Ik ga er even van uit, aanname kan helemaal fout zijn, dat door de ontwerper van de nieuw gebouwde villa in opdracht van de architect een berekening gemaakt is en/of het commerciele bedrijf heeft het gedaan om te kunnen bepalen welke installatie er geplaatst diende te worden.Grolsch schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:18:
[...]
Er staat het volgende:
[...]
Welke ontwerpberekening gaat het nu over danIn ieder geval niet over een warmteverliesberekening volgens ISSO 51, want die heeft het helemaal niet over graaddagen
Een graaddag is een bepaalde formule om het verbruik in een bepaald vergelijkbaar daglicht te kunnen zetten, en heeft helemaal niets, noppes, nada met een WVB te maken.
Ik vindt het een diskwalificatie voor architect/installateur/fabrikant dat ze er een factor 2 naast hebben gezeten, pure anti-reclame in mijn optiek.
De warmteverliesberekening voer je uit om de capaciteit van je installatie te berekenen op basis van Tb -10C en de gewenste temperaturen in de aangegeven ruimtes.
Exact ditzelfde kun je herleiden in een bestaande situatie uit de gemeten m3 gas verbruik in relatie tot het aantal graaddagen, deze berekening is dan zelfs nog aangepast aan de gebruiker en zijn/haar stookgedrag.