Ik heb vanwege een warmtepomp en zonnepanelen effectief een erg laag energieverbruik; jaarlijks komt er zo'n 7.000 kWh van het dak en wordt er 6.500 kWh verbruikt voor verwarming en de rest in huis. Voor warm water is jaarlijks zo'n 100 kuub gas nodig.
Na deze waardes ingevoerd te hebben bleek BudgetEnergie als goedkoopste uit de bus te komen (protip: Via Shopbuddies naar OVerstappen.nl gaan levert een extra 18 euro korting op, en Overstappen.nl heeft een nét scherpere deal dan GasLicht.com); effectief zou het neerkomen op zo'n -200 euro per jaar aan kosten inc cashback, welkomskorting en de volgend jaar verhoogde 'vermindering energiebelasting' Na veel vergelijkingssites af te zijn gegaan bleek deze weg de goedkoopste. (die -200 euro is negatief)
Maar na diep in de kleine letters te zijn gedoken doet Budget Energie iets heel erg smerigs met de saldering; ze salderen per telwerk, en niet per aansluiting. In mijn geval heb ik jaarlijks op het piektelwerk een overschot van 2.000 kWh en kom ik op het daltelwerk 1.500 kWh te kort.
Bij BudgetEnergie worden deze dus niet met elkaar verrekend. Ik lever de 2.000 kWh op het piektarief aan hen terug (á 7 cent kWh = 140 euro) én moet op het daltelwerk 1.500 kWh inkopen (á 21 ct/kWh = 315 euro). Ofwel, dit kost effectief 175 euro meer per jaar! Het is bij die club ook niet mogelijk om je dubbele meter als enkeltarief te hanteren. Als je een dubbel telwerk hebt (piek/dal) dan ben je verplicht om ook van de piek/dal tarieven gebruik te maken, en is het enkel tarief verboden.
Bij zo'n beetje elke andere energieleverancier wordt in mijn geval er naar aansluiting gekeken ipv telwerk, dus in mijn geval heb ik jaarlijks een verbruik van -500 kWh wat (met een terugleververgoeding van zo'n 7 ct/kWh) 35 euro oplevert. Dat is ruim 200 euro duurder dan bij BudgetEnergie. Bij sommige leveranciers is dit zelfs meer waarmee het verschil op kan lopen tot meer dan 250 euro per jaar door de manier waarop ze het salderen verrekenen.
Zij zijn hierin zo'n beetje de enige, en dit zit diep verstopt in hun voorwaarden. (wat
hier en
hier wordt bevestigd)
De overeenkomst met BudgetEnergie heb ik daarom een paar uur na aanvraag maar geannuleerd. Leuk dat ze de goedkoopste waren (met -200 euro per jaar), maar als je uiteindelijk door 'creatief boekhouden' vanuit hun stiekem 175 euro meer kwijt bent dan zijn andere aanbieders beter.
Daarom maar naar GreenChoice gegaan wat jaarlijks -150 euro kost. En die salderen wel gewoon per aansluiting.
Mijn tip aan iedereen: Heb je zonnepanelen? Blijf dan weg bij BudgetEnergie!