Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 116 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.095 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 15:14
Grolsch schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 23:22:
[...]

Het is ook niets bijzonders, maar Reneeke geeft aan dat ik kokend water in mijn vaatwasser wil doen, en dat is dus niet het geval.

Het is ook geen bewuste keuze, maar ik bouw een nieuw huis, mijn vaatwasser heeft nu eenmaal een hotfill mogelijkheid (niet op uitgekozen) dus naar mijn idee dan maar gewoon gebruik van maken.

Aansluiten op de Quooker heeft (financieel gezien) geen voordelen, maar ik heb ook nog geen echte nadelen gehoord. Dus waarom zou ik het niet doen :? Qua kosten maakt het niets uit, en de vaatwasser is eerder klaar met zijn programma.
nog even wat cijfers waarvoor je het doet....ik heb de vw ook hotfill aangesloten op onze ZB van zolder. uiteindelijk scheelt het ongeveer 3-9% aan electriciteit tov koud water.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:44

Theo

moederbord

foxie10 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:09:
[...]

Wel een intressante prijs, transportkosten inclusief in duitsland begrijp ik, denk ook aan een pana. Kan je meedoen als NLer? Hoe schrijf je evetueel in?
Zelfde vragen hier. Ik heb al een 5 KW monoblock staan, met de CV als backup voor de echt koude dagen. Met een tweede 5KW monoblock voor netto 160 euro is dit wel een hele mooie oplossing om voor verwarming helemaal gasloos te worden :)

7400 Wp op het dak

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Panasonic Geisha actie: ik weet niet meer dan wat op het Duitse forum staat en dat is samengevat 2360 voor de WP, 100 transport. Of de actie ook voor levering naar Nederland geleverd geldig is, is nog volstrekt onduidelijk, maar vragen staat vrij. Transport zal naar Nederland wel iets hoger worden, maar hangt ook af van hoeveel er gelijktijdig naar Nederland vervoerd kunnen worden. De normale verzendkosten zijn dacht ik 264, dus dat zal het maximum zijn. Aanvragen kan via een email naar confortmarket@gmail.com met als onderwerp 'Sammelbestellung XX St. WH-MDC05F3E3 für je € 2460.- frei Haus' met vermelding adres+tel. Dan vooruitbetaling (bank of paypal) en afwachten... De prijs kan zo laag zijn door de bestelling en levering van veel units tegelijk met als nadeel dat leveringsdatum onzeker is. Hoe dat in de praktijk werkt heb ik geen idee van. De man van confortmarket spreekt Frans en Duits (Elzas), geen van beide mijn favoriete talen... Maar met 2300 subsidie is de WP bijna gratis (en voor particulieren mag je nu aanvragen tot 6 maanden na installatie). Eerder laagste prijs die ik genoteerd heb in afgelopen anderhalf jaar was 2620 excl. transport, dus nog eens 10% korting. Aanbieding waarschijnlijk slechts paar weken geldig.

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
neymar schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:35:
Dag allen, ik volg dit topic al enkele maanden met veel interesse en heb inmiddels ook een lucht water warmtepomp thuis draaien. ik had de volgende vraag;

Als ik op een bepaald moment 2,3KW verbruik aflees voor de warmtepomp, en de warmtepomp geeft aan debiet 27 liter per minuut, aanvoer temperatuur 29 graden en retour 23 graden, buitentemperatuur is 7 graden, geldt dan het volgende voor de COP?:

27 : 60 : 1000 = 0,00045 m3 per seconde
0,00045 x (998 x 4190 x 6) = 11,3 KW vermogen
11,3KW : 2,3KW = COP van 4,9.

Klopt dit of doe ik iets verkeerd?
Je berekening klopt. Nette COP. Wat voor unit heb je draaien?

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 20:23
jurjen_g schreef op woensdag 14 december 2016 @ 22:10:
[...]

Is dit een grapje, of weet je dat dit echt zo is? Kan je voor 1 installatie zowel de warmtepomp subsidie als de zonneboiler subsidie aanvragen? Dat zou dit systeem wellicht prijsinteressant kunnen maken, ook als in 2017 meer subsidie naar zonneboiler gaat en minder naar warmtepomp. Kan alleen niet echt duidelijk vinden hoeveel m2 aan panelen je nodig hebt voor complete ww voorziening voor een normaal gezin.
kijk hier maar, op zich zeer interessant produkt:

http://verderzondergas.nl...63475693033-1cb51bd7-a1a2

gewoon ff mailen, ik had binnen een dag antwoord.

[ Voor 3% gewijzigd door amarkest op 15-12-2016 11:46 ]

• amarkest
iemand ervaring met Endotherm additief ?

toevoegen aan het cv-water en je bespaart tot 16% aan verwarmingskosten, is de claim.

http://www.endotherm.co.uk/

• neymar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-09 14:12
Dank voor je antwoord. Ik heb een Techneco Loria van 8kw draaien. Verbruik is nu circa 50KW per dag bij een buitentemperatuur van 7 graden en binnentemperatuur van 19 graden, wat ik aan de hoge kant vind. Maar t is een nieuwbouwwoning die net opgeleverd is met veel vocht waar ook net gestucct is. Ik denk dat dat ook een rol speelt (hoe groot weet ik niet). De woning is 250m2 en vrijstaand.

Maar als dat de COP is had ik dus bij 50kw (Euro 8,15) in een dag omgerekend 0,9 GJ aan stadsverwarming nodig wat circa 19 euro kost. Klopt dit, of ga ik te kort door de bocht?
Rhaelak schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:53:
[...]

Je berekening klopt. Nette COP. Wat voor unit heb je draaien?

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:47
neymar schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:48:
Dank voor je antwoord. Ik heb een Techneco Loria van 8kw draaien. Verbruik is nu circa 50KW per dag bij een buitentemperatuur van 7 graden en binnentemperatuur van 19 graden, wat ik aan de hoge kant vind. Maar t is een nieuwbouwwoning die net opgeleverd is met veel vocht waar ook net gestucct is. Ik denk dat dat ook een rol speelt (hoe groot weet ik niet). De woning is 250m2 en vrijstaand.

Maar als dat de COP is had ik dus bij 50kw (Euro 8,15) in een dag omgerekend 0,9 GJ aan stadsverwarming nodig wat circa 19 euro kost. Klopt dit, of ga ik te kort door de bocht?

[...]
50 kWh per dag elektriciteitsverbruik lijkt me bij deze buitentemperaturen waaaaanzinnig hoog, ook met de grootte van jouw huis. Hier is het verbruik 6-7 kWh per dag met een huis van 94 m2.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• neymar
  • Laatst online: 17-09 14:12
Ja vind ik ook, moet wel zeggen de woning ligt aan het water waar altijd veel wind waait. En het effect van bouwvocht in de woning, wat tot extra stoken leidt? Woning is wel goed geisoleerd denk ik, Driedubbel glas (wel veel ramen), natuurlijke ventilatie met roosters.EPC woning dacht 0,5 ongeveer. Overal ligt vloerverwarming 10 cm hoh.
Bram-Bos schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:50:
[...]

50 kWh per dag elektriciteitsverbruik lijkt me bij deze buitentemperaturen waaaaanzinnig hoog, ook met de grootte van jouw huis. Hier is het verbruik 6-7 kWh per dag met een huis van 94 m2.

• amarkest

[...]
hier ook afgelopen 7 dagen 48,8kw met een ELGA

• Bram-Bos
neymar schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:56:
Ja vind ik ook, moet wel zeggen de woning ligt aan het water waar altijd veel wind waait. En het effect van bouwvocht in de woning, wat tot extra stoken leidt? Woning is wel goed geisoleerd denk ik, Driedubbel glas (wel veel ramen), natuurlijke ventilatie met roosters.EPC woning dacht 0,5 ongeveer. Overal ligt vloerverwarming 10 cm hoh.

[...]
Dat bouwvocht moet het wel zijn. Je momentane COP van 4.9 is redelijk okee. Weekje wachten maar.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023

[...]
Vocht van de bouw en het stucwerk heeft zeer zeker invloed op je verbruik per dag. Het vocht moet verdampen en dat kan het alleen doen door warmte te onttrekken, wat je dus nu terugziet in je verbruik.

Als je uitgaat van een dag COP van 4,9 x 50 = 245 kW x 3,6 = 882 mJ = 0,882 GJ dan klopt je beredenering.

Prijs van SV weet ik niet, maar als dat dan inderdaad 19 euro kost dan heb je een goed voordeel behaald.

Het gebruiken van restwarmte is mooi en zeer nuttig, jammer dat het zo absurd duur wordt gemaakt.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online

[...]
enorm ventileren lijkt me ook essentieel om het verbruik enigszins te beperken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
Ik heb weer een aardige tweak ontdekt met de Elga:

- Volgens de installateurshandleiding (figuur 2) moeten de NTC-sensoren geplaatst worden na het punt waar aanvoer en retour van Elga en cv bij elkaar komen. Dat is op zich logisch in een hybride opstelling met Elga als master.
- Een paar dagen terug heb ik de NTC2 (sensor aanvoertemperatuur) echter veel dichter op de Elga gezet (vlak onder de kast). Ik gebruik de cv tenslotte toch niet.
- Het resultaat vind ik (na een paar dagen, dat wel) al best opmerkelijk: verbruik is ±0,9 kWh lager geworden, en de COP zo'n 0,2 hoger. Op een verbruik van 5-7 kWh bij deze buitentemperaturen toch een verbetering van > 10%.
- Ik moet nog zien hoe het zich gedraagt bij lagere temperaturen, maar was benieuwd of anderen dit ook al eens hadden uitgeprobeerd, en met welk resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:41
amarkest schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:40:
iemand ervaring met Endotherm additief ?

toevoegen aan het cv-water en je bespaart tot 16% aan verwarmingskosten, is de claim.

http://www.endotherm.co.uk/
Klinkt plausibel. Ze claimen dat de oppervlaktespanning van het water in je CV verlaagd wordt. Het klopt dat de oppervlakte spanning de warmteoverdracht beperkt doordat het water een dunne filmlaag vorm. Klinkt misschien gek, maar water isoleert best goed (als het stil staat), dus die filmlaag hindert de warmteoverdracht. Als je die filmlaag dunner weet te krijgen vergroot je de warmteoverdracht. Een hogere warmteoverdracht betekend dat ketel minder heet hoeft te stoken om dezelfde hoeveelheid water in je huis te krijgen. Je CV ketel wordt efficienter als je op lagere temperatuur gaat stoken. Ik denk niet dat je 15% besparing haalt, maar compleet onwaarschijnlijk is de claim van een besparing niet.

Voor warmtepompen zal het goedje overigens waarschijnlijk een groter effect hebben, omdat de efficientie van een WP veel sterker met de temperatuur samenhangt dan bij een CV.

• amarkest
Paul C schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:53:
[...]

Voor warmtepompen zal het goedje overigens waarschijnlijk een groter effect hebben, omdat de efficientie van een WP veel sterker met de temperatuur samenhangt dan bij een CV.
dus spul in je CV-leiding mikken en mn ELGA draait +16% goedkoper?
zou het nog wat nadelen hebben (pompen, kleppen, radiatorthermostaat)?

kunnen we de oppervlaktespanning van je CV-water evt. elektronisch beinvloeden?
-met een magneet op de radiator of om de leiding bijvoorbeeld?

in de agrarische wereld zijn al systemen te koop voor pompinstallaties.
-het schijnt ook een betere flow te geven : http://www.rainlikewater.com/

[ Voor 24% gewijzigd door amarkest op 15-12-2016 13:46 ]

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Hmm, "Endo Enterprises (UK) Ltd have performed independent tests". De slager die z'n eigen vlees keurt (en "upto 15%" kan ook 0% zijn). Verder door een UK universiteit ""EndoTherm™ consumed 10.4% less gas than the test containing only water solution to reach the pre-determined set point." Dat iets onder bepaalde omstandigheden sneller een temperatuur bereikt wil nog niet zeggen dat het ook zuiniger is (en 10% ipv 15%: wat is daar bepalend voor?). Ik kan zo snel niet het betreffende rapport vinden (en je kunt je afvragen waarom het rapport niet gewoon op de site staat). Via zoekmachines ook weinig te vinden. Wel veel voorbeelden op de site van anderen die zeggen dat het werkt, maar steeds weinig informatie over de voorwaarden, meetmethoden etc. Misschien ben ik te wantrouwend en is het geweldig, maar misschien is het juist schadelijk.

• BarryH
  • Nu online
Bram-Bos schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:49:
Ik heb weer een aardige tweak ontdekt met de Elga:

- Volgens de installateurshandleiding (figuur 2) moeten de NTC-sensoren geplaatst worden na het punt waar aanvoer en retour van Elga en cv bij elkaar komen. Dat is op zich logisch in een hybride opstelling met Elga als master.
- Een paar dagen terug heb ik de NTC2 (sensor aanvoertemperatuur) echter veel dichter op de Elga gezet (vlak onder de kast). Ik gebruik de cv tenslotte toch niet.
- Het resultaat vind ik (na een paar dagen, dat wel) al best opmerkelijk: verbruik is ±0,9 kWh lager geworden, en de COP zo'n 0,2 hoger. Op een verbruik van 5-7 kWh bij deze buitentemperaturen toch een verbetering van > 10%.
- Ik moet nog zien hoe het zich gedraagt bij lagere temperaturen, maar was benieuwd of anderen dit ook al eens hadden uitgeprobeerd, en met welk resultaat.
ik heb de (interne) NTC op de buis net voor het bijmengen van de ZBwarmte geplaatst. anders gaf de ZB al +x graden en dan de ELGA nog eens +y. wat weer leidde tot heel piekerig verbruik. Maar ik heb geen warmtemeter, dus geen info over rendement. puur op logica gedaan.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Verwijderd

@amarkest, wat mij opvalt in de test is dat de zonder EndoTherm toevoeging bereikte watertemperaturen vaak boven de 60C zitten en de net EndoTherm toevoeging er net onder zitten, Gas CV-ketels condenseren net wel of net niet bij deze temperaturen wat wel eens een onevenredig grote invloed op het resultaat zou kunnen hebben. Verder wordt algemeen beweerd dat de thermostaat een graadje lager 7% besparing zou opleveren. De 2 tests op http://www.endotherm.co.uk/how-it-works/independent-testing/ hebben een nog al forse spreiding wat suggereert dat het er nog al van afhangt wat precies de meet-condities zijn. Het doet me ergens aan denken, iets met verbruik en uitlaatgassen geloof ik. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2016 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Ik ben er erg sceptisch over dat additief. Mijn inzien werkt dit totaal niet.

Als een gasgestookte CV ketel goed is ingeregeld, dan is het rendement ongeveer 107% op de onderwaarde van de verbranding van gas. Meer energie valt er niet uit een m3 gas te krijgen, het rendement op de bovenwaarde van gas is dan zo goed als 100% Dus een extra additief voegt hier niks aan toe, er komt niet spontaan meer energie uit een m3 gas zetten.

Met een warmtepomp hetzelfde, hoe kan er spontaan 15% minder stroom worden gebruikt, terwijl de hoeveelheid geleverde energie gelijk blijft wanneer dit goedje toe wordt gevoegd?

Vanuit de natuurkunde geldt; energie gaat nooit verloren, deze wordt enkel omgezet. En volgens mij gaat het bij Endotherm ook oom, om zoveel mogelijk omzet te maken door onzin te verkopen :P

7400 Wp op het dak

Verwijderd

Die 7% per graad lijkt aardig te kloppen, als je een berekening op http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening uitvoert. Als je de dikte v.d. afwerkvloer varieert van 0 - 10mm heb je 10% minder vermogen ter beschikking en bij 50mm zelfs 38%.

Verwijderd

Theo schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:49:
Meer energie valt er niet uit een m3 gas te krijgen, het rendement op de bovenwaarde van gas is dan zo goed als 100% Dus een extra additief voegt hier niks aan toe, er komt niet spontaan meer energie uit een m3 gas zetten.
De vraag is denk ik wel of die 100% energie uit dat gas ook als 100% warmte in je woning komt. Stel je dekt je radiatoren even theoretisch voor 100% met dekens/isolatiemateriaal af, dan is de warmte afgifte aan de ruimte zeg maar 0. Het retourwater zal in deze situatie identiek zijn. De ketel doet het dan wellicht wel OK, maar het effect is 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het is naar mijn idee vergelijkbaar met het kiezen van hoh afstand van vloerverwarming.
8.5cm 113W
10cm 99W
15cm 72W
Om dezelfde hoevelheid warmte af te geven bij een grotere hoh dien je dat te compenseren met hogere temperaturen, wat in principe in een lagere COP zal resulteren.

• Wodan89
  • Laatst online: 11:47
Net bij mijn ecodan de weerstand elementen uitgeschakeld en ipv draadloos door geschakeld naar de CV ketel.

zodra de cv loopt , regelt de systeem pomp terug.
Het lijkt nu goed te werken :),
Zelfbouw Elga XL systeem xd

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• Wodan89
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:09:
Het is naar mijn idee vergelijkbaar met het kiezen van hoh afstand van vloerverwarming.
8.5cm 113W
10cm 99W
15cm 72W
Om dezelfde hoevelheid warmte af te geven bij een grotere hoh dien je dat te compenseren met hogere temperaturen, wat in principe in een lagere COP zal resulteren.
als je al vloerverwarming hebt met 15cm HoH zou je ook kunnen overwegen om muur verwarming plaatselijk toe te passen. is een minder ingrijpende verbouwing lijkt me.

Verwijderd

Wodan89 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:11:
[...]

als je al vloerverwarming hebt met 15cm HoH zou je ook kunnen overwegen om muur verwarming plaatselijk toe te passen. is een minder ingrijpende verbouwing lijkt me.
Volkomen gelijk, het gaat om de totale oppervlakte waarmee je warmte afgeeft. Stel vloer, plafond en alle wanden worden volledig voorzien van leidingen dan bereik je 20C met 20-21C Ta het gewenste resultaat. De installatie kost wat, maar dan heb je ook wat met een super COP, je zult dan alleen een WP moeten vinden die die lage temperaturen kan produceren. Voor zover mij bekend begint het bij 25C, athans bij Panasonic.

• Wodan89
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:16:
[...]

Volkomen gelijk, het gaat om de totale oppervlakte waarmee je warmte afgeeft. Stel vloer, plafond en alle wanden worden volledig voorzien van leidingen dan bereik je 20C met 20-21C Ta het gewenste resultaat. De installatie kost wat, maar dan heb je ook wat met een super COP, je zult dan alleen een WP moeten vinden die die lage temperaturen kan produceren. Voor zover mij bekend begint het bij 25C, athans bij Panasonic.
die 25c kan wel kloppen

maar dan heb je ook bij -5 genoeg aan 25c water. :)

het plafon mee nemen lijkt me wat ingrijpen. het is al vaker besproken dat je in slaapkamers vaak even kort wil verwarmen en niet langdurig
enigste rede om daar mss wel vloerverwarming in te leggen zou voor de koeling zijn.

ik kan met mijn IR camera ( Flir One ) de verwarming leidingen van de slaapkamers zien lopen terwel ik beneden sta. deze liggen in de bovenste 5cm van een 30cm dikke betonvloer :P
warmte trekt dus wel degelijk ook een stuk naar beneden :)

• Bram-Bos
[...]

Ik heb vorig jaar runs op mijn Elga gezien met een Ta van 24˚c. Bv. deze van 15 december 2015:
Afbeeldingslocatie: http://www.polderhuis.org/images/wandtemperatie/20151215-Elga-Polderhuis.png

Those were the days. Ik krijg hem nu nooit meer langdurig onder de 550W.

[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 15-12-2016 15:44 ]

Verwijderd

Wodan89 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:23:
[...]

die 25c kan wel kloppen

maar dan heb je ook bij -5 genoeg aan 25c water. :)
In mijn ongeisoleerde jaren 70 woning heb ik 0,533m3/graaddag nodig, ongeveer 4kW. Bij een temp verschil van (18+5)*4kW = 92kW. Per uur is dat 3.83kWh. Als ik per m2 een afgifte heb van 44W en dat heb ik bij Ta 25C, zal ik het dus warm krijgen als ik beschik over 3830/44=87m2. Dat gaat dus prima als je vloer en wanden gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pbFov9LSby04VOczLQ8ytFHQ/thumb.png
het plafon mee nemen lijkt me wat ingrijpen. het is al vaker besproken dat je in slaapkamers vaak even kort wil verwarmen en niet langdurig
enigste rede om daar mss wel vloerverwarming in te leggen zou voor de koeling zijn.
WP en "even kort" horen naar mijn idee niet bij elkaar. ;)
ik kan met mijn IR camera ( Flir One ) de verwarming leidingen van de slaapkamers zien lopen terwel ik beneden sta. deze liggen in de bovenste 5cm van een 30cm dikke betonvloer :P
warmte trekt dus wel degelijk ook een stuk naar beneden :)
Warmte trekt geen richting uit in de zin van boven of beneden, straling gaat in alle richtingen, de 'stroom'richting is het sterkst waar de energie verschillen het grootst zijn, van warm > koud.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2016 15:48 ]

Verwijderd

@Bram-Bos en enig idee wat de reden zou kunnen zijn ? De bijwerking van een ander toegediend 'medicijn'?

Verwijderd

Wodan89 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:23:
[...]

Koelte van boven lijkt me prettiger dan 'koude voeten', waarschijnlijk ook effectiever daar koude lucht zwaarder is dan warme en om die reden de hele ruimte zal afkoelen in combinatie met de straling v.d. warme vloer richting het koelere plafond, straling + convectie, ik ben geen expert, dit zegt mijn boerenverstand.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2016 16:03 ]

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:57
[...]

Panasonic kan 20c output leveren

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
patrickvanvalen schreef op woensdag 14 december 2016 @ 21:56:
Graag even jullie mening over het volgende:
In een stads monument worden op het moment 12 binnen units, samen met 3 buiten units van Fuyitsu ( of zo iets) geplaatst. Het pand wordt een bedrijfs pand, er wordt in de weekenden niet gestookt, en door de week zeer afwisselend, zoms maar één vertrek voor bijvoorbeeld een halve dag, en verder nergens verwarming.
Op last van de gemeente moeten de buiten units een meter of vier verder van het pand worden geplaatst.
De koelleidingen zijn nu te kort, deze worden verlengt d.m.v. flare koppelingen ( geen STEK). De leiding bundel wordt in een pvc pijp van 125mm doorsnee onder de grond gelegd, deze pijp mond niet in het gebouw uit, en is er alleen om beschadiging van de koelgasleidingen te voorkomen tijden eventuelen graafwerkzaamheden. De koelleidingen hebben alleen hun oorspronkelijke isolatie van 9mm ( geen Armaflex). Nagenoeg boven deze pvc pijp mondt ook een regenwater afvoer uit van een stuk plat dak van ongeveer 9 vierkante meter.
In het slechtste geval kan de pvc pijp vollopen met water, en bevriezen.

Wat kan men verwachten qua verliezen van deze manier van aanleggen??
Even een update:
Bevindingen vanmorgen aan het bedrijf gemeld.
In hun mail aan mij wordt gemeld dat er geen enkele zorg hoeft te zijn betreft werking.
De isolatie ( die stadaard 9mm) is geschikt tot -20 graden.
De einden van de pvc mantel buis worden volgens planning nog dicht gemaakt met een speciaal soort schuim, zodat er geen water in de 125mm pvc mantel buis kan komen.
Raar dat de nu reeds ingegraven mantelbuis weer opgegraven moet worden om die dan maar dicht te purren.

Zou mooi zijn als er wat objectieve reacties van het forum hier zou komen als onderbouwing voor mijn twijfels.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:06:
[...]

Panasonic kan 20c output leveren
Waar haal je die info vandaan ? Misschien kun je me ook vertellen wat de invloed v.d. silent-mode is ? Ik zie in de handleiding wel dat het de max capaciteit zou kunnen beperken, maar ik kan nergens vinden hoe en in welke mate dat is. Ik ben zeer geinteresseerd in het minimum-vermogen en onder welke omstandigheden die geleverd worden en dan met name bij > 7C.

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:12:
[...]

Waar haal je die info vandaan ? Misschien kun je me ook vertellen wat de invloed v.d. silent-mode is ? Ik zie in de handleiding wel dat het de max capaciteit zou kunnen beperken, maar ik kan nergens vinden hoe en in welke mate dat is. Ik ben zeer geinteresseerd in het minimum-vermogen en onder welke omstandigheden die geleverd worden en dan met name bij > 7C.
The new H Generation are specially designed for low energy homes and achieve an impressive COP of 5 (on the 3,2kW).Thanks to the system’s high degree of technology and advanced control, it is able to maintain a high capacity and efficiency even at -7°C and -15°C. The Aquarea’s software is optimised to the requirements of low consumption homes in order to maximise energy efficiency. Whatever the weather, Aquarea can work even at -20°C. The compact design of the outdoor unit makes installation very easy.
NEW! Touch Controller
NEW! Indoor Unit
Super efficient: COP of 5 in the 3,2kW! Very high energy savings A++ Simple installation & maintenance
Special software for low consumption homes with minimum output temperature: 20°C
Works at temperatures as low as -20°C Automatic Air purge valve Display of the compressor frequency - See more at: http://www.aircon.panason...899/#sthash.4u6P4Jb2.dpuf

Verwijderd

@Ramon_1984 inderdaad wel bij die T-cap H-reeks reeks, echter niet bij de MDC monoblocks, althans ik kan het nergens vinden.

• Knowbody
  • Laatst online: 08:45

[...]
Chk de meterstanden van je net dan weet je het.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:42:
@Ramon_1984 inderdaad wel bij die T-cap H-reeks reeks, echter niet bij de MDC monoblocks, althans ik kan het nergens vinden.
Dat klopt, ik kan het ook niet terug vinden.
Misschien met andere software wel mogelijk.

• Bram-Bos
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:52:
@Bram-Bos en enig idee wat de reden zou kunnen zijn ? De bijwerking van een ander toegediend 'medicijn'?
Effect was verdwenen na nieuwe firmware van Techneco (editie nov 2015, geïnstalleerd in feb 2016).

• Paul C
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:42:
Je kunt de weersanhankelijke regeling op minimaal 25C instellen, maar je kunt ook nog een shift toepassen van +/-5C, dus dan kun je hem op 20C krijgen. Het is nog niet warm genoeg geweest dat ik heb kunnen testen of hij dan ook werkelijk waar <25C gaat staan pompen, maar het zou gewoon moeten werken lijkt me.

Verwijderd

Bram-Bos schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:57:
[...]

Effect was verdwenen na nieuwe firmware van Techneco (editie nov 2015, geïnstalleerd in feb 2016).
De bijsluiter zei er niets over ? Anders gesteld welk 'probleem' loste die nieuwe firmware op ?
Vandaag hebben we min of meer vergelijkbare temperaturen en als je de grafiek van vandaag over die uit 2015 legt waar zitten dan de verschillen ? Ik ben een beetje kleurenblind, maar ik meen te zien dat het verschil tussen aanvoer en retour vrij constant 3C is in 2015, is dat nog steeds zo ?

Verwijderd

Paul C schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:09:
[...]

Je kunt de weersanhankelijke regeling op minimaal 25C instellen, maar je kunt ook nog een shift toepassen van +/-5C, dus dan kun je hem op 20C krijgen. Het is nog niet warm genoeg geweest dat ik heb kunnen testen of hij dan ook werkelijk waar <25C gaat staan pompen, maar het zou gewoon moeten werken lijkt me.
Bedankt, ik hoop dat je gelijk hebt, zo gauw de boel aangesloten is ga ik het proberen.

• Bram-Bos
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:12:
[...]

De bijsluiter zei er niets over ? Anders gesteld welk 'probleem' loste die nieuwe firmware op ?
Vandaag hebben we min of meer vergelijkbare temperaturen en als je de grafiek van vandaag over die uit 2015 legt waar zitten dan de verschillen ? Ik ben een beetje kleurenblind, maar ik meen te zien dat het verschil tussen aanvoer en retour vrij constant 3C is in 2015, is dat nog steeds zo ?
Ik heb nog nooit een bijsluiter gehad bij een firmware-update.
Het 'probleem' was dat de pomp vrijwel continu bleef doordraaien.

Verschillen: nu is de dT tussen aanvoer en afvoer 4.5-5˚C, toen inderdaad 3˚C.

Op zich was de situatie toen ook nog niet ideaal (want totaalverbruik was echt niet lager dan nu), maar ik heb er ook niet op kunnen optimaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
amarkest schreef op donderdag 15 december 2016 @ 13:00:
[...]

dus spul in je CV-leiding mikken en mn ELGA draait +16% goedkoper?
zou het nog wat nadelen hebben (pompen, kleppen, radiatorthermostaat)?

kunnen we de oppervlaktespanning van je CV-water evt. elektronisch beinvloeden?
-met een magneet op de radiator of om de leiding bijvoorbeeld?

in de agrarische wereld zijn al systemen te koop voor pompinstallaties.
-het schijnt ook een betere flow te geven : http://www.rainlikewater.com/
Ik geloof er niet veel van dat je in de praktijk 16% verbetering zult zien. Dat schrijf ik ook. Misschien wil je iets te graag in mooie verhalen geloven.

Ik snap niet wat magneten met dit verhaal te maken hebben. Dat ik het principe achter die toevoeging plausibel noem wil nog niet zeggen dat je iedereen met opgeblazen verkoopverhalen maar moet geloven. Ook Endo Enterprises niet!
joostmaas schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:34:
Hmm, "Endo Enterprises (UK) Ltd have performed independent tests". De slager die z'n eigen vlees keurt (en "upto 15%" kan ook 0% zijn). Verder door een UK universiteit ""EndoTherm™ consumed 10.4% less gas than the test containing only water solution to reach the pre-determined set point." Dat iets onder bepaalde omstandigheden sneller een temperatuur bereikt wil nog niet zeggen dat het ook zuiniger is (en 10% ipv 15%: wat is daar bepalend voor?). Ik kan zo snel niet het betreffende rapport vinden (en je kunt je afvragen waarom het rapport niet gewoon op de site staat). Via zoekmachines ook weinig te vinden. Wel veel voorbeelden op de site van anderen die zeggen dat het werkt, maar steeds weinig informatie over de voorwaarden, meetmethoden etc. Misschien ben ik te wantrouwend en is het geweldig, maar misschien is het juist schadelijk.
Ik deel je scepsis.
Theo schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:49:
Ik ben er erg sceptisch over dat additief. Mijn inzien werkt dit totaal niet.

Als een gasgestookte CV ketel goed is ingeregeld, dan is het rendement ongeveer 107% op de onderwaarde van de verbranding van gas. Meer energie valt er niet uit een m3 gas te krijgen, het rendement op de bovenwaarde van gas is dan zo goed als 100% Dus een extra additief voegt hier niks aan toe, er komt niet spontaan meer energie uit een m3 gas zetten.

Met een warmtepomp hetzelfde, hoe kan er spontaan 15% minder stroom worden gebruikt, terwijl de hoeveelheid geleverde energie gelijk blijft wanneer dit goedje toe wordt gevoegd?

Vanuit de natuurkunde geldt; energie gaat nooit verloren, deze wordt enkel omgezet. En volgens mij gaat het bij Endotherm ook oom, om zoveel mogelijk omzet te maken door onzin te verkopen :P
Ik deel jouw scepsis gedeeltelijk. Volgens mij ben je niet sceptisch genoeg over het rendement van CV-ketels. Die 107% halen ze alleen onder ideale omstandigheden. Het verhogen van de warmteoverdracht tussen het medium en een metaal kan daar zeker aan bijdragen door een lagere dT. De overdracht van warmte vanuit een vloeistof die langs een wand stroomt wordt voor een groot deel bepaald door de oppervlaktespanning, dus waarom zou dit niet een verbetering kunnen geven? Ik zou wel verwachten dat het effect veel kleiner is dan de gestelde 15%. Ik neem aan dat zij de test ook zo kiezen dat de ketel van minimaal condenseren naar veel meer condenseren gaat, zodat hun goedje beter uit de bus komt. Zie grafiek hieronder, als ze de stooktemperatuur gunstig kiezen, dan kan een kleine verlaging van de dT veel effect sorteren, dus ik zou die claims maar met een korreltje zout nemen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VNhjRAmcmekafbKFSKYxd9gP/full.png

Voor een WP is dT in grote mate bepalend voor het rendement. Zie als voorbeeld de welbekende Panasonic:
Afbeeldingslocatie: http://aquarea.smallsolutions.de/images/9/92/COP.jpg

Warmteoverdracht in de warmtewisselaar in die WP is natuurlijk niet perfect, dus het lijkt me echt niet gek als een lagere oppervlaktespanning zorgt voor een betere warmteoverdracht en dus een graad of twee minder dT. Daarnaast zorgt een lagere oppervlaktespanning ook voor een lagere stromingsweerstand en dus een hoger pompdebiet (of lager verbruik van de pomp) en voor een betere warmteoverdracht in de VV.

Nog 1x voor de duidelijkheid:
Ik claim niet dat het spul werkt, maar het verhaal wat ze houden is plausibel en ik twijfel sterk aan de geclaimde 15%.

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-09 09:46
Paul C schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:09:
[...]

Mijn ervaring tot nu toe met de MDC05F3E5 met WAR op 25C en een shift van -3 (dus regeling op 22C): de regeling is op retourtemperatuur! (gemeten met de Multical, want anders zou ik het nooit geweten hebben), de aanvoertemperatuur zit daar zo 3 a 4 graden boven. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat de WP binnen 30 minuten na inschakeling een retourtemperatuur >20C wil zien, anders wordt het verwarmingselement ingeschakeld. Sturen op 25C met shift -5 is dus tricky.
Ik kan me goed voorstellen dat voor nieuwe generaties de minimum temperatuur verlaagd wordt want aanvoertemperatuur onder de 25 graden is (met de F-generatie Pana) niet mogelijk.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Verwijderd

Bram-Bos schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:27:
[...]

Ik heb nog nooit een bijsluiter gehad bij een firmware-update.
Het 'probleem' was dat de pomp vrijwel continu bleef doordraaien.

Verschillen: nu is de dT tussen aanvoer en afvoer 4.5-5˚C, toen inderdaad 3˚C.

Op zich was de situatie toen ook nog niet ideaal (want totaalverbruik was echt niet lager dan nu), maar ik heb er ook niet op kunnen optimaliseren.
Mijn 'ideaal' mbt verwarmen is een zo constant mogelijke temperatuur van mijn afgiftesysteem, geen wolkjes voor de zon, voor maximaal comfort. In mijn optiek, voldeed jouw oude firmware precies aan dat beeld. Ik denk, maar weet niet of het voldoende meetbaar is door jouw ruimtetemperatuur meter zal er ook een fractie grotere ruimtetemperatuur variatie zichtbaar zijn t.o.v. 2015. Klopt dat ?

Verwijderd

jaari schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:37:
[...]

Mijn ervaring tot nu toe met de MDC05F3E5 met WAR op 25C en een shift van -3 (dus regeling op 22C): de regeling is op retourtemperatuur! (gemeten met de Multical, want anders zou ik het nooit geweten hebben), de aanvoertemperatuur zit daar zo 3 a 4 graden boven. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat de WP binnen 30 minuten na inschakeling een retourtemperatuur >20C wil zien, anders wordt het verwarmingselement ingeschakeld. Sturen op 25C met shift -5 is dus tricky.
Ik kan me goed voorstellen dat voor nieuwe generaties de minimum temperatuur verlaagd wordt want aanvoertemperatuur onder de 25 graden is (met de F-generatie Pana) niet mogelijk.
Bedankt voor de toelichting, retour op 21C zou dus moeten kunnen en een aanvoer van 3 a 4C hoger. Dan kan ik 20-25W/m2 afgeven zo dat ik nog een zeeeeer regelmatige/volcontinu afgifte heb bij buitentemperaturen van 14C en lager.

• Paul C
jaari schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:37:
[...]

Dat van die retourtemperatuur is waar, dat heb ik al gemerkt, dus dat is een goede reden om het niet te doen inderdaad. (Toen we de WP voor de eerste keer aan zette was de verwarming al 24uur uit en het vroor die dag, dus die WP kreeg de retour niet binnen 30min boven de 20C... Ik had de backup verwarming nog niet aangesloten, dus toen ging hij in storing! :+ )
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:49:
[...]

Bedankt voor de toelichting, retour op 21C zou dus moeten kunnen en een aanvoer van 3 a 4C hoger. Dan kan ik 20-25W/m2 afgeven zo dat ik nog een zeeeeer regelmatige/volcontinu afgifte heb bij buitentemperaturen van 14C en lager.
Ja, dat zou ik doen. Je kunt ook nog een kamerthermostaat aansluiten die de WP uitschakelt als het setpoint is bereikt. Als je met dergelijk lage temperaturen en VV stookt, dan zou je niet veel van die schommeling moeten merken. Moet je trouwens wel een thermostaat met een lage hysteresis nemen.

[ Voor 22% gewijzigd door Paul C op 15-12-2016 17:51 ]

Verwijderd

Paul C schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:49:
[...]

Als je met dergelijk lage temperaturen en VV stookt, dan zou je niet veel van die schommeling moeten merken. Moet je trouwens wel een thermostaat met een lage hysteresis nemen.
lage hysteresis betekent kleine deltaT tussen in- en uitschakelen ?

• Bram-Bos
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:38:
[...]

Mijn 'ideaal' mbt verwarmen is een zo constant mogelijke temperatuur van mijn afgiftesysteem, geen wolkjes voor de zon, voor maximaal comfort. In mijn optiek, voldeed jouw oude firmware precies aan dat beeld. Ik denk, maar weet niet of het voldoende meetbaar is door jouw ruimtetemperatuur meter zal er ook een fractie grotere ruimtetemperatuur variatie zichtbaar zijn t.o.v. 2015. Klopt dat ?
Mijn ideaal ditto.
In 2015 was de bandbreedte 0.2K, nu is de bandbreedte 0.3-0.4K. Dus ja, dat klopt.
Wat je aan dat voorbeeld van 15-12 overigens wel ziet, is dat bijna 24/7 pomp laten draaien ook zijn prijs heeft.

Ik denk dat de sweet-spot in mijn geval rond de 450W AC is bij deze buitentemperaturen. Ik zie de Elga dat altijd een minuut of 2 à 3 doen (dus ik heb het idee dat hij het kan), om dan over te schakelen naar rond de 550W, en dan verder op te toeren naar maximum (620W, met B4=ON).

• Domba
  • Laatst online: 14:53
Paul C schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:49:
[...]

Dat van die retourtemperatuur is waar, dat heb ik al gemerkt, dus dat is een goede reden om het niet te doen inderdaad. (Toen we de WP voor de eerste keer aan zette was de verwarming al 24uur uit en het vroor die dag, dus die WP kreeg de retour niet binnen 30min boven de 20C... Ik had de backup verwarming nog niet aangesloten, dus toen ging hij in storing! :+ )
Voor de MDC06G3E5 geldt het zelfde, vorig weekend nog aan het stoeien mee geweest met die H70 (back-up uitgeschakeld), had ook mijn shift van -3 naar -4 verschoven en met -4 pakt die net iets te laat het verwarmen weerop met de dag nacht buitentemperatuur fluctuaties en daarmee was de vloertemperatuur net te ver weg gezakt.
Houdt ook er ook rekening dat de NTC's in monoblock iets kunnen afwijken, zo moet ik voor die van mij na 29 minuten boven de 20,6C zijn

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Verwijderd

Bram-Bos schreef op donderdag 15 december 2016 @ 18:08:
[...]

Mijn ideaal ditto.
In 2015 was de bandbreedte 0.2K, nu is de bandbreedte 0.3-0.4K. Dus ja, dat klopt.
Wat je aan dat voorbeeld van 15-12 overigens wel ziet, is dat bijna 24/7 pomp laten draaien ook zijn prijs heeft.

Ik denk dat de sweet-spot in mijn geval rond de 450W AC is bij deze buitentemperaturen. Ik zie de Elga dat altijd een minuut of 2 à 3 doen (dus ik heb het idee dat hij het kan), om dan over te schakelen naar rond de 550W, en dan verder op te toeren naar maximum (620W, met B4=ON).
Die variatie voel je in ieder geval niet als comfortverhogend naar ik aanneem.
Stel dat je in 2015 al op 98% v.h. optimum zat, dan valt er natuurlijk ook niet veel te optimaliseren. Je woning verliest nu eenmaal x hoeveelheid energie per tijdseenheid welke je warmtepomp links- of rechtsom dient aan te vullen en wel zodanig dat je optimaal comfort bij acceptabele kosten realiseert.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:16:
[...]

The new H Generation are specially designed for low energy homes and achieve an impressive COP of 5 (on the 3,2kW).Thanks to the system’s high degree of technology and advanced control, it is able to maintain a high capacity and efficiency even at -7°C and -15°C. The Aquarea’s software is optimised to the requirements of low consumption homes in order to maximise energy efficiency. Whatever the weather, Aquarea can work even at -20°C. The compact design of the outdoor unit makes installation very easy.
NEW! Touch Controller
NEW! Indoor Unit
Super efficient: COP of 5 in the 3,2kW! Very high energy savings A++ Simple installation & maintenance
Special software for low consumption homes with minimum output temperature: 20°C
Works at temperatures as low as -20°C Automatic Air purge valve Display of the compressor frequency - See more at: http://www.aircon.panason...899/#sthash.4u6P4Jb2.dpuf
De 5kW versie is hier actief, zal eens kijken in de handleiding of de aanvoer lager kan, zo laag heb ik de aanvoertemperatuur hier nog niet gezien..

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Verwijderd

neymar schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:56:

[...]
Een week geleden ongeveer hebben we zitten rekenen aan het opwarmen van een xm3 water voor een zwembad, jouw nieuwe dus vochtige woning van waarschijnlijk >200ton heeft voorlopig wel even een hoeveelheid extra kWh'tjes nodig om dat vocht te laten verdampen. Naast de energiebehoefte voor het verdampen is de Rc van je schil ook lager door het vocht. Het zal uiteindelijk allemaal veel beter worden indien de boel droger geworden is.

• Bram-Bos
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 18:21:
[...]

Die variatie voel je in ieder geval niet als comfortverhogend naar ik aanneem.
Stel dat je in 2015 al op 98% v.h. optimum zat, dan valt er natuurlijk ook niet veel te optimaliseren. Je woning verliest nu eenmaal x hoeveelheid energie per tijdseenheid welke je warmtepomp links- of rechtsom dient aan te vullen en wel zodanig dat je optimaal comfort bij acceptabele kosten realiseert.
Nee, dat is zeker niet comfortverhogend, en vooral omdat de bandbreedte van de oppervlakte-T van mijn wanden nog een stuk groter is.

Ik had in 2015 nog geen warmtemeter, dus ik kan niet goed vergelijken, maar ik denk niet dat ik toen al op 98% van het optimum zat. Ik vermoed dat het regelgedrag toen (met veel starts en stops) ook veel kostte + relatief veel pompenergie.

• Ramon_1984
BenEco schreef op donderdag 15 december 2016 @ 18:30:
[...]

De 5kW versie is hier actief, zal eens kijken in de handleiding of de aanvoer lager kan, zo laag heb ik de aanvoertemperatuur hier nog niet gezien..
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar..

Verwijderd

Bram-Bos schreef op donderdag 15 december 2016 @ 19:05:
[...]

Nee, dat is zeker niet comfortverhogend, en vooral omdat de bandbreedte van de oppervlakte-T van mijn wanden nog een stuk groter is.

Ik had in 2015 nog geen warmtemeter, dus ik kan niet goed vergelijken, maar ik denk niet dat ik toen al op 98% van het optimum zat. Ik vermoed dat het regelgedrag toen (met veel starts en stops) ook veel kostte + relatief veel pompenergie.
Ik zei ook "Stel"
Sturen op een combi van WAR en oppervlakte-T lijkt me dan de meest voor de hand liggende, voor mijn gevoel. Wat heb je er aan als je lucht-thermometer zegt 'dat het goed is zo' en je huid ervaart dat er een wolkje voor je wandverwarming drijft. Er is maar een waarheid in dit geval en dat ben je zelf naar mijn idee,

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 08:55
patrickvanvalen schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:10:
[...]

Even een update:
Bevindingen vanmorgen aan het bedrijf gemeld.
In hun mail aan mij wordt gemeld dat er geen enkele zorg hoeft te zijn betreft werking.
De isolatie ( die stadaard 9mm) is geschikt tot -20 graden.
De einden van de pvc mantel buis worden volgens planning nog dicht gemaakt met een speciaal soort schuim, zodat er geen water in de 125mm pvc mantel buis kan komen.
Raar dat de nu reeds ingegraven mantelbuis weer opgegraven moet worden om die dan maar dicht te purren.

Zou mooi zijn als er wat objectieve reacties van het forum hier zou komen als onderbouwing voor mijn twijfels.
Ik heb om mijn standaard 9mm isolatie nog extra 13mm armaflex gedaan. Dit omdat bij een aanvoer temperatuur van 55 graden je met de hand prima die warmte kon voelen. Nu kan ik met de hand niet voelen of de WP aan of uit is. Als je het kan voelen is er dus warmte verlies. Hoeveel je verliest kan ik niet zeggen. Zeker is dat de standaard 9mm isolatie niet stuk gaat bij -20. Denk dat dat bedoeld wordt met "hij er geschikt voor". Alleen jammer dat de bij -20graden 20% verlies hebt :)

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Bram-Bos verwarming is trouwens een misleidende naam. Jij en je huisgenoten zijn in de kern 37C en daarmee de warmste objecten in huis. Wat we verwarming noemen is eigenlijk een eigen-warmteverlies beperkende installatie. Denk even aan hoe een onderkoelde drenkeling zo snel mogelijk weer op temperatuur komt.

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:38:
[...]

Dit is ook mijn ideale situatie.
Een warmtepomp moet constant doordraaien, de warmtepomp in combinatie met een buitentemperatuur sensor bepaalt welke temperatuur uit de warmte pomp vandaan komt.
Een kamerthermostaat mag alleen de "warmtecurve "aanpassen

Verwijderd

Bram-Bos schreef op donderdag 15 december 2016 @ 19:05:
[...]
Ik vermoed dat het regelgedrag toen (met veel starts en stops) ook veel kostte + relatief veel pompenergie.
Ik kan het totaal verbruik niet/slecht aflezen om daar een oordeel over te hebben, cumulatief loopt naar 120 ??? Het zal grofweg schaal 1 op oog .7*500W*24 zijn ?? 8.4kWh ??

• BenEco
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 21:42:
[...]

Dit is ook mijn ideale situatie.
Een warmtepomp moet constant doordraaien, de warmtepomp in combinatie met een buitentemperatuur sensor bepaalt welke temperatuur uit de warmte pomp vandaan komt.
Een kamerthermostaat mag alleen de "warmtecurve "aanpassen
Lijkt wel een beetje op...dit grafiekje.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/nmm8pf.jpg

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

• Ramon_1984
BenEco schreef op donderdag 15 december 2016 @ 22:53:
[...]

[afbeelding]
Ja precies, kom ik dus toch uit bij een Panasonic :X

• Bram-Bos
[...]

[afbeelding]
Wat betekenen YD en TD?

• Bram-Bos
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 20:15:
[...]

Ik zei ook "Stel"
Sturen op een combi van WAR en oppervlakte-T lijkt me dan de meest voor de hand liggende, voor mijn gevoel. Wat heb je er aan als je lucht-thermometer zegt 'dat het goed is zo' en je huid ervaart dat er een wolkje voor je wandverwarming drijft. Er is maar een waarheid in dit geval en dat ben je zelf naar mijn idee,
Ja, maar WAR werkt (nog steeds) niet op de ELGA bij deze temperaturen (ook niet met iSense), althans bij mij,. En de Elga c.q. de thermostaten die ik heb geprobeerd, kunnen niet met de grotere bandbreedte omgaan die je automatisch hebt als je op oppervlaktetemperatuur gaat sturen.

• Bram-Bos
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 22:48:
[...]

Ik kan het totaal verbruik niet/slecht aflezen om daar een oordeel over te hebben, cumulatief loopt naar 120 ??? Het zal grofweg schaal 1 op oog .7*500W*24 zijn ?? 8.4kWh ??
Totale verbruik was 6,13 kWh, Tb gemiddeld 7,9.
Ongeveer gelijk aan wat ik nu verbruik, maar ik heb nu vermoedelijk een hogere flow.

• BenEco
  • Niet online
YesterDay and ToDay, laatste 48 uur verbruik.

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:13:
[...]

Ja, maar WAR werkt (nog steeds) niet op de ELGA bij deze temperaturen (ook niet met iSense), althans bij mij,. En de Elga c.q. de thermostaten die ik heb geprobeerd, kunnen niet met de grotere bandbreedte omgaan die je automatisch hebt als je op oppervlaktetemperatuur gaat sturen.
Hoezo werkt dat niet?

• Bram-Bos
1. Met de Honeywell thermostaat werkt het sowieso niet, omdat die onder de 29˚C überhaupt geen WAR kan.
2. Met de Remeha iSense kan het wel, maar dan gehoorzaamt mijn Elga niet aan de stooklijn.

• Bram-Bos
[...]

[afbeelding]
Já! dat lijkt me mooi. Weet je hoeveel runs dat op een dag zijn?

Verwijderd

[...]
En de Elga c.q. de thermostaten die ik heb geprobeerd, kunnen niet met de grotere bandbreedte omgaan die je automatisch hebt als je op oppervlaktetemperatuur gaat sturen.
Grotere bandbreedte ?? Je wilt een constant 'prettig warmte-verlies' van jou naar die verwarmde muur, dat houdt in dat die temperatuur in jouw geval 'constant' waarde X dient te hebben met een maximale variatie van Y. Is die variatie groter dan Y dan voel je de wolkjes zo nu en dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bram-Bos schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:18:
[...]

Totale verbruik was 6,13 kWh, Tb gemiddeld 7,9.
Ongeveer gelijk aan wat ik nu verbruik, maar ik heb nu vermoedelijk een hogere flow.
Dus jij verwarmt je woning een dag lang voor 1,10 euro, Je COP is relatief hoog en je absolute verbruik is een van de allerlaagste in het overzicht. Wat duidt er volgens jou op dat er nog wel wat te behalen valt ?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2016 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 00:00:
[...]

Dus jij verwarmt je woning een dag lang voor 1,10 euro, Je COP is relatief hoog en je absolute verbruik is een van de allerlaagste in het overzicht. Wat duidt er volgens jou op dat er nog wel wat te behalen valt ?
Het is een luxe-probleem, zeker. En je hoort mij niet klagen :)
- Qua comfort valt er nog wat halen door minder ups and downs van de wandtemperatie. Als ik dat onder controle krijg is een T-ruimte van 18,9 altijd comfortabel, en niet alleen als de wanden aangewarmd zijn.
- Qua COP moet het mogelijk zijn om structureel naar Ta van 25 te gaan, ipv Ta van 27 zoals nu. Daar valt volgens mij nog winst te boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:58:
[...]

Grotere bandbreedte ?? Je wilt een constant 'prettig warmte-verlies' van jou naar die verwarmde muur, dat houdt in dat die temperatuur in jouw geval 'constant' waarde X dient te hebben met een maximale variatie van Y. Is die variatie groter dan Y dan voel je de wolkjes zo nu en dan.
Elga stookt met RTC op 0.3K verschil. Dat bereik je al snel in de leem-massa, waardoor Elga weer stopt. Pendelgedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Ramon_1984 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 22:57:
[...]

Ja precies, kom ik dus toch uit bij een Panasonic :X
Mijn 5 KW Pana draait al weken continu super stabiel. Temperatuur in de huiskamer is al weken 20.5 graden, en de Pana is nog geen enkele keer gestopt of gepauzeerd. De modulatie is daarmee best heel erg goed op orde.

Enkel wanneer er defrosts zijn fluctueert het opgenomen vermogen, maar dat is logisch.

Ik gebruik een stooklijn voor de warmtepomp, en een losse aan/uit thermostaat in de huiskamer voor als het echt te warm zou worden in de huiskamer (>22 graden). Maar dit is enkel wanneer het buiten 15 graden is, en er veel zon is. Tot nu toe heeft de thermostaat enkel in het voorjaar ingegrepen, en in het begin van de herfst een paar keer. Maar dit zijn echt specifieke gevallen waar elke temperatuurregeling niet mee kan werken :P

Het heeft echter wel even wat tijd gekost om de juiste stooklijn te vinden voor mijn woning.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Bram-Bos schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 00:35:
[...]

Elga stookt met RTC op 0.3K verschil. Dat bereik je al snel in de leem-massa, waardoor Elga weer stopt. Pendelgedrag.
3k verschil toch? (Ta van buitenunit versus Tr van verwarmingssysteem)

of doel je op de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Theo schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 08:47:
[...]

Mijn 5 KW Pana draait al weken continu super stabiel. Temperatuur in de huiskamer is al weken 20.5 graden, en de Pana is nog geen enkele keer gestopt of gepauzeerd. De modulatie is daarmee best heel erg goed op orde.

Enkel wanneer er defrosts zijn fluctueert het opgenomen vermogen, maar dat is logisch.

Ik gebruik een stooklijn voor de warmtepomp, en een losse aan/uit thermostaat in de huiskamer voor als het echt te warm zou worden in de huiskamer (>22 graden). Maar dit is enkel wanneer het buiten 15 graden is, en er veel zon is. Tot nu toe heeft de thermostaat enkel in het voorjaar ingegrepen, en in het begin van de herfst een paar keer. Maar dit zijn echt specifieke gevallen waar elke temperatuurregeling niet mee kan werken :P

Het heeft echter wel even wat tijd gekost om de juiste stooklijn te vinden voor mijn woning.
Is het niet mogelijk dat bij zon de kamertermostaat de stooklijn beinvloed ?
Wij hebben tuin deuren op het zuid westen, als daar de zon even opkomt is het zo warm in de woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
[...]

Het probleem komt door de gewone huis tuin en keuken thermosstaat die samen werkt met een elga..
Honneywel thermosstaten zijn ontwikkeld voor een cv ketel, niet voor een warmtepomp.
Cv ketel kan niet lager dan 30 graden, daarom zal je weersafhanelijke thermosstaat niet verder terug gaan dan 29 graden.

Elga zou dus een eigen ontworpen thermosstaat moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Ramon_1984 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:16:
[...]

Wij hebben tuin deuren op het zuid westen, als daar de zon even opkomt is het zo warm in de woonkamer
Bij de pana kun je niet automatisch de stooklijn aanpassen. Je kan via de bedieningsunit de stooklijn bepalen, en op dezelfde bedieningsunit kun je de gehele stooklijn een paar graden naar boven of beneden verschuiven. Dit kan helemaal handmatig, als via het klokprogramma in de de unit. Er Is er is echter geen optie om de stooklijn aan te passen als gevolg van een input. de bedieningsunit heeft ook geen sensoren aan boord.

Enige optie die ik kan verzinnen is een microcontroller aan te sluiten op de knoppen van de bedieningsunit, en via die microcontroller 'handmatig' de stooklijn te verschuiven. Het is omslachtig, maar een andere manier is er met de Pana niet om automatisch, weerafhankelijk, de stooklijn te verschuiven.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
BarryH schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 08:55:
[...]

3k verschil toch? (Ta van buitenunit versus Tr van verwarmingssysteem)

of doel je op de thermostaat?
Nee, ik bedoel de thermostaat (0.3˚C)

[ Voor 8% gewijzigd door Bram-Bos op 16-12-2016 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Bram-Bos schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:42:
[...]

Nee, ik bedoel de thermostaat (0.3˚C)
wellicht het OTGW trucje van HansdeGit toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bram-Bos schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 00:33:
[...]

Het is een luxe-probleem, zeker. En je hoort mij niet klagen :)
- Qua comfort valt er nog wat halen door minder ups and downs van de wandtemperatie. Als ik dat onder controle krijg is een T-ruimte van 18,9 altijd comfortabel, en niet alleen als de wanden aangewarmd zijn.
- Qua COP moet het mogelijk zijn om structureel naar Ta van 25 te gaan, ipv Ta van 27 zoals nu. Daar valt volgens mij nog winst te boeken.
Comfortverbetering lijkt me inderdaad de belangrijkste.
Gevoelsmatig gaat 18.9 en altijd comfortabel niet echt samen, op 1 decimaal willen sturen, het lijkt me eerder een blokkade in de benadering dan een weg naar de oplossing. Bij Theo in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2" lees ik 20.5 constant en een thermostaat die pas ingrijpt op het moment dat het 22C wordt, marge van 1.5, dat lijkt wellicht een grote marge, maar dat is afhankelijk van hoe je die instelling/regeling bekijkt, het is een soort noodrem die eigenlijk niet/nauwelijks in werking komt. Hij is bij hem niet bedoeld althans zoals ik het begrijp om te fine-tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hebben andere ELGA gebruikers datzelfde probleem ? Even voor mijn begrip, een stooklijn werkt of werkt niet, cq. deze wordt ongewenst overruled door iets anders, of ligt het anders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:16:
[...]

Vraag is dan, althans bij mij, wil je als gevolg van die zon de vloer koud laten worden, criteria daarbij, te warm, energie besparen. Zo lang het niet te warm wordt zou ik de vloer op temperatuur willen houden want dat kost door die warmte v.d. zon sowieso zeer weinig energie en ik behoud mijn comfort. Constante oppervlakte temperaturen van vloer/muren/glas bepalen dat met name.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:44:
[...]

Vraag is dan, althans bij mij, wil je als gevolg van die zon de vloer koud laten worden, criteria daarbij, te warm, energie besparen. Zo lang het niet te warm wordt zou ik de vloer op temperatuur willen houden want dat kost door die warmte v.d. zon sowieso zeer weinig energie en ik behoud mijn comfort. Constante oppervlakte temperaturen van vloer/muren/glas bepalen dat met name.
Sorry maar hoe kan in hemelsnaam een massieve vloer afkoelen terwijl hij nog door zon verwarmd word. Mijne blijft uren warm ook zonder verwarming aan. Duurt ook weer uren om warm te krijgen dus ik moet hem niet af laten koelen.
Degene die hier een koude vloer krijgen als wp paar uur niet draait kan alleen betekenen dat ze heel weinig massa hebben (dunne vloer ) , maar als dat zo is dan is hij ook weer heel snel warm met een klein beetje warm water.
Dus ik snap dat hele zon instraling probleem niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:37:
[...]

Hebben andere ELGA gebruikers datzelfde probleem ? Even voor mijn begrip, een stooklijn werkt of werkt niet, cq. deze wordt ongewenst overruled door iets anders, of ligt het anders ?
ik heb 't met de Remeha Isense ook al 's geprobeerd, maar dat gaat niet helemaal lekker. Overshoots van 1-1,5gr en idd meer pendelgedrag. En voorzover ik begrijp wordt de stooklijninstelling van de ELGA alleen gebruikt bij het aansturen van de CV.

BTW; ik heb geen VV.

Een OTGW oplossing lijkt het beste, maar dan moet ik weer gaan solderen. programmeren is wel leuk, maar ik zoek eigenlijk een plug-en-play OTGW oplossing hiervoor.

[ Voor 14% gewijzigd door amarkest op 16-12-2016 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:44:
[...]

De vraag is niet "wil je als gevolg van de zon de vloer koud laten worden" maar " de kamertemperatuur loopt door de zon op tot boven de 22 graden en de WP staat ook nog warmte erbij te pompen. Juist omdat de vloer niet snel afkoelt, wil ik nog wel eens de WP met de hand uitzetten.
Maar dit speelt bij mij met name in voor- en najaar als de zon ook nog kracht heeft. In de wintermaanden zie je dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn ongeisoleerde jaren 70 woning heb ik adhv historisch gebruik vastgesteld dat ik een warmteverlies heb van 0.561 m3/graaddag, gerelateerd aan mijn comfortbehoefte. Oftewel 4.49kW. Met de instelling bij mindergas.nl stookgrens 19.5 en gemiddelde binnentemperatuur van 19.5. Die gemiddelde 19.5C binnentemperatuur vertaald zich bij mij in 21 beneden- en 18 op de eerste verdieping.
4.49kW per graaddag vertaald zich dat in (19.5+10)*4.49=132kW capaciteitsbehoefte indien het -10C wordt. Per uur is dat 5.5kW, welke afgegeven wordt op een warmteverliesbeperkende installatie van 50m2. Per m2 dient er onder die omstandigheden dus 5500/50=110W afgifte capaciteit te zijn. Op http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening bereken ik dat ik dat kan bereiken met een gemiddelde temperatuur van 30.2C van dat afgiftesysteem. Door Ta en Tr te varieren kan ik kiezen wat de meest efficiente combinatie is voor de WP. In mijn geval kan ik deze maximum-vraag realiseren met een Ta van 33 en een Tr van 30. De minimum capaciteit is 20-21 die een WP kan leveren, bij die ondergrens geeft het systeem 20W/m2 af, Ta 25 en Tr 21. Dus 50m2*20Wh=1kWh terwijl mijn verlies 4.49kWh per graaddag is. Er kan dan dus maximaal 4.49/24=18,7% v.d. tijd gedraaid worden. 81.3% v.d. tijd is stand-by.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaari schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:38:
[...]

De vraag is niet "wil je als gevolg van de zon de vloer koud laten worden" maar " de kamertemperatuur loopt door de zon op tot boven de 22 graden en de WP staat ook nog warmte erbij te pompen. Juist omdat de vloer niet snel afkoelt, wil ik nog wel eens de WP met de hand uitzetten.
Maar dit speelt bij mij met name in voor- en najaar als de zon ook nog kracht heeft. In de wintermaanden zie je dat niet.
Als je vloer warmer is dan die genoemde 22C, in mijn berekening van minimaal 20W/m2 afgifte-capaciteit is de gemiddelde vloertemperatuur 22.2C. Die zal er dus als het goed is vanzelf mee stoppen en op het moment dat het zonnetje weer weg is gelijk de boel weer in evenwicht proberen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:57:
[...]

Sorry maar hoe kan in hemelsnaam een massieve vloer afkoelen terwijl hij nog door zon verwarmd word. Mijne blijft uren warm ook zonder verwarming aan. Duurt ook weer uren om warm te krijgen dus ik moet hem niet af laten koelen.
Degene die hier een koude vloer krijgen als wp paar uur niet draait kan alleen betekenen dat ze heel weinig massa hebben (dunne vloer ) , maar als dat zo is dan is hij ook weer heel snel warm met een klein beetje warm water.
Dus ik snap dat hele zon instraling probleem niet.
Ik heb ook geen VV, ik lees echter dat dat nog al eens als probleem/comfortverlagend fenomeen beschreven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:44:
[...]

Als je vloer warmer is dan die genoemde 22C, in mijn berekening van minimaal 20W/m2 afgifte-capaciteit is de gemiddelde vloertemperatuur 22.2C. Die zal er dus als het goed is vanzelf mee stoppen en op het moment dat het zonnetje weer weg is gelijk de boel weer in evenwicht proberen te houden.
In theorie heb je gelijk. Echter, door de bufferwerking van de vloer kan er zomaar een faseverschuiving van 5 uur tussen zitten.
En vloertemperatuur =/= kamertemperatuur. Daar zit ook een paar graden verschil.

[ Voor 6% gewijzigd door jaari op 16-12-2016 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaari schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:50:
[...]

In theorie heb je gelijk. Echter, door de bufferwerking van de vloer kan er zomaar een faseverschuiving van 5 uur tussen zitten.
Aha, nu 'begrijp' ik waarom mijn 'onderbuik' altijd al tegen me zegt dat ik geen (te) massief verwarmingsafgifte systeem, enkele tonnen, moet hebben, maar de 130-150kg die ik ga gebruiken met mijn plafondverwarming, niet opgesloten in massa maar vrijhangend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Paul C schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:31:
[...]

Ik geloof er niet veel van dat je in de praktijk 16% verbetering zult zien. Dat schrijf ik ook. Misschien wil je iets te graag in mooie verhalen geloven.

[...]
Ik ben van nature zeer kritisch ingesteld, maar heb gelukkig ook veel lastvan out-of-the-box denken. Vandaar de belangstelling voor dit soort ontwikkelingen. Al was het maar mbt het koelsysteem van mn al weer wat oudere auto.

Ik heb net antwoord van de fabriek waar Endotherm gemaakt wordt:

Hi Arie,

We have conducted tests of EndoTherm in GSHP (in the brine loop and radiator circuit) and we are currently conducting trials on ASHP systems too. EndoTherm is temperature agnostic and the principle effect (aka a change in surface tension) will occur in low temperature systems.

Ik zal iig vinger aan de pols houden mbt ASHP ontwikkelingen voor dit product.
Niet geschoten is altijd mis denk ik maar. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:06:
[...]

Aha, nu 'begrijp' ik waarom mijn 'onderbuik' altijd al tegen me zegt dat ik geen (te) massief verwarmingsafgifte systeem, enkele tonnen, moet hebben, maar de 130-150kg die ik ga gebruiken met mijn plafondverwarming, niet opgesloten in massa maar vrijhangend.
Plafondverwarming bij mijn hangt vrij achter gipsplaat, mijn ervaring is dat het snel reageert.
Vloerverwarming en wandverwarming reageert weer zeer traag, behoud ook lang zijn warmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-09 19:50
amarkest schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:25:
[...]

Ik ben van nature zeer kritisch ingesteld, maar heb gelukkig ook veel lastvan out-of-the-box denken. Vandaar de belangstelling voor dit soort ontwikkelingen. Al was het maar mbt het koelsysteem van mn al weer wat oudere auto.

Ik heb net antwoord van de fabriek waar Endotherm gemaakt wordt:

Hi Arie,

We have conducted tests of EndoTherm in GSHP (in the brine loop and radiator circuit) and we are currently conducting trials on ASHP systems too. EndoTherm is temperature agnostic and the principle effect (aka a change in surface tension) will occur in low temperature systems.

Ik zal iig vinger aan de pols houden mbt ASHP ontwikkelingen voor dit product.
Niet geschoten is altijd mis denk ik maar. 8)
Er word nergens vermeldt of de oppervlakte spanning toe- of juist afneemt.
Ik betwijfel of verschil in oppervlakte spanning in deze mate van enig invloed kan zijn op warmteoverdracht.

De gelaagdheid van stromende vloeistof in een object zal altijd bestaan. Dat heet laminaire stroming.
Bij hogere viscositeit zal dit toenemen. (in de pijp nog harder stromen dan aan de wanden) Viscositeit en oppervlakte spanning hebben weinig correlatie met elkaar.
Bij turbulente stroming heb je misschien meer warmteoverdracht maar dat zal veel druk verlies geven.
En extra geluid.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zoiets lijkt me testbaar, maar bestaat oppervlaktespanning niet alleen tussen een vloeistof en een gas (en dus niet in een metalen warmtewisselaar)?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Theo schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:30:
[...]

Bij de pana kun je niet automatisch de stooklijn aanpassen. Je kan via de bedieningsunit de stooklijn bepalen, en op dezelfde bedieningsunit kun je de gehele stooklijn een paar graden naar boven of beneden verschuiven. Dit kan helemaal handmatig, als via het klokprogramma in de de unit. Er Is er is echter geen optie om de stooklijn aan te passen als gevolg van een input. de bedieningsunit heeft ook geen sensoren aan boord.

Enige optie die ik kan verzinnen is een microcontroller aan te sluiten op de knoppen van de bedieningsunit, en via die microcontroller 'handmatig' de stooklijn te verschuiven. Het is omslachtig, maar een andere manier is er met de Pana niet om automatisch, weerafhankelijk, de stooklijn te verschuiven.
ik weet niet wat er gebeurd als je de buiten temperatuur actief gaat bij sturen. ( peltier element ed ) zodat je toch een soort van regelbare offset krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
amarkest schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:05:
[...]

ik heb 't met de Remeha Isense ook al 's geprobeerd, maar dat gaat niet helemaal lekker. Overshoots van 1-1,5gr en idd meer pendelgedrag. En voorzover ik begrijp wordt de stooklijninstelling van de ELGA alleen gebruikt bij het aansturen van de CV.

BTW; ik heb geen VV.

Een OTGW oplossing lijkt het beste, maar dan moet ik weer gaan solderen. programmeren is wel leuk, maar ik zoek eigenlijk een plug-en-play OTGW oplossing hiervoor.
Ik heb in mijn geval sterk de indruk dat er gewoon iets niet goed zit in de controle van de Elga op de Toshiba. Techneco is daar ook mee bezig (er staat hier een pc van ze te loggen), maar we zijn er nog niet uit.
OTGW zou denk ik niks helpen, omdat OT met WAR ook niet werkt (stooklijn wordt genegeerd door de Elga cq. de Elga krijgt de Toshiba er niet onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:40:
[...]

Plafondverwarming bij mijn hangt vrij achter gipsplaat, mijn ervaring is dat het snel reageert.
Vloerverwarming en wandverwarming reageert weer zeer traag, behoud ook lang zijn warmte
Heb je toevallig gegevens over gemiddelde van Ta en Tr en de oppervlakte temperatuur van die gipsplaat ? En waar ik ook erg benieuwd naar ben is de invloed van deze 'vloerverwarming' voor de 1ste verdieping.
Eigenlijk wil ik nog veel meer weten, nl. alle oppervlakte temperaturen, plafond, wanden en vloer en de gemeten 'lucht temperatuur'.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2016 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:31:
[...]

Heb je toevallig gegevens over gemiddelde van Ta en Tr en de oppervlakte temperatuur van die gipsplaat ? En waar ik ook erg benieuwd naar ben is de invloed van deze 'vloerverwarming' voor de 1ste verdieping.
Eigenlijk wil ik nog veel meer weten, nl. alle oppervlakte temperaturen, plafond, wanden en vloer en de gemeten 'lucht temperatuur'.
Als je een thermografische camera hebt mag je komen meten >:)
Pagina: 1 ... 116 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic