Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.167.483 views

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-11 10:14
mrme12345 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:19:
[...]

Houdt er wel rekening mee dat juist deze dagprijzen nog erg hard gaan stijgen als het deze winter een x kouder is dan normaal. Dan betaal je de absolute hoofdprijs voor je gas op de momenten dat je het meest verbruikt......dit is juist voor deze winter geen goed plan.
Heb ik in overweging genomen en dat is op het moment het risico wat ik accepteer, ik heb sowieso een maandelijkse opzeggingsmogelijk en ik heb dagelijks een oogje op de beurs en commodity markten dus reken maar dat ik alles in de gaten hou. De dividenden op me Shell aandelen gaan (een beetje) mee betalen aan de rekening ;)

• Hoi1966
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-11 19:48
mrme12345 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:19:
[...]

Houdt er wel rekening mee dat juist deze dagprijzen nog erg hard gaan stijgen als het deze winter een x kouder is dan normaal. Dan betaal je de absolute hoofdprijs voor je gas op de momenten dat je het meest verbruikt......dit is juist voor deze winter geen goed plan.
Dat weet dus niemand, voor het zelfde geld valt het mee. (Of tegen) Maar als je nu al 1,80 betaald, tja dat is bijna 90 eurocent duurder dan bij de ANWB

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11 23:55
PJW9779 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:28:
[...]

Ja, dat vroeg ik hier al eerder. Nog geen reactie.
Op de Essent-hoofdpagina wordt 'SuperDalen Extra' genoemd, bij door klikken echter geen enkele nadere informatie. En daarmee wordt het weer net zo schimmig als bij Vattenfall.
Alleen dit kan ik vinden

Leveringskosten elektriciteit
Variabele leveringskosten Normaaltarief 0,326700 €/kWh
Variabele leveringskosten Normaaltarief vanaf april 0,163350 €/kWh
Variabele leveringskosten Daltarief 0,290400 €/kWh
Variabele leveringskosten Daltarief vanaf april 0,145200 €/kWh
Vaste leveringskosten (€ 6,49 / maand) 0,213230 €/dag
Netbeheerkosten
Netbeheerder : Capaciteitstarief t/m 3 x 25A of t/m 1 x 80A (€ 250,81 / jaar) 0,687160 €/dag
Belasting en toeslagen
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 10.000 kWh) 0,114080 €/kWh
Opslag duurzame energie- en klimaattransitie zone 1 (1 t/m 10.000 kWh) 0,036300 €/kWh
Vermindering energiebelasting (€ -558,56 / jaar) -1,530300 €/da

Leveringskosten gas
Variabele leveringskosten (G1/gasregio 8) 1,261790 €/m3
Variabele leveringskosten (G1/gasregio 8) vanaf april 0,630895 €/m3
Vaste leveringskosten (€ 6,49 / maand) 0,213230 €/dag
Netbeheerkosten
Netbeheerder : Capaciteitstarief t/m 10 m3/uur, stand. jaarv. tot 4.000 m3 (€ 179,75 / jaar) 0,492470 €/dag
Belasting en toeslagen
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 170.000 m3) 0,421760 €/m3
Opslag duurzame energie- en klimaattransitie zone 1 (1 t/m 170.000 m3) 0,102970 €/m3

Is dit redelijk voor een 3-jarig contract als je niet voor variabel gaat. Je moet toch alleen naar die variabele kosten kijken toch. Die andere kosten heb je toch altijd bij elke energie maatschappij?

• andreyoung
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-11 23:49
Ik kan op dit moment niks beter vinden dan het Oxxio-modelcontract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhJX7u8FR6Zt7S4EJntfclZq6eg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4rxGDvLguyB6xgc893x5c1YO.jpg?f=user_large

Energie 1 jaar variabel
Modelcontract t/m 1 december 2021

Betekent dit dat Oxxio de prijzen al vanaf 1 december kan wijzigen?

• S7E-Vigi
andreyoung schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:45:

[Afbeelding]

Energie 1 jaar variabel

In principe wel ja.

• mirod
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-11 08:43
andreyoung schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:45:

[Afbeelding]

Energie 1 jaar variabel

Dat zou kunnen volgens mij, maar meestal doen ze dat per 1/1.
Ik wil ook overstappen naar dit contract, maar liefst per direct, kan dat?

• andreyoung
mirod schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:47:
[...]

Dat zou kunnen volgens mij, maar meestal doen ze dat per 1/1.
Ik wil ook overstappen naar dit contract, maar liefst per direct, kan dat?
Sowieso is er een wettelijke 14 dagen bedenktijd.

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
S7E-Vigi schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:58:
[...]

Klink als exact hetzelfde als ANWB, ken alleen die partij niet dus zoek dat ff uit, een ezels stoot zich geen 2x....
Klopt
Ons contract loopt op 1-2 af bij Greenchoice maar ANWBenergie staat bovenaan de lijst voor stroom Als je de stroomprijzen vergelijkt met de variabele in de afgelopen maand zijn deze een stuk lager. Is natuurlijk ook wel afhankelijk wanneer je stroom verbruikt. Begin avond is altijd duurder.

Bij zonnepanelen is de terug levering ook tegen dat huidige uurtarief. Bij zuid kan dat wel onvoordelige zijn.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Hoi1966 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:31:
[...]

Dat weet dus niemand, voor het zelfde geld valt het mee. (Of tegen) Maar als je nu al 1,80 betaald, tja dat is bijna 90 eurocent duurder dan bij de ANWB
Nee hoor, geen 90 eurocent. Bij anwb zit de energiebelasting er nog niet bij in dat tarief van 90 eurocent, incl belasting en btw wordt dat 1,51 op dit moment. Dagprijs gas zonder belastingen ligt rond de 85 cent per m3 op het moment (los van btw, energiebelasting enz). En als het koud wordt kan dat gemakkelijk verdubbelen en heb je dan net het hoogste verbruik dus dan ga je pas echt de hoofdprijs betalen met een m3 prijs van meer dan 2 euro en met hoogste verbruik

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Koukleun
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-07-2022
Kun je zo'n model contract van oxio beëindigen wanneer je wilt?

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Koukleun schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:04:
Kun je zo'n model contract van oxio beëindigen wanneer je wilt?
Met een opzegtermijn van 30 dagen, ja.

• S7E-Vigi
mrme12345 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:02:
[...]

Nee hoor, geen 90 eurocent. Bij anwb zit de energiebelasting er nog niet bij in dat tarief van 90 eurocent, incl belasting en btw wordt dat 1,26. Dagprijs gas zonder belastingen ligt rond de 80 euro per MWh op het moment (los van btw, energiebelasting enz). En als het koud wordt kan dat gemakkelijk verdubbelen en heb je dan net het hoogste verbruik dus dan ga je pas echt de hoofdprijs betalen met een m3 prijs van meer dan 2 euro en met hoogste verbruik
Niet om in cirkeltjes te praten maar dat is dus het speculatieve risico wat geaccepteerd wordt. Wat je omschrijft is 1 scenario uit vele die mogelijk zijn,

• mirod
TexMex schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:05:
[...]

Met een opzegtermijn van 30 dagen, ja.
Dus stel dat ik dit afsluit: in het slechtste geval ga ik per 1-12 over naar Oxxio, vervolgens bestaat de kans dat Oxxio de tarieven (veel) verhoogd per 1-12 en zit ik er sowieso de maand december aan vast? :?

Verwijderd

space-one schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:02:
[...]

Klopt
Ons contract loopt op 1-2 af bij Greenchoice maar ANWBenergie staat bovenaan de lijst voor stroom Als je de stroomprijzen vergelijkt met de variabele in de afgelopen maand zijn deze een stuk lager. Is natuurlijk ook wel afhankelijk wanneer je stroom verbruikt. Begin avond is altijd duurder.

Bij zonnepanelen is de terug levering ook tegen dat huidige uurtarief. Bij zuid kan dat wel onvoordelige zijn.
De prijzen bij ANWB die getoond worden zijn excl. energiebelasting toch?

Da's dan 25.4 + 15 meer dan 40ct per kwh in de ochtend en avond.

• mrme12345
  • Niet online
S7E-Vigi schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:09:
[...]

Niet om in cirkeltjes te praten maar dat is dus het speculatieve risico wat geaccepteerd wordt. Wat je omschrijft is 1 scenario uit vele die mogelijk zijn,
Prima ik spreek je na de winter wel ;-)

• Hoi1966
mrme12345 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:02:
[...]

Nee hoor, geen 90 eurocent. Bij anwb zit de energiebelasting er nog niet bij in dat tarief van 90 eurocent, incl belasting en btw wordt dat 1,51 op dit moment. Dagprijs gas zonder belastingen ligt rond de 85 cent per m3 op het moment (los van btw, energiebelasting enz). En als het koud wordt kan dat gemakkelijk verdubbelen en heb je dan net het hoogste verbruik dus dan ga je pas echt de hoofdprijs betalen met een m3 prijs van meer dan 2 euro en met hoogste verbruik
Vorige winter is de prijs bij lange na geen 2 euro per m3 gas geweest. Het blijft gissen volgens mij. Ik ga sowieso meer op mijn verbruik letten, dat scheelt al behoorlijk in mijn geval. ( vroeger nooit op mijn verbruik gelet)

[ Voor 8% gewijzigd door Hoi1966 op 06-11-2021 15:13 ]

• S7E-Vigi
mrme12345 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:11:
[...]

Prima ik spreek je na de winter wel ;-)
Ik zal niet schromen mijn leed te delen, dat ik pijn ga leiden stond al vast vanaf het faillissement van WE ;)

• mrme12345
  • Niet online
Hoi1966 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:11:
[...]

Vorige winter is de prijs bij lange na geen 2 euro per m3 gas geweest. Het blijft gissen volgens mij.
Ik ben bang dat je niet echt meegekregen hebt in wat voor uitzonderlijke situatie we zitten. Prijzen zoals nu zijn er nog nooit geweest en alle energieleveranciers houden hun hart vast voor deze winter. Als het koud wordt (wat altijd een aantal weken en dagen gebeurt) dan neemt de vraag fors toe in de markt (leveranciers dekken normaal weer af) en dan stijgen de prijzen heel fors en dan betaal je dus de hoofdprijs op moment van meeste afname. Deze winter vergelijken met vorige winter geeft aan dat je niet echt door hebt wat voor uitzonderlijke situatie we zitten. Slechtste idee nu is een spotprijs product, ik zou dat nog eens overwegen na deze winter (mits het geen koude winter is geweest want dan krijg je dezelfde situatie volgende winter)

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-11 13:43
mrme12345 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:15:
[...]

Ik ben bang dat je niet echt meegekregen hebt in wat voor uitzonderlijke situatie we zitten. Prijzen zoals nu zijn er nog nooit geweest en alle energieleveranciers houden hun hart vast voor deze winter. Als het koud wordt (wat altijd een aantal weken en dagen gebeurt) dan neemt de vraag fors toe in de markt (leveranciers dekken normaal weer af) en dan stijgen de prijzen heel fors en dan betaal je dus de hoofdprijs op moment van meeste afname. Deze winter vergelijken met vorige winter geeft aan dat je niet echt door hebt wat voor uitzonderlijke situatie we zitten. Slechtste idee nu is een spotprijs product, ik zou dat nog eens overwegen na deze winter (mits het geen koude winter is geweest want dan krijg je dezelfde situatie volgende winter)
Afhankelijk van je verbruik is tussen de 230 en 400 euro verlichting een kleine of grote plijster op de wonden.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• TexMex
  • Niet online
mirod schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:09:
[...]

Dus stel dat ik dit afsluit: in het slechtste geval ga ik per 1-12 over naar Oxxio, vervolgens bestaat de kans dat Oxxio de tarieven (veel) verhoogd per 1-12 en zit ik er sowieso de maand december aan vast? :?
Dat durf ik niet te zeggen. Ik weet niet of je direct van een contract af kan als de tarieven nog voor ingang van de levering verhoogd worden. (Je hebt in ieder geval sowieso de bedenktijd van 14 dagen.) Maar als de tarieven inderdaad snel verhoogd worden, kun je waarschijnlijk alsnog net zo goed blijven. Andere aanbieders zijn immers ook al bezig de tarieven van modelcontracten voor nieuwe klanten te verhogen. Dit modelcontract van Oxxio is nu vooral een optie om de schade zoveel mogelijk te beperken (als je de eerdere opties bij Vattenfall, Engie en Powerpeers gemist hebt). De rest van november en december kun je dan gebruiken om te bekijken wat de beste optie voor 2022 gaat worden.

[ Voor 6% gewijzigd door TexMex op 06-11-2021 15:32 ]

Verwijderd

[...]

Nou, elke handelaar weet ondertussen wel deze dingen en het zou het niets verbazen als veel energiehandelaren speculatief veel te veel voorraad hebben ingekocht om te profiteren van mogelijke koude. Dan doet de prijs niets als de kou komt en zakt die prijs als een plumpudding in elkaar als er geen kou komt.

Zeker als gebruikers ook ineens erg gaan letten op hun verbruik (en fabrieken sluiten vanwege hoge prijzen).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2021 15:25 ]

• Hoi1966
[...]

Ben zeker op de hoogte van de uitzonderlijke situatie, maar ben gewoon positief ingesteld. Maar de winter doorkomen met de ANWB en in het voorjaar overstappen voor een langere periode. Tja niemand die het weet volgens mij en je moet wat. Moet zelf per 16 december overstappen, 1 jarig contract loopt af. En mocht het tegen zitten, dan ben ik de eerste die baalt.

• mrme12345
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:24:
[...]

Nou, elke handelaar weet ondertussen wel deze dingen en het zou het niets verbazen als veel energiehandelaren speculatief veel te veel voorraad hebben ingekocht om te profiteren van mogelijke koude. Dan doet de prijs niets als de kou komt en zakt die prijs als een plumpudding in elkaar als er geen kou komt.

Zeker als gebruikers ook ineens erg gaan letten op hun verbruik (en fabrieken sluiten vanwege hoge prijzen).
Energiehandelaren die speculatief teveel of te weinig inkopen gaan op enig moment failliet, zoals welkom energie. Speculeren is voor amateurs. Zo werkt de energiemarkt niet en heb daar al tientallen jaren ervaring in. Beste advies is nu een variabel contract afsluiten en dan na de winter een vast contract (1 tot 5 jaar afhankelijk van hoe zeker je wil zijn over je energiekosten).

[ Voor 9% gewijzigd door mrme12345 op 06-11-2021 15:30 ]

Verwijderd

mrme12345 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:27:
[...]
Energiehandelaren die speculatief teveel of te weinig inkopen gaan op enig moment failliet, zoals welkom energie. Speculeren is voor amateurs. Zo werkt de energiemarkt niet en heb daar al tientallen jaren ervaring in.
Er zijn ook nog andere partijen aktief op die markt. Op elke markt wordt gespeculeerd. Heb daar ook al tientallen jaren ervaring in.

En gezien het 1 jaars verleningsvoorstel wat ik kreeg waar 34,5ct/kwh kaal tarief excl. btw wordt gerekend proberen leveranciers aardig te profiteren van de onzekerheid van consumenten.

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:10:
[...]

De prijzen bij ANWB die getoond worden zijn excl. energiebelasting toch?

Da's dan 25.4 + 15 meer dan 40ct per kwh in de ochtend en avond.
Dat klopt bij Greenchoice is variabel nu al 26 cent zonder belasting. Onze hybride warmtepomp loopt nu 24 uur op 390 wat (gas is 1 kub per dag). Prijs per uur voor stroom hangt sterk van je verbruik per uur af.

Bij een beetje zon of wind daalt de prijs ook al behoorlijk. Grootste deel van de winter nog een contract gelukkig.

• Hoi1966
Verwijderd schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:29:
[...]

Er zijn ook nog andere partijen aktief op die markt. Op elke markt wordt gespeculeerd. Heb daar ook al tientallen jaren ervaring in.

En gezien het 1 jaars verleningsvoorstel wat ik kreeg waar 34,5ct/kwh kaal tarief excl. btw wordt gerekend proberen leveranciers aardig te profiteren van de onzekerheid van consumenten.
De angst regeert, daar profiteren de energiebedrijven van op dit moment.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-11 17:32
Hoi1966 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:31:
[...]

Oh? Ik zie 1,51 bij de ANWB in die afbeelding een paar reacties terug.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• S7E-Vigi
Barre73 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:33:
[...]

Oh? Ik zie 1,51 bij de ANWB in die afbeelding een paar reacties terug.
klopt, dat is alles inclusief met Netbeheerder Liander.

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
Wellicht al vaker voorbij gekomen maar als voormalig Welkom Energie klant stap ik per 17 november over naar Vattenfall op een modelcontract. Bestaat er nog steeds een kans dat dat niet lukt? Als niet, verschuift dan de datum naar 1 december?

• andreyoung
Op de website van Eneco voor ex Welkom klanten las ik dit:

Kan ik overstappen naar een andere leverancier zonder opzegboete?
Ja, dat kan, want je hebt een vrij opzegbaar contract. Daarbij gelden de volgende opzegtermijnen: tot 1 december 2021 is de opzegtermijn vanwege de overgangsperiode 30 dagen en daarna 9 dagen. Je betaalt geen opzegboete. Wanneer je opzegt in of net na de winter, houd er dan rekening mee dat je moet bijbetalen op je eindnota. Dit kan een hoog bedrag zijn.

Als ik dit zo lees is er geen opzegboete ook niet als je opzegt binnen de overgangsperiode. Stel dat je nu online overstapt, houdt de nieuwe leverancier zich dan aan die overgangsperiode van 30 dagen of alleen aan 14 dagen bedenktijd?

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
jaaoie17 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:35:
[...]

Is dit redelijk voor een 3-jarig contract als je niet voor variabel gaat. Je moet toch alleen naar die variabele kosten kijken toch. Die andere kosten heb je toch altijd bij elke energie maatschappij?
Je hebt :
  • verbruikskosten (MWh/M3)
  • variabele kosten (afhankelijk van het verbruik)
  • vaste kosten (o.a. netbeheer)
Alle 3 kunnen/zullen ze verschillen per leverancier.
Dat maakt het vergelijken dus tijdrovend. Het Modelcontract wilde dat transparant maken, zodat je de leveranciers onderling kon vergelijken. Dat leveranciers daar niet helder over zijn wekt geen vertrouwen.

Maar weg wezen bij Eneco heeft nu prio. En als tweede, anticiperen op dalende gasprijzen in Q1/Q2 2022.

Immers, Eneco biedt nu een vrij opzegbaar contract, waarbij ze de leveringstarieven tot 1 maart 2022 hebben vastgezet tegen huidige marktprijzen die overduidelijk tot de momenteel hoogste behoren.
Wel zegt Eneco op basis van voorgaande jaren te verwachten dat de tarieven rond maart 2022 lager zullen zijn, maar hierbij afhankelijk te zijn van de dan geldende marktomstandigheden.

Maar ik zou zéker niet voor een 3-jarig contract gaan.

• PJW9779
TexMex schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:52:
[...]

Klopt. Ik zie vaker dat aanbieders een modelcontract toch als eenjarig contract aanbieden, dat vervolgens wel maandelijks opzegbaar is. Beetje apart inderdaad, want je kunt er toch echt gewoon maandelijks van af.
Volgens mij kun je van élk contract maandelijks af. :)
Maar van een Modelcontract kun je kosteloos maandelijks af.

• noenie1980
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-11-2024
PJW9779 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:13:
[...]

Je hebt :
  • verbruikskosten (MWh/M3)
  • variabele kosten (afhankelijk van het verbruik)
  • vaste kosten (o.a. netbeheer)
Alle 3 kunnen/zullen ze verschillen per leverancier.
Dat maakt het vergelijken dus tijdrovend. Het Modelcontract wilde dat transparant maken, zodat je de leveranciers onderling kon vergelijken. Dat leveranciers daar niet helder over zijn wekt geen vertrouwen.

Maar weg wezen bij Eneco heeft nu prio. En als tweede, anticiperen op dalende gasprijzen in Q1/Q2 2022.

Immers, Eneco biedt nu een vrij opzegbaar contract, waarbij ze de leveringstarieven tot 1 maart 2022 hebben vastgezet tegen huidige marktprijzen die overduidelijk tot de momenteel hoogste behoren.
Wel zegt Eneco op basis van voorgaande jaren te verwachten dat de tarieven rond maart 2022 lager zullen zijn, maar hierbij afhankelijk te zijn van de dan geldende marktomstandigheden.

Maar ik zou zéker niet voor een 3-jarig contract gaan.
"Maar weg wezen bij Eneco heeft nu prio"

Dat wordt ons door de overige leveranciers wel heel moeilijk gemaakt, ik kom de hierboven genoemde pagina van Oxxio ook niet meer op, al verschillende browsers en apparaten geprobeerd. Het lijkt wel dat de leveranciers zodra er teveel animo is, gewoon het aanbod van een modelcontract niet meer doen (online iig)

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:12
Hoi1966 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:32:
[...]

De angst regeert, daar profiteren de energiebedrijven van op dit moment.
Heeft niks met angst te maken, dit kost stroom gewoon. Voor terug levering krijg je ook kale prijs terug en die is net zo hoog.
Daarom is het voor mij persoonlijk ook een uitstekende situatie met mijn zonnepanelen. Crisis mag nog jaren aanhouden....

1 PVoutput . Dongen NB

• PJW9779
noenie1980 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:19:
[...]

Dat wordt ons door de overige leveranciers wel heel moeilijk gemaakt, ik kom de hierboven genoemde pagina van Oxxio ook niet meer op, al verschillende browsers en apparaten geprobeerd. Het lijkt wel dat de leveranciers zodra er teveel animo is, gewoon het aanbod van een modelcontract niet meer doen (online iig)
Diverse mensen melden hier toch dat het ze gelukt is.
Bellen is aangewezen. Daarbij loop je nog steeds het risico een minder goed geïnformeerde medewerker te treffen.
Leveranciers zijn verplicht een Modelcontract aan te bieden. Dat ze dat momenteel moeilijk valt en dat ze overvallen zijn is voorstelbaar maar verandert niets aan de feiten.

Dus ik zou het weekend even kalm aan doen, en een shortlist van leveranciers vergelijken die je maandag kunt bellen. En zorgen dat je je laatste jaarnota bij de hand hebt i.v.m. verbruiksgegevens.

Bij Engie was het een kwestie van een telefoongesprek van 10 minuten waarin gegevens werden opgenomen, een mailtje met aanmeldingsbevestiging werd gestuurd, en de ontvangst van de bevestiging werd bevestigd. Dus na ophangen was ik klaar. Vandaag kon ik inloggen en zien dat het contract werd voorbereid.

Mogelijk doen leveranciers nog moeilijk over een evt. BKR-aantekening.

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-11 18:12
PJW9779 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:28:
[...]

Ja, dat vroeg ik hier al eerder. Nog geen reactie.
Op de Essent-hoofdpagina wordt 'SuperDalen Extra' genoemd, bij door klikken echter geen enkele nadere informatie. En daarmee wordt het weer net zo schimmig als bij Vattenfall.
In het andere energie topic is het voorbij gekomen. Ik kwam op deze prijzen uit (alles incl btw) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6vT4Ih2kB13W0TlTgQFls-Mm_c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SbENGGvTBxBTLaeLLg9RHhaY.png?f=user_large

• PJW9779
mrme12345 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:27:
[...]

Energiehandelaren die speculatief teveel of te weinig inkopen gaan op enig moment failliet, zoals welkom energie. Speculeren is voor amateurs. Zo werkt de energiemarkt niet en heb daar al tientallen jaren ervaring in. Beste advies is nu een variabel contract afsluiten en dan na de winter een vast contract (1 tot 5 jaar afhankelijk van hoe zeker je wil zijn over je energiekosten).
Alle energieleveranciers handelen in energie. WE deed dat keurig netjes, geen reden om die af te katten. Eneco verdient al jaren teveel.
De huidige gascrisis heeft een politieke oorzaak en een mismanagement op de internationale energiemarkt.
En de zekerheid van meerjarencontracten is ook maar betrekkelijk i.v.m. de kleine lettertjes. Zoals nu blijkt.

• andreyoung
Weet iemand wat ik hier moet invullen als ex Welkom Energie klant die wil overstappen naar Oxxio?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pe0rciBRz_R6JDeSf_gYBbaqttw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MsnH0J5UA4RS4GR9I5UtSFGQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Hendrik H.
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Bij Vattenfall hebben ze bij een aantal (gelukkige) overstappers een verhuizing aangevinkt en kregen per diezelfde dag een nieuw en goedkoop energiecontract aangeboden. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat Eneco gaat checken of die verhuizing op waarheid berust. Ze hebben momenteel wel meer aan hun hoofd 8)7

• noenie1980
PJW9779 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:31:
[...]

Diverse mensen melden hier toch dat het ze gelukt is.
Bellen is aangewezen. Daarbij loop je nog steeds het risico een minder goed geïnformeerde medewerker te treffen.
Leveranciers zijn verplicht een Modelcontract aan te bieden. Dat ze dat momenteel moeilijk valt en dat ze overvallen zijn is voorstelbaar maar verandert niets aan de feiten.

Dus ik zou het weekend even kalm aan doen, en een shortlist van leveranciers vergelijken die je maandag kunt bellen. En zorgen dat je je laatste jaarnota bij de hand hebt i.v.m. verbruiksgegevens.

Bij Engie was het een kwestie van een telefoongesprek van 10 minuten waarin gegevens werden opgenomen, een mailtje met aanmeldingsbevestiging werd gestuurd, en de ontvangst van de bevestiging werd bevestigd. Dus na ophangen was ik klaar. Vandaag kon ik inloggen en zien dat het contract werd voorbereid.

Mogelijk doen leveranciers nog moeilijk over een evt. BKR-aantekening.
Bedankt voor t advies, hier heb ik wat aan!

(in tegenstelling tot reacties hier van mensen die zich zitten te verkneukelen met hun zonnepaneeltjes...)

• PJW9779
Bulldock schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:36:
[...]

In het andere energie topic is het voorbij gekomen. Ik kwam op deze prijzen uit (alles incl btw) [Afbeelding]
Ik kan/ga dat niet checken. Ik heb in het verleden al eens een spreadsheet gevuld met diverse aanbiedingen. Waarbij vervolgens bleek dat elke leverancier zijn gegevens anders weer gaf, en er dus niet vergeleken kon worden. Alsof ze het met opzet doen. :?
Ik zou vooral bij diverse leveranciers de schattingstool vullen met verbruikscijfers uit de laatste Jaarafrekening.
Die eindbedragen zijn immers waarmee je concreet te maken krijgt.

Maar zolang de huidige gaspaniek aanhoudt, en ook de politiek nog aan rommelt, houd ik tot april mijn opties zoveel mogelijk open.

• PJW9779
noenie1980 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:47:
[...]

(in tegenstelling tot reacties hier van mensen die zich zitten te verkneukelen met hun zonnepaneeltjes...)
Graag gedaan. Ik moest mij er ook maar redden, en heb veel gehad aan de commentaren hier van anderen.
Maar met een nieuwe aanbieding ben je er er ook nog niet, dus blijf het hier vooral gewoon volgen.
Meldt ook even terug hoe het volgende week verder verloopt, dat helpt anderen weer en wellicht kunnen ze jou ook weer helpen ingeval van issues.

• PJW9779
Hendrik H. schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:43:
Bij Vattenfall hebben ze bij een aantal (gelukkige) overstappers een verhuizing aangevinkt en kregen per diezelfde dag een nieuw en goedkoop energiecontract aangeboden. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat Eneco gaat checken of die verhuizing op waarheid berust. Ze hebben momenteel wel meer aan hun hoofd 8)7
Zoals Vattenfall momenteel opportunistisch acteert zou het mij niet verbazen als Eneco er een schoolverlater op zet om snel te inventariseren wie gebruik heeft gemaakt van de verhuisoptie. Amper een dag werk, laat staan een week. Om vervolgens verhaal te halen.

• mirod
noenie1980 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:47:
[...]

Eerlijk gezegd denk ik dat deze contracten na het weekend duurder zullen zijn...

• PJW9779
mirod schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:09:
[...]

Eerlijk gezegd denk ik dat deze contracten na het weekend duurder zullen zijn...
Maar natuurlijk, of lager. De tarieven wijzigen elke dag.
Pas met je bevestigde aanmelding heb je (enige) zekerheid.
Wat is je punt?

• mirod
PJW9779 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:13:
[...]

Maar natuurlijk, of lager. De tarieven wijzigen elke dag.
Pas met je bevestigde aanmelding heb je (enige) zekerheid.
Wat is je punt?
Denk je serieus dat ze omlaag zullen gaan?

• andreyoung
andreyoung schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:40:
Weet iemand wat ik hier moet invullen als ex Welkom Energie klant die wil overstappen naar Oxxio?

[Afbeelding]
De eerstvolgende datum dat ik kon kiezen was 29 november 2021. Ik heb die maar gekozen...

• MC2000
  • Laatst online: 09-02 14:47
Tomazzo schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:53:
Hier nog een Welkom energie hopper.
Zijn er al meer mensen die gekeken hebben naar easyenergy.com?

Lijkt mij opzich ook wel interresant. Ze werken alleen met maand contracten en de prijs is per dag vastgesteld aan de hand van de op dat moment geldende inkoop prijzen, zie: https://www.easyenergy.co...-onbepaalde-tijd-2021.pdf

Zou een optie kunnen zijn om de komende periode te overbruggen tot het voorjaar (in de verwachting dat de jaar contracten dan weer interresanter worden).
Ik heb er inderdaad naar gekeken. Het vervelende is dat de tarieven per uur kunnen wijzigen en je zeer alert moet zijn wanneer je de wasdroger aanzet. Als je echt stress bestendig bent: DOEN! Als je partner er ook zo gelukkig mee is? Komt er eigenlijk op neer dat je op dezelfde manier te werk moet gaan als met aandelen koersen. Inspringen op het juiste moment :)

• TexMex
  • Niet online
noenie1980 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:19:
[...]

https://www.oxxio.nl/stroom-en-gas/modelcontract-aanmelden

Via Chrome doet die pagina soms inderdaad een beetje raar. Probeer het eens met een incognito-venster en Edge of Firefox als browser. Daar werkt het bij mij nog steeds. Zelf zou ik niet tot maandag afwachten, aangezien meerdere partijen dan de tarieven van hun modelcontracten voor nieuwe klanten gaan verhogen.

• mirod
andreyoung schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:28:
[...]

De eerstvolgende datum dat ik kon kiezen was 29 november 2021. Ik heb die maar gekozen...
Ik ook zojuist:)

• Mnaada
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-11 10:54
PJW9779 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:59:
[...]

Zoals Vattenfall momenteel opportunistisch acteert zou het mij niet verbazen als Eneco er een schoolverlater op zet om snel te inventariseren wie gebruik heeft gemaakt van de verhuisoptie. Amper een dag werk, laat staan een week. Om vervolgens verhaal te halen.
Zullen ze dit echt doen denk je? Ben ergens nog steeds bang dat Eneco dit kan laten terugdraaien.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-11 23:12
yor11 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:16:
net contact gehad met een medewerker van essent. volgens hun is de 30 dagen opzegtermijn niet meer geldig. ze kunnen mij maandag met een spoedaansluiting een modelcontract aanbieden
Ik zal het Engie maandag ook maar weer vragen of het niet eerder kan.

• Koukleun
Hoe sluit ik het modelcontract bij oxio af?
En is dit echt de juiste keuze? Gezien de meerderheid naar engie of vattenfal gaat.

Ook twijfel ik er echt aan ok een 3 jarig vast contract af te sluiten tegen een gunstiger tarief. Deze kan ik dan afkopen..

• PJW9779
mirod schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:27:
[...]

Denk je serieus dat ze omlaag zullen gaan?
Het gaat er niet om wat ík denk, maar om wat de deskundigen denken.
En die - zelfs Eneco - verwachten dat de gasprijs begin 2022 weer zal zakken naar normaler waarden.

Vergeet niet dat sprake is van verstoorde marktwerking met crisis als resultaat. Ongeveer hetzelfde prutswerk als met Toeslagen, Corona, Afghanistan, en zo nog wat meer.
Krijgt nog wel een staartje, Omtzigt e.a. hebben al kamervragen gesteld.

• Barre73
andreyoung schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:40:

[Afbeelding]
Onbepaalde tijd. Dat is wat je nu hebt bij Eneco.

• S7E-Vigi
Ik heb me sommetje klaar, vanaf nu de prijsontwikkelingen een beetje volgen en in Q1 en Q2 de energieleveranciers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OehqS-bnP9DTsHRgclGQiEkASVM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jsB6xRaNvX6UGaGgHg0vJ4Pu.jpg?f=user_large

Stand per 18:00 heden. :*)

• Barre73
AMARONE schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:56:
[...]

Ik zal het Engie maandag ook maar weer vragen of het niet eerder kan.
Dat is bij Engie geen probleem. Maar dan betaal je een waarborgsom van 200 euro per item. Dus 400 euro totaal.
Dat is hun standaard beleid bij spoed.
Het is een borgsom dus je krijgt het terug bij je eerste afrekening (na een jaar of eerder als je eerder weggaat).
Ik wil liever geen 400 euro bij een energiebedrijf parkeren...niet na het Welkom debacle. Ook al is Engie internationaal gezien een heel grote speler.

• PJW9779
Mnaada schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:51:
[...]

Zullen ze dit echt doen denk je? Ben ergens nog steeds bang dat Eneco dit kan laten terugdraaien.
Dat is wat ik zeg ja. Eneco is niet best in het nieuws. Als ik bij Eneco verantwoordelijk manager was zou ik inmiddels wel redelijk pissig zijn geworden. Laat staan in de directiekamer. Kwestie van gram halen.
En bovendien zitten ze heus niet te wachten op 90.000 ex-WE-klanten in één keer. Uitknijpen en weg werken is dan een reële optie. Anders hadden ze dan wel een net aanbod gedaan.

Wat kost het nou helemaal om één ambitieus carrieretijgertje een 'opportunity' voor te houden om zich te profileren? Die krijgt 1 week de tijd om met Excel op basis van voorhanden gegevens een lijstje te maken van klanten die van WE kwamen, net zijn verhuisd, en met gebruik van de verhuisoptie zijn overgestapt naar Vattenvall.
Dat wordt daarna op directieniveau wel geschikt tussen Eneco en Vattenfall.

• Mnaada
  • Laatst online: 16-11 10:54
PJW9779 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:11:
[...]

Dat is wat ik zeg ja. Eneco is niet best in het nieuws. Als ik bij Eneco verantwoordelijk manager was zou ik inmiddels wel redelijk pissig zijn geworden. Laat staan in de directiekamer. Kwestie van gram halen.
En bovendien zitten ze heus niet te wachten op 90.000 ex-WE-klanten in één keer. Uitknijpen en weg werken is dan een reële optie. Anders hadden ze dan wel een net aanbod gedaan.

Wat kost het nou helemaal om één ambitieus carrieretijgertje een 'opportunity' voor te houden om zich te profileren? Die krijgt 1 week de tijd om met Excel op basis van voorhanden gegevens een lijstje te maken van klanten die van WE kwamen, net zijn verhuisd, en met gebruik van de verhuisoptie zijn overgestapt naar Vattenvall.
Dat wordt daarna op directieniveau wel geschikt tussen Eneco en Vattenfall.
Geen reden voor mij tot paniek? 🤣

• andreyoung
Barre73 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:05:
[...]

Onbepaalde tijd. Dat is wat je nu hebt bij Eneco.
Bij de optie 'contract voor onbepaalde tijd' heb ik een maand opzegtermijn + 14 dagen bedenktijd. Dan gaat je overeenkomst 6 weken na je aanmelding in.

Bij de optie 'contract met einddatum' was de eerst volgende datum die je kon kiezen 29 november.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
andreyoung schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:20:
[...]

Bij de optie 'contract voor onbepaalde tijd' heb ik een maand opzegtermijn + 14 dagen bedenktijd. Dan gaat je overeenkomst 6 weken na je aanmelding in.

Bij de optie 'contract met einddatum' was de eerst volgende datum die je kon kiezen 29 november.
heb deze ook geselecteerd,nu maar hopen dat Oxxio niet per 1/12 de prijzen aanpast.

• andreyoung
Sethro schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:25:
[...]

heb deze ook geselecteerd,nu maar hopen dat Oxxio niet per 1/12 de prijzen aanpast.
Ja, precies de optie 'contract met einddatum'. Zo snel mogelijk weg bij Eneco is het gunstigste voor je portemonnee, vooral als je een groot gasverbruiker bent. Dat tikt hard aan met die woekerprijzen.

Hopelijk passen ze de prijzen niet aan per 1/12 :)

• S7E-Vigi
Zelfs met het enorme voorschot bedrag zal met die Eneco gasprijs op 6 december nog een narekening van 130 euro volgen bovenop het voorschot van 253. Die € 1,80 is echt ****** :-(

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-11 19:14
[...]

Ook bij contract voor onbepaalde tijd heb ik zojuist 29 november als startdatum gekregen.

Omdat oxxio van eneco is zullen ze gedacht hebben dat 30 dagen wurgtarief voldoende is.....

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
reneeke1970 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:25:
Daarom is het voor mij persoonlijk ook een uitstekende situatie met mijn zonnepanelen.
Voor mij ook. Kan ook weer binnenkort een nieuw contract gaan afsluiten. Hoop dat de prijzen nog even door stijgen.
Hopelijk gaat Poetin niet leveren op 8-11. :)

• noenie1980
jobr schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:07:
[...]

Voor mij ook. Kan ook weer binnenkort een nieuw contract gaan afsluiten. Hoop dat de prijzen nog even door stijgen.
*knip*
Dergelijke reacties horen niet in het topic, maar daar maak je een topic report Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif voor.

[ Voor 21% gewijzigd door tweakduke op 06-11-2021 20:37 ]

• S7E-Vigi
jobr schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:07:
[...]

Dat gebeurd al melde de Duitse toezichthouder las ik in een Engels artikel ergens op het internet. Ook ergens in Zwitserland en/of Oostenrijk worden gasvelden alweer gevuld. Vooralsnog is dit wel 'Russische Reserve' maar das maar een label.

• PJW9779
Mnaada schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:19:
[...]

Geen reden voor mij tot paniek? 🤣
Eneco zal niet willen terugdraaien. Teveel rompslomp en je blijft vervolgens zitten met kwaaie klanten die alsnog vertrekken.
Áls Eneco hier al een punt van maakt zullen ze compensatie eisen van Vattenfall/ACM/curator. Veel makkelijker en handje contantje. Vattenfall zal het daarna wel ergens in verrekenen.

• mirod
[...]

Ik heb ook 29 nov.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:12
*knip*
Dit voegt niks toe.

[ Voor 46% gewijzigd door tweakduke op 06-11-2021 20:38 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Koukleun
Hoe sluit ik een model contract af bij oxio? Ik zie deze optie online nergens staan. Of moet ik wachten tot maandag?

• andreyoung
Koukleun schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:17:
Hoe sluit ik een model contract af bij oxio? Ik zie deze optie online nergens staan. Of moet ik wachten tot maandag?

• andreyoung
rick-1975 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:01:
[...]

Ook bij contract voor onbepaalde tijd heb ik zojuist 29 november als startdatum gekregen.

Omdat oxxio van eneco is zullen ze gedacht hebben dat 30 dagen wurgtarief voldoende is.....
hmmm, dat is interessant.

• rick-1975
of het is ze met de 29-11 puur te doen dat ze per 01-12 de tarieven weer op hoog kunnen schieten...

maar dat zouden ze in principe 30dgn van te voren moeten aangeven.

• noenie1980
rick-1975 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:28:
of het is ze met de 29-11 puur te doen dat ze per 01-12 de tarieven weer op hoog kunnen schieten...

maar dat zouden ze in principe 30dgn van te voren moeten aangeven.
Ja, die 1-12 zit mij ook niet lekker, vanwaar die datum? De rest past per 1-1 aan.

• TexMex
  • Niet online
noenie1980 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:29:
[...]

Ja, die 1-12 zit mij ook niet lekker, vanwaar die datum? De rest past per 1-1 aan.
Zeker niet. Bij Vattenfall, Engie en Powerpeers is het nu al tijdelijk onmogelijk om een modelcontract aan te vragen, zodat ze de tarieven in ieder geval voor nieuwe klanten alvast kunnen verhogen (waarschijnlijk vanaf komende maandag). Meerdere andere aanbieders hebben de tarieven van hun modelcontracten al eerder verhoogd, zelfs voor de huidige klanten.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TexMex schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:40:
[...]

Zeker niet. Bij Vattenfall, Engie en Powerpeers is het nu al tijdelijk onmogelijk om een modelcontract aan te vragen, zodat ze de tarieven in ieder geval voor nieuwe klanten alvast kunnen verhogen (waarschijnlijk vanaf komende maandag). Meerdere andere aanbieders hebben de tarieven van hun modelcontracten al eerder verhoogd, zelfs voor de huidige klanten.
Vattenfall, Engie en Powerpeers hadden sowieso al het plan om de nieuwe tarieven as. maandag bekend te maken.
Probleem is dat die 3 veel te snel door alle variabele contracten heen zijn gegaan door het failliet gaan van WE, dat ze wel een stop moesten zetten. Ik zou namelijk als bedrijf ook geen verlies willen lijden omdat ik de beloofde prijzen/capaciteit niet waar kan maken.
Meeste bedrijven kopen per klant een X volume in, al het overschot/reserves wordt gereserveerd voor variabele contracten. Gezien de markt zijn er letterlijk maar een handvol mensen die normaal gesproken een variabel contract hebben of afsluiten, dat waren er de afgelopen paar dagen een paar duizend (al dan niet tienduizenden).

Was hier in het topic al eerder gesuggereerd, maar as. maandag worden de nieuwe tarieven bekend en dat zullen dan waarschijnlijk ook de nieuwe tarieven voor de klanten die nog een nieuw modelcontract willen. Andere optie is, dat ze tijdelijk een hoog tarief krijgen en weer lager na 1 januari vanwege de afname rush...
Ben daar wel benieuwd naar, we zullen het zien.
Ik denk dat je sowieso "veilig" zit, zolang je niet bij Eneco of Oxxio zit.

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 06-11-2021 19:50 ]

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• rick-1975
In de ontvangen contractbevestiging met de eerder genoemde tarieven staat dat de tarieven kunnen wijzigen en dat dit meestal 01-01 en 01-07 gebeurt.
Nergens wordt meer een einddatum van de tarieven genoemd van 31-11, die online stond vermeld.

Ik hoop maar dat de tarieven voor nieuwe modelcontracten per 01-12 veranderen en niet voor die nu zijn afgesloten. vattenfall veranderd die tarieven ook per week is wel gebleken in de afgelopen dagen.

• ArcticWolf
  • Niet online
rick-1975 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:50:
In de ontvangen contactbevestiging met de eerder genoemde tarieven staat dat de tarieven kunnen wijzigen en dat dit meestal 01-01 en 01-07 gebeurt.
Nergens wordt meer een einddatum van de tarieven genoemd van 31-11, die online stond vermeld.

Ik hoop maar dat de tarieven voor nieuwe modelcontracten per 01-12 veranderen en niet voor die nu zijn afgesloten. vattenfall veranderd die tarieven ook per week is wel gebleken in de afgelopen dagen.
Er zit een nuance in je verhaal, de tarieven mogen en kunnen bijgesteld worden als deze "op" zijn. Ik verwacht dat de nieuwe contracten vanaf volgende week iets duurder zullen zijn. Dit tarief kan dan ook voor 01-01 gelden, echter het is ook mogelijk dat je tijdelijk een duur contract krijgt tot 01-01 en daarna weer een lager tarief krijgt.

Het is echt dramatisch op de gas markt op dit moment, wie weet mag het zeggen.

Ik denk dat er nu heel veel mensen aan het duimen draaien zijn of Putin / Gazprom vanaf 08-11 de gaskraan open zet.

https://www.reuters.com/b...n-reassurance-2021-11-02/

• GigglePants
  • Laatst online: 20-12-2021
ArcticWolf schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:48:
[...]

Was hier in het topic al eerder gesuggereerd, maar as. maandag worden de nieuwe tarieven bekend en dat zullen dan waarschijnlijk ook de nieuwe tarieven voor de klanten die nog een nieuw modelcontract willen. Andere optie is, dat ze tijdelijk een hoog tarief krijgen en weer lager na 1 januari vanwege de afname rush...
Ben daar wel benieuwd naar, we zullen het zien.
Ik denk dat je sowieso "veilig" zit, zolang je niet bij Eneco of Oxxio zit.
Waarom zet je Oxxio hier tussen ik begrijp dat ze onderdeel van Eneco zijn. Maar zelf zie Oxxio niet echt een ander traject betreden dan Vattenfal etc.

• PJW9779
Koukleun schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:17:
Bellen!

• PJW9779
*knip*
Maak dan een topic report Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif

[ Voor 54% gewijzigd door tweakduke op 06-11-2021 20:39 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
GigglePants schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:09:
[...]

Waarom zet je Oxxio hier tussen ik begrijp dat ze onderdeel van Eneco zijn. Maar zelf zie Oxxio niet echt een ander traject betreden dan Vattenfal etc.
Oxxio had al een heel hoog variabel tarief, vergelijkbaar met Eneco.

Vanuit meerdere berichtgevingen begrijp ik dat het tarief van Vattenfall, Engie en Powerpeers eerder 30 tot 40 cent per m3 gas zal stijgen, dat betekent dat het tarief eerder tussen de 1,20 en 1,30 euro/m3 ligt. Het is even afwachten op volgende week of dat daadwerkelijk waarheid wordt.
Maar dat bedrag ligt significant lager dan wat Eneco / Oxxio (en ook BE / GC hanteren).

• GigglePants
ArcticWolf schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:13:
[...]

Vanuit meerdere berichtgevingen begrijp ik dat het tarief van Vattenfall, Engie en Powerpeers eerder 30 tot 40 cent per m3 gas zal stijgen, dat betekent dat het tarief eerder tussen de 1,20 en 1,30 euro/m3 ligt. Het is even afwachten op volgende week of dat daadwerkelijk waarheid wordt.
Maar dat bedrag ligt significant lager dan wat Eneco / Oxxio (en ook BE / GC hanteren).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dn5dPgFmIf6z38npy2tHDqkA6rg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QdnpA3bl2P7vd8p6WxTSeeqL.png?f=user_large
Dit is wat ik momenteel zie bij Oxxio, uitgaande van jou tekst zou Vattenfall, Engie en/of Powerpeers momenteel ook rond de 0.9 euro/m3 leveren toch? (1,20-0,30=0,9)

Of begrijp ik jou nu verkeerd?

• TexMex
  • Niet online
ArcticWolf schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:13:
[...]

Dat valt wel mee. Dit zijn de huidige tarieven van het modelcontract van Oxxio:

Stroom Normaal: € 0,25532
Stroom Dal: € 0,23604
Gas: € 0,87971

Redelijk vergelijkbaar met de tarieven van Vattenfall, Engie en Powerpeers. En dit is dus nog steeds gewoon online af te sluiten (voor zolang als het duurt en zolang als het geldig is):

Die pagina reageert soms wat vreemd in Chrome. Maar met Edge of Firefox en een incognito-venster werkt het prima.

• ArcticWolf
  • Niet online
GigglePants schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:18:
[...]

[Afbeelding]
Dit is wat ik momenteel zie bij Oxxio, uitgaande van jou tekst zou Vattenfall, Engie en/of Powerpeers momenteel ook rond de 0.9 euro/m3 leveren toch? (1,20-0,30=0,9)

Of begrijp ik jou nu verkeerd?
Ah dacht dat Oxxio de tarieven al had bijgesteld. Mijn fout.
TexMex schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:19:
[...]

Redelijk vergelijkbaar met de tarieven van Vattenfall, Engie en Powerpeers. En dit is hier dus nog steeds gewoon online at te sluiten (voor zolang als het duurt en zolang als het geldig is):

Die pagina reageert soms wat vreemd in Chrome. Maar met Edge of Firefox en een incognito-venster werkt het prima.
Je hebt gelijk, maar goed zou zelf nooit meer afhankelijk willen zijn zoals Eneco of een partij die eronder hangt.

Zeker niet met wat ze hebben geflikt met de ex-WE klanten. Ik kan die quick cash grab wel veroorloven, maar er zijn genoeg mensen die niet zomaar van 150 naar ruim 450 euro kunnen aftikken... Niemand hoeft de contracten gratis weg te geven en ik denk dat menig persoon wel verwacht dat ze meer kwijt zijn, maar wat die partij heeft gedaan is gewoon... keihard paaien van mensen.

[ Voor 49% gewijzigd door ArcticWolf op 06-11-2021 20:23 ]

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:14
[...]

Redelijk vergelijkbaar met de tarieven van Vattenfall, Engie en Powerpeers. En dit is hier dus nog steeds gewoon online af te sluiten (voor zolang als het duurt en zolang als het geldig is):

Wat wel bijzonder is, is de verwachte einddatum:

De overeenkomst heeft een looptijd van Modelcontract en loopt tot 1 december 2021.

Hoezo tot 1 december? Heeft het dan überhaupt wel zin om over te stappen?

• GigglePants
[...]

Redelijk vergelijkbaar met de tarieven van Vattenfall, Engie en Powerpeers. En dit is hier dus nog steeds gewoon online af te sluiten (voor zolang als het duurt en zolang als het geldig is):

Ik zou iedereen ook adviseren anders de Brave browser te gebruiken. Deze werkt zonder incognito-venster (blokkeert automatische pagina wijzigingen).
ArcticWolf schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:19:
[...]

Ah dacht dat Oxxio de tarieven al had bijgesteld. Mijn fout.
Geen probleem. Was gewoon zelf ook even verbaast, had namelijk net bij Oxxio dat contract aangevraagd.
Bedankt voor de info anyways!

• TexMex
  • Niet online
Lennnn schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:21:
[...]

De overeenkomst heeft een looptijd van Modelcontract en loopt tot 1 december 2021.

Het zou ook nog opgevat kunnen worden als gewoon een maandelijks opzegbaar modelcontract met steeds een einddatum op de eerste van de maand. Dus als je diezelfde pagina dan in december weer zou checken, staat er wellicht '1 januari'. Geen idee of het zo zit of dat het iets anders inhoudt.

• noenie1980
[...]

Dat vraag ik mij ook af, ik las van anderen dat ze startdatum 29-11 hebben kunnen kiezen, maar gaat t dan überhaupt wel in?

• rick-1975
In de leveringsbevestiging wordt nergens meer gesproken over de 1-12

Alleen over de 30-dagen opzeg termijn en bij einddatum staat:
< datum volgt op definitieve leveringsovereenkomst >

• PJW9779
[...]
Maar waar staat dan dat het Oxio-Modelcontract loopt tot 1/12?
Dan zou het geen Modelcontract zijn. En ook ook Oxxio zegt "onbepaalde looptijd".

• PJW9779
TexMex schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:26:
[...]

Het zou ook nog opgevat kunnen worden als gewoon een maandelijks opzegbaar modelcontract met steeds een einddatum op de eerste van de maand. Dus als je diezelfde pagina dan in december weer zou checken, staat er wellicht '1 januari'. Geen idee of het zo zit of dat het iets anders inhoudt.
In zijn praktische uitvoering, ja. Maar juridisch niet.
Een contract met een einddatum eindigt gewoon op die einddatum. Heeft dus weinig zin op dat per maand op te zeggen.

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:14
PJW9779 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:59:
[...]

Dan zou het geen Modelcontract zijn. En ook ook Oxxio zegt "onbepaalde looptijd".
Als je klikt bij een aanvraag op "verwachte einddatum overeenkomst"

Wat ik ook nog vreemd vind. Er staat: modelcontract 1 jaar variabel.

Hoezo 1 jaar? Zo werkt dat niet met een modelcontract.

• PJW9779
Lennnn schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:04:
[...]
Als je klikt bij een aanvraag op "verwachte einddatum overeenkomst"
Wat ik ook nog vreemd vind. Er staat: modelcontract 1 jaar variabel.
Hoezo 1 jaar? Zo werkt dat niet met een modelcontract.
Ah, op die manier. Ik heb het inderdaad kunnen reproduceren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDzDnWvSWid5ERDp32xMFONN6O4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wFmEUhFmosXYEHUXrOAwB7y7.jpg?f=user_large

Klopt dus gewoon niet bij Oxxio.
Zou voor mij direct rode vlag zijn. Nog afgezien van het verleden van Oxxio.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-11 13:39
Rode vlag of niet, heb het toch maar even snel voor mijn moeder afgesloten, de €439 per maand die het zou gaan worden was al geen feest. Nu maar kijken wat dit voor gedoe gaat opleveren.

Helaas zelf te weinig tijd gehad dit eerder te volgen allemaal maar voor zo'n vrouw van 79 is dit sowieso niet te doen, imho.

Nickname does not reflect reality

• Inimieni
  • Laatst online: 08-04-2023
rick-1975 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:50:
In de ontvangen contractbevestiging met de eerder genoemde tarieven staat dat de tarieven kunnen wijzigen en dat dit meestal 01-01 en 01-07 gebeurt.

Contracten die vorige week aangegaan zijn kunnen niet per maandag ineens veranderen. Prijswijzigingen moeten 30 dgn tevoren bekend gemaakt worden.

Wel kans dat de tarieven bij nieuwe modelcontracten vanaf maandag hoger zijn.

• Inimieni
  • Laatst online: 08-04-2023
Inimieni schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:23:
[...]

Contracten die vorige week aangegaan zijn kunnen niet per maandag ineens veranderen. Prijswijzigingen moeten 30 dgn tevoren bekend gemaakt worden.

Wel kans dat de tarieven bij nieuwe modelcontracten vanaf maandag hoger zijn.
Dus als je maandag belt voor een model contract, heb je grote kans dat je niet meer voor 84 cent gas hebt. Zo bedoel ik em.

• TexMex
  • Niet online
PJW9779 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:12:
[...]

Ah, op die manier. Ik heb het inderdaad kunnen reproduceren.

[Afbeelding]

Klopt dus gewoon niet bij Oxxio.
Zou voor mij direct rode vlag zijn. Nog afgezien van het verleden van Oxxio.
Of je ziet het zo dat je Eneco nog even een koekje van eigen deeg kunt geven door nog snel van dit veel te goedkope modelcontract van Oxxio/Eneco te profiteren. Vervolgens kies je voor 2022 weer wat beters als er meer alternatieven zijn. Want dit modelcontract is ondanks de verwarrende info wel degelijk maandelijks opzegbaar.

• Aadjee
  • Laatst online: 11-11-2021
PJW9779 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:59:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUEhTP2u-ikjUeo6rG4sr-m9Lac=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TdzaMm4ORQHziDf94KfwTS7f.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 75 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4