Waw deze informatie helpt enromTheo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:17:
[...]
Je stroomverbruik zal jaarlijks zo'n 3.000 kWh zijn. DIt kost je jaarlijks 700 euro. Als je echt grootverbruiker bent (elec sauna, Tesla opladen, elec jacuzzi enz) dan zul je 8.000 kW per jaar verbruiken, en dat kost je zo'n 1.800 euro per jaar. Maar een gamepc dat valt nog wel mee met verbruik. In je uppie gebruik je niet zo heel veel stroom. Wellicht gebruik je wat meer dan gemiddeld als je een paar uur per dag aan het gamen bent. Maar ver boven die 3.000 kWh per jaar zal je niet komen.
Qua gasverbruik is het lastig te zeggen. Stel, je huurt een sociale huurwoning met energielabel A, dan zul je (omdat je deze in je uppie huurt) een appartement van zo'n 60 vierkante meter huren. Als je boven en zijburen hebt dan zal je gasverbruik niet boven de 500 kuub uitkomen. Dit kost je zo'n 600 euro per jaar.
Maar huur je in de vrije sector een kast van een woning met een A label kun je gerust nog z'n 2.000 kuub gas verbruiken waarmee je gaskosten rond de 1.700 euro per jaar zitten.
Als je veel lang onder de douche staat, of je gaat regelmatig in bad, dan kun je 200 kuub bij je verbruik optellen (150 euro per jaar). Kook je veel, groot en uitgebreid, tel dan ook een 100 kuub erbij op (75 euro)
Totaal zullen je stroomkosten dus rond de 700-800 euro zijn. Je gaskosten zijn tussen de 600 en 2.000 euro per jaar; afhankelijk van je woning en je leefwijze.
Mijn woning is 53m2 en ik zit op de tweede verdieping, naast, boven en onder mij zit een woning.
Mijn huidige woning heeft een termo douchkraan en ik douch op ~26 graden, warmer vind ik niet fijn. In bad gaan doe ik helemaal niet. Verwarming heb ik nooit aan staan.
Ik ben alleen verbaasd over de 3.000 kWh. Gamen doe ik hooguit 1 a 2 uur per dag als ik echt moeite doe.
TV kijk ik vrijwel niet en als ik kijk is dan nog geen 5 uur per week.
Zou jij mij mischien kunnen helpen hoe je tot 3.000 kWh gekomen bent, dit helpt mij beter te begrijpen