Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Hier zo 1 ja, ik zit al zo'n 10 jaar bij Eneco, meerdere keren middels een aanbieding contract telkens verlengd voor 3 jaar. Ik vond het fijn dat je dan makkelijk inzichtelijk had wat je verbruik door de jaren heen was. Echter vorig jaar of het jaar daarvoor liep m'n contract af en toen geen actie ondernomen (in het verleden belde Eneco zelf volgens mij nog om een aanbieding te doen). Afgelopen week had ik m'n jaarnota ontvangen en door al dat thuiswerken moest ik nu 200 euro bijbetalen, dus dat was een harde les. Sinds enkele jaren heb ik een slimme meter, dus direct maar een account bij UMeter aangemaakt en overgestapt naar Vattenfall met de Green Powerdeal. Als ik dat een jaar eerder had gedaan had het me 300 euro gescheeldchrisborst schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:56:
Helaas verdienen ze nog het meeste aan mensen die gewoon lekker blijven zitten. Ik ken mensen die al 25 jaar bij "hun" Eneco zitten. Loyaliteit richting een bedrijf is goed en prima, maar zeker bij partijen als de Eneco is dat helaas 1-richtingsverkeer.

[ Voor 7% gewijzigd door Laguna op 02-03-2021 22:12 ]
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Dit volg ik even niet, als je meer verbruikt moet je meer betalen, daar helpt overstappen niet tegen. Als je wel overgestapt zou zijn, had je dan geen extra energieverbruik vanwege thuiswerken? Of zouden de energietarieven zodanig laag zijn dat je €200 lager zou uitkomen?Laguna schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:12:
[...]
Hier zo 1 ja, ik zit al zo'n 10 jaar bij Eneco, meerdere keren middels een aanbieding contract telkens verlengd voor 3 jaar. Ik vond het fijn dat je dan makkelijk inzichtelijk had wat je verbruik door de jaren heen was. Echter vorig jaar of het jaar daarvoor liep m'n contract af en toen geen actie ondernomen (in het verleden belde Eneco zelf volgens mij nog om een aanbieding te doen). Afgelopen week had ik m'n jaarnota ontvangen en door al dat thuiswerken moest ik nu 200 euro bijbetalen, dus dat was een harde les. Sinds enkele jaren heb ik een slimme meter, dus direct maar een account bij UMeter aangemaakt en overgestapt naar Vattenfall met de Green Powerdeal. Als ik dat een jaar eerder had gedaan had het me 300 euro gescheeld
En dat kan inderdaad 300 euro schelen op jaarbasis afhankelijk van verbruik.
Hoe gaan energiemaatschappijen hier mee om als je toch uiteindelijk minder verbruikt? Heeft hier iemand ervaring mee? In de voorwaarden van bijvoorbeeld 'vandebron' kan ik hier niks over terugvinden.
Is denk ik wel vaker behandeld in dit topic, even terugzoeken kan geen kwaadXqlusive schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:18:
Misschien is het al wel meerdere keren beantwoord, maar ik merk dat ik op gaslicht.com afhankelijk van mijn geschatte verbruik een andere welkomstpremie krijg voorgeschoteld. Bij Vandebron gaat de welkomstpremie zelfs van 205 euro naar 0 euro als je onder de 1000m3 gas als schatting invult.
Hoe gaan energiemaatschappijen hier mee om als je toch uiteindelijk minder verbruikt? Heeft hier iemand ervaring mee? In de voorwaarden van bijvoorbeeld 'vandebron' kan ik hier niks over terugvinden.
Bij sommige leveranciers staat het specifiek genoemd in de voorwaarden, dat ze op basis van daadwerkelijk verbruik de welkomstbonus zullen bepalen. Anderen hebben dat niet als voorwaarde, daar kun je in principe een hoger gas verbruik opgeven dan je echt verbruikt.
Edit: toevoeging, het staat dan bij de actievoorwaarden.
[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 03-03-2021 16:40 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Nee je lijkt het niet te begrijpen terwijl @digitalus101 het heel goed verwoord. Het tarief is iets lager, maar het komt voornamelijk door de €250 welkomstkorting waardoor het onder de streep €300 scheelt.il-Principe schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:30:
@digitalus101 Dat moet dan echt een fors tariefverschil geweest zijn om €200 goedkoper uit te zijn (of minimaal 1000m³ tot 2000m³ extra gas hebben verbruikt). Mijn ervaring is tot nu toe dat op het totale verbruik het uiteindelijk tientjeswerk is wat je kan besparen bij overstappen. Ook het verschil tussen variabel en vast is de laatste jaren minimaal en soms zelfs in het voordeel van variabel.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Voorlopig wordt het alleen maar duuder. De energiebelasting op stroom zou moeten dalen, in 2026 zou het zelfs nog maar 7 cent/kWh moeten zijn. Voorlopig is het 15 cent/kWh.
In 2019 was de belasting op stroom 12 cent/kWh. Dus de komende 5 jaar wordt de belasting gehalveerd als ik het voormalige kabinet moet geloven. Nieuwsbericht is uit juli 2019. Hoe kan het dan dat het nu eerst duurder is geworden.
Ik geloof er trouwens ook niet in dat het in 2026 ineens een stuk goedkoper is...
Als ik ga vergelijken bij een nieuwe leverancier schrik ik van de tarieven. De goedkoopste voor mij is GreenChoice. Met een normaaltarief van €0,2429/kWh en een daltarief van €0,2263/kWh.
Dat is 1 cent duurder dan wat ik nu betaal bij Budget: € 0,23205 en € 0,21995.
En mijn tarief is van 2 jaar geleden, heb destijds een 3 jarig contract afgesloten.
Het is nu niet aantrekkelijk om over te stappen, het wordt zelfs duurder voor mij. Zelfs niet met de welkomstkorting. De leveringskosten zijn ook fors hoger elke maand bij eigenlijk alle leveranciers vergeleken met m'n huidige van 2 keer €3,49.
Worden we weer voor de gek gehouden door het kabinet of gaat er de komende jaren echt iets veranderen aan de stroomprijzen. De duurzame energie wordt ook steeds goedkoper wat ik zo lees. Dus eigenlijk moet dan de stroomprijs 2x zo hard dalen. Door de belastingverlaging en omdat er steeds meer duurzame (goedkope) stroom komt.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Je kan wel de energiebelasting verlagen, maar als er een ander belasting (ODE) in de plaats komt dan ben je netto niet goedkoper uit.
https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen
Ja mooi verhaal. Laten we de belasting verlagen, maar iets er voor in de plaats verhogen. Maar daardoor denken de meeste mensen wel dat de energie daadwerkelijk goedkoper wordt. Wat dus niet het geval is. Dat soort dingen zouden verboden moeten worden, er wordt eigenlijk gewoon gelogen door politici en weet ik het wie er allemaal aan mee werkt. De ODE is ook een belasting want het gaat naar de staat.GioStyle schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:53:
@OneTimer
Je kan wel de energiebelasting verlagen, maar als er een ander belasting (ODE) in de plaats komt dan ben je netto niet goedkoper uit.
https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
OneTimer schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:39:
Het is wel grappig om te zien dat er de laatste jaren vooral wordt aangekondigd dat stroom veel goedkoper gaat worden. Onder andere om het te stimuleren en zo van het gas af te gaan.
Voorlopig wordt het alleen maar duuder.
De korting op je energiebelasting is enorm omhoog gegaan ==> Vermindering energiebelasting € -558,56OneTimer schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:15:
[...]
Ja mooi verhaal. Laten we de belasting verlagen, maar iets er voor in de plaats verhogen. Maar daardoor denken de meeste mensen wel dat de energie daadwerkelijk goedkoper wordt. Wat dus niet het geval is. Dat soort dingen zouden verboden moeten worden, er wordt eigenlijk gewoon gelogen door politici en weet ik het wie er allemaal aan mee werkt. De ODE is ook een belasting want het gaat naar de staat.
Was in 2019 iets van 280 euro. Dus de belofte is gewoon gedaan alleen op een andere manier dan je zou verwachten.
Dus een normale consument zal aardig wat stroom moeten gebruiken om uiteindelijk meer kwijt te zijn. Prima systeem. Belasting op gebruik hou je hoog en je geeft mensen een vast bedrag op voorhand terug.
Op deze manier is mijn maandbedrag in totaal van circa 45 euro naar 25 euro gedaald (voor gas en licht).
Maar ze moeten vooral gaan starten met het belasten van grootverbruikers uit het bedrijfsleven. Die betalen bijna geen belasting als ze vervuilen.
[ Voor 33% gewijzigd door chrisborst op 03-03-2021 18:25 ]
Verder heb ik afgelopen jaar een welkomstkorting van 100 euro opgestreken. Dan moet je (met 1 cent verschil) 10.000 kWh verstoken voordat het goedkoper om níét over te stappen. Best knap als je dat redt.
Ook u laat zich misleiden door de overheid. In 2018 werden de belastingen op energie verhoogd. Volgens politici zou het geen effect hebben op de hoogte van energierekening. In de loop van 2019 is dus gebleken dat de energierekening gemiddeld met 300 euro per jaar is gestegen. De belofte is dus niet nagekomen, maar rechtgetrokken en dan nog heb je in 2019 teveel belasting betaald.chrisborst schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:17:
[...]
[...]
De korting op je energiebelasting is enorm omhoog gegaan ==> Vermindering energiebelasting € -558,56
Was in 2019 iets van 280 euro. Dus de belofte is gewoon gedaan alleen op een andere manier dan je zou verwachten.

Dat klopt, die prijs stijgt mee, en toch heb ik nu een goedkoper tarief dan als ik zou overstappen. Ook de leveringskosten zijn nu een stuk goedkoper.mcDavid schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:19:
@OneTimer Als de prijs gestegen is door stijgende belasting, dan is de prijs van je huidige contract ook gewoon meegestegen. De accijns wordt natuurlijk gewoon wettelijk bepaald, die kan een energieleverancier niet vastleggen in een contract.
Verder heb ik afgelopen jaar een welkomstkorting van 100 euro opgestreken. Dan moet je (met 1 cent verschil) 10.000 kWh verstoken voordat het goedkoper om níét over te stappen. Best knap als je dat redt.
Ik krijg een bonus als ik het contract uitzit van €150. En als ik nu op zou zeggen dan heb ik ook een boete van volgens mij €50.
Ahja dat klopt de verminderde energiebelastig is verhoogd. Maar dat is ook een truc geweest om het te laten lijken op een lastenverlichting. Eerst de belastingen omhoog en het jaar er op de teruggave verhogen. Daar zijn meerdere berichten over geplaatst toendertijd. https://www.gaslicht.com/...en-met-de-energierekeningchrisborst schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:17:
[...]
[...]
De korting op je energiebelasting is enorm omhoog gegaan ==> Vermindering energiebelasting € -558,56
Dus een normale consument zal aardig wat stroom moeten gebruiken om uiteindelijk meer kwijt te zijn. Prima systeem. Belasting op gebruik hou je hoog en je geeft mensen een vast bedrag op voorhand terug.
Op deze manier is mijn maandbedrag in totaal van circa 45 euro naar 25 euro gedaald (voor gas en licht).
Maar ze moeten vooral gaan starten met het belasten van grootverbruikers uit het bedrijfsleven. Die betalen bijna geen belasting als ze vervuilen.
Uh, ja dan loont het nu om het contract uit te zitten ja. Maar je kunt een dergelijke bonus dus ook ieder jaar krijgen ipv iedere 3 jaar.OneTimer schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:14:
[...]
Dat klopt, die prijs stijgt mee, en toch heb ik nu een goedkoper tarief dan als ik zou overstappen. Ook de leveringskosten zijn nu een stuk goedkoper.
Ik krijg een bonus als ik het contract uitzit van €150. En als ik nu op zou zeggen dan heb ik ook een boete van volgens mij €50.
Verder, dat de kale kWh prijs stijgt kun je de politiek natuurlijk niet (direct) kwalijk nemen.
[ Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 03-03-2021 19:17 ]
Ja klopt, toendertijd kon ik geen andere leverancier vinden die een bonus aanbood. Volgend jaar zal ik weer een 1jarig contract afsluiten. De kale prijs stijgt ook mee, maar hoe kan dat? Er komen steeds meer zonneparken, windmolens. Dat is allemaal goedkopere stroom volgens de milieuexperts. En toch is het duurder in vergekijking met 2 jaar geleden. Waarom vragen leveranciers steeds meer leveringskosten? Dit alles bij elkaar opgeteld naakt het dus wel degelijk duurder ipv goedkoper zoals beweert wordt door heel veel mensen incl bekende milieu organisaties, duurzame clubs etc.mcDavid schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:16:
[...]
Uh, ja dan loont het nu om het contract uit te zitten ja. Maar je kunt een dergelijke bonus dus ook ieder jaar krijgen ipv iedere 3 jaar.
Verder, dat de kale kWh prijs stijgt kun je de politiek natuurlijk niet (direct) kwalijk nemen.
[ Voor 16% gewijzigd door OneTimer op 03-03-2021 19:31 ]
Er zijn steeds meer consumenten met zonnepanelen. De enige manier om geld te verdienen aan een consument met zonnepanelen (die zijn eigen verbruik of meer opwekt) zijn de leveringskosten.OneTimer schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:28:
[...]
Ja klopt, toendertijd kon ik geen andere leverancier vinden die een bonus aanbood. Volgend jaar zal ik weer een 1jarig contract afsluiten. De kale prijs stijgt ook mee, maar hoe kan dat? Er komen steeds meer zonneparken, windmolens. Dat is allemaal goedkopere stroom volgens de milieuexperts. En toch is het duurder in vergekijking met 2 jaar geleden. Waarom vragen leveranciers steeds meer leveringskosten? Dit alles bij elkaar opgeteld naakt het dus wel degelijk duurder ipv goedkoper zoals beweert wordt door heel veel mensen incl bekende milieu organisaties, duurzame clubs etc.
Als je alle reviews doorleest van de leveranciers zijn de klanten in 80% of meer van alle gevallen zelf verantwoordelijk voor hun eigen ''problemen'' door bijv. niet de contracten goed vooraf te lezen, boetes krijgen ivm contractbreuk, extra kosten bij te laat betalen, geschat verbruik en daarmee vsbedrag wat afwijkt van wat ze vooraf door een vergelijkingssite krijgen voorgeschoteld, en zo kan je wel even doorgaan.
De lev doet niets anders dan de jaarrekening eens in de 12 maanden opmaken tegen de voorwaarden die je bij je contract vooraf hebt 'getekend'. Als de tarieven, leveringstarief, welkomstkorting klopt in de jaarnota is er geen reden om aan de bel te trekken. Jaarlijks Overstappen doe je online in een automatisch proces na het uitdienen van contract.
Wie goed alle correspondentie en voorwaarden leest komt zelden tot verrassingen te staan, maar de ervaring leert dat de massa er geen moeite voor doet. Colporteurs aan de deur en aan de telefoon moet je inderdaad mijden, die kunnen nooit goedkoper bieden dan via online, uitzonderingen daargelaten.
Over hun app: waar heb je die voor nodig? Je kunt je slimme meter koppelen aan Enelogic of Umeter om een goed inzicht van je verbruik te krijgen dagelijks, zo ben je daarvoor nooit afhankelijk van de leverancier waar je zit. En dat is ook via je smartphone te benaderen inderdaad.
Persoonlijk geen ervaringen met Powerpeers, maar ze staan bekend om hele gunstige teruglevertarieven te bieden aan die groep Zonnepanelengebruikers. Ik zie vooralsnog geen reden om te wantrouwen.
Nu op NL groen gas/stroom overgegaan voor €65 p.m.
Ik heb powerpeers al een paar jaar. Werkt prima, geen problemen mee. Reageren prima op vragen via facebook. Zijn volgens mij nog maar 1 van de weinige die nog 11 cent geven voor terug levering na salderen.cupra4 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:40:
Ik kreeg net het fijne nieuws dat ik een fors bedrag ga terugkrijgen (omdat ik vorig jaar zonnepanelen heb geplaatst) en heb net wat vergelijkingssites afgelopen. Het valt me daarbij op dat powerpeers overal in de top 3 staat. Met mijn huidige schatting kom ik op het belachelijke bedrag van 5 euro per maand (incl welkomskorting). Maar is dat powerpeers wat? Ze hebben een Android app die al 2 jaar niet geupdate is, veel 1-ster reviews. Heb graag inzicht in dit soort dingen en vind een goed werkende app wel een must. Hoe zijn jullie ervaringen?
Is onderdeel van Vattenfall.
En ze hanteren ook een negatief maandbedrag (als je dat hebt). Ze betalen mij elke maand circa 65 euro. Bij anderen kan dat niet altijd.
App werkt ook prima. Zoveel valt er niet te zien en wijzigt er niet bij een energie leverancier. Ik gebruik de app niet veel overigens.
Kan je eventueel ook aan nog extra 75 euro korting helpen met een vriendenlink bij Powerpeers.PM me dan maar.
Je kan eventueel ook stroom bij Powerpeers en gas elders nemen. Heb ik ook.
[ Voor 10% gewijzigd door jobr op 05-03-2021 19:26 ]
Ze hebben daarvoor gewoon een meerjaren gemiddelde gepakt.. Of die van de wijk. Laatste twee jaar heb ik dat ook gehad bij oxxio en nu greenchoice.DutchChelsea schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:48:
Ik zit voor het eerste jaar bij Greenchoice (alleen voor stroom) en was tot vandaag redelijk tevreden. Maar vandaag kreeg ik een verlengingsaanbod waarin staat dat mijn huidige maandbedrag 63 euro is, terwijl dat al vanaf begin contract in juli 5 euro per maand is. (Minimumbedrag, vanwege zonnepanelen is maandbedrag waarschijnlijk 10 euro negatief). Ik krijg een slecht gevoel als een organisatie niet eens weet welke bedrag e elke maand van me krijgen, dus verlengen wordt het niet
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Is nieuwbouwhuis waarvan wij sinds juli de eerste bewoners zijn, dus dat kan de oorzaak niet zijn. Heb sterk het gevoel dat in verlengingsaanbod niet is meegenomen dat we zonnepanelen hebben en dat vind ik vreemd voor een bedrijf dat nu maandelijks een bedrag incasseert gebaseerd op een woning mét zonnepanelenLED-Maniak schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:57:
[...]
Ze hebben daarvoor gewoon een meerjaren gemiddelde gepakt.. Of die van de wijk. Laatste twee jaar heb ik dat ook gehad bij oxxio en nu greenchoice.
Is vrij standaard hoor. Gewoon je voorschot weer omlaag laten zetten.DutchChelsea schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:32:
[...]
Is nieuwbouwhuis waarvan wij sinds juli de eerste bewoners zijn, dus dat kan de oorzaak niet zijn. Heb sterk het gevoel dat in verlengingsaanbod niet is meegenomen dat we zonnepanelen hebben en dat vind ik vreemd voor een bedrijf dat nu maandelijks een bedrag incasseert gebaseerd op een woning mét zonnepanelen
Ergerlijk, maar er zijn meer leveranciers die dat doen.
Signatures zijn voor boomers.
Blijkt bij Greenchoice dat en combicontract (gas en stroom) voor mij duurder is dan een los gas en een los stroomcontract (dus 2 contracten) bij hun.
In de combi wordt namelijk een gasprijs van € 0.27 m³ aangeboden en in het losse gascontract € 0.21/m³.
Bij Gaslicht hebben ze het nagerekend en blijkt te kloppen. Vonden ze wel een grappige ontdekking.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Welke leveranciers hebben dat in de voorwaarden?Martinusz schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:24:
Bij sommige leveranciers staat het specifiek genoemd in de voorwaarden, dat ze op basis van daadwerkelijk verbruik de welkomstbonus zullen bepalen.
Dat kun je prima zelf lezen in de actievoorwaardenandru123 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 05:10:
[...]
Welke leveranciers hebben dat in de voorwaarden?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Heb maar wel even maandbedrag bij nieuwe leverancier omlaag gezet. Krijgen meer dan 1K terug nu.

Twijfel om het bedrag nog lager te zetten aangezien er binnen nu en paar weken het volledige huis geïsoleerd wordt. Gasverbruik is nu nog vrij hoog met 2100m3 dus dat zal ook wel aanzienlijk dalen met vloer-, spouwmuur en dakisolatie. Dus nota zal waarschijnlijk volgend jaar nog wel wat lager zijn.
Nieuwe leverancier wilde eerst maandbedrag niet lager zetten. Maar na enig aandringen hebben ze toch wel gedaan.
Waarom twijfelen? Twee opties:Highfive95 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:53:
Twijfel om het bedrag nog lager te zetten aangezien er binnen nu en paar weken het volledige huis geïsoleerd wordt.
1: Als je teveel betaald krijg je het meestal terug, maar heb je een probleem als je leverancier failliet gaat.
2: Betaal je te weinig, dan moet je aan het eind van de rit (iets) bijbetalen.
Het is alleen zinvol om voor optie 1 te gaan als je extreem slecht bent met geldzaken en je eigen handelen als een groter risico ziet dan het failliet gaan van een energieleverancier. Maar dan zou ik eerder (professionele) hulp zoeken voor je eigen financiële beheer dan dat je weer duizend euro gaat stallen bij een leverancier.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Twijfel is misschien groot woord. Ik kan alleen niet inschatten hoeveel het zal schelen. Faillissement is zeker iets om mee te nemen. Genoeg over te vinden hier.Gizz schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:42:
[...]
Waarom twijfelen? Twee opties:
1: Als je teveel betaald krijg je het meestal terug, maar heb je een probleem als je leverancier failliet gaat.
2: Betaal je te weinig, dan moet je aan het eind van de rit (iets) bijbetalen.
Het is alleen zinvol om voor optie 1 te gaan als je extreem slecht bent met geldzaken en je eigen handelen als een groter risico ziet dan het failliet gaan van een energieleverancier. Maar dan zou ik eerder (professionele) hulp zoeken voor je eigen financiële beheer dan dat je weer duizend euro gaat stallen bij een leverancier.
Denk dat ik het ook lager ga zetten, maar ja. Hoe laag? Ik heb echt geen idee hoeveel gas we kunnen besparen.
/f/image/DmuFeEsNjkJU7nrBaoJX7loS.png?f=fotoalbum_large)
Nu staat er ook het volgende, ik neem aan omdat de woning nog niet opgeleverd is:
Ik ben zeer benieuwd naar het verbruik en termijnbedrag, ook omdat er nog zoveel onbekend is. Nieuwbouw dus zeer goed geïsoleerd, gasloos met warmtepomp en vloerverwarming en 3 zonnepanelen. Specs van de warmtepomp weet ik nog niet, evenals de capaciteit van de panelen. Aangezien het er maar 3 zijn zal ik me maar niet rijk rekenenOp dit moment zijn de netbeheerkosten voor uw aansluiting(en) nog niet bekend. U ontvangt de hoogte van deze kosten als onze levering start en wij uw definitieve termijnbedrag bekend maken. Netbeheerkosten kunnen per kalenderjaar wijzigen en wijzigen tussentijds als de aansluitwaarde van uw aansluiting(en) verandert.
Wij hebben nog geen termijnbedrag voor u kunnen berekenen omdat informatie over uw stroom aansluiting nog niet bekend is of onjuist lijkt te zijn. Op 15-04-2021 begint de levering van duurzame energie, u ontvangt dan van ons bericht met informatie over de hoogte van uw termijnbedrag, en de datum waarop de eerste betaling zal plaatsvinden.
Wat is je reden om een 3-jarig contract te nemen? Wordt je veelal financieel niet beter van.kazuka schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:51:
Via VEH collectief een 3-jarig contract bij Greenchoice afgesloten voor mijn nieuwbouw appartement dat volgende maand wordt opgeleverd:
[Afbeelding]
Nu staat er ook het volgende, ik neem aan omdat de woning nog niet opgeleverd is:
[...]
Ik ben zeer benieuwd naar het verbruik en termijnbedrag, ook omdat er nog zoveel onbekend is. Nieuwbouw dus zeer goed geïsoleerd, gasloos met warmtepomp en vloerverwarming en 3 zonnepanelen. Specs van de warmtepomp weet ik nog niet, evenals de capaciteit van de panelen. Aangezien het er maar 3 zijn zal ik me maar niet rijk rekenen
Ik heb de jaarlijkse stoelendans van leverancier naar leverancier ook een tijdje gedaan maar vond het op een gegeven moment teveel gedoe. Dus eigenlijk is mijn reden gemakzuchtErgoStijn schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:54:
[...]
Wat is je reden om een 3-jarig contract te nemen? Wordt je veelal financieel niet beter van.
Dat er nog steeds 3 jarige contracten worden afgesloten begrijp ik niet. Ik zit zelf dit jaar bij vattenfall, met als cadeau een Nintendo Switch (leuk voor de kinderen).
Dan is het in ieder geval een overwogen beslissing:-)kazuka schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:00:
[...]
Ik heb de jaarlijkse stoelendans van leverancier naar leverancier ook een tijdje gedaan maar vond het op een gegeven moment teveel gedoe. Dus eigenlijk is mijn reden gemakzuchtZit nu al een aantal jaar tevreden bij Greenchoice en zie over 3 jaar wel weer hoe het er voor staat. Vond deze aanbieding via VEH best netjes.
Uiteindelijk is de goedkoopste optie voor mij bij Oxxio met een jaarcontract. Mijn variabelen (ruim ingeschat):
Verbruik normaal: 3.000 kWh
Verbruik dal: 1.000 kWh
Zonnepanelen: 1.700 kWh
Gas: Nee
Met deze variabelen kom ik uit op een jaarbedrag van € 245,59. Via CashbackXL nog een cashback van € 37 op een 1-jarig energiecontract. Totaal € 208,59.
Geen welkomstkorting zelf bij Oxxio, maar goed. Tarieven zijn daar vrij scherp.
Oxxio:
Stroom normaal: € 0,22830
Stroom dal: € 0,20898
Energiedirect:
Normaaltarief € 0,23238
Daltarief € 0,21238
Greenchoice:
Normaaltarief € 0,24631
Daltarief € 0,22887
Ons verbruik is gas 1150 m3. Elektra normaal 2250 , dal 1860 en wekken ca 4500 kwh per jaar.
Verschillende Energievergelijkers ingevuld en komen allemaal uit op rond de €750 incl. cashback/welkomstkorting.
Energiedirect kom ik uit op ca €802.
Ik zie hier boven in dit topic wel een leuke aanbieding staan van Vattenfall ( 300 euro bol.com) ( jaarbedrag zou dan zijn € 946 - die bon van 300 dan zou ik uitkomen op € 646. ). Die actie vind ik helaas niet terug op de site van Vattenfall
Zou ik de huidige actie gebruiken met de bon van € 200,-- kom ik weer uit op dat bedrag van rond de € 750
Die actie met de bon van 300 kan ik overigens wel via Google vinden en ophalen en invullen, maar ik weet niet of het dan goed komt. Is het andere mensen dit jaar nog wel gelukt en hebben die gebeld of gewoon het formulier ingevuld en een bevestiging gekregen waarin staat de bol.com bon van 300.
Houten ZZW 2755 NNW 3050 Growatt 3600 dakhelling 45
Je hebt nog Tankey, die geeft je 5cent per liter korting.
rambocus schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:33:
Kan 6 mei weer overstappen. Zitten nu bij energiedirect.
Ons verbruik is gas 1150 m3. Elektra normaal 2250 , dal 1860 en wekken ca 4500 kwh per jaar.
Verschillende Energievergelijkers ingevuld en komen allemaal uit op rond de €750 incl. cashback/welkomstkorting.
Ik zie hier boven in dit topic wel een leuke aanbieding staan van Vattenfall ( 300 euro bol.com) ( jaarbedrag zou dan zijn € 946 - die bon van 300 dan zou ik uitkomen op € 646. ). Die actie vind ik helaas niet terug op de site van Vattenfall
Zou ik de huidige actie gebruiken met de bon van € 200,-- kom ik weer uit op dat bedrag van rond de € 750
Die actie met de bon van 300 kan ik overigens wel via Google vinden en ophalen en invullen, maar ik weet niet of het dan goed komt. Is het andere mensen dit jaar nog wel gelukt en hebben die gebeld of gewoon het formulier ingevuld en een bevestiging gekregen waarin staat de bol.com bon van 300.
Wij zitten bij nu bij energiedirect en hebben idd Tankey in gebruik met de korting en hebben daarmee ca € 40,-bespaart, maar dat compenseert niet het verschil.Ghosty J schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:46:
ik weet niet of je privé diesel / benzine tankt ? Anders kan je Energie direct ook nog meenemen.
Je hebt nog Tankey, die geeft je 5cent per liter korting.
[...]
Via Independer een test gedaan om het verbruik in te schatten, maar kan me niet voorstellen dat het zo laag zal zijn.
Op basis van jouw antwoorden komen we uit op de volgende schatting:
Stroom: 1890 kWh
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Gewoon op prijs. Kwaliteit gas en electra is bij iedereen gelijkGreatsword schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:59:
Over een paar maanden wordt onze nieuwbouw woning opgeleverd en ik ben alvast aan het kijken naar een energieleverancier.
Via Independer een test gedaan om het verbruik in te schatten, maar kan me niet voorstellen dat het zo laag zal zijn.
***members only***
En een 1 jaars contract ivm switchen elk jaar vanwege welkomstbonus levert het meeste op.
Dan neem je toch gewoon een wat hogere schatting. (is de welkomstbonus ook hoger)
Hier hetzelfde. het is vooral lastig om juist in te schatten als je van een 1976 woning met gas naar een nieuwbouw woning zonder gas gaat. Heb echt geen flauw idee wat de warmtepomp aan energie gaat kosten op jaarbasis. Ik heb in elk geval alle keuken en witgoed apparatuur alvast uitgezocht op hun zuinigheidGreatsword schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:59:
Over een paar maanden wordt onze nieuwbouw woning opgeleverd en ik ben alvast aan het kijken naar een energieleverancier.
***members only***
Precies dat, hier ook een warmtepomp, ben nog even aan het onderzoeken welk model dat is en wat het verbruikt per jaar.kazuka schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:14:
[...]
Hier hetzelfde. het is vooral lastig om juist in te schatten als je van een 1976 woning met gas naar een nieuwbouw woning zonder gas gaat. Heb echt geen flauw idee wat de warmtepomp aan energie gaat kosten op jaarbasis. Ik heb in elk geval alle keuken en witgoed apparatuur alvast uitgezocht op hun zuinigheid
Keukenapparatuur dacht ik ook relatief energiezuinig te hebben uitgekozen maar daar gaat ook veel in veranderen zo te lezen. reviews: Gulzig is het nieuwe zuinig - De nieuwe energielabels nader bekeken
Echt bizar dat er ook zoveel energieleveranciers zijn, dacht dat er maar een handje vol waren

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Hier een 2 onder 1 kap, 175m2 met een inmiddels 10 jaar oude bodemwarmtepomp. Wij verbruiken circa 7000 per jaar voor verwarmen en koelen koken, etc. (geen gas hier).MeltedForest schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:00:
@Greatsword @kazuka Voor wat het waard is... Ik heb een aantal jaar in een huis met bodemwarmtepomp gewoond (110m2 tussenwoning) en wij hadden ongeveer 4000kwh per jaar aan elektraverbruik.
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Nou... d'r zijn maar heel weinig energieleveranciers, d'r zijn wel heel veel energieverkopers...Greatsword schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:31:
[...]
Echt bizar dat er ook zoveel energieleveranciers zijn, dacht dat er maar een handje vol waren
Ik quote mezelf even:rambocus schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:33:
Kan 6 mei weer overstappen. Zitten nu bij energiedirect.
De actie met de bol.com bon van 300 doet het nog steeds.
Bij een verbruik van gas 1000 m3 ( had eerst 1150 ingevuld maar de laatste twee jaar zitten wij rond de 900 m3) . Elektra normaal 2250 , dal 1860 en opwekking van ca 4500 kwh per jaar, wordt het jaarbedrag € 820. Hier gaat de bon nog af dan komen we op ca 520,--.
Contract gaat in op 6 mei ( in dat contract staat de bon van € 300 omschreven, je leest in reviews daar nog al eens discussies over).
Heb uiteraard mijn gegevens ingevuld op de verschillende sites van de energie-vergelijkers dan kom ze allemaal uit op een jaarbedrag ( van € 630 tot € 650 ( 5 goedkoopste)), hier is een cadeau of cashback al vanaf.
Alleen per m3 gas vind ik ze duur ca 0,846 maar onder aan de streep met mijn ingevulde hoeveelheden en de bon, komen ze het goedkoopste uit.
Ik zou meer dan 1000 m3 gas moeten extra gebruiken om het verschil op te heffen
Had ik ook, bij realtief klein gebruik is deze actie het meest voordelig. Ik zat echter al bij Vattenfall.rambocus schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:52:
[...]
Ik quote mezelf even:
De actie met de bol.com bon van 300 doet het nog steeds.
Bij een verbruik van gas 1000 m3 ( had eerst 1150 ingevuld maar de laatste twee jaar zitten wij rond de 900 m3) . Elektra normaal 2250 , dal 1860 en opwekking van ca 4500 kwh per jaar, wordt het jaarbedrag € 820. Hier gaat de bon nog af dan komen we op ca 520,--.
Contract gaat in op 6 mei ( in dat contract staat de bon van € 300 omschreven, je leest in reviews daar nog al eens discussies over).
Heb uiteraard mijn gegevens ingevuld op de verschillende sites van de energie-vergelijkers dan kom ze allemaal uit op een jaarbedrag ( van € 630 tot € 650 ( 5 goedkoopste)), hier is een cadeau of cashback al vanaf.
Alleen per m3 gas vind ik ze duur ca 0,846 maar onder aan de streep met mijn ingevulde hoeveelheden en de bon, komen ze het goedkoopste uit.
Ik zou meer dan 1000 m3 gas moeten extra gebruiken om het verschil op te heffen
Enige nadeel: je moet maar net wat nodig hebben bij bol.com meestal besteed ik daar niet zoveel.
Bedragen zijn inclusief alles.
gas: € 0,80049/m3
stroom: € 0,20580/kWh
Dan zou ik overstappen naar een andere leverancier met een hoger tarief, maar de welkomstbonus compenseert dat?
Wel vreemd dat de energie tarieven niet gezakt zijn in die tijd. Vooral stroom.
Verwijderd
Staar je niet blind op de welkomstbonus en of de tarieven, je hebt ook nog vastrecht en de korting die de overheid aanbied. De vastrecht van mijn huidige is veel lager dan die van mijn vorige maar ik heb geen welkomstbonus gekregen en toch ben ik goedkoper uit.mrpink83 schreef op maandag 5 april 2021 @ 06:49:
Had een 5 jarig essent abonnement. Loopt op 1 mei af. Volgens mij zijn de tarieven lager dan die op het moment zijn te verkrijgen, toch?
Dan zou ik overstappen naar een andere leverancier met een hoger tarief, maar de welkomstbonus compenseert dat?
Dit was je tarief bij afsluiten denk ik.mrpink83 schreef op maandag 5 april 2021 @ 06:49:
Had een 5 jarig essent abonnement. Loopt op 1 mei af. Volgens mij zijn de tarieven lager dan die op het moment zijn te verkrijgen, toch?
In de tussentijd zijn de belastingen op energie alweer een aantal malen omhoog gegaan. Die worden gewoon doorgerekend naar jou toe ongeacht wat je vijf jaar geleden hebt vastgelegd.
Haha, de kwaliteit van de elektra is verre van gelijk bij iedereen. Kijk anders even naar de lijst van Greenpeace en hun score daarop.jobr schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:55:
[...]
Gewoon op prijs. Kwaliteit gas en electra is bij iedereen gelijk![]()
En een 1 jaars contract ivm switchen elk jaar vanwege welkomstbonus levert het meeste op.
Dan neem je toch gewoon een wat hogere schatting. (is de welkomstbonus ook hoger)
Haha.. ja de stroom die bij iedereen uit het stopcontact komt is overal hetzelfdeChinaGeek schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:13:
[...]
Haha, de kwaliteit van de elektra is verre van gelijk bij iedereen. Kijk anders even naar de lijst van Greenpeace en hun score daarop.

iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
De manier van opwekken is heel wat anders dan de kwaliteit van stroom. 50Hz, 230V (met marginale afwijking) is in ieder geval in Nederland volgens de normen.ChinaGeek schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:13:
Kijk anders even naar de lijst van Greenpeace en hun score daarop.
Dat klopt wel, maar wat @ChinaGeek zal bedoelen is wat de oorsprong van die stroom is (wind, zon, water, kolen, kern). Door een duurzamere leverancier te kiezen krijg je inderdaad niet direct die duurzamere stroom uit je eigen stopcontact, maar krijgt heel NL wel een klein beetje duurzamere stroom uit hun stopcontacten. Hoe meer mensen duurzamere stroom afnemen, hoe hoger het percentage duurzame stroom uit jouw stopcontact. En de discussie over certificatenhandel laten we er maar even buitenHereIsTom schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:53:
[...]
Haha.. ja de stroom die bij iedereen uit het stopcontact komt is overal hetzelfde
[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 05-04-2021 15:43 ]
Ik vraag me af of je meer duurzame stroom krijgt als meer mensen duurzame stroom gaan afnemen.cryptapix schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:42:
[...]
Dat klopt wel, maar wat @ChinaGeek zal bedoelen is wat de oorsprong van die stroom is (wind, zon, water, kolen, kern). Door een duurzamere leverancier te kiezen krijg je inderdaad niet direct die duurzamere stroom uit je eigen stopcontact, maar krijgt heel NL wel een klein beetje duurzamere stroom uit hun stopcontacten. Hoe meer mensen duurzamere stroom afnemen, hoe hoger het percentage duurzame stroom uit jouw stopcontact. En de discussie over certificatenhandel laten we er maar even buiten
Het percentage groene stroom in Nederland is namelijk zo’n 15%, je kunt niet even meer groene stroom gaan opwekken als de vraag groter wordt.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ja de kwaliteit van stroom behelst inderdaad alleen of je tv doet wat ie moet doen als je hem in het stopcontact stopt. Kom op zeg, we zijn inmiddels toch wel wat ontwikkelder dan om slechts daarnaar te kijken?HereIsTom schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:53:
[...]
Haha.. ja de stroom die bij iedereen uit het stopcontact komt is overal hetzelfde
De theorie is natuurlijk dat als de vraag groter wordt, er meer geproduceerd gaat worden (of bij gebreke daarvan de prijzen stijgen). Dat gaat niet van de ene op de andere dag, maar over lange termijn werkt het natuurlijk wel zo. Als we dat zelf niet kunnen opwekken, betekent dat uiteindelijk dat we als NL groene stroom zullen importeren en grijze stroom exporteren of niet meer opwekken als er nergens meer vraag naar is.HereIsTom schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:17:
[...]
Ik vraag me af of je meer duurzame stroom krijgt als meer mensen duurzame stroom gaan afnemen.
Het percentage groene stroom in Nederland is namelijk zo’n 15%, je kunt niet even meer groene stroom gaan opwekken als de vraag groter wordt.
-Ik heb zonnepanelen en mijn jaarverbruik komt per saldo rond de 0 uit (na salderen)
-Ik verbruik zo'n 250m3 gas per jaar
Valt mij op dat Budget Energie snel de goedkoopste is. Omdat ik zo'n laag verbruik heb telt de vaste leveringskosten en eventuele welkomstbonus flink door.
De vaste leveringskosten zijn 35,88 p/j. Wat laag is; sommige vragen meer dan 100 euro.
Welkomstbonus is bij mijn geringe gasverbruik al 150 euro.
Als ik mijn gasverbruik laat inschatten door de overstapservice en daar >1900m3 invul krijg ik een welkomstbonus van 405 euro. Dat tikt aan.
In de actievoorwaarden van Budget Energie staat niet dat de welkomstbonus wordt bepaald op basis van daadwerkelijk verbruik... (Bij Vattenfall wel bijvoorbeeld)
Stroom en gas zelf zitten wel redelijk boven gemiddeld. Je betaald zo'n 2-5 cent meer dan gemiddeld per m3/kwh
Eens kijken of ik kan achterhalen tot wanneer dit mooie aanbod geldig is...
Ja, gaat tergend langzaam, een zes tot acht weken is heel normaal. En als je vervolgens geld terug krijgt moet je daarna wachten tot de tiende van de volgende maand, want dat zijn vaste overboeking momenten.GioStyle schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:42:
Iemand enig idee hoe snel Greenchoice de jaarnota doorgeeft?
1 PVoutput . Dongen NB
Ah, dan weet ik genoeg. Jaarcontract liep af op 14 april, dus tijd om weer rond te gaan kijken.reneeke1970 schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:52:
[...]
Ja, gaat tergend langzaam, een zes tot acht weken is heel normaal. En als je vervolgens geld terug krijgt moet je daarna wachten tot de tiende van de volgende maand, want dat zijn vaste overboeking momenten.
Hier had ik hem binnen 6 dagen. Op 3 maart contracteinde, 9 maart al eindafrekening.GioStyle schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:42:
Iemand enig idee hoe snel Greenchoice de jaarnota doorgeeft?
Verwijderd
Had je niet voordat het afliep al moeten overstappen? Nu is het toch stilzwijgend verlengd want waar haal je de stroom van na 14 April vandaan?GioStyle schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:57:
[...]
Ah, dan weet ik genoeg. Jaarcontract liep af op 14 april, dus tijd om weer rond te gaan kijken.
Na jaar vrij opzegbaarVerwijderd schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:01:
[...]
Had je niet voordat het afliep al moeten overstappen? Nu is het toch stilzwijgend verlengd want waar haal je de stroom van na 14 April vandaan?
Verwijderd
Dat snap ik nog maar de stroom van de afgelopen dagen, wordt dat met terugwerkende kracht door de nieuw nog uit te kiezen stroomleverancier gedaan?
Indien ja: Hoe lang mag men over doen om de nieuwe stroomleverancier uit te zoeken?
Of is het zo dat de oude leverancier mag blijven leveren+factureren ondanks afloop contract totdat de opzegging officieel gedaan is en dan pas vanaf dat nieuwe datum de nieuwe stroomleverancier ingaat? Welke tarieven gelden er dan want in contract staan bepaalde tarieven afgesproken maar de contract is verlopen?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2021 13:20 ]
Nee, je krijgt gewoon een 'flexibel' contract met je huidige leverancier die je elk moment kan opzeggen.Verwijderd schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:15:
[...]
Dat snap ik nog maar de stroom van de afgelopen dagen, wordt dat met terugwerkende kracht door de nieuw nog uit te kiezen stroomleverancier gedaan?
Zo lang als je wil. Ik had een jaarcontract bij Greenchoice met bijvoorbeeld een terugleververgoeding van €0,11 per kWh. Nu is dat jaar voorbij en heb ik een vrij opzegbaar contract, maar de terugleververgoeding bij dat contract is 'slechts' €0,08 per geleverde kWh.Indien ja: Hoe lang mag men over doen om de nieuwe stroomleverancier uit te zoeken?
Jaarcontract is voorbij, daar krijg ik jaarnota voor. Dus in mijn geval van 15-04-2020 tot 15-04-2021. Daarna heb ik een vrij opzegbaar contract met Greenchoice.Of is het zo dat de oude leverancier mag blijven leveren+factureren ondanks afloop contract totdat de opzegging officieel gedaan is en dan pas vanaf dat nieuwe datum de nieuwe stroomleverancier ingaat? Welke tarieven gelden er dan want in contract staan bepaalde tarieven afgesproken maar de contract is verlopen?
Zojuist ben ik per direct overgestapt naar Budget Energie. Met een welkomstkorting van €150, vaste leveringskosten van €38,85 per jaar en een terugleververgoeding van €0,09 per kWh was dat voor ons de meest gunstige deal.
Dus Greenchoice gaat mij nog een eindnota sturen voor 15-04-2021 tot vandaag gok ik zo.
EDIT: contract van Budget Energie gaat per 24-05-2021 in. Dus in feite heb je een maand opzegtermijn.
[ Voor 3% gewijzigd door GioStyle op 19-04-2021 14:53 ]
Ik ben gisteren overgestapt naar Budget Energie. Ik vul altijd 1800m3 in als geschat gasverbruik. Dan is de bonus €390, dus als ik iets meer had ingevuld had me dat €15 gescheeld. Nou ja, jammer dan.wmeester schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:30:
Als ik mijn gasverbruik laat inschatten door de overstapservice en daar >1900m3 invul krijg ik een welkomstbonus van 405 euro. Dat tikt aan.
In de actievoorwaarden van Budget Energie staat niet dat de welkomstbonus wordt bepaald op basis van daadwerkelijk verbruik... (Bij Vattenfall wel bijvoorbeeld)
Ik dacht een maand geleden al dat ik bijna moest overstappen en had toen de prijzen bekeken. De prijs is nu een stuk beter dan vorige maand: €1470 nu tegen €1538 een maand geleden (toen bij Innova).
Goede deal bij BE zoals het zich laat aanzien. Ik ga in ieder geval een tientje terug in voorschot tov mijn huidige contract bij Welkom Energie.
... en gaat over tot de orde van de dag
Mag ik vragen welke tarieven je krijgt bij budget energie? Mijn contract bij hun loopt bijna af en ben beetje aan het zoeken.P_Tingen schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:19:
[...]
Ik ben gisteren overgestapt naar Budget Energie. Ik vul altijd 1800m3 in als geschat gasverbruik. Dan is de bonus €390, dus als ik iets meer had ingevuld had me dat €15 gescheeld. Nou ja, jammer dan.
Ik dacht een maand geleden al dat ik bijna moest overstappen en had toen de prijzen bekeken. De prijs is nu een stuk beter dan vorige maand: €1470 nu tegen €1538 een maand geleden (toen bij Innova).
Goede deal bij BE zoals het zich laat aanzien. Ik ga in ieder geval een tientje terug in voorschot tov mijn huidige contract bij Welkom Energie.
Ivm elektrische auto verbruik ik 9000kWh maar ik wek ook 6000kWh op met zonnepanelen.
Ik verbruik ongeveer 1500m3 gas.
Ik vraag me af of budget energie voor mij wel gunstig is en of de aanbieding, die ik gekregen heb om te verlengen, wel goed is.
:strip_exif()/f/image/nqVTwk4gya7bVmCqtLk7Ufyx.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat kun je toch op de site van Budget zien of via elke vergelijkingssite een vergelijking doen?ronniedokkie schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:03:
[...]
Mag ik vragen welke tarieven je krijgt bij budget energie? Mijn contract bij hun loopt bijna af en ben beetje aan het zoeken.
Nou dat verschilt dus per vergelijkingssite en op de website van budget energie kan ik de exacte prijzen niet vinden. En als ik mijn adres invoer staat er gelijk dat ik al klant ben.jongetje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:17:
[...]
Dat kun je toch op de site van Budget zien of via elke vergelijkingssite een vergelijking doen?
Dus vandaar dat benieuwd ben naar wat een nieuw klant qua tarieven krijgt voorgeschoteld.
Dan vul je toch het adres van je buren in? Daarbij is het vaak goedkoper om via een vergelijker af te sluiten.
Oke, is er dan ook nog een specifieke vergelijker die je het beste kan gebruiken? (Het zijn er zoveel) Of maakt dat niet zoveel uit? En kan je ook verlengen bijvoorbeeld via zo'n vergelijker?jongetje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:49:
@ronniedokkie De energiebelasting kan verschillen per regio, zeker voor gas.
Dan vul je toch het adres van je buren in? Daarbij is het vaak goedkoper om via een vergelijker af te sluiten.
(Dat is de reden dat bijv. DSW nooit naar voren komt bij ziektekosten vergelijkers omdat die geen commissie geven op elke aangebrachte klant.).
Nee hoor, die is overal gelijk. Vroeger was er een regiotoeslag voor gas die per regio varieerde. Dan mag sinds een tijdje niet meer dus die is ook overal gelijk.jongetje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:49:
@ronniedokkie De energiebelasting kan verschillen per regio, zeker voor gas.
Dat klopt. De netbeheerder kosten verschillen per netbeheerder. Maar energiebelasting is voor iedereen gelijk.jongetje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:56:
@jobr Als ik verschillende postcodes doe van verschillende netbeheerders zie ik wel verschillen in leveringstarieven voor stroom (en niet voor gas idd). Elke netbeheerder heeft blijkbaar andere tarieven.
En daar reageerde ik op
Ik sluit zelf al jaren via gaslicht.com mijn energiecontracten af, maar je kan - zoals gemeld - ook andere vergelijkers gebruiken. Ik heb eens een paar naast elkaar gezet maar het verschil was me te klein om daar nog verder moeilijk over te doen.ronniedokkie schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:03:
[...]
Mag ik vragen welke tarieven je krijgt bij budget energie? Mijn contract bij hun loopt bijna af en ben beetje aan het zoeken.
Ivm elektrische auto verbruik ik 9000kWh maar ik wek ook 6000kWh op met zonnepanelen.
Ik verbruik ongeveer 1500m3 gas.
Ik vraag me af of budget energie voor mij wel gunstig is en of de aanbieding, die ik gekregen heb om te verlengen, wel goed is.
[Afbeelding]
De details van BE kun je dan ook makkelijk via gaslicht vinden
... en gaat over tot de orde van de dag
flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!
Ja want korting is kortingFlipm0de schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:40:
ik heb een hele domme vraag; bij een aantal aanbieders krijg je een korting bij het afsluiten. In de voorwaarden staat dat deze korting wordt verrekend bij de jaarafrekening (einde looptijd). Stel ik moet aan het eind van het jaar 500e bijbetalen (totaal verkeerd het verbruik ingeschat) dan krijg ik hier 350e korting op en hoef ik maar 150e te betalen. Maar stel dat ik het verbruik te ruim had geschat en ik zou 200e terug moeten krijgen, krijg ik dan 550e (incl korting) terug? Is dit hoe het werkt?
1 PVoutput . Dongen NB
thanks! ik dacht dat ze vast ergens een maas in de wet hadden om de korting toch niet te hoeven geven. Bedankt!
flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!
Als je eerder opstapt of te laat bent met betalen dan krijg je het niet.Flipm0de schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:48:
[...]
thanks! ik dacht dat ze vast ergens een maas in de wet hadden om de korting toch niet te hoeven geven. Bedankt!
Zit al jaren bij Eneco en dat is altijd goed geweest, maar nu toch aan het rondkijken op Gaslicht.com
:fill(white):strip_exif()/f/image/kwOPy7ryXhTBFgObN5w38q01.png?f=user_large)
Is dat de terugleveringsvergoeding?
Elect a clown, expect a circus.
Je hebt niets geselecteerd ofzo, dus wat bedoel je?Slasher schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:12:
Ik zit ook even te kijken om over te stappen naar een andere energieleverancier.
Zit al jaren bij Eneco en dat is altijd goed geweest, maar nu toch aan het rondkijken op Gaslicht.com
[Afbeelding]
Is dat de terugleveringsvergoeding?
Indien bij teruglevering, dat lijkt me wel ja.
Hoi!
Als je meer terug levert dan verbruikt dan krijg je 4,23 cent per KWh voor terug.Slasher schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:02:
@EWK Vergeten bij te vermelden. ik bedoelde inderdaad het kopje teruglevering.
Wat is je huidige verbruik ?
2250 WP Zuid PVoutput
Ik heb sinds februari vorig jaar zonnepanelen, dus kan nog niet echt een goede inschatting maken. Maar over de periode februari - oktober heb ik na saldering 400kw gebruikt.MdO82 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:09:
[...]
Als je meer terug levert dan verbruikt dan krijg je 4,23 cent per KWh voor terug.
Wat is je huidige verbruik ?
Hoezo niet inschatten? Je hebt gegevens van februari tot februari dus.....Slasher schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:30:
[...]
Ik heb sinds februari vorig jaar zonnepanelen, dus kan nog niet echt een goede inschatting maken. Maar over de periode februari - oktober heb ik na saldering 400kw gebruikt.
1 PVoutput . Dongen NB
Het is nu april dus het lijkt mij geen problemen om de cijfers te hebben.Slasher schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:30:
[...]
Ik heb sinds februari vorig jaar zonnepanelen, dus kan nog niet echt een goede inschatting maken. Maar over de periode februari - oktober heb ik na saldering 400kw gebruikt.
Je hebt dus 400 KWh over die je moet afrekenen.
Gebruik je nog gas?
Ik heb hier 2250WP aan panelen liggen en verbruik na salderen nog 800 á 900 KWh
Mijn gas zit op 625m3 aangezien gas duurder is dan elektra 80 cent per kuub gas en 23 cent voor elektra dan is het kijken naar de prijs op gas natuurlijk belangrijker naast vastrecht en eventuele korting.
Kijk eens op gaslicht hoe de bedrijven salderen de ene telt alles bij elkaar op en de andere verekend per telwerk.
Handigste voor jezelf is een Excel sheet te maken en de prijzen vergelijken
2250 WP Zuid PVoutput
Verwijderd
Ja, en je komt nooit meer uit hun systeem. Ik sta er al 5x in. Ze weigeren ook om je oude data te verwijderen, drama.Verwijderd schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:56:
Is het normaal dat je bij Greenchoice al 5 maanden voor afloop contact al een verleng aanbod krijgt? Vind het wel erg vroeg
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Hoe zit dat bij zo'n drie-jarig contract? Dan krijg je bijvoorbeeld 300 euro 'welkomstkorting' aan het eind van jaar 1 verrekend met je jaaropgave. Als je dan halverwege jaar 2 opgezegd, dus halverwege de 3-jarige contractstijd, vragen ze dan alsnog weer 150 euro van die korting terug of kom je daar mee weg als klant?jobr schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:54:
[...]
Als je eerder opstapt of te laat bent met betalen dan krijg je het niet.
Voorbeeld Welkom Energie:Valorian schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:11:
[...]
Hoe zit dat bij zo'n drie-jarig contract? Dan krijg je bijvoorbeeld 300 euro 'welkomstkorting' aan het eind van jaar 1 verrekend met je jaaropgave. Als je dan halverwege jaar 2 opgezegd, dus halverwege de 3-jarige contractstijd, vragen ze dan alsnog weer 150 euro van die korting terug of kom je daar mee weg als klant?
De welkomstkorting wordt in de jaarafrekening met u verrekend in 3 gelijke delen gedurende de
looptijd van de overeenkomst.
Zeg je op na 2,5 jaar, dan zul je 2/3e van de korting ontvangen, maar betaal je wél een overstapboete.
[ Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 07-05-2021 09:32 ]
Ik kreeg de korting bij NUON in één keer aan het eind van jaar 1. Vandaar mijn vraag. Dit zou betekenen dat als je meteen daarna opstapt NUON die cadeaukorting dus zou moeten 'intrekken' (of deels). Was benieuwd of dat in praktijk ook gebeurt. Als dat niet zo is dan zou je na 1 jaar kunnen doorschuivten naar een volgende (de korting is dan hoger dan de boete) maar vrees dat ze daar wel iets op bedacht hebben.
Zelf overigens gewoon netjes mijn 3 jaar aan het uitzitten hoor, was meer een theoretisch vraagstuk
Dit topic is gesloten.
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4