Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 131 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.073 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:18:
[...]
Er staat het volgende:

[...]

Welke ontwerpberekening gaat het nu over dan :? In ieder geval niet over een warmteverliesberekening volgens ISSO 51, want die heeft het helemaal niet over graaddagen :?

Een graaddag is een bepaalde formule om het verbruik in een bepaald vergelijkbaar daglicht te kunnen zetten, en heeft helemaal niets, noppes, nada met een WVB te maken.
Ik ga er even van uit, aanname kan helemaal fout zijn, dat door de ontwerper van de nieuw gebouwde villa in opdracht van de architect een berekening gemaakt is en/of het commerciele bedrijf heeft het gedaan om te kunnen bepalen welke installatie er geplaatst diende te worden.
Ik vindt het een diskwalificatie voor architect/installateur/fabrikant dat ze er een factor 2 naast hebben gezeten, pure anti-reclame in mijn optiek.
De warmteverliesberekening voer je uit om de capaciteit van je installatie te berekenen op basis van Tb -10C en de gewenste temperaturen in de aangegeven ruimtes.
Exact ditzelfde kun je herleiden in een bestaande situatie uit de gemeten m3 gas verbruik in relatie tot het aantal graaddagen, deze berekening is dan zelfs nog aangepast aan de gebruiker en zijn/haar stookgedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien leuk om even te delen, ik ben buiten in principe klaar :) Binnenkort de units maar even schoonmaken en in de was zetten :P

Afbeeldingslocatie: http://download.neofoto.nl/open/dump/wp-buiten-af.jpg

Binnen ook goede voortgang gemaakt, morgen weer prutsen en als het goed weer nog een solarkabel vanaf de zolder naar de erker trekken voor de drie extra panelen die op het achterdak klaar liggen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2016 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:55:
[...]

Ik zou willen dat LG wat beter na had gedacht over z'n software, dit is wel heel netjes zo in te stellen dan. D'r zit een soort van weersafhankelijke regeling in de LG waarvan je wel de grenswaarden aan kan geven, maar that's it (lost m'n modulatieprobleem alsnog niet op overigens). Als je voor een kleine meerprijs een Mitsubinishi/Pana kunt krijgen is het de moeite waard m.i., de software in de LG is archaisch :P
Bij de Therma V kun je de stooklijn toch ook handmatig bijstellen dmv de pijltoets op de bediening?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Als het buiten inderdaad +10 graden is, kan een WP geen 24 uur per dag draaien op een laag pitje, dan gaat hij een keer uit.
Waarschuwing !!! Het wordt theoretisch.
Mijn verlies per graaddag is 0.592m3/graaddag. Bij 10C heb ik dus een verlies van (18-10)x0.592=4.736m3 over 24h. Even COP=4 aanname wil zeggen dat ik er over een periode van 24h 9.472kWh in moet stoppen. Dat is per uur 395W en dat komt toevallig zo goed als exact overeen met de laagste modulatie van een Panasonic 5kW. Onder voorbehoud van rekenfouten kan het volgens mij dus wel.
Je hebt dus wel een niet geisoleerde woning nodig om dat voor elkaar te krijgen. Elk nadeel heb zijn voordeel.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2016 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:17
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:22:
[...]

Aanvoer 34, en wat is je retour ? Vervolgvraag hoe ziet je afgiftesysteem er uit ?
Edit: al gevonden, alleen radiatoren.
Ziet er naar mijn idee behoorlijk netjes uit. Een groter afgiftesysteem qua oppervlak zou de Ta en Tr naar beneden brengen en daarmee meer reserve creeeren en een wat betere COP/minder verbruik kunnen geven. Maar dat is nogal ingrijpend veronderstel ik.
Op dit moment aanvoer 34 en retour 32. Ik heb alleen radiatoren

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
Ramon_1984 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:34:
[...]

Omdat zijn warmtepomp in de nacht uitgaat koelt zijn massa verder af, lucht temperatuur zal nog wel meevallen.

In de ochtend middag komt er warme lucht van de radiatoren tegen de koude muren en tada condens.
Woningen in de jaren 70 werden dampdicht gebouwd en je vocht kan nergens heen.
Ben ik blij dat mijn bouwjaar 1980 is >:)
Hoe werden deze woningen dan dampdicht gebouwd, nergens folie oid te bekennen ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:48:
[...]

Bij de Therma V kun je de stooklijn toch ook handmatig bijstellen dmv de pijltoets op de bediening?
Dat inderdaad wel, maar die weersafhankelijke optie is in theorie best leuk, als 'ie een paar graden bij zou plussen als het echt koud is. Dat doet hij nu ook wel, maar je hebt geen idee hoeveel en je kunt het behalve +3 of -3 graden verder niet aanpassen, de curve is een gegeven.

D'r zitten naast m'n modulatieprobleem nog wel meer quirks in de LG, silent mode kan maar 23 uur per dag bijvoorbeeld. Pascal laat de warmtepomp mbv een binnensensor zelf de regeling doen, daar zaten ook nog wel wat bugjes in begreep ik.

Maar LG is naar verluid bezig met een softwareupdate en is het modulatieprobleem aan het onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:40
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:49:
[...]

Waarschuwing !!! Het wordt theoretisch.
Mijn verlies per graaddag is 0.592m3/graaddag. Bij 10C heb ik dus een verlies van (18-10)x0.592=4.736m3 over 24h. Even COP=4 aanname wil zeggen dat ik er over een periode van 24h 9.472kWh in moet stoppen. Dat is per uur 395W en dat komt toevallig zo goed als exact overeen met de laagste modulatie van een Panasonic 5kW. Onder voorbehoud van rekenfouten kan het volgens mij dus wel.
Je hebt dus wel een niet geisoleerde woning nodig om dat voor elkaar te krijgen. Elk nadeel heb zijn voordeel.
Ik stop met herhalen, m.b.v. graaddagen kun je niet het benodigde vermogen van een WP bepalen.

Neem bovenstaande als voorbeeld, de warmtebehoefte is per uur / per minuut anders.

Een woning heeft 's nachts veel meer warmteverlies, en overdag kan het warmteverlies zelfs negatief zijn door zonneinstraling.

Maar volgens mij vallen we in herhaling, ik weet zo langzamerhand niet meer wat je wilt vertellen, en wat ik heb willen vertellen heb ik verteld.

Je krijgt van mij een bakje bier als jij volgende jaar in september je WP aan zet, en in april uitzet en dat je WP 24/7 gedraaid heeft onder alle omstandigheden (-15 t/m +15).

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij -15 24/7 draaien zal wel lukken, of het dan nog warm is binnen, is vraag twee. /me doet er nog een pot bier bij.

De LG doet overigens hetzelfde, hij schakelt als het te koud wordt een warmtespiraal met COP=1 bij. Die heb ik vooralsnog niet aangesloten :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2016 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
AUijtdehaag schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:09:
[...]

Met een hellman FSK-2 en douchewtw en e-doorstroomverwarmer kun je toch bijna oneindig lang douchen?
Vat op 30 graden of net wat je nodig hebt voor CV. JerH?
Hier de grafiek van mijn boiler temperaturen. In het begin van de maand nog wat serieuze zonnewarmte, daarna soms een paar graden. De rest komt vanaf de w/w wp.

201612-boiler

En ik heb inderdaad onbeperkt warmwater, een eis van de Waf. Is ook nodig want in het bad gaat ruim 250 liter water en daarna wil ze ook nog douchen.
Grolsch schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:13:
Maar een doorstroom verwarmer is weer COP=1 dus dat vind ik ook weer jammer geld
Dat klopt, maar de wp loopt altijd op lage temperaturen, dus hoeft minder hard te werken. Hogere cop, minder slijtage en geen stilstandsverliezen wegen daar tegen op.
reneeke1970 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 18:07:
[...]

Tijdens douche trek je ongeveer 6000 watt, dat tien min lang is 1 kW per douche beurt. Met twee mensen dus 2 kW, dat is net zoveel als ik nodig heb om het vat één keer per dag op te warmen. En daar kan ik ook twee of drie keer van douche.
Dus met door stroom verwarmer kost het extra want die 6000 watt behaal je alleen als het water al half op temperatuur gebracht is door????.......
Door de wp of zonnecollectoren.
Nielson schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:55:
[...]
Hoe doen jullie dit in de lente/zomer/herfst als je eigenlijk nog niet hoeft te stoken, hou je dan wel de buffer warm voor de hygienespiraal of gebeurt alles via de doorstroomverwarmer?
Ik doe dat met zonnecollectoren.
Vaevictis_ schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 08:48:
Even een andere vraag t.a.v. onderhoudscontract / service voor een brine/water WP. De installateur van Nathan Systems zei dat ik bij hen een onderhoudscontract kon afsluiten maar heb opgebeld en blijkt dat ze geen particulieren bedienen. Wie weet waar ik onderhoudscontract voor de AlphaInnotec kan afsluiten?
Wat voor onderhoud zoek je dan? Ik heb ook een w/w wp. Maar ik kan zo snel niet bedenken welk preventief onderhoud er nodig is. Op een koelkast sluit je dat ook niet af.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 09:45:
[...]

Ik heb een Mitsubishi temp. sensor in het buffervat, die continue uitgelezen wordt door melcloud to domoticz.
En ik kan de WP starten en stoppen, met hetzelfde script.
Dan kan ik een lua scriptje maken en de WP in en uit schakelen op temperatuur van het buffervat.

Maar ik ga eerst weer wat prutsen met andere instellingen. ;)
Niet op een pi hoop ik voor je, die crashen nogal eens. Ik heb zelf daarom een nuc genomen. Kost iets meer stroom, maar wel een stuk bedrijfszekerder. Ik heb nog zitten kijken naar clones met emmc geheugen, iets voor in het nieuwe jaar.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:46:
[...]

Ruim dimensioneren heeft in potentie als nadeel, dat er minder ver terug kan worden gemoduleerd, wat met name in voor- en najaar niet het meest ideale comfort/constante temperatuur v.d. vloer tot gevolg heeft. Ik zeg in potentie, het zal dus moeten blijken.
Tja, dat geldt niet voor iedereen. In nieuwbouw huizen is het stookseizoen een heel stuk korter geworden. Bij mij ging de wp pas begin november aan en ergens in maart al uit (en vervolgens de laatste week van april weer aan). Ik zie dat bij 10 graden buitentemperatuur er niet gestookt hoeft te worden bij ons.

Overigens zou het wel handig zijn als je postings wat meer verzamelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:23
Ramon_1984 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:34:
[...]

Omdat zijn warmtepomp in de nacht uitgaat koelt zijn massa verder af, lucht temperatuur zal nog wel meevallen.

In de ochtend middag komt er warme lucht van de radiatoren tegen de koude muren en tada condens.
Woningen in de jaren 70 werden dampdicht gebouwd en je vocht kan nergens heen.
En koevlaas ventileert te weinig vanwege de wind.
In het stookseizoen is het geen enkel probleem om onder de 45% RLV uit te komen!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 14:12:
[...]

Ik stop met herhalen, m.b.v. graaddagen kun je niet het benodigde vermogen van een WP bepalen.

Neem bovenstaande als voorbeeld, de warmtebehoefte is per uur / per minuut anders.

Een woning heeft 's nachts veel meer warmteverlies, en overdag kan het warmteverlies zelfs negatief zijn door zonneinstraling.

Maar volgens mij vallen we in herhaling, ik weet zo langzamerhand niet meer wat je wilt vertellen, en wat ik heb willen vertellen heb ik verteld.

Je krijgt van mij een bakje bier als jij volgende jaar in september je WP aan zet, en in april uitzet en dat je WP 24/7 gedraaid heeft onder alle omstandigheden (-15 t/m +15).
Capaciteitsberekening op basis van xm3/graaddag kan binnen redelijke marges uitstekend.
Je begon over continu bij +10 nu smokkel je er weer 5 bij.
Ik hou jullie allemaal op de hoogte en zal bij falen niet schromen om het te melden. Ter lering ende vermaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Oxellaar schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:01:
[...]

Vraag mij dan toch af waar al dat vocht vandaan komt.

Woning uit 1970
Hier heb ik op de bg geen geforceerde ventilatie, alleen een rooster van 40cm en de natuurlijke trek van de houtkachel.
Luchtschuif van de kachel staat op minimaal als hij niet brand. Als ik stook gaat hij op maximaal, ik stook altijd een flink vuur. Zo heb ik geen/weinig rook en stank buiten.
Op bg is de rv bijzonder laag, eigenlijk altijd 45% @ 20.5c

Boven is het nog veel droger, 40% @ 17c. Heb boven een centraal afzuigpunt, waar 24/7 afgezogen word. 1 raam op een kier in de nacht, overdag ramen vaak dicht.

Ik zou het graag wat vochtiger hebben, zit vaak met prikkende droge ogen.
Er hingen vroeger niet voor niets van die bakjes aan de radiatoren. Je kon ze vullen met de bloemengieter.
Verwarmen, ventileren en eventueel bevochtigen horen bij elkaar ;)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Om te beginnen is het artikel in de basis al niet objectief, het is immers geschreven door een commercieel bedrijf als "referentie artikel" wat ik nu geen onderzoek wil noemen, maar een "Wij van WC-eend adviseren WC eend verhaal".

Er staat het volgende:

[...]

Welke ontwerpberekening gaat het nu over dan :? In ieder geval niet over een warmteverliesberekening volgens ISSO 51, want die heeft het helemaal niet over graaddagen :?

Een graaddag is een bepaalde formule om het verbruik in een bepaald vergelijkbaar daglicht te kunnen zetten, en heeft helemaal niets, noppes, nada met een WVB te maken.

[...]

Dat is nu exact het probleem van een warmtepomp.

Je zult (als je een vrouw hebt) ervoor moeten zorgen dat in het ergste geval (-10 buiten) je huis toch warm wordt.

Voor deze enigzins uitzonderlijke situatie (zeg max 1 week per jaar) toch voldoende vermogen moeten hebben om het huis warm te krijgen.

Een grotere WP kan minder ver terug moduleren als een kleinere WP, dat is inderdaad een nadeeltje, maar nogmaals, wat is het probleem als een WP een keer uit gaat :?

Als het buiten inderdaad +10 graden is, kan een WP geen 24 uur per dag draaien op een laag pitje, dan gaat hij een keer uit.

Dit is deels te voorkomen door een buffervat te gebruiken, maar helemaal voorkomen doe je het niet.

Als je dat persé wil moet je of een W/W WP nemen, of backupmogelijkheden hebben voor als het echt nodig is in de zin van CV ketel of elektrisch element.

maar persoonlijk zie ik er echt helemaal geen probleem in dat de WP af en toe uit slaat, eerder in dit topic (ik weet zo snel niet waar) is al aangegeven dat voor de levensduur een WP 1000'en start/stops mag/kan maken, daar zijn ze voor gemaakt.

Even wat anders, de apparatenlijst voor 2017 is bekend, en ik snap er geen pepernoot meer van.

Eerder werd aangegeven 2K voor WP's tm 10KW, en +10KW = 2K + 100 € voor elke KW boven de 10KW

Nu staat de Zubadan 11,2KW nog steeds voor 2600 € in het overzicht voor 2017, zie onderstaande link. (3e regel pagina 28)

[...]

Apparatenlijst 22-12-2016

http://www.rvo.nl/sites/d...SDE%20WP%2022-12-2016.pdf

Ik heb de WP al besteld en betaald, maar wacht met de subsidie nog wel ff om aan de "moet geinstalleerd zijn" voorwaarde te voldoen.
Je laatste opmerking let op die voorwaarde is gewijzigd. Het gaat om het moment vd koopovereenkomst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
jerh schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 14:25:
[...]
Niet op een pi hoop ik voor je, die crashen nogal eens. Ik heb zelf daarom een nuc genomen. Kost iets meer stroom, maar wel een stuk bedrijfszekerder. Ik heb nog zitten kijken naar clones met emmc geheugen, iets voor in het nieuwe jaar.
Ben bezig alles te verzetten naar een synology 716+II met SSD.
barteg schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 09:25:
[...]
Weet vrij zeker dat je een hysterese kan invullen met SWW. Weet alleen niet of je extern (met domotica bijvoorbeeld) kan opgeven dat je een SWW run wil maken.
Denk dat deze optie dat zou moeten kunnen doen:
IN4 TBI.1 7-8 — Demand control input Normal Heat source OFF/ Boiler operation *2

Zelf heb ik bijna een gelijke opstelling aan jou. Ik heb een 500L zonneboiler met een dubbele spiraal welke wordt na verwarmt door de CV ketel naar 60graden. De bovenste spiraal is nu ongebruikt en die wil ik gebruiken om het SWW naar 30 graden (of warmer) te krijgen. Ik moet alleen pijpen veranderen en een electrische klep monteren hiervoor. Zal wel een zomer 2017 klusje worden :)
Heb het even geprobeerd met sww regeling van de Ecodan, maar dat gaat hem ook niet worden.
Niet lager in te stellen dan 40 graden, terwijl ik 30 graden wil.
En met dit koude weer defrost-defrost-defrost en hoog opgenomen vermogen met bijbehorend geweld.

Weer terug naar verwarmen op watertemp. regeling.
Dan maar in Domoticz iets knutselen voor de hystereseregeling van het vat.
WP draait nu weer heerlijk op een laag pitje om de 30 graden te behouden.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:41:
Misschien leuk om even te delen, ik ben buiten in principe klaar :) Binnenkort de units maar even schoonmaken en in de was zetten :P

[afbeelding]

Binnen ook goede voortgang gemaakt, morgen weer prutsen en als het goed weer nog een solarkabel vanaf de zolder naar de erker trekken voor de drie extra panelen die op het achterdak klaar liggen :)
Hoe doen die liggende panelen het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 14:18:
Bij -15 24/7 draaien zal wel lukken, of het dan nog warm is binnen, is vraag twee. /me doet er nog een pot bier bij.

De LG doet overigens hetzelfde, hij schakelt als het te koud wordt een warmtespiraal met COP=1 bij. Die heb ik vooralsnog niet aangesloten :)
In de WA regeling zit idd een bug, ik had van Centercon al begrepen dat er aan een oplossing word gewerkt.
Ik zet ze gewoon op Heat@35c, met als advies aan de gebruiker om zelf de aanvoer hoger of lager te zetten naar wens.

De backup heater zet ik nooit aan bij inbedrijf stellen, gewoon de automaat uit laten staan.
Met 9 of 14kW krijg je een woning prima op temperatuur, tenminste die vermogens gebruiken wij.
9kW voor "standaard" woningen, de grotere 14kW vermogen.
Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 14:33:
[...]

Er hingen vroeger niet voor niets van die bakjes aan de radiatoren. Je kon ze vullen met de bloemengieter.
Verwarmen, ventileren en eventueel bevochtigen horen bij elkaar ;)
;)
Klopt, alleen zijn die altijd nutteloos geweest....1 liter water per week verdampen is nutteloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 14:39:
[...]

Je laatste opmerking let op die voorwaarde is gewijzigd. Het gaat om het moment vd koopovereenkomst!
Heb je een linkje of bron voor mij :?

Dit is nieuw voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Grolsch schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 14:46:
[...]

Heb je een linkje of bron voor mij :?

Dit is nieuw voor mij.
Hoe erg zijn de oude voorwaarden voor jou dan.. ..niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 14:45:
[...]

In de WA regeling zit idd een bug, ik had van Centercon al begrepen dat er aan een oplossing word gewerkt.
Ik zet ze gewoon op Heat@35c, met als advies aan de gebruiker om zelf de aanvoer hoger of lager te zetten naar wens.

De backup heater zet ik nooit aan bij inbedrijf stellen, gewoon de automaat uit laten staan.
Met 9 of 14kW krijg je een woning prima op temperatuur, tenminste die vermogens gebruiken wij.
9kW voor "standaard" woningen, de grotere 14kW vermogen.
Centercon wilde mij uiteraard niet helpen met de Spaanse warmtepomp (split 9kw), maar LGE wel gelukkig. Er staat nu een case open, het grootste probleem is dat de LG gewoon vol vermogen door z'n setpoint heen dendert (zelf ingesteld of via de WAR) en daarna uitvalt i.p.v. terugmoduleert. De oplossing die ik nu hanteer is hem in de silent mode gooien (+-50% vermogen) zodat de watertemperatuur niet te hoog oploopt (max 35 graden in silent mode, lager als het kouder is).

Dit is nu in onderzoek in Korea, ik heb dit gedrag al bij meerdere exemplaren geconstateerd. Het zou me gezien de grote gelijkenissen tussen de split en de mono ook niet verbazen als exact dezelfde bug in de mono zit. Mochten er ontwikkelingen zijn, zou je mij (/ons, d'r zijn hier meer mensen mee bezig) misschien via een DM'tje op de hoogte willen stellen? Ik zal het ook posten als er ontwikkelingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
[...]
Even wat anders, de apparatenlijst voor 2017 is bekend, en ik snap er geen pepernoot meer van.

Eerder werd aangegeven 2K voor WP's tm 10KW, en +10KW = 2K + 100 € voor elke KW boven de 10KW

Nu staat de Zubadan 11,2KW nog steeds voor 2600 € in het overzicht voor 2017, zie onderstaande link. (3e regel pagina 28)
[...]
Site is idd niet erg duidelijk. Je krijgt bij A+ en A++ apparaten nog 300 extra subsidie. Pana 5kW: 2000+300=2300, bij jou: 2000+300+200 (kW afgerond naar boven) = ehhh 2500? Bijna naar die 2600 toe weten te redeneren... ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
De 11,2kw variant staat als 13kw bestempeld in de apparaten lijst, dan klopt het wel met jouw verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 15:00:
[...]

Volgens mij 2016: 3 maanden na koop, 2017: 6 maanden na installatie (voor particulieren; voor bedrijven 2016 en 2017 subsidie moet toegekend zijn voor sluiten koopovereenkomst, met vaststellingsverzoek na installatie binnen 12 maanden na subsidieverlening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:31:
De 11,2kw variant staat als 13kw bestempeld in de apparaten lijst, dan klopt het wel met jouw verhaal.
Goed voor de subsidie.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 15:00:
[...]

Ik heb de WP nog in 2016 besteld en betaald omdat er sprake van was dat ik in 2017 "maar" 2300 subsidie zou krijgen.
Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 14:39:
[...]

Om hier op terug te komen lees ik nog steeds deze voorwaarden:
U komt als particulier in aanmerking voor de Investeringssubsidie duurzame energie als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

U heeft het apparaat na 1 januari 2016 aangeschaft.
Binnen 3 maanden na het sluiten van de koopovereenkomst heeft u een subsidieaanvraag ingediend.
U heeft de investering al gedaan voordat u een subsidieaanvraag doet. Dat betekent dat het apparaat bij aanvraag van de subsidie al is betaald, geïnstalleerd en in gebruik genomen.
Het apparaat is nieuw aangeschaft en u heeft een bewijs van aanschaf en een betaalbewijs. Het is uw eigendom.
Het apparaat is in Nederland geïnstalleerd.
U mag het apparaat niet binnen een jaar na de datum van de beslissing verwijderen.
bron: https://mijn.rvo.nl/inves...nergie-ISDE-particulieren

wat mij betreft duidelijk.
Volgens mij komt dit omdat ze er 11,2KW aanhangen als naam omdat deze WP bij -15 nog 11,2KW levert, in werkelijkheid kan deze WP 13KW leveren bij hogere buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:24
[...]

Wat voor onderhoud zoek je dan? Ik heb ook een w/w wp. Maar ik kan zo snel niet bedenken welk preventief onderhoud er nodig is. Op een koelkast sluit je dat ook niet af.

[...]
Nee op een koelkast niet, maar op een CV ketel wel. Denk aan schoonmaken apparaat, glycol niveau controleren, de stats van het apparaat nakijken en als er echt een storing is...

Heb nog geen ervaring met deze WP dus misschien eerst even aankijken. Heeft er wel iemand hier een onderhoudscontract op W/W WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:24
Vaevictis_ schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:58:
[...]

Nee op een koelkast niet, maar op een CV ketel wel. Denk aan schoonmaken apparaat, glycol niveau controleren, de stats van het apparaat nakijken en als er echt een storing is...

Heb nog geen ervaring met deze WP dus misschien eerst even aankijken. Heeft er wel iemand hier een onderhoudscontract op W/W WP?
Je hebt gelijk :D. Vanaf de alpha innotec website:

Does a heat pump system require regular maintenance?
No, heat pump systems are as low-maintenance as fridges. If retrofitted in a modernisation project it is even possible that the mandatory measurement of the existing boiler will no longer apply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Pas nog een mooi voorbeeld gezien....Bron was niet meer op juiste bescherming tegen vorst.
Dubbele compressormodule verrot gevroren van een Nibe, schade: +/- 10K :X

Alleen maar omdat er nooit, maar dan ook nooit onderhoud was uitgevoerd.
Zoiets hoeft niet misschien niet ieder jaar, maar gaan roepen: "Welk onderhoud zoek je dan?" is onzin.
Onderhoud hoef je niet te zoeken, dat is er gewoon, altijd en overal.

Je hoeft het niet uit te besteden, als je het zelf kan is het prima.
Maar onderhoudsvrij bestaat eigenlijk niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 30-12-2016 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-09 16:46
Ik heb vandaag even de circulatiepomp van de VV uitgeschakeld. De wateruittreedtemperatuur van de warmtepomp knalde omhoog. Dus de flow wordt behoorlijk geblokkeerd, ondanks dat ik de flow van de WP op 5 had gezet. Mijn idee is dat de VV pomp behoorlijk roet in het eten gooit.
Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:42:
Kille vloer is verleden tijd als je weersafh gaat stoken. Het voordeel vd WP is dat deze veel lager in temperatuur kan dan een CV dus dan is continue stoken ook prettig

Ik heb zelf de verdelers laten zitten ook omdat er nog een gasketel actief kan zijn. Ik dacht dat het een groot nadeel zou zijn dat die pomp ertussen zit en dat er met retourwater wordt gemixt. Dat valt me nog mee moet ik zeggen. Soms is de delta T zo klein tussen aanvoer en retour dat het mixen nauwelijks een nadeel is.

Vraagje aan iedereen

Hebben jullie waterzijdig opnieuw ingeregeld bij komst van de WP. Dit omdat de debiet meestal flink omhoog gaat door die veel krachtigere cv waterpomp.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
Neographikal zei: Het lekkerste is die vloer als je er een 30-35 graden doorheen gooit en uren stookt zodat de retour van de vloer om en nabij de 28 graden is, dan loop je op een heerlijk warme deken. Dat red je dan weer alleen als het goed koud is of je de temperatuur in de woning wat op laat lopen voordat je thuis komt.

Dat is heet!!!

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
arnnold schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 17:20:
Het lekkerste is die vloer als je er een 30-35 graden doorheen gooit en uren stookt zodat de retour van de vloer om en nabij de 28 graden is, dan loop je op een heerlijk warme deken. Dat red je dan weer alleen als het goed koud is of je de temperatuur in de woning wat op laat lopen voordat je thuis komt.

Dat is heet!!!
Dat werkt alleen bij slechte isolatie.

Op den duur is de retourtemp hoog omdat er geen warmte meer wordt afgestaan bij continue stoken.

Daarom een lage aanvoertemp als het zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
arnnold schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 17:14:
Ik heb vandaag even de circulatiepomp van de VV uitgeschakeld. De wateruittreedtemperatuur van de warmtepomp knalde omhoog. Dus de flow wordt behoorlijk geblokkeerd, ondanks dat ik de flow van de WP op 5 had gezet. Mijn idee is dat de VV pomp behoorlijk roet in het eten gooit.
[...]
heb je een verdeler die te actief is ingesteld (regelbare retourventiel die te ver is dichtgedraaid) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
Heb jij ook nog een HT verdeler?

Eddit:sorry, je hebt radiatoren.
Maikie18 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:19:
Dit is het beeld van afgelopen nacht, een defrost elke +- 45 minuten lijkt het.

[afbeelding]

Heel het over dimensioneren verhaal van de laatste posts trek ik ook in twijfel want ik heb volgens de berekenen van een eerder genoemde site een behoefte/vraag van 13kW. Ik heb een 6kW warmtepomp en mijn aanvoer staat op 34 en daarmee is het vannacht gewoon 20 graden gebleven. (Woning uit de jaren 70 met 500m3 inhoud)

Nu weet ik natuurlijk niet of ik ook aanvoer 40 zou halen en als dat dan niet zo is of dit dan betekend dat ik aan de max zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Momenteel heb ik aanvoer bij low op 32 ingesteld maar hij staat al een paar uur gewoon op 33, kan die niet lager ofzo?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Oxellaar schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 17:07:
[...]

Pas nog een mooi voorbeeld gezien....Bron was niet meer op juiste bescherming tegen vorst.
Dubbele compressormodule verrot gevroren van een Nibe, schade: +/- 10K :X

Alleen maar omdat er nooit, maar dan ook nooit onderhoud was uitgevoerd.
Zoiets hoeft niet misschien niet ieder jaar, maar gaan roepen: "Welk onderhoud zoek je dan?" is onzin.
Onderhoud hoef je niet te zoeken, dat is er gewoon, altijd en overal.

Je hoeft het niet uit te besteden, als je het zelf kan is het prima.
Maar onderhoudsvrij bestaat eigenlijk niet.
Maar dan heb je het wel over een factor 20 in grootte van een huis unit, die compressortjes in een particuliere machine kosten een paar honderd.
Elk jaar de buiten unit even uit wassen of uit blazen/schoonmaken en met een sniffertje langs voor c controle moet voldoende zijn voor l/w warmtepompen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 18:14:
[...]

Maar dan heb je het wel over een factor 20 in grootte van een huis unit, die compressortjes in een particuliere machine kosten een paar honderd.
Elk jaar de buiten unit even uit wassen of uit blazen/schoonmaken en met een sniffertje langs voor c controle moet voldoende zijn voor l/w warmtepompen.
Nou dan pakken we de kleinere versie, met 1 compressor module 12kW Ben je ongeveer 5K kwijt.
Beter voorbeeld, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 17:24:
[...]

Dat werkt alleen bij slechte isolatie.

Op den duur is de retourtemp hoog omdat er geen warmte meer wordt afgestaan bij continue stoken.

Daarom een lage aanvoertemp als het zover is.
Of bij een laag afgifte vermogen doordat de vvw oorspronkelijk ontworpen is als bijverwarming en nu als hoofdverwarming word gebruikt.
Gaat prima, er gaat hier ook 31-33 richting vloer en komt 27-28 retour, in de tijden dat hij uit is blijft het water rond circuleren op 24-25 graden.
Wel zijn al mijn leidingen geïsoleerd, dus weinig leiding warmteverlies onderweg van warmtepomp naar vloer en terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:26
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:00:
[...]

Jazeker. Ik ben trouwens enigszins verbaast over leeftijd woning en je zegt eneigszins nageisoleerd en zo'n toch wel erg laag verbruik. Je kunt e.e.a. prima van te voren checken door de afgifte temperatuur op je ketel te verlagen naar bijv. 35C en dan continu.24h uur te stoken. Dan weet je van te voren zeker of het al dan niet werkt, maar gezien het lage verbruik heb ik weinig.geen twijfels.
Heb een paar dagen en 1 nacht getest met een aanvoer temperatuur van 35 graden op mijn overgedimensioneerde radiatoren. Opwarmen gaat natuurlijk veel trager, op temperatuur houden lukt ook. En dat terwijl de radiatoren maar half open stonden (stand 3 van 5). Wat dat betreft groen licht voor een warmtepomp lijkt me.

Wel mis ik een beetje de stralingswarmte tijdens het opwarmen. Waar ik van opkijk is dat de badkamer juist warmer was dan voorheen. Ik denk dat dat er mee te maken heeft dat de badkamer sneller afkoelt dan de woonkamer. Als de woonkamer warm is en blijft dan stopt de ketel, terwijl de badkamer alweer koud is. Door nu dus op lagere temperatuur te stoken blijft de ketel bijna permanent aan en blijft dus ook de badkamer warmte krijgen.
Ik vind het wel wennen dar ik de ketel bijna permanent aan hoor staan. Het geeftoj het gevoel dat ik meer gasverbruik heb met dit continu stoken. Zijn er bronnen die bevestigen dat continu stoken minder gas kost dan niet- continu? Ook als ik, in een werkweek overdags niet thuis ben, er dus geen profijt van heb?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 18:23:
[...]

Nou dan pakken we de kleinere versie, met 1 compressor module 12kW Ben je ongeveer 5K kwijt.
Beter voorbeeld, toch?
Volgens mij kocht Grolsch een complete unit incl boiler voor minder dan die 5K waar dan ook nog 2.6K subsidie van af gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Beter voorbeeld, toch?
Je hebt het over een compressor module maar je kan toch ook alleen die warmtewisselaar vervangen?
Zitten daar geen beveiligingen in dan door middel van vriesdoppen oid. Of trace lint er om/in/aan.

De glycol koeling die ik zelf in onderhoud heb is gewoon een swep in een gedeelte van een koel systeem die de glycol afkoelt naar een 1,5 graad, als dat erg veel te joud word krijg ik een allarm en stopt ook de pomp.
Er zit in dat soort systemen altijd wel iets van een beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Joris 407 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 18:33:
[...]

Heb een paar dagen en 1 nacht getest met een aanvoer temperatuur van 35 graden op mijn overgedimensioneerde radiatoren. Opwarmen gaat natuurlijk veel trager, op temperatuur houden lukt ook. En dat terwijl de radiatoren maar half open stonden (stand 3 van 5). Wat dat betreft groen licht voor een warmtepomp lijkt me.

Wel mis ik een beetje de stralingswarmte tijdens het opwarmen. Waar ik van opkijk is dat de badkamer juist warmer was dan voorheen. Ik denk dat dat er mee te maken heeft dat de badkamer sneller afkoelt dan de woonkamer. Als de woonkamer warm is en blijft dan stopt de ketel, terwijl de badkamer alweer koud is. Door nu dus op lagere temperatuur te stoken blijft de ketel bijna permanent aan en blijft dus ook de badkamer warmte krijgen.
Ik vind het wel wennen dar ik de ketel bijna permanent aan hoor staan. Het geeftoj het gevoel dat ik meer gasverbruik heb met dit continu stoken. Zijn er bronnen die bevestigen dat continu stoken minder gas kost dan niet- continu? Ook als ik, in een werkweek overdags niet thuis ben, er dus geen profijt van heb?
Dat is in het geval van gas zeker niet goedkoper.

Met een wp wordt je cop beter bij lagere temperaturen, bij stoken op gas is het van belang je retour onder de 50 graden te houden.

Ik dacht dat je dit deed om te testen of je afgifte systeem wp ready was :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hier https://www.google.nl/url...IsX-uAMhqJ368v_ouP4QZKVdQ vindt je een onderzoek. Op pag 25 staat een tabel 2 - 4 met kosten van verwarmen per m2. Je kuntde rest uitgebreid bestuderen maar veroorzaakt naar mijn idee alleen maar verwarring in de zin dat er zaken verondersteld worden die er vlgens de tabel in de praktijk helemaal niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Grolsch schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 18:49:
[...]

Dat is in het geval van gas zeker niet goedkoper.

Met een wp wordt je cop beter bij lagere temperaturen, bij stoken op gas is het van belang je retour onder de 50 graden te houden.

Ik dacht dat je dit deed om te testen of je afgifte systeem wp ready was :?
Ja klopt hoor😀. En dat blijkt dus zo te zijn. Maar daarnaast vraag ik me af of mensen die op gas continu stoken (zoals mijn ouders sinds zij een vloerverwarming hebben) wel goedkoper uit zijn met continu stoken.Jij
denkt dus van niet.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
Een thermostaat regelt het water dat de vloer ingaat. 1-10, en staat op 10

Even wat meer info. In CV bedrijf komt er water met een bepaalde temperatuur in de verdeler en een sensor schakelt de circulatiepomp. In WP bedrijf komt op enig moment ook de circulatiepomp in en de vloer komt heel moeizaam op temperatuur. Schakel ik de circulatiepomp uit dan loopt vrijwel direkt de uittreed temperatuur van de WP als een jekko op. Mijn idee is dat de WP zijn vermogen niet kwijt kan.Te weinig flow. Denk ik. Alle radiatoren staan op de badkamer na dicht.
Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 17:26:
[...]
heb je een verdeler die te actief is ingesteld (regelbare retourventiel die te ver is dichtgedraaid) ?

[ Voor 49% gewijzigd door arnnold op 30-12-2016 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Joris 407 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 18:57:
[...]

Ja klopt hoor😀. En dat blijkt dus zo te zijn. Maar daarnaast vraag ik me af of mensen die op gas continu stoken (zoals mijn ouders sinds zij een vloerverwarming hebben) wel goedkoper uit zijn met continu stoken.Jij
denkt dus van niet.
Als ze de thermostaat continu op x graden hebben staan wil dit niet zeggen dat de ketel 24 uur per dag stookt. Wat bedoel jij dan :?

Een huis de hele dag en nacht op temperatuur houden kost altijd meer energie als nachtverlaging toepassen, ook met vloerverwarming.

Op deze website vindt je een hele berekening, hierbij de conclusie
Conclusie
Uit de metingen en afgeleide grafieken blijkt dat het ondanks tegengestelde adviezen van de vakhandel zinvol is om ook bij vloerverwarming nachtverlaging toe te passen. De bereikte besparing in de getoonde situatie is ongeveer 14%. Per slot daalt door nachtverlaging de gemiddelde kamertemperatuur, waardoor het warmteverlies naar buiten geringer is. Juist in de nacht en vroege ochtend is de buitentemperatuur laag en is het niet zinvol om de kamertemperatuur hoog te houden.
bron: https://www.olino.org/art...rverwarming-rendeert-wel/

Bij warmtepompen ligt het ff iets anders, omdat deze bij hogere aanvoertemperaturen minder rendabel wordt (de COP), en hierdoor over het algemeen lagere aanvoertemperaturen worden gebruikt als bij de tradionele CV ketel.

Dit heeft als gevolg dat het systeem nog vele malen trager wordt als vloerverwarming al is, en daarom zie je veel mensen met een WP 24 uur per dag een vaste temperatuur houden om het huis warm (te kunnen) houden.

Ik betwijfel wat het goedkoopste is.

Optie 1, hogere aanvoertemperatuur met nachtverlaging, slechtere COP
Optie 2, lagere aanvoertemperatuur, 24 uur per dag dezelfde temperatuur, betere COP.

Het feit blijft dat een warm huis meer warmteverlies heeft als een koeler huis.
Het feit blijft dat een lagere aanvoertemperatuur een betere COP geeft.

Is de COP dan ook 14% :? Weet iemand dit :?

[ Voor 65% gewijzigd door Grolsch op 30-12-2016 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

denkt dus van niet.
Niet per se goedkoper, maar ook niet duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 18:34:
[...]

Volgens mij kocht Grolsch een complete unit incl boiler voor minder dan die 5K waar dan ook nog 2.6K subsidie van af gaat.
Even terug lezen misschien....Het is off topic...maar het ging even om W/W en wel of geen onderhoud
Kijk ook even in het W/W topic, daar is het niet zo druk als hier.
Ik verwacht dat dat komt door een flink prijsverschil tussen W/W en L/W ;)
Rol-Co schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 18:36:
[...]

Je hebt het over een compressor module maar je kan toch ook alleen die warmtewisselaar vervangen?
Zitten daar geen beveiligingen in dan door middel van vriesdoppen oid. Of trace lint er om/in/aan.

De glycol koeling die ik zelf in onderhoud heb is gewoon een swep in een gedeelte van een koel systeem die de glycol afkoelt naar een 1,5 graad, als dat erg veel te joud word krijg ik een allarm en stopt ook de pomp.
Er zit in dat soort systemen altijd wel iets van een beveiliging.
Nee, geen vriesdoppen, dat gaat niet in een platenwisselaar. En een tracing ga je niet gebruiken op een systeem wat onder 0 mag en moet kunnen komen.
Er hoort namelijk glycol in, retour naar de bron kan in sommige gevallen ver onder nul gaan.

Een losse platenwisselaar vervangen is ook geen optie. Dat spul is zo compact gebouwd. Een compressor, wat elektronica, twee platenwisselaars, twee flinke pompen en leidingwerk in een bakje van 45x45cm. Als je daar met een brander aan de gang gaat, dan komt het niet goed.

Zonder alle mitsen en maren...het ging erom dat niets zonder een stukje periodieke controle of onderhoud kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Beter voorbeeld, toch?
Waarom zijn die W/W WP's dan zo duur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
arnnold schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 17:14:
[...]
Is het niet zo dat je vv verdeler de hele tijd ijskoud water terug levert ? Bij mij is dit wel het geval, na een halve dag opwarmen is de retour iets van 23c.
Dit alles betekend dat je gewoon goede afgifte hebt in je vloer en je vloermassa is erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:00:
[...]

Als ze de thermostaat continu op x graden hebben staan wil dit niet zeggen dat de ketel 24 uur per dag stookt. Wat bedoel jij dan :?

Een huis de hele dag en nacht op temperatuur houden kost altijd meer energie als nachtverlaging toepassen, ook met vloerverwarming.

[...]

Bij warmtepompen ligt het ff iets anders, omdat deze bij hogere aanvoertemperaturen minder rendabel wordt (de COP), en hierdoor over het algemeen lagere aanvoertemperaturen worden gebruikt als bij de tradionele CV ketel.

Dit heeft als gevolg dat het systeem nog vele malen trager wordt als vloerverwarming al is, en daarom zie je veel mensen met een WP 24 uur per dag een vaste temperatuur houden om het huis warm (te kunnen) houden.

Optie 2, lagere aanvoertemperatuur, 24 uur per dag dezelfde temperatuur, betere COP.

Als je kijkt naar de gemeten temperaturen, de meeste liggen tussen de 0 en 6C als dagtemperatuur, ik betwijfel of die periode voldoende representatief is om de geclaimde 14% over het hele stookseioen is hard te maken. Verder heeft Arie zijn temp verloop zodanig optimaal parallel geprogrammeerd met zijn actieve en inactieve dagperiode en dat zijn nachtverlaging zodanig optimaal getimed en in relatie tot de isolatie van zijn woning is, 0,1 a 0,2 graad verlies in 2 uur tijd, dat je bijna van een laboratorium situatie kunt spreken. Maar in de gemeten periode haalt hij inderdaad zijn gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:13:
[...]

Even terug lezen misschien....Het is off topic...maar het ging even om W/W en wel of geen onderhoud
Kijk ook even in het W/W topic, daar is het niet zo druk als hier.
Ik verwacht dat dat komt door een flink prijsverschil tussen W/W en L/W ;)

[...]
Sorry was me ontgaan. Maar een W/W WP is in principe qua opbouw een simpeler goedkoper te produceren apparaat dan een L/W WP ? Minder variatie in brontemperatuur te overbruggen, geen mega grote lucht/water wisselaar maar een relatief simpele W/W wisselaar. De meerprijs lijkt me meer een marketing ding dan iets anders of ga ik weer door de binnenbocht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:22:
[...]

Waarom zijn die W/W WP's dan zo duur ?
In dit geval ging het om een Nibe en dat is sowieso het duurdere segment. Erg degelijk en uitgekiend spul, maar wel erg prijzig. Ik schat dat de omkasting van het hele spul al meer kost dan een kleine split L/W
Je zou hem theorie op je slaapkamer kunnen zetten, horen doe je totaal niets. Ik moet ik het menu kijken om te zien of hij daadwerkelijk draait, zo stil. En dan draait er bijvoorbeeld een non inverter 17kW compressor op vol vermogen. Dat maakt het zo prijzig.

Bij W/W heb je meer onderdelen dan bij lucht, twee pompen, twee dure wisselaar.
Daarnaast worden W/W systemen ook minder verkocht, dat maakt het ook niet goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:26:
[...]

Is het niet zo dat je vv verdeler de hele tijd ijskoud water terug levert ? Bij mij is dit wel het geval, na een halve dag opwarmen is de retour iets van 23c.
Dit alles betekend dat je gewoon goede afgifte hebt in je vloer en je vloermassa is erg groot.
Dit lees ik nou al een paar keer, maar ben je zuinig met de energie of iets? Of staat hij tijden uit?
Ik heb mijn wp meer dan 24 uur uit gehad, het water en vloer was 20 graden op de aanvoer en retour en heb hem in de avond/nacht gestart met een buiten temperatuur van -2.
Het duurde letterlijk weer 24 uur voordat ik weer op mijn oude loopje zat met 31 aanvoer en 28 retour. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:29:
[...]

Als je kijkt naar de gemeten temperaturen, de meeste liggen tussen de 0 en 6C als dagtemperatuur, ik betwijfel of die periode voldoende representatief is om de geclaimde 14% over het hele stookseioen is hard te maken. Verder heeft Arie zijn temp verloop zodanig optimaal parallel geprogrammeerd met zijn actieve en inactieve dagperiode en dat zijn nachtverlaging zodanig optimaal getimed en in relatie tot de isolatie van zijn woning is, 0,1 a 0,2 graad verlies in 2 uur tijd, dat je bijna van een laboratorium situatie kunt spreken. Maar in de gemeten periode haalt hij inderdaad zijn gelijk.
Ik ga niet weer in een zinloze discussie eindigen, het is een vaststaand feit dat een gebouw van 20 graden meer energie verliest als een gebouw welke 18 graden is als de buiten temperatuur gelijk is. Hoe groter het verschil in binnen/buitentemperatuur hoe groter de verliezen, en dat gaat niet lineair.

Dus als de buitentemperatuur -20 is zal de besparing nog vele malen groter zijn om juist nachtverlaging toe te passen.

Niets geen onderbuikgevoel maar gewoon pure natuurwetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 30-12-2016 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 22-09 11:32
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:36:
[...]

Sorry was me ontgaan. Maar een W/W WP is in principe qua opbouw een simpeler goedkoper te produceren apparaat dan een L/W WP ? Minder variatie in brontemperatuur te overbruggen, geen mega grote lucht/water wisselaar maar een relatief simpele W/W wisselaar. De meerprijs lijkt me meer een marketing ding dan iets anders of ga ik weer door de binnenbocht ?
De productie massa van een W/W WP is principe significant kleiner dan een L/W WP

De L/W zijn vaak in feite een soort ongebouwde Airco units,
Ook kun je een L/W WP overal plaatsen

kwestie van grotere schaal produceren geeft een enorme prijs reductie

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:22:
[...]

Aanvoer 34, en wat is je retour ? Vervolgvraag hoe ziet je afgiftesysteem er uit ?
Edit: al gevonden, alleen radiatoren.
Ziet er naar mijn idee behoorlijk netjes uit. Een groter afgiftesysteem qua oppervlak zou de Ta en Tr naar beneden brengen en daarmee meer reserve creeeren en een wat betere COP/minder verbruik kunnen geven. Maar dat is nogal ingrijpend veronderstel ik.
Een groter afgiftesysteem zou alleen met vloerverwarming misschien iets kunnen opleveren denk ik want voor de radiatoren mag de temperatuur niet veel lager zijn want dan doen ze volgens mij niets meer. Ik heb op dit moment 9 radiatoren hangen (waarvan 3 hele grote) 1 van deze grote hangt in de garage,die staat nu bijna dicht. In de hal hangt nog een oude radiator die doet niet veel bij deze temperaturen en daar is het dan ook best fris, in het toilet helemaal daar hangt geen radiator.

Ik kan de radiator in de hal nog een keer vervangen en er 1 in het toilet bijplaatsen (zonder al te veel moeite) of ik zou op de hele begane grond vloerverwarming kunnen plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
Warmwater geleverd door CV of geleverd door WP mag toch geen verschil uitmaken. Wat gebeurt er in de verdeler als ik de circulatiepomp van de verdeler uitschakel? Ik ben direkt bij de WP gaan checken en daar zag ik de outlet heel rap oplopen. Schiet mij maar lek.Vloer is 34 m2
koevlaas2 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:26:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
arnnold schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:45:
Warmwater geleverd door CV of geleverd door WP mag toch geen verschil uitmaken. Wat gebeurt er in de verdeler als ik de circulatiepomp van de verdeler uitschakel? Ik ben direkt bij de WP gaan checken en daar zag ik de outlet heel rap oplopen. Schiet mij maar lek.Vloer is 34 m2
[...]
Als je je pomp stil zet dan gaat je warme aanvoer meteen in de aanvoerbalk retour (bij HT verdeler), je vloer neemt de warmte normaliter op maar met pomp uit geen aanvoer meer. logisch dat je aanvoer temp meteen oploopt, er valt hem een last van z'n schouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
Ik snap het. Maar mijn vloer wordt heeeeeeel moeizaam warm. De WP levert genoeg warmte maar een HT verdeler is dus niet het meest geschikte apparaat om in LTV systeem te gebruiken. Is al diverse keren hier gezegd. Eigenwijs dat ik ben, toch maar proberen. Ik ga een andere verdeler installeren.

Ben nu even weg. Morgen spreek ik jullie.
koevlaas2 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:49:
[...]

Als je je pomp stil zet dan gaat je warme aanvoer meteen in de aanvoerbalk retour (bij HT verdeler), je vloer neemt de warmte normaliter op maar met pomp uit geen aanvoer meer. logisch dat je aanvoer temp meteen oploopt, er valt hem een last van z'n schouder.

[ Voor 3% gewijzigd door arnnold op 30-12-2016 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
arnnold schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:55:
Ik snap het. Maar mijn vloer wordt heeeeeeel moeizaam warm. De WP levert genoeg warmte maar een HT verdeler is dus niet het meest geschikte apparaat om in LTV systeem te gebruiken. Is al diverse keren hier gezegd. Eigenwijs dat ik ben, toch maar proberen. Ik ga een andere verdeler installeren.
[...]
Ik ken het, heb het zelf ook namelijk.
Ik weet zo net nog niet of de boel dan sneller opwarmt, kan ook zo zijn dat de verdeler dan nog veel meer koud retour levert en je hele aanvoer temp instort, maar ik hoor graag je ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arie's ingestelde dagtemperaturen zijn:
9*16+1*19.2+1*19.4+2*19.6+2*19.8+2*20+5*20.2=402.4/24=16.77
t.o.v. continu 20.2
De gemiddeld ingestelde temperatuur is 17% lager en daarmee wordt 14% energie bespaard .
Onderzoek van VROM naar stookgedrag en de gevolgen vwb de kosten per m2 gbo laat het volgende zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0ZoMzJGUtz2KsYuUrMxg3M7v/thumb.png
per saldo zeer marginaal naar mijn mening.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2016 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:26
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:11:
[...]

Niet per se goedkoper, maar ook niet duurder.
Wel indirect duurder. Bij mij scheelde continue stoken met name negatief in de secundaire kosten. Gas verbruik was iets hoger, maar met name electra verbruik was hoger omdat je ketel dan ook conrinue een pomp en ventilator bij heeft staan. In mijn geval is dat bijna 100 W.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pietje555 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:16:
[...]

Wel indirect duurder. Bij mij scheelde continue stoken met name negatief in de secundaire kosten. Gas verbruik was iets hoger, maar met name electra verbruik was hoger omdat je ketel dan ook conrinue een pomp en ventilator bij heeft staan. In mijn geval is dat bijna 100 W.
100W is knap hoog, heb enkele weken geleden elektra verbruik van mijn ketel gemeten maar dat stelde echt niets voor, 3.4Kwh in 18 dagen is 0,189kWh per 24h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Maikie18 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 17:53:
Momenteel heb ik aanvoer bij low op 32 ingesteld maar hij staat al een paar uur gewoon op 33, kan die niet lager ofzo?
Denk dat de stooklijn bepaalt wat de min en max waarden zijn

Ik heb die waarden verhoogd door het punt links op de x as niet bij -10 maar bij -20 op te geven. Dan kon ik ook een hogere y waarde geven. Dan heb je dus meer bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Standaard staat die volgens mij op -5 zelf, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Heb jij thermostaatkranen in de referentie ruimte? Gauw eraf die dingen of altijd op 5 zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:26
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:22:
[...]

100W is knap hoog, heb enkele weken geleden elektra verbruik van mijn ketel gemeten maar dat stelde echt niets voor, 3.4Kwh in 18 dagen is 0,189kWh per 24h.
Klopt, 16 jaar oude Nefit van 30 kW met contant toeren Grundfoss pomp. Was echter niet rendabel om een retrofit Eco pomp te plaatsen. Ketel trekt op max vvermogen 150 W. Juist omdat deze ketel aan het eind van zijn levensduur zit ben ik aan het orienteren voor een WP, maar ik ben nog niet overtuigd. Mn omdat ik minimaal CW5, liefst CW 6 wil voor SWW.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

denkt dus van niet.
Continue stoken kan alleen interessant zijn bij 2 voorwaarden

1 goede isolatie
2 lage temperatuur dus trage verwarming

In alle andere gevallen is selectief stoken het voordeligst.

Note: tegelvloeren zijn koud zonder verwarming.

Bij nader inzien zou ik nu een parketvloer hebben gekozen die geschikt is voor vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 22:15:
[...]

Je huis en setup lijkt op de mijne, hier BJ 1980 156m2 en 400m3 inhoud.
Gasverbruik voor WP zo'n 900m3, ik heb nu de WP hangen die jij noemt.
Mijn vv verdeler zit naast de WP en krijgt hierdoor maar liefst 2 liter per minuut door 15mm aanvoer.
Mijn huis is een hoekhuis aan de noordkant, met een sterk verbeterde isolatie aan de noordkant ivm een aanbouw gerealiseerd in 2012.
Qua WP redden we het al houdt het vermogen niet over, vorig jaar had ik een 9 KW WP en die wist toch het water iets warmer te krijgen dan de 7.5 KW dus als ik weer voor de keuze sta installeer ik liever 10 KW dan 7.5.

Vwb je leidinglengte, zaak is beide (zowel water als r410a) zo kort mogelijk houden, lang kan wel maar levert altijd verlies op.
bedankt voor je reactie,
je hebt inderdaad ongeveer hetzelfde huis, mijn gasverbruik 750-800m3 en dan is er 24/7 iemand tuis.
Ik woon in de omgeving Alkmaar, onder nul is het maar een aantal dagen per jaar, het voor en het najaar zijn lastig met veel glas op het zuiden schiet de temperatuur snel door met vloerverwarming, ook hier een aardige massa beton.
ook mijn 5 groep LTV verdeler is het laatste stuk, (1.5m), aangesloten met 15mm cv buis, ik denk dit te gaan vervangen door 22mm en de WP binnen unit er naast te hangen met extra geïsoleerde r410a leiding van +- 10m door de kruipruimte naar de buiten unit.
wordt nog lastig om de WP met het juiste vermogen te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
arnnold schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 18:57:
Een thermostaat regelt het water dat de vloer ingaat. 1-10, en staat op 10

Even wat meer info. In CV bedrijf komt er water met een bepaalde temperatuur in de verdeler en een sensor schakelt de circulatiepomp. In WP bedrijf komt op enig moment ook de circulatiepomp in en de vloer komt heel moeizaam op temperatuur. Schakel ik de circulatiepomp uit dan loopt vrijwel direkt de uittreed temperatuur van de WP als een jekko op. Mijn idee is dat de WP zijn vermogen niet kwijt kan.Te weinig flow. Denk ik. Alle radiatoren staan op de badkamer na dicht.
[...]
Aha deze wilde ik ook nog met jullie delen: ik heb de sensor oftewel de aan uit van de verdeler pomp er tijdelijk tussen uit. Die sensor reageert niet bij lage temperaturen en dan komt de pomp niet in. Pomp dus rechtstreeks op de WCD aangesloten. 7x24

Na het stookseizoen gaat die energiebespaarder er weer tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:43:
[...]

Aha deze wilde ik ook nog met jullie delen: ik heb de sensor oftewel de aan uit van de verdeler pomp er tijdelijk tussen uit. Die sensor reageert niet bij lage temperaturen en dan komt de pomp niet in. Pomp dus rechtstreeks op de WCD aangesloten. 7x24

Na het stookseizoen gaat die energiebespaarder er weer tussen
Ik denk ook niet dat een pompschakelaar handig is met een warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:39:
[...]

1 goede isolatie

Bij nader inzien zou ik nu een parketvloer hebben gekozen die geschikt is voor vloerverwarming.
Moet aan beide voorwaarden voldaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:40:
[...]

bedankt voor je reactie,
je hebt inderdaad ongeveer hetzelfde huis, mijn gasverbruik 750-800m3 en dan is er 24/7 iemand tuis.
Ik woon in de omgeving Alkmaar, onder nul is het maar een aantal dagen per jaar, het voor en het najaar zijn lastig met veel glas op het zuiden schiet de temperatuur snel door met vloerverwarming, ook hier een aardige massa beton.
ook mijn 5 groep LTV verdeler is het laatste stuk, (1.5m), aangesloten met 15mm cv buis, ik denk dit te gaan vervangen door 22mm en de WP binnen unit er naast te hangen met extra geïsoleerde r410a leiding van +- 10m door de kruipruimte naar de buiten unit.
Je woont nog bij mij in de buurt ook, ik woon in ilpendam.

Als je de verdeler van 15mm naar 22 kunt brengen, prima, maar meestal kan dit niet ivm dat deze ergens toch weer 15mm is. Voor mezelf geldt dat ik de verdeler moet vervangen.
Verder is de 7.5 KW wat aan de krappe kant voor mij, ik merk bij lage temperatuur dat de boel snel bevriest en dan iedere keer ontdooien kost veel tijd. tijd waarin geen warmte word geproduceerd, volgende keer dan maar 10..12 KW. Wat jij aan vermogen nodig hebt weet ik niet, hangt af van hoeveel je verliest bij zeg -5c
Ik heb vorig jaar mijn vermogen bepaald doordat ik het gedrag van de cv ketel in de gaten hield. Zo kwam ik uit op 9 KW en de heeft het vorig jaar goed kunnen warm houden. Dit jaar dacht ik wel met 7.5 KW uit de voeten te kunnen, maar ik merk dat dit dus te licht is. zo tot -2c in de nacht en rond de 0 overdag gaat nog wel maar word het -10c dan denk ik dat toch de gasketel weer aan moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Grolsch schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:00:
[...]

[...]

Duidelijk dat de CV niet continu draait als een vaste temp is ingesteld. Ik doel ook op het wel of niet toepassen van nachtverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@arnold & koevlaas2

Een 2 tal filmpjes gemaakt van de vloerverdeler temperaturen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. :)

Warmtepomp uit op std-by

YouTube: Vloer temperatuur

Warmtepomp aan voor een kwartiertje

YouTube: Vloer temperatuur2

Temperatuur instelling van de warmtepomp is 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

bedankt voor je reactie,
Als 700-800m3 je verwarmingsverbruik is, dan is je verbruik/verlies per graaddag ongeveer 0.3m3/graaddag. Uitgaande v.d. standaard aangenomen stookgrens van 18C en een minimum temperatuur waar je de wp op afstemt is -10C dan moet je dus 28C kunnen overbruggen. 28*0.3=8.4m3 gas zou dus het maximale zijn wat je op zo'n -10C etmaal verstookt. Die 8.4m3 vertegenwoordigd *8kWh = 67.2kWh aan afgegeven warmte over die 24h.
Per uur heb je dus nodig 2.8kW aan capaciteit. Daarmee heb je de capaciteit van je WP berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:39:
[...]

1 goede isolatie

De logica ontgaat me, ik heb geen isolatie en stook continu op radiatoren zo lang het nog moet, ekele weken hoop ik, en die radiatoren reageren snel. Dit continu stoken doe ik nu al enkele jaren tot grote tevredenheid met nauwelijks/geen meerverbruik en duidelijk meer comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:45:
[...]

Ik gebruik een temperatuur gestuurde pompschakelaar, schakelt in bij 28c.
Zo kunnen eerst de radiator liters een beetje opgewarmd worden voordat de vloer zijn kou erin stort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:06:
[...]

Ik gebruik een temperatuur gestuurde pompschakelaar, schakelt in bij 28c.
Zo kunnen eerst de radiator liters een beetje opgewarmd worden voordat de vloer zijn kou erin stort.
En als je alles gewoon tegelijk zou verwarmen? Dus vloer vol open en pomp aan, radiatoren beneden wat meer knijpen en dan de wp maar laten draaien, geen nachtverlagingen of uit maar gewoon door.
Dan is het na een dagje toch wel op temperatuur en is het alleen warm houden? Dan krijg je ook dat koude vloerwater niet meer omdat die vloer 24 graden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:58:
[...]

Als 700-800m3 je verwarmingsverbruik is, dan is je verbruik/verlies per graaddag ongeveer 0.3m3/graaddag. Uitgaande v.d. standaard aangenomen stookgrens van 18C en een minimum temperatuur waar je de wp op afstemt is -10C dan moet je dus 28C kunnen overbruggen. 28*0.3=8.4m3 gas zou dus het maximale zijn wat je op zo'n -10C etmaal verstookt. Die 8.4m3 vertegenwoordigd *8kWh = 67.2kWh aan afgegeven warmte over die 24h.
Per uur heb je dus nodig 2.8kW aan capaciteit. Daarmee heb je de capaciteit van je WP berekend.
Klinkt allemaal mooi in theorie, maar waarom heb ik met (voorheen) zo'n verbruik dan een hoop moeite om met mijn 7.5 KW unit de boel warm te stoken ? Omdat de boel iedere keer moet defrosten en dat kost tijd, gaat van je per uur geleverde vermogen af. Met de temperaturen van gisteren en vandaag is het me net gelukt de boel rond de 20c te krijgen. Blindstaren op hoeveel vermogen je nodig hebt is dus niet het enige waar je mee moet rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:16:
[...]

En als je alles gewoon tegelijk zou verwarmen? Dus vloer vol open en pomp aan, radiatoren beneden wat meer knijpen en dan de wp maar laten draaien, geen nachtverlagingen of uit maar gewoon door.
Dan is het na een dagje toch wel op temperatuur en is het alleen warm houden? Dan krijg je ook dat koude vloerwater niet meer omdat die vloer 24 graden is.
Als ik de boel laat lopen dan blijft het wel warm ja, maar in de nachtelijke uren krijg ik dan nog meer defrosts en het ventilatorgeluid is bij negatieve temperaturen zo hard dat ik de WP niet in de nacht wil laten lopen.
Afgelopen nacht was de WP aangeslagen ondanks de nachtverlaging, ik had gelukkig maar 28c aanvoer ingesteld staan zodat geloei uitbleef.

Beneden heb ik volledige vloerverwarming, een vloer van 24c geeft 23.9 in mijn woonkamer. De radiator die ook nog in de woonkamer zit gebruiken wij om bijv. handdoeken op te drogen of als je koude handen hebt leg je ze tijdens het zitten op de bank erop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
Hajeetje verkondigt poep, compleet niet onderbouwd, en naar mijn idee levensgevaarlijk voor mensen die hem niet kennen en denken dat het serieus is.

Meerdere personen in dit topic proberen hem dit duidelijk te maken, maar nog niet vaak gotters gezien met zo'n plaat voor de kop.

Oh ja, natuurlijke wetten heeft hij ook schijt aan, gaan voor hem en zijn huis niet op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:57:
[...]

Ik ken het, heb het zelf ook namelijk.
Ik weet zo net nog niet of de boel dan sneller opwarmt, kan ook zo zijn dat de verdeler dan nog veel meer koud retour levert en je hele aanvoer temp instort, maar ik hoor graag je ervaring.
Twee dingen Koevlaas....

Je hebt een hoge luchtvochtigheid
Je past nachtverlaging toe

Volgens mij is dat geen goede combi. Het kost je meer energie om een vochtige ruimte warm te stoken.

Waarom ventileer je niet meer en waarom stook je niet continue. De retour komt dan ook hoger te liggen. En de traagheid is geen issue meer.

Je hebt het vast al eerder geprobeerd. Hoe ging dat.
Excuses dat ik het zo vraag. Vind het wat tegenstrijdig bij een warmtepomp gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:58:
[...]

als je van gemiddeld gebruik uit ga zou dit moeten kloppen, maar -10 heb ik al jaren niet meer meegemaakt.
Ik denk dat ik bij -10 zo'n 13m3 verstook, het beeld vertekend doordat in het voor en najaar de zon hier van grote invloed is.
je zou inderdaad de tijd van devrosten,(koevlaas2), moeten compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:24:
[...]

Twee dingen Koevlaas....

Je hebt een hoge luchtvochtigheid
Je past nachtverlaging toe

Volgens mij is dat geen goede combi. Het kost je meer energie om een vochtige ruimte warm te stoken.

Waarom ventileer je niet meer en waarom stook je niet continue. De retour komt dan ook hoger te liggen. En de traagheid is geen issue meer.

Je hebt het vast al eerder geprobeerd. Hoe ging dat.
Excuses dat ik het zo vraag. Vind het wat tegenstrijdig bij een warmtepomp gebruiker.
In mijn huiskamer valt de RV (55%) m.i mee, hier zit de thermostaat waarop geschakeld word.
Nachtverlaging pas ik toe omdat de WP bij lage temperaturen zijn ventilator volgas laat draaien en dit maakt best een hoop herrie. Vandaar ook mijn zinspeling op volgende keer een W/W WP, puur vanwege geluid.

Ja, ik heb een keer de hele nacht door gedraaid, ik kan het in mijn slaapkamer een beetje horen. Zeker als de boel weer optoert na een defrost, wakker liggen doe ik er niet van maar ik wil niet dat de buren gaan klagen.

Zodra ik de WTW heb draaien hoop ik een lagere RV te krijgen en ook meer warmte te behouden, als ik nu meer ventileer dan krijg ik de tent niet meer warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:32:
[...]

Heb jij thermostaatkranen in de referentie ruimte? Gauw eraf die dingen of altijd op 5 zetten!
Ik heb inderdaad thermostaatkranen op mijn 2 overgedimensioneerde radiatoren in de woonkamer. Deze staan altijd op 3. Dit is omdat de radiator in de badkamer te klein is en het daar anders niet warm wordt.
Is dit logisch of doe ik iets raars? Ben het er overigens mee eens dat thermostaatkranen in de referentie ruimte in principe onlogisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 00:40
Waarom zou je het primaire vertrek al gaan knijpen? Dat is je basis?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:21:
[...]

Als ik de boel laat lopen dan blijft het wel warm ja, maar in de nachtelijke uren krijg ik dan nog meer defrosts en het ventilatorgeluid is bij negatieve temperaturen zo hard dat ik de WP niet in de nacht wil laten lopen.
Afgelopen nacht was de WP aangeslagen ondanks de nachtverlaging, ik had gelukkig maar 28c aanvoer ingesteld staan zodat geloei uitbleef.

Beneden heb ik volledige vloerverwarming, een vloer van 24c geeft 23.9 in mijn woonkamer. De radiator die ook nog in de woonkamer zit gebruiken wij om bijv. handdoeken op te drogen of als je koude handen hebt leg je ze tijdens het zitten op de bank erop.
Dat laatste vind ik wat vreemd, een vloer van 24 geeft je een kamer van 23,9 maar je krijgt het met moeite 1 graad warmer zeg je.
Een vloer van 24 (minimaal ! ) geeft mij een 21,5 in de kamer als er niemand is, in de avond loopt dat vaak wat op naar 22-22,3 door mensen, soms kaarsen, oven en koken enz enz.

Kan je die warmtepomp niet zo instellen dat hij altijd laag blijft? Als ik op WAR en tijd verwarm begint hij op 90% en gaat al vrij snel naar 48% maar ik teste onlangs op sensor en dan start hij op 111% met de ventilator op hoog en dat net zo lang totdat de sensor de ingestelde temperatuur bereikt heeft, dus uren ivm die trage vloer.
Zou ik dat laten lopen heb ik ook veel defrost, geluid, verbruik en waarschijnlijk na een halve dag een overshoot.
Dus lekker op WAR en op half vermogen door pruttelen, hij is toch groot zat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:16:
[...]

Klinkt allemaal mooi in theorie, maar waarom heb ik met (voorheen) zo'n verbruik dan een hoop moeite om met mijn 7.5 KW unit de boel warm te stoken ? Omdat de boel iedere keer moet defrosten en dat kost tijd, gaat van je per uur geleverde vermogen af. Met de temperaturen van gisteren en vandaag is het me net gelukt de boel rond de 20c te krijgen. Blindstaren op hoeveel vermogen je nodig hebt is dus niet het enige waar je mee moet rekenen.
Waarschijnlijk omdat je afgiftesysteem een hogere temperatuur nodig heeft dan strikt noodzakelijk als je een optimaal afgiftesysteem zou hebben. Die hogere afgiftetemperatuur is waar WPen een probleem mee hebben en dus defrosts tot gevolg heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

bedankt voor je reactie,
4 a 5 kW WP. Is niet moeilijk kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:23:
Hajeetje verkondigt poep, compleet niet onderbouwd, en naar mijn idee levensgevaarlijk voor mensen die hem niet kennen en denken dat het serieus is.

Meerdere personen in dit topic proberen hem dit duidelijk te maken, maar nog niet vaak gotters gezien met zo'n plaat voor de kop.

Oh ja, natuurlijke wetten heeft hij ook schijt aan, gaan voor hem en zijn huis niet op :)
Waar ontken ik wetten, het onderzoek van Arie geef ik toe hoe e.e.a. tot stand komt.
De meerdere personen zijn degenen die bang zijn dat ze het niet warm krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Rol-Co schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:45:
[...]

Ook niet nodig. Ook niet handig bij koelen.

Na het stookseizoen wel handig om de pomp dagelijks een anti-vastloop slinger te geven; )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Joris 407 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:52:
[...]

Moet aan beide voorwaarden voldaan worden?
Ja! Waarom zou je snachts stoken als je snelle verwarming en goede isolatie hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:28:
[...]

als je van gemiddeld gebruik uit ga zou dit moeten kloppen, maar -10 heb ik al jaren niet meer meegemaakt.
Ik denk dat ik bij -10 zo'n 13m3 verstook, het beeld vertekend doordat in het voor en najaar de zon hier van grote invloed is.
je zou inderdaad de tijd van devrosten,(koevlaas2), moeten compenseren.
13*8/24=4.33kW zou je dan aan capaciteit nodig hebben, wat met een 5kWer zou moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:41:
[...]

Ja! Waarom zou je snachts stoken als je snelle verwarming en goede isolatie hebt?
Of andersom
Waarom zou je moeten verlagen met goede isolatie? Dat geeft geen winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:33:
[...]

Dat laatste vind ik wat vreemd, een vloer van 24 geeft je een kamer van 23,9 maar je krijgt het met moeite 1 graad warmer zeg je.
Een vloer van 24 (minimaal ! ) geeft mij een 21,5 in de kamer als er niemand is, in de avond loopt dat vaak wat op naar 22-22,3 door mensen, soms kaarsen, oven en koken enz enz.

Kan je die warmtepomp niet zo instellen dat hij altijd laag blijft? Als ik op WAR en tijd verwarm begint hij op 90% en gaat al vrij snel naar 48% maar ik teste onlangs op sensor en dan start hij op 111% met de ventilator op hoog en dat net zo lang totdat de sensor de ingestelde temperatuur bereikt heeft, dus uren ivm die trage vloer.
Zou ik dat laten lopen heb ik ook veel defrost, geluid, verbruik en waarschijnlijk na een halve dag een overshoot.
Dus lekker op WAR en op half vermogen door pruttelen, hij is toch groot zat. :)
Misschien als ik zo'n night mode kit koop en het vermogen op 50% begrens, nu trekt de WP zo'n beetje 1150W continue dus van een laag pitje is geen sprake. Is het buiten +10 dan zit 700W ac er wel in, maar daar heb ik nu niks aan.
Overshoot heb ik nauwelijks last van, sterker nog als we weggaan en we komen terug is er soms 0.4c van de temperatuur af. Een dag als vandaag na de hele dag verwarmen is het 19.6c in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:39:
[...]

Ook niet nodig. Ook niet handig bij koelen.

Na het stookseizoen wel handig om de pomp dagelijks een anti-vastloop slinger te geven; )
Als ik ga koelen stop ik de stekker er zonder pompschakelaar in.
1x per dag anti vastloop ? Ik doe dat 1x per 3 maanden, vaak zat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:04:
[...]

De logica ontgaat me, ik heb geen isolatie en stook continu op radiatoren zo lang het nog moet, ekele weken hoop ik, en die radiatoren reageren snel. Dit continu stoken doe ik nu al enkele jaren tot grote tevredenheid met nauwelijks/geen meerverbruik en duidelijk meer comfort.
Welke ruimtetemperatuur stel je in,
Wat is je verbruik daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:42:
[...]

13*8/24=4.33kW zou je dan aan capaciteit nodig hebben, wat met een 5kWer zou moeten lukken.
Je vergeet het defrosten, laten we dit stellen op 50% van de tijd dan heb je dus al 9 KW WP nodig.
13*8/12=8.66KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:16:
[...]

Ik kan nu pas een dikke week meepraten over de WP. Wanneer die de hut op temperatuur moet houden doet die dat meer relatief laag vermogen en ik heb in het begin gemerkt toen de boel na installatie wat was afgekoeld dat de WP flink aan de slag ging met bijbehorende defrosts. Het is nu 1 graad. De WP doet het zonder bijval van de gasketel. De aanvoer is 33 graden. Doet ie gemakkelijk.

Bij laag vermogen is de tijd tussen defrost best lang. Daarnaast duurt de defrost dan ook kort. 2 a 3 minuten later draait ie al weer.

Pagina: 1 ... 131 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic