas. Morgenochtend als de tent warm is schakel ik de Pana in en start op 34. Kijken wat er gebeurd. Een andere verdeler zou misschien ook beter werken. Dan is het water gedwongen direct de vloer in te gaan. Een HT verdeler werkt misschien een beetje tegen. Of zie jij dit anders?
koevlaas2 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:07:
[...]

We hebben na de nachtverlaging en het douchen van 5 personen toch de temperatuur naar 19.8c weten te krijgen. Het aantal defrosts weet ik niet, om een of andere redenen registreert Melcloud deze niet meer. Maar het waren er vele.
Verder weet ik niet hoeveel kwh erin gegaan zijn, ik hou het niet meer dagelijks bij maar enkel nog per halve maand. Qua maand december zit ik nu op ongeveer wat de hele maand November aan kwh kost heeft.

[...]

Juist.

• Pietje555
dunklefaser schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:14:
[...]

O.k. duidelijk, maar ik kijk ook over de grens, en niet alleen voor de inkoop.
Nederlandse normen en waarden, waar heb ik dat al eerder gehoord?
Normen heeft niets met normen en waarden te maken. De normen zijn de Nederlandse ontwerprichtlijnen voor gebouwen en installaties. Middels het bouwbesluit en de NEN 1006 wordt hiernaar verwezen en zijn als zodanig wetgevend. Voldoe je niet krijg je geen bouwvergunning.

• koevlaas2
Vaevictis_ schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:13:
[...]

Gelukkig geen balansventilatie, maar gewoon een vraaggestuurde mechanische ventilatie (CO2 / RH). De ventielen waren inderdaad nog niet ingeregeld.
Ik ben hier balansventilatie aan het aanleggen, uit een eerste test is gebleken dat de kamertemperatuur ook je inkomende temperatuur van je verse ruimtelucht is, mijn mond staat nog steeds open van verbazing :)

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Maikie18 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 08:05:
[...]

Zowel hi als low staan nu op 34 graden. Ik zal nog eens kijken of het helpt als ik de pomp een standje hoger zet. Baal er echt van dat ik de flow niet kan zien/meten maar om hier nou 3 - 400 euro voor uit te geven zie ik ook niet echt zitten.
Heb nog een paar warmtemeters liggen (via Ebay gekocht voor een veel leukere prijs)

PM maar als je interesse hebt

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

• koevlaas2
arnnold schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:22:
Dank voor het meedenken. We stoken nu gas. Morgenochtend als de tent warm is schakel ik de Pana in en start op 34. Kijken wat er gebeurd. Een andere verdeler zou misschien ook beter werken. Dan is het water gedwongen direct de vloer in te gaan. Een HT verdeler werkt misschien een beetje tegen. Of zie jij dit anders?
[...]
Voor mezelf denk ik met een LT verdeler nog lager in aanvoer temp te kunnen en dan krijgen we een hogere COP.
Ik ben nu nog met project balansventilatie bezig dus de LT verdeler moet nog even wachten.

Mijn systeem temperatuur kon erg omlaag omdat ik de flow in de vloer enorm verhoogd heb tov vorig jaar toen ik nog met 35...38c stookte. Mijn vloerverdeler zit ook naast de WP wat 2 liter per minuut aanvoer flow mogelijk maakt :)

• pwiebing
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:03
Ik ben hier balansventilatie aan het aanleggen, uit een eerste test is gebleken dat de kamertemperatuur ook je inkomende temperatuur van je verse ruimtelucht is, mijn mond staat nog steeds open van verbazing :)
Ja iets van 95% rendement heb ik me laten vertellen , heb hem nu dik 1.5 jaar . Mega blij mee en bijna onhoorbaar . :)

4600 Wp goodwe , Panasonic MDC05F3E5,SWP2 300 L

• koevlaas2
pwiebing schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:32:
[...]

Ja iets van 95% rendement heb ik me laten vertellen , heb hem nu dik 1.5 jaar . Mega blij mee en bijna onhoorbaar . :)
Ik had de eerste nacht een soort bromgeluid erin, ding stond ook in test op de gang dus niet zijn definitieve plaats. Dag 2 kwam ik erachter dat er een potmeter opzit waarmee stand 1 traploos regelbaar is, ik heb toen het toerental iets lager gezet.
Nu hangt het ding op zijn definitieve plaats, maar is nog niet aangesloten, ik wacht nog op 2 klemmen voor de dakdoorvoer pannen deze worden mogen geleverd en dan kan ie begin volgend jaar draaien.

• dunklefaser
Pietje555 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:22:
[...]

Normen heeft niets met normen en waarden te maken. De normen zijn de Nederlandse ontwerprichtlijnen voor gebouwen en installaties. Middels het bouwbesluit en de NEN 1006 wordt hiernaar verwezen en zijn als zodanig wetgevend. Voldoe je niet krijg je geen bouwvergunning.
Wil je daarmee zeggen dat in NL voor douchewater altijd een legionellaprogramma (1 x per x dagen - 60 °C voor x minuten) van toepassing is?

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:07:
[...]

[...]

Juist.
Je hebt de lucht temperatuur naar 19.8 graden gebracht, maar welke temperatuur hadden je wanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pwiebing schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:32:
[...]

Hier ook 1,5 jaar in bedrijf, nog nooit zo'n droog huis en fris huis gehad, geen condens meer onder aan de ramen en geen geurtjes meer, boven verdieping is 2gr in temperatuur gestegen, hier staat de verwarming niet aan. :9

• arnnold
pumpendiscounter voor een LT is volgens mij redelijk in prijs. De circulatiepomp staat nu op 5. Niet te hoog?
koevlaas2 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:31:
[...]

Voor mezelf denk ik met een LT verdeler nog lager in aanvoer temp te kunnen en dan krijgen we een hogere COP.
Ik ben nu nog met project balansventilatie bezig dus de LT verdeler moet nog even wachten.

Mijn systeem temperatuur kon erg omlaag omdat ik de flow in de vloer enorm verhoogd heb tov vorig jaar toen ik nog met 35...38c stookte. Mijn vloerverdeler zit ook naast de WP wat 2 liter per minuut aanvoer flow mogelijk maakt :)

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:22
arnnold schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:28:
Ik doe iets fout.
Pomp staat op 5
Graag jullie mening.
Waarom doe je iets fout? Ik kom vandaag op +-35 kW uit, heel de dag 20.5 binnen

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:38:
[...]

Je hebt de lucht temperatuur naar 19.8 graden gebracht, maar welke temperatuur hadden je wanden?
De binnenwanden voelen lekker aan, de wanden waar maar 4.5cm isolatie achter zit zijn vrij koud.
Onze noord muur met RC=3,04 voelt ook lekker aan.

• koevlaas2
arnnold schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:44:
pumpendiscounter voor een LT is volgens mij redelijk in prijs. De circulatiepomp staat nu op 5. Niet te hoog?
[...]
Mijn pomp staat op 2 van de 5 standen, ik heb 16L per minuut zo.
Misschien dat ik deze nog even op 1 zet en dan de pomp vannacht laat draaien, van stand 1 word de pomp nog iets stiller.

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:47:
[...]

De binnenwanden voelen lekker aan, de wanden waar maar 4.5cm isolatie achter zit zijn vrij koud.
Onze noord muur met RC=3,04 voelt ook lekker aan.
Pas je op dat je geen condensatie probleem gaat krijgen bij de wanden die koud zijjn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnnold
Ik verstookte vorige week 40 m3 gas in een hele week. Nu heb ik 20Kw erin gestopt in minder dan dag. Wordt ik zenuwachtig van.
Maikie18 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:46:
[...]

Waarom doe je iets fout? Ik kom vandaag op +-35 kW uit, heel de dag 20.5 binnen

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:48:
[...]

Mijn pomp staat op 2 van de 5 standen, ik heb 16L per minuut zo.
Misschien dat ik deze nog even op 1 zet en dan de pomp vannacht laat draaien, van stand 1 word de pomp nog iets stiller.
Waarom zou je de pomp stand verlagen, in jou geval zal ik hem eerder gaan verhogen en gaan zoeken naar een mooie delta t over de vloer
Pagina: 1 ... 129 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic