Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:05
@Valorian Waarom zou je een 3 jarig contract nemen? Met de aanmeld bonus/korting ben je met een 1 jarig de afgelopen jaren altijd goedkoper geweest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15:32
jongetje schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:01:
@Valorian Waarom zou je een 3 jarig contract nemen? Met de aanmeld bonus/korting ben je met een 1 jarig de afgelopen jaren altijd goedkoper geweest.
Dat zou kunnen ja. Ik heb mij er toen niet heel erg in verdiept, dus je hebt vast gelijk. Maar waar zit dan die grootste korting? Bij een drie-jarig contract was de welkomstbonus 300 euro en bij een 1-jarig contract is die vaak zoveel lager dat het per saldo niet zoveel uit lijkt te maken. Of zijn de tarief-kosten bij 1-jarig zoveel lager dat dat dan alsnog goedkoper is?

Edit: nog even gekeken, maar misschien begrijp ik het niet goed, maar als ik bijvoorbeeld check bij gaslicht.com dan zijn de verschillen tussen een paar voorbeelden bij bijvoorbeeld 1800kWh/jaar en 1100m3 per jaar minimaal. Er is één stunter die dan op 1127/jaar komt (na verrekening van de welkomstkorting) en de andere uit de top10 komen allemaal tussen de 1192 en de 1220 / jaar, waarbij er niet specifiek een trend is dat de 1-jaar-vast goedkoper zijn. Die "welkom energie' was er nog niet vorige keer dat ik koos en zou nu met 1 jaar vast de scherpste prijs hebben. Maar 'overall' is het volgens mij lood om oud ijzer wat betreft kiezen voor 1 jaar vast of 3 jaar vast. Even los van wat de energieprijs in de markt doet natuurlijk.

Maar als ik iets essentieels over het hoofd zie laat ik mij graag corrigeren ;)

[Voor 39% gewijzigd door Valorian op 07-05-2021 11:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jongetje
@Valorian Bij 1 jarig krijg je elk jaar een bonus. Als je dat keer 3 doet dan krijg je dus meer. Soms kan het handig zijn door een beetje te spelen met een iets hogere schatting om een hogere bonus te krijgen.

Daarbij maken de energie bedrijven je al jaren bang dat de tarieven enorm gaan stijgen. Maar het component dat stijgt zijn voornamelijk belastingen en die gaan bij een meerjarig contract ook gewoon omhoog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15:32
jongetje schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:12:
@Valorian Bij 1 jarig krijg je elk jaar een bonus. Als je dat keer 3 doet dan krijg je dus meer. Soms kan het handig zijn door een beetje te spelen met een iets hogere schatting om een hogere bonus te krijgen.

Daarbij maken de energie bedrijven je al jaren bang dat de tarieven enorm gaan stijgen. Maar het component dat stijgt zijn voornamelijk belastingen en die gaan bij een meerjarig contract ook gewoon omhoog.
Hoe bedoel je 'meer'? Als je drie keer achter elkaar een 1-jarig contract neemt met een bonus van 105 euro (zoals bij bijvoorbeeld NLE) dan is dat toch niet rendabeler dan een 3-jarig contract met een bonus van 315 euro? Of je nu in één keer de bonus ontvangt voor 3 jaar en daar ook 3 jaar aan vast zit of 3x overstapt voor 1 jaar en 3x de kleinere bonus ontvangt voor 1 jaar is toch lood om oud ijzer?

Kijk ik bijv op gaslicht.com dan zie ik dat de partijen met relatief hoge bonussen voor 1 jaar weer op andere punten duurder zijn waardoor ze per saldo allemaal rond de 1220 euro komen per jaar (incl verrekening bonus) bij mijn voorbeeld-verbruik. De 3-jaar contracten komen gemiddeld ook op dat bedrag uit (incl verrekening van die bonus) als je het terugbrengt naar kosten/jaar.

Kun jij mij een voorbeeld geven van een verbruik waar de 1-jaar oplossing echt aanzienlijk voordeliger is dan de goedkoopste drie-jaar variant, uitgaande van dat je die volgende twee jaren zo'n zelfde aanbieding zou scoren (anders dan die ene stunter welkom energie die ik al benoemd heb)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 07:26
Als je een partij kiest waar je bij een 1jarig contract ook een goed cadeau krijgt.
Bijvoorbeeld €300 Bol.com cadeaubon: https://www.vattenfall.nl...rgie/aanbiedingen/bol300/
Of liever gewoon geld? Engie €200 cashback: https://www.engie.nl/energie/energiekosten-berekenen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19:45
Mijn contract is afgelopen dus mag ik naar een nieuwe leverancier zoeken..
Iemand een goede tip?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 17:58
@chulin Zo nauwkeurig mogelijk je verbruik en (eventuele) overschot voor het komende jaar inschatten en dan een paar vergelijkingssites checken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chulin
Bedankt heren.....
Ik ben een beetje aan het kijken oa bij Independer en gaslicht.com.
Eerste indruk is watenfall, iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 01-06 22:45
Ik woon nu in en slecht geïsoleerd appartement van 50m2 met cv ketel, radiatoren en gas. Ik in Q4 verhuizen naar nieuwbouw vloerverwarming waterpomp en gasloos. Mijn energie contract is wel verlopen en ik wil het vernieuwen. Zijn er zaken waar ik op moet letten aangezien ik het contract dan moet verhuizen naar een heel ander soort woning? Of kan ik beter wachten en pas bij de nieuwe woning een contract afsluiten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Yaa87 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 23:06:
Ik woon nu in en slecht geïsoleerd appartement van 50m2 met cv ketel, radiatoren en gas. Ik in Q4 verhuizen naar nieuwbouw vloerverwarming waterpomp en gasloos. Mijn energie contract is wel verlopen en ik wil het vernieuwen. Zijn er zaken waar ik op moet letten aangezien ik het contract dan moet verhuizen naar een heel ander soort woning? Of kan ik beter wachten en pas bij de nieuwe woning een contract afsluiten?
Bij verhuizen ben je niet verplicht om je contract mee te nemen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 15:30

P_Tingen

omdat het KAN

chulin schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:34:
Bedankt heren.....
Niet al te moeilijk over doen; stroom is stroom. Ik stap al dik tien jaar elk jaar over en nog nooit problemen.

(doet afkloppen)

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yaa87
Martinusz schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 23:24:
[...]

Oh is dat zo? Ik kreeg bij van de bron vorig jaar wel een boete omdat ik mijn contact eerder had opgezegd ivm een verhuizing. Ik had bij mijn nieuwe woning zelfs weer van de bron genomen. Maar ze zeiden dat ik een verhuizing had moeten doorgeven ivp opzeggen op het oude adres en een nieuw contract afsluiten op het nieuwe adres.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Martinusz schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 23:24:
[...]

Dan kun je dus een boete krijgen, zoals @Yaa87 aangeeft. Zonder boete kan meestal alleen als je verhuist naar een adres waar ze niet kunnen leveren.
En @Yaa87 had netjes moeten aangeven dat ie ging verhuizen.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Yaa87 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 23:57:
[...]

Oh is dat zo? Ik kreeg bij van de bron vorig jaar wel een boete omdat ik mijn contact eerder had opgezegd ivm een verhuizing. Ik had bij mijn nieuwe woning zelfs weer van de bron genomen. Maar ze zeiden dat ik een verhuizing had moeten doorgeven ivp opzeggen op het oude adres en een nieuw contract afsluiten op het nieuwe adres.
Je contract loopt nog zeg je, was het een jaarcontract?
Dan zou ik die niet aanpassen nu, maar pas iets anders kiezen bij je verhuis.
Of nu goede deal scoren en mee laten verhuizen naar je nieuwe stek straks.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yaa87
Martinusz schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:47:
[...]

Je contract loopt nog zeg je, was het een jaarcontract?
Dan zou ik die niet aanpassen nu, maar pas iets anders kiezen bij je verhuis.
Of nu goede deal scoren en mee laten verhuizen naar je nieuwe stek straks.
Maakt het nog uit wat voor energieleverancier je neemt bij een gasvrije woning. Kijken naar een goede prijs voor Electriciteit lijkt me belangrijk maar nog andere dingen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jongetje
@Yaa87 Je geeft zelf het antwoord al? Eventueel met zonnepanelen als je een overschot hebt het teruglevertarief.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:37
Yaa87 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:46:
[...]

Maakt het nog uit wat voor energieleverancier je neemt bij een gasvrije woning. Kijken naar een goede prijs voor Electriciteit lijkt me belangrijk maar nog andere dingen?
Als je veel zonnepanelen hebt maakt de vraagprijs van een kWh niet zoveel uit. Bij mij maakte de bonus wel veel uit.

Persoonlijk zou ik eerst lekker settelen in je nieuwe woning voordat je overstapt. Ik had persoonlijk al genoeg aan mijn hoofd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:28
chulin schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:34:
Bedankt heren.....
Hier je jaarverbruik invullen dan zie je wie de goedkoopste is;

https://www.pricewise.nl/energie-vergelijken/

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony A89 4K OLED Smart Android TV | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 19:11
In October weet de jaarlijkse switch gemaakt van energie leverancier. Ik zit nu voor de grap even te kijken naar de huidige tarieven, maar schrik daar wel van 😟

Betaal bij Budget (met kleine korting van €40) 19,8c per Kwh en 70c per m3 gas (tarieven 2021, waren anders in 2020 door belastingen).

Als ik nu naar het gemiddelde kijk, exc cashbacks e.d..
22,5c de KWh en minimaal 80c de kuub gas 😱

Paar jaar gelden zat ik nog op 17,5c en 51c 😩

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 17:38
Bedenk wel dat dat de prijs is met de toeslagen, BTW etc. Dat maakt het geheel met duurste.

Eind van de maand komt hier een airco boer om eens te kijken of we hier airco (ook verwarmen) kunnen plaatsen om ons overschot van 3MWh te gebruiken om gas te verminderen.
Dat lijkt toch ook lucratief te zijn; gas verminderen door electra.

Pvouput live

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
Krypt schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:11:
Bedenk wel dat dat de prijs is met de toeslagen, BTW etc. Dat maakt het geheel met duurste.

Eind van de maand komt hier een airco boer om eens te kijken of we hier airco (ook verwarmen) kunnen plaatsen om ons overschot van 3MWh te gebruiken om gas te verminderen.
Dat lijkt toch ook lucratief te zijn; gas verminderen door electra.
Dat is een perfecte oplossing als je overschot hebt van je panelen, lekker bij warmen in de winter en koelen in de zomer en je bespaart ook nog eens gas.

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony A89 4K OLED Smart Android TV | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 20:08
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:52:
In October weet de jaarlijkse switch gemaakt van energie leverancier. Ik zit nu voor de grap even te kijken naar de huidige tarieven, maar schrik daar wel van 😟

Betaal bij Budget (met kleine korting van €40) 19,8c per Kwh en 70c per m3 gas (tarieven 2021, waren anders in 2020 door belastingen).

Ik moet nu ook weer een nieuw contract voor elektra afsluiten en schrik ook van de tarieven. Vorig jaar zo rond de 20 cent per kWh, en nu richting 23-24 cent per kWh!
Ik heb zonnepanelen en mijn hoog tarief kan ik volledig salderen, dus het belangrijkste lijkt mij een laag laag tarief.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chulin
HereIsTom schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:16:
[...]

Hier je jaarverbruik invullen dan zie je wie de goedkoopste is;

https://www.pricewise.nl/energie-vergelijken/
Ja, ik heb het gedaan bij independer, gaslicht.com en nu bij pricewise maar krijg ik iedere keer wat anders als beste dus eigenlijk weet ik niet meer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 21:32
chulin schreef op zondag 9 mei 2021 @ 01:05:
[...]

Ja, ik heb het gedaan bij independer, gaslicht.com en nu bij pricewise maar krijg ik iedere keer wat anders als beste dus eigenlijk weet ik niet meer
Gas licht geeft goedkoopste waarschijnlijk?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chulin
reneeke1970 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:48:
[...]

Gas licht geeft goedkoopste waarschijnlijk?
Ja, volgens mij well

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Stinger_Ventura schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:52:

Wat @Krypt zegt zijn die prijzen die je noemt excl belastingen etc? Kan me niet voorstellen dat het incl is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
Is ook de enige waar ik nog kijk, die andere zijn niet onpartijdig....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Slasher schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:16:
[...]

Wat @Krypt zegt zijn die prijzen die je noemt excl belastingen etc? Kan me niet voorstellen dat het incl is.
Bedoel je de prijzen van mijn huidige contract met Budget energie uit oktober 2020?
Dat zijn de prijzen die ik betaal Inc belastingen en ODE. Dus wat elke KWh en M3 meer mij kost.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Zit dus ook nog een extra cash korting op van €40

Gemiddeld tarief ipv dag/nacht is 19,75cent

[Voor 230% gewijzigd door Stinger_Ventura op 09-05-2021 10:42]

• koelebobes
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 08:13

koelebobes

twitch.tv/koelebobes

Ik ben echt een leek op dit gebied en stapte eigenlijk altijd over bij Budget of Essent via de Mediamarkt, want lekker makkelijk ik werkte daar dus why not. Nu staat mijn tarief op variabel omdat mijn contract in januari is afgelopen maar als ik in "mijn budget" kijk zie ik bij contract deze prijzen staan. Leg ik die naast gaslicht dan zit ik eigenlijk best wel lekker. Iemand die mij hierin advies kan geven? Hoe moet ik dit bekijken.

Volg mijn Twitch Kanaal www.twitch.tv/koelebobes <3

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 18:42
koelebobes schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:53:
[Afbeelding]
Ik ben echt een leek op dit gebied en stapte eigenlijk altijd over bij Budget of Essent via de Mediamarkt, want lekker makkelijk ik werkte daar dus why not. Nu staat mijn tarief op variabel omdat mijn contract in januari is afgelopen maar als ik in "mijn budget" kijk zie ik bij contract deze prijzen staan. Leg ik die naast gaslicht dan zit ik eigenlijk best wel lekker. Iemand die mij hierin advies kan geven? Hoe moet ik dit bekijken.
Dan per 1 juli opletten want in het algemeen veranderen de prijzen 2 keer per jaar bij een variabel contract.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
Ik heb afgelopen jaar zonnepanelen laten plaatsen, helaas in de winter dus heb ik niet een vol jaar kunnen genieten van het zonlicht. Aankomende maand mag ik weer overstappen van energie maatschappij en hiermee vraag ik mij af ik me alleen hoef te focussen op de gas prijs?

Aan de hand het stroom verbruik dit jaar speel ik aankomend jaar gelijk of heb ik een overschot.

Als ik op de vergelijking sites kijk zitten de gasprijzen tussen de 0,77 en 0,85 cent per m3. Dit is nogal wat.
Dan is het natuurlijk ook nog wat de vaste kosten zijn. Bij de goedkoper m3 zijn de vaste kosten vaak hoger en bij de duurdere m3 zijn de vaste kosten vaak goedkoper.
Hoe kijken jullie hier tegenaan en waar letten jullie op?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

In jouw geval: Gas en teruglevering.. Niet zo moeilijk toch ? ;)

Edit: zelf ook nog ff gekeken, helemaal niet interessant om over te stappen. NA afloop vorige contract zit ik nog op flexibel 79c gas en 22/20c stroom.
We wachten de juli tarieven wel af.

[Voor 60% gewijzigd door KillerAce_NL op 18-05-2021 11:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19:47
KillerAce_NL schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:21:
In jouw geval: Gas en teruglevering.. Niet zo moeilijk toch ? ;)
+ vaste leverkosten + welkomstbonus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ach het is niet zo spannend, top 5 in een excelletje gooien en vergelijken met wat je hebt. Totaalprijzen rollen daar zo uit en wat overzichtelijker om het verschil in onderdelen te zien.
Alsj e dan b.v. nog gaat isoleren dit jaar, dan heb je wat andere overwegingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 19:34
GioStyle schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:27:
[...]

+ vaste leverkosten + welkomstbonus.
Inderdaad. Ik snap dat gefocus op losse onderdelen nooit zo. Uiteindelijk gaat het gewoon om het totaalbedrag (per jaar). Met alles in de mix.

Volgens mij heb ik ook een dure gasprijs. En misschien ook wel een hele dure stroomprijs. Maar dit wordt in mijn geval ruimschoots gecompenseerd door de lage leveringskosten en hoge welkomsbonus.

Een tijdje geleden had ik een (kleine) aanbieder aan de telefoon die niet in prijsvergelijkers staat. Ze hadden de goedkoopste tarieven op gas en elektra. Dat geloof ik best. Al zouden ze het gratis maken. Maar in mijn geval zou ik honderden euro's per jaar mislopen vanwege hoge vaste kosten en het missen van een bonus.

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19:47
Kees_B schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:58:
[...]

Inderdaad. Ik snap dat gefocus op losse onderdelen nooit zo. Uiteindelijk gaat het gewoon om het totaalbedrag (per jaar). Met alles in de mix.
Bij mij is het wat makkelijker: ik heb stadsverwarming en elektriciteit. Stadsverwarming is voor mij vast, geen keuze in. Elektriciteit wel.

Ik weet mijn verbruik en mijn opwek. Mijn opwek is gemiddeld 1500 kWh meer dan mijn verbruik.

Dus ik kijk naar de terugleververgoeding, vaste leverkosten en welkomstbonus en met deze 3 factoren vergelijk ik de energieleveranciers.

Prijs per kWh is voor mij dan niet relevant, want opwek > verbruik, dus daar kijk ik ook niet zo naar. Belastingen kijk ik ook niet naar, want dat is vastgesteld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online
KillerAce_NL schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:31:
Ach het is niet zo spannend, top 5 in een excelletje gooien en vergelijken met wat je hebt. Totaalprijzen rollen daar zo uit en wat overzichtelijker om het verschil in onderdelen te zien.
Alsj e dan b.v. nog gaat isoleren dit jaar, dan heb je wat andere overwegingen.
En dat hoeft niet eens in een excelletje, vul het gewoon in op gaslicht.com en/of easyswitch.nl en je ziet precies wat voor jouw situatie het goedkoopste is.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Grolsch schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:23:
[...]

En dat hoeft niet eens in een excelletje, vul het gewoon in op gaslicht.com en/of easyswitch.nl en je ziet precies wat voor jouw situatie het goedkoopste is.
Klopt natuurlijk, maar is toch wat slechter leesbaar (mijn mening) en in excel kun je zo ff wat waardes veranderen om de impact te zien. Maar goed de concurrentie is zodanig dat er behalve vastrecht kortingen, niet veel te halen is.

• Adeadly
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 14-06 18:12
Op het moment heb ik stadsverwarming van Eneco(hier kan ik niet onderuit) en neem ook de stroom af van Eneco.

Volgens Gaslicht kan ik iets van €30(maximaal) besparen als ik overstap naar een andere leverancier, maar ik heb van Eneco ooit nog Eneco Stukjezon cadeau gekregen welke nog geldig is tot 2023 waardoor ik sowieso €15 euro korting per jaar heb. Uiteindelijk zou ik maar €15 winst hebben. Lijkt me niet echt de moeite waard om dan over te stappen?

ps4 account : Adeadly92

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kees_B
  • Laatst online: 19:34
Adeadly schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:12:
Op het moment heb ik stadsverwarming van Eneco(hier kan ik niet onderuit) en neem ook de stroom af van Eneco.

Volgens Gaslicht kan ik iets van €30(maximaal) besparen als ik overstap naar een andere leverancier, maar ik heb van Eneco ooit nog Eneco Stukjezon cadeau gekregen welke nog geldig is tot 2023 waardoor ik sowieso €15 euro korting per jaar heb. Uiteindelijk zou ik maar €15 winst hebben. Lijkt me niet echt de moeite waard om dan over te stappen?
Alleen stroom is zo goedkoop (mede vanwege vermindering energiebelasting van € 559 per jaar), dat het verschil inderdaad peanuts is.

Ik zie (nu) ook geen hoge cashbacks van € 150 per product per jaar. Op zich is overtappen simpel, maar ik kan me voorstellen dat je liever bij je huidige leverancier blijft in dit geval, ook bijvoorbeeld vanwege historie in je gebruikerspaneel.

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• jobr
Adeadly schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:12:

Je kan Eneco ook even bellen als ze nog een mooie aanbieding voor je hebben (als je contract afloopt). Misschien willen ze nog wat extra doen. Ze hebben meestal een speciaal nummer daarvoor.

• Adeadly
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 14-06 18:12
jobr schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:30:
[...]

Je kan Eneco ook even bellen als ze nog een mooie aanbieding voor je hebben (als je contract afloopt). Misschien willen ze nog wat extra doen. Ze hebben meestal een speciaal nummer daarvoor.
Heb ze via de chat gesproken, het verlengingscontract viel nog wat lager uit qua tarief en nog een extra gratis stukjezon, toch een extra €15 korting. Kom uiteindelijk ongeveer gelijk uit met andere aanbieders

ps4 account : Adeadly92

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:22
Best mensen, normaal regel ik de overstap elk jaar zelf. Maar nu heb ik toch een vraagje.

Huidige situatie: Greenchoice enkel tarief, in juni loopt mijn contract af. Er is altijd wel iemand thuis hier, dus piek/dal is beter voor ons. stroom verbruik 2300 kwh per jaar, gas heb ik niet, warmtepomp is centraal via de woningbouw, wij betalen wel individueel, maar de woningbouw rekent met jules ofzoiets, lang verhaal kort, het verbruik van de warmtepomp zit niet bij die 2300 kwh in.

Situatie over een paar maanden: epc 0.0 hoekwoning, met bodem warmtepomp en 9 panelen a 325wp op niet helemaal het zuiden, maar ze liggen best gunstig.

Waar moet ik nu op letten met het zoeken naar een energie leverancier? Ik heb geen idee hoeveel kwh per jaar ik ga gebruiken, en ook niet hoeveel die 9 paneeltjes opleveren. En in hoeverre speelt teruglevering mee op dit moment?

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Die 9 panelen zijn denk ik niet genoeg om terug te gaan leveren (als je over het hele jaar bekijkt). Maar als je daar zeker wilt weten, moet je even berekenen wat ze gaan opbrengen en je zult een schatting moeten doen wat je warmtepomp gaat doen. Dat is vast wel te googlen.

Ik zou gewoon wat data, van van ongeveer je verbruik zou kunnen zijn, in een vergelijker gooien en kijken wat voor jou een goede deal is.

Hoeveel is die 'paar maanden'? Anders kun je overwegen om je contract bij GC uit te zitten en op de nieuwe woning een nieuw contract aan te gaan. Zeer kort na/voor de overstap verhuizen geeft vaak gedoe.

Hoi!

• NoepZor
  • Laatst online: 18:01
Net contract afgesloten bij Budget Energie, met iets hoger inzetten op geschat gasverbruik hebben die een hele mooie welkomstpremie (390 euro). Ik zie zoals eerder genoemd niets in de voorwaarden over dat deze aangepast kan worden naar werkelijk verbruik.

De wijzen komen uit het Oosten!

• bArT_18
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13-06 08:43
NoepZor schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:05:
Net contract afgesloten bij Budget Energie, met iets hoger inzetten op geschat gasverbruik hebben die een hele mooie welkomstpremie (390 euro). Ik zie zoals eerder genoemd niets in de voorwaarden over dat deze aangepast kan worden naar werkelijk verbruik.
Hoe kom je aan een welkomstpremie van 390 euro? Ik zie alleen een horloge kado?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jongetje
@bArT_18 Dat is waarschijnlijk via een energie vergelijker zoals gaslicht.com (dat is sowieso vaak goedkoper dan direct bij de leverancier).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 21:25
Ik vind het even lastig om te weten waar ik goed aan doe. mijn contract bij Greenchoice liep in januari af, maar omdat ik van plan was te gaan verhuizen heb ik hem niet verlengd. Ik ben daardoor automatisch overgegaan naar variabele tarief tot 1 juli 2021.

Nu krijgen we half september de sleutel van ons nieuwe huis en gaan we half oktober ons huidige huis verlaten.

Kan ik beter gewoon in het huidige huis Greenchoice aanhouden tot na 1 juli? En dan via een vergelijkend straks in augustus ergens iets afsluiten voor de nieuwe woning per september?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 20:47
@President
Waarom niet meteen overstappen? Je kunt je nieuwe contract toch gewoon meenemen?

• jobr
Highfive95 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:14:
@President
Waarom niet meteen overstappen? Je kunt je nieuwe contract toch gewoon meenemen?
Ik vraag me af of dit werkt als je gelijktijdig op 2 adressen energie wilt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

jobr schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:48:
[...]

Ik vraag me af of dit werkt als je gelijktijdig op 2 adressen energie wilt.
Dat kan prima

Hoi!

• makkie88
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 10-06 12:07
Zojuist gebeld door Eneco (die mijn telefoonnummer bij de KVK vond, en mij zo een ZZP aanbieding deed..)

hij wist mij te vertellen dat "de tarieven" vanaf 1 Juni erg hard omhoog gaan, dus dat overstappen echt nu moet als ik nog gebruik wil maken van de huidige lage tarieven.

Dit lijkt mij goede verkooppraat als je weet dat de tarieven omlaag gaan (en daardoor minder winst gaat maken als iemand na 1 juni zou overstappen)

is er iemand die "iets" zinnigs kan zeggen over deze (verkoop)praat? :)

Overigens is de aanbieding die hij deed (zowel 1 als 3 jarig) zelfs nog duurder dan die ik krijg op pricewise.nl

Acties:
  • +3Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: november 2012
  • Nu online
makkie88 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:45:
Zojuist gebeld door Eneco (die mijn telefoonnummer bij de KVK vond, en mij zo een ZZP aanbieding deed..)
Let op met deze verkopers, en google wat rond:
  • Verkopers zijn bijna nooit van de maatschappij zelf, ook al doen ze het wel zo lijken
  • Je mist consumenten rechten, en zit er vaak lang aan vast met hoge boetes
  • Als ik me niet vergis, mag je geen zakelijk energiecontract afsluiten op een woonadres, maar dat weet ik absoluut niet zeker
  • De aanbiedingen zijn eigenlijk nooit lucratief
Bij mij kunnen ze altijd mooi de boom in.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• jobr
makkie88 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:45:
hij wist mij te vertellen dat "de tarieven" vanaf 1 Juni erg hard omhoog gaan, dus dat overstappen echt nu moet als ik nog gebruik wil maken van de huidige lage tarieven.

Dit lijkt mij goede verkooppraat als je weet dat de tarieven omlaag gaan (en daardoor minder winst gaat maken als iemand na 1 juni zou overstappen)
Als je het nieuws een beetje volgt de laatste dagen is dat inderdaad de verwachting.
Had dacht ik te maken met de sterk hogere kosten van Co2 compensatie die door de energiemaatschappijen betaald met worden. En natuurlijk de oplopende vraag naar olie en gas door weer opstarten economie (in de wereld) na corona.

Gas prijs is nu al 10 cent hoger dan een paar maanden geleden.
Maar of en hoe het nog verder gaat stijgen kan niemand met zekerheid zeggen.
Wel worden de energieprijzen voor mensen die geen jaarcontract hebben per 1 juli aangepast. Misschien dat dit bedoeld wordt ipv 1 juni.

• Tranquility
  • Laatst online: 18:33
Is het met al die aankondigingen van prijsverhogingen voor energie niet verstandig om een driejaars-contract te nemen of blijft een éénjaars-contract toch het verstandigste? Ik heb in maart dit jaar 8 zonnepanelen van 325 wp op mijn deels platte butumen dak laten leggen, dus optimaal gericht en is er van de week een split unit airco (2.5kW) geïnstalleerd in de slaapkamer (werk in wisselende diensten dus slaap soms overdag). Die kan dan mooi zijn stroom peuren uit de zonnepanelen.

Maar het te verwachte verbruik is wel lastig te bepalen en met al die verschillende welkomstbonussen vs. kosten per kW of gas. De één heeft hogere energietarieven maar geeft een hogere bonus en de andere heeft weer lagere energietarieven maar geeft een lagere bonus. En de uiteindelijke bonus kan aan het einde van de rit ook nog veranderen als je niet het opgegeven verbruik hebt gebruikt, daar zijn de energieleveranciers ook niet echt duidelijk over. Daarnaast woon ik net 11 maanden in dit huis, dus de jaarafrekening moet nog komen. Zit nu bij UC en het contract loopt tot 16-07-2021.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tranquility schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 15:22:
Is het met al die aankondigingen van prijsverhogingen voor energie niet verstandig om een driejaars-contract te nemen of blijft een éénjaars-contract toch het verstandigste?
Dat is een vraag die regelmatig terug blijft komen, dus die discussie kun je zo teruglezen ;)
Hierbij voor het gemak mijn reacties in dit topic op mensen die denken dat een contract van 3 jaar voordeliger is voor de consument:
Gizz schreef op maandag 21 maart 2016 @ 19:15:
[...]

Focus je niet teveel op de kostprijs van gas en elektriciteit?

Door voor 3 jaar vast te zetten loop je nu elk jaar een paar honderd euro overstappremie mis. Leuk als je in het verbruik ergens een halve cent bespaart, maar elk jaar honderd tot een paar honderd euro (zie nu €335 bij Eneco) mislopen doordat je niet overstapt tikt waarschijnlijk veel harder aan.

Overigens bestaat de kans ook dat de energieprijs verder daalt. Als je zeker weet dat dat niet kan en dat het gaat stijgen zou ik onmiddellijk in o.a. olie futures investeren, dat levert veel meer geld op dat je energiecontract vastzetten ;)
Gizz schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 09:19:
[...]

Als je dit soort dingen zeker weet zou ik niet te lang stilstaan bij die tientjes die je kunt besparen met een bepaalde energieleverancier. Hup, de beurs op jij en (tien, honderd?)duizenden euro's verdienen!

Minder flauw geformuleerd: het lijkt me ietwat sterk dat jij nu 100% zeker weet wat de energieprijzen gaan doen de komende jaren. Wellicht dat er een component bekend is (bijvoorbeeld de energiebelasting), maar juist dat deel heeft niks te maken met een energieprijs die je vastzet met een meerjarig contract.

[...]

Je hebt in ieder geval de zekerheid dat je het eerste jaar meer betaalt dan met een eenjarig contract.
Gizz schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:06:
@zwembroek Als het echt vaststaat dat de gasprijs omhoog blijft gaan de komende tijd, dan zit dat natuurlijk al in het tarief verwerkt dat leveranciers je voor langere tijd willen aanbieden. Ze gaan je natuurlijk geen aanbod doen waarmee ze zichzelf in de voet schieten

Verder is je voorspelling dat de kale gasprijs de komende jaren alleen maar stijgt een interessante: met die kennis kun je veel meer geld verdienen door in gas futures te gaan beleggen dan dat je bespaart op je energierekening ;)
Ik zie geen enkele reden waarom de punten die ik de afgelopen jaren heb genoemd nu opeens anders zijn en het wél verstandig is om je voor drie jaar vast te leggen :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Tranquility
Gizz schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 15:39:
[...]

Dat is een vraag die regelmatig terug blijft komen, dus die discussie kun je zo teruglezen ;)
Hierbij voor het gemak mijn reacties in dit topic op mensen die denken dat een contract van 3 jaar voordeliger is voor de consument:

Ik zie geen enkele reden waarom de punten die ik de afgelopen jaren heb genoemd nu opeens anders zijn en het wél verstandig is om je voor drie jaar vast te leggen :P
Haha oke, duidelijk :)
Ik dacht met al die heisa over prijsverhogingen is het misschien verstandiger, maar niet dus. Als de bonussen inderdaad niet worden aangepast op drie jaar zal het idd nooit voordeliger worden.

• Wokschotel
  • Registratie: december 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Mijn contract met Essent loopt begin juni af en ik ben nu een beetje aan het rondshoppen. Ik verbruik best wel wat (6100 kwh, 4200 m3 gas) dus lage variabele kosten zijn voor mij belangrijker dan een tientje overstapbonus meer of minder :P

Van Essent kreeg ik het volgende aanbod (ja, ik heb bovenstaande opmerkingen gelezen van @Gizz dus ik moet nog besluiten of ik 1 of 3 jaar doe.

Op de bekende vergelijkingssites kom ik geen aanbod tegen dat veel goedkoper is, maar misschien dat iemand hier suggesties heeft?

• EWK
  • Niet online

EWK

Ik zie ze wel iets goedkoper hoor, en dan gaat daar ook nog welkomspremie af. 3x zelfs (3x 1 jaar)

[Voor 7% gewijzigd door EWK op 29-05-2021 21:10]

Hoi!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: maart 2010
Dat gaat niemand jou leveren: 4200 kubieke kilometer gas. >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wokschotel
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

EWK schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:10:
Ik zie ze wel iets goedkoper hoor, en dan gaat daar ook nog welkomspremie af. 3x zelfs (3x 1 jaar)
Call me stupid, maar welke dan bijvoorbeeld? Ik kijk bijvoorbeeld naar NLE, scheelt misschien een tientje in de maand (even voor de beeldvorming, mijn huidige maandbedrag is rond de 430 euro).
Simple mind schreef op zondag 30 mei 2021 @ 00:31:
[...]

Dat gaat niemand jou leveren: 4200 kubieke kilometer gas. >:)
Geen wonder dat de aarde in Groningen beeft.Maar oeps, foutje :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• aschja
  • Laatst online: 18:24
big bang schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:50:
[...]

Let op met deze verkopers, en google wat rond:
  • Verkopers zijn bijna nooit van de maatschappij zelf, ook al doen ze het wel zo lijken
  • Je mist consumenten rechten, en zit er vaak lang aan vast met hoge boetes
  • Als ik me niet vergis, mag je geen zakelijk energiecontract afsluiten op een woonadres, maar dat weet ik absoluut niet zeker
  • De aanbiedingen zijn eigenlijk nooit lucratief
Bij mij kunnen ze altijd mooi de boom in.
Ik vraag altijd of ze een momentje hebben en leg vervolgens de telefoon weg om te kijken hoeveel geduld ze werkelijk hebben. 😈

Meestal is het na een minuut wel gedaan met de pret.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aschja
  • Laatst online: 18:24
Wokschotel schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:13:
Mijn contract met Essent loopt begin juni af en ik ben nu een beetje aan het rondshoppen. Ik verbruik best wel wat (6100 kwh, 4200 m3 gas) dus lage variabele kosten zijn voor mij belangrijker dan een tientje overstapbonus meer of minder :P

Van Essent kreeg ik het volgende aanbod (ja, ik heb bovenstaande opmerkingen gelezen van @Gizz dus ik moet nog besluiten of ik 1 of 3 jaar doe.

Op de bekende vergelijkingssites kom ik geen aanbod tegen dat veel goedkoper is, maar misschien dat iemand hier suggesties heeft?

[Afbeelding]
Tering. 10 koelkasten en 15 wokbranders om schotels te maken of wat? Mijn gezin van 4 zit op 1500kwh/800m3.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wokschotel
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

aschja schreef op zondag 30 mei 2021 @ 07:41:
[...]

Tering. 10 koelkasten en 15 wokbranders om schotels te maken of wat? Mijn gezin van 4 zit op 1500kwh/800m3.
Het is trouwens nog erger, want het gaat om 4700 m3 gas, had verkeerd gekeken :X

Het gas is voor 2 huizen/CV-ketels (monumentaal pand dus isolatie is matig, CV-ketel voor mantelzorgwoning schoonmoeder zit ook op deze aansluiting), elektra, tja, een jaar thuiswerken met z'n 2en en een grote verbouwing met veel apparatuur zorgt voor een 'wat hoger' verbruik.Ik verwacht dat dat komend jaar een stuk lager gaat zijn.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Ik ben per 28 mei overgestapt naar een nieuwe energieleverancier. Nu kreeg ik vandaag de eindafrekening van mijn oude leverancier.

Daar viel mij de hoge vaste kosten op. Deze zijn hoger als de vaste kosten als mijn vorige volledige jaarnota., (929 euro)

Krijg ik deze hoge kosten weer voor mijn kiezen bij mijn nieuwe leverancier?

Eindafrekening Eneco over periode oktober 2020 - mei 2021

Jaarnota oktober 2019 - oktober 2020

Ik heb het idee dat de korting van de energiebelasting niet is meegenomen, want in punt 2 is het verschil wel erg hoog.

[Voor 64% gewijzigd door Slasher op 02-06-2021 08:20]

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Of ben ik gewoon in een "verkeerde" periode overgestapt, oktober tot mei waarin ik de eindnota over kreeg waren dure maanden (koude winter, EV voor de deur, minder teruggeleverd) en in de periode mei tot oktober betaal je ook voor de dure maanden"

[Voor 3% gewijzigd door Slasher op 02-06-2021 08:14]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Misschien eens vragen om een fatsoenlijke afrekening, dit is veel te summier naar mijn idee.
https://www.pricewise.nl/energieprijzen/energierekening/

• HereIsTom
Wokschotel schreef op zondag 30 mei 2021 @ 07:46:
[...]

Het is trouwens nog erger, want het gaat om 4700 m3 gas, had verkeerd gekeken :X

Het gas is voor 2 huizen/CV-ketels (monumentaal pand dus isolatie is matig, CV-ketel voor mantelzorgwoning schoonmoeder zit ook op deze aansluiting), elektra, tja, een jaar thuiswerken met z'n 2en en een grote verbouwing met veel apparatuur zorgt voor een 'wat hoger' verbruik.Ik verwacht dat dat komend jaar een stuk lager gaat zijn.
Misschien i.p.v. overstappen voor een paar centen eens gaan kijken om te besparen op het verbruik, dat levert uiteindelijk veel meer op. Vooral met gas dat de komende tijd flink duurder gaat worden.

• Wokschotel
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

HereIsTom schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:42:
[...]

Misschien i.p.v. overstappen voor een paar centen eens gaan kijken om te besparen op het verbruik, dat levert uiteindelijk veel meer op. Vooral met gas dat de komende tijd flink duurder gaat worden.
Ja, uiteraard, eind vorig jaar hebben we een hele verbouwing gedaan waarbij we de boel zo goed mogelijk (is een monumentaal pand dus er zitten grenzen aan) hebben geïsoleerd, vloerverwarming aangelegd, alles goed ingeregeld etc. Dus ik verwacht komend jaar een stuk lager verbruik. Want 4600m3 gas is best wel wat.

• jobr
Slasher schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 07:45:
Ik ben per 28 mei overgestapt naar een nieuwe energieleverancier. Nu kreeg ik vandaag de eindafrekening van mijn oude leverancier.

Daar viel mij de hoge vaste kosten op. Deze zijn hoger als de vaste kosten als mijn vorige volledige jaarnota., (929 euro)
Je hebt toch wel een bijlage waar alles uitgesplitst staat ? Dat moet je gemakkelijk kunnen controleren. Zoveel variabelen zijn er niet.
Als het goed is, zijn in je contract ook alle tarieven terug te vinden.

• HereIsTom
Wokschotel schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:04:
[...]

Ja, uiteraard, eind vorig jaar hebben we een hele verbouwing gedaan waarbij we de boel zo goed mogelijk (is een monumentaal pand dus er zitten grenzen aan) hebben geïsoleerd, vloerverwarming aangelegd, alles goed ingeregeld etc. Dus ik verwacht komend jaar een stuk lager verbruik. Want 4600m3 gas is best wel wat.
Ja dat kan je wel zeggen ;)
Wij hebben ons verbruik van meer dan 1000m3 terug gebracht naar 300m3 door allerlei energiebesparende maatregelen, zoals isolatie, 3 dubbel glas en een nieuwe goed ingestelde HR combiketel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HTbluefinTuna
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 02-06 22:08
Ik heb me een beetje verdiept in dit bedrijf en het concept van Naked Energy. Waarom zij als kleine leverancier toch goedkoop kunnen zijn? Zij snijden alle extra kosten eruit. Geen reclame, geen kostenverhoging voor vergelijkingssites, geen (voorwaardelijke) kortingen geen kado's en andere shit. Helemaal niets anders dan alleen energie leveren. Zal wel iets met de naam te maken hebben. Zoals in de goede ouwe tijd haha.. Kosten laag houden = goedkoop kunnen aanbieden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deezers
  • Laatst online: 09:03
Dit jaar vallen de cashback bedragen tegen maar als ik mijn verwachte gebruik ophoog stijgen de cashbacks ook mee..in de voorwaarden zie ik niks staan over de verlaging van een cashback als je verbruik daadwerkelijk minder is dan vooraf ingeschat/opgegeven. Cashback kan zo maximaal 300 euro worden bij 1 jaar contract... Is dit slim om te doen? Eventueel hoger termijn bedrag kan je vaak wel verlagen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jobr
Deezers schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 00:17:
Dit jaar vallen de cashback bedragen tegen maar als ik mijn verwachte gebruik ophoog stijgen de cashbacks ook mee..in de voorwaarden zie ik niks staan over de verlaging van een cashback als je verbruik daadwerkelijk minder is dan vooraf ingeschat/opgegeven. Cashback kan zo maximaal 300 euro worden bij 1 jaar contract... Is dit slim om te doen? Eventueel hoger termijn bedrag kan je vaak wel verlagen
Als je het niet te bont maakt kun je dit proberen en gaat dit wel lukken volgens mij. Voorheen konden ze het jaarverbruik opvragen maar ik dacht dat dit al een tijdje niet meer mocht vanwege privacy. (weet ik niet zeker)
Beetje raar om je termijnbedrag te verlagen als je eerst een hoog verbruik gaat opgeven. Val je wel een beetje door de mand (bij een groot verschil).

• marteltor
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10-06 13:03
Ik ben ook aan het orienteren op een nieuwe leverancier, zoals ieder jaar. Maar ik kom er niet helemaal uit, doordat ik een oude dubbele meter heb. En daarvoor stopt binnenkort het TF signaal.

Ik verbruik pakweg 2000 piek / 1000 dal. En wek 2650 piek / 400 dal op. Klopt niet helemaal, maar maakt niet helemaal uit: ik kan salderen en uiteindelijk wek ik in ieder geval 50kwh meer op dan ik gebruik.

Maar nu komt het: het TF signaal verdwijnt. Als ik bij de pricewise/independer/gaslicht sites check, kom ik op Welkom energie. Maar bij independer staat daar als nadeel genoemd: "Bij een dubbele meter geen enkeltarief mogelijk". Dit staat ook bij de nummer 2, Budget energie.

Sja, ik heb zo een dubbele meter. Maar per 1 juli heb ik nog wel een oude meter, maar als het TF signaal per 1 juli niet meer doorgegeven wordt, dan zal denk ik nog maar 1 telwerk hebben wat draait. Dus...is dit een probleem? Of kan ik beter gewoon overstappen per 1 juli en aangeven dat ik alleen een enkele meter heb?

• jobr
marteltor schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:21:
Ik ben ook aan het orienteren op een nieuwe leverancier, zoals ieder jaar. Maar ik kom er niet helemaal uit, doordat ik een oude dubbele meter heb. En daarvoor stopt binnenkort het TF signaal.

Ik verbruik pakweg 2000 piek / 1000 dal. En wek 2650 piek / 400 dal op. Klopt niet helemaal, maar maakt niet helemaal uit: ik kan salderen en uiteindelijk wek ik in ieder geval 50kwh meer op dan ik gebruik.

Maar nu komt het: het TF signaal verdwijnt. Als ik bij de pricewise/independer/gaslicht sites check, kom ik op Welkom energie. Maar bij independer staat daar als nadeel genoemd: "Bij een dubbele meter geen enkeltarief mogelijk". Dit staat ook bij de nummer 2, Budget energie.

Sja, ik heb zo een dubbele meter. Maar per 1 juli heb ik nog wel een oude meter, maar als het TF signaal per 1 juli niet meer doorgegeven wordt, dan zal denk ik nog maar 1 telwerk hebben wat draait. Dus...is dit een probleem? Of kan ik beter gewoon overstappen per 1 juli en aangeven dat ik alleen een enkele meter heb?
Ik zou zeggen bel ze als je weet naar wie je wilt overstappen en vraag het. Gaat erom hoe zij hiermee omgaan. Dat kunnen wij niet bedenken.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14-06 21:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

marteltor schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:21:

Dubbele meter wordt bij het verwijderen van het TF signaal administratief een enkele meter en dat zal de leverancier gewoon overnemen. Ik zit bij energiedirect.nl en kreeg dit in de mail:
Wat betekent dit voor mij?
Er zijn twee opties. Die leggen we hieronder uit:

1. Je kunt op korte termijn nog gratis een slimme meter laten plaatsen. Dan blijf je vanaf 1 juli gewoon gebruikmaken van het dubbeltarief. Neem hiervoor contact op met je netbeheerder Enexis.

2. Geen slimme meter? Dan stopt 1 van de telwerken op je meter per 1 juli. Vanaf dan zie je op het andere telwerk je totale verbruik. Kortom: We kunnen dan dus ook geen dubbeltarief meer berekenen.

En dan? Vanaf 1 juli rekenen we met het enkeltarief dat hoort bij jouw huidige energiecontract. Dit enkeltarief is het gemiddelde van het normaal- en daltarief (dag- en nachttarief) dat je nu hebt. Goed om te weten: op je energierekening merk je hier amper iets van. Na 1 juli krijg je van ons een bevestiging van dit enkeltarief.
Dat enkel tarief bij alle leveranciers het gemiddelde van dal- en piektarief is weet ik niet. Voor mij maakt het ook niet meer uit omdat ik netto ben gaan terugleveren.

In de praktijk zal er weinig veranderen: je geeft de twee meterstanden door en de leverancier vermenigvuldigt dat met de stroomprijs. Dat een van die twee standen dan niet meer zal veranderen maakt niet uit.
Ik ben wel benieuwd of ze TF overdag uitzetten of 's avonds. Dus waar de meter op blijft staan.

Dus: gewoon dubbeltarief afsluiten maar wel even onderzoeken wat hun enkeltarief zal worden om niet voor verrassingen te staan.

[Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 10-06-2021 10:36]

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Tranquility
Heb sinds maart 8 zonnepanelen van 325 wp op mijn deels platte dak (dus ideale hellingshoek) liggen die naar verwachting zo'n 1600 kWh normaal en 500 kWh dal op zouden moeten leveren. (correct me if I'm wrong)

Met een verbruik van 900 kWh normaal en 1200 kWh dal en een gasverbruik van 1500 m3 (gebaseerd op het afgelopen jaar zonder panelen) kom ik bij vier energievergelijkers uit bij energiedirect. Bijkomend voordeel voor mensen met zonnepanelen die meer opbrengen dan dat ze gebruiken is dat zij ook de hoogste terugleververgoeding zouden bieden na saldering.

Zouden, want...

Privewise zegt hierover:

Teruglevertarief normaal* € 0,10100
Teruglevertarief dal* € 0,08100
*Het teruglevertarief geldt alléén voor het aantal KWh dat je méér teruglevert dan dat je afneemt.
ook de energievergelijker van de Consumentenbond zegt hetzelfde. Klinkt goed dus.

Kijk ik bij Independer, zie ik echter het volgende staan:

Stroomverbruik (normaal) 900 kWh € 0,10100 € 90,90
Verrekende opwekking (normaal) -900 kWh € 0,10100 € -90,90
Stroomverbruik (dal) 1200 kWh € 0,08100 € 97,20
Verrekende opwekking (dal) -1200 kWh € 0,08100 € -97,20
Resterende opwekking 0 kWh € 0,05000 € 0,00

Hiermee suggereert Independer dus dat energiedirect na saldering maar € 0,05000 betaalt voor je teruggeleverde stroom i.p.v. € 0,10100. Heb hiervoor even op de site van energiedirect gekeken en de "magere" terugleververgoeding van € 0,05000 klopt.

Het gekke is energiedirect bij Gaslicht.com in zijn geheel niet voorkomt dus die nemen ze blijkbaar niet mee in hun vergelijking.

Van de week nog het (toekomstige) gasverbruik wat verminderd door een close-in boiler te plaatsen in de keuken waarvan het water door mijn panelen wordt verwarmd. Tja, gratis stroom overdag, zonde om die niet te gebruiken toch? En sneller warm water is ook wel fijn :)

Resumerend, het is lastig vergelijken wanneer je zonnepanelen hebt en meer teruglevert dan je zelf gebruikt.

• Grolsch
  • Nu online
Terugleveren is altijd slecht voor de roi , salderen levert 0,20/kwh op, terugleveren 0,05

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• jobr
Tranquility schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:19:
Resumerend, het is lastig vergelijken wanneer je zonnepanelen hebt en meer teruglevert dan je zelf gebruikt.
Bij Powerpeers krijg je nog 0,11 euro als 1 vd weinigen.
(kan je eventueel aan een vriendenlink helpen voor 75 euro extra korting :-)).

• Tranquility
Alleen zijn die bijna € 300,- duurder dan het beste 1-jaars aanbod van Independer, Pricewise, etc.
Als ik hetzelfde verbruik invul:
Powerpeers: € 1.536,88
energiedirect: € 1.159,12 incl. welkomstkorting.
Tja...

• erwn
  • Niet online
Tranquility schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:40:
Alleen zijn die bijna € 300,- duurder dan het beste 1-jaars aanbod van Independer, Pricewise, etc.
Tja...
Vanwaar dat verschil in terugleververgoeding dan? Klopt een van de vergelijkingssites niet?

• jobr
Tranquility schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:40:
Tja...
Je kunt gas en electra ook splitsen misschien kom je dan beter uit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tranquility
Uiteindelijk toch maar overgestapt naar energiedirect.

Toen ik op hun site keek bleek het cashback bedrag € 95,- te zijn i.p.v. de € 85,- bij de vergelijkingssites en is het jaarbedrag ook nog eens lager met opgave van hetzelfde verbruik en opwekking. Die extra korting krijg je als je aangeeft alleen via de chat vragen te stellen mocht dat nodig zijn wat ik verder prima vind.

Dus leuk tipje als je naar energiedirect over wil stappen, gewoon op hun site zelf doen is dus voordeliger.

• Patroo
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 15:57
Onlangs het bericht gelezen dat per 1 juli de energieprijzen omhoog gaan.
Nu zit ik met de volgende vraag:

Is het voordeliger om nu overstappen naar een 3-jarige contract met vaste prijs, of toch handiger om voor 1-jarige contract te gaan vanwege de welkomstkorting die je kan pakken? Het is mij nog onduidelijk in hoeverre de prijzen zullen stijgen, maar als het echt significant een flinke slok op de borrel scheelt lijkt het me verstandig om meerdere jaren nog vast te zitten aan een goedkoop energietarief.

Mijn situatie: mijn contract bij Vandenbron loopt in november af, dus nu overstappen zou een opzegvergoeding van 50 euro betekenen. Denk aan Greenchoice als volgende leverancier, maar als iemand hier een betere weet hoor ik dat uiteraard graag.

• OneTimer
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 17:54
Patroo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:25:
Onlangs het bericht gelezen dat per 1 juli de energieprijzen omhoog gaan.
Nu zit ik met de volgende vraag:

Is het voordeliger om nu overstappen naar een 3-jarige contract met vaste prijs, of toch handiger om voor 1-jarige contract te gaan vanwege de welkomstkorting die je kan pakken? Het is mij nog onduidelijk in hoeverre de prijzen zullen stijgen, maar als het echt significant een flinke slok op de borrel scheelt lijkt het me verstandig om meerdere jaren nog vast te zitten aan een goedkoop energietarief.

Mijn situatie: mijn contract bij Vandenbron loopt in november af, dus nu overstappen zou een opzegvergoeding van 50 euro betekenen. Denk aan Greenchoice als volgende leverancier, maar als iemand hier een betere weet hoor ik dat uiteraard graag.
De welkomstbonussen zijn meestal interessant om te pakken. Dus 1 jaar is meestal het best om te kiezen. Let op je zet alleen de kale stroom/gasprijs vast met een contract. Dus de belastingen kunnen wel omhoog ook al heb je een vast contract.

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

• erwn
  • Niet online
Patroo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:25:
Is het voordeliger om nu overstappen naar een 3-jarige contract met vaste prijs, of toch handiger om voor 1-jarige contract te gaan vanwege de welkomstkorting die je kan pakken?
Ik meen dat ook de Consumentenbond 1 jaar adviseert o.b.v. resultaten uit het verleden, maar kan dat niet terugvinden. Ik kom nu alleen https://www.consumentenbo...ie-vergelijken/kiezen#no6 tegen. Bij een jaarcontract moet je natuurlijk wel elke keer vergelijken en de goedkoopste kiezen om werkelijk goedkoper uit te zijn.

• Carfanatic
  • Registratie: november 2007
  • Nu online
4 Juni overgestapt naar Welkom Energie en ik zie net dat mijn oude leverancier (Energiedirect) vandaag toch een maandelijkse afschrijving doet. Beetje jammer dit, morgen maar eens bellen.

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Carfanatic schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:11:
4 Juni overgestapt naar Welkom Energie en ik zie net dat mijn oude leverancier (Energiedirect) vandaag toch een maandelijkse afschrijving doet. Beetje jammer dit, morgen maar eens bellen.
Dat geintje doen wel meer bedrijven. Bij Van de Bron een paar jaar geleden. Ik had zo'n drie maanden voor het einde van het contract een overstap aangevraagd. De nieuwe leverancier had die zelfde maand al een datum afgestemd vanaf wanneer de overstap kon plaatsvinden. Geeft VdB doodleuk aan dat ze niet op tijd door hadden gekregen dat ik naar een nieuwe leverancier ging. Wel gecorrigeerd op de eindafrekening, maar ik kon wel maanden wachten op het geld dat ik terugkreeg.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

Pagina: 1 ... 40 41 42 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True