Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.167.466 views

• noenie1980
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-11-2024
mirod schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:04:
Hier ook vandaag de mail van Welkom Energie gehad met belachelijk hoge prijzen. Wat is nu handig om te doen? Moet je sowieso deze maand uitzitten?
Dit vraag ik mij ook af idd. Heeft iemand hier de wijsheid in pacht?

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-11 10:14
noenie1980 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:06:
[...]

Dit vraag ik mij ook af idd. Heeft iemand hier de wijsheid in pacht?
Je bent tot 5 december sowieso gebonden aan Eneco (alle model-overstappers buiten beschouwing gelaten). Elke dag dat je wacht een ander contract af te sluiten komt er op de 5 december ook een dag bij.

• noenie1980
S7E-Vigi schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:09:
[...]

Je bent tot 5 december sowieso gebonden aan Eneco (alle model-overstappers buiten beschouwing gelaten). Elke dag dat je wacht een ander contract af te sluiten komt er op de 5 december ook een dag bij.
En waar kan een oud WE klant dan nog het best terecht? Ik zie allerlei reacties van mensen die idd al zijn overgestapt (hoe dan) en ben bang achter t net te vissen....

• S7E-Vigi
noenie1980 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:15:
[...]

En waar kan een oud WE klant dan nog het best terecht? Ik zie allerlei reacties van mensen die idd al zijn overgestapt (hoe dan) en ben bang achter t net te vissen....
Voor mij exact dezelfde situatie, ik ga mij echter hier morgen of dit weekend pas in verdiepen, in ieder geval ga ik opzoek naar iets variabel of maximaal 1 jaar vast met lagere prijzen dan Eneco nu bied.

• noenie1980
S7E-Vigi schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:22:
[...]

Voor mij exact dezelfde situatie, ik ga mij echter hier morgen of dit weekend pas in verdiepen, in ieder geval ga ik opzoek naar iets variabel of maximaal 1 jaar vast met lagere prijzen dan Eneco nu bied.
Gedeelde smart...

Beter om t voor nu even te laten idd, nu is ook geen enkele leverancier meer bereikbaar. Maar hoe hard worden we hier gen**id :(

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Joyous-P schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:18:
[...]

Je gaat dan voor de komende 3 winters 1,28 euro de m3 voor je gas betalen, klinkt dat intressant? Mij niet.
Je kan altijd je gascontract afkopen, het kan dus interessant zijn.

Opzegvergoedingen:
Korter dan 1,5 jaar 50 EUR
1,5 - 2 jaar 75 EUR
2 tot 2,5 jaar 100 EUR
Langer dan 2,5 jaar 125 EUR

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Skidmarks schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:04:
Wat een stelletje honden ook bij Vattenfall. Het modelcontract is "uitverkocht" maar volgende week is hij weer op voorraad met nieuwe tarieven.

[Afbeelding]

Paar dagen terug kon je het nog afsluiten van hun site, toen niet meer en moest je bellen of whatsappen en nu uitverkocht.

Maar als dat nieuwe modelcontract hogere tarieven heeft gaat bij iedereen die ook een variabel contract hebt dan ook gelijk de tarieven omhoog? Of mogen ze alleen de tarieven verhogen voor nieuwe klanten met zo'n modelcontract?

Ik zie nu dat mensen dit al eerder hadden gepost, sinds vanochtend. Blijft toch raar dat ze zoiets kunnen weigeren. De energie markt functioneert echt voor geen meter momenteel.
De nuance zit hem in het aantal klanten wat normaal gesproken een variabel contract afsluit. Normaal zijn dat er maar een paar per maand, nu zijn het er tienduizenden vanwege dat gezeik met Eneco. Het aantal beschikbare variabele contracten voor de prijs waar de maatschappijen hebben ingekocht is gewoon op... volgende week maken de meeste maatschappijen sowieso de nieuwe variabele prijzen bekend, waarschijnlijk krijg je daarom "volgende week" te horen. Het is dus niet echt een vorm van weigeren, maar afhouden... de ACM en Eneco hebben dit samen veroorzaakt op het meest slechte moment.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• falastir
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-08 21:34
Had een contract tot eind maart 2022, erg jammer allemaal. Hoop dat begin december er aanbiedingen zijn van andere providers. Is het juist nu verstandig om te gaan voor een variabel jaarcontract? Ga ervan uit dat de prijs van gas vanaf maart zal gaan dalen.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik denk inderdaad dat nu de beste tactiek is om een contract met de allerlaagste kosten te vinden, ongeacht de duur van het contract. De opzegvergoeding van bijv. een 3-jarig contract, 250 euro voor elektra en gas samen, kan best wel eens lager zijn dan wat je deze winter met de hogere tarieven van een variablel of 1-jarig contract gaat verstoken.

Met het bovenstaande rekeninghoudend is bijv.een 3-jarig contract bij Delta Energie nu afsluiten best wel interessant. Gasprijs van ~1.21 euro per m3 is 30 eurocent lager dan dat voor het 1-jarige contract. Stel je doet 1000 m3 verstoken deze winter, dan ben 300 euro meer kwijt met 1-jarig. Dat is veel meer dan 125 euro opzegvergoeding die je in de lente zou moeten betalen. Idem voor stroom, al zijn de prijsverschillen tussen 1 en 3 jaar iets minder.

[ Voor 7% gewijzigd door pdukers op 05-11-2021 19:53 ]

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-11 17:01
falastir schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:48:
Had een contract tot eind maart 2022, erg jammer allemaal. Hoop dat begin december er aanbiedingen zijn van andere providers. Is het juist nu verstandig om te gaan voor een variabel jaarcontract? Ga ervan uit dat de prijs van gas vanaf maart zal gaan dalen.
Ik ben wel voor een jaar contract gegaan met een variabel karakter om deze reden. Die keuze cq gok maak ik tenminste zelf ipv het door mijn strot geduwde contract van Eneco deze maand met belachelijke tarieven.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• pdukers
  • Niet online
Hari-Bo schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:52:
[...]

Ik ben wel voor een jaar contract gegaan met een variabel karakter om deze reden. Die keuze cq gok maak ik tenminste zelf ipv het door mijn strot geduwde contract van Eneco deze maand met belachelijke tarieven.
Wat is een variabel jaar contract? Klinkt nogal tegenstrijdig voor mij. Variabel is normaal gesproken voor onbepaalde tijd; vaste tarieven voor bepaalde tijd.

Zie mijn post in het overstap topic mbt wat ik denk wat nu bij de beste aanpak is: pdukers in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
noenie1980 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:15:
[...]

Ik ben bang dat iedereen die nu nog iets wil regelen inderdaad achter het net vist. Lijkt er op dat alle prijzen nu definitief omhoog zijn gegaan..

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11 14:31

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

pk026 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:16:
Essent biedt alleen 3- en 5-jarige contracten aan, met de garantie dat de prijzen na de winter dalen. Verder geen onredelijke prijzen, althans niet t.o.v. andere aanbieders. Heeft iemand naar de kleine lettertjes gekeken?
Net weer gebeld door Essent. Vind het niet acceptabel wat ze bieden. In de winter verstook je het meeste gas. Daling in april heeft niet zoveel effect. Heb aangegeven dat ik wel verder ga kijken... Er werd geroepen dat de prijzen boven de 2 euro uit komt volgend jaar. :?

Whatever.

• ArcticWolf
  • Niet online
Harmen schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:11:
[...]

Net weer gebeld door Essent. Vind het niet acceptabel wat ze bieden. In de winter verstook je het meeste gas. Daling in april heeft niet zoveel effect. Heb aangegeven dat ik wel verder ga kijken... Er werd geroepen dat de prijzen boven de 2 euro uit komt volgend jaar. :?
Ik geloof er niet in, maar (en dat is een grote maar), Putin heeft beloofd om op 8 november de pijpleidingen naar Duitsland en Oekraïne te vullen... als dat niet gebeurd dan verwacht ik wel dat de prijs boven de 2 euro uit komt.
https://www.reuters.com/b...n-reassurance-2021-11-02/

Ik verwacht alsnog dat Putin en Gazprom z'n beloften nakomen.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 05-11-2021 20:16 ]

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-11 17:01
pdukers schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:00:
[...]

Wat is een variabel jaar contract? Klinkt nogal tegenstrijdig voor mij. Variabel is normaal gesproken voor onbepaalde tijd; vaste tarieven voor bepaalde tijd.

Zie mijn post in het overstap topic mbt wat ik denk wat nu bij de beste aanpak is: pdukers in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
Je bent een contract aangegaan met Powerpeers B.V. voor de levering van 100% Groene Stroom en CO2-gecompenseerd gas voor onbepaalde tijd met een variabele prijs.

Excuus je hebt gelijk geen jaar contract, maar wel variabele prijs aangezien we nu wel redelijk op de top zitten.

Huidige tarieven;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkMiaJ7w1pZ5WXppOgCtVCI5U0Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nCSolD994xsi8RychplTfVmj.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Hari-Bo op 05-11-2021 20:18 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11 14:31

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Laten we het hopen idd. Daarom wou ik nog even afwachten. Wel bijzonder hoe een medewerker van Essent je probeert over te halen. Moest het gesprek echt afkappen. :/

Whatever.

• Wolly
  • Niet online
Harmen schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:11:
[...]

Je begint je toch af te vragen waarom de energiebedrijven een gedragscode onderschrijven met dit soort uitspraken.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qRbJh1Bn/screenshot-198.png

• S7E-Vigi
Wolly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:20:
[...]

Je begint je toch af te vragen waarom de energiebedrijven een gedragscode onderschrijven met dit soort uitspraken.
[Afbeelding]
Papieren tijgers bijten niet :9

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:24
Wolly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:20:
[...]

[Afbeelding]
Over een half jaar weet je wie er onzin spreekt / denkt

1 PVoutput . Dongen NB

• Wolly
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:26:
[...]

Over een half jaar weet je wie er onzin spreekt / denkt
En daarom is het valss of misleidende informatie op dit moment.

• ArcticWolf
  • Niet online
Harmen schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:19:
Laten we het hopen idd. Daarom wou ik nog even afwachten. Wel bijzonder hoe een medewerker van Essent je probeert over te halen. Moest het gesprek echt afkappen. :/
Zou even verder kijken als ik jou was... Essent is wel een "betrouwbare" partij, maar wilt niet zeggen dat ze ook proberen te cash grabben zoals Eneco.

• jpedwards
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-08 00:49
Om wat gemoedsrust te krijgen en toch iets voorspelbaars te nemen denk ik toch voor de vattenfall of delta energie 3 jaar te gaan. Rond de 1.28 voor gas en 0,32 voor stroom is behapbaar hier ondanks flink verbruik, dan geen speculatie op flexibele tarieven vanaf 1 januari en wetend dat je waarschijnlijk 3x meer bespaart tov Eneco dan ben je met de de boete als optie ook nog enigzins flexibel .

Vattenfall klantenservice bevestigde overigens net dat we als WE-klant officieel eerder kunnen overstappen. Zou kennelijk al per 21 november kunnen als je vandaag zou overstappen…

[ Voor 3% gewijzigd door jpedwards op 05-11-2021 20:52 ]

• BertEnergie
  • Laatst online: 22-08-2023
Ik heb woensdag bij Vattenfall via de verhuis constructie mijn nieuwe contract kunnen laten ingaan op dezelfde dag, niets van opzegtermijn oid

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-11 16:51

Impry

Rallymedia.nl

Hier ook Welkom Energie -> Eneco situatie.
De meeste suggesties van lange termijn contracten en evt. vroegtijdig opzeggen snap ik wel, maar ik hoop ergens in het voorjaar van het gas af te gaan ivm aanschaf elektrische warmtepomp. Wat is daarin nu handig? De € 1,80/m³ volhouden in de duurste maanden van het jaar voel ik ook weinig voor.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• ArcticWolf
  • Niet online
Impry schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:20:
Hier ook Welkom Energie -> Eneco situatie.
De meeste suggesties van lange termijn contracten en evt. vroegtijdig opzeggen snap ik wel, maar ik hoop ergens in het voorjaar van het gas af te gaan ivm aanschaf elektrische warmtepomp. Wat is daarin nu handig? De € 1,80/m³ volhouden in de duurste maanden van het jaar voel ik ook weinig voor.
Variabel contract ergens zien te vinden... die kun je maandelijks opzeggen.

• Koukleun
  • Laatst online: 19-07-2022
Is er niemand gevoelig voor de deal van essent dat je vanaf april 50% minder betaald op de levering? Uiteraard gebruik je dan Amper gas, maar je weet wel dat je in november weer safe zit?

• BertEnergie
Koukleun schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:26:
Is er niemand gevoelig voor de deal van essent dat je vanaf april 50% minder betaald op de levering? Uiteraard gebruik je dan Amper gas, maar je weet wel dat je in november weer safe zit?
Wat bieden ze aan voor de gasprijs tot april?

• mindgem
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-03-2023
Bij energie direct nu ook aanbod voor 50% korting vanaf april. Ook op vastrecht levering. Tarief vastrecht in aanbod ligt nu wel boven de 5 euro per maand terwijl mijn huidige contract vast nu 2,80 is

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
ArcticWolf schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:36:

Even ongeacht van de situatie van WE;
7. 'Staat kan rijk worden van faillissement Welkom Energie, ten koste van gedupeerden'
De Nederlandse overheid lijkt de lachende derde te worden bij het faillissement van Welkom Energie. Gashandelaar GasTerra, voor de helft van de staat, weigert een flinke partij door Welkom Energie gekocht gas vrij te geven. Dat levert de staat miljoenen op, maar zet de gedupeerde klanten in de kou.
https://www.ad.nl/binnenland/staat-kan-rijk-worden-van-faillissement-welkom-energie-ten-koste-van-gedupeerden~a5222fdb6/

Wellicht zien WE-klanten tóch nog wat van hun geld terug.

• Koukleun
  • Laatst online: 19-07-2022
BertEnergie schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:33:
[...]

Wat bieden ze aan voor de gasprijs tot april?
Nevermind.. 1.97

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-11 16:51

Impry

Rallymedia.nl

ArcticWolf schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:22:
[...]

Variabel contract ergens zien te vinden... die kun je maandelijks opzeggen.
Dat is nergens te krijgen op dit moment als ik de verschillende vergelijkingssites bekijk.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02:32
Goedenavond,

Ik lees meerdere berichten dat het modelcontract van Vattenfall "op" is. En dat deze volgende week wel weer beschikbaar is tegen nieuwe tarieven.
Maar wat zou dit concreet inhouden voor de mensen die afgelopen 10 dgn een modelcontract hebben afgesloten?
Worden deze tarieven ook aangepast? Of zouden deze modelcontracten pas per 1-1-22 een ander tarief betalen.
Kortom een modelcontract met 2 verschillende tarieven, zou dat werkelijk kunnen? :*) Anders is alles nog voor jan doedel geweest en krijgen we alsnog hoge tarieven tussen pak hem beet medio nov en 1-1

• Briankl
  • Laatst online: 23-11-2021
Gezien de 1 en 3 jaar tarieven die Green Choice nu aanbiedt (https://www.greenchoice.nl/tarieven/), vrees ik voor een ieder voor de tarieven per 1 januari. Wees maar blij met de 1,80 van Eneco….

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:12
Ik zit echt in twijfel nu, bij welkom energie zat ik op 140nde maand. Eneco heeft het nu vastgesteld op 212.

Maar engie bijvoorbeeld zou dan over een maand 127 euro zijn waarna in januari nieuwe tarieven volgen. Ik vraag me af hoever dat dan zal stijgen. En dat die 212 euro toch niet zo heel verkeerd is nu even los van de smerig praktijken rond welkom energie/eneco.

Wat denken jullie?

• Inimieni
  • Laatst online: 08-04-2023
Hendriks1 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:57:
Goedenavond,

Ik lees meerdere berichten dat het modelcontract van Vattenfall "op" is. En dat deze volgende week wel weer beschikbaar is tegen nieuwe tarieven.
Maar wat zou dit concreet inhouden voor de mensen die afgelopen 10 dgn een modelcontract hebben afgesloten?
Worden deze tarieven ook aangepast? Of zouden deze modelcontracten pas per 1-1-22 een ander tarief betalen.
Kortom een modelcontract met 2 verschillende tarieven, zou dat werkelijk kunnen? :*) Anders is alles nog voor jan doedel geweest en krijgen we alsnog hoge tarieven tussen pak hem beet medio nov en 1-1
Voor de mensen die nu afgesloten hebben is het model contract al klaar en wijzigen de tarieven per 1 januari. (Heb zelf het contract al binnen en ga 8 nov over)

Ze kunnen vanaf volgende week best een ander model contract aanbieden aan nieuwe klanten. Maar ook voor deze mensen wijzigen die prijzen per 1 januari weer.

En tuurlijk hebben ze het recht tussendoor ook te wijzigen voor model contacten (dus niet gebonden aan januari en juli) maar dat doen ze niet snel.
Helemaal niet 1 maand voor die tijd. Lijkt me sterk.

Dus de nieuwe modelcontracten kunnen qua tarief best anders zijn dan mensen die afgelopen week hebben afgesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door Inimieni op 05-11-2021 22:50 ]

• Inimieni
  • Laatst online: 08-04-2023
Inimieni schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:45:
[...]

Voor de mensen die nu afgesloten hebben is het model contract al klaar en wijzigen de tarieven per 1 januari. (Heb zelf het contract al binnen en ga 8 nov over)

Ze kunnen vanaf volgende week best een ander model contract aanbieden aan nieuwe klanten. Maar ook voor deze mensen wijzigen die prijzen per 1 januari weer.

En tuurlijk hebben ze het recht tussendoor ook te wijzigen voor model contacten (dus niet gebonden aan januari en juli) maar dat doen ze niet snel. Helemaal niet 1 maand voor die tijd. Lijkt me sterk.

Dus de nieuwe modelcontracten kunnen qua tarief best anders zijn dan mensen die afgelopen week hebben afgesloten.

• wimpod
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
AMARONE schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:42:
Ik zit echt in twijfel nu, bij welkom energie zat ik op 140nde maand. Eneco heeft het nu vastgesteld op 212.

Maar engie bijvoorbeeld zou dan over een maand 127 euro zijn waarna in januari nieuwe tarieven volgen. Ik vraag me af hoever dat dan zal stijgen. En dat die 212 euro toch niet zo heel verkeerd is nu even los van de smerig praktijken rond welkom energie/eneco.

Wat denken jullie?
zelf zou ik niet bij Eneco blijven, maar het is een gok aangezien je niet weet wat de tarieven per 1 januari zullen zijn. Hangt misschien ook van je gasverbruik af, 1.80 per kuub tikt echt wel aan dus de kans dat je over je voorschot van 212 gaat lijkt me vrij groot. Dat gaat oplopen, zeker als het koude maanden worden.

En dan heb ik het niet eens over de stroomtarieven...

[ Voor 4% gewijzigd door wimpod op 05-11-2021 22:57 ]

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-11 17:32
Hendriks1 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:57:
Goedenavond,

Nee, dat kan niet. Jij bent een contract aangegaan voor tarief X. Dat gaat in op de datum van start levering. Het aanpassen van dat tarief moet altijd met een maand kennisgeving (zodat je netjes kan opzeggen met een maand opzegtermijn).
Dus voor de Vattenfall klanten die medio november starten zou dat medio december zijn. Maar aangezien de tarieven in het algemeen allemaal op 1 januari wijzigen lijkt me dat een stuk logischer.

De tarieven maken geen deel uit van het modelcontract. De tekst en voorwaarden zijn standaard bij elke leverancier exact hetzelfde maar de tarieven dienen alleen "redelijk" en maximaal marktconform te zijn.
Dus ja, mensen die afgelopen week een modelcontract afsloten kunnen 82 cent per kuub betalen tot 1 januari 2022 en mensen die dat volgende week doen 1,30 per kuub
Kans is wel vrij groot imo dat die laatste groep eigenlijk al gaat betalen wat Vattenfall in gedachten had voor 1 januari a.s. dus die krijgen dan geen hogere kosten voor de kiezen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• pdukers
  • Niet online
AMARONE schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:42:

Wat denken jullie?
Staar je in ieder geval niet blind op een voorschot bedrag, wat in feite niet meer is dan gespreid betalen op basis van een geschat verbruik. Vergelijk de daadwerkelijke tarieven, want dat is in betere vergelijking van de verschillende leveranciers en contracten.

• AMARONE
wimpod schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:51:
[...]

zelf zou ik niet bij Eneco blijven, maar het is een gok aangezien je niet weet wat de tarieven per 1 januari zullen zijn. Hangt misschien ook van je gasverbruik af, 1.80 per kuub tikt echt wel aan dus de kans dat je over je voorschot van 212 gaat lijkt me vrij groot. Dat gaat oplopen, zeker als het koude maanden worden.

En dan heb ik het niet eens over de stroomtarieven...
Zo'n 1300kuub per jaar hier aangezien het een 100 jaar oud appartement is. Hoewel ik wel meer maatregelen neem door het faillissement(korter douchen, temp omlaag, meer kieren dichten). Ik heb me al aangemeld voor het modelcontract van engie dus die dan over 30 dagen pas ingaat. (belachelijk dat je ongewenst bij Eneco komt en dan aan 30 dagen opzegtermijn zit).

Eneco dreigt daarentegen met als je vervroegd opzegt dat het termijnbedrag, wat een gemiddelde is, nog flink kan oplopen.

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
AMARONE schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 23:13:
[...]
Eneco dreigt daarentegen met als je vervroegd opzegt dat het termijnbedrag, wat een gemiddelde is, nog flink kan oplopen.
Deze opmerking van Eneco moet je wel in de juiste context zien. De komende maanden zijn de duurste maanden qua energie verbruik. De zomermaanden de goedkoopste. Als je na een maand weer weggaat, dan is de kans groot dat je meer verbruikt dan je maandbedrag dat je betaald hebt. Dat is logisch, je spaart normaal in de zomermaanden voor de wintermaanden.

Het is dus niet echt een dreigement van Eneco, maar een waarschuwing dat als je snel vertrekt dat je maandbedragen niet toereikend zijn en je dus moet bijbetalen.

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02:32
Inimieni schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:45:
[...]

En tuurlijk hebben ze het recht tussendoor ook te wijzigen voor model contacten (dus niet gebonden aan januari en juli) maar dat doen ze niet snel.
Helemaal niet 1 maand voor die tijd. Lijkt me sterk.

@Inimieni en @Barre73

Dank voor jullie reacties. Ik heb zelf het modelcontract ook afgesloten 28 oktober, bevestiging gelijk gehad en inderdaad 82ct per kuub, ingangsdatum 11 november (14dgn bedenktijd).
Kom van Energiedirect, welke mij en alle andere met een variabel contract op 27 oktober een mailtje stuurde dat gas van 81 naar 1.56 ging en 4 dagen later ingaand! Niet echt tijdig informeren was dat, vond ik zelf. Zie mijn posts van 10dgn terug... 8) Kortom dit kan Vattenfall in theorie toch ook doen? Ik hoop maar van niet.... :D

• Barre73
Hendriks1 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 00:18:
[...]

@Inimieni en @Barre73

Dank voor jullie reacties. Ik heb zelf het modelcontract ook afgesloten 28 oktober, bevestiging gelijk gehad en inderdaad 82ct per kuub, ingangsdatum 11 november (14dgn bedenktijd).
Kom van Energiedirect, welke mij en alle andere met een variabel contract op 27 oktober een mailtje stuurde dat gas van 81 naar 1.56 ging en 4 dagen later ingaand! Niet echt tijdig informeren was dat, vond ik zelf. Zie mijn posts van 10dgn terug... 8) Kortom dit kan Vattenfall in theorie toch ook doen? Ik hoop maar van niet.... :D
De ACM hanteert 30 dagen als richtlijn maar het staat niet in de Gaswet of Electriciteitswet helaas.. zeker niet netjes van Energiedirect nee. Of Vattenfall het gaat doen? Laten we het niet hopen voor al deze ex-Welkom klanten.

• Barre73
AMARONE schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 23:13:
[...]

Zo'n 1300kuub per jaar hier aangezien het een 100 jaar oud appartement is. Hoewel ik wel meer maatregelen neem door het faillissement(korter douchen, temp omlaag, meer kieren dichten). Ik heb me al aangemeld voor het modelcontract van engie dus die dan over 30 dagen pas ingaat. (belachelijk dat je ongewenst bij Eneco komt en dan aan 30 dagen opzegtermijn zit).

Hier ook 1300 hoor. In een tussenwoning uit 1985 met redelijke isolatie. En echt niet opstoken tot 22 of 23 graden. Dus dan valt jouw verbruik nog best mee.

• PJW9779
davidov2008 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:44:
[...]

Dat is wat in de eerste berichten ook gecommuniceerd is, maar die hele opzegtermijn is in de praktijk juridisch volkomen onhoudbaar.
Wel, de opzegtermijn is juridisch redelijk houdbaar.
De 'freeze' van 4 weken is wettelijk bepaald, specifiek voor dit soort gevallen. 26 oktober 2021 is de leveringsvergunning van Welkom Energie ingetrokken. Op die datum begin de 'vensterperiode' van max. 10 werkdagen waarbinnen klanten niet kunnen overstappen. Dat is dus tot uiterlijk t/m 9 november.
De wettelijke 'overstapbedenktijd' van 2 weken voor energiecontracten valt gewoon daarbinnen.
Ook hanteren de energieboeren een termijn van 4 weken na startdatum contract om de overstap procesmatig zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dat overlapt op dit moment nog grotendeels met de 'freeze'.
Alles wat energieboeren nu doen om die termijnen in te korten is dus dun ijs.

Maar hoogstwaarschijnlijk heeft niemand behoefte om dat ijs te testen.
Behalve Eneco, want die wordt in de huidige situatie waarschijnlijk geconfronteerd met meer kosten dan baten. Die ze ten dele al hebben verdisconteerd in de woekertariven. En die ze ten dele mogelijk nog gaan verhalen op de overheid.

Het is bij Eneco een management-besluit geweest om een wurgcontract aan te bieden. Nl. een vrij opzegbaar contract, met hoge vaste leveringstarieven tot 1 maart 2022. Met als argument "Zo weet u zeker dat u in deze winter niet nog eens meer moet betalen als energietarieven verder stijgen." Dat management-besluit pakt dus falikant verkeerd uit.
Daarbij komt nog dat cf. art. 2 lid 6 sub c vande Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 (https://wetten.overheid.nl/BWBR0019567/2018-10-01) c.q. het Besluit leveringszekerheid Gaswet (https://wetten.overheid.nl/BWBR0016605/2018-10-01) Eneco een overeenkomst voor onbepaalde tijd onder Eneco-voorwaarden had behoren aan te bieden.

Interessant is overigens ook dat de curator vooral hamert op de bestaande maandelijkse betalingsverplichting die een stornering van de laatste maandtermijn aan WE onwenselijk zou maken.
Maar die laatste maandtermijn zou dus gewoon in de failliete boedel vallen, ongeacht de vraag of de eindafrekening van WE positief of negatief uit valt.

• PJW9779
Koukleun schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:26:
Dus je betaalt 50% minder voorschot?
Of 50% minder vaste/variabele leveringskosten? En dus excl. netbeheerkosten? In dat geval zou het om zo'n €250,-- op jaarbasis gaan (prijspeil 2021)

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-09 09:21
Vraagje aan de kenners, ik zit nog tot Juli 2022 bij Budget energie heb gelukkig alleen stroom en heb aardig wat zonnepalen. Nu heb ik expres mijn voorschoot altijd wat hoger dan eigenlijk zou moeten, zie het als een spaarpotje, nu hoor ik geluiden over Energie bedrijven die gaan omvallen, hoe is het geregeld bij een faillissement ben ik dan mijn te veel betaalde geld kwijt en hoe zit het met het terug geleverde energie?

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
moca007 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 01:37:
Vraagje aan de kenners, ik zit nog tot Juli 2022 bij Budget energie heb gelukkig alleen stroom en heb aardig wat zonnepalen. Nu heb ik expres mijn voorschoot altijd wat hoger dan eigenlijk zou moeten, zie het als een spaarpotje, nu hoor ik geluiden over Energie bedrijven die gaan omvallen, hoe is het geregeld bij een faillissement ben ik dan mijn te veel betaalde geld kwijt en hoe zit het met het terug geleverde energie?
Nou actueel is Afhandeling faillissement Welkom Energie
En reken maar op kwijt en kwijt.
'Sparen' bij een energiemaatschappij is eigenlijk een ongedekte renteloze lening geven.
Nooit slim dus.

• PJW9779
pk026 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:56:
Ik vraag me af hoe legaal het aanbod van Eneco is. Ik heb nergens "ja" tegen gezegd en de prijzen zijn niet marktconform.

En praktisch vraag ik me af wat er gebeurt als enkele tienduizenden WE-klanten met dat argument ook Eneco storneren.
Ik ben per 4/12 wég bij Eneco. Maar wellicht tóch een goed idee om de termijn die Eneco eind november mogelijk gaat incasseren te blokkeren/storneren. En daarna eens uit te pluizen en af te wachten hoe houdbaar dat wurgcontract en die toptarieven bij nader inzien dan blijken te zijn.

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-09 09:21
sambalbaj schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 01:44:
[...]

Nou actueel is Afhandeling faillissement Welkom Energie
En reken maar op kwijt en kwijt.
'Sparen' bij een energiemaatschappij is eigenlijk een ongedekte renteloze lening geven.
Nooit slim dus.
Ja ik heb het net gelezen over Welkom Energie, heb meteen mijn maand bedrag aangepast.

• beck
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 19:13
PJW9779 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 00:37:
[...]

De 'freeze' van 4 weken is wettelijk bepaald, specifiek voor dit soort gevallen. 26 oktober 2021 is de leveringsvergunning van Welkom Energie ingetrokken. Op die datum begin de 'vensterperiode' van max. 10 werkdagen waarbinnen klanten niet kunnen overstappen. Dat is dus tot uiterlijk t/m 9 november.
De wettelijke 'overstapbedenktijd' van 2 weken voor energiecontracten valt gewoon daarbinnen.
Ook hanteren de energieboeren een termijn van 4 weken na startdatum contract om de overstap procesmatig zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dat overlapt op dit moment nog grotendeels met de 'freeze'.

Behalve Eneco, want die wordt in de huidige situatie waarschijnlijk geconfronteerd met meer kosten dan baten. Die ze ten dele al hebben verdisconteerd in de woekertariven. En die ze ten dele mogelijk nog gaan verhalen op de overheid.

Het is bij Eneco een management-besluit geweest om een wurgcontract aan te bieden. Nl. een vrij opzegbaar contract, met hoge vaste leveringstarieven tot 1 maart 2022. Met als argument "Zo weet u zeker dat u in deze winter niet nog eens meer moet betalen als energietarieven verder stijgen." Dat management-besluit pakt dus falikant verkeerd uit.
Daarbij komt nog dat cf. art. 2 lid 6 sub c vande Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 (https://wetten.overheid.nl/BWBR0019567/2018-10-01) c.q. het Besluit leveringszekerheid Gaswet (https://wetten.overheid.nl/BWBR0016605/2018-10-01) Eneco een overeenkomst voor onbepaalde tijd onder Eneco-voorwaarden had behoren aan te bieden.

Interessant is overigens ook dat de curator vooral hamert op de bestaande maandelijkse betalingsverplichting die een stornering van de laatste maandtermijn aan WE onwenselijk zou maken.
Maar die laatste maandtermijn zou dus gewoon in de failliete boedel vallen, ongeacht de vraag of de eindafrekening van WE positief of negatief uit valt.
Hier lees ik dat de vensterperiode maximaal 20 werkdagen is: https://www.acm.nl/nl/ond...d-en-intrekken-vergunning

Het is mij niet duidelijk per wanneer een overstap van Eneco (als oud klant van Welkom energie) naar een andere leverancier mogelijk is. Ik heb van Vattenfall te horen gekregen dat ik per 1 december kan overstappen. Maar ik lees op dit forum ook reacties waaruit blijkt dat het mogelijk is om eerder over te stappen. Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-11 08:01
beck schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 05:42:
[...]

Hier lees ik dat de vensterperiode maximaal 20 werkdagen is: https://www.acm.nl/nl/ond...d-en-intrekken-vergunning

Het is mij niet duidelijk per wanneer een overstap van Eneco (als oud klant van Welkom energie) naar een andere leverancier mogelijk is. Ik heb van Vattenfall te horen gekregen dat ik per 1 december kan overstappen. Maar ik lees op dit forum ook reacties waaruit blijkt dat het mogelijk is om eerder over te stappen. Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?
Eneco verplicht je eigenlijk om 30 dagen te blijven, zonder vooraf bekende tarieven (nu inmiddels wel), contract gezien te hebben, hun handelswijze etc. Dit was voor veel mensen reden om zsm naar een andere leverancier te gaan.

Zelf ben ik ook overgestapt naar Vattenfall, mijn contract gaat daar 18nov in. Gasprijs 0,83cent tegenover de 1,80 van Eneco. Vattenfall gaf mij aan wel een boete te riskeren. Maar die €100 neem ik voor lief en verdien ik waarschijnlijk nog terug met hun tarieven.

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-11 07:36
https://www.ad.nl/economi...-euro-per-maand~a1fd677f/

Inmiddels nog meer aandacht dus in de media.

• AMARONE
PJW9779 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 01:45:
[...]

Ik ben per 4/12 wég bij Eneco. Maar wellicht tóch een goed idee om de termijn die Eneco eind november mogelijk gaat incasseren te blokkeren/storneren. En daarna eens uit te pluizen en af te wachten hoe houdbaar dat wurgcontract en die toptarieven bij nader inzien dan blijken te zijn.
Mja, haal je dan niet meer problemen op de hals? Of moet je dan storneren dmv het bellen van de bank en die reden opgeven zodat het administratief vastligt?

• Barre73
PJW9779 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 00:37:
[...]

Paar kanttekeningen: de vensterperiode loopt niet tot 9 november maar tot 1 november (en startte op 27 oktober). Het is wettelijk max 10 dagen maar wordt wel vooraf bepaald. In dit geval dus op 4 dagen (was ook aangegeven).

Welkom incasseerde vooraf. Je laatste maandtermijn werd rond 28/29 september geïncasseerd en betrof dus oktober. In oktober waren ze niet failliet (aanvraag was nl. pas op 29 oktober).

• ArcticWolf
  • Niet online
Impry schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:44:
[...]

Dat is nergens te krijgen op dit moment als ik de verschillende vergelijkingssites bekijk.
Nee die onmogelijkheid had ik ook al gezien, maar je kan ze wel op de sites van de maatschappijen zelf vinden.

• Aadjee
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-11-2021
Exterminator schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 07:43:
[...]

Eneco verplicht je eigenlijk om 30 dagen te blijven, zonder vooraf bekende tarieven (nu inmiddels wel), contract gezien te hebben, hun handelswijze etc. Dit was voor veel mensen reden om zsm naar een andere leverancier te gaan.

Zelf ben ik ook overgestapt naar Vattenfall, mijn contract gaat daar 18nov in. Gasprijs 0,83cent tegenover de 1,80 van Eneco. Vattenfall gaf mij aan wel een boete te riskeren. Maar die €100 neem ik voor lief en verdien ik waarschijnlijk nog terug met hun tarieven.
Die prijzen kan ik bij vattenfall niet vinden ? Als ik mijn gegevens daar invul kom ik op een gasprijs van 1,826 euro per kuub..

• Barre73
Aadjee schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:07:
[...]

Die prijzen kan ik bij vattenfall niet vinden ? Als ik mijn gegevens daar invul kom ik op een gasprijs van 1,826 euro per kuub..
Het is handig om wel even de laatste 5 of 6 pagina's van dit topic te lezen. Dan had je gelezen dat het modelcontract met die variabele tarieven al een paar dagen niet meer beschikbaar is en er na het weekend weer komt. Met hogere tarieven dan een week geleden...

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-11 18:41
Ik ben snel overgestapt op vattenfall, contract in de mail gekregen, gasprijs 82 cent. In de app zie ik dat het verbruik nu ook te zien is.

Ik zie echter dat er een ander tarief staat bij het gas, of komt dat doordat het slechts 1 kuub is, achter de komma niet zichtbaar of afgerond?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xZm1wHSIHtgDf-qjfb-wPk3AMc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yN9xyPzd45un3OvdlL68XRdH.jpg?f=user_large

• Aadjee
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-11-2021
Barre73 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:19:
[...]

Het is handig om wel even de laatste 5 of 6 pagina's van dit topic te lezen. Dan had je gelezen dat het modelcontract met die variabele tarieven al een paar dagen niet meer beschikbaar is en er na het weekend weer komt. Met hogere tarieven dan een week geleden...
Oke, mijn excuses.
Iemand een alternatief om aan eneco te ontsnappen ?

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:05
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:22:
Ik ben snel overgestapt op vattenfall, contract in de mail gekregen, gasprijs 82 cent. In de app zie ik dat het verbruik nu ook te zien is.

Ik zie echter dat er een ander tarief staat bij het gas, of komt dat doordat het slechts 1 kuub is, achter de komma niet zichtbaar of afgerond?

[Afbeelding]
Kan je in de app ook je contract zien?
Lijkt erop dat ze je een gasprijs bieden van €1,52 i.p.v. €0,82

2250 WP Zuid PVoutput

• abalone
  • Niet online
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:22:

[Afbeelding]
Ik ken de app niet, maar wellicht zitten er andere kosten bij in, zoals vastrecht of netwerkkosten (welke per dag worden berekend).

• Barre73
Aadjee schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:33:
[...]

Oke, mijn excuses.
Iemand een alternatief om aan eneco te ontsnappen ?
Online schijnt sowieso nergens meer te doen te zijn dus wordt het bellen.
Oxxio, Power Peers (onderdeel van Vattenfall) of Delta Energie?
In alle gevallen is het advies hier voor de meesten om òf een modelcontract te vragen met variabele tarieven die 1 januari zullen stijgen (maar niet zo hoog als dat contract van Eneco) of een 1 of 3 jarig contract ergens anders te pakken. Je Eneco contract is 1,80 per kuub gas en dat is op veel plekken echt wel goedkoper. Als je dan in april of mei ziet dat het overal veel goedkoper wordt, stap je alsnog over. Die boete is max 100 euro bij een 1 jarig contract en max 250 euro bij een drie jarig contract.
Dat geld kan je in die 5 maanden al bespaard hebben met alleen al die overstap vanaf Eneco...

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-11 18:41
abalone schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:42:
[...]

Ik ken de app niet, maar wellicht zitten er andere kosten bij in, zoals vastrecht of netwerkkosten (welke per dag worden berekend).
In de app zie ik wel de goede tarieven staan. Vreemd,
Ik hou het de komende dagen in de gaten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMYD1b2v2x21grl4z--xnRZORMQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mNqmB5T0aJIpOBjLtvA6jAR7.jpg?f=user_large

• abalone
  • Niet online
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:22:
[...]

In de app zie ik wel de goede tarieven staan. Vreemd,
Ik hou het de komende dagen in de gaten. [Afbeelding]
Klopt gewoon. Je hebt variabele kosten (0.82/m3) en vaste kosten (253/jaar).

0.82 + 253/365 = 1.52. (voor 1 kuub en 1 dag)

• BertEnergie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Itto7tDWzlF-VFbgaLzfJ9rViM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8Ok6GVetr2QhkozZU4xz9ty8.png?f=fotoalbum_large

:-( :-( :-(

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:49
moca007 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 01:37:
Nu heb ik expres mijn voorschoot altijd wat hoger dan eigenlijk zou moeten, zie het als een spaarpotje
Waarom zou je je spaargeld bij een energiemaatschappij willen stallen? Daar zijn banken met een bankgarantie voor bedacht.

Maar als je wilt mag je mij ook elke maand 50euro overmaken, dan krijg je over een jaar 600euro terug.

• Barre73
jongetje schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:48:
[...]

Waarom zou je je spaargeld bij een energiemaatschappij willen stallen? Daar zijn banken met een bankgarantie voor bedacht.

Maar als je wilt mag je mij ook elke maand 50euro overmaken, dan krijg je over een jaar 600euro terug.
@moca007 check het Welkom topic maar. Dan denk ik niet dat je dit nog blijft doen. Opgebouwde spaarpotjes weg, terugsaldering weg.. sommigen hebben een schadepost van ver over de 1000 euro en dan reken ik de hogere tarieven bij een andere leverancier voor deze winter nog niet mee..

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]

Dat is inderdaad nog wel de belangrijkste les. Wie je leverancier ook is, houd het maandelijkse voorschot zo laag mogelijk. Zolang er geen systeem komt waarin het maandelijkse verbruik direct betaald kan worden, is dit de beste optie. Eventueel maak je op je eigen bankrekening een spaarpotje aan, waar je de maandelijkse bedragen op stort. Bij de jaarafrekening van je energieleverancier kun je dan het openstaande bedrag zonder problemen betalen. Al met al, een stuk veiliger dan maandelijks hoge voorschotten betalen.

• hmck9ni
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-11 12:45
Ik zat ook bij welkom nu Eneco maar ik zie het niet meer zo wat ik moet doen.. veel onduidelijk, en veel gedoe er nog bij.

Laat ik zeggen:

Mijn maandverbruik is ongeveer zo.
140KWH stroom en gas 3 m³. + Vaste leveringskosten.

Prijs 1.80 gas en 0.49 per kwh stroom dus kom ik bij deze bedragen.

3 m³ is 5,40
140kwh 68.60

5.99 vaste leveringskosten x2
12euro

Totaal: 86euro

Klopt mijn berekening hierin of mis ik iets?
Lijkt me logisch dat ik weer wat vergeet. Zoveel onduidelijk nog steeds.

Ik wil geen opzegboete etc als ik wel overstap dus voor 9/7december heb je tijd om over te stappen? Daarna wordt het tot maart vast?
En zit je vast eraan anders opzegboete dus?

Iig moeilijk mja probeer het te snappen zodat ik mijn begeleider kan inlichten. Waarvan ik niet denk dat hij er veel verstand van zal hebben.

en straks met boetes zit voor elke maand. Hmm? Nooit geweten

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
[...]

Sowieso je rendement op de beurs hoger dan stallen bij je leverancier.

• PJW9779
AMARONE schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 08:39:
[...]

Mja, haal je dan niet meer problemen op de hals? Of moet je dan storneren dmv het bellen van de bank en die reden opgeven zodat het administratief vastligt?
Zal wel los lopen.
Storneren kun je zelf online doen. De standaard omschrijiving die de bank dan op je transactie-overzicht vermeldt is "Klant is het niet eens met de incasso". Nou, dat klopt wel.

Daarna krijg je een betalingsverzoek van Eneco en kun je de discussie aan gaan over de hoogte van het bedrag. Tegen die tijd zijn er wellicht nieuwe ontwikkelingen.
Zou mij overigens niets verbazen als er naast de woekertarieven nog meer niet gaat kloppen aan de eindafrekening.

Zolang je tijdig en netjes communiceert is er niets aan de hand.

• TexMex
  • Niet online
Dit lijkt het enige modelcontract te zijn dat online nog is af te sluiten: https://www.oxxio.nl/stroom-en-gas/modelcontract-aanmelden.

Stroom Normaal: € 0,25532
Stroom Dal: € 0,23604
Gas: € 0,87971

Oxxio is volledig eigendom van Eneco, dus wellicht niet de gewenste keuze. Maar als iemand nog moet redden wat er te redden valt...

Er gaan geruchten dat Oxxio eind november de tarieven van het modelcontract gaat verhogen. Maar de vraag is of dat nog effect heeft op de december-tarieven van mensen die nu een contract afsluiten. Bovendien lijkt de kans klein dat Oxxio als prijsvechter met zulke bizarre tarieven komt als Eneco voor de Welkom-overstappers doet. Dus Oxxio lijkt sowieso een betere optie dan Eneco.

[ Voor 3% gewijzigd door TexMex op 06-11-2021 12:11 ]

• yor11
  • Laatst online: 10-11-2021
net contact gehad met een medewerker van essent. volgens hun is de 30 dagen opzegtermijn niet meer geldig. ze kunnen mij maandag met een spoedaansluiting een modelcontract aanbieden

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-11 20:15
yor11 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:16:
net contact gehad met een medewerker van essent. volgens hun is de 30 dagen opzegtermijn niet meer geldig. ze kunnen mij maandag met een spoedaansluiting een modelcontract aanbieden
Maak ik hierop uit dat Eneco nu zo snel mogelijk balast van haar zinkende schip probeert te gooien? :+

* GENETX blijft wel 30 dagen aan boord

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

TexMex schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:09:
Dit lijkt het enige modelcontract te zijn dat online nog is af te sluiten: https://www.oxxio.nl/stroom-en-gas/modelcontract-aanmelden.

Stroom Normaal: € 0,25532
Stroom Dal: € 0,23604
Gas: € 0,87971

Oxxio is volledig eigendom van Eneco, dus wellicht niet de gewenste keuze. Maar als iemand nog moet redden wat er te redden valt...

Er gaan geruchten dat Oxxio eind november de tarieven van het modelcontract gaat verhogen. Maar de vraag is of dat nog effect heeft op de december-tarieven van mensen die nu een contract afsluiten. Bovendien lijkt de kans klein dat Oxxio als prijsvechter met zulke bizarre tarieven komt als Eneco voor de Welkom-overstappers doet. Dus Oxxio lijkt sowieso een betere optie dan Eneco.
Via welke link kom ik bij deze prijzen? Nu krijg ik 1 jaar vast met 37 cent voor stroom en 159 cent voor gas.
Ik vraag dit voor mijn dochter(Ben zelf all electric)

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• TexMex
  • Niet online
JoKo schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:24:
[...]

Via welke link kom ik bij deze prijzen? Nu krijg ik 1 jaar vast met 37 cent voor stroom en 159 cent voor gas.
Ik vraag dit voor mijn dochter(Ben zelf all electric)
Ik kom via deze link https://www.oxxio.nl/stroom-en-gas/modelcontract-aanmelden na het invullen van de gegevens op een 'Modelcontract 1 jaar variabel' (maandelijks kosteloos opzegbaar) uit.

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

TexMex schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:28:
[...]

Ik kom via deze link https://www.oxxio.nl/stroom-en-gas/modelcontract-aanmelden na het invullen van de gegevens op een 'Modelcontract 1 jaar variabel' (maandelijks kosteloos opzegbaar) uit.
Ik zie die aanmeldpagina een split second en dan komt deze pagina. :-(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgEBG_r0JtNNdIWwjnkYbNnDcRQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JOjUkAiUdw82rF1W3qPNq1MU.png?f=fotoalbum_large

Ik ga eens proberen op andere devices.

• PJW9779
beck schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 05:42:
[...]

Van Vattenvall is wel duidelijk dat ze de grenzen van de regeltjes opzoeken of overschrijden. Met als risico dat je ook hier aan het kortste eind trek als ze de boel (moeten) corrigeren.
Na het gedoe met Eneco heb ik geen zin om geconfronteerd te worden met losse Eneco-eindjes. Per slot gaat het maar over 1 maand woekertarief.

Ja, al die termijnen en inhoud zijn nogal verwarrend. Ook voor juristen, zoals ik. Ik ga daar nog eens voor zitten. Ook omdat de wettelijke consumentenbescherming van 14 dagen bedenktijd hier niet lijkt te gelden.

M.i. is het beste om nu direct elders een Modelcontract (dus onbepaalde looptijd + boetevrij opzeggen per maand + flex. tarieven) aan te vragen.
Het contract gaat dan zo snel mogelijk in, de feitelijke levering op de eerst mogelijke datum. Daarmee heb je in 2022 maximale vrijheid om een beter contract te vinden als de tarieven zijn genormaliseerd.

• TexMex
  • Niet online
JoKo schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:37:
[...]

Ik zie die aanmeldpagina een split second en dan komt deze pagina. :-(
[Afbeelding]

Ik ga eens proberen op andere devices.
Probeer het anders in een incognito-tab van je browser (of verwijder je cookies). Of probeer een andere browser of ander apparaat. Hier lukt het gewoon op meerdere manieren.

• PJW9779
TexMex schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:28:
[...]

Alleen dat '1 jaar variabel' is een beetje raar. Het gaat immers om een onbepaalde looptijd, en een variabel energietarief dat 2x per jaar wordt aangepast (1/1 en 1/7). Dus niks '1 jaar'.

• PJW9779
TexMex schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:44:
[...]

Probeer het anders in een incognito-tab van je browser (of verwijder je cookies). Of probeer een andere browser of ander apparaat. Hier lukt het gewoon op meerdere manieren.
Klopt. In Chrome zie ik dat ook voorbij flitsen. Maar in FF met alle toeters en bellen nergens last van.
Wat in Chrome helpt is snel op Esc drukken zodra de pagina begint te laden.

• TexMex
  • Niet online
PJW9779 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:47:
[...]

Alleen dat '1 jaar variabel' is een beetje raar. Het gaat immers om een onbepaalde looptijd, en een variabel energietarief dat 2x per jaar wordt aangepast (1/1 en 1/7). Dus niks '1 jaar'.
Klopt. Ik zie vaker dat aanbieders een modelcontract toch als eenjarig contract aanbieden, dat vervolgens wel maandelijks opzegbaar is. Beetje apart inderdaad, want je kunt er toch echt gewoon maandelijks van af.

[ Voor 3% gewijzigd door TexMex op 06-11-2021 12:55 ]

• mirod
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-11 08:43
PJW9779 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:41:
[...]

Van Vattenvall is wel duidelijk dat ze de grenzen van de regeltjes opzoeken of overschrijden. Met als risico dat je ook hier aan het kortste eind trek als ze de boel (moeten) corrigeren.
Na het gedoe met Eneco heb ik geen zin om geconfronteerd te worden met losse Eneco-eindjes. Per slot gaat het maar over 1 maand woekertarief.

Ja, al die termijnen en inhoud zijn nogal verwarrend. Ook voor juristen, zoals ik. Ik ga daar nog eens voor zitten. Ook omdat de wettelijke consumentenbescherming van 14 dagen bedenktijd hier niet lijkt te gelden.

M.i. is het beste om nu direct elders een Modelcontract (dus onbepaalde looptijd + boetevrij opzeggen per maand + flex. tarieven) aan te vragen.
Het contract gaat dan zo snel mogelijk in, de feitelijke levering op de eerst mogelijke datum. Daarmee heb je in 2022 maximale vrijheid om een beter contract te vinden als de tarieven zijn genormaliseerd.
Stel dat ik nu direct elders een modelcontract aanvraag, wanneer gaat dit dan in? Ik zit sowieso nog t/m 1-12 aan Eneco vast toch?

• yor11
  • Laatst online: 10-11-2021
mirod schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:08:
[...]

Stel dat ik nu direct elders een modelcontract aanvraag, wanneer gaat dit dan in? Ik zit sowieso nog t/m 1-12 aan Eneco vast toch?
bij essent bieden ze je vanaf 8-11 een modelcontract aan. zij zeggen dat de 30 dagen opzegtermijn niet geldig is

• S7E-Vigi
De kogel is door de kerk, vanaf 6 december zit ik bij ANWB (eerder kon niet online). De ANWB hanteert een soort dagprijssysteem waarbij iedereen evenveel betaald. Goedkoper dan Eneco (voor nu) en een betrouwbare partij. Om quite te spelen met mijn hoge gasverbruik in een oude ongeïsoleerde woning t.o.v. de Eneco gasprijs (een jaar lang) kwam ik uit op € 1,52 per m3, daar zit ik nu onder/rondom dus prima.

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

TexMex schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:44:
[...]

Hehe gelukt.

Toch wel een nadeel.
2. Een overeenkomst die voor onbepaalde tijd duurt en die jij ieder moment mag beëindigen.
Bij deze overeenkomst mogen wij het tarief van stroom en/of gas ieder moment veranderen. Meestal doen we dat in
januari en juli. Als je ons laat weten dat je de overeenkomst wilt beëindigen, doen we dat na 30 dagen.

3. De tarieven
Bij het aangaan van een overeenkomst met een variabele looptijd kunnen de prijzen tussentijds wijzigen. Als de tarieven
wijzigen informeren wij jou hierover per email, inclusief de voorwaarden. In deze voorwaarden staat vermeld dat je de
keuze hebt hiermee akkoord te gaan of de overeenkomst met Oxxio kan opzeggen. Ook bij het aangaan van een
overeenkomst met een vaste looptijd kunnen de tarieven na afloop van de overeenkomst wijzigen. In dit geval informeren
wij je over de nieuwe tarieven, inclusief de bijbehorende voorwaarden. Je hebt dan de mogelijkheid de overeenkomst
met Oxxio op te zeggen. In geval van opzeggen geldt altijd een opzegtermijn van 30 dagen.

• S7E-Vigi
De globale kosten ANWB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQeoezGtkCAq0T_QAOBBLWnbVW0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D74eazbu2Hf3JvwIXZmzLpFy.jpg?f=user_large

• Barre73
JoKo schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:26:
[...]

Hehe gelukt.

Toch wel een nadeel.

[...]
Tja... Dat is een variabel contract. Maar bedenk ook dat dit voor de komende (paar) maanden is en dat vrijwel altijd goedkoper is en zal zijn dan die 1,80 van Eneco.
Overigens houdt de ACM richting leveranciers een richtlijn aan van 30 dagen voor aankondiging van aangepaste tarieven. Of Oxxio zich daar aan zal houden weet je niet vooraf maar het is in ieder geval een richtlijn...

• Hoi1966
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-11 19:48
Top, stap zelf 1 dezer dagen ook over op ANWBenergie, en per maand opzegbaar.

• Tomazzo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-10 19:45
Hier nog een Welkom energie hopper.
Zijn er al meer mensen die gekeken hebben naar easyenergy.com?

Lijkt mij opzich ook wel interresant. Ze werken alleen met maand contracten en de prijs is per dag vastgesteld aan de hand van de op dat moment geldende inkoop prijzen, zie: https://www.easyenergy.co...-onbepaalde-tijd-2021.pdf

Zou een optie kunnen zijn om de komende periode te overbruggen tot het voorjaar (in de verwachting dat de jaar contracten dan weer interresanter worden).

• andreyoung
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-11 23:49
yor11 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:12:
[...]

bij essent bieden ze je vanaf 8-11 een modelcontract aan. zij zeggen dat de 30 dagen opzegtermijn niet geldig is
Zijn de tarieven gunstig? Op de website worden geen tarieven vermeldt voor het model contract.

• S7E-Vigi
Tomazzo schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:53:
Hier nog een Welkom energie hopper.
Zijn er al meer mensen die gekeken hebben naar easyenergy.com?

Lijkt mij opzich ook wel interresant. Ze werken alleen met maand contracten en de prijs is per dag vastgesteld aan de hand van de op dat moment geldende inkoop prijzen, zie: https://www.easyenergy.co...-onbepaalde-tijd-2021.pdf

Zou een optie kunnen zijn om de komende periode te overbruggen tot het voorjaar (in de verwachting dat de jaar contracten dan weer interresanter worden).
Klink als exact hetzelfde als ANWB, ken alleen die partij niet dus zoek dat ff uit, een ezels stoot zich geen 2x....

• PJW9779
Barre73 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 08:51:
[...]

Welkom incasseerde vooraf. Je laatste maandtermijn werd rond 28/29 september geïncasseerd en betrof dus oktober. In oktober waren ze niet failliet (aanvraag was nl. pas op 29 oktober).
Exact, dat is dus waar de curator ook mee komt.
Maar het gaat niet om de contractregeltjes maar om de feitelijke eindafrekening.

De clou is immers dat voor mij - en waarschijnlijk veel anderen - geldt dat ik ook zónder het voorschot voor oktober via de eerdere voorschotten hoogstwaarschijnlijk al genoeg heb opgebouwd om mijn gebruik over de volledige WE-periode te dekken.
In dat geval verdwijnt de oktobertermijn dus gewoon in de WE-boedel en zie ik die waarschijnlijk niet terug, net zo min als de evt. teveel betaalde eerdere voorschotten.
Dat is natuurijk in het belang van de curator, maar niet in mijn belang.

Beter dus de oktobertermijn storneren en reserveren, en de eindafrekening afwachten.

• PJW9779
S7E-Vigi schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:21:
De kogel is door de kerk, vanaf 6 december zit ik bij ANWB (eerder kon niet online). De ANWB hanteert een soort dagprijssysteem waarbij iedereen evenveel betaald. Goedkoper dan Eneco (voor nu) en een betrouwbare partij. Om quite te spelen met mijn hoge gasverbruik in een oude ongeïsoleerde woning t.o.v. de Eneco gasprijs (een jaar lang) kwam ik uit op € 1,52 per m3, daar zit ik nu onder/rondom dus prima.
Je betaalt bovenop je energiekosten óók andere kosten zoals de maandelijkse abonnementskosten van €5,--
Dan wordt je energie toch weer ietsje duurder.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
S7E-Vigi schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:21:
Houdt er wel rekening mee dat juist deze dagprijzen nog erg hard gaan stijgen als het deze winter een x kouder is dan normaal. Dan betaal je de absolute hoofdprijs voor je gas op de momenten dat je het meest verbruikt......dit is juist voor deze winter geen goed plan.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• PJW9779
mirod schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:08:
[...]

Of je wel of niet aan Eneco vast zit zou ik mij niet als eerste druk maken. Daarover is het laatste nog niet gezegd. Afhankelijk van de toepasselijke wettelijke regels zou het bijv. zomaar kunnen dat het nieuwe (!) Eneco-contract vanaf de startdatum (1 november?) binnen 14 dagen kan worden opgezegd.

Ikzelf kies voorlopig liever voor de relatieve zekerheid van Engie, die de 30-dagentermijn hanteert, dan de schimmige acties van Vattenfall en anderen die je zeggen eerder te kunnen aansluiten. En als daar achteraf gedoe over komt ......?

• S7E-Vigi
PJW9779 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:16:
[...]

Je betaalt bovenop je energiekosten óók andere kosten zoals de maandelijkse abonnementskosten van €5,--
Dan wordt je energie toch weer ietsje duurder.
Dat las ik hier en was ik op voorbereid maar tot nu toe wordt er met geen woord over gerept in mijn contract dus dat zal dan wel via een andere weg nog komen of het is verrekend. Misschien omdat ik al ANWB-lid ben heb ik dat niet, zou nog beter zijn :P

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:55
Dat 3 jarige contract bij Essent is dat nog wat? Wat daalt 50% in april?

• PJW9779
jaaoie17 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:22:
Dat 3 jarige contract bij Essent is dat nog wat? Wat daalt 50% in april?
Ja, dat vroeg ik hier al eerder. Nog geen reactie.
Op de Essent-hoofdpagina wordt 'SuperDalen Extra' genoemd, bij door klikken echter geen enkele nadere informatie. En daarmee wordt het weer net zo schimmig als bij Vattenfall.
Pagina: 1 ... 74 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4