Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• JvdW
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01-06 22:31
rens-br schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:27:
Mijn contract lopen 31 januari af, heb de jaarrekening inmiddels binnen, dus weet ongeveer hoeveel het verbruik is.

Tot nu toe komt Oxxio als laagste uit de vergelijkers, maar het verschilt elkaar niet heel erg veel. Behalve dat overstappen uiteraard het voordeligste is.

Het valt me alleen wel op dat in de algemene linie de cashbacks nogal laag zijn vergeleken met voorgaande jaren. Hoogste wat voor mij interessant is is Oxxio met 130 euro via Gaslicht, en dat ook alleen maar omdat ik daar een gigantisch verbruik invul.

Verder is de NLZiet aanbieding via Gaslicht ook wel interessant, wij gebruiken NLZiet al, dus dat is ook een 'cashback' van zo'n 40 euro.

Twijfel nu nog een beetje of ik ga voor de standaard lage tarieven op de Oxxio website, of dat ik via de Cashback weg ga via Gaslicht website. Het scheelt maar een paar euro per jaar.
Inderdaad.
Wel vreemd dat jij Oxxio bij gaslicht voorgeschoteld krijgt en ik niet met het juiste contract.

Als ik mijn verbruik (alleen elektra en panelen) invul bij gaslicht komt vandebron er als voordeligste uit met 337,- per jaar. Oxxio staat er wel bij onderaan in de lijst met een modelcontract van 395,- per jaar.

Kijk ik echter rechtstreeks via de site van Oxxio komt er een jaarbedrag van 325,- uit, dus nog voordeliger dan vandebron via gaslicht....zonder cashback.

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 18:56
Hier mag het jaarlijkse overstap rondje ook weer beginnen. Ik twijfel dit jaar een beetje wat verstandig is om te doen.

Het verbruik is ongeveer 2500 kWh en teruglevering van zonnepanelen ongeveer 1000 kWh. Het gasverbruik is nu ongeveer 2000 m3 maar dit zal snel veranderen doordat binnenkort spouwmuurisolatie, dakisolatie en vloerisolatie gedaan zal worden.

Het probleem is dat ik lastig kan inschatten wat dit aan gasverbruik zal schelen. Dat maakt het lastig om vergelijk goed te maken. Zitten nogal wat verschillen in.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:59

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Ik zou gewoon die 2000m3 aanhouden, over het algemeen krijg je dan gunstigere tarieven (én een hogere welkomstkorting) aangeboden dan wanneer je een lager gasverbruik invult. Uiteraard wel zelf even nakijken ;)
Probeer maar eens als je 2000 invult, of bijv. 900m3.

Zeker met zonnepanelen is gas het duurste component van je energienota. Oja en vergeet CashbackXL niet.

[Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 13-01-2021 10:49]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:09
Greenchoice maakt er een potje van.
Ze willen helemaal geen groene klanten lijkt het,

Vorig jaar contract verlengen, vragen ze hoeveel zonnepanelen heb je ?
Oh dan kan maandbedrag naar €10 toe.

Nou doe maar niet, laat maar op €125 staan want verbruik en opwek is nog niet duidelijk bij nieuw huis.

Jaar verder, krijg een afrekening en €1300 terug, maar ze veranderden het maand bedrag maar tot €198 en verrekenden gelijk december maar, dus €1100 terug geboekt.

Wat is dat voor toko ?

Als ze me nog meer per maand gaan laten betalen moeten ze me straks meer terugbetalen.

Het jaar zie er zo uit
Jan 2020 976 kWh
Feb 2020 763 kWh
Mrt 2020 241 kWh
Apr 2020 -465 kWh
Mei 2020 -921 kWh
Jun 2020 -627 kWh
Jul 2020 -533 kWh
Aug 2020 -327 kWh
Sep 2020 -47 kWh
Okt 2020 560 kWh
Nov 2020 839 kWh
Dec 2020 1156 kWh

Dus totaal verbruik is 1615 kWh in een jaar. Als je dat uit middelt kom ik op 135 kWh per maand.
Gas hebben we niet. Dus totale energie lasten is dan een keer €30 per maand.

Willen ze me voor bereiden op einde saldering ?
Gaan ze binnenkort op de fles en willen ze me per maand nu alles alvast laten betalen ?

Ik heb het idee dat ik beter over kan stappen als ze na 3 jaar bij hun nog niet kunnen inschatten wat voor klant ik ben. Eerste winter liep de warmtepomp niet via de bron en toen had ik 10.000 kWh in de winter alleen.
Maar daarna is alles wel gestabiliseerd, en 2020 was ook nog corona met meerder personen hele dag thuis.

Wat is wijsheid in deze, gewoon maar overstappen lijkt mijzelf.

Via gaslicht (13.000. Verbruik, 11.000 teruglevering) kom ik op VandeBron uit met €149,75 en €130 welkoms premie.

Dan zou ik voor €19 klaar zijn voor een jaar energie ?

[Voor 5% gewijzigd door jacovn op 16-01-2021 10:13]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 19:09
Sowieso overstappen @jacovn alhoewel meerdere leveranciers dit soort grapjes uithalen. Anders even bellen met klantenservice of ze het voorschot handmatig lager kunnen zetten.

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Nu online
jacovn schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:56:
Greenchoice maakt er een potje van.
Ze willen helemaal geen groene klanten lijkt het,

Vorig jaar contract verlengen, vragen ze hoeveel zonnepanelen heb je ?
Oh dan kan maandbedrag naar €10 toe.

Nou doe maar niet, laat maar op €125 staan want verbruik en opwek is nog niet duidelijk bij nieuw huis.

Jaar verder, krijg een afrekening en €1300 terug, maar ze veranderden het maand bedrag maar tot €198 en verrekenden gelijk december maar, dus €1100 terug geboekt.

Wat is dat voor toko ?

Als ze me nog meer per maand gaan laten betalen moeten ze me straks meer terugbetalen.

Het jaar zie er zo uit
Jan 2020 976 kWh
Feb 2020 763 kWh
Mrt 2020 241 kWh
Apr 2020 -465 kWh
Mei 2020 -921 kWh
Jun 2020 -627 kWh
Jul 2020 -533 kWh
Aug 2020 -327 kWh
Sep 2020 -47 kWh
Okt 2020 560 kWh
Nov 2020 839 kWh
Dec 2020 1156 kWh

Dus totaal verbruik is 1615 kWh in een jaar. Als je dat uit middelt kom ik op 135 kWh per maand.
Gas hebben we niet. Dus totale energie lasten is dan een keer €30 per maand.

Willen ze me voor bereiden op einde saldering ?
Gaan ze binnenkort op de fles en willen ze me per maand nu alles alvast laten betalen ?

Ik heb het idee dat ik beter over kan stappen als ze na 3 jaar bij hun nog niet kunnen inschatten wat voor klant ik ben. Eerste winter liep de warmtepomp niet via de bron en toen had ik 10.000 kWh in de winter alleen.
Maar daarna is alles wel gestabiliseerd, en 2020 was ook nog corona met meerder personen hele dag thuis.

Wat is wijsheid in deze, gewoon maar overstappen lijkt mijzelf.

Via gaslicht (13.000. Verbruik, 11.000 teruglevering) kom ik op VandeBron uit met €149,75 en €130 welkoms premie.

Dan zou ik voor €19 klaar zijn voor een jaar energie ?
Je weet toch onderhand wel dat hun automatisch systeem wat het voorschot berekend niet de gegevens van de levering gebruikt maar enkel die van de afname.....
Even bellen of in de app even klikken op voorschot wijzigen naar 5 euro en klaar.

1 PVoutput . Dongen NB

• RenaldoN
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16:38
Kees_B schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:29:
Sowieso overstappen @jacovn alhoewel meerdere leveranciers dit soort grapjes uithalen. Anders even bellen met klantenservice of ze het voorschot handmatig lager kunnen zetten.
ja dit dus en bijna niemand die er wat van zegt..
ja de mensen vinden het fijn om teveel te betalen en dan naar een jaar geld terug krijgen, ik zie dit zoveel om me heen maar iedereen vergeet even dat als de maatschappij failliet gaat je kan fluiten naar je centen.

stop dat wat je teveel zou moeten betalen gewoon op een spaarrekening en blijf er vanaf mensen. de energiemaatschappij hoor je niet klagen want die krijgen er gewoon nog een beetje rente over.

• Anoniem: 1441478
  • Registratie: augustus 2020
  • Niet online
RenaldoN schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:32:
[...]

ja dit dus en bijna niemand die er wat van zegt..
ja de mensen vinden het fijn om teveel te betalen en dan naar een jaar geld terug krijgen, ik zie dit zoveel om me heen maar iedereen vergeet even dat als de maatschappij failliet gaat je kan fluiten naar je centen.

stop dat wat je teveel zou moeten betalen gewoon op een spaarrekening en blijf er vanaf mensen. de energiemaatschappij hoor je niet klagen want die krijgen er gewoon nog een beetje rente over.
Wat is het nut van die spaarrekening? De rente is 10x niks. Ik doe het zelf ook zo, teveel betalen zodat ik niet geconfronteerd wordt met torenhoge rekening. Maar heb dan ook altijd bij Eneco gezeten.

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 14:23
Technonoob123 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:44:
[...]

Wat is het nut van die spaarrekening? De rente is 10x niks. Ik doe het zelf ook zo, teveel betalen zodat ik niet geconfronteerd wordt met torenhoge rekening. Maar heb dan ook altijd bij Eneco gezeten.
Hahaha aankaarten van spaarrente is bijna niks, maar wel je geld onnodig bij een bedrijf stallen zonder enige rente met kans op geld kwijt bij faillissement (loopt een actueel topic over ;) ).

Float like a butterfly, sting like a bee.

• RenaldoN
  • Laatst online: 16:38
Technonoob123 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:44:
[...]

makkelijk, gaat de bank failliet ben je gedekt tot €100.000 gaat de energiemaatschappij failliet dan kan je fluiten naar je centen. (Robin Energie en Energieflex debacle)

ja die spaarrente is helemaal niks nu klopt maar je bent in ieder geval wel baas van je eigen portemonnee/geld

[Voor 10% gewijzigd door RenaldoN op 16-01-2021 10:50]

• Niet online
Martinusz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:48:
[...]

Hahaha aankaarten van spaarrente is bijna niks, maar wel je geld onnodig bij een bedrijf stallen zonder enige rente met kans op geld kwijt bij faillissement (loopt een actueel topic over ;) ).
Oke, ik heb nooit bij kleine vage maatschappijen gezeten. Altijd Eneco. Die gaat niet zomaar falliet. Maar zal het onthouden dat het niet zo slim meer is om royaal te sparen bij de energieleverancier.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:09
Ik kan in de app inderdaad het bedrag terug zetten. Maar het is toch idioot dat ze een verlengvoorstel alleen op verbruik baseren en niet op opwek.
Zeker als je al 3 jaar klant bent dan hebben ze histori.

Ik ga maar voor €130 welkoms bonus

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• reneeke1970
  • Nu online
jacovn schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:58:
Ik kan in de app inderdaad het bedrag terug zetten. Maar het is toch idioot dat ze een verlengvoorstel alleen op verbruik baseren en niet op opwek.
Zeker als je al 3 jaar klant bent dan hebben ze histori.

Ik ga maar voor €130 welkoms bonus
Ik vrees voor je dat dit overal gebeurt.

1 PVoutput . Dongen NB

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Bij powerpeers de melding dat ik mijn meterstanden moet doorgeven.
Vervolgens via de site deze melding:
Er is iets fout gegaan.
Probeer het later nog eens.
Als dit probleem zich voor blijft doen neem dan contact op met onze klantenservice.

mogelijk omdat ik een slimme meter heb die ze uitlezen maar de gasmeter daar niet op zit.
zucht

https://ftx.com/#a=Viper | Crypto trading | Growatt 6000TL3-S 6615WP(21x315) ZZW(212graden)35helling

• PnD
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18:14

PnD

like in Pinda ^_^

Eindafrekening van budgetenergie ontvangen. Overstap naar energiedirect ook vlekkeloos gegaan.

Van 2500 naar 2850kwh gestegen t.o.v. 2019. Zal met name komen door het thuiswerken.
Gas gedaald van 1500m3 naar 1240m3, dat zal weer te maken hebben met de zachte weersomstandigheden.
Het valt me alles mee...
Energiekosten zijn met € 200 euro gedaald t.o.v. 2019

Al mijn oude & nieuwe systemen

• frumper
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 11-06 15:53
Vandebron incasseert nog even februari terwijl we 1 feb overstappen...
Ben benieuwd hoe snel de eindafrekening van ze gaat komen...

Life is what happens while you're busy making other plans

• Hayo
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 26-05 07:51
Hi all,

Over twee weken krijg in de sleutel van mijn tussenwoning. Hoogste tijd dus om een energiecontract af te sluiten. Ik betrek de woning in mijn eentje. Ik ga voor het eerst op mezelf wonen, dus vind het lastig inschatten wat mijn verbruik gaat zijn. Voor het gemak heb ik de inschattingen voor een eenpersoonshuishouden op gaslicht maar aangehouden: 1800 kWh stroom en 1100 m3 gas.

Dit gaat in de praktijk waarschijnlijk anders uitvallen omdat ik (zo snel als mogelijk) zonnepanelen op mijn dak ga laten plaatsen. De offertes die ik nu heb liggen zitten allemaal zo rond de 14 panelen, met een opwek van tussen de 4000 en 4500 kWh per jaar.

Ik heb de afgelopen dagen een beetje rondgekeken op het web, op zoek naar een energiecontract. Ik moet eerlijk zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer begin te zien, dus zodoende kom ik hier maar even ten rade.

Allereerst vraag ik me af wat verstandig is om te doen wat betreft mijn verbruik. Ik weet natuurlijk niet hoeveel ik ga verbruiken (want eerste keer op mezelf). Hoe realistisch zijn de inschattingen van 1800 kWh stroom en 1100 m3 gas? Is het verstandig om in mijn verbruik direct de opgewekte energie mee te nemen? Zo ja, wat is een verstandige inschatting. De panelen liggen immers nog niet op het dak als ik het contract afsluit.

In mijn onderzoek heb ik eigenlijk nog twee potentiele kanshebbers over: Powerpeers en Vandebron. Bij gaslicht krijg ik daar met bovengenoemde inschattingen (1800 kWh stroom, 1100 m3 gas en 4000 kWh opwek) onderstaande tarieven uit.

Saillant detail is dat de welkomstkorting al in de maandpremie verrekend is. Termijnbedragen zonder korting zijn (iets) hoger. Daarnaast klopt het teruglevertarief van Vandebron volgens mij niet helemaal; dit wordt inclusief btw terugbetaald terwijl de vergelijker dit toont exclusief btw. Het interessante aan Powerpeers is het hoge teruglevertarief van 11 cent / kWh.

Overigens gaat de welkomstkorting bij Vandebron met €15,- omhoog als ik het gasverbruik met 100 m3 verhoog. Als ik de actievoorwaarden lees dan staat daar niets in over daadwerkelijk verbruik in relatie tot de welkomstkorting.
Als nieuwe klant van Vandebron heb je recht op de aangeboden korting als je aan de volgende
actievoorwaarden voldoet:
  • Je hebt een energieleveringscontract van één of meerdere jaren met Vandebron afgesloten.
  • Je bent gedurende de looptijd van dat contract niet meer dan één keer in betalingsverzuim geweest en hebt ten tijde van het opmaken van de jaarafrekening geen betalingsachterstand.
  • Je bent op basis van dat contract één of meerdere jaren aaneengesloten beleverd door Vandebron
Toch maakt onderstaande passage me aan het twijfelen.
In alle gevallen geldt:
  • ...
  • Vandebron bepaalt of aan de actievoorwaarden is voldaan. De administratie van Vandebron is daarbij leidend.
  • Vandebron beslist in gevallen waarin deze actievoorwaarden niet voorzien.
Hebben jullie enig idee in hoeverre uitbetaling van de korting afhankelijk is van het daadwerkelijk verbruik?

Ik heb ook een aantal dingen gelezen over het Vandebron Zonnecollectief. Op basis van mijn gegevens krijg ik daar het volgende uit.

Leveringstarieven in het collectief zijn weliswaar iets hoger dan buiten het collectief, maar de vaste leveringskosten zijn fors lager (€90,- ipv €210) en het teruglevertarief is hoger (€0,105 vs. €0,86). Het maandbedrag (€54,21) lijkt hoger uit te komen dan via gaslicht (€48,67), maar in het maandbedrag van het Zonnecollectief is de welkomstkorting volgens mij nog niet verrekend.

Het Zonnecollectief lijkt daarmee de meest aantrekkelijke optie op basis van bovengenoemde schattingen (1800 kWh stroom, 1100 m3 gas en 4000 kWh opwek). Hoe denken jullie hierover? Zijn mijn schattingen realistisch? Zonnecollectief, of toch regulier via Gaslicht? Of toch Powerpeers?

• Niet online
Mijn contract loopt per 29-1-2021 af bij Eneco. Echter heb ik zeker 10 jaar lang stilzwijgend verlenging gehad. Betekent dit nou dat ik nu zo weg kan gaan zonder een boete? (uiteraard kan ik het Eneco zelf ook vragen morgen maar misschien weet iemand het antwoord op voorhand al?)

Overigens is Naked Energy het goedkoopste voor mij momenteel, ik heb dit topic ff doorgezocht op Naked Energy en NakedEnergy maar heb vrij weinig reacties gevonden of in ieder geval geen negatieve. Er wordt pas over hun gepraat in Mei 2020 dus lijkt mij een vrij nieuwe speler. Iemand die nog iets kwijt wilt over hun?

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 17:25
Hayo schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:24:
Hi all,

Over twee weken krijg in de sleutel van mijn tussenwoning. Hoogste tijd dus om een energiecontract af te sluiten. Ik betrek de woning in mijn eentje. Ik ga voor het eerst op mezelf wonen, dus vind het lastig inschatten wat mijn verbruik gaat zijn. Voor het gemak heb ik de inschattingen voor een eenpersoonshuishouden op gaslicht maar aangehouden: 1800 kWh stroom en 1100 m3 gas.

Dit gaat in de praktijk waarschijnlijk anders uitvallen omdat ik (zo snel als mogelijk) zonnepanelen op mijn dak ga laten plaatsen. De offertes die ik nu heb liggen zitten allemaal zo rond de 14 panelen, met een opwek van tussen de 4000 en 4500 kWh per jaar.

Ik heb de afgelopen dagen een beetje rondgekeken op het web, op zoek naar een energiecontract. Ik moet eerlijk zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer begin te zien, dus zodoende kom ik hier maar even ten rade.

Allereerst vraag ik me af wat verstandig is om te doen wat betreft mijn verbruik. Ik weet natuurlijk niet hoeveel ik ga verbruiken (want eerste keer op mezelf). Hoe realistisch zijn de inschattingen van 1800 kWh stroom en 1100 m3 gas? Is het verstandig om in mijn verbruik direct de opgewekte energie mee te nemen? Zo ja, wat is een verstandige inschatting. De panelen liggen immers nog niet op het dak als ik het contract afsluit.

In mijn onderzoek heb ik eigenlijk nog twee potentiele kanshebbers over: Powerpeers en Vandebron. Bij gaslicht krijg ik daar met bovengenoemde inschattingen (1800 kWh stroom, 1100 m3 gas en 4000 kWh opwek) onderstaande tarieven uit.

[Afbeelding]

Saillant detail is dat de welkomstkorting al in de maandpremie verrekend is. Termijnbedragen zonder korting zijn (iets) hoger. Daarnaast klopt het teruglevertarief van Vandebron volgens mij niet helemaal; dit wordt inclusief btw terugbetaald terwijl de vergelijker dit toont exclusief btw. Het interessante aan Powerpeers is het hoge teruglevertarief van 11 cent / kWh.

Overigens gaat de welkomstkorting bij Vandebron met €15,- omhoog als ik het gasverbruik met 100 m3 verhoog. Als ik de actievoorwaarden lees dan staat daar niets in over daadwerkelijk verbruik in relatie tot de welkomstkorting.

[...]

Toch maakt onderstaande passage me aan het twijfelen.

[...]

Hebben jullie enig idee in hoeverre uitbetaling van de korting afhankelijk is van het daadwerkelijk verbruik?

Ik heb ook een aantal dingen gelezen over het Vandebron Zonnecollectief. Op basis van mijn gegevens krijg ik daar het volgende uit.
[Afbeelding]

Leveringstarieven in het collectief zijn weliswaar iets hoger dan buiten het collectief, maar de vaste leveringskosten zijn fors lager (€90,- ipv €210) en het teruglevertarief is hoger (€0,105 vs. €0,86). Het maandbedrag (€54,21) lijkt hoger uit te komen dan via gaslicht (€48,67), maar in het maandbedrag van het Zonnecollectief is de welkomstkorting volgens mij nog niet verrekend.

Het Zonnecollectief lijkt daarmee de meest aantrekkelijke optie op basis van bovengenoemde schattingen (1800 kWh stroom, 1100 m3 gas en 4000 kWh opwek). Hoe denken jullie hierover? Zijn mijn schattingen realistisch? Zonnecollectief, of toch regulier via Gaslicht? Of toch Powerpeers?
Weet je hoeveel m2 de woning is en uit welk jaar?

Op basis van onderstaande tabel kan je het vermogen en aantal draaiuren bepalen in Wh. Vervolgens deel je dat door 10000 om op gasverbruik in m3 voor verwarming te komen. En tel je er nog zo'n 100m3 bij op voor je warme water.

Dus tussenwoning uit 1990 met mechanische ventilatie en 100m2 betekend:
74*1878*100/10000 = 1390m3 voor verwarming

Uiteraard is dit een grove schatting.

• Hayo
Heronimo schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:05:
[...]

Weet je hoeveel m2 de woning is en uit welk jaar?

Op basis van onderstaande tabel kan je het vermogen en aantal draaiuren bepalen in Wh. Vervolgens deel je dat door 10000 om op gasverbruik in m3 voor verwarming te komen. En tel je er nog zo'n 100m3 bij op voor je warme water.
[Afbeelding]

Dus tussenwoning uit 1990 met mechanische ventilatie en 100m2 betekend:
74*1878*100/10000 = 1390m3 voor verwarming

Uiteraard is dit een grove schatting.
Thanks! Toevallig heb je goed geraden ;). Het is een tussenwoning uit 1990 van 88 m2. Dat zou dus uitkomen rond de 1200 m2. Ik ga overigens alleen wonen en kook met inductie, dus het valt misschien iets lager uit...(?).

• Heronimo
Hayo schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:19:
[...]

Thanks! Toevallig heb je goed geraden ;). Het is een tussenwoning uit 1990 van 88 m2. Dat zou dus uitkomen rond de 1200 m2. Ik ga overigens alleen wonen en kook met inductie, dus het valt misschien iets lager uit...(?).
Als je het niet altijd 23 graden in huis wilt hebben verwacht ik dat je een stuk lager uit kunt komen. Ik gok dat je misschien wel rond de 700 tot 800m3 uit kunt komen. Verder kan je nog een flink aantal dingen doen:
- ketel goed inregelen
- warmtepomp plaatsen (lucht/water of lucht/lucht)
- radiatoren boosten om rendement van de ketel te verhogen
- nachtverlaging toepassen
- enkelglas of dubbelglas vervangen voor HR++ of trippelglas

Zeker met het flinke overschot aan zonnestroom kan een warmtepomp een interessante optie zijn.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:27
Technonoob123 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:58:
Mijn contract loopt per 29-1-2021 af bij Eneco. Echter heb ik zeker 10 jaar lang stilzwijgend verlenging gehad. Betekent dit nou dat ik nu zo weg kan gaan zonder een boete?
Wat bedoel je met 10 jaar stilzwijgend verlengt? Je hebt een 1, 2, 3, of 5 jarig contract, als die is afgelopen kun je per direct weg. Energie contracten worden niet stilzwijgend verlengt, niet voor consumenten iig.

• Niet online
jongetje schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:57:
[...]

Wat bedoel je met 10 jaar stilzwijgend verlengt? Je hebt een 1, 2, 3, of 5 jarig contract, als die is afgelopen kun je per direct weg. Energie contracten worden niet stilzwijgend verlengt, niet voor consumenten iig.
Toen ik hier kwam wonen heb ik Eneco genomen als energieleverancier. 10 jaar niet meer naar omgekeken want eng en ingewikkeld. Aangezien ik al 10 jaar stroom blijf krijgen zijn er blijkbaar wel meerdere verlengingen geweest.

edit: dus met andere woorden ik kan weg per 29-1-2021 en kan NakedEnergy mij dan zo snel aansluiten zodat ik nooit zonder stroom zal zitten?

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 24-01-2021 14:08]

• reneeke1970
  • Nu online
Technonoob123 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:02:
[...]

Toen ik hier kwam wonen heb ik Eneco genomen als energieleverancier. 10 jaar niet meer naar omgekeken want eng en ingewikkeld. Aangezien ik al 10 jaar stroom blijf krijgen zijn er blijkbaar wel meerdere verlengingen geweest.

edit: dus met andere woorden ik kan weg per 29-1-2021 en kan NakedEnergy mij dan zo snel aansluiten zodat ik nooit zonder stroom zal zitten?
Je bent stil zwijgend verlengt naar variabel tarief, je kon 9 jaar geleden al dagelijks opzeggen. En bij een overstap regelt de nieuwe leverancier dit voor je. Die twee communiceren over de datum....

1 PVoutput . Dongen NB

• Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:13:
[...]

Je bent stil zwijgend verlengt naar variabel tarief, je kon 9 jaar geleden al dagelijks opzeggen. En bij een overstap regelt de nieuwe leverancier dit voor je. Die twee communiceren over de datum....
Ik weet dat ik (veel eerder) kon overstappen maar had destijds geen vertrouwen in. Dus ik kan de huidige contract dagelijks opzeggen?

Als ik de formulier op nakedenergy invul verschijnt als 1e overstapdatum 23-2-2021. Wil ik eerder overstappen dan verschijnt het volgende tekst: De gekozen startdatum valt binnen 5 kalenderdagen. Stuur direct na je aanmelding een mail naar verkoop@naked-energy.nl voor een tijdige afhandeling van jouw aanmelding. De gekozen startdatum valt binnen 15 kalenderdagen na vandaag, hiermee zie je af van de wettelijke herroepingstermijn van 14 dagen (Zie “De algemene voorwaarden”). Tevens kunnen wij een borgstelling van minimaal € 200,-- per aansluiting vragen. Heb je nog vragen? Kijk dan bij “Veelgestelde vragen” of stuur je vraag naar verkoop@naked-energy.nl.

Is het normaal dat een energieleverancier borg van minimaal 200 euro vraagt? Waarvoor is dat dan? Als ik toch een opzegboete zou krijgen zou ik die zelf moeten betalen en niet zij toch? Zeker gezien de volgende tekst: Controleer je startdatum of deze aansluit op de einddatum van je (huidige) lopende contract. Een mogelijke opzegvergoeding bij je huidige leverancier neemt Naked Energy in GEEN geval over.

• reneeke1970
  • Nu online
Technonoob123 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:30:
[...]

Ik weet dat ik (veel eerder) kon overstappen maar had destijds geen vertrouwen in. Dus ik kan de huidige contract dagelijks opzeggen?

Als ik de formulier op nakedenergy invul verschijnt als 1e overstapdatum 23-2-2021. Wil ik eerder overstappen dan verschijnt het volgende tekst: De gekozen startdatum valt binnen 5 kalenderdagen. Stuur direct na je aanmelding een mail naar verkoop@naked-energy.nl voor een tijdige afhandeling van jouw aanmelding. De gekozen startdatum valt binnen 15 kalenderdagen na vandaag, hiermee zie je af van de wettelijke herroepingstermijn van 14 dagen (Zie “De algemene voorwaarden”). Tevens kunnen wij een borgstelling van minimaal € 200,-- per aansluiting vragen. Heb je nog vragen? Kijk dan bij “Veelgestelde vragen” of stuur je vraag naar verkoop@naked-energy.nl.

Is het normaal dat een energieleverancier borg van minimaal 200 euro vraagt? Waarvoor is dat dan? Als ik toch een opzegboete zou krijgen zou ik die zelf moeten betalen en niet zij toch? Zeker gezien de volgende tekst: Controleer je startdatum of deze aansluit op de einddatum van je (huidige) lopende contract. Een mogelijke opzegvergoeding bij je huidige leverancier neemt Naked Energy in GEEN geval over.
Denk dat ik andere leverancier nam.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Martinusz
[...]

Dagelijks? Of maandelijks?

• thlst
  • Registratie: januari 2016
  • Niet online
[...]

Ja , maar waarschijnlijk met 30 dagen opzegtermijn

• Niet online
Martinusz schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:41:
[...]

Dagelijks? Of maandelijks?
Reneeke sprak van dagelijks, daar ging ik in mee. Maar vermoedelijk maandelijks. Morgen zal ik ze beiden ff contacteren. Maar (meer dan) 200 euro borg is niet normaal begrijp ik? Zal morgen ff vragen of er echt borg gevraagd gaat worden of dat dat voor andere gevallen is.

• digitalus101
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 08:41
@Technonoob123 Volgens mij doen ze steekproefgewijs een check op de adressen van aanmeldingen of daar in het verleden betalingsachterstanden en/of problemen zijn geweest. Indien dit het geval is, wil een leverancier meer zekerheid inbouwen als die een klant aanneemt om problemen te voorkomen. Die informatie krijgen ze aangeleverd van 3e partijen. Niet alle leveranciers doen dit, maar de budgetleveranciers voornamelijk wel.

• Niet online
digitalus101 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:13:
@Technonoob123 Volgens mij doen ze steekproefgewijs een check op de adressen van aanmeldingen of daar in het verleden betalingsachterstanden en/of problemen zijn geweest. Indien dit het geval is, wil een leverancier meer zekerheid inbouwen als die een klant aanneemt om problemen te voorkomen. Die informatie krijgen ze aangeleverd van 3e partijen. Niet alle leveranciers doen dit, maar de budgetleveranciers voornamelijk wel.
Sounds valid. Maar als ze inderdaad 200 euro borg van mij willen kan ik beter een andere leverancier zoeken toch? Omdat als zij omvallen ik die 200 plus maandelijkse premies kwijt ben?

• jongetje
@Technonoob123 je moet een nieuw contract afsluiten. Je nieuwe provider zegt je huidige op zodat het naadloos overgaat. Met een slimme meter gaan de standen ook automatisch.

Binnen een week overstappen gaat niet. Je hebt al 14 dagen bedenktijd, je nieuwe stemt de nieuwe het af met je huidige zoals al gezegd. Hier kun je niets in sturen.

• digitalus101
@Technonoob123 Ik zie niet waarom dit een dealbreaker zou moeten zijn voor je. Er staat duidelijk in hun info dat ze dit kunnen vragen, niet dat ze borg bij iedere aanvraag eisen. Met andere woorden, ze zullen dit vragen als zij daar aanleiding toe zien op basis van die kredietwaardigheidscheck. Andere leveranciers hanteren deze policy ook, welke dat allemaal precies zijn zou je moeten uitzoeken, maar dat het gebeurt bij anderen is zeker.

• Niet online
digitalus101 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:47:
@Technonoob123 Ik zie niet waarom dit een dealbreaker zou moeten zijn voor je. Er staat duidelijk in hun info dat ze dit kunnen vragen, niet dat ze borg bij iedere aanvraag eisen. Met andere woorden, ze zullen dit vragen als zij daar aanleiding toe zien op basis van die kredietwaardigheidscheck. Andere leveranciers hanteren deze policy ook, welke dat allemaal precies zijn zou je moeten uitzoeken, maar dat het gebeurt bij anderen is zeker.
Ja daarom ga ik ook vragen of ik dat ook moet doen, ik heb nog nooit achterstand gehad in de afgelopen 10 jaren dat ik bij Eneco zat op dit adres. Maar als ze puur op postcode kijken en dus niet naar mij persoonlijk dan kan ikj me voorstellen dat ze borg willen, echter ben ik niet zo happig op (meer dan) 200 te geven aan een vrij nieuw bedrijf wat volgend jaar misschien failliet is. Zal Eneco ook gelijk vragen of ze een goed voorstel willen doen, misschien blijf ik wel.

• jongetje
@Technonoob123 er komen toch wel meerdere goedkope aanbieders uit de vergelijking. Eneco staat niet bekend als de goedkoopste...

• Heronimo
Technonoob123 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:03:
[...]

Ja daarom ga ik ook vragen of ik dat ook moet doen, ik heb nog nooit achterstand gehad in de afgelopen 10 jaren dat ik bij Eneco zat op dit adres. Maar als ze puur op postcode kijken en dus niet naar mij persoonlijk dan kan ikj me voorstellen dat ze borg willen, echter ben ik niet zo happig op (meer dan) 200 te geven aan een vrij nieuw bedrijf wat volgend jaar misschien failliet is. Zal Eneco ook gelijk vragen of ze een goed voorstel willen doen, misschien blijf ik wel.
Volgens mij staat de borgstelling er als je het contract binnen een maand in wil laten gaan. Althans, dat maak ik op uit het stuk tekst dat je gekopieerd had. Dan heeft de nieuwe leverancier namelijk waarschijnlijk niet genoeg tijd om een aantal checks te doen.

Ik zou gewoon lekker overstappen op de voorgestelde datum. Die ene maand zal het verschil niet voor je zijn als je al 10 jaar bij dezelfde leverancier zit.

• Martinusz
Technonoob123 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:03:
[...]

Elk jaar overstappen, nooit lang blijven zeker geen 10 jaar :X

• Niet online
jongetje schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:20:
@Technonoob123 er komen toch wel meerdere goedkope aanbieders uit de vergelijking. Eneco staat niet bekend als de goedkoopste...
Aangezien ik alleen maar stroom afneem, scheelt dat zo een 4,50 euro per maand vaste leverkosten en netbeheerkosten is gelijk tussen die 2 en hij is 1 ct per kWh goedkoper dan Eneco (0,21 vs 0,22). En dit is dan de allergoedkoopste uit de prijsvergelijker. Dus heel veel erop vooruit gaan zal ik niet. Ruim 55 euro op zijn minst als alles meezit.

• Niet online
Martinusz schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:36:
[...]

Verhalen gehoord van colporteurs die hun beloftes niet nakwamen (mijn ex was oa 1 van de gedupeerden) en mijn beste vriend moest honderden euros bijbetalen toen hij overstapte op groene stroom. Ik hoefde nooit bij te betalen en kreeg altijd geld terug dus ik klaagde niet tot ik dit topic een keer tegenkwam en mee ben gaan lezen.

• Martinusz
Technonoob123 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:43:
[...]

Verhalen gehoord van colporteurs die hun beloftes niet nakwamen (mijn ex was oa 1 van de gedupeerden) en mijn beste vriend moest honderden euros bijbetalen toen hij overstapte op groene stroom. Ik hoefde nooit bij te betalen en kreeg altijd geld terug dus ik klaagde niet tot ik dit topic een keer tegenkwam en mee ben gaan lezen.
Gaslicht.com of andere vergelijken gebruiken en gaan :) deurverkoop moet je nooit doen.

• digitalus101
@Technonoob123 uiteindelijk betaalt iedereen bij de jaarnota wat hij verbruikt heeft. Dat hij moest bijbetalen kan 2 dingen betekenen: het voorschotbedrag was te laag ingeschat/gekozen of hij heeft toevallig dat jaar veel meer verbruikt dan hij gemiddeld doet.
Als je 10 jaar variabel hebt, betaal je dus ook al 10 jaar het volle pond vergeleken met als je jaarlijks zou overstappen. Dat je ieder jaar terug krijgt betekent gewoon dat de leverancier slim het voorschotbedrag juist iets hoger kiest, want een laag vsbedrag resulteert in bijbetalen bij de jaarnota. Vervolgens zorgt dit altijd voor klagende en zeurende klanten en dit leidt weer tot ontevreden klanten, die slechte reviews schrijven online.

Deze mensen zijn dikwijls zelf debet aan gezeur met een leverancier, als je al die reviews doorneemt.
Colporteurs moet je inderdaad mijden, of dit nou aan de deur is of in een winkel. Dit zijn vaak externe promo partijen die in opdracht van leveranciers klanten werven, gebruiken slinkse methodes die eigenlijk een verkeerd beeld schetsen vooraf aan de klant, om maar die commissie op te strijken. En die mensen lezen dan het contract ook niet goed waarvoor ze tekenen en komen dan voor 'verrassingen' te staan.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11-06 13:56

MeNTaL_TO

The future is not set

Martinusz schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:36:
[...]

Ik wil wel, maar het is dit jaar niet echt aantrekkelijk door weinig kickback en het feit dat de belasting hoger is dan de energietarieven zelf.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The price of freedom is eternal vigilance

• Martinusz
MeNTaL_TO schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:44:
[...]

Ik wil wel, maar het is dit jaar niet echt aantrekkelijk door weinig kickback en het feit dat de belasting hoger is dan de energietarieven zelf.
Heb toch mooi 205,- cashback gescoord :)

• 964C2
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 17:52

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Als je niet ieder jaar overstapt, ben je een dief van je eigen portemonnee en betaal je altijd de veel hogere variabele tarieven. Dit jaar zelfs voor het eerst separate providers gekozen voor gas en electriciteit.
Omdat ik weinig gas verbruik gekozen voor provider die via cashback de maandelijkse kosten terugstort.
Voor stroom cashback van € 195.-

Verder zet ik voorschotbedrag altijd op minimaal. Vorig jaar iets van € 10 per maand . Ik wil niet voor liquiditeit van een provider zorgen en ook geen risico als ze failliet gaan. Betaal liever na een jaar paar honderd € bij als ik meer verbruikt heb

[Voor 27% gewijzigd door 964C2 op 24-01-2021 18:57. Reden: Toevoegingen]

Twente : 9450W (16x315 Oost,14x315 op ZZO) GW 10KN-DT LG65E9

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:12
Martinusz schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:52:
[...]

Gaslicht.com of andere vergelijken gebruiken en gaan :) deurverkoop moet je nooit doen.
Vind ik wel wat zwart-wit, toevallig mijn huidige contract zo afgesloten, aanbod was in principe identiek aan online via vergelijkers (gaslicht/consumentenbond). 1x fout gemaakt langere tijd contract aan te gaan, dat was telefonisch, die hebben me inderdaad voorgelogen (of creatief toegelicht), dus dat was 5 jaar, nu 2 jaar dat ze mijn boetes betalen, en dan na 1 jaar ga ik weer terug naar jaarlijks vernieuwen zoals ik altijd deed.
Essent is toegevoegd aan mijn "nooit meer" lijst samen met Oxxio. Eneco is ook meh doordat ze mijn opzeggen bij verhuizen niet hadden doorgevoerd, rest staat nog open. Nu Vattenfal(sp), volgend jaar waarschijnlijk Greenchoice.

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Martinusz schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:05:
[...]

Heb toch mooi 205,- cashback gescoord :)
De deals die ik daarbij zie ga ik meer betalen voor mijn gas en stroom, dus betaal ik die cashback zelf weer terug.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The price of freedom is eternal vigilance

• BTS
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 19:13
Sinds 01-01 bij "om nieuwe energie".
Blij verrast toen ik dit zag als maandbedrag:

Nu maar afwachten of de zon genoeg levert aan het net zoals ze dat de voorgaande jaren gedaan heeft.

www.highflow.nl

• Niet online
Heronimo schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:20:
[...]

Volgens mij staat de borgstelling er als je het contract binnen een maand in wil laten gaan. Althans, dat maak ik op uit het stuk tekst dat je gekopieerd had. Dan heeft de nieuwe leverancier namelijk waarschijnlijk niet genoeg tijd om een aantal checks te doen.

Ik zou gewoon lekker overstappen op de voorgestelde datum. Die ene maand zal het verschil niet voor je zijn als je al 10 jaar bij dezelfde leverancier zit.
Het klopt wat jij schreef, die borg willen ze omdat zij de ervaring hebben dat mensen die vrij snel willen overstappen vaak afgesloten zijn. Met Eneco is afgesproken dat ik weg mag na 9 dagen = 3 Februari en het maakt dan niet uit welke dag of maand ik overstap en ook krijg ik geen boete. Met Naked Energy is afgesproken dat ik per voorgestelde datum 24-2-2021 overstap zodat ik geen borg hoef te betalen en de overstap zo soepel mogelijk zal gaan.

Dank heren voor het mee denken en de uitleg en de duwtjes in mijn rug. d:)b

• MsG
  • Laatst online: 08:45

MsG

Forumzwerver

Ook maar weer overstappen. Zat tot de 25e bij Oxxio in een jaarcontract.

Heb een verbruik van ~ 2500Kwh en maar iets van ~ 300 m² gas.

Is het gunstig om veel hogere getallen op te geven zodat bonussen en kostenstructuren vollediger zijn omdat je in een andere schaalt valt? Of wordt dat allemaal achteraf berekend op daadwerkelijk verbruik?

Goedkoopste komt er bij mij uit: Green.nl, maar dat is dan weer voornamelijk door de welkomstbonus, en niet zozeer tariefmatig. Sinds het gezeik met EnergieFlex, kies ik soms liever voor een iets minder onbekende toko, die op basis van tarieven voordelig is, ipv de eenmalige bonus-injectie.

[Voor 29% gewijzigd door MsG op 28-01-2021 13:42]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Dionysiou
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 09:07
Ik kan vanaf volgende maand ook weer loeren voor een nieuw contract. Ik heb zo'n 2.500 kWh normaaltarief/ 1.000 kWh daltarief verbruik. Mijn zonnepanelen wekken jaarlijks zo'n 2.000 kWh op dus ik heb een netto verbruik van 1.5000 kWh per jaar. Ik ben gasloos en heb een warmtepomp met vloerverwarming en een goed geïsoleerd appartement.

Ik zit nu bij Van de Bron en had toen der tijd een mooi contract met € 100 kickback, dat was erg hoog voor alleen stroom.

• Niet online
Dionysiou schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:41:
Ik kan vanaf volgende maand ook weer loeren voor een nieuw contract. Ik heb zo'n 2.500 kWh normaaltarief/ 1.000 kWh daltarief verbruik. Mijn zonnepanelen wekken jaarlijks zo'n 2.000 kWh op dus ik heb een netto verbruik van 1.5000 kWh per jaar. Ik ben gasloos en heb een warmtepomp met vloerverwarming en een goed geïsoleerd appartement.

Ik zit nu bij Van de Bron en had toen der tijd een mooi contract met € 100 kickback, dat was erg hoog voor alleen stroom.
Je netto verbruik heeft 1 nul teveel.

[Voor 92% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 28-01-2021 17:18]

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online
Hayo schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:24:
Ik kan je aan nog 75 euro korting extra helpen voor Powerpeers :)

Je kan eventueel ook je electra bij de ene doen en gas bij de andere. Heb ik ook.
Voor electra betaald de energieleverancier mij nu elke maand (flink) uit.

[Voor 14% gewijzigd door jobr op 28-01-2021 19:54]

• Hayo
jobr schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:41:
[...]

Ik kan je aan nog 75 euro korting extra helpen voor Powerpeers :)

Je kan eventueel ook je electra bij de ene doen en gas bij de andere. Heb ik ook.
Voor electra betaald de energieleverancier mij nu elke maand (flink) uit.
Thanks voor je aanbod, maar heb me inmiddels al aangemeld bij het Vandebron Zonnecollectief met €200 korting.

• LuNaTiC
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Stom vraagje, ik zie even door de bomen het bos niet meer.

We zijn overgestapt van United Consumers naar Clean Energy. Vorig jaar kregen we nog behoorlijk wat geld terug van United Consumers bij de eindafrekening maar nu na het overstappen hebben we over de laatste 45 dagen die daar nog achteraan gekomen nog een nieuwe eindafrekening gekregen die ik wel erg fors vind.

Met name de energiebelasting van 281,37 euro vind ik erg fors. (en nog eens een post 'Opslag duurzame energie voor 67,50 euro) Voor 45 dagen? Hoe zit dit precies? Lijkt bijna wel of dit een belasting is voor een heel jaar ofzo. Enig idee hoe dit zit? Of is dit nu een bedrag wat we hebben afgetikt voor het komende jaar? Ik wil niet nog eens door Clean Energy met zo'n bedrag belast worden.

Weet iemand hoe dit werkt? Ik wil eerst een beter begrip van bovenstaande hebben of wat meer info van mensen hier met verstand voor ik naar UC ga bellen en overrompeld wordt dat het allemaal klopt (ik ben ergens bang dat dit gewoon het geval is, en als het terecht is, dan is dat natuurlijk kut maar is het zo...)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Kees_B
LuNaTiC schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:46:
Stom vraagje, ik zie even door de bomen het bos niet meer.

We zijn overgestapt van United Consumers naar Clean Energy. Vorig jaar kregen we nog behoorlijk wat geld terug van United Consumers bij de eindafrekening maar nu na het overstappen hebben we over de laatste 45 dagen die daar nog achteraan gekomen nog een nieuwe eindafrekening gekregen die ik wel erg fors vind.

Met name de energiebelasting van 281,37 euro vind ik erg fors. (en nog eens een post 'Opslag duurzame energie voor 67,50 euro) Voor 45 dagen? Hoe zit dit precies? Lijkt bijna wel of dit een belasting is voor een heel jaar ofzo. Enig idee hoe dit zit? Of is dit nu een bedrag wat we hebben afgetikt voor het komende jaar? Ik wil niet nog eens door Clean Energy met zo'n bedrag belast worden.

Weet iemand hoe dit werkt? Ik wil eerst een beter begrip van bovenstaande hebben of wat meer info van mensen hier met verstand voor ik naar UC ga bellen en overrompeld wordt dat het allemaal klopt (ik ben ergens bang dat dit gewoon het geval is, en als het terecht is, dan is dat natuurlijk kut maar is het zo...)
Met een paar van dit soort losse zinnen kunnen we eigenlijk niet zoveel. Gezien de bedragen neem ik aan dat dit voor gas is. Is het over 2020 of vallen die 45 dagen in 2020/2021?
Om je goed te kunnen helpen moet je toch echt even de gehele rekening laten zien.

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Kees_B schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:04:
[...]

Met een paar van dit soort losse zinnen kunnen we eigenlijk niet zoveel. Gezien de bedragen neem ik aan dat dit voor gas is. Is het over 2020 of vallen die 45 dagen in 2020/2021?
Om je goed te kunnen helpen moet je toch echt even de gehele rekening laten zien.
Fair enough :X

Zo beter?

[Voor 53% gewijzigd door LuNaTiC op 29-01-2021 11:08]

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Kees_B
Ziet er goed uit. Je gebruikt gewoon erg veel gas (683 m3 in nog geen 2 maanden).
Als dat hoge verbruik niet klopt, is waarschijnlijk een meterstand niet goed verwerkt.

Ik zou daar even beginnen op dit moment.

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Kees_B schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:11:
[...]

Ziet er goed uit. Je gebruikt gewoon erg veel gas (683 m3 in nog geen 2 maanden).
Als dat hoge verbruik niet klopt, is waarschijnlijk een meterstand niet goed verwerkt.

Ik zou daar even beginnen op dit moment.
Nouja even los van het hoge gebruik (wat ik even na moet kijken), was ik dus vooral een beetje verbaasd over die hoge energiebelasting.

Klopt dan wel gewoon? Ik snap niet zo goed waarom die bij deze afrekening zo hoog is en het is me niet duidelijk of dit echt alleen voor die 45 dagen is, of dat voor een periode langer is... en of ik hem straks ook nog eens keer voor mn kiezen krijg bij de andere leverancier waar we naar overgestapt zijn?

Edit of de hoogte van die energiebelasting komt dus eigenlijk door het hoge verbruik wil je zeggen...

[Voor 6% gewijzigd door LuNaTiC op 29-01-2021 11:15]

• Kees_B
LuNaTiC schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:14:
[...]

Nouja even los van het hoge gebruik (wat ik even na moet kijken), was ik dus vooral een beetje verbaasd over die hoge energiebelasting.

Klopt dan wel gewoon? Ik snap niet zo goed waarom die bij deze afrekening zo hoog is en het is me niet duidelijk of dit echt alleen voor die 45 dagen is, of dat voor een periode langer is... en of ik hem straks ook nog eens keer voor mn kiezen krijg bij de andere leverancier waar we naar overgestapt zijn?
Gas wordt steeds duurder door de heffingen van de overheid. Dit is ontmoedigingsbeleid.
Van ~40 cent gaat het al naar ~42 cent.

Stroom wordt juist aangemoedigd, de 'vermindering energiebelasting' is een vast bedrag per jaar en stijgt in 2021 met € 31 tot € 559. Dat krijg je dus 'cadeau'.

Ik vermoed dat in jouw eerste eindafrekening de elektra verrekend is. En dat je nu alleen een extra verrekening krijgt van gas.

Deze energiebelasting is inderdaad voor 45 dagen.

Als ik naar mezelf kijk kost gas €900 per jaar en elektra krijg ik €300 voor terug. Ik verbruik 'slechts' 800 m3 gas.

[Voor 5% gewijzigd door Kees_B op 29-01-2021 11:21]

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Kees_B schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:19:
[...]

Gas wordt steeds duurder door de heffingen van de overheid. Dit is ontmoedigingsbeleid.
Van ~40 cent gaat het al naar ~42 cent.

Stroom wordt juist aangemoedigd, de 'vermindering energiebelasting' is een vast bedrag per jaar en stijgt in 2021 met € 31 tot € 559. Dat krijg je dus 'cadeau'.

Ik vermoed dat in jouw eerste eindafrekening de elektra verrekend is. En dat je nu alleen een extra verrekening krijgt van gas.

Deze energiebelasting is inderdaad voor 45 dagen.

Als ik naar mezelf kijk kost gas €900 per jaar en elektra krijg ik €300 voor terug. Ik verbruik 'slechts' 800 m3 gas.
Oke thanks, even slikken en weer doorgaan dus. Dank voor de verheldering.

• Anoniem: 926313
  • Registratie: mei 2017
  • Niet online
Coolblue is sinds vandaag ook energieleveriancier.
Met vrij hoge vaste leveringskosten om de 'gratis' cadeaukaart te bekostigen

• TvanW
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 17:07

TvanW

Westerwolde - Groningen

Santander schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:32:
Ja en je teruglevering moet je kennelijk voor financieren :S

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

• Niet online
Santander schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:32:
Dit was toch een test en geen serieus iets? Ik las er wat over in de active topicjes.

Vreemde gang van zaken omtrent Coolblue Energie

Edit: ik had niet gezien dat dit een "oud" topic van Sept 2020 was. Inmiddels zijn ze wel serieus aan het aanbieden lees ik.

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 29-01-2021 12:52]

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 19:15
LuNaTiC schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:14:
[...]

Edit of de hoogte van die energiebelasting komt dus eigenlijk door het hoge verbruik wil je zeggen...
Dit zijn anderhalve maand in de koudste periode van het jaar. Wellicht verbruik je in deze periode dan ook iets van eenderde van je jaarverbruik. Met zijn 70 ct per kuub en een kleine 700 kuub verbruik is het niet gek dat je verbruikskosten nog zonder vastrecht al richting de 500 euro gaan.

• Niet online
TvanW schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:50:
[...]

Ja en je teruglevering moet je kennelijk voor financieren :S
Dat is natuurlijk een trend die er al langer aan zit te komen.
Zou mijn iig niets verbazen als we voor terugleveren straks moeten gaan betalen, omdat je als consument toch geen 'keuze' hebt.
Gratis stroom voor de leverancier + betalen om de stroom weg te geven.

• TvanW
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 17:07

TvanW

Westerwolde - Groningen

Santander schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:03:
[...]

Zou mijn iig niets verbazen als we voor terugleveren straks moeten gaan betalen, omdat je als consument toch geen 'keuze' hebt.
Gratis stroom voor de leverancier + betalen om de stroom weg te geven.
Dat lijkt me niet...en anders steken we daar een STOKje voor >:)

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 19:15
Santander schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:03:
[...]

Volgens mij zijn er tientallen leveranciers en heb je dus behoorlijk wat keus.

• Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 07:59:
[...]

Volgens mij zijn er tientallen leveranciers en heb je dus behoorlijk wat keus.
Er waren ook tientallen fabrikanten met een verwisselbare accu, uitbreidbaar geheugen, een headphone jack. Wordt ook steeds minder.

• Idefix70
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 14:33
Lekker dan... Gaslicht had de NLziet actie tot vandaag maar met een maand verlengd zo blijkt vandaag. Je mag m dan wel aan iemand anders geven pff

Gasloos 13-3-20 (Enexis slotje). 2x Daikin MXM52N, Stylish35, Perfera 20/20/20/25, Daikin WPB200L PV 5100wp. Herenhuis, vrijstaand, 2007, 2 persoonshuishouden

• DeadMetal
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:17
Wat zijn al die energieleveranciers hun vaste leveringskosten bizar aan het verhogen de laatste jaren.
Een paar jaar terug betaalde ik 1 euro per maand voor gas en 1 euro per maand voor elektra aan energiedirect.

Inmiddels zie ik bedragen tussen de 6 en 9 euro per maand per product langskomen 8)7

• xyanide
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18:21
DeadMetal schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:45:
Wat zijn al die energieleveranciers hun vaste leveringskosten bizar aan het verhogen de laatste jaren.
Een paar jaar terug betaalde ik 1 euro per maand voor gas en 1 euro per maand voor elektra aan energiedirect.

Inmiddels zie ik bedragen tussen de 6 en 9 euro per maand per product langskomen 8)7
Vaak is het een combinatie met een hoge welkomstkorting. Zo proberen ze je te lokken.

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

xyanide schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:50:
[...]

Vaak is het een combinatie met een hoge welkomstkorting. Zo proberen ze je te lokken.
Klopt helemaal, korting afhankelijk hoe je bij de vergelijkingssite bent gekomen, andere tarieven enz, je alleen blindstaren op de welkomsbonus heeft geen zin, je moet echt alle tarieven vergelijken met elkaar, ergens ook wel logisch, die welkomstbonus moet toch ergens vandaan komen.

• Niet online
MeNTaL_TO schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:03:
[...]

Klopt helemaal, korting afhankelijk hoe je bij de vergelijkingssite bent gekomen, andere tarieven enz, je alleen blindstaren op de welkomsbonus heeft geen zin, je moet echt alle tarieven vergelijken met elkaar, ergens ook wel logisch, die welkomstbonus moet toch ergens vandaan komen.
Bij Naked Energy geen welkomsbonus, gewoon echt lage tarieven.

• xyanide
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18:21
Kwestie van alle variabelen bij elkaar zetten en het totaal vergelijken:

Vaste Leveringskosten
Variabele Leveringskosten
Welkomstbonus

Meer is er niet :-)

• DeadMetal
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:17
Technonoob123 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:07:
[...]
Dank, ik kende ze nog niet. Prettig concept, het simpel houden. Geen gedoe met jaarlijks overstappen om niet genaaid te worden (pardon my french), hoewel je natuurlijk alsnog periodiek zou 'moeten' kijken of hun tarieven nog competitief zijn.

'Echt lage tarieven' vind ik enigszins tegenvallen overigens, maar wel netjes. En vreemd dat het woord 'zonnepanelen' nergens op hun site te vinden is.

• Niet online
DeadMetal schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:34:
[...]

Dank, ik kende ze nog niet. Prettig concept, het simpel houden. Geen gedoe met jaarlijks overstappen om niet genaaid te worden (pardon my french), hoewel je natuurlijk alsnog periodiek zou 'moeten' kijken of hun tarieven nog competitief zijn.

'Echt lage tarieven' vind ik enigszins tegenvallen overigens, maar wel netjes. En vreemd dat het woord 'zonnepanelen' nergens op hun site te vinden is.
Lager dan dit zonder welkomsbonussen heb ik ze niet gevonden.

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Technonoob123 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:59:
[...]

Lager dan dit zonder welkomsbonussen heb ik ze niet gevonden.
Ik wel, ik betaal minder dan dit bij energiedirect, ben niet echt onder de indruk van deze prijzen TBH.

• Highfive95
Hier ook weer het jaarlijkse overstap rondje gemaakt.

Was nog wel even puzzelen aangezien verwachting is dat gasverbruik gaat dalen door diverse isolatiemaatregelen. Is wel lastig schatten wat het verbruik gaat worden. Ben uitgegaan van 500m3 (vrij conservatief geschat) minder dus dat heeft wel invloed op de keuze.

Aanbod van huidige leverancier was zoals gewoonlijk weer enorm slecht. Toch altijd leuk als ze bellen om je proberen te overhalen te blijven. Als je prijzen matched of lager wil ik best blijven. Maar dat gaat helaas niet lukken.

• RobertowNL
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 11-06 21:50

RobertowNL

For your gear!

Highfive95 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:05:
Hier ook weer het jaarlijkse overstap rondje gemaakt.

Was nog wel even puzzelen aangezien verwachting is dat gasverbruik gaat dalen door diverse isolatiemaatregelen. Is wel lastig schatten wat het verbruik gaat worden. Ben uitgegaan van 500m3 (vrij conservatief geschat) minder dus dat heeft wel invloed op de keuze.

Aanbod van huidige leverancier was zoals gewoonlijk weer enorm slecht. Toch altijd leuk als ze bellen om je proberen te overhalen te blijven. Als je prijzen matched of lager wil ik best blijven. Maar dat gaat helaas niet lukken.
En waar ben je uiteindelijk uitgekomen?

Hier net het zelfde rondje aan het doen, uitgaand van 950 m3 gas en 500 kwh. Uiteindelijk lijkt de powedeal van Vattenfall het meest voordelige keuze te zijn. Normaliter ben ik niet van de cadeaus, maar ook de bol.com actie is daar redelijk oké (als ik die 300 euro bon een waarde van 250 euro geef).

WelkomEnergie kan ook, maar dan moet je je gasverbruik wel erg hoog schatten (2.000m3).

• Niet online
MeNTaL_TO schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:56:
[...]

Ik wel, ik betaal minder dan dit bij energiedirect, ben niet echt onder de indruk van deze prijzen TBH.
Vrij nietszeggend dit, kan je duidelijker zijn? Hoeveel goedkoper ben je uit? Ben je wel onder de indruk van de prijzen die energiedirect hanteert? Had je een welkomsbonus? Iets anders wat invloed heeft gehad op de tarieven (collectief aangesloten of zo)?

• Highfive95
RobertowNL schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:50:
[...]

En waar ben je uiteindelijk uitgekomen?
Innova was hier de goedkoopste. Maar als ik de verhalen hier allemaal lees dan wil je daar niet zitten. Dus ben voor Van de Bron gegaan. Was maar paar euro duurder per jaar.

Is wel lastig schatten. Heb echt geen idee wat we gaan verbruiken komend jaar.

• Sparxy86
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:49
Hier ook gekeken naar een nieuwe energieleverancier en gekozen voor Vandebron. Ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Uitgegaan van weinig elektra gebruik vanwege zonnepanelen, maar hoger gasverbruik om meer korting te krijgen :)
Highfive95 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:36:
[...]

Innova was hier de goedkoopste. Maar als ik de verhalen hier allemaal lees dan wil je daar niet zitten. Dus ben voor Van de Bron gegaan. Was maar paar euro duurder per jaar.

Is wel lastig schatten. Heb echt geen idee wat we gaan verbruiken komend jaar.

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Technonoob123 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:10:
[...]

Vrij nietszeggend dit, kan je duidelijker zijn? Hoeveel goedkoper ben je uit? Ben je wel onder de indruk van de prijzen die energiedirect hanteert? Had je een welkomsbonus? Iets anders wat invloed heeft gehad op de tarieven (collectief aangesloten of zo)?
Tarieven zijn lager en welkomsbonus, niets collectief en nee, niet echt onder de indruk (zeker niet omdat ik geen verlenging kan zien door de nieuwe site (op oude site een error dat ik moet bellen naar een 0900 nummer).

• Niet online
MeNTaL_TO schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 23:34:
[...]

Tarieven zijn lager en welkomsbonus, niets collectief en nee, niet echt onder de indruk (zeker niet omdat ik geen verlenging kan zien door de nieuwe site (op oude site een error dat ik moet bellen naar een 0900 nummer).
Tarieven zijn hoeveel lager en hoeveel is de welkomsbonus? Kan je het speciferen? Hebben we het over centjes of hele euro's? (ik vergat trouwens te vermelden dat ik alleen stroom afneem).

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Technonoob123 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 08:37:
[...]

Tarieven zijn hoeveel lager en hoeveel is de welkomsbonus? Kan je het speciferen? Hebben we het over centjes of hele euro's? (ik vergat trouwens te vermelden dat ik alleen stroom afneem).
Tarieven schelen niet zo veel, paar cent maar en welkomstbonus was "slechts" 100 euro, was wel bijna een jaar geleden en kan niet zien wat mijn nieuwe aanbieding is, maar merk wel dat het niet veel interresanter lijkt om over te stappen, alle tarieven die ik vergeleken heb zijn hoger, maar wellicht is dat ook bij mijn huidige provider.

• Niet online
MeNTaL_TO schreef op zondag 14 februari 2021 @ 09:50:
[...]

Tarieven schelen niet zo veel, paar cent maar en welkomstbonus was "slechts" 100 euro, was wel bijna een jaar geleden en kan niet zien wat mijn nieuwe aanbieding is, maar merk wel dat het niet veel interresanter lijkt om over te stappen, alle tarieven die ik vergeleken heb zijn hoger, maar wellicht is dat ook bij mijn huidige provider.
Oke je vergelijkt "mijn" huidige aanbieding met een aanbieding van 1 jaar geleden? Dat Naked Energy momenteel de goedkoopste nononsense aanbieder is heb je tegengesproken omdat je 1 jaar geleden betere aanbieding kreeg? Je bent immers niet van de nieuwe aanbieding op de hoogte en kan dus niet weten of die echt beter is?

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Technonoob123 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:10:
[...]

Oke je vergelijkt "mijn" huidige aanbieding met een aanbieding van 1 jaar geleden? Dat Naked Energy momenteel de goedkoopste nononsense aanbieder is heb je tegengesproken omdat je 1 jaar geleden betere aanbieding kreeg? Je bent immers niet van de nieuwe aanbieding op de hoogte en kan dus niet weten of die echt beter is?
Nee, ik geef aan dat ik de tarieven tegen vind vallen in vergelijking met een jaar geleden en ik helaas niet kan zien of dit een goede aanbieding is omdat ik het niet kan vergelijken met wat (in mijn geval) energiedirect doet t.o.v. Naked energy.

• Marsman83
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 10-06 20:35
Technonoob123 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:07:
[...]

Net gekeken en was ongeveer even duur als de voordeligste met welkomstbonus dus ben meteen naar ze overgestapt.
Ik ben dat vage gedoe met die bonussen en hogere kosten na 1 jaar echt zat dus dit sloot wel aan bij mij :)
Uiteraard kijk ik volgend jaar weer wat het voordeligste is maar heb hier wel een goed gevoel bij, ben benieuwd of ze dan nog steeds voordelig zijn.

• Sjoerdfoto
  • Laatst online: 09-06 15:02

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Zojuist ook overgestapt naar Naked Energy.
Zit nu bij Energiedirect, de tarieven van Naked zijn iets lager, en als ik nu de prijsvergelijk sites erbij pak ook lager, maar dan ook geen gezeik met welkomstkortingen, bonussen en andere ongein.
Gewoon een lage prijs, klaar.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro Retina 13,3" | www.foto-sjoerd.nl

• emot
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 11-06 10:00
Zit momenteel bij Budget energie en moet voor begin april verlengd of overgestapt zijn. Echter kom ik er niet helemaal meer uit wat nou voor mij de beste keus is om te doen. Al helemaal niet met het normaal- en daltarief..

Vorig jaar september heb ik 12 stuks zonnepanelen op de overkapping gelegd wat goed is voor ongeveer 3200 kWh per jaar (schatting). Verder is ons jaarlijkse gebruik zo'n 1000 kWh normaal, 1250 kWh dal en 1350 m3 gas.

Ik kan nu 3 dingen doen:
1) Verlengen bij budget energie voor 3 jaar met een zeer laag gas en stroom tarief (0,19/0,21 euro stroom en 0,73 euro gas) zonder welkomskorting
2) Verlengen bij budget energie voor 1 jaar met een iets hoger tarief en geen welkomskorting
3) Overstappen met een hoge welkoms korting en ook een hoger gas en stroom tarief.
Voorbeeld: Overstappen naar vandebron met 225 euro welkoms korting. Voor gas betaal ik 100 euro per maand meer, mede door hogere vaste leveringskosten. Echter door de welkomskorting en hoger teruglevertarief (want hogere kosten voor stroom) kom ik bij vandebron onder de streep iets goedkoper uit.

Bedrag onder de streep verschilt bij beide niet veel, maar ik weet niet wat voor mij op dit moment de slimste keuze is. Ik neig naar het overstappen voor 1 danwel 3 jaar vanwege het lage gastarief, waarvan ik verwacht dat dit de komende jaren flink gaat stijgen.

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 18:01
emot schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:15:
Zit momenteel bij Budget energie en moet voor begin april verlengd of overgestapt zijn. Echter kom ik er niet helemaal meer uit wat nou voor mij de beste keus is om te doen. Al helemaal niet met het normaal- en daltarief..

Vorig jaar september heb ik 12 stuks zonnepanelen op de overkapping gelegd wat goed is voor ongeveer 3200 kWh per jaar (schatting). Verder is ons jaarlijkse gebruik zo'n 1000 kWh normaal, 1250 kWh dal en 1350 m3 gas.

Ik kan nu 3 dingen doen:
1) Verlengen bij budget energie voor 3 jaar met een zeer laag gas en stroom tarief (0,19/0,21 euro stroom en 0,73 euro gas) zonder welkomskorting
2) Verlengen bij budget energie voor 1 jaar met een iets hoger tarief en geen welkomskorting
3) Overstappen met een hoge welkoms korting en ook een hoger gas en stroom tarief.
Voorbeeld: Overstappen naar vandebron met 225 euro welkoms korting. Voor gas betaal ik 100 euro per maand meer, mede door hogere vaste leveringskosten. Echter door de welkomskorting en hoger teruglevertarief (want hogere kosten voor stroom) kom ik bij vandebron onder de streep iets goedkoper uit.

Bedrag onder de streep verschilt bij beide niet veel, maar ik weet niet wat voor mij op dit moment de slimste keuze is. Ik neig naar het overstappen voor 1 danwel 3 jaar vanwege het lage gastarief, waarvan ik verwacht dat dit de komende jaren flink gaat stijgen.
De consumentenbond (en uit eigen ervaring) heeft dit al een paar keer uitgezocht en elk jaar overstappen is (bijna) altijd het voordeligste. Langer van 1 jaar vastzetten is met al die welkomstbonussen niet echt interessant. En het verschil tussen normaal en dal tarief is zo weinig dat het je op jaarbasis hooguit 10 euro zal schelen.
Zelf stap ik elk jaar over via https://www.easyswitch.nl

Wat volgens mij voor jou ook interessant zou kunnen zijn is om te kijken hoe je je gasverbruik naar beneden kan krijgen. Nu lever je stroom terug wat bijna niks oplevert. Hybride CV-ketels zijn nu erg goed betaalbaar door subsidies en die kunnen voor 80% besparing zorgen op je gasverbruik. Vaak kunnen ze aan je huidige ketel worden gekoppeld.
Of plaats een airco, in de zomer fijn met deze hittegolven en in de winter kunnen ze efficiënt warmte opwekken. Zeker als het een koude zonnige dag is kan je je opgewekte stroom direct omzetten in warmte.
En in de zomer als het warm en zonnig is in koelte.

• emot
chrisborst schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:29:
[...]

De consumentenbond (en uit eigen ervaring) heeft dit al een paar keer uitgezocht en elk jaar overstappen is (bijna) altijd het voordeligste. Langer van 1 jaar vastzetten is met al die welkomstbonussen niet echt interessant. En het verschil tussen normaal en dal tarief is zo weinig dat het je op jaarbasis hooguit 10 euro zal schelen.

Wat volgens mij voor jou ook interessant zou kunnen zijn is om te kijken hoe je je gasverbruik naar beneden kan krijgen. Nu lever je stroom terug wat bijna niks oplevert. Hybride CV-ketels zijn nu erg goed betaalbaar door subsidies en die kunnen voor 80% besparing zorgen op je gasverbruik. Vaak kunnen ze aan je huidige ketel worden gekoppeld.
Of plaats een airco, in de zomer fijn met deze hittegolven en in de winter kunnen ze efficiënt warmte opwekken. Zeker als het een koude zonnige dag is kan je je opgewekte stroom direct omzetten in warmte.
Dank voor je reactie.

Investeren in het besparen van gas was ik niet echt van plan. Ik weet namelijk niet hoe lang we hier nog blijven wonen, dus in dat opzicht gaan we dat nooit terug verdienen. Daarnaast is onze huidige cv ketel nog lang niet aan vervanging toe en is het verbruik (vergeleken met anderen) ook niet hoog.

Maar verder is er dus niets over te zeggen of het beter is om te verlengen voor een lager tarief voor gas en stroom, of om over te stappen naar een hoger tarief maar mét welkomsbonus?

• chrisborst
emot schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:57:
[...]

Dank voor je reactie.

Investeren in het besparen van gas was ik niet echt van plan. Ik weet namelijk niet hoe lang we hier nog blijven wonen, dus in dat opzicht gaan we dat nooit terug verdienen. Daarnaast is onze huidige cv ketel nog lang niet aan vervanging toe en is het verbruik (vergeleken met anderen) ook niet hoog.

Maar verder is er dus niets over te zeggen of het beter is om te verlengen voor een lager tarief voor gas en stroom, of om over te stappen naar een hoger tarief maar mét welkomsbonus?
Je kan in Excel natuurlijk een aantal scenario's invullen met tarieven en verbruik. Maar bij gas en elektra is het grootste gedeelte van het tarief belasting, dus de kale prijs zal niet heel erg veel schelen.
Dus een welkomsbonus zal vaak gunstiger zijn t.o.v. een iets lager tarief.

• emot
chrisborst schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:01:
[...]

Je kan in Excel natuurlijk een aantal scenario's invullen met tarieven en verbruik. Maar bij gas en elektra is het grootste gedeelte van het tarief belasting, dus de kale prijs zal niet heel erg veel schelen.
Dus een welkomsbonus zal vaak gunstiger zijn t.o.v. een iets lager tarief.
Tja het gaat een beetje tegen mijn principe in. Kiezen voor een bedrijf welke hoge tarieven hanteert maar waar je wel een hoge welkomkorting krijgt, terwijl Budget Energie (met lage tarieven) er niet meer aan te pas komt omdat je geen welkomskorting meer krijgt.

• alki
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:36
chrisborst schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:29:
[...]

via vereniging eigenhuis heb ik al een beter bod dan via easy switch, Waar green choice ook de goedkoopste is. Maar de gas prijs is bijna 10ct duurder via easyswitch

• emot
alki schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:48:
[...]

via vereniging eigenhuis heb ik al een beter bod dan via easy switch, Waar green choice ook de goedkoopste is. Maar de gas prijs is bijna 10ct duurder via easyswitch
Bij vereniging eigen huis krijg ik alleen maar een verlenging van Budget energie voor 1 jaar. Bij 3 jaar kan ik wel kiezen tussen budget en green choise, echter zitten die op exact dezelfde prijzen.

• chrisborst
emot schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:23:
[...]

Tja het gaat een beetje tegen mijn principe in. Kiezen voor een bedrijf welke hoge tarieven hanteert maar waar je wel een hoge welkomkorting krijgt, terwijl Budget Energie (met lage tarieven) er niet meer aan te pas komt omdat je geen welkomskorting meer krijgt.
Tja, zo wordt het spel tegenwoordig gespeeld. Energiebedrijven belonen bestaande klanten niet dus ik hop tussen een aantal bedrijven.
Ik kijk gewoon aan de hand van mijn verbruik waar ik per maand het voordeligste uit ben. En in ieder z'n situatie zal de combinatie van vastrecht, welkomstbonus, tarieven, etc.
Als jij voor je principes extra wil betalen, moet je dat natuurlijk vooral doen :)
alki schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:48:
[...]
Het tot stand komen van de prijzen is enorm vaag in deze markt. Het kan per partij, per dag, per uur verschillen. Dus bij de ene partij kan je andere tarieven krijgen dan bij een andere partij voor dezelfde leverancier.

[Voor 29% gewijzigd door chrisborst op 02-03-2021 11:33]

• alki
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:36
chrisborst schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:14:
[...]

Tja, zo wordt het spel tegenwoordig gespeeld. Energiebedrijven belonen bestaande klanten niet dus ik hop tussen een aantal bedrijven.
Ik kijk gewoon aan de hand van mijn verbruik waar ik per maand het voordeligste uit ben. En in ieder z'n situatie zal de combinatie van vastrecht, welkomstbonus, tarieven, etc.
Als jij voor je principes extra wil betalen, moet je dat natuurlijk vooral doen :)

[...]

Het tot stand komen van de prijzen is enorm vaag in deze markt. Het kan per partij, per dag, per uur verschillen. Dus bij de ene partij kan je andere tarieven krijgen dan bij een andere partij voor dezelfde leverancier.
Misschien probeer ik het nogeens via de webchat bij NLE daar ben ik nu lagere tarieven te krijgen

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online
chrisborst schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:14:
Niet helemaal waar. Bij Powerpeers gewoon een bonus van 75 euro gekregen bij verlengen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chrisborst
@jobr Tuurlijk, uitzonderingen zijn er altijd. Een paar jaar terug bij Eneco ook 120 euro gekregen bij het verlengen voor een jaar. Was toen de voordeligste optie.
Helaas verdienen ze nog het meeste aan mensen die gewoon lekker blijven zitten. Ik ken mensen die al 25 jaar bij "hun" Eneco zitten. Loyaliteit richting een bedrijf is goed en prima, maar zeker bij partijen als de Eneco is dat helaas 1-richtingsverkeer.

Verder is het een product waar de toegevoegde waarde minimaal is. De netbeheerder zorgt ervoor dat je stroom krijgt. Een energieleverancier doen niet meer (waar je als consument is van merkt) dan de administratie regelen. Bij binnenkomst wordt de meterstand doorgeven door je slimme meter, per maand betaal je een voorschot, 1x per jaar krijg je de afrekening, dat is alles wat ze doen.

En door al die vergelijksites kunnen ze scherpe tarieven aanbieden of mooie welkomstbonussen want het hele proces is geautomatiseerd, er komt geen mens meer aan te pas.
Dus zodra je iemand spreekt weet je eigenlijk al dat het aanbod duurder zal zijn, want die persoon moet ook betaald worden. Uitzondering zijn er altijd, maar dit is wel de stelregel.
Pagina: 1 ... 40 41 42 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True