Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.095 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:51
boot77 schreef op maandag 19 december 2016 @ 17:03:
[...]

Mmm, het blijkt niet te kunnen de verwarming gaat rechtstreeks het systeem in en valt niet af te knijpen, jammer. Beide knoppen zijn voor het regelen van het tapwater.
je kan eens kijken hoeveel draaiuren je nu nodig hebt bij welke buiten temperatuur.
als je b.v. maar 10% draaitijd van je cv hebt bij b.v. 5 graden weet je dat je met flink kouder water ook nog je huis warm kan houden, want met 1/10% = 10 keer zoveel draaitijd bij een veel lagere temp kan je dezelfde hoeveelheid warmte in je huis pompen.

de meeste radiatorfabrikanten hebben spreadsheets op de site waarmee je warmteafgifte kan aflezen bij verschillende aanvoertemperaturen.

best kans dat je met 30 graden aanvoer je huis al op temp. kan houden. maar dat zal je moeten doorredeneren

ps. zit er niet een interne knop / schakelaar in die ketel?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

BarryH schreef op maandag 19 december 2016 @ 18:25:
[...]

je kan eens kijken hoeveel draaiuren je nu nodig hebt bij welke buiten temperatuur.
als je b.v. maar 10% draaitijd van je cv hebt bij b.v. 5 graden je huis al op temp. kan houden.

ps. zit er niet een interne knop / schakelaar in die ketel?
boot77 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papaleo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 15:24
Ik zit hier al 'n tijdje mee te lezen,dit omdat ik binnenkort ook een lucht/water warmtepomp wil gaan aanschaffen.
Wie kan mij daar wat in adviseren...?
Ik zal in het kort mijn situatie neerzetten,wellicht kunnen jullie experts daar dan een advies op afstemmen?!

Ons huis is redelijk goed na geisoleerd,het laatste wat wij hebben na geïsoleerd met TonZon is de vloer van van de huiskamer/keuken/badkamer en hal dat zijn ook de vertrekken waar wij vloerverwarming hebben laten aanleggen.
De slaapkamers die laten we buiten beschouwing dit omdat daar toch (bijna) nooit een verwarming acrief is.
We stoken op gas met een Nefit HR107 ketel (van 3 jaar oud) we koken op electr. met inductie.
Het stroomverbruik per jaar is op dit moment 2800kw,dus hebben we van de pv inst. een overschot.
Wij hebben in Dec 2012 17 zonnepanelen op het zuiden laten aanleggen welke op dit moment ruim onze stroom behoefte voed.
Het gas verbruik is ongeveer 1700m2
Wij hebben ook airco (7kw Panasonic plafond cassette) welke ook kan verwarmen,ik heb vanaf verleden een proef gestart om de airco met de gasgestookte vloerverw. mee te laten lopen....
We hebben daardoor al een gas besparing van zo'n 35 à 40% weten te realiseren.
De stroom consumptie is daardoor natuurlijk wel omhoog gegaan tot zo'n 4000kw p/j dit is ook wat de pv inst. ongeveer opbrengt dus al met al een win/win situatie...

Nu hoor ik jullie denken....waarom veranderen en investeren in een nieuw systeem?!
Dit omdat ik/wij de warmte afgifte van een in het plafond zittende cassette welke warme lucht blaast niet als prettig ervaren...
De vloerverwarming vinden wij de fijnste manier om ons huis te verwarmen het confort is niet vergelijken met de airco die op dit moment het meeste actief is.
Komt ook nog bij dat de vloer vaak genoeg koud is dit komt doordat ik nu alles hanmatig met elkaar probeer af te stemmen en dat gaat wel eens de mist in...
Ik wil wel deze airco/cassette behouden,maar deze alleen zomers te gebruiken voor verkoeling.

Ik heb al wat merken voorbij zien komen en daardoor ga ik ook twijfelen wat en welk systeem hier het beste geschikt is.
Het is voor mij niet het streven dat ik veel 'bang for the bug' wil,ik wil een systeem waar ik wel maximaal mee kan bezuinigen maar ook een systeem welke niet te licht,of net de situatie aan kan dan betaal ik liever wat meer voor een systeem die genoeg capaciteit heeft.

Op dit moment dacht ik om voor een bivalent systeem te gaan mede omdat de Nefit cv ketel pas 3 jaar oud is en wij hebben in de badkamer een regendouche hebben die de nodige warm water vraagt.
Zijn er systemen die je van bivalent zonder te veel om te bouwen,naar een monovalent all-electr. Kan veranderen,want mocht de cv ketel het n keer begeven dat we dan de boel kunnen omzetten naar all-electric en dus het gas kunnen laten afsluiten.

De merken/systemen welke ik heb voorbij zien komen zijn;

-Elga
-Nefit Enviline
-Panasonic Aquerea
-Mits. Ecodan
-Mits. Zubadan
-Daikin Altherma

Wellicht kunnen jullie mij adviseren in welk merk/type en met welk vermogen/capaciteit wij het beste af zijn?

Ik weet nog niet veel van wat er daadwerkelijk te koop is, elk merk belooft je (in de folder) dat zei het beste zijn wat er op de markt te koop is....ze schermen met hoge cop waardes en dat hun systeem bij -20 nog genoeg rendement oplevert...enz.
Zelf had ik eerste de Elga in mijn visier maar deze is met zijn verwarm vermogen van 4,5/5 Kw in mijn ogen te licht.
Daarna zag ik dat de Nefit Enviline 7Kw,dit systeem lijkt mij voor mijn situatie meer geschikt....,maar goed dat is wat ik er van vind.
Ook een van mijn eisen is dat er een mooie kamerthermostaat aanhangt waar je veel mee kan tweaken en instellen,die je ook nog eens met een app op afstand kan bedienen/uitlezen.

Zo,het is een heel verhaal geworde.,nu nog hopen dat een (of meerdere) van jullie 'experts' dit zou willen oppakken en mij de nodige info/advies kunnen geven.

Ooja,a.s Woensdag komt er een installateur bij ons op bezoek die ons wellicht ook kan adviseren,deze installateur komt in eerste instantie langs om ons de Nefit Enviline uit te leggen/adviseren/verkopen....,ik weet niet ofdat hij ook andere merken in zijn gamma heeft.

Mvgr,
Leo

9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-09 12:33
Janar schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:46:
[...]

Jaga Strada is dus klaarblijkelijk al LTV. Alleen voor assistentie met koelen, heb ik dus een aanpassing nodig. Maar het fijne ga ik uitzoeken. Vanaf Dinsdag heb ik vakantie dus naast klussen hopelijk nog wat tijd om meer uitzoekwerk te doen. Daarnaast hoop ik komende week nog 2 installateurs te ontvangen voor meer informatie.

[...]

Dat klinkt ook aardig interessant. Is het een beetje plug-and-play of moet er veel veranderd worden?
Licht er aan hoe je technische kennis is.

Ik heb de 230vac van de spoelaansluiting op de onderste magneetschakelaar ( A1 , A2)
Losgekoppeld. deze op een hulprelais gezet > dit op een klikaan klik uit zender.
bij mijn ketel ( Nefit Topline auqapower + ) zit nog een extra contact voor een aan uit thermostaat.
zodra de binnenunit nu de elec verwarming wil inschakelen schakeld de ketel in en verwarmd tot 50c het systeem. Ik was eerst bang dat ik een error zou krijgen maar dat valt mee :).

Bij mij hangt de ketel boven en de binnenunit beneden. Zodra de cv pomp word ingeschakeld voor CV bedrijf. Voelt de systeem pomp ( wilo yonos pico ) dat er een andere pomp actief is en toert bijna helemaal terug. De WP zelf circuleert dan voornamelijk over het buffervat. :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:35
Dan hoort eigenlijk Nefit ook in je voetnoot vermeldt te staan ;)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 21:58
papaleo schreef op maandag 19 december 2016 @ 20:28:
Ik zit hier al 'n tijdje mee te lezen,dit omdat ik binnenkort ook een lucht/water warmtepomp wil gaan aanschaffen.
Ik zal in het kort mijn situatie neerzetten,wellicht kunnen jullie experts daar dan een advies op afstemmen?!

Ons huis is redelijk goed na geisoleerd,het laatste wat wij hebben na geïsoleerd met TonZon is de vloer van van de huiskamer/keuken/badkamer en hal dat zijn ook de vertrekken waar wij vloerverwarming hebben laten aanleggen.
De slaapkamers die laten we buiten beschouwing dit omdat daar toch (bijna) nooit een verwarming acrief is.
We stoken op gas met een Nefit HR107 ketel (van 3 jaar oud) we koken op electr. met inductie.
Het stroomverbruik per jaar is op dit moment 2800kw,dus hebben we van de pv inst. een overschot.
Wij hebben in Dec 2012 17 zonnepanelen op het zuiden laten aanleggen welke op dit moment ruim onze stroom behoefte voed.
Wij hebben ook airco (7kw Panasonic plafond cassette) welke ook kan verwarmen,ik heb vanaf verleden een proef gestart om de airco met de gasgestookte vloerverw. mee te laten lopen....
De stroom consumptie is daardoor natuurlijk wel omhoog gegaan tot zo'n 4000kw p/j dit is ook wat de pv inst. ongeveer opbrengt dus al met al een win/win situatie...

Nu hoor ik jullie denken....waarom veranderen en investeren in een nieuw systeem?!
Dit omdat ik/wij de warmte afgifte van een in het plafond zittende cassette welke warme lucht blaast niet als prettig ervaren...
De vloerverwarming vinden wij de fijnste manier om ons huis te verwarmen het confort is niet vergelijken met de airco die op dit moment het meeste actief is.
Komt ook nog bij dat de vloer vaak genoeg koud is dit komt doordat ik nu alles hanmatig met elkaar probeer af te stemmen en dat gaat wel eens de mist in...
Ik wil wel deze airco/cassette behouden,maar deze alleen zomers te gebruiken voor verkoeling.

Ik heb al wat merken voorbij zien komen en daardoor ga ik ook twijfelen wat en welk systeem hier het beste geschikt is.
Het is voor mij niet het streven dat ik veel 'bang for the bug' wil,ik wil een systeem waar ik wel maximaal mee kan bezuinigen maar ook een systeem welke niet te licht,of net de situatie aan kan dan betaal ik liever wat meer voor een systeem die genoeg capaciteit heeft.

Op dit moment dacht ik om voor een bivalent systeem te gaan mede omdat de Nefit cv ketel pas 3 jaar oud is en wij hebben in de badkamer een regendouche hebben die de nodige warm water vraagt.
Zijn er systemen die je van bivalent zonder te veel om te bouwen,naar een monovalent all-electr. Kan veranderen,want mocht de cv ketel het n keer begeven dat we dan de boel kunnen omzetten naar all-electric en dus het gas kunnen laten afsluiten.

-Elga
-Nefit Enviline
-Panasonic Aquerea
-Mits. Ecodan
-Mits. Zubadan
-Daikin Altherma

Wellicht kunnen jullie mij adviseren in welk merk/type en met welk vermogen/capaciteit wij het beste af zijn?

Ik weet nog niet veel van wat er daadwerkelijk te koop is, elk merk belooft je (in de folder) dat zei het beste zijn wat er op de markt te koop is....ze schermen met hoge cop waardes en dat hun systeem bij -20 nog genoeg rendement oplevert...enz.
Zelf had ik eerste de Elga in mijn visier maar deze is met zijn verwarm vermogen van 4,5/5 Kw in mijn ogen te licht.
Daarna zag ik dat de Nefit Enviline 7Kw,dit systeem lijkt mij voor mijn situatie meer geschikt....,maar goed dat is wat ik er van vind.
Ook een van mijn eisen is dat er een mooie kamerthermostaat aanhangt waar je veel mee kan tweaken en instellen,die je ook nog eens met een app op afstand kan bedienen/uitlezen.

Zo,het is een heel verhaal geworde.,nu nog hopen dat een (of meerdere) van jullie 'experts' dit zou willen oppakken en mij de nodige info/advies kunnen geven.

Ooja,a.s Woensdag komt er een installateur bij ons op bezoek die ons wellicht ook kan adviseren,deze installateur komt in eerste instantie langs om ons de Nefit Enviline uit te leggen/adviseren/verkopen....,ik weet niet ofdat hij ook andere merken in zijn gamma heeft.

Mvgr,
Leo
weet je ook wat het gasverbruik is van enkel ruimteverwarming? Dat is namelijk wat je wilt afdekken met de warmtepomp. SWW verwarming niet (doe ik zelf ook niet). Hier heb ik 1.441m3 gas afgedekt met 7,5kw en dit loopt deze winter prima (hopelijk wordt het nog een keer echt koud). Zou zeker niet lager gaan zitten met je vermogen en gezien je opmerking dat je liever iets extra's wilt kun je wellicht beter doortrekken tot een 10kw versie. Welk merk is je eigen keus. Je ziet de cijfers hier op het forum voorbij komen... Onder aan de streep maakt het niet heel veel uit denk ik.

je wens van de kamerthermosstaat snap ik niks van.... een warmtepomp is instellen en afblijven. Ik zit er zelfs over te denken de draadloze thermosstaat die ik heb gewoon op de kast te gooien zodat hij ook nog eens uit het zicht ligt. kan er ook mooi niemand aankomen, en scheelt weer een pukkel op de muur.

Denk er wel aan dat je verbruik gaat stijgen dus gezien het feit dat 2020 de overgangsregeling van kamp komt en dat die regeling in 2017 bekend gemaakt wordt kun je wellicht beter meteen een paar paneeltjes bijplaatsen.

Als je dan meteen even aan de geldboom plukt en de hypotheekrente opnieuw vastzet dan moet je prima een nul-op-de-meter huis kunnen realiseren met een hypotheekrente van onder de 2% voor de aankomende 10 jaar en ben je spekkoper ;) en gasloos gaan... ik heb zojuist weer mijn abbo verlengt en dit maal bij Engie. Kreeg mooie bonus van EUR 250 dus zie niet in waarom ik gasloos moest gaan.

succes met de keuze en we kijken uit naar de vervolgvragen :*)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Eerste defrost van vandaag is alweer een feit, ik zag dat hij flink stond te dampen na de defrost, hebben jullie dat ook?
Wel mooi natuurlijk, alleen hopen dat er niemand de brandweer gaat bellen. :/

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

develdonk schreef op maandag 19 december 2016 @ 21:59:
Denk er wel aan dat je verbruik gaat stijgen dus gezien het feit dat 2020 de overgangsregeling van kamp komt en dat die regeling in 2017 bekend gemaakt wordt kun je wellicht beter meteen een paar paneeltjes bijplaatsen.
Gelukkig is Kamp middels een motie gemaand de salderingsregeling tot het einde van het energieakkoord door te zetten (2023). Ik leg dan ook gewoon panelen bij voor wat ik tekort kom, geld opleveren doet het altijd en daarnaast is het een beetje een principekwestie: ik wil een energieneutraal huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papaleo
develdonk schreef op maandag 19 december 2016 @ 21:59:
[...]

weet je ook wat het gasverbruik is van enkel ruimteverwarming? Dat is namelijk wat je wilt afdekken met de warmtepomp. SWW verwarming niet (doe ik zelf ook niet). Hier heb ik 1.441m3 gas afgedekt met 7,5kw en dit loopt deze winter prima (hopelijk wordt het nog een keer echt koud). Zou zeker niet lager gaan zitten met je vermogen en gezien je opmerking dat je liever iets extra's wilt kun je wellicht beter doortrekken tot een 10kw versie. Welk merk is je eigen keus. Je ziet de cijfers hier op het forum voorbij komen... Onder aan de streep maakt het niet heel veel uit denk ik.

je wens van de kamerthermosstaat snap ik niks van.... een warmtepomp is instellen en afblijven. Ik zit er zelfs over te denken de draadloze thermosstaat die ik heb gewoon op de kast te gooien zodat hij ook nog eens uit het zicht ligt. kan er ook mooi niemand aankomen, en scheelt weer een pukkel op de muur.

Als je dan meteen even aan de geldboom plukt en de hypotheekrente opnieuw vastzet dan moet je prima een nul-op-de-meter huis kunnen realiseren met een hypotheekrente van onder de 2% voor de aankomende 10 jaar en ben je spekkoper ;) en gasloos gaan... ik heb zojuist weer mijn abbo verlengt en dit maal bij Engie. Kreeg mooie bonus van EUR 250 dus zie niet in waarom ik gasloos moest gaan.

succes met de keuze en we kijken uit naar de vervolgvragen :*)
Ten eerste bedankt voor je reaktie...

Volgens mijn jaaroverzicht is het verbruik voor verwarming zo'n 1550m3 dat was natuurlijk voor dat ik mijn airco mee liet helpen voor het verwarmen vam ons huis.
Dat van de super de luxe kamerthermostaat is mij nu duidelijk...,dit zal met een wp systeem geen vereiste meer zijn(weer wat geleerd)

Heb nog een vraag wbt het regelen van de kamer temparatuur,nu heb ik twee systemen/thermostaat systemen welke mijn temparatuur controleren/regelen...
Ik heb èn 3 zone thermostaten die mijn kamer/keuken en badkamer vloerverwarming regelen,daar over heen heb ik een Nefit Easy thermostaat deze gebruik ik daadwerkelijk om de cv ketel aan/uit te laten gaan, en de kamer temparatuur te regelen.
Hoe zou dit in de toekomst gaan wanneer ik overstap op een warmte pomp?
Hoe zal dan de regeling plaats vinden,blijven de 3 vloerverwarmings zone-thermostaten gewoon gehandhaafd in dat systeem,deze thermostaten regelen het afknijpen/open zetten van de zones van de vloerverwarming en het aan en afslaan van de circulatiepomp.

Ik begrijp uit je verhaal dat het niet (veel) uitmaakt wat of welk merk ik zou nemen...,dan stel ik deze anders;
Welk merk is kwa kwaliteit,ervaring en geven jullie hier op het forum de voorkeur?

[ Voor 3% gewijzigd door papaleo op 19-12-2016 22:27 ]

9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:04:
Eerste defrost van vandaag is alweer een feit, ik zag dat hij flink stond te dampen na de defrost, hebben jullie dat ook?
Met 6 graden heb ik daar geen last van hier :+

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:17
Oxellaar schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:25:
[...]

Met 6 graden heb ik daar geen last van hier :+
Weet niet waar jij woont maar ik zie max 2 graden in nl, in het oosten vriest het -2

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:29:
[...]

Nog snap ik je niet :? Wat wil je nu zeggen :? Dat alklima veel geld verdient omdat ze een jong bedrijf zijn :? Wat heeft EV met winst te maken :?
Overigens hebben ze 4,4mln voorraad. ervan uitgaande dat de omloopsnelheid 3 is zou de omzet ongeveer 12mln moeten zijn waarop ze een marge halen van 6,6mln (grofweg 50%, is veel).

in 2013 hebben ze nog 1,5mln dividend uitgekeerd... toch wel lucratief in een recessie....

Geconsolideerd overigens eigen vermogen van EUR 30 miljoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 11:31
Net gebeld door mijn energie leverancier: Greenchoice. Of we interesse hebben in een tarief wat langer vast gezet gaat worden als nu variabel tarief. Zou aardig kunnen schelen gezien ons gasverbruik. Best knap: we hebben geen eens een gasaansluiting...

Ook meteen vermeld dat wij een contract bij Qurrent hebben ontvangen. Lagere tarieven en €838,50 korting op een warmtepomp (ELGA). Toen bleef het even stil. Ze konden niet aan de tarieven en vastrecht komen en ook niets betekenen in de vorm van een inkoopactie.

Denken ze je een vast tarief aan te smeren, pakt het heel iets anders uit.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:48:
[...]

Weet niet waar jij woont maar ik zie max 2 graden in nl, in het oosten vriest het -2
Niet naast een weerstation van het KNMI ;)
Zeeland... Hemelsbreed ongeveer 500m van het water.
Inmiddels is al een graadje kouder, meet 4.9 aan de noordkant van het huis.
Ik heb hier sowieso nog maar 1 keer een defrost gehad.
Nu draait hij hier niet continu en op een vrij laag setpoint.

[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 19-12-2016 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Foutje...

[ Voor 97% gewijzigd door Oxellaar op 19-12-2016 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Heeft er hier ook iemand ervaring met verschillende verwarmingskringen of zones in combinatie met een warmtepomp? Enerzijds met verwarmen, maar later wellicht ook om te koelen.

Werk je dan het best met -evt. slimme- thermostaten-, of eenwegkleppen of tweewegkleppen?
Ik weet wel dat de oplossingen van de fabrikanten zelf wel erg prijzig zijn.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek op mijn naam, hybrideopstelling gebouwd van een LG split 9kw + Vailliant CV unit :) Het vriest hier inmiddels bijna bij de warmtepomp op het dak, aan de grond zal het al wel vriezen. Blijft mooi, hier gaat het met alleen de wp prima, bij pa en ma schakelt de Nest de ketel prachtig bij wanneer nodig.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2016 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 20:39
Rol-Co schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:04:
#Brandweerbellen , kan ik je een mooi verhaal over vertellen, maar dat was iemand met een rookmachine op z'n kamer.
Mooi dat iemand 112 had gebeld en dat het 'slachtoffer' 112 terug belde om te vertellen dat het om een rook machine ging. Alleen waren ze de kazerne al uit :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:05:
[...]

Gelukkig is Kamp middels een motie gemaand de salderingsregeling tot het einde van het energieakkoord door te zetten (2023). Ik leg dan ook gewoon panelen bij voor wat ik tekort kom, geld opleveren doet het altijd en daarnaast is het een beetje een principekwestie: ik wil een energieneutraal huis.
Ik zie het inderdaad, goed nieuws dus maar wel nog een hoop onzekerheden in de tekst:

https://solarmagazine.nl/...en-op-basis-van-evaluatie

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Luiaard schreef op maandag 19 december 2016 @ 23:17:
Heeft er hier ook iemand ervaring met verschillende verwarmingskringen of zones in combinatie met een warmtepomp? Enerzijds met verwarmen, maar later wellicht ook om te koelen.

Werk je dan het best met -evt. slimme- thermostaten-, of eenwegkleppen of tweewegkleppen?
Ik weet wel dat de oplossingen van de fabrikanten zelf wel erg prijzig zijn.
Ik heb er per kring een aparte warmtepomp op gezet. Subsidie ging per warmtepomp dus lopen nu 3 verschillende warmtepompen met allemaal een eigen kring en een eigen thermosstaat. Werkt als een trein. Warmtepomp rechtstreeks op de vloerverwarming aangesloten zonder buffervat en enkel een spirotrap ertussen om het vuil af te vangen. Woning is 15 jaar geleden gebouwd met 20mm slang (14 inwendig) welke 20cm h-o-h liggen in een behoorlijke bak cement. Desondanks; warmtepomp draait prima/efficient

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 27-09 13:53
:P
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:58:
[...]

Overigens hebben ze 4,4mln voorraad. ervan uitgaande dat de omloopsnelheid 3 is zou de omzet ongeveer 12mln moeten zijn waarop ze een marge halen van 6,6mln (grofweg 50%, is veel).

in 2013 hebben ze nog 1,5mln dividend uitgekeerd... toch wel lucratief in een recessie....

Geconsolideerd overigens eigen vermogen van EUR 30 miljoen...
Het is inderdaad een goed draaiend bedrijf, maar dat is toch niet verboden :?

Maar we blijven aan het speculeren hier, laten we hopen dat er "marktwerking" optreed, waardoor ze in prijs naar beneden moeten.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Joris Jasper schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:52:
Geef even door waar die sanitair zaak zit, ik wil een nieuwe Grohe WC kopen maar die kan ik maar moeilijk voor een redelijke prijs vinden.

[...]
Ik weet niet hoe het in de rest van NL werkt, maar hier in de buurt als je een huis bouwt met een aannemer zit er vaak een "stelpost" sanitair in de begroting.

De aannemer stuurt je dan naar bedrijven zoals bijvoorbeeld Raab Karcher ( https://www.raabkarcher.nl ) of in mijn geval heeft de installateur me gestuurd naar Arnold Lammering ( http://www.lammering.nl/ )

Hier kun je de spulletjes uitzoeken en krijg je bruto prijzen te horen/zien.

Mooi voorbeeld is de bij iedereen bekende Geberit Duofix inbouwreservoir UP 320 WC element.

Adviesprijs € € 381,15 per stuk

Vervolgens gaat er (afhankelijk van het artikel) 30 tot 55% vanaf, waardoor deze netto komt op € 169,00

Als je op internet rondkijkt zie je wel netto prijzen vermeld staan zoals op https://www.badkamerwinke...qN0PQZiKKkixEwBoCXg7w_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Is het eigenlijk ook mogelijk om twee ELGA's te combineren met een oudere HR-ketel voor de koude dagen en warm water? Als ik het goed begrijp, vang je dan twee keer subsidie waardoor het gunstiger kan zijn dan 1 zwaardere warmtepomp. Of is dit een onzinnige weg en vragen om complicaties in de samenwerking van de drie apparaten?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
blauwemac schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 08:18:
Is het eigenlijk ook mogelijk om twee ELGA's te combineren met een oudere HR-ketel voor de koude dagen en warm water? Als ik het goed begrijp, vang je dan twee keer subsidie waardoor het gunstiger kan zijn dan 1 zwaardere warmtepomp. Of is dit een onzinnige weg en vragen om complicaties in de samenwerking van de drie apparaten?
Het licht er aan hoe technisch je zelf bent denk ik.
Het is zeker mogelijk maar niet plug en play zeg maar.

er zijn verschillende goede manieren mogelijk om dit werkend te krijgen.
Je installatie word er wel wat complexer van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:40
blauwemac schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 08:18:
Met dit soort berichten zou je bijna hopen dat er toch 1 zinnetje aan deze
subsidieregeling wordt toegevoegd: Er wordt slechts 1 subsidie per aansluit-/woonadres verstrekt.

Het zal je goed recht zijn maar ik vind het niet chique.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:33
koevlaas2 schreef op maandag 19 december 2016 @ 17:17:
[...]

Ja, klopt als je de ELGA doorverbind met je cv ketel, je kan dit ook weglaten of een schakelaar ertussen.
45c aanvoer is best heet en niet goed voor de COP, kan dit niet kouder ?
We gaan straks de woonkamer nog verwarmen met pellets. Dus in principe hoeft de elga het huis dan alleen maar op temperatuur te houden. Klinkt alsof het allemaal wel goed moet werken, met eventueel nog een nieuwe ketel of over op pelletcv.

Ik ga me eens laten inlichten door qurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Nee, erg chique is het niet, maar ik kwam op het idee doordat hierboven iemand schrijft over drie warmtepompen! Door de Qurrent-actie is de ELGA nu heel aantrekkelijk en, ik heb het idee, ook het apparaat waar men hier op het forum het meest enthousiast over is. De stap van een ELGA naar een Zubadan is financieel best groot, qua investering. De stap van 1 naar 2 ELGA's een stuk minder. Dan maar een beetje minder chique? Ik ben echter niet erg technisch, dus ik zal op zoek moeten naar een slimme installateur. Qua water-aansluiting lijkt het me niet zo ingewikkeld: als HR + ELGA parrallel kan, dan kan HR + 2x ELGA ook parrallel. Maar de thermostaat wordt een dingetje en dat zal wellicht ook niet de forte van een gemiddelde installateur zijn.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
blauwemac schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 08:45:
Nee, erg chique is het niet, maar ik kwam op het idee doordat hierboven iemand schrijft over drie warmtepompen! Door de Qurrent-actie is de ELGA nu heel aantrekkelijk en, ik heb het idee, ook het apparaat waar men hier op het forum het meest enthousiast over is. De stap van een ELGA naar een Zubadan is financieel best groot, qua investering. De stap van 1 naar 2 ELGA's een stuk minder. Dan maar een beetje minder chique? Ik ben echter niet erg technisch, dus ik zal op zoek moeten naar een slimme installateur. Qua water-aansluiting lijkt het me niet zo ingewikkeld: als HR + ELGA parrallel kan, dan kan HR + 2x ELGA ook parrallel. Maar de thermostaat wordt een dingetje en dat zal wellicht ook niet de forte van een gemiddelde installateur zijn.
zou de elga's in serie zetten, niet parallel.
en
thermostaat: weet niet welke data de elga uitstuurt als die de hr ketel via OT aanstuurt. als daar bij zitten: doeltemperatuur, ruimtetemperatuur en verwarmingsvraag aan/uit, dan zou je ze gewoon moeten kunnen doorschakelen achter elkaar.

BTW: andere LW warmtepompen zijn ook niet zo duur als ik hier zo het topic volg. en dan gaan voor een WP met boiler zodatje ook je SWW met de WP doet maakt het mogelijk zonder gas te werken....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Dank voor het meedenken!
Waarom in serie en niet parrallel? Dan krijgt de tweede toch al gauw te warm water binnen en doet-ie niets meer? Ik heb de vraag net bij Techneco gedropt, eens kijken wat die zeggen.

Ik verzuip een beetje in dit gigantische topic: aan welke grotere wp zit je dan te denken?

Overigens biedt Qurrent de korting slechts 1x per adres, zeggen ze over de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 12:30

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Mij lijkt dat de korting door technico/ elga word gegeven, door het aantal deelnemers aan de actie

[ Voor 3% gewijzigd door Leudal op 20-12-2016 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
buiter schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 08:35:
[...]

Met dit soort berichten zou je bijna hopen dat er toch 1 zinnetje aan deze
subsidieregeling wordt toegevoegd: Er wordt slechts 1 subsidie per aansluit-/woonadres verstrekt.

Het zal je goed recht zijn maar ik vind het niet chique.
Echt chique is het inderdaad niet, maar ja het is schijnbaar binnen de grenzen :)

Aan de andere kant is het technisch wel weer beter.

Je kan per zone / verdieping een kleinere unit selecteren die terug kan moduleren naar een lager vermogen dan 1 grote unit wat resulteert in een lager verbruik.

Je hebt ook minder leidingverliezen wat flink kan oplopen; 15% vermogensverlies over langere leidinglengtes (pak hem beet 10 meter) is niet ongebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 07:34:
:P
[...]

Het is inderdaad een goed draaiend bedrijf, maar dat is toch niet verboden :?

Maar we blijven aan het speculeren hier, laten we hopen dat er "marktwerking" optreed, waardoor ze in prijs naar beneden moeten.
We "vroegen ons af" waarom WPen in Nederland zo duur waren t.o.v. UK, Spanje en Frankrijk. De suggestie werd gewekt dat Mitsubishi Alklima te hoge prijzen berekende, degene die op basis van openbare gegevens speculeert werkt bij een van de Big4 en heeft Mitsubishi als klant gehad. Zoveel ruimte blijft er dan mijns inziens niet over voor speculatie. Iemand anders vertelde onlangs dat hij voor 40% v.d. laagst gevonden internetprijs een Samsung WP kocht. Het een met het ander koppelend, ik weet het het is speculeren, wekt bij mij de indruk van een oligopolie en/of prijsafspraken. Als de importeur met ongeveer 50% werkt en de installateur met daarbovenop nog een keer met 20%, dan wordt de uiteindelijke klant, mij/wij, een naar mijn idee te hoge prijs in rekening gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 20:39
Leudal schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:15:
Mij lijkt dat de korting door technico/ elga word gegeven, door het aantal deelnemers aan de actie
Klopt, ELGA is eigenlijk ook te duur, als je 'm open trekt en erin kijkt weet je waarom.
Verder is het hele apparaat op bestaande techniek gebaseerd.
Van de prijs kan dus een heleboel af.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 12:30

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

koevlaas2 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:43:
[...]

Klopt, ELGA is eigenlijk ook te duur, als je 'm open trekt en erin kijkt weet je waarom.
Maar ga hem bestellen, vooral omdat de HR ketel hier alweer 14 jaar oud is.
Kan hij voor een groot deel van de winter in de slaapstand. ( het is hem gegund _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

papaleo schreef op maandag 19 december 2016 @ 20:28:

-Elga
-Nefit Enviline
-Panasonic Aquerea
-Mits. Ecodan
-Mits. Zubadan
-Daikin Altherma

Mvgr,
Leo
1700m3 waarvan je schat dat dat 1550m3 voor verwarming is en je wilt je gas houden voor je SWW. 1550m3 komt op ongveer 0.566m3/graaddag. Dat betekend dat je bij -10C een totaal capaciteit van (18+10)*0.566=15.848m3. Dit is over 24h, dus per uur is het 0,66m3 in kWh's uit een WP betekend het 1.32kWh input wat bij een COP=4 betekend dat je 5.28kW nodig bent. Die COP=4 haal je niet bij -10C maar de afgelopen 12 jaar is het ook nooit -10C als daggemiddelde geweest. De enkele keer dat het -7C wordt komt al bijna niet voor. Bij -7C heb je (18+7)*0.566=14.15m3 nodig. Per uur dus 0.59m3 en weer 1.18kWh als input voor een WP, wat bij een COP=3, Panasonic neerkomt op een afgifte capaciteit van 3.5kW. Die 0.59m3 vertaald zich in 4.8kW. Dus dan zou je met een 5kW WP 1.3kW te kort komen. Je hebt echter nog die 7kW L/L pomp en een gas CV-ketel achter de hand en het gaat over 12 dagen in de afgelopen 12 jaar. Volgens mij ben je iets avontuurlijker dan de meeste mensen en zou dan 'een kleintje' nemen, die kunnen ook lager terugmoduleren bij de normale meest voorkomende omstandigheden. Een fohn achter de hand als het echt koud wordt. Mensen rijden ten slotte ook niet continu in een bestelbus omdat ze eens in de 7 jaar verhuizen. Dit is mijn mening, ben ook v.d. avontuurlijke, en heb meer verbruik dan jij hebt en ga het met een 5kW Pana doen, met in mijn achterhoofd dat ik er misschien eenstje bij moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:27
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:27:
[...]

1700m3 waarvan je schat dat dat 1550m3 voor verwarming is en je wilt je gas houden voor je SWW. 1550m3 komt op ongveer 0.566m3/graaddag. Dat betekend dat je bij -10C een totaal capaciteit van (18+10)*0.566=15.848m3. Dit is over 24h, dus per uur is het 0,66m3 in kWh's uit een WP betekend het 1.32kWh input wat bij een COP=4 betekend dat je 5.28kW nodig bent. Die COP=4 haal je niet bij -10C maar de afgelopen 12 jaar is het ook nooit -10C als daggemiddelde geweest. De enkele keer dat het -7C wordt komt al bijna niet voor. Bij -7C heb je (18+7)*0.566=14.15m3 nodig. Per uur dus 0.59m3 en weer 1.18kWh als input voor een WP, wat bij een COP=3, Panasonic neerkomt op een afgifte capaciteit van 3.5kW. Die 0.59m3 vertaald zich in 4.8kW. Dus dan zou je met een 5kW WP 1.3kW te kort komen. Je hebt echter nog die 7kW L/L pomp en een gas CV-ketel achter de hand en het gaat over 12 dagen in de afgelopen 12 jaar. Volgens mij ben je iets avontuurlijker dan de meeste mensen en zou dan 'een kleintje' nemen, die kunnen ook lager terugmoduleren bij de normale meest voorkomende omstandigheden. Een fohn achter de hand als het echt koud wordt. Mensen rijden ten slotte ook niet continu in een bestelbus omdat ze eens in de 7 jaar verhuizen. Dit is mijn mening, ben ook v.d. avontuurlijke, en heb meer verbruik dan jij hebt en ga het met een 5kW Pana doen, met in mijn achterhoofd dat ik er misschien eenstje bij moet kopen.
Wij zitten op 1 lijn.
Hier komt ook een 5kw pana...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:43:
[...]

Het is jammer dat een elga regeltechnisch zo weinig kan, anders is het wel zeer intressant....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:42
De eerste 24u met de CV-watertemperatuur op 35 graden is een feit.
Huis is mooi op 22 graden gebleven, buitentemperatuur varieerde van 6,4 tot -2,5.
In totaal 13m3 gas verstookt.

Volgens mij moet ik er nu achter zien te komen of de CV-ketel continue aan het werk is geweest of dat deze maar een x aantal minuten per uur aan de slag is geweest, of niet? Ik kan m'n gasmeter nog niet real-time uitlezen, stel dat ik het stroomverbruik van de CV-ketel ga meten dan moet ik hier ook wel achter kunnen komen, of hebben jullie nog een ander idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 08:55
Niek_ schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:36:
Huis is mooi op 22 graden gebleven, buitentemperatuur varieerde van 6,4 tot -2,5.

Volgens mij moet ik er nu achter zien te komen of de CV-ketel continue aan het werk is geweest of dat deze maar een x aantal minuten per uur aan de slag is geweest, of niet? Ik kan m'n gasmeter nog niet real-time uitlezen, stel dat ik het stroomverbruik van de CV-ketel ga meten dan moet ik hier ook wel achter kunnen komen, of hebben jullie nog een ander idee?
ff een temperatuursensor op de leiding plakken?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

13m3 in 24h is 0.54m3 per uur, dat is minder, althans voor zo ver mij bekend, dan de laagste modulatiestand v.d. gemiddelde ketel. Daar zullen om die reden dus pauzes tussen moeten zitten. Zeer zeker in de perioden dat het > 0C was. Door angst bij de verkoper/instalateur/fabrikant, krijgen we het wel warm, hebben we steeds grotere capaciteit ketels gekregen welke op hun laagste stand net zoveel warmte produceren als een kleine WP maximaal kan leveren. Dan moet je ingewikkelde/dure watermengsystemen gaan bouwen, koud water bijmengen, om die overcapaciteit weer een beetje in het gareel te krijgen voor LTV om het symptoom van het overcapaciteitsprobleem te verdoezelen. Het is naar mijn idee symptoombestrijding i.p.v. te kijken wat is de oorzaak en lever een beter/lager modulerende ketel. Maar dat is mijn mening, ieder mag er het zijne van denken.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2016 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papaleo
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:27:
[...]

Oke,aaha...top!
Bedankt voor de berekening _/-\o_

Je hebt het over de Panasonic,is daar een specifieke reden voor?
Welke type Pana precies?
Is een/de Nefit Enviline ook een optie?
De Nefit Enviline kom ik hier op het forum niet zoveel tegen als bv Panasonic,Mits. Is dit niet het beste/goed systeem tov de andere merken bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 08:55
Bij de panasonic moet je er wel even op letten dat hij maximaal 55 graden water kan maken. De mitsubishi komt tot 60 graden..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:32

hnq

Nieuw hier op dit interessante forum. Onder meer door de enthousiaste verhalen hier is mijn interesse gewekt in de Elga L/W warmtepomp.
Ik gebruik de Evohome zoneregeling (nieuwste generatie) en vraag mij af of dit goed te combineren is met de Elga. Hoewel Techneco aangeeft dat wel dit kan bij de nieuwste versie van de Elga ben ik er toch een beetje huiverig voor. Geen idee of dat terecht is. Zijn er forumleden die ervaring hebben met deze combinatie?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 20:23

het huis is toch op temperatuur gebleven? Dat is volgens mij al een heel goeie graadmeter.
Waarom zou je willen weten hoelang de CV heeft gedraaid als straks de WP het grotendeels heeft overgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
papaleo schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:51:
[...]

Oke,aaha...top!

Welke type Pana precies?
De Nefit Enviline kom ik hier op het forum niet zoveel tegen als bv Panasonic,Mits. Is dit niet het beste/goed systeem tov de andere merken bieden?
De Nefit Enviline wordt hier al door een lokale installateur meermaals toegepast. Ik vermoed doordat de klant en zijzelf dit merk al kennen en dat makkelijker en gebruiksvriendelijker is te verkopen dan een merk uit het buitenland.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Oke,aaha...top!

Welke type Pana precies?
Panasonic vanwege de alternatieve inkoopkanalen en als je hier kijkt Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2" zie je dat deze er in gunstige zin qua COP uitspringen. Het is een monoblock en in die zin het eenvoudigst/goedkoopst te installeren is. Een 5kW kost je minder dan 700,00 aan huis excl. installatie. Ik weet het niet zeker maar ik meende gelezen te hebben dat de Nefit een omgelabelde Mitsubish is. Beetje kostbaar zonder toegevoegde waarde mijns inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:53:
Bij de panasonic moet je er wel even op letten dat hij maximaal 55 graden water kan maken. De mitsubishi komt tot 60 graden..
Hij wilde SWW via zijn CV-ketel blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:45:
[...]

13m3 in 24h is 0.54m3 per uur, dat is minder, althans voor zo ver mij bekend, dan de laagste modulatiestand v.d. gemiddelde ketel. Daar zullen om die reden dus pauzes tussen moeten zitten. Zeer zeker in de perioden dat het > 0C was. Door angst bij de verkoper/instalateur/fabrikant, krijgen we het wel warm, hebben we steeds grotere capaciteit ketels gekregen welke op hun laagste stand net zoveel warmte produceren als een kleine WP maximaal kan leveren. Dan moet je ingewikkelde/dure watermengsystemen gaan bouwen, koud water bijmengen, om die overcapaciteit weer een beetje in het gareel te krijgen voor LTV om het symptoom van het overcapaciteitsprobleem te verdoezelen. Het is naar mijn idee symptoombestrijding i.p.v. te kijken wat is de oorzaak en lever een beter/lager modulerende ketel. Maar dat is mijn mening, ieder mag er het zijne van denken.
Dankje voor je mening. Wanneer ga je de WP installeren? Ben heel benieuwd naar je ervaringen, want dat weegt voor mij veel zwaarder dan teveel theorie. :) (is niet persoonlijk bedoeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

amarkest schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:24:
[...]

Dankje voor je mening. Wanneer ga je de WP installeren? Ben heel benieuwd naar je ervaringen, want dat weegt voor mij veel zwaarder dan teveel theorie. :) (is niet persoonlijk bedoeld)
Ik nodig iedereen uit om de theorie onderuit te halen op basis van ervaringen of feiten welke anderszins zinnig lijken, daar valt wat van te leren. Het gaat me niet om gelijk krijgen of wat dan ook, uitwisselen van argumenten en ervaringen om er gezamenlijk 'wijzer' van te worden, dat is wat ik beoog. Installatie hopelijk binnnen enkele weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Oke,aaha...top!
Nog kleine aanvulling op de berekening, die gaat er vanuit dat de aanvoer naar je warmteafgiftesysteem max 35C is. Is dat hoger, door een te beperkte oppervlakte van afgiftesysteem, zal de COP afnemen, is die overgedimensioneerd zal deze 35C uit de berekening dalen en zal de COP toenemen. Meer warmte voor hetzelfde geld/dezelfde warmte voor minder geld.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2016 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:35:
[...]

We "vroegen ons af" waarom WPen in Nederland zo duur waren t.o.v. UK, Spanje en Frankrijk. De suggestie werd gewekt dat Mitsubishi Alklima te hoge prijzen berekende, degene die op basis van openbare gegevens speculeert werkt bij een van de Big4 en heeft Mitsubishi als klant gehad. Zoveel ruimte blijft er dan mijns inziens niet over voor speculatie. Iemand anders vertelde onlangs dat hij voor 40% v.d. laagst gevonden internetprijs een Samsung WP kocht. Het een met het ander koppelend, ik weet het het is speculeren, wekt bij mij de indruk van een oligopolie en/of prijsafspraken. Als de importeur met ongeveer 50% werkt en de installateur met daarbovenop nog een keer met 20%, dan wordt de uiteindelijke klant, mij/wij, een naar mijn idee te hoge prijs in rekening gebracht.
Klopt als een bus, ik denk alleen niet dat Alklima 50% erboven op zet, lijkt mij erg veel.

Ik denk dat Spaanse bedrijven ze inkopen en daar +- 10% overheen zetten omdat het voor hun een massa product is.

Dat zou betekenen dat ze mijn voorbeeld inkopen voor 4272,00 en ze pakken daar dus 427,20 op.
Hun schuiven 10-tallen WP's in de week door, omloopsnelheid is veel hoger, dus 10% is voldoende marge.

Stel dat Alklima voor dezelfde prijs inkoopt, maar daar 30% overheen zet, omdat ze niet zoveel omzetsnelheid hebben, dan verkopen hun die WP voor 5553,00 aan installateurs.

Die zetten er nogmaals 20% overheen, en zo kom je op prijzen van + 6500,00.

Ik vermoed dat het zo gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papaleo
Beatman schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:21:
[...]

De Nefit Enviline wordt hier al door een lokale installateur meermaals toegepast. Ik vermoed doordat de klant en zijzelf dit merk al kennen en dat makkelijker en gebruiksvriendelijker is te verkopen dan een merk uit het buitenland.
Oke,dit zou evt de enige reden zijn om een Nefit te nemen...?!

Hoe zit het eigenlijk met wanneer je een ander merk neemt dan dat je cv ketel is,in mijn situatie een Nefit ketel?
Ik had altijd begrepen dat je met het communicatie protocol rekening moet houden,Nefit heeft/is geen Opentherm maar heeft zijn eigen protocol.
Of is dit totaal niet van toepassing wanneer je een ander merk WP aansluit op/met een Nefit cv ketel,dan blijft deze bv gewoon moduleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Ramon_1984 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:31:
[...]

Het is jammer dat een elga regeltechnisch zo weinig kan, anders is het wel zeer intressant....
waarom zou je meer betalen als je het niet echt nodig hebt? Natuurlijk voor hobby doeleinden is het leuk om een apparaat te hebben waar je heel veel mee kan spelen. Met een Elga kun je trouwens ook heel veel tweaken, heb je wel 's gekeken naar de bijdrage van bv hansdegit op dit forum? Die heeft Elga toch ook wel aardig kunnen tweaken. En wellicht is het nog leuker om een oude Airco te kopen, en die als basis gebruiken voor een zelf te bouwen WPsysteem. Je kunt tegenwoordig zoveel spul aan je OT-omgeving knopen. Helaas heb ik daar geen ruimte voor, anders was ik daar zeker voor gegaan. Zeker gezien de vrije tijd die ik tegenwoordig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

papaleo schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:41:
[...]

Hoe zit het eigenlijk met wanneer je een ander merk neemt dan dat je cv ketel is,in mijn situatie een Nefit ketel?
Ik had altijd begrepen dat je met het communicatie protocol rekening moet houden,Nefit heeft/is geen Opentherm maar heeft zijn eigen protocol.
Of is dit totaal niet van toepassing wanneer je een ander merk WP aansluit op/met een Nefit cv ketel,dan blijft deze bv gewoon moduleren?
Lees deze nog eens develdonk in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2" en dan met name het stukje over wel of geen thermostaat. Hij heeft er ondertussen 3 geinstalleerd. Naar mijn idee configureer je een WP in het begin optimaal en veranderd de instelling niet meer, hij begint vanzelf met verwarmen aan het begin en stop vanzelf aan het eind van het stookseizoen. Daarnaast begint ie met koelen als het te warm in huis wordt en stopt er weer mee als de temp weer voldoende gedaald is. Set and forget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papaleo
Nog een vraag wbt mijn al bestaande Panasonic Lucht/Lucht airco...

Is het mogelijk om deze 16 jaar 'oude' buiten unit aan een/de WP te koppelen!
Nog beter...,is het mogelijk om èn de wp èn de binnen cassette met elkaar te koppelen om in de winter deze te gebruiken voor verwarmen met de wp en in de zomer de cassette te laten koelen?
Of is dit tech gezien onmogelijk?

[ Voor 6% gewijzigd door papaleo op 20-12-2016 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

papaleo schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:52:
Nog een vraag wbt mijn al bestaande Panasonic Lucht/Lucht airco...

Is het mogelijk om deze buiten unit aan een/de WP te koppelen!
Nog beter...,is het mogelijk om èn de wp èn de binnen cassette met elkaar te koppelen om in de winter deze te gebruiken voor verwarmen met de wp en in de zomer de cassette te laten koelen?
Als je de instellingen v.d. L/L iets lager/hoger instelt als de L/W zal deze vanzelf bijspringen als de ander het niet meer aan kan. Ik verwarm tijdelijk continu met 1.8kW IR en de CV komt vanzelf bij als de temp te laag wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papaleo
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:52:
[...]

Lees deze nog eens develdonk in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2" en dan met name het stukje over wel of geen thermostaat. Hij heeft er ondertussen 3 geinstalleerd. Naar mijn idee configureer je een WP in het begin optimaal en veranderd de instelling niet meer, hij begint vanzelf met verwarmen aan het begin en stop vanzelf aan het eind van het stookseizoen. Daarnaast begint ie met koelen als het te warm in huis wordt en stopt er weer mee als de temp weer voldoende gedaald is. Set and forget.
Yep...,duidelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:38:
[...]

Ik denk dat Spaanse bedrijven ze inkopen en daar +- 10% overheen zetten omdat het voor hun een massa product is.

Stel dat Alklima voor dezelfde prijs inkoopt, maar daar 30% overheen zet, omdat ze niet zoveel omzetsnelheid hebben, dan verkopen hun die WP voor 5553,00 aan installateurs.

Die zetten er nogmaals 20% overheen.

Ik vermoed dat het zo gaat.
Zou kunnen, ik acht de inside information van een Big4 medewerker die Mitsubishi als klant had en de branches kent echter iets hoger en realistischer. ;) Is ook maar een mening en ook nog die van mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2016 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papaleo
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:55:
[...]

Als je de instellingen v.d. L/L iets lager/hoger instelt als de L/W zal deze vanzelf bijspringen als de ander het niet meer aan kan. Ik verwarm tijdelijk continu met 1.8kW IR en de CV komt vanzelf bij als de temp te laag wordt.
Ja,zo doe ik het nu met mijn cv,deze heb ik iesje lager dan de L/L airco,maw de airco neemt het meeste voor zijn rekening.
Maar zou dit ook in combinatie met een WP binnen unit opgaan/kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

papaleo schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:01:
[...]

Ja,zo doe ik het nu met mijn cv,deze heb ik iesje lager dan de L/L airco,maw de airco neemt het meeste voor zijn rekening.
Maar zou dit ook in combinatie met een WP binnen unit opgaan/kunnen?
Ik kan niet bedenken waarom niet, maar ik heb wellicht te weinig fantasie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
amarkest schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:16:
[...]

het huis is toch op temperatuur gebleven? Dat is volgens mij al een heel goeie graadmeter.
Waarom zou je willen weten hoelang de CV heeft gedraaid als straks de WP het grotendeels heeft overgenomen?
En wat was je retour temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
papaleo schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:41:
[...]

De meeste installateurs beperken hun Merken waar ze mee werken of hebben op z'n minst een voorkeur. Als ze voorheen vooral CV ketels deden dan is de kans natuurlijk groot dat ze voor hetzelfde merk kiezen. Vraag je het aan een airco-installateur dan zullen ze sneller een Mitsubishi ophangen omdat die in de koeltechniek veel vaker gebruikt worden.

Warmtepompen werken (nog) niet echt met opentherm omdat opentherm vooral in Nederland gebruikt wordt. Dus alles zal vooral aan/uit gestuurd worden.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-09 21:21
Even voor de zekerheid als je de Elga zelf monteerd, (dus koopt via de groothandel )
krijg je wel de 2.300 euro subsidie toch je hoeft hem toch niet te laten installeren door
een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
brutus26 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:17:
Even voor de zekerheid als je de Elga zelf monteerd, (dus koopt via de groothandel )
krijg je wel de 2.300 euro subsidie toch je hoeft hem toch niet te laten installeren door
een installateur.
Zover ik weet wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Zomaar een opmerking tussendoor wat niks met dit topic te maken heeft. Voor degene die een hygiëne spiraal of zonneboiler willen na verwarmen met een remeha calenta 40c,dit moet je niet doen, in theorie perfecte ketel maar in praktijk onbruikbaar. De hysterese is niet in te stellen, dit is een vaste waarde van 5 graden, monteur heeft met remeha aan de bel gehangen en dat was de teleurstellende conclusie.
In de praktijk betekend dit dat zodra de water invoer temperatuur 1 graad onder de ingestelde temperatuur komt de ketel gaat branden. De minimale vermogen stand zal er ten alle tijden voor zorgen dat er een grotere temp stijging van 5 graden plaats vind en daardoor gaat ketel weer uit, 5 sec later weer aan na afkoelen en zo zal hij tijdens douchen continu aan uit blijven gaan.
Erg jammer van deze ketel, de 160 euro voor zonneboiler aansluit set is dus ook weggegooid geld.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Ramon_1984 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:03:
[...]

En wat was je retour temperatuur?
die van mij is momenteel aanv 31 afv 26

maar ik weet niet of je vraag ook echt voor mij bestemd was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
reneeke1970 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:22:
Zomaar een opmerking tussendoor wat niks met dit topic te maken heeft. Voor degene die een hygiëne spiraal of zonneboiler willen na verwarmen met een remeha calenta 40c,dit moet je niet doen, in theorie perfecte ketel maar in praktijk onbruikbaar. De hysterese is niet in te stellen, dit is een vaste waarde van 5 graden, monteur heeft met remeha aan de bel gehangen en dat was de teleurstellende conclusie.
In de praktijk betekend dit dat zodra de water invoer temperatuur 1 graad onder de ingestelde temperatuur komt de ketel gaat branden. De minimale vermogen stand zal er ten alle tijden voor zorgen dat er een grotere temp stijging van 5 graden plaats vind en daardoor gaat ketel weer uit, 5 sec later weer aan na afkoelen en zo zal hij tijdens douchen continu aan uit blijven gaan.
Erg jammer van deze ketel, de 160 euro voor zonneboiler aansluit set is dus ook weggegooid geld.....
dat is wel heel apart. Ik heb tot 3 jaar terug mn zonneboiler aan bovengenoemde combinatie gehad en nooit wisselbaden onder de douche gehad. Altijd perfect op temperatuur. Maar die was heel simpel op de koudwater aansluiting van de boiler aangesloten, zonder speciale ZB aansluitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een installateur.
Correct. Ik heb de warmtepompen uit Spanje laten komen, subsidie geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:42

Gezien alle reacties even enkele aanvullingen:
- ik wil graag een lucht/water-warmtepomp aanschaffen maar zal dan eerst moeten weten wat voor een capaciteit in nodig heb;
- door de maximale CV-watertemperatuur op 35 graden te zetten heb ik al een aardige indicatie of ik onze woning met 35 graden water kan verwarmen;
- volgende vraag is of de CV nu continue aan heeft gestaan, als dit zo is geweest moet de warmtepomp ook continue 35 graden water leveren, heeft de CV pauzes gehad dan zou dit voor een warmtepomp ook gelden, gevolg: een warmtepomp met een kleinere capaciteit zou mogelijk zijn. Met nadruk op zou aangezien het nu nog niet echt bijzonder hard gevroren heeft. (overigens blijft de CV voorlopig toch wel hangen gezien onze gashaard en gasfornuis, dus een backup is voorlopig aanwezig)
- kortom, volgens mij moet ik nu eerst even zien uit te vogelen of de CV continue bezig is geweest of dat hij bij wijze van spreken slechts 10% van de tijd aangestaan heeft.
Aanvullingen zijn natuurlijk altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
een installateur.
Kortom
Elga 3335,00
Subsidie 2300
Maakt 1035, op marktplaats vragen ze voor een 6 jaar oude elga nog 1100 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
een installateur.
Dit zijn de eisen/voorwaarden volgens RVO

U komt als particulier in aanmerking voor de Investeringssubsidie duurzame energie als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

U heeft het apparaat na 1 januari 2016 aangeschaft.
Binnen 3 maanden na het sluiten van de koopovereenkomst heeft u een subsidieaanvraag ingediend.
U heeft de investering al gedaan voordat u een subsidieaanvraag doet. Dat betekent dat het apparaat bij aanvraag van de subsidie al is betaald, geïnstalleerd en in gebruik genomen.
Het apparaat is nieuw aangeschaft en u heeft een bewijs van aanschaf en een betaalbewijs. Het is uw eigendom.
Het apparaat is in Nederland geïnstalleerd.
U mag het apparaat niet binnen een jaar na de datum van de beslissing verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niek_ schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:52:
[...]

Gezien alle reacties even enkele aanvullingen:
- ik wil graag een lucht/water-warmtepomp aanschaffen maar zal dan eerst moeten weten wat voor een capaciteit in nodig heb;
- door de maximale CV-watertemperatuur op 35 graden te zetten heb ik al een aardige indicatie of ik onze woning met 35 graden water kan verwarmen;
- volgende vraag is of de CV nu continue aan heeft gestaan, als dit zo is geweest moet de warmtepomp ook continue 35 graden water leveren, heeft de CV pauzes gehad dan zou dit voor een warmtepomp ook gelden, gevolg: een warmtepomp met een kleinere capaciteit zou mogelijk zijn. Met nadruk op zou aangezien het nu nog niet echt bijzonder hard gevroren heeft. (overigens blijft de CV voorlopig toch wel hangen gezien onze gashaard en gasfornuis, dus een backup is voorlopig aanwezig)
- kortom, volgens mij moet ik nu eerst even zien uit te vogelen of de CV continue bezig is geweest of dat hij bij wijze van spreken slechts 10% van de tijd aangestaan heeft.
Aanvullingen zijn natuurlijk altijd welkom!
Geef even je jaarlijkse gasverbruik op, trek er even af wat je denkt dat het aandeel SWW is, dan kun je het zo uitrekenen. Controle door het gebruik van gisteren te bekijken, waar woon je, wat was de gemiddelde dagtemperatuur van het dichtsbijzijnde weerstation gisteren. Op deze manier is het een simpel optellen/aftrekken/delen/vermenigvuldigen om te bepalen wat je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 15:38
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:23:
[...]

Panasonic vanwege de alternatieve inkoopkanalen en als je hier kijkt Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2" zie je dat deze er in gunstige zin qua COP uitspringen. Het is een monoblock en in die zin het eenvoudigst/goedkoopst te installeren is. Een 5kW kost je minder dan 700,00 aan huis excl. installatie. Ik weet het niet zeker maar ik meende gelezen te hebben dat de Nefit een omgelabelde Mitsubish is. Beetje kostbaar zonder toegevoegde waarde mijns inziens.
Beetje kort door de bocht. De Nefit Enviline is natuurlijk wel een compleet product welke in veel configuraties is uitgewerkt. Ik zie jou met een zelfbouw systeempje nog niet een app op je telefoon hebben waarmee je je installatie kan uitlezen. Ook bevat de Enviline software waar de goedkoopste bron van verwarmen automatisch geselecteerd wordt. Heb je voldoende zonne energie dan electrisch, 's avonds eventueel de palet kachel.
Daarnaast werkt het systeem gewoon en kun je altijd op Nefit of de installateur terug vallen.
Ontwikkeling en gemak kost ook geld. Voor de massa wil gewoon een systeem zoals hun CV keteltje, geen omkijken naar naar en alleen een zwiep aan de thermostaat geven.
Daar voorzien Nefit en Remeha heel goed in.
Dat installateurs vaak maar één merk hanteren heeft veel te maken dat opleiden ook geld kost. De monteur moet wel weten waar hij het over heeft als er een storing is.
Daarnaast het prijsvoordeel als hij met één merk werkt ivm raamcontracten. Ik weet dat ze soms op Misubishi tot 50% korting krijgen als ze altijd met dat merk werken. Je prijst je uit de markt als je ook nog andere merken gaat voeren want je krijgt dan nooit voldoende korting om de goedkoopste (want dat is het enige wat de consument interesseert) te zijn. Men wil de investering immers zo snel mogelijk terug verdienen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
je kunt toch p32 (setpuntverhoging boiler) en of p33 (inschakeltemperatuur boiler sensor) via het installateursmenu op de ketel aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pietje555 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:01:
[...]

Beetje kort door de bocht. De Nefit Enviline is natuurlijk wel een compleet product welke in veel configuraties is uitgewerkt. Ik zie jou met een zelfbouw systeempje nog niet een app op je telefoon hebben waarmee je je installatie kan uitlezen. Ook bevat de Enviline software waar de goedkoopste bron van verwarmen automatisch geselecteerd wordt. Heb je voldoende zonne energie dan electrisch, 's avonds eventueel de palet kachel.
Daarnaast werkt het systeem gewoon en kun je altijd op Nefit of de installateur terug vallen.
Ontwikkeling en gemak kost ook geld. Voor de massa wil gewoon een systeem zoals hun CV keteltje, geen omkijken naar naar en alleen een zwiep aan de thermostaat geven.
Daar voorzien Nefit en Remeha heel goed in.
Dat installateurs vaak maar één merk hanteren heeft veel te maken dat opleiden ook geld kost. De monteur moet wel weten waar hij het over heeft als er een storing is.
Daarnaast het prijsvoordeel als hij met één merk werkt ivm raamcontracten. Ik weet dat ze soms op Misubishi tot 50% korting krijgen als ze altijd met dat merk werken. Je prijst je uit de markt als je ook nog andere merken gaat voeren want je krijgt dan nooit voldoende korting om de goedkoopste (want dat is het enige wat de consument interesseert) te zijn. Men wil de investering immers zo snel mogelijk terug verdienen.
Wellicht de beste oplossing als je 3 warmtebronnen hebt, aan je thermostaat wilt swiepen ed. Als je de KISS methode volgt, set and forget, hoef je je daar niet druk over te maken. Ieder zijn meug uiteraard. Naast CO2 reductie vind ik fijnstofproductie vermijden ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
Hopelijk zit ik met deze vraag in het juiste topic. Enige tijd geleden heb ik mij ingeschreven voor de warmtepomp actie van Qurrent. Ik heb vandaag een bericht ontvangen dat ik hier aanspraak op kan maken. Voor een bedrag van 1.500 euro (inclusief subsidies en kortingen), kan er een Elga warmtepomp worden geïnstalleerd. Volledige actie staat hier: https://www.qurrent.nl/inkoopactie-warmtepomp

Echter, mijn woonsituatie is in de tussentijd veranderd. Ik ben verhuisd naar een jaren 30 hoekwoning, voorzien van spouwmuur en dakisolatie. Ik ben bezig om HR++ glas te laten plaatsen in delen van de woning. Ik heb Remeha Avanta 28C CW4i in de woning hangen. Ik heb geen vloerverwarming of lage temperatuur verwarmingen. Ik vraag me daarom af in hoeverre een warmtepomp eigenlijk nuttig is voor mijn situatie. Voornaamste doel zou zijn om de stookkosten omlaag te brengen. De informatie die ik op internet kan vinden over het aanschaffen is nogal eenzijdig en gaat alleen in op waarom je WEL een warmtepomp moet kopen. Dus niet wat de afwegingen zouden moeten zijn.

Hoe kijken jullie tegen bovenstaande aan? Wat zou voor mij een argument zijn om wel/niet een warmtepomp te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
een installateur.
Ja dat kan, maar let wel: koeltechnisch moet je altijd een F-gassen /STEK gecertificeerd monteur laten komen omdat je met broeikasgassen zit en dat mag je niet zelf doen, zelfs niet al zou je de spullen hebben.

De rest van de installatie kun je zelf of laten doen door een loodgieter / installatietechnisch bedrijf. Vereist, veel handigheid en praktisch inzicht, leercurve is redelijk stijl als je het allemaal netjes wilt doen, mooi weg wilt werken, etc. Een en ander hangt natuurlijk ook samen met de complexiteit van de installatie en de beschikbare ruimte.

Het is de vraag of je uiteindelijk goedkoper uit bent of niet, die qurrent actie is inclusief installatie wel scherp. Wel even goed afvragen of je met een Elga het beste uitkomt (5kW, geen SWW) en een onbekende factor is hoe goed die installateur van hen naar jouw wensen gaat luisteren.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit te twijfelen, ik heb een normale verdeler voor de vloerverwarmer met een thermostaat en pomp erin. De thermostaat staat volledig open omdat het water van de WP zo de vloer in mag. Zou het zin hebben om deze verdeler te wisselen voor een passieve variant zonder eigen pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
JA het koeltechnisch gedeelte laat ik dan doen door een /STEK gecertificeerd bedrijf de rest ga ik zelf doen dat kan ik wel allen het inregelen en instellen (tweaken) moet ik eventueel hulp/advies bijhebben hen een ATAG
HR zonnegas combi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
develdonk schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 07:14:
[...]

Ik heb er per kring een aparte warmtepomp op gezet. Subsidie ging per warmtepomp dus lopen nu 3 verschillende warmtepompen met allemaal een eigen kring en een eigen thermosstaat. Werkt als een trein. Warmtepomp rechtstreeks op de vloerverwarming aangesloten zonder buffervat en enkel een spirotrap ertussen om het vuil af te vangen. Woning is 15 jaar geleden gebouwd met 20mm slang (14 inwendig) welke 20cm h-o-h liggen in een behoorlijke bak cement. Desondanks; warmtepomp draait prima/efficient
Dank, maar ik bedoelde eigenlijk een multizone oplossing met één warmtepomp. Ik was laatst bij vrienden met een nieuw huis, overal vloerverwarming en ook per kamer regelbaar.

Verder denk ik vast vooruit, mocht ik ook willen gaan koelen. Als dan beneden gekoeld kan worden met de vloerverwarming, dan wil ik de rest van het huis niet koelen; want radiatoren dus voorlopig ongeschikt.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:23:
Ik zit te twijfelen, ik heb een normale verdeler voor de vloerverwarmer met een thermostaat en pomp erin. De thermostaat staat volledig open omdat het water van de WP zo de vloer in mag. Zou het zin hebben om deze verdeler te wisselen voor een passieve variant zonder eigen pomp?
ik denk niet dat je dit altijd 1 op 1 kan doen.
zal er aan liggen hoe dik/lang de slangen zijn en op welk drukverschil je installatie is ingeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ja, technisch gezien wel, een pomp minder en een thermostatisch mengventiel minder geven minder kans op storingen en zijn ook niet meer nodig.
Financieel moet je je dat even afvragen. Is de huidige om te bouwen of krijg je voldoende terug voor deze om hem om te wisselen?

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luiaard schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:28:
[...]

Ja, technisch gezien wel, een pomp minder en een thermostatisch mengventiel minder geven minder kans op storingen en zijn ook niet meer nodig.
Financieel moet je je dat even afvragen. Is de huidige om te bouwen of krijg je voldoende terug voor deze om hem om te wisselen?
Dat is een factor ja, maar zitten er behalve de pomp die weg is (primair voordeel is minder geluid) nog meer voordelen aan? Storingen heb ik geen last van in de huidige setup, de hele boel is met 22mm vanaf de ketel aangesloten (met nog een verdeler beneden en boven voor de radiatoren). Het is een hoop werk en het kost misschien wat geld, is niet erg, als het voordelen biedt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2016 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
Je kunt er toch teen open verdeler van maken en pomp demonteren, zal mij verdiepen in de opvoer hoogte van de Elga pomp anders heb je 3 pompen in je systeem i
Luiaard schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:28:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-09 09:46
Een passieve variant heeft twee voordelen:
1. Geen verbruik van de pomp
2. Geen temperatuur verlies door het bijmengen van retour.
Punt 1 kan al voldoende zijn om de investering terug te verdienen, maar punt 2 zal vermoedelijk het grootse voordeel opleveren.
Meet maar eens de aanvoertemperatuur van de ketel naar de verdeler en daarna met welke temperatuur het water de vloer ingaat. Kan zomaar 5 tot 10 graden schelen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Muncher schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:13:
Hopelijk zit ik met deze vraag in het juiste topic. Enige tijd geleden heb ik mij ingeschreven voor de warmtepomp actie van Qurrent. Ik heb vandaag een bericht ontvangen dat ik hier aanspraak op kan maken. Voor een bedrag van 1.500 euro (inclusief subsidies en kortingen), kan er een Elga warmtepomp worden geïnstalleerd. Volledige actie staat hier: https://www.qurrent.nl/inkoopactie-warmtepomp

Echter, mijn woonsituatie is in de tussentijd veranderd. Ik ben verhuisd naar een jaren 30 hoekwoning, voorzien van spouwmuur en dakisolatie. Ik ben bezig om HR++ glas te laten plaatsen in delen van de woning. Ik heb Remeha Avanta 28C CW4i in de woning hangen. Ik heb geen vloerverwarming of lage temperatuur verwarmingen. Ik vraag me daarom af in hoeverre een warmtepomp eigenlijk nuttig is voor mijn situatie. Voornaamste doel zou zijn om de stookkosten omlaag te brengen. De informatie die ik op internet kan vinden over het aanschaffen is nogal eenzijdig en gaat alleen in op waarom je WEL een warmtepomp moet kopen. Dus niet wat de afwegingen zouden moeten zijn.

Hoe kijken jullie tegen bovenstaande aan? Wat zou voor mij een argument zijn om wel/niet een warmtepomp te nemen?
Om de potentiele besparing te berekenen heb je eerst je jaarlijkse verbruik nodig excl. SWW. Het grootste deel van het jaar zul je aan een watertemperatuur van 35C in de aanwezige radiatoren voldoende hebben. Het bepalen van welk deel is nogal lastig te bepalen. Is het verbruik in relatie tot het aantal m2 relatief hoog of laag kan een indicatie geven over hoge of lage temperaturen, maar allemaal met de nodige slagen om de arm. Omdat je aanvullend nog HR++ laat plaatsen zal het verbruik iets afnemen, afhankelijk of je enkel of 'gewoon' dubbel glas vervangt. Dit verlaagt in principe de temperatuur welke benodigd is om e.e.a. warm te krijgen, maar hoeveel is lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
I
brutus26 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:37:
Je kunt er toch teen open verdeler van maken en pomp demonteren, zal mij verdiepen in de opvoer hoogte van de Elga pomp anders heb je 3 pompen in je systeem i

[...]
Is niet zo eenvoudig. De retour uit de VV en de toevoer vanuit de CV zijn kortgesloten (mengpunt) en daarna gaat het pas naar de pomp en dus de toevoer van de VV. Haal je alleen de pomp eruit dan heeft de VV geen toevoer en zit de toevoer van de ketel rechtstreeks op de retour.
Je moet dus de CV leiding rechtstreeks op de toevoer verdeler lassen en de retour het mengpunt afzagen en op de retour van je CV lassen.

De verdeler is al een open verdeler, alleen zit de pomp na het kortsluitpunt.
De besparing zit natuurlijk in het E verbruik. Ik denk niet dat je al een eco pomp heb en dan is het al gauw 60W continue.
Nadeel van een gesloten verdeler is dat je comfort iets terug loopt. De verdeler pomp kan veel meer water verzetten van een gemiddelde temperatuur dan jou ketel (of WP pomp) doet. Hierdoor is de gemiddelde vloertemperatuur beter. Ook circuleert er nog steeds water (wat de temperatuur over de geaccumuleerde vloer overdraagt) naar plekken waar de vloer harder afkoelt al je ketel/WP uit staat.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Muncher schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:13:

Kijk maar naar mijn situatie in de openingspost. Volgens mij kan je prima die elga plaatsen. Aannemende dat je door je HR++ en de isolatie inmiddels overcapaciteit in je radiatoren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02:29
Electronische 3 fase doorstroomverwarmer (Clage) erachter, gaat perfect. Regelt automatisch bij tot gewenste temperatuur voor zover nodig

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
jaari schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:46:
[...]

Punt 1 kan al voldoende zijn om de investering terug te verdienen, maar punt 2 zal vermoedelijk het grootse voordeel opleveren.
Meet maar eens de aanvoertemperatuur van de ketel naar de verdeler en daarna met welke temperatuur het water de vloer ingaat. Kan zomaar 5 tot 10 graden schelen.
Bijmengen is geen temperatuurverlies. Bijmengen is energie overdracht. De energie die je verliest in de vloer (warmte afgifte) blijft gelijk. Maakt niet uit of je veel water met weinig temperatuur verschil gebruikt of weinig water met hoge temperatuur. Bijmengen wordt gedaan omdat er vaak ook radiatoren in huis aanwezig zijn en deze minimaal 50 graden nodig hebben. Dit is te heet voor je VV omdat de slangen hier slacht tegen kunnen. Daarom zit er een maximaal thermostaat op de vv verdeler met pomp om te voorkomen dat deze te heet water door het systeem pompt.
Het is dus maar de vraag of je WP pomp voldoende debiet heeft om met LT water de vloer van voldoende energie te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
hannibal2206 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:30:
[...]

Electronische 3 fase doorstroomverwarmer (Clage) erachter, gaat perfect. Regelt automatisch bij tot gewenste temperatuur voor zover nodig
Hoeveel vermogen trekt die Clage en hoeveel ltr/minuut kan ie aan?

[ Voor 5% gewijzigd door amarkest op 20-12-2016 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
amarkest schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:02:
[...]

je kunt toch p32 (setpuntverhoging boiler) en of p33 (inschakeltemperatuur boiler sensor) via het installateursmenu op de ketel aanpassen?
Dat zijn de instellingen voor een externe boiler die door de combi op temperatuur word gehouden, niet een zonneboiler of hygiëne spiraal met wp of iets in die richting

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
reneeke1970 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:44:
[...]

Dat zijn de instellingen voor een externe boiler die door de combi op temperatuur word gehouden, niet een zonneboiler of hygiëne spiraal met wp of iets in die richting
Ik heb een interne cascade boiler van 40ltr in Remeha Calente type25L, welke daar goed op reageert, meen ik. Maar het is alweer een jaar of 6 geleden dat ik 'm daarop heb ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hannibal2206 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:30:
[...]

Als ik het allemaal eens vantevoren wist.....
Dan had het geld van zonneboiler aansluit set beter besteed kunnen worden aan clage.
Heb jij toevallig een dbx ?
Kan die echt water van 42 naar 45 verhogen bv zonder te schommelen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
in het ZB topic bespreken?

inhoudelijk:

Wat is hier precies het probleem? ik heb ook een calenta 40 met ZBset en wat ik merk is dat de ketel 9liter gas verbruikt per douchebeurt (aan het begin van het douchen). Bij mij lijkt dit te komen doordat de warmtesensor op de aanvoer van ZB naar ketel zit en die buis afkoelt.
Ik kan het voorkomen door obv een signaal uit mn ZB controller de SWW functie van de ketel te blokkeren. b.v. als ZB >60 graden, dan SWW ketel blokkeren.
ik heb dat nog niet gedaan omdat het verlies vrij beperkt is...
alternaties is denk ik de ZB sensor meer direct op de boiler te plaatsen. Maar ik heb geen zin de isolatie van de boiler open te prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
jaari schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:46:
[...]

Je systeem pomp moet wel genoeg opvoerhoogte hebben om de weerstand van de slangen te overwinnen... anders krijg je veel minder flow in je vloer en meer in de rest van je systeem.

Het zal wel werken. echter of het optimaal is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-09 09:46
Pietje555 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:30:
[...]

Bijmengen is geen temperatuurverlies. Bijmengen is energie overdracht. De energie die je verliest in de vloer (warmte afgifte) blijft gelijk. Maakt niet uit of je veel water met weinig temperatuur verschil gebruikt of weinig water met hoge temperatuur. Bijmengen wordt gedaan omdat er vaak ook radiatoren in huis aanwezig zijn en deze minimaal 50 graden nodig hebben. Dit is te heet voor je VV omdat de slangen hier slacht tegen kunnen. Daarom zit er een maximaal thermostaat op de vv verdeler met pomp om te voorkomen dat deze te heet water door het systeem pompt.
Het is dus maar de vraag of je WP pomp voldoende debiet heeft om met LT water de vloer van voldoende energie te voorzien.
Bijmengen is weldegelijk verlies. Energie heeft namelijk verschillende vormen die al-of-niet in arbeid kunnen worden omgezet (ook wel exergie resp. anergie genoemd).
Door het bijmengen van het koude water wordt warmte omgezet van exergie naar anergie. Tot zover de thermodynamica.
Voor een gasketel maakt dit niet veel uit. Maar voor een WP wel. En dat merk je als een onnodig lage COP.

Als er ook nog HT-radiatoren hangen, dan moet er bijgemengd worden vanwege de hoge temperaturen die je niet in je vloer wilt hebben. Maar dat was bij Neograpikal niet het geval dacht ik.

De circulatiepomp in de WP heeft i.h.a. genoeg capaciteit om de vloerverwarming te trekken. Mijn pomp staat op stand 2 van de 7 en trekt 10 groepen (totaal 880 meter verwarmingsslang).

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Ik heb even met Techneco gebeld. Twee Elga's kunnen parrallel met HR-ketel worden geplaatst, maar kunnen elkaar niet aansturen, dus dan zit je met twee thermostaten. Verder zei hij dat een Elga sommige ketels modulerend kan aansluiten en andere alleen aan/uit. Dat hangt van de ketel af en daarvan hebben de installateurs lijsten. Iemand die die lijsten kent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Waarom niet gewoon een warmtepomp die op jouw huis gedimensioneerd is? Twee kleinere in cascade en dan ook nog bivalent is de boel nodeloos ingewikkeld maken, zeker als de enige reden is om zoveel mogelijk subsidie te krijgen (gun een ander ook een warmtepomp).

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
BarryH schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:30:
[...]

Kijk maar naar mijn situatie in de openingspost. Volgens mij kan je prima die elga plaatsen. Aannemende dat je door je HR++ en de isolatie inmiddels overcapaciteit in je radiatoren hebt.
Ga ik doen. Hoe kan ik vaststellen dat ik overcapaciteit heb?
Pagina: 1 ... 119 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic