develdonk schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:17:
[...]
Ok, ik snap dat je bang bent voor het onbekende maar laten we het even relativeren:
Er zitten welgeteld 4 pijpen aan de onderkant van het apparaat. 2 komen er op de CV die je aansluit met 22mm en iedere cv boer kan die voor je aansluiten.
De overige 2 pijpen zijn van de koelleiding waarvoor je een airco monteur belt die die dingen zijn hele leven lang al aansluit en dit binnen 3-4 uur voor je gedaan heeft. (en laten we nu niet doen alsof dat rocket science is

)
Het enige wat je zelf ff moet regelen:
-kabeltje trekken van meterkast naar binnenunit en buitenunit voor de stroom
-zorgen dat de cv monteur en f-gassen monteur (aka stek monteur) hun werk kunnen doen
-ervoor zogren dat f-gas monteur een vrije doorgang heeft naar buiten (dus bij platdak ff je dakdekker bellen dat hij een doorvoer maakt, kosten: 75 eur)
kosten cv monteur: 175 eur en f-gassen zo'n 200 eur.
Je gaat geen deathstar bouwen... het is een warmtewisselaar... Bij een ketel kan de boel ontploffen en heb je koolmonoxide waar je dood aan kan gaan en maakt niemand zich er druk om, bij warmtepomp komt er in het ergste geval water of gas vrij en daar maakt iedereen zo'n ding van... nogmaals ik snap je reactie (had ik initieel ook) maar achteraf gezien is het zo veel simpeler dan een ketel... Wat wel veel tijd kost is het vervolgens inregelen. en dat is bij elke warmtepomp net zoveel plug and play....
In principe geef ik je gelijk, maar ik wil er nog wel wat kanttekeningen bij plaatsen.
Dit is sterk afhankelijk van de bestaande situatie
a) Locatie: als voorbeeld mijn huis waar in plaats van een stadswarmte-unit in de meterkast nu een warmtepomp op de tweede verdieping is komen te hangen. Dit kwam, o.a. met plaatsing en locatie boilervat beter uit. Gevolg is wel, dat het leidingwerk in huis aardig aangepast moest worden. Dus waar komt de binnenunit, aansluiting op de rest, eventueel boiler/buffervat etc. Ik kan je vertellen dat het dan best wat gepuzzel wordt.
b) ruimte: is er voldoende ruimte voor de binnenunit, alle leidingwerk, kun je er daarna nog goed bij?
c) koelleidingen: hoe leg je deze zo goed mogelijk, zo kort mogelijk en toch netjes weggewerkt? Je zal ergens de muur door moeten, ook dat is niet zo'n ramp. Ik heb er zelf voor gekozen de koelleidingen helemaal weg te werken, dus onder de keuken door, en verder in het huis door een bestaande leidingschacht. Dit vind ik persoonlijk veruit te prefereren boven een kunststof kabelgoot langs de muur.
d) plaatsing buitenunit: goed over nadenken o.a. hoe zichtbaar is deze, geeft deze trillingen door (muur, dak) bereikbaarheid etc. Bij mij staat deze beneden op de grond naast het huis (hoekwoning).
e) elektrische leidingen + meterkast, buitenvoeler, enz.
f) overige leidingwerk (in geval van warm water), afvoeren.
Het kan in principe heel makkelijk zijn zoals jij schetst (overal vv, alleen verwarming). Toch is het in een bestaande situatie wel goed om over bovenstaande zaken na te denken. Misschien ben ik erg precies, maar ik moet er zelf tegenaan kijken als het er niet uit zou zien. En het eindresultaat moet gewoon professioneel ogen.