PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Essent.Anoniem: 1271350 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:42:
[...]
Ik hoop bij een grote jongen?. De komende maanden gaan er vrees ik wel wat jongens omvallen. Zorg dat je voorschot niet te hoog is (afsluiten in najaar of beter bijbetalen dan gebruiken als spaarpot)
Ik ben uiteindelijk ook overgestapt op het CB/GC aanbod. Ook ik maakte jaarlijks de overstap naar een ander, goedkoop contract. Ik ben met het contract naar een gasprijs gegaan van flex €0,81 naar vast €0,86.OosterF schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:37:
Ik zit momenteel op een flex contract met variabele tarieven. Betaal nu 0,8163 euro per m3 gas. Op 1 januari worden de variabele tarieven weer aangepast, dus deze zullen ongetwijfeld omhoog gaan. Daarom ben ik ook aan het overwegen alvast over te stappen op het CB/GC aanbod, ondanks dat mijn huidige tarieven lager zijn.
Zijn er meer mensen met dezelfde situatie? Wat zijn jullie overwegingen geweest?
Toch gegaan voor een zekerheid. Helemaal toen ik de opzegboetes zag van GC.
Indien de prijs de komende jaren ver onder de €0,86 komt, dan kan ik altijd nog overstappen met een boete.
Al hoewel ik het niet zie gebeuren
Zie overzicht boete mbt contract :
- Minder dan 18 maanden €50
- 18 tot 24 maanden €75
- 24 tot 30 maanden €100
- Meer dan 30 maanden €125
Dus na 18 maand kun je met €100 boete al overstappen ( gas en stroom ), waarbij de nieuwe leverancier vaak bereid is om de boete over te nemen.
Zelfde situatie. Ik wacht rustig 1-1 af. Nu is het gekkenhuis, maar wie weet zitten we in januari weer met een matige winter en moet iedereen van zijn overschot af. Zit al ruim 18 jaar flexibel dus geloof het wel.OosterF schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:37:
Ik zit momenteel op een flex contract met variabele tarieven. Betaal nu 0,8163 euro per m3 gas. Op 1 januari worden de variabele tarieven weer aangepast, dus deze zullen ongetwijfeld omhoog gaan. Daarom ben ik ook aan het overwegen alvast over te stappen op het CB/GC aanbod, ondanks dat mijn huidige tarieven lager zijn.
Zijn er meer mensen met dezelfde situatie? Wat zijn jullie overwegingen geweest?
https://www.independer.nl...en/overname-overstapboete
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Is per maand opzegbaar, en de eerste 3 maanden gratis, dus opzeggen na 3 maanden zou ik zeggen.LordSinclair schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:21:
Hoe zit het met die Consumentenbond deal, moet je de gehele looptijd lid blijven van de Consumentenbond? Of kan je dat na 3 maanden gewoon weer opzeggen?
Via gaslicht is voor mij Welkom Energie het voordeligst, 1 jaar met € 1,045 per m3 gas.
Nu ik het aanbod van CB GC heb gezien twijfel ik weer.
Nu gaan we voor CB CG voor 3 jaar, na een jaar hebben we de evt. boete er al weer ruim uit t.o.v. Engie.
Ons huidige contract loopt af per 27-12 en durfde niet aan om met de maanden met veel gasverbruik, die daarna komen, daarop te wachten.
De meerprijs van mijn aanbod (zie hierboven) t.o.v. GC is EUR 260,- als ik alleen naar mijn gasverbruik kijk. Boete na 1 jaar opzeggen is 100 euro per product, dus 200 euro. Dat geeft al amper voordeel meer.Peetman schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:04:
Zo, Engie aanmelding weer geannuleerd, van de week aangemeld om daarna nog even verder te kijken.
Nu gaan we voor CB CG voor 3 jaar, na een jaar hebben we de evt. boete er al weer ruim uit t.o.v. Engie.
Ons huidige contract loopt af per 27-12 en durfde niet aan om met de maanden met veel gasverbruik, die daarna komen, daarop te wachten.
De prijzen zijn relatief gezien zeker niet verkeerd hoor, ook bij verlenging, maar als het gewoon toegestaan is, dan ben ik een dief van mijn portemonnee als ik niet even het abonnement overzet van mijn vriendin naar mijn naam. Dat scheelt op het gebied van elektra alleen al ~50 euro per jaar, volgens een vlugge berekening. Gaslicht.com schrijft ook dat een energiecontract 'niet gekoppeld is aan het huis waar je woont, maar aan jou zelf'.aschja schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:44:
[...]
Denk dat het wel kan hoor. Ik krijg namelijk onderstaande te zien als ie alles ingevuld heb. De tarieven zijn wel ietsje hoger, maar nog steeds ver onder huidige marktprijzen. Zie rechtsboven VERLENGING. Dus gewoon alles invullen in versturen!
[Afbeelding]
Al met al overweeg ik het.
Zojuist mijn variabele tarieven voor volgende maand binnengekregen van ED, die vallen nogal tegen.GVR schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:12:
[...]
De meerprijs van mijn aanbod (zie hierboven) t.o.v. GC is EUR 260,- als ik alleen naar mijn gasverbruik kijk. Boete na 1 jaar opzeggen is 100 euro per product, dus 200 euro. Dat geeft al amper voordeel meer.
Hier doorgerekend voor november t/m maart op basis van verbruik vorig jaar. Als ik overstap naar GC per 1-11-2021 bespaar ik t/m maart zo'n 235 euro. Dat is idd lager dan de overstapboete.
Mochten de tarieven nou wel weer kelderen (verwacht het niet op hele korte termijn, maar wel in de loop van volgend jaar), kan ik altijd nog kijken of ik voor een boete ga of bij GC blijf. Leverancier zelf niks mis mee, ze zijn alleen normaalgesproken te duur.
Verder: is het mogelijk om voor de winter over te stappen naar een leverancier met lage gasprijzen, en in de zomer over te stappen naar een leverancier met hoge terugleververgoeding voor zonnepanelen? Uiteraard zonder jaarcontract. Of steken ze hier een stokje voor?
Je kan toch een los contract voor gas en los contract voor electriciteit aangaan?francoski schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:56:
Ik snap even iets niet qua variabele tarieven, en dat wordt nu toch wel interessant... Ik heb een jaarcontract bij HVC dat recent is afgelopen. Hun variabele tarieven staan tot 1 januari vast op 0,827 euro / m3. Ik neem toch aan dat ik dat dan betaal tot 1 januari? Moet ik voor 1 januari overstappen om te zorgen dat ze m'n gas van dit jaar tegen die prijs afrekenen?
Verder: is het mogelijk om voor de winter over te stappen naar een leverancier met lage gasprijzen, en in de zomer over te stappen naar een leverancier met hoge terugleververgoeding voor zonnepanelen? Uiteraard zonder jaarcontract. Of steken ze hier een stokje voor?
Normaaltarief: €0,26889
Daltarief: €0,24402
Leveringskosten: €71,88
Gastarief per m³: €0,92833
Dit lijken mij gezien de huidige tarieven prima bedragen voor elektriciteit en gas. Is het verstandig om in te schrijven bij het energiecollectief van Eigen Huis? Is "echt vrijblijvend" ook echt vrijblijvend of zit daar toch een addertje onder het gras? De bedenktermijn van dit aanbod loopt nog tot en met 8 oktober.
Help me even, waarom voor bovenstaande Eneco prijzen kiezen als de CB GreenChoice deal op elk onderdeel goedkoper is bij dezelfde looptijd?daanb14 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:21:
Momenteel hebben wij thuis voor een verlenging van 3 jaar gekozen bij Eneco met de volgende tarieven:
Normaaltarief: €0,26889
Daltarief: €0,24402
Gastarief per m³: €0,92833
Dit lijken mij gezien de huidige tarieven prima bedragen voor elektriciteit en gas. Is het verstandig om in te schrijven bij het energiecollectief van Eigen Huis? Is "echt vrijblijvend" ook echt vrijblijvend of zit daar toch een addertje onder het gras? De bedenktermijn van dit aanbod loopt nog tot en met 8 oktober.
Eigen Huis collectief is geheel vrijblijvend, en ook al neem je een contract, dan kan je binnen 14 dagen nog annuleren na ontvangst (geldt voor elk online energie contract)
American Express vraagbaak
Van de consumentenbond zijn wij geen lid en na vergelijken via Pricewise en Independer bleek het verlengaanbod van Eneco voordeliger te zijn dan alles wat daar werd aangeboden. Dan ga ik nog even een inschrijving bij Eigen Huis doen en hopen dat die voordeliger is. Het is gewoon gokken en niemand heeft natuurlijk een glazen bol.Stinger_Ventura schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:51:
[...]
Help me even, waarom voor bovenstaande Eneco prijzen kiezen als de CB GreenChoice deal op elk onderdeel goedkoper is bij dezelfde looptijd?
Eigen Huis collectief is geheel vrijblijvend, en ook al neem je een contract, dan kan je binnen 14 dagen nog annuleren na ontvangst (geldt voor elk online energie contract)
Of je leest wat terug over die cb deal..?daanb14 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:53:
[...]
Van de consumentenbond zijn wij geen lid en na vergelijken via Pricewise en Independer bleek het verlengaanbod van Eneco voordeliger te zijn dan alles wat daar werd aangeboden. Dan ga ik nog even een inschrijving bij Eigen Huis doen en hopen dat die voordeliger is. Het is gewoon gokken en niemand heeft natuurlijk een glazen bol.
Je wordt 3 maanden gratis cb lid vanaf dat je het gc aanbod accepteert, en daarna kun je opzeggen.
Edit: Ingeschreven op CB
[ Voor 5% gewijzigd door daanb14 op 01-10-2021 23:31 ]
Volgens mij kun je het nog aanvragen bij de CB, via de site in het menu kiezen voor allen diensten en daar staat ie nog tussen.daanb14 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:09:
Ik heb zojuist een inschrijving op de collectieve inkoop van Eigen Huis gedaan. Benieuwd wat die gaat betekenen. Ik heb echt lopen slapen zo te zien, want die inkoop van de Consumentenbond scheelt flink. Hier ga ik even achteraan. Bedankt voor de heads up!
Hij is nog bereikbaar via de volgende link, maar wel van de homepage afgehaald zo te zien.Scuderia110 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:31:
[...]
Volgens mij kun je het nog aanvragen bij de CB, via de site in het menu kiezen voor allen diensten en daar staat ie nog tussen.
https://www.consumentenbo...ode=EC_site_headerchannel
Inmiddels 35k op de teller aan nieuwe GC aanmeldingen via CB.jedijkhuis schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:11:
Teller van CB stond gisterochtend op 31k deelnemers en vanochtend op 33k. Valt me nog enigszins mee
Toch zo’n 4K in anderhalve dag.
[ Voor 37% gewijzigd door Stinger_Ventura op 02-10-2021 00:09 ]
Vermoed dat we de harde cap nog niet bereikt heeft (als die er al is), nu (10m later) 35.011.sambalbaj schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 00:00:
35.000 is blijkbaar het maximum aantal deelnemers
Ik zie hele mooie prijzen maar voor 3 jaar is ook best lang. Normaal doe ik standaard 1 jaar
Ja, is alleen 3 jaar. Wij vonden hetzelfde als jij, maar kozen ook voor CB 3 jaar.Rofdof schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 07:03:
Maar van de cb is alleen 3 jaar contract?
Ik zie hele mooie prijzen maar voor 3 jaar is ook best lang. Normaal doe ik standaard 1 jaar
Na bv 13 maanden is de overstap boete per product 75€.
Om te weten of het interessant is om je contract tussentijds open te breken, deel je de boete door je gasverbruik.
75€ / 1600m3 = 4,7 cent in mijn geval. Daalt de 1 jarige gasprijs onder de (86 cent - 4,7) 81 cent, dan is het goedkoper om de boete te pakken en over te sluiten.
Je hebt mijn inziens in deze situatie weinig te verliezen door voor 3 jaar te kiezen.
Of je betaald nu zeker veel meer in het eerste jaar… met de hoop dat de prijzen kelderen naar crisis niveaus in jaar 2 en 3 om de meerprijs van 1 jaar waard te maken.
Ik twijfel toch of het wel zo handig is om hiervoor de boete van 100 te pakken bij engie. Maar in december moet ik alweer gaan uitkijken naar een nieuw contract🤔
Als je contracteinde minder dan 180 dagen in de toekomst is gaat het nieuwe contract van CB /Greenchoice pas in per die datum en is er geen sprake van een boete door Engieforto schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:10:
Geschrokken van de berichtgeving ook maar op de cb/gc deal ingeschreven. Maar mijn huidig vast contract bij Engie loopt nog tot begin februari 22’.
Ik twijfel toch of het wel zo handig is om hiervoor de boete van 100 te pakken bij engie. Maar in december moet ik alweer gaan uitkijken naar een nieuw contract🤔
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Zojuist voor drie jaar vastgezet!
Ik was al bij Greenchoice en eigenlijk nooit zo met mijn tarieven bezig.
Ik had nog een variabele tarief die per 1 Jan zou verlopen.
Telefonisch met Greenchoice contact gehad en zij konden dit tarief zelf niet meer bieden, dus zij gaven ook aan dit alleen via de CB nog te kunnen krijgen.
Voor ons is het echt maar centjes werk wat het duurder wordt per product dus wel de moeite waard voor drie jaar zekerheid.
[ Voor 98% gewijzigd door GVR op 02-10-2021 09:39 ]
Zit dat bij de cb deal in de prijs in?
Dan kan je op "kostenspecificatie" klikken:Roos79 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:47:
Wat ik lastig vind is dat je bij bv Eneco er van alles bij berekend ziet worden dus energie belasting ed
/f/image/Pb2WOlk3JExAIzBfLExVRbBy.png?f=fotoalbum_large)
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Dat kreeg ik niet voor elkaar dus heb maar aangegeven dat ik ging verhuizen per 2 januari. Nog niks van GC gehoord, maar als ik inlog zijn wel al mijn nota's, verbruik en andere gegevens van mijn huidige contract verdwenen. Ben benieuwd hoe dit afloopt hahaKookSpook schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:52:
[...]
Update:
Zojuist de bevestiging van Greenchoice gehad dat ik per 01-01-2022 het verlengingstarief krijg voor 3 jaar.
Dus het werkt ook voor mensen die al bij greenchoice zitten en waarvan je prijsvast binnen 180 dagen afloopt.
Stroom Totaal tarief (incl. btw)
Enkeltarief per kWh 0,26242
Daltarief per kWh 0,24930
Normaaltarief per kWh 0,27316
Vaste leveringskosten per dag € 0,18903
Edit: en bevestiging in de mail ook binnen
Wat ik niet snap is, waarom mijn maandbedrag hoger is.. Alhoewel dat heb ik nu ook, omdat de vorige bewoners 3x meer stroom verbruikten
[ Voor 10% gewijzigd door HaTe op 02-10-2021 10:32 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Roos79 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:47:
Wat ik lastig vind is dat je bij bv Eneco er van alles bij berekend ziet worden dus energie belasting ed
:strip_exif()/f/image/KHGqGKUxC73hzJiisU4UlFwM.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb PV panelen, dus ik wek zelf een deel op. +/- 2000KwH. Ik heb afgelopen jaar 'maar' 600kwh afgenomen van pure energie. Moet ik om mijn verbruik in te vullen die twee bij elkaar optellen en vervolgens aangeven dat ik pv heb en die 2000 kwh er weer af laten trekken?
Je hebt gelijk, zo staat het ook in het overzicht dat je op je eigen pagina kan bekijken maar niet in de initiële aanvraag. Thanks!Jelte schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:18:
@53645714n denk dat je moet invullen hoeveel je van het net afneemt en hoeveel je aan het net daarnaast teruglevert. Niet invullen hoeveel je zonnepanelen opbrengen, want een gedeelte daarvan gebruik je al zelf.
Aanbod kost mij een tientje meer dan huidige contract, maar 20 minder dan alle andere aanbiedingen online.
Gelukkig is mijn apartement redelijk goed geïsoleerd dus jaarverbruik is rond de 110 m3 per jaar. Mijn huidige contract bij GC loopt tot 2-1-2022Stinger_Ventura schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 07:19:
[...]
Ja, is alleen 3 jaar. Wij vonden hetzelfde als jij, maar kozen ook voor CB 3 jaar.
Na bv 13 maanden is de overstap boete per product 75€.
Om te weten of het interessant is om je contract tussentijds open te breken, deel je de boete door je gasverbruik.
75€ / 1600m3 = 4,7 cent in mijn geval. Daalt de 1 jarige gasprijs onder de (86 cent - 4,7) 81 cent, dan is het goedkoper om de boete te pakken en over te sluiten.
Je hebt mijn inziens in deze situatie weinig te verliezen door voor 3 jaar te kiezen.
Of je betaald nu zeker veel meer in het eerste jaar… met de hoop dat de prijzen kelderen naar crisis niveaus in jaar 2 en 3 om de meerprijs van 1 jaar waard te maken.

Nu hopen dat de koude periode vooral voor 1 januari valt en niet erna.
Belastingen worden aangepast, vaste leveringstarieven blijven zoals je ze afgenomen hebt.ManiacsHouse schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:41:
Stel dat de overheid tóch met compensatie komt zoals bijvoorbeeld verlaging van energiebelasting. Als heb je de boel dan 3 jaar vast, dan lijkt mij dat de prijs toch daalt? Of werkt dat niet zo? Wat gebeurt er dan met het verschil? Stopt GC dat in eigen zak?
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Ik ben ook wel in gegaan op de.cb-gc deal. Maar ik zie nu dat de vaste leveringskosten per dag €1,69134 is. Dus dat is al 617 per jaar, 51,44 p.m.
Zie ik dat nu goed of begrijp ik dit keer de specificatie niet goed? Want dat maakt voor mij de hoogste vastrecht kosten ooit.
En met SV is het standaard in feite onmogelijk om "gasloos" te gaan, puur elektrisch te gaan verwarmen en dit proberen te compenseren met PV, waardoor je nog harder genaaid wordt.Spotmatic schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:31:
[...]
Ja, fijn hé dat NMDA principe. Ik betaal nu, 12 jaar later, nog steeds minder aan energie voor een groter huis met slechtere isolatie dan toen voor een kleiner nieuwbouwhuis met stadsverwarming. Het was en is een farce.
Vooral daarom ben ik blij dat ik het niet meer heb.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Het is heel simpel, kijk gewoon naar het totaalbedrag per jaar wat je gaat betalen en vergelijk dat met andere aanbieders op bijv. gaslicht.com. Of zet het in een Excel om het zelf even door te rekenen.CyberFR schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:47:
[...]
Ik ben ook wel in gegaan op de.cb-gc deal. Maar ik zie nu dat de vaste leveringskosten per dag €1,69134 is. Dus dat is al 617 per jaar, 51,44 p.m.
Zie ik dat nu goed of begrijp ik dit keer de specificatie niet goed? Want dat maakt voor mij de hoogste vastrecht kosten ooit.
Hier zojuist ook de Greenchoice 3j vast deal via Consumentenbond afgesloten. Scheelt mij op 800m3 al €288 euro t.o.v. de voordeligste 1j vast (Engie, €1,2204/m3) op gaslicht.com. Dat is wel de moeite. Huidig contract loopt per 1-1-2022 af, ik heb niet de illusie dat gas in de tussentijd goedkoper gaat worden nu we richting de winter gaan. Volgend jaar rond deze periode maar eens kijken wat de gastarieven dan zijn om te besluiten of we bij GC blijven of overstappen en de opzegboete betalen.
Stroom is voor mij niet relevant, ik heb jaarlijks zo'n +/- 400 kWh overschot door de zonnepanelen. Of ik dat nou voor 8ct per kWh verkoop of voor 15ct scheelt maar 30 euro ofzo op m'n jaarrekening. Overstappen voor een gunstiger gastarief scheelt veel meer.
Is er al duidelijkheid over mensen die al bij Greenchoice zitten (mijn ouders) en van dit aanbod gebruik willen maken? De site wijzigt dan naar 'verlengen' als je aangeeft dat je al bij Greenchoice zit. Lijkt dus gewoon te kunnen, tarieven gaan wel iets omhoog (maar nog steeds interessant).
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 02-10-2021 11:02 ]
Kou is zelden voor januari, dus reken daar niet opchrisborst schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:38:
[...]
Gelukkig is mijn apartement redelijk goed geïsoleerd dus jaarverbruik is rond de 110 m3 per jaar. Mijn huidige contract bij GC loopt tot 2-1-2022maar 75€ / 110m3 = 68 cent dus ik wacht wel totdat de prijzen weer normaal worden.
Float like a butterfly, sting like a bee.
110 m3? Echt?chrisborst schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:38:
[...]
Gelukkig is mijn apartement redelijk goed geïsoleerd dus jaarverbruik is rond de 110 m3 per jaar. Mijn huidige contract bij GC loopt tot 2-1-2022maar 75€ / 110m3 = 68 cent dus ik wacht wel totdat de prijzen weer normaal worden.
Douche jij wel?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Bedankt, heb ik het toch goed gezien. Ik stap al jaren jaarlijks over. Ik zit zins de verhuizing vorig jaar op 1250m3 ongeveer. Dan betaal ik door de vastrecht dus eigenlijk 38c per m3 extra dan ze adverteren. (Hoe hoger je gas verbruik hoe minder) Zelf ben ik niet zo een voorstander van een partij te kiezen die de gasprijs met het vastrecht compenseert. Zowel moraal niet als in praktische zin (gaan als het kan vaak 1 maand in de winter naar Azië dus 200m3 minder gas die maand, daarbij komt dat ik verwacht binnen de 3jaar een warmtepomp te hebben.) Ik ga denk ik maar herroepen.ThinkPadd schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:56:
[...]
Het is heel simpel, kijk gewoon naar het totaalbedrag per jaar wat je gaat betalen en vergelijk dat met andere aanbieders op bijv. gaslicht.com. Of zet het in een Excel om het zelf even door te rekenen.
Hier zojuist ook de Greenchoice 3j vast deal via Consumentenbond afgesloten. Scheelt mij op 800m3 al €288 euro t.o.v. de voordeligste 1j vast (Engie, €1,2204/m3) op gaslicht.com. Dat is wel de moeite. Huidig contract loopt per 1-1-2022 af, ik heb niet de illusie dat gas in de tussentijd goedkoper gaat worden nu we richting de winter gaan. Volgend jaar rond deze periode maar eens kijken wat de gastarieven dan zijn om te besluiten of we bij GC blijven of overstappen en de opzegboete betalen.
Stroom is voor mij niet relevant, ik heb jaarlijks zo'n +/- 400 kWh overschot door de zonnepanelen. Of ik dat nou voor 8ct per kWh verkoop of voor 15ct scheelt maar 30 euro ofzo op m'n jaarrekening. Overstappen voor een gunstiger gastarief scheelt veel meer.
Is er al duidelijkheid over mensen die al bij Greenchoice zitten (mijn ouders) en van dit aanbod gebruik willen maken? De site wijzigt dan naar 'verlengen' als je aangeeft dat je al bij Greenchoice zit. Lijkt dus gewoon te kunnen, tarieven gaan wel iets omhoog (maar nog steeds interessant).
Weet niet waar jij die andere getallen vandaan haalt.
Als ik mijn postcode, huisnummer en verbruik van okt 2020 t/m sept 2021 invul krijg ik een maandbedrag dat om en nabij hetzelfde is als we nu bij Vattenfall betalen, inclusief de "trouwe sukkel korting" maar de aangeboden tarieven van de aanbieding zijn toch echt ietsje hoger dan ik in mijn gegevens van Vattenfall zie staan.
Tussen-appartement met onder en boven buren die wel lekker stoken, ramen op het zuiden?
Ik zit hier op zo'n 17 kuub per maand aan overig gasverbruik op dit moment:
- 2 personen elke dag douchen
- 2 kinderen om de dag in bad
- koken op gas
Als je alleen bent en niet hoeft te verwarmen kan dat makkelijk.
Je vergeet de netwerkbeheerder laten erbij te berekenen. En dan voor beide producten, gas en stroom. Zie foto hier boven met tarieven.jedijkhuis schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:25:
Vastrecht is bij CB-GC toch rond de 18cent per dag? Uit mn hoofd was het 68,99 per product per jaar.
Weet niet waar jij die andere getallen vandaan haalt.
Maar de netwerkbeheerderslasten zijn voor elke aanbieder hetzelfde. Alleen het vastrecht verschilt tussen aanbieders. Maar misschien begrijp ik je afwegingen niet.CyberFR schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:41:
[...]
Je vergeet de netwerkbeheerder laten erbij te berekenen. En dan voor beide producten, gas en stroom. Zie foto hier boven met tarieven.
Ze zetten het maandbedrag wel flink hoog vergeleken met de proefberekening met verwachte kosten die ik gisteren kreeg (+30%). Dat gaan we maar eens terugschroeven zodra het mogelijk is, wil een zo klein mogelijk overschot opbouwen, zeker in deze tijd.
Ja je heb gelijk! Ik las net de tarieven op de pagina van liander. Ik dacht dat ze weer een trukje uit hadden gehaald en zo stiekem de prijzen hadden verhoogt. Je moet zo opletten bij die boeven... ;-) dan is 2*18c niet zo hoog meer.jedijkhuis schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:48:
[...]
Maar de netwerkbeheerderslasten zijn voor elke aanbieder hetzelfde. Alleen het vastrecht verschilt tussen aanbieders. Maar misschien begrijp ik je afwegingen niet.
Je overschot op die manier affakkelen kan inderdaad uit wanneer de gasprijs per m3 meer dan ongeveer 8 keer je teruglevertarief per kWh is.Kuhr89 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:18:
Klopt, alleen qua electra maak ik mij niet zo'n zorgen, aangezien onze panelen meer opleveren dan dat we verbruiken.
Gasverbruik is wel een dingetje bij ons. Heb nu expres een electrische kachel aangeschaft, zodat we die beneden aandoen ipv de cv... Ook is de houthaard weer geveegd, dus kunnen weer stoken
Het liefst 10 keer anders verdien je de investering in dat kacheltje niet terug.
Let er wel op dat je niet meer dan je overschot affakkelt want dan wordt het juist twee keer zo duur als duur gas verbruiken.
Offtopic
Met de CV ketel stoken is overigens qua directe CO2 uitstoot veel milieuvriendelijker dan een elektrisch kacheltje.
Een warmtepomp of airco is daarentegen veel beter.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Dat is gek, bij mij word het maandbedrag 2 euro lager dan eerst was berekend. Ze halen de meterstanden op van je netbeheerder en kijken zo wat je verbruik is.Appelkoeken schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:56:
Gisterenavond ingeschreven bij Greenchoice en vandaag al het contract binnen, dat gaat snel.
Ze zetten het maandbedrag wel flink hoog vergeleken met de proefberekening met verwachte kosten die ik gisteren kreeg (+30%). Dat gaan we maar eens terugschroeven zodra het mogelijk is, wil een zo klein mogelijk overschot opbouwen, zeker in deze tijd.
In het kader van besparen op energiekosten: is het dan wellicht voordeliger om met Electra/warmtepomp/WTW je sanitair warm water te verwarmen?chrisborst schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:38:
[...]
Je betaald dan nl niet meer de netwerkbeheer kosten voor gas.
Pak ik gaslicht er bij met 110m3 aan gas per jaar, dan is de goedkoopste partij qua gas €350 aan kosten voor de levering/beheer en verbruik. Ergo gemiddeld betaal je €3,20 per m3 op jaar basis.
Reken je even door dan haal je uit elke m3 met een HR CV ketel zo’n 8,8Kw aan energie. Jij hebt dus 8,8 x 110 = 968 KW(h) aan Electra nodig voor dezelfde warmte behoefte.
968 x 0,25ct per KWh= €250 door puur een inefficiënte warm water boiler neer te zetten, bespaar je al €100 per jaar.
Zeg je zet er een warmtepomp boiler op die over je centrale lucht afzuiging gaat, COP van gemiddeld 3 (conservatief!) dan heb je 968 / 3 = 325 KWh nodig voor je SWW. 325 kWh x 0,25ct = €81,25 per jaar, besparing van 270 euro.
TL;DR: met zulk laag verbruik moet je electric gaan 👍
Wat ik niet helemaal begrijp, de tarieven wijzigen toch alleen in juli en januari? Waarom stapt iedereen hier nu massaal over?
Is dat omdat de vrees bestaat dat de huidige 1 oktober prijzen ook voor de tarieven in januari 2022 worden gebruikt?
Prima, zit er thuis al een paar jaar bij en nooit een kink in de kabel en prettig contact met de klantenservice.Cool2K schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:15:
Ik wil ook wel gebruik gaan maken van de cb-cg deal, maar als ik naar de beoordelingen kijk van greenchoice dan brengt met dit wel erg aan het twijfelen. Wat zijn jullie ervaringen met CG?
[ Voor 8% gewijzigd door NinjaKiwiNL op 02-10-2021 12:24 ]
| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |
Klopt, het kacheltje is ook alleen om het weer even wat behaaglijker te laten voelen ivm de vloerverwarming. Dus het is niet dat hij de hele dag aan staat. Hoogstens even in de avond als we thuis zijn om de kinderkamer snel te verwarmen of beneden even de kou eruit te halen.busscherski schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:08:
[...]
Je overschot op die manier affakkelen kan inderdaad uit wanneer de gasprijs per m3 meer dan ongeveer 8 keer je teruglevertarief per kWh is.
Het liefst 10 keer anders verdien je de investering in dat kacheltje niet terug.
Let er wel op dat je niet meer dan je overschot affakkelt want dan wordt het juist twee keer zo duur als duur gas verbruiken.
Offtopic
Met de CV ketel stoken is overigens qua directe CO2 uitstoot veel milieuvriendelijker dan een elektrisch kacheltje.
Een warmtepomp of airco is daarentegen veel beter.
Gelukkig hebben we in januari eindelijk een keer gordijnen en blijft er wat meer hangen hiero.
| PS5 PSN: Hitting-Apex89
Ik heb ook eens gekeken, maar in mijn bevestingsmail staat 68,99 per jaar. Dus x2. Dus lang niet dat tarief wat jij aangeeft.CyberFR schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:47:
[...]
Bij het aanmelden krijg je de vraag of je lid bent of wilt worden. Daar is de eerste 3 maand gratis.Roos79 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:22:
En hoe doen jullie dat dan met lid worden en 3 maanden gratis want dat zie ik nergens staan?
Vreemd, misschien kijken ze een langere periode terug? Ik heb nu een jaar zonnepanelen, dus als ze een gemiddelde pakken van 3 of 5 jaar zou dat het wel verklaren, aangezien de kosten van stroom vorig jaar eraf gegaan zijn.reiniero schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:09:
[...]
Dat is gek, bij mij word het maandbedrag 2 euro lager dan eerst was berekend. Ze halen de meterstanden op van je netbeheerder en kijken zo wat je verbruik is.
Ik kreeg exact het voorschotbedrag uit de berekening/offerte.Appelkoeken schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:56:
Gisterenavond ingeschreven bij Greenchoice en vandaag al het contract binnen, dat gaat snel.
Wel eerlijk de cijfers ingevuld
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
CB-GC deal ziet er met de huidige prijzen een stuk aantrekkelijker uit, het is zowiezo al goedkoper dan wat ik nu aan Eneco betaal.
Ik ben nog nooit naar een andere leverancier overgestapt, dus zit
nog met wat vraagtekens.
Stel ik zou overstappen, moet ik neem ik aan een ingangsdatum opgeven ? Zou dat dan zeg 2 weken kunnen zijn?
In de mail die ik medio Augustus ontving vanuit Eneco over mijn ‘nieuwe’ contract staat hetvolgende : “Je kunt altijd kosteloos opzeggen of kiezen voor een contract met een vaste looptijd en vaste leveringstarieven. Houd hierbij rekening met een opzegtermijn van 9 dagen.”
Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden, of is het klik en go ?
De variabele tarieven van nu zijn van 1-7 dit jaar. De vraag is vooral, wat gaan ze zijn (worden) op 1-1 van volgend jaar? (PowerPeers heeft ze overigen per 1 oktober tussentijds ook aangepast)Wolly schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:19:
Ik heb dus ook een essent zakelijke aansluiting, maandelijks opzegbaar.
Wat ik niet helemaal begrijp, de tarieven wijzigen toch alleen in juli en januari? Waarom stapt iedereen hier nu massaal over?
Is dat omdat de vrees bestaat dat de huidige 1 oktober prijzen ook voor de tarieven in januari 2022 worden gebruikt?
De 3 jaar deal van CB/GC is scherp, de kans bestaat dat welk eender tarief daar het komende jaar (zowel variabel als 1-jaar vast en/of 3-jaar vast) daar niet onder komt. Je kunt je nu nog intekenen op een prijs die bij wijze van 2 a 3 maand geleden ook al scherp was in relatie tot andere prijzen.
Andere contracten zijn vaak niet interessant, naar mijn mening. Dus dan kun je beter blijven zitten en afwachten.
Daarnaast kun je opzeggen met een vastgelegde boete, afhankelijk van de resterende looptijd. Hierdoor is de financiële schade altijd beperkt tot maximaal die vergoeding. Terwijl het risico van hoge prijzen juist veel meer kan kosten.
De prijzen staan momenteel op bijna een euro per kuub kaal tarief tot en met levering februari 2022. Ik vraag me oprecht af wat er met de variabele tarieven per 1-1 gaat gebeuren, je moet dan mi denken aan 1,50 per kuub. Weliswaar zou het in de zomer dalen, maar dan gebruik je dus ook nauwelijks gas…
(Ik kijk zelf puur naar gas..)
Ik heb net voor mijn vader de deal bij CB/GC aangevraagd. Greenchoice gaat zijn contract opzeggen bij Vattenfall en laat dan weten wanneer het in gaat. Dus dat zal wel binnen enkele weken zijn. Zal dus voor Eneco niet heel veel anders zijn.MadDog2K schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:55:
Stel ik zou overstappen, moet ik neem ik aan een ingangsdatum opgeven ? Zou dat dan zeg 2 weken kunnen zijn?
In de mail die ik medio Augustus ontving vanuit Eneco over mijn ‘nieuwe’ contract staat hetvolgende : “Je kunt altijd kosteloos opzeggen of kiezen voor een contract met een vaste looptijd en vaste leveringstarieven. Houd hierbij rekening met een opzegtermijn van 9 dagen.”
Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden, of is het klik en go ?
Verder is het echt klik en go.
Maar met volledig salderen maakt dat toch niets uit? Al het opgewekte wordt afgetrokken van je verbruik.Jelte schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:18:
@53645714n denk dat je moet invullen hoeveel je van het net afneemt en hoeveel je aan het net daarnaast teruglevert. Niet invullen hoeveel je zonnepanelen opbrengen, want een gedeelte daarvan gebruik je al zelf.
Ja, verbruik van afgelopen jaren er bij gepakt en zonnepanelen heb ik nu 15 maanden dus daar de opbrengst bekeken. Maar die zonnepanelen heeft het mogelijk mee te maken, verbruik daarvoor was natuurlijk veel hoger.964C2 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:51:
[...]
Ik kreeg exact het voorschotbedrag uit de berekening/offerte.
Wel eerlijk de cijfers ingevuld
Heb verder wel een slimme meter voor elektra maar niet voor gas, mogelijk daarom voor gas ook een ruimere schatting?
Het werkt op 2 manieren. of alles wat je gebruikt en alles wat je opwekt invullen. Of Alles wat je importeert en alles wat je exporteert invullen.GVR schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:07:
[...]
Maar met volledig salderen maakt dat toch niets uit? Al het opgewekte wordt afgetrokken van je verbruik.
Ik denk, gezien de post waarop gereageerd wordt, dat hij waarschuwt tegen puur import afzetten tegen volledige opwek.
[ Voor 4% gewijzigd door ArthurMorgan op 02-10-2021 14:15 ]
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Nou, nu dus niet. Ik zit bij gc, mijn contract verliep per 1 oktober. Alle aanbiedingen waren duurder dan hun "vrije" tarieven. Dus ik dacht "ik zing de winter wel uit", op dat vrije tarief.Wolly schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:19:
Wat ik niet helemaal begrijp, de tarieven wijzigen toch alleen in juli en januari?
Behold een verhoging waar de honden geen brood van lusten. Gas naar 1,35, stroom naar 35 cent ofzo..
Dus ook * teacher is nu lid van de consumentbond
[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 02-10-2021 14:23 ]
Wise enough to play the fool
[ Voor 19% gewijzigd door CyberMania op 02-10-2021 14:35 ]
Da's een goeieCyberMania schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:34:
Gaat de terugleververgoeding nu ook flink omhoog vanwege de enorme vraag
Maar iets zegt mij ergens dat dat natuurlijk niet gaat gebeuren dat ze het tarief omhoog gooien en jou ook meer gaan betalen. Of moeten ze dat? Kunnen ze die vergoeding zelf bepalen? Of zit daar een minimum aan?
[ Voor 17% gewijzigd door ManiacsHouse op 02-10-2021 14:39 ]
Klinkt logisch, totdat je gaat kijken wat de terugverdientijd wordt. Even vlug googlen en ik kom uit op een warmtepomp van 3500 euro (Inventum Optima 120) en daar krijg je 500 euro subsidie op.Stinger_Ventura schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:11:
[...]
In het kader van besparen op energiekosten: is het dan wellicht voordeliger om met Electra/warmtepomp/WTW je sanitair warm water te verwarmen?
Je betaald dan nl niet meer de netwerkbeheer kosten voor gas.
Pak ik gaslicht er bij met 110m3 aan gas per jaar, dan is de goedkoopste partij qua gas €350 aan kosten voor de levering/beheer en verbruik. Ergo gemiddeld betaal je €3,20 per m3 op jaar basis.
Reken je even door dan haal je uit elke m3 met een HR CV ketel zo’n 8,8Kw aan energie. Jij hebt dus 8,8 x 110 = 968 KW(h) aan Electra nodig voor dezelfde warmte behoefte.
968 x 0,25ct per KWh= €250 door puur een inefficiënte warm water boiler neer te zetten, bespaar je al €100 per jaar.
Zeg je zet er een warmtepomp boiler op die over je centrale lucht afzuiging gaat, COP van gemiddeld 3 (conservatief!) dan heb je 968 / 3 = 325 KWh nodig voor je SWW. 325 kWh x 0,25ct = €81,25 per jaar, besparing van 270 euro.
TL;DR: met zulk laag verbruik moet je electric gaan 👍
Dus 3000 euro excl. installatie. Op basis van die 270 euro besparing per jaar praat je al snel over 13 jaar terugverdientijd. En dan moet ik mijn kookplaat vervangen voor inductie en mijn meterkast laten aanpassen voor een kookgroep. Dan praat je al snel over een bedrag wat richting de 5000 euro gaat.
En hiermee kan ik nog niet verwarmen. Hybride CV is ook niet interessant, want meeste gas is voor warmwater en niet voor verwarming.
Daarnaast apartement, dus geen mogelijkheid voor eigen zonnepanelen.
CV-ketel is net nieuw, anders had ik wellicht overwogen om een elektrische CV-ketel te nemen.
Maar met een maandbedrag van 25 euro per maand voor gas + licht voor het afgelopen jaar valt er weinig te besparen. Voor 2022 ga ik nu uit van 50 euro per maand.
Zeker wel
Bingo! Wij zitten op 5/6 m3 per maand voor koken en douchen. Paar jaar terug was het erg koud in februari. Vroor nog overdag maar wel volop zon. Aan het einde van de middag was het 23 graden in de woonkamer, puur door de zon._JGC_ schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:30:
[...]
Tussen-appartement met onder en boven buren die wel lekker stoken, ramen op het zuiden?
Ik zit hier op zo'n 17 kuub per maand aan overig gasverbruik op dit moment:
- 2 personen elke dag douchen
- 2 kinderen om de dag in bad
- koken op gas
Als je alleen bent en niet hoeft te verwarmen kan dat makkelijk.
Die 8 cent is voor je overproductie. Best schraal, heb nu nog een abo bij GC waar ik 11ct/kWh terug krijg...CornermanNL schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:54:
Ik zie bij de CB/GC deal een terugleverings tarief van 8 cent staan , dat is nu 23 cent , mis ik iets ? Of is dat de prijs excl eea compensatie?
Das war einmal. Alleen powerpeers doet nog 11 cent bij "teruglevering onder 0"CornermanNL schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:54:
Ik zie bij de CB/GC deal een terugleverings tarief van 8 cent staan , dat is nu 23 cent , mis ik iets ? Of is dat de prijs excl eea compensatie?
[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 02-10-2021 15:08 ]
Wise enough to play the fool
Dank! Ik heb de stap ook genomenDogPatch06 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:06:
[...]
Ik heb net voor mijn vader de deal bij CB/GC aangevraagd. Greenchoice gaat zijn contract opzeggen bij Vattenfall en laat dan weten wanneer het in gaat. Dus dat zal wel binnen enkele weken zijn. Zal dus voor Eneco niet heel veel anders zijn.
Verder is het echt klik en go.
Dat is nu nergens 23 cent. Vroeger ook niet.CornermanNL schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:54:
“Terugleveren” is in dit verband netto per jaar. Dus je bent op jaarbasis netto producent. Daar krijg je bij Greenchoice over de eerste 2000 kWh 8 cent voor.
Lever je nog meer terug dan dat, dan ontvang je het kale leveringstarief (dalstroom) zijnde 6,4 (?) cent bij het CB/GC contract.
23 cent bedoel je denk ik het salderen mee. Dat is onafhankelijk van de leverancier voorlopig nog in stand. Een voordeel van hogere stroomtarieven is dat salderen ook meer oplevert (en je zonnepanelen dus een hoger rendement hebben).
Gaslicht.com gebeld met de vraag of dit kan. Ze vertellen me dat ze systemen hebben om hier een stokje voor te steken. Weinig concreet, maar ik denk dat ik gewoon toch eieren voor m'n geld kies en ga voor een iets hoger tarief dan.Mark_88 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:23:
[...]
De prijzen zijn relatief gezien zeker niet verkeerd hoor, ook bij verlenging, maar als het gewoon toegestaan is, dan ben ik een dief van mijn portemonnee als ik niet even het abonnement overzet van mijn vriendin naar mijn naam. Dat scheelt op het gebied van elektra alleen al ~50 euro per jaar, volgens een vlugge berekening. Gaslicht.com schrijft ook dat een energiecontract 'niet gekoppeld is aan het huis waar je woont, maar aan jou zelf'.
Al met al overweeg ik het.
Dank, ook aan de anderen in dit topic. Met een verbruik van 3000m3 gas toch maar snel overgestapt naar CB/GC omdat ik anders de enveloppe met de tarievenwijziging per januari niet eens open durfde te makenteacher schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:22:
[...]
Nou, nu dus niet. Ik zit bij gc, mijn contract verliep per 1 oktober. Alle aanbiedingen waren duurder dan hun "vrije" tarieven. Dus ik dacht "ik zing de winter wel uit", op dat vrije tarief.
Behold een verhoging waar de honden geen brood van lusten. Gas naar 1,35, stroom naar 35 cent ofzo..
Dus ook * teacher is nu lid van de consumentbond

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.
Ik mag aannemen dat ze dit ingecalculeerd hebben. Maar ja je weet nooit... Dan breekt wel de pleuris uit waarschijnlijk als dat gebeurt.aschja schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:47:
Greenchoice gaat klappen krijgen als het zo doorgaat.
Vannacht om 12u stond de teller op 35k strak. Nu 35.787.aschja schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:47:
Ik heb het in het licht van de per 1 oktober prijsverhogingen de CB/GC deal in verschillende vrienden/kennissen/buurt apps gegooid.
Op zich valt die 787 nieuwe in 18u me nog wel mee, denk dat doordat die van de CB front page af is ook minder trekt. Dagen daarvoor gingen we in 1,5 dag van 32k maar 35k ( er vanuit gaande dat die teller klopt/accuraat is)
Valt me wel op dat sommige van deze personen al jaren op variabel zitten, zich bewust zijn van de prijsverhoging en dat ze dus al te veel betaalde voor hun variabele tarief, maar nu toch toch zeggen “ik zit nu goedkoper dan die GC deal”, terwijl het echt paar procent meer is dan hun 1 July variabel tarief.
[ Voor 21% gewijzigd door Stinger_Ventura op 02-10-2021 18:11 ]
Hebben momenteel de hoogste terug lever vergoeding.
1 PVoutput . Dongen NB
En per 1 januari zijn ze de sjaak.Stinger_Ventura schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:08:
[...]
Vannacht om 12u stond de teller op 35k strak. Nu 35.787.
Ik heb het in het licht van de per 1 oktober prijsverhogingen de CB/GC deal in verschillende vrienden/kennissen/buurt apps gegooid.
Op zich valt die 787 nieuwe in 18u me nog wel mee, denk dat doordat die van de CB front page af is ook minder trekt. Dagen daarvoor gingen we in 1,5 dag van 32k maar 35k ( er vanuit gaande dat die teller klopt/accuraat is)
Valt me wel op dat sommige van deze personen al jaren op variabel zitten, zich bewust zijn van de prijsverhoging en dat ze dus al te veel betaalde voor hun variabele tarief, maar nu toch toch zeggen “ik zit nu goedkoper dan die GC deal”, terwijl het echt paar procent meer is dan hun 1 July variabel tarief.
Eneco is 30% eigenaar van GCaschja schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:47:
En GC heeft totaal al meer dan 600000 klanten.
En er zijn ook klanten die bij het variabele contract blijven zitten.
Volgens mij komt het met GC wel goed
[ Voor 20% gewijzigd door pjotter1965 op 02-10-2021 20:06 ]
Nu zit ik echter in een nieuwbouwtraject met geen gas aansluiting.
Weet iemand of er een probleem van gemaakt wordt als ik over een jaar verhuis en er dan geen gasaansluiting meer nodig heb?
Dat is een vrij nieuwe partij, hebben hun leveringsvergunning sinds april dit jaar pas compleet dacht ik. Waarschijnlijk nog maar weinig echte info over.reneeke1970 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:50:
Is er iemand bekend met betrouwbaarheid van leverancier kernion ?
Hebben momenteel de hoogste terug lever vergoeding.
Prima keus. Ik zat ook met mn handen in het haar. Maar met best wel wat zaken vraag ik me af, wat zouden Tweakers doen? Anders was ik nooit op de site van de consumentenbond beland.Mark_88 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:18:
Heb de trekker zojuist overgehaald wat betreft de CB/GC-deal. Nog steeds een hoger tarief dan we tot nu toe hadden, maar beter wordt het niet. En zeker het contract openbreken wanneer dat rendabel wordt.
Dus allen bedankt. Jullie hebben me €600 bespaard komend jaar. ✌🏻
[ Voor 5% gewijzigd door aschja op 02-10-2021 21:27 ]
Ja veel verder kwam ik ook nietMelkunie schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:57:
[...]
Dat is een vrij nieuwe partij, hebben hun leveringsvergunning sinds april dit jaar pas compleet dacht ik. Waarschijnlijk nog maar weinig echte info over.
1 PVoutput . Dongen NB
https://www.greenchoice.nl/klantenservice/#Krijgertje1979 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:10:
Ik neig er sterk naar om ook het CB/GC aanbod te accepteren. Wellicht dat VEH aanbod nog beter wordt, maar reken daar niet op en binnen 14 dagen kan ik alsnog van gedachten veranderen.
Nu zit ik echter in een nieuwbouwtraject met geen gas aansluiting.
Weet iemand of er een probleem van gemaakt wordt als ik over een jaar verhuis en er dan geen gasaansluiting meer nodig heb?
Hoe werkt verhuizing bij een woning zonder gasaansluiting?
Ga je verhuizen naar een adres waar alleen stroom aanwezig is? Lekker duurzaam bezig! Wanneer je jouw verhuizing doorgeeft geef je aan dat alleen stroom nodig is op je nieuwe adres. Je gascontract wordt kosteloos opgezegd, zolang je klant van ons blijft.
Thanks!DogPatch06 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:37:
[...]
https://www.greenchoice.nl/klantenservice/#
Hoe werkt verhuizing bij een woning zonder gasaansluiting?
Ga je verhuizen naar een adres waar alleen stroom aanwezig is? Lekker duurzaam bezig! Wanneer je jouw verhuizing doorgeeft geef je aan dat alleen stroom nodig is op je nieuwe adres. Je gascontract wordt kosteloos opgezegd, zolang je klant van ons blijft.
Is het dan niet praktisch om het GC contract pas op 1-1 in te laten gaan door aan te geven dat je huidige contract tot 1-1 loopt? Of kom je daar niet mee weg? Op die manier zou je nog net wat langer kunnen profiteren van de lagere flex tarieven.pjotter1965 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:05:
[...]
Ik ben uiteindelijk ook overgestapt op het CB/GC aanbod. Ook ik maakte jaarlijks de overstap naar een ander, goedkoop contract. Ik ben met het contract naar een gasprijs gegaan van flex €0,81 naar vast €0,86.
Toch gegaan voor een zekerheid. Helemaal toen ik de opzegboetes zag van GC.
Indien de prijs de komende jaren ver onder de €0,86 komt, dan kan ik altijd nog overstappen met een boete.
Al hoewel ik het niet zie gebeuren
Zie overzicht boete mbt contract :
- Minder dan 18 maanden €50
- 18 tot 24 maanden €75
- 24 tot 30 maanden €100
- Meer dan 30 maanden €125
Dus na 18 maand kun je met €100 boete al overstappen ( gas en stroom ), waarbij de nieuwe leverancier vaak bereid is om de boete over te nemen.
Dat is wel hoe ik het heb gedaan in elk geval. Dus einddatum huidige leverancier (Budget Energie) 31-12 opgegeven zodat ik nog wel gebruik kan maken van de huidige lagere tarieven.OosterF schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:21:
[...]
Is het dan niet praktisch om het GC contract pas op 1-1 in te laten gaan door aan te geven dat je huidige contract tot 1-1 loopt? Of kom je daar niet mee weg? Op die manier zou je nog net wat langer kunnen profiteren van de lagere flex tarieven.
Dit topic is gesloten.
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4