Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik ging daar uit van 18 graden als comforttemperatuur. Als je normaal op 22 graden zit, zal het voordeel wel een stukje groter zijn.Grolsch schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 10:27:
[...]
Dus eigenlijk kom je tot dezelfde conclussie als ik
Vooral mensen die dus 24 uur per dag 22 graden stoken zouden relatief de grootste besparing kunnen realiseren.
Maar ik snap ook dat als je systeem niet capabel is binnen afzienbare tijd de woning te verwarmen dat je dan 24 uur per dag gaat stoken.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Dan klopt dat weer met wat ik ook ervaar:Grolsch schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 10:27:
[...]
Dus eigenlijk kom je tot dezelfde conclussie als ik
Vooral mensen die dus 24 uur per dag 22 graden stoken zouden relatief de grootste besparing kunnen realiseren.
Maar ik snap ook dat als je systeem niet capabel is binnen afzienbare tijd de woning te verwarmen dat je dan 24 uur per dag gaat stoken.
Stel je hebt een ruimtetemperatuur nodig van 21 of 22 graden om het behaaglijk te vinden.
Dan wordt er in het algemeen gezegd dat een graad verlaging een besparing levert van 6%
Ik zeg dan als je geen nachtverlaging toepast en alles in huis daardoor op den duur een constante temperatuur heeft dan kun je de ruimtetemperatuur ook verlagen en dat toch als behaaglijk te ervaren. De 21 / 22 wordt dan 20/21
Dit bespaart 6%
Jan heeft berekend dat nachtverlaging tot 15 graden ook zo'n 6% bespaart.
Dan kies ik voor een constante temperatuur!
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Tomexergie schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 07:41:
Heren, het uur van de waarheid is aangebroken, meten is weten. Meer deelnemers zijn welkom.
Stuur morgen s.v.p. de gegevens, volgens de formats in de tabel, van december via een PM naar mij.
Zie de tabel van okt, dec als voorbeeld.
[afbeelding]
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Maar je zei meters dus ik dacht even dat er ergens nog een verborgen meter zat die ik nog niet had gezien waarmee ik het afgegeven vermogen kon zienDomba schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 10:45:
[...]
Dat meet je extern, ik met een DIY warmte meter andere met een gekochte warmtemeter
[...]
Je mist enkel de duizendtallen, mijn externe kWh-meters zijn met 8 digits vandaar dat ik weet dat het 1473kWh is.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Mijn situatie is toch wat anders:develdonk schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 09:08:
[...]
werkt niet met warmtepomp, ik heb die dingen ook gehad. voorbeeld:
in de zomer is het lekker warm in de kamer (30 graden) en gaat de pompschakelaar aan.... want
in de winter stel je warmtepomp zo af dat hij een Ta heeft van 30 graden (lekker zuinig)
you get my point? verschil tussen Ta en ruimtetemp kamer is te klein in mijn ogen (althans hier wel).
en die interne meters van Panasonic? kan iemand die eens naast een externe meter leggen? met name de vergelijking met de zubadan slaat natuurlijk nergens op. die cijfers lopen zo ver uiteen....
Bij mij hangt de pompschakelaar in de onverwarmde garage boven de verdeler. Op dit moment nog 8,3 °C, in de zomer misschien 26 °C (als ik de garagedeur open laat staan). De pompschakelaar gaat bij 28 °C aan en bij 26°C weer uit.
- Maar ik schakel de pompschakelaar sowieso nog apart via mijn AVM DECT!200 plug.
Dus buiten het stookseizoen is hij spanningsloos, behalve een keer per maand om vast zitten van de pomp te voorkomen (via Googlekalender)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Verwijderd
Ik ben het helemaal met je eens. 1C geeft 6%. Als je nachtverlaging, even 8 uur aangenomen, toepast zou de gemiddelde temperatuur binnen ook gemiddeld 1C lager moeten zijn t.o.v. de buitentemperatuur. Omdat 8 uur 1/3 v.d. 24h van een dag is moet de temperatuur 's nachts ook met gemiddeld 3C dalen, waarbij de temperatuur aan het einde v.d. nacht het laagst is. Ik berekende dat de hiervoor aangehaalde test 18% verlaging nodig had om 14% te besparen, je levert dus meer gemiddelde temperatuur in dan je aan verwarmingsenergie bespaart neem ik aan dat besparing nog minder is dan die 6%. In het door Jan aangehaalde/gedane onderzoek staat dan ook tot 6%. Dit is althans zoals ik het denk te begrijpen.Knowbody schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 10:48:
[...]
Dan klopt dat weer met wat ik ook ervaar:
Stel je hebt een ruimtetemperatuur nodig van 21 of 22 graden om het behaaglijk te vinden.
Dan wordt er in het algemeen gezegd dat een graad verlaging een besparing levert van 6%
Ik zeg dan als je geen nachtverlaging toepast en alles in huis daardoor op den duur een constante temperatuur heeft dan kun je de ruimtetemperatuur ook verlagen en dat toch als behaaglijk te ervaren. De 21 / 22 wordt dan 20/21
Dit bespaart 6%
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Maar met vloerverwarming zonder radiatoren kan ik hem hier best stoppen in de nacht bijv, gevolg is dat het dan pas overdag of later reageert .Jan Treur schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 10:46:
[...]
Ik ging daar uit van 18 graden als comforttemperatuur. Als je normaal op 22 graden zit, zal het voordeel wel een stukje groter zijn.
Ik heb het maandag getest, in de avond 22:30 de wp uit geschakeld en kijken wat er met de temperatuur gebeurd, de kamer was na 24u nog steeds 22 graden alleen de vloer was flink afgekoeld, dat was goed te merken aan je voeten.
Dus 24u later weer aangezet, inmiddels was het -3 buiten dus hij kon ook gelijk aan de bak en duurde 24u voordat hij weer in zijn oude loop zat en een warme vloer had.
Toch 2x zo snel als de z. Warmtepomp, dat wel, en ook nog op 50% vermogen.
Als ik verlaging wil toepassen in kader van besparing zou ik hem gewoon 2x per dag een 2-3 uur uit moeten schakelen (kan automatisch in zijn programma) dat zal iets aan kWh schelen in koude dagen. Dagen boven 5 graden is het minimaal aangezien hij dan slechts een dagverbruik heeft van 6-7 kWh.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
In mijn geval betekend 18C een begane grond temp van 20.5 en op de eerste verdieping van 15.5C hetzelfde.Jan Treur schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 11:16:
Ja, maar ik ging daar uit van verlaging vanaf 18 graden naar beneden. Vanaf 20 of 21 graden is er meer winst dan 6% te halen,
Panasonic monoblock splitst verbruik op in warmte, koeling en Boiler met ieder een eigen 3 digit teller, indien je deze mode (s) geactiveerd hebt en in gebruik.Maikie18 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 10:57:
Maar je zei meters dus ik dacht even dat er ergens nog een verborgen meter zat die ik nog niet had gezien waarmee ik het afgegeven vermogen kon zien
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verwijderd
Haha dat betekentttttt dat je jezelf rijker rekent. ..Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 11:29:
Verder mijn hoge jaarverbruik van ongeveer 3500kWh zou een besparing tot 210kWh kunnen opleveren bij een kostprijs van 0,06, eigen PV-opwek, een maximale besparing van 12,60 per jaar.
Kostprijs mag 6 cent zijn. Als je het verkoopt levert het iets meer op. Ik reken met 11 cent dat is wat greenchoice er voor zou betalen.
Maar stiekem reken ik ook wel eens met 0 cent
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
3500?Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 11:29:
Verder mijn hoge jaarverbruik van ongeveer 3500kWh zou een besparing tot 210kWh kunnen opleveren bij een kostprijs van 0,06, eigen PV-opwek, een maximale besparing van 12,60 per jaar.
Het verbruik van de wp in dec zal een 350 kWh zijn en dat x5 maanden...... Lang geen 3500.
Verwijderd
Ik ga even uit van het vervangen van 1600m3 gas door 3500kWh in een WP.Rol-Co schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 12:06:
[...]
3500?
Het verbruik van de wp in dec zal een 350 kWh zijn en dat x5 maanden...... Lang geen 3500.
Anders was dat al gauw 100 m3 per week dat maakt 400 m3
Dan is stroom goedkoper stoken en vooral als er deels zelf geproduceerd wordt. Daar zit hem dan ook het interessante stuk.
Verwijderd
Ik probeer ook altijd aardig naar mezelf te zijn.Knowbody schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 12:05:
[...]
Haha dat betekentttttt dat je jezelf rijker rekent. ..
Het is niet voor niets dat Tomexergie in zijn tabel een kolom voor "type heat meter" heeft.develdonk schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 10:38:
[...]
Hoe weet je dan wat het afgegeven vermogen aan warmte is?
Ik meet de afgegeven warmte met een Kamstrup Multical 302, vandaar de aanduiding 'Mse' in de tabel.
Bij jou staat ook 'Mse' maar gezien bovenstaande opmerking zou ik daar 'Msp' vermoeden
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Wel heel aardig, niet alleen dat je met 6 rekent ipv 11 , maar ook het feit dat je niet eens genoeg overschot hebt om je wp te voeden.....Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 12:13:
[...]
Ik probeer ook altijd aardig naar mezelf te zijn.
1 PVoutput . Dongen NB
Hiep hoiKnowbody schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 09:46:
Ik speel met de gedachte om de verdelers (heb er twee) om te bouwen naar gesloten. Dus pompen eruit. Dan ook geen gedoe met die schakelaars.
Mooi klusje voor de zomer.
Scheelt 15 kWh in de week. Kun je bijna een dag gratis op stoken
Wie heeft er ervaring mee
Eén van mijn verdelers is een LTV verdeler. Die heeft een instelbaar retourventiel. Als ik die helemaal dichtdraai wordt de verdeler een soort van actief.
Zit alleen die pomp er nog tussen dus die moet ik laten draaien.
Test nu met dicht ventiel en pomp op stand 1
Edit: maximale temperatuur moet nu op de WP beveiligd worden en staat op 45. Dit omdat de gasketel makkelijk warmer kan als die bij zou komen. Anders is er geen beveiliging voor het water dat de vloer in kan! #overalovernadenken
De temperatuur komt nu in de buurt van de aanvoertemperatuur en verliest door de lengte van de leiding 2 graden.
De andere verdeler die er naast zit moet het doen met 4 a 5 graden minder.
[ Voor 12% gewijzigd door Knowbody op 31-12-2016 12:28 ]
Verwijderd
Hoezo niet genoeg overschot ?reneeke1970 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 12:16:
[...]
Wel heel aardig, niet alleen dat je met 6 rekent ipv 11 , maar ook het feit dat je niet eens genoeg overschot hebt om je wp te voeden.....
12 x 240Wp + 16 x 270Wp + 10 x 250Wp = 9700Wp - 25% vanwege schaduw = 7275kWh. Met mijn overige electra verbruik moet dat prima lukken lijkt me.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2016 12:25 ]
DIt klopt niet helemaal wat je zegt, Jan gaat uit van 18 graden naar 17 graden geeft 6% besparing.Knowbody schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 10:48:
[...]
Dan klopt dat weer met wat ik ook ervaar:
Dit bespaart 6%
Van 22 graden naar bijv. 20 graden geeft minimaal 20% besparing aan warmteverlies.
Zoals al eerder aangeven gaat warmteverlies niet lineair, dat is ook precies wat jan zegt dat het bij 15 graden geen nut meer heeft, maar van 22 naar 21 graden zou zo maar 15 á 20% kunnen zijn.
Het is me ontgaan dat het over 18 graden ging. Ik las ook 24 namelijk.Grolsch schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 12:29:
[...]
DIt klopt niet helemaal wat je zegt, Jan gaat uit van 18 graden naar 17 graden geeft 6% besparing.
Van 22 graden naar bijv. 20 graden geeft minimaal 20% besparing aan warmteverlies.
Zoals al eerder aangeven gaat warmteverlies niet lineair, dat is ook precies wat jan zegt dat het bij 15 graden geen nut meer heeft, maar van 22 naar 21 graden zou zo maar 15 á 20% kunnen zijn.
Zoek maar eens op de afkoelingswet van Newton.
Ik heb 2 buren die ook verwarmen
20 kWh per dag met 0tot -3Grolsch schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 12:36:
Neem van mij aan dat het echt bakken met energie kost om een huis met een buitentemperatuur van 0 graden op 22 graden te houden.
Dat ben ik al kwijt voor 20 graden
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Ja dat kan, nou schommelt het wel wat hier tussen 21,7 en 22,3 (ochtend en avond)
Volgend jaar maar eens kijken met de gekochte warmtemeter er tussen, ik wil het nu niet weer verbouwen.
Ik houd het hier op 19 a 20.5Grolsch schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 12:36:
Neem van mij aan dat het echt bakken met energie kost om een huis met een buitentemperatuur van 0 graden op 22 graden te houden.
Gaat in de nacht een klein tikkie terug naar zeker niet uit.
Een WP zie ik als warmhouden. Een boiler zet je ook niet op een tijdklok.
Verwijderd
Gemiddelde binnentemperatuur 18C levert een gemiddeld verschil op van 12.4. Als je warmteverlies 3500kWh is zoals in mijn geval, betekent dat ik per 1C 282kWh moet compenseren. Verdeeld over 180 dagen, het zijn er meer, 1.56kWh per dag per 1C. Als nachtverlaging inderdaad 1C gemiddelde verlaging tot gevolg heeft en er geen nadelige opwarmkosten zouden zijn, is de besparing 282kWh. De afkoelingswet van Newton levert meer besparing op als het zeer koud is maar de keerzijde is dat het minder oplevert als het relatief warm is. Van die relatief warme lijken er gezien de gemiddelde temperatuur van 5.6 aanmerkelijk meer te zijn. Bron gemiddelde 'normale' maand temperatuur: https://weerstatistieken.nl/
Ieder mag natuurlijk stoken zoals hij wil. Nachtelijk geluid van een WP uitsluiten en daardoor wellicht beter slapen, of de buren, lijkt me een prima reden om nachtverlaging toe te passen zelfs al zou het geld kosten.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2016 13:19 . Reden: buren toegevoegd ]
er van uit gaande dat je wakker word van de warmtepomp, als ik het geluid binnen vergelijk met mijn oude cv ketel van 1989 die er 4 jaar geleden nog hing is het stukken minder zelfs, ook geen leiding geluiden die je bij cv hebt. (Tikken)[b]hajeetje schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 13:08: Nachtelijk geluid van een WP uitsluiten en daardoor wellicht beter slapen lijkt me een prima reden om nachtverlaging toe te passen zelfs al zou het geld kosten.
Maar goed, mensen die aan een spoor, schiphol of in een drukke stad wonen slapen ook, kwestie van gewenning.
Mooi rapport Jan. Ik heb al 2 jaar geleden een model gemaakt met het KNMI referentiejaar uurlijkse gegevens voor woning en WP.Jan Treur schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 09:19:
[...]
Ik heb hier eens flink aan gerekend omdat ik me dat ook afvroeg. Welk effect is het sterkst? Of wegen de twee effecten net of grotendeels tegen elkaar op? Daar kom je niet zomaar achter. Ik heb toen een heel jaar (in stappen van een half uur) doorgerekend met de buitentemperatuurverdeling van 2012 als voorbeeldjaar. Voor de volledige paper, zie:
http://www.few.vu.nl/~wai...rtER-Europe14heatpump.pdf
Nachtverlaging zoals in jouw rapport beschreven heb ik daar (nog) niet in omdat ik dacht dat dit bij een goed geisoleerde woning weinig opleverde.
Nu ik praktijkgegevens heb kan ik de parameters zo instellen dat de SCOP overeen komt met de metingen en krijg zo een realistisch beeld voor b.v. de ELGA bezitters:
WP stopt Tb<-2C dan dekking 88% SCOP 4,3 (Gebaseerd op COP meting dus incl defrots stand by enz)
Extrapolatie naar:
WP stopt Tb<4C dan dekking 65% SCOP 4,9
De ELGA grens van Tb<4C levert maar liefts 23% minder dekking door de WP op maar de SCOP gaat wel naar 4,9. Geen problemen met defrosts, bi-valent gebruik, bijna altijd goed maar mijn doelstelling is om zoveel mogelijk aardgas te vermijden dus de -2C grens is acceptabel.
Ik zal als het wat rustiger is op het forum de jaar belasting grafieken laten zien.
Nou, ik zei al Michl is niet blij met mijn topic en toen ik gisteren controleerde of ik nog bovenaan in het forum sta kwam ik erachter dat mijn topic gedelete is. Dit deleten heeft Michl denk ik geregeld, nu zijn er 2 opties:Rol-Co schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 05:42:
[...]
En hoe is dit afgelopen? Heeft je "tang" nog geholpen?
- Topic weer opnieuw aanmaken.
- laten zitten (verlies heb ik al afgeboekt)
Ik heb er eigenlijk geen kracht voor dus ik laat het maar zitten denk ik.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Wat gaat er niet goed?
Toch al vaak meegemaakt dat als mensen het apparaat zien, ze hem ook horen. Met name buren hebben snel recht van spreken omdat je gewoon niet boven de 35 dBa op je erfgrens mag produceren in de nacht.Rol-Co schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 13:15:
[...]
er van uit gaande dat je wakker word van de warmtepomp, als ik het geluid binnen vergelijk met mijn oude cv ketel van 1989 die er 4 jaar geleden nog hing is het stukken minder zelfs, ook geen leiding geluiden die je bij cv hebt. (Tikken)
Maar goed, mensen die aan een spoor, schiphol of in een drukke stad wonen slapen ook, kwestie van gewenning.
Zeker als mensen hun WP gaan gebruiken voor koelen in de zomer krijg je steeds meer klachten.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
KloptPietje555 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 16:33:
[...]
Toch al vaak meegemaakt dat als mensen het apparaat zien, ze hem ook horen. Met name buren hebben snel recht van spreken omdat je gewoon niet boven de 35 dBa op je erfgrens mag produceren in de nacht.
Zeker als mensen hun WP gaan gebruiken voor koelen in de zomer krijg je steeds meer klachten.
De buurt begon hier van de zomer al over geluid bij het plaatsen, hij had nog geen minuut gedraaid.
Maar van 48 - 90% hoor je hem alleen als je er op let en buiten sta. Binnen hoor je zowiezo niets.
Bij mij binnen geeft het wel wat geluid, maar is op zolder dus geen ramp en ook niet storend.
Maar een beetje buur laat toch wel weten als ze er last van hebben, nu heb ik ook het voordeel dat we allemaal aan de andere kant van het huis slapen, dus zelfs met een raam open kan je hem niet horen.
Serieus?
Is de regeling van jouw apparaat wel helemaal ok?
Hier de afgelopen nacht helemaal geen defrosts, en gisternacht zeg elk 1 a 1,5 uur eentje van een paar minuten.
Rond het vriespunt, mistig, war-regeling die tegen de 40 graden vraagt en dan ben ik nog lang geen 10% kwijt aan defrosts...
Volgende maand doe ik ook meeTomexergie schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 07:41:
Heren, het uur van de waarheid is aangebroken, meten is weten. Meer deelnemers zijn welkom.
Stuur morgen s.v.p. de gegevens, volgens de formats in de tabel, van december via een PM naar mij.
Zie de tabel van okt, dec als voorbeeld.
[afbeelding]
De wp is hier op 7 december aan gezet, dus nog geen volledige maand gegevens beschikbaar...
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Misschien dat er toch koudemiddel tekort in mijn unit zit, bleek te lekken toen we 'm installeerden.Stoofie schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 16:41:
[...]
Serieus?
Hier de afgelopen nacht helemaal geen defrosts, en gisternacht zeg elk 1 a 1,5 uur eentje van een paar minuten.
Rond het vriespunt, mistig, war-regeling die tegen de 40 graden vraagt en dan ben ik nog lang geen 10% kwijt aan defrosts...
[...]
Volgende maand doe ik ook mee![]()
De wp is hier op 7 december aan gezet, dus nog geen volledige maand gegevens beschikbaar...
Had af fabriek al heel wat maanden gelekt, ik haal de monteur er volgende zomer wel bij.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
FYI: ik vervang 1.441m3 gas (enkel ruimteverwarming) door 3.114 kwh hier met ecodan 7,5kwVerwijderd schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 12:11:
[...]
Ik ga even uit van het vervangen van 1600m3 gas door 3500kWh in een WP.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Ik heb afgelopen 24 uur ook wel stuk of 15 defrosts gehad... was tenslotte ook -4 hier... dus moet wel beetje rekening houden met plaatselijke situatie... Gek zou ik het dus niet meteen willen noemen.Stoofie schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 16:41:
[...]
Serieus?
[...]
Volgende maand doe ik ook mee![]()
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Daarom heb ik 'm neergezet uit het zicht, buurman zag 'm een paar maanden geleden voor het eerst en slaapt altijd met z'n raam open(1e verdieping, 8 meter verderop), maar heeft tot op heden niet geklaagd. Staat er al vanaf eind januari.Andere buur woont ook naast ons, maar dan achter een 1,80mtr hoge muur.Rol-Co schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 16:41:
[...]
Klopt
De buurt begon hier van de zomer al over geluid bij het plaatsen, hij had nog geen minuut gedraaid.
Maar van 48 - 90% hoor je hem alleen als je er op let en buiten sta. Binnen hoor je zowiezo niets.
Bij mij binnen geeft het wel wat geluid, maar is op zolder dus geen ramp en ook niet storend.
Maar een beetje buur laat toch wel weten als ze er last van hebben, nu heb ik ook het voordeel dat we allemaal aan de andere kant van het huis slapen, dus zelfs met een raam open kan je hem niet horen.
En idd sta je er naast, dan hoor je 'm brommen bij meer dan 450watt, een paar meter verderop hoor nauwelijks iets of helemaal niet.
ik heb er ondertussen wel een soort bijenkorf alla climeleon overheengezet
[ Voor 3% gewijzigd door amarkest op 31-12-2016 17:00 ]
Netjesamarkest schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 16:57:
[...]
Daarom heb ik 'm neergezet uit het zicht, buurman zag 'm een paar maanden geleden voor het eerst en slaapt altijd met z'n raam open(1e verdieping, 8 meter verderop), maar heeft tot op heden niet geklaagd. Staat er al vanaf eind januari.Andere buur woont ook naast ons, maar dan achter een 1,80mtr hoge muur.
En idd sta je er naast, dan hoor je 'm brommen bij meer dan 450watt, een paar meter verderop hoor nauwelijks iets of helemaal niet.
ik heb er ondertussen wel een soort bijenkorf alla climeleon overheengezet
Hier begon in de zomer een buurman 3 huizen verderop er over, nou die gaat nooit wat horen kan ik je melden.
Ah het is ook niks kwa geluid, een auto door de straat is al 2x zoveel geluid, nou prima hoor. Maar ik kan me voorstellen als je sww maakt hij op hoger rpm draait voor langere tijd dat dat storend kan zijn dus dat gaan we maar niet doen.
Vandaag eens een 2 tal stops op een dag ingesteld, eens kijken of het merkbaar gaat zijn en of er een besparing uit voort komt.
Van 0:00-07:00 en 17:00-19:00 al denk ik dat die nachtstop beter van 05:00-09:00 kan zijn omdat het dan op zijn koudst is buiten.
Grappig, ik heb destijds (dat was allemaal in 2013 toen ik mijn eigen WP aan het aanschaffen was) ook een model gemaakt met gecombineerd gas en WP, afhankelijk van een drempelwaarde waar beneden gas werd gebruikt. Dat kun je hier zien:Tomexergie schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 13:53:
[...]
Mooi rapport Jan. Ik heb al 2 jaar geleden een model gemaakt met het KNMI referentiejaar uurlijkse gegevens voor woning en WP.
Nachtverlaging zoals in jouw rapport beschreven heb ik daar (nog) niet in omdat ik dacht dat dit bij een goed geisoleerde woning weinig opleverde.
Nu ik praktijkgegevens heb kan ik de parameters zo instellen dat de SCOP overeen komt met de metingen en krijg zo een realistisch beeld voor b.v. de ELGA bezitters:
WP stopt Tb<-2C dan dekking 88% SCOP 4,3 (Gebaseerd op COP meting dus incl defrots stand by enz)
Extrapolatie naar:
WP stopt Tb<4C dan dekking 65% SCOP 4,9
De ELGA grens van Tb<4C levert maar liefts 23% minder dekking door de WP op maar de SCOP gaat wel naar 4,9. Geen problemen met defrosts, bi-valent gebruik, bijna altijd goed maar mijn doelstelling is om zoveel mogelijk aardgas te vermijden dus de -2C grens is acceptabel.
Ik zal als het wat rustiger is op het forum de jaar belasting grafieken laten zien.
http://www.few.vu.nl/~wai/Papers/SENMAS13heatpump.pdf
Ik heb o.a. bekeken voor welke drempelwaarde de (gecombineerde) stookkosten het laagst zijn (daar kwam -4 a -5 graden uit), en ook hoe laag de watertemperatuur moet zijn om het helemaal in het voordeel van de WP te laten uitvallen (was 40 a 45 graden).
Mede op grond hiervan heb ik bedacht dat het geen zin heeft de gasketel er nog bij te houden en de knoop doorgehakt om het gas de deur uit te doen. In die tijd durfden installateurs vrijwel niet te adviseren om zonder de gas backup te gaan omdat het vooroordeel sterk heerste dat warmtepompen onder 0 niet goed zouden functioneren..
[ Voor 8% gewijzigd door Jan Treur op 31-12-2016 17:25 ]
Voordeel is dat hij minder in het zicht hangt.
Tevens maar een paar meter van de binnenunit en de verwarmingsketel.
Op het platdak van de dakkapel is hij waarschijnlijk eerder hoorbaar in de slaapkamer.
Zo zie je maar weer, er is in 3 jaar tijd weinig veranderd.Jan Treur schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 17:17:
[...]
Grappig, ik heb destijds (dat was allemaal in 2013 toen ik mijn eigen WP aan het aanschaffen was) ook een model gemaakt met gecombineerd gas en WP, afhankelijk van een drempelwaarde waar beneden gas werd gebruikt. Dat kun je hier zien:
http://www.few.vu.nl/~wai/Papers/SENMAS13heatpump.pdf
Ik heb o.a. bekeken voor welke drempelwaarde de (gecombineerde) stookkosten het laagst zijn (daar kwam -4 a -5 graden uit), en ook hoe laag de watertemperatuur moet zijn om het helemaal in het voordeel van de WP te laten uitvallen (was 40 a 45 graden).
Mede op grond hiervan heb ik bedacht dat het geen zin heeft de gasketel er nog bij te houden en de knoop doorgehakt om het gas de deur uit te doen. In die tijd durfden installateurs vrijwel niet te adviseren om zonder de gas backup te gaan omdat het vooroordeel sterk heerste dat warmtepompen onder 0 niet goed zouden functioneren..
Ik heb hier ook naar zitten gluren in den beginne.Leudal schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 17:24:
Zijn er die de buiten-unit tegen de schoorsteen hebben bevestigd, ik bedoel dan tussen het schuine dak en de schoorsteen.
Voordeel is dat hij minder in het zicht hangt.
Tevens maar een paar meter van de binnenunit en de verwarmingsketel.
Op het platdak van de dakkapel is hij waarschijnlijk eerder hoorbaar in de slaapkamer.
https://www.mupload.nl/img/iy9i06z8pzby7.jpg
Achteraf heel blij dat ik het niet gedaan heb.
Zal best wel goed geisoleerd zijn, maar horen doe je het toch in huis.
Nu lekker stil in huis en geluid zit buiten. (druk bezig met geluidsuitblaas/demping kast te maken)
Ik bedoel buiten tegen de schoorsteen met de ventilator richting de dakpannen.AUijtdehaag schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 17:45:
[...]
Ik heb hier ook naar zitten gluren in den beginne.
https://www.mupload.nl/img/iy9i06z8pzby7.jpg
Achteraf heel blij dat ik het niet gedaan heb.
Zal best wel goed geisoleerd zijn, maar horen doe je het toch in huis.
Nu lekker stil in huis en geluid zit buiten. (druk bezig met geluidsuitblaas/demping kast te maken)
Dat is toch geen pan, kijk naar de afmeting van zo'n ding.Leudal schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 17:54:
[...]
Ik bedoel buiten tegen de schoorsteen met de ventilator richting de dakpannen.
De zijde van de gemetselde schoorsteen is een meter breed en de ventilator blaast richting de dakpannen.Rol-Co schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 17:56:
[...]
Dat is toch geen pan, kijk naar de afmeting van zo'n ding.
Heb je een warmtemeter? Zo ja, wat is het geleverde vermogen, de Taanvoer en Tretour en de flow?Maikie18 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 16:06:
Vrouw heeft het koud en wil de hr ketel aanzetten. Het is op dit moment 20.2 binnen.Ik zette de lo temp op 55 maar de aanvoer bleef 32 dus toen ik maar de hi op 55 gezet want ik dacht al eerder gemerkt te hebben dat die andersom werkte maar ook nu blijft aanvoer op 32 staan. Het is 1 graad buiten dus ik dacht misschien maar de lo op +5 instellen i.p.v. -5 maar ook nu blijft hij op 32 staan.
Wat gaat er niet goed?
Hoe snel verwacht je dat de Taanvoer op moet lopen? Het is geen HR-ketel.
Als de WAF het koud heeft, ben je waarschijnlijk al te laat met het opregelen van de WP. Verzin een list
Verwijderd
Thanks, ongeveer zelfde verhouding, nu nog zien of ik met 5 red wat jij met 7.5kW doet, heb de gas CV op butaan achter de hand, eigenlijk alleen voor SWW gebruik bedoeld.develdonk schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 16:48:
[...]
FYI: ik vervang 1.441m3 gas (enkel ruimteverwarming) door 3.114 kwh hier met ecodan 7,5kw
Hij kan zich ook vergissen, ik wordt 'snachts om 04.00 uur ook wel 's wakker van achtergrondlawaai als de wind uit de 'verkeerde'richting komt.Rol-Co schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 17:07:
[...]
Netjes
Hier begon in de zomer een buurman 3 huizen verderop er over, nou die gaat nooit wat horen kan ik je melden.
Ah het is ook niks kwa geluid, een auto door de straat is al 2x zoveel geluid, nou prima hoor. Maar ik kan me voorstellen als je sww maakt hij op hoger rpm draait voor langere tijd dat dat storend kan zijn dus dat gaan we maar niet doen.
Vandaag eens een 2 tal stops op een dag ingesteld, eens kijken of het merkbaar gaat zijn en of er een besparing uit voort komt.
Van 0:00-07:00 en 17:00-19:00 al denk ik dat die nachtstop beter van 05:00-09:00 kan zijn omdat het dan op zijn koudst is buiten.
Maar 3 huizen verder op lijkt me wat ver gaan, tenzij het een steeg met 'uitstekende' akoestische eigenschappen betreft, of de buitenunit staat over een plat dak alle kanten op te brommen,
Het lijkt mij geen fraai gezicht, en flink doordreunen in de muur waar de schoorsteen op staat.Leudal schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 18:01:
[...]
De zijde van de gemetselde schoorsteen is een meter breed en de ventilator blaast richting de dakpannen.
En dan heb ik het nog niet eens over hoe je hem daar krijgt, 50kg het dak op, maar misschien is je huis niet zo hoog dus dat kan eenvoudig zijn.
Hij had nog geen seconde gedraaidamarkest schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 18:17:
[...]
Hij kan zich ook vergissen, ik wordt 'snachts om 04.00 uur ook wel 's wakker van achtergrondlawaai als de wind uit de 'verkeerde'richting komt.
Maar 3 huizen verder op lijkt me wat ver gaan, tenzij het een steeg met 'uitstekende' akoestische eigenschappen betreft, of de buitenunit staat over een plat dak alle kanten op te brommen,

na dan heeft ie niks te doen en volgt alles in de buurt waar ie over kan pissen of zoiets.
Ik zou zeggen meet de werkelijk geproduceerde decibels en vergelijk die met de plaatselijk geldende regels mbt nachtrust.
Zijn er al wat mensen die ervaring hebben met de Climeleon-omkasting? Neemt wat ruimte maar kan ws wel wat betekenen mbt geluid produktie. Ik heb zelf een soortgelijke omkasting gemaakt, maar dat is meer voor 't oog dan voor 't oor. Zit weinig geluidabsorberend spul in.
Maar ik weet zeker dat een hoop ergernis over geluid ook tussen de oren zit. Geluid van en ander is altijd erger dan dat van jezelf.
climeleon is leuk maar doet volgens mij niet zoveel.... heb hem hier staan en de looks zijn echt 1000% beter dan zo'n lelijke kast (doet me altijd denken aan italie/spanje als je op vakantie bent en de hele gevel hangt ermee vol. vwb geluidsreductie... zowel elga als ecodan maken al weinig geluid dus ja je hoort het en nee niemand heeft er last van. Als je er niet op gaat zitten luisteren hoor je het niet...amarkest schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 18:34:
[...]
na dan heeft ie niks te doen en volgt alles in de buurt waar ie over kan pissen of zoiets.
Ik zou zeggen meet de werkelijk geproduceerde decibels en vergelijk die met de plaatselijk geldende regels mbt nachtrust.
Zijn er al wat mensen die ervaring hebben met de Climeleon-omkasting? Neemt wat ruimte maar kan ws wel wat betekenen mbt geluid produktie. Ik heb zelf een soortgelijke omkasting gemaakt, maar dat is meer voor 't oog dan voor 't oor. Zit weinig geluidabsorberend spul in.
Maar ik weet zeker dat een hoop ergernis over geluid ook tussen de oren zit. Geluid van en ander is altijd erger dan dat van jezelf.
ook wel typisch dat isolatie in de climeleon gewoon glaswol is ipv speciaal akoestiek dempend materiaal... niet heel handig van ze... maar ik kocht hem ook enkel voor de looks
Ik hoef niets te ondernemen hoor, hij staat hier vanaf oktober aan en het is geen geluid, ook mede omdat hij 90% van de tijd op 48% (25Hz) draait.amarkest schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 18:34:
[...]
Glaswol is uitstekend voor bepaalde tonen. Hier van gemeente extra geluid isolatie gekregen tegen het dak en is het ook voor gebruikt omdat het zacht is en zo de geluids golven dempt / afremtdeveldonk schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 18:37:
[...]
climeleon is leuk maar doet volgens mij niet zoveel.... heb hem hier staan en de looks zijn echt 1000% beter dan zo'n lelijke kast (doet me altijd denken aan italie/spanje als je op vakantie bent en de hele gevel hangt ermee vol. vwb geluidsreductie... zowel elga als ecodan maken al weinig geluid dus ja je hoort het en nee niemand heeft er last van. Als je er niet op gaat zitten luisteren hoor je het niet...
ook wel typisch dat isolatie in de climeleon gewoon glaswol is ipv speciaal akoestiek dempend materiaal... niet heel handig van ze... maar ik kocht hem ook enkel voor de looks
1 PVoutput . Dongen NB
16 mm ,verdeelt over twee groepen
1 PVoutput . Dongen NB
Vast welreneeke1970 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 18:54:
Zo mijn klus karwei is weer stukje klaar. 110 meter vv slang vast geknoopt op 11m2 badkamervloer, zou dat genoeg zijn?
16 mm ,verdeelt over twee groepen
En lekker dat dat is
Weg met die radiatoren.
Welke materialen zijn theoretisch het meest geschikt om comporessor geluid te dempen?
Nou het vrouwtje wil toch een handdoek warmer, dus ik wil vanaf buffer naar radiator en daarvan de retour naar vv die dan een eigen thermostaat krijgt. Voor zekerheid wel bypass over die radiatorRol-Co schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 19:08:
[...]
Vast wel
En lekker dat dat isik heb 25 m op 3,5 m2 of zoiets, echt veel eerder moeten doen.
Weg met die radiatoren.
1 PVoutput . Dongen NB
Daarnaast heb ik een jaga ltv met 6 ventilatoren en chinese temp switch, werkt perfect. Als hij aan of uit schakeld weet ikdat de wp aan of uit staat
dunklefaser schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 11:06:
[...]
Mijn situatie is toch wat anders:
Bij mij hangt de pompschakelaar in de onverwarmde garage boven de verdeler. Op dit moment nog 8,3 °C, in de zomer misschien 26 °C (als ik de garagedeur open laat staan). De pompschakelaar gaat bij 28 °C aan en bij 26°C weer uit.
- Maar ik schakel de pompschakelaar sowieso nog apart via mijn AVM DECT!200 plug.
Dus buiten het stookseizoen is hij spanningsloos, behalve een keer per maand om vast zitten van de pomp te voorkomen (via Googlekalender)
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Installateurs moeten rekenen met een buitentemperatuur van -10 een daarbij ruimtes op 22 en 18 graden boven. Een installatie moet dat dan warm kunnen houden. Met de CV ketels kan en kon dat vrij gemakkelijkGadgets schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 19:46:
[...]
Betreft nieuwbouw dus ik heb geen enkel idee van gasverbruik...
Dat soort temperaturen is het natuurlijk niet elke dag.
Bij warmtepompen wordt met een factor gerekend ben ff de naam kwijt
Ik zou juist rekening houden met extra factoren als wind en ligging van de woning. Is het ook nog vrijstaand dan heb je geen voordeel van buren die stoken.
Een niet al te grote nieuwbouw epc 0.4 zal in het algemeen niet boven de 1500 m3 gas verbruiken. Voor douchewater zit daar bij 2 personen 200 m3 gas bij in.
Heb je pubers in huis reken dan met 1m3 per dag voor warm water.
Die 1500 m3 vertaalt zich in 3500 kWh stroom voor een l/w warmtepomp. Een wp van 5 kWh moet het kunnen doen.
Ja is ook zo. Epc 0.4 .....ik wil de RC waarden weten!Grolsch schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 22:49:
Een epc betekening is een commercieel dingetje om bouwvergunning te kunnen krijgen.
Als je het echt wil weten moet je een warmteverlies (transmissie) berekening laten maken.
Heb ik ook laten maken, kost wel ongeveer 200 maar dan weet je hoe het echt zit, per ruimte.
Het lijkt gewoon te werken. Wat de flow is weet ik niet dat gaan we merken. Wat is het voor een pomp zo'n grundfos ... schoepen? Centrifugaal? Iemand ervaring mee als zo'n pomp uitstaat ( wat de doorlaat dan nog is)
Verwijderd
Acousticus inhuren. Job done. Opnames maken van het geluid en deze in tegenfase afspelen. Saldo geluid 0.amarkest schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 19:40:
klus voor hajeetje:
Welke materialen zijn theoretisch het meest geschikt om comporessor geluid te dempen?
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2016 20:51 ]
Retour dicht?Knowbody schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 20:21:
Ik heb de verdeler in LTV mode gezet (retour mixventiel dicht) en nu ook nog eens de pomp ervan uitgeschakeld. Anders werd die te actief en trok al het water naar zich toe ten koste van andere verbruikers...
Het lijkt gewoon te werken. Wat de flow is weet ik niet dat gaan we merken. Wat is het voor een pomp zo'n grundfos ... schoepen? Centrifugaal? Iemand ervaring mee als zo'n pomp uitstaat ( wat de doorlaat dan nog is)
Als je die retour dicht zet loopt zowel aanvoer meter als retour meter op naar dezelfde waarde, je verdeler is hydraulisch neutraal dus zonder pomp gebeurd daar zeer weinig, en zeker met de retour dicht.
Mijn oude verdeler had ook een ventiel (imbus) in de retour, dat is altijd volgens mij anders gaat er te snel warm terug naar de ketel waardoor hij uit ging. (Uit de tijd nog niet modulair)
Hydraulisch aktief, je kan met een ltv verdeler volledig aanzuigen vanaf de aanvoer en dan alleen via je vloer retour. Hiermee creeer je een gigantische flow en kan je met lage aanvoer toe.Rol-Co schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 20:43:
[...]
Retour dicht?En hoe moet het afgekoelde water dan weer bij de wp komen?
Als je die retour dicht zet loopt zowel aanvoer meter als retour meter op naar dezelfde waarde, je verdeler is hydraulisch neutraal dus zonder pomp gebeurd daar zeer weinig, en zeker met de retour dicht.
Mijn oude verdeler had ook een ventiel (imbus) in de retour, dat is altijd volgens mij anders gaat er te snel warm terug naar de ketel waardoor hij uit ging. (Uit de tijd nog niet modulair)
Warmtemeter helaas pas 1e week 2017. Vermogen kan ik ook pas vanaf 1e week 2017 precies zien ik schat nu toch bijna 2000W. Taanvoer 35 en Tretour 31, flow weet ik ook niet.jaari schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 18:10:
[...]
Heb je een warmtemeter? Zo ja, wat is het geleverde vermogen, de Taanvoer en Tretour en de flow?
Hoe snel verwacht je dat de Taanvoer op moet lopen? Het is geen HR-ketel.
Als de WAF het koud heeft, ben je waarschijnlijk al te laat met het opregelen van de WP. Verzin een list
Ik heb ze de tuin laten vegen 10 minuten daarna heb ik ze niet meer gehoord
Kuch....ik...kuch...heb...kuch...ltv....verdeler...kuch.koevlaas2 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 21:08:
[...]
Hydraulisch aktief, je kan met een ltv verdeler volledig aanzuigen vanaf de aanvoer en dan alleen via je vloer retour. Hiermee creeer je een gigantische flow en kan je met lage aanvoer toe.
Maar een gewone htv verdeler heeft wel een ventiel in de retour maar nog niet gezien dat je de aanvoer en retour kan scheiden.
http://www.vloerverwarmin...e/regelunit-verdeler.html
[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 31-12-2016 21:32 ]
Een HT verdeler kan je ombouwen naar aktief, maar dan heb je geen pomp die zuigt als lassie.Rol-Co schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 21:23:
[...]
Kuch....ik...kuch...heb...kuch...ltv....verdeler...kuch.![]()
Maar een gewone htv verdeler heeft wel een ventiel in de retour maar nog niet gezien dat je de aanvoer en retour kan scheiden.
http://www.vloerverwarmin...e/regelunit-verdeler.html
Knowbody schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:43:
[...]
Aha deze wilde ik ook nog met jullie delen: ik heb de sensor oftewel de aan uit van de verdeler pomp er tijdelijk tussen uit. Die sensor reageert niet bij lage temperaturen en dan komt de pomp niet in. Pomp dus rechtstreeks op de WCD aangesloten. 7x24
Na het stookseizoen gaat die energiebespaarder er weer tussen
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Volgens mij is het vaak andersom, een ltv ontworpen verdeler kan je neutraal maken voor htv.koevlaas2 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 21:34:
[...]
Een HT verdeler kan je ombouwen naar aktief, maar dan heb je geen pomp die zuigt als lassie.
De htv verdelers kunnen vaak niet ltv en wat wil je met de pomp doen, dat zit toch in de weg.
Rol-Co schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:45:
[...]
Ik denk ook niet dat een pompschakelaar handig is met een warmtepomp
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Mijn 5 groeps HT verdeler heeft 15 mm aanvoer, dat gaat 'm niet worden bij ombouw naar LTV.Rol-Co schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 21:41:
[...]
Volgens mij is het vaak andersom, een ltv ontworpen verdeler kan je neutraal maken voor htv.
De htv verdelers kunnen vaak niet ltv en wat wil je met de pomp doen, dat zit toch in de weg.
Pomp zit dan useless maar niet in de weg.
Rol-Co schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:57:
@arnold & koevlaas2
Een 2 tal filmpjes gemaakt van de vloerverdeler temperaturen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Warmtepomp uit op std-by
YouTube: Vloer temperatuur
Warmtepomp aan voor een kwartiertje
YouTube: Vloer temperatuur2
Temperatuur instelling van de warmtepomp is 30 graden.
Daarom, L kan wel H maar H kan geen Lkoevlaas2 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 21:45:
[...]
Mijn 5 groeps HT verdeler heeft 15 mm aanvoer, dat gaat 'm niet worden bij ombouw naar LTV.
Inderdaad, met de duims kranen met temp meter, kost niet te gek veel bij pumpendiscounter.dearnnold schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 21:53:
Ik ben meer dan overtuigd. Oventrop verdeler als ik het goed gezien heb?
[...]
Zonder warmtemeter wordt het gokken. En 2000W; is dat thermisch of electrisch?Maikie18 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 21:11:
[...]
Warmtemeter helaas pas 1e week 2017. Vermogen kan ik ook pas vanaf 1e week 2017 precies zien ik schat nu toch bijna 2000W. Taanvoer 35 en Tretour 31, flow weet ik ook niet.
Ik heb ze de tuin laten vegen 10 minuten daarna heb ik ze niet meer gehoord
Zelf heb ik een 5kW Pana en ongetwijfeld is het instel menu iets anders.
1. Weet je zeker dat de nieuwe instellingen in het systeem geaccepteerd zijn? Je kunt (bij mij althans) de instellingen ook controleren.
2. Er staat me iets bij dat de WP uit moet staan, voordat de stooklijn veranderd kan worden. Daar is mijn handleiding niet erg duidelijk over.
Als (na de check) blijkt dat de stooklijn echt is veranderd, maar er gebeurt niets op afzienbare termijn, heb je toch echt een warmtemeter nodig om verder te kijken.
Maar werken in de tuin is ook een goed alternatief.
Nee de retour is natuurlijk niet dicht. Het mix ventiel is dicht. Geen menging dus. Welke wel maar de pomp dit uit staat houdt de flow tegen.Rol-Co schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 20:43:
[...]
Retour dicht?En hoe moet het afgekoelde water dan weer bij de wp komen?
Zet ik de pomp aan dan wordt de verdeler hydraulisch actief ipv neutraal en trekt alle aanvoer naar zich toe zodat andere gebruikers ( de verdeler die ernaast zit o.a.) niets met krijgt.
Dit is een speciaaltje deze verdeler. ..
Maar het werkt dus niet. Ik kan het best de pomp eruit slopen. Bypass erin.
Ben bang dat de pomp weer aan moet de vloer lijkt af te koelen.
Kan je de aanvoer niet iets afknijpen ? Eventueel de mix toch een stukje open.Knowbody schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 22:53:
[...]
Nee de retour is natuurlijk niet dicht. Het mix ventiel is dicht. Geen menging dus. Welke wel maar de pomp dit uit staat houdt de flow tegen.
Zet ik de pomp aan dan wordt de verdeler hydraulisch actief ipv neutraal en trekt alle aanvoer naar zich toe zodat andere gebruikers ( de verdeler die ernaast zit o.a.) niets met krijgt.
Dit is een speciaaltje deze verdeler. ..
Maar het werkt dus niet. Ik kan het best de pomp eruit slopen. Bypass erin.
Ben bang dat de pomp weer aan moet de vloer lijkt af te koelen.
Ja klopt dat is het spelkoevlaas2 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 22:55:
[...]
Kan je de aanvoer niet iets afknijpen ? Eventueel de mix toch een stukje open.
Die 15 mm wellicht is dat onderdeel van de problemen die je hebt met traagheid etc.koevlaas2 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 21:45:
[...]
Mijn 5 groeps HT verdeler heeft 15 mm aanvoer, dat gaat 'm niet worden bij ombouw naar LTV.
Ik denk inderdaad dat de instellingen gewoon niet doorgevoerd waren. Ik verander dit telkens terwijl de WP aan staat. 5 seconden op set en dan kun je bepaalde instellingen wijzigen en ik sluit het menu met cancel. Als je dezelfde handelingen nog een keer uitvoert dan staan de nieuwe waardes er nog wel maar wellicht zijn die dan toch niet doorgevoerd.jaari schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 22:35:
[...]
Zonder warmtemeter wordt het gokken. En 2000W; is dat thermisch of electrisch?
Zelf heb ik een 5kW Pana en ongetwijfeld is het instel menu iets anders.
1. Weet je zeker dat de nieuwe instellingen in het systeem geaccepteerd zijn? Je kunt (bij mij althans) de instellingen ook controleren.
2. Er staat me iets bij dat de WP uit moet staan, voordat de stooklijn veranderd kan worden. Daar is mijn handleiding niet erg duidelijk over.
Als (na de check) blijkt dat de stooklijn echt is veranderd, maar er gebeurt niets op afzienbare termijn, heb je toch echt een warmtemeter nodig om verder te kijken.
Maar werken in de tuin is ook een goed alternatief.
Hier de pomp uit de HT verdeler verwijderd en aanvoer-retour rechtstreeks (stukje 22mm cv buis) op systeem (28mm) aangesloten. Meet pas sinds kort de flow, kan dus geen gegevens ten tijde van een meng verdeler geven. Momenteel pompstand op 1 v d Panasonic 5kW en dit geeft een flow van c.a. 910l p/u.
die rechtstreeks en ongehinderd de vloer ingaat. Volgende stap is misschien wel om per groep te gaan regelen, kan flow per groep (nog) niet controleren.
@ Domba, jij regelt de 6kW ook op c.a.900l p/u. is hier een verhouding voor bijv. 6kW 900l p/u. 5kW 800l p/u.?
Niet cancel natuurlijk, maar afsluiten met set anders slaat hij niet op. Wp hoeft niet uitMaikie18 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 09:50:
[...]
Ik denk inderdaad dat de instellingen gewoon niet doorgevoerd waren. Ik verander dit telkens terwijl de WP aan staat. 5 seconden op set en dan kun je bepaalde instellingen wijzigen en ik sluit het menu met cancel. Als je dezelfde handelingen nog een keer uitvoert dan staan de nieuwe waardes er nog wel maar wellicht zijn die dan toch niet doorgevoerd.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik vond de veranderingen die je wilde invoeren overigens wel erg fors. Nu ging ik ervan uit dat je eerst geprobeerd hebt om kleinere veranderingen in te voeren en toen dat niet lukte, de wijzigingen steeds extremer werden.Maikie18 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 09:50:
[...]
Ik denk inderdaad dat de instellingen gewoon niet doorgevoerd waren. Ik verander dit telkens terwijl de WP aan staat. 5 seconden op set en dan kun je bepaalde instellingen wijzigen en ik sluit het menu met cancel. Als je dezelfde handelingen nog een keer uitvoert dan staan de nieuwe waardes er nog wel maar wellicht zijn die dan toch niet doorgevoerd.
De eerste paar weken na installatie van de WP ben je nog wel bezig met (als het goed is) steeds kleinere wijzigingen aan de stooklijn, als het eenmaal goed loopt, ga je kleine verschuivingen (met de "shift" functie) doen. Dat gaat veel makkelijker en daarvoor hoeft de WP ook niet uit.
ik gebruik hier gewoon HT verdelers voor mijn warmtepomp. Enige wat jammer is, is dat de pomp op de verdeler ook loopt en dat kost ook stroom. Dus er zijn ook HT verdelers geschikt voor LTV. Bij andere woning heb ik de verdelers er uit gesloopt en er een LTV verdeler van Robot in gezet. Kost relatief weinig, aanvoer en retour op dezelfde hoogte (zoals ok vaak het geval is met HT verdeler) en dus prima geschikt voor renovatie. Je kunt ze overigens links en rechts aansluiten; dus ook handig
http://media.robot-vloerv...ler-lt-zwart-9-groeps.jpg
Ik gebruik een 20j oude HT WTH verdeler die gemodificeerd is.
als je de Tin ( secundaire) voor je vloer het zelfde wil hebben als de Primaire ( cv in) voor je verdeler
moet je Primaire flow hoger of gelijk zijn aan de flow over de vloer.
Ik heb de standaard 25-40 pomp gewisseld voor een 25-60 zodat er meer flow over de vloer komt.
verder zijn de standaard 15mm stalen toevoerleidingen en de standaard ventielen gewisseld voor kranen met zeer lage weerstand en 20mm uponor.
dit geeft primair ongv 700-900L en secundair 800L
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Ik krijg al behoorlijk wat gegevens binnen. Mar nu het wat kouder is geweest doet zich het probleem voor met de interne heater die een aantal WP's hebben.
A: Warmtemeting moet zonder interne elektrische heater (EH) of bijstook( HR)
B: Elektriciteits meting idem.
COP=A/B alleen voor de WP om te kunnen vergelijken!
A/B met beide inclusief elektrische heater geeft lagere COP
A/B met A incl EH en B zonder geeft te hoge COP
A/B met A zonder EH en B met EH geeft uiteraard een te lage COP.
Controleer s.v.p. de meting.
Ik heb beide pompen (heb twee verdelers) nu op stand 3
En zo min mogelijk knijpen die handel in de aanvoer en retour ?
Per groep heb ik wel balans gebracht door trial and error waterzijdig in te regelen.
Ik ben er mee aan het stoeien omdat een wp toch liever een lage delta T ziet.
Aanvoer 31 a 33
Retour 27
Goed ?
Als het voor jou werkt is het toch goed ?Knowbody schreef op zondag 1 januari 2017 @ 12:12:
Hoge flow is dus belangrijk bij een WP
Ik heb beide pompen (heb twee verdelers) nu op stand 3
En zo min mogelijk knijpen die handel in de aanvoer en retour ?
Per groep heb ik wel balans gebracht door trial and error waterzijdig in te regelen.
Ik ben er mee aan het stoeien omdat een wp toch liever een lage delta T ziet.
Aanvoer 31 a 33
Retour 27
Goed ?
er zijn hier genoeg die voor en tegen een hoge flow zijn
Ik zou zelf zeggen beter een te hoge flow als een te lage
Interne elektrische heater (EH) zit hier op een eigen groep met kWh meter, niks doen met deze loggegevens?Tomexergie schreef op zondag 1 januari 2017 @ 12:11:
Het beste in 2017.PUMP UP YOUR HEAT PUMP
Ik krijg al behoorlijk wat gegevens binnen. Mar nu het wat kouder is geweest doet zich het probleem voor met de interne heater die een aantal WP's hebben.
Helaas is de Multical 302 nog niet gemonteerd, kan daarom nog geen gegevens leveren.
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Verwijderd
Kunnen we als het goed is meteen de ondergedimensioneerde WPen en als we later meer installatie info hebben ook de ondergedimensioneerde afgiftesystemen, met relatief hoge Ta-Tr, identificeren.Tomexergie schreef op zondag 1 januari 2017 @ 12:11:
Het beste in 2017.PUMP UP YOUR HEAT PUMP
Niet helemaal, ik probeer ruim boven de 1000ltr/uur te blijven voor de 6kW, maar de flow zakt iets weg voor mijn monobloc's als deze meer vermogen gaan draaien als de buitentemp wat verder onder nul isOpgelder schreef op zondag 1 januari 2017 @ 10:03:
De beste wensen aan allen.
Hier de pomp uit de HT verdeler verwijderd en aanvoer-retour rechtstreeks (stukje 22mm cv buis) op systeem (28mm) aangesloten. Meet pas sinds kort de flow, kan dus geen gegevens ten tijde van een meng verdeler geven. Momenteel pompstand op 1 v d Panasonic 5kW en dit geeft een flow van c.a. 910l p/u.
die rechtstreeks en ongehinderd de vloer ingaat. Volgende stap is misschien wel om per groep te gaan regelen, kan flow per groep (nog) niet controleren.
@ Domba, jij regelt de 6kW ook op c.a.900l p/u. is hier een verhouding voor bijv. 6kW 900l p/u. 5kW 800l p/u.?
De adviesflow is voor Pana Mono 5kW=900ltr/uur; 6kW=1000ltr/uur en 9kW=1600ltr/uur
De basis daarvoor is vrij simpel
-1ltr water 1 graad verhogen kost gemiddeld 4,186kJ energie
- E = P x t ofwel 5kWh =18000kJ, 6kWh=21600kJ en 9kWh=32400kJ
- Om die energie met een dT=5 te transporteren in een uur dan heb je respectielijk 860, 1032 en 1548 ltr nodig in een uur.
Nu is het afgeven vermogen van de monoblocs niet over het gehele bereik van 15 tot -15C steeds gelijk omdat in stapjes het vermogen van de compressor wordt vrijgegeven en je beter iets er boven kunt zitten, mits het niet te veel extra vermogen voor de circulatiepomp kost, want die panasonic circulatiepomp is niet bepaald de zuinigste
Zo is bij beide van mijn 6kW dat er extra vermogen beschikbaar komt bij een buitentemperatuur van -4 op de controler (in werkelijkheid is dat ergens tussen -4 en -5C omdat de NTC temperatuursensors in monobloc iets afwijken ) het verbruik van 1800 naar 2400W gaat en dT richting 6 gaat omdat ik anders het vermogen niet kwijt kan met flow net boven 1000ltr/uur omdat er momentaan 7,2-7,3kW beschikbaar is op max zolang WP niet terugschakeld naar deellast
Waarom zou hij bij -4 en -5 ineens meer vermogen gaan trekken, dat klinkt of hij op 1800W zijn aanvoer temperatuur niet kan halen en daardoor harder gaat lopen, daarom word je dT ook 6 graden (groter)Domba schreef op zondag 1 januari 2017 @ 12:53:
[...]
Zo is bij beide van mijn 6kW dat er extra vermogen beschikbaar komt bij een buitentemperatuur van -4 op de controler (in werkelijkheid is dat ergens tussen -4 en -5C omdat de NTC temperatuursensors in monobloc iets afwijken ) het verbruik van 1800 naar 2400W gaat en dT richting 6 gaat omdat ik anders het vermogen niet kwijt kan met flow net boven 1000ltr/uur omdat er momentaan 7,2-7,3kW beschikbaar is op max zolang WP niet terugschakeld naar deellast
Het vermogen kan je dan best nog wel kwijt met 1000l/u aangezien dat op die temperatuur geen 7,2kW is, daarom schakeld hij niet terug naar deellast..... Je komt vermogen te kort.
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic