papaleo schreef op maandag 19 december 2016 @ 20:28:
Ik zit hier al 'n tijdje mee te lezen,dit omdat ik binnenkort ook een lucht/water warmtepomp wil gaan aanschaffen.
Wie kan mij daar wat in adviseren...?
Ik zal in het kort mijn situatie neerzetten,wellicht kunnen jullie experts daar dan een advies op afstemmen?!
Ons huis is redelijk goed na geisoleerd,het laatste wat wij hebben na geïsoleerd met TonZon is de vloer van van de huiskamer/keuken/badkamer en hal dat zijn ook de vertrekken waar wij vloerverwarming hebben laten aanleggen.
De slaapkamers die laten we buiten beschouwing dit omdat daar toch (bijna) nooit een verwarming acrief is.
We stoken op gas met een Nefit HR107 ketel (van 3 jaar oud) we koken op electr. met inductie.
Het stroomverbruik per jaar is op dit moment 2800kw,dus hebben we van de pv inst. een overschot.
Wij hebben in Dec 2012 17 zonnepanelen op het zuiden laten aanleggen welke op dit moment ruim onze stroom behoefte voed.
Het gas verbruik is ongeveer 1700m2
Wij hebben ook airco (7kw Panasonic plafond cassette) welke ook kan verwarmen,ik heb vanaf verleden een proef gestart om de airco met de gasgestookte vloerverw. mee te laten lopen....
We hebben daardoor al een gas besparing van zo'n 35 à 40% weten te realiseren.
De stroom consumptie is daardoor natuurlijk wel omhoog gegaan tot zo'n 4000kw p/j dit is ook wat de pv inst. ongeveer opbrengt dus al met al een win/win situatie...
Nu hoor ik jullie denken....waarom veranderen en investeren in een nieuw systeem?!
Dit omdat ik/wij de warmte afgifte van een in het plafond zittende cassette welke warme lucht blaast niet als prettig ervaren...
De vloerverwarming vinden wij de fijnste manier om ons huis te verwarmen het confort is niet vergelijken met de airco die op dit moment het meeste actief is.
Komt ook nog bij dat de vloer vaak genoeg koud is dit komt doordat ik nu alles hanmatig met elkaar probeer af te stemmen en dat gaat wel eens de mist in...
Ik wil wel deze airco/cassette behouden,maar deze alleen zomers te gebruiken voor verkoeling.
Ik heb al wat merken voorbij zien komen en daardoor ga ik ook twijfelen wat en welk systeem hier het beste geschikt is.
Het is voor mij niet het streven dat ik veel 'bang for the bug' wil,ik wil een systeem waar ik wel maximaal mee kan bezuinigen maar ook een systeem welke niet te licht,of net de situatie aan kan dan betaal ik liever wat meer voor een systeem die genoeg capaciteit heeft.
Op dit moment dacht ik om voor een bivalent systeem te gaan mede omdat de Nefit cv ketel pas 3 jaar oud is en wij hebben in de badkamer een regendouche hebben die de nodige warm water vraagt.
Zijn er systemen die je van bivalent zonder te veel om te bouwen,naar een monovalent all-electr. Kan veranderen,want mocht de cv ketel het n keer begeven dat we dan de boel kunnen omzetten naar all-electric en dus het gas kunnen laten afsluiten.
De merken/systemen welke ik heb voorbij zien komen zijn;
-Elga
-Nefit Enviline
-Panasonic Aquerea
-Mits. Ecodan
-Mits. Zubadan
-Daikin Altherma
Wellicht kunnen jullie mij adviseren in welk merk/type en met welk vermogen/capaciteit wij het beste af zijn?
Ik weet nog niet veel van wat er daadwerkelijk te koop is, elk merk belooft je (in de folder) dat zei het beste zijn wat er op de markt te koop is....ze schermen met hoge cop waardes en dat hun systeem bij -20 nog genoeg rendement oplevert...enz.
Zelf had ik eerste de Elga in mijn visier maar deze is met zijn verwarm vermogen van 4,5/5 Kw in mijn ogen te licht.
Daarna zag ik dat de Nefit Enviline 7Kw,dit systeem lijkt mij voor mijn situatie meer geschikt....,maar goed dat is wat ik er van vind.
Ook een van mijn eisen is dat er een mooie kamerthermostaat aanhangt waar je veel mee kan tweaken en instellen,die je ook nog eens met een app op afstand kan bedienen/uitlezen.
Zo,het is een heel verhaal geworde.,nu nog hopen dat een (of meerdere) van jullie 'experts' dit zou willen oppakken en mij de nodige info/advies kunnen geven.
Ooja,a.s Woensdag komt er een installateur bij ons op bezoek die ons wellicht ook kan adviseren,deze installateur komt in eerste instantie langs om ons de Nefit Enviline uit te leggen/adviseren/verkopen....,ik weet niet ofdat hij ook andere merken in zijn gamma heeft.
Mvgr,
Leo