Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 132 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.071 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
Rol-Co schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:45:
[...]

Ik denk ook niet dat een pompschakelaar handig is met een warmtepomp
Bij de mitsu kun je externe pompen laten inschakelen, die uitgang heb ik gebruikt om de pompen van de vloerverwarming in te schakelen. Werkt perfect!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:48:
[...]

Welke ruimtetemperatuur stel je in,
Wat is je verbruik daarbij.
20.5C verstoken vaststellen is op dit moment lastig te bepalen want ik zit tijdelijk met een mix van IR elektra, 24x1.8kWh en een paar m3 butaangas welke ik niet precies kan meten. Een fles van 10.5kg doe ik meerdere dagen mee afhankelijk v.d. temperatuur uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DJKroon schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:33:
[...]

P.S. Heeft iemand zin om het grote wtw topic te maken die dat leuk lijkt?
Dan blijft dit mooie warmtepomptopic een beetje schoon O-)
Ik zou wel willen, maar heb er de ballen verstand van... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:56:
[...]

Ik kan nu pas een dikke week meepraten over de WP. Wanneer die de hut op temperatuur moet houden doet die dat meer relatief laag vermogen en ik heb in het begin gemerkt toen de boel na installatie wat was afgekoeld dat de WP flink aan de slag ging met bijbehorende defrosts. Het is nu 1 graad. De WP doet het zonder bijval van de gasketel. De aanvoer is 33 graden. Doet ie gemakkelijk.

Bij laag vermogen is de tijd tussen defrost best lang. Daarnaast duurt de defrost dan ook kort. 2 a 3 minuten later draait ie al weer.
Hier duurt het defrosten en voordat de boel weer draait en een beetje warmte genereert toch wel zo'n 10 minuten. Ik zal eens timen hoe lang precies.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:49:
[...]

Je vergeet het defrosten, laten we dit stellen op 50% van de tijd dan heb je dus al 9 KW WP nodig.
13*8/12=8.66KW
50% v.d. tijd defrosten ?!?! Ik heb nog geen grafieken langs zien komen waar dat zo is, of heb ik iets gemist ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Voor de Elga bezitters: gaat over instellingen pompen Elga en HR
Ik laat Elga bij Tb< -2C automatisch uitschakelen. Dit vanwege het lage rendement en geluid
Vanaf -3C< Tb< 3C draait Elga gecombineerd met HR en beinvloeden de pompen elkaar. Daardoor ontstaat een fragiel evenwicht dat regeltechnisch problemen kan geven.

De Techneco monteur heeft Elga (2 weken geleden) ingesteld op flow 900l/h zonder HR en met HR 700l/h. De HR ketel (Quinta 35C) heeft hij afgesteld op 50% pomp toerental. Erg laag voor mijn gevoel, dus afwachten hoe Elga zich gedraagt bij dit weer met deze lage flows.
Resultaat: Bij Tb<2C trekt de combi WP-HR het niet meer en de ruimtetemperatuur daalt naar 17C.
Oorzaak: Door de lage flow van de HR stijgt de aanvoertempetauur zo snel dat de HR weer na 5 min uitschakeld dus gaat pendelen, kan daardoor zijn vermogen niet kwijt.

Alles weer teruggezet op oude stand : 1160 l/h WP (zonder HR en met HR 900l/h) en HR pomp op 70%. De combi werkt nu wel goed. Je ziet dat Techneco waarschijnlijk uitgaat van een instelling waarbij Elga uitschakelt als Tb<4C en de HR het volledig over neemt.

Dat we dit zelf met meten en primitief regelen moeten corrigeren geeft aan dat de L/W warmtepompen nog in het stone age stadium bevindt. Wachten op de echt slimme Tesla warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:23
Joris 407 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:30:
[...]

Ik heb inderdaad thermostaatkranen op mijn 2 overgedimensioneerde radiatoren in de woonkamer. Deze staan altijd op 3. Dit is omdat de radiator in de badkamer te klein is en het daar anders niet warm wordt.
Is dit logisch of doe ik iets raars? Ben het er overigens mee eens dat thermostaatkranen in de referentie ruimte in principe onlogisch is.
Dit is een gevalletje waterzijdig inregelen.

Weet niet of je ook vloerverwarming hebt in de badkamer. Dat lift vaak mee op de retourlus. Dan zit er een maximaal thermostaat op die het water toelaat in de vloerlus. Die moet zo staan dat ie de kans heeft water te pakken. Als de retourtemp niet te hoog is werkt dat. Hier staat die op 35 graden dus die laat praktisch al het retourwater toe want dat is nooit warmer.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

koevlaas2 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:44:
[...]

Misschien als ik zo'n night mode kit koop en het vermogen op 50% begrens, nu trekt de WP zo'n beetje 1150W continue dus van een laag pitje is geen sprake. Is het buiten +10 dan zit 700W ac er wel in, maar daar heb ik nu niks aan.
Overshoot heb ik nauwelijks last van, sterker nog als we weggaan en we komen terug is er soms 0.4c van de temperatuur af. Een dag als vandaag na de hele dag verwarmen is het 19.6c in de woonkamer.
Dat is hier ook, zoals ik al zei net, en ik denk bij meer mensen in huis, geen verbruikers aan zoals tv, verlichting enz, al doet verlichting niet veel omdat het all led is.
Maar ik kon het zelfs merken toen mijn pana plasma omgeruild werd door een 48W led tv, de pana gaf warmte en fans aan de achterkant die wat ciculatie gaven, DBE doet het zelfde ;)

Nu is het rond 0 , dan kan je het niet op temperatuur houden met de wp op de laagste stand? Met zeg een 30 -32 graden water temperatuur? Al eens op watertemp aansturing gezet, blijft hij dan ook niet lang op een laag pitje lopen, en dat 24 uur aan kijken.
Geluid in de nacht is hier ook wel, hij staat boven de voordeur maar zelfs als ik naar buiten stap moet ik mijn best doen om hem te horen, daar kunnen buren geen last van hebben gok ik, op die 111% van de week sta ik daar niet voor in, 90 of 111 scheelt een jas in geluid.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 00:40
Tomexergie schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:04:
Voor de Elga bezitters: gaat over instellingen pompen Elga en HR
Ik laat Elga bij Tb< -2C automatisch uitschakelen. Dit vanwege het lage rendement en geluid
Vanaf -3C< Tb< 3C draait Elga gecombineerd met HR en beinvloeden de pompen elkaar. Daardoor ontstaat een fragiel evenwicht dat regeltechnisch problemen kan geven.

De Techneco monteur heeft Elga (2 weken geleden) ingesteld op flow 900l/h zonder HR en met HR 700l/h. De HR ketel (Quinta 35C) heeft hij afgesteld op 50% pomp toerental. Erg laag voor mijn gevoel, dus afwachten hoe Elga zich gedraagt bij dit weer met deze lage flows.
Resultaat: Bij Tb<2C trekt de combi WP-HR het niet meer en de ruimtetemperatuur daalt naar 17C.
Oorzaak: Door de lage flow van de HR stijgt de aanvoertempetauur zo snel dat de HR weer na 5 min uitschakeld dus gaat pendelen, kan daardoor zijn vermogen niet kwijt.

Alles weer teruggezet op oude stand : 1160 l/h WP (zonder HR en met HR 900l/h) en HR pomp op 70%. De combi werkt nu wel goed. Je ziet dat Techneco waarschijnlijk uitgaat van een instelling waarbij Elga uitschakelt als Tb<4C en de HR het volledig over neemt.

Dat we dit zelf met meten en primitief regelen moeten corrigeren geeft aan dat de L/W warmtepompen nog in het stone age stadium bevindt. Wachten op de echt slimme Tesla warmtepomp.
Dus je kan de ELGA op een specifieke buitentemperatuur uit laten schakelen? Mits daarvoor een sensor aanwezig is neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:02:
[...]

50% v.d. tijd defrosten ?!?! Ik heb nog geen grafieken langs zien komen waar dat zo is, of heb ik iets gemist ?
Je hebt iets gemist....

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/tvwn0guuz3sro.jpg

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:02:
[...]

Elke 4-500W is een defrost voor 2 min.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er meer die dat hebben, ik lees ook een paar minuten enkele posts hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mightym schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:58:
[...]

Bij de mitsu kun je externe pompen laten inschakelen, die uitgang heb ik gebruikt om de pompen van de vloerverwarming in te schakelen. Werkt perfect!
Ja dat had ik met de zwembad warmtepomp ook, gaat best goed omdat die eerder start en iets later uit gaat.
Nu heb ik de pomp continue, en dat kan in deze setting niet anders. De vvw heeft geen pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:05:
[...]

Dat is hier ook, zoals ik al zei net, en ik denk bij meer mensen in huis, geen verbruikers aan zoals tv, verlichting enz, al doet verlichting niet veel omdat het all led is.
Maar ik kon het zelfs merken toen mijn pana plasma omgeruild werd door een 48W led tv, de pana gaf warmte en fans aan de achterkant die wat ciculatie gaven, DBE doet het zelfde ;)

Nu is het rond 0 , dan kan je het niet op temperatuur houden met de wp op de laagste stand? Met zeg een 30 -32 graden water temperatuur? Al eens op watertemp aansturing gezet, blijft hij dan ook niet lang op een laag pitje lopen, en dat 24 uur aan kijken.
Geluid in de nacht is hier ook wel, hij staat boven de voordeur maar zelfs als ik naar buiten stap moet ik mijn best doen om hem te horen, daar kunnen buren geen last van hebben gok ik, op die 111% van de week sta ik daar niet voor in, 90 of 111 scheelt een jas in geluid.
Ik heb een groot deel van de dag op 30c en 31c gedraaid, nu staat ie op 32c. Zelfs bij 30c aanvoer trekt de WP meer dan 1000 W continue.
Bij mij kan ik bij vollast de WP bij mijn auto horen , hier tussen zit een huis en een meter of 25 op lage last hoor je 'm niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help me even met het begrijpend lezen v.d. grafiek, zie ik 4 defrosts met een dalletje tot ongeveer 500W ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:26
Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:04:
[...]

Dit is een gevalletje waterzijdig inregelen.

Weet niet of je ook vloerverwarming hebt in de badkamer. Dat lift vaak mee op de retourlus. Dan zit er een maximaal thermostaat op die het water toelaat in de vloerlus. Die moet zo staan dat ie de kans heeft water te pakken. Als de retourtemp niet te hoog is werkt dat. Hier staat die op 35 graden dus die laat praktisch al het retourwater toe want dat is nooit warmer.
Inderdaad waterzijdig inregelen, zij het wat primitief. Heb geen vloerverwarming.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Rol-Co schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:43:
[...]

Of andersom
Waarom zou je moeten verlagen met goede isolatie? Dat geeft geen winst.
Ik ga de natuurwetten niet bestrijden!

Een gebouw koelt altijd af. En sneller bij groter temp. verschil.

Of het een merkbaar verschil geeft in besparing hangt van factoren af. Kwestie van zelf ervaren. Met de dagelijkse uitlezing van een slimme meter geeft dat wel inzichten.

Mijn ervaring is dat continue stoken er toe leidt dat de uiteindelijke temperatuur die wij comfortabel vinden 1 graad lager is.

Elke graad lager is 6%
Nachtverlaging levert bijvoorbeeld 14% rendement. Het verschil is 8%. Op jaarbasis kost geen nachtverlaging ons dan 100€. Dat heb ik er wel voor over.

Hoe dit met de WP gaat uitpakken moet ik nog ervaren. Wat echter een grote rol meespeelt is dat ik aarsgas niet zelf kan maken en stroom wel.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:26
Noord27 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:33:
Waarom zou je het primaire vertrek al gaan knijpen? Dat is je basis?!
Ja, ben het eens dat het onlogisch klinkt, maar ik doe dit om genoemde reden. Waterzijdig inregelen, zij het primitief

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Dat zou op alle CV apparatuur moeten zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:26
Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:16:
[...]

Hoe dit met de WP gaat uitpakken moet ik nog ervaren. Wat echter een grote rol meespeelt is dat ik aarsgas niet zelf kan maken en stroom wel.
Aarsgas is biogas, ook goed voor het milieu (maar niet voor je omgeving) :) :)

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:15:
[...]

Help me even met het begrijpend lezen v.d. grafiek, zie ik 4 defrosts met een dalletje tot ongeveer 500W ?
Rechts in de lijst kijken en daar de 4-500 watjes tellen, dat is defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:20:
[...]

Dat zou op alle CV apparatuur moeten zitten!
Ik denk dat de regeltechniek helemaal los zou moeten staan van de apparaten. Lekker zelf je regelprogramma schrijven lijkt mij ideaal. In de utiliteitsbouw doe je dit eigenlijk altijd, waarom niet in de woningbouw?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Tomexergie schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:04:

Meestal is er een hydrounit die master is over het watercircuit zodat er maar 1 pomp is of zie ik dat verkeerd.

Ik krijg de indruk dat de daikin hybride al een aardige Tesla is dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:23:
[...]

Rechts in de lijst kijken en daar de 4-500 watjes tellen, dat is defrost.
Een stuk of 8 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Pietje555 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:20:
[...]

Aarsgas is biogas, ook goed voor het milieu (maar niet voor je omgeving) :) :)
Hoe vang je dat ik heb genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Noord27 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:05:
[...]

Dus je kan de ELGA op een specifieke buitentemperatuur uit laten schakelen? Mits daarvoor een sensor aanwezig is neem ik aan?
Ja die heb ik zelf gemonteerd met uiteraard een instelbaar Chinees regelkastje(op pinnen 30/31)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:16:
[...]

Een gebouw koelt altijd af. En sneller bij groter temp. verschil.

Of het een merkbaar verschil geeft in besparing hangt van factoren af. Kwestie van zelf ervaren. Met de dagelijkse uitlezing van een slimme meter geeft dat wel inzichten.

Mijn ervaring is dat continue stoken er toe leidt dat de uiteindelijke temperatuur die wij comfortabel vinden 1 graad lager is.

Elke graad lager is 6%
Nachtverlaging levert bijvoorbeeld 14% rendement. Het verschil is 8%. Op jaarbasis kost geen nachtverlaging ons dan 100€. Dat heb ik er wel voor over.

Met een wp is het anders, dan heb je geen brullende 28kW gasketel maar een max 7kW aan vermogen (in mijn geval) dus dat duurt allemaal lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Pietje555 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:23:
[...]

Ik denk dat de regeltechniek helemaal los zou moeten staan van de apparaten. Lekker zelf je regelprogramma schrijven lijkt mij ideaal. In de utiliteitsbouw doe je dit eigenlijk altijd, waarom niet in de woningbouw?
Joh het zou met al die vloerverwarming tegenwoordig toch zo schelen dat de externe pomp aangestuurd kan worden vanuit de ketel

Scheelt een hoop gedoe met al die pompschakelaars en hun sluimerverbruik. Als ze er al tussen zitten'!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Ik weet niet wat jouw Ecodan doet of verkeerd weergeeft, maar mijn elga/toshiba heeft nu om de 45 minuten en defrost <5min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Tomexergie schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:33:
[...]

Ik weet niet wat jouw Ecodan doet of verkeerd weergeeft, maar mijn elga/toshiba heeft nu om de 45 minuten en defrost <5min.
Was nog een oud plaatje van toen ik op war draaide, nu met vaste lage aanvoer is het defrosten minder. Hoeveel minder weet ik niet, de ecodan registreert ze om een of andere reden niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:36:
[...]

Was nog een oud plaatje van toen ik op war draaide, nu met vaste lage aanvoer is het defrosten minder. Hoeveel minder weet ik niet, de ecodan registreert ze om een of andere reden niet meer.
Ah je wilt mij een beetje op het verkeerde been zetten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:40:
[...]

Ah je wilt mij een beetje op het verkeerde been zetten >:)
Nee hoor, is een realistisch scenario dat zich echt afgespeeld heeft hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV0
  • Laatst online: 27-04 22:38
Hallo, voor een nieuw te bouwen woning overweeg ik een L/W pomp en PV panelen. Nu dacht ik er bijna uit te zijn totdat ik een L/W pomp van NIBE tegenkwam die gebruik maakt van ventilatielucht ipv de buitenlucht. Klinkt interessant, met name in de winterperiode. Lijkt redelijk nieuw te zijn.

Iemand hier ervaring mee of hier een mening (retorische vraag... :)) over?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

12 zoiets.
Dat is 12 x je huis koelen ipv verwarmen wat je weer weg moet werken, al is het heel kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 00:40
Tomexergie schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:30:
[...]

Ja die heb ik zelf gemonteerd met uiteraard een instelbaar Chinees regelkastje(op pinnen 30/31)
Dat is interessante materie! Kun je daar wat meer over vertellen? Is dat simpelweg een sensor op 2 aansluitingen prikken van de ELGA? Aangezien hier de ELGA op een bestaande stadsverarming aangesloten zou moeten gaan worden, is het rendabeler om de minimale temperatuur wat lager te kunnen laten gaan. SV is relatief duurder om af te nemen.

[ Voor 22% gewijzigd door Noord27 op 30-12-2016 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:30:
[...]

Hoe vang je dat ik heb genoeg
_O-
Zolang je huis maar warm word he, hoe maakt niet uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
Oxellaar schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 17:07:
[...]

Pas nog een mooi voorbeeld gezien....Bron was niet meer op juiste bescherming tegen vorst.
Dubbele compressormodule verrot gevroren van een Nibe, schade: +/- 10K :X

Alleen maar omdat er nooit, maar dan ook nooit onderhoud was uitgevoerd.
Zoiets hoeft niet misschien niet ieder jaar, maar gaan roepen: "Welk onderhoud zoek je dan?" is onzin.
Onderhoud hoef je niet te zoeken, dat is er gewoon, altijd en overal.

Je hoeft het niet uit te besteden, als je het zelf kan is het prima.
Maar onderhoudsvrij bestaat eigenlijk niet.
Tja, mijn vraag was serieus bedoeld. Ik heb de fabrikant gevraagd of ik een onderhoudscontract nodig had en dat was volgens hem niet nodig. Gezien de vraag van de voorgaande vrager vroeg ik daarom wat voor onderhoud hij zocht. Dat was serieus bedoeld en niet om het er mee af te doen.

Jouw opmerking is dan ook heel welkom. Voorals nog denk ik niet dat ik het gevaar loop wat jij schetst, omdat mijn bron dik boven nul is,. maar wel goed om te weten dat ik dat in de gaten moet houden. De druk van het systeem hield ik wel al in de gaten en die is constant. Als je nog meer tips hebt, houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:47:
[...]

12 zoiets.
Dat is 12 x je huis koelen ipv verwarmen wat je weer weg moet werken, al is het heel kort.
Mooie van mijn pompschakelaar is dat de vloer deze kou niet krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:41:
[...]

Nee hoor, is een realistisch scenario dat zich echt afgespeeld heeft hier.
Afgespeeld heeft, is voltooid verleden tijd, toch ? Nu toch veel minder door verlagen van Ta ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:07:
[...]

Afgespeeld heeft, is voltooid verleden tijd, toch ? Nu toch veel minder door verlagen van Ta ?
Klopt, anders was het hier helemaal niet warm geworden de afgelopen dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:47:
[...]

12 zoiets.
Zou je uit kunnen drukken in een percentage van het geheel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:06:
[...]

Mooie van mijn pompschakelaar is dat de vloer deze kou niet krijgt.
Waar blijft het dan? Mooie van mijn open verdeler is dat de kou (20 graden) lekker snel opgewarmd word door de 50 m2 beton. :)
In minder dan 10 min weer 24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:09:
[...]

Zou je uit kunnen drukken in een percentage van het geheel ?
12 x 2 min dus reken maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:12:
[...]

Waar blijft het dan? Mooie van mijn open verdeler is dat de kou (20 graden) lekker snel opgewarmd word door de 50 m2 beton. :)
In minder dan 10 min weer 24.
Mijn radiatoren wassen het ijsvarkentje buiten anders prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:13:
[...]

Mijn radiatoren wassen het ijsvarkentje buiten anders prima.
Dus resumé, defrosts zijn peanuts en geen belemmering voor het warmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:15:
[...]

Dus resumé, defrosts zijn peanuts en geen belemmering voor het warmen
De belemmering zit 'm vooral in dat je tijdens de duur van een defrost je huis niet opwarmt waardoor je per uur ca. 15 minuten verwarmen verliest.

Je 5 KW pomp genereert dus maar 3.75 KW per uur terwijl er 5 KW uitkomt.

[ Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 30-12-2016 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

koevlaas2 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:17:
[...]

De belemmering zit 'm vooral in dat je tijdens de duur van een defrost je huis niet opwarmt waardoor je per uur ca. 15 minuten verwarmen verliest.
Waardoor we toch weer terugkomen op de stelling dat een overbemeten wp geen overbodige luxe is.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:18:
[...]
Waardoor we toch weer terugkomen op de stelling dat een overbemeten wp geen overbodige luxe is.
idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

12 keer 2 minuten a 500W op 24h is toch geen 25% van het totaal ? Of snap ik het niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

15 min per uur is wel lang, en ook stopt hij wel in het uur om andere redenen, niet alleen defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
[...]

Ik heb dat met zwave opgelost. Zodra de wp meer dan 20 watt gebruik schakelt hij de vv pompen in. Alles met een fibaro zwave stekker. Domoticz stuurt het dan aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:22:
[...]

15 min per uur is wel lang, en ook stopt hij wel in het uur om andere redenen, niet alleen defrost.
Mijn Ecodan heeft wel 15 minuten nodig voordat ik weer op 31c aanvoer zit.
De unit gaat hier 8.30 aan en buiten defrosts niet meer uit tot de nachtverlaging bij dit soort dagen.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:22:
[...]

12 keer 2 minuten a 500W op 24h is toch geen 25% van het totaal ? Of snap ik het niet ?
De mijne doet wat langer over defrost en weer op temperatuur komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:27:
[...]

Mijn Ecodan heeft wel 15 minuten nodig voordat ik weer op 31c aanvoer zit.
De unit gaat hier 8.30 aan en buiten defrosts niet meer uit tot de nachtverlaging bij dit soort dagen.
Ja hier ook wel maar dan kan je toch geen 15 min aanhouden? Hier stopt hij ook wel zonder defrost en duurt het ook dezelfde tijd om op de 31 uit te komen, maar alles van 24 tot 31 is toch ook verwarmen.

Netto ben je 2-3 minuten kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Dat klopt wel ongeveer, ook bij de Ecodan.
Ik voelde vanochtend vroeg tijdens een defrost aan de badkamer handdoek radiator en voelde de warmte wegtrekken uit dat ding.
Hele vreemde gewaarwording, maar na 5 minuten was hij weer op temperatuur.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:41:
Ik voelde vanochtend vroeg tijdens een defrost aan de badkamer handdoek radiator en voelde de warmte wegtrekken uit dat ding.
Hoeveel moeten we nu gaan overdimensioneren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

crazyharrie schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:41:
Ja precies, hij geeft wel even kou af aan het systeem maar is slechts enkele minuten, is alles op temperatuur blijft hij uit, moet hij nog warmen gaat hij weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Defrost. Eigenlijk moet je er niet naar omkijken.

Als je het niet weet dan merk je het niet. Voorheen met aan/uit was het comfort gewoon minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:07:
[...]

Geloof niet dat dat er veel mee te maken heeft. Mijne doet om het uur, soms drie kwartier voor twee min ontdooien. Verder draait hij continu vol (stil )vermogen en probeert hij water te maken van 40 graden. Dat doet hij overigens heel stil, dus denk dat er hier en daar gewoon verkeerde merk keuze's zijn gemaakt.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:44:
[...]

Ik zou zeggen dat je bij -5 /-10 je huis normaal warm kan houden op zijn laagste vermogen.
Dus met een berekening van 5kW benodigd een warmtepomp pakken die helemaal terug gemoduleerd 5kW geeft.

Minimaal geluid
Minimaal defrost
Maximaal warmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:44:
[...]

Daar geef ik geen oordeel over.
Mag iedereen voor zichzelf weten wat wijsheid is.

Ik bepaalde het op het aangegeven vermogen bij -10 in de boekjes plus sww bereiding van 20% en dan de eerstvolgende wp naar boven afgerond.
Ik heb daar niet maanden aan staan te calculeren, mijn tijd is daarvoor te kostbaar.

Bij mij dus de 7,5kw ecodan, en it works like a charm. Ook bij -8 afgelopen Januari.
Zelfs met nachtverlaging, en het interesseert mij niets of dat wel of niets bespaart.
Beter een goede buur dan een verre vriend.

En zolang de WAF prima is, ben ik ook tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:52:
[...]

Geloof niet dat dat er veel mee te maken heeft. Mijne doet om het uur, soms drie kwartier voor twee min ontdooien. Verder draait hij continu vol (stil )vermogen en probeert hij water te maken van 40 graden. Dat doet hij overigens heel stil, dus denk dat er hier en daar gewoon verkeerde merk keuze's zijn gemaakt.....
Kort door de bocht
Geluid hangt van zoveel factoren af, en wat voor jou stil is hoeft voor mij niet te zijn, misschien ben jij wel lawaai doof en denk je dat hij stil is. Of bij jou hoor je weinig maar bij de buren een leuke dreun, kijk maar hoe dat soms met muziek gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:53:
[...]

Ik zou zeggen dat je bij -5 /-10 je huis normaal warm kan houden op zijn laagste vermogen.
Dus met een berekening van 5kW benodigd een warmtepomp pakken die helemaal terug gemoduleerd 5kW geeft.

Minimaal geluid
Minimaal defrost
Maximaal warmte
Dat zou betekenen, als thermisch terugregelen tot 50% beperkt is dat je een 2 maal zo grote WP zou moeten nemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Minimaal geluid
Minimaal defrost
Maximaal warmte
Zit je dus ongeveer op een 10 KW model, want inversters kunnen zo'n 50% terug.
Behalve de Fujitsu van 16 KW die kan tot 13% terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Minimaal geluid
Minimaal defrost
Maximaal warmte
Die drie voordelen heb ik ook, alleen niet minimaal maar maximaal in mijn geval, begrenst op 4.5 kW, makkelijk warm houden en tja duurt met deze kou wel twee uur om een graadje omhoog te trekken.
Ik kom van gas af 1300 kuub, dus zou theoretisch veel te kleine wp hebben.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:58:
[...]

Die drie voordelen heb ik ook, alleen niet minimaal maar maximaal in mijn geval, begrenst op 4.5 kW, makkelijk warm houden en tja duurt met deze kou wel twee uur om een graadje omhoog te trekken.
Het graadje duurt bij mij de hele dag, misschien met een LTV verdeler dat het beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:57:
[...]

Kort door de bocht
Geluid hangt van zoveel factoren af, en wat voor jou stil is hoeft voor mij niet te zijn, misschien ben jij wel lawaai doof en denk je dat hij stil is. Of bij jou hoor je weinig maar bij de buren een leuke dreun, kijk maar hoe dat soms met muziek gaat.
Staat op hoek van mijn woning en kan hem dus 270 graden rond lopen, verder dan drie meter hoor ik hem niet meer, auto uit de straat wel op dertig meter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Klopt het dat bij terugmoduleren van een WP het rendement lager is?

Silence mode komt het rendement dan ook niet ten goede.

Ik las ergens dat 50% vh werkgebied een optimum is voor het rendement. Dus als een WP ver terug kan moduleren is dat leuk maar heeft nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knowbody schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 00:02:
Klopt het dat bij terugmoduleren van een WP het rendement lager is?

Silence mode komt het rendement dan ook niet ten goede.

Ik las ergens dat 50% vh werkgebied een optimum is voor het rendement. Dus als een WP ver terug kan moduleren is dat leuk maar heeft nadelen?
Is net als met je auto, 50 km p/u is onzuiniger dan 85.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 00:01:
[...]

Het graadje duurt bij mij de hele dag, misschien met een LTV verdeler dat het beter gaat.
Ik heb nog ouderwetse ht versie, met eigen meng pomp, water komt ook altijd warmer aan dan dat hij nodig heeft, dus hij kan zijn eigen regelen, rest is voor radiators

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 00:05:
[...]

Ik heb nog ouderwetse ht versie, met eigen meng pomp, water komt ook altijd warmer aan dan dat hij nodig heeft, dus hij kan zijn eigen regelen, rest is voor radiators
Ja, ik ook. echter met de CV kwam de maximaal thermostaat ook nooit in aktie. Mijn vloer weet heel goed alle warmte op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 00:03:
[...]

Is net als met je auto, 50 km p/u is onzuiniger dan 85.
50 heeft minder rol- en luchtweerstand, toerental v.d. motor is lager en daardoor minder inwendige verliezen. Of hebben ze de regels van de natuurkunde verandert ? Uiteraard allebei de snelheden in dezelfde versnelling gemeten.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2016 00:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 00:10:
[...]

50 heeft minder rol- en luchtweerstand, toerental v.d. motoer is lager en daardoor minder inwendige verliezen. Of hebben ze de regelsvan de natuurkunde verandert ?
Je vergeet de versnellingsbak. Is een verliespost van jewelste.
Daarnaast heeft een verbrandingsmotor ergens een optimum koppel. Minder toeren wil niet per definitie zeggen minder verbruik.

[ Voor 15% gewijzigd door Knowbody op 31-12-2016 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 00:01:
[...]

Komt door de vloer, een vrachtwagen gaat ook niet in 4sec naar de 100
reneeke1970 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:58:
[...]

Floor only duurt langer dan 2 uur, wil je snel heb je jaga DBE nodig.
reneeke1970 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 00:02:
[...]

Staat op hoek van mijn woning en kan hem dus 270 graden rond lopen, verder dan drie meter hoor ik hem niet meer, auto uit de straat wel op dertig meter
Is hier niet anders, tenzij boven de 100% , 48 is laagste, hoogste weet ik niet maar ik heb 125% gezien. 90% is muis stil, 86 niet maar dat is meer binnen dan buiten, alles er onder onhoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 00:12:
[...]

Je vergeet de versnellingsbak. Is een verliespost van jewelste.
Maar naarmate de tandwielen langzamer draaien zal dat ook minder wrijvingsverliezen hebben. Je kiest dan bij voorkeur de directe overbrenging wat afhanklijk van merk en type de laatste of op 1 naa laatste versnelling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 00:10:
[...]

50 heeft minder rol- en luchtweerstand, toerental v.d. motor is lager en daardoor minder inwendige verliezen. Of hebben ze de regels van de natuurkunde verandert ? Uiteraard allebei de snelheden in dezelfde versnelling gemeten.
Ik heb een BMW en die heeft zowel een verbruiksmeter voor gemiddeld als voor actueel, 80+ is echt zuiniger dan 50 mede omdat je in hogere versnelling zit.
Bovendien ben ik instaat met deze 1590 KG wegende 6 cilinder diesel (330d bj 2003) 1 op 20 te rijden, mijn 2e hobby zuinig rijden met 6 cilinders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 00:15:
[...]

Ik heb een BMW en die heeft zowel een verbruiksmeter voor gemiddeld als voor actueel, 80+ is echt zuiniger dan 50 mede omdat je in hogere versnelling zit.
Bovendien ben ik instaat met deze 1590 KG wegende 6 cilinder diesel (330d bj 2003) 1 op 20 te rijden, mijn 2e hobby zuinig rijden met 6 cilinders.
Ik zei er ook bij dat beide snelheden in dezelfde versnelling dienden te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 00:17:
[...]

Ik zei er ook bij dat beide snelheden in dezelfde versnelling dienden te zijn.
Die randvoorwaarde voegde je toe ten tijde van mijn typen en heb ik derhalve gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 00:13:
[...]
Komt door de vloer, een vrachtwagen gaat ook niet in 4sec naar de 100
OT
Herinner je je Jan de Rooy nog, die in de rally Parijs Dakar de personenwagens evenaarde met zijn daf truck.

YouTube: Ari vatanen vs Jan de rooy.

[ Voor 13% gewijzigd door koevlaas2 op 31-12-2016 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Hoe zit dat nou precies met een LTV open gesloten verdeler vs HTV gesloten open verdeler

Gemiddeld voor de vloer maakt het niet uit volgens mij. De aanvoer wordt wat teruggemixed en de retour is minder koud. Per saldo. ...?

Edit:Thnx Rol-Co

[ Voor 9% gewijzigd door Knowbody op 31-12-2016 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knowbody schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 00:28:
Hoe zit dat nou precies met een LTV open verdeler vs HTV gesloten verdeler

Gemiddeld voor de vloer maakt het niet uit volgens mij. De aanvoer wordt wat teruggemixed en de retour is minder koud. Per saldo. ...?
Per saldo kan je aanvoer T omlaag, maar als je boven radiatoren nodig hebt krijgen deze weer kouder water waardoor je afgifte beneden omhoog gaat en boven omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 00:30:
[...]

Per saldo kan je aanvoer T omlaag, maar als je boven radiatoren nodig hebt krijgen deze weer kouder water waardoor je afgifte beneden omhoog gaat en boven omlaag.
Maar als ik daar mee rekening moet houden werkt de stooklijn niet

Wat wel zou werken is zoneregeling maar ik heb geen idee hoe dat in de praktijk werkt.

Stel ik sluit een draadloze RF aan op de ketel weet het systeem dan als die vraag krijgt via dat ding dat ie het setpoint voor zone 2 moet gaan volgen?

En eventueel een klep naar de v.v. moet sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Noord27 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:47:
[...]

Dat is interessante materie! Kun je daar wat meer over vertellen? Is dat simpelweg een sensor op 2 aansluitingen prikken van de ELGA? Aangezien hier de ELGA op een bestaande stadsverarming aangesloten zou moeten gaan worden, is het rendabeler om de minimale temperatuur wat lager te kunnen laten gaan. SV is relatief duurder om af te nemen.
Controller met NTC sensor die met gewone draad kunt verlengen komt op c.a 10 Eur. Deze schakelt de Elga met een potentiaal vrij relais op pinnen 30 en 31. Je kunt hem programmeren in maak of verbreek contact.
Heeft wel een voeding nodig (Keuze uit 220V 0f 12V)

Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/1/527/31150283694_6ab09bae22_k.jpg

Te koop op Ebay of Alibaba MeiHang Electronics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomexergie schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 00:37:
[...]

Controller met NTC sensor die met gewone draad kunt verlengen komt op c.a 10 Eur. Deze schakelt de Elga met een potentiaal vrij relais op pinnen 30 en 31. Je kunt hem programmeren in maak of verbreek contact.
Heeft wel een voeding nodig (Keuze uit 220V 0f 12V)

[afbeelding]

Te koop op Ebay of Alibaba MeiHang Electronics
Met zo'n zelfde thermostaat heb ik mijn IR-folie gestuurd, op basis van oppervlakte temperatuur i.p.v. ruimte. Ruimte thermostaat geeft iedere keer dat wolkje voor de zon effect, terwijl kleine oppervlakte deltaT een prima comfortabele semi-continu warmte afgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 00:24:
[...]

OT
Herinner je je Jan de Rooy nog, die in de rally Parijs Dakar de personenwagens evenaarde met zijn daf truck.

YouTube: Ari vatanen vs Jan de rooy.
OT
Dat is niet van 0 tot 100 he? Geen goed voorbeeld
Knowbody schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 00:28:
Hoe zit dat nou precies met een LTV open verdeler vs HTV gesloten verdeler

LTV is een gesloten verdeler, HTV een open
koevlaas2 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 00:30:
[...]

Als je verlaagd wel ja, maar als je het gewoon het zelfde houd krijg je boven het zelfde en beneden wat meer vermogen.
Ander voordeel is een hogere flow
Warmte moet eerst door de vloer om retour te komen, veel directer ipv mixen in een ruimte met retour en in zijn eigen circeltje rond pompen, dat werkt als een soort wisselaar en maakt het trager en meer verlies, zeker op 30 graden. Die werken beter met een hogere temperatuur, je hebt niet voor niets de 2 soorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

En hoe is dit afgelopen? Heeft je "tang" nog geholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Heren, het uur van de waarheid is aangebroken, meten is weten. Meer deelnemers zijn welkom.
Stuur morgen s.v.p. de gegevens, volgens de formats in de tabel, van december via een PM naar mij.
Zie de tabel van okt, dec als voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/6/5680/30565164724_187992651c_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:50
Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:32:
[...]

Joh het zou met al die vloerverwarming tegenwoordig toch zo schelen dat de externe pomp aangestuurd kan worden vanuit de ketel

Scheelt een hoop gedoe met al die pompschakelaars en hun sluimerverbruik. Als ze er al tussen zitten'!
Mijn pompschakelaar van Tercal is heel makkelijk in gebruik en 0,78 W vermogen met verlicht display! vind ik eigenlijk niet noemenswaardig. 190 dagen = 3,56 kWh maximaal

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
dunklefaser schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 08:08:
[...]

Mijn pompschakelaar van Tercal is heel makkelijk in gebruik en 0,78 W vermogen met verlicht display! vind ik eigenlijk niet noemenswaardig. 190 dagen = 3,56 kWh maximaal
top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:39
Tomexergie schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 07:41:
Heren, het uur van de waarheid is aangebroken, meten is weten. Meer deelnemers zijn welkom.
Stuur morgen s.v.p. de gegevens, volgens de formats in de tabel, van december via een PM naar mij.
Zie de tabel van okt, dec als voorbeeld.

[afbeelding]
ik zal je en de data van externe warmtemeter geven en de van de ecodan zelf. ik zie namelijk dat die van de ecodan zelf meer in lijn is met de rest en dat maakt vergelijken eerlijker. Ik heb hier een leiding van maar 4,5 m tussen binnen en buitenunit liggen en stromingssnelheid staat op 0,95 (stand 2).

tot nu toe:
ecodan data:
okt 272 - 1242 - 4,57
nov 574 - 2386 - 4,16
dec 628 - 2565 - 4,08

dit is beide data van externe warmtemeter:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/256ww3d.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door develdonk op 31-12-2016 09:06 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Zo te zien doen de Pana mono's het erg goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
dunklefaser schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 08:08:
[...]

werkt niet met warmtepomp, ik heb die dingen ook gehad. voorbeeld:

in de zomer is het lekker warm in de kamer (30 graden) en gaat de pompschakelaar aan.... want
in de winter stel je warmtepomp zo af dat hij een Ta heeft van 30 graden (lekker zuinig)

you get my point? verschil tussen Ta en ruimtetemp kamer is te klein in mijn ogen (althans hier wel).

en die interne meters van Panasonic? kan iemand die eens naast een externe meter leggen? met name de vergelijking met de zubadan slaat natuurlijk nergens op. die cijfers lopen zo ver uiteen....

[ Voor 13% gewijzigd door develdonk op 31-12-2016 09:15 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Grolsch schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:00:
[...]

Ik betwijfel wat het goedkoopste is.

Optie 1, hogere aanvoertemperatuur met nachtverlaging, slechtere COP
Optie 2, lagere aanvoertemperatuur, 24 uur per dag dezelfde temperatuur, betere COP.

Het feit blijft dat een warm huis meer warmteverlies heeft als een koeler huis.
Het feit blijft dat een lagere aanvoertemperatuur een betere COP geeft.

Is de COP dan ook 14% :? Weet iemand dit :?
Ik heb hier eens flink aan gerekend omdat ik me dat ook afvroeg. Welk effect is het sterkst? Of wegen de twee effecten net of grotendeels tegen elkaar op? Daar kom je niet zomaar achter. Ik heb toen een heel jaar (in stappen van een half uur) doorgerekend met de buitentemperatuurverdeling van 2012 als voorbeeldjaar. Voor de volledige paper, zie:
http://www.few.vu.nl/~wai...rtER-Europe14heatpump.pdf

De uitkomst van deze rekenpartij was dat de eerste graad verlaging het meest oplevert, maar meer verlaging levert steeds minder extra op totdat het helemaal afvlakt tussen 15 a 16 graden, De conclusie was als volgt:

"As can be seen in Fig. 7 there is an advantage up to 250 kWh per year of the 4138 kWh overall in having lower temperatures in the night until 15 °C. Lower than 15 °C in the night does not come with additional
advantages. So this provides an answer to the question in the introduction whether and to which
extent it makes sense to have lower temperatures in the night. It makes sense but not lower than 16 °C
or 15 °C. The advantage of a lower temperature can be savings of up to 6%."

Dus nachtverlaging kan nog steeds een klein voordeel opleveren, niet van 15% maar van 6%. In geld uitgedrukt is 250 kWh per jaar natuurlijk nogal bescheiden: ca 50 euro. Daarbij had ik toen het totaalverbruik erg hoog genomen, dat zou je ook nog meer dan moeten halveren voor de meeste situaties, dus dat wordt dan maar een paar tientjes voordeel. Ik heb LT convectoren, dus kan nachtverlaging vrij gemakkelijk toepassen. Sinds ik dit heb doorgerekend, pas ik een kleine nachtverlaging toe, tot ergens rond de 16 a 17 graden.

[ Voor 22% gewijzigd door Jan Treur op 31-12-2016 09:29 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ik speel met de gedachte om de verdelers (heb er twee) om te bouwen naar gesloten. Dus pompen eruit. Dan ook geen gedoe met die schakelaars.

Mooi klusje voor de zomer.

Scheelt 15 kWh in de week. Kun je bijna een dag gratis op stoken

Wie heeft er ervaring mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:32:
[...]

In theorie klopt dit exact, zo had ik het van tevoren ook uitgerekend op basis van een week continue stoken met gas terwijl ik de buitentemperaturen volgde, om zo tot een reëel vermogensbeeld te komen. Warmteverlies een 2kw, dus 5kw moet meer dan genoeg zijn! Ik dacht met die 9kw al uiterst uiterst ruim te zitten en bij pa voldoende te hebben om de ketel bijna niet meer nodig te hebben.

De praktijk is anders en de regeling van de "veel te zware warmtepomp" ondanks het gebrek aan modulatie geen enkel probleem. Sterker nog, ik zou willen dat hij wel moduleerde zodat ik hem uit de silent mode kan halen zodat hij hoger kan gaan indien nodig, lager dan die 50% zou alleen fijn zijn zodat de aanvoertemp bij +10 bij de 30 graden blijft ipv 35 nu. 9kw bij +10 buiten is inderdaad wel teveel van het goede, maar daarom koop je een inverter.

Voordat je mensen adviseert om vooral een precies goed gedimensioneerde warmtepomp te kopen; doe eerst eens wat praktijkervaring op en kijk hoe het uitpakt over een seizoen.
Misschien is het al gevraagd, maar ik zit nu 10 paginaś terug te lezen :).
Waar ik erg benieuwd naar ben is hoe je als je in eerste instantie dacht dat een 5 kW ruim voldoende zou zijn, dan toch op een 9 kW unit bent uitgekomen.

Kan je dat toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Dan kloptte de berekening niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:32:
[...]

Daar zijn al diverse (dure) systemen voor. Eigenlijk doe je het dan andersom. De ruimtethermostaten bedienen het hele CV systeem. Is er 1 ruimte vragend, dan wordt de ketel of WP ingeschakeld, VV pomp gestart en de klep van deze zone geopend. De ketel of WP regelt wel zijn watertemperatuur volgens ingestelde stooklijn of settings. Voorbeeld UMR van WTH. Honeywell heeft ook een dergelijke naregeling. Zelf heb ik de Alpha2 wel eens toegepast. Kun je aan een bussysteem koppelen en zelfs met je smartphone bedienen en uitlezen. Hier zijn een aantal systemen https://www.klimaat-cirkel.com/regeling.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 22:40
Jan Treur schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 09:19:
[...]

Ik heb hier eens flink aan gerekend omdat ik me dat ook afvroeg. Welk effect is het sterkst? Of wegen de twee effecten net of grotendeels tegen elkaar op? Daar kom je niet zomaar achter. Ik heb toen een heel jaar (in stappen van een half uur) doorgerekend met de buitentemperatuurverdeling van 2012 als voorbeeldjaar. Voor de volledige paper, zie:
http://www.few.vu.nl/~wai...rtER-Europe14heatpump.pdf

De uitkomst van deze rekenpartij was dat de eerste graad verlaging het meest oplevert, maar meer verlaging levert steeds minder extra op totdat het helemaal afvlakt tussen 15 a 16 graden, De conclusie was als volgt:

"As can be seen in Fig. 7 there is an advantage up to 250 kWh per year of the 4138 kWh overall in having lower temperatures in the night until 15 °C. Lower than 15 °C in the night does not come with additional
advantages. So this provides an answer to the question in the introduction whether and to which
extent it makes sense to have lower temperatures in the night. It makes sense but not lower than 16 °C
or 15 °C. The advantage of a lower temperature can be savings of up to 6%."

Dus nachtverlaging kan nog steeds een klein voordeel opleveren, niet van 15% maar van 6%. In geld uitgedrukt is 250 kWh per jaar natuurlijk nogal bescheiden: ca 50 euro. Daarbij had ik toen het totaalverbruik erg hoog genomen, dat zou je ook nog meer dan moeten halveren voor de meeste situaties, dus dat wordt dan maar een paar tientjes voordeel. Ik heb LT convectoren, dus kan nachtverlaging vrij gemakkelijk toepassen. Sinds ik dit heb doorgerekend, pas ik een kleine nachtverlaging toe, tot ergens rond de 16 a 17 graden.
Dus eigenlijk kom je tot dezelfde conclussie als ik :)

Vooral mensen die dus 24 uur per dag 22 graden stoken zouden relatief de grootste besparing kunnen realiseren.

Maar ik snap ook dat als je systeem niet capabel is binnen afzienbare tijd de woning te verwarmen dat je dan 24 uur per dag gaat stoken.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:49
develdonk schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 09:08:
[...]
en die interne meters van Panasonic? kan iemand die eens naast een externe meter leggen? met name de vergelijking met de zubadan slaat natuurlijk nergens op. die cijfers lopen zo ver uiteen....
Snap niet helemaal wat je bedoelt, de pana mono heeft geen flowmeter enkel Kwh-meters die ook maar 3 digits is en minimaal afwijken van een externe kWh-meter (0,679%) bij mij of wel 10kWh op 1473kWh

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Domba schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 10:31:
[...]

Snap niet helemaal wat je bedoelt, de pana mono heeft geen flowmeter enkel Kwh-meters die ook maar 3 digits is en minimaal afwijken van een externe kWh-meter (0,679%) bij mij of wel 10kWh op 1473kWh
Hoe weet je dan wat het afgegeven vermogen aan warmte is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:17
Domba schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 10:31:
[...]

kWh meters? Ik kan alleen maar verbruik zien in 3 digits

Beeld van afgelopen nacht, ik heb de aanvoer t.o.v. gisteren met 1 graad verlaagd en de pomp terug op stand 3. Je kunt de nachten niet met elkaar vergelijken natuurlijk maar ik vond die van gisteren er toch een stuk mooier uit zien

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UU1jpH1.png

Die van gisteren ook nog als referentie

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DwRwUhX.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Pagina: 1 ... 132 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic