Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.154.134 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-05 20:57

heho

Ommen, Overijssel

Het ging mij om het volgende: de Essent medewerker gaf aan dat je rustig een 5 jarig contract kan afsluiten (nu) en dan over een jaar weer overstappen als je dat beter uit komt.
Ik gaf toen aan dat als ik na 1 jaar weer overstap ik dan waarschijnlijk geen welkomsbonus krijg, omdat de boete voor de 4 jaar betaald moet worden.
Volgens hem was dit niet zo, en krijg je gewoon een welkomsbonus en wordt de boete betaald.

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
heho schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:55:
Het ging mij om het volgende: de Essent medewerker gaf aan dat je rustig een 5 jarig contract kan afsluiten (nu) en dan over een jaar weer overstappen als je dat beter uit komt.
Ik gaf toen aan dat als ik na 1 jaar weer overstap ik dan waarschijnlijk geen welkomsbonus krijg, omdat de boete voor de 4 jaar betaald moet worden.
Volgens hem was dit niet zo, en krijg je gewoon een welkomsbonus en wordt de boete betaald.
Essent brengt een opzegboete in rekening als jij contractbreuk doet (zelf vergoeden ze overigens geen opzegboetes). Bij 5 jaar vast krijg je 350 euro cashback, voorwaarde om die te krijgen is 1 jaar klant blijven, daarna mag je contract breken en komen ze de cashback niet terughalen.
Mocht je in de toekomst nog weer naar Essent willen, kom je pas weer in aanmerking voor korting na de originele verloopdatum van je opengebroken contract.

Ik heb even het aanbod bekeken van Essent (ze doen niet meer mee op gaslicht en pricewise), het eerste jaar met een 5-jarig contract zijn ze iets goedkoper dan wat je via de prijsvergelijkers kunt afsluiten. Na dat eerste jaar zijn ze wel fors duurder.
Mocht je deze route nemen, houd er dan rekening mee dat niet elke volgende leverancier bereid is om die opzegboete te vergoeden.

Vraag je af of je voor die laatste paar tientjes verschil je 5 jaar wilt ophangen in een oerwoud aan mitsen en maren qua mogelijke overstap. Met mijn verbruik (3500KWh en 1100 kuub gas) is het verschil maar 6 tientjes op 1600 euro per jaar. En dat is met een leverancier die 195 cashback geeft tegen 350 voor Essent. Weet jij ook hoe "scherp" die tarieven van Essent zijn (die 350 euro cashback betaal je in jaar 2 t/m 5 dubbel en dwars terug, mogelijk zelfs letterlijk dubbel).

Edit: Essent brengt 125 euro opzegvergoeding per product in rekening als jij meer dan 2,5 jaar resterende contractduur hebt. Je boete is dan 250 euro. Wat betreft de leveranciers die opzegboete vergoeden:
https://www.welkeenergiel...oete-energieleveranciers/
Komt erop neer dat de meeste leveranciers alleen vergoeden bij een 3-jaars contract en niet in combinatie met een online actie... je achterdocht was dus wel terecht. Niet doen!

[ Voor 11% gewijzigd door _JGC_ op 17-06-2021 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:39
Vandaag maar ook eens prijzen aan het vergelijken, valt vies tegen :X. Gasprijs is blijkbaar 20 cent gestegen tov vorig jaar. Ik ga toch maar weer bij energiedirect rechtstreeks, is toch de goedkoopste met cashback van 85 euro. Dit gaat over verbruik van 2500 normaal/1500 dal en 1200m³ gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:57
Wij zijn ondertussen ook weer aan het kijken om de overstap te maken. Omdat we sinds kort terugleveren (~1300kwh overschot) wou ik vergelijken of het apart afnemen van gas en elektriciteit voordelen biedt vanwege een hogere terugleververgoeding. Ons verwacht verbruik:

2700kwh verbruik (dubbele meter)
4000kwh terugleveren
1600m2 gas.

Dit is waar ik op uit kwam:

Aparte leveranciers voor gas/licht
Teruglevering stroom: 430.85 terugleververgoeding, 11ct Kwh (PowerPeers)
Gasverbruik 1600m2: 1518 pj
Onder aan de streep: 1087,15

Eén leverancier voor beide
Totaalpakket 2700 kwh verbruik, 4000 terugleveren (vergoeding ~8 ct) en 1600m2 gas: 1068,27pj

Het verschil is minimaal, maar de hoogte van de terugleververgoeding is daar in tegen afhankelijk van het resultaat van de panelen: de welkomstpremie heb je sowieso. Zelfs met een hogere terugleververgoeding lijkt de welkomstpremie dusdanig belangrijk te zijn dat het niet eens loont om apart te shoppen :-(.

Zie ik iets over het hoofd of klopt mijn berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitalminds
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-12-2021
Ik ben aan het kijken of het in verband met de aanstaande tariefsverhogingen interessant is om over te stappen. Echter heb ik een vraag met betrekking tot terugleveren/salderen waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden.

Ik zit nu een aantal maanden op variabel tarief bij mijn huidige leverancier. Gedurende deze periode heb ik minder stroom verbruikt dan opgewekt. Klopt het dan dat ik voor hetgeen ik meer heb opgewekt dan verbruikt in deze periode het kale leveringstarief terug krijg?

Of wordt dit op jaarbasis over meerdere leveranciers bekeken? Het momentum om over te stappen zou anders ook een belangrijke factor zijn. Stel je wekt in het eerste half jaar 2000 kwh op en verbruikt er slechts 1000. In het tweede half jaar wek je 1000 kwh op en verbruik je er 2000. Dan zou het ongunstig zijn om na het eerste half jaar over te stappen omdat je dan voor 1000 kwh het kale leveringstarief krijgt terwijl als je niet overstapt je 100% kan salderen.

Ik ben benieuwd of iemand het antwoord heeft of al eens met deze situatie te maken heeft gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:48
@Digitalminds Als je contract afloopt woren de standen opgenomen. Vanaf daar wordt er gesaldeerd tot de vorige afrekening. Ik heb ook eens ver negatief gezeten > 2000 kWh. Ik kreeg dus mooi geld terug, duurde wel lang want rente trekken deden ze graag denk ik.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digitalminds
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-12-2021
habbekrats schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:22:
@Digitalminds Als je contract afloopt woren de standen opgenomen. Vanaf daar wordt er gesaldeerd tot de vorige afrekening. Ik heb ook eens ver negatief gezeten > 2000 kWh. Ik kreeg dus mooi geld terug, duurde wel lang want rente trekken deden ze graag denk ik.
Bedankt voor je reactie, maar ik begrijp niet helemaal wat je wilt zeggen...

Mijn contract is dus reeds afgelopen want ik zit al een aantal maanden op variabel. Begrijp ik nu goed dat als ik nu overstap en bij de nieuwe leverancier gesaldeerd wordt vanaf de laatste jaarafrekening bij mijn huidige leverancier? Hoe werkt dit dan voor de tussenliggende/afgelopen maanden dat ik variabel heb gezeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:33
Je hebt jaarnota’s en eindnota’s. Als je een jaarcontract heb afgesloten bij een energiemaatschappij dan krijg je als je dat ene jaar hebt voldaan een jaarnota. Vanaf dat moment heb je een variabel contract. Zeg je bijvoorbeeld na 15 maanden op, dan heb je voor de eerste 12 maanden een jaarnota ontvangen en voor de resterende maanden krijg je een eindnota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Kapotto schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:50:
Vandaag maar ook eens prijzen aan het vergelijken, valt vies tegen :X. Gasprijs is blijkbaar 20 cent gestegen tov vorig jaar. Ik ga toch maar weer bij energiedirect rechtstreeks, is toch de goedkoopste met cashback van 85 euro. Dit gaat over verbruik van 2500 normaal/1500 dal en 1200m³ gas.
Heb je ook gekeken waar het omslagpunt zat? Soms kan een iets hoger verbruik invullen zorgen voor een stuk lagere gasprijs: ThinkPadd in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier" (wel zelf even Excel ernaast om het door te rekenen, dat ze niet bijv. het vastrecht duurder maken waardoor je netto nog steeds niet voordeliger uit bent).

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 18-06-2021 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:14

The Executer

Lekker belangrijk!

Zo, die prijzen gaan flink de pan uit zeg! Betaalde met mijn huidige variabele tarief bij van de Bron al ruim te veel, maar hun verlengaanbod is nog even € 315 duurder dan de huidige prijs. Heb even wat berekeningen op een rij gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNUU8x_xpVpqPsWfb6bVeKTzQgY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kh0WnHPf8iPIC19OKcNATOYC.png?f=user_large

Incl. cashback zou Vattenfall de goedkoopste zijn, maar ik heb geen flauw idee waar ik de € 300 aan bol.com tegoed aan zou moeten besteden, en je moet het hele bedrag in 1 keer gebruiken. Tweede in rij wordt dan Essent.

Edit: Via de 'checker' op de homepage kwam ik er niet op uit, via een andere pagina wel: Energiecadeau XL. Eigenlijk willen we nog Hue hier in huis en bieden ze (nog steeds) een vrij uitgebreid pakket aan Hue verlichting. Totale waarde komt niet echt overeen met de door Vattenfall genoemde waarde, maar wel een mooi startpakket om te beginnen met Hue.

[ Voor 21% gewijzigd door The Executer op 18-06-2021 12:24 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:10
Dacht dat Electra prijzen naar beneden zouden gaan, maar bij Vattenfall stijgen ze.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjLQpIDQfR7zkeRZM0iPfMHnkWU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nptC8MUoYGiXWhWZ0Kz3noTg.jpg?f=user_large

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
bbn_ldp schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:45:
Dacht dat Electra prijzen naar beneden zouden gaan, maar bij Vattenfall stijgen ze.[Afbeelding]
Dat is niet zo fijn. Hier nog niks binnen over de nieuwe tarieven. Vattenfall had veel hoge kortingsacties (300 euro Mediamarkt bon of Nintendo Switch ofzo), dat moet toch ergens uit betaald worden, misschien doen ze het via deze manier. Gelden die hogere tarieven die je post alleen voor bestaande klanten of ook nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:10
CyberMania schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:50:
[...]

Dat is niet zo fijn. Hier nog niks binnen over de nieuwe tarieven. Vattenfall had veel hoge kortingsacties (300 euro Mediamarkt bon of Nintendo Switch ofzo), dat moet toch ergens uit betaald worden, misschien doen ze het via deze manier. Gelden die hogere tarieven die je post alleen voor bestaande klanten of ook nieuwe?
Ik ben al langer klant en weer niet wat voor nieuwe klanten geldt. Moet maar weer een keer overstappen

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Over een paar maanden kan ik ook weer en ik ben nu aan het kijken naar MijnDomein Energie! Geen welkomskorting, maar desalniettemin doen ze het qua prijs erg goed.

Extra opvallend is dat er, naast de prijs een X aantal jaar vastzetten, ook een optie is voor echte flexibele tarieven. Dus niet een variabel tarief dat 1x in de 6 maanden wordt vastgesteld, maar voor stroom ieder uur een nieuw tarief en voor gas iedere dag.

Iemand daar al ervaring mee? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Uniciteit schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:11:

Extra opvallend is dat er, naast de prijs een X aantal jaar vastzetten, ook een optie is voor echte flexibele tarieven. Dus niet een variabel tarief dat 1x in de 6 maanden wordt vastgesteld, maar voor stroom ieder uur een nieuw tarief en voor gas iedere dag.

Iemand daar al ervaring mee? :)
Klinkt als het grote day ahead energie prijzen topic. voor elektriciteit, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patroo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05-05 19:05
Mijn huidige contract bij Vandebron loopt af in november. Gezien de tariefwijziging wil ik nu overstappen, alleen zie ik bij het afsluiten van een nieuw contract bij de nieuwe leverancier dat ik kan kiezen dat deze pas ingaat vanaf einde huidige contract.

Welke tarieven gelden er dan? Degene op de dag van aanvraag of die op de dag van begin nieuwe contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:05
@Patroo Wat bedoel je met tariefswijziging? Als je een contract hebt tot november dan wijzigen de prijzen toch niet tussentijds?

Daarnaast, als je nu al gaat overstappen ziet je huidige leverancier dit als een opzegging en wordt er boeterente in rekening gebracht, je kunt niet zoveel maanden van te voren opzeggen (maar dat staat in de voorwaarden, moet je opzoeken wat voor jou geldt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Patroo schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:01:
Mijn huidige contract bij Vandebron loopt af in november. Gezien de tariefwijziging wil ik nu overstappen, alleen zie ik bij het afsluiten van een nieuw contract bij de nieuwe leverancier dat ik kan kiezen dat deze pas ingaat vanaf einde huidige contract.

Welke tarieven gelden er dan? Degene op de dag van aanvraag of die op de dag van begin nieuwe contract?
Wat zegt je nieuwe energieleverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 22:29
Ik dacht dat de prijzen zo in de zomer juist zouden dalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:13
President schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:18:
Dan heb jij toch het nieuws niet goed gevolgd de laatste tijd.....

https://www.pricewise.nl/...ng-juli-2021-wat-te-doen/

[ Voor 12% gewijzigd door reneeke1970 op 19-06-2021 17:43 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
President schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:18:
De economie trekt aan omdat covid crisis einde in zicht is, dus duurdere olie en daardoor alles duurder.
Verder moeten energieboeren nu ook gaan betalen voor CO2 rechten, dus daardoor stijgen prijzen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 22:29
_JGC_ schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 17:39:
[...]

De economie trekt aan omdat covid crisis einde in zicht is, dus duurdere olie en daardoor alles duurder.
Verder moeten energieboeren nu ook gaan betalen voor CO2 rechten, dus daardoor stijgen prijzen ook.
Hmm, dan loont het om alvast nu een contract af te sluiten voor onze nieuwe woning per 13 september.

Als ik reken met
1700 normaal
1700 dal
500 gas

dan kom ik uit op
GreenNL 3 jaar vast, € 1169,99 totaal per jaar
United Consumers 3 jaar vast, € 1174,97 totaal per jaar
of Eneco 1 jaar vast, € 1.176,27 totaal per jaar

Afsluiten voor 3 jaar vaste tarieven lijkt dus goedkoper te zijn, zeker met prijsstijgingen in de verwachting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
President schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 17:51:
[...]

Hmm, dan loont het om alvast nu een contract af te sluiten voor onze nieuwe woning per 13 september.

Als ik reken met
1700 normaal
1700 dal
500 gas

dan kom ik uit op
GreenNL 3 jaar vast, € 1169,99 totaal per jaar
United Consumers 3 jaar vast, € 1174,97 totaal per jaar
of Eneco 1 jaar vast, € 1.176,27 totaal per jaar

Afsluiten voor 3 jaar vaste tarieven lijkt dus goedkoper te zijn, zeker met prijsstijgingen in de verwachting?
Kijk ook even bij Energiedirect en Essent rechtstreeks, die doen niet meer mee bij de vergelijkers. Verder ook naked energie ernaast leggen voor prijzen zonder gekke acties.

Meeste energieboeren hebben de stijging al meegenomen in hun 1 en 3 jaar vast tarieven. Het is nu weer duur, maar kan over een halfjaar als de winter toch minder streng blijkt te zijn ineens weer omlaag gaan.

Verder, kijk vooral naar vastrecht, ik vind je verbruik niet heel spannend, als je die elektra nog wegpoetst met zonnepanelen heb je alleen nog 500 kuub gas. Al zou gas met 20 cent stijgen, heb je het nog maar over 500*0,2=100 euro verschil.

Zit hier zelf met 3500KWh en 1100 kuub gas. Had wat geisoleerd afgelopen zomer, gasverbruik met 50 kuub gestegen door de strenge lange winter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Als je nu een contract afsluit en er is zicht op hogere prijzen binnen dat contract dan wordt dat nu gewoon al verwerkt in die prijzen. De energiebedrijven zijn ook niet gek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:38
Bij de verschillende prijsvergelijkers kom ik met mijn zeer geringe verbruik altijd op een vrij lage welkomstbonus uit. Echter, als je op de hoofdpagina van gaslicht.com aan de linker kant gewoon de aanbieder met de hoogste bonus pakt, krijg je die alsnog. Wel direct na aanvang van het contract je voorschotbedrag omlaag bijstellen. Innova, Welkom en Budgetenergie al gehad op die manier.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-05 17:01

Meestal is het zo dat als einde contract binnen 2 of 3 maanden ligt dat het dan in gaat op einde contract datum.
Duurt dit langer dan wordt onmiddellijk een overgang in gang gezet, met dus een opzegboete bij je huidige leverancier als gevolg.

Als je nu een contract afsluit en deze gaat later in dan geldt de prijs die je nu hebt afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Volgens gaslicht.com is de maximale switchtermijn van vandebron 180 dagen. Dus je kan ongeveer een half jaar voor het eind van je contract al een volgend contract afsluiten bij een andere aanbieder. Deze sluiten dan naadloos op elkaar aan, zonder risico op boetes etc.

De tarieven die gelden zijn de tarieven uit je overeenkomst. Als die van nu is gelden de tarieven van nu.

Maar de leveranciers zijn natuurlijk ook niet gek. De verwachte stijging hebben ze natuurlijk al lang verwerkt in hun jaartarieven. Wat dat betreft ben ik blij dat ik nog even de kat uit de boom kan kijken en pas in december hoef te beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Cheesy schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:15:
Maar de leveranciers zijn natuurlijk ook niet gek. De verwachte stijging hebben ze natuurlijk al lang verwerkt in hun jaartarieven. Wat dat betreft ben ik blij dat ik nog even de kat uit de boom kan kijken en pas in december hoef te beslissen.
Weet niet of dat wel zoveel beter is.
Prijzen zijn in de winter per definitie hoger dan in de zomer. Natuurlijk zou het weer kunnen dalen maar de voorspellingen zijn anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:37

fxs81

Julianadorp

bbn_ldp schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:45:
Dacht dat Electra prijzen naar beneden zouden gaan, maar bij Vattenfall stijgen ze.
Ik zit ook alweer een tijdje bij Vattenfall, sinds het laatste jaar is dat automatisch naar variabel gegaan maar mijn prijzen zijn wat lager dan de jouwe. Ik laat het de komende maanden even zo en wacht even af wat de prijzen gaan doen voor ik eventueel overstap, al wel rond gekeken maar alle andere zijn duurder ondanks een bonus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjxmBXq9HaOK02t7yUyuZEPjPXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82lwi3bbCFO0ZlMnI2oc0g4T.jpg?f=fotoalbum_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
jobr schreef op zondag 20 juni 2021 @ 18:51:
[...]

Weet niet of dat wel zoveel beter is.
Prijzen zijn in de winter per definitie hoger dan in de zomer. Natuurlijk zou het weer kunnen dalen maar de voorspellingen zijn anders.
Met een (jaar)contract heb je natuurlijk een gefixeerde prijs. Naar mijn weten is er (historisch gezien) geen beste maand om over te stappen. Het is (gemiddeld gezien) niet zo dat mensen die in de winter oversluiten een hoger jaartarief krijgen dan mensen die in de zomer oversluiten.

Overigens heb ik veel meer aan (grote) cashbacks dan aan een cent meer of minder in de energieprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Weer een leverancier die zonne-energie niet helemaal begrijpt, of waar in ieder geval van een slecht mensbeeld wordt uitgegaan :z

Zat bij Vrijopnaam. Voor mijn jaarnota de meterstand doorgegeven op 21 april. Per 28 mei zit ik bij Greenchoice. Normaliter geeft de nieuwe leverancier hun beginstand door aan de oude leverancier, wat dus de eindstand van Vrijopnaam is. Logisch.

Tot ik een week terug een berichtje in mijn voicemail kreeg van Vrijopnaam. Niks per mail, geen brief. Voicemail. Of ik kon bellen om mijn meterstand door te geven, mailen mocht ook, want anders konden ze geen eindnota voor mij maken. Vreemd, maar vooruit ik mail netjes de stand die Greenchoice van mij heeft ontvangen.

Krijg ik dit terug:
Beste Gizz,

Wij hebben de meterstanden van je nieuwe leverancier ontvangen, dus die hoefde je inderdaad niet aan ons door te geven. Wij hebben deze meterstanden doorgekregen en de eindnota hierop berekend. Wat mij wel opvalt (en waar het voicemailbericht waarschijnlijk over ging) is de stand die je 21 april via de app hebt doorgegeven. Die elektrastand was toen 44960 kWh. De stand die je nu bevestigt is lager; 44865 kWh. Kan je dat verklaren?

Met vriendelijke groet,

Klantteam Vrijopnaam
Ja, ik ben inderdaad super verdacht. Ik had een jaarafrekening waarop ik 100kWh heb afgenomen in totaal (want zonnepanelen). En sinds 2015 staan mijn zonnepanelen aangemeld bij https://www.energieleveren.nl/, want.. zonnepanelen. En mijn gemiddeld jaarverbruik hangt al jaren rond de 0kWh, want.. zonnepanelen.

Dan zou ik inderdaad als energieleverancier even iemand goed aan de tand voelen hoe het in hemelsnaam komt dat hij tussen 21 april en halverwege juni een iets teruggelopen meterstand kan hebben. Verdacht! :+

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Cheesy schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:35:
Overigens heb ik veel meer aan (grote) cashbacks dan aan een cent meer of minder in de energieprijs.
Dat hangt van je verbruik af :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:38

JT

VETAK y0

Wij twijfelen of we voor vast gaan of variabel Tarieven:
Variabel - 0,0745
1 jaar vast - 0,1124
2 jaar vast - 0,1116
3 jaar vast - 0,1059

Verschil tussen variabel of vast vind ik aardig groot. Ik ben benieuwd of het gebruikelijk is dat het tarief dusdanig schommelt dat je ook makkelijk boven de tarieven van de vaste contracten komt (ik zoek uiteraard geen garanties ;) ). Voor de volledigheid, nieuwbouwhuis zonder gas, EPC 0 dmv zonnepanelen. En terwijl ik dat typ vraag ik me af of ik met eventueel overschot van de zonnepanelen niet beter juist een iets hoger tarief kan hebben in de zomer :+

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
@JT Denk dat je beter kunt kijken naar bonus, laag vastrecht en hoogte van teruglevertarief in jouw geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
JT schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:48:
Wij twijfelen of we voor vast gaan of variabel Tarieven:
Variabel - 0,0745
1 jaar vast - 0,1124
2 jaar vast - 0,1116
3 jaar vast - 0,1059

Verschil tussen variabel of vast vind ik aardig groot. Ik ben benieuwd of het gebruikelijk is dat het tarief dusdanig schommelt dat je ook makkelijk boven de tarieven van de vaste contracten komt (ik zoek uiteraard geen garanties ;) ). Voor de volledigheid, nieuwbouwhuis zonder gas, EPC 0 dmv zonnepanelen. En terwijl ik dat typ vraag ik me af of ik met eventueel overschot van de zonnepanelen niet beter juist een iets hoger tarief kan hebben in de zomer :+
Als je na salderen geen verbruik hebt maar terug levering dan is de variabele energieprijs niet van belang. Wel de bonus en vastrecht. En je moet heel wat verbruik hebben om een flink verschil te krijgen. Bij gas gaat dat veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:21
Even opletten bij Vattenfall nu, als je nu een één jarig contract afsluit zijn je tarieven vast t/m 30-06-2022. Bij een maand overlap nu, betaal je dus de 12e maand alweer variabel, of lees ik dat verkeerd? Want overstappen kost meestal wel een maand.

[ Voor 12% gewijzigd door Jumpman op 28-06-2021 15:19 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
Jumpman schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:18:
Even opletten bij Vattenfall nu, als je nu een één jarig contract afsluit zijn je tarieven vast t/m 30-06-2022. Bij een maand overlap nu, betaal je dus de 12e maand alweer variabel, of lees ik dat verkeerd? Want overstappen kost meestal wel een maand.
Even in de voorwaardes kijken. Ik heb ook wel eens gehad dat het contract liep tot deze einddatum (dus minder dan een jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:21
Inmiddels overgestapt naar Vattenfall met de cashback.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:34

Moofnor

King of my castle

Als kersvers huizenbezitter heb ik wat problemen om bomen en bos te onderscheiden. Des te meer doordat we geen standaardsituatie hebben...

Ik kom uit een studentenhuis, zonder enig inzicht in het verbruik (de afrekening van afgelopen jaar had een voorschot van 230 en een uiteindelijke kostenpost van slechts 23 euro). Twee personen, werken allebei thuis en blijven dat voor 3 of 4 dagen in de week ook doen.
We hebben een huis gekocht uit 2016, gasloos, energielabel A en een warmtepomp. Zonder zonnepanelen (komen er wel, maar hoogstwaarschijnlijk niet dit jaar).

Als ik dan een beetje ga gokken:
- Warmtepomp: 3000-4500 kWh per jaar
- Nibud 2 personen: 2800 kWh per jaar + een beetje marge
- Totaal: 6000-7500 kWh

Kloppen dan mijn conclusies?:
- Hoog verbruik, dus kosten per kWh belangrijker dan vastrecht
- Ook overdag mensen thuis, dus dubbel tarief > enkel tarief.

En zijn er verder nog tips waar ik rekening mee moet houden?

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Moofnor schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:58:
Als kersvers huizenbezitter heb ik wat problemen om bomen en bos te onderscheiden. Des te meer doordat we geen standaardsituatie hebben...

Ik kom uit een studentenhuis, zonder enig inzicht in het verbruik (de afrekening van afgelopen jaar had een voorschot van 230 en een uiteindelijke kostenpost van slechts 23 euro). Twee personen, werken allebei thuis en blijven dat voor 3 of 4 dagen in de week ook doen.
We hebben een huis gekocht uit 2016, gasloos, energielabel A en een warmtepomp. Zonder zonnepanelen (komen er wel, maar hoogstwaarschijnlijk niet dit jaar).

Als ik dan een beetje ga gokken:
- Warmtepomp: 3000-4500 kWh per jaar
- Nibud 2 personen: 2800 kWh per jaar + een beetje marge
- Totaal: 6000-7500 kWh
Met je inschatting zit je denk ik wel aardig goed / gemiddeld. Wellicht is je verbruik met 2 personen in een redelijk nieuw huis iets minder, maar dat wordt uiteindelijk bij de jaarafrekening wel verrekend. Een snelle vergelijk-actie tussen meer of minder kWh's geeft qua aanbieder geen schokkende wijzigingen in de top 3.
Kloppen dan mijn conclusies?:
- Hoog verbruik, dus kosten per kWh belangrijker dan vastrecht
- Ook overdag mensen thuis, dus dubbel tarief > enkel tarief.

En zijn er verder nog tips waar ik rekening mee moet houden?
Gooi gewoon alles in de mix (welkomstkorting, vastrecht, kWh-prijs). Verschil dubbel tarief / enkel tarief is vaak peanuts (iets van 10 euro per jaar).

ACM zegt overigens het volgende:
Het dubbeltarief is meestal goedkoper als u:
per jaar meer dan 3500 kWh aan elektriciteit gebruikt, én
minstens de helft van deze energie gebruikt tijdens daluren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 16:37
Hoe werkt het verrekenen van het vastrecht na het stilzwijgend verlengen van het contract in een variabele vorm waarna deze wordt opgezegd? Bijvoorbeeld het vastrecht is 100 euro per jaar. Na 12 maanden wordt het contract stilzwijgend verlengd op basis van variabele kosten. De maand hierop (14) is er een overstap naar een andere leverancier. Heeft de eerste leverancier recht op een rato deel van het dan geldende vastrecht of hoe werkt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Soru schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:57:
Hoe werkt het verrekenen van het vastrecht na het stilzwijgend verlengen van het contract in een variabele vorm waarna deze wordt opgezegd? Bijvoorbeeld het vastrecht is 100 euro per jaar. Na 12 maanden wordt het contract stilzwijgend verlengd op basis van variabele kosten. De maand hierop (14) is er een overstap naar een andere leverancier. Heeft de eerste leverancier recht op een rato deel van het dan geldende vastrecht of hoe werkt dit?
Vastrecht wordt tegenwoordig vaste leveringskosten genoemd. Meestal zie ik dit op de eindafrekening terug als een bedrag per dag maal het aantal dagen. Dus inderdaad naar rato. Geldt ook voor de transportkosten (=netbeheerkosten). En voor de energiebelasting stroom (de energiebelasting gas is gekoppeld aan verbruik).

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 29-06-2021 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 16:37
Cheesy schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:08:
[...]

Vastrecht wordt tegenwoordig vaste leveringskosten genoemd. Meestal zie ik dit op de eindafrekening terug als een bedrag per dag maal het aantal dagen. Dus inderdaad naar rato. Geldt ook voor de transportkosten (=netbeheerkosten). En voor de energiebelasting stroom (de energiebelasting gas is gekoppeld aan verbruik).
Dank voor de verhelderende toelichting. Ik heb nog niet veel ervaring met het overstappen van leveranciers, maar hoe ik het nu bekijk is dat je bij hoge vaste leveringskosten een hoger risico loopt bij leveranciers die mogelijk lastig doen bij het overstappen en nog een maand in rekening brengen na het einde van de vaste contractsperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 23:38

JT

VETAK y0

_JGC_ schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:19:
@JT Denk dat je beter kunt kijken naar bonus, laag vastrecht en hoogte van teruglevertarief in jouw geval.
jobr schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:59:
[...]

Als je na salderen geen verbruik hebt maar terug levering dan is de variabele energieprijs niet van belang. Wel de bonus en vastrecht. En je moet heel wat verbruik hebben om een flink verschil te krijgen. Bij gas gaat dat veel sneller.
Dank voor jullie reactie. Bij wie we nu zitten willen we graag blijven aangezien deze partij goed aansluit bij onze idealen. Dus blijft deze keuze over. Momenteel leveren we niet meer terug dan we verbruiken. We hebben een EPC 0 huis dus op papier zou onze verwarming, koken en warmwatervoorziening opgebracht worden door zonnepanelen. Wat we meer verbruiken nemen we dan dus af. Mogelijkerwijs verandert dit nog doordat we extra zonnepanelen leggen. Dus dan blijft mijn vraag nog steeds staan. Aangezien wij overdag leven en weinig bijzonders doen in de nacht naast een vriezer en koelkast, routertje e.d.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Soru schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:25:
Ik heb nog niet veel ervaring met het overstappen van leveranciers, maar hoe ik het nu bekijk is dat je bij hoge vaste leveringskosten een hoger risico loopt bij leveranciers die mogelijk lastig doen bij het overstappen en nog een maand in rekening brengen na het einde van de vaste contractsperiode.
Je betaald alleen voor de periode van je contract en eventuele opzegperiode. Dus loopt je contract t/m 2 juli en je zegt vandaag op dan loopt het door t/m 2 aug. Dus je betaald voor 2 dagen (in aug) nog bij de oude leverancier.
Iedereen werkt op deze manier.
Dus helemaal geen hoger risico afhankelijk van de leveringskosten. Wellicht wordt wel het volle maandbedrag in rekening gebracht voor aug maar op de eindnota (meestal 4-6 weken later) wordt dit weer verrekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
JT schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:19:
Dus dan blijft mijn vraag nog steeds staan. Aangezien wij overdag leven en weinig bijzonders doen in de nacht naast een vriezer en koelkast, routertje e.d.
Antwoord blijft hetzelfde. Bij netto teruglevering (of dus 0) zijn de variabele leveringskosten niet van belang maar de welkomstbonus en de leveringskosten van de energieleverancier wel.

Ik weet niet of iedereen (meeste wel dacht ik) saldeert over hoog en laag tarief. Dus als je netto afneemt op Hoog tarief en netto terug levert op Laag tarief, of dit met elkaar wordt verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-05 09:13

koelebobes

Wen ETH 4OOØ$

Heeft iemand de actie van Essent met de Xbox Series S bekeken? Is dat een heel duur contract ?

ETH Maxi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
koelebobes schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 07:16:
Heeft iemand de actie van Essent met de Xbox Series S bekeken? Is dat een heel duur contract ?
Je moet er altijd vanuit gaan dat je dat in principe gewoon zelf betaald (niets is gratis), netzoals een telefoon bij een abonnement. Als je toch al een Xbox zou willen kopen, dan kun je uitrekenen of het je dir meerprijs waard is en voordeliger uitpakt. Als je ergens anders meer dan 300euro goedkoper bent dan kun je hem beter los kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:29
De laatste weken zijn de energiebedrijven en vergelijkingssites behoorlijk bezig geweest om de vaste contracten te promoten omdat dat beter is qua prijs. Bijvoorbeeld Gaslicht.com nam zelfs niet meer de variabele contracten mee in de vergelijking en de media had met een hoop bombarie gemeld dat de prijzen zullen stijgen.

Het klopt dat de prijzen zijn gestegen, maar wat mij opvalt is dat nu de variabele contracten goedkoper zijn dan enig vast contract, maar dat het je lastig wordt gemaakt om een variabel contract nog af te sluiten (sommige bedrijven laten geen variabele mogelijkheid zien). De eventuele bonus is een vestzak/broekzak verhaal (maar dat is voor iedereen weer anders).
jobr schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 19:12:
[...]

Antwoord blijft hetzelfde. Bij netto teruglevering (of dus 0) zijn de variabele leveringskosten niet van belang maar de welkomstbonus en de leveringskosten van de energieleverancier wel.
Dit volg ik even niet, als je gaat terugleveren, dan wil je juist een zo hoog mogelijk variabel tarief, tenzij de leverancier met een ander teruglevertarief rekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:28
Als bedrijven héél erg vaste contracten gaan pushen.... weet je dat je variabel moet gaan zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
il-Principe schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:03:
Dit volg ik even niet, als je gaat terugleveren, dan wil je juist een zo hoog mogelijk variabel tarief, tenzij de leverancier met een ander teruglevertarief rekent.
Er zit verschil tussen het teruglevertarief en het variabele leveringstarief (afname).
De oorspronkelijke vraagsteller had het over het variabele leveringstarief.

Het variabele leveringstarief is niet van belang bij netto teruglevering (of 0). teruglever vergoeding wel natuurlijk, maar dat was niet de vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheva
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-05 20:19
De laatste weken zijn de energiebedrijven en vergelijkingssites behoorlijk bezig geweest om de vaste contracten te promoten omdat dat beter is qua prijs. Bijvoorbeeld Gaslicht.com nam zelfs niet meer de variabele contracten mee in de vergelijking en de media had met een hoop bombarie gemeld dat de prijzen zullen stijgen.

Het klopt dat de prijzen zijn gestegen, maar wat mij opvalt is dat nu de variabele contracten goedkoper zijn dan enig vast contract, maar dat het je lastig wordt gemaakt om een variabel contract nog af te sluiten (sommige bedrijven laten geen variabele mogelijkheid zien). De eventuele bonus is een vestzak/broekzak verhaal (maar dat is voor iedereen weer anders).

[...]

Mijn huidige 1 jaar-vast contract is verlopen en zag inderdaad dat mijn huidige (inmiddels variabele) tarieven een stuk lager zijn dan de eerste aanbieder uit een vergelijker (0,02 cent per Kwh en 0,06 per m3). Dat levert met mijn verbruik jaarlijks een voordeel op van €200 puur kijkend naar de verbruik x tarieven. Vaste kosten bij mijn huidige aanbieder wel wat hoger (€25), dus dat zou ik eraf moeten halen en ik krijg geen welkombonus (á €140). Althans, ik hoop dat mijn berekening een beetje goed is, maar welke pijl is er te trekken op dat deze variabele kosten straks niet boven de vaste kosten uit gaan komen?

Waar heb jij deze variabele kosten kunnen checken? Of moet je dat per aanbieder afzonderlijk nagaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Het klopt dat de prijzen zijn gestegen, maar wat mij opvalt is dat nu de variabele contracten goedkoper zijn dan enig vast contract,n ander teruglevertarief rekent.
Variabele contracten zijn altijd lager dan vaste contracten. Ze kunnen namelijk 2 keer per jaar (of zelfs per maand afh van contact) de prijs aanpassen aan de prijs van de markt.
Dus hoe langer het contract hoe hoger de prijs vanwege de onzekerheid wat de daadwerkelijke prijs op de markt gaat doen. Vergelijkbaar met bijv hypotheekrente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Cheesy schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:52:
[...]

Gooi gewoon alles in de mix (welkomstkorting, vastrecht, kWh-prijs). Verschil dubbel tarief / enkel tarief is vaak peanuts (iets van 10 euro per jaar).

ACM zegt overigens het volgende:
Het dubbeltarief is meestal goedkoper als u:
per jaar meer dan 3500 kWh aan elektriciteit gebruikt, én
minstens de helft van deze energie gebruikt tijdens daluren.
Waarom is dit eigenlijk zo? Je hoort continue dat het energienet overbelast is/raakt, waarom maken ze nacht/dalstroom dan niet veel aantrekkelijker om beter te spreiden. Iets klopt hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Omdat het niet zo simpel is. Gemiddeld zijn de uren rond 2 uur 's middags het goedkoopste. Goedkoper nog dan 's nachts.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-05 11:09
Lastige kwestie dus. Ik ben zelf ook aan het kijken naar een nieuw contract weer (per 1 september). Van oudsher en vanwege het gemak altijd via gaslicht.com gedaan, 1 jaar contract, bonus binnenslepen en weer door.

Maar nu ik zie dat de tarieven behoorlijk omhoog zijn geschoten weet ik even niet wat wijsheid is. Het lijkt 5 cent per kWh duurder te zijn en 20(!) cent per m3 gas.

Als je je verbruik wat hoger inklopt gaat het tarief van gas met 3 cent +- naar beneden, maar dan nog, wat een prijzen...

Situatie:
2500 kWh, slimme meter, 3000kWh teruglevering, 1500 m3 gas.

Iemand tips? :) Is het bijvoorbeeld wijsheid om 1 september af te wachten en te kijken wat de variabele tarieven gaan doen? (meende dat je dat automatisch krijgt na een 1-jarig vast contract?)

[ Voor 12% gewijzigd door KoningPaulus op 07-07-2021 11:54 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
jobr schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 19:07:
[...]

Variabele contracten zijn altijd lager dan vaste contracten. Ze kunnen namelijk 2 keer per jaar (of zelfs per maand afh van contact) de prijs aanpassen aan de prijs van de markt.
Dus hoe langer het contract hoe hoger de prijs vanwege de onzekerheid wat de daadwerkelijke prijs op de markt gaat doen. Vergelijkbaar met bijv hypotheekrente
Dat is niet helemaal waar. Jarenlang lagen de variabele tarieven hoger dan de vaste contracten.

Op dit moment zie je echter een omslagpunt ontstaan. Variabel is soms goedkoper dan vast. Let ook bij dezelfde leverancier niet alleen op het tarief, maar ook op de vaste leveringskosten. Deze verschil namelijk per pakket.

Bij Budgetenergie bijvoorbeeld zijn de vaste leveringskosten 72 per jaar voor variabel, en 35 per jaar voor vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Zijn er hier mensen die bij Essent zitten en gebruik maken van Essent Thuisvoordeel?

Ik ben inmiddels 10+ jaar vaste klant en ontvang daarmee 10% korting op mijn stroomtarief. Ik ben een aardige grootverbruiker met pak 'm beet 4500kWh op jaarbasis dus ik ben eigenlijk nergens anders veel goedkoper uit...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
@Harrie_ Dat hangt van de tarieven af waarover je 10pocent korting krijgt... Heb je het uitgerekend of denk je dat dat zo is omdat je 10procent korting krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

jongetje schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:59:
@Harrie_ Dat hangt van de tarieven af waarover je 10pocent korting krijgt... Heb je het uitgerekend of denk je dat dat zo is omdat je 10procent korting krijgt?
Heb het uitgerekend en vergeleken met wat ik krijg aangeboden op de reguliere vergelijkingssites. In de meeste gevallen ben ik bij een ander zo'n 10 tot 15 euro per maand duurder uit, daar staat dan wel weer een cashback tegenover. Als ik die twee met elkaar verdisconteer dan bespaar ik hooguit een paar tientjes door over te stappen...

Let wel: ik verbruik vrij veel elektriciteit, als ik een 'normale' hoeveelheid elektriciteit zou verbruiken dan loopt het voordeel van de cashback wel wat harder op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Laatst online: 19:21
Harrie_ schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:40:
Zijn er hier mensen die bij Essent zitten en gebruik maken van Essent Thuisvoordeel?

Ik ben inmiddels 10+ jaar vaste klant en ontvang daarmee 10% korting op mijn stroomtarief. Ik ben een aardige grootverbruiker met pak 'm beet 4500kWh op jaarbasis dus ik ben eigenlijk nergens anders goedkoper uit...
Hier ook. Zit met 5000-5500kwh ook bij Essent en al sinds mijn 18de dus toch al snel bijna 20 jaar klant. Bij mij valt de vergelijking door die korting ook altijd redelijk neutraal uit.

De winst zit meer in het terugbrengen van de energiekosten, maar blijkbaar is dat lastig met drie kinderen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 14:40

Ik ben inmiddels 10+ jaar vaste klant en ontvang daarmee 10% korting op mijn stroomtarief. Ik ben een aardige grootverbruiker met pak 'm beet 4500kWh op jaarbasis dus ik ben eigenlijk nergens anders goedkoper uit...
Harrie_ schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:04:
[...]

Heb het uitgerekend en vergeleken met wat ik krijg aangeboden op de reguliere vergelijkingssites. In de meeste gevallen ben ik bij een ander zo'n 10 tot 15 euro per maand duurder uit, daar staat dan wel weer een cashback tegenover. Als ik die twee met elkaar verdisconteer dan bespaar ik hooguit een paar tientjes door over te stappen...

Let wel: ik verbruik vrij veel elektriciteit, als ik een 'normale' hoeveelheid elektriciteit zou verbruiken dan loopt het voordeel van de cashback wel wat harder op.
Dus je bent nergens goedkoper uit maar bespaart geld door over te stappen ?

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Wobcat schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:56:
[...]

[...]

Dus je bent nergens goedkoper uit maar bespaart geld door over te stappen ?
wellicht wat cryptisch omschreven, aangepast.
[...]
Ik ben inmiddels 10+ jaar vaste klant en ontvang daarmee 10% korting op mijn stroomtarief. Ik ben een aardige grootverbruiker met pak 'm beet 4500kWh op jaarbasis dus ik ben eigenlijk nergens anders veel goedkoper uit...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jobr
Dan bespaar je 1 cent per kWh (leveringstarief 9 ipv 10 cent). Dus 45 euro.
Ik kan me niet voorstellen dan je niet veel meer kan besparen door welkomstkorting en verschil vastrecht.
In die 10 jaar had je minimaal 1000 euro kunnen besparen durf ik wel te beweren.

[ Voor 7% gewijzigd door jobr op 07-07-2021 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

jobr schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:40:
[...]

Dan bespaar je 1 cent per kWh (leveringstarief 9 ipv 10 cent). Dus 45 euro.
Ik kan me niet voorstellen dan je niet veel meer kan besparen door welkomstkorting en verschil vastrecht.
In die 10 jaar had je minimaal 1000 euro kunnen besparen durf ik wel te beweren.
Volgens mij bespaar ik wat meer per jaar, maar het klopt dat ik de 'eerste 10 jaar' veel meer had kunnen besparen door ieder jaar over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 11:28
Wij zaten 5 jaar bij Essent. Die liep af en de nieuwe prijzen zijn overal nogal veel omhoog gegaan :o !
Essent was echter voor onze situatie iets van 6-8% duurder dan de goedkoopste optie bij gaslicht. Ik zag echter dat pure energie niet veel duurder was (en nog steeds goedkoper dan Essent), dus toch maar daar voor gekozen (alles groen en uit NL ‘for what it’s worth’).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 374460

Zit een beetje in dubio. normaal stap ik over zo rond augustus/september naar een andere aanbieder. ben nu al 2x gebeld door mn vorige leverancier (oxxio). zou nu al kunnen overstappen naar ze (via gaslicht kan dat nog niet) met de nu geldende tarieven. hun aanbieding voor mijn verbruik zo neerkomen op zo'n €720 per jaar. via gaslicht is de goedkoopste (powerpeers) €675 per jaar. niemand weet wat wijsheid is, maar zouden de prijzen nog (veel) verder gaan stijgen in 1 maand tijd dat ik uiteindelijk duurder uitben via gaslicht dan nu het aanbod van oxxio pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Anoniem: 374460 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:55:
Zit een beetje in dubio. normaal stap ik over zo rond augustus/september naar een andere aanbieder. ben nu al 2x gebeld door mn vorige leverancier (oxxio). zou nu al kunnen overstappen naar ze (via gaslicht kan dat nog niet) met de nu geldende tarieven. hun aanbieding voor mijn verbruik zo neerkomen op zo'n €720 per jaar. via gaslicht is de goedkoopste (powerpeers) €675 per jaar. niemand weet wat wijsheid is, maar zouden de prijzen nog (veel) verder gaan stijgen in 1 maand tijd dat ik uiteindelijk duurder uitben via gaslicht dan nu het aanbod van oxxio pakken?
Waarom kan je bij gaslicht nog niet overstappen en wat is je huidige leverancier?
Meestal kun je al ruim voor het einde van je contract overstappen zonder boete. Je nieuwe contract sluit dan naadloos aan.

Zie voor overstaptermijnen van je huidige nieuwe leverancier https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmoment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Natuurlijk kun je gisteren al overstappen, maar wie betaald de boete voor je?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 374460

Cheesy schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:26:
[...]
Waarom kan je bij gaslicht nog niet overstappen en wat is je huidige leverancier?
Meestal kun je al ruim voor het einde van je contract overstappen zonder boete. Je nieuwe contract sluit dan naadloos aan.

Zie voor overstaptermijnen van je huidige leverancier https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmoment
Huidige contract bij greenchoice loopt 26 oktober af.. kan nu wel overstappen, maar niet naar powerpeers. Dat kan pas vanaf 31-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Anoniem: 374460 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:33:
[...]

Huidige contract bij greenchoice loopt 26 oktober af.. kan nu wel overstappen, maar niet naar powerpeers. Dat kan pas vanaf 31-7
Ok, dat klopt inderdaad. In m'n vorige post maakte ik een foutje. De overstaptermijn hoort niet bij de oude leverancier maar bij de nieuwe. Persoonlijk zou ik gewoon even wachten, dan krijg je ook geen gedoe met eventuele boetes, cashbacks, welkomstkortingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 23:08
Lijkt wel alsof de 3 jaar deals beter zijn dan de 1 jarige!
Gasprijs inmiddels naar de 94 cent de m3! En hoeveel extra belasting komt er per 1-1-2022 weer bij?

Straks gaat warmte nog een echte luxe worden. Heb te doen met die gezinnen met meerdere gezinnen waarbij iedereen thuis is en de verwarming standaard op 22,5c staat. Dat worden flinke naheffingen op een bijstandsuitkering.

[ Voor 8% gewijzigd door Stinger_Ventura op 12-07-2021 20:09 ]

American Express vraagbaak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:49
Stinger_Ventura schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:09:
Lijkt wel alsof de 3 jaar deals beter zijn dan de 1 jarige!
Gasprijs inmiddels naar de 94 cent de m3! En hoeveel extra belasting komt er per 1-1-2022 weer bij?

Straks gaat warmte nog een echte luxe worden. Heb te doen met die gezinnen met meerdere gezinnen waarbij iedereen thuis is en de verwarming standaard op 22,5c staat. Dat worden flinke naheffingen op een bijstandsuitkering.
Vattenfall rekent 92 cent obv 1 jaar contract. Ik zie wat 3-jarige contracten met een gasprijs van 86 cent. Verschil is dus 6 cent per m3. Laten we uitgaan van 1500m3, dan praten we dus over 90 euro per jaar verschil.

Dat alleen al maak je vrij snel goed met de jaarlijkse welkomstbonus bij een 1 jarig contract.

Dus tenzij de gasprijs nog veel harder gaat stijgen, zijn 3 jarige contracten niet interessant. Over de afgelopen tig jaar zijn ze dat ook nooit echt geweest.

En belastingen worden altijd doorberekend en staan niet voor de looptijd van je contract vast. Het enige dat je vast zet zijn de kale energietarieven. Even voor de vergelijking, de kale gastarieven van de contracten die ik noemde zijn respectievelijk 33,14 en 39,46 cent. De rest is overheidsheffing :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 19:58
Ik zit in hetzelfde scenario. Oxxio probeert mij ook al een paar dagen te bellen. Vandaag maar eens opgenomen en zijn verhaal aangehoord. Ik denk nog steeds dat de beste stap als kleinverbruiker is om elk jaar over te springen en te cashen op de bonus.

Als je naar de statistieken kijkt, zie je ook dat de jaarlijkse prijsstijging echt heel klein is. Dus laat je vooral niet bang maken door de nieuwsberichten en de telemarketers. Mensen met een variabel contract zijn voor de dupe en het is lang warm geweest. Als het weer koud wordt, wordt er ook weer meer gas gevraagd. Gaan de prijzen ook weer omlaag. Daar kan je op reageren als je een jaarcontract hebt.Als je vast zit voor 3 jaren, kan je dat niet.

Ik zou pas na gaan denken over langdurige contracten als het stroom of gas opeens tientallen centen duurder wordt.

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
stervis schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:54:
Als het weer koud wordt, wordt er ook weer meer gas gevraagd. Gaan de prijzen ook weer omlaag.
Alleen bij overaanbod.
Bij schaarste (zoals nu) gaan de prijzen omhoog en niet omlaag. Zie de olieprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 19:58
jobr schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:14:
[...]

Alleen bij overaanbod.
Bij schaarste (zoals nu) gaan de prijzen omhoog en niet omlaag. Zie de olieprijs.
Eensch. Maar deze schaarste komt vooral omdat we onze voorraden leeg hebben laten lopen... Begin dit jaar zaten de voorraden nog vol vanwege een warme winter. Het is maar net hoe het loopt.

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Laatst online: 23:17
Hola! Wij staan op het punt om van energie provider te wisselen. Hiervoor wilde ik voor een 3 jarig contract gaan, omdat die een stuk goedkoper is dan 1 jarig (waarschijnlijk zelfs met elk jaar overstappen).

Nu willen wij dit/volgend jaar ook zonnepanelen gaan aanschaffen. Moet ik dan nog rekening houden met de keuze van provider en gaat dat goed met een 3 jarig contract? Of verwachten zij een minimum afname in die 3 jaar?

Momenteel verbruik is ongeveer 2500/1100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
crimby schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:46:
Hola! Wij staan op het punt om van energie provider te wisselen. Hiervoor wilde ik voor een 3 jarig contract gaan, omdat die een stuk goedkoper is dan 1 jarig (waarschijnlijk zelfs met elk jaar overstappen).

Nu willen wij dit/volgend jaar ook zonnepanelen gaan aanschaffen. Moet ik dan nog rekening houden met de keuze van provider en gaat dat goed met een 3 jarig contract? Of verwachten zij een minimum afname in die 3 jaar?

Het is even goed kijken wat je precies betaalt. Sommige aanbieders hebben iets in de voorwaarden mbt bonus en opgegeven verbruik.
Verder goed opletten bij dingen als vastrecht. Bij sommige aanbieders zijn die verschillend voor 1 of 3 jaar.

Kijk ik naar Innova met jouw verbruik op mijn adres, geven die 300 korting bij 3 jaar en 100 korting bij 1 jaar. Vastrecht gelijk, tarieven scherper bij 3 jaar. Het argument "dan loop je bonus mis" is daarbij niet van toepassing. Of de komende 3 jaar energie ook daadwerkelijk duur blijft waardoor je voordeel hebt bij 3 jaar is dan de gok die je neemt.

Lijkt erop dat energieleveranciers ook wel klaar zijn met de prijsvergelijkers en ofwel fatsoenlijke deals op eigen site aanbieden, ofwel 3 jaar nu ook aantrekkelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
_JGC_ schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:10:
[...]

Het is even goed kijken wat je precies betaalt. Sommige aanbieders hebben iets in de voorwaarden mbt bonus en opgegeven verbruik.
Verder goed opletten bij dingen als vastrecht. Bij sommige aanbieders zijn die verschillend voor 1 of 3 jaar.

Kijk ik naar Innova met jouw verbruik op mijn adres, geven die 300 korting bij 3 jaar en 100 korting bij 1 jaar. Vastrecht gelijk, tarieven scherper bij 3 jaar. Het argument "dan loop je bonus mis" is daarbij niet van toepassing. Of de komende 3 jaar energie ook daadwerkelijk duur blijft waardoor je voordeel hebt bij 3 jaar is dan de gok die je neemt.

Lijkt erop dat energieleveranciers ook wel klaar zijn met de prijsvergelijkers en ofwel fatsoenlijke deals op eigen site aanbieden, ofwel 3 jaar nu ook aantrekkelijk maken.
Ik heb nu verschillende providers vergeleken met 1 en 3 jaar en daarbij zie ik dat het veelal hetzelfde is. Enkel de tarieven op basis van verbruik is lager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWDzO058E8UJGoqVIkNOSEY4XQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6GXkpPr65Zo9h6PhP0hwDziT.png?f=fotoalbum_large

Ik zal nog eens goed naar de voorwaarden kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik mis de terugleververgoeding, juist die is bij zonnepanelen erg belangrijk. Als je meer gaat terugleveren dan wat je verbruikt dan is het stroomtarief niet aan de orde. Zolang het salderen er nog is dan kun je je stroomverbruik toch wegstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
ThinkPadd schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:34:
Ik mis de terugleververgoeding, juist die is bij zonnepanelen erg belangrijk. Als je meer gaat terugleveren dan wat je verbruikt dan is het stroomtarief niet aan de orde. Zolang het salderen er nog is dan kun je je stroomverbruik toch wegstrepen.
Die is er nog niet omdat we nog geen zonnepanelen hebben, maar dat moet ik dus wel opnemen in de calculaties voor 3 jaar inderdaad. Thanks!

Edit:
Stel ik maak even een grove berekening en ik lever 2400kWh middels zonnepanelen.. dan kan ik dus met het teruglevertarief rekenen?
Bij GreenChoice is dat 0,08000. Dat betekent dus 2400 x 0,08 = 192 euro besparing per jaar? Dat houd in 1352 euro per jaar ipv 1544.

Ik doe vast iets verkeerd want als ik deze info in PriceWise invul kom ik op 940 euro uit

[ Voor 26% gewijzigd door crimby op 14-07-2021 09:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik vind het zelf toch ietwat tricky om je dan gelijk al voor 3j vast te leggen als je nog niet scherp hebt hoe je toekomstige rekening eruit gaat zien i.v.m. opwekking. Zou gewoon zoeken naar een 1j contract met gunstige gastarieven en als je panelen er dan een poos op liggen nog eens gaan rekenen wat voor jou het beste uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 20:44

timovd

Voorsprong door techniek

crimby schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:46:

Heb je ook gas? Als je van plan bent om binnen die 3 jaar van het gas af te gaan, moet je daar een boete voor betalen.
Voorheen stapte ik ook ieder jaar over (met bonus), maar nu met de stijgende prijzen ook voor 3 jaar gekozen (all-electric). Het blijft altijd een gok nu je de prijzen voor 3 jaar vastzet.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Zouden die scherpe tarieven voor 3 jaar nu niet zijn omdat de aanbieders gokken dat de (gas)prijs weer omlaag gaat in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
ThinkPadd schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:55:
Ik vind het zelf toch ietwat tricky om je dan gelijk al voor 3j vast te leggen als je nog niet scherp hebt hoe je toekomstige rekening eruit gaat zien i.v.m. opwekking. Zou gewoon zoeken naar een 1j contract met gunstige gastarieven en als je panelen er dan een poos op liggen nog eens gaan rekenen wat voor jou het beste uitvalt.
Ja ik ook wel, maar nu scheelt het ongeveer 100-150 euro per jaar als ik kies tussen 3 of 1 jaar.
timovd schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:29:
[...]

Heb je ook gas? Als je van plan bent om binnen die 3 jaar van het gas af te gaan, moet je daar een boete voor betalen.
Voorheen stapte ik ook ieder jaar over (met bonus), maar nu met de stijgende prijzen ook voor 3 jaar gekozen (all-electric). Het blijft altijd een gok nu je de prijzen voor 3 jaar vastzet.
Nee gas zal ik voorlopig nog wel houden. Om dat voor elkaar te krijgen moet ik wel iets meer investeren dan enkel een paar zonnepanelen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:43

watercoolertje

Untertitel

crimby schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:50:
[...]

Die is er nog niet omdat we nog geen zonnepanelen hebben, maar dat moet ik dus wel opnemen in de calculaties voor 3 jaar inderdaad. Thanks!

Edit:
Stel ik maak even een grove berekening en ik lever 2400kWh middels zonnepanelen.. dan kan ik dus met het teruglevertarief rekenen?
Bij GreenChoice is dat 0,08000. Dat betekent dus 2400 x 0,08 = 192 euro besparing per jaar? Dat houd in 1352 euro per jaar ipv 1544.

Ik doe vast iets verkeerd want als ik deze info in PriceWise invul kom ik op 940 euro uit
De terugleververgoeding is pas aan de orde na het salderen, nu salderen nog 100% is en als jij in een jaar dus 2400kwh teruglevert en 2500kwh gebruikt dan heb je netto maar een gebruik van 100kwh, waarschijnlijk rekent die site dus daarmee.

Salderen is gewoon 1 kwh ontvangen en terugleveren met elkaar wegstrepen, of die kwh dan 1 of 10 euro koste maakt bij een perfecte balans tussen verbruik/terugleveren helemaal niet uit ;)

Op het moment dat je onder aan de streep* meer teruglevert is die terugleververgoeding aan de orde en op het moment dat je te weinig teruglevert en je dus onderaan de streep* stroom afneemt dan gaan de kosten per kwh pas een rol spelen!

Je weet wel min of meer wat je verbruikt en ik denk dat je ook wel een redelijk beeld hebt van wat de opbrengst zou moeten zijn van de panelen (dat vertellen de kopers altijd maar al te graag), dus je zou denk ik wel redelijk in kunnen schatten wat de uitkomst onder aan de streep* moet zijn.

* onder aan de streep = op basis van een jaar

[ Voor 14% gewijzigd door watercoolertje op 14-07-2021 11:07 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
watercoolertje schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:02:
[...]

Op het moment dat je onder aan de streep* meer teruglevert is die terugleververgoeding aan de orde en op het moment dat je te weinig teruglevert en je dus onderaan de streep* stroom afneemt dan gaan de kosten per kwh pas een rol spelen!

* onder aan de streep = op basis van een jaar
Mooie uitleg, alleen hier nog een aanvulling op. De manier van salderen verschilt per aanbieder.
Best veel aanbieders salderen per telwerk.

https://www.consumentenbo...pbrengst-zonnepanelen#no1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:43

watercoolertje

Untertitel

Cheesy schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:36:
[...]

Mooie uitleg, alleen hier nog een aanvulling op. De manier van salderen verschilt per aanbieder.
Best veel aanbieders salderen per telwerk.

https://www.consumentenbo...pbrengst-zonnepanelen#no1
Nooit geweten, wel iets om rekening mee te houden ja als dat overzicht (nog) klopt!

Mijn ervaring met Greenchoice komt echter niet overeen met die telwerk-rekenmethode, ik heb voor de teveel terug geleverde normaal-tarief kwhtjes het normaal-tarief terug gekregen (dus zelfs niet verrekend met dal en ook niet met een teruglevertarief).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdlE7zdbCUwfgVQeE_Vvgtrnihk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qO1jcrPBm9PWYsMWysVDHy5R.png?f=fotoalbum_large

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
watercoolertje schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:16:
[...]
Nooit geweten, wel iets om rekening mee te houden ja als dat overzicht (nog) klopt!

Mijn ervaring met Greenchoice komt echter niet overeen met die telwerk-rekenmethode, ik heb voor de teveel terug geleverde normaal-tarief kwhtjes het normaal-tarief terug gekregen (dus zelfs niet verrekend met dal en ook niet met een teruglevertarief).

[Afbeelding]
Zo te zien wordt het wel netjes per telwerk verrekend.
Het teruglevertarief (van 8 cent) is bij jou niet van toepassing omdat je netto niets teruglevert (je netto verbruik is immers 905 kWh).
Een ding vind ik wel bijzonder. Je teruglevertarief in de daluren is nipt anders dan je leveringstarief. Ik kan even niet bedenken waar dat aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
crimby schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:56:
Ja ik ook wel, maar nu scheelt het ongeveer 100-150 euro per jaar als ik kies tussen 3 of 1 jaar.
Dat weet je niet want je weet niet wat de prijs volgend jaar is als je nu voor 1 jaar kiest.
Maar je moet gewoon doen waar je je lekker bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-05 20:15

MeltedForest

Lenny-t

Cheesy schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:30:
[...]

Zo te zien wordt het wel netjes per telwerk verrekend.
Het teruglevertarief (van 8 cent) is bij jou niet van toepassing omdat je netto niets teruglevert (je netto verbruik is immers 905 kWh).
Een ding vind ik wel bijzonder. Je teruglevertarief in de daluren is nipt anders dan je leveringstarief. Ik kan even niet bedenken waar dat aan ligt.
Zolang het teruglevertarief hoger is dan het verbruikstarief zie ik geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Er wordt mij altijd verteld dat iedere twee jaar overstappen het goedkoopste is, maar ik zie niet in hoe.

Wij gebruiken op basis van de huidige gegevens bij Greenchoice (was eerst Huismerk, dus we hebben nog geen volledig jaar aan gegevens) 7600kWh per jaar + 2300m3 gas. Andere schattingen op basis van mijn eigen berekeningen komen rond de 10-11k kWh uit, maar dat is meegerekend dat we een aantal hele hete weken hebben gehad en de mobile airco boven (die zo'n 2kW trekt) bijna 24/7 aan stond voor in totaal een week of twee. Ons gebruik van afgelopen maand komt daarmee op 979kWh uit, maar dat is wel echt meer dan gemiddeld. Ons gemiddelde gebruik als ik het zo ongeveer moet schatten is 650-750kWh per maand, gasverbruik is bijna niet in te schatten maar in januari was het 411 en juni 24, met verder de normale curve op basis van temperatuur.

Afijn, wij betalen nu een termijnbedrag van €310, met een nieuwe schatting van Greenchoice op €314. Dit bedrag is opgebouwd uit €113 elektra en €197 gas.

Nu kwamen mensen van Vattenfal aan de deur met het standaardverhaal; wij kunnen het goedkoper, we kunnen jullie tips geven om het verbruik omlaag te brengen, wat zijn je gegevens. Ik heb ze een contract laten sturen, maar nu blijken ze dus gewoon een volle 2 cent per kWh duurder te zijn, en ook 1-2 cent per m3. Daarnaast waren de vaste leveringskosten ook significant hoger dan wat we nu betalen. De tips die ze mij konden geven was verwarmingsfolie, verwarming een graadje lager en LED-lampen, maar dat hebben we allemaal al.

Ditzelfde heb ik al een paar keer meegemaakt, en ook als ik het online bereken kom ik altijd duurder uit dan wat we nu kwijt zijn, zelfs als je de overstapbonus meerekent.

Het contract dat we nu hebben is het volgende:

Elektra

Gas

Betalen wij op dit moment heel weinig, of ben ik gewoon nog niet de juiste partij tegengekomen?

Ik zou graag overstappen als het iets scheelt, maar ik heb dus nog niemand gevonden die mij een beter aanbod kan doen

[ Voor 5% gewijzigd door Oon op 15-07-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Oon schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:56:
Er wordt mij altijd verteld dat iedere twee jaar overstappen het goedkoopste is, maar ik zie niet in hoe.

Wij gebruiken op basis van de huidige gegevens bij Greenchoice (was eerst Huismerk, dus we hebben nog geen volledig jaar aan gegevens) 7600kWh per jaar + 2300m3 gas. Andere schattingen op basis van mijn eigen berekeningen komen rond de 10-11k kWh uit, maar dat is meegerekend dat we een aantal hele hete weken hebben gehad en de mobile airco boven (die zo'n 2kW trekt) bijna 24/7 aan stond voor in totaal een week of twee. Ons gebruik van afgelopen maand komt daarmee op 979kWh uit, maar dat is wel echt meer dan gemiddeld. Ons gemiddelde gebruik als ik het zo ongeveer moet schatten is 650-750kWh per maand, gasverbruik is bijna niet in te schatten maar in januari was het 411 en juni 24, met verder de normale curve op basis van temperatuur.

Afijn, wij betalen nu een termijnbedrag van €310, met een nieuwe schatting van Greenchoice op €314. Dit bedrag is opgebouwd uit €113 elektra en €197 gas.

Nu kwamen mensen van Vattenfal aan de deur met het standaardverhaal; wij kunnen het goedkoper, we kunnen jullie tips geven om het verbruik omlaag te brengen, wat zijn je gegevens. Ik heb ze een contract laten sturen, maar nu blijken ze dus gewoon een volle 2 cent per kWh duurder te zijn, en ook 1-2 cent per m3. Daarnaast waren de vaste leveringskosten ook significant hoger dan wat we nu betalen. De tips die ze mij konden geven was verwarmingsfolie, verwarming een graadje lager en LED-lampen, maar dat hebben we allemaal al.

Ditzelfde heb ik al een paar keer meegemaakt, en ook als ik het online bereken kom ik altijd duurder uit dan wat we nu kwijt zijn, zelfs als je de overstapbonus meerekent.

Het contract dat we nu hebben is het volgende:

Elektra

Gas

Betalen wij op dit moment heel weinig, of ben ik gewoon nog niet de juiste partij tegengekomen?

Ik zou graag overstappen als het iets scheelt, maar ik heb dus nog niemand gevonden die mij een beter aanbod kan doen
De prijzen stijgen, dus het is niet gek dat je voor een nieuw contract meer gaat betalen.
Dus gewoon deze uitzitten en dan opnieuw tarieven vergelijken. Bij je huidige leverancier ga je na einde van je contract waarschijnlijk ook meer betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:36

RedFox

Heb je een OV ofzo?

@Oon je hebt nu variabele prijzen, als je dat gaat vergelijken met een vast contract ben je op het moment inderdaad duurder uit per m3/kWh bij overstappen. Voordeel is dan wel dat je vaak een welkomstpremie krijgt. Juist die welkomstpremie maakt dat het vaak loont om over te stappen.
Als je variabel wilt houden zijn er genoeg partijen die onder je huidige prijzen zitten. Heb je je gegevens al eens ingevuld op een vergelijkingssite?

[ Voor 3% gewijzigd door RedFox op 15-07-2021 10:32 ]

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

RedFox schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:31:
@Oon je hebt nu variabele prijzen, als je dat gaat vergelijken met een vast contract ben je op het moment inderdaad duurder uit. Voordeel is dan wel dat je vaak een welkomstpremie krijgt. Juist die welkomstpremie maakt dat het vaak loont om over te stappen.
Als je variabel wilt houden zijn er genoeg partijen die onder je huidige prijzen zitten. Heb je je gegevens al eens ingevuld op een vergelijkingssite?
Ja ik heb al naar verschillende vergelijkingssites gekeken, maar daar kom ik op hogere prijzen per kWh uit dan nu, en ze schatten allemaal het termijnbedrag zo laag in dat ik aan het einde van het jaar sowieso bij zou mogen gaan betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oon schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:33:
[...]

Ja ik heb al naar verschillende vergelijkingssites gekeken, maar daar kom ik op hogere prijzen per kWh uit dan nu, en ze schatten allemaal het termijnbedrag zo laag in dat ik aan het einde van het jaar sowieso bij zou mogen gaan betalen
Er is geen enkele vergelijking site die termijnen doet schatten hoor.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

reneeke1970 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:34:
[...]

Er is geen enkele vergelijking site die termijnen doet schatten hoor.
Oh nee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZiFvjVz87loco28xEJSzyVW3Bc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XNkZ2YNeaFttRqp0Gak0PXyM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:36

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Oon schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:33:
[...]

Als ik de goedkoopste met variabel tarief pak van Gaslicht.com met jouw verbruik voor mijn postcode:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koQQuDqKc7de7Ykb3fCnP1-AcKA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PlJvEiCJIkJuxRB9I8ktZLry.png?f=user_large
Volgens mij ben je dan een paar honderd euro goedkoper uit op jaarbasis?
En het termijnbedrag kan je vaak zelf aanpassen, dus dat moet geen belemmering zijn.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Die termijnbedragen zijn exact de bedragen die je moet betalen als jouw verbruik exact zo is als jij hebt opgegeven.
en ze schatten allemaal het termijnbedrag zo laag in dat ik aan het einde van het jaar sowieso bij zou mogen gaan betalen
Er zijn dan twee opties:

1. Andere leveranciers zijn simpelweg goedkoper, waardoor het termijnbedrag lager is dan wat je nu betaalt. Oftewel de bedragen kloppen en je hoeft dus niets bij te betalen.
2. Je geeft zelf een te laag energieverbruik op, waardoor je te weinig betaalt en inderdaad dus moet bijbetalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Uniciteit op 15-07-2021 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirod
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-03 18:50
KoningPaulus schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:52:
Lastige kwestie dus. Ik ben zelf ook aan het kijken naar een nieuw contract weer (per 1 september). Van oudsher en vanwege het gemak altijd via gaslicht.com gedaan, 1 jaar contract, bonus binnenslepen en weer door.

Maar nu ik zie dat de tarieven behoorlijk omhoog zijn geschoten weet ik even niet wat wijsheid is. Het lijkt 5 cent per kWh duurder te zijn en 20(!) cent per m3 gas.

Als je je verbruik wat hoger inklopt gaat het tarief van gas met 3 cent +- naar beneden, maar dan nog, wat een prijzen...

Situatie:
2500 kWh, slimme meter, 3000kWh teruglevering, 1500 m3 gas.

Iemand tips? :) Is het bijvoorbeeld wijsheid om 1 september af te wachten en te kijken wat de variabele tarieven gaan doen? (meende dat je dat automatisch krijgt na een 1-jarig vast contract?)
Ik zit in exacte dezelfde situatie, gas gaat minstens 20 cent per m3 omhoog, elec. 5 cent per kwh. Wat heb jij uiteindelijk gedaan? Ik overweeg toch maar gewoon weer over te stappen.
Pagina: 1 ... 43 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4