Oxellaar schreef op maandag 26 december 2016 @ 09:51:
[...]
Nee, een qualityflow, of demandflow van Itho is niet bepaald stil. Maar dat is geen enkele wtw, zeker vraaggestuurd niet.
Als er iemand in de nacht of laat op de avond een douche pakt, dan hoor je de wtw flink wat geluid maken. Het nadeel van vraaggestuurd is dat je zelf geen invloed hebt op het doen en laten van de wtw. Nu verschilt het sterk per woning hoeveel geluid je hebt, maar geruisloos zijn ze zeker niet. De centrale inblaas wordt vaak op de overloop of in trapgat aangebracht. Qua ventilatie geen verkeerde plek, maar een uitblaast die flink geluid kan produceren wil je daar eigenlijk niet (midden in de nacht)
Maar nogmaals, het verschilt enorm qua type woning, houtskeletbouw of steen bijvoorbeeld en gebruik van de bewoners.
Hier wou ik dan toch een beetje off-topic op reageren.
Zelf heb ik een Zehnder Whr 930 die vraaggestuurd is op CO2 in de woonkamer en op RV in de badkamer.
Je kan je vraagsturing instellen/beperken.
De CO2 sensor mag tot 100% uitsturing gaan, die eigenlijk alleen gehaald wordt bij een hok vol mensen zoals een verjaardag.
Gemiddeld doet hij 30 tot 40% in onze woonsituatie (2 personen, rokend en een hijgende hond) en is daardoor nagenoeg niet te horen.
Alleen als we koken gaat de afzuigkap aan (lees, wtw op 100%) en daarbij hoeft de tv niet harder.
De RV sensor in de badkamer heb ik begrenst op 70% vermogen, hiermee blijft hij continuer afzuigen en beperkt geluid wat zeker niet storend is.
Na 15 minuten is de RV zodanig gezakt dat de wtw onder de 45% blijft nadraaien.
Het valt en staat ook bij de dimensionering van je buizen

Hier is het allemaal 150 mm en bij de splitsing gaat het naar 125mm tot aan de ventielen.
Wel heb ik hem niet als centrale inblaas in de trapgat oid, misschien scheelt dat ook.
Dan heb je 1 inblaaspunt waar +- 300m3/h door moet.
Ik heb zelf 7 inblaaspunten waar ik die 300m3/h op verdeel, hierdoor heb ik geen geluidshinder/'tochtklachten'

Alles staat of valt met de manier van dimensioneren/installeren, maar dat weet je zelf denk ik ook wel
Dat ik las dat AUijtdehaag een ontvochtiger in huis had, zag ik hem al sjorre met pakken absorbent korrels