Heb je misschien wat COP cijfers bij deze naar mijn idee optimale sturing ?Theo schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 08:47:
[...]
Mijn 5 KW Pana draait al weken continu super stabiel. Temperatuur in de huiskamer is al weken 20.5 graden, en de Pana is nog geen enkele keer gestopt of gepauzeerd. De modulatie is daarmee best heel erg goed op orde.
Enkel wanneer er defrosts zijn fluctueert het opgenomen vermogen, maar dat is logisch.
Ik gebruik een stooklijn voor de warmtepomp, en een losse aan/uit thermostaat in de huiskamer voor als het echt te warm zou worden in de huiskamer (>22 graden). Maar dit is enkel wanneer het buiten 15 graden is, en er veel zon is. Tot nu toe heeft de thermostaat enkel in het voorjaar ingegrepen, en in het begin van de herfst een paar keer. Maar dit zijn echt specifieke gevallen waar elke temperatuurregeling niet mee kan werken
Het heeft echter wel even wat tijd gekost om de juiste stooklijn te vinden voor mijn woning.
Ja, ik geloof ook al niet meer echt in de twee Elga's, maar ik wilde toch even deze info plaatsen. Nu op zoek naar een zwaardere wp bij lage investering.
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Mijn idee is om 2 WP te kopen. 1 met verwarmen en koelen van 5KW en 1 alleen verwarmen van 3.
Hierdoor heb ik het voordeel van voor 90% vd tijd een ideaal vermogen (5KW = betere COP) voor verwarmen en koelen van mijn huis en heb de backup van de extra 3 voor de paar weken dat het kouder is.
Qua kosten maakt het niet veel uit,
Maar maak ik het qua aansluiten moeilijker met 2 als ik inderdaad wil koelen in de zomer ?
Heeft iemand een schema als je er een boilervat tussen hebt, ik zie het koel gedeelte dan niet goed in beeld. (boiler=warm ook in de zomer)
Hierdoor heb ik het voordeel van voor 90% vd tijd een ideaal vermogen (5KW = betere COP) voor verwarmen en koelen van mijn huis en heb de backup van de extra 3 voor de paar weken dat het kouder is.
Maar maak ik het qua aansluiten moeilijker met 2 als ik inderdaad wil koelen in de zomer ?
Heeft iemand een schema als je er een boilervat tussen hebt, ik zie het koel gedeelte dan niet goed in beeld. (boiler=warm ook in de zomer)
Pana WC12H9E8 / 1000L
Neem dan gewoon een WP met een ingebouwd elektrisch element van een paar kW voor backup? Of een andere vorm van backup. Eenvoudiger me dunkt.MarFan schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 16:33:
Mijn idee is om 2 WP te kopen. 1 met verwarmen en koelen van 5KW en 1 alleen verwarmen van 3.
Import van EVs
Let op je maximale aansluiting van je meterkast. Ik liep tegen het probleem aan dat sommige zwaardere WP's een 25A 1 fase nodig hebben. Mijn nutsaansluiting is afgezekerd met 3x25A 3-fase. Selectiviteit is dan dus weg en mijn fasen waren ook al redelijk belast (3 fase inductieplaat). Ik zou dan naar een 3x35A 3-fase moeten en dat kost aanzienlijk meer vastrecht per jaar.blauwemac schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 16:21:
Ja, ik geloof ook al niet meer echt in de twee Elga's, maar ik wilde toch even deze info plaatsen. Nu op zoek naar een zwaardere wp bij lage investering.
Ik moet dus voor een 3-fase WP zoeken met aansluitwaarde 3x16A.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Dat zijn mooi apparaten!hannibal2206 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:30:
[...]
Electronische 3 fase doorstroomverwarmer (Clage) erachter, gaat perfect. Regelt automatisch bij tot gewenste temperatuur voor zover nodig
Ik heb nu zelf als oplossing tussen mijn keukenkraan en badkamer wastafelkraan een 2,2kw electr. 10 liter boilervat welk ik doormiddel van een zwave schakelaar 2 a 3 keer per (over)dag een paar minuten aan laat slaan om het water op temp. te houden,heb deze bewust niet 24 uur aan staan.
Zou deze Clage werkelijk een stroom besparing oplevern tov de elect. boiler in mijn situatie,aangezien de Clarge 11/13kw is en mijn Daalderop boiler 'maar' 2,2kw is
[ Voor 6% gewijzigd door papaleo op 20-12-2016 17:12 ]
9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,
Dit is zeker een goed punt, kijk naar je meterkast en je hoofdzekering(en) wat je kwijt kunt. Afhankelijk van het gewenste vermogen WP kun je een enkelfase of driefase WP nemen. Driefase komt meestal pas in beeld vanaf ca. 10kW.Pietje555 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 16:42:
[...]
Let op je maximale aansluiting van je meterkast. Ik liep tegen het probleem aan dat sommige zwaardere WP's een 25A 1 fase nodig hebben. Mijn nutsaansluiting is afgezekerd met 3x25A 3-fase. Selectiviteit is dan dus weg en mijn fasen waren ook al redelijk belast (3 fase inductieplaat). Ik zou dan naar een 3x35A 3-fase moeten en dat kost aanzienlijk meer vastrecht per jaar.
Ik moet dus voor een 3-fase WP zoeken met aansluitwaarde 3x16A.
Hoewel de zekeringen vrij fors moeten zijn en soms zelfs ook met een andere aanspreekkarakteristiek, is het continu vermogen niet zo hoog - niet die 10kW. Enkel de aanloopstroom kan wat hoger zijn (inschakelpiek) of een elektrisch element is natuurlijk ook wel behoorlijk qua stromen.
[ Voor 3% gewijzigd door Luiaard op 20-12-2016 17:18 ]
Import van EVs
Verwijderd
10kW is output, een 12kW panasonic neemt max 2.57kW amper boven de 10ALuiaard schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 17:17:
[...]
Dit is zeker een goed punt, kijk naar je meterkast en je hoofdzekering(en) wat je kwijt kunt. Afhankelijk van het gewenste vermogen WP kun je een enkelfase of driefase WP nemen. Driefase komt meestal pas in beeld vanaf ca. 10kW.
Hoewel de zekeringen vrij fors moeten zijn en soms zelfs ook met een andere aanspreekkarakteristiek, is het continu vermogen niet zo hoog - niet die 10kW. Enkel de aanloopstroom kan wat hoger zijn (inschakelpiek) of een elektrisch element is natuurlijk ook wel behoorlijk qua stromen.
Pas op met zomaar wijzigen van B-automaten in C. Dit is complexe materie: het hangt o.a. af van kabellengte en doorsnede of je dat zomaar straffeloos (veilig) kunt doen en is ook afhankelijk van de karakteristiek van je hoofdbeveiliging (C of D). De bekende Panasonic 5kW (WH-MDC05F3E5) heeft voldoende aan 2x16A-B, behalve als je ook nog een extra elektrisch element in een buffervat plaatst, gevoed door de Panasonic.
Het is de CLAGE CEX-U 11-13KW ; ik heb deze nog in de standaard 11kW mode staan, nog nooit dit maximaal vermogen nodig gehad.amarkest schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:33:
[...]
Hoeveel vermogen trekt die Clage en hoeveel ltr/minuut kan ie aan?
Aanvoer is vanuit boilervat met hygienespiraal, in de winter rond 30 graden door WP, in de zomer veel hoger door zonnecollector.
Aantal l/min geen idee, ik kan er goed onder douchen (zonder WTW)
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Clage: met 11kW kun je globaal 6l/min 40 graden opwarmen. De vraag is of er een doorstroombegrenzer in zit, anders kun je met zonnecollector/WP(/douche-WTW) aanvoer met gemak een regendouche er op aansluiten.
Dat is precies wat ik zeg. Toch moeten er vaak forse zekeringen tussen. Een D25 in mijn geval.Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 17:26:
[...]
10kW is output, een 12kW panasonic neemt max 2.57kW amper boven de 10A
Import van EVs
Ik heb eea bij reuter.de besteld, de meeste van dit soort zaken zijn in Dld een stuk goedkoper.Joris Jasper schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:52:
Geef even door waar die sanitair zaak zit, ik wil een nieuwe Grohe WC kopen maar die kan ik maar moeilijk voor een redelijke prijs vinden.
[...]
Verwijderd
Ik begrijp het verband dan niet tussen amper 10A en afzekeren met 25A. Om welke reden dient dat meer dan een factor 2 te zijn ?Luiaard schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 18:00:
[...]
Dat is precies wat ik zeg. Toch moeten er vaak forse zekeringen tussen. Een D25 in mijn geval.
Vanwege de extra interne verwarmings elementen en extra apparaten die een wp kan aansturen waarvan de voeding dan via de wp looptVerwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 18:19:
[...]
Ik begrijp het verband dan niet tussen amper 10A en afzekeren met 25A. Om welke reden dient dat meer dan een factor 2 te zijn ?
1 PVoutput . Dongen NB
Halve cuub gas per uur is dus 4,5-5 kWh , COP 4 is 1,25 kWh per uur gemiddeld voor de warmtepomp.Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:45:
[...]
13m3 in 24h is 0.54m3 per uur, dat is minder, althans voor zo ver mij bekend, dan de laagste modulatiestand v.d. gemiddelde ketel. Daar zullen om die reden dus pauzes tussen moeten zitten. Zeer zeker in de perioden dat het > 0C was. Door angst bij de verkoper/instalateur/fabrikant, krijgen we het wel warm, hebben we steeds grotere capaciteit ketels gekregen welke op hun laagste stand net zoveel warmte produceren als een kleine WP maximaal kan leveren. Dan moet je ingewikkelde/dure watermengsystemen gaan bouwen, koud water bijmengen, om die overcapaciteit weer een beetje in het gareel te krijgen voor LTV om het symptoom van het overcapaciteitsprobleem te verdoezelen. Het is naar mijn idee symptoombestrijding i.p.v. te kijken wat is de oorzaak en lever een beter/lager modulerende ketel. Maar dat is mijn mening, ieder mag er het zijne van denken.
24 x 1,25= 30 kWh per dag.
Mijn gevoel zegt dat je dat niet gaat redden met een 5kW, zo'n verbruik zie ik nog niet op een 9kW.
Of doe ik wat verkeerd?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Pas op met voorbarige conclusies ... het verlies van warmte is nogal verschillend bij +5 en -5 en daarbij is de wind ook nog een factor.Niek_ schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:52:
[...]
Gezien alle reacties even enkele aanvullingen:
- ik wil graag een lucht/water-warmtepomp aanschaffen maar zal dan eerst moeten weten wat voor een capaciteit in nodig heb;
- door de maximale CV-watertemperatuur op 35 graden te zetten heb ik al een aardige indicatie of ik onze woning met 35 graden water kan verwarmen;
- volgende vraag is of de CV nu continue aan heeft gestaan, als dit zo is geweest moet de warmtepomp ook continue 35 graden water leveren, heeft de CV pauzes gehad dan zou dit voor een warmtepomp ook gelden, gevolg: een warmtepomp met een kleinere capaciteit zou mogelijk zijn. Met nadruk op zou aangezien het nu nog niet echt bijzonder hard gevroren heeft. (overigens blijft de CV voorlopig toch wel hangen gezien onze gashaard en gasfornuis, dus een backup is voorlopig aanwezig)
- kortom, volgens mij moet ik nu eerst even zien uit te vogelen of de CV continue bezig is geweest of dat hij bij wijze van spreken slechts 10% van de tijd aangestaan heeft.
Aanvullingen zijn natuurlijk altijd welkom!
Maar verder...zoals jij test test ik ook
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Als je de verdeler pomploos maakt oftewel open, dan heb je een buffervatnodig met na het vat een pomp. Dus in de keten zijn 2 pompen actief. Als beide pompen dan klasse A zijn... mwah dan is dat niet gek.Pietje555 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:30:
[...]
Bijmengen is geen temperatuurverlies. Bijmengen is energie overdracht. De energie die je verliest in de vloer (warmte afgifte) blijft gelijk. Maakt niet uit of je veel water met weinig temperatuur verschil gebruikt of weinig water met hoge temperatuur. Bijmengen wordt gedaan omdat er vaak ook radiatoren in huis aanwezig zijn en deze minimaal 50 graden nodig hebben. Dit is te heet voor je VV omdat de slangen hier slacht tegen kunnen. Daarom zit er een maximaal thermostaat op de vv verdeler met pomp om te voorkomen dat deze te heet water door het systeem pompt.
Het is dus maar de vraag of je WP pomp voldoende debiet heeft om met LT water de vloer van voldoende energie te voorzien.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Ik heb het vorig jaar ook gedaan, gesloten rvs verdeler zonder pomp met flow meters en 1" aansluiting + kogelkranen met temp meters er in uit duitsland voor 124,- incl (3 groepjes) en werkt perfect, de wilo yonos trekt het makkelijk rond allemaal. Geen geluiden niks, de vloer warmt gelijkmatig op al is dat slecht te voelen als dat niet zou zijn denk ik met 28-30 graden. Maar er vliegt dan ook meer dan 4 liter per minuut door per groep dacht ik, de flow meters staan onderin.Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:23:
Ik zit te twijfelen, ik heb een normale verdeler voor de vloerverwarmer met een thermostaat en pomp erin. De thermostaat staat volledig open omdat het water van de WP zo de vloer in mag. Zou het zin hebben om deze verdeler te wisselen voor een passieve variant zonder eigen pomp?
Voordeel
Geen flow errors
Geen pomp verbruik
Makkelijk afstellen/afregelen.
Het is al een open verdeler. De pomp circuleert over de verdeler en de VV slangen. Er wordt alleen heet water geinjecteerd (mengpunt) door de CV pomp. Als je de pomp verwijderd moet de de verdelers (toevoer/retour) scheiden en inderdaad via een buffervat werken. Buffervat doet dan diens als open verdeler met circulatie pomp. Mijn WTH set heeft ook een pomp en die gebruikt toch 65W. Het laten vervallen en een nieuwe verdeler plaatsen is dus wel interessant omdat je dan veel elektriciteit bespaart.Knowbody schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 18:47:
[...]
Als je de verdeler pomploos maakt oftewel open, dan heb je een buffervatnodig met na het vat een pomp. Dus in de keten zijn 2 pompen actief. Als beide pompen dan klasse A zijn... mwah dan is dat niet gek.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Vraagje mbt ecodan en vakantie regeling. Ik heb deze ingesteld, ruimte temp en watertemp ingegeven die hij moet handhaven en alvast met datum van vandaag gestart. De wp blijft echter gewoon doordraaien. De remote unit is naar vakantie mode gegaan. Welke temp gaat hij nu aanhouden en waarom draait de wp nu al een uur gewoon door terwijl de ruimte temp 5 graden te hoog is ?
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Waarschijnlijk omdat het normale programma ook nog draait, ik zat laatst te spelen met deze regeling en werd door melcloud hiervoor gewaarschuwd.corsat schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 18:59:
Vraagje mbt ecodan en vakantie regeling. Ik heb deze ingesteld, ruimte temp en watertemp ingegeven die hij moet handhaven en alvast met datum van vandaag gestart. De wp blijft echter gewoon doordraaien. De remote unit is naar vakantie mode gegaan. Welke temp gaat hij nu aanhouden en waarom draait de wp nu al een uur gewoon door terwijl de ruimte temp 5 graden te hoog is ?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Moet ik het systeem dan eerst uitzetten en daarna weer aan en dan moet hij de niewe ruimte temp oppakken?
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Helaas weet ik dat niet, kijk eens op youtube of dit daar uitgelegd word.corsat schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 19:04:
Moet ik het systeem dan eerst uitzetten en daarna weer aan en dan moet hij de niewe ruimte temp oppakken?
Misschien is Albert online.
YouTube: Mitsubishi Electric Ecodan FTC5 - Using the holiday mode
[ Voor 21% gewijzigd door koevlaas2 op 20-12-2016 19:12 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik heb het systeem uitgezet en daarna weer aan, vervolgens vakantieregeling ingevoerd met temp van 15 graden en 33 graden en vakantieregeling en en prompt start de wp weer op en gaat hij 33 graden water maken, ruimte temp is 20 graden ?
Waarom stel je de thermostaat niet in op 15c ? Heb je melcloud ? kan je dag van te voren weer verhogen.corsat schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 19:12:
Ik heb het systeem uitgezet en daarna weer aan, vervolgens vakantieregeling ingevoerd met temp van 15 graden en 33 graden en vakantieregeling en en prompt start de wp weer op en gaat hij 33 graden water maken, ruimte temp is 20 graden ?
Geen melcloud helaas maar ik kan idaad gewoon ruimte op 15zetten maar waarvoor heb ik dan een vakantie regeling ?
Probeer het nog even uit te zoeken, is vast een verklaring voor, heb je mijn youtube link al bekeken ?corsat schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 19:15:
Geen melcloud helaas maar ik kan idaad gewoon ruimte op 15zetten maar waarvoor heb ik dan een vakantie regeling ?
Als de koffer wel zichtbaar is, moet waarschijnlijk naar de instellingen van de holiday-mode gekeken worden. Als die niet op 15 graden staan dan zou dit het verklaren.koevlaas2 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 19:17:
[...]
Probeer het nog even uit te zoeken, is vast een verklaring voor, heb je mijn youtube link al bekeken ?
Zo begrijp ik het filmpje tenminste.
Import van EVs
Verwijderd
Productie van een 5kW WP, 24 x 5kW=120kWh per dag output en bij een COP=4 is dat 30kWh per dag input, Max opname van een 5kW is even uit mijn hoofd 1.28kW. Het kan net.Rol-Co schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 18:30:
[...]
Halve cuub gas per uur is dus 4,5-5 kWh , COP 4 is 1,25 kWh per uur gemiddeld voor de warmtepomp.
Mijn gevoel zegt dat je dat niet gaat redden met een 5kW, zo'n verbruik zie ik nog niet op een 9kW.
Of doe ik wat verkeerd?
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2016 19:51 ]
Verwijderd
3kW verwarmingselement, wat eventueel nog meer ?reneeke1970 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 18:26:
[...]
Vanwege de extra interne verwarmings elementen en extra apparaten die een wp kan aansturen waarvan de voeding dan via de wp loopt
Ik denk zelf m.n. inschakelpiek, maar ik volg gewoon de handleiding in welke zekeringsautomaat vereist wordt, dat is het beste.
Import van EVs
Verwijderd
Alleen als je afgiftesysteem te weinig water bevat toch ?Knowbody schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 18:47:
[...]
Als je de verdeler pomploos maakt oftewel open, dan heb je een buffervatnodig met na het vat een pomp.
Hoe bepaal ik over ik overcapaciteit heb? Onze situatie is wel redelijk vergelijkbaar inderdaad.BarryH schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:30:
[...]
Kijk maar naar mijn situatie in de openingspost. Volgens mij kan je prima die elga plaatsen. Aannemende dat je door je HR++ en de isolatie inmiddels overcapaciteit in je radiatoren hebt.
Instelling staat op 15 graden maar dat zie je nergens terug, ook niet op de remote. Op de remote werkt niets meer of je moet koffer 3 sec indrukken en dan kan je wat instellen echter de unit is dan wwer uit de vakantie mode gegaan, mmm erg logisch is het niet allemaal, wordt gewoon de temp op 15 graden zetten denk ik.
Luiaard schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 19:29:
[...]
Als de koffer wel zichtbaar is, moet waarschijnlijk naar de instellingen van de holiday-mode gekeken worden. Als die niet op 15 graden staan dan zou dit het verklaren.
Zo begrijp ik het filmpje tenminste.
Film gezien, ik doe hetzelde maar resulttat lijkt niet hetzelfde of moet ik meer geduld hebben of gewoon thuis blijven 
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 19:17:
[...]
Probeer het nog even uit te zoeken, is vast een verklaring voor, heb je mijn youtube link al bekeken ?
Net? Max is 1280W zeg je, en jouw ideaal is 24h op een laag pitje..... Hoe wil je dat doen dan?Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 19:34:
[...]
Productie van een 5kW WP, 24 x 5kW=120kWh per dag output en bij een COP=4 is dat 30kWh per dag input, Max opname van een 5kW is even uit mijn hoofd 1.28kW. Het kan net.
En praktijk ervaring hier, je wil niet lang op vol of bijna vol vermogen draaien bij sub zero temperaturen omdat hij dan snel invriest en dus veel defrost krijgt waardoor je huis langzaam afkoeld.
Das nie goe nie.
Heb vandaag de hele dag gedaan over nog geen 1c verhoging in de woonkamer, de WP draait maar op max. 75% maar veel defrosts helaas. Theorieën van 5kw x 24uur= 120 KW warmte kan je vergeten, de helft misschien.Rol-Co schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:00:
[...]
Net? Max is 1280W zeg je, en jouw ideaal is 24h op een laag pitje..... Hoe wil je dat doen dan?
En praktijk ervaring hier, je wil niet lang op vol of bijna vol vermogen draaien bij sub zero temperaturen omdat hij dan snel invriest en dus veel defrost krijgt waardoor je huis langzaam afkoeld.
Das nie goe nie.
Inderdaad, ik zou de cv nog maar niet weg doen als je die strategie aan gaat houden.koevlaas2 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:06:
[...]
Heb vandaag de hele dag gedaan over nog geen 1c verhoging in de woonkamer, de WP draait maar op max. 75% maar veel defrosts helaas. Theorieën van 5kw x 24uur= 120 KW warmte kan je vergeten, de helft misschien.
Vandaag loopt hij hier gewoon zijn rondjes net als anders, 6 defrosts tot nu zo ver ik kan zien en inmiddels al weer ruim onder 0.
Niet alleen zijn eigen element, ook een extra element in boiler, hij kan zelfs een tweede wp aansturen via zijn aansluiting, al geloof ik dat boekje zegt max 3000 wattVerwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 19:35:
[...]
3kW verwarmingselement, wat eventueel nog meer ?
1 PVoutput . Dongen NB
Volgende keer een 10 KW (of groter) modelRol-Co schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:23:
[...]
Inderdaad, ik zou de cv nog maar niet weg doen als je die strategie aan gaat houden.![]()
Vandaag loopt hij hier gewoon zijn rondjes net als anders, 6 defrosts tot nu zo ver ik kan zien en inmiddels al weer ruim onder 0.
Hier hangt het rond het 0c punt.
Om mezelf even te quoten:
Deze doet 80 m³/uur verplaatsen en heeft zelf al een 125mm concentrische aansluiting.
50-150 liter Auer Xiros Air
Lijkt me een instant retrofit voor de HR-ketel dakdoorvoer.
Door de lage luchtstroom natuurlijk wel beperkt vermogen (~1 kW thermisch) en geen briljante COP maar goed, het is een optie voor sanitairwater
Hier zijn daadwerkelijk warmtepompboilertjes voor te vinden.Proton_ schreef op woensdag 2 november 2016 @ 13:42:
Hoeveel ellende roep je over jezelf af als je een warmtepompboilertje (max 200 80 kuub/uur) op een bestaande HR-ketel dakdoorvoer/schoorsteen, dus met 2x80mm aansluit? (de ketel is dan natuurlijk weg)
Deze doet 80 m³/uur verplaatsen en heeft zelf al een 125mm concentrische aansluiting.
Door de lage luchtstroom natuurlijk wel beperkt vermogen (~1 kW thermisch) en geen briljante COP maar goed, het is een optie voor sanitairwater
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Grappig ding,350W met een 1200W element. En niet te groot in volume.Proton_ schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:33:
Om mezelf even te quoten:
[...]
Hier zijn daadwerkelijk warmtepompboilertjes voor te vinden.
Verwijderd
Ho Ho Ho die situatie doet zich alleen voor bij -10C, wat de afgelopen 12 jaar dus nooit voorgekomen is. Afgelopen november was gemiddeld 5.7C, dan heb je (18-5.7)*0.5=6.15m3 per 24h nodig. Dat moet je er dus 12.3kWh per 24h instoppen, 0.513kWh continu instoppen om er rond de 2kW uit te krijgen, dat is 40% van max als je 35C Ta nodig hebt. Indien je een groot/overgedimensioneerd afgiftesysteem hebt, heb je die temperatuur van 35C niet nodig. In mijn geval moet ik toekunnen met Ta 27 en Tr 23. Dat is dus fors gunstiger dan 35C waarmee standaard gerekend wordt om de COP te bepalen.Rol-Co schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:00:
[...]
Net? Max is 1280W zeg je, en jouw ideaal is 24h op een laag pitje..... Hoe wil je dat doen dan?
Das nie goe nie.
Verwijderd
Dan zouden de specs v.d. fabrikanten moeten liegen, lijkt me niet echt voor de hand te liggen of toch wel ?koevlaas2 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:06:
[...]
Heb vandaag de hele dag gedaan over nog geen 1c verhoging in de woonkamer, de WP draait maar op max. 75% maar veel defrosts helaas. Theorieën van 5kw x 24uur= 120 KW warmte kan je vergeten, de helft misschien.
merry Xmas!Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:54:
[...]
Ho Ho Ho die situatie doet zich alleen voor bij -10C, wat de afgelopen 12 jaar dus nooit voorgekomen is. Afgelopen november was gemiddeld 5.7C, dan heb je (18-5.7)*0.5=6.15m3 per 24h nodig. Dat moet je er dus 12.3kWh per 24h instoppen, 0.513kWh continu instoppen om er rond de 2kW uit te krijgen, dat is 40% van max als je 35C Ta nodig hebt. Indien je een groot/overgedimensioneerd afgiftesysteem heb je bij die temperatuur van 35C niet nodig. In mijn geval moet ik toekunnen met Ta 27 en Tr 23. Dat is dus fors gunstiger dan 35C waarmee standaard gerekend wordt om de COP te bepalen.
Niets situatie -10 , volgens mij ging je berekening hier van uit.
Niet te rooskleurig bekijken he... Kijk maar eens hier op het forum als het een dag -6 is, en dat is helemaal niet vreemd in nl, nu al -3 buiten.
Of je afgifte systeem aanpassen / upgraden...koevlaas2 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:28:
[...]
Volgende keer een 10 KW (of groter) model7,5 KW is toch wat aan de krappe kant.
Hier hangt het rond het 0c punt.
In mijn ogen een stuk goedkoper
Hangt allemaal af van de buitenT, die specs kloppen wel redelijk.Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:57:
[...]
Dan zouden de specs v.d. fabrikanten moeten liegen, lijkt me niet echt voor de hand te liggen of toch wel ?
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
wacht nog even, dan kun je je theorieën loslaten op je eigen WP. Dan worden je theorieen getoetst aan de werkelijkheid. Da's net als bij programmeren, af en toe moet je dan je complete setup omgooien en vervolgens heb je een goed werkend produkt.Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:54:
[...]
Ho Ho Ho die situatie doet zich alleen voor bij -10C, wat de afgelopen 12 jaar dus nooit voorgekomen is. Afgelopen november was gemiddeld 5.7C, dan heb je (18-5.7)*0.5=6.15m3 per 24h nodig. Dat moet je er dus 12.3kWh per 24h instoppen, 0.513kWh continu instoppen om er rond de 2kW uit te krijgen, dat is 40% van max als je 35C Ta nodig hebt. Indien je een groot/overgedimensioneerd afgiftesysteem hebt, heb je die temperatuur van 35C niet nodig. In mijn geval moet ik toekunnen met Ta 27 en Tr 23. Dat is dus fors gunstiger dan 35C waarmee standaard gerekend wordt om de COP te bepalen.
Verwijderd
Waar @Niek 13m3 gisteren gas verbruikt, dat verbruik ik bij een daggemiddelde van -10C. Ik suggereer toch nergens dat hij met zijn huis en dat warmteverlies een 5kW WP zou moeten nemen ? Of zie ik iets over het hoofd ?Rol-Co schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:04:
[...]
merry Xmas!
Niets situatie -10 , volgens mij ging je berekening hier van uit.![]()
Niet te rooskleurig bekijken he... Kijk maar eens hier op het forum als het een dag -6 is, en dat is helemaal niet vreemd in nl, nu al -3 buiten.
Hoeveel gas heb jij gebruikt?Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:13:
[...]
Waar @Niek 13m3 gisteren gas verbruikt, dat verbruik ik bij een daggemiddelde van -10C. Ik suggereer toch nergens dat hij met zijn huis en dat warmteverlies een 5kW WP zou moeten nemen ? Of zie ik iets over het hoofd ?
Gisteren
Ik zat hier op 7m3, zonder nachtverlaging en inclusief sww
Hopelijk volgende week mijn ventilatie WTW draaien, word het boven iets warmer van en dan kan ik volgend jaar naar LTV verdeler gaan kijken.Ramon_1984 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:05:
[...]
Of je afgifte systeem aanpassen / upgraden...
In mijn ogen een stuk goedkoper
Vloerverwarming verdeler kan echt geen kwaadkoevlaas2 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:17:
[...]
Hopelijk volgende week mijn ventilatie WTW draaien, word het boven iets warmer van en dan kan ik volgend jaar naar LTV verdeler gaan kijken.
Verwijderd
Ik kan dat op dit moment niet bepalen, ik gebruik tijdelijk, tot mijn WP aangesloten is, 1.8kW aan IR verwarming aangevuld met een CV-ketel welke op een butaanfles draait, die kan ik dus niet afezen qua verbruik. In ieder geval 43.2kWh voor de IR, gas weet ik dus niet helaas.Ramon_1984 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:16:
[...]
Gisteren
Ik zat hier op 7m3, zonder nachtverlaging en inclusief sww
Ok, jij ging van jouw huis uit, ik van zijn gasverbruik omgezet naar warmtepomp, conclusie, niek gaat zwaar tekort hebben aan een 5kW.Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:13:
[...]
Waar @Niek 13m3 gisteren gas verbruikt, dat verbruik ik bij een daggemiddelde van -10C. Ik suggereer toch nergens dat hij met zijn huis en dat warmteverlies een 5kW WP zou moeten nemen ? Of zie ik iets over het hoofd ?
En ik vermoed zo'n 75% van de bestaande bouw met standaard verwarming, dus er moet meer gebeuren dan alleen een warmtepomp kopen.
Even terug op verbruik 30kWh per dag.... Alstu
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=39193&sid=41044
9kW
hier vanaf 00.00 tot nu 12kw en 0,53m3 met nachtverlaging 19c en vanaf 08.00 19,5c. vanaf 10.00 20c en vanaf 17.00 20,5.
Met een Elga op gemiddeld 522w en max op 1060w. Temperaturen overdag rond het vriespunt.
Misschien niet de meest mooie Cop, maar ondertussen weer +90% gas bespaard.
Met een Elga op gemiddeld 522w en max op 1060w. Temperaturen overdag rond het vriespunt.
Misschien niet de meest mooie Cop, maar ondertussen weer +90% gas bespaard.
Verwijderd
Niek is denk ik niet representatief. Volgens mindergas.nl was het gisteren 4.3C gemiddeld over de dag. 18-4.3=13.7 Als je dan 13m3 verstookt zit je op bijna 1m3 per graaddag. Mijn niet geisoleerde jaren 70 woning zit op 0.592m3/graaddag. Ik zit daarmee behoorlijk boven het gemiddelde, zelfs voor een hoekwoning. Die 1m3/graaddag van Niek is in mijn ogen heeeeel extreem. Misschien zit er per ongeluk SWW van 10 personen onder een regendouche bij, die 10 niet gelijktijdag maar na elkaarRol-Co schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:20:
[...]
Ok, jij ging van jouw huis uit, ik van zijn gasverbruik omgezet naar warmtepomp, conclusie, niek gaat zwaar tekort hebben aan een 5kW.
En ik vermoed zo'n 75% van de bestaande bouw met standaard verwarming, dus er moet meer gebeuren dan alleen een warmtepomp kopen.
Even terug op verbruik 30kWh per dag.... Alstu
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=39193&sid=41044
9kW
Het zegt natuurlijk niets, ieder huis is anders maar van 0:00 tot nu 13,3kWh zonder nachtverlaging en 24/7 22 graden beneden, boven 19,5 en een warme badkamer.
Atm zelfs 22,5 in de kamer, hij trekt wat door omdat er een zonnetje was overdag, maar is wel lekker
Atm zelfs 22,5 in de kamer, hij trekt wat door omdat er een zonnetje was overdag, maar is wel lekker
Verwijderd
Ik zit alleen al op 38.7kWh met mijn IR, COP=1 en daar komt nog een klein beetje gas bij. Ik zal blij zijn als die WP eindellijk eens draait.Rol-Co schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:28:
Het zegt natuurlijk niets, ieder huis is anders maar van 0:00 tot nu 13,3kWh zonder nachtverlaging en 24/7 22 graden beneden, boven 19,5 en een warme badkamer.
Het valt me op dat jij veel een gemiddelde gebruikt in temperatuur, je komt ook veel hoger uit dan niek zegt, die heeft het over -2,5 tot 6?Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:27:
[...]
Niek is denk ik niet representatief. Volgens mindergas.nl was het gisteren 4.3C gemiddeld over de dag. 18-4.3=13.7 Als je dan 13m3 verstookt zit je op bijna 1m3 per graaddag. Mijn niet geisoleerde jaren 70 woning zit op 0.592m3/graaddag. Ik zit daarmee behoorlijk boven het gemiddelde, zelfs voor een hoekwoning. Die 1m3/graaddag van Niek is in mijn ogen heeeeel extreem. Misschien zit er per ongeluk SWW van 10 personen onder een regendouche bij, dir 10 niet gelijktijdag maar na elkaar
Het maakt mij ook niet uit wat je neemt hoor houd me ten goede, maar bedenk wel dat een te kleine wp lastiger is dan een te grote.
Stel je doet onverwacht 1MWh meer in verbruik, dat is 180,- op jaarbasis, peanuts wat de gasprijzen aan gaat toch?
Mijn 7,5kw ecodan draait nu bijna 2 weken, het is warm in huis, we hebben warm water, dat gaat goed 
Probleempje is echter dat de buitenunit op het platdak staat en dat de trillingen van de compressor binnen hoorbaar zijn.
Buiten hoor je dat ding bijna niet, binnen des te beter...
Ik heb al een stuk armaflex isolatie onder de montagebalken gelegd, maar dat dempt niet genoeg.
Ik kan de koelleidingen binnen ook nog voelen trillen...
Dit is slecht voor de WAF
Wat zou ik het beste kunnen proberen, iemand ideeën?
Probleempje is echter dat de buitenunit op het platdak staat en dat de trillingen van de compressor binnen hoorbaar zijn.
Ik heb al een stuk armaflex isolatie onder de montagebalken gelegd, maar dat dempt niet genoeg.
Dit is slecht voor de WAF
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Verwijderd
Ik haal het van mindergas.nl en die gebruikt daar de KNMI gegevens voor. En dit is de grafiek van buienradar van gisteren met de temperaturen.Rol-Co schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:35:
[...]
Het valt me op dat jij veel een gemiddelde gebruikt in temperatuur, je komt ook veel hoger uit dan niek zegt, die heeft het over -2,5 tot 6?
Het maakt mij ook niet uit wat je neemt hoor houd me ten goede, maar bedenk wel dat een te kleine wp lastiger is dan een te grote.
Stel je doet onverwacht 1MWh meer in verbruik, dat is 180,- op jaarbasis, peanuts wat de gasprijzen aan gaat toch?

Niet getest maar volgens mij kan je hem beter op 2 60-40 betontegels schroeven.Stoofie schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:39:
Mijn 7,5kw ecodan draait nu bijna 2 weken, het is warm in huis, we hebben warm water, dat gaat goed
Dit is slecht voor de WAF![]()
Zwaar en massief kan niet trillen.
Maar het gaat om vandaag, dus zeg maar van gisteren 20:00 tot vandaag 20:00 , hier was het vanmorgen 8:35 bijv -3,4 graden.Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:41:
[...]
Ik haal het van mindergas.nl en die gebruikt daar de KNMI gegevens voor. En dit is de grafiek van buienradar van gisteren met de temperaturen.
[afbeelding]
Verwijderd
Het gaat me niet zozeer om die 1MWh meer, alhoewel ik heb 3600kWh gepland met mijn PV om op 0 uit te komen. En ik hoop dat ik het systeem aan het draaien krijg zoals ik denk dat het optimaal is. Tied zalt leern.Rol-Co schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:35:
[...]
Dus meer gewicht ipv meer isolatie?Rol-Co schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:42:
[...]
Niet getest maar volgens mij kan je hem beter op 2 60-40 betontegels schroeven.
Zwaar en massief kan niet trillen.
Is een optie natuurlijk, en als ik ergens een paar tegels op kan scharrelen vrij snel te testen
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
1/ nagaan hoe het huis geisoleerd was op het moment dat de cv installatie is geplaatstMuncher schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 16:18:
[...]
Ga ik doen. Hoe kan ik vaststellen dat ik overcapaciteit heb?
2/ uitproberen of je met een lage aanvoertemperatuur b.v. 30-35 graden bij de huidige weersomstandigheden nog je huis kan warm houden (moet je waarschijnlijk wel dag/nacht zelfde temperatuur instellen
3/ warmteverlies berekening maken voor je buitenschil en een capaciteitsberekening maken voor je radiatoren (obv. de standaardtabellen van de radiatorfabrikanten: staat per type in: ...watt bij 75/55/20 en ...watt bij 35/30/20)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Om te voorkomen dat trillingen doorgegeven worden aan het dak moet je trillingsdempers gebruiken, geen thermische isolatieStoofie schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:39:
Hier staan een aantal goede dempers tussen. Voor grotere units zijn vierkante rubbers niet meer voldoende, gebruik de veerdempers of de rubberen dempers. Na een aantal jaren moet je de rubberen dempers wel vervangen, ze verdrogen en worden stug. Let wel op het maximale gewicht wat de demper mag hebben.
Als je 4 dempers plaatst, deel je het gewicht van de unit door 4 om de juiste demper te selecteren.
De zijde waar de compressor staat in het buitendeel is veel zwaarder dan de andere zijde, let daar ook op met selecteren. Het kan zijn dat je twee verschillende gewichtsklasse dempers nodig hebt.
Ik gebruik soms een weegschaal om de unit te wegen op alle hoeken.
Onder de dempers leg je zware tegels, zeker 1x het gewicht van de unit zelf, liefst nog meer.
Dit zorgt voor contragewicht.
De tegels leg je weer op die rubberen anti-trilmatjes, anders beschadig je het dakleer of EPDM
[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 20-12-2016 21:56 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Verwijderd
Mindergas loopt een dag achter, dus dat 'echte' gemiddelde weet ik nog niet. Dit grafiekjeRol-Co schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:45:
[...]
Maar het gaat om vandaag, dus zeg maar van gisteren 20:00 tot vandaag 20:00 , hier was het vanmorgen 8:35 bijv -3,4 graden.

Scheelt nogal he?Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:51:
[...]
Mindergas loopt een dag achter, dus dat 'echte' gemiddelde weet ik nog niet. Dit grafiekje [afbeelding] zegt wel wat maar om daar het echte gemiddelde van te bepalen lukt mij niet.
Koel units staan vaak op die holle plastic kokers, wat is daar de gedachtegang achter?Oxellaar schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:50:
[...]
Om te voorkomen dat trillingen doorgegeven worden aan het dak moet je trillingsdempers gebruiken, geen thermische isolatieArmaflex zakt helemaal in en verliest veel te snel zijn veerkracht. Ook trekt er vocht in en dat bevriest, dan is zeker alle demping weg.
Hier staan een aantal goede dempers tussen. Voor grotere units zijn vierkante rubbers niet meer voldoende, gebruik de veerdempers of de rubberen dempers. Na een aantal jaren moet je de rubberen dempers wel vervangen, ze verdrogen en worden stug. Let wel op het maximale gewicht wat de demper mag hebben.
Als je 4 dempers plaatst, deel je het gewicht van de unit door 4 om de juiste demper te selecteren.
De zijde waar de compressor staat in het buitendeel is veel zwaarder dan de andere zijde, let daar ook op met selecteren.
Onder de dempers leg je zware tegels, zeker 1x het gewicht van de unit zelf, liefst nog meer.
De tegels leg je weer op die rubberen anti-trilmatjes, anders beschadig je het dakleer of EPDM
Bij maxicool zie je die ook tekoop.
Als geluid geen rol speelt is het lekker goedkoop en bij een flinke storm is er lekker veel reparatiewerk voor de BVRol-Co schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:56:
[...]
Koel units staan vaak op die holle plastic kokers, wat is daar de gedachtegang achter?
Bij maxicool zie je die ook tekoop.
Die armaflex was alleen maar voor de test, dat is zeker geen definitieve oplossingOxellaar schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:50:
[...]
Om te voorkomen dat trillingen doorgegeven worden aan het dak moet je trillingsdempers gebruiken, geen thermische isolatieArmaflex zakt helemaal in en verliest veel te snel zijn veerkracht. Ook trekt er vocht in en dat bevriest, dan is zeker alle demping weg.
Hier staan een aantal goede dempers tussen. Voor grotere units zijn vierkante rubbers niet meer voldoende, gebruik de veerdempers of de rubberen dempers. Na een aantal jaren moet je de rubberen dempers wel vervangen, ze verdrogen en worden stug.
De buitenunit staat op montagebalken, daar de rubbers tussen en dan tegels onder de balken?
Dat hoeft niet aan elkaar vast?
Ik zal eens wat tegels verzamelen, ook gezien de reactie van Rol-Co vermoed ik dat de oplossing eerder in gewicht dan in isolatie ligt...
Ja zie nu ook dat het waarschijnlijk alleen cheap isOxellaar schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:58:
[...]
Als geluid geen rol speelt is het lekker goedkoop en bij een flinke storm is er lekker veel reparatiewerk voor de BVZoals geknikte leidingen en verrot gedraaide compressoren.
http://www.maxicool.nl/in...uct/category&path=210_241
Toch hoor ik ze niet in het pand.
OepsOxellaar schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:58:
[...]
Als geluid geen rol speelt is het lekker goedkoop en bij een flinke storm is er lekker veel reparatiewerk voor de BVZoals geknikte leidingen en verrot gedraaide compressoren.

Die van mij zijn overigens wel een meter lang, als ik die nu eens volstort met beton?
Verwijderd
Ja dat scheelt zeker. Waardoor ik op het verkeerde been ben gezet is dat Niek rond 10:30 verslag doet v.d. afgelopen 24 uur. Bij mij beginnen de dagen 's nachts om 0:00 en eindigen om 24:00. Als zijn 24 uur van de vorige ochtend 10:30 tot dat moment ook weer 10:30 heeft ja dan heb je het over totaal verchillende metingen. Het lijkt me toch handiger om bij 0:00 te beginnen, dan kun je gegevens van mindergas.nl/buienradar.nl halen met andere tijdstippen is dat helaas niet mogelijk.
De kans is klein dat je het met alleen gewicht gaat redden, maar het valt te proberen.Stoofie schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:58:
[...]
Die armaflex was alleen maar voor de test, dat is zeker geen definitieve oplossing
De buitenunit staat op montagebalken, daar de rubbers tussen en dan tegels onder de balken?
Dat hoeft niet aan elkaar vast?
Ik zal eens wat tegels verzamelen, ook gezien de reactie van Rol-Co vermoed ik dat de oplossing eerder in gewicht dan in isolatie ligt...
Om hoogte te beperken laat je de balken weg en gebruik je bijvoorbeeld Unistrut balken

De dempers bevestig je aan de tegels en aan de Unistrut, de unit bout je vast aan de Unistrut
Lengte geeft zeker meer houvast, zeker als je geen erg hoog buitendeel hebt.Stoofie schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:02:
[...]
Oeps![]()
Die van mij zijn overigens wel een meter lang, als ik die nu eens volstort met beton?
Je kunt misschien verzwaring op de balken plaatsen?
[ Voor 17% gewijzigd door Oxellaar op 20-12-2016 22:05 ]
Ah, flamcorail, dat heb ik.Oxellaar schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:04:
[...]
De kans is klein dat je het met alleen gewicht gaat redden, maar het valt te proberen.
Om hoogte te beperken laat je de balken weg en gebruik je bijvoorbeeld Unistrut balken
[afbeelding]
De dempers bevestig je aan de tegels en aan de Unistrut, de unit bout je vast aan de Unistrut
[...]
Lengte geeft zeker meer houvast, zeker als je geen erg hoog buitendeel hebt.
Je kunt misschien verzwaring op de balken plaatsen?
Nu nog wat tegels en rubbers en ik kan gaan experimenteren, dank
Verwijderd
Nog een keer opnieuw, ik gaf helemaal een verkeerd antwoord. Jij vraagt iets over de situatie van Niek en ik geef antwoord op mijn situatie. Sorry voor de slechte reactie.Rol-Co schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 18:30:
[...]
Halve cuub gas per uur is dus 4,5-5 kWh , COP 4 is 1,25 kWh per uur gemiddeld voor de warmtepomp.
Of doe ik wat verkeerd?
Als we een 24h verbruik van Niek hebben van 0:00 tot 24:00 en de gemiddelde dag temperatuur van een weerstation uit zijn omgeving dan pas kan er iets zinnigs over gezegd worden.
Als de unit niet zwaar is en je maakt hem vast en ook de koker maak je aan een 40X60 tegel vast dan kan het lang mee gaan denk ik.
Oxellaar schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:58:
[...]
Verwijderd
Klinkt goed, adresje?Rol-Co schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 18:52:
[...]
Ik heb het vorig jaar ook gedaan, gesloten rvs verdeler zonder pomp met flow meters en 1" aansluiting + kogelkranen met temp meters er in uit duitsland voor 124,- incl (3 groepjes) en werkt perfect, de wilo yonos trekt het makkelijk rond allemaal. Geen geluiden niks, de vloer warmt gelijkmatig op al is dat slecht te voelen als dat niet zou zijn denk ik met 28-30 graden. Maar er vliegt dan ook meer dan 4 liter per minuut door per groep dacht ik, de flow meters staan onderin.![]()
Voordeel
Geen flow errors
Geen pomp verbruik
Makkelijk afstellen/afregelen.
Mijn wp staat op 2 tegels van 60x40cm en daaronder ligt armaflex van zo'n 3 cm dik. Ik hoor hem nauwelijks maar als hij harder moet werken hoor je binnen wel een lichte brom. Mijnwar staat op max 38 graden bij -8.
Je kan overwegen om flex stukjes op je r410 leidingen te monteren.
Stoofie schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:39:
Ik ben toch wel erg benieuwd waarom je een D25 automaat voor een WP wil?Luiaard schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 18:00:
[...]
Dat is precies wat ik zeg. Toch moeten er vaak forse zekeringen tussen. Een D25 in mijn geval.
Zelf in de industrie worden die alleen gebruikt voor zware transformatoren of oude lasapparaten
D = 10 à 14 x In
Zelfs mijn 3.3Kw Hogedruk reiniger komt niet boven de 70 80A uit bij inschakelen
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:11:
[...]
Nog een keer opnieuw, ik gaf helemaal een verkeerd antwoord. Jij vraagt iets over de situatie van Niek en ik geef antwoord op mijn situatie. Sorry voor de slechte reactie.
Als we een 24h verbruik van Niek hebben van 0:00 tot 24:00 en de gemiddelde dag temperatuur van een weerstation uit zijn omgeving dan pas kan er iets zinnigs over gezegd worden.
Ha, mooi om jullie reacties te lezen. Even resumé: twee-onder-1-kapwoning uit 2008, inhoud ongeveer 550m3, met op de begane grond vloerverwarming, 2e verdieping badkamer vloerverwarming en de rest radiatoren, zolder ook radiatoren. Op de 1e en 2e verdieping staan alle radiatoren op de vorststand.Rol-Co schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:45:
[...]
Maar het gaat om vandaag, dus zeg maar van gisteren 20:00 tot vandaag 20:00 , hier was het vanmorgen 8:35 bijv -3,4 graden.
Heb inderdaad in 24u (09:00-09:00) 13m3 gebruikt om het gehele huis (warmte stijgt mooi naar boven) op 22 graden te houden. Het buitentemperatuurbereik over dezelfde periode (09:00-09:00) is afgelezen vanuit de omvormer van m'n zonnepanelen, moet aardig kloppen en varieerde van 6,4 tot -2,5. Weet zeker dat de CV niet continue gedraaid heeft, enkele keren op de gasmeter gekeken om de stand te checken en meerdere malen gezien dat deze stil stond.
Als ik het goed begrijp vinden jullie de 13m3 erg veel, nu verschilt dit natuurlijk per woning, maar ik vond zelf die 13m3 wel meevallen.
Uiteindelijke doel is om te bepalen hoeveel vermogen de toekomstige warmtepomp moet hebben. Al ben ik zeker wel benieuwd naar jullie mening over het gasverbruik én tips qua berekeningen. Zag jullie al aardig losgaan en daar kan ik nog veel van leren
[ Voor 16% gewijzigd door Niek_ op 20-12-2016 23:14 ]
Het zijn de defrosts die je de das om doen, 2x defrosten per uur en de helft van je stickervermogen is er niet.Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:57:
[...]
Dan zouden de specs v.d. fabrikanten moeten liegen, lijkt me niet echt voor de hand te liggen of toch wel ?
Ook nemen de verliezen (warmteverlies huis) hier kwadratisch toe volgens mij.
Ik vind 13m3 per dag wel veel, ik verbruik 1000 m3 per jaar met mijn 2 onder 1 kap op dit moment bj 1990 gezin met 2 kleine kinderen.
Ik heb onze wp besteld voor ons nieuwe huis, gewoon lekker 11,2kw zubudan, kheb geen zin in gemartel
Ik heb onze wp besteld voor ons nieuwe huis, gewoon lekker 11,2kw zubudan, kheb geen zin in gemartel
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 20-12-2016 23:19 ]
Verwijderd
Als je even een meting van 0:00 tot 24:00 doet dan kunnen we er iets over zeggen.Niek_ schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:04:
[...]
[...]
Ha, mooi om jullie reacties te lezen. Even resumé: twee-onder-1-kapwoning uit 2008, inhoud ongeveer 550m3, met op de begane grond vloerverwarming, 2e verdieping badkamer vloerverwarming en de rest radiatoren, zolder ook radiatoren. Op de 1e en 2e verdieping staan alle radiatoren op de vorststand.
Heb inderdaad in 24u (09:00-09:00) 13m3 gebruikt om het gehele huis (warmte stijgt mooi naar boven) op 22 graden te houden. Het buitentemperatuurbereik over dezelfde periode (09:00-09:00) is afgelezen vanuit de omvormer van m'n zonnepanelen, moet aardig kloppen en varieerde van 6,4 tot -2,5. Weet zeker dat de CV niet continue gedraaid heeft, enkele keren op de gasmeter gekeken om de stand te checken en meerdere malen gezien dat deze stil stond.
Als ik het goed begrijp vinden jullie de 13m3 erg veel, nu verschilt dit natuurlijk per woning, maar ik vond zelf die 13m3 wel meevallen.
Uiteindelijke doel is om te bepalen hoeveel vermogen de toekomstige warmtepomp moet hebben. Al ben ik zeker wel benieuwd naar jullie mening over het gasverbruik én tips qua berekeningen. Zag jullie al aardig losgaan en daar kan ik nog veel van leren
Verwijderd
Voor zo ver ik weet is het gewoon een lineaire functiekoevlaas2 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:09:
[...]
Het zijn de defrosts die je de das om doen, 2x defrosten per uur en de helft van je stickervermogen is er niet.
Ook nemen de verliezen (warmteverlies huis) hier kwadratisch toe volgens mij.
Of het een lineaire functie of kwadratische functie is,Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:32:
[...]
Voor zo ver ik weet is het gewoon een lineaire functie
Rond het vriespunt heb je gewoon veel vermogen nodig.
feit is dat je de vermogen opgaven per uur gemiddeld ruim niet haalt.
als je zonder CV als backup wil zou ik toch wel een Ruime safe marge aanhouden
Of beter 2 Wp,s
Ik merk nu steeds duidelijker dat als ik de WP op zijn nominale vermogen wil belasten dat het gemiddelde vermogen en COP inzakt.. Ik wil dit nog uitgebreider testen door de CV ketel wat meer te laten bijstoken en kijken wat het COP doet rond het vriespunt met 50 70% belasting.
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Let wel op dat je geen standaard flamcorail gebruikt, dat buigt vrij snel door. Je kunt beter twee rails ruggelings op elkaar gebruiken.Stoofie schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:11:
[...]
Ah, flamcorail, dat heb ik.
Nu nog wat tegels en rubbers en ik kan gaan experimenteren, dank
Ja dat werkt zeker goed, maar ik ben geen fan van die holle balken. Ze zijn kwetsbaar en er iets aan bevestigen is soms lastig, schroeven hebben geen houvast.Joris Jasper schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:32:
Als de unit niet zwaar is en je maakt hem vast en ook de koker maak je aan een 40X60 tegel vast dan kan het lang mee gaan denk ik.
[...]
corsat schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:43:
Mijn wp staat op 2 tegels van 60x40cm en daaronder ligt armaflex van zo'n 3 cm dik. Ik hoor hem nauwelijks maar als hij harder moet werken hoor je binnen wel een lichte brom. Mijnwar staat op max 38 graden bij -8.
[...]
Dat weet ik, maar we we hebben ook dikkere...Oxellaar schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:41:
[...]
Let wel op dat je geen standaard flamcorail gebruikt, dat buigt vrij snel door. Je kunt beter twee rails ruggelings op elkaar gebruiken.
En dan is het ook nog eens een ander merk, maar we blijven het stug flamcorail noemen
Dat kan later evt ook nog, maar dan moet de stek-monteur er natuurlijk wel weer bij.corsat schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:43:
[...]
Eerst de tegels, maar bedankt voor de tip
Ik verbruikte 1300 kuub en 15 kuub op koude dagen is heel normaal. Hier houd 4.5 kW het goed warm dus met 11.2 zullen zelfs de mussen blij zijn.....Grolsch schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:19:
Ik vind 13m3 per dag wel veel, ik verbruik 1000 m3 per jaar met mijn 2 onder 1 kap op dit moment bj 1990 gezin met 2 kleine kinderen.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb het over mijn nieuwe woning, niet over mijn oude woning. Die 1000m3 was in mijn oude woning, 2-onder-1 kap van 400m3. Nieuwe woning is +- 900m3 inhoud, vrijstaand huis buitenaf.reneeke1970 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 06:50:
[...]
Ik verbruikte 1300 kuub en 15 kuub op koude dagen is heel normaal. Hier houd 4.5 kW het goed warm dus met 11.2 zullen zelfs de mussen blij zijn.....
En met een 11,2KW wordt het heus niet 3 x zo warm hoor
De warmteverlies berekening welke ik heb laten maken geeft ook aan dat ik bijna 10KW nodig heb bij een buitentemperatuur van -5.
Wat is het bezwaar van een 11,2KW variant verder
[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 21-12-2016 07:40 ]
Ik verbruikte 15m3 per dag op een dag als gisteren (gemiddeld 0.3 graad). Nu 31Kwh verbruikt met een 7,5Kwh ecodan. Heb 's nacht vermogens beperking op 75% aan staan. Daarmee kon het huis niet op temperatuur worden gehouden. Door de snelle temperatuur daling kan hij de vloer niet snel genoeg opwarmen. Vannacht was het geen probleem om het huis op temperatuur te houden. Overdag trekt hij het makkelijk. 5KWh gaat echt te weinig zijn denk ik.Niek_ schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:04:
[...]
[...]
Ha, mooi om jullie reacties te lezen. Even resumé: twee-onder-1-kapwoning uit 2008, inhoud ongeveer 550m3, met op de begane grond vloerverwarming, 2e verdieping badkamer vloerverwarming en de rest radiatoren, zolder ook radiatoren. Op de 1e en 2e verdieping staan alle radiatoren op de vorststand.
Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350
Ik heb geen bezwaar, linkte de 1000 kuub naar 11.2 kWGrolsch schreef op woensdag 21 december 2016 @ 07:38:
[...]
Ik heb het over mijn nieuwe woning, niet over mijn oude woning. Die 1000m3 was in mijn oude woning, 2-onder-1 kap van 400m3. Nieuwe woning is +- 900m3 inhoud, vrijstaand huis buitenaf.
En met een 11,2KW wordt het heus niet 3 x zo warm hoorHij kan alleen minder ver terug moduleren, en zal dus eerder gaan "pendelen", dat risico neem ik voor lief als het andere risico een koud huis is bij -10.
De warmteverlies berekening welke ik heb laten maken geeft ook aan dat ik bijna 10KW nodig heb bij een buitentemperatuur van -5.
Wat is het bezwaar van een 11,2KW variant verderIk kan 2 dingen bedenken, 1 = kostprijs, 2 = minder ver terug moduleren.
1 PVoutput . Dongen NB
Behalve dat vloer traag is kan de wp zijn vermogen niet kwijt, mijn kleinere 6kw wp haalt makkelijk 36 kW op een dag uit het net op de stille mode continu . Dus hij maakt ook meer warmte dan de jouwebarteg schreef op woensdag 21 december 2016 @ 07:50:
[...]
Ik verbruikte 15m3 per dag op een dag als gisteren (gemiddeld 0.3 graad). Nu 31Kwh verbruikt met een 7,5Kwh ecodan. Heb 's nacht vermogens beperking op 75% aan staan. Daarmee kon het huis niet op temperatuur worden gehouden. Door de snelle temperatuur daling kan hij de vloer niet snel genoeg opwarmen. Vannacht was het geen probleem om het huis op temperatuur te houden. Overdag trekt hij het makkelijk. 5KWh gaat echt te weinig zijn denk ik.
Ik heb er ook radiatoren bij, is dan misschien wel positiever als ik dacht
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.
Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic