amarkest schreef op donderdag 15 december 2016 @ 13:00:
[...]
dus spul in je CV-leiding mikken en mn ELGA draait +16% goedkoper?
zou het nog wat nadelen hebben (pompen, kleppen, radiatorthermostaat)?
kunnen we de oppervlaktespanning van je CV-water evt. elektronisch beinvloeden?
-met een magneet op de radiator of om de leiding bijvoorbeeld?
in de agrarische wereld zijn al systemen te koop voor pompinstallaties.
-het schijnt ook een betere flow te geven :
http://www.rainlikewater.com/
Ik geloof er niet veel van dat je in de praktijk 16% verbetering zult zien. Dat schrijf ik ook. Misschien wil je iets te graag in mooie verhalen geloven.
Ik snap niet wat magneten met dit verhaal te maken hebben. Dat ik het principe achter die toevoeging plausibel noem wil nog niet zeggen dat je iedereen met opgeblazen verkoopverhalen maar moet geloven. Ook Endo Enterprises niet!
joostmaas schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:34:
Hmm, "Endo Enterprises (UK) Ltd have performed independent tests". De slager die z'n eigen vlees keurt (en "upto 15%" kan ook 0% zijn). Verder door een UK universiteit ""EndoTherm™ consumed 10.4% less gas than the test containing only water solution to reach the pre-determined set point." Dat iets onder bepaalde omstandigheden sneller een temperatuur bereikt wil nog niet zeggen dat het ook zuiniger is (en 10% ipv 15%: wat is daar bepalend voor?). Ik kan zo snel niet het betreffende rapport vinden (en je kunt je afvragen waarom het rapport niet gewoon op de site staat). Via zoekmachines ook weinig te vinden. Wel veel voorbeelden op de site van anderen die zeggen dat het werkt, maar steeds weinig informatie over de voorwaarden, meetmethoden etc. Misschien ben ik te wantrouwend en is het geweldig, maar misschien is het juist schadelijk.
Ik deel je scepsis.
Theo schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:49:
Ik ben er erg sceptisch over dat additief. Mijn inzien werkt dit totaal niet.
Als een gasgestookte CV ketel goed is ingeregeld, dan is het rendement ongeveer 107% op de onderwaarde van de verbranding van gas. Meer energie valt er niet uit een m3 gas te krijgen, het rendement op de bovenwaarde van gas is dan zo goed als 100% Dus een extra additief voegt hier niks aan toe, er komt niet spontaan meer energie uit een m3 gas zetten.
Met een warmtepomp hetzelfde, hoe kan er spontaan 15% minder stroom worden gebruikt, terwijl de hoeveelheid geleverde energie gelijk blijft wanneer dit goedje toe wordt gevoegd?
Vanuit de natuurkunde geldt; energie gaat nooit verloren, deze wordt enkel omgezet. En volgens mij gaat het bij Endotherm ook oom, om zoveel mogelijk omzet te maken door onzin te verkopen

Ik deel jouw scepsis gedeeltelijk. Volgens mij ben je niet sceptisch genoeg over het rendement van CV-ketels. Die 107% halen ze alleen onder ideale omstandigheden. Het verhogen van de warmteoverdracht tussen het medium en een metaal kan daar zeker aan bijdragen door een lagere dT. De overdracht van warmte vanuit een vloeistof die langs een wand stroomt wordt voor een groot deel bepaald door de oppervlaktespanning, dus waarom zou dit niet
een verbetering kunnen geven? Ik zou wel verwachten dat het effect veel kleiner is dan de gestelde 15%. Ik neem aan dat zij de test ook zo kiezen dat de ketel van minimaal condenseren naar veel meer condenseren gaat, zodat hun goedje beter uit de bus komt. Zie grafiek hieronder, als ze de stooktemperatuur gunstig kiezen, dan kan een kleine verlaging van de dT veel effect sorteren, dus ik zou die claims maar met een korreltje zout nemen:
Voor een WP is dT in grote mate bepalend voor het rendement. Zie als voorbeeld de welbekende Panasonic:
Warmteoverdracht in de warmtewisselaar in die WP is natuurlijk niet perfect, dus het lijkt me echt niet gek als een lagere oppervlaktespanning zorgt voor een betere warmteoverdracht en dus een graad of twee minder dT. Daarnaast zorgt een lagere oppervlaktespanning ook voor een lagere stromingsweerstand en dus een hoger pompdebiet (of lager verbruik van de pomp) en voor een betere warmteoverdracht in de VV.
Nog 1x voor de duidelijkheid:
Ik claim niet dat het spul werkt, maar het verhaal wat ze houden is plausibel en ik twijfel sterk aan de geclaimde 15%.