Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 04:03:
@Grolsch Je reageerde 28-12 n.a.v. een verwijzing van een onderzoek in een villa in Hardenberg waar uitgebreide monitoring plaats vindt en waarbij de bewoner constateert dat het feitelijke gebruik de helft is van de berekende waardes uit het ontwerp, met "Wij van WC etc"
De bewoner beweerd niets, ik citeer het onderzoek en vervolgens kom je met "Wij van WC etc"
Help me even om het te begrijpen, want ik snap het helaas niet. Bij voorbaat mijn dank.
Het betreft dit verhaal:
https://www.climalevelned...nties/villa-te-hardenberg
Om te beginnen is het artikel in de basis al niet objectief, het is immers geschreven door een commercieel bedrijf als "referentie artikel" wat ik nu geen onderzoek wil noemen, maar een "Wij van WC-eend adviseren WC eend verhaal".
Er staat het volgende:
De klant aan het woord:
“Tijdens de lange, koude winter van 2012 is er altijd een behaaglijk binnenklimaat geweest. De royale, schone ventilatielucht is bijna te vergelijken met een lenteterras. Daarnaast waren we aangenaam verrast dat de door de warmtepomp afgegeven verwarmingsenergie beperkt bleef tot 22 MJ/graaddag terwijl de ontwerpberekening nog uitging van ca 45 MJ/graaddag.”
Welke ontwerpberekening gaat het nu over dan

In ieder geval niet over een warmteverliesberekening volgens ISSO 51, want die heeft het helemaal niet over graaddagen
Een graaddag is een bepaalde formule om het verbruik in een bepaald vergelijkbaar daglicht te kunnen zetten, en heeft helemaal niets, noppes, nada met een WVB te maken.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:15:
[...]
Ik kom nog even terug op je WVB waarin de uitkomst is dat je bij -10C 37W/m2 warmteverlies dient te compenseren. Dit in combinatie met de laatste zin in bovenstaande quote. Bij die zeer koude omstandigheden krijg je in jouw situatie een Ta van 28 en een Tr van 25.
[afbeelding]
Bedenk hoe laag e.e.a. terug moet moduleren bij 0, +5 en +10 etc.
Dat is nu exact het probleem van een warmtepomp.
Je zult (als je een vrouw hebt) ervoor moeten zorgen dat in het ergste geval (-10 buiten) je huis toch warm wordt.
Voor deze enigzins uitzonderlijke situatie (zeg max 1 week per jaar) toch voldoende vermogen moeten hebben om het huis warm te krijgen.
Een grotere WP kan minder ver terug moduleren als een kleinere WP, dat is inderdaad een nadeeltje, maar nogmaals, wat is het probleem als een WP een keer uit gaat
Als het buiten inderdaad +10 graden is, kan een WP geen 24 uur per dag draaien op een laag pitje, dan gaat hij een keer uit.
Dit is deels te voorkomen door een buffervat te gebruiken, maar helemaal voorkomen doe je het niet.
Als je dat persé wil moet je of een W/W WP nemen, of backupmogelijkheden hebben voor als het echt nodig is in de zin van CV ketel of elektrisch element.
maar persoonlijk zie ik er echt helemaal geen probleem in dat de WP af en toe uit slaat, eerder in dit topic (ik weet zo snel niet waar) is al aangegeven dat voor de levensduur een WP 1000'en start/stops mag/kan maken, daar zijn ze voor gemaakt.
Even wat anders, de apparatenlijst voor 2017 is bekend, en ik snap er geen pepernoot meer van.
Eerder werd aangegeven 2K voor WP's tm 10KW, en +10KW = 2K + 100 € voor elke KW boven de 10KW
Nu staat de Zubadan 11,2KW nog steeds voor 2600 € in het overzicht voor 2017, zie onderstaande link. (3e regel pagina 28)
Subsidiebedragen 2016 en 2017
Op deze apparatenlijst staan zowel de subsidiebedragen voor 2016 als voor 2017 vermeld.
Hierbij is de indeling voor 2017 alvast overgenomen.
Apparatenlijst 22-12-2016
http://www.rvo.nl/sites/d...SDE%20WP%2022-12-2016.pdf
Ik heb de WP al besteld en betaald, maar wacht met de subsidie nog wel ff om aan de "moet geinstalleerd zijn" voorwaarde te voldoen.