Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
WWar sturing (Wind Weers afhankelijke regeling)Rol-Co schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 21:24:
Dit weer is wat lastig, en dan bedoel ik lastiger dan kou.
6 graden en flinke wind, dan koelt het huis sneller af maar de wp denkt "ach het is nog 6 graden"
WAR in de war
Dan moet er eigenlijk een tandje bijgezet worden wat alleen handmatig kan.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Stuurt hier de hele dag al met 30 graden aanvoer. Gaat nog goed. Wind neemt inderdaad toe.Rol-Co schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 21:24:
Dit weer is wat lastig, en dan bedoel ik lastiger dan kou.
6 graden en flinke wind, dan koelt het huis sneller af maar de wp denkt "ach het is nog 6 graden"
WAR in de war
Dan moet er eigenlijk een tandje bijgezet worden wat alleen handmatig kan.
Maar ik ben nog een broekie met die paar dagen ervaring ...we'll see
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Komt dat doordat ik weersafhankelijk regel of is dat een andere instelling die ik gemist heb?
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Boiler geen ervaring mee. Met WAR zie ik hier ook geen ruimtetemp weergave.Stoofie schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 21:52:
Bij mijn ecodan komen de temp van het SWW-vat en de kamertemperatuur niet in het scherm van de bediening te staan.
Komt dat doordat ik weersafhankelijk regel of is dat een andere instelling die ik gemist heb?
Dat is ook alleen maar misleidend. Ik spiek op een tafelthermostaat (weerstationnetje)
Zie de gewenste aanvoertemperatuur en kan die + of - setten
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
In menu basis instellingen in te stellen dacht ik.Stoofie schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 21:52:
Bij mijn ecodan komen de temp van het SWW-vat en de kamertemperatuur niet in het scherm van de bediening te staan.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Niet helemaal jou idee maar.blauwemac schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 19:39:
[...]
Oke, dat klinkt goed. Ik was, googelend op ecodan en bivalent, inmiddels op een UK folder voor de Ecodan gestuit, waar deze om zijn bivalente opstellingsmogelijkheden wordt aangeprezen. Over twee thermostaten moet ik wel even nadenken. Ik ben dat hier eerder tegengekomen: de gasketel-thermostaat een halve graad lager dan de wp.
1. Ik weet niet zeker of mijn oude schoonouders dat trekken. Met een beetje pech hebben ze ook nog een verschillende temperatuur-afwijking en hele andere instellingslogica.
2. Voordeel is wel dat de HR-ketel dan modulerend geschakeld kan blijven niet aan-uit. De Ecodan kan denk ik alleen aan-uit schakelen.
Heeft iemand hier dat zo lopen? Een Ecodan o.i.d. (zeg 10 a 12 kw) in samenwerking met een modulerende ketel op 1 thermostaat?
Ik schakel mijn nefit topline bij via de schakeling van het backup element.
Zodra deze bijkomt moduleert de ketel naar 45c. Werkt al even redelijk goed
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Ja 30 is al een stuk beter, met 6 graden buiten staat de WAR op 27 graden hier.Knowbody schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 21:46:
[...]
Stuurt hier de hele dag al met 30 graden aanvoer. Gaat nog goed. Wind neemt inderdaad toe.
Maar ik ben nog een broekie met die paar dagen ervaring ...we'll see
Ook hier geen ruimte temp weergave, dat komt omdat je die namelijk op WAR niet kan wijzigen, tenminste,.... Bij mijn ekowarrior.
Even resumé....Knowbody schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 21:00:
[...]
Ik heb er toch voor gekozen de 10 jaar oude Nefit vervroegd met pensioen te sturen.
Dat heeft ook nog te maken met de ruimte. De Daikin kon zo op de plek van de Nefit dus geen extra ruimte voor de binnenunit. Die zit immers achter de Intergas gebouwd. Daarnaast is die combinatie geoptimaliseerd en tenslotte heb ik dan ook direct een nieuwe ketel. En de Daikin hybrid is een scherp aanbod in de markt.
Daikin heeft de techniek van WP ook goed in de vingers.
Andere voorkeuren die ik had waren Ecodan en Pana H series.
Wil je voor weinig en goed een WP dan denk ik dat de Elga met Toshiba unit gewoon heel goed is!
Je Nefit is van z'n plaats gerukt,ligt ergens op zijn rug...te koop,daar hangt nu de Daiking.
En je heb nu een Daiking WP hybride systeem,toch?
Maar daar moet toch een gasketel bij om het hybride te maken,of heb je er ook een nieuwe gasketel bij?
Zo ja,wat is het merk/type?
(Ik zal er wel overheen lezen)
Kan je wat meer details van je gehele hybride setup/systeem melden?
9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,
Ik heb het bijgehouden vorige winter, en tot de conclusie gekomen dat LTV zoveel minder warmte verlies heeft t.o.v. HT dat de inhaalrace qua temperatuur hier geen bal ( lees kwh ) uitmaakt. In mijn situatie, het kost mij net zoveel kwh om 24 uur door te draaien als nachtverlaging / uit toe te passen. Goed voor de NAF.Knowbody schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 16:13:
@HJ
Het nut van nachtverlaging is niet wat ik zou bestrijden. Hoe kouder de buitentemp hoe groter het warmteverlies. Dat is niet moeilijk te begrijpen. Dus nachtverlaging heeft zin.
Maar het verlies moet weer gecompenseerd worden. En als dat niet op z'n efficients gaat dan gaat dat dus ook met een soort verlies.
Als die twee elkaar opheffen heb je niets bespaard.
Bij LTV spelen andere parameters als bij HTV.
Het is verrekte lastig om aan te tonen. Wat we kunnen doen is meten en bijhouden. Dat doen we dan ook al vaak. Elke keer zijn de omstandigheden weer anders dus het is ook een stukje buikgevoel.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Aha dus dat is de onbekendheid....papaleo schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 23:11:
[...]
Even resumé....
Je Nefit is van z'n plaats gerukt,ligt ergens op zijn rug...te koop,daar hangt nu de Daiking.
En je heb nu een Daiking WP hybride systeem,toch?
Maar daar moet toch een gasketel bij om het hybride te maken,of heb je er ook een nieuwe gasketel bij?
Zo ja,wat is het merk/type?
(Ik zal er wel overheen lezen)
Kan je wat meer details van je gehele hybride setup/systeem melden?
Daikin Hybrid is een Daikin WP met een Intergas HReco 36 CW5 gasketel in 1 apparaat. Dat wil zeggen op de muur hangt het binnendeel (waterzijdig gedeelte, warmtewisselaar van de WP), en daarvoor wordt de Intergas gemonteerd. Die hangen dus op elkaar en nemen geen extra plek in.
Dit systeem is er in 3 varianten: 5 KW, 8 KW en 8 KW + koelen. Alle 3 hebben ze dezelfde 36 Kw HR gasboiler,.
Check, de handleiding GOED lezen is ook een kunstkoevlaas2 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 22:03:
[...]
In menu basis instellingen in te stellen dacht ik.
Geen kamertemperatuur, maar dat zal komen door de war...
Ik zie nu iig de sww-temp, dank
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Als de buiten temperatuur wat boven nul is, zoals afgelopen dagen, is het wel warm te krijgen.koevlaas2 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:59:
[...]
Misschien moet je (net als bij mij) de aanvoer temperatuur nog iets verlagen, dit scheelt dan veel defrosts waardoor er netto meer warmte per uur opgeleverd word.
Afgelopen twee dagen ongeveer 100kw per dag verbruikt.
Maar als het dus rond het vriespunt is dan wordt het verhaal anders.
Vandaag is de installateur langs geweest, en bij twee buiten units is r410 bij gevuld.
Het huis heeft wel vrij veel massa binnen de isolatieschil, maar die was al opgewarmd.
Komende dagen maar even kijken hoe het gaat.
Laat eerst de installateur zijn gang maar gaan.
De rekening is nog niet volledig betaald.
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Pardon? 100 kWh per dag verbruikt??? Serious?patrickvanvalen schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 23:41:
[...]
Als de buiten temperatuur wat boven nul is, zoals afgelopen dagen, is het wel warm te krijgen.
Afgelopen twee dagen ongeveer 100kw per dag verbruikt.
Maar als het dus rond het vriespunt is dan wordt het verhaal anders.
Vandaag is de installateur langs geweest, en bij twee buiten units is r410 bij gevuld.
Het huis heeft wel vrij veel massa binnen de isolatieschil, maar die was al opgewarmd.
Komende dagen maar even kijken hoe het gaat.
Laat eerst de installateur zijn gang maar gaan.
De rekening is nog niet volledig betaald.
Ik gebruik 7 kWh per dag aan elektriciteit.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Als je geen kamer thermostaat hebt heb je ook de temperatuur nietStoofie schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 23:18:
[...]
Check, de handleiding GOED lezen is ook een kunst![]()
Geen kamertemperatuur, maar dat zal komen door de war...
Ik zie nu iig de sww-temp, dank
Temperatuurinstelling kent meerdere standen, zowel kamer & SWW ,alleen SWW of beide niet.
Tja, inderdaad 100 kw per dag bij zo'n 6 graden buitentemperatuur gemiddeld. En dat is zonder sww!Bram-Bos schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 23:47:
[...]
Pardon? 100 kWh per dag verbruikt??? Serious?
Ik gebruik 7 kWh per dag aan elektriciteit.
Daar komt volgende week een warmtepomp boiler voor.
En die gaat zijn warmte betrekken uit het huis via een warmte terugwin unit.
Even voor de duidelijkheid, is niet bij mijzelf thuis. Onderstaande gegevens horen daar dus niet bij.
[ Voor 10% gewijzigd door patrickvanvalen op 24-12-2016 00:00 ]
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Hebben we het over dezelfde eenheden? 100 kW of 100 kWh? Elektrisch of thermisch? Het komt mij absurd hoog over. Wat voor huis heb je???patrickvanvalen schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 23:57:
[...]
Tja, inderdaad 100 kw per dag bij zo'n 6 graden buitentemperatuur gemiddeld. En dat is zonder sww!
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
1000m3 huis, twee onder een kap, volledig nageisoleerd 12cm pir, alles hr++, tonzon vloerisolatie.
Geen verbouwvocht aanwezig, luchtvochtigheid rond de 35%.
3 stuks 12kw warmtepomp.
Mmmm...,mooi systeem,Zeer compact...mijn interesse is gewekt!Knowbody schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 23:16:
[...]
Aha dus dat is de onbekendheid....
Daikin Hybrid is een Daikin WP met een Intergas HReco 36 CW5 gasketel in 1 apparaat. Dat wil zeggen op de muur hangt het binnendeel (waterzijdig gedeelte, warmtewisselaar van de WP), en daarvoor wordt de Intergas gemonteerd. Die hangen dus op elkaar en nemen geen extra plek in.
Dit systeem is er in 3 varianten: 5 KW, 8 KW en 8 KW + koelen. Alle 3 hebben ze dezelfde 36 Kw HR gasboiler,.
Waar en door wie heb je jouw systeem vandaan,heb/ga je het zelf installeren zo niet door wie laat je het doen?
Mag ook via een pm
9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,
Dan is er iets goed mis. Mijn huis is eenderde qua volume (290 m3), en op sommige punten slechter geïsoleerd.patrickvanvalen schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 00:07:
Inderdaad 100kwh elektriciteit uit het net.
1000m3 huis, twee onder een kap, volledig nageisoleerd 12cm pir, alles hr++, tonzon vloerisolatie.
3 stuks 12kw warmtepomp.
Zijn je backup-elementen niet per ongeluk standaard actief?
staat je voordeur wel dicht???patrickvanvalen schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 23:57:
[...]
Tja, inderdaad 100 kw per dag bij zo'n 6 graden buitentemperatuur gemiddeld. En dat is zonder sww!
Even voor de duidelijkheid, is niet bij mijzelf thuis. Onderstaande gegevens horen daar dus niet bij.
hier kleine 900m3 woning en doe het ongeveer met 1/4 tot 1/5 van jouw verbruik... lijkt er sterk op dat je met je element aan het verwarmen bent... (ik haal immers cop 4-5).
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Waarom heb je überhaupt 3 units van 11,2 kW? Ben overigens wel benieuwd naar foto's van jouw installatie
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
Idd, neem jouw huis, ik schat ik 800 a 1000m3Zubadan schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 08:41:
Drie buitenunits van 11,2 kW kunnen samen best 100 kWh per dag verbruiken, maar als dat in een geïsoleerd huis van 1000 m3 is dan is er wat goed fout.
Waarom heb je überhaupt 3 units van 11,2 kW? Ben overigens wel benieuwd naar foto's van jouw installatie
Uiteindelijk bleek en een programma en een verlaagde aanvoer niet te werken. De temperatuur ging in de nacht richting de 16 graden en was daardoor tever gezakt om het op tijd weer 19 graden te hebben, kwam maar op 18 graden met als gevolg dat het in de middag ook weer niet op tijd op temperatuur was. Ik heb het programma dus weer uitgezet en de pomp staat nu weer continue aan.Maikie18 schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:05:
Ik heb de warmtepomp nu inmiddels 3 weken in gebruik en de 1e dagen schrok ik toch wel van het verbruik 40-55 kW per dag. Dit was mede omdat de pomp gewoon 24 uur per dag aan stond en het binnen 22 graden was terwijl het buiten gemiddeld -1.5 was. Na de 1e week heb ik een programma ingesteld op de afstandsbediening en de aanvoer temperatuur op max 35 gezet. Daarmee ging het verbruik 50-60% naar beneden zonder dat we op comfort hebben moeten inleveren (slapen onder een deken in de nacht, en 1 van ons werkt halve dagen). Later heb ik op de slaapkamers ook nog thermostaatkranen op de radiatoren gemonteerd.
Sinds de laatste aanpassingen zit ik op een gemiddeld verbruik per dag van 12kW.
Deze maand heb ik tot nu toe 6m3 gas gebruikt waar ik normaal 75m3 gas gebruikt zou hebben. Stroomverbruik is 362kW daar ik normaal 132kW verbruikt zou hebben.
Ik heb op dit moment dus 69m3 gas ingeruild voor 230kW. Dit is volgens mij geen goed teken maar aangezien ik mijn overschot gebruik nog wel rendabel
Ik heb de aanvoer ook nog 1 of 2 dagen op 30 gehad, als het dan buiten 5 graden is dan blijft de temperatuur binnen op 19 graden steken en doen de radiatoren niet veel meer. Ik heb hem nu op 32 ingesteld en dan is de temperatuur in de woonkamer bijna constant 20.8 graden. Verbruik afgelopen nacht is dan van 23.30 tot 08.00 6kW. Ik denk dat ik de boel voorlopig even zo laat staan en dan even kijken hoe dit gaat met temperaturen onder 0.
Patroon ziet er wel wat vreemd uit

Gisteren ook de eindafrekening gekregen -1450 euro.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
=DJG WP SWW RVS buffervat 300 Ltr @appieheijnMaikie18 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 08:48:
[...]
Zet je hem op zijn kop, heb je een CV buffervat met hygienespiraal.
[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-12-2016 09:05 ]
kun je eens wat inzoomen op die diagram? als de ecodan zijn warmte niet kwijt kan "stopt" hij even met verwarmen om vervolgens weer verder te gaan. die pieken en dalen kunnen dus of voorgenoemde zijn of defrosts en dit tweede lijkt me onwaarschijnlijk...Maikie18 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 08:48:
[...]
Uiteindelijk bleek en een programma en een verlaagde aanvoer niet te werken. De temperatuur ging in de nacht richting de 16 graden en was daardoor tever gezakt om het op tijd weer 19 graden te hebben, kwam maar op 18 graden met als gevolg dat het in de middag ook weer niet op tijd op temperatuur was. Ik heb het programma dus weer uitgezet en de pomp staat nu weer continue aan.
Ik heb de aanvoer ook nog 1 of 2 dagen op 30 gehad, als het dan buiten 5 graden is dan blijft de temperatuur binnen op 19 graden steken en doen de radiatoren niet veel meer. Ik heb hem nu op 32 ingesteld en dan is de temperatuur in de woonkamer bijna constant 20.8 graden. Verbruik afgelopen nacht is dan van 23.30 tot 08.00 6kW. Ik denk dat ik de boel voorlopig even zo laat staan en dan even kijken hoe dit gaat met temperaturen onder 0.
[afbeelding]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Een radiator heeft een verschil temperatuur met zijn omgeving nodig van 8 graden om warmte af te geven. Daarom kom ik persoonlijk niet eens onder 35.Maikie18 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 08:48:
[...]
Uiteindelijk bleek en een programma en een verlaagde aanvoer niet te werken. De temperatuur ging in de nacht richting de 16 graden en was daardoor tever gezakt om het op tijd weer 19 graden te hebben, kwam maar op 18 graden met als gevolg dat het in de middag ook weer niet op tijd op temperatuur was. Ik heb het programma dus weer uitgezet en de pomp staat nu weer continue aan.
[afbeelding]
Zou best kunnen dat als je wat hoger gaat dat je zuiniger word omdat radiator beter kan werken. In theorie kost water van 25 maken energie, laat dat weken door je radiator stromen en je huis word niet warm dus alle energie is verloren.
Maak water van 35 wat meer energie kost maar zodra het vijf uurtjes door je radiator loopt is je huis warm.
Kwestie van beetje mee spelen, maar blijft lastig zonder buffer
1 PVoutput . Dongen NB
Een aantal akoustische meetgegevens van buitenunits.
Import van EVs
Ah, goed om er een prijsidee bij te hebben, dat vond ik op hun site niet direct terug. Grote voordeel van dat RVS is toch ook wel het geringe gewicht. En deze vaten zijn echt optimaal afgestemd op de wp met een enorm wisselaaroppervlak. Wel goed om te weten mocht ik bij iemand anders nog eens aan de slag gaan.AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 09:04:
[...]
=DJG WP SWW RVS buffervat 300 Ltr @appieheijn
Zet je hem op zijn kop, heb je een CV buffervat met hygienespiraal.
Ik heb zelf echter al een 400l vat, dat voorlopig niet meer van zijn plek af gaat, was lastig genoeg om het daar te krijgen. Ik zou zelf hooguit nog een klein vaatje erbij zetten voor buffer indien nodig.
Mijn vat heeft twee spiralen. Ik wil er eentje voor de wp gebruiken. Officieel zou je twee spiralen in serie moeten zetten zodat de wp zijn warmte goed kwijt kan (totaal 2,5m2 oppervlak). Dat ga ik echter niet doen, omdat de onderste spiraal bij mij zonneboiler is. De WP is in deze dus puur bijverwarming voor het SWW. Daarnaast heb ik niet genoeg collectoroppervlak liggen om mijn CV mee bij te verwarmen.
Import van EVs
+1Zubadan schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 08:41:
Drie buitenunits van 11,2 kW kunnen samen best 100 kWh per dag verbruiken, maar als dat in een geïsoleerd huis van 1000 m3 is dan is er wat goed fout.
Hoe heb je voorheen de boel dan verwarmd ? Een standaard 28 KW HR ketel moet dan ook vrijwel continue gedraaid hebben met 1000m3 gas per wintermaand oid.patrickvanvalen schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 00:07:
Inderdaad 100kwh elektriciteit uit het net.
3 stuks 12kw warmtepomp.
Heb je een warmteverlies berekening/scan laten maken (toevallig) ?
Zo?develdonk schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 09:51:
[...]
kun je eens wat inzoomen op die diagram? als de ecodan zijn warmte niet kwijt kan "stopt" hij even met verwarmen om vervolgens weer verder te gaan. die pieken en dalen kunnen dus of voorgenoemde zijn of defrosts en dit tweede lijkt me onwaarschijnlijk...

[ Voor 3% gewijzigd door Maikie18 op 24-12-2016 11:36 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Er zijn genoeg installateurs die deze set kunnen leveren. Ik heb gekozen voor een bedrijf die al wat langer in airco's en warmtepompen doet en zodoende jaren ervaring heeft met het principe, buitenunits, R410A.papaleo schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 00:19:
[...]
Mmmm...,mooi systeem,Zeer compact...mijn interesse is gewekt!
Waar en door wie heb je jouw systeem vandaan,heb/ga je het zelf installeren zo niet door wie laat je het doen?
Mag ook via een pm
Afhankelijk van waar je de buitenunit laat plaatsen is de installatie tijd max. 2 dagen. Elke situatie is weer anders maar meer dan een cv ketel ophangen en daarop een buitenunit aansluiten is het niet. Eigenlijk op wat leiding en dakdoorvoer aanpassing na was het klaar na de eerste dag. Uiteraard bekabeling en aanpassing meterkast hoort er ook bij. Dat elektrische gedeelte heb ik zelf uitgevoerd.
En ja ik ben er zeer tevreden mee. 3 volle dagen in 24x7 bedrijf en gemiddeld zit de COP nu op 4.5 volgens de meetgegevens van het systeem. De gasketel is nog niet bijgesprongen. De warmte in huis is zeer stabiel met dank aan de WAR.
Oke,fijn dat je nu al tevreden bent.Knowbody schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 11:17:
[...]
Er zijn genoeg installateurs die deze set kunnen leveren. Ik heb gekozen voor een bedrijf die al wat langer in airco's en warmtepompen doet en zodoende jaren ervaring heeft met het principe, buitenunits, R410A.
Afhankelijk van waar je de buitenunit laat plaatsen is de installatie tijd max. 2 dagen. Elke situatie is weer anders maar meer dan een cv ketel ophangen en daarop een buitenunit aansluiten is het niet. Eigenlijk op wat leiding en dakdoorvoer aanpassing na was het klaar na de eerste dag. Uiteraard bekabeling en aanpassing meterkast hoort er ook bij. Dat elektrische gedeelte heb ik zelf uitgevoerd.
En ja ik ben er zeer tevreden mee. 3 volle dagen in 24x7 bedrijf en gemiddeld zit de COP nu op 4.5 volgens de meetgegevens van het systeem. De gasketel is nog niet bijgesprongen. De warmte in huis is zeer stabiel met dank aan de WAR.
Ik raak alleen in de WAR van deze afkorting,wat betekend dit? (Ik ben hier een newbe,vandaar)

Het probleem van te weinig wisselaarvlak met een WP heb je niet als je de inhoud van het vat gebruikt als cv water.Luiaard schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:32:
[...]
Ah, goed om er een prijsidee bij te hebben, dat vond ik op hun site niet direct terug. Grote voordeel van dat RVS is toch ook wel het geringe gewicht. En deze vaten zijn echt optimaal afgestemd op de wp met een enorm wisselaaroppervlak. Wel goed om te weten mocht ik bij iemand anders nog eens aan de slag gaan.
Ik heb zelf echter al een 400l vat, dat voorlopig niet meer van zijn plek af gaat, was lastig genoeg om het daar te krijgen. Ik zou zelf hooguit nog een klein vaatje erbij zetten voor buffer indien nodig.
Mijn vat heeft twee spiralen. Ik wil er eentje voor de wp gebruiken. Officieel zou je twee spiralen in serie moeten zetten zodat de wp zijn warmte goed kwijt kan (totaal 2,5m2 oppervlak). Dat ga ik echter niet doen, omdat de onderste spiraal bij mij zonneboiler is. De WP is in deze dus puur bijverwarming voor het SWW. Daarnaast heb ik niet genoeg collectoroppervlak liggen om mijn CV mee bij te verwarmen.
Hier staat hij op zijn kop (zodat er een spiraal helemaal bovenin zit), 3 spiralen buffervat DJG 450 ltr.
Zodoende kan ik de 3 spiralen gebruiken voor wat anders.
https://www.mupload.nl/img/lqvsomv3fcmuo.jpg
https://drive.google.com/...KZl92Mlk/view?usp=sharing
Weer Afhankelijke Regelingpapaleo schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 11:35:
[...]
Oke,fijn dat je nu al tevreden bent.
Ik raak alleen in de WAR van deze afkorting,wat betekend dit? (Ik ben hier een newbe,vandaar)
Ofwel, de unit past zich aan bij een veranderlijke buiten temperatuur.
Dit betekenT weersafhankelijke regelingpapaleo schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 11:35:
[...]
Oke,fijn dat je nu al tevreden bent.
Je kunt gewoon kamerthermostaat instellen of dat volledig loslaten en te sturen op de WAR. De buitenunit weet hoe koud het is en de WAR past daar de aanvoertemperatuur van je CV water op aan. Daarvoor dient een zelf te kiezen stooklijn. Moeilijk is het niet, het vergt enige tijd dat die juist gekozen is.
Dat was voor mij ook een overweging om voorlopig voor hybride te gaan.blauwemac schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 08:19:
Het kan toch wel echt goed mis gaan met zo'n warmtepomp! Toch een beetje jammer, om na zo'n investering alsnog Failliet te aan aan de stroom kosten. Houd ons op de hoogte van je vorderingen, ik ben zeer benieuwd.
ja ik denk te zien wat ik hier ook al eerder heb gezien. kun je voor de gein je stooklijn eens met 1 of 2 graden verhogen. grote kans dat de pomp aan het pendelen is omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan...
Uuh daar is iets anders goed mis ..... maar hybride heeft vooral als voordeel als het gas er toch al ligt dat je geen boiler nodig hebt.amarkest schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 12:31:
[...]
Dat was voor mij ook een overweging om voorlopig voor hybride te gaan.
Tegen de tijd dat gas afsluiten wettelijk gratis is zien we wel weer. Dan is de techniek ook weer wat verder. Hybrid/bivalent is voor de komende 10 jaar denk ik het beste pad bij renovatie.
(Bij nieuwbouw sowieso gasloos gaan!)
Laat de buurman ook een WP nemen. Klaar toch.
Verwijderd
gas afsluiten is gratis, enkele weken geleden gedaan.Knowbody schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 13:06:
[...]
Uuh daar is iets anders goed mis ..... maar hybride heeft vooral als voordeel als het gas er toch al ligt dat je geen boiler nodig hebt.
Tegen de tijd dat gas afsluiten wettelijk gratis is zien we wel weer. Dan is de techniek ook weer wat verder. Hybrid/bivalent is voor de komende 10 jaar denk ik het beste pad bij renovatie.
(Bij nieuwbouw sowieso gasloos gaan!)
Verwijderd
NAF ?crazyharrie schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 23:12:
[...]
Ik heb het bijgehouden vorige winter, en tot de conclusie gekomen dat LTV zoveel minder warmte verlies heeft t.o.v. HT dat de inhaalrace qua temperatuur hier geen bal ( lees kwh ) uitmaakt. In mijn situatie, het kost mij net zoveel kwh om 24 uur door te draaien als nachtverlaging / uit toe te passen. Goed voor de NAF.
Over welke gas-netbeheerders regio heb je het?Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 13:29:
[...]
gas afsluiten is gratis, enkele weken geleden gedaan.
Dat is namelijk niet landelijk uniform en afhankelijk hoe je dat aanpakt kan dat al oplopen voor afsluiten tot €605. De service/dienst opzeggen bij energieleverancier was tot nu een mogelijke gratis workaround, nu heeft een enkel tijdelijk opschorten opgenomen zodat na een jaar als nog een rekening op de deurmat valt
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Snap dat niet helemaal want ik zou zeggen of hij nou 32 of 34 graden moet maken, de retour zal dan ook toenemen en dus kan hij zijn warmte dan toch weer niet kwijt?develdonk schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 13:04:
[...]
ja ik denk te zien wat ik hier ook al eerder heb gezien. kun je voor de gein je stooklijn eens met 1 of 2 graden verhogen. grote kans dat de pomp aan het pendelen is omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan...
Ik zal hem vanaf nu eens 1 graad verhogen. Eerder stonden zowel lo als hi op 35 en dan wordt het op den duur toch te warm binnen, tenminste als ik hem continue aan laat staan. Ik zag tussen 35 en 30 wel een groot verschil in verbruik +-30%
en je verdeler ? open / gesloten ? geknepen wellicht ?Maikie18 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 13:54:
[...]
Snap dat niet helemaal want ik zou zeggen of hij nou 32 of 34 graden moet maken, de retour zal dan ook toenemen en dus kan hij zijn warmte dan toch weer niet kwijt?
Ik zal hem vanaf nu eens 1 graad verhogen. Eerder stonden zowel lo als hi op 35 en dan wordt het op den duur toch te warm binnen, tenminste als ik hem continue aan laat staan. Ik zag tussen 35 en 30 wel een groot verschil in verbruik +-30%
Verwijderd
Nee hoor, daar is ook jurisprudentie over. Wat je als workaround bestempeld, is de standaard werkwijze, je hebt nl. geen zakelijke relatie met netbeheerders. Je beeindigd je gascontract bij je energieleverancier, die geeft door dat er geen gas meer afgenomen gaat worden en vervolgens komt de netbeheerder om een slot op je gaskraan te plaatsen. 10 minuten later is deze weer verdwenen, that's all. Netbeheerder is bij mij Stedin, maar is niet van belang.Domba schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 13:48:
[...]
Over welke gas-netbeheerders regio heb je het?
Dat is namelijk niet landelijk uniform en afhankelijk hoe je dat aanpakt kan dat al oplopen voor afsluiten tot €605. De service/dienst opzeggen bij energieleverancier was tot nu een mogelijke gratis workaround, nu heeft een enkel tijdelijk opschorten opgenomen zodat na een jaar als nog een rekening op de deurmat valt
Ik heb geen vloerverwarming maar radiatoren. En op de slaapkamers staan ze wel een heel stuk dicht want daar vind ik 19 graden voldoende. Gekke is dat 1 van die radiatoren een enorm stromingsgeluid geeft als ik hem een stuk dicht zet, de rest heeft dat nietKnowbody schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 14:07:
[...]
en je verdeler ? open / gesloten ? geknepen wellicht ?
Je zet hem dicht met de radiatorknop. Is de voetventiel soms ook al geknepen ? dan ga je wel stromingsgeluiden krijgen inderdaad.Maikie18 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 14:13:
[...]
Ik heb geen vloerverwarming maar radiatoren. En op de slaapkamers staan ze wel een heel stuk dicht want daar vind ik 19 graden voldoende. Gekke is dat 1 van die radiatoren een enorm stromingsgeluid geeft als ik hem een stuk dicht zet, de rest heeft dat niet
thermostaatknoppen zijn handiger voor de slaapkamers.
de voetventiel of het voetventielKnowbody schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 14:16:
[...]
Je zet hem dicht met de radiatorknop. Is de voetventiel soms ook al geknepen ? dan ga je wel stromingsgeluiden krijgen inderdaad.
http://www.vandale.nl/gra...ekenis/nederlands/ventiel
Stedin is inderdaad nog gratis.Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 14:10:
[...]
Nee hoor, daar is ook jurisprudentie over. Wat je als workaround bestempeld, is de standaard werkwijze, je hebt nl. geen zakelijke relatie met netbeheerders. Je beeindigd je gascontract bij je energieleverancier, die geeft door dat er geen gas meer afgenomen gaat worden en vervolgens komt de netbeheerder om een slot op je gaskraan te plaatsen. 10 minuten later is deze weer verdwenen, that's all. Netbeheerder is bij mij Stedin, maar is niet van belang.
Zeker is er oude jurisprudentie en dat is opzeggen van de dienst, maar dat je geen zakelijk relatie zou hebben is niet geheel correct je hebt een meter eigendom van de netwerkbeheerder als ook dat je met energiecontract je akkoord verklaard hebt met de netwerkbeheerders aansluitvoorwaarden, tot 2014 was het geen item daarna zijn in rap tempo forse kosten voor ingevoerd, die €605 is voor 2016 tarief voor 2017 is nog niet eens bekend. van deze vom is nog niet veel jurisprudentie, tenminste ik ken er geen
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik heb geen voetventielen en het zijn thermostaatknoppenKnowbody schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 14:16:
[...]
Je zet hem dicht met de radiatorknop. Is de voetventiel soms ook al geknepen ? dan ga je wel stromingsgeluiden krijgen inderdaad.
Wordt de radiator in de garage (dichtst bij de WP), niet te snel warm, waardoor de retourtemperatuur richting de WP te snel oploopt? En dus de WP gaat "pendelen"?Maikie18 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 14:32:
[...]
Ik heb geen voetventielen en het zijn thermostaatknoppen
Heb je al eens gemeten met een zwart tapeje en een infrarood thermometer op de uitlaat van je radiatoren?
(mocht je hem willen lenen...
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-12-2016 14:40 ]
Daar zit geen thermostaatkraan op maar een gewone radiatorkraan en die staat bijna dichtAUijtdehaag schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 14:35:
[...]
Wordt de radiator in de garage (dichtst bij de WP), niet te snel warm, waardoor de retourtemperatuur richting de WP te snel oploopt? En dus de WP gaat "pendelen"?
Heb je al eens gemeten met een zwart tapeje en een infrarood thermometer op de uitlaat van je radiatoren?
(mocht je hem willen lenen...)
Verwijderd
Anders gesteld, ken je iemand, die gascontract opzegt zoals beschreven en vervolgens met een rekening geconfronteerd werd ?Domba schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 14:25:
[...]
Stedin is inderdaad nog gratis.
Zeker is er oude jurisprudentie en dat is opzeggen van de dienst, maar dat je geen zakelijk relatie zou hebben is niet geheel correct je hebt een meter eigendom van de netwerkbeheerder als ook dat je met energiecontract je akkoord verklaard hebt met de netwerkbeheerders aansluitvoorwaarden, tot 2014 was het geen item daarna zijn in rap tempo forse kosten voor ingevoerd, die €605 is voor 2016 tarief voor 2017 is nog niet eens bekend. van deze vom is nog niet veel jurisprudentie, tenminste ik ken er geen
LOL, het is nog 2016 en sinds de invoering van deze vorm 1 januari 2016 is er nog geen jaar verstreken.Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 14:51:
[...]
Anders gesteld, ken je iemand, die gascontract opzegt zoals beschreven en vervolgens met een rekening geconfronteerd werd ?
Ook rond de politiek is er de nodig aandacht voor deze trend, zodat het geen drempel wordt voor van fossiel naar herniewbaar, maar die hebben ook nog het zorgpuntje "stranded assets" sinds een wijk in Arnhem waar gasnetwerk om veiligheids reden vervangen werd en vervolgens groot deel loskoppelde in kader van een NoM-project.
Verwijderd
Voorlopig is het dus een 'papieren tijger', die kunnen overigens ook gevaarlijk zijn. Degenen die gasloos willen zijn gemiddeld denk ik geen onmondigen, mogelijk een 'hoop kabaal' tot gevolg, reputatieschade, overheid die niet met zijn handen op de rug kan blijven staan in het kader van CO2 reductie, loopt wel los, althans dat denk ik.Domba schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 15:12:
[...]
LOL, het is nog 2016 en sinds de invoering van deze vorm 1 januari 2016 is er nog geen jaar verstreken.
Ook rond de politiek zijn er de nodig aandacht voor deze trend, zodat het geen drempel wordt voor van fossiel naar herniewbaar, maar die hebben ook nog het zorgpuntje "stranded assets" sinds een wijk in Arnhem waar gasnetwerk om veiligheids reden vervangen werd en vervolgens groot deel loskoppelde in kader van een NoM-project.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2016 15:23 ]
Dan is het eigenlijk simpel, opzeggen als het kan, word het te lastig of duur wacht je gewoon even.
Er komt misschien wel een tijd dat het een aanbieding word.
Dit gedrag van kosten vragen voor afsluiten herken ik wel van de stadsverwarming (Eneco).Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 15:18:
[...]
Voorlopig is het dus een 'papieren tijger', die kunnen overigens ook gevaarlijk zijn. Degenen die gasloos willen zijn gemiddeld denk ik geen onmondigen, mogelijk een 'hoop kabaal' tot gevolg, reputatieschade, overheid die niet met zijn handen op de rug kan blijven staan in het kader van CO2 reductie, loopt wel los, althans dat denk ik.
Binnenkort verwacht ik uitspraak in mijn zaak voor de geschillencommissie, die ik uiteraard ook hier wel wereldkundig zal maken.
Import van EVs
Het zou kunnen dat dat enkel voor Stad Utrecht is.
Daar konden de kosten wel tot in de duizenden oplopen en nu tweehonderd zoveel?
Wie kaatstdeveldonk schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 14:19:
[...]
de voetventiel of het voetventiel
http://www.vandale.nl/gra...ekenis/nederlands/ventiel
Ja, er is nu een soort van standaard beleid met bedragen. Permanent uit bedrijf nemen kost tussen de vier- en vijfhonderd euro. Met name door de inspanningen van iemand hier in de buurt, die de site stadsverarming.nl is begonnen. Voor hem was dat winst, want hij had voor die tijd een offerte liggen van meerdere duizenden euro's. Toch was dat voor mij nog niet voldoende. Ik vind dat je kosteloos af moet kunnen sluiten. Ik heb wat advies gekregen van iemand van Reeshofwarmte. Binnenkort uitspraak.izdp schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 16:10:
Je maakt me nieuwsgierig. Ik dacht dat Eneco nu tot een soort standaardbedrag was gekomen.
Het zou kunnen dat dat enkel voor Stad Utrecht is.
Daar konden de kosten wel tot in de duizenden oplopen en nu tweehonderd zoveel?
Import van EVs
Er zijn geen backup elementen actief.Bram-Bos schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 00:21:
[...]
Dan is er iets goed mis. Mijn huis is eenderde qua volume (290 m3), en op sommige punten slechter geïsoleerd.
Zijn je backup-elementen niet per ongeluk standaard actief?
Er is ook geen zwembad of vjjver warm te houden.
Er zijn twee punten waar het mis kan gaan.
Er ligt enkele meters leiding in de grond met alleen zijn originele isolatie van 9mm.
En het is een ouder huis wat na geisoleerd is. De steense binnenmuren ( 25 cm dik) zitten zonder spouw aan de buiten muren. Dat zijn dus forse koude bruggen. Over de hele hoogte van het huis ( ongeveer 10 meter) zijn er 5 muren die zo haaks op de buitenmuur staan.
Wat na geïsoleerd kon worden is volgens de laatste eisen ook gedaan. Maar het wordt nooit zo goed als een nieuwbouw.
Verder zijn alle plafonds ongeveer 3,70 meter hoog ( stro, bezet met kalk). Maar als ik temperatuur metingen doe kan ik nauwelijks enig verschil meten bij het plafond en de vloer. Dan zou het qua isolatie dus best goed moeten zitten.
Komende twee weken zal er nog eea afgemaakt/gewijzigd worden om het te optimaliseren.
Ik weet niet of er nog wat over het hoofd wordt gezien. Maar ik zal mij weer melden als er verbetering te bespeuren valt.
Overweeg eens een warmtemeter zodat je DCOP kunt berekenen voor of het aan afgifte of aan opwek kant zitpatrickvanvalen schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 17:01:
[...]
Er zijn geen backup elementen actief.
Er ligt enkele meters leiding in de grond met alleen zijn originele isolatie van 9mm.
En het is een ouder huis wat na geisoleerd is. De steense binnenmuren ( 25 cm dik) zitten zonder spouw aan de buiten muren. Dat zijn dus forse koude bruggen. Over de hele hoogte van het huis ( ongeveer 10 meter) zijn er 5 muren die zo haaks op de buitenmuur staan.
Wat na geïsoleerd kon worden is volgens de laatste eisen ook gedaan. Maar het wordt nooit zo goed als een nieuwbouw.
Verder zijn alle plafonds ongeveer 3,70 meter hoog ( stro, bezet met kalk). Maar als ik temperatuur metingen doe kan ik nauwelijks enig verschil meten bij het plafond en de vloer. Dan zou het qua isolatie dus best goed moeten zitten.
Komende twee weken zal er nog eea afgemaakt/gewijzigd worden om het te optimaliseren.
Ik weet niet of er nog wat over het hoofd wordt gezien. Maar ik zal mij weer melden als er verbetering te bespeuren valt.
Verwijderd
Wat was de begintemperatuur toen de WPen werden gestart ? Je hebt een binnenmuur van 25cm, indien de startT min of meer identiek was aan de omgevingstemperatuur heb je een enorme massa om op te warmen,vergelijkbaar met een heel groot zwembad, dat gaat heel veel dagen mogelijk weken duren voor je een 'normaal' op temperatuur houden niveau bereikt. Dit is mijn fantasie/mening welke ik graag geef voor een betere.patrickvanvalen schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 17:01:
[...]
Vind het interessant....patrickvanvalen schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 17:01:
[...]
En er staan 3 WP's te verwarmen (en niet eentje te koelen ik noem maar wat)
Met welke temperaturen werken ze dan?
Heb je de gas temperaturen van de 3 binnen units wel eens gemeten?patrickvanvalen schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 17:01:
[...]
Waren ze verschillend?
Welke temperatuur haal je?
Ik heb de leidingen dan niet in de grond maar een meter of 4-5 op dak met de standaard isolatie, geeft niks.
In principe is pas sinds december 2015 voor de Nederlandse overheid de doelstelling om in 2050 ruimteverwarming CO2-arm in te richten (bron).Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 15:18:
Voorlopig is het dus een 'papieren tijger', die kunnen overigens ook gevaarlijk zijn. Degenen die gasloos willen zijn gemiddeld denk ik geen onmondigen, mogelijk een 'hoop kabaal' tot gevolg, reputatieschade, overheid die niet met zijn handen op de rug kan blijven staan in het kader van CO2 reductie, loopt wel los, althans dat denk ik.
Netwerkbeheerders willen een strategie/draaiboek voor hoe al die klanten met aansluiting vertrekken en hoe ze daarop invloed kunnen hebben en sturen zodat ook kilometers leidingen afgeschreven zijn als laatste vertrekt. Tot 2015 ging er nog jaarlijks voor ca 100 miljoen nieuwe leiding de grond in.
Waar ze nog heftig discuseren over nieuwbouw wijken, lopen de eerste klanten van bestaande woningen al weg als ook de inkomsten en dat net voor een nieuw 4 jaren methodebesluit.
Ik ben benieuwd of dit betekent dat afsluiten/opzeggen van gas dan gratis gaat worden!
Hier een CV van 10 jaar oud, Mini boiler in keuken en een keramische kookplaat. Gebruik gasaansluiting dus alleen voor douchewater en verwarming. Puur voor douchen en standby is het verbruik met twee personen in de maanden zo'n 10 kuub. Dat komt neer op 120 kuub gas op jaarbasis. Vanwege verwarming (element aan muur keuken en convectorput aan achterkant huiskamer) nog een extra verbruik van ongeveer 180 kuub per jaar. Plavuizen beneden zonder vloerverwarming.
Al met al een verbruik van 300 kuub. Op een gegeven moment zal de CV installatie de geest geven.loont het al om eens bij bedrijven te informeren naar mogelijkheden voor warm water zonder gas? Of is dat iets om tegen die tijd pas uit te zoeken?
Voorheen werd het huis verwarmd met gashaarden.koevlaas2 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:55:
[...]
Hoe heb je voorheen de boel dan verwarmd ? Een standaard 28 KW HR ketel moet dan ook vrijwel continue gedraaid hebben met 1000m3 gas per wintermaand oid.
Heb je een warmteverlies berekening/scan laten maken (toevallig) ?
Elk vertrek had zijn eigen gashaard ( totaal 10 stuks).
Verbruik weet ik niet. Maar er werd vaak maar één of twee kamers verwarmd.
Warmteverlies berekening heeft de installateur gemaakt op basis van wat hij heeft gezien ter plekke.
Een scan gaat zeker gemaakt worden als we op deze manier niet verder gaan komen.
Eerst de installateur maar de kans geven om het op te lossen.
10 gashaarden verstoken samen ook erg veel denk ik, maar 100 KWH per dag is erg veel.patrickvanvalen schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 18:07:
[...]
Voorheen werd het huis verwarmd met gashaarden.
Elk vertrek had zijn eigen gashaard ( totaal 10 stuks).
Verbruik weet ik niet. Maar er werd vaak maar één of twee kamers verwarmd.
Warmteverlies berekening heeft de installateur gemaakt op basis van wat hij heeft gezien ter plekke.
Een scan gaat zeker gemaakt worden als we op deze manier niet verder gaan komen.
Eerst de installateur maar de kans geven om het op te lossen.
Ik hou je posts in de gaten, want ook ik wil graag de oorzaak weten.
Dat laatste: als in hartje winter je ketel kapot gaat....heb je geen tijd om het uit te zoeken.tweakerdennis schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 18:00:
https://www.eneco.nl/welk...-eindelijk-gas-verdwijnt/
Ik ben benieuwd of dit betekent dat afsluiten/opzeggen van gas dan gratis gaat worden!
Hier een CV van 10 jaar oud, Mini boiler in keuken en een keramische kookplaat. Gebruik gasaansluiting dus alleen voor douchewater en verwarming. Puur voor douchen en standby is het verbruik met twee personen in de maanden zo'n 10 kuub. Dat komt neer op 120 kuub gas op jaarbasis. Vanwege verwarming (element aan muur keuken en convectorput aan achterkant huiskamer) nog een extra verbruik van ongeveer 180 kuub per jaar. Plavuizen beneden zonder vloerverwarming.
Al met al een verbruik van 300 kuub. Op een gegeven moment zal de CV installatie de geest geven.loont het al om eens bij bedrijven te informeren naar mogelijkheden voor warm water zonder gas? Of is dat iets om tegen die tijd pas uit te zoeken?
Op WP boilers zit subsidie. Zonneboilers ook.
Je hebt en superlaag verbruik. Zou dan niet een te dure installatie nemen. Dus wellicht gewoon weer een ketel. Dat kan nog zeker 1x
Nee er staat niets te koelen.Knowbody schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 17:44:
[...]
Vind het interessant....
En er staan 3 WP's te verwarmen (en niet eentje te koelen ik noem maar wat)
Met welke temperaturen werken ze dan?
Ze werken op ongeveer 40 graden gas temperatuur.
Wat was de begintemperatuur toen de WPen werden gestart ? Je hebt een binnenmuur van 25cm, indien de startT min of meer identiek was aan de omgevingstemperatuur heb je een enorme massa om op te warmen,vergelijkbaar met een heel groot zwembad, dat gaat heel veel dagen mogelijk weken duren voor je een 'normaal' op temperatuur houden niveau bereikt. Dit is mijn fantasie/mening welke ik graag geef voor een betere.
Er is tijdens de verbouwing de laatste twee weken verwarmd met een 54kw gas heater, was ook even een fikse rekening aan gasflessen van ongeveer 900 euro! Twee en een halve fles per dag. Ja, sorry kan er ook niets aan doen, is echt zo.
Ik moet er van uit gaan dat de muren niet erg koud waren, maar er zal zeker het nodige vermogen in gestookt zijn door de warmtepompen.
Het systeem is berekend/verkocht om het huis op 21 graden te kunnen houden. Maar dat was (nog) niet haalbaar, ondanks het hoge verbruik van die 200kwh in 24 uur.
Voorwerk leek mij ook verstandiger, maar de technologie gaat zo snel dat ik dan elk jaar opnieuw bij bedrijven zou moeten informeren.Knowbody schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 18:21:
[...]
Dat laatste: als in hartje winter je ketel kapot gaat....heb je geen tijd om het uit te zoeken.
Op WP boilers zit subsidie. Zonneboilers ook.
Je hebt en superlaag verbruik. Zou dan niet een te dure installatie nemen. Dus wellicht gewoon weer een ketel. Dat kan nog zeker 1x
We hebben inderdaad een laag gas verbruik; goede isolatie en kleedje ipv verwarming. Desondanks zou nog goedkoper toch wel prettig zijn en zonder gas geen kans op koolstofmonoxide vergiftiging! Alleen afhankelijk van stroom zijn klinkt goed,al helemaal als zonnepanelen effectief zouden zijn op onze woning. Iets dat ik volgend jaar wil gaan laten onderzoeken
Gas temperaturen zijn gemeten, zitten rond de 40 graden, maar nu is de buiten temperatuur een stuk hoger/gunstriger. Bij twee units is gisteren ook koelgas bijgevult. Nu ff wachten tot er weer een koude nacht komt.Rol-Co schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 17:52:
[...]
Heb je de gas temperaturen van de 3 binnen units wel eens gemeten?
Waren ze verschillend?
Welke temperatuur haal je?
Ik heb de leidingen dan niet in de grond maar een meter of 4-5 op dak met de standaard isolatie, geeft niks.
40 is veel te laag, lijkt mij tenminste, ik heb het hier tijdens een run op 53 graden op zijn laagste stand en een graad of 6 buiten. Bij vorst -5 zakt dat naar 43 ongeveer.patrickvanvalen schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 18:30:
[...]
Gas temperaturen zijn gemeten, zitten rond de 40 graden, maar nu is de buiten temperatuur een stuk hoger/gunstriger. Bij twee units is gisteren ook koelgas bijgevult. Nu ff wachten tot er weer een koude nacht komt.
Maar met de start gaat hij altijd eerst naar 60+ met meer vermogen.
Maar ja, waar blijft die warmte bij jou.....
Bij mijn Ecodan word e.e.a ook niet heel snel heel warm, warmt langzaam op en de warmte word ook goed afgegeven aan het cv water want de vloeistofretour is erg koel.Rol-Co schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 18:44:
[...]
40 is veel te laag, lijkt mij tenminste, ik heb het hier tijdens een run op 53 graden op zijn laagste stand en een graad of 6 buiten. Bij vorst -5 zakt dat naar 43 ongeveer.
Zoek dan niet verder. Neem een WP voor dat beetje verwarming en een (wp) boiler voor douchewater en gooi de keukenboiler eruittweakerdennis schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 18:27:
[...]
Voorwerk leek mij ook verstandiger, maar de technologie gaat zo snel dat ik dan elk jaar opnieuw bij bedrijven zou moeten informeren.
We hebben inderdaad een laag gas verbruik; goede isolatie en kleedje ipv verwarming. Desondanks zou nog goedkoper toch wel prettig zijn en zonder gas geen kans op koolstofmonoxide vergiftiging! Alleen afhankelijk van stroom zijn klinkt goed,al helemaal als zonnepanelen effectief zouden zijn op onze woning. Iets dat ik volgend jaar wil gaan laten onderzoeken
De WP kun je eventueel ook gebruiken om snachts de boiler te verwarmen.
De temperatuur ervan kan ik niet aflezen.
Ik houd het er maar op dat de woning van patrickvanvalen zo ruim is dat de 3 WP's nodig zijn om alles te verwarmen. Waarom alles verwarmt moet worden dat weet hij zelf vast wel.
Als ik 3x het verbruik van mijn WP in een etmaal reken kom ik op 75 kW en dan wordt alleen de vloer warm gehouden de rest vh huis mag geen naam hebben dat wordt passief een beetje meegewarmd.
Zou je wat meer informatie kunnen geven over hoe de buitenmuren zijn geisoleerd?patrickvanvalen schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 17:01:
[...]
Misschien aan de hand van foto's?
En hoe is het dak, vloer geïsoleerd.?

Waarschijnlijk gaat het hier om 40 graden, gemeten zonder oververhitting van de compressor.Rol-Co schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 18:44:
[...]
40 is veel te laag, lijkt mij tenminste, ik heb het hier tijdens een run op 53 graden op zijn laagste stand en een graad of 6 buiten. Bij vorst -5 zakt dat naar 43 ongeveer.
40 graden is 23 bar, niet al te hoog, maar een redelijke druk.
Als die 40 incl. oververhitting is, dan is het idd veel te laag.
Daarom zeggen temperaturen alleen niet zoveel, ik zou drukken willen weten.
Die 60+ die jij meet is persgastemperatuur, dat is ook incl oververhitting.
60+ is rond de 40 bar....
[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 25-12-2016 07:32 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Kan prima, superheat bedoel je?Oxellaar schreef op zondag 25 december 2016 @ 07:30:
[...]
Waarschijnlijk gaat het hier om 40 graden, gemeten zonder oververhitting van de compressor.
40 graden is 23 bar, niet al te hoog, maar een redelijke druk.
Als die 40 incl. oververhitting is, dan is het idd veel te laag.
Daarom zeggen temperaturen alleen niet zoveel, ik zou drukken willen weten.
Die 60+ die jij meet is persgastemperatuur, dat is ook incl oververhitting.
60+ is rond de 40 bar....
Hier gaat hij bij de start altijd eerst naar 70 graden compressor temperatuur voordat hij terug toert.
Gewoon boerenverstand gebruiken en dat zegt dat je met een 40 graden gastemperatuur op de wisselaar never nooit je huis kan warmen met temperaturen van 0 graden.
[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 25-12-2016 08:08 ]
Met boerenverstand kom je niet ver in de koeltechniek. En superheat noemen we in Nederland idd oververhitting.Rol-Co schreef op zondag 25 december 2016 @ 07:51:
[...]
Kan prima, superheat bedoel je?
Hier gaat hij bij de start altijd eerst naar 70 graden compressor temperatuur voordat hij terug toert.
Gewoon boerenverstand gebruiken en dat zegt dat je met een 40 graden gastemperatuur op de wisselaar never nooit je huis kan warmen met temperaturen van 0 graden.
Het gaat niet om de voelbare warmte, maar om de condensatiewarmte.
En dus is oververhitting niet echt van belang, het gaat om de werkelijke temperatuur.
De oververhitting door de compressor, voelbare warmte, is slechts een heel klein deel van het vermogen.
Dus als die 40 graden gemeten is dmv drukmeting, zonder de oververhitting, dan valt het alles mee
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Inderdaad, bij compressie automatisch oververhitten kijk maar naar het Lnp-h diagram. Meten is weten met BV, maar in dit geval weten is meten zonder BV maar met thermodynamica. (BV=boeren verstand)Oxellaar schreef op zondag 25 december 2016 @ 08:40:
[...]
Met boerenverstand kom je niet ver in de koeltechniek. En superheat noemen we in Nederland idd oververhitting.
En dus is oververhitting niet echt van belang, het gaat om de werkelijke temperatuur.
De oververhitting door de compressor, voelbare warmte, is slechts een heel klein deel van het vermogen.
Dus als die 40 graden gemeten is dmv drukmeting, zonder de oververhitting, dan valt het alles mee
Wat ik me afvraag wat is de ervaring mbt onderhoud van de buitenunit.
Het draait hier als een tierelier maar ja het is nog nieuw en het moet zich nog verder bewijzen (laat het maar winter worden)
En nog een vraag:
Buitentemp 9 gr
Aanvoer 27
Retour 25
Debiet 15l/min
Verbruikte energie 90 kWh
Geproduceerde energie 412 kWh
COP dus 4.57 en die loopt op.
Regeling WAR 7x24
De delta T is dus erg laag en de flow blijft al dagen zo rond de 15. Zijn dit nette cijfers?
Niks voelbaar, gewoon meten he, anders kan ik niet weten dat mijn compressor 70 graden word en binnen bij de wisselaar 60+ .Oxellaar schreef op zondag 25 december 2016 @ 08:40:
[...]
Met boerenverstand kom je niet ver in de koeltechniek. En superheat noemen we in Nederland idd oververhitting.
Hoeveel units heb jij al gezien die bij de binnenunit de gastemperatuur meten? Die van mij doet dat en geeft hem in de display.
Met boeren verstand kom je best ver, die theorie boys die alles op papier leuk kunnen vertellen maar uiteindelijk in de praktijk nog geen aardappel kunnen schillen.
Sinpelweg een halve dag of meer naar die unit kijken en zien wat er werkelijk gebeurd kan een hoop verbetering geven, dat heb ik hier wel met ontdooien gezien en dat is vast niet alleen met mijn unit.
M.a.w
Als je die gas temperatuur een tijdje meet en nooit boven de 40 graden komt hoef ik geen druk te meten om te weten dat de unit niet goed is. Bv dus.
Al enige tijd ben ik aan het overwegen om te investeren in een warmtepomp en volledig van het gas af te gaan.
Ik heb een twee onder één kap woning met ca 150 m2 oppervlakte (incl zolder). Het huis is gebouwd in 2002 en dus voorzien van vloer, gevel en dakisolatie. Alle ramen zijn HR++.
Het huidige gasverbruik is ongeveer 850 m3. We verwarmen alleen de woonkamer en douche. Alles door middel van HT radiatoren. De woning is voorzien van mechanische ventilatie.
Nu wil ik dus volledig van het gas af dus tapwater dient ook voorzien te worden. Ik ben bereid om de woonkamer te voorzien van ltv convectoren. De badkamer zal met 5 jaar verbouwd worden.
De buitenunit kan op de garage staan.
Hoe realistisch is mijn plan? Zou ik met ltv radiatoren mijn huis voldoende warm houden? En is het mogelijk met een warmtepompboiler icm evt een doorstroomverwarmer het tapwater te voorzien? Aan wat voor kosten moet ik ongeveer rekenen? Kom ik met € 10.000 een eind, all in en inclusief installatie?
Dan heb je vast ook veel dak ? Ligt er al wat op?StecaGrid schreef op zondag 25 december 2016 @ 12:27:
Hallo,
Al enige tijd ben ik aan het overwegen om te investeren in een warmtepomp en volledig van het gas af te gaan.
Ik heb een twee onder één kap woning met ca 150 m2 oppervlakte (incl zolder). Het huis is gebouwd in 2002 en dus voorzien van vloer, gevel en dakisolatie. Alle ramen zijn HR++.
Het huidige gasverbruik is ongeveer 850 m3. We verwarmen alleen de woonkamer en douche. Alles door middel van HT radiatoren. De woning is voorzien van mechanische ventilatie.
Nu wil ik dus volledig van het gas af dus tapwater dienbt ook voorzien te worden. Ik ben bereid om de woonkamer te voorzien van ltv convectoren. De badkamer zal met 5 jaar verbouwd worden.
De buitenunit kan op de garage staan.
Hoe realistisch is mijn plan? Zou ik met ltv radiatoren mijn huis voldoende warm houden? En is het mogelijk met een warmtepompboiler icm evt een doorstroomverwarmer het tapwater te voorzien? Aan wat voor kosten moet ik ongeveer rekenen? Kom ik met € 10.000 een eind, all in en inclusief installatie?
Koken doe je al elektrisch?
Tapwater kan ook met e-boiler, bijv quooker of red duo in de keuken, boiler 50-80 liter op zolder, dan heb je 100-160 liter douchewater op 40 graden.... Anytime.
Verwarmen is niet het moeilijkste, sww wel.
Ik kook al op inductie en heb nu 8 panelen liggen en hou 300 kWh over per jaar. Kan er nog wel minimaal 6 kwijt.Rol-Co schreef op zondag 25 december 2016 @ 12:34:
[...]
Dan heb je vast ook veel dak ? Ligt er al wat op?
Koken doe je al elektrisch?
Tapwater kan ook met e-boiler, bijv quooker of red duo in de keuken, boiler 50-80 liter op zolder, dan heb je 100-160 liter douchewater op 40 graden.... Anytime.
.
Verwarmen is niet het moeilijkste, sww wel.
In de keuken kan ik een plint boiler plaatsen.
Heb net gekeken en m'n max gasverbruik op 1 dag is 9 m3 geweest. Gaat mij er vooral om of ik zonder verdere bouwkundige aanpassingen een wp kan plaatsen en welk richtbedrag ik ongeveer kwijt zal zijn.
Ook geheel afhankelijk wat je zelf kan, ik ben op 50-60 m3 aan koken na van het gas af maar ben beperkt door mijn stroom aansluiting nu. De kosten waren nog geen kwart van jouw 10k euro.StecaGrid schreef op zondag 25 december 2016 @ 12:46:
[...]
Ik kook al op inductie en heb nu 8 panelen liggen en hou 300 kWh over per jaar. Kan er nog wel minimaal 6 kwijt.
In de keuken kan ik een plint boiler plaatsen.
Heb net gekeken en m'n max gasverbruik op 1 dag is 9 m3 geweest. Gaat mij er vooral om of ik zonder verdere bouwkundige aanpassingen een wp kan plaatsen en welk richtbedrag ik ongeveer kwijt zal zijn.
Voordeel was dat er hier al vvw lag, verder wel alles vervangen kwa cv.
Met overgedentioneerde ltv radiatoren zal het best lukken met een wat hogere temperatuur dan met vvw, maar wel laten berekenen op bijv 35-38 graden.
Probeer eventueel nu met je cv eens op 38 graden te verwarmen als hij zo laag kan, dan kan je ongeveer zien of het haalbaar is.
Het liefst besteed ik alles uit. Voorwaarde is dat de gasaansluiting verdwijnt. Ik zit nu op een natuurlijk moment dat mijn cv 15 jaar oud is. Het liefste kies ik direct voor ltv / low h2o connectoren vanwege de betere en snellere warmteoverdracht.Rol-Co schreef op zondag 25 december 2016 @ 12:58:
[...]
Ook geheel afhankelijk wat je zelf kan, ik ben op 50-60 m3 aan koken na van het gas af maar ben beperkt door mijn stroom aansluiting nu. De kosten waren nog geen kwart van jouw 10k euro.
Voordeel was dat er hier al vvw lag, verder wel alles vervangen kwa cv.
Met overgedentioneerde ltv radiatoren zal het best lukken met een wat hogere temperatuur dan met vvw, maar wel laten berekenen op bijv 35-38 graden.
Probeer eventueel nu met je cv eens op 38 graden te verwarmen als hij zo laag kan, dan kan je ongeveer zien of het haalbaar is.
Maar zou je dan kiezen voor een warmtepomp geïntegreerd in het boilervat met enkele elektrische verwarmingselementen voor piekvermogen?
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic