Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.166.795 views

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ramrodwillem schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:38:
1e meting Normaal 5825 en Dal 8010
2e meting Normaal 8020 en Dal 6014 deze is dus omgedraaid
3e meting Normaal 6133 en Dal 8026

Bij de 2e meting denkt men dus dat ik zo,n 2200Km heb verbruikt , tenminste dat is zoals ik het zie .

Standen zijn handmatig doorgegeven
En -2000 op dal, dus als hierop afrekend zou worden betaal je 2195 * 0.22 - 1996 * 0.20 = 83.70
Als je het goed had doorgegeven zou je 189 * 0.22 + 10 * 0.2 = 43.58 betalen.
Dus zo'n ramp zou dat niet zijn. Het is echt niet alsof je 2200 kWh moet afrekenen.

Maar je betaalt een voorschot (wat je tot op grote hoogte zelf kunt bepalen) en een jaarafrekening, en dit zal daar geen invloed op hebben.

Signatures zijn voor boomers.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:49
ramrodwillem schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:17:
Als inderdaad begin en eindstand bepalend zijn dan zal het wel goedkomen , de tussenstand nu op mn maandelijkse overzicht geeft dus aan dat ik in de eerste maand 400e bij moet betalen en dat voelt niet goed.
Dat kan eigenlijk niet door de foute standen komen, want het teruglopen can je dalmeter vereffent het grootste deel. Ik zou me dus niet zoveel zorgen maken om die melding, maar bewaar je foto’s in ieder geval!

Los daarvan moet je wel even je maandbedrag afzetten tegen je verbruik. Als je namelijk gemiddeld voor 200e pm verbruikt en je voorschot is maar 100e, gaat het aan het einde van het jaar natuurlijk wel mis.

• Appelkoeken
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-11 22:47
Ben momenteel bijna aan het einde van mijn jaarcontract dus weer aan het rondkijken.

Allemaal vrij onoverzichtelijk moet ik zeggen, tarieven verschillen soms per vergelijkingssite en dan is de site van de leverancier soms nog goedkoper.

Bij greenchoice kan ik nergens de teruglevering van mijn zonnepanelen invoeren, komt altijd een bedrag van €60,- per jaar uit voor stroomgebruik. Meer mensen die hier last van hebben?

Voor nu lijkt het terugkeeraanbod het gunstigste vanwege de vrij hoge bonus en mijn relatief lage verbruik.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Appelkoeken schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:57:
Ben momenteel bijna aan het einde van mijn jaarcontract dus weer aan het rondkijken.

Allemaal vrij onoverzichtelijk moet ik zeggen, tarieven verschillen soms per vergelijkingssite en dan is de site van de leverancier soms nog goedkoper.

Bij greenchoice kan ik nergens de teruglevering van mijn zonnepanelen invoeren, komt altijd een bedrag van €60,- per jaar uit voor stroomgebruik. Meer mensen die hier last van hebben?

Voor nu lijkt het terugkeeraanbod het gunstigste vanwege de vrij hoge bonus en mijn relatief lage verbruik.
Echt mega-irritant inderdaad dat je teruglevering niet kan invullen. Zelfs geen negatieve waarde bij sommige leveranciers.

Vergelijken tussen vergelijkers of direct bij leverancier loont wel iets is mijn ervaring, maar meestal gaat het om enkele euro's op jaarbasis. Een cashback van van CBXL levert dan bijvoorbeeld meer op.

Wat bedoel je met terugkeeraanbod? Is dat van je huidige leverancier? Het is namelijk vrij ongebruikelijk dat die het beste aanbod heeft.

• Appelkoeken
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-11 22:47
Cheesy schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:29:
[...]

Echt mega-irritant inderdaad dat je teruglevering niet kan invullen. Zelfs geen negatieve waarde bij sommige leveranciers.

Vergelijken tussen vergelijkers of direct bij leverancier loont wel iets is mijn ervaring, maar meestal gaat het om enkele euro's op jaarbasis. Een cashback van van CBXL levert dan bijvoorbeeld meer op.

Wat bedoel je met terugkeeraanbod? Is dat van je huidige leverancier? Het is namelijk vrij ongebruikelijk dat die het beste aanbod heeft.
Aanbod van de leverancier waar ik vorig jaar vertrokken ben, die geven nu een goede cashback.
Mijn verbruik is vrij laag, zo'n 750 gas en ik gok -400 stroom dus het verschil wordt vooral gemaakt met cashbacks denk ik.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:10

Op Gaslicht.com al eens geprobeerd? Daar kun je wel teruglevering invullen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-11 21:48

tomic

Smexylittlebabe!

Martinusz schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:43:
[...]

Op Gaslicht.com al eens geprobeerd? Daar kun je wel teruglevering invullen.
tja; waarom zou je ? Ik vul op gaslicht altijd tweepersoons huishouden in. (zijn we ook) en alhoewel ik zonnepanelen heb neem ik dat nooit mee. De 'welkomstkorting' wordt toch wel verrekend. :P

Toch maar een weblog?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:20
tomic schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:28:
[...]

tja; waarom zou je ? Ik vul op gaslicht altijd tweepersoons huishouden in. (zijn we ook) en alhoewel ik zonnepanelen heb neem ik dat nooit mee. De 'welkomstkorting' wordt toch wel verrekend. :P
Tja waarom zou je naar een vergelijkingssite site gaat als je toch je werkelijke gegevens niet gebruikt....

1 PVoutput . Dongen NB

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-11 21:48

tomic

Smexylittlebabe!

reneeke1970 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:30:
[...]

Tja waarom zou je naar een vergelijkingssite site gaat als je toch je werkelijke gegevens niet gebruikt....
simpel; zoals ik al zei: de welkomstkorting. Tuurlijk moet je op het vastrecht en de prijzen letten, de korting is hoger dan als je een negatief kwh verbruik invoert.

Toch maar een weblog?

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024

Ik had hetzelfde bij GC. Gebeld en kreeg toen te horen dat minimumbedrag dat ze aanhouden voor de maandtermijn 5 euro is. Geen idee of het klopt, maar ben ermee akkoord gegaan. Had zelf uitgerekend ongeveer 15 euro per maand terug te zullen krijgen maar dat wordt dus wachten op de jaarafrekening

• Holdem_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:50
Vraagje:

Ik zit momenteel nog bij Essent en mijn 5 jarig contract loopt op 13-11-2020 af. Nu wil ik graag naar een 1 jarig contract via een prijsvergelijker. Ben ik te laat met opzeggen? Wat zouden jullie in mijn situatie doen?

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:17

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@Holdem_NL Je opzegtermijn zal een maand zijn, dus eind van het jaar ben je klaar als je nu opzegt. Maar een 5 jarig contract... Wat is er gebeurd, ben je bedreigd door een Essentverkoper destijds? :+

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:50
Holdem_NL schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:28:
Vraagje:

Ik zit momenteel nog bij Essent en mijn 5 jarig contract loopt op 13-11-2020 af. Nu wil ik graag naar een 1 jarig contract via een prijsvergelijker. Ben ik te laat met opzeggen? Wat zouden jullie in mijn situatie doen?
Holy sh*t, 5 jaar... daar moet als welkomstcadeau een (elektrische) auto bij hebben gezeten 8)7

Zoals hierboven al aangeeft heb je een opzegtermijn van een maand. Ligt eraan hoe ze het berekenen echter. Dus 13-11 + 1 maand, of morgen + 1 maand.

Je kan alsnog gewoon een nieuw 1 jaars contract afsluiten, je nieuwe provider regelt de overstap/opzegging (mits je niet verhuisd).

• Holdem_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:50
Ja achteraf gezien wel spijt van natuurlijk... Van die fijne verkopers bij de Mediamarkt. En dan niet sterk in je schoenen staan na iets gekocht te hebben daar. Achja wijze les, zal mij nooit weer gebeuren..

Oke net gekeken en heb nu een 1 jarig contract afgesloten bij Budget Energie via Prisewise.
Het contract gaat in per 7-12-2020. Betekend dit dan dat ik eerst een flexibel contract krijg bij Essent nog voor de resterende 3 weken vanaf 13-11-2020?

• Cheesy
  • Niet online
Zo, ook weer het jaarlijkse overstapritueel afgehandeld :)
Ik hield al een tijdje de prijzen in de gaten, en sinds deze maand heeft Budget Energie een mooie aanbieding. Scheelt weer 35 euro ten opzichte van Green Choise, die in oktober bij mij als voordeligste uit de bus kwam.

Nog steeds rare dingen hoor, met vergelijken. Zo kan de calculater van Green Choise niet goed overweg met negatieve waarden (teruglevering) en Essent komt niet voor in de prijsvergelijkers. Vattenfall heeft trouwens weer de Powerdeals: 250 cashback op stroom + gas. Maar die had ik afgelopen jaar al.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
Hier ook het jaarlijkse overstapritueel afgehandeld, zit nu bij EnergieDirect ipv Budget Energie. Wel heeft die laatste nog snel even een 13e maandbedrag geincasseerd, maar nu het grappige: ik had mijn maandbedrag verlaagd, kom nu met die 13e maand exact op het bedrag dat ik zelf heb uitgerekend. Krijg dus volgende maand gewoon de bonus van 205 euro retour.

Moet zeggen dat het er niet makkelijker op wordt met elk jaar andere tarieven bij Liander en de overheid. Zit nu te rekenen met 2 maanden 2019 en 10 maanden 2020.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Cheesy schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:55:

Nog steeds rare dingen hoor, met vergelijken. Zo kan de calculater van Green Choise niet goed overweg met negatieve waarden (teruglevering) en Essent komt niet voor in de prijsvergelijkers.
Bij de vergelijkers die in gebruik wordt Essent wel gewoon meegenomen. Alleen komt die niet op de eerste bladzijde, omdat ze zo'n 250 euro duurder zijn dan de anderen.

Waar doet de calculator van Greenchoice trouwens verkeerd bij teruglevering?

• Cheesy
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:38:
[...]

Bij de vergelijkers die in gebruik wordt Essent wel gewoon meegenomen. Alleen komt die niet op de eerste bladzijde, omdat ze zo'n 250 euro duurder zijn dan de anderen.

Waar doet de calculator van Greenchoice trouwens verkeerd bij teruglevering?
Ik gebruikte Easyswitch. Nogmaals gekeken maar Essent verschijn niet in het lijstje, ook niet onderaan ofzo. Rechstreeks afsluiten bij Essent was overigens niet heel duur.

Greenchoise doet raar in de tarievenspecificatie (fictief adres / verbruik). Op verschillende computers, dus ligt denk ik niet aan cookies ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mB4ttB9/gc1.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2PkTgmz/gc2.png

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 03-11-2020 07:47 ]

• Cheesy
  • Niet online
Cheesy schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:55:
Zo, ook weer het jaarlijkse overstapritueel afgehandeld :)
Ik hield al een tijdje de prijzen in de gaten, en sinds deze maand heeft Budget Energie een mooie aanbieding. [...]
Argh, het gesodemieter met Budget Energie begint nu al.

Ondanks de ingevoerde gegevens hebben ze m'n termijnbedrag op 90 euro gezet. Dat is dus € 1080 per jaar terwijl ik met het verbruik van afgelopen jaar op € 520 euro uit zou komen. Dat is dus meer dan een verdubbeling (!!!).

Prima, zelf even verschoven naar € 55 euro per maand (= 660 per jaar).
Krijg je vervolgens dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9sswQjv/BE.png

Ik zit er hard aan te denken om het hele zooitje daar te annuleren nu ik nog in m'n 14 dagen bedenktijd zit. Op deze manier ga je toch niet met klanten om? Mag dit eigenlijke wel?

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:50
Ik neem aan dat ze dit doen om klanten tegen zichzelf te beschermen dat ze te weinig (vooruit) betalen en achteraf een flinke rekening krijgen.

• Martinusz
Cheesy schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:45:
[...]

Ondanks de ingevoerde gegevens hebben ze m'n termijnbedrag op 90 euro gezet. Dat is dus € 1080 per jaar terwijl ik met het verbruik van afgelopen jaar op € 520 euro uit zou komen. Dat is dus meer dan een verdubbeling (!!!).

Krijg je vervolgens dit:

[Afbeelding]

Ik zit er hard aan te denken om het hele zooitje daar te annuleren nu ik nog in m'n 14 dagen bedenktijd zit. Op deze manier ga je toch niet met klanten om? Mag dit eigenlijke wel?
:? Wat is precies je probleem?
Nogal logisch dat ze een check hebben ingebouwd voor lage termijnbedragen. Vervolgens vragen ze wat extra info, als dat al te veel is gevraagd voor je?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Cheesy schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:45:
[...]

Krijg je vervolgens dit:

[Afbeelding]

Zeggen dat je partner met 9 kinderen vertrokken is. Als je wilt kan je het verhaal nog wat gruwelijker maken :P

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 03-11-2020 18:07 ]

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:19
Cheesy schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:46:
[...]

Ik gebruikte Easyswitch. Nogmaals gekeken maar Essent verschijn niet in het lijstje, ook niet onderaan ofzo. Rechstreeks afsluiten bij Essent was overigens niet heel duur.

Greenchoise doet raar in de tarievenspecificatie (fictief adres / verbruik). Op verschillende computers, dus ligt denk ik niet aan cookies ofzo.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit had ik ook ja, klopte niets van via hun eigen site.

Ik ben dus ook aan het rondkijken.
Verbruik normaal 500
Verbruik dal 700
Teruglevering normaal 700
Teruglevering dal 300
Gas 800

Zit nu bij Energiedirect en als ik daar alles invul kom ik op 569 euro per jaar uit.
BudgetEnergie geeft via gaslicht.com 509 euro aan, GC komt daar op 543 uit.

60 euro verschil terwijl het bij Energiedirect best goed bevalt, met oa de Regelneef-app waarbij je ook 'vooruit kan kijken' of je termijn nog klopt.
Ik heb nog even, maar vind het verschil nog te klein om over te stappen eigenlijk.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
Dre schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:03:
[...]

Zeggen dat je partner met 9 kinderen vertrokken is. Als je wilt kan je het verhaal nog wat gruwelijker maken :P
Haha, uiteraard mag dat.

Ik snap het wel hoor ik het kader van consumentenbescherming. Er zullen ook genoeg mensen zijn die het maandbedrag te laag zetten en vervolgens na de jaarrekening financiële problemen krijgen...

Tegelijkertijd gaat het ze geen donder aan natuurlijk :-)

• Cheesy
  • Niet online
GioStyle schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:30:
Ik neem aan dat ze dit doen om klanten tegen zichzelf te beschermen dat ze te weinig (vooruit) betalen en achteraf een flinke rekening krijgen.
Als dit een gerechtvaardigd belang is kan ik daar nog inkomen. Maar nog geen halve dag eerder ben ik geaccepteerd als klant met het door mij ingegeven verbruik. Ze zijn vervolgens zelf aan het termijnbedrag gaan sleutelen. Had me dan simpelweg niet als klant geaccepteerd, of in het aanmeldingstraject aangegeven dat er aanvullende eisen aan mijn verbruik gesteld worden.
Martinusz schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:43:
[...]

:? Wat is precies je probleem?
Nogal logisch dat ze een check hebben ingebouwd voor lage termijnbedragen. Vervolgens vragen ze wat extra info, als dat al te veel is gevraagd voor je?
Ik word ongevraagd aangesteld als kredietverlener. Mijn input wordt volledig genegeerd en ze gaan uit van 2x hoger gebruik dan opgegeven. Dit heb ik nog nooit meegemaakt, terwijl ik elk jaar van maatschappij verander. Dit soort acties verklaart natuurlijk ook de lage rapportcijfers in de vergelijkers.
President schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:21:
[...]
Dát.
"Graag zou ik willen weten wat er is veranderd in uw situatie".
Er is niet eens wat gewijzigd aan mijn situatie :')

Ik ga even een pittig mailtje terugsturen, ben benieuwd :D

• President
Cheesy schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:03:
[...]
Ik ga even een pittig mailtje terugsturen, ben benieuwd :D
Mja, gewoon een leuk verhaal van maken. Je hebt een nieuwe vibrator gekocht welke op batterijen werkt, wat de nodige kWh op jaarbasis scheelt. Daarnaast ben je in je sekskelder ook overgegaan op led lampen en hen je geen server meer draaien, omdat je tegenwoordig al je filmpjes direct op site xxx uploadt, etc

En dan onderaan nog een serieuze afsluiting.

En een paar dagen later mailen wanneer je een reactie kan verwachten

:-)

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Cheesy schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:46:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Easyswitch vergelijkt inderdaad maar een beperkt aantal aanbieders. Niet echt een betrouwbare vergelijkingssite dus.

Wat de tarieven van Greenchoice betreft, ik krijg bij dat fictieve verbruik gewoon een tariefspecificatie met -700 en 100. Heb je wel op de knop 'bekijk je aanbod' geklikt?

• _JGC_
President schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:21:
[...]

Haha, uiteraard mag dat.

Ik snap het wel hoor ik het kader van consumentenbescherming. Er zullen ook genoeg mensen zijn die het maandbedrag te laag zetten en vervolgens na de jaarrekening financiële problemen krijgen...

Het is niet alleen consumentenbescherming, maar ook bescherming voor hun eigen financiële positie.

Als ik elke maand 50 betaal en 100 verbruik moet ik aan het eind van de rit 600 euro bijbetalen. Heb ik dat niet liggen, heeft de leverancier wel mijn verbruikte energie ingekocht, de energiebelasting, ODE en BTW afgedragen en moeten ze maar zien wanneer ze die 600 euro krijgen.

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-11 14:45
Door dit inmiddels iets ouder artikel (04-2020) overweeg ik om 3 jaar vast te nemen met het idee 'veel lager wordt het niet'.

Zijn er meer mensen met deze overweging die wel/niet voor een langere periode dan 1 jaar gegaan zijn?

• Cheesy
  • Niet online
Jadero schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:05:
Door dit inmiddels iets ouder artikel (04-2020) overweeg ik om 3 jaar vast te nemen met het idee 'veel lager wordt het niet'.

Zijn er meer mensen met deze overweging die wel/niet voor een langere periode dan 1 jaar gegaan zijn?
Ik zou gewoon lekker elk jaar de goekoopste opzoeken en 3 jaar lang bonussen cashen.

Als ik uitga van 2000kWh en 1000m3:
3 jaar-contracten nu ca. 1130 euro per jaar.
1 jaar-contracen nu ca. 1050 euro per jaar.

Over 3 jaar is dat 240 euro verschil. Ik denk niet dat de energieprijzen zo hard gaan stijgen.

Het kale energietarief is maar voor een heel klein deel bepalend voor wat jij betaalt ;)
____

Ik kreeg laatst overigens nog een aanbod van een vrij kleine leverancier.
Zaten wat leuke cadeautjes bij, o.a. een smartwatch. Maar zelfs als ze stroom en gas gratis maakten, waren ze totaal gezien nog ca. 200 euro duurder dan de goedkoopste aanbieder. Kwam door de vaste leveringskosten die nogal hoog waren. _O- Conclusie, die smartwatch van ca 80 euro betaal je zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 06-11-2020 13:31 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:39
Jadero schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:05:

De energie maatschappij zorgt echt wel voor een marge voor als de prijzen zouden stijgen. Zoals al genoemd wordt is het nog steeds veel voordeliger om elk jaar over te stappen met een welkomstbonus.

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-11 08:25
Wat is eigenlijk de beste periode om een nieuwe leverancier te kiezen?
Mijn contract moet per 01/02/2021 worden verlengd. Ik kies altijd in december een nieuwe leverancier, voor 1 jaar, maar is het niet beter om in januari te verlengen omdat dan de tarieven over het algemeen NOG lager zijn in vergelijking met december? (met name de belastingen verwacht ik)?

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:42
Wat is eigenlijk de beste periode om een nieuwe leverancier te kiezen?
Ik denk november . Ik zie elke jaar dan de beste deals. https://www.energiedeals.net/
https://www.energie-aanbiedingen.com/gratis-kado/

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:56
Ergens had ik dat niet verwacht. Als trouwe jaarlijkse overstapper ben ik gebonden aan de maand dat m'n huis op mijn nam kwam te staan. Maar de meerderheid zal natuurlijk niet jaarlijks overstappen en in principe een maand naar keuze kunnen nemen.

Zou het op de lange termijn voordelig kunnen zijn om eenmalig 5 maanden te wachten?

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:42
Zou het op de lange termijn voordelig kunnen zijn om eenmalig 5 maanden te wachten?
Je kan nu afsluiten ze betalen soms de overstapboete .Bij sommige energieleveranciers is het mogelijk om al zes maanden van tevoren aan te melden voor een nieuw contract. Het is dan wel belangrijk dat u aangeeft dat u het contract later wil in laten gaan.

en cashbackxl.nl niet vergeten dan ;)

[ Voor 44% gewijzigd door saharoen op 07-11-2020 12:05 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46
_JGC_ schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 00:34:
[...]

Moet zeggen dat het er niet makkelijker op wordt met elk jaar andere tarieven bij Liander en de overheid. Zit nu te rekenen met 2 maanden 2019 en 10 maanden 2020.
Dat is heel simpel op te lossen en kun je nu ook nog doen: startdatum op 1-1 zetten. Dan heb je een contract van een kalenderjaar en dat is voor jezelf veel makkelijker qua administratie.

Die 1,5 maand ofzo wat je dan nog tegen hun flexibele tarief (contract is immers afgelopen) moet afrekenen zal ook wel los lopen.

Zelf twee jaar terug ook gedaan, maakt het veel makkelijker dan die gebroken jaren. Je zorgverzekering begint toch ook niet pas halverwege het jaar, waarom het jezelf dan wel moeilijk maken met dit?

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 07-11-2020 12:44 ]

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-11 15:48
Hier een ingewikkelde puzzel waar misschien iemand een helder antwoord op heeft. Of uit ervaring wat over kan zeggen.

Volgend jaar januari krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning. Daar gaan we verbouwen en energie besparende maatregelen nemen. Waarna we er eind April in trekken. Kortom ik weet niet wat het verbruik zal zijn van die woning.Mogelijk gaan we meteen van het gas af (als de woning en onze spaarrekening dat toelaat).

Ik ben op zoek naar een flexibele oplossing voor het energie contract van de nieuwe woning. Want ik weet nu nog niet of ik überhaupt gas blijf gebruiken, wat de zonnepanelen op gaan leveren en wat het verbruik in kWh zal zijn.

Zijn er partijen die een gunstige opzegtermijn hebben (met acceptabele tarieven). Of is het raadzamer nu te kijken naar een jaar overeenkomst incl. gas met een goede teruglever vergoeding. Waarbij ik na een jaar eventueel het gas af kan sluiten.

• ThinkPad
@Noxa Van het gas af is een (hoofdpijn)dossier op zich. Als je de kans hebt dan zou ik vanaf het moment dat je de sleutel hebt de gaskraan dichtdraaien en dus ook geen contract voor gas afsluiten. Administratief is het een stukje makkelijker om het ‘gevecht’ te winnen als je nooit gas hebt gebruikt, dan wanneer je wel ook maar één snufje gas hebt gebruikt.

Zelf geen ervaringsdeskundige, maar er is wel genoeg over geschreven door Tweakers die ook van het gas af willen. Verdiep je eens in Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 :)

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 07-11-2020 12:41 ]

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-11 15:48
ThinkPadd schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:38:
@Noxa Van het gas af is een (hoofdpijn)dossier op zich. Als je de kans hebt dan zou ik vanaf het moment dat je de sleutel hebt de gaskraan dichtdraaien en dus ook geen contract voor gas afsluiten. Administratief is het een stukje makkelijker om het ‘gevecht’ te winnen als je nooit gas hebt gebruikt, dan wanneer je wel ook maar één snufje gas hebt gebruikt.

Zelf geen ervaringsdeskundige, maar er is wel genoeg over geschreven door Tweakers die ook van het gas af willen. Verdiep je eens in Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 :)
Ja daar was ik dus al bang voor. Het is alleen praktisch onuitvoerbaar om alle stukjes van de puzzel op tafel te hebben voor dat ik er in ga.

En andersom beredeneerd. Een contract afsluiten zonder gas wat maandelijks opzegbaar is. En dat later evt. alsnog opzeggen tbv een overeenkomst met gas. Die maanden van de verbouwing staat de kachel toch uit en gaat er ook niet gedoucht worden.

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik stap al een paar jaartjes over maar heb nu voor het eerst argwaan over een 'gap'.

Vorig jaar overgestapt naar Vattenfall en in het contract staat:
Start levering stroom 14 december 2019
Start levering gas 14 december 2019
Einddatum stroom en gas 30 november 2020
Looptijd stroom en gas tot 12 maanden

Nu ben ik zojuist naar Budgetenergie overgestapt en hun geven aan:
Startdatum levering: 12-12-2020

Moet dit niet 1 december of 14 december zijn?

1 december ivm de einddatum van Vattenfall, maar heb ik dan nog recht op mijn welkomstcadeau van Vattenfall omdat het minder dan een jaar is?

14 december omdat het dan precies een jaar geleden is dat Vattenfall begon met leveren, maar hoe zit het dan met de periode van 1 tot 14 december?

Verwijderd

marshallq schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:31:
Ik stap al een paar jaartjes over maar heb nu voor het eerst argwaan over een 'gap'.

Vorig jaar overgestapt naar Vattenfall en in het contract staat:
Start levering stroom 14 december 2019
Start levering gas 14 december 2019

1 december ivm de einddatum van Vattenfall, maar heb ik dan nog recht op mijn welkomstcadeau van Vattenfall omdat het minder dan een jaar is?

14 december omdat het dan precies een jaar geleden is dat Vattenfall begon met leveren, maar hoe zit het dan met de periode van 1 tot 14 december?
Typisch geval van even bellen en voorleggen. Ik zeg ook pas overstappen na in ieder geval een jaar.

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
marshallq schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:31:

Je was te laat met overstappen, daar om is het 12-12-2020 ipv 1 december

Verwijderd

thlst schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:41:
[...]

Je was te laat met overstappen, daar om is het 12-12-2020 ipv 1 december
Lijkt mij stug als de start levering 14-12-2019 was?

• marshallq
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:46:
[...]

Lijkt mij stug als de start levering 14-12-2019 was?
Mij ook, ik denk eerder dat het 12-12-2020 geworden is omdat Budgetenergie 35 dagen rekent voor het starten van de levering (uit hun FAQ). Verder heb ik van Vattenfall nog geen nieuw contract ontvangen.

Ik heb er voor de zekerheid de startdatum even aangepast naar 14-12-2020. Dan zit ik in elk geval altijd goed met de jaarperiode.
Verwijderd schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:35:
[...]

Typisch geval van even bellen en voorleggen. Ik zeg ook pas overstappen na in ieder geval een jaar.
Ik heb Vattenfall al een whatsapp bericht gestuurd, even maandag afwachten.

Zou ik hierdoor 14 dagen geen gas/stroom hebben als Vattenfall inderdaad om 01-12-2020 afloopt en de nieuwe pas op 14-12-2020 kunnen leveren? :+

[ Voor 18% gewijzigd door marshallq op 08-11-2020 10:07 ]

Verwijderd

@marshallq Van Vatenfall ga je geen nieuw contract ontvangen. Dat word gewoon stilzwijgend verlengd. Dat kan je vervolgens gewoon op ieder ogenblik opzeggen/overstappen. Zal een opzegtermijn van 30 dagen aan vastzitten of iets dergelijks. Je zal nooit zonder leverancier komen te zitten in ieder geval.
marshallq schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:05:
[...]

Zou ik hierdoor 14 dagen geen gas/stroom hebben als Vattenfall inderdaad om 01-12-2020 afloopt en de nieuwe pas op 14-12-2020 kunnen leveren? :+
Nee dus.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2020 10:09 ]

• marshallq
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:08:
@marshallq Van Vatenfall ga je geen nieuw contract ontvangen. Dat word gewoon stilzwijgend verlengd. Dat kan je vervolgens gewoon op ieder ogenblik opzeggen/overstappen. Zal een opzegtermijn van 30 dagen aan vastzitten of iets dergelijks. Je zal nooit zonder leverancier komen te zitten in ieder geval.

[...]

Nee dus.
Mooi, mag ik dan de conclusie trekken dat ik het dus veilig op de 14de laten staan. Dan is mijn jaarcontract altijd voorbij en in het ergste geval zit ik 14 dagen langer bij hun?

Verwijderd

marshallq schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:10:
[...]

Mooi, mag ik dan de conclusie trekken dat ik het dus veilig op de 14de laten staan. Dan is mijn jaarcontract altijd voorbij en in het ergste geval zit ik 14 dagen langer bij hun?
In principe wel.

• thlst
  • Niet online
marshallq schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:05:
[...]
Mij ook, ik denk eerder dat het 12-12-2020 geworden is omdat Budgetenergie 35 dagen rekent voor het starten van de levering (uit hun FAQ).
Wanneer ben je overgestapt?

7 Nov 2020 + 35 = 12-12-2020
29 Okt 2020 + 14 + 30 = 12-12-2020

• marshallq
  • Niet online
thlst schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:24:
[...]

Wanneer ben je overgestapt?

7 Nov 2020 + 35 = 12-12-2020
29 Okt 2020 + 14 + 30 = 12-12-2020
Gisteren ingevuld bij gaslicht.com en daarbij aangegeven dat ik wil overstappen op het einde van de huidige contractdatum.

Hierbij denk ik dat Vattenfall het einde van deze maand aangehouden heeft en Energiebudget de 12de zegt omdat het 35 dagen duurt voordat ze alles geregeld hebben, waardoor de 1ste dus niet mogelijk is. Bij uitzondering kan het ook eerder maar dan moet je bellen.

Ik ben benieuwd wat Vattenfall komende week op mijn berichten gaat antwoorden.

Voorlopig laat ik mijn overgangsdatum op de 14de staan, dan voldoe ik aan mijn jaarplicht.

@thlst / @Verwijderd in elk geval bedankt voor jullie hulp en advies.

[ Voor 9% gewijzigd door marshallq op 08-11-2020 10:33 ]

• thlst
  • Niet online
marshallq schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:31:
[...]
Ik ook :)
Zoals ik het lees ben je contract vrij vanaf 1 dec.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
marshallq schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:31:
[...]

Gisteren ingevuld bij gaslicht.com en daarbij aangegeven dat ik wil overstappen op het einde van de huidige contractdatum.

Hierbij denk ik dat Vattenfall het einde van deze maand aangehouden heeft en Energiebudget de 12de zegt omdat het 35 dagen duurt voordat ze alles geregeld hebben, waardoor de 1ste dus niet mogelijk is. Bij uitzondering kan het ook eerder maar dan moet je bellen.

Voorlopig laat ik mijn overgangsdatum op de 14de staan, dan voldoe ik aan mijn jaarplicht.

@thlst / @Verwijderd in elk geval bedankt voor jullie hulp en advies.
Overstappen moet je altijd minstens 6 weken van te voren doen. Dus contact opnemen met Energiebudget en vragen of het op de 1e kan, anders houdt het op.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:39
@marshallq vattenval (nuon) hanteerde op mijn jaarcontract een periode van ongeveer 10 maanden. Ik heb gewoon de cashback gekregen.

• marshallq
  • Niet online
Inmiddels een reactie ontvangen:

....Het klopt dat de einddatum 30 november is. Je contract is bij ons op 1 december 2019 van start gegaan, niet op 14 december. Op 30 november loopt het contract dus af en heb je inderdaad voldaan aan de voorwaarden om het welkomstcadeau te krijgen....

Verder is het, zoals @Verwijderd ook aangaf geen probleem dat ik tot de 14de blijf, ik betaal dan gewoon 2 weken extra.

En ze hebben me nu nog een aanbod gedaan met '10% blijven loont-korting' maar de kosten hiervan zijn hoger dan hun eigen tarieven op gaslicht.com (en dan heb ik het nog niet eens over het welkomstcadeau). Ik wacht nog op antwoord hoe dat zit.

Edit antwoord:
Prijsvergelijkerswebsites kopen al vroeg veel contracten in, waardoor zij voordeligere tarieven kunnen aanbieden.

[ Voor 9% gewijzigd door marshallq op 09-11-2020 09:44 ]

• thlst
  • Niet online
Mooi dat je duidelijkheid hebt.
marshallq schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:36:
Edit antwoord:
Prijsvergelijkerswebsites kopen al vroeg veel contracten in, waardoor zij voordeligere tarieven kunnen aanbieden.
Hier verkoopt de energieboer onzin :+

• Cheesy
  • Niet online
@marshallq ik heb bijna een identieke situatie als jij.
Start levering van Vattenfall 20 december 2019
Einddatum contract 30 november 2020

Onlangs nieuw contract afgesloten bij Budget Energie en dezelfde optie als jij aangeklikt.
Maar omdat ik daar aardig laat mee was, starten ze met leveren op 7 december.

Ik denk dat Vattenfal contracten afrondt naar beneden op de eerste van de maand.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:14

Theo

moederbord

Ik heb vanwege een warmtepomp en zonnepanelen effectief een erg laag energieverbruik; jaarlijks komt er zo'n 7.000 kWh van het dak en wordt er 6.500 kWh verbruikt voor verwarming en de rest in huis. Voor warm water is jaarlijks zo'n 100 kuub gas nodig.

Na deze waardes ingevoerd te hebben bleek BudgetEnergie als goedkoopste uit de bus te komen (protip: Via Shopbuddies naar OVerstappen.nl gaan levert een extra 18 euro korting op, en Overstappen.nl heeft een nét scherpere deal dan GasLicht.com); effectief zou het neerkomen op zo'n -200 euro per jaar aan kosten inc cashback, welkomskorting en de volgend jaar verhoogde 'vermindering energiebelasting' Na veel vergelijkingssites af te zijn gegaan bleek deze weg de goedkoopste. (die -200 euro is negatief)

Maar na diep in de kleine letters te zijn gedoken doet Budget Energie iets heel erg smerigs met de saldering; ze salderen per telwerk, en niet per aansluiting. In mijn geval heb ik jaarlijks op het piektelwerk een overschot van 2.000 kWh en kom ik op het daltelwerk 1.500 kWh te kort.

Bij BudgetEnergie worden deze dus niet met elkaar verrekend. Ik lever de 2.000 kWh op het piektarief aan hen terug (á 7 cent kWh = 140 euro) én moet op het daltelwerk 1.500 kWh inkopen (á 21 ct/kWh = 315 euro). Ofwel, dit kost effectief 175 euro meer per jaar! Het is bij die club ook niet mogelijk om je dubbele meter als enkeltarief te hanteren. Als je een dubbel telwerk hebt (piek/dal) dan ben je verplicht om ook van de piek/dal tarieven gebruik te maken, en is het enkel tarief verboden.

Bij zo'n beetje elke andere energieleverancier wordt in mijn geval er naar aansluiting gekeken ipv telwerk, dus in mijn geval heb ik jaarlijks een verbruik van -500 kWh wat (met een terugleververgoeding van zo'n 7 ct/kWh) 35 euro oplevert. Dat is ruim 200 euro duurder dan bij BudgetEnergie. Bij sommige leveranciers is dit zelfs meer waarmee het verschil op kan lopen tot meer dan 250 euro per jaar door de manier waarop ze het salderen verrekenen.

Zij zijn hierin zo'n beetje de enige, en dit zit diep verstopt in hun voorwaarden. (wat hier en hier wordt bevestigd)

De overeenkomst met BudgetEnergie heb ik daarom een paar uur na aanvraag maar geannuleerd. Leuk dat ze de goedkoopste waren (met -200 euro per jaar), maar als je uiteindelijk door 'creatief boekhouden' vanuit hun stiekem 175 euro meer kwijt bent dan zijn andere aanbieders beter.
Daarom maar naar GreenChoice gegaan wat jaarlijks -150 euro kost. En die salderen wel gewoon per aansluiting.

Mijn tip aan iedereen: Heb je zonnepanelen? Blijf dan weg bij BudgetEnergie!

7400 Wp op het dak

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:32
@Theo bedankt voor de waarschuwing.
Heb je GreenChoice afgesloten via overstappen.nl of en andere vergelijker? Als ik me rechtstreeks wil aanmelden krijg in geen welkom bonus.

• Cheesy
  • Niet online
Theo schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 23:15:
Ik heb vanwege een warmtepomp en zonnepanelen effectief een erg laag energieverbruik; jaarlijks komt er zo'n 7.000 kWh van het dak en wordt er 6.500 kWh verbruikt voor verwarming en de rest in huis. Voor warm water is jaarlijks zo'n 100 kuub gas nodig.

Na deze waardes ingevoerd te hebben bleek BudgetEnergie als goedkoopste uit de bus te komen (protip: Via Shopbuddies naar OVerstappen.nl gaan levert een extra 18 euro korting op, en Overstappen.nl heeft een nét scherpere deal dan GasLicht.com); effectief zou het neerkomen op zo'n -200 euro per jaar aan kosten inc cashback, welkomskorting en de volgend jaar verhoogde 'vermindering energiebelasting' Na veel vergelijkingssites af te zijn gegaan bleek deze weg de goedkoopste. (die -200 euro is negatief)

Maar na diep in de kleine letters te zijn gedoken doet Budget Energie iets heel erg smerigs met de saldering; ze salderen per telwerk, en niet per aansluiting. In mijn geval heb ik jaarlijks op het piektelwerk een overschot van 2.000 kWh en kom ik op het daltelwerk 1.500 kWh te kort.

Bij BudgetEnergie worden deze dus niet met elkaar verrekend. Ik lever de 2.000 kWh op het piektarief aan hen terug (á 7 cent kWh = 140 euro) én moet op het daltelwerk 1.500 kWh inkopen (á 21 ct/kWh = 315 euro). Ofwel, dit kost effectief 175 euro meer per jaar! Het is bij die club ook niet mogelijk om je dubbele meter als enkeltarief te hanteren. Als je een dubbel telwerk hebt (piek/dal) dan ben je verplicht om ook van de piek/dal tarieven gebruik te maken, en is het enkel tarief verboden.

Bij zo'n beetje elke andere energieleverancier wordt in mijn geval er naar aansluiting gekeken ipv telwerk, dus in mijn geval heb ik jaarlijks een verbruik van -500 kWh wat (met een terugleververgoeding van zo'n 7 ct/kWh) 35 euro oplevert. Dat is ruim 200 euro duurder dan bij BudgetEnergie. Bij sommige leveranciers is dit zelfs meer waarmee het verschil op kan lopen tot meer dan 250 euro per jaar door de manier waarop ze het salderen verrekenen.

Zij zijn hierin zo'n beetje de enige, en dit zit diep verstopt in hun voorwaarden. (wat hier en hier wordt bevestigd)

De overeenkomst met BudgetEnergie heb ik daarom een paar uur na aanvraag maar geannuleerd. Leuk dat ze de goedkoopste waren (met -200 euro per jaar), maar als je uiteindelijk door 'creatief boekhouden' vanuit hun stiekem 175 euro meer kwijt bent dan zijn andere aanbieders beter.
Daarom maar naar GreenChoice gegaan wat jaarlijks -150 euro kost. En die salderen wel gewoon per aansluiting.

Goed verhaal. Edit: iets minder goed, zie mijn volgende reactie in dit topic ;)

Niet elke vergelijkingswebsite gaat hier goed mee om inderdaad. Kwam ik vorig jaar ook achter. Ze zijn overigens niet de enige die per telwerk salderen. Uiteindelijk gaat het om het totaalplaatje (kosten op jaarbasis) dus je laatste stelling vind ik iets te kort door de bocht om als algemeen geldend te beschouwen ;)

Ik betaal namelijk ook ca. 170 kWh in de daluren en lever in de normaaluren ca. 500kWh terug. Per saldo was Budget Energie wel de goedkoopste. Easyswitch maakte hierin een correcte berekening overigens.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:49
@Theo Goede tip, maar verbaast het je echt? Kortingen komen altijd uit de lengte of de breedte. Zeker bij budget aanbieders. Bij gaslicht.com staat de salderingswijze overigens duidelijk in de vergelijker. Geen “diep in de kleine lettertjes” dus.

Bij UnitedConsumers op gaslicht.com merkte ik dat naarmate je een hoger verbruik opgeeft, je welkomstkorting stijgt. Maar daar blijft het niet bij, het tarief stijgt ook. Wat blijkt, als ik die tariefstijging en welkomstbonussen tegen elkaar afzet met mijn werkelijke verbruik, ontloopt het elkaar op jaarbasis max 25 euro.

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:56
Theo schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 23:15:

Dit verhaal kan toch niet kloppen?! Ze moeten leveringskosten en belastingen scheiden, dus inkopen kost echt geen 21ct per kWh!

Als voorbeeld:
Ik zit al meer als 2 jaar bij Pure Energie, die salderen ook per telwerk, en dat komt juist perfect uit in mijn situatie, die vergelijkbaar is met @Theo (WP + PV, 0-op-de-meter).
Ik heb al 2 jaar lang zo'n 200 euro ontvangen, juist omdat er op het ene telwerk 1500 kWh tekort is, en op het andere telwerk 1500 kWh teruglevering.

Teruglevering 1500 kWh * -14.5ct = -217.50 euro
Leveringskosten 1500 kWh * 7ct = 105 euro
Energiebelasting = 0 (1500-1500kWh) * 12ct = 0 euro <-- deze gaat over het totaal, niet per telwerk!

Daarbovenop nog een (kleine) bonus en de Vermindering energiebelasting, resteert ca. 200 euro teruggaaf, plus teruggaaf voorschot.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Cheesy
  • Niet online
@Theo ik vermoed overigens dat je een rekenfout maakt.

BE saldeert per telwerk, dat is duidelijk.

Je rekent voor de levering binnen het daltarief inclusief btw en energiebelasting maar volgens mij mag je daar ook het kale leveringstarief voor aanhouden.

De btw en energiebelasting hoort naar mijn idee over de totale levering te gaan. Met andere woorden, je hoeft totaal geen btw en energiebelasting te betalen omdat je totaal gezien geen stroom verbruikt. Dit wordt ook uitgelegd in de laatste reactie van het topic van Radar dat je linkte. Ik heb echter nog geen officiële bron kunnen vinden.

edit: haha, bedankt @Chris_82 je bent me voor ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 16-11-2020 11:13 ]

• ThinkPad
Deze discussie volg ik even, heb ook zonnepanelen en een overstap naar Budget Energie die 1-1 in gaat :/
Sowieso dat verplicht dubbeltarief moeten gebruiken heb ik al niet zo'n trek in. Administratief vind ik het veel makkelijker om gewoon enkeltarief te gebruiken.

Edit: bedenktijd van 30 dagen is voor mij net gisteren verstreken, dus ik zit er al aan vast. Nouja afwachten dan maar.

@Theo Heb het doorgerekend (Excel blijft toch het beste hiervoor, gewoon alle kosten per dag/kWh/m3 invoeren en dan berekenen) en ik kom zo'n €60-70 duurder uit dan waar ik in eerste instantie met enkeltarief op had gerekend :/ Komt voornamelijk omdat ik nog 250 kWh moet inkopen, terwijl ik met enkeltarief geld toe zou krijgen. Maar het contract wat ik heb afgesloten is nog wel gunstig, vul ik een nieuwe berekening in op Gaslicht.com met mijn verbruik op dubbeltarief, dan kom ik op hogere jaarbedragen dan met mijn aanstaande contract.

Maar wel een goede tip, ik snap nu de mensen die koste wat kost wilden vasthouden aan hun Ferraris meter ook een stuk beter. Wat een drama met dat salderen i.c.m. 4 telwerken 8)7

[ Voor 114% gewijzigd door ThinkPad op 16-11-2020 16:20 ]

• Martinusz
Martinusz schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:37:
Worden jullie ook plat gebeld deze week door de energiemaatschappijen?
Allemaal met u bent in het verleden klant geweest.....etc.

Allemaal standaard verhaal, ja let op hoor, nu afsluiten want de prijzen kunnen weleens gaan stijgen.

Door corona waren de prijzen gedaald....aha is de corona crisis al voorbij dan? Waarom zou ik niet nog langer wachten? Ja maar de prijzen gaan weer omhoog! Ohja? Denk je dat of weet je dat zeker?
Ja uuuuh....per eerste van de maand veranderen de tarieven altijd....ja maar ze gaan omhoog dus donderdag? Ja...nee dat weet ik niet.

Maar wat is eigenlijk jullie fantastische aanbieding dan?
Ja 21 cent elektriciteit en 72 cent gas, oh grappig, ik betaal nu minder...ja maar ik kan 110,- welkomstpremie geven.
Leuk, maar via gaslicht.com krijg ik 155,- euro welkomstpremie....ja uuuhhh....dat kan ik niet bieden. Ja maar nu heb je mij heel mijn verhaal laten doen en dan ga je via gaslicht afsluiten? Uh ja waarom zou ik dat niet doen?? Ja maar ik moet ook mijn boterham verdienen en je hebt mij mijn hele verhaal laten doen etc.
Ja en? :? Ik ben goedkoper uit voor hetzelfde via gaslicht.com, zal ik anders een factuur sturen van mijn tijd die ik nu kwijt ben?

Nee meneer, tot ziens! :w
Mooi he...van de week de definitieve overstap gemaakt, en jawel naar de partij die mij hier toen belde ;)
Alleen nu met 205,- welkomstpremie 8) toch mooi he die telefoonverkopers die hun target proberen te halen en eigenlijk gewoon leugens verkondigen.....maar goed overstap is weer gemaakt :)

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:16
Martinusz schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:37:
Worden jullie ook plat gebeld deze week door de energiemaatschappijen?
Allemaal met u bent in het verleden klant geweest.....etc.

Allemaal standaard verhaal, ja let op hoor, nu afsluiten want de prijzen kunnen weleens gaan stijgen.

Door corona waren de prijzen gedaald....aha is de corona crisis al voorbij dan? Waarom zou ik niet nog langer wachten? Ja maar de prijzen gaan weer omhoog! Ohja? Denk je dat of weet je dat zeker?
Ja uuuuh....per eerste van de maand veranderen de tarieven altijd....ja maar ze gaan omhoog dus donderdag? Ja...nee dat weet ik niet.

Maar wat is eigenlijk jullie fantastische aanbieding dan?
Ja 21 cent elektriciteit en 72 cent gas, oh grappig, ik betaal nu minder...ja maar ik kan 110,- welkomstpremie geven.
Leuk, maar via gaslicht.com krijg ik 155,- euro welkomstpremie....ja uuuhhh....dat kan ik niet bieden. Ja maar nu heb je mij heel mijn verhaal laten doen en dan ga je via gaslicht afsluiten? Uh ja waarom zou ik dat niet doen?? Ja maar ik moet ook mijn boterham verdienen en je hebt mij mijn hele verhaal laten doen etc.
Ja en? :? Ik ben goedkoper uit voor hetzelfde via gaslicht.com, zal ik anders een factuur sturen van mijn tijd die ik nu kwijt ben?

Nee meneer, tot ziens! :w
WTF, zojuist ook door zo'n verkoper gebeld.

Zijn eerste vraag was wat ik nu per maand betaalde, en dat zij waarschijnlijk goedkoper waren.
Dus ik heb een maandbedrag genoemd wat ik kwijt ben als ik het via hun EIGEN site zou afsluiten. (toevallig had ik vorige week op hun site gekeken dus wist de prijzen uit m'n hoofd. ;))
Dit was volgens hem te laag, ik betaalde ongetwijfeld meer..

Maar toen heb ik hem maar verteld dat maandbedragen niets zeggen, omdat ik net zo goed €100 terug kan krijgen aan het einde van het jaar..Of hij me gewoon de aanbiedingstarieven voor elektra/gas wilde geven.
Vervolgens kwam hij met prijzen van 22ct voor stroom, 74ct voor gas.
Dus ik onderbreek hem al en zeg; waarom zou ik het via jou afsluiten, op jullie site is het stukken goedkoper!

Nee daar zou volgens hem niets van kloppen, want al die online prijzen zouden zonder belastingen zijn.
Toen ik hem vertelde dat dat onzin is, omdat deze na wat doorklikken gewoon bij de specificaties vermeld staan reageerde hij geïrriteerd en was het gesprek voor hem klaar.
Op de vraag of ze hun eigen site nog gingen aanpassen omdat daar volgens hem niets van klopt kreeg ik geen antwoord..

Echt... dit zijn imo gewoon vieze oplichtingspraktijken; mensen dingen wijs maken waar niets van klopt. :/

Als je (zoals 98%+ van NL) op dat moment niet exact in die prijzen/belastingen etc. zit dan trap je er ook gewoon in.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:50
SmiGueL schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:56:
Echt... dit zijn imo gewoon vieze oplichtingspraktijken; mensen dingen wijs maken waar niets van klopt.
Als je zelf omline een energiecontract afsluit kun je (het grootste deel) van de verkoopcommissie in je zak steken, wanneer je het via een verkoper doet vangen hun de commissie en betaal jij dus wat meer.

Of dacht je dat die verkopers voor niets werken? Die mensen moeten toch ook betaald worden dus dat komt uiteraard uit wat jij betaalt. Hoe langer die mensen moeten lullen om een contract aan te smeren hoe duurder het wordt (waar jij dus ook een factor in bent 8) )
Een leugentje glipt er zo tussendoor inderdaad, verkopers moet je nooit op hun blauwe ogen geloven en daarnaast moet je nooit via een verkoper kopen wanneer er ook een mogelijkheid is het direct te doen.

• Theo

Theo

moederbord

Kwam pas nog wel een goede aanbieding tegen (net nadat ik over ben gestapt...). Bij RVattenval krijg je 300 euro aan Coolblue bonnen als korting. De actie is niet op de site te vinden, maar de link werkt wel gewoon :)

https://www.vattenfall.nl...biedingen/coolblue300vpe/

Ze zijn met deze korting goedkoper dan de goedkoopste bij Gaslicht en Overstappen.nl voor een kleine energiegebruiker.

7400 Wp op het dak

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-11 14:36
wacht nog even black friday en techmonday af voor mooie deal , anders is vattenfall met 300 euro coolblue goede aanbieding voor mijn 2300elec/425gas

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:07
Vandaag een meisje van het collectief aan de lijn die belde om mijn contract te verlengen. Ik zij dat ik niet opgezegd had en bij Vattenfall zat. Ze zij dat ze belde omdat door de pandemie de prijzen anders waren geworden, maar toen ik doorvroeg was het enige wat ze had mijn oude postcode. Ik heb haar na ca 7 minuten maar aangegeven dat zij mij van de bellijst moest halen en mij niet meer moest lastig vallen. Er kwam echt niets zinnigs uit😩

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Cheesy
  • Niet online
Theo schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:57:
Kwam pas nog wel een goede aanbieding tegen (net nadat ik over ben gestapt...). Bij RVattenval krijg je 300 euro aan Coolblue bonnen als korting. De actie is niet op de site te vinden, maar de link werkt wel gewoon :)

Ze zijn met deze korting goedkoper dan de goedkoopste bij Gaslicht en Overstappen.nl voor een kleine energiegebruiker.
Da's wel een hele goeie deal inderdaad! Het is dat ik dit jaar al bij Vattenfall zat, maar ik zou anders 100 euro goedkoper uitkomen dan nu de goedkoopste.

Het enige dat jammer is dat die 300 niet contant is, maargoed iedereen bestelt wel eens wat bij Coolblue.

• Gershwin25
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:51

Inderdaad een erg goede deal. Let op dat je de EUR 300 wel in één keer moet besteden.
Er is ook een Groene stroom variant: https://www.vattenfall.nl...biedingen/coolblue300gun/

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-11 15:41

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

OK, het is geen slechte deal, maar zo goed is hij nu ook weer nu. Kosten zijn 22.4¢ stroom, 77.2¢ gas, met 300 korting (gelimiteerd aan CoolBlue). Via bijv. easyswitch betaal je 21.1¢ stroom, 72.1¢ gas, met een welkomstkorting van 245 euro cash.

Zodra je door de hogere stroom, maar vooral gasprijzen meer dan 300-245=55 extra uitgeeft is het de moeite niet meer waard en kun je beter voor easyswitch gaan. 55 euro/(77.2-72.1=5.1¢ verschil)=1078, oftewel, verbruik je meer dan 1078m3 gas, wat bijna iedereen doet, kun je beter voor de 245 cashback gaan. (toch? heb even snel gerekend?..)

Daarbij krijg je dan ook nog 1/5e staatslot, en met een referral link kun je nog een 10tje extra korting krijgen...

Ikzelf wacht iig nog even tot black friday voor ik weer een keuze maak, maar tot dusver lijkt Vattenfall wel de beste acties te hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door i7x op 17-11-2020 14:36 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Wij hebben zojuist 1 jaar GreenChoice voor Dal € 0,190 Piek €0,205 en Gas € 0,68 vastgelegd. Met een EV die voornamelijk thuis wordt geladen is dat onder aan de streep een prima deal :)

Blijf het overigens gek vinden dat de tarieven via Easyswitch aanzienlijk lager liggen dan op de site van Greenchoice zelf. (€ 0,21 / € 0,23 / € 0,74)

4800wp zuid - pvoutput.org

• Theo

Theo

moederbord

i7x schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:32:
OK, het is geen slechte deal, maar zo goed is hij nu ook weer nu. Kosten zijn 22.4¢ stroom, 77.2¢ gas, met 300 korting (gelimiteerd aan CoolBlue). Via bijv. easyswitch betaal je 21.1¢ stroom, 72.1¢ gas, met een welkomstkorting van 245 euro cash.

Zodra je door de hogere stroom, maar vooral gasprijzen meer dan 300-245=55 extra uitgeeft is het de moeite niet meer waard en kun je beter voor easyswitch gaan. 55 euro/(77.2-72.1=5.1¢ verschil)=1078, oftewel, verbruik je meer dan 1078m3 gas, wat bijna iedereen doet, kun je beter voor de 245 cashback gaan. (toch? heb even snel gerekend?..)

Daarbij krijg je dan ook nog 1/5e staatslot, en met een referral link kun je nog een 10tje extra korting krijgen...

Ikzelf wacht iig nog even tot black friday voor ik weer een keuze maak, maar tot dusver lijkt Vattenfall wel de beste acties te hebben.
Via een cashbacksite kun je bij Easyswitch ook 18 euro korting krijgen. Bij Vattenval is dit 36 euro.

En er zijn trouwen best veel personen die minder dan 1078 kuub gas verbruiken. Als je een kleine rijwoning hebt, een nieuwbouwwoning, een appartement of een warmtepomp dan zit je best gemakkelijk (ver) onder de 1078 kuub per jaar.

Hoe waren de BF aanbiedingen vorig jaar? Heeft het echt zin om daarop te wachten? Met mijn lage energieverbruik (150 kuub en geen stroom) zijn de vaste kosten en de vaste korting bepalend voor de overstap.

7400 Wp op het dak

bbn_ldp schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:20:
Vandaag een meisje van het collectief aan de lijn die belde om mijn contract te verlengen. Ik zij dat ik niet opgezegd had en bij Vattenfall zat. Ze zij dat ze belde omdat door de pandemie de prijzen anders waren geworden, maar toen ik doorvroeg was het enige wat ze had mijn oude postcode. Ik heb haar na ca 7 minuten maar aangegeven dat zij mij van de bellijst moest halen en mij niet meer moest lastig vallen. Er kwam echt niets zinnigs uit😩
Ik wordt de laatste tijd bijna wekelijks gebeld door de leugenaars van 'het collectief' of aanverwante benamingen.

Laatst zo'n knul die beweerde dat ik begin van het jaar telefonisch contact met hen had gezocht en had afgesproken dat ze later nog eens zouden bellen. Nee, dat kan niet. Jongeman beweerde toch echt van wel. Maar ik regel altijd alles online, dus wist dat het niet helemaal kon kloppen wat hij beweerde. Verderop in het gesprek kwam de aap uit de mouw. Het ging om mijn oude adres. Dat adres is intussen niet eens meer in gebruik als woonhuis en ik woon er al 6 jaar niet meer. Dus kan het nooit zijn dat ik eerder in het jaar met hen gebeld heb over mijn energiecontracten op dat adres. Ik zei hem daarop op stellige toon dan ook dat hij maar beter kon stoppen met zijn leugens en oplichterij en mijn gegevens onmiddellijk uit het systeem moest wissen. Waarop de jongeman nog durfde te melden dat ik hem niet zo onbeleefd te woord hoefde te staan... Sorry, je begint zelf met een reeks leugens...

Week later, weer 'het collectief' aan de lijn. Nu een jongedame. Ik meldde dat ik gesommeerd had mijn gegevens te verwijderen in het vorige gesprek. Jongedame reageerde met 'maar dit is de eerste keer dat we u aan de lijn hebben' 8)7

En ook niet bepaald logisch: Ze zeggen meestal dat 'we bellen u namens uw energieleverancier'. Maar kunnen vervolgens niet vertellen namens welke partij dat dan is. Het excuus daarvoor: "we werken voor meerdere leveranciers".

Eén grote oplichtersbende. Volgende keer ga ik er lekker in mee als het me uitkomt. Lang aan de lijn houden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Cheesy
  • Niet online
i7x schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:32:

Staar je niet blind op de stroom- en gaskosten. Het is de combinatie met de leveringskosten die het totaalplaatje maakt.
Voor de een komt dit enorm gunstig uit. Voor een ander niet.

Die mensen aan de deur beginnen ook altijd over de stroomprijs. Al maken ze het gratis, de leveringskosten zijn zo hoog dat ze nog steeds niet goedkoper zijn dan de concurrent _O-

Overigens is dit wel een hele laagdrempelige manier voor mensen die niet van overstappen houden en toch een mooie tastbare korting/cadeau willen pakken. Zonder gedoe met refferals, cashbacks, vergelijkingswebsites, etc.
Ik gooi 'm denk in de familie-appgroep.

[ Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 17-11-2020 15:50 ]

• zerocool82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:16

zerocool82

Ignorance causes chaos

Bij mij komen ze helemaal niet zo goedkoop uit; ik ben dan wel een klein verbruiker t.a.v. gas (+- 950 m3 per jaar) maar een relatief grootverbruiker van elektriciteit (+- 4500 kWh per jaar). Ik kom dan op 1783 euro per jaar uit (-300 euro Coolbluebon) = 1483 euro. Ik heb een ander aanbod voor 1651 euro (175 euro korting) = 1.476 euro. Tevens krijg ik nog een paar procent korting op de kWh prijs en dien je bij Vattenfal 300 euro (in één keer) te besteden bij Coolblue.

Het lijkt dus bij een kleine energieverbruiker zeker interessant; ben je een relatieve grootverbruiker van elektriciteit dan is het veel minder interessant.

• Gershwin25
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:51
Voor de kleinverbruikers (zoals ik), bij Budgetenergie is net een interessante BF aanbieding ingegaan: bij 1 jaar vast een cashback van €100 plus gratis Google Nest Audio twv €99, stroom 21,5ct en gas 72,3ct.

[ Voor 10% gewijzigd door Gershwin25 op 21-11-2020 23:44 ]

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik vind de aanbiedingen dit jaar minder aantrekkelijk dan voorgaande jaren. Ik heb nog anderhalve maand om weer over te stappen.
Voorgaande jaren vulde ik een 3x zo hoog gasverbruik in om meer cashback te kunnen krijgen maar het lijkt erop dat ze dit een beetje bijgesteld hebben overal.
Enkel Vandebron lijkt aantrekkelijk, in hun actievoorwaarden kan ik niet iets vinden over afwijkende opgave en daadwerkelijk verbruik. Welkom Energie zie ik ook nog maar is dat niet de nieuwe naam van die vage club (EnergieFlex oid?) die twee jaar geleden eens failliet is gegaan?

Mijn verbruik is 505 gas en 1650 electra.

Actievoorwaarden Vandebron, nogal vaag. Ik kan mijn van vorig jaar dat bij veel leveranciers het wat duidelijker stond vermeld. Maar iets over zeer afwijkend verbruik staat er niet.
● Vandebron bepaalt of aan de actievoorwaarden is voldaan. De administratie van Vandebron
is daarbij leidend.
● Vandebron kan deze actievoorwaarden tussentijds wijzigen.
● Vandebron beslist in gevallen waarin deze actievoorwaarden niet voorzien.

[ Voor 39% gewijzigd door xabre16v op 22-11-2020 14:35 ]

• ASW1
xabre16v schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:13:
Ik vind de aanbiedingen dit jaar minder aantrekkelijk dan voorgaande jaren. Ik heb nog anderhalve maand om weer over te stappen.
Voorgaande jaren vulde ik een 3x zo hoog gasverbruik in om meer cashback te kunnen krijgen maar het lijkt erop dat ze dit een beetje bijgesteld hebben overal.

Mijn verbruik is 505 gas en 1650 electra.
Ik heb laatst nog een goede deal kunnen afsluiten bij Budget. Wel hoge tarieven maar heel laag vastrecht en een cashback van 240 euro. Dit was door 1500 kuub gas oid op te geven bij de aanvraag.

Ik heb ongeveer hetzelfde verbruik als jij..
Pro tip: als je verbruik onder de 500 kuub komt dan ga je een lager capaciteitstarief bepalen (gaat het jaar erna in). Wanneer je meterstanden zelf doorgeeft kun je dan evt net eronder gaan zitten door een paar kuub te smokkelen die betaal je dan later wel weer. Scheelt 5 tientjes oid per jaar. Stel je hebt 5 jaar lang steeds precies 505 kuub dan kun je bijvoorbeeld beter 1x 529 kuub op geven en 4x 499 kuub.

• psvunited
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09 13:29
Wat is jullie tip als je als starter je eerste huis hebt gekocht en eigenlijk geen idee hebt wat je verbruik is. De geschatte kosten volgens de verschillende websites aanhouden of toch meer naar de m3/kWh prijs kijken.

Verwijderd

psvunited schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:15:
Wat is jullie tip als je als starter je eerste huis hebt gekocht en eigenlijk geen idee hebt wat je verbruik is. De geschatte kosten volgens de verschillende websites aanhouden of toch meer naar de m3/kWh prijs kijken.
Gewoon schatten en tussendoor wanneer nodig je maandelijks tarief bijstellen.

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03:39

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Ik zoek een goede aanbieding voor de afname van alleen electriciteit.
Huidige contract loopt af op 3 januari 2021.

Het valt mij op dat hoge welkomstpremies alleen gelden voor klanten die gas + stroom afnemen.
Gas heb ik niet nodig en ook verbruik van stroom is per saldo gering door terugleveren via zonnepanelen.
Dus een wat hoger tarief per kWh is geen probleem.

Wie heeft goede tip ?

[ Voor 6% gewijzigd door 964C2 op 24-11-2020 22:02 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:56
@964C2 je verbruik van 4 telwerken invullen op pricewise of easyswitch. Waarschijnlijk heb je 1500-2000 kWh teveel in normaal tarief en hetzelfde tekort in daltarief. Dan kom je waarschijnlijk bij Pure Energie of Greenchoice uit.

Niet elke vergelijking site rekent het salderen per telwerk goed uit. Dit pakt bij 0-op-de-meter positief uit voor bijvoorbeeld Pure Energie.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• _JGC_
ASW1 schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:06:
[...]

Ik heb laatst nog een goede deal kunnen afsluiten bij Budget. Wel hoge tarieven maar heel laag vastrecht en een cashback van 240 euro. Dit was door 1500 kuub gas oid op te geven bij de aanvraag.

Ik heb ongeveer hetzelfde verbruik als jij..
Pro tip: als je verbruik onder de 500 kuub komt dan ga je een lager capaciteitstarief bepalen (gaat het jaar erna in). Wanneer je meterstanden zelf doorgeeft kun je dan evt net eronder gaan zitten door een paar kuub te smokkelen die betaal je dan later wel weer. Scheelt 5 tientjes oid per jaar. Stel je hebt 5 jaar lang steeds precies 505 kuub dan kun je bijvoorbeeld beter 1x 529 kuub op geven en 4x 499 kuub.
En je denkt dat netbeheerders daarin trappen? Als die 450 kuub zien rekenen ze met een magische correctiefactor naar een "standaardjaarverbruik" van 503 kuub en betaal je het hoge tarief.

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03:39

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Chris_82 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:39:
@964C2 je verbruik van 4 telwerken invullen op pricewise of easyswitch. Waarschijnlijk heb je 1500-2000 kWh teveel in normaal tarief en hetzelfde tekort in daltarief. Dan kom je waarschijnlijk bij Pure Energie of Greenchoice uit.

Niet elke vergelijking site rekent het salderen per telwerk goed uit. Dit pakt bij 0-op-de-meter positief uit voor bijvoorbeeld Pure Energie.
Voordat ik panelen had ( december 2019) gebruikte ik 9800 kWh en dat was 50/50 verdeeld over dag en dal . EV heb ik sinds januari 2020

Mijn jaarverbruik is in 2020 ongeveer 3000 kWh normaal en 5000 kWh in daluren
Teruglevering na aftrek eigen verbruik is ongeveer 3900 kWh normaal en 1700 kWh dal

Verbruik is inclusief ongeveer 3000 kWh voor EV die mijn werkgever via LM aan mij betaalt voor gebruik via eigen LB laadpaal op erf. Laden doe ik nu vooral in daluren.

[ Voor 7% gewijzigd door 964C2 op 25-11-2020 08:55 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
Ook ik mag binnenkort weer eens overstappen. Ik zal (waarschijnlijk erna) ook zonnepanelen gaan laten plaatsen. Is er iets waar ik rekening mee moet houden?

• ASW1
_JGC_ schreef op woensdag 25 november 2020 @ 00:33:
[...]

En je denkt dat netbeheerders daarin trappen? Als die 450 kuub zien rekenen ze met een magische correctiefactor naar een "standaardjaarverbruik" van 503 kuub en betaal je het hoge tarief.
Hoe dan? De calorische correctie is op mijn laatste jaarrekening ongeveer 2,5 procent. Inderdaad wel iets om rekening mee te houden; je zou daarom een iets ruimere marge kunnen aanhouden. Maar de 505 kuub die genoemd werd is waarschijnlijk al gecorrigeerd.

• thlst
  • Niet online
Voor captar < 500 is een topic : Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar

Met overstappen bespaar je meer...

• _JGC_
ASW1 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:10:
[...]

Hoe dan? De calorische correctie is op mijn laatste jaarrekening ongeveer 2,5 procent. Inderdaad wel iets om rekening mee te houden; je zou daarom een iets ruimere marge kunnen aanhouden. Maar de 505 kuub die genoemd werd is waarschijnlijk al gecorrigeerd.
De netbeheerders werken met een inschatting, niet met daadwerkelijk verbruik. Leuk dat jij met een zachte winter 450 kuub in een jaar weet te realiseren, maar die zachte winter rekenen ze terug naar de "normale" situatie zoals die 10-15 jaar geleden was en daarmee komt je geschatte "standaardjaarverbruik" boven de 500 kuub uit.

• ASW1
_JGC_ schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:38:
[...]

De netbeheerders werken met een inschatting, niet met daadwerkelijk verbruik. Leuk dat jij met een zachte winter 450 kuub in een jaar weet te realiseren, maar die zachte winter rekenen ze terug naar de "normale" situatie zoals die 10-15 jaar geleden was en daarmee komt je geschatte "standaardjaarverbruik" boven de 500 kuub uit.
Voor de bepaling van het capaciteitstarief is toch het werkelijke verbruik leidend?
Een eventuele tariefswijziging gaat echter pas het jaar daarna in, misschien denk je daarom dat het om een inschatting gast.

[ Voor 14% gewijzigd door ASW1 op 25-11-2020 19:21 ]

• CyberMania
  • Laatst online: 05-12-2021
Gewoon goed de vastrechtkosten blijven vergelijken, anders betaal je evt. kortingen gewoon zelf.

• _JGC_
ASW1 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:28:
[...]

Voor de bepaling van het capaciteitstarief is toch het werkelijke verbruik leidend?
Een eventuele tariefswijziging gaat echter pas het jaar daarna in, misschien denk je daarom dat het om een inschatting gast.
Nee, zo werken netbeheerders niet. Die werken met een vage formule en bepalen je "standaardjaarverbruik".

Vind je het sowieso niet al raar dat als jij in jaar X een verbruik van <500 hebt, dat pas in jaar X+1 je lagere capaciteitstarief in zou gaan?

Het is overigens niet voor niks dat de energieleverancier de rekening int voor de netbeheerder. Als jij je netbeheerder wilt bewegen om het capaciteitstarief correct toe te passen zit je leverancier daar als extra muur tussen. Vaker gebeurt het dat de leverancier je 25 euro uit eigen zak betaalt om van het gezeik af te zijn.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-11 12:04
zerocool82 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:55:
[...]

Bij mij komen ze helemaal niet zo goedkoop uit; ik ben dan wel een klein verbruiker t.a.v. gas (+- 950 m3 per jaar) maar een relatief grootverbruiker van elektriciteit (+- 4500 kWh per jaar). Ik kom dan op 1783 euro per jaar uit (-300 euro Coolbluebon) = 1483 euro. Ik heb een ander aanbod voor 1651 euro (175 euro korting) = 1.476 euro. Tevens krijg ik nog een paar procent korting op de kWh prijs en dien je bij Vattenfal 300 euro (in één keer) te besteden bij Coolblue.

Het lijkt dus bij een kleine energieverbruiker zeker interessant; ben je een relatieve grootverbruiker van elektriciteit dan is het veel minder interessant.
Waar heb je het andere aanbod vandaan?

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:22

Dank zojuist gebruik van gemaakt!

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-11 08:25
Ik kom er niet helemaal uit momenteel voor een goed vergelijk (gaslicht.com)

Wij hebben een EV per december 2019 en dus is ons energieverbruik erg hoog (alles bij elkaar zeker boven de 10000kWh voor ons huishouden per jaar. Dit tijdens COVID-19 en rijdt de auto dus al minder dan pre-COVID-19). Mijn werkgever vergoed alle laadkosten btw.

Nu hebben de aanbieders een erg verschillend aanbod als je kijkt naar de prijs per kWh (0-10000 kWh) en de staffel daarboven. Boven de 10000kWh ga je minder per kWh betalen.
Ook de vaste leveringskosten zijn erg verschillend onderling.

Wat is nu wijsheid? Gewoon de aanbieder pakken met de laagste EUR per kWh en EUR per m3 gas? Ik kan nm. het aantal kWh niet inschatten voor komend kalenderjaar..
Gas zal rond de 875/900m3 liggen verwacht ik.

Daarbij: dit welkomstbonussen zijn erg lastig te interpreteren bij dit geschat verbruik..

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

Niek_ schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:16:
[...]

Waar heb je het andere aanbod vandaan?
Aanbieding van Essent via Ziggo (https://www.essent.nl/content/ziggo/aanbod.html).

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-11 15:31
U krijgt de specifiek voor deze actie geldende korting. De totale korting wordt verdeeld over de looptijd van uw contract. En wel volgens
het volgende verdeelschema: € 75,- na 1e jaar levering, € 100,- na 2e jaar levering en € 150,- na 3e jaar levering. Verrekening van de korting
vindt steeds plaats op uw jaarafrekening(en).
U heeft geen recht op de actiekorting als uw overeenkomst voortijdig wordt beëindigd of u een
betalingsachterstand heeft op het moment dat we de korting willen verrekenen. Kortingen die al zijn verrekend op eerdere jaarafrekening(en)
komen uiteraard niet te vervallen;

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

Wat is je punt? :) Ik heb voor een 1-jarig contract gekozen (175 euro cashback).

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:27
Zoveel mogelijk verbergen van alle kosten, tarieven zijn onvindbaar zo te zien.
Trek het eerst eens door site's als gaslicht.com

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

habbekrats schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:03:
[...]

Zoveel mogelijk verbergen van alle kosten, tarieven zijn onvindbaar zo te zien.
Trek het eerst eens door site's als gaslicht.com
Geen idee wat jij ziet maar aan de rechterzijde staat 'tarieven' bij mij? Als je daar op klikt zie je het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srQic6rgV6QYNMrlriTA7qo1Th4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2Kp1HhMPpbh071h7aeypsCRR.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 37 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4