Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.095 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:35
Ok Janar ik begrijp je

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Dag! Ik lees al lang mee, maar blijf toch met een paar beginnersvragen zitten. Zo langzamerhand worden die wat acuter omdat ik het idee heb dat het Qurrent-aanbod heel gunstig is. Ik hoop dat dat mag:
- hoe zit het met het geluidsniveau van de binnen-unit van bijvoorbeeld een ELGA? Is dat vergelijkbaar met een gewone HR-ketel van 10 jaar oud?
- de buiten-unit heeft een koudemiddelslang van maximaal 10 meter. Die wil ik graag achter de schuur plaatsen in verband met aanzicht en geluid, maar dat is dan zo maar 15 a 20 meter afhankelijk van hoe ik de slang precies kan leggen. Is dat een probleem?
- het huis heeft radiatoren uit de jaren 70, een aanvoertemperatuur van 40 graden zal vaak niet genoeg zijn. Hoe kom ik er achter of een ELGA dan toch een besparing oplevert?
- Waarom is het zo dat een warmtepomp het liefst geen hoge temperatuur levert? Het zou toch niet moeten uitmaken als de hoeveelheid geleverde energie hetzelfde is? Als het huis X energie nodig heeft, kan die komen uit veel water van lagere temperatuur of minder water van hogere temperatuur. Voor het huis maakt dat dat niet uit, denk ik, waarom voor een warmtepomp wel?

Een transmissie-berekening lijkt me een goed idee voor deze oude boerderij die meerdere malen verbouwd is waardoor niemand meer weet wat waar aan isolatie zit. Hoe vind ik iemand die dat betrouwbaar kan doen? Enig idee wat dat kost? Zou dit inderdaad de eerste stap moeten zijn? Zou ik hetzelfde bedrijf dan isolatie-advies moeten vragen, of wordt dat weer beter door anderen gedaan? Het huis staat in Ede en er is onduidelijkheid over het huidige gasverbruik omdat er 1 meter voor meerdere gebouwen wordt gebruikt. Het totale gasverbruik is echter de moeite: 11000 m3. Aan electra: 11000 kwh. Het voorjaar willen we zonne-panelen voor het huidige verbruik gaan leggen. Met een warmtepomp wordt dat nog wat meer, dat wil ik ook proberen in PV mee te nemen.

Wie helpt met de eerste stappen?

[ Voor 10% gewijzigd door blauwemac op 18-12-2016 16:40 ]

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 18 december 2016 @ 14:52:
[...]

Maar is het bruikbaar! Hoeveel mensen kunnen hun huis warm houden met nog geen 0,8kW aan warmte? (COP 4)
Jij ook niet waarschijnlijk, vandaar de 22Hz minimaal.
Op het moment dat de stookgrens benadert wordt zijn dat soort minimale waardes nuttig, gelijkmatig heeeeel weinig energie afgeven ipv aan>uit>aan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:17
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 17:09:
[...]

Op het moment dat de stookgrens benadert wordt zijn dat soort minimale waardes nuttig, gelijkmatig heeeeel weinig energie afgeven ipv aan>uit>aan ...
Je draait een beetje door met je filosofieën en berekeningen.
Een wp op heel laag vermogen draaien maar wel een 50 watt pomp continu mee draaien, goed voor je cop die je zo belangrijk vind.
Zet dat ding gewoon aan voor een uur en laat hem dan gewoon paar uur uit als je toch zo weinig warmte verlies hebt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
blauwemac schreef op zondag 18 december 2016 @ 16:08:
Dag! Ik lees al lang mee, maar blijf toch met een paar beginnersvragen zitten. Zo langzamerhand worden die wat acuter omdat ik het idee heb dat het Qurrent-aanbod heel gunstig is. Ik hoop dat dat mag:
- hoe zit het met het geluidsniveau van de binnen-unit van bijvoorbeeld een ELGA? Is dat vergelijkbaar met een gewone HR-ketel van 10 jaar oud?
- de buiten-unit heeft een koudemiddelslang van maximaal 10 meter. Die wil ik graag achter de schuur plaatsen in verband met aanzicht en geluid, maar dat is dan zo maar 15 a 20 meter afhankelijk van hoe ik de slang precies kan leggen. Is dat een probleem?
- het huis heeft radiatoren uit de jaren 70, een aanvoertemperatuur van 40 graden zal vaak niet genoeg zijn. Hoe kom ik er achter of een ELGA dan toch een besparing oplevert?
- Waarom is het zo dat een warmtepomp het liefst geen hoge temperatuur levert? Het zou toch niet moeten uitmaken als de hoeveelheid geleverde energie hetzelfde is? Als het huis X energie nodig heeft, kan die komen uit veel water van lagere temperatuur of minder water van hogere temperatuur. Voor het huis maakt dat dat niet uit, denk ik, waarom voor een warmtepomp wel?

Een transmissie-berekening lijkt me een goed idee voor deze oude boerderij die meerdere malen verbouwd is waardoor niemand meer weet wat waar aan isolatie zit. Hoe vind ik iemand die dat betrouwbaar kan doen? Enig idee wat dat kost? Zou dit inderdaad de eerste stap moeten zijn? Zou ik hetzelfde bedrijf dan isolatie-advies moeten vragen, of wordt dat weer beter door anderen gedaan? Het huis staat in Ede en er is onduidelijkheid over het huidige gasverbruik omdat er 1 meter voor meerdere gebouwen wordt gebruikt. Het totale gasverbruik is echter de moeite: 11000 m3. Aan electra: 11000 kwh. Het voorjaar willen we zonne-panelen voor het huidige verbruik gaan leggen. Met een warmtepomp wordt dat nog wat meer, dat wil ik ook proberen in PV mee te nemen.

Is een Elga niet wat klein als je 11000 kuub gas verbruikt????
Een wp kan prima tot 55 graden(elga slechts 45), alleen gaat hij dan in verhouding meer stroom verbruiken omdat hij veel harder moet werken. Dan daalt de zogenaamde cop waarde, en die waarde is voor veel Tweakers hier heilig tot het liefst drie cijfers achter de komma...... Moet je gewoon niet naar luisteren haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ik denk dat er eerst wat aan dat gasverbruik gedaan moet worden.

Nu snap ik dat het een boerderij is. Als het dak vol ligt met PV dan snap ik dat er mogelijk een overschot is waarmee je iets wilt doen voor de verwarming.

Maar zou je niet eerst de isolatie als het kan fors verbeteren? Spuitpur erin!

Een warmtepomp verplaatst energie. Hoe dichter de gewenste temperatuur bij de brontemperatuur ligt hoe minder compressie er nodig is om de temperatuur op te krikken. Dus hoe minder kwartjes er in de machine moeten.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zondag 18 december 2016 @ 17:14:
[...]

Je draait een beetje door met je filosofieën en berekeningen.
Een wp op heel laag vermogen draaien maar wel een 50 watt pomp continu mee draaien, goed voor je cop die je zo belangrijk vind.
Zet dat ding gewoon aan voor een uur en laat hem dan gewoon paar uur uit als je toch zo weinig warmte verlies hebt
Als ik kan kiezen tussen 24*(100+50pomp)=3.6kWh en een continu temperatuur en daardoor maximum comfort, daar heb ik mijn verwarming tenslotte voor heb ik dat liever dan 12*(200+50pomp)=3kW. Die 0.6kW op een dag ben ik niet naar op zoek, ik zoek de meest constante temperatuur voor maximum comfort en daar hoort die super laag modulerende stand wat mij betreft bij. De mensen die wel op zoek zijn naar die laatste 0.6kWh bekopen dat met telkens een 'wolkje' voor hun verwarmingsafgiftesysteem, met name in voor- en naseizoen door (te) grote temperatuurschommelingen in de woonruimte.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2016 17:52 . Reden: Aanvulling gevolgen van (te) zuinig stoken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 18 december 2016 @ 14:52:
[...]

Maar is het bruikbaar! Hoeveel mensen kunnen hun huis warm houden met nog geen 0,8kW aan warmte? (COP 4)
Jij ook niet waarschijnlijk, vandaar de 22Hz minimaal.
SWW vraag heeft hier invloed op de Hz.
Rol-Co schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:26:
[...]

Ja die 22Hz wel inderdaad, maar ik bedoel eigenlijk dat de stille modus niets met de compressor doet, die kan namelijk al moduleren, de ventilator heeft 2 of 3 standen, meer niet.

Kan hij terug moduleren naar 100W ? Lijkt me erg laag, de ventilator neemt al een 50W gok ik. Een ecodan 5kW op het laagste is al een 400W!
Bruikbaar? Je hebt het antwoord zelf al gegeven een paar posts terug. Laag moduleren op +/-174W of 400W.

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 18-12-2016 17:44 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 17:38:
[...]

Als ik kan kiezen tussen 24*(100+50pomp)=3.6kWh en een continu temperatuur en daardoor maximum comfort, daar heb ik mijn verwarming tenslotte voor heb ik dat liever dan 12*(200+50pomp)=3kW. Die 0.6kW op een dag ben ik niet naar op zoek, ik zoek de meest constante temperatuur voor maximum comfort en daar hoort die super laag modulerende stand wat mij betreft bij.
Er is ook nog zoiets als geluid en defrost, dat wil je niet 24h. Ik heb liever dan de 12h op zijn laagst door een wat grotere wp te kiezen.
Verbruik boeit eigenlijk niet echt, beetje van het overschot, beetje kopen.... Peanuts tov gas.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 18 december 2016 @ 17:53:
[...]

Er is ook nog zoiets als geluid en defrost, dat wil je niet 24h. Ik heb liever dan de 12h op zijn laagst door een wat grotere wp te kiezen.
Verbruik boeit eigenlijk niet echt, beetje van het overschot, beetje kopen.... Peanuts tov gas.
De omstandigheden waar ik het over heb is begin en eind van stookseizoen, daar heb je al hoge temperaturen en niet veel geluid en defrosts naar mijn idee, ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BenEco schreef op zondag 18 december 2016 @ 17:40:
[...]

SWW vraag heeft hier invloed op de Hz.

[...]

Bruikbaar? Je hebt het antwoord zelf al gegeven een paar posts terug. Laag moduleren op +/-174W of 400W.
Ligt aan je afkoeling toch zeker? Op 0,8kW zou hij niks doen hier dus loopt hij alsnog op 400W continue :)
Ik heb niet voor niets een 7kW , ik vond de 5 eigenlijk net wat te klein vorig jaar, dat loopt bij kou bijna continue en dat wil ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 18 december 2016 @ 17:56:
[...]

Ligt aan je afkoeling toch zeker? Op 0,8kW zou hij niks doen hier dus loopt hij alsnog op 400W continue :)
Ik heb niet voor niets een 7kW , ik vond de 5 eigenlijk net wat te klein vorig jaar, dat loopt bij kou bijna continue en dat wil ik niet.
Continu is de aard van het beestje, de WP, waarbij hij optimaal presteert. Vergelijk goederenvervoer per schip of een vrachtwagen. Een schip is per ton veel goedkoper. Vrachtwagen is meer wat we gewend zijn van een gasgestookte ketel, aan - uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:39
jerh schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:40:
[...]

bij een bronboring voor de w/w warmtepomp hadden ze hier als uitgangspunt 2000 uur draaien voor verwarmen en 500 uur voor koelen.
Laat me raden, je praktijk ervaring is nog geen 50% van dit alles ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 17:38:
[...]

Als ik kan kiezen tussen 24*(100+50pomp)=3.6kWh en een continu temperatuur en daardoor maximum comfort, daar heb ik mijn verwarming tenslotte voor heb ik dat liever dan 12*(200+50pomp)=3kW. Die 0.6kW op een dag ben ik niet naar op zoek, ik zoek de meest constante temperatuur voor maximum comfort en daar hoort die super laag modulerende stand wat mij betreft bij. De mensen die wel op zoek zijn naar die laatste 0.6kWh bekopen dat met telkens een 'wolkje' voor hun verwarmingsafgiftesysteem, met name in voor- en naseizoen door (te) grote temperatuurschommelingen in de woonruimte.
Mijn slimme isense houd het wolken probleem ten alle tijden binnen de 0.5 graad. Wel of geen zon, wel of geen wind.
En graadje bij in kamer ook geen probleem. Moet jij nog maar eens voor elkaar zien te krijgen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-09 09:46

Met zoveel verbruik is ook het bespaar potentieel erg groot. Dus zou ik e.e.a. veel beter (laten?) uitzoeken.
Ik zou me maar niet blind staren op een gunstige aanbieding van een WP die waarschijnlijk veel te klein is. Een ELGA zal ongetwijfeld een besparing leveren, maar je laat zo ook erg veel besparing liggen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:11:
[...]

Mijn slimme isense houd het wolken probleem ten alle tijden binnen de 0.5 graad. Wel of geen zon, wel of geen wind.
En graadje bij in kamer ook geen probleem. Moet jij nog maar eens voor elkaar zien te krijgen
Bram-Bos heeft een iSense en krijgt het niet voor elkaar. Ik zelf moet het allemaal nog ervaren, probeer het in eerste instantie helemaal zonder ruimte thermostaat te doen, puur op WAR. Kamer op het noorden, dus geen zoninvloed. Het zou wat dat betreft haalbaar moeten zijn denk/hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 20:23
reneeke1970 schreef op zondag 18 december 2016 @ 17:19:
[...]

Is een Elga niet wat klein als je 11000 kuub gas verbruikt????
Een wp kan prima tot 55 graden(elga slechts 45), alleen gaat hij dan in verhouding meer stroom verbruiken omdat hij veel harder moet werken. Dan daalt de zogenaamde cop waarde, en die waarde is voor veel Tweakers hier heilig tot het liefst drie cijfers achter de komma...... Moet je gewoon niet naar luisteren haha
niet helemaal waar, ELGA installatiehandleiding stel het volgende:

De warmtepomp heeft een maximale retourtemperatuur van 45 °C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:11:
[...]

Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:15:
[...]

Bram-Bos heeft een iSense en krijgt het niet voor elkaar. Ik zelf moet het allemaal nog ervaren, probeer het in eerste instantie helemaal zonder ruimte thermostaat te doen, puur op WAR. Kamer op het noorden, dus geen zoninvloed. Het zou wat dat betreft haalbaar moeten zijn denk/hoop ik.
Gaat prima met een kleine continue draaiende WP met WAR, tenminste in mijn situatie.
Een ieder zijn huis /situatie/persoonlijke voorkeur is anders, de uiteindelijk gekozen toepassing voor CV/SWW ook.
en dus de uitkomst ook.
Nog even voor de beeldvorming, laatste 48 uur :P
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2zehsmr.jpg Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/fxcilv.jpg Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/71hbip.jpg

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:15:
[...]

Ook ik heb een Isense en bij mij houdt de Isense het keurig op een temperatuurvariatie van 0,2 graad.
Zonder WAR.

Op dit moment draait er bij mij een experimentje: alleen Isense op semi-WAR (RTC+stooklimiet = gebruik van buitentemp,) met stookinstelling volgens convector verwarming (ELGA niet in WAR-mode!!!en op beperkt vermogen) en ook nu blijft ie 0,2 graad gehandhaaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
jaari schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:12:
[...]

Met zoveel verbruik is ook het bespaar potentieel erg groot. Dus zou ik e.e.a. veel beter (laten?) uitzoeken.
Ik zou me maar niet blind staren op een gunstige aanbieding van een WP die waarschijnlijk veel te klein is. Een ELGA zal ongetwijfeld een besparing leveren, maar je laat zo ook erg veel besparing liggen.
Eens, maar als je 90% kunt scoren met een lage investering zou ik daar nu eerder voor kiezen en over een paar jaar, met doorontwikkelde systemen, voor een upgrade kiezen om die overige 10% ook te coveren tegen een, ws, lagere prijs dan je nu voor die grotere systemen neertelt, om ook die sporadisch voorkomende syberische kou aan te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-09 09:46
amarkest schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:41:
[...]

Eens, maar als je 90% kunt scoren met een lage investering zou ik daar nu eerder voor kiezen en over een paar jaar, met doorontwikkelde systemen, voor een upgrade kiezen om die overige 10% ook te coveren tegen een, ws, lagere prijs dan je nu voor die grotere systemen neertelt, om ook die sporadisch voorkomende syberische kou aan te kunnen.
Maar ik geloof niet dat een ELGA een 90% oplossing biedt voor een systeem wat 11000m3 gas per jaar vraagt en een HT verwarmingssysteem heeft. :+

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:02:
[...]

Continu is de aard van het beestje, de WP, waarbij hij optimaal presteert. Vergelijk goederenvervoer per schip of een vrachtwagen. Een schip is per ton veel goedkoper. Vrachtwagen is meer wat we gewend zijn van een gasgestookte ketel, aan - uit.
Je zegt het goed, je hangt nog teveel aan de gasketel. Al een wp? Heb je vvw?

@schip vrachtwagen
Maar als je 8 vrachtwagens nodig hebt bestel je toch ook geen schip omdat die efficienter is? Dan laat je 8 vrachtwagens komen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BenEco schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:26:
[...]

[...]

Gaat prima met een kleine continue draaiende WP met WAR, tenminste in mijn situatie.
Een ieder zijn huis /situatie/persoonlijke voorkeur is anders, de uiteindelijk gekozen toepassing voor CV/SWW ook.
en dus de uitkomst ook.
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Heb je iets grotere plaatjes voor me ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:48:
[...]

Je zegt het goed, je hangt nog teveel aan de gasketel. Al een wp? Heb je vvw?

@schip vrachtwagen
Maar als je 8 vrachtwagens nodig hebt bestel je toch ook geen schip omdat die efficienter is? Dan laat je 8 vrachtwagens komen. ;)
Misschien eens kijken wat er per schip vervoert wordt en dan kijken waarom dat niet per vrachtwagen vervoerd wordt. Van Bazel naar Rotterdam, niet van Rotterdam naar Dordrecht oid. Echt volume/massa en afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BenEco schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:26:
[...]

[...]

en dus de uitkomst ook.
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Gaat ook prima met een grote niet continue draaiende met WAR zonder ruimte thermostaat, continue tussen 21,5-22 in de kamer, incl 19 graden op de hele bovenverdieping en 20 in de badkamer. :)

Laatste 24-48 ah kijk maar hoeveel uur. :)
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amarkest schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:31:
[...]

Ook ik heb een Isense en bij mij houdt de Isense het keurig op een temperatuurvariatie van 0,2 graad.
Zonder WAR.

Op dit moment draait er bij mij een experimentje: alleen Isense op semi-WAR (RTC+stooklimiet = gebruik van buitentemp,) met stookinstelling volgens convector verwarming (ELGA niet in WAR-mode!!!en op beperkt vermogen) en ook nu blijft ie 0,2 graad gehandhaaft.
Voor de goede orde, ik ga af op wat ik lees en meen te begrijpen, als daar misverstanden door ontstaan hoor ik dat graag, ik ben nog een droogzwemmer en probeer te onderzoeken/begrijpen hoe ik het beste zou kunnen zwemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
jaari schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:47:
[...]

Maar ik geloof niet dat een ELGA een 90% oplossing biedt voor een systeem wat 11000m3 gas per jaar vraagt en een HT verwarmingssysteem heeft. :+
Eens, maar dan heb je het ws niet over "normale" woningen, maar over grotere ruimten/gebouwen/kantoren, waar dan ook weer andere financiele grootheden van toepassingen zijn. Kortom niet te vergelijken met toepassingen waar ELGA voor ontworpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

11000m3 en 11000kWh, dat is een factor 4 en 3 t.o.v. een gemiddeld gezin. Daar zul je ook evenredig veel verwarmingscapaciteit tegen over moeten zetten. Zit daar niet toevallig een hoeveelheid bedrijfsmatig gebruik bij, wat jij misschien wel/niet meer gaat verbruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:59:
[...]

Voor de goede orde, ik ga af op wat ik lees en meen te begrijpen, als daar misverstanden door ontstaan hoor ik dat graag, ik ben nog een droogzwemmer en probeer te onderzoeken/begrijpen hoe ik het beste zou kunnen zwemmen.
Ok, ook de bijdragen van geinterreseerden zijn natuurlijk vaak een verrijking van de topics, en leuk om te lezen, en gelukkig zitten er ook bijdragen tussen van mensen die de theorieen aan de praktijk kunnen toetsen, anders zou het allemaal wel errugg theoretisch worden. :+ 8) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Mijn gedachte achter de ELGA, of een vergelijkbare weinig-ingrijpende verbetering, is inderdaad om het later beter aan te pakken. Nu wonen er nog mijn schoonouders van bijna 80, die willen geen ingrijpende verbouwing, dus vloerverwarming zal er niet komen en ook geen te grote investeringen. Later, over 5 of 10 jaar wonen wij er waarschijnlijk en is er hopelijk ook geld voor een grotere modernisering. Overigens is die 11000 m3 het verbruik van de boerderij plus een drietal kleinere panden die ook deels bewoond worden en die allemaal hun eigen verwarmingsketel van een jaar of 10 oud hebben. Gezien de maat van de huizen en het stookgedrag lijkt het echter aannemelijk dat zo'n 2/3 van het totaal in het hoofdhuis wordt verstookt.

Jaga's ophangen is wellicht een goede optie. Zou dat veel uitmaken? Heeft iemand ervaringen met het verschil tussen ouderwetse radiatoren en jaga's?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 07:25
Janar schreef op zondag 18 december 2016 @ 08:08:
[...]

[...]

[...]

Ik heb afgelopen week navraag gedaan bij meerdere installateurs en een bestaande Hreco 36 lijkt niet te werken met Daikin Hybrid systeem. Klaarblijkelijk is het brandersysteem anders en zit er ook geen CV-pomp meer in de ketel maar bij de warmtepomp.

Ik heb zelf nog geen navraag gedaan bij Daikin en vertrouw dus op antwoorden van 2 installateurs(eentje schijnt navraag te hebben gedaan). Ik heb zelf een 2 maanden oude Intergas Hreco cv-ketel(nieuwbouwhuis) waardoor ik ook hoopte om Daikin Hybrid te gaan gebruiken.

Heeft iemand ook ervaring met een Ecodan warmtepomp met als back-up een cv-ketel?
Ik heb hier een Ecodan 7.5kw voor een vrijstaand huis 650m3 uit 1997.
CV ketel is draadloos gekoppeld aan de ecodan. Ketel komt bij zodra de ecodan de electrische elementen wil inschakelen. (klikaan klik uit module gebruikt)

Bij temperaturen rond het vriespunt word er nu in de ochtend +- 1m3 gas verstookt. en iets van 30 40kwh elec. :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

blauwemac schreef op zondag 18 december 2016 @ 19:08:
Mijn gedachte achter de ELGA, of een vergelijkbare weinig-ingrijpende verbetering, is inderdaad om het later beter aan te pakken. Nu wonen er nog mijn schoonouders van bijna 80, die willen geen ingrijpende verbouwing, dus vloerverwarming zal er niet komen en ook geen te grote investeringen. Later, over 5 of 10 jaar wonen wij er waarschijnlijk en is er hopelijk ook geld voor een grotere modernisering. Overigens is die 11000 m3 het verbruik van de boerderij plus een drietal kleinere panden die ook deels bewoond worden en die allemaal hun eigen verwarmingsketel van een jaar of 10 oud hebben. Gezien de maat van de huizen en het stookgedrag lijkt het echter aannemelijk dat zo'n 2/3 van het totaal in het hoofdhuis wordt verstookt.

Jaga's ophangen is wellicht een goede optie. Zou dat veel uitmaken? Heeft iemand ervaringen met het verschil tussen ouderwetse radiatoren en jaga's?
Wat betreft die jaga's. dat werkt prima vooral met fans erbij.
Echter zijn het van die echt oude gietijzeren lamel radiatoren waar we nu over praten?
Het schijnt dat die het ontzettend goed doen bij ltv. Iemand ervaring van zien, ipv horen zeggen?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest

Uberhaupt denken aan een WP, zonder aanpassing van het stookgedrag, verbeteren isolatie en LTV is paarlen voor de zwijnen gooien.
Laat je goed voorlichten door div. installateurs voor je een WP laat installeren.
Je zult iig per pand moeten inventariseren, denk ik. Want ieder huis heeft z'n eigen temperatuur-eigenschappen. Als je het zo opsplitst kun je je w.s. geen grote buil vallen.
Als je denkt dat je alles op orde hebt, stook dan eerst een poosje op LTV temperaturen, dan weet je of het haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Jaga's gebruik je als je met lage temperatuur gaat stoken. Overmaatse radiatoren (door isolatie overmaats geworden) kunnen ook prima voldoen bij 40 graden aanvoer.

40 graden aanvoer is voor een WP al het bereik waar je niet continue van afhankelijk wil zijn dan is gas niet duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Knowbody schreef op zondag 18 december 2016 @ 19:26:
Jaga's gebruik je als je met lage temperatuur gaat stoken. Overmaatse radiatoren (door isolatie overmaats geworden) kunnen ook prima voldoen bij 40 graden aanvoer.

40 graden aanvoer is voor een WP al het bereik waar je niet continue van afhankelijk wil zijn dan is gas niet duurder
Nou ja kijk eh..., een lekkere grote openhaard met hout van de straat kost nog minder, maar dan heb je toch schijt aan alle klimaatproblemen. Ok, dat kan ook, maar dan hoor je, denk ik op dit forum-topic niet thuis, of bedoelde je het anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Jaga claimt dat hun convectoren bij renovatie-woningen sowieso 13% (bij watertemp van meer dan 50 graden) tot 16% (bij watertemp lager dan 50 graden) zuiniger zijn dan paneelradiatoren. Iemand die dat kan uitleggen? Ik begrijp dat ze door een lage waterinhoud en laag gewicht in materiaal sneller opwarmen en afkoelen en dus voor minder over-shoot problemen e.d. zorgen, maar een goed afgestelde verwarming verwarmt een groot gedeelte van de dag toch juist gelijkmatig. Waar halen ze dan het voordeel? Ik begrijp wel dat LTV gunstiger is dan HTV, zowel bij HR ketels als bij warmtepompen, maar dat is weer wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-09 17:40

Een ELGA zet geen zoden aan de dijk met een dergelijk hoog verbruik (2/3 van 11000m3). 8)7 Uitgaande van die getallen heb je een 4-5x zo grote WP nodig om een aardige deuk te slaan in het gasverbruik.

11.000m3 is trouwens 100.000kWh aan warmte. Gewoon even voor perspectief hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ander perspectief: er wordt jaarlijks voor meer dan €5000 in de fik gestoken, dus er moet budget voor verbetering zijn (had iemand al isolatie gezegd?).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:57:
[...]

Gaat ook prima met een grote niet continue draaiende met WAR zonder ruimte thermostaat, continue tussen 21,5-22 in de kamer, incl 19 graden op de hele bovenverdieping en 20 in de badkamer. :)

Laatste 24-48 ah kijk maar hoeveel uur. :)
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
Mooie monitor, zou ik ook wel willen :) .
Alleen je kWh verbruik per dag is wat hoger door de 7kW WP, maakt wel minder draaiuren. >:)

[ Voor 8% gewijzigd door BenEco op 18-12-2016 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:51
Ik heb zelf eigenlijk ook zonder echt vooronderzoek of rekenwerk een warmtepomp aangeschaft, dit omdat ik ten eerste een overschot aan stroom heb en omdat het met de subsidie bijna gratis was dus waarom zou ik het dan niet doen. Eigenlijk ging ik er vanuit dat omdat ik alles had geïsoleerd het automatisch wel geschikt zou zijn voor mijn woning, naarmate ik verder door het topic ging werd me eigenlijk wel duidelijk dat dit niet alles zegt en dat elke woning anders kan zijn of anders is.

Ik heb de warmtepomp nu inmiddels 3 weken in gebruik en de 1e dagen schrok ik toch wel van het verbruik 40-55 kW per dag. Dit was mede omdat de pomp gewoon 24 uur per dag aan stond en het binnen 22 graden was terwijl het buiten gemiddeld -1.5 was. Na de 1e week heb ik een programma ingesteld op de afstandsbediening en de aanvoer temperatuur op max 35 gezet. Daarmee ging het verbruik 50-60% naar beneden zonder dat we op comfort hebben moeten inleveren (slapen onder een deken in de nacht, en 1 van ons werkt halve dagen). Later heb ik op de slaapkamers ook nog thermostaatkranen op de radiatoren gemonteerd.

Sinds de laatste aanpassingen zit ik op een gemiddeld verbruik per dag van 12kW.

Deze maand heb ik tot nu toe 6m3 gas gebruikt waar ik normaal 75m3 gas gebruikt zou hebben. Stroomverbruik is 362kW daar ik normaal 132kW verbruikt zou hebben.

Ik heb op dit moment dus 69m3 gas ingeruild voor 230kW. Dit is volgens mij geen goed teken maar aangezien ik mijn overschot gebruik nog wel rendabel

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Proton_ schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:01:
Ander perspectief: er wordt jaarlijks voor meer dan €5000 in de fik gestoken, dus er moet budget voor verbetering zijn (had iemand al isolatie gezegd?).
Ja had ik al gezegd maar is ook een dooddoener. De boerderij is geïsoleerd hoe goed is niet bekend. En het zijn nogal wat ruimtes dus wellicht is die 11000 m3 gas nog aardig netjes.

Een WP gaat pas zinvol zijn als er op LTV gestookt kan worden. Dus eigenlijk maximaal 35 aanvoer en dan mag dat vanaf -5 best een keer 40 graden zijn. Als je de tent dan niet warm kunt krijgen heeft een WP niet echt zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BenEco schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:02:
[...]

Alleen je kWh verbruik per dag is wat hoger door de 7kW WP, maakt wel minder draaiuren. >:)
Die monitor is niet zo speciaal, een kWh meter en een youless.....klaar.
Verbruik valt nog wel mee, ik had met 1 m3 gas mijn huis vandaag niet warm kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:11:
[...]

Die monitor is niet zo speciaal, een kWh meter en een youless.....klaar.
Verbruik valt nog wel mee, ik had met 1 m3 gas mijn huis vandaag niet warm kunnen houden.
Nee klopt, t.o.v. gas is het verbruik lachen.
Zal me eens verdiepen in de youless, gaat de data ook automatisch naar PVoutput?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BenEco schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:16:
[...]

Nee klopt, t.o.v. gas is het verbruik lachen.
Zal me eens verdiepen in de youless, gaat de data ook automatisch naar PVoutput?
Ja
Youless met pvoutput firmware, on en ofline te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-09 18:27
Janar schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:49:
[...]

Geld groeit me niet op mijn rug. Er vliegt al genoeg uit naar het nieuwe met allerlei onvoorziene uitgaven. Dus zo maar even geld uitgeven, is er niet bij. Ja, ik heb het geld beschikbaar voor een Daikin Hybrid en ja ik moet dan zeker concessies op andere zaken doen. Daarnaast moet ik ook weten hoe duur de ombouw wordt van mijn Jaga Strada radiatoren naar lage temperatuur en mogelijkheid tot koelen. Die kosten heb ik nog niet begroot.

Gas vind ik persoonlijk erg prettig koken(vind inductie niet per se fijner) en was ook wat betaalbaarder. En dit fornuis wordt gewoon geleverd. Over 10 jaar zien we wel verder.
Kan je in plaats van de radiatoren geen ltv vloer/wand verwarming maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Janar schreef op zondag 18 december 2016 @ 08:08:
[...]

[...]

[...]

Ik heb afgelopen week navraag gedaan bij meerdere installateurs en een bestaande Hreco 36 lijkt niet te werken met Daikin Hybrid systeem. Klaarblijkelijk is het brandersysteem anders en zit er ook geen CV-pomp meer in de ketel maar bij de warmtepomp.

Ik heb zelf nog geen navraag gedaan bij Daikin en vertrouw dus op antwoorden van 2 installateurs(eentje schijnt navraag te hebben gedaan). Ik heb zelf een 2 maanden oude Intergas Hreco cv-ketel(nieuwbouwhuis) waardoor ik ook hoopte om Daikin Hybrid te gaan gebruiken.

Heeft iemand ook ervaring met een Ecodan warmtepomp met als back-up een cv-ketel?
Ik laat het hele hybride voor wat het is en ga voor een 5 of 7.5 kw warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij pa heb ik nu een 9kw split + 28/32kw hybride opstelling gebouwd :) Mooie combi voor een groot huis waarbij het met een warmtepomp alleen door de grootte van het systeem en de opbouw niet lekker wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Knowbody schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:26:
[...]

Je geeft een te algemeen antwoord. Hier ging het om een pas opgeleverd huis met helaas een gewone HR ketel. Dat huis voldoet met de als het goed is geldende EPC waarde al gauw.
Een nieuwbouw woning wordt nog steeds berekend om te verwarmen, echter daar het beter zou wezen om het koel vermogen te bereken.

Een installateur maakt het niet uit of de cv ketel op 70 graden staat , als je het maar warm wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-08 20:15

Janar

Geen

Ramon_1984 schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:21:
[...]

Kan je in plaats van de radiatoren geen ltv vloer/wand verwarming maken?
Jaga Strada is dus klaarblijkelijk al LTV. Alleen voor assistentie met koelen, heb ik dus een aanpassing nodig. Maar het fijne ga ik uitzoeken. Vanaf Dinsdag heb ik vakantie dus naast klussen hopelijk nog wat tijd om meer uitzoekwerk te doen. Daarnaast hoop ik komende week nog 2 installateurs te ontvangen voor meer informatie.
Wodan89 schreef op zondag 18 december 2016 @ 19:09:
[...]

CV ketel is draadloos gekoppeld aan de ecodan. Ketel komt bij zodra de ecodan de electrische elementen wil inschakelen. (klikaan klik uit module gebruikt)

Bij temperaturen rond het vriespunt word er nu in de ochtend +- 1m3 gas verstookt. en iets van 30 40kwh elec. :)
Dat klinkt ook aardig interessant. Is het een beetje plug-and-play of moet er veel veranderd worden?

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Janar schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:46:
[...]

Jaga Strada is dus klaarblijkelijk al LTV. Alleen voor assistentie met koelen, heb ik dus een aanpassing nodig. Maar het fijne ga ik uitzoeken. Vanaf Dinsdag heb ik vakantie dus naast klussen hopelijk nog wat tijd om meer uitzoekwerk te doen. Daarnaast hoop ik komende week nog 2 installateurs te ontvangen voor meer informatie.

[...]

Dat klinkt ook aardig interessant. Is het een beetje plug-and-play of moet er veel veranderd worden?
YouTube: Productfilm SpeeTile wandverwarming WARP Systems bedoel ik eigenlijk. Zelf afsmeren leem ( leem stucen is zeer goed zelf te doen ) of laten afsmeren door een stukadoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Wodan89 schreef op zondag 18 december 2016 @ 19:09:
[...]

Slim bedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:50:
[...]

YouTube: Productfilm SpeeTile wandverwarming WARP Systems bedoel ik eigenlijk. Zelf afsmeren leem ( leem stucen is zeer goed zelf te doen ) of laten afsmeren door een stukadoor
Zeer weinig ruimteverlies, keerzijde weinig capaciteit door dunne leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Ramon_1984 schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:50:
[...]

Ik heb een nieuwbouwhuis, nog geen maand geleden opgeleverd. Dus voor mij lijkt mij dit systeem niet relevant. Mijn muren zijn net ook lekker glad gestuct dus daar ga ik niks meer aan doen.

ik heb al Jaga Strada op de eerste en zolderverdieping.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Janar schreef op zondag 18 december 2016 @ 22:10:
[...]

Ik heb een nieuwbouwhuis, nog geen maand geleden opgeleverd. Dus voor mij lijkt mij dit systeem niet relevant. Mijn muren zijn net ook lekker glad gestuct dus daar ga ik niks meer aan doen.

Dan is het in principe een uitgemaakte zaak, gewoon testen met de aanvoer T op 30-35C, en retour tunen naar dT 5C. Lukt het om het warm te krijgen en houden rond de -5C? Dan ben je er klaar voor.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BenEco schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:02:
[...]

De maandelijkse overzichten zullen hopelijk laten zien wat wijsheid is, veel draaiuren met gemiddeld lagere temperaturen of weinig draaiuren met iets hogere. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

crazyharrie schreef op zondag 18 december 2016 @ 22:16:
[...]

Dan is het in principe een uitgemaakte zaak, gewoon testen met de aanvoer T op 30-35C, en retour tunen naar dT 5C. Lukt het om het warm te krijgen en houden rond de -5C? Dan ben je er klaar voor.
Ik hoop daar morgen even tijd voor te hebben. Even zien of we de CV-ketel kunnen tunen, maar dat had tot nu toe nog geen prioriteit. Momenteel is het verbruik sky-high maar dat komt natuurlijk ook omdat het huis nog moet drogen(hoewel het ergste al is geweest, huis heeft al 3 maanden kunnen drogen en het stucwerk is onderhand ook al zeker 2 weken aan het drogen, alleen met schilderen komt nog een keer de grootste nattigheid). Maar ik weet dat de CV-ketel standaard op 70 graden staat ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Janar schreef op zondag 18 december 2016 @ 22:26:
[...]

Maar ik weet dat de CV-ketel standaard op 70 graden staat ingesteld.
Met dat soort instellingen door installateurs komen we er wel, die moet je om een adviesje vragen. Dit anno 2016. Snap jij het ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Janar schreef op zondag 18 december 2016 @ 22:26:
[...]

Ik hoop daar morgen even tijd voor te hebben. Even zien of we de CV-ketel kunnen tunen, maar dat had tot nu toe nog geen prioriteit. Momenteel is het verbruik sky-high maar dat komt natuurlijk ook omdat het huis nog moet drogen(hoewel het ergste al is geweest, huis heeft al 3 maanden kunnen drogen en het stucwerk is onderhand ook al zeker 2 weken aan het drogen, alleen met schilderen komt nog een keer de grootste nattigheid). Maar ik weet dat de CV-ketel standaard op 70 graden staat ingesteld.
Vochtige lucht verwarmen vreet energie, en een huis drogen kost tijd en veel ventileren.
Kan al met al een half jaar duren voordat het acceptabele vochtigheidsgraad heeft, dus testen heeft eigenlijk nog weinig zin denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 22:30:
[...]

Met dat soort instellingen door installateurs komen we er wel, die moet je om een adviesje vragen. Dit anno 2016. Snap jij het ?
De meeste mensen en ook installateurs hebben aardgas door de longen en olie door de aderen vloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Janar schreef op zondag 18 december 2016 @ 22:10:
[...]

Welke lengte?
Welke breedte?
Twin of gewone?

Let wel op, de jaga's voel je bijna geen warmte afgeven met 30 graden maar het warmt wel op, 35 graden voel je wel.
Ik heb hier 3 twins van 1 meter en een twin van 1m20 en op 1 na allemaal 21cm breed. Alles ruim overbemeten voor de kamers.
Op 70 graden zou het een sauna worden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
koevlaas2 schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:08:
[...]

Laat me raden, je praktijk ervaring is nog geen 50% van dit alles ?
vanaf 1 februrai ongeveer 568 uur, toen ben ik met meten begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
net mn OTGW aangesloten op de Laptop om 'm uit testen met mn werkloze HCTM. start goed op, maar na een paar seconden komt er een foutmelding op de HCTM : AANSLUITFOUT. wellicht logisch, want er hangt geen CV of WP aan.
Is er een installateurs-truc om de HCTM te laten denken dat er wel een CV of WP aan de OTGW hangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:51
amarkest schreef op maandag 19 december 2016 @ 00:16:
net mn OTGW aangesloten op de Laptop om 'm uit testen met mn werkloze HCTM. start goed op, maar na een paar seconden komt er een foutmelding op de HCTM : AANSLUITFOUT. wellicht logisch, want er hangt geen CV of WP aan.
Is er een installateurs-truc om de HCTM te laten denken dat er wel een CV of WP aan de OTGW hangt?
altijd doorlussen naar een cv of wp. OTGW is puur lezen / schrijven module, geeft zelf geen OT basis signalen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
BarryH schreef op maandag 19 december 2016 @ 08:53:
[...]

altijd doorlussen naar een cv of wp. OTGW is puur lezen / schrijven module, geeft zelf geen OT basis signalen
je bedoelt gewoon doorlusdraadje op X2-poorten vd OTGW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:51
amarkest schreef op maandag 19 december 2016 @ 09:16:
[...]

je bedoelt gewoon doorlusdraadje op X2-poorten vd OTGW?
denk het niet.
als je begint met een CV/WP aangesloten op een OT thermostaat moet je de OTGW daar gewoon tussen zetten.
vervolgens luistert de OTGW mee op de lijn en geeft data door.
een vervolgstap is om met de OTGW een commando aan de thermostaat te geven (b.v. doeltemperatuur naar 20 graden).

Wellicht is dit meer een onderwerp voor het OTGW topic.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 17:49
Nog meer wegen om warmte ergens uit te halen
http://www.hydreathermpipe.com/nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
crazyharrie schreef op zondag 18 december 2016 @ 22:32:
[...]

Vochtige lucht verwarmen vreet energie, en een huis drogen kost tijd en veel ventileren.
Kan al met al een half jaar duren voordat het acceptabele vochtigheidsgraad heeft, dus testen heeft eigenlijk nog weinig zin denk ik zo.
En dan de luchtvochtigheid in je woning in de gaten houden.

In heb 2 jaar in een nieuwbouw appartement gewoont, en luchtvochtigheid was daar 25%.
Echt niet lekker, en niet gezond voor je..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 13:54
ter voorbereiding op een WP wil ik mijn huidige stadsverwarming eens afknijpen naar lage temperatuur om te kijken hoe behagelijk het blijft met de bestaande infra. Hopelijk krijgen we nog wat nachtforstjes. Echter heb ik geen idee welke knoppen ik moet draaien. Er zitten twee "thermostaat"knoppen op de unit, maar welke waarvoor is, geen idee. Iemand suggesties.

Betreft deze unit: http://www.ds-service.nl/...euw/agh/danfossorion6.pdf

en de eneco handleiding: http://docplayer.nl/71490...onze-klanten-service.html

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-09 13:53
Grolsch schreef op zondag 18 december 2016 @ 09:29:
Een bekende van mij werkt zakelijk veel met alklima, hij gaat nu navragen wat dezelfde setup netto netto zou moeten kosten. Ik ben benieuwd :)
In navolging op bovenstaande.

Setje PUHZ-SHW112YHA + ERSC-VM2C

Goedkoopste set prijs in Spanje is € 4700,00 ( https://www.instaladorate...-shw112yha-ersc-vm2c.html )

Komt transport bij = +- 200 €

Maakt totaal € 4900,00

Ik kan nu in NL kopen voor € 100,00 extra, dus voor mij voldoende redenen om lekker in NL te kopen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Rol-Co schreef op zondag 18 december 2016 @ 22:37:
[...]

Welke lengte?
Welke breedte?
Twin of gewone?

Let wel op, de jaga's voel je bijna geen warmte afgeven met 30 graden maar het warmt wel op, 35 graden voel je wel.
Ik heb hier 3 twins van 1 meter en een twin van 1m20 en op 1 na allemaal 21cm breed. Alles ruim overbemeten voor de kamers.
Op 70 graden zou het een sauna worden. :)
Ik wilde net even kijken, maar dat heb ik toch nog vergeten. In onze woningmanual staat niks. Maar ik hou er rekening mee dat niet echt overbemeten is.

Overigens net de verwarmingsketel verlaagd naar 40 graden. Even zien of dat goed werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:29:
[...]

Goedkoopste set prijs in Spanje is € 4700,00 ( https://www.instaladorate...-shw112yha-ersc-vm2c.html )

Maakt totaal € 4900,00

Ik kan nu in NL kopen voor € 100,00 extra, dus voor mij voldoende redenen om lekker in NL te kopen.
Maw, de installatiebranche strijkstok is erg groot :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
koevlaas2 schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:33:
[...]

Maw, de installatiebranche strijkstok is erg groot :)
Wat je groot vindt, dit is blijkbaar netto netto inkoop zonder opslagen, normaal gesproken zet een installateur hier toch 10 á 20 % overheen, wat ze ook echt wel mogen hebben.

Het is van de zotte dat NL installateurs duurder moeten inkopen als waar de Spanjaarden voor verkopen.

Dus ik vind niet dat installateurs hier wat aan kunnen doen, dit is willekeur in prijsbeleid van Mitsubishi

[ Voor 23% gewijzigd door Grolsch op 19-12-2016 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:18
Ik heb momenteel een nefit hr32 hangen. Die knalt er cv water van 90 graden doorheen. Niet in te stellen :(

Is die ketel te combineren met een elga en werkt dat ook gezien het forse temperatuurverschil van beide warmtebronnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
jantje112 schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:39:
Ik heb momenteel een nefit hr32 hangen. Die knalt er cv water van 90 graden doorheen. Niet in te stellen :(

Is die ketel te combineren met een elga en werkt dat ook gezien het forse temperatuurverschil van beide warmtebronnen?
Ja, dit kan, echter je elga schakelt zichzelf uit als de retour boven de 42c komt.
Je kan natuurlijk ook de 2 thermostaten setup kiezen, die pas je cv laten draaien als je elga het niet redt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
@jantje112: Weet je zeker dat de watertemperatuur voor de verwearming niet is in te stellen? Bij mijn Nefit hr22 van 2000 gaat dat heel makkelijk. Heb jij niet ook rechts naast je reset-knop een klein plastic klepje zitten dat je eraf kunt klikken en waarachter je e.e.a. kunt instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:37:
[...]

Wat je groot vindt, dit is blijkbaar netto netto inkoop zonder opslagen, normaal gesproken zet een installateur hier toch 10 á 20 % overheen, wat ze ook echt wel mogen hebben.

Het is van de zotte dat NL installateurs duurder moeten inkopen als waar de Spanjaarden voor verkopen.

Dus ik vind niet dat installateurs hier wat aan kunnen doen, dit is willekeur in prijsbeleid van Mitsubishi
Ik neem aan dat je Alklima bedoelt ? Of betekent netto netto zonder opslagen, dat je hun inkoopfakturen gezien hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:46:
[...]

Ik neem aan dat je Alklima bedoelt ? Of betekent netto netto zonder opslagen, dat je hun inkoopfakturen gezien hebt ?
Alklima levert niet aan particulieren, daar zit altijd een installateur tussen. Alklima zal er wel iets aan verdienen (hoop ik voor hun) :+

Mijn contactpersoon zei dit "Dit is wel de uiterste prijs voor alklima. Daar zit voor ons echt geen ruimte in."

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 19-12-2016 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Ter indicatie: Ik heb zelf al wel eens geïnformeerd voor Fujitsu/General, daar kon bij de groothandel 20% af van de consumentenprijslijst voor een installateur. Met andere woorden geen vetpot, hoewel het vast beter gaat als je meer omzet of meer tegelijk koopt.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
20% valt nog mee, kben nu bezig met sanitair, daar gaat gewoon 50% af 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:51:
[...]

Alklima levert niet aan particulieren, daar zit altijd een installateur tussen. Alklima zal er wel iets aan verdienen (hoop ik voor hun) :+

Mijn contactpersoon zei dit "Dit is wel de uiterste prijs voor alklima. Daar zit voor ons echt geen ruimte in."
Develdonk heeft een tijdje terug een leuke verkorte financiele analyse van Alklima gemaakt, met hun marge marge hoef je geen medelijden te hebben, redelijk riant om het voorzichtig uit te drukken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Grolsch schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:53:
Ja het een of het ander scheelt nogal. Met sanitair meer geluk dus. Maar als je kijkt wat een gemiddelde cv-ketel bij warmteservice kost zakelijk inkoop, dan zijn de warmtepompen nog lang niet op dat niveau.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 11:31
Marges zijn inderdaad erg ruim. Maar velen betalen het netjes zonder blikken of blozen, dus kan men het ook vragen.

[ Voor 24% gewijzigd door Noord27 op 19-12-2016 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:02:
[...]

Marges zijn inderdaad erg ruim. Maar velen betalen het netjes zonder blikken of blozen, dus kan men het ook vragen.
Een (standaard) keuken kost € 2000,- aan materiaal en uren, de rest is winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 11:31
koevlaas2 schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:07:
[...]

Een (standaard) keuken kost € 2000,- aan materiaal en uren, de rest is winst.
Keuken zit grofweg 85% winst op onder aan de streep. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:08:
[...]
Keuken zit grofweg 85% winst op onder aan de streep. ;)
Ik ken mensen die hun keuken zelf gemaakt hebben, kostte geen drol.
Dit geldt voor wel meer zaken, maar ja je blijft aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:56:
[...]

Develdonk heeft een tijdje terug een leuke verkorte financiele analyse van Alklima gemaakt, met hun marge marge hoef je geen medelijden te hebben, redelijk riant om het voorzichtig uit te drukken,
Alkilma is een goed draaiend bedrijf inderdaad, kheb zo ook ff gechecked ;) Alhoewel 2014 een relatief slecht jaar was voor hun, 'Maar" 1mio verdiend in 2014 tov 3 mio in 2011.

Maar ff zonder gekkigheid, dat zegt natuurlijk niets, tis voor ons veel geld, maar ik kan hun omzet zo snel niet zien, maar zal ook wel 10mio + zijn, dus een rendement van 10% is goed, lang niet slecht, maar ook niet extreem veel.

Keuken inderdaad ook net gekocht, zit ook veel marge op ben ik achter gekomen :P 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:19:
[...]

Alkilma is een goed draaiend bedrijf inderdaad, kheb zo ook ff gechecked ;) Alhoewel 2014 een relatief slecht jaar was voor hun, 'Maar" 1mio verdiend in 2014 tov 3 mio in 2011.

Maar ff zonder gekkigheid, dat zegt natuurlijk niets, tis voor ons veel geld, maar ik kan hun omzet zo snel niet zien, maar zal ook wel 10mio + zijn, dus een rendement van 10% is goed, lang niet slecht, maar ook niet extreem veel.

Keuken inderdaad ook niet gekocht, zit ook veel marge op ben ik achter gekomen :P 8)
Rendement EV ? EV absoluut vor een relatief jong bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wat bedoel je hiermee hajeetje? EV = Eigen vermogen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Mooi toch dat ze geld verdienen? Dat is meestal wel noodzakelijk voor het voortbestaan van een bedrijf en voor het kunnen leveren van service.

Ik merk wel in mijn zakelijke omgeving dat het prijsbeleid begint te verschuiven naar goedkoper voor warmtepompen. Voorbeeld van een paar posts hierboven over Fujitsu/General met 20% standaard korting gaat nu als snel richting standaard 30-35% voor een installateur.

Hoe populairder de warmtepompen worden hoe sneller de prijzen ook zullen gaan dalen door meer aanbod op de markt van leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:23:
Wat bedoel je hiermee hajeetje? EV = Eigen vermogen :?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Nog snap ik je niet :? Wat wil je nu zeggen :? Dat alklima veel geld verdient omdat ze een jong bedrijf zijn :? Wat heeft EV met winst te maken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 10:02
Grolsch schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:29:
[...]

Nog snap ik je niet :? Wat wil je nu zeggen :? Dat alklima veel geld verdient omdat ze een jong bedrijf zijn :? Wat heeft EV met winst te maken :?
Eigen vermogen begin van het jaar + winst van de periode = nieuw eigen vermogen...
Ergo je winst pompen om je bedrijf uit te breiden/verbeteren/...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ja, wat wil je anders :? De winst is naar de overige reserves gegaan waardoor hun eigen vermogen verhoogd is :? Is nogal logisch, wat moeten ze anders :P

Ik neem aan dat het bij jullie ook zo werkt, salaris wordt gestort, en dat verhoogt je eigen vermogen :+

De bovenliggende holding doet een omzet van 53 mio met een winst van 2,25 mio, dat is nog geen 5% dus niet extreem ofzo.

Maar afijn, het is geen boekhoud topic hier, Alklima verdient geld, en dat is een gezonde gedachte.

Ik was wel benieuwd naar hun inkoopprijzen tov de inkoopprijzen van Spaanse webshops, want ik denk dat daar het grote gat in zit.

[ Voor 40% gewijzigd door Grolsch op 19-12-2016 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:18
koevlaas2 schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:42:
[...]

Ja, dit kan, echter je elga schakelt zichzelf uit als de retour boven de 42c komt.
Je kan natuurlijk ook de 2 thermostaten setup kiezen, die pas je cv laten draaien als je elga het niet redt.
Ok, maar bepaalt de Elga dan of de CV moet bijspringen? Op zich is het niet erg als de ketel af en toe eens aanspringt, maar als ik het systeem inregel op water van 45 graden en de CV ketel knalt er opeens 80 door..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 13:30
Geef even door waar die sanitair zaak met 50% korting zit, Ik wil een nieuwe Grohe Wc kopen maar die kan ik maar moeilijk vinden.
Grolsch schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:51:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 13:30
Geef even door waar die sanitair zaak zit, ik wil een nieuwe Grohe WC kopen maar die kan ik maar moeilijk voor een redelijke prijs vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Joris Jasper schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:52:
Geef even door waar die sanitair zaak zit, ik wil een nieuwe Grohe WC kopen maar die kan ik maar moeilijk voor een redelijke prijs vinden.

[...]
Volgens mij gaf Grolsch aan dat hij via een bevriende installateur inkocht. Dat zal jij niet kunnen. Duits sanitair probeer het even via Geizhals o.i.d.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 13:54
boot77 schreef op maandag 19 december 2016 @ 14:45:
ter voorbereiding op een WP wil ik mijn huidige stadsverwarming eens afknijpen naar lage temperatuur om te kijken hoe behagelijk het blijft met de bestaande infra. Hopelijk krijgen we nog wat nachtforstjes. Echter heb ik geen idee welke knoppen ik moet draaien. Er zitten twee "thermostaat"knoppen op de unit, maar welke waarvoor is, geen idee. Iemand suggesties.

Betreft deze unit: http://www.ds-service.nl/...euw/agh/danfossorion6.pdf

en de eneco handleiding: http://docplayer.nl/71490...onze-klanten-service.html
Mmm, het blijkt niet te kunnen de verwarming gaat rechtstreeks het systeem in en valt niet af te knijpen, jammer. Beide knoppen zijn voor het regelen van het tapwater.

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-09 13:36
Grolsch schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:29:
[...]

Maakt totaal € 4900,00

Ik wil dezelfde kopen! Maar voor 100 euro verschil mag hij ook uit NL komen.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
jantje112 schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:40:
[...]

Ok, maar bepaalt de Elga dan of de CV moet bijspringen? Op zich is het niet erg als de ketel af en toe eens aanspringt, maar als ik het systeem inregel op water van 45 graden en de CV ketel knalt er opeens 80 door..
Ja, klopt als je de ELGA doorverbind met je cv ketel, je kan dit ook weglaten of een schakelaar ertussen.
45c aanvoer is best heet en niet goed voor de COP, kan dit niet kouder ?

Pagina: 1 ... 118 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic