Ik heb bij -6C vannacht 1 van de 2 WP's in quiet mode gezet (de vloerverwarming WP, begrenzing tot 58-61Hz) omdat ik deze op 5meter nog kon horen bij 1800W
e verbruik en compressor al op 67Hz liep, de ander een 1,5 meter dichterbij die op 48Hz met deellast 1440W liep al overstemde.
De andere reden was ook dat ik zo nu en dan een verontrustende 3600W vermogen in monitoring display zag, terwijl Kwh display en din kWh wel overeen kwamen terwijl de back-up 3kW nog uit staat.
In 10 uur is er 15kWh
e verbruikt voor net geen 46kWh warmte door deze WP met quiet mode, is maar 4,6kW warmte gemiddeld voor 6kW unit enkel op de compressor, wel enkele defrost als ook de ruimte temperatuur is teruggezakt met meer dan 1 C gezakt net onder 20C.
(De andere heeft in zelfde tijd 10kWh
e verbruikt voor 34kWh)
Willie Wortel schreef op woensdag 30 november 2016 @ 08:21:
[...]
Hallo Domba,
We kunnen de fout marge verkleinen door niet de pulsen te tellen...(duurt lang) maar de tijd tussen 2 pulsen, daarna TimeSpan.TicksPerSecond / (_stopPulseTime - _startPulseTime) = aantal pulsen. Zo kan je niet alleen snel meten (<20 millisecs) maar ook met een hogere frequentie. Een en ander ziet er dan zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Private Sub interrupt_measuringTimeBetweenTwoPulses(data1 As UInteger, data2 As UInteger, time As Date)
If _startPulseTime > 0 Then
_stopPulseTime = Date.Now.Ticks
_interruptPort.DisableInterrupt()
exit sub
End If
_startPulseTime = Date.Now.Ticks
End Sub |
en in de FlowMeterThread wordt dan de berekening gedaan:
code:
1
2
3
4
| Dim ticksBetween2Pulses = _stopPulseTime - _startPulseTime
_currentPulses = TimeSpan.TicksPerSecond / ticksBetween2Pulses
_currentFlowrate = (_currentPulses / _kFactor) / 60 |
Tijd tussen 2 pulsen gebruik ik om S0 pulsen te tellen, voor 1000imp/kWh, de andere met 2000imp/kWh wacht ik voor vermogen al tot er 4 pulsen zijn.
Ik doelde op temperatuur, hoe nauwkeurige je wilt meten met DS18B20, hoe meer tijd dat kost, 12 bit ipv 9bit ben je 750-800 ms kwijt, maar die nauwkeurigheid heb je wel nodig voor de warmteberekening.
Een refresh van warmteberekening sneller dan 1 seconde heeft geen zin eerder 5sec, wel maakt het zin om de afzonderlijke parameters (temperatuur, vermogen) up to date te houden flow heeft zo'n hoge frequentie dat je eventueel in micros interval zou kunnen meten.
[
Voor 45% gewijzigd door
Domba op 30-11-2016 09:24
]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant