Hi all,
Over twee weken krijg in de sleutel van mijn tussenwoning. Hoogste tijd dus om een energiecontract af te sluiten. Ik betrek de woning in mijn eentje. Ik ga voor het eerst op mezelf wonen, dus vind het lastig inschatten wat mijn verbruik gaat zijn. Voor het gemak heb ik de inschattingen voor een eenpersoonshuishouden op gaslicht maar aangehouden: 1800 kWh stroom en 1100 m3 gas.
Dit gaat in de praktijk waarschijnlijk anders uitvallen omdat ik (zo snel als mogelijk) zonnepanelen op mijn dak ga laten plaatsen. De offertes die ik nu heb liggen zitten allemaal zo rond de 14 panelen, met een opwek van tussen de 4000 en 4500 kWh per jaar.
Ik heb de afgelopen dagen een beetje rondgekeken op het web, op zoek naar een energiecontract. Ik moet eerlijk zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer begin te zien, dus zodoende kom ik hier maar even ten rade.
Allereerst vraag ik me af wat verstandig is om te doen wat betreft mijn verbruik. Ik weet natuurlijk niet hoeveel ik ga verbruiken (want eerste keer op mezelf). Hoe realistisch zijn de inschattingen van 1800 kWh stroom en 1100 m3 gas? Is het verstandig om in mijn verbruik direct de opgewekte energie mee te nemen? Zo ja, wat is een verstandige inschatting. De panelen liggen immers nog niet op het dak als ik het contract afsluit.
In mijn onderzoek heb ik eigenlijk nog twee potentiele kanshebbers over: Powerpeers en Vandebron. Bij gaslicht krijg ik daar met bovengenoemde inschattingen (1800 kWh stroom, 1100 m3 gas en 4000 kWh opwek) onderstaande tarieven uit.
Saillant detail is dat de welkomstkorting al in de maandpremie verrekend is. Termijnbedragen zonder korting zijn (iets) hoger. Daarnaast klopt het teruglevertarief van Vandebron volgens mij niet helemaal; dit wordt inclusief btw terugbetaald terwijl de vergelijker dit toont exclusief btw. Het interessante aan Powerpeers is het hoge teruglevertarief van 11 cent / kWh.
Overigens gaat de welkomstkorting bij Vandebron met €15,- omhoog als ik het gasverbruik met 100 m3 verhoog. Als ik de actievoorwaarden lees dan staat daar niets in over daadwerkelijk verbruik in relatie tot de welkomstkorting.
Als nieuwe klant van Vandebron heb je recht op de aangeboden korting als je aan de volgende
actievoorwaarden voldoet:
- Je hebt een energieleveringscontract van één of meerdere jaren met Vandebron afgesloten.
- Je bent gedurende de looptijd van dat contract niet meer dan één keer in betalingsverzuim geweest en hebt ten tijde van het opmaken van de jaarafrekening geen betalingsachterstand.
- Je bent op basis van dat contract één of meerdere jaren aaneengesloten beleverd door Vandebron
Toch maakt onderstaande passage me aan het twijfelen.
In alle gevallen geldt:
- ...
- Vandebron bepaalt of aan de actievoorwaarden is voldaan. De administratie van Vandebron is daarbij leidend.
- Vandebron beslist in gevallen waarin deze actievoorwaarden niet voorzien.
Hebben jullie enig idee in hoeverre uitbetaling van de korting afhankelijk is van het daadwerkelijk verbruik?
Ik heb ook een aantal dingen gelezen over het Vandebron Zonnecollectief. Op basis van mijn gegevens krijg ik daar het volgende uit.
Leveringstarieven in het collectief zijn weliswaar iets hoger dan buiten het collectief, maar de vaste leveringskosten zijn fors lager (€90,- ipv €210) en het teruglevertarief is hoger (€0,105 vs. €0,86). Het maandbedrag (€54,21) lijkt hoger uit te komen dan via gaslicht (€48,67), maar in het maandbedrag van het Zonnecollectief is de welkomstkorting volgens mij nog niet verrekend.
Het Zonnecollectief lijkt daarmee de meest aantrekkelijke optie op basis van bovengenoemde schattingen (1800 kWh stroom, 1100 m3 gas en 4000 kWh opwek). Hoe denken jullie hierover? Zijn mijn schattingen realistisch? Zonnecollectief, of toch regulier via Gaslicht? Of toch Powerpeers?