Hoeveel uur denk jij dat het kost dan?
Ik pik nu jouw post er specifiek uit, maar
ik ben erg benieuwd of andere WP-eigenaren hun ervaringen willen delen hoeveel werk het e.e.a. is!
Wat het mij gekost heeft? Ik heb het zelf gedaan met hulp van een bevriende installateur en een bevriende "bouwvakker" (maar dat is nogal een understatement voor hoe handig deze persoon is).
Die installateur is 10uur bezig geweest, maar wij hadden maximaal voorbereid:
- Beugels buiten aan de muur bevestigd met chemische ankers. 2 manuur
- Warmtepomp op de beugels gemonteerd met dempers. 1 manuur
- 2x65mm gat door de 40cm dikke gevel geboord met watergekoelde diamantboor. 2 manuur (als je zo'n boor moet huren betaal je ook nog de slijtage per 0,1mm)
- De ruimte van de CV installatie leeg geruimd, zodat er makkelijk gewerkt kon worden en later weer terug plaatsen. 2 manuur
- Alle materialen uitgezocht en besteld. Veel teveel manuur.
- 2x op en neer rijden naar de winkel voor een extra onderdeeltje. 2 manuur
- Oude CV installatie afgetapt, deels gedemonteerd, water opvangen, alles doorspoelen met schoon water. 4 manuur
- Nieuwe LT-vloerverwarmingsverdeler monteren aan de muur, slangen inkorten en weer aansluiten. 2 manuur
- Sleuf graven vanaf de meterkast, kabel trekken door de bestaande mantelbuis, aansluiten op de WP, alles weer netjes dicht maken, planten terug zetten. 4 manuur
- Boiler ophangen. 1 manuur
- Beugels voor de CV-leidingen boren, ophangen en de op maat gemaakte CV leidingen hierin monteren. 2 manuur
- In werking stellen, proefdraaien en instellingen beetje finetunen. 2 manuur
Totaal 34 manuur exclusief wat hieronder staat en uitzoekwerk vooraf (gaat veel tijd in zitten, maar is deels afhankelijk van hoe ervaren je bent met het specifieke systeem natuurlijk).
Wat nog moet gebeuren:
- Meterkast aanpassen
- Buizen isoleren (~25m schat ik)
- Kabels trekken voor de driewegklep tussen boiler en CV en voor de kamerthermostaat
Al met al vind ik het nog niet zo gek dat een installateur misschien op 40 uur uitkomt. Zeker aangezien ik al het uitzoekwerk heb gedaan en al het risico op tegenvallers droeg. Nou was onze installatie misschien wat complexer dan de jouwe omdat er ook een boiler wordt aangesloten en omdat er 12m leiding met verschillende bochten tussen de buitenunit en de CV-installatie zit, maar daarvoor was de elektra weer makkelijk (3m door zwarte grond en bestaande mantelbuizen) en was alles op de begane grond in een makkelijk werkbare ruimte.