Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 123 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.095 views

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 22 december 2016 @ 19:27:
[...]

:? Die koelt toch niet verder af dan de ruimte temperatuur?
Ofwel 3 graden onder T aanvoer.
Je vloer zal zeker afkoelen onder de ruimtetemperatuur. Niet extreem, maar een aantal graden.
De ruimtetemperatuur meet je op 1.5meter en tegen de vloer is het makkelijk 1.5 graad lager.
Tegen het plafond is het ook gerust twee graden warmer.
Een graad of 18,19 vloertemperatuur is dus vrij normaal.

Zeker in een woning met WTW en warmtelast van bewoners en andere warmtebronnen zal de ruimtetemperatuur makkelijk op 20+ blijven. Zeker met zacht weer zoals nu, de warmtepomp zal dan maar een enkele keer per dag aan gaan.

Je hebt het over 3 graden dT tov aanvoertemp. En dat klinkt mooi, maar ik krijg dat zelden voor elkaar zonder klachten. Mensen willen warmte voelen en niet iedere keer op een thermometer hoeven te kijken voor bevestiging dat het daadwerkelijk 21 graden is. Ze gaan vaak klagen dat de vloerverwarming niet werkt.
Uiteindelijk stoppen de klachten als er ongeveer 30 tot 35 graden door de vloer gaat.
Maar ook dat geeft klachten, want dan is de vloertemperatuur niet stabiel.
Ik hoor mensen letterlijk zeggen dat ze liever wat minder goede isolatie hadden gehad.
Of: "in mijn vorige huis was de vloer tenminste altijd lekker warm" Ze zouden daar echt liever een hogere energierekening voor over hebben.

Die WAF waar veel hier mee worstelen, is bij mij vaak de CAF :P

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• papaleo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 15:24
Ik kwam door een toevalligheid deze hi-tech circulatie pomp tegen van Grunfos,de ALPHA3 circulatiepomp met balancering.

Wat is het voordeel van deze hi-tech circulatiepomp tov de al oude circulatiepomp?
Is deze geschikt voor vloerverwarming waar op de verdelerkranen electr servo-motoren zitten?
Is er überhaupt enegie winst te halen met deze pomp,maw heeft het nut om je oude pomp te veruilen voor deze Alpha3?

[ Voor 8% gewijzigd door papaleo op 22-12-2016 21:28 ]

9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,

• Oxellaar
  • Niet online
papaleo schreef op donderdag 22 december 2016 @ 21:26:
Ik kwam door een toevalligheid deze hi-tech circulatie pomp tegen van Grunfos,de ALPHA3 circulatiepomp met balancering.

Wat is het voordeel van deze hi-tech circulatiepomp tov de al oude circulatiepomp?
Is deze geschikt voor vloerverwarming waar op de verdelerkranen electr servo-motoren zitten?
Is er überhaupt enegie winst te halen met deze pomp,maw heeft het nut om je oude pomp te veruilen voor deze Alpha3?
Qua regeling is de Alpha3 gelijk aan de laatste versie Alpha2. Alleen heeft de 3 een mogelijkheid om via een app in te regelen en debiet uit te lezen in de app. Leuk, maar vrij prijzig. Kijk ook eens naar de Alpha2L, is iets minder hitech, maar ook goedkoper.
De 2L, 2 en 3 zijn zeker geschikt voor systemen met wisselende flow.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 22-12-2016 21:35 ]

• papaleo
Oxellaar schreef op donderdag 22 december 2016 @ 21:34:
[...]

Qua regeling is de Alpha3 gelijk aan de laatste versie Alpha2. Alleen heeft de 3 een mogelijkheid om via een app in te regelen en debiet uit te lezen in de app. Leuk, maar vrij prijzig. Kijk ook eens naar de Alpha2L, is iets minder hitech, maar ook goedkoper.
De 2L, 2 en 3 zijn zeker geschikt voor systemen met wisselende flow.
Ahaa,oke
Ik heb mezelf nog niet ingelezen,kwam deze toevallig tegen.
Zijn er hier die deze pomp gebruiken?
Wat zijn de belangrijkste redenen om voor zo'n pomp te willen gaan?

9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
Oxellaar schreef op donderdag 22 december 2016 @ 21:21:
[...]

Je hebt het over 3 graden dT tov aanvoertemp. En dat klinkt mooi, maar ik krijg dat zelden voor elkaar zonder klachten. Mensen willen warmte voelen en niet iedere keer op een thermometer hoeven te kijken voor bevestiging dat het daadwerkelijk 21 graden is. Ze gaan vaak klagen dat de vloerverwarming niet werkt.
Uiteindelijk stoppen de klachten als er ongeveer 30 tot 35 graden door de vloer gaat.
Ik hoor mensen letterlijk zeggen dat ze liever wat minder goede isolatie hadden gehad.
Of: "in mijn vorige huis was de vloer tenminste altijd lekker warm" Ze zouden daar echt liever een hogere energierekening voor over hebben.
Dat zie je hier ook terug op het forum. Bijna overal is de thermostaat omhoog gegaan.

Ik zie het bij ons ook. De waf vindt een egale temperatuur helemaal niet altijd fijn en 21.5 wordt als koud bestempelt. Gelukkig geen tocht in huis, want dan is helemaal foute boel.

Zelfs zomers met 24 graden begint de gewenning bij haar al toe te slaan. En ik merk dat zelf ook wel, je referentiekader voor temperatuur raakt van slaag, omdat alles dezelfde temperatuur heeft.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:38
papaleo schreef op donderdag 22 december 2016 @ 21:36:
[...]

Ahaa,oke
Ik heb mezelf nog niet ingelezen,kwam deze toevallig tegen.
Zijn er hier die deze pomp gebruiken?
Wat zijn de belangrijkste redenen om voor zo'n pomp te willen gaan?
Als vervanging van een goed werkende pomp verdien je hem niet terug. Als je pomp kapot is, zou ik de extra investering wel overwegen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• papaleo
Pietje555 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 21:48:
[...]

Als vervanging van een goed werkende pomp verdien je hem niet terug. Als je pomp kapot is, zou ik de extra investering wel overwegen.
Oke,duidelijk.
En ik heb al een Grundfos pomp met electronisch toerental regeling in mijn vw keten welke dacht ik ook al energie zuinig was,word ook nog eens uitgeschakeld wanneer er geen warmte behoefte is....dus zal de terugverdien tijd nog langer gaan worden.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Je vloer zal zeker afkoelen onder de ruimtetemperatuur. Niet extreem, maar een aantal graden.
De ruimtetemperatuur meet je op 1.5meter en tegen de vloer is het makkelijk 1.5 graad lager.

Zeker in een woning met WTW en warmtelast van bewoners en andere warmtebronnen zal de ruimtetemperatuur makkelijk op 20+ blijven. Zeker met zacht weer zoals nu, de warmtepomp zal dan maar een enkele keer per dag aan gaan.

Klopt
Daarom voelt het bij sub zero temperaturen lekkerder dan bij +6 omdat er warmer water door gaat en het verschil met buiten (gewenning) groter is en je weer voelbaar warmte krijgt.
Daarom vind ik het niet erg dat hij 1x in de anderhalf uur loopt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:38
[...]

Hier heb ik dus ook last van. Mijn huis heeft Poriso hollesteen wanden. Deze isoleren super, en accumuleren niet. Mijn vloerverwarming water kan maar op 25 graden staan en dan wordt het al te warm in huis. Zelfs koken of de TV aan zie je de temperatuur al oplopen. Gevolg is dus dat de ketel bijna nooit aan slaat en vooral met deze buiten condities de woning en met name de vloer kil aan voelt. Ik los dit op door nachtverlaging (vloerverwarming en ketel uit) toe te passen en 's morgens weer een stap omhoog te maken. Om 16.00 doe ik dit weer en eindig de dag op 21 graden in huis. Weersafhankelijke stooklijn ligt tussen de 19 en 26 graden. Ik gebruik een meng verdeler met circulatie pomp voor mijn VV omdat deze lage stooklijn nooit door mijn ketel gedraaid kan worden. Voor mij zou een WP zonder buffer (en open verdeler) ook niet werken omdat ik geen water van 35 graden door mijn vloer kan hebben.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Verwijderd

jerh schreef op woensdag 21 december 2016 @ 09:46:
[...]

Ik denk dat jij met je berekeningen ook op een andere manier op het verkeerde been wordt gezet. Verwarming is ook afhankelijk van het type huis. In een wat oudere huis zie je hoge aanvoertemperaturen via de cv en wordt eea snel opgestookt. Dit heeft een heel andere effect dan een continue laag temperatuur massa huis verwarming. Ik zie het bij een collega waar de cv 's ochtends een uur aanstaat en 's avonds. De rest van de dag staat de thermostaat op 15. Je warmt dan alleen de lucht in een huis op en dat snel. Ondanks de hoge aanvoer, heb je dan een relatief efficient systeem. En 's nacht weinig warmteverlies wat gecompenseerd wordt.

Verder staat bij zowat iedereen de thermostaat met een lvt hoger dan bij een traditioneel systeem.

Ik kan me het hier met een echt massabouw huis niet veroorloven om het te laten afkoelen, het duurt een eeuwigheid voordat het weer warm is. Aan de andere kant vanaf circa 10 graden buitentemperatuur hoeft de wp niks meer te doen en is alleen plaatselijk ir verwarming in de badkamer voldoende.

Mi kan je dus niet zomaar even iets omrekenen en moet je veel meer faktoren in ogenschouw nemen en is enig voorbehoud wel op zijn plaats.
Snel opstoken doe ik niet, ik stook 24h.
Die collega die 2 uur per dag stookt heeft over 24h gerekend een zeer lage gemiddelde temperatuur, dat mag dus ook niet anders dan goedkoop zijn. Maar je inventaris, stoel/bank/muren zijn niet opgewarmd in die korte stookperiode, het zal dus niet echt comfortabel zijn,
Ik meende altijd te lezen dat de thermostaat een graadje lager stond met LTV ?!?!
Als het bij jou een eeuwigheid duurt om op te warmen, is kennelijk je afgiftesysteem 'minimalistisch' gedimensioneerd. In de trant van supergeisoleerd, veel glas op het zuiden en vervolgens concluderen dat er hoegenaamd geen afgiftesysteem noodzakelijk is. Hoe groter het afgiftesysteem, hoe lager de Ta en Tr en daarmee een hoge COP, neveneffect dat het geen eeuwigheid duurt om op te warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pietje555 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:01:
[...]

Hier heb ik dus ook last van. Mijn huis heeft Poriso hollesteen wanden. Deze isoleren super, en accumuleren niet. Mijn vloerverwarming water kan maar op 25 graden staan en dan wordt het al te warm in huis. Zelfs koken of de TV aan zie je de temperatuur al oplopen. Gevolg is dus dat de ketel bijna nooit aan slaat en vooral met deze buiten condities de woning en met name de vloer kil aan voelt. Ik los dit op door nachtverlaging (vloerverwarming en ketel uit) toe te passen en 's morgens weer een stap omhoog te maken. Om 16.00 doe ik dit weer en eindig de dag op 21 graden in huis. Weersafhankelijke stooklijn ligt tussen de 19 en 26 graden. Ik gebruik een meng verdeler met circulatie pomp voor mijn VV omdat deze lage stooklijn nooit door mijn ketel gedraaid kan worden. Voor mij zou een WP zonder buffer (en open verdeler) ook niet werken omdat ik geen water van 35 graden door mijn vloer kan hebben.
Kwatch :)
Tuurlijk wel, niemand zegt dat je voor uren je wp moet laten draaien, je kan er voor kiezen om hem de hele dag op 25 graden maar ook 1x in het uur een kwartier op 32, dan heb je een beter effect van warmte.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:40
Pietje555 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:01:
[...]

Heb je wel eens de luchtvochtigheid voor een langere tijd gemeten?
Als die teveel schommelt voelt dit ook zeer onprettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:19:
[...]

Snel opstoken doe ik niet, ik stook 24h.
Die collega die 2 uur per dag stookt heeft over 24h gerekend een zeer lage gemiddelde temperatuur, dat mag dus ook niet anders dan goedkoop zijn. Maar je inventaris, stoel/bank/muren zijn niet opgewarmd in die korte stookperiode, het zal dus niet echt comfortabel zijn,
Ik meende altijd te lezen dat de thermostaat een graadje lager stond met LTV ?!?!
Als het bij jou een eeuwigheid duurt om op te warmen, is kennelijk je afgiftesysteem 'minimalistisch' gedimensioneerd. In de trant van supergeisoleerd, veel glas op het zuiden en vervolgens concluderen dat er hoegenaamd geen afgiftesysteem noodzakelijk is. Hoe groter het afgiftesysteem, hoe lager de Ta en Tr en daarmee een hoge COP, neveneffect dat het geen eeuwigheid duurt om op te warmen.
Je miste denk ik mijn punt. Je kunt niet zomaar 24h stoken vergelijken met een cv kanon. In huizen waar je voornamelijk de lucht opstookt met veel verlaging er tussen door, krijg je hele andere effecten. Ik zie dat bij vrienden, dan is het huis binnen een half uur warm. Als je dan een verbruik hebt van x, gebasseerd op alleen deze tijden, kan 24 h stoken toch een andere beleving opleveren.

Bij mij duurt het een eeuwigheid omdat ik een massahuis heb. Het afgiftesysteem is mi prima op orde, 10 hoh vv op alle verdieping, 2300 m buis in totaal. Maar er wordt heel veel massa opgewarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 23:26:
[...]

In de CV markt is de concurrentie zo groot dat de ketels 'weggegeven' worden.
De branche doet er alles aan je maar aan het gas te houden :)
Ja onderhoudsabonnementjes voor de komende 15 jaar verkopen/continueren, makkelijk gegarandeerd inkomen, heel begrijpelijk vanuit hun perspectief. Net als inkjet printers worden 'weggeven'.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2016 22:51 ]

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ben dinsdag ( koud nachtje van rond de nul graden) wel even geschrokken van het verbruik van de warmtepompen.
Pand van 1000m3, net volledig na geïsoleerd 12cm pir, hr++ glas, tonzon vloerisolatie.
Effen 200 kw uit het net in één etmaal.
Volgens de berekening van de installateur zou er gemiddeld rond de 200 euro per maand verstookt moeten gaan worden.
Temperatuur was ook niet hoger te krijgen als 19 graden. Terwijl het huis al weken verwarmd is tot een graad of 18. Vocht is ook niet het probleem, zit rond de 38%.
Drie buitenunits van 12kw. Draaiden allemaal nagenoeg constant op de vele defrosts na.
Er liggen enkele meters koelleiding onder de grond ( in een eerdere post hier al vraagtekens bij gezet) , slecht geïsoleerd ( alleen 9mm standaard leiding isolatie in een mantelbuis van pvc ). Maar ben desondanks toch bang dat het een beetje te licht bemeten is.

[ Voor 14% gewijzigd door patrickvanvalen op 22-12-2016 23:14 ]

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Verwijderd

Oxellaar schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:55:
[...]

De vloer is dus iedere keer weer flink afgekoeld en zorgt voor een te lage druk in je koudemiddelcurcuit.
Als WAR je systeem stuurt en je hebt een adequaat warmteafgiftesysteem LTV/ZLTV en je WP is niet overgedimensioneerd, dan moduleert je WP toch voldoende terug ?

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 13:30
Welke pomp is dat ? en kan die de hele zomer stil staan zonder problemen te geven ?
papaleo schreef op donderdag 22 december 2016 @ 21:59:
[...]

Oke,duidelijk.
En ik heb al een Grundfos pomp met electronisch toerental regeling in mijn vw keten welke dacht ik ook al energie zuinig was,word ook nog eens uitgeschakeld wanneer er geen warmte behoefte is....dus zal de terugverdien tijd nog langer gaan worden.

Verwijderd

jerh schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:29:
[...]

Je miste denk ik mijn punt. Je kunt niet zomaar 24h stoken vergelijken met een cv kanon. In huizen waar je voornamelijk de lucht opstookt met veel verlaging er tussen door, krijg je hele andere effecten. Ik zie dat bij vrienden, dan is het huis binnen een half uur warm. Als je dan een verbruik hebt van x, gebasseerd op alleen deze tijden, kan 24 h stoken toch een andere beleving opleveren.
Ik begrijp niet wat je me probeert duidelijk te maken.
Wat bedoel je met "krijg je hele andere effecten" en "andere beleving opleveren" ?
Bij mij duurt het een eeuwigheid omdat ik een massahuis heb. Het afgiftesysteem is mi prima op orde, 10 hoh vv op alle verdieping, 2300 m buis in totaal. Maar er wordt heel veel massa opgewarmd.
2300m is fors, waarschijnllijk 230m2 oppervlak v.d. woning en een WP van ??kW

Verwijderd

Daarom heb ik een 50 persoonsbus standby staan, stel dat de hele buurt een keer met me mee wil ;) Flauw, heel flauw, sorry.

Verwijderd

Knowbody schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:35:
[...]

Bij de Japanners zie je dat dat heel anders in elkaar steekt. Het zijn de beste WP's die er bestaan, maar de handleiding enzo is niet echt op de eindgebruiker gericht. Voor verbetering vatbaar.
Misschien gaan die Japanners er van uit dat de installateurs optimaal worden opgeleid, zodat je als klant een perfect ingeregeld systeem krijgt, 'uiteraard' met WAR en optimaal LTV/ZLTV systeem en dat de eindgebruiker er nooit meer naar om hoeft te zien. Set and Forget, echt Plug&Play dus.

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:58:
[...]

Als WAR je systeem stuurt en je hebt een adequaat warmteafgiftesysteem LTV/ZLTV en je WP is niet overgedimensioneerd, dan moduleert je WP toch voldoende terug ?
Klopt, maar hij zal pas terug moduleren zodra er een bepaalde druk behaald is aan de perszijde.
Hoe lager de lage druk is aan de zuigzijde, hoe meer moeite het kost om de hoge druk te bereiken. Daarom is een lage retour temperatuur niet wenselijk.

Ik start wekelijks systemen op in woningen waar het een graad of 8 is. Met de back-up heater warm ik eerst het buffervat op, anders wil hij niet eens opstarten. Zodra het water ongeveer 15 graden is start hij pas met veel moeite op, om direct buiten in te vriezen. Als je pech hebt doet hij te snel een defrost en kun je overnieuw beginnen. Dit is natuurlijk extreem, maar geeft wel aan wat watertemperatuur doet met de werking van het geheel.
Zonder buffervat is het zelfs onmogelijk om op te starten.

Verwijderd

Oxellaar schreef op donderdag 22 december 2016 @ 23:36:
[...]

Klopt, maar hij zal pas terug moduleren zodra er een bepaalde druk behaald is aan de perszijde.
Hoe lager de lage druk is aan de zuigzijde, hoe meer moeite het kost om de hoge druk te bereiken. Daarom is een lage retour temperatuur niet wenselijk.

Ik start wekelijks systemen op in woningen waar het een graad of 8 is. Met de back-up heater warm ik eerst het buffervat op, anders wil hij niet eens opstarten. Zodra het water ongeveer 15 graden is start hij pas met veel moeite op, om direct buiten in te vriezen. Als je pech hebt doet hij te snel een defrost en kun je overnieuw beginnen. Dit is natuurlijk extreem, maar geeft wel aan wat watertemperatuur doet met de werking van het geheel.
Je beschrijft nogal een situatie, 8 graden woningtemperatuur, mi vergelijkbaar met een diesel willen starten bij -30C of zo.

Verwijderd

develdonk schreef op donderdag 22 december 2016 @ 18:36:
[...]

helemaal eens en lekker laten zitten: probeer wel eens je war regeling in te stellen op een lagere temp. met de 5kw die ik ingesteld had zat ik initieel ook te hoog met mijn stooklijn. toen omlaag gezet en toen ging het goed. wat jij omschrijft is zelfde gedrag. Je ruimte moet natuurlijk wel op temp gebracht kunnen worden dus
je moet een beetje experimenteren....

mij hielp het enorm door enerzijds opgenomen vermogen te monitoren en anderzijds de Taanvoer en Tbuiten. zo zie je bij welke buitentemp en bij welke taanvoer hij hoeveel vermogen trekt en kun je hier je stooklijn op aanpassen voor optimale settings.

ik hanteer als stooklijn: 0,32 en 10,29. dus bij 0 graden buiten of kouder 32 graden t aanvoer.
Ik moet het nog doen, maar ik heb mijn voorlopig theoretische stooklijn bepaald adhv warmteverlies van mijn woning op basis van jaarverbruiken en gebruikte m3 gas in combinatie met benodigd vermogen van het warmteafgiftesysteen ZLTV met de rekentool op http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening
dan zou ik met de volgende Ta en Tr toe moeten kunnen:
Tb Ta Tr W/m2
5 28.86 25.34 64W
-5 31.62 28.45 93W
Klinkt dit zinnig ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 21:20:
[...]

Maar 1 ding heb ik ervan geleerd, niet vooraan staan bij nieuwe produkten wachten tot de Blokker het ook verkoopt.
Levenslessen noemen ze dat, zo'n cursus kost een paar cent, maar je profiteert er de rest van je leven van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:53
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2016 @ 23:40:
[...]

Je beschrijft nogal een situatie, 8 graden woningtemperatuur, mi vergelijkbaar met een diesel willen starten bij -30C of zo.
De Pana Mono's block vallen uit als retour onder 18C komt (beveiliging).
Herstarten kan wel maar dan dient retour binnen 29 minuten wel boven 20C zijn ander valt die op nieuw uit, je kan nog voorverwarmen met debackup heater, maar retour moet dan alwel 14-15C zijn, wil die blijven lopen.

Bij de 6kW van de G-serie met R410A kan je de WA-stooklijn zover terug, tot een aanvoer van 21C met retour 2-3 graden lager als absoluut minium.
Maar verder ook geheel niet zo zuinig om zo laag te gaan, de Pana mono gaat 10-15% meer verbruiken nog zonder backup voorverwaming, met cop=1 daarvan gaat DCOP wel volledig van onderuit

Betere voor de COP is een retourtemp vanaf 22- 23C en met deze milde temperaturen is de DCOP gemakkelijk ruim > 5

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op donderdag 22 december 2016 @ 21:59:
[...]

je weer voelbaar warmte krijgt.
Volgens mij ben jij, 37C, warmer dan die vloer, je raakt minder warmte kwijt, wat je 'brains' vertalen als warmte krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 20:23
blauwemac schreef op donderdag 22 december 2016 @ 16:55:
Wie kent er een goede installateur in Ede of omgeving?
Ecolibrium Barneveld heeft bij mij PV & Warmtepomp (ELGA) geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 00:11:
[...]

De Pana Mono's block vallen uit als retour onder 18C komt (beveiliging).
Herstarten kan wel maar dan dient retour binnen 29 minuten wel boven 20C zijn ander valt die op nieuw uit, je kan nog voorverwarmen met debackup heater, maar retour moet dan alwel 14-15C zijn, wil die blijven lopen.

Bij de 6kW van de G-serie met R410A kan je de WA-stooklijn zover terug, tot een aanvoer van 21C met retour 2-3 graden lager als absoluut minium.
Maar verder ook geheel niet zo zuinig om zo laag te gaan, de Pana mono gaat 10-15% meer verbruiken nog zonder backup voorverwaming, met cop=1 daarvan gaat DCOP wel volledig van onderuit

Betere voor de COP is een retourtemp vanaf 22- 23C en met deze milde temperaturen is de DCOP gemakkelijk ruim > 5
Volgens mijn nog theoretische stooklijn zou het er zo uit moeten zien.
Kamertemperatuur 20 C
Tb Ta Tr W/m2
19 25 21 20
18 25.28 21.31
-------
-8 32.45 29.38 104
-9 32.72 29.69 109
-10 33 30 120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Oxellaar schreef op woensdag 21 december 2016 @ 23:24:
[...]

Beetje apples met peren vergelijken....

De Elga is toch echt een heel andere warmtepomp.
Eigenlijk alleen geschikt om als ondersteuning van de ketel te functioneren. Geen mogelijkheden om tapwater te maken en alleen aan te sturen via een honeywell thermostaat. Ik verwacht dat de COP ook wel wat lager ligt.

Verder is techneco ook niet echt te vergelijken met Nefit.
Laatst nog voor een simpele vraag lang aan de telefoon gezeten.... Uiteindelijk krijg je een monteur van techneco aan de lijn die via een krakende carkit wat probeert uit te leggen. Op kantoor was even niemand.....
Bij mij verzorgt ELGA het Leeuwendeel van de verwarming in huis, aangestuurd door een Isense kamerthermostaat, welke combinatie uitstekend voldoet (temp schommeling 0,2 gr). (zonder buffervat en WAR). Wij stoken 19,0 - 20,5. Af en toe wordt de HR door ELGA ingeschakeld. tot nog tot toe vanaf begin Februari dit jaar +90% gas uitgespaard.
Mijn installateur is goed bereikbaar en weet waar hij over praat.

dus...............

Het hangt dus o.a. van je STOOKGEDRAG af of je met een ELGA uit de voeten kunt en of je een goede installateur hebt, danwel of je de WP, die je zelf installeert, wel goed kent.

[ Voor 3% gewijzigd door amarkest op 23-12-2016 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 00:24:
[...]

Volgens mijn nog theoretische stooklijn zou het er zo uit moeten zien.
Kamertemperatuur 20 C
Tb Ta Tr W/m2
19 25 21 20
18 25.28 21.31
-------
-8 32.45 29.38 104
-9 32.72 29.69 109
-10 33 30 120
Voor een pana mono moet je rekenen met minimaal ca 3kW thermisch vermogen en inschatten hoe snel je vloer afkoelt in de periode dat de compressor niet loopt.

Ik heb grootste deel dunne lichte massa vloerverwarming, 98m2 en heb maar 3.2kW nodig voor 1C per uur, maar bij een lage WA-stooklijn met retour beneden 22C kan Pana mono nog uitvallen bij hervatten van verwarmen als buitentemoeratuur nog 14-15C is bij zonsondergang, na een mooie dag met veel zon.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 00:13:
[...]

Volgens mij ben jij, 37C, warmer dan die vloer, je raakt minder warmte kwijt, wat je 'brains' vertalen als warmte krijgen.
Vanaf 30 graden is voelbaar, er onder, en dan met name 26-27 niet.
Steek je hand maar onder de kraan met 25 graden en 30, kijken wat je als warmte ervaart.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2016 @ 23:40:
[...]

Klopt, ik noem het zelf ook extreem. De diesel die jij noemt gaat ook pas lekker lopen zodra hij 90 graden is, ook als je hem start bij 0 graden. Zo ook met de warmtepomp. Elk apparaat heeft zo zijn ideale bedrijfssituatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2016 @ 23:12:
[...]

Ik begrijp niet wat je me probeert duidelijk te maken.
Wat bedoel je met "krijg je hele andere effecten" en "andere beleving opleveren" ?

[...]

2300m is fors, waarschijnllijk 230m2 oppervlak v.d. woning en een WP van ??kW
In een aantal posts was je aan het omrekenen van een jaarverbruik in m3 gas naar het vermogen van de wp. Ik probeerde aan te geven dat enige voorzichtigheid op zijn plaats is.

Als je met een cv kanon (in verhouding tot een wp) verwarmt op veel hogere temperaturen over een veel kortere periode kan jouw berekening wel eens mank lopen. In de meeste wat oudere huizen voelt de luchttemperatuur behagelijk aan. Als je 24 uur gaat stoken op lagere temperaturen, kan dat behaagelijkheidsgevoel verdwijnen. Ook kan dag en nachtverlaging (werkende mensen) als effekt hebben dat het effectieve gebruik daalt, omdat er minder warmteverlies. Hoe lager de temperatuur in huis, hoe minder warmteverlies, eea medeafhankelijk van de bouwmethode van je huis.

Plus het feit dat te krap bemeten, wellicht het huis niet warm krijgt. Je vroeg in de oorspronkelijk post, waar zit mijn denkfout.

Huis hier geloof ik iets van 210m2 oppervlak met een 6kw w/w wp. En die trekt dat makkelijk, alleen snel opwarmen is een utopie, maar dat lees ik overal over vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 21:58
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2016 @ 23:48:
[...]

Ik moet het nog doen, maar ik heb mijn voorlopig theoretische stooklijn bepaald adhv warmteverlies van mijn woning op basis van jaarverbruiken en gebruikte m3 gas in combinatie met benodigd vermogen van het warmteafgiftesysteen ZLTV met de rekentool op http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening
dan zou ik met de volgende Ta en Tr toe moeten kunnen:
Tb Ta Tr W/m2
5 28.86 25.34 64W
-5 31.62 28.45 93W
Klinkt dit zinnig ?
ziet er als startpunt niet zo gek uit, maar helaas weet je niet wat je Tr gaat worden dus prima om als startpunt te gebruiken maar ga er niet vanuit dat je nu klaar bent. Ik heb hetzelfde gedaan en was alsnog een week of 2-3 bezig om te finetunen. Daarnaast wil je ook zien hoe het functioneert bij verschillende buitentemperaturen dus al met al kost het je gewoon een half stookseizoen. Dus wederom: meten is weten :)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 08:55
patrickvanvalen schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:58:
Ben dinsdag ( koud nachtje van rond de nul graden) wel even geschrokken van het verbruik van de warmtepompen.
Pand van 1000m3, net volledig na geïsoleerd 12cm pir, hr++ glas, tonzon vloerisolatie.
Volgens de berekening van de installateur zou er gemiddeld rond de 200 euro per maand verstookt moeten gaan worden.
Temperatuur was ook niet hoger te krijgen als 19 graden. Terwijl het huis al weken verwarmd is tot een graad of 18. Vocht is ook niet het probleem, zit rond de 38%.
Drie buitenunits van 12kw. Draaiden allemaal nagenoeg constant op de vele defrosts na.
Er liggen enkele meters koelleiding onder de grond ( in een eerdere post hier al vraagtekens bij gezet) , slecht geïsoleerd ( alleen 9mm standaard leiding isolatie in een mantelbuis van pvc ). Maar ben desondanks toch bang dat het een beetje te licht bemeten is.
Op basis van wat je hierboven beschrijft klinkt het alsof er iets helemaal niet in orde is. Wat beweren de Zubadan's aan afgeleverd vermogen te halen?

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:57
barteg schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 08:01:
[...]

Op basis van wat je hierboven beschrijft klinkt het alsof er iets helemaal niet in orde is. Wat beweren de Zubadan's aan afgeleverd vermogen te halen?
vermogen lijkt me niet het punt. De aanvoertemperatuur wel. Is er een stooklijn toegepast ?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Temperatuur was ook niet hoger te krijgen als 19 graden. Terwijl het huis al weken verwarmd is tot een graad of 18.
Dit bij elkaar opgeteld (een pand opwarmen vanaf 18 graden, veel defrosts) doet denken aan het verhaal hierboven: de retour van de vloerverwarming zal ook rond de 18 graden liggen dus
lage zuigdruk dus heel lage verdampertemperatuur, veel defrosts, weinig vermogen.

Is er een buffervat en kan je die op een hogere temperatuur brengen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-09 20:21
Oxellaar schreef op donderdag 22 december 2016 @ 23:36:
[...]

Dit verklaard mijn hoge aantal defrosts, mijn vloerverwarming levert de eerste uren ijskoud terug waardoor de pomp snel invriest. Ik laat nu op een laag pitje eerst de boel opwarmen en na een uurtje of 3 kan eventueel de aanvoer temperatuur omhoog.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:34:
[...]

Dit verklaard mijn hoge aantal defrosts, mijn vloerverwarming levert de eerste uren ijskoud terug waardoor de pomp snel invriest. Ik laat nu op een laag pitje eerst de boel opwarmen en na een uurtje of 3 kan eventueel de aanvoer temperatuur omhoog.
Je past (flinke) nachtverlaging toe?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-09 16:00
200 kWh per etmaal is wel heel veel. Het hoogste verbruik dat ik bij mijn 11,2 kW Zubadan gezien heb is 40 kWh in een etmaal (januari 2016, temperatuur iets onder 0 en sneeuw).

De afgelopen 4 weken heeft mijn Zubadan gemiddeld 21 kWh per dag verbruikt en mijn 5 kW Daikin Ururu Sarara gemiddeld 9 kWh per dag. Jaren 70 huis van 850 m3. Aanvoer temperatuur van de Zubadan is 35 graden.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

koevlaas2 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:34:
[...]

Dat is ook mijn manier na de nachtelijke pauze, eerst warmen tot 20C en vanaf 11:00 doorwarmen naar 21C.

Works like a charm.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knowbody schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:37:
[...]

Je past (flinke) nachtverlaging toe?
Flink valt ook wel mee, maar de pomp moet wel uit in de nacht want bij koud weer maakt ie toch wel een hoop lawaai. vanaf 4c in de nacht zouden we 'm wel kunnen laten draaien maar dit is dan niet nodig.
Mijn woonkamer koelt af van 20.5 naar 18.6c bij ongeveer -4c (nacht).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:44:
[...]

Dat is ook mijn manier na de nachtelijke pauze, eerst warmen tot 20C en vanaf 11:00 doorwarmen naar 21C.

Works like a charm.
Ik doe de hele dag over opwarmen, als het rond de 0c overdag is dan mag ik blij zijn als ik de 20c haal.
Zolang het verwarmen in bedrijf is voelt het hier lekker, gaat de pomp uit dan kom je in een soort negatieve spiraal (dalende temperatuur) en word het kil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 00:48:
[...]

Voor een pana mono moet je rekenen met minimaal ca 3kW thermisch vermogen en inschatten hoe snel je vloer afkoelt in de periode dat de compressor niet loopt.

Ik heb grootste deel dunne lichte massa vloerverwarming, 98m2 en heb maar 3.2kW nodig voor 1C per uur, maar bij een lage WA-stooklijn met retour beneden 22C kan Pana mono nog uitvallen bij hervatten van verwarmen als buitentemoeratuur nog 14-15C is bij zonsondergang, na een mooie dag met veel zon.
Mijn minimale behoefte = 1kW bij 18C, dat zou betekenen dat de WP 1/3 v.d. tijd zou lopen. Als het inderdaad zo blijkt te zijn lijkt me dat een prima uitgangssituatie voor een stabiele temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Oxellaar schreef op woensdag 21 december 2016 @ 23:24:
[...]

Beetje apples met peren vergelijken....

De Elga is toch echt een heel andere warmtepomp.
Eigenlijk alleen geschikt om als ondersteuning van de ketel te functioneren. Geen mogelijkheden om tapwater te maken en alleen aan te sturen via een honeywell thermostaat. Ik verwacht dat de COP ook wel wat lager ligt.

Verder is techneco ook niet echt te vergelijken met Nefit.
Laatst nog voor een simpele vraag lang aan de telefoon gezeten.... Uiteindelijk krijg je een monteur van techneco aan de lijn die via een krakende carkit wat probeert uit te leggen. Op kantoor was even niemand.....
BTW Volgens een ingewijde bij Bosch:

ELGA is idd niet te vergelijken met Nefit, want Nefit kon het een aantal jaren geleden niet meer bolwerken. Is opgekocht door Buderus, vervolgens door Bosch overgenomen en met een paar jaar bestaat Nefit niet meer, dan is het merk Nefit uitgerangeerd............................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Misschien moet je (net als bij mij) de aanvoer temperatuur nog iets verlagen, dit scheelt dan veel defrosts waardoor er netto meer warmte per uur opgeleverd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jerh schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 07:36:
[...]

Plus het feit dat te krap bemeten, wellicht het huis niet warm krijgt. Je vroeg in de oorspronkelijk post, waar zit mijn denkfout.

Huis hier geloof ik iets van 210m2 oppervlak met een 6kw w/w wp. En die trekt dat makkelijk, alleen snel opwarmen is een utopie, maar dat lees ik overal over vloerverwarming.
Is vloerverwarming dan wel zo'n goed idee ?
Als ik zeg ik heb een auto met een vermogen van 500pk denkt een deel v.d. lezers waarschijnlijk, dat is een supersnel beest. Op het moment dat er bij verteld wordt dat het een vrachtwagen is die standaard een last van 50ton moet trekken kantelt het hele beeld. We zouden er niet over piekeren om in een klassieke CV/radiatoren omgeving om de radiatoren in de muur/vloer te metselen ook al zouden we er enkele bijplaatsen. Radiatoren en de VV-leidingen zijn electro magnetische stralers. Net als een gloeilamp, de een doet het in het voor ons onzichtbare IR deel en de ander in het voor ons zichtbare deel van het spectrum. We zouden er niet aan denken om de gloeilamp 'achter het behang te plakken' als we licht willen hebben om de krant te kunnen lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
amarkest schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:47:
[...]

BTW Volgens een ingewijde bij Bosch:

ELGA is idd niet te vergelijken met Nefit, want Nefit kon het een aantal jaren geleden niet meer bolwerken. Is opgekocht door Buderus, vervolgens door Bosch overgenomen en met een paar jaar bestaat Nefit niet meer, dan is het merk Nefit uitgerangeerd............................................
Klopt, Nefit was te klein om te kunnen overleven. Ze zijn overgenomen door Buderus en Bosch. Maar Nefit was zeer interessant, omdat het Buderus en bosch niet lukt om in Nederland veel ketels te verkopen. Door Nefit over te nemen kregen ze direct een flink marktaandeel, waar ze al jaren vergeefs moeite voor deden.
Bosch had de merknaam direct kunnen schrappen, maar dan zijn ze weer terug bij af.

Nefit zal flink veranderen, maar is op warmtepomp gebied alle ketelfabrikanten in Nederland al jaren vooruit.
Ook met de slimme thermostaat waren ze er als 1 van de eerste bij. De naam Nefit zal zeker niet zomaar verdwijnen.
In Duitsland worden Nefit ketels met de naam Bosch erop en andersom ook.

Techneco doet precies hetzelfde. Zij kopen een buitendeel van Toshiba, of bij andere producten veel spul uit Italië.
Daar plakken ze hun batch op.
Techneco is ook veel te klein om alles in eigen huis te ontwikkelen. Niets mis mee, maar zo werkt het bij heel veel fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Die ruimte temperatuur meting is dus min of meer het gemiddelde tussen vloer- en plafondtemperatuur. Mensen klagen, in mijn ogen altijd terecht, zij ervaren 'geen comfort, koude voeten' en er wordt 'verdedigd' met wat de thermostaat aanwijst. Wie of wat is er bepalend, de mens of de thermostaat ?
Hoe zinnig is 'maximaal' isoleren en verwarmen zo dat dit het resultaat is ?
Geweldige/Trieste/Uitdagende observatie die je hier doet. Ik ben hier heeeel blij mee.
Een huis+verwarming hebben we om ons tegen de weersinvloeden te beschermen cq. behaaglijkheid te hebben. Inzicht in hoe het een met het ander verband houdt is de sleutel tot een 'oplossing'. Zoals we het 'nu doen' is kennelijk niet tot 'ieders/velen/meerderheid's' tevredenheid.
Letterlijke uitspraak zoals je hebt vernomen is "Liever wat minder goede isolatie" en daardoor een continu hogere energiestroom uit het verwarmingssysteem om de gewenste comfortbeleving te creeeren.
PV + WP kan daar CO2-vrij voor zorgen. Als de PV het voor 0.06 kan produceren en bij wijze van spreken met een slechte COP=2 behaaglijkheid weet te produceren voor 0.03 per kWh, wat wil je dan nog meer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:46:
[...]

Ik doe de hele dag over opwarmen, als het rond de 0c overdag is dan mag ik blij zijn als ik de 20c haal.
Zolang het verwarmen in bedrijf is voelt het hier lekker, gaat de pomp uit dan kom je in een soort negatieve spiraal (dalende temperatuur) en word het kil.
Hier alles weersafhankelijk, wil de boel lekker op temperatuur houden dat lijkt mij het beste. Ik probeer dat zo optimaal mogelijk te krijgen zonder verspilling. In de nacht heb ik een soort van silent mode geprogrammeerd. Dat is eventueel een vermogensbeperking en dan ook een vorm van nachtverlaging. Hangt van de buitentemperatuur af in hoeverre ie er zich in de praktijk iets van aantrekt.

Op een laag warmhoudpitje is de permanente luchtverplaatsing van de buitenunit niet storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Behaaglijk Ja/Nee.
Observatie Oxellaar: Uiteindelijk stoppen de klachten als er ongeveer 30 tot 35 graden door de vloer gaat.
Met andere woorden, althans in mijn optiek, er dient zo veel energie verlies naar buiten te zijn om dit voor elkaar te krijgen. Of het verschil tussen stralingswarmte en ruimte temperatuur dient minimaal een DeltaT te hebben van xC.
De klachten houden kennelijk op bij een oppervlakte temperatuur van rond de 27C volgens deze berekening.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cF9kC3pBQeuqhDwWhCOM6XAa/full.png

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2016 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:44:
[...]

Flink valt ook wel mee, maar de pomp moet wel uit in de nacht want bij koud weer maakt ie toch wel een hoop lawaai. vanaf 4c in de nacht zouden we 'm wel kunnen laten draaien maar dit is dan niet nodig.
Mijn woonkamer koelt af van 20.5 naar 18.6c bij ongeveer -4c (nacht).
De lucht koelt af. Maar de massa is veel verder afgekoeld. Het lijkt alsof je maar weinig verliest in een nacht door vloerverwarming maar schijn bedriegt.

Ik vind nachtverlaging waardeloos bij LTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 11:28:
[...]

De lucht koelt af. Maar de massa is veel verder afgekoeld. Het lijkt alsof je maar weinig verliest in een nacht door vloerverwarming maar schijn bedriegt.

Schijn bedriegt/we laten ons bedriegen omdat we waarschijnlijk/kennelijk verkeerd 'meten'.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2016 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-07 15:43
Thuis laat ik de temperatuur in de loop van de dag langzaam hoger worden omdat een mens in de avond een hogere temperatuur fijner vindt. Het begint bij ons om 06:00 met 18 graden en rond 20:00 is het 21 graden. Deze stijging wordt langzaam verdeeld over de dag gerealiseerd. In de nacht mag het dan weer afkoelen tot 18 graden. Dit zie ik echter niet als nachtverlaging, maar meer als het verlagen naar een gewenste temperatuur, toevallig dat dit ook gas scheelt. De bedoeling is als er straks een WP in zit dat ik hetzelfde schema in ga programmeren. Bijkomend voordeel hierbij is dat het overdag over het algemeen iets warmer is dan in de nacht en daardoor de COP iets hoger zal zijn (plus eigen opwek van de zonnepanelen, maar dat is niet relevant zolang we kunnen salderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
De Elga kan een HR ketel aansturen, soms modulerend, soms aan-uit. Geldt dat voor bijvoorbeeld Mitsibushi ook? En modulerend? Het lukt me niet goed om daar informatie over te vinden. Ik zie wel dat er heel veel verschillende binnen en buiten-units zijn, met onmogelijke namen, maar waar hem nou de verschillen in zitten?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
JTibben schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 12:04:
Thuis laat ik de temperatuur in de loop van de dag langzaam hoger worden omdat een mens in de avond een hogere temperatuur fijner vindt. Het begint bij ons om 06:00 met 18 graden en rond 20:00 is het 21 graden. Deze stijging wordt langzaam verdeeld over de dag gerealiseerd. In de nacht mag het dan weer afkoelen tot 18 graden. Dit zie ik echter niet als nachtverlaging, maar meer als het verlagen naar een gewenste temperatuur, toevallig dat dit ook gas scheelt. De bedoeling is als er straks een WP in zit dat ik hetzelfde schema in ga programmeren. Bijkomend voordeel hierbij is dat het overdag over het algemeen iets warmer is dan in de nacht en daardoor de COP iets hoger zal zijn (plus eigen opwek van de zonnepanelen, maar dat is niet relevant zolang we kunnen salderen).
Jij volgt de gevoelstemperatuur, deed ik vroeger ook met gas, maar met wp niet meer, gevoel word toch anders, energie bespaart het niks, en een minder variërende temperatuur in aangrenzende vertrekken is uiteindelijk toch fijner. Ik houd gewoon op twintig, en zodra ik thuis kom draai ik naar 21,gaat prima

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hiermee loop je min of meer parallel met de normale variatie in lichaamstemperatuur van een mens, van 35.4 - 37.8 over een periode van een dag. Wikipedia: Lichaamstemperatuur
Wij hebben in de loop v.d. evolutie kennelijk nachtverlaging ingeprogrammeerd gekregen om optimaal aan de omgevingstemperatuur aangepast te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2016 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 11:39:
[...]

Schijn bedriegt/we laten ons bedriegen omdat we waarschijnlijk/kennelijk verkeerd 'meten'.
ja je moet niet naar het temperatuurverlies kijken maar naar het energieverlies.

Dus kijken wat je er weer in moet stoppen om op het punt te komen waar je vandaan kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 11:28:
Behaaglijk Ja/Nee.
Observatie Oxellaar: Uiteindelijk stoppen de klachten als er ongeveer 30 tot 35 graden door de vloer gaat.
Met andere woorden, althans in mijn optiek, er dient zo veel energie verlies naar buiten te zijn om dit voor elkaar te krijgen. Of het verschil tussen stralingswarmte en ruimte temperatuur dient minimaal een DeltaT te hebben van xC.
De klachten houden kennelijk op bij een oppervlakte temperatuur van rond de 27C volgens deze berekening.
[afbeelding]
Ik merk thuis dat als mijn wanden een oppervlakte temperatuur van 26 graden hebben bereikt, wij dat als zeer prettig ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ik begrijp deze gedachtengang. Deed zelf ook zoiets met CV. En was eigenlijk nooit echt tevreden ermee. Kon beter!

Waarschijnlijk ga je met WP toch iets anders te werk. Je wilt zo min mogelijk het volle vermogen aanspreken, ook in verband met extra defrosts die daarbij ontstaan. Een WP zie ik meer als een "warmhoudkachel" dan als een "opwarmkachel". Daar is dat ding ook veel beter in dan een gasgestookte CV (die kan immers niet laag genoeg in temperatuur).

Het is wat mij betreft een zegen dat die WP's allen een buitensensor in de unit hebben zodat je die ook kunt gebruiken om op te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 12:25:
[...]

Ik merk thuis dat als mijn wanden een oppervlakte temperatuur van 26 graden hebben bereikt, wij dat als zeer prettig ervaren.
Je verwarmde wanden of alle wanden en vloer/plafond ? En wat 'zegt' je luchttehermostaat dan over de temperatuur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 12:22:
[...]

ja je moet niet naar het temperatuurverlies kijken maar naar het energieverlies.

Dus kijken wat je er weer in moet stoppen om op het punt te komen waar je vandaan kwam.
Klinkt zinnig. Hoe zouden we dat betrouwbaar kunnen meten en er vervolgens de WP op sturen zo dat we krijgen wat we graag willen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 12:35:
[...]

Je verwarmde wanden of alle wanden en vloer/plafond ? En wat 'zegt' je luchttehermostaat dan over de temperatuur ?
Wanden, vloer plafond is 21.5.
Lucht thermosstaat gebruik ik niet, alleen weersafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 12:39:
[...]

Wanden, vloer plafond is 21.5.
Lucht thermosstaat gebruik ik niet, alleen weersafhankelijk.
Net zei je: "Ik merk thuis dat als mijn wanden een oppervlakte temperatuur van 26 graden hebben bereikt, wij dat als zeer prettig ervaren." ?!?!
Je gebruikt geen luchtthermostaat voor sturing, dat begrijp ik, maar je zult toch wel een thermostaat in de kamer hebben om af te lezen wat de resulterende luchttemperatuur is ?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2016 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Ik heb 21 graden binnen altijd al tamelijk belachelijk gevonden als je bij 18 graden buiten de mensen gewoon in T-shirts op de terrasjes ziet zitten, of hooguit met een dun jasje. Natuurlijk is warmtegevoel heel persoonlijk, maar aan lagere binnentemperatuur wen je ook (bejaarden uitgezonderd: dan verandert je warmtebehoefte echt door lichamelijke veranderingen). Die standaard 21 graden is pas iets van de laatste decennia. Slaapkamers op 12 graden waren vroeger geen uitzondering (en in eeuwen daarvoor overleefde de mens ook bij nog veel lagere temperaturen). Het staat natuurlijk iedereen vrij om in de winter zoveel te stoken als die wil, maar wel jammer voor milieu en medemens (klimaatverandering, fijnstof etc.). Oproepen tot minder isolatie om het binnen behaaglijker te kunnen maken is voor mij behoorlijk absurd. Gewoon een trui(/fleece!) aantrekken helpt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:00:
Ik heb 21 graden binnen altijd al tamelijk belachelijk gevonden als je bij 18 graden buiten de mensen gewoon in T-shirts op de terrasjes ziet zitten, of hooguit met een dun jasje.
Kenmerkend in deze situatie is de straling v.d. zon welke enorm onderschat wordt. 0C in bikinie op een terras tijdens skivakantie. In huis ontbreekt dat zonnetje, dat scheelt bij wijze van spreken 'een jas'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:00:
Het staat natuurlijk iedereen vrij om in de winter zoveel te stoken als die wil, maar wel jammer voor milieu en medemens (klimaatverandering, fijnstof etc.). Oproepen tot minder isolatie om het binnen behaaglijker te kunnen maken is voor mij behoorlijk absurd. Gewoon een trui(/fleece!) aantrekken helpt ook.
PV + WP CO2-vrij en energie gratis door de zon geleverd en in overvloed beschikbaar, geen enkele reden dat de medemens/milieu daardoor belast wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@joostmaas Als we het echt willen is in ieder geval ten bate van woningverwarming, CO2-vrij opwekken geen probleem, PV/wind/geothermie. Het is simpel een kwestie of we de investeringen ja dan nee willen doen. Ingewikkelder is het naar mijn idee niet, of toch wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 12:49:
[...]

Net zei je: "Ik merk thuis dat als mijn wanden een oppervlakte temperatuur van 26 graden hebben bereikt, wij dat als zeer prettig ervaren." ?!?!
Je gebruikt geen luchtthermostaat voor sturing, dat begrijp ik, maar je zult toch wel een thermostaat in de kamer hebben om af te lezen wat de resulterende luchttemperatuur is ?
Wand 26, sorry probeer tussendoor ook nog te werken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knowbody schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 11:28:
[...]

Kopt, ik had vanmorgen dat de woonkamer nog een tiende in temperatuur zakte terwijl de WP al een tijdje draaide. Vandaag gaat het overigens bijzonder snel, de temperatuur is al opgelopen tot 20c en ik verwacht dat de WP straks zelfs uitgaat.

De nachtverlaging is min of meer gedwongen, ik wil mijn buren geen overlast bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:31:
[...]

Wand 26, sorry probeer tussendoor ook nog te werken >:)
Maak eerst je werk maar af. Vrouwen zijn volgens mij de enigen die een beetje kunnen multi-tasken. Je zegt "Wand 26" en "Wanden, vloer plafond is 21.5." Ik kan hier helaas geen chocola van maken. Het enigste dat ik kan bedenken is dat er een verwarmimgsWand van 26C is en de resterende Wanden, vloer en plafond 21.5 zijn. Klopt dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:32:
[...]

Kopt, ik had vanmorgen dat de woonkamer nog een tiende in temperatuur zakte terwijl de WP al een tijdje draaide.
Er is dus kennelijk een fase-verschuiving/na-ijl efffect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:17:
[...]

PV + WP CO2-vrij en energie gratis door de zon geleverd en in overvloed beschikbaar, geen enkele reden dat de medemens/milieu daardoor belast wordt.
Daar kom je inderdaad een heel eind mee, maar die dingen moeten ook nog steeds geproduceerd worden, al geef ik onmiddellijk toe dat dat relatief spijkers op laag water zoeken is. Maar het gros van de mensen zit niet in de situatie die jij beschrijft.

En inderdaad is het een kwestie van willen om dat op te lossen. Op de zeer lange termijn zie ik de mensheid wel zo ver komen dat er energie in overvloed zal zijn zonder nadelige effecten.

[ Voor 15% gewijzigd door joostmaas op 23-12-2016 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:41:
[...]

Daar kom je inderdaad een heel eind mee, maar die dingen moeten ook nog steeds geproduceerd worden, al geef ik onmiddellijk toe dat dat relatief spijkers op laag water zoeken is. Maar het gros van de mensen zit niet in de situatie die jij beschrijft.
Dient de politiek het voortouw te nemen, wat men al enigszins doet door salderingsregeling en subsidies op WPen, windmolens en de belasting op gas verhogen en die op electra verlagen. Of het beter/sneller kan is weer een ander verhaal. Maar enkele honderden/duizenden die de komende jaren rondbazuinen dat ze gratis hun huis verwarmen cq. geen energie rekening meer hebben zal na verloop van tijd hoop ik het nodige effect sorteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:40:
[...]

Er is dus kennelijk een fase-verschuiving/na-ijl efffect.
Een negatieve temperatuurtrend in mijn vloerbeton :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 12:38:
[...]

Klinkt zinnig. Hoe zouden we dat betrouwbaar kunnen meten en er vervolgens de WP op sturen zo dat we krijgen wat we graag willen ?
Quote even mezelf, sorry.
Regelen op WAR, temp-meting in de WP uit zon en wind, in huis oppervlakte-temperatuur v.d. wand(en) zou het in principe prima moeten kunnen denk ik.
Horeca terrassen zijn misschien een bron van inspiratie, bij lage temperaturen en bij het ontbreken van een zonnetje, creeeren zij er een, een uitermatie milieu-onvriendelijke oplossing, door IR-heaters te plaatsen. Je verwarmingssysteem is een IR-straler, pak er maar een IR-camera bij, zet de ramen/deuren bij wijze van spreken open zo dat het verwarmingssyteem kan stralen en het tegelijkertijd niet te warm wordt.
Wat een ogenschijnlijke tegenstellingen die verenigd dienen te worden ? Comfort vs Energie of Comfort & Energie of Gulden Middenweg of of ....
Wie het weet mag het zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Denk het niet hajeetje.....
Dan zeggen ze, ja maar jij kunt alles zelf
Ja maar jou huis is er voor geschikt
Ja maar jij heb plek zat voor pv
Ja maar die paar jaar dat ik nog hier woon
Etc etc

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 10:58:
[...]

Die ruimte temperatuur meting is dus min of meer het gemiddelde tussen vloer- en plafondtemperatuur. Mensen klagen, in mijn ogen altijd terecht, zij ervaren 'geen comfort, koude voeten' en er wordt 'verdedigd' met wat de thermostaat aanwijst. Wie of wat is er bepalend, de mens of de thermostaat ?
Een klant klaagt eigenlijk altijd terecht, dat ben ik met je eens. De verwarming is er voor comfort, als dat niet zo ervaren word, da is er meestal iets mis met de verwarming.
De mens is absoluut bepalend of het de juiste (gevoels)temperatuur is
Verder verdedig ik mijzelf niet met wat de thermostaat aanwijst, maar 21 graden is 21 graden.
Een klant is vrij om daar 22 van te maken, maar dat wil men vaak niet.
Want in mijn vorige huis was met 21 de vloer lekker warm, waarom dan nu 22 instellen....?
Dan probeer je het verhaal warmteverlies...blablabla... uit te leggen en dan is er vaak wel begrip.
Hoe zinnig is 'maximaal' isoleren en verwarmen zo dat dit het resultaat is ?

[...]

Geweldige/Trieste/Uitdagende observatie die je hier doet. Ik ben hier heeeel blij mee.
Een huis+verwarming hebben we om ons tegen de weersinvloeden te beschermen cq. behaaglijkheid te hebben. Inzicht in hoe het een met het ander verband houdt is de sleutel tot een 'oplossing'. Zoals we het 'nu doen' is kennelijk niet tot 'ieders/velen/meerderheid's' tevredenheid.
Letterlijke uitspraak zoals je hebt vernomen is "Liever wat minder goede isolatie" en daardoor een continu hogere energiestroom uit het verwarmingssysteem om de gewenste comfortbeleving te creeeren.
PV + WP kan daar CO2-vrij voor zorgen. Als de PV het voor 0.06 kan produceren en bij wijze van spreken met een slechte COP=2 behaaglijkheid weet te produceren voor 0.03 per kWh, wat wil je dan nog meer ?
Klopt, hier heb je wel een puntje.
En in de zomer is het andersom, dan is het binnen de kortste keren veel te warm binnen.
Dan denken veel mensen dat de verwarming door blijft loeien...

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 23-12-2016 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:38:
[...]

Maak eerst je werk maar af. Vrouwen zijn volgens mij de enigen die een beetje kunnen multi-tasken. Je zegt "Wand 26" en "Wanden, vloer plafond is 21.5." Ik kan hier helaas geen chocola van maken. Het enigste dat ik kan bedenken is dat er een verwarmimgsWand van 26C is en de resterende Wanden, vloer en plafond 21.5 zijn. Klopt dit ?
Neej chocola hoef jij ook niet te maken, dat maken wij hier wel >:)
Wandverwarming met leem, oppervlakte daarvan is 26 graden.
De rest is 21.5.
Dit wel gemeten met een goedkope temperatuur meter.

Thermografische camera zal ik nog eens meenemen en thuis proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@HJ

Het nut van nachtverlaging is niet wat ik zou bestrijden. Hoe kouder de buitentemp hoe groter het warmteverlies. Dat is niet moeilijk te begrijpen. Dus nachtverlaging heeft zin.

Maar het verlies moet weer gecompenseerd worden. En als dat niet op z'n efficients gaat dan gaat dat dus ook met een soort verlies.
Als die twee elkaar opheffen heb je niets bespaard.
Bij LTV spelen andere parameters als bij HTV.

Het is verrekte lastig om aan te tonen. Wat we kunnen doen is meten en bijhouden. Dat doen we dan ook al vaak. Elke keer zijn de omstandigheden weer anders dus het is ook een stukje buikgevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papaleo
Nu ben ik mij aan het oriënteren wbt welke WP ik zou gaan nemen...,de Nefit staat ook nog op mijn shortlist.
Ik zou voor een bivalente opstelling gaan in split formatie,nu zie ik dat de Nefit Enviline 7kw split een A+ label heeft,terwijl de split 9kW de A++ label mag dragen.
Er zit dan ook bijna €1200,- verschil in deze twee...
Het is mij niet helemaal duidelijk waarom ik (het prijs verschil buiten beschouwing te houden) nu voor een A++ zou willen gaan,is er iemand die mij daar wat duidelujkheid in kan geven...ik begrijp dat ++ zuiniger zal zijn dan een enkele +
Maar is dit niet alleen op papier,zie je dit ook terug in de praktijk?

Hieronder de specs,wie kan mij duidelijkheid verschaffen tussen deze 2 en of het het wward is om voor de duurdere uitvoering te gaan.
Ik zou in principe op dit moment aan de 7kw genoeg hebben,maar wanneer ik over een aantal jaren deze wil gaan omzetten naar all elect dan zou ik denk aan de 9kw een betere optie hebben...het is nog dubbe,dubben,enz

Split 9kW:
https://b5-web-product-da...net/pdf/NL/7736701159.pdf

Split 7kW:
https://b5-web-product-da...net/pdf/NL/7736701158.pdf

[ Voor 29% gewijzigd door papaleo op 23-12-2016 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 16:13:
@HJ
Maar het verlies moet weer gecompenseerd worden. En als dat niet op z'n efficients gaat dan gaat dat dus ook met een soort verlies.
Als die twee elkaar opheffen heb je niets bespaard.
Bij LTV spelen andere parameters als bij HTV.
Maarja, de COP holt hard achteruit bij een lagere buitentemp, dus je wint in het geval van een l/w wp twee keer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
papaleo schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 17:25:
Nu ben ik mij aan het oriënteren wbt welke WP ik zou gaan nemen...,de Nefit staat ook nog op mijn shortlist.
Ik zou voor een bivalente opstelling gaan in split formatie,nu zie ik dat de Nefit Enviline 7kw split een A+ label heeft,terwijl de split 9kW de A++ label mag dragen.
Het is mij niet helemaal duidelijk waarom ik (het prijs verschil buiten beschouwing te houden) nu voor een A++ zou willen gaan,is er iemand die mij daar wat duidelujkheid in kan geven...ik begrijp dat ++ zuiniger zal zijn dan een enkele +

Bivalent met nefit gaat alleen met recente nefit ketels. Ik hoorde daar van op. Vond het tamelijk flauwekul maar mogelijk waar. Dan een Elga nemen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 17:29:
[...]

Maarja, de COP holt hard achteruit bij een lagere buitentemp, dus je wint in het geval van een l/w wp twee keer..
Heb hybride achter de hand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papaleo
Knowbody schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 17:39:
[...]

Bivalent met nefit gaat alleen met recente nefit ketels. Ik hoorde daar van op. Vond het tamelijk flauwekul maar mogelijk waar. Dan een Elga nemen maar.
Ik heb een Nefit gasketel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 17:40:
[...]

Heb hybride achter de hand ;)
En de WP is zowel energetisch als financieel aantrekkelijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Knowbody schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 16:13:
@HJ
Het is verrekte lastig om aan te tonen. Wat we kunnen doen is meten en bijhouden. Dat doen we dan ook al vaak. Elke keer zijn de omstandigheden weer anders dus het is ook een stukje buikgevoel.
Voor mij zie ik nachtverlaging niet zitten, ik probeer beide continue te laten pruttelen.

Mijn beide WP's hebben zelfde WA-stooklijn [W25@A15 .. W35@A-10], alleen heeft de WP met enkel radiatoren een positieve shift van 3 en de WP enkel met vloerverwarming een negatieve van min 1 of 2.
Elk met een hoofdruimte van ca 60m2 en beide een paar kleinere vertrekken (vv 38 versus 55m2 radiator incl 2 slaapkamers)

Als ik de vv-WP 2-3 graden naar beneden zet als nachtverlaging dan wisselen ze stuivertje en heeft de WP die niet verlaagd is uiteindelijk de betere DCOP.
Buiten dat ik al een lage wa-stooklijn heb loop ik de kans dat die 3kW backup verwarming nog wordt bijschakeld ook doordat de retour onder 20C zakt, bij temperaturen boven nul en dan valt de DCOP nog een stuk verder terug.
De rad-WP kan wel naar beneden, is maar een paar procent, ik heb meer winst als ik wat warmte injecteer uit de HT-buffer als er alweer wat inzit.

Als ook dat je WP weer meer vermogen moet geven op het gemiddeld koudste moment van de dag om tussen 8 en 9 weer de ruimte temperatuur op 21 te hebben, heb je een ander dag ritme is misschien wat voordeel te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
papaleo schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 17:25:

Hieronder de specs,wie kan mij duidelijkheid verschaffen tussen deze 2 en of het het wward is om voor de duurdere uitvoering te gaan.
Ik zou in principe op dit moment aan de 7kw genoeg hebben,maar wanneer ik over een aantal jaren deze wil gaan omzetten naar all elect dan zou ik denk aan de 9kw een betere optie hebben...het is nog dubbe,dubben,enz

Split 9kW:

Split 7kW:
https://b5-web-product-da...net/pdf/NL/7736701158.pdf
Kan het zijn dat de A++ WP een hogere subsidie krijgt ? Bij de ELGA is dit wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Knowbody schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 17:39:
[...]

Ik ben ook op zoek naar bivalent zodat ik mijn Nefit HR-ketel kan laten hangen voor de koude dagen. Het kan toch niet zo zijn dat alleen de Elga en de Nefit dat kunnen? En dan Nefit alleen nog voor de nieuwere ketels??

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
Oxellaar schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 15:13:
[...]
Een klant klaagt eigenlijk altijd terecht, dat ben ik met je eens. De verwarming is er voor comfort, als dat niet zo ervaren word, da is er meestal iets mis met de verwarming.
De mens is absoluut bepalend of het de juiste (gevoels)temperatuur is
Verder verdedig ik mijzelf niet met wat de thermostaat aanwijst, maar 21 graden is 21 graden.
Een klant is vrij om daar 22 van te maken, maar dat wil men vaak niet.
Want in mijn vorige huis was met 21 de vloer lekker warm, waarom dan nu 22 instellen....?
Dan probeer je het verhaal warmteverlies...blablabla... uit te leggen en dan is er vaak wel begrip.

[...]
Weet je hoe je dat oplost?
Een thermostaat die geen temperatuur aangeeft. Gewoon alleen laten aangeven warmer of kouder.
Bij gebrek aan: stel de offset in de thermostaat op -1K a -2K.

Wat mij het meeste verbaasd is dat iedereen hier over temperaturen praat alsof ze heilig zijn. Ik weet uit praktijkervaring dat eigenlijk alle consumentenspul makkelijk +/-2K is. Diegene die hier het hardst schreeuwt dat alles boven de 20C schande is, heeft die wel eens met een hoge nauwkeurigheid en geijkte thermometer gemeten? Nee? Totdat er hier mensen op een betrouwbare reproduceerbare manier temperaturen gaan meten kunnen we rustig stellen dat alles tussen de 18C en 22C gewoon aan elkaar gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:53
En de vraag is waar hangt je thermostaat, waarschijnlijk niet op de plek waar je vrouw op de bank zit ;) bij ons staat de cv van 1800 tot 2000 op 19 en van 2000 tot 2130 op 20 graden

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:08
blauwemac schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 18:16:
[...]

Ik ben ook op zoek naar bivalent zodat ik mijn Nefit HR-ketel kan laten hangen voor de koude dagen. Het kan toch niet zo zijn dat alleen de Elga en de Nefit dat kunnen? En dan Nefit alleen nog voor de nieuwere ketels??
volgens mij kan je met elke warmtepomp in combinatie met HR ketel werken als je:
1/ beiden aanstuurt op basis van eigen thermostaat
2/ ze zo inregelt (serie of parallel) dat ze naast elkaar kunnen draaien

ik gebruik de elga ook in deze opstelling (dus niet de designed opstelling waar de elga de hrketel aanstuurt)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Paul C schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 18:27:
[...]
<knip> Diegene die hier het hardst schreeuwt dat alles boven de 20C schande is, heeft die wel eens met een hoge nauwkeurigheid en geijkte thermometer gemeten? Nee? Totdat er hier mensen op een betrouwbare reproduceerbare manier temperaturen gaan meten kunnen we rustig stellen dat alles tussen de 18C en 22C gewoon aan elkaar gelijk is.
Geijkte sensors: yes
Consumentenspul: No

Ik bouw veel dingen zelf, zonder ijken wordt dat niets en de resolutie van een DS18B20 van 0,0625oC is in enkel geval mij al te grof, ik heb bijv minder dan 1 graad ruimte om warmte-injectie te doseren en WP toch nog door te laten pruttelen in laagste deellast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
BarryH schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 18:48:
[...]

volgens mij kan je met elke warmtepomp in combinatie met HR ketel werken als je:
1/ beiden aanstuurt op basis van eigen thermostaat
2/ ze zo inregelt (serie of parallel) dat ze naast elkaar kunnen draaien

ik gebruik de elga ook in deze opstelling (dus niet de designed opstelling waar de elga de hrketel aanstuurt)
Oke, dat klinkt goed. Ik was, googelend op ecodan en bivalent, inmiddels op een UK folder voor de Ecodan gestuit, waar deze om zijn bivalente opstellingsmogelijkheden wordt aangeprezen. Over twee thermostaten moet ik wel even nadenken. Ik ben dat hier eerder tegengekomen: de gasketel-thermostaat een halve graad lager dan de wp.

1. Ik weet niet zeker of mijn oude schoonouders dat trekken. Met een beetje pech hebben ze ook nog een verschillende temperatuur-afwijking en hele andere instellingslogica.
2. Voordeel is wel dat de HR-ketel dan modulerend geschakeld kan blijven niet aan-uit. De Ecodan kan denk ik alleen aan-uit schakelen.

Heeft iemand hier dat zo lopen? Een Ecodan o.i.d. (zeg 10 a 12 kw) in samenwerking met een modulerende ketel op 1 thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:25
Ik lees hier veel mee, zeer interessant. Ondanks dat we in ons nog te bouwen nieuwbouwproject woning helaas geen optie hebben voor warmtepomp ipv gas, wil ik wel zoveel mogelijk voorbereid zijn om snel alsnog over te stappen op een monovalente L/w warmtepomp, of indien dat echt prijstechnisch zoveel logischer wordt, een hybride variant.

We krijgen 4 bouwlagen, BG en eerste verdieping met vide krijgen vloerverwarming als hoofdverwarming, zonder aanvullende radiatoren. Alleen de slaapkamers krijgen radiatoren. Zoals ik ook al in het nieuwbouw topic postte, kregen we vandaag bericht dat we alsnog andere radiatoren mogen kiezen ipv de standaard, de Jaga Strada of Tempo i.p.v. Brugman Centric. Meerprijs resp. 75 en 25 euro per radiator.

Zoals daar ook al terecht gereageerd zal het voor verwarming niet echt veel uitmaken of we wijzigen naar Jaga's, hoewel ik dat sowieso doe ivm ltv prestaties en de geringe meerprijs. Wel ben ik heel benieuwd of de Jaga types(met ventilator dan uiteraard) voor slaapkamers merkbaar kunnen koelen in warme zomermaanden, als we er net als door de vloerverwarming koeling door warmtepomp doorheen laten gaan. Op de website van Jaga komen de types niet voor als je koelen aanvinkt in de keuzeopties, maar hier lees ik meerdere mensen die aangeven dat dat wel degelijk kan met in elk geval de Strada.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar ervaringen van gebruikers die de Jaga Strada of Tempo als zomer koeling toepassen. Zijn die hier? Daarnaast kan ik niet goed vinden wat het verschil is tussen Tempo en Strada, behalve uiterlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Tempo en strada is alleen uiterlijk, ze gebruiken dezelfde convector.
In de bijgeleverde handleiding van de strada's worden ook beide vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Als je zoekt naar de brochure/handleiding van de jaga dbe pro dan zie je daar wat afgiftevermogens. Ligt ongeveer op 200 W koelvermogen per convector. De hoogte van de omkasting mag ook niet meer dan 50 cm zijn en het is niet voor alle types.

Het geeft dus geen airco ervaring, maar het kan wel de ergste warmte eruit halen. Zelf heb ik voor dat doel een airco op de zolder overloop opgehangen die de koelte een beetje door het huis laat vallen.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
papaleo schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 17:43:
[...]

Ik heb een Nefit gasketel...
Ik ook ... die ligt op zn rug. Te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
blauwemac schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 18:16:
[...]

Ik heb er toch voor gekozen de 10 jaar oude Nefit vervroegd met pensioen te sturen.

Dat heeft ook nog te maken met de ruimte. De Daikin kon zo op de plek van de Nefit dus geen extra ruimte voor de binnenunit. Die zit immers achter de Intergas gebouwd. Daarnaast is die combinatie geoptimaliseerd en tenslotte heb ik dan ook direct een nieuwe ketel. En de Daikin hybrid is een scherp aanbod in de markt.

Daikin heeft de techniek van WP ook goed in de vingers.
Andere voorkeuren die ik had waren Ecodan en Pana H series.

Wil je voor weinig en goed een WP dan denk ik dat de Elga met Toshiba unit gewoon heel goed is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Op het moment dat in bivalente systemen de ketel bij moet komen dan is het niet zo belangrijk dat die niet via modulerende thermostaat maar via aan/uit wordt gestuurd. Hij komt immers bij in het gebied dat ie aan de bak moet, de WP heeft immers ondersteuning nodig. ....

Daarnaast als je de ketel op bijv 45 graden begrensd en eventueel ook het vermogen begrensd dan moduleert ie heus nog.

Pagina: 1 ... 123 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic