5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Zover ik weet (adhv hansdegit) wordt de Honeywell thermostaat niet gebruikt voor de regelstrategie. De Elga bepaalt die helemaal zelf aan de hand van de gemeten ruimtetemperatuur en actuele ruimte-setpoint.Ramon_1984 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:22:
[...]
Het probleem komt door de gewone huis tuin en keuken thermosstaat die samen werkt met een elga..
Honneywel thermosstaten zijn ontwikkeld voor een cv ketel, niet voor een warmtepomp.
Cv ketel kan niet lager dan 30 graden, daarom zal je weersafhanelijke thermosstaat niet verder terug gaan dan 29 graden.
Elga zou dus een eigen ontworpen thermosstaat moeten krijgen.
Beide worden via Opentherm doorgegeven.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ja, dat is ook zo.Proton_ schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:02:
[...]
Zover ik weet (adhv hansdegit) wordt de Honeywell thermostaat niet gebruikt voor de regelstrategie. De Elga bepaalt die helemaal zelf aan de hand van de gemeten ruimtetemperatuur en actuele ruimte-setpoint.
Beide worden via Opentherm doorgegeven.
Maar bij WAR wordt de setpoint uit de stooklijn gehaald, en dat zou moeten werken.
Overigens doet de iSense wel degelijk stooklijnen onder de 30˚C, zijn helemaal zelf in te stellen. Alleen jammer dat de Elga er te weinig mee doet.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Verwijderd
Die heb ik, maar je hebt wellicht zelf wel zo'n infrarood thermometer ? Zo'n ding van 10.00. Het gaat me om de globale verdeling over de vlakken, achter de komma interesseert het me niet.Ramon_1984 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:35:
[...]
Als je een thermografische camera hebt mag je komen meten
staat volgens mij ook in de handleiding:Bram-Bos schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:29:
[...]
(stooklijn wordt genegeerd door de Elga cq. de Elga krijgt de Toshiba er niet onder.
Behorende bij firmware versie 12.65
Begrenzing of gewenste aanvoertemperatuur CV-ketel tijdens verwarmingsbedrijf
Figuur 6: Stooklijnen radiatoren en vloerverwarming
Techneco ELGA warmtepomp 3.0 Installateurshandleiding versie 11.9
op pagina 9.
of bedoel je de stooklijn instelling van de kamerthermostaat?
pagina 13:
De Elga-regeling heeft de volgende gegevens nodig van de kamerthermostaat om te functioneren:
Representatieve gemeten ruimtetemperatuur
Gewenste ruimtetemperatuur
Wel of geen verwarmingsvraag
Alle andere instellingen pakt Elga niet op.
Ook andere OT opdrachten voor bv de CV-boiler worden niet doorgegeven, helaas want de Isense heeft een geweldige extra feature, nl een geheel programmeerbare boilerinstelling per 7-dagen met 6 schakelmomenten. De nachtverlaging voor de boiler wordt daarentegen wel doorgegeven, lijkt het, gelukkig.
NB Isense heeft ook nog een prachtige andere feature:
OTC + RT: Weersafhankelijk met invloed
van ruimtetemperatuur
[ Voor 5% gewijzigd door amarkest op 16-12-2016 14:47 ]
idd is natuurlijk uit te testen, heb helaas geen test-opstelling, maar wel heeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeel vrije tijd.Proton_ schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:01:
Zoiets lijkt me testbaar, maar bestaat oppervlaktespanning niet alleen tussen een vloeistof en een gas (en dus niet in een metalen warmtewisselaar)?
Verwijderd
Ja, zolang er geen vorst in de lucht is (Defrost) 1 van 24 uur.Bram-Bos schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:40:
[...]
Já! dat lijkt me mooi. Weet je hoeveel runs dat op een dag zijn?
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Ramon_1984 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:16:
[...]
Is het niet mogelijk dat bij zon de kamertermostaat de stooklijn beinvloed ?
Wij hebben tuin deuren op het zuid westen, als daar de zon even opkomt is het zo warm in de woonkamer
Als je de H-Generatie controller in de kamer hangt werkt die met de ingebouwde kamerthermostaat. Of de War intact blijft durf ik niet te zeggen.Theo schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:30:
[...]
Bij de pana kun je niet automatisch de stooklijn aanpassen. Je kan via de bedieningsunit de stooklijn bepalen, en op dezelfde bedieningsunit kun je de gehele stooklijn een paar graden naar boven of beneden verschuiven. Dit kan helemaal handmatig, als via het klokprogramma in de de unit. Er Is er is echter geen optie om de stooklijn aan te passen als gevolg van een input. de bedieningsunit heeft ook geen sensoren aan boord.
Enige optie die ik kan verzinnen is een microcontroller aan te sluiten op de knoppen van de bedieningsunit, en via die microcontroller 'handmatig' de stooklijn te verschuiven. Het is omslachtig, maar een andere manier is er met de Pana niet om automatisch, weerafhankelijk, de stooklijn te verschuiven.
[ Voor 13% gewijzigd door BenEco op 16-12-2016 15:12 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Werkt de WAR bij de nieuwe softwareversie V12.65 wel?amarkest schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:35:
[...]
staat volgens mij ook in de handleiding:
op pagina 9.
pagina 13:
De Elga-regeling heeft de volgende gegevens nodig van de kamerthermostaat om te functioneren:
Ook andere OT opdrachten voor bv de CV-boiler worden niet doorgegeven, helaas want de Isense heeft een geweldige extra feature, nl een geheel programmeerbare boilerinstelling per 7-dagen met 6 schakelmomenten. De nachtverlaging voor de boiler wordt daarentegen wel doorgegeven, lijkt het, gelukkig.
van ruimtetemperatuur
Of de vloer lekt warmte naar de kruipruimte.reneeke1970 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:57:
[...]
Degene die hier een koude vloer krijgen als wp paar uur niet draait kan alleen betekenen dat ze heel weinig massa hebben (dunne vloer ) , maar als dat zo is dan is hij ook weer heel snel warm met een klein beetje warm water.
Dus ik snap dat hele zon instraling probleem niet.
Bij mij is dat ook zo...daarom komt er een cocon onderdoor.
Een stooklijn zou niet dynamisch te veranderen moeten of mogen zijn. Het dynamische van het weer zit juist al als waarde in de stooklijn.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Zo ging ik ook te werk. Echter de Nefit ging steeds naar 38 als minimale waarde.Niek_ schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:59:
Zo CV-ketel qua CV-water op een max temperatuur gezet van 35 graden. Nu eens kijken of we de komende weken behaaglijk doorkomen, zou mooi zijn want dan is de overstap naar een L/W warmtepomp weer een stapje dichterbij
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Verwijderd
Tja, maar er zit ook dipswitch B2 op de Elga om weersafhankelijk te kunnen regelen, en dan zal hij toch echt ergens een stooklijn vandaan moeten halen. Manual geeft aan dat het kan, en dat de stooklijn van de HCTm wordt gebruikt.amarkest schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:35:
[...]
staat volgens mij ook in de handleiding:
op pagina 9.
pagina 13:
van ruimtetemperatuur
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Ja en nee, bij mij is ELGAv12.65/Toshiba eind januari geplaatst.Tomexergie schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:59:
[...]
Werkt de WAR bij de nieuwe softwareversie V12.65 wel?
eerst op RT met HCTM gedraaid daarna met Isense op RT en vervolgens op zowel HCTM als Isense (met en zonder ruimtecorrectie resp. OTC-RT, OTC) de ELGA-WAR aangestuurd. ELGA-WAR met Isense-OTC-RT leek het beste te werken, ware het dat ik met overshoots van 1 tot 1,5 graden te maken kreeg. (geen VV).
Zou kunnen dat de oorzaak hiervan lag in het gebruik van de interne Toshiba voeler ipv extra buitenvoeler.
Voorlopig draai ik nog ff op RT, bevalt me uitstekend. Geen overshoots en tempschommelingen van slechts 0,2 gr.
[ Voor 7% gewijzigd door amarkest op 16-12-2016 19:34 ]
Het moet worden de PUHZ-SHW112YHA + ERSC-VM2C.
Als ik mijn huiswerk goed gedaan heb is dit de Zubudan 11,2KW uitvoering 380 Volt uitvoering met een omkeerbare hydrobox binnenunit met koelfunctionaliteit. Graag hoor ik van jullie of dit klopt, of als ik iets mis.
Ik heb tot nu toe 2 websites waar ik deze zou kunnen bestellen:
https://www.instaladorate...-shw112yha-ersc-vm2c.html
4700,00 excl verzendkosten
http://tuclimatizaciononl...split-mitsubishi-electric
4799,00 excl. verzendkosten.
Nu is Spaans niet mijn hoofdtaal, cerveza en puta red ik me nog wel mee, maar daarmee houdt het op
Hoe kom ik achter de verzendkosten, hoe bestellen jullie dit, of hebben jullie betere alternatieven
Betalen via iDeal, CC, PayPal, wat is gebruikelijk
Volgens mij de juiste versie voor koelen en verwarmen idd.Grolsch schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 19:10:
Ik ben van plan om binnenkort definitief (binnen nu en 1 week) onze toekomstige WP te bestellen.
Als ik mijn huiswerk goed gedaan heb is dit de Zubudan 11,2KW uitvoering 380 Volt uitvoering met een omkeerbare hydrobox binnenunit met koelfunctionaliteit. Graag hoor ik van jullie of dit klopt, of als ik iets mis.
Nu is Spaans niet mijn hoofdtaal, cerveza en puta red ik me nog wel mee, maar daarmee houdt het op
Hoe kom ik achter de verzendkosten, hoe bestellen jullie dit, of hebben jullie betere alternatieven
Ik heb 'm bij Instaladora besteld en gewoon via iban geld overgemaakt, paar dagen later kreeg ik een spaans mailtje met 'betaald' erin. De rest is geschiedenis
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
ik heb de mijn besteld bij instaladoratermica de taal was voor mij geen probleem ik kan ook geen Spaans maar mijn vraag van Nederlands naar Spaans vertaald met translate en gemaild naar instaladoratermica werd altijd direct begrepen en kreeg altijd een goed antwoord.Grolsch schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 19:10:
Ik ben van plan om binnenkort definitief (binnen nu en 1 week) onze toekomstige WP te bestellen.
Zoek binnen instaladore eens op 'transporte Ecodan holanda', dld is dezelfde prijsGrolsch schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 19:25:
Hoe kom ik achter de verzendkosten van beide bedrijven en is bijv. Afleveren in Duitsland goedkoper(10 minuten rijden vanaf hier)
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)
CC = + 73 €
Betalen bij levering = + 513 €
@Koevlaas, Als ik die term invul zie ik inderdaad transportkosten naar NL
Maar als ik dat nou eens niet invul, dan staat er "Free Shipping"
Heb je ook 'RTC met (stooklijn)limiet' geprobeerd?amarkest schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 19:09:
[...]
Ja en nee, bij mij is ELGAv12.65/Toshiba eind januari geplaatst.
eerst op RT met HCTM gedraaid daarna met Isense op RT en vervolgens op zowel HCTM als Isense (met en zonder ruimtecorrectie resp. OTC-RT, OTC) de ELGA-WAR aangestuurd. ELGA-WAR met Isense-OTC-RT leek het beste te werken, ware het dat ik met overshoots van 1 tot 1,5 graden te maken kreeg. (geen VV).
Zou kunnen dat de oorzaak hiervan lag in het gebruik van de interne Toshiba voeler ipv extra buitenvoeler.
Voorlopig draai ik nog ff op RT, bevalt me uitstekend. Geen overshoots en tempschommelingen van slechts 0,2 gr.
En tot hoe laag kon je de Ta van de Elga aansturen met de stooklijn?
SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)
RTC met stooklijn limiet nog niet uitgeprobeerd, maar je triggert me om het nu direct te doen.Bram-Bos schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 20:23:
[...]
Heb je ook 'RTC met (stooklijn)limiet' geprobeerd?
Ik heb alleen nog geen aparte buitenvoeler, dus moet gebruik maken van de Toshibavoeler.
staat wel uit de wind, dus wellicht gaat dat goed. De Elga doet het er tenslotte ook mee.
Bij OTC-RT heb ik de tabellen gebruikt op pag. 25 (5.4 stooklijn voorbeeld). div. settings uitgeprobeerd.
Heb geen sensoren met digitale vastlegging, en heb de aanvoertemps van toen niet meer in beeld.
Maar, ik ga meteen aan de slag. Voordeel van de RTC met stooklimiet is nl dat ik de Elga-switches niet hoef te wijzigen, want de Isense krijgt keurig de buitentemp door van Elga.
ik zit alleen nog ff te dubben of ik voor radiator danwel convector settings had gekozen. Heb nl 2 Jagatempo's met DBE's in de woonkamer en 1 radtherm-radiator in de openkeuken. Zal ws wel voor convectoren gekozen hebben.
Gebruik gewoon maar die interne buitenvoeler. Die externe van Techneco is duur, en meet bij mij standaard 1.5 graden te hoog (t.o.v. mijn Netatmo).amarkest schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 21:05:
[...]
RTC met stooklijn limiet nog niet uitgeprobeerd, maar je triggert me om het nu direct te doen.
Ik heb alleen nog geen aparte buitenvoeler, dus moet gebruik maken van de Toshibavoeler.
staat wel uit de wind, dus wellicht gaat dat goed. De Elga doet het er tenslotte ook mee.
Bij OTC-RT heb ik de tabellen gebruikt op pag. 25 (5.4 stooklijn voorbeeld). div. settings uitgeprobeerd.
Heb geen sensoren met digitale vastlegging, en heb de aanvoertemps van toen niet meer in beeld.
Maar, ik ga meteen aan de slag. Voordeel van de RTC met stooklimiet is nl dat ik de Elga-switches niet hoef te wijzigen, want de Isense krijgt keurig de buitentemp door van Elga.
ik zit alleen nog ff te dubben of ik voor radiator danwel convector settings had gekozen. Heb nl 2 Jagatempo's met DBE's in de woonkamer en 1 radtherm-radiator in de openkeuken. Zal ws wel voor convectoren gekozen hebben.
Ik ben benieuwd. Ik denk dat Elga in RTC verder niks doet met OT-informatie (zoals gewenste aanvoer-CV). Ik zie hier op die Techneco pc trouwens wel dat het geregistreerd wordt...
Verwijderd
Bijv. om het 20C te krijgen hoh 10 Tb 5 heb ik nodig Ta 29 Tr 25 bij Tb -5 wordt dat 32 om 28
Bij een hoh 15 worden dat Tb 5 Ta 31 Tr 28 en bij Tb -5 35 om 32
Gemiddeld moet de T in het afgiftesysteem dus 2.5C tot 3.5C hoger liggen, bij hoh 15, om dezelfde vermogensafgifte te krijgen. Iemand enig idee wat e.e.a. voor de COP zou kunnen betekenen ?
Dit komt door de hysterese van 5K van de regelthermostaat van je ketel. Als je die op 35 zet, dan "mag" de temperatuur oplopen naar 40 eer de regeling de ketel uitschakelt.Knowbody schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 17:35:
[...]
Zo ging ik ook te werk. Echter de Nefit ging steeds naar 38 als minimale waarde.
Als je de temperatuur op 30 zet zal 35 het uitschakelpunt zijn.
Hier toevallig ook sinds vandaag de temperatuur op 35 gezet en de nachtverlaging naar 18.5 gezet, ipv van 17.
Ook heb ik direct de pomp een stand hoger gezet en de doorstroming over de radiatoren verhoogd.
Een kleinere dT verhoogd het vermogen van de radiatoren nog iets.
Dit is even een proef om de kijken of ik wat met een warmtepomp kan doen.
Vanaf 2017 word een Elga wel heel aantrekkelijk met €2300 subsidie, voor mij althans.
Waarschijnlijk ben ik dan met een paar honderd euro klaar
Ook als het niks scheelt in verbruik, dan nog is het een leuk hobby project
[ Voor 17% gewijzigd door Oxellaar op 16-12-2016 21:29 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Grolsch schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 20:16:
Paypal = 3,5% (171 euro)
CC = + 73 €
Betalen bij levering = + 513 €
@Koevlaas, Als ik die term invul zie ik inderdaad transportkosten naar NL
Maar als ik dat nou eens niet invul, dan staat er "Free Shipping"
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
www.nathan.be/uploads/public/83053500gNL_LWD.pdf pagina 23
Als ik een beetje verder zoek op R290 vs R410 is iedereen het er eigenlijk wel over eens dat het zo'n 10% beter scoort op efficientie, langer meegaat (smeermiddel is minder vochtgevoelig?), een GWP van 3 (vs 2000+ voor R410) heeft met als enige nadeel het brandgevaar. Voor een monobloc dat buiten staat lijkt me 1 kilo gas niet zo'n probleem - dat heeft een campinggasfles ook, en die staat binnen
Waarom is R290 niet populairder?
[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 16-12-2016 21:58 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Al dat WAR gedoe met Elga ben ik zat, ik heb het opgegeven. Toch maar alles op RT. Ik wil niet optimaliseren op de ruimte temperatuur , van mij ook wel +/- 0,5 C worden als de WP maar lange runs maakt op laag vermogen i.p.v. korte runs op 1000W. Minder geluid en hogere COP. Plat gezegd, eigenlijk de regeling slechter maken om de WP constanter te laten draaien. Met de extra sensor in een RC kastje(warmte traagheidskastje) op de Honeywell T lukt dat aardig met runs van 3 a 4 uur. Nu ben ik het RC aan het optimaliseren want visueel mooi is het niet. Als ik uit geexperimenteerd ben zal ik het kastje op het forum laten zien.Bram-Bos schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 20:23:
[...]
Heb je ook 'RTC met (stooklijn)limiet' geprobeerd?
Snap ik.Tomexergie schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 22:13:
[...]
Al dat WAR gedoe met Elga ben ik zat, ik heb het opgegeven. Toch maar alles op RT. Ik wil niet optimaliseren op de ruimte temperatuur , van mij ook wel +/- 0,5 C worden als de WP maar lange runs maakt op laag vermogen i.p.v. korte runs op 1000W. Minder geluid en hogere COP. Plat gezegd, eigenlijk de regeling slechter maken om de WP constanter te laten draaien. Met de extra sensor in een RC kastje(warmte traagheidskastje) op de Honeywell T lukt dat aardig met runs van 3 a 4 uur. Nu ben ik het RC aan het optimaliseren want visueel mooi is het niet. Als ik uit geexperimenteerd ben zal ik het kastje op het forum laten zien.
Maar begrijp ik het nu goed dat jouw ruimte-T een bandbreedte heeft van 1˚C door je RC-kastje?
hey das wel grappig. ik ben net mbhv de Isense weer een nieuw traject gestart. Bram-Bos herinnerde mij aan en optie v d Isense die ik wel gezien had, maar nog niet geprobeerd:Tomexergie schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 22:13:
[...]
Als ik uit geexperimenteerd ben zal ik het kastje op het forum laten zien.
regelstrategie op de Isense: RTC + limiet, maakt gebruik van de interne buitenvoeler van de ELGA/Toschiba.
Ik gebruik 'm nu zonder de Elga WAR-dipswitch omgezet te hebben. Stooklijnen op convector-settings gezet, dus nu ff een paar dagen niet aankomen en alleen maar kijken en voelen.
Gebruik je de timer (van de kabelbediening) om het setpoint te verhogen (overdag) en verlagen ('s nachts), of heb je de hele 24 uur dezelfde aanvoertemp ?Theo schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 08:47:
[...]
Mijn 5 KW Pana draait al weken continu super stabiel. Temperatuur in de huiskamer is al weken 20.5 graden, en de Pana is nog geen enkele keer gestopt of gepauzeerd. De modulatie is daarmee best heel erg goed op orde.
Ik gebruik een stooklijn voor de warmtepomp, en een losse aan/uit thermostaat in de huiskamer voor als het echt te warm zou worden in de huiskamer (>22 graden). Maar dit is enkel wanneer het buiten 15 graden is, en er veel zon is. Tot nu toe heeft de thermostaat enkel in het voorjaar ingegrepen, en in het begin van de herfst een paar keer. Maar dit zijn echt specifieke gevallen waar elke temperatuurregeling niet mee kan werken
Het heeft echter wel even wat tijd gekost om de juiste stooklijn te vinden voor mijn woning.
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Zo zit het niet, de Touch heeft nog steeds een band breedte van 0,5C. Maar tussen de ruimte temperatuur en de Touch zit er een fysisch RC filter dat het signaal dempt. Daardoor krijgt Elga een gedempt signaal aangeboden dat afwijkt van de echte ruimtetemperatuur. Elga gaat zich rustiger gedragen, de ruimte tempertuur kan grotere schommeling vertonen maar zal in een stabiele situatie binnen de bandbreedte van 0,5 C blijven.Bram-Bos schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 22:18:
[...]
Snap ik.
Maar begrijp ik het nu goed dat jouw ruimte-T een bandbreedte heeft van 1˚C door je RC-kastje?
Reden voor deze oplossing is dat er elektronisch niets afgesteld worden in de Elga en de Touch geeft alleen maar het setpoint en een gemeten temperatuur door. Mijn fysische filter werkt in ieder geval maar moet nog wel worden fijn getuned. Ik moet wachten op de periode dat de Elga lang op 50% zou moeten kunnen draaien Tb>8C
24/7 dezelfde stooklijn, ik gebruik geen nachtverlaging.hannibal2206 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 23:04:
[...]
Gebruik je de timer (van de kabelbediening) om het setpoint te verhogen (overdag) en verlagen ('s nachts), of heb je de hele 24 uur dezelfde aanvoertemp ?
Dat komt ook omdat ik met de zonnepanelen ongeveer 4.000 kwh aan overschot heb, en ik dat vermogen gebruik voor de warmtepomp. Ik kan wel proberen zuiniger te stoken met de warmtepomp, echter is de winst zo klein ( met 8 cent per kwh terugleververgoeding) dat ik gewoon ga voor comfort en gemak.
7400 Wp op het dak
Verwijderd
Heb je al een indicatie van je kWh consumptie t.o.v. je oude situatie met naar ik aanneem nachtverlaging en gas ? Ik verwacht nauwelijks/geen meerverbruik n.a.v. diverse onderzoeksrapporten waarbij een analyse van verschillend stookgedrag nauwelijks/niet tot een andere energierekening laat zien.Theo schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 10:43:
[...]
24/7 dezelfde stooklijn, ik gebruik geen nachtverlaging.
Dat komt ook omdat ik met de zonnepanelen ongeveer 4.000 kwh aan overschot heb, en ik dat vermogen gebruik voor de warmtepomp. Ik kan wel proberen zuiniger te stoken met de warmtepomp, echter is de winst zo klein ( met 8 cent per kwh terugleververgoeding) dat ik gewoon ga voor comfort en gemak.
Ik denk dat dat onderzoek gelijk heeft, gisteren niet thuis dus 1.5 graad naar beneden, verschil 6 kWh minder die dag.Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 11:43:
[...]
Heb je al een indicatie van je kWh consumptie t.o.v. je oude situatie met naar ik aanneem nachtverlaging en gas ? Ik verwacht nauwelijks/geen meerverbruik n.a.v. diverse onderzoeksrapporten waarbij een analyse van verschillend stookgedrag nauwelijks/niet tot een andere energierekening laat zien.
Vanaf thuis komst moest ie weer terug naar oorspronkelijke temperatuur en hop 5 kWh extra, oftewel.....
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Zonder echt meten had je de illusie gehad dat je 'goed bezig' was geweest. Maar dit is de realiteit. Mooie observatie, de massa v.d. woning dient weer opgewarmd te worden om het gewenste comfort niveau te krijgen. In een zware gietijzeren pan kun je ook niet gelijk braden, de massa zal eerst op temperatuur moeten komen.reneeke1970 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 12:02:
[...]
Ik denk dat dat onderzoek gelijk heeft, gisteren niet thuis dus 1.5 graad naar beneden, verschil 6 kWh minder die dag.
Vanaf thuis komst moest ie weer terug naar oorspronkelijke temperatuur en hop 5 kWh extra, oftewel.....
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2016 12:37 ]
Voor 2017 toch een interessante optie hoor. €838,50 Qurrent korting en €2300,- subsidie.
Standaard wordt er een all-inn prijs afgegeven van €4650,- inclusief installeren. Maar 2 maanden geleden liet de lokale installateur op de offerte €4425,- zien. Dat was voordat ik bekend was met de inkoopactie en de lokale installateur blijkt ook nog eens dezelfde te zijn die door Qurrent aangeraden wordt.
Je kan alleen met behoud van de cvketel iets met de Elga en hij levert geen SWW.
Dan heb je minder gasverbruik (relatief duur per m3) en veel meer stroom (leuk met pv overschot).
Heb je weinig/geen ltv dan kan je nog eens investeren
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Verwijderd
Gaswarmte 0,08 per kWhSpeedy-Andre schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 13:11:
Wat is interessant ...
Je kan alleen met behoud van de cvketel iets met de Elga en hij levert geen SWW.
Dan heb je minder gasverbruik (relatief duur per m3) en veel meer stroom (leuk met pv overschot).
WPwarmte 0,045 per kWh, inkoop 0,18 : COP=4 = 0,045
indien PV-overschot
WPwarmte 0,015 per kWh, kostprijs 0,06 : COP=4 = 0,015
Klein puntje nog, het schijnt nogal wat CO2 reductie tot gevolg te hebben. Misschien niet geheel onbelangrijk
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2016 13:40 ]
Met de 2e tuclima. Kkon ik in het engels mailen, zij vroegen voor transportkosten 3 maandengeleden ik dacht €195,- succes.Grolsch schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 19:10:
Voor iedereen ligt de berekening anders. De WP zou hier rond de 4 jaar terug verdient zijn met deze korting en subsidie. We zitten er aan te denken om de subsidie die we terug gaan krijgen in PV te stoppen.Speedy-Andre schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 13:11:
Wat is interessant ...
En natuurlijk speelt CO2 reductie mee. Ook dat verschilt voor iedereen hoeveel.
[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 17-12-2016 14:10 ]
Helemaal mee eens. Met propaan kun je zelfs DHW maken van 65C boven legionella. Een liter propaan vloeistof komt wel vrij als gas als, maar dat is de aardgas ook. Het enige verschil is het Mol gewicht C3H8, zwaarder dan lucht dus het zakt naar beneden. In mijn boot (en campers ook) heb ik butaan met hetzelfde probleem . Daarvoor een gasdetector. Maar voor een buiten unit behoeft het helemaal geen probleem te zijn ook niet voor ammoniak. Wat we op de keukenplank hebben staan ; wasbenzine, thinner, ammonia enz mag allemaal wel.Proton_ schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 21:57:
Ik vind een monobloc met R290 (propaan) met een COP van 3 bij -10.
www.nathan.be/uploads/public/83053500gNL_LWD.pdf pagina 23
Als ik een beetje verder zoek op R290 vs R410 is iedereen het er eigenlijk wel over eens dat het zo'n 10% beter scoort op efficientie, langer meegaat (smeermiddel is minder vochtgevoelig?), een GWP van 3 (vs 2000+ voor R410) heeft met als enige nadeel het brandgevaar. Voor een monobloc dat buiten staat lijkt me 1 kilo gas niet zo'n probleem - dat heeft een campinggasfles ook, en die staat binnen
Waarom is R290 niet populairder?
Daikin heeft R32 ontwikkeld met lage GWP. Dat is vrij gegeven en kan door concurrenten worden gebruikt.
Als ik naar het LN-p h diagram kijk dan moet de compressor voor butaan ook ongeveer 1:6 doen. R410A lijkt dus uitwisselbaar met Butaan.
In eerdere reacties heb ik me ook al afgevraagd waarom nog steeds R410A met GWP 2000.
Kun je de bestaande systemen ook met propaan of R32 vullen?
Nee, dat kan niet zomaar. R32 geeft een iets hogere persgas temperatuur dan R410a en een iets ander drukverloop.Tomexergie schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:15:
hela
[...]
In eerdere reacties heb ik me ook al afgevraagd waarom nog steeds R410A met GWP 2000.
Kun je de bestaande systemen ook met propaan of R32 vullen?
Ook heeft een R32 systeem minder vulling in gewicht nodig dan R410a.
R290 kan sowieso niet, want het vereist een andere smeerolie, namelijk minerale alkylbenzeenolie.
R32 en R410a gebruiken polyolester olie
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Helemaal mee eens, ELGA is een hele goeie WP-instap, zeker voor die netto prijs. En je hoeft zelf niet te installeren, das ook mooi meegenomen.Noord27 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:02:
[...]
Voor iedereen ligt de berekening anders. De WP zou hier rond de 4 jaar terug verdient zijn met deze korting en subsidie. We zitten er aan te denken om de subsidie die we terug gaan krijgen in PV te stoppen.
En natuurlijk speelt CO2 reductie mee. Ook dat verschilt voor iedereen hoeveel.
Ik heb ook nog steeds mn fantastische en zuinige Remeha Callente voor SWW en voor die zeer sporadisch voorkomende lage temperaturen. Tot nog toe heeft ELGA het dit jaar vrijwel alleen gedaan (4-7gr regeling er af gehaald!!) Over een paar jaar kijk ik wel 's naar een uitbreiding van de WP-installatie, voorlopig bespaar ik +90% op mn gasverbruik tbv huisverwarming.Lijkt me toch een aardige bijdrage aan de CO2-reductie, en het lijkt erop dat de (gedeeltelijk gratis) windtegoeden van Qurrent het stroomverbruik (1500kw) van de ELGA gaan coveren.
Goed bezig die Qurrent.
De besparing ten opzichte van gas is lastig te zeggen. Ik heb mijn huis vorig jaar mei gekocht. Hiervoor was bekend dat het gasgebruik van de vorige bewoners 3300 m3/jaar was. Een schatting was dat 3.000 m3 voor verwarming werd gebruikt.Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 11:43:
[...]
Heb je al een indicatie van je kWh consumptie t.o.v. je oude situatie met naar ik aanneem nachtverlaging en gas ? Ik verwacht nauwelijks/geen meerverbruik n.a.v. diverse onderzoeksrapporten waarbij een analyse van verschillend stookgedrag nauwelijks/niet tot een andere energierekening laat zien.
Ik heb het huis vrij snel geïsoleerd, zonnepanelen geplaatst en een warmtepomp geinstalleerd. Hierdoor heb ik geen data over het gasgebruik met het huis geïsoleerd.
Het is een vrijstaand huis uit ongeveer 1930 van 150 m2, verdeeld over twee verdiepingen.
7400 Wp op het dak
Verwijderd
En red je dat met die 4000kWh overschot ? Als dat zo is, dan zou je isolatie (3000-2000)/3000=33.3% warmteverliesbeperking moeten hebben bewerkstelligd, er vanuitgaande dat die 3300 en 300 klopten, 10% SWW van het totaal is redelijk aan de lage kant.Theo schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 16:35:
[...]
De besparing ten opzichte van gas is lastig te zeggen. Ik heb mijn huis vorig jaar mei gekocht. Hiervoor was bekend dat het gasgebruik van de vorige bewoners 3300 m3/jaar was. Een schatting was dat 3.000 m3 voor verwarming werd gebruikt.
Ik heb het huis vrij snel geïsoleerd, zonnepanelen geplaatst en een warmtepomp geinstalleerd. Hierdoor heb ik geen data over het gasgebruik met het huis geïsoleerd.
Het is een vrijstaand huis uit ongeveer 1930 van 150 m2, verdeeld over twee verdiepingen.
Heel veel dingen heb ik op aannames moeten baseren. Enig feit is dat de vorige bewoners 3300 m3 gas gebruikten met 4 personen. Ik heb gen idee van hun stookprofiel.Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 17:51:
[...]
En red je dat met die 4000kWh overschot ? Als dat zo is, dan zou je isolatie (3000-2000)/3000=33.3% warmteverliesbeperking moeten hebben bewerkstelligd, er vanuitgaande dat die 3300 en 300 klopten, 10% SWW van het totaal is redelijk aan de lage kant.
Ik heb de spouw laten isoleren. (130 m2 6cm dik EPS HR++ parels), een zoldervloer geisoleersd (30m2 met 20cm glaswol), het dakbeschot in de kast geisoleerd (5m2 met 12 cm glaswol), 2m2 aan enkel glas voor dubbel vervangen, balansventilatie met wtw aangelegd en kieren in kozijnen gedicht. In theorie zou dit ongeveer 40 to 50 procent aan gas moeten besparen, waarmee ik uit zou komen op een gasgebruik van 1500 tot 1800 m3 per jaar voor verwarmen. Maar dit is enkel theorie... Ik heb in dit huis nooit met gas verwarmd, dus ik heb echt geen enkel idee van praktijkcijfers.
Kijk ik momenteel naar het enrgieverbruik van de warmtepomp, de buitentemperatuur en de specs van de pomp dan kom ik uit op een warmteverlies in huis van rond de 220w/K, ofwel 5.3Kwh per dag per graaddag aan warmteverlies.
Met 2800 graaddagen per jaar is dit ongeveer 15.000 Kwh per jaar, ofwel 1850 m3 gas per jaar voor verwarmen.
Ik lijk voor dit jaar aardig uit te komen met het energieverbruik, het lijkt er zelfs op dat ik ongeveer 500 kwh over ga houden dit jaar....
7400 Wp op het dak
Verwijderd
Wat is de capaciteit van je WP ?
Ramon_1984 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 08:29:
[...]
Kan de warmtepomp naast een bestaande intergas hr eco worden aangesloten?
mgroen81 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 08:31:
[...]
[...]
[...]
Als ik het goed heb kunnen bijna alle WPen samen met bestaande ketels samenwerken.
Ik heb afgelopen week navraag gedaan bij meerdere installateurs en een bestaande Hreco 36 lijkt niet te werken met Daikin Hybrid systeem. Klaarblijkelijk is het brandersysteem anders en zit er ook geen CV-pomp meer in de ketel maar bij de warmtepomp.Knowbody schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:54:
[...]
Ik heb ook onderzocht de huidige ketel te blijven gebruiken.
De meerprijs van de Daikin hybrid is zo laag dan kies ik voor afscheid nemen van een nog goede ketel en te kiezen voor deze combi die uiteraard als huwelijk helemaal geoptimaliseerd is.
Ik heb zelf nog geen navraag gedaan bij Daikin en vertrouw dus op antwoorden van 2 installateurs(eentje schijnt navraag te hebben gedaan). Ik heb zelf een 2 maanden oude Intergas Hreco cv-ketel(nieuwbouwhuis) waardoor ik ook hoopte om Daikin Hybrid te gaan gebruiken.
Heeft iemand ook ervaring met een Ecodan warmtepomp met als back-up een cv-ketel?
Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro
De meesten met een ecodan gebruiken geen cv-ketel meer.Janar schreef op zondag 18 december 2016 @ 08:08:
[...]
Heeft iemand ook ervaring met een Ecodan warmtepomp met als back-up een cv-ketel?
Maar je kan de ecodan sturen zoals je wilt.
Ik gebruik hier domoticz en melcloud wifi voor. (thnx Albert)
Hetzelfde doe je met de cvketel sturing.
Laat alles in een buffervat uitkomen, dat vergemakkelijkt de sturing. (flow errors voorkomen, maar hangt een prijskaartje aan)
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-12-2016 08:25 ]
Ik heb inmiddels een tweetal Panasonic 5Kw Monobloc pompen en ben nu aan het kijken hoe ik die het beste samen kan aansluiten. Mijn basis is het de manier waarop dit in het schema op warmtepompweetjes wordt aangegeven (zie onderstaand). Nu staat in dit schema 1 pomp en heb ik er twee.
Mijn eerste pomp wil ik dus volgens dit schema aansluiten. De tweede pomp die ik erbij zet kan ik volgens mij op drie manieren aansluiten. Nu ben ik nieuwsgierig welke van mijn drie opties jullie het beste lijkt. In onderstaand schema heb ik voor elk van de drie opties de aanvoer- en retouraansluitpunten aangegeven.

Optie 1: A1 aanvoer en R1 retour
Dit is vrij eenvoudig toe te passen en hier zitten volgens mij ook niet zoveel risico's aan. Ik gebruikt de tweede pomp om het vat sneller warm te krijgen waardoor de eerste pomp sneller uit zal slaan wanneer er geen warmtevraag meer is.
Optie 2: A2 aanvoer en R2 retour
Deze optie had ik eerst in gedachten maar ik begon later te twijfelen toen ik las over de defrosts van de pompen. Stel dat 1 van 2 pompen in een defrost het proces omkeert (of zelfs beide) is dan in deze opzet dan een probleem? Of juist niet en is dit idd de meest ideale opstelling?
Optie 3: A3 aanvoer en R3 retour
Hier zet ik de tweede pomp parallel op het primaire systeem. Deze overweeg ik eigenlijk alleen omdat je zonder buffer met twee pompen ook een soortgelijke opzet zou krijgen volgens mij.
Volgens mij is optie 2 de beste, en daarna optie1. In die beide setups zou de tweede pomp in een deel van de gevallen gewoon uit kunnen staan en wanneer hij wel aanstaat het systeem ondersteunen.
Ben benieuwd wat jullie visie is en of ik ook nog opties over het hoofd gezien heb!
Neem een ElgaJanar schreef op zondag 18 december 2016 @ 08:08:
[...]
[...]
[...]
Ik heb afgelopen week navraag gedaan bij meerdere installateurs en een bestaande Hreco 36 lijkt niet te werken met Daikin Hybrid systeem. Klaarblijkelijk is het brandersysteem anders en zit er ook geen CV-pomp meer in de ketel maar bij de warmtepomp.
Ik heb zelf nog geen navraag gedaan bij Daikin en vertrouw dus op antwoorden van 2 installateurs(eentje schijnt navraag te hebben gedaan). Ik heb zelf een 2 maanden oude Intergas Hreco cv-ketel(nieuwbouwhuis) waardoor ik ook hoopte om Daikin Hybrid te gaan gebruiken.
Niet iedereen heeft genoeg aan een 5kW, zeker niet incl sww. Dus ecodan is de betere optie voor hem.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dan wordt het voor mij voorlopig niet interessant.AUijtdehaag schreef op zondag 18 december 2016 @ 08:17:
[...]
De meesten met een ecodan gebruiken geen cv-ketel meer.![]()
Maar je kan de ecodan sturen zoals je wilt.
Ik gebruik hier domoticz en melcloud wifi voor. (thnx Albert)
Hetzelfde doe je met de cvketel sturing.
Laat alles in een buffervat uitkomen, dat vergemakkelijkt de sturing. (flow errors voorkomen, maar hangt een prijskaartje aan)
Ik werd eigenlijk getriggerd door de Qurrent aanbieding, maar ging al verder zoeken naar andere goede betaalbare opties.
Dat blijft gewoon een sterke deal, bijna niet te verbeteren. Maar ik was van de Daikin Hybrid meer gecharmeerd, zeker ook vanwege 8 kW en een technisch elegantere oplossing(wel minder flexibel dus). Volgende week hoop ik wel te horen of het financieel interessant wordt om toch eventueel voor de Daikin te kiezen.
Ik heb ervoor gekozen om te blijven koken met gas dus die gasaansluiting blijft voorlopig nog wel.
Mijn investeringsplan moet rendabel zijn voor 10 jaar. Dat is de Elga zeer zeker en de Daikin nog een beetje twijfelachtig naast de hogere investering. Na 10 jaar vermoed ik dat de ontwikkelingen al weer veel verder is dan nu.
Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro
Beide WP's direct op het buffervat (optie 1) is het eenvoudigste en dan kan je verschillende temperatuur settings gebruiken om 2e pas bij lagere temperatuur mee te laten verwarmen met zelfde WA-stooklijn, eventueel kun je transportpomp van afgifte groep ook volledig op de buffer zetten. Maar belangrijk blijft of je voldoende afgifte mogelijkheden van voldoende omvang/groepen hebt om ook het vermogen bij lage temperatuur met kleine dT af te geven. Je kan eventueel 2e WP ook nog gaan schakelen op buffertemperatuur als indicatie of meer vermogen gewenst is via externe controler aansluitpinnen, maar hang dan wel een bimetaal KSD301 schakelaar parallel in de buitenunit als extra vorstbeschermingIndustryofcool schreef op zondag 18 december 2016 @ 09:00:
Hallo allemaal,
Ik heb inmiddels een tweetal Panasonic 5Kw Monobloc pompen en ben nu aan het kijken hoe ik die het beste samen kan aansluiten. Mijn basis is het de manier waarop dit in het schema op warmtepompweetjes wordt aangegeven (zie onderstaand). Nu staat in dit schema 1 pomp en heb ik er twee.
Mijn eerste pomp wil ik dus volgens dit schema aansluiten. De tweede pomp die ik erbij zet kan ik volgens mij op drie manieren aansluiten. Nu ben ik nieuwsgierig welke van mijn drie opties jullie het beste lijkt. In onderstaand schema heb ik voor elk van de drie opties de aanvoer- en retouraansluitpunten aangegeven.
[afbeelding]
Optie 1: A1 aanvoer en R1 retour
Dit is vrij eenvoudig toe te passen en hier zitten volgens mij ook niet zoveel risico's aan. Ik gebruikt de tweede pomp om het vat sneller warm te krijgen waardoor de eerste pomp sneller uit zal slaan wanneer er geen warmtevraag meer is.
Optie 2: A2 aanvoer en R2 retour
Deze optie had ik eerst in gedachten maar ik begon later te twijfelen toen ik las over de defrosts van de pompen. Stel dat 1 van 2 pompen in een defrost het proces omkeert (of zelfs beide) is dan in deze opzet dan een probleem? Of juist niet en is dit idd de meest ideale opstelling?
Optie 3: A3 aanvoer en R3 retour
Hier zet ik de tweede pomp parallel op het primaire systeem. Deze overweeg ik eigenlijk alleen omdat je zonder buffer met twee pompen ook een soortgelijke opzet zou krijgen volgens mij.
Volgens mij is optie 2 de beste, en daarna optie1. In die beide setups zou de tweede pomp in een deel van de gevallen gewoon uit kunnen staan en wanneer hij wel aanstaat het systeem ondersteunen.
Ben benieuwd wat jullie visie is en of ik ook nog opties over het hoofd gezien heb!
Vanaf buffer tot A2/R2 tot buffer heb je een stuk leiding nodig met meer dan voldoende binnendiameter (>25mm ID) nodig voor minimaal 30ltr/min zodat het niet gaat ruisen, te weinig flow geeft een te grote dT en kan invloed hebben op de WA-regeling
Een 9kW met produktiedatum augustus 2016 wil nog wel een tijd met dT=10 draaien zonder terug te schakelen in deellast, iets wat ik met mijn 6kW's (van mei 2016) geheel niet lukt, ik kom niet eens over dT>6C als ik de flow knijp, dan schakelt WP gewoon terug in deellast binnen enkele minuten, voor een eerder produktiedatum meen ik een iets ander gedrag gezien te hebben, Voor de 5kW's vraag andere hier.
Edit: Bij optie 2 vergeet niet de terugslagkleppen in de retour van de WP's
[ Voor 1% gewijzigd door Domba op 18-12-2016 10:47 . Reden: bedoelde R2 ipv R3, produktiedatum 6kW toegevoegd ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
In een hybrid situatie heb je al gauw genoeg.Rol-Co schreef op zondag 18 december 2016 @ 09:22:
[...]
Niet iedereen heeft genoeg aan een 5kW, zeker niet incl sww. Dus ecodan is de betere optie voor hem.
En SWW is uiteraard dan het probleem ook niet
Koken op gas? Geen ervaring met inductie? Is zoveel prettiger en veiliger!Janar schreef op zondag 18 december 2016 @ 09:31:
[...]
Dan wordt het voor mij voorlopig niet interessant.
Ik werd eigenlijk getriggerd door de Qurrent aanbieding, maar ging al verder zoeken naar andere goede betaalbare opties.
[...]
Dat blijft gewoon een sterke deal, bijna niet te verbeteren. Maar ik was van de Daikin Hybrid meer gecharmeerd, zeker ook vanwege 8 kW en een technisch elegantere oplossing(wel minder flexibel dus). Volgende week hoop ik wel te horen of het financieel interessant wordt om toch eventueel voor de Daikin te kiezen.
Ik heb ervoor gekozen om te blijven koken met gas dus die gasaansluiting blijft voorlopig nog wel.
Mijn investeringsplan moet rendabel zijn voor 10 jaar. Dat is de Elga zeer zeker en de Daikin nog een beetje twijfelachtig naast de hogere investering. Na 10 jaar vermoed ik dat de ontwikkelingen al weer veel verder is dan nu.
Verkoop je nieuw ketel en neem de hybrid !
Weet je hoe lang een tvt is voor nieuwe pannen......Knowbody schreef op zondag 18 december 2016 @ 10:19:
[...]
Koken op gas? Geen ervaring met inductie? Is zoveel prettiger en veiliger!
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Wanneer kun je met een 5kW niet uit ? Een gemiddeld gezin volgens gaslicht.com 3-personen verbruikt 1500, 4 personen 1700 en 5 personen 1900m3. Elke persoon extra resulteert in 200m3 extra gas wat dan sww zou moeten zijn, ze zullen echter waarschijnlijk ook in een gemiddeld iets groter huis wonen naar ik aanneem. Er moet dus respectievelijk 12.000, 13.600 en 15.200kWh geproduceerd worden. Bij een WP van 5kW resulteert dat in 2.400, 2.720 en 3.040 uren. Ik meen gelezen te hebben, kan het zo niet terug vinden helaas, dat het 'standaard aantal draaiuren' bij onze omgevingstemperaturen ongeveer 2.600uur zou zijn. Het 3 persoonsgezin zou er mee uit kunnen en het 4 en 5 persoonsgezin komt respectievelijk (2720-2600)/2720=4.4 en 15.8% te kort aan capaciteit bij de 'standaard aantal draaiuren'. Gezien de relatief kleine marges zou iets meer draaiuren e.e.a. op moeten kunnen vangen lijkt me. Waar ga ik met mijn aannames de mist in ?Rol-Co schreef op zondag 18 december 2016 @ 09:22:
[...]
Verwijderd
Alles hangt ook met alles samen, het is allemaal niet zo simpel kennelijk. Technische levensduur van pannen is dan wel weer heel lang, moet je de sterftetabellen er weer bij pakken om te kijken of je dat zelf allemaal wel gaat mee maken.reneeke1970 schreef op zondag 18 december 2016 @ 10:39:
[...]
Weet je hoe lang een tvt is voor nieuwe pannen......
Tja dat is dan wel het laatste dat ik mee zou wegen.reneeke1970 schreef op zondag 18 december 2016 @ 10:39:
[...]
Weet je hoe lang een tvt is voor nieuwe pannen......
Mijn pannen waren nog mooi recht van onderen en konden zo op de plaat.
In een ideaal warmtepomp huis wel ja maar die hebben de meeste niet, dus heb je aan 5kW niet voldoende om het met de sub zero temperaturen ook lekker warm te houden, 1 dagje zal wel gaan maar een weekje achtereen -5 ?Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 10:55:
[...]
Wanneer kun je met een 5kW niet uit ? Een gemiddeld gezin volgens gaslicht.com 3-personen verbruikt 1500, 4 personen 1700 en 5 personen 1900m3. Elke persoon extra resulteert in 200m3 extra gas wat dan sww zou moeten zijn, ze zullen echter waarschijnlijk ook in een gemiddeld iets groter huis wonen naar ik aanneem. Er moet dus respectievelijk 12.000, 13.600 en 15.200kWh geproduceerd worden. Bij een WP van 5kW resulteert dat in 2.400, 2.720 en 3.040 uren. Ik meen gelezen te hebben, kan het zo niet terug vinden helaas, dat het 'standaard aantal draaiuren' bij onze omgevingstemperaturen ongeveer 2.600uur zou zijn. Het 3 persoonsgezin zou er mee uit kunnen en het 4 en 5 persoonsgezin komt respectievelijk (2720-2600)/2720=4.4 en 15.8% te kort aan capaciteit bij de 'standaard aantal draaiuren'. Gezien de relatief kleine marges zou iets meer draaiuren e.e.a. op moeten kunnen vangen lijkt me. Waar ga ik met mijn aannames de mist in ?
Hangt van temperatuur af, maar een halve tot hele kW per dag is normaal. Bij vorst nog meer want dan gaat ook pomp draaienjoostmaas schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:18:
Twee vragen over de Panasonic 5kW: weet iemand wat de laagst mogelijke modulatie is? Is dit orde grootte 20%? En wat is het standby verbruik, dus zonder dat de pomp aan staat? Dit ook in verband tussen de keuze 1 of 2 WP's in te zetten.
1 PVoutput . Dongen NB
Je geeft een te algemeen antwoord. Hier ging het om een pas opgeleverd huis met helaas een gewone HR ketel. Dat huis voldoet met de als het goed is geldende EPC waarde al gauw.Rol-Co schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:11:
[...]
In een ideaal warmtepomp huis wel ja maar die hebben de meeste niet, dus heb je aan 5kW niet voldoende om het met de sub zero temperaturen ook lekker warm te houden, 1 dagje zal wel gaan maar een weekje achtereen -5 ?
Wat ik van internet info begreep is dat je een halve mm niet ziet, als ze paar keer op gas hebben gestaan zijn ze feitelijk krom ,dus met nieuwe keuken oke, maar nu omwisselen en 250 euro pannen, nee laat maar. Is weer bijna drie jaar vast recht....Knowbody schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:05:
[...]
Tja dat is dan wel het laatste dat ik mee zou wegen.
Mijn pannen waren nog mooi recht van onderen en konden zo op de plaat.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Warmteverlies volgens mindergas.nl is in mijn geval, jaren 70 woning en niet geisoleerd 0.592m3/graaddag wat 4.736kWh/graaddag betekend. Tussen stookgrens en -5 is 23C. Dus 23*4.736=108.9kWh welke per 24h geproduceerd dient te worden. Per uur 4.54kWh. Let wel dit is jaren 70 en niet geisoleerd, veel beroerder zul je het niet tegenkomen. Overigens in 12 jaar tijd zijn er 31 dagen dat het kouder dan -4 a -5 is. Dat weekje lijkt dus bij ons 'nooit' voor te komen.Rol-Co schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:11:
[...]
In een ideaal warmtepomp huis wel ja maar die hebben de meeste niet, dus heb je aan 5kW niet voldoende om het met de sub zero temperaturen ook lekker warm te houden, 1 dagje zal wel gaan maar een weekje achtereen -5 ?
ik heb een nageisoleerde jaren 70 woning (min of meer vrijstaand) met ca.600m3 inhoud/180m2 vloer.Knowbody schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:26:
[...]
Je geeft een te algemeen antwoord. Hier ging het om een pas opgeleverd huis met helaas een gewone HR ketel. Dat huis voldoet met de als het goed is geldende EPC waarde al gauw.
gasgebruik was 1500 m3 (na zonneboiler). nu ca.3000-3100 elga (zonder 4graden beveiliging + 250m3 gas. dit is incl. koken.
bij mij is de elga tot ca. 0graden sterk genoeg. daaronder moet de hrketel erbij.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Mijne staat nog op stille mode en de geschatte 4.5 kW was voldoende om bij -8 gewoon op 21 graden te houden.Knowbody schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:26:
[...]
Je geeft een te algemeen antwoord. Hier ging het om een pas opgeleverd huis met helaas een gewone HR ketel. Dat huis voldoet met de als het goed is geldende EPC waarde al gauw.
Voorheen 15 kuub gas op zulke dagen
1 PVoutput . Dongen NB
Epc zegt weinig over het warmte afgifte systeem, als dat ingesteld is op een 28kW cv met 70 graden water temperatuur heb je kleine radiatoren ivm de EPC waarde maar dat werkt natuurlijk voor geen meter op een Wp met 35 graden. (En dat is al hoog voor een wp)Knowbody schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:26:
[...]
Kom je rond 0 heb je ook veel defrosts en daalt het vermogen van een Wp erg snel, zaak is dat hij het dan op een lage stand ook bij kan houden ipv een hoge stand waar hij vaak invriest door de hoge luchtsnelheid.
Dan heb ik het nog niet eens over geluid op het volle vermogen.
Verwijderd
Die 'stille mode' beperkt de vermogensafgifte, ik kan echter nergens vinden met hoeveel% er beperkt wordt. Weet jij dat toevallig ? En wat is het laagste verbruik tijdens draaien v.d. WP wat je hebt gezien, met andere woorden hoeveel denk je dat deze terugmoduleert ?reneeke1970 schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:30:
[...]
Mijne staat nog op stille mode en de geschatte 4.5 kW was voldoende om bij -8 gewoon op 21 graden te houden.
Geld groeit me niet op mijn rug. Er vliegt al genoeg uit naar het nieuwe met allerlei onvoorziene uitgaven. Dus zo maar even geld uitgeven, is er niet bij. Ja, ik heb het geld beschikbaar voor een Daikin Hybrid en ja ik moet dan zeker concessies op andere zaken doen. Daarnaast moet ik ook weten hoe duur de ombouw wordt van mijn Jaga Strada radiatoren naar lage temperatuur en mogelijkheid tot koelen. Die kosten heb ik nog niet begroot.Knowbody schreef op zondag 18 december 2016 @ 10:19:
[...]
Koken op gas? Geen ervaring met inductie? Is zoveel prettiger en veiliger!
Gas vind ik persoonlijk erg prettig koken(vind inductie niet per se fijner) en was ook wat betaalbaarder. En dit fornuis wordt gewoon geleverd. Over 10 jaar zien we wel verder.
Verwijderd
5kW bij 0C is voldoende, indien e.e.a. optimaal zou zijn 24h continu draaien met een COP=4, wat niet zo is, verlies je dus 24*5kW=120kWh per 18graaddagen, 6,67kWh wat weer overeen zou kunnen komen met 0,833m3/graaddag. Vergeleken met mijn 0.592 * 180/120=0.888. Je woning doet het dus 6.7% beter per m2. De COP's en daarmee de geproduceerde kWh's zijn in meerdere of mindere mate onbetrouwbaar, alleen bedoeld om even een gevoel voor de verhoudingen te krijgen.BarryH schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:30:
[...]
ik heb een nageisoleerde jaren 70 woning (min of meer vrijstaand) met ca.600m3 inhoud/180m2 vloer.
gasgebruik was 1500 m3 (na zonneboiler). nu ca.3000-3100 elga (zonder 4graden beveiliging + 250m3 gas. dit is incl. koken.
bij mij is de elga tot ca. 0graden sterk genoeg. daaronder moet de hrketel erbij.
Rol-Co schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:11:
[...]
Heb de Panasonic standaard op stille modus 3 staan (minimaal 15Hz en maximaal 59Hz), in normaal bedrijf minimaal 15Hz en maximaal 85Hz. De afgelopen periode met temperaturen onder het vriespunt lekker 21/22 graden in huis, bij vorst 1x per 60 - 90 minuten een defrost maar door buffervat verneem je hier qua comfort niks van, mocht het nog kouder worden dan geeft een standaard ingebouwd 3kW element extra ondersteuning bij defrosts.Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:37:
[...]
Die 'stille mode' beperkt de vermogensafgifte, ik kan echter nergens vinden met hoeveel% er beperkt wordt. Weet jij dat toevallig ? En wat is het laagste verbruik tijdens draaien v.d. WP wat je hebt gezien, met andere woorden hoeveel denk je dat deze terugmoduleert ?
[ Voor 17% gewijzigd door BenEco op 18-12-2016 11:56 ]
Jaga strada is lage temperatuur geschikt. Werkt prima op 28- 32 graden. Met koelen zal je een ventilator nodig hebben dus DBE of zelfbouw.Janar schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:49:
[...]
Geld groeit me niet op mijn rug. Er vliegt al genoeg uit naar het nieuwe met allerlei onvoorziene uitgaven. Dus zo maar even geld uitgeven, is er niet bij. Ja, ik heb het geld beschikbaar voor een Daikin Hybrid en ja ik moet dan zeker concessies op andere zaken doen. Daarnaast moet ik ook weten hoe duur de ombouw wordt van mijn Jaga Strada radiatoren naar lage temperatuur en mogelijkheid tot koelen. Die kosten heb ik nog niet begroot.
Gas vind ik persoonlijk erg prettig koken(vind inductie niet per se fijner) en was ook wat betaalbaarder. En dit fornuis wordt gewoon geleverd. Over 10 jaar zien we wel verder.
Verwijderd
Kan/Mag ik 15Hz lezen als 15/85*0.985=174W ?BenEco schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:52:
[...]
[...]
Heb de Panasonic op stille modus 3 staan (minimaal 15Hz en maximaal 59Hz), in normaal bedrijf minimaal 15Hz en maximaal 85Hz. De afgelopen periode met temperaturen redelijk onder het vriespunt lekker 21/22 graden in huis, bij vorst 1x per 60 - 90 minuten een defrost maar door buffervat verneem je hier qua comfort niks van, mocht het nog kouder worden dan geeft een standaard ingebouwd 3kW element extra ondersteuning bij defrosts.
bij 15Hz zit die rond de 100W, op dit moment 22Hz en 360W.Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:57:
[...]
Kan/Mag ik 15Hz lezen als 15/85*0.985=174W ?
59 Hz is toch zo goed als maximaal denk ik? 52Hz is hier 100% maar hij kan ook harder dan 100% heb ik gezien.BenEco schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:52:
[...]
[...]
Heb de Panasonic standaard op stille modus 3 staan (minimaal 15Hz en maximaal 59Hz), in normaal bedrijf minimaal 15Hz en maximaal 85Hz. De afgelopen periode met temperaturen onder het vriespunt lekker 21/22 graden in huis, bij vorst 1x per 60 - 90 minuten een defrost maar door buffervat verneem je hier qua comfort niks van, mocht het nog kouder worden dan geeft een standaard ingebouwd 3kW element extra ondersteuning bij defrosts.
Is stille modus niet alleen de ventilator, minder lucht verplaatsing, dus minder warmte uit de lucht en iets lager vermogen maar wel stiller. De compressor gaat niet minder hoog gok ik als dat max 59Hz is.
Volgens onderstaande picture zou het wel de frequentie van de compressor zijn.Rol-Co schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:04:
[...]
59 Hz is toch zo goed als maximaal denk ik? 52Hz is hier 100% maar hij kan ook harder dan 100% heb ik gezien.
Is stille modus niet alleen de ventilator, minder lucht verplaatsing, dus minder warmte uit de lucht en iets lager vermogen maar wel stiller. De compressor gaat niet minder hoog gok ik als dat max 59Hz is.
De ventilator heeft ook een maximale begrenzing in stille modus.

[ Voor 10% gewijzigd door BenEco op 18-12-2016 12:25 ]
Wat een vreemde reactie over wat er niet op je rug groeit....;)Janar schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:49:
[...]
Geld groeit me niet op mijn rug. Er vliegt al genoeg uit naar het nieuwe met allerlei onvoorziene uitgaven. Dus zo maar even geld uitgeven, is er niet bij. Ja, ik heb het geld beschikbaar voor een Daikin Hybrid en ja ik moet dan zeker concessies op andere zaken doen. Daarnaast moet ik ook weten hoe duur de ombouw wordt van mijn Jaga Strada radiatoren naar lage temperatuur en mogelijkheid tot koelen. Die kosten heb ik nog niet begroot.
Je investeert toch eventueel in een WP systeem om juist geld over te houden. Mits je nieuwe huis uiteraard is voorzien van PV en LTV.
Heb je de Jaga's op de slaapkamers of heb je geen vloerverwarming beneden?
In de praktijk wordt er nauwelijks gestookt op slaapkamers in huizen die recentelijk zijn gebouwd. Ik zou me daar niet te druk over maken. Als het echt winter is dan gaat de aanvoertemperatuur sowieso omhoog en krijgt een standaard radiator het al warm. Ook met 40 graden.
Anno 2016 wordt er helemaal niet gerekend met 70 graden welke idioot zou dat doen.
Verwijderd
Wat moet je gestudeerd hebben om daar 'chocola van te kunnen maken' ? Maar van waardes van 100W wordt ik echt heel blij. Dat suggereert dat je 400W, bij COP=4, zou kunnen produceren zonder aan-uit gedrag ? WP gaat aan bij begin stookseizoen en stopt aan het eind. Kan het me eigenlijk niet voorstellen, lijkt te mooi om waar te zijn en dat zal dan ook wel zo zijn.BenEco schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:02:
[...]
bij 15Hz zit die rond de 100W, op dit moment 22Hz en 360W.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2016 12:39 ]
Geen idee wat de relatie tussen de waardes en opleiding isVerwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:15:
[...]
Wat moet je gestudeerd hebben om dit soort relaties te begrijpen ? Maar van waardes van 100W als wordt ik echt heel blij.
Ja die 22Hz wel inderdaad, maar ik bedoel eigenlijk dat de stille modus niets met de compressor doet, die kan namelijk al moduleren, de ventilator heeft 2 of 3 standen, meer niet.BenEco schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:10:
[...]
Volgens onderstaande picture zou het wel de frequentie van de compressor zijn:
[afbeelding]
Kan hij terug moduleren naar 100W ? Lijkt me erg laag, de ventilator neemt al een 50W gok ik. Een ecodan 5kW op het laagste is al een 400W!
Alle idioten die cv radiatoren verkopenKnowbody schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:11:
[...]
Anno 2016 wordt er helemaal niet gerekend met 70 graden welke idioot zou dat doen.
Trieste zaak als LTV de toekomst is.Rol-Co schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:29:
[...]
Alle idioten die cv radiatoren verkopencv gaat altijd uit van vermogen op 70 graden, ook anno 2016 ja.
Hoewel .... de meesten wonen in een stad....captatienetten en stadsverarming zijn HTV
Ik denk teveel vanuit een plattelandsinstelling; )
Heb al eens een testje gedaan door hem tijdens vorst na een defrost van de stille modus op normale modus te zetten en dan gaat die van max. 59Hz door naar max.85Hz in het getoonde scherm.Rol-Co schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:26:
[...]
Ja die 22Hz wel inderdaad, maar ik bedoel eigenlijk dat de stille modus niets met de compressor doet, die kan namelijk al moduleren, de ventilator heeft 2 of 3 standen, meer niet.
Kan hij terug moduleren naar 100W ? Lijkt me erg laag, de ventilator neemt al een 50W gok ik. Een ecodan 5kW op het laagste is al een 400W!
Heb een tijdje geleden gepost wat de WP doet bij 15Hz, dacht rond de 100W maar misschien heeft hajeetje wel gelijk met zijn berekening en is het meer.
Edit: even terug gezocht in November gepost, 330W bij 21Hz, 360W bij 22Hz en 384W bij 23Hz.dus verkeerd gedacht bij de 15Hz, dit zal hoger zijn maar heb dit nog niet uitgelezen.
(in theorie 150W bij 15Hz gezien de 3 eerder uitgelezen waardes, +/-30W per Hz.)
[ Voor 15% gewijzigd door BenEco op 18-12-2016 12:58 ]
bij een bronboring voor de w/w warmtepomp hadden ze hier als uitgangspunt 2000 uur draaien voor verwarmen en 500 uur voor koelen.Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 10:55:
[...]
Wanneer kun je met een 5kW niet uit ? Een gemiddeld gezin volgens gaslicht.com 3-personen verbruikt 1500, 4 personen 1700 en 5 personen 1900m3. Elke persoon extra resulteert in 200m3 extra gas wat dan sww zou moeten zijn, ze zullen echter waarschijnlijk ook in een gemiddeld iets groter huis wonen naar ik aanneem. Er moet dus respectievelijk 12.000, 13.600 en 15.200kWh geproduceerd worden. Bij een WP van 5kW resulteert dat in 2.400, 2.720 en 3.040 uren. Ik meen gelezen te hebben, kan het zo niet terug vinden helaas, dat het 'standaard aantal draaiuren' bij onze omgevingstemperaturen ongeveer 2.600uur zou zijn. Het 3 persoonsgezin zou er mee uit kunnen en het 4 en 5 persoonsgezin komt respectievelijk (2720-2600)/2720=4.4 en 15.8% te kort aan capaciteit bij de 'standaard aantal draaiuren'. Gezien de relatief kleine marges zou iets meer draaiuren e.e.a. op moeten kunnen vangen lijkt me. Waar ga ik met mijn aannames de mist in ?
[ Voor 100% gewijzigd door Knowbody op 18-12-2016 14:50 ]
Verwijderd
Dan zou het bij 59Hz 1770 en bij 85Hz 2550 zijn, lineair lijkt de relatie tussen Hz en W dus niet te zijn. Misschien zijn er ingenieurs/wiskundigen onder ons die a.d.h.v. de diverse genoemde waardes er iets verstandigs over kunnen zeggen ?BenEco schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:38:
[...]
Edit: even terug gezocht in November gepost, 330W bij 21Hz, 360W bij 22Hz en 384W bij 23Hz.dus verkeerd gedacht bij de 15Hz, dit zal hoger zijn maar heb dit nog niet uitgelezen.
(in theorie 150W bij 15Hz gezien de 3 eerder uitgelezen waardes, +/-30W per Hz.)
Klopt als een bus, dus jou berekening van 174W bij 15Hz zal redelijk in de buurt zitten, maar van minimale waardes van 174W wordt ik ook heel blij.Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 13:01:
[...]
Dan zou het bij 59Hz 1770 en bij 85Hz 2550 zijn, lineair lijkt de relatie tussen Hz en W dus niet te zijn. Misschien zijn er ingenieurs/wiskundigen onder ons die a.d.h.v. de diverse genoemde waardes er iets verstandigs over kunnen zeggen ?
Verwijderd
Die -8C gaat over minimum waardes, graaddagen gaat over gemiddelde dagtemperatuur. Op mindergas.nl zie ik dat het op 29 november, de koudste dag tot nu toe in De Bilt gemiddeld -3.1C is geweest. Scheelt een jas.reneeke1970 schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:30:
[...]
Mijne staat nog op stille mode en de geschatte 4.5 kW was voldoende om bij -8 gewoon op 21 graden te houden.
Dat kan wel zijn, maar mijn huis koelt bij vorst wel halve graad per uur af schat ik omdat om het uur toch wel de CV gaat draaien, en als het dan volgens mijn meteo op Gilze rijen ruim drie uur lang -8 is dan kan hij de afkoeling van het huis dus bijhouden. Ook als dat een dag of week word...... Tenzij wind heel hard toe neemt misschien.Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 13:23:
[...]
Die -8C gaat over minimum waardes, graaddagen gaat over gemiddelde dagtemperatuur. Op mindergas.nl zie ik dat het op 29 november, de koudste dag tot nu toe in De Bilt gemiddeld -3.1C is geweest. Scheelt een jas.
De stille mode is naar schatting 75 procent. In plaats van 2000 tot ongeveer 1500 watt opgenomen vermogen.
Minimale vermogen geen idee want ik gebruik geen war.
Tijdens opstarten zie ik vijf min rond de 350 watt dus misschien is dat het laagste.... Gaat bij mij snel door naar 900/1200 watt, dat gebied zit hij het meeste omdat water dan tussen 30/35 schommelt
1 PVoutput . Dongen NB
Ik moet de Jaga website nog even goed napluizen want ik kan het niet helemaal direct vinden. Maar ik moet ook nog steeds de manual van het huis lezen. Maar het plan was DBE met de mogelijk tot koelen(DBE booster, andere sensor op aanvoer zodat die ook blaast bij koude leiding).Rol-Co schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:55:
[...]
Jaga strada is lage temperatuur geschikt. Werkt prima op 28- 32 graden. Met koelen zal je een ventilator nodig hebben dus DBE of zelfbouw.
Als je investeert, moet je wel het geld hebben en het moet rendabel zijn binnen de begrote/afschrijvingstijd. Ik heb wel wat geld over maar dat moet wel heel erg goed terugverdienen. Ik weet nog niet zeker of de Daikin dat gaat doen. Verschil met de Elga is >2000 Euro. En je moet eerst al wel 6500 Euro hebben om überhaupt de investering te doen. Het netto geld voor de eventuele Elga zou van de BTW van de zonnepanelen komen.Knowbody schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:11:
[...]
Wat een vreemde reactie over wat er niet op je rug groeit....;)
Je investeert toch eventueel in een WP systeem om juist geld over te houden. Mits je nieuwe huis uiteraard is voorzien van PV en LTV.
Heb je de Jaga's op de slaapkamers of heb je geen vloerverwarming beneden?
In de praktijk wordt er nauwelijks gestookt op slaapkamers in huizen die recentelijk zijn gebouwd. Ik zou me daar niet te druk over maken. Als het echt winter is dan gaat de aanvoertemperatuur sowieso omhoog en krijgt een standaard radiator het al warm. Ook met 40 graden.
De Jaga's staan boven en op zolder en op de eerste verdieping. Beneden hebben we vloer verwarming. Overigens is het huis standaard gepland met hoge temperatuur verwarming. Het is wel volgens de laatste EPC voorwaarden gebouwd(incl 9 zonnepanelen). Maar de verwarming was standaard met ouderwetse radiatoren. Wij hebben de optie vloerverwarming en Jaga radiatoren gekozen.
Huidige verwarming staat nog op 70 graden(na een Black-out springt deze standaard op 70.
Maar is het bruikbaar! Hoeveel mensen kunnen hun huis warm houden met nog geen 0,8kW aan warmte? (COP 4)BenEco schreef op zondag 18 december 2016 @ 13:04:
[...]
Klopt als een bus, dus jou berekening van 174W bij 15Hz zal redelijk in de buurt zitten, maar van minimale waardes van 174W wordt ik ook heel blij.
Jij ook niet waarschijnlijk, vandaar de 22Hz minimaal.
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic