0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Juist die, condensor uit, of verdamper uit, is een temperatuur waar je echt wat mee kunt. Ook de stand van het expansieventiel moet gelijktijdig bekeken worden.Knowbody schreef op zondag 25 december 2016 @ 12:23:
Hier wordt wel een gastemperatuur in display getoond maar dat is de retour (genaamd koelmiddel temperatuur)
Persgas zegt niet zo bijzonder veel.
En dan nog, temperatuur zonder drukmeting zegt heel weinig over het wel of niet goed functioneren.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Bij een installateur ben je inderdaad snel € 10.000 - 12.000 kwijt voor een warmtepomp en een boilervat voor het warme water. Natuurlijk dan met de volledige garantie op de hele installatie.StecaGrid schreef op zondag 25 december 2016 @ 13:07:
[...]
Het liefst besteed ik alles uit. Voorwaarde is dat de gasaansluiting verdwijnt. Ik zit nu op een natuurlijk moment dat mijn cv 15 jaar oud is. Het liefste kies ik direct voor ltv / low h2o connectoren vanwege de betere en snellere warmteoverdracht.
Maar zou je dan kiezen voor een warmtepomp geïntegreerd in het boilervat met enkele elektrische verwarmingselementen voor piekvermogen?
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
koevlaas2 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:32:
[...]
Wat ga je eraan doen, verplaatsen of net als crazyharrie en wodan in een hokje zetten?
Kopt, ik had vanmorgen dat de woonkamer nog een tiende in temperatuur zakte terwijl de WP al een tijdje draaide. Vandaag gaat het overigens bijzonder snel, de temperatuur is al opgelopen tot 20c en ik verwacht dat de WP straks zelfs uitgaat.
De nachtverlaging is min of meer gedwongen, ik wil mijn buren geen overlast bezorgen.
Mooi dashboard van domoticz! Wil ik straks ook als ik klaar ben met bouwen en installeren.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Ja en dan met 800 x 0.6 = 480 aan gasverbruik heb je een terugverdientijd wat nergens meer over gaat.Beatman schreef op zondag 25 december 2016 @ 13:56:
[...]
Bij een installateur ben je inderdaad snel € 10.000 - 12.000 kwijt voor een warmtepomp en een boilervat voor het warme water. Natuurlijk dan met de volledige garantie op de hele installatie.
Kan dus niet uit zo'n rigoureuze investering. Dit soort bedragen gaan ook nergens over. Zo high tech is een WP allang niet meer. Dat rechtvaardigt zulke bedragen 10-12k simpelweg niet!
Als je nu toe bent aan nieuwe ketel.. nou ja ik heb het al gezegd.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Dat klopt, maar toch snel 700 tot 800 euro per jaar inclusief vastrecht. Ik vind een combi warmtepomp een halve oplossing. Dan liever de desinvestering van een cv ketel pakken.Knowbody schreef op zondag 25 december 2016 @ 13:54:
800 kuub gas verbruik is niet zo hoog dat je met een andere manier van verwarmen ineens heel veel geld over het houden.
Ik zou het simpel houden en te kiezen voor hybrid. Bijv. de Daikin Intergas.
Dan ben je voor een paar duizend klaar. Ik zeg dit omdat je nou eenmaal radiatoren hebt.
Over 10-15 jaar zien we wel weer. Dan zijn de technieken verbeterd en de kosten lager.
Nu wordt je eigenlijk een poot uitgetrokken voor een WP en boiler.
Als het nou 7,5 k kost, met 2,5 k subsidie en 1,5k vermeden kosten voor de cv dan ben ik met 3,5k meerinvestering klaar.
5 kW split systeem met boiler. Maar let op JAGA'S zijn niet goedkoop. Dat redt je dus niet met 7.5k
Maar je hebt een probleem: je gaat het niet trekken met radiatoren of je moet kiezen voor een hoog kWh verbruik. Dan win je niks. Leg dat eens uit aan de WAF
Kijk even wat een jaga kost bijv. Maar ook goed te vinden op mp enz.StecaGrid schreef op zondag 25 december 2016 @ 14:37:
Maar dan zou ik toch voor 250 euro per radiator naar ltv kunnen overstappen? Laat ik dan eens netto op 5k komen. 6 panelen erbij voor 2k. Dan zit ik op 10 jaar tvt. Niet heel super inderdaad, maar wel NOM
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Laat ik het zo zeggen ik vind het top dat je het overweegt danwel uit gaat voeren.StecaGrid schreef op zondag 25 december 2016 @ 14:37:
Maar dan zou ik toch voor 250 euro per radiator naar ltv kunnen overstappen? Laat ik dan eens netto op 5k komen. 6 panelen erbij voor 2k. Dan zit ik op 10 jaar tvt. Niet heel super inderdaad, maar wel NOM
Er zijn momenteel interessante subsidies. Wat zonnestroom erbij en de komende jaren kun je dankzij salderen een deel van de investering terug pakken.
Een tvt van 10 jaar is bijvoorbeeld bij isolatie altijd rendabel. Bij een technische installatie staat het ongeveer gelijk aan de levensduur ervan. Dat is dan de overweging. Maar hoe dan ook ookal verdien/bespaar je niets, groen is een mooie kleur
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
koevlaas2 schreef op zondag 25 december 2016 @ 18:29:
[...]
"3" Raadselachtige, ik schreef ga je er wat aandoen, aan het geluid s'nacht, wp verplaatsen of in een hok als crazyharrie?
3 ????
Er is wat geluid dat de constructie van het huis ingaat, ik ga de plasticdoppen die om de bouten zitten waarmee de buitenunit aan de ophangbeugel vastzit vervangen door rubber in de hoop dat dit nog wat geluid scheelt.
Ook verlaag ik de flow bij heel koud (0c of minder) en de temperatuur verlaag ik dan ook naar 30c (nu 32c).
De compressor valt dan wel mee qua geluid alleen de FAN blaast bij lage temperatuur nogal hard. Plaats voor een kast eromheen is er eigenlijk niet, wel kan er op diverse plaatsen nog een schot geplaatst worden waardoor toch iets geluid gedempt word.
Als er ooit nog een L/W pomp komt dan komt deze op een andere plaats, niet vanwege het lawaai maar dan ga ik denk ik voor > 10KW en de dubbele fan zou dan voor het keukenraam komen wat niet wenselijk is.
Of we gaan dan meteen voor W/W, dit lijkt me ivm koeling ook wel wat.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Condenseren van leidingen is daarbij een punt dus maar even zien tzt.
Bij w/w is koelen een verplicht nummer.
Ik hoop aankomend jaar een graad of 16 de vloer in te kunnen jagen, maar voor de rest is de totale installatie er niet op ingericht. Een lekker koele vloer moet toch ook aangenaam zijn. Waarschijnlijk blijft het bij een enkele keer, ik heb niet genoeg zonnestroom in voorraad om de hele zomer te koelen.Knowbody schreef op zondag 25 december 2016 @ 20:43:
Koelen stel ik me niet teveel van voor bij l/w. Kan wellicht aangenaam zijn bij een hittegolf.
Is 18 graden niet de grens ivm condenseren verdeler en leiding ?koevlaas2 schreef op zondag 25 december 2016 @ 20:46:
[...]
Ik hoop aankomend jaar een graad of 16 de vloer in te kunnen jagen, maar voor de rest is de totale installatie er niet op ingericht. Een lekker koele vloer moet toch ook aangenaam zijn. Waarschijnlijk blijft het bij een enkele keer, ik heb niet genoeg zonnestroom in voorraad om de hele zomer te koelen.
Stroom bewaar ik ook liever voor de winter idd!
Ja, zou kunnen, ik heb afgelopen zomer 18, 16, 15, 14 en 12 geprobeerd maar had last van pendelen behalve bij 12c toen kreeg ik een hoop condens.Knowbody schreef op zondag 25 december 2016 @ 20:53:
[...]
Is 18 graden niet de grens ivm condenseren verdeler en leiding ?
Stroom bewaar ik ook liever voor de winter idd!
Nu ik een veel grotere vloerflow heb proberen we het volgende zomer nogmaals maar dan met 18c.
Technisch gezien zit er toch geen verschil tussen koelen met een ww of lw wpKnowbody schreef op zondag 25 december 2016 @ 20:43:
Koelen stel ik me niet teveel van voor bij l/w. Kan wellicht aangenaam zijn bij een hittegolf.
Je jaagt koud water door de vloer.
Bij een ww wp is dat aanzienlijk goedkoper, maar technisch geen verschil toch
Met een bron temperatuur van 10c in de winter is de koudste dag ook een feest met verwarmen, ik zie dit wel zitten.Grolsch schreef op zondag 25 december 2016 @ 21:13:
[...]
Technisch gezien zit er toch geen verschil tussen koelen met een ww of lw wp
Vwb koelen, ja dit koelt bijna gratis en verder verschilt de techniek niet zoveel dacht ik.
Hier bijna de zelfde situatie, wij gaan voor de Elga maar blijven voorlopig koken op gas en houden dus de 14 jaar oude Nefit als backup. Om zoveel mogelijk van de warmtepomp gebruik te kunnen maken willen we nog gedeeltelijk wandverwarming aanleggen.Knowbody schreef op zondag 25 december 2016 @ 13:54:
800 kuub gas verbruik is niet zo hoog dat je met een andere manier van verwarmen ineens heel veel geld over het houden.
Ik zou het simpel houden en te kiezen voor hybrid. Bijv. de Daikin Intergas.
Dan ben je voor een paar duizend klaar. Ik zeg dit omdat je nou eenmaal radiatoren hebt.
Over 10-15 jaar zien we wel weer. Dan zijn de technieken verbeterd en de kosten lager.
Nu wordt je eigenlijk een poot uitgetrokken voor een WP en boiler.
Uuuh..bij ww hoeft er alleen een pomp te draaien. Bij lw moet ook de compressor en fan draaien je moet een temperatuur ontwikkelen die boven de buitentemperatuur ligt anders staat de wp de warme niet af.Grolsch schreef op zondag 25 december 2016 @ 21:13:
[...]
Technisch gezien zit er toch geen verschil tussen koelen met een ww of lw wp
Energetisch maakt dat nogal wat uit
Ook ik verbruikte maar zo'n 750m3 voor CV-verwarming en heb afgelopen eind januari een ELGA laten installeren. Tot op heden +90% gas bespaard op CV-verwarming. (geen WAR, geen buffervat, wel de 4gr beveiliging eraf gehaald).Leudal schreef op zondag 25 december 2016 @ 21:25:
[...]
Hier bijna de zelfde situatie, wij gaan voor de Elga maar blijven voorlopig koken op gas en houden dus de 14 jaar oude Nefit als backup. Om zoveel mogelijk van de warmtepomp gebruik te kunnen maken willen we nog gedeeltelijk wandverwarming aanleggen.
Voor mij werkt ie top.
Hoi Amarkest fijn dat de Elga zo goed werkt bij jouw.amarkest schreef op zondag 25 december 2016 @ 21:38:
[...]
Ook ik verbruikte maar zo'n 750m3 voor CV-verwarming en heb afgelopen eind januari een ELGA laten installeren. Tot op heden +90% gas bespaard op CV-verwarming. (geen WAR, geen buffervat, wel de 4gr beveiliging eraf gehaald).
Voor mij werkt ie top.
Er moeten hier nog zonnepanelen bij geplaatst worden, de 12 zonnepanelen ( Kingsun 185 wat ) uit 2010 zijn al terug verdient.
Als dit alles werkend is, is de energie rekening bijna nul straks.
12 graden.... Dat is behoorlijk laag. Als dat te lang doorgaat, dan kan er echt een laag condenswater op de vloer komen.koevlaas2 schreef op zondag 25 december 2016 @ 20:59:
[...]
Ja, zou kunnen, ik heb afgelopen zomer 18, 16, 15, 14 en 12 geprobeerd maar had last van pendelen behalve bij 12c toen kreeg ik een hoop condens.
Nu ik een veel grotere vloerflow heb proberen we het volgende zomer nogmaals maar dan met 18c.
Ooit een keer gezien doordat er een relais bleef plakken voor vrijgave koelen.... Alle meubels naar de maan.
Maar dat pendelen... Wat is de hoh afstand van de vloerverwarming? Voor koeling heb je een veel kleinere hoh afstand nodig dan voor verwarmen.
Dus bijvoorbeeld hoh 15 berekend voor verwarmen, is hoh 10 berekend om koelvermogen te halen.
Als koelen is meegenomen in de berekening van de vloerverwarming, dan is verwarmen een eitje ivm overcapaciteit aan slangen.
Dat snap ik, maar het koelen an sich gebeurd op dezelfde manier, koud water door de vloer. Dus waarom zou een ww wp beter koelenKnowbody schreef op zondag 25 december 2016 @ 21:25:
[...]
Uuuh..bij ww hoeft er alleen een pomp te draaien. Bij lw moet ook de compressor en fan draaien je moet een temperatuur ontwikkelen die boven de buitentemperatuur ligt anders staat de wp de warme niet af.
Energetisch maakt dat nogal wat uit
Achteraf gezien stonden de groepen op de vloerverdeler te ver dicht, ik draai met verwarmen nu met de boel meer open en verwacht dat ook het koelen geen probleem meer zal zijn. Mijn vloer zal net zoals deze nu koud retour levert in de zomer warm gaan terug leveren.Oxellaar schreef op zondag 25 december 2016 @ 22:15:
[...]
12 graden.... Dat is behoorlijk laag. Als dat te lang doorgaat, dan kan er echt een laag condenswater op de vloer komen.
Ooit een keer gezien doordat er een relais bleef plakken voor vrijgave koelen.... Alle meubels naar de maan.
Maar dat pendelen... Wat is de hoh afstand van de vloerverwarming? Voor koeling heb je een veel kleinere hoh afstand nodig dan voor verwarmen.
Dus bijvoorbeeld hoh 15 berekend voor verwarmen, is hoh 10 berekend om koelvermogen te halen.
Als koelen is meegenomen in de berekening van de vloerverwarming, dan is verwarmen een eitje ivm overcapaciteit aan slangen.
Aan mijn vloerverwarming is niets berekend, is nog orgineel HT uitvoering en destijds door mijzelf aangelegd. Wist ik veel, ik was verslaafd aan gas
Beter omdat:Grolsch schreef op zondag 25 december 2016 @ 22:39:
[...]
Dat snap ik, maar het koelen an sich gebeurd op dezelfde manier, koud water door de vloer. Dus waarom zou een ww wp beter koelen
W/W koelen is een stuk zuiniger in gebruik, de winst zit 'm dus vooral in de verbruikte kwh-en.
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
De kern van goede koeling is ontvochtiging, laat dat nou met een L/W WP (normaal gesproken) niet lukken. In tegenstelling met L/L, daar is altijd een condensafvoer in functie. Lees ontvochtiging, de kern van airco. I rest myt case.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Naast de comfortabele kamertemperatuur ook een super flow van 1211 l/min water? en
een royaal vermogen van 16,4W in de vloerverwarming.
Hoe bereken je dan de COP van 4,41?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
De cop wordt berekend door het afgegeven vermogen (kamstrup) gedeeld door het opgenomen vermogen (finder en youless)
@koelen met l/w WP. Ik heb een luchtontvochtiger, die heel het huis ontvochtigd. (draait mee met de luchtstroom van de ventilatie wtw, door een eigen luchtkanaal) Vandaar dat hier ook op alle verdiepingen vloerverwarming ligt (als het klaar is)
Alle leidingen zijn geisoleerd met Armaflex tot aan de verdelers toe.
[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-12-2016 08:40 ]
Bron van 10 graden is wel aan de hoge kant. Je moet dan in ieder geval goed dimensioneren. Ik zit nu op 9.4 graden en hij is recentelijk wat opgelopen, laagste deze winter dat ik heb gezien is 8.9.koevlaas2 schreef op zondag 25 december 2016 @ 21:22:
[...]
Met een bron temperatuur van 10c in de winter is de koudste dag ook een feest met verwarmen, ik zie dit wel zitten.
Vwb koelen, ja dit koelt bijna gratis en verder verschilt de techniek niet zoveel dacht ik.
Bij koelen draait alleen de pomp, bypass tov de compressor. Dus gewoon rechtstreekse uitwisseling van de bron met de warmte wisselaar.
wordt uiteraard bijgemengd. 10 graden de vloer in, is vragen om dweilen. Er gaat uiteindelijk iets van 18/19 graden de vloer in.Grolsch schreef op maandag 26 december 2016 @ 08:44:
Dat gaat toch ook condenserenOf wordt dat ergens gemengd bij ww wp
Ik vind ww ook de mooiste oplossing, maar dat was ons de meerprijs (+8k) niet waard. De geldbomen groeien niet tot in de hemel@huize grolsch
Ik verwacht van vloerkoeling met lw wp ook niet dezelfde resultaten als met een ll wp, maar met boven en beneden vloerverwarming moet het wel merkbaar zijn denk (en hoop) ik
Als ik het split wp buitendeel achter de garage zet, zou het dan zinvol zijn om vanaf fundament een ondersteuning omhoog te laten metselen zodat er 2 betonbalken voor de buitenunit zijn, en 2 zijmuren tot ruim boven de wp en dan een dakje erboven ?
Ik neem aan dat het dan ruim genoeg moet zijn zodat het lucht volume aan de zij, boven kant naar achter het wp buitendeel moet kunnen wat nodig is,
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Jij bouwt toch nieuw?Grolsch schreef op maandag 26 december 2016 @ 09:04:
Dat dacht ik al
Ik vind ww ook de mooiste oplossing, maar dat was ons de meerprijs (+8k) niet waard. De geldbomen groeien niet tot in de hemel@huize grolsch
Ik verwacht van vloerkoeling met lw wp ook niet dezelfde resultaten als met een ll wp, maar met boven en beneden vloerverwarming moet het wel merkbaar zijn denk (en hoop) ik
Vloerverwarming alle verdiepingen?
WTW ventilatie (itho qualityflow met centraal inblaaspunt?)
Zorg dan voor een extra kanaal, waar je een luchtontvochtiger op kan zetten. De wtw unit ventilatie neemt de droge lucht wel mee. Dan kan je koelen als een gek met een l/w warmtepomp. (maar de praktijk moet zich nog uitwijzen)
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-12-2016 09:13 ]
Zolang er geen luchtkortsluiting tussen in en uitlaat kan ontstaan lijkt me dat een goed plan.jacovn schreef op maandag 26 december 2016 @ 09:10:
Even een vraag van iets wat in bouw van eigen huis thread naar voren kwam.
Als ik het split wp buitendeel achter de garage zet, zou het dan zinvol zijn om vanaf fundament een ondersteuning omhoog te laten metselen zodat er 2 betonbalken voor de buitenunit zijn, en 2 zijmuren tot ruim boven de wp en dan een dakje erboven ?
Ik neem aan dat het dan ruim genoeg moet zijn zodat het lucht volume aan de zij, boven kant naar achter het wp buitendeel moet kunnen wat nodig is,
Je kan ook de zijmuren open houden aan de achterzijde.
Ik heb hem hier in een schuurtje staan en blijft mooi schoon. Uitblaas door een rooster in de muur.
Bevalt erg goed, echter ga ik er een geluidsdemper aan de uitblaas op maken met geluidsdempend materiaal (ipv het rooster)
Het lichte blaasgeluid irriteert me nog, richting de achterdeur van het huis. Ben ook omgeven door muren.
Idd v.v. op alle verdiepingen.AUijtdehaag schreef op maandag 26 december 2016 @ 09:12:
[...]
Jij bouwt toch nieuw?
Vloerverwarming alle verdiepingen?
Zorg dan voor een extra kanaal, waar je een luchtontvochtiger op kan zetten. De wtw unit ventilatie neemt de droge lucht wel mee. Dan kan je koelen als een gek met een l/w warmtepomp. (maar de praktijk moet zich nog uitwijzen)
Wij krijgen geen wtw maar mv co2 gestuurd.
Dus dat ontvochtigen gaat niet lukken.
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 26-12-2016 09:27 ]
Zonde....Grolsch schreef op maandag 26 december 2016 @ 09:26:
[...]
Wij krijgen geen wtw maar mv co2 gestuurd.
Dus dat ontvochtigen gaat niet lukken.
tripple glas met roosters dus.
(niet afzeikend bedoeld, maar puur interesse)
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-12-2016 09:28 ]
Ik kan natuurlijk een spleet tussen garage muur en zij muurtjes doen waar de lucht door binnen komt. Ook wellicht handig als je bij iets moet slangen, kranen aan de achterkant..AUijtdehaag schreef op maandag 26 december 2016 @ 09:23:
[...]
Zolang er geen luchtkortsluiting tussen in en uitlaat kan ontstaan lijkt me dat een goed plan.
Je kan ook de zijmuren open houden aan de achterzijde.
Ik heb hem hier in een schuurtje staan en blijft mooi schoon. Uitblaas door een rooster in de muur.
Bevalt erg goed, echter ga ik er een geluidsdemper aan de uitblaas op maken met geluidsdempend materiaal (ipv het rooster)
Het lichte blaasgeluid irriteert me nog, richting de achterdeur van het huis. Ben ook omgeven door muren.
Met dat in gedachten is een wegneembare contructie wellicht een stuk slimmer dan iets metselen..
Hij komt hier richting de tuin te staan, direct tegen de garage muur, waar dan de binnen unit aan de andere kant van die muur staat. Dus de richting is dan tegenover gesteld aan alle ramen en deuren in het huis.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik ben niet Grolsch, maar wil wel een qualityflow.AUijtdehaag schreef op maandag 26 december 2016 @ 09:12:
[...]
Heb je een link naar zo een lucht ontvochtiger ? Kan die de flow van een qualityflow aan op volle snelheid zonder zelf veel lawaai te maken ?
Ik heb een vergelijkbare:jacovn schreef op maandag 26 december 2016 @ 09:37:
[...]
Ik ben niet Grolsch, maar wil wel een qualityflow.
Heb je een link naar zo een lucht ontvochtiger ? Kan die de flow van een qualityflow aan op volle snelheid zonder zelf veel lawaai te maken ?
https://www.munters.com/n...humidifiers/mc150-series/
Uitblaas wtw is in de trapkast beneden, zo ook de ontvochtiger droge lucht via een apart kanaal met t-slagklep.
Ik ga hem incidenteel inzetten (wanneer nodig).
Je gaat namelijk de wtw flow verstoren (ontvochtiger pakt binnenlucht voor regeneratie EN proceslucht, dus je verliest 1/3 deel van de aangezogen lucht)
Een zo klein mogelijk modelletje zou je aan de aanzuig kunnen maken van de ventilatie wtw met 2 T-stukken.
Maar de WTW draait op een zeer laag pitje, dus een apart ventilatiekanaal lijkt me beter.
Die ik heb is duidelijk aanwezig door het geluid van de ventilatormotor en uitblaasgeluid.
Ook wordt een elektrisch element gebruikt voor regeneratie, dus je hebt altijd warmteoverdracht, wat de l/w warmtepomp moet goedmaken.
Ik ben een hobbyer/tweaker, dus niet altijd mijn raad opvolgen.
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-12-2016 09:51 ]
Ook geen tripple glas, maar dubbelglas HR++ met een U-waarde van <1,2.AUijtdehaag schreef op maandag 26 december 2016 @ 09:27:
[...]
Zonde....
tripple glas met roosters dus.
(niet afzeikend bedoeld, maar puur interesse)
Inderdaad ducotop roosters boven de kozijnen (wel onzichtbaar weggewerkt vanaf de buitenkant).
Ik ben persoonlijk geen fan van een gesloten wtw/balansventilatiesysteem.
Ook dat had allerlei financiële gevolgen (breedplaatvloer + alle extra kosten) dat wij besloten hebben het niet te doen.
Wel per ruimte CO2 gestuurd om per ruimte te kunnen ventileren.
Ons doel is comfortabel en betaalbaar bouwen, het hele passieve gedoe doet ons niet zo heel veel.
Nee, een qualityflow, of demandflow van Itho is niet bepaald stil. Maar dat is geen enkele wtw, zeker vraaggestuurd niet.jacovn schreef op maandag 26 december 2016 @ 09:37:
[...]
Ik ben niet Grolsch, maar wil wel een qualityflow.
Als er iemand in de nacht of laat op de avond een douche pakt, dan hoor je de wtw flink wat geluid maken. Het nadeel van vraaggestuurd is dat je zelf geen invloed hebt op het doen en laten van de wtw. Nu verschilt het sterk per woning hoeveel geluid je hebt, maar geruisloos zijn ze zeker niet. De centrale inblaas wordt vaak op de overloop of in trapgat aangebracht. Qua ventilatie geen verkeerde plek, maar een uitblaast die flink geluid kan produceren wil je daar eigenlijk niet (midden in de nacht)
Maar nogmaals, het verschilt enorm qua type woning, houtskeletbouw of steen bijvoorbeeld en gebruik van de bewoners.
Tenzij je in smog gebied woont......
1 PVoutput . Dongen NB
ik weet niet of het slim is de unit in een nis te zetten. Dan moet ie de lucht van uit de richting halen waarnaar de koude lucht wordt geblazen.jacovn schreef op maandag 26 december 2016 @ 09:10:
Even een vraag van iets wat in bouw van eigen huis thread naar voren kwam.
Dat is tegen de stroom in en bovendien is daar al energie uit gehaald.
Rondom open met een dak erop moet wel kunnen.
Edit van General (Fujitsu) zijn mooie omkastingen verkrijgbaar die 6 dB reduceren.
[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 26-12-2016 09:58 ]
Ik had al wat pm verkeer met een qualityflow eigenaar gehad. Die heeft me wel tips gegeven.Oxellaar schreef op maandag 26 december 2016 @ 09:51:
[...]
Nee, een qualityflow, of demandflow van Itho is niet bepaald stil. Maar dat is geen enkele wtw, zeker vraaggestuurd niet.
Als er iemand in de nacht of laat op de avond een douche pakt, dan hoor je de wtw flink wat geluid maken. Het nadeel van vraaggestuurd is dat je zelf geen invloed hebt op het doen en laten van de wtw. Nu verschilt het sterk per woning hoeveel geluid je hebt, maar geruisloos zijn ze zeker niet. De centrale inblaas wordt vaak op de overloop of in trapgat aangebracht. Qua ventilatie geen verkeerde plek, maar een uitblaast die flink geluid kan produceren wil je daar eigenlijk niet (midden in de nacht)
Maar nogmaals, het verschilt enorm qua type woning, houtskeletbouw of steen bijvoorbeeld en gebruik van de bewoners.
Het komt in een aparte ruimte, en ik laat er wel een deur in zetten met rondom rubbers zodat er weinig geluid overdracht door de deur spleet is. Dan een 2 meter lange demper op de uitblaas opening en die door de muur heen met een rooster op de overloop van 2 hoog.
Kan gelijk mijn NAS/servers dan in die ruimte zetten, is dat lawaai ook weg/minder.
Moet ik wellicht die ruimte nog apart ventileren, of 1 van de 12 kanalen van de plennum gebruiken, en een aftakking van de aanvoer maken, of lucht van buiten halen voor alleen die ruimte.
De aanvoer moet maar naar noord/oost dak denk ik, dat moet de koelste kan van het huis zijn. Afvoer kan wel omhoog als dat voor systeem design kan. (Dat is toch afgekoelde lucht in algmeen, en die steigt wellicht slecht)
Wow, 90% gas bespaard? Op de site van techneco lees ik een besparing van 30% door de elga. Dat is wel een verschil! Ik haal uit de site van mkleinman dat hij ook van 1000m3 naar minder dan 200m3 is gegaan. Kan men dit hier bevestigen? Zelf zit ik ook op een redelijk beperkt gebruik van ca. 700m3. En ik kon er tot op heden geen sluitende business case van maken, maar met deze getallen verandert dat.amarkest schreef op zondag 25 december 2016 @ 21:38:
[...]
Ook ik verbruikte maar zo'n 750m3 voor CV-verwarming en heb afgelopen eind januari een ELGA laten installeren. Tot op heden +90% gas bespaard op CV-verwarming. (geen WAR, geen buffervat, wel de 4gr beveiliging eraf gehaald).
Voor mij werkt ie top.
Hoeveel meer kWh gebruik je nu?
Wat is WAR?
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Natuurlijk je kunt zelfs bijna 100% gas besparen. Kwestie van kiezen hoelang de wp mag doorgaan bij welke lage buitentemperatuur.Joris 407 schreef op maandag 26 december 2016 @ 10:09:
[...]
Wow, 90% gas bespaard? Op de site van techneco lees ik een besparing van 30% door de elga. Dat is wel een verschil! Ik haal uit de site van mkleinman dat hij ook van 1000m3 naar minder dan 200m3 is gegaan. Kan men dit hier bevestigen? Zelf zit ik ook op een redelijk beperkt gebruik van ca. 700m3. En ik kon er tot op heden geen sluitende business case van maken, maar met deze getallen verandert dat.
Wat is WAR?
Wat er niet bij vermeld wordt is hoeveel kWh er tegenover staan.
Heb even een aansluitschema gemaakt, zie onderstaande link. Als iemand nog verbeteringen ziet hoor ik het graag. https://www.dropbox.com/s...s/SCHEMA%20NIEUW.png?dl=0
1 vraag, klopt het dat de aanvoer vanuit de Hydrobox naar de boiler boven in het vat komt, en de afvoer onderin?
- je hebt een douchewtw? Gezien je eerst helemaal je water naar boven transporteert kan je drukverlies hebben. Ik zou de mogelijkheid open houden de koudwaterleiding direkt je buffervat in te laten lopen mocht het fout uitpakken (eventueel met een kogelkraan).Rationeel schreef op maandag 26 december 2016 @ 10:49:
De Ecodan is koeltechnische inmiddels aangesloten. Het poolse 300 liter vat staat op zijn plek.![]()
Heb even een aansluitschema gemaakt, zie onderstaande link. Als iemand nog verbeteringen ziet hoor ik het graag. https://www.dropbox.com/s...s/SCHEMA%20NIEUW.png?dl=0
1 vraag, klopt het dat de aanvoer vanuit de Hydrobox naar de boiler boven in het vat komt, en de afvoer onderin?
- Ik vraag me af, of de draadloze thermostaat goed gaat werken met vloerverwarming gezien de traagheid van het systeem. Beter is op watertemperatuur te regelen lijkt me. (icm domoticz en melcloud wifi)
- de 3-wegklep staat verkeerd getekend. De inlaat zit nu op de vloerverwarming getekend.
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-12-2016 11:15 ]
WAR - WeersAfhankelijkRegelenJoris 407 schreef op maandag 26 december 2016 @ 10:09:
[...]
Wow, 90% gas bespaard? Op de site van techneco lees ik een besparing van 30% door de elga. Dat is wel een verschil! Ik haal uit de site van mkleinman dat hij ook van 1000m3 naar minder dan 200m3 is gegaan. Kan men dit hier bevestigen? Zelf zit ik ook op een redelijk beperkt gebruik van ca. 700m3. En ik kon er tot op heden geen sluitende business case van maken, maar met deze getallen verandert dat.
Wat is WAR?
Kwh's - verbruik: heb ik 6 winddelen bij Qurrent (zie inkoopactie ELGA!!) voor geregeld met een gegarandeerde opbrengst van 1500kw/jr gedurende 5 jaar. afgelopen 30 dgn 298Kw.
woning: zie mijn tweakersprofiel.
businesscase? met de huidige aanbieding van Qurrent hoef je niet echt lang te rekenen, denk ik.
- ik heb vorig jaar december met 30-45gr op de Hrketel de kamer goed op temperatuur kunnen houden. Dat was voor mij de doorslaggevende graadmeter.
Kwh's - verbruik: heb ik 6 winddelen bij Qurrent (zie inkoopactie ELGA!!) voor geregeld met een gegarandeerde opbrengst van 1500kw/jr gedurende 5 jaar. afgelopen 30 dgn 298Kw.Knowbody schreef op maandag 26 december 2016 @ 10:31:
[...]
Natuurlijk je kunt zelfs bijna 100% gas besparen. Kwestie van kiezen hoelang de wp mag doorgaan bij welke lage buitentemperatuur.
Wat er niet bij vermeld wordt is hoeveel kWh er tegenover staan.
Het lijkt erop dat die 1500kw tot 12-2-2017 (contractperiode) voldoende is om ELGA geprikkeld te houden.
Hier wou ik dan toch een beetje off-topic op reageren.Oxellaar schreef op maandag 26 december 2016 @ 09:51:
[...]
Nee, een qualityflow, of demandflow van Itho is niet bepaald stil. Maar dat is geen enkele wtw, zeker vraaggestuurd niet.
Zelf heb ik een Zehnder Whr 930 die vraaggestuurd is op CO2 in de woonkamer en op RV in de badkamer.
Je kan je vraagsturing instellen/beperken.
De CO2 sensor mag tot 100% uitsturing gaan, die eigenlijk alleen gehaald wordt bij een hok vol mensen zoals een verjaardag.
Gemiddeld doet hij 30 tot 40% in onze woonsituatie (2 personen, rokend en een hijgende hond) en is daardoor nagenoeg niet te horen.
Alleen als we koken gaat de afzuigkap aan (lees, wtw op 100%) en daarbij hoeft de tv niet harder.
De RV sensor in de badkamer heb ik begrenst op 70% vermogen, hiermee blijft hij continuer afzuigen en beperkt geluid wat zeker niet storend is.
Na 15 minuten is de RV zodanig gezakt dat de wtw onder de 45% blijft nadraaien.
Het valt en staat ook bij de dimensionering van je buizen
Wel heb ik hem niet als centrale inblaas in de trapgat oid, misschien scheelt dat ook.
Dan heb je 1 inblaaspunt waar +- 300m3/h door moet.
Ik heb zelf 7 inblaaspunten waar ik die 300m3/h op verdeel, hierdoor heb ik geen geluidshinder/'tochtklachten'
Alles staat of valt met de manier van dimensioneren/installeren, maar dat weet je zelf denk ik ook wel
Dat ik las dat AUijtdehaag een ontvochtiger in huis had, zag ik hem al sjorre met pakken absorbent korrels
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
zie Qurrent.nl. Ik had er 2 gratis. geen kosten voor oh.Knowbody schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:19:
Wat kostten de winddelen en wat is de jaarlijkse bijdrage voor onderhoud.
[ Voor 4% gewijzigd door amarkest op 26-12-2016 11:26 ]
Tip: Check even het veiligheidventiel op de boiler, zeer waarschijnlijk is deze 7 bar een gewone inlaat combinatie in de koudwater of eventueel in retour van douche-WTW gaat niet werken, in NL simpele gangbare inlaatcombinaties zijn 8 bar, zorg voor een afvoer, welke lang niet altijd aanwezig is in een kelderRationeel schreef op maandag 26 december 2016 @ 10:49:
De Ecodan is koeltechnische inmiddels aangesloten. Het poolse 300 liter vat staat op zijn plek.![]()
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik zal binnenkort 'ns zien dat ik wat foto's plaats.Ramon_1984 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 22:33:
[...]
Zou je wat meer informatie kunnen geven over hoe de buitenmuren zijn geisoleerd?
Misschien aan de hand van foto's?
En hoe is het dak, vloer geïsoleerd.?
Maar de buitenmuren zijn ongeveer 30cm dik massief steen, dan een spouw van 6cm, binnenzijde 12 cm pir, afgedekt met dubbel gips plaat 2,5 cm.
Haaks op die buitenmuren staan in totaal 5 binnenmuren van 25 cm dik zonder een spouw er tussen, dat zijn daarmee flinke koudbruggen.
Dak: oud hollandse dakpannen, daar onder 6 cm steenwol, binnenzijde vuren planken 2 cm dik.
Beganeprond vloer: planken vloer van 4 cm dik, rust op balken 22 x 7 cm. Tonzon vloer isolatie (r 3,8) van die luchtkussens, kruipruimte 70 cm hoog, bodem afgedekt met folie. Ventielatie aanwezig.
Het is een twee onder één kap woning uit 1880. Afmetingen één helft: 10 breed x 12 meter diep x 12 meter hoog. Pannen dak onder een hoek van 40 graden op drie vlakken. Misschien dat de inhoud wat groter is als 1000 m3.
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Vast een fraaie stijl.
[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 26-12-2016 11:47 ]
Ter info, ik heb een 3x25A aansluiting in mijn meterkast.
vervelend. Dat is nou precies de reden waarom ik het liefst een 3 fasen machine zou hebben.Vincm schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:09:
Discussie punt van een installateur en een bouwbegeleider... Ik heb een PUHZ-SHW80VHA klaarstaan op het dak maar die kan nog niet elektrisch worden aangesloten: er moet een extra groep in de meterkast komen en die moet afgezekerd worden op 32A. Bouwbegeleider begon over krachtstroom en perilex, maar de WP heeft volgens het boekje gewoon een een-fase 230v aansluiting nodig, maar inderdaad met een 32A zekering. Bouwbegeleider snapt het volgens mij niet meer, maar ik ben nu ook niet zeker van mijn zaak. Wat moet ik minimaal aan mijn meterkast doen voordat die aangesloten kan worden?
In mijn geval heb ik geluk. 20A op een 7,4 Kw enkelfase is niet teveel gevraagd.
Waarom ze een 32A voorschrijven is me niet duidelijk. Vanwege een backup heater wellicht? Optioneel ?
20A / B moet kunnen bij dit vermogen!
Even benieuwd hoe je verder gaat want ik loop ook met het idee om de dekvloer eruit te halen.AUijtdehaag schreef op maandag 26 december 2016 @ 08:33:
Beneden is nog geen (vloer)verwarming, daar moet eerst 7 cm dekvloer uit en een nieuwe keuken komen.
Gietvloer erop, zoveel mogenlijk isolatie en dan droogbouw erop? geen buffer
Of beetje isolatie en dan volstorten met cement en slangen erin? buffer
Of nog een ander idee........
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
dekvloer eruit dan noppenplaat gebruiken!Seafarer schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:18:
[...]
Even benieuwd hoe je verder gaat want ik loop ook met het idee om de dekvloer eruit te halen.
Ik ben onder de fundering doorgekropen (geen kruipluik) en er zit 3 cm eps op de betonnen liggers.Seafarer schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:18:
[...]
Even benieuwd hoe je verder gaat want ik loop ook met het idee om de dekvloer eruit te halen.
Dus qua isolatie wel redelijk in orde.
Omdat ik de waterleidingen wil verleggen in de gang en de natuurstenen vloer eruit wil hebben ivm hoogte, is infrezen geen optie.
Dus besloten de hele dekvloer eruit te halen.
Daar komen noppenplaten met 3 cm isolatie op en daar weer de slangen op. De vloer is dan ook "zwevend" en vermindert contactgeluid.
De slangen liggen dan vrij dicht aan het oppervlak. Egaline of vloeibaar cement erover en weer natuurstenen tegels.
Mijn buffer staat op zolder, 450 ltr.
Verwijderd
Massa van deze woning is ongeveer 10x12x12x0.3x1.6;tot1.9 soortelijke massa=691.000kg;tot 820.000kg.patrickvanvalen schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:35:
[...]
Ik zal binnenkort 'ns zien dat ik wat foto's plaats.
Maar de buitenmuren zijn ongeveer 30cm dik massief steen, dan een spouw van 6cm, binnenzijde 12 cm pir, afgedekt met dubbel gips plaat 2,5 cm.
Haaks op die buitenmuren staan in totaal 5 binnenmuren van 25 cm dik zonder een spouw er tussen, dat zijn daarmee flinke koudbruggen.
Dak: oud hollandse dakpannen, daar onder 6 cm steenwol, binnenzijde vuren planken 2 cm dik.
Beganeprond vloer: planken vloer van 4 cm dik, rust op balken 22 x 7 cm. Tonzon vloer isolatie (r 3,8) van die luchtkussens, kruipruimte 70 cm hoog, bodem afgedekt met folie. Ventielatie aanwezig.
Het is een twee onder één kap woning uit 1880. Afmetingen één helft: 10 breed x 12 meter diep x 12 meter hoog. Pannen dak onder een hoek van 40 graden op drie vlakken. Misschien dat de inhoud wat groter is als 1000 m3.
Hier Rhaelak in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2" staat een berekening voor een zwembad van 300m3, wat met een WP van 5kW 52.5 dagen duurt om het van 10C naar 28C te krijgen. Jouw woning heeft een volume van 432m3, de soortelijke massa van gemetselde steen is 1.6-1.9 ton per m3, en dat is nog zonder binnen muren. Probeer maar eens uit te rekenen voor welke taak de WPen staan om e.e.a. van 10 richting 20-21C te krijgen.
heb je de ruimte om extra pur onder de vloer te laten spuiten ? Ik ga dat ook doen, over 2 weken is dat hier uitgevoerd.AUijtdehaag schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:24:
[...]
Ik ben onder de fundering doorgekropen (geen kruipluik) en er zit 3 cm eps op de betonnen liggers.
Dus qua isolatie wel redelijk in orde.
Omdat ik de waterleidingen wil verleggen in de gang en de natuurstenen vloer eruit wil hebben ivm hoogte, is infrezen geen optie.
Dus besloten de hele dekvloer eruit te halen.
Daar komen noppenplaten met 3 cm isolatie op en daar weer de slangen op. De vloer is dan ook "zwevend" en vermindert contactgeluid.
De slangen liggen dan vrij dicht aan het oppervlak. Egaline of vloeibaar cement erover en weer natuurstenen tegels.
Mijn buffer staat op zolder, 450 ltr.
3 cm eps is erg matig. Je zag waarschijnlijk ook geen condensdruppels onder de vloer, het was er vast niet koud.
note: er horen dus in het stookseizoen bij koude buitentemperaturen condensdruppels onder de vloer te hangen aan het piepschuim. Dat is een teken dat de vloer geen warmte lekt! de vloer is dus koud, de ruimte ook, en dan condenseert de bodemvocht.
Ja, er zit een back-up heater van 2 kW in de binnenunit, dat zal het zijn.Knowbody schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:15:
[...]
vervelend. Dat is nou precies de reden waarom ik het liefst een 3 fasen machine zou hebben.
In mijn geval heb ik geluk. 20A op een 7,4 Kw enkelfase is niet teveel gevraagd.
Waarom ze een 32A voorschrijven is me niet duidelijk. Vanwege een backup heater wellicht? Optioneel ?
20A / B moet kunnen bij dit vermogen!
Naar wat ik nu begrijp is een 32 ampere afzekering mogelijk door 2 groepen in de meterkast te 'combineren', maar komt er dan gewoon een normale kabel (geen perilex of zo) richting de technische ruimte?
Mijn elektra-kennis is niet op het gemiddelde Tweakers-niveau
Onder de vloer is het hermetisch afgesloten. Ik moest onder de fundering doorgraven om er te kunnen komen.Knowbody schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:30:
[...]
heb je de ruimte om extra pur onder de vloer te laten spuiten ? Ik ga dat ook doen, over 2 weken is dat hier uitgevoerd.
3 cm eps is erg matig. Je zag waarschijnlijk ook geen condensdruppels onder de vloer, het was er vast niet koud.
note: er horen dus in het stookseizoen bij koude buitentemperaturen condensdruppels onder de vloer te hangen aan het piepschuim. Dat is een teken dat de vloer geen warmte lekt! de vloer is dus koud, de ruimte ook, en dan condenseert de bodemvocht.
De grond was kurkdroog. Ik verwacht daar niet veel lekkage van warmte. Mocht het lekken, blijft het hangen. Heb er een bouwlamp van 300 watt aan gehad, en de temperatuur liep al snel op.
De 3 cm eps onder de vloer en 3 cm op de vloer en de leidingen vlakbij het oppervlak, verwacht ik zeer weinig lekkage naar onder toe. Koude bruggen naar de muur, los ik op met extra isolatie tussen "nieuwe" vloer en muur.
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-12-2016 12:40 ]
Perilex is niet aan de orde bij mijn weten.Vincm schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:31:
[...]
Ja, er zit een back-up heater van 2 kW in de binnenunit, dat zal het zijn.
Naar wat ik nu begrijp is een 32 ampere afzekering mogelijk door 2 groepen in de meterkast te 'combineren', maar komt er dan gewoon een normale kabel (geen perilex of zo) richting de technische ruimte?
Mijn elektra-kennis is niet op het gemiddelde Tweakers-niveau
2 groepen kun je niet combineren, tenzij de WP een L1 en L2 heeft. En dat is niet zo want deze werkt op 230 VAC (bij 2 fasen is de spanning 230*1,41=324VAC, bij 3 fasen 230*1,73=400)
Als je 2x16A van dezelfde fase pakt en denkt 32A te maken wat schiet je daar mee op?
Vanwege de selectiviteit kun je per fase niet hoger afzekeren dan 25A. Eigenlijk maximaal 20A anders is er geen selectiviteit.
En toch vind ik 32A erg veel. Aanloopstroom heeft er niets mee te maken, het is een inverter.
Helaas staat het maximaal opgenomen vermogen niet vermeld. Ja, bij 2 graden (1680W). Maar wat neemt de unit op bij -10 graden. De COP zal dan 2 zijn dus het neemt 4 Kw op?
Met 20A kun je 20x230 = 4600 Watt afzekeren. Ik zou beginnen met 20A.
Maar goed wie heeft hier praktijkervaring mee....
[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 26-12-2016 12:45 ]
ja ok ik las het niet goed genoeg.AUijtdehaag schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:37:
[...]
Onder de vloer is het hermetisch afgesloten. Ik moest onder de fundering doorgraven om er te kunnen komen.
De grond was kurkdroog. Ik verwacht daar niet veel lekkage van warmte.
De 3 cm eps onder de vloer en 3 cm op de vloer en de leidingen vlakbij het oppervlak, verwacht ik zeer weinig lekkage naar onder toe. Koude bruggen naar de muur, los ik op met extra isolatie tussen "nieuwe" vloer en muur.
De grond kan droog zijn doordat er warmte lekt. Maar goed. Kan ook zijn dat je geen optrekkend vocht vanuit het zand hebt. In beide gevallen; je kunt het toch niet veranderen.
ok. Ja dan extra cm's pakken onder de noppen. Meer kun je niet doen.
Uit het datahandboek van de FTC5:Knowbody schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:38:
[...]
Perilex is niet aan de orde bij mijn weten.
2 groepen kun je niet combineren, tenzij de WP een L1 en L2 heeft. En dat is niet zo want deze werkt op 230 VAC (bij 2 fasen is de spanning 230*1,41=324VAC, bij 3 fasen 230*1,73=400)
Als je 2x16A van dezelfde fase pakt en denkt 32A te maken wat schiet je daar mee op?
Vanwege de selectiviteit kun je per fase niet hoger afzekeren dan 25A. Eigenlijk maximaal 20A anders is er geen selectiviteit.
En toch vind ik 32A erg veel. Aanloopstroom heeft er niets mee te maken, het is een inverter.
Helaas staat het maximaal opgenomen vermogen niet vermeld. Ja, bij 2 graden (1680W). Maar wat neemt de unit op bij -10 graden. De COP zal dan 2 zijn dus het neemt 4 Kw op?
Met 20A kun je 20x230 = 4600 Watt afzekeren. Ik zou beginnen met 20A.
Maar goed wie heeft hier praktijkervaring mee....
PUHZ-SHW80VHA(-BS): - 10 graden buiten en 55 graden aanvoer: 9,22Kwh output, COP van 1,39
Dan is 6,6Kwh opgenomen = 30A
Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350
Ik heb de Ecodan 7.5kW. Die vraagt maximaal iets van 22A geloof ik. De compressor heb ik nog nooit hoger zien gaan dan 3kW, de booster heater vraagt 2kW. Ik denk dat jouw Zubadan ook een mogelijkheid heeft om de booster en de compressor gescheiden te voeden. Dan knoop je de compressor aan 1 fase en de booster heater aan de andere. In de documentatie van de Zubadan staan deze opties vast vermeld.Vincm schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:09:
Discussie punt van een installateur en een bouwbegeleider... Ik heb een PUHZ-SHW80VHA klaarstaan op het dak maar die kan nog niet elektrisch worden aangesloten: er moet een extra groep in de meterkast komen en die moet afgezekerd worden op 32A. Bouwbegeleider begon over krachtstroom en perilex, maar de WP heeft volgens het boekje gewoon een een-fase 230v aansluiting nodig, maar inderdaad met een 32A zekering. Bouwbegeleider snapt het volgens mij niet meer, maar ik ben nu ook niet zeker van mijn zaak. Wat moet ik minimaal aan mijn meterkast doen voordat die aangesloten kan worden?
Ik verwacht dat de buitenunit van de Zubadan wel iets meer vermogen trekt dan de Ecodan.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Nog erger: er is sprake van 3x25A huisaansluiting. Volgens de NEN(/selectiviteit) is dan de eindgroep max. 16A (ik weet het: NEN is geen wet, maar toch wel sterk aanbevolen).Knowbody schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:38:
[...]
[...]
2x16A wordt wel bij kookplaten toegepast voor enkelfase aansluitingen (zg. fornuisgroep). Daar wordt dan een 5-aderige 2,5mm2 kabel aangezet om in een Perilex aansluitdoos te eindigen. Een kookplaat trekt zelden het hele vermogen en als dat zo is maar vrij kort.
Het lijkt me eerlijk gezegd een beetje een knutseloplossing om 2x16A voor een zware warmtepomp in te zetten. 1x20A is ook niet ideaal (en gaat mogelijk niet werken). Officieel zou alleen een peperdure verzwaring naar 3x50A met een 1x32A installatieautomaat soelaas geven. Toch is misschien die 2x16A nog wel te doen: hangt ook af wat continue en piekstromen zijn. Pas wel op dat er verder geen grote verbruikers (en liefst helemaal niets) op die fase aangesloten zit. En dat zou wel eens een probleem kunnen zijn: bij 3x25A wordt standaard juist geprobeerd alle grote verbruikers (wasmachine, droger, vaatmachine, Quooker/boiler, kookplaat) te verdelen over de fases. Dit is echter wel makkelijk in de meterkast te wijzigen, maar vergt wel goed uitzoekwerk.
Als het verwarmingselement afzonderlijk te voeden (en -dus?- op een andere fase mag worden aangesloten) is zou ik een 3x16A in de meterkast zetten, bekabeling 5-aderig uitvoeren en bij de warmtepomp dus 2 van de 3 fases gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door joostmaas op 26-12-2016 13:31 ]
Is in dit topic meerdere keren voor gewaarschuwd.
Hey, bedankt voor de tip wat betreft de inkoopactie. Moet je daarvoor energie afnemen bij Qurrent?amarkest schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:10:
[...]
WAR - WeersAfhankelijkRegelen
Kwh's - verbruik: heb ik 6 winddelen bij Qurrent (zie inkoopactie ELGA!!) voor geregeld met een gegarandeerde opbrengst van 1500kw/jr gedurende 5 jaar. afgelopen 30 dgn 298Kw.
woning: zie mijn tweakersprofiel.
businesscase? met de huidige aanbieding van Qurrent hoef je niet echt lang te rekenen, denk ik.
- ik heb vorig jaar december met 30-45gr op de Hrketel de kamer goed op temperatuur kunnen houden. Dat was voor mij de doorslaggevende graadmeter.
Moet me nog een beetje inlezen en dat lukt niet zo goed met een dochter die om heen loopt te springen 😀. Hier een rijtjeshuis uit 1974, verouderde spouwmuurisolatie, dak vorig jaar met RD 6 kooltherm uitgerust en vloer met Isoltrend, ik dacht RD 3,2. Verbruik vorig jaar ca. 700m3 gas, waarvan ca. 2/3 tbv verwarming schat ik. Overal 'gewone' radiatoren, wel overgedimensioneerd. Ik verwarm alleen woonkamer/keuken en badkamer.
Geen ltv, dus ik vraag me af of een elga voor mij nut heeft?
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Goed advies!joostmaas schreef op maandag 26 december 2016 @ 13:16:
[...]
Nog erger: er is sprake van 3x25A huisaansluiting. Volgens de NEN(/selectiviteit) is dan de eindgroep max. 16A (ik weet het: NEN is geen wet, maar toch wel sterk aanbevolen).
2x16A wordt wel bij kookplaten toegepast voor enkelfase aansluitingen (zg. fornuisgroep). Daar wordt dan een 5-aderige 2,5mm2 kabel aangezet om in een Perilex aansluitdoos te eindigen. Een kookplaat trekt zelden het hele vermogen en als dat zo is maar vrij kort.
Het lijkt me eerlijk gezegd een beetje een knutseloplossing om 2x16A voor een zware warmtepomp in te zetten. 1x20A is ook niet ideaal (en gaat mogelijk niet werken). Officieel zou alleen een peperdure verzwaring naar 3x50A met een 1x32A installatieautomaat soelaas geven. Toch is misschien die 2x16A nog wel te doen: hangt ook af wat continue en piekstromen zijn. Pas wel op dat er verder geen grote verbruikers (en liefst helemaal niets) op die fase aangesloten zit. En dat zou wel eens een probleem kunnen zijn: bij 3x25A wordt standaard juist geprobeerd alle grote verbruikers (wasmachine, droger, vaatmachine, Quooker/boiler, kookplaat) te verdelen over de fases. Dit is echter wel makkelijk in de meterkast te wijzigen, maar vergt wel goed uitzoekwerk.
Als het verwarmingselement afzonderlijk te voeden (en -dus?- op een andere fase mag worden aangesloten) is zou ik een 3x16A in de meterkast zetten, bekabeling 5-aderig uitvoeren en bij de warmtepomp dus 2 van de 3 fases gebruiken.
Dan ligt de kaber er al mocht er in de toekomst een 3-fasige machine komen.
ja alleen die koekebakkers moeten de getallen aanpassen. 380 bestaat niet meer. Is 400 en gaat langszaam naar naar 415Grolsch schreef op maandag 26 december 2016 @ 13:31:
Getuigt ook niet van degelijk voor onderzoek, dat is exact de reden dat ik voor de 11,2Y uitvoering ga, 3 fasen 380V uitvoering.
Is in dit topic meerdere keren voor gewaarschuwd.
je hoeft geen contract met Qurrent te hebben vwbt ELGA inkoop. gewoon inschrijven, komt er eerst iemand langs om advies te geven, ws moet je ook LTV radiatoren aanschaffen. op mijn tweakers profiel kun je mijn woning profiel zien.Joris 407 schreef op maandag 26 december 2016 @ 13:51:
[...]
Hey, bedankt voor de tip wat betreft de inkoopactie. Moet je daarvoor energie afnemen bij Qurrent?
Moet me nog een beetje inlezen en dat lukt niet zo goed met een dochter die om heen loopt te springen 😀. Hier een rijtjeshuis uit 1974, verouderde spouwmuurisolatie, dak vorig jaar met RD 6 kooltherm uitgerust en vloer met Isoltrend, ik dacht RD 3,2. Verbruik vorig jaar ca. 700m3 gas, waarvan ca. 2/3 tbv verwarming schat ik. Overal 'gewone' radiatoren, wel overgedimensioneerd. Ik verwarm alleen woonkamer/keuken en badkamer.
Geen ltv, dus ik vraag me af of een elga voor mij nut heeft?
gratis winddelen krijg je als je een contract met Qurrent aangaat.
Noppenplaat geeft meer kans op scheuren. Waar de noppen zitten kan geen cement zitten. Zie tegenwoordig met dunnere vloeren alleen tackplaat, eventueel voorzien van staalnetjeKnowbody schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:22:
[...]
dekvloer eruit dan noppenplaat gebruiken!
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Mag ik vragen hoe jij de data van de multical in Domoticz hebt gekregen?
Ik heb dit topic wel gevonden, maar daar staat alleen maar dat het gelukt is, niet hoe je het gedaan hebt...
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Vanaf 1988 tot 2004 is de spanning opgevoerd van 380 naar 400 V. Idem voor de 220 naar 230 V wat direct een gevolg is omdat het een fase van de 3 fase betreft.Knowbody schreef op maandag 26 december 2016 @ 14:01:
[...]
ja alleen die koekebakkers moeten de getallen aanpassen. 380 bestaat niet meer. Is 400 en gaat langszaam naar naar 415
Kortom sinds 2004 bestaat 380 en 220 niet meer en iedereen blijft dit hardnekkig gebruiken. Ik vind het altijd een beetje simpel overkomen als de verkeerde waarden worden gebruikt.
Betreft de afzekering; als installateur zou ik nooit iets aansluiten in strijd met de montage voorschriften van de fabrikant. Hij gebruikt het nooit en het zal wel goed gaan is gewoon niet van toepassing. Het is gewoon een verkeert apparaat als hij 30 A, 1 fase voor een woning moet afzekeren. Retour dat ding en 3 fase uitvoering laten komen. Moet je maar goed voorbereiden.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
[ Voor 25% gewijzigd door boot77 op 26-12-2016 14:38 ]
SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)
Ok wat let je? tenslotte al een paar jaar de groenste van NL.boot77 schreef op maandag 26 december 2016 @ 14:36:
Ik heb current gebeld mbt de elga inkoop actie, mij is gezegd dat je bij current moet zitten om deel te nemen.
SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)
En hoe lang zit je er aan vast? Ze zijn zeker niet de goedkoopste, dus voor een beetje inkoopvoordeel moet je niet via de achterdeur het weer terug betalen.amarkest schreef op maandag 26 december 2016 @ 14:37:
[...]
Ok wat let je? tenslotte al een paar jaar de groenste van NL.
Let er dan ook op wat de faseverschuivings tijd in de zomermaanden is.
Een isolatie materiaal wat goed isoleert in de winter hoeft in de zomermaanden geen garantie te wezen voor koele slaapkamer.
Hoeveel builen kun je je vallen bij zulke bedragen?
ik heb 4x55,-- voor 6 winddelen betaald (voor dat bedrag heb ik 5 jr lang gegarandeerd 1500kw aftrek pjr)
Volgens mij kun je je winddelen verkopen/overdragen.
[ Voor 26% gewijzigd door amarkest op 26-12-2016 14:48 ]
Verwijderd
Geen garantie begrijp ik, maar isolatie kent toch geen richting ? In de zin van beneden > boven o.i.d. ? Voor zo ver ik weet isoleert isolatie, van hoog energetisch, warm, naar laag energetisch, koud. Of zijn er andere omstandigheden denkbaar ?Ramon_1984 schreef op maandag 26 december 2016 @ 14:41:
Voo personen die hun dak nog willen isoleren van binnenuit.
Let er dan ook op wat de faseverschuivings tijd in de zomermaanden is.
Een isolatie materiaal wat goed isoleert in de winter hoeft in de zomermaanden geen garantie te wezen voor koele slaapkamer.
Verwijderd
5 jaar 1500kWh tegen huidige prijzen kost 7500x.18=1.350amarkest schreef op maandag 26 december 2016 @ 14:45:
Tja, wat is goedkoop, wat is duur. Ik betaal nu 27,-- eur p mnd.(gebaseerd op zo'n 200kw en 250m3, dus krijg ws geld terug) dus tja..............Wat kost Co2 vervuiling?
Hoeveel builen kun je je vallen bij zulke bedragen?
ik heb 4x55,-- voor 6 winddelen betaald (voor dat bedrag heb ik 5 jr lang gegarandeerd 1500kw aftrek pjr)
Volgens mij kun je je winddelen verkopen/overdragen.
je betaald 4x55=220
Die kWh's kosten dus per saldo 0.029
Is dat echt zo aantrekkelijk ?
+1Pietje555 schreef op maandag 26 december 2016 @ 14:34:
[...]
Vanaf 1988 tot 2004 is de spanning opgevoerd van 380 naar 400 V. Idem voor de 220 naar 230 V wat direct een gevolg is omdat het een fase van de 3 fase betreft.
Kortom sinds 2004 bestaat 380 en 220 niet meer en iedereen blijft dit hardnekkig gebruiken. Ik vind het altijd een beetje simpel overkomen als de verkeerde waarden worden gebruikt.
Betreft de afzekering; als installateur zou ik nooit iets aansluiten in strijd met de montage voorschriften van de fabrikant. Hij gebruikt het nooit en het zal wel goed gaan is gewoon niet van toepassing. Het is gewoon een verkeert apparaat als hij 30 A, 1 fase voor een woning moet afzekeren. Retour dat ding en 3 fase uitvoering laten komen. Moet je maar goed voorbereiden.
al eens een warmtepompboiler overwogen ? volgens mij zit daar straks 1000 euro subsidie op ( want < 3,5 kWh)boot77 schreef op maandag 26 december 2016 @ 14:39:
Voor mij geen elga maar ja wilde het gewoon weten. Ik moet ook sww gaan maken met de wp
Je hoeft geen klant te zijn van Qurrent om mee te doen aan de inkoopactie. Gewoon aanmelden via: https://www.qurrent.nl/inkoopactie-warmtepompPietje555 schreef op maandag 26 december 2016 @ 14:40:
[...]
En hoe lang zit je er aan vast? Ze zijn zeker niet de goedkoopste, dus voor een beetje inkoopvoordeel moet je niet via de achterdeur het weer terug betalen.
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Verwijderd
Het ontbreekt mij aan de rekenvaardigheid m.b.t. isolatiewaardes, maar ik veronderstel dat er een heel sterk verband tussen λ-waarde en faseverschuivingsduur van een materiaal is, als het al niet hetzelfde is met alleen een ander label. Misschien dat er iemand iets verstandigs over kan zeggen, iemand met specifieke kennis op dit gebied.
ok het zal.
ik vind de mate van acoustische isolatie van het materiaal belangrijker.
Ik gebruik nu jaarlijks 2600m3 gas. Techneco geeft aan dat ik daarvan 1160m3 ga besparen bij aankoop van een Elga. Tegelijkertijd ga ik 1920 KWH meer aan stroom verbruiken. Dat lijkt een deal om meteen te sluiten, een tvt van minder dan 3 jaar.
Maar als ik dat eens nareken: 1160M3 gas maal 8,1 ( warmteinhoud gas) = 10.0000KWH op te wekken door de Elga. Dit deel ik door 1920 KWH aan stroom die dat kost, dan kom ik aan een COP van ruim 5. Dat haalt de elga toch helemaal nooit?
En in mijn geval wil ik ook water op 45 graden. Volgens het boekje hoort daarbij een Cop van 3,4
Dan is mijn besparing toch 3,4/5 van wat Techneco beloofd?
Of reken ik helemaal verkeerd?
De depletie is hier ook wat groter, ik heb nou eenmaal meer warmte nodig.jerh schreef op maandag 26 december 2016 @ 08:34:
[...]
Bron van 10 graden is wel aan de hoge kant. Je moet dan in ieder geval goed dimensioneren. Ik zit nu op 9.4 graden en hij is recentelijk wat opgelopen, laagste deze winter dat ik heb gezien is 8.9.
Bij koelen draait alleen de pomp, bypass tov de compressor. Dus gewoon rechtstreekse uitwisseling van de bron met de warmte wisselaar.
Is het dan zinvol een flink overpowered bron te nemen ?
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic