Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.162.810 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Cheesy schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:09:
[...]

Je krijgt geen geld terug.
Je betaalt deze periode 21,37 - 18,90 = € 2,47
Op jaarbasis is dat € 29,64 (uitgaande van alle maanden in het jaar zelfde verbruik, is dat zo?)

Het nieuwe aanbod van Naked Energy is dus goedkoper.
ahja, ik was scheel aan het kijken. 8)7

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:15
Wat gebeurt er met de data die uitgelezen is door de slimme meter als ik overstap? Wordt de historische data doorgegeven aan de nieuwe leverancier of ben ik die kwijt?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Deze data wordt niet doorgegeven zover ik weet.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Kees-Jan
  • Laatst online: 10-09 20:08
MarcoC schreef op woensdag 23 september 2020 @ 00:42:
Wat gebeurt er met de data die uitgelezen is door de slimme meter als ik overstap? Wordt de historische data doorgegeven aan de nieuwe leverancier of ben ik die kwijt?
Er is "ergens" een dataregister waar de data van álle meters in opgeslagen wordt zodat energieleveranciers kunnen zien wat het (jaarlijks) verbruik is geweest...

kan alleen de link zo snel niet meer vinden. ;(

the older I get, the better I was...

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-08 14:17

bosaap22

Doing things I'm good at.

Kees-Jan schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:07:
[...]

Er is "ergens" een dataregister waar de data van álle meters in opgeslagen wordt zodat energieleveranciers kunnen zien wat het (jaarlijks) verbruik is geweest...

kan alleen de link zo snel niet meer vinden. ;(
Je kunt dit zelf gratis bijhouden via https://my.umeter.nl/
Volgens mij niet met terugwerkende kracht, maar wel dus vanaf vandaag als je een account maakt.
Doe dit nu ook sinds een paar maanden en werkt erg goed. Prima dashboard waarin alle relevante info wordt weergegeven.

• Kees-Jan
  • Laatst online: 10-09 20:08
bosaap22 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:20:
[...]

Je kunt dit zelf gratis bijhouden via https://my.umeter.nl/
Volgens mij niet met terugwerkende kracht, maar wel dus vanaf vandaag als je een account maakt.
Doe dit nu ook sinds een paar maanden en werkt erg goed. Prima dashboard waarin alle relevante info wordt weergegeven.
Dat is voor jezelf, meen ik?

Ik bedoel dit: https://www.energielevera...aal-aansluit-register-car ;)

the older I get, the better I was...

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 16:59
MarcoC schreef op woensdag 23 september 2020 @ 00:42:
Even uit mijn hoofd moet je bij elke leverancier wederom toestemming geven om je gegevens uit lezen. Het is is wel zo dat je standaardjaarverbruik wordt opgeslagen in een register dat is in te zien door energieleveranciers. Ik heb geen idee of een particulier zijn eigen gegevens kan opvragen, weet iemand hier dat?

Bij slimmemeterportal worden bij een standaardaccount je dag/uur gegevens na twee maanden weer gewist, je globale maand en jaar verbruik blijven wel bewaard. Wat goed genoeg is voor maand op maand vergelijking. Werken met een portal (welke dan ook) is waarschijnlijk de enige manier om onafhankelijk van je leverancier je gegevens te laten doorlopen, mits je bij elke wisseling wel toestemming geeft om je meter uit te lezen. Het kan dus zijn dat bij een wisseling je enkele dagen gegevens mist.
FAQ slimmemeterportal

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Grolsch schreef op woensdag 23 september 2020 @ 06:42:
Deze data wordt niet doorgegeven zover ik weet.
Ik weet het niet zeker maar het lijkt mij van wel.
Toen wij ons huis kochten schatte onze nieuwe energieleverancier ons verbruik in op het gemiddelde van de vorige bewoners van ons huis in de afgelopen drie jaar. En ik weet dat onze voorgangers een andere energieleverancier hadden.

Dus er moet een vorm van contact zijn geweest tussen onze energieleverancier en de oude, of een centrale database o.i.d. Misschien dat de netbeheerder daar ook tussenin zit?

Overigens woonde er vóór ons een gezin met twee jonge kinderen in ons huis, met bijbehorend energieverbruik. En wij zijn maar met z'n tweeën. Het eerste jaar betaalden wij op voorschotbasis dus een enorm hoog bedrag, waardoor we na een jaar ruim € 1.300 terugkregen. Toen dat maandbedrag aan ons werd doorgegeven toen we er net woonden vroeg ik meteen of dit niet lager kon (want ik vond het echt belachelijk hoog), maar dat was niet mogelijk.

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 18:31
Ik heb een contract bij Essent (via VEH collectief) t/m 29 oktober.
Nieuw aanbod gekregen via VEH collectief voor Budget Energie voor 1 jaar:
Gas:
€ 0,6938 / m³
Stroom:
€ 0,2141 / kWh (Normaal)
€ 0,2020 / kWh (Dal)
Vaste leveringskosten:
Gas:
€ 0 / jaar (Netbeheer Stedin € 181,95)
Stroom:
€ 0 / jaar (Netbeheer Stedin € € 230,36 - Vermindering energiebelasting € 527,17)

Alleen Budget Energie beviel me niet zo goed en als ik nu de reviews lees dan moet het vrij dramatisch gaan.
In het aanbod is niet terug te vinden wat ik krijg voor terugleveren en teruglevering is per telwerk.
Is het normaal dat er per telwerk gesaldeerd wordt?

Bij Essent krijg ik een aanbieding met totaalprijzen, zonder dat ik erachter kan komen wat de prijs per kWh of per m³ gas is.

Mijn verbruik is:
Daltarrief: 2000 kWh
Normaaltarrief 1205 kWh (die gaat misschien iets omhoog ivm thuiswerken)
De (11x330Wp op zuiden) zonnepanelen leveren ca 2130 kWh per jaar. (1500 kWh normaal en 630 kWh dal)

Dan wordt ik niet zo gelukkig van salderen per telwerk.

Bij Oxxio een gegevens ingevuld en daar kom ik net iets goedkoper uit. (mijn eerdere ervaring met Oxxio is goed) - € 760,- p/jaar
Bij Greenchoice kom ik niet uit de bereking, vanwege het terugleveren. Daar staat namelijk: "Lever je stroom aan ons terug? Je ontvangt dan tot 2.000 kWh een vergoeding van 8 cent per kWh voor de netto teruglevering. Lever je netto meer terug dan 2.000 kWh dan ontvang je een terugleververgoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief." Ik dacht dat salderen gemeengoed is.
Energiedirect kom ik boven de € 800,- uit. (na cashback)
Naked Energy is +/- € 20,- duurder dan Oxxio, vanwege gas, stroom daltarrief en leveringskosten die wat duurder zijn.
Mis ik dan nog iets? (mijn verbruik en opbrengsten heb ik uit Slimmemeterportal)

Variable dat ik mogelijk nog paar maanden langer thuis werk en meer energie vebruik tijdens het normaal tarief pleit zelfs nog iets meer voor Oxxio. (ivm lagere prijs voor het daltarief, wat ik moet betalen na salderen)
Misschien moet ik het allemaal toch eens in een excel overzicht zetten.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:43
Salderen is inderdaad gemeengoed, maar de tarieven verschillen tussen de aanbieders.

Voor Greenchoice geld dus 2Mhw tegen 8 cent per kwh, daarna ~ 5 cent per kwh

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Goof2000
D_Jeff schreef op donderdag 24 september 2020 @ 07:51:
Salderen is inderdaad gemeengoed, maar de tarieven verschillen tussen de aanbieders.

Bedankt. Ik vraag me wel af of Greenchoice dan niet aan salderen doet, of dat die 8 en 5 cent is na salderen. Anders is Greenchoice met zonnepanelen eigenlijk in (bijna) alle gevallen niet interessant lijkt me.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
@Goof2000 volgens mij haal je wat zaken door elkaar. Eerst maak je je druk om de terugleververgoeding, maar later maak je je druk om de stroomprijs die je moet betalen. Maar zoals je zelf al zegt, salderen is gemeengoed (iig het komende jaar nog 100%). Je moet dus een inschatting maken of je onder de streep teruglevert of verbruikt, en naar het daarbij behorende tarief kijken. Het andere tarief is niet van toepassing.

Edit: en natuurlijk doet Greenchoice gewoon aan salderen. Het is niet alsof ze daar een keuze in hebben.

Offtopic: hoe kan het dat je zonnepanelen zo beroerd presteren?

[ Voor 9% gewijzigd door mcDavid op 24-09-2020 08:56 ]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Gitarist schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:34:
[...]

Ik weet het niet zeker maar het lijkt mij van wel.
Toen wij ons huis kochten schatte onze nieuwe energieleverancier ons verbruik in op het gemiddelde van de vorige bewoners van ons huis in de afgelopen drie jaar. En ik weet dat onze voorgangers een andere energieleverancier hadden.

Dus er moet een vorm van contact zijn geweest tussen onze energieleverancier en de oude, of een centrale database o.i.d. Misschien dat de netbeheerder daar ook tussenin zit?
Ik denk dat het eerder andersom is. Volgens mij leest de netbeheerder de meters uit en geeft de saldi door aan de relevante energieleveranciers. Ik neem dus aan dat de historie bij de netbeheerder bekend is (of via de netbeheerder te benaderen).
Goof2000 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:12:
In het aanbod is niet terug te vinden wat ik krijg voor terugleveren en teruglevering is per telwerk.
Dat verschilt volgens mij tussen de leveranciers en is zeker iets om naar te kijken. Bij ons is het zo dat de teruglevering eerst van het hoog-tarief af gaat en pas als je meer teruglevert dan het hoog-tarief verbruik, dat de rest dan nog van het laag-tarief af gaat.
Bij Essent krijg ik een aanbieding met totaalprijzen, zonder dat ik erachter kan komen wat de prijs per kWh of per m³ gas is.
Lijkt mij dat je dit toch wel in de offerte moet kunnen zien? Anders zou ik er nooit voor tekenen.
Bij Greenchoice kom ik niet uit de bereking, vanwege het terugleveren. Daar staat namelijk: "Lever je stroom aan ons terug? Je ontvangt dan tot 2.000 kWh een vergoeding van 8 cent per kWh voor de netto teruglevering. Lever je netto meer terug dan 2.000 kWh dan ontvang je een terugleververgoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief." Ik dacht dat salderen gemeengoed is.
Klopt, dit gaat over als je bovenop het salderen nog teruglevert. Dus meer produceert dan verbruikt.
Mis ik dan nog iets? (mijn verbruik en opbrengsten heb ik uit Slimmemeterportal)
...
Er zijn genoeg vergelijkingssites waar je met je gegevens kunt 'spelen' en dan vanzelf ziet welke maatschappij voor jou het gunstigste is. Daar zou ik niet apart een Excel voor opbouwen.

• Goof2000
Bedankt voor de feedback.
mcDavid schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:54:
@Goof2000
Offtopic: hoe kan het dat je zonnepanelen zo beroerd presteren?
Omdat ik een deel ook weer gelijk verbruik. 😁
Rubbergrover1 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:30:

Er zijn genoeg vergelijkingssites waar je met je gegevens kunt 'spelen' en dan vanzelf ziet welke maatschappij voor jou het gunstigste is. Daar zou ik niet apart een Excel voor opbouwen.
Klopt, alleen de prijzen daar zijn niet hetzelfde als op de site bij de energieleveranciers. (en bij elke site krijg ik andere resultaten)

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:30
Zonnepanelen is simpel: kWh die je opwekt worden 1 op 1 weggestreept tegen je verbruik..

Pas als je méér opwekt dan je verbruikt, gaan die bedragen in. Dus tenzij je je echt mega veel meer opwekt dan verbruikt is het interessant om daar naar te kijken.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
[b]Rubbergrover1 in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"Rub

Je kunt dit ook zelf doen. Je kunt bij bijv. gaslicht.com de standen zelf ophalen met IDIN.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:51
Goof2000 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:12:
Ik heb een contract bij Essent (via VEH collectief) t/m 29 oktober.
Nieuw aanbod gekregen via VEH collectief voor Budget Energie voor 1 jaar:
Gas:
€ 0,6938 / m³
Stroom:
€ 0,2141 / kWh (Normaal)
€ 0,2020 / kWh (Dal)
Vaste leveringskosten:
Gas:
€ 0 / jaar (Netbeheer Stedin € 181,95)
Stroom:
€ 0 / jaar (Netbeheer Stedin € € 230,36 - Vermindering energiebelasting € 527,17)

Alleen Budget Energie beviel me niet zo goed en als ik nu de reviews lees dan moet het vrij dramatisch gaan.

Mijn verbruik is:
Daltarrief: 2000 kWh
Normaaltarrief 1205 kWh (die gaat misschien iets omhoog ivm thuiswerken)
De (11x330Wp op zuiden) zonnepanelen leveren ca 2130 kWh per jaar. (1500 kWh normaal en 630 kWh dal)

Dan wordt ik niet zo gelukkig van salderen per telwerk.

Bij Oxxio een gegevens ingevuld en daar kom ik net iets goedkoper uit. (mijn eerdere ervaring met Oxxio is goed) - € 760,- p/jaar
Energiedirect kom ik boven de € 800,- uit. (na cashback)
Naked Energy is +/- € 20,- duurder dan Oxxio, vanwege gas, stroom daltarrief en leveringskosten die wat duurder zijn.

Variable dat ik mogelijk nog paar maanden langer thuis werk en meer energie vebruik tijdens het normaal tarief pleit zelfs nog iets meer voor Oxxio. (ivm lagere prijs voor het daltarief, wat ik moet betalen na salderen)
Check ook even de consumentenbond energie collectief.
Budget energie heeft daar nu: 19,8c Kwh en 67,5ct m3 voor 1 jaar met 40 euro "bonus". Wel vaste leveringskosten van 2x 5 tientjes per jaar.
Afhankelijk van je gas verbruik dus interessant.

Enige nare van Budget Energie is wel dat ze dus altijd afrekenen op Hoog/Laag omdat je telwerk dat aangeeft. Ze willen niet middelen voor een enkeltarief. VandeBron en Greenchoice deed dat makkelijk met terug werkende kracht.

[ Voor 4% gewijzigd door Stinger_Ventura op 24-09-2020 10:27 ]

American Express vraagbaak

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 12:00

PnD

like in Pinda ^_^

14-12 weer een nieuw contract in laten gaan. Vorig jaar van Nuon naar Budget Energie en tot nu toe vlekkeloos verlopen.
Eerste prijsvergelijk kom ik uit bij Welkom Energie, prima reviews, dus komende weken even in de gaten houden en dan maar weer overstappen.

Blijf het bijzonder vinden dat Budget me niet gewoon een fatsoenlijk aanbod doet. Voor een paar tientjes zou ik niet switchten, maar een 350 euro is toch de moeite.

• Rubbergrover1
PnD schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:32:
Blijf het bijzonder vinden dat Budget me niet gewoon een fatsoenlijk aanbod doet. Voor een paar tientjes zou ik niet switchten, maar een 350 euro is toch de moeite.
Omdat lang niet iedereen aan switchen denkt, zullen ze ook niet iedereen geld hoeven te bieden om ze te behouden. Alleen geld bieden aan nieuwe klanten en het kleinere clubje vertrekkers dop de koop toe nemen is veel winstgevender dan iedereen een voordelig aanbod doen.

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 12:00

PnD

like in Pinda ^_^

Rubbergrover1 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:37:
[...]

Omdat lang niet iedereen aan switchen denkt, zullen ze ook niet iedereen geld hoeven te bieden om ze te behouden. Alleen geld bieden aan nieuwe klanten en het kleinere clubje vertrekkers dop de koop toe nemen is veel winstgevender dan iedereen een voordelig aanbod doen.
Tja, op basis van data zou je toch wel ook die klanten kunnen behouden.
KPN heeft me jarenlang korting gegeven zodra ik aangaf over te stappen (of mijn overstap had ingediend en nog in 14 dagen bedenktijd zat)

• Rubbergrover1
PnD schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:45:
[...]

Tja, op basis van data zou je toch wel ook die klanten kunnen behouden.
KPN heeft me jarenlang korting gegeven zodra ik aangaf over te stappen (of mijn overstap had ingediend en nog in 14 dagen bedenktijd zat)
Ik wist niet dat KPN ook energie levert (flauw). Punt is dat die energieleverancier die jou 360 euro biedt om over te stappen in de regel pas echt winst gaat maken als je na dat jaar blijft. De korting die je bij telecom krijgt is zodanig dat ze ook nog steeds goede winst maken als ze je met wat korting kunnen houden.

Ze willen je dus helemaal niet houden als ze je constant 360 euro korting moeten bieden, dan zijn ze je liever als kostenpost kwijt. Maar die klant die 5 jaar lang bij ze blijft omdat hij vergeet om over te stappen, die is wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:50
_JGC_ schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:23:
[...]

Vaak daalt die cashback als het verbruik daalt. Kan je bij sommige leveranciers dan weer faken door bij het overstappen een forse hoeveelheid op te geven (zo heb ik dat bij Budget Energie gedaan vorig jaar, 2000 kuub opgeven en 1000 verbruiken)
[...]
Dit is wel een goede tip zeg!
Ik zit vrij laag met gasverbruik (800m3). Met dat verbruik hanteert Budget Energie leveringskosten (kaal tarief dus) van 30,25ct/m3. Zet ik m'n verbruik naar 1200m3 dan is 20,81ct/m3 ineens mogelijk omdat ik in een gunstiger contract val. De vaste leveringskosten zijn ietsje (€13) hoger. Omgerekend scheelt het mij dus zo'n €62 euro als ik het verbruik wat hoger inschat.... dat is wel de moeite op een jaarrekening van ~€470 _/-\o_ (heb stroomoverschot door panelen dus stroom is bijna niks).

En naar mijn idee is het nog wel te verdedigen ook als ze er moeilijk over gaan doen dat je het te hoog hebt ingeschat, vanwege corona ben ik aan het thuiswerken immers.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 25-09-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
ThinkPadd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:11:
[...]

Ik zit vrij laag met gasverbruik (800m3). Met dat verbruik hanteert Budget Energie leveringskosten (kaal tarief dus) van 30,25ct/m3. Zet ik m'n verbruik naar 1200m3 dan is 20,81ct/m3 ineens mogelijk omdat ik in een gunstiger contract val. De vaste leveringskosten zijn ietsje (€13) hoger. Omgerekend scheelt het mij dus zo'n €62 euro als ik het verbruik wat hoger inschat.... dat is wel de moeite op een jaarrekening van ~€470 _/-\o_ (heb stroomoverschot door panelen dus stroom is bijna niks).

En naar mijn idee is het nog wel te verdedigen ook als ze er moeilijk over gaan doen dat je het te hoog hebt ingeschat, vanwege corona ben ik aan het thuiswerken immers.
Maar corrigeren ze dat niet met de daadwerkelijke jaarrekening?
Want als dan blijkt dat je in lager categorie valt etc...

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ThinkPadd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:11:
[...]

Budget Energie heeft het naar mijn weten niet in de voorwaarden staan. Innova dan weer wel, dus daar wordt je tarief of korting waarschijnlijk gewoon herberekend of krijg je de korting sowieso niet.

Sweetspot bij budget energie zit overigens bij 3000KWh en 2000m3 opgeven. Ik ben zelf destijds overgestapt met 3500KWh en 2000m3 opgegeven, toen ik mijn ouders zou laten overstappen kregen die met 3000KWh en 2000m3 nog meer korting.

Leuk detail bij Budget Energie: je zou verwachten dat je maandbedrag aangepast is naar wat je opgegeven hebt, maar ze vragen bij de netbeheerder het SJV op en daarmee wordt je voorschot bepaald.

Sidenote: wel benieuwd naar hoe het straks bij m'n ouders gaat, heb dat trucje vorig jaar bij Nuon ook uitgespookt, mijn ouders hebben afgelopen zomer de hele keet verbouwd met 20-30cm EPS onder de vloer en vloerverwarming, spouw geisoleerd en dubbelglas vervangen door HR++, daarnaast inmiddels 3500Wp zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-09 10:57
D_Jeff schreef op donderdag 24 september 2020 @ 07:51:

[nitpick]
Salderen is het wegstrepen van eigen opgewekte energie tegen de geleverde energie dus daar zit geen verschil tussen bij leveranciers. Terugleververgoeding (wat je meer levert dan je totaal verbruikt), daar zit wel verschil tussen diverse leveranciers.[/nitpick]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
il-Principe schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:16:
[...]

[nitpick]
Salderen is het wegstrepen van eigen opgewekte energie tegen de geleverde energie dus daar zit geen verschil tussen bij leveranciers. Terugleververgoeding (wat je meer levert dan je totaal verbruikt), daar zit wel verschil tussen diverse leveranciers.[/nitpick]
Bij Budget Energie wordt er dus gesaldeerd per telwerk, dat is niet zo leuk als je dubbele meter hebt en de meeste stroom in daltarrief gebruikt. Daar begon de 'discussie'. Mijn conlusie, naast de prijs ook goed de kleine lettertjes lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Dubbeltarief levert tegenwoordig nauwelijks nog wat op voor de gemiddelde Nederlander. Heb het een aantal jaren terug wel eens uitgerekend, het leverde op jaarbasis volgens mij nog geen €5 op. En dan moet je er echt al op letten dat je grootverbruikers zoals vaatwasser na 23:00 pas inschakelt.

https://www.gaslicht.com/...tarief-wat-is-voordeliger

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 25-09-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
ThinkPadd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:24:
Dubbeltarief levert tegenwoordig nauwelijks nog wat op voor de gemiddelde Nederlander. Heb het een aantal jaren terug wel eens uitgerekend, het leverde op jaarbasis volgens mij nog geen €5 op. En dan moet je er echt al op letten dat je grootverbruikers zoals vaatwasser na 23:00 pas inschakelt.

Die 5 euro werkt ook andersom. Ik heb het 1x over laten zetten naar enkeltarief omdat ik niet speciaal in de daluren stroom ga verbruiken. Dat verschil is zo minimaal dat ik na elke overstap geen zin had om het aan te vragen bij de leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1

In dat artikel wordt met geen woord gerept over de invloed van teruglevering op de vergelijking. Juist in het geval van zonnepanelen kan de combinatie van dubbeltarief en een leverancier die de teruglevering eerst saldeert tegen het hoogtarief toch wel een leuk voordeeltje opleveren.

• ThinkPad
@Rubbergrover1 Heb je een rekenvoorbeeld? Heb zelf ook zonnepanelen dus ben wel benieuwd dan.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:29
@ThinkPad

Wat hij beschrijft is alleen maar voordelig als je maar een paar zonnepanelen hebt. Op het moment dat je verbruik gelijk is aan je opwekking dan is het hele verhaal over dubbeltarief of enkeltarief niet interessant.

In 2014 hadden wij zonnepanelen gelijk aan ongeveer 25% van ons stroomverbruik. Ons voormalige energieleverancier saldeerde dat tegen het hoogtarief. Dus 2 dagen in de week inclusief feestdagen heb je dan een minimale voordeel. Dan hadden we het destijds over €10 op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 08:11:
[...]

In dat artikel wordt met geen woord gerept over de invloed van teruglevering op de vergelijking. Juist in het geval van zonnepanelen kan de combinatie van dubbeltarief en een leverancier die de teruglevering eerst saldeert tegen het hoogtarief toch wel een leuk voordeeltje opleveren.
Vandebron zegt het volgens de voor de klant voordeligste manier te doen, dwz verbruik in hoogtarief wegstrepen tegen opwek in laagtarief. Dat heeft dan €0.015 (excl belastingen) per kWh bonus.
GioStyle schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:41:
@ThinkPad

Wat hij beschrijft is alleen maar voordelig als je maar een paar zonnepanelen hebt. Op het moment dat je verbruik gelijk is aan je opwekking dan is het hele verhaal over dubbeltarief of enkeltarief niet interessant.

In 2014 hadden wij zonnepanelen gelijk aan ongeveer 25% van ons stroomverbruik. Ons voormalige energieleverancier saldeerde dat tegen het hoogtarief. Dus 2 dagen in de week inclusief feestdagen heb je dan een minimale voordeel. Dan hadden we het destijds over €10 op jaarbasis.
Met overproductie maakt dubbeltarief bijvoorbeeld wel uit (je produceert meer stroom in hoogtarief dan laag). Sowieso goed opletten en doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
il-Principe schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:30:

Met overproductie maakt dubbeltarief bijvoorbeeld wel uit (je produceert meer stroom in hoogtarief dan laag). Sowieso goed opletten en doorrekenen.
Met overproductie maakt dubbeltarief helemaal niets uit. Als je 5000 kWh opwekt en je hebt 4000kWh verbruik, dan heb je een overproductie van 1000kWh waar je een terugleververgoeding voor ontvangt. Waar kan je dan voordeel halen uit je dubbeltarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
GioStyle schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:06:
[...]

Met overproductie maakt dubbeltarief helemaal niets uit. Als je 5000 kWh opwekt en je hebt 4000kWh verbruik, dan heb je een overproductie van 1000kWh waar je een terugleververgoeding voor ontvangt. Waar kan je dan voordeel halen uit je dubbeltarief?
Ik vermoed omdat je teruglevert tijdens hoogtarief moment en dus ook hoogtarief ermee verdient?

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Gizzy schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:12:
[...]

Ik vermoed omdat je teruglevert tijdens hoogtarief moment en dus ook hoogtarief ermee verdient?
Terug leveren is vast bedrag, kent geen hoog laag principe

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
reneeke1970 schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:14:
[...]

Terug leveren is vast bedrag, kent geen hoog laag principe
Ok goed om te weten. Is dat voor elke leverancier zo?

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Gizzy schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:32:
[...]

Ok goed om te weten. Is dat voor elke leverancier zo?
Ja bij allemaal

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GioStyle schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:41:
@ThinkPad

Wat hij beschrijft is alleen maar voordelig als je maar een paar zonnepanelen hebt. Op het moment dat je verbruik gelijk is aan je opwekking dan is het hele verhaal over dubbeltarief of enkeltarief niet interessant..
Is inderdaad vooral interessant als je bv de helft van je stroomverbruik zelfs produceert/teruglevert. Dan komt het er op neer dat je onder aan de streep bv al je verbruik tegen het laag tarief kunt verrekenen. Wek je weinig op, dan heb je nauwelijks voordeel. Wek je juist veel op, dan maakt het ook weinig uit omdat je dan weinig hoeft in te kopen en die tarieven dus sowieso minder interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
In mijn contract van het zonnecollectief van vandebron is een klein verschil in het hoog/laag tarief en het enkeltarief bij terugleveren, maar dat komt door het contract zelf (€0.1054/€0.1047 hoog/laag vs €0.105 enkel). Daar moet je flink overproductie draaien om verschil te maken. In mijn laatse afrekening werd mijn overproductie "gewoon" via het hoog/laag tarief verrekend.

Bij de normale contracten van vandebron is het verschil tussen hoog en laag wat groter (€0.082/€0.067 hoog/laag vs €0.075 enkel), dus dan krijg je dus iets meer voor het hoge tarief en zal dus iets voordeliger zijn in vergelijking met enkel tarief als je in het hoge tarief meer teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Ik was in de veronderstelling dat met zonnepanelen dubbeltarief net iets interessanter is.
Dit omdat je tijdens normale uren meestal je eigen stroom die je opwekt direct verbruikt, dus meter op 0.
In de avond en nacht gebruik je dan 'goedkopere' stroom.
In het grootste deel van Nederland lopen de daluren van 23.00 tot 7.00 uur.
In de praktijk valt het denk ik enorm mee en is de winst nihil, als die er al is.

Zit nu bij Greenchoice, eigenlijk niks over te klagen. Inloggen via website en/of app geeft inzage in verbruik gas/elek en opwekking.
Echter is overstappen volgens mij altijd interessanter dan blijven zitten bij dezelfde partij.
Zijn er tips met aanbieders vergelijkbaar met greenchoice met over-teruglevering ?

Bij vergelijkingssites pricewise en gaslicht.com wordt er bij zonnepanelen overigens gevraagd wat de teruglevering is. Volgens mij bedoelen ze hiermee wat je zonnepanelen in totaal opwekken en niet zozeer terugleveren. Overdag zal je mogelijk veel direct verbruiken dus lever je minder terug. Of lees ik het verkeerd.

Zo te zien kom ik uit op BudgetEnergie of PureEnergy.

[ Voor 27% gewijzigd door Viper® op 29-09-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Er zijn diverse sites waarop een overzichtje van de terugleververgoedingen staat. Er zijn een aantal leveranciers die rond de 10-11 ct per kwh bieden. Uiteraard moet je altijd kijken wat het onderaan de streep kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:54:
Er zijn diverse sites waarop een overzichtje van de terugleververgoedingen staat. Er zijn een aantal leveranciers die rond de 10-11 ct per kwh bieden. Uiteraard moet je altijd kijken wat het onderaan de streep kost.
Klopt, greenchoice heeft volgens mij 10c. De vergelijkingssites houden hier ook rekening mee dacht ik.

Wat wel irritant is bij greenchoice.
Sinds we een slimme meter welke op afstand uitgelezen wordt. Dit is ook in de app aan te geven (dagelijks).
Echter wordt de gasmeter niet uitgelezen, maar dit verbruik is niet los apart op te geven. Via de app krijg je de melding dat de meter al uitgelezen wordt dus dat gaat niet. Via de website moet je eerst je stroom verbruik opgeven, als ik deze overneem van de meter geeft hij aan dat het verbruik te laag ligt. Ik kan dus mijn gas verbruik niet opgeven op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Viper® schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:40:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat met zonnepanelen dubbeltarief net iets interessanter is.
Dit omdat je tijdens normale uren meestal je eigen stroom die je opwekt direct verbruikt, dus meter op 0.
In de avond en nacht gebruik je dan 'goedkopere' stroom.
Ik ga elk jaar negatief op mijn hoogtarief (7:00-21:00) terwijl mijn zonnepanelen maar 72% van mijn verbruik dekken. Als je panelen meer van je verbruik dekken en als je ook nog eens hoog tarief tot 23:00 hebt ga je nog meer negatief.
Bij mij (en ik dacht dat dit standaard is) wordt negatief hoog tarief opgeteld bij positief laag tarief. Dus alles wat ik teveel op hoog tarief teruglever wordt verrekend tegen laag tarief. Omdat ik op hoog tarief 0 verbruik wordt al mijn verbruik op laag tarief afgerekend. Met een enkele meter zout dat op standaard tarief zijn, en dat is normaal iets hoger dan laag tarief. Bij mij scheelt dat 0,9 cent/kWh.

Dus met mijn verbruik (vorig jaar 672 kWh) heb ik goed 6 euro voordeel van de dubbele meter.
Hoe meer je opbrengst richting je verbruik gaat, hoe minder voordeel je hebt.

Als ik geen zonnepanelen had zou de dubbele meter mij 3 euro voordeel geven. :+

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Viper® schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:40:
[...]

Bij vergelijkingssites pricewise en gaslicht.com wordt er bij zonnepanelen overigens gevraagd wat de teruglevering is. Volgens mij bedoelen ze hiermee wat je zonnepanelen in totaal opwekken en niet zozeer terugleveren. Overdag zal je mogelijk veel direct verbruiken dus lever je minder terug. Of lees ik het verkeerd.
Uitgaan wat de meter registreert (dat doet de leverancier namelijk ook). Dus geen waardes vanuit de omvormer gebruiken.

Kort gezegd, je aanname is onjuist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Of je moet consequent zijn en ook je eigen verbruik (van je eigen stroom) optellen bij je totaalverbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Worden jullie ook plat gebeld deze week door de energiemaatschappijen?
Allemaal met u bent in het verleden klant geweest.....etc.

Allemaal standaard verhaal, ja let op hoor, nu afsluiten want de prijzen kunnen weleens gaan stijgen.

Door corona waren de prijzen gedaald....aha is de corona crisis al voorbij dan? Waarom zou ik niet nog langer wachten? Ja maar de prijzen gaan weer omhoog! Ohja? Denk je dat of weet je dat zeker?
Ja uuuuh....per eerste van de maand veranderen de tarieven altijd....ja maar ze gaan omhoog dus donderdag? Ja...nee dat weet ik niet.

Maar wat is eigenlijk jullie fantastische aanbieding dan?
Ja 21 cent elektriciteit en 72 cent gas, oh grappig, ik betaal nu minder...ja maar ik kan 110,- welkomstpremie geven.
Leuk, maar via gaslicht.com krijg ik 155,- euro welkomstpremie....ja uuuhhh....dat kan ik niet bieden. Ja maar nu heb je mij heel mijn verhaal laten doen en dan ga je via gaslicht afsluiten? Uh ja waarom zou ik dat niet doen?? Ja maar ik moet ook mijn boterham verdienen en je hebt mij mijn hele verhaal laten doen etc.
Ja en? :? Ik ben goedkoper uit voor hetzelfde via gaslicht.com, zal ik anders een factuur sturen van mijn tijd die ik nu kwijt ben?

Nee meneer, tot ziens! :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Martinusz Als jij altijd rond deze tijd overstapt gaan ze dat doen ja, ze kunnen voorspellen wanneer je contract mogelijk afloopt en dan willen ze je een voorstel doen. Ze weten nml niet of je bent overgestapt via Gaslicht, of dat een andere partij je heeft opgebeld met een voorstel en je heeft weggekaapt vorig jaar.

Ik heb begin deze maand ook een "aanbod" van Energiedirect gehad. Daarna op hun website gekeken en zelf afgesloten via de website, scheelde me 25 euro per maand :X.

Ondertussen krijg ik om de paar dagen een mailtje van Budget Energie om vooral te verlengen. Wat me vooral opvalt is dat de tarieven met elk mailtje scherper lijken te worden. Wel klik ik ze open zodat ze weten dat ik het bekeken heb, maar verlengen doe ik niet. Inmiddels is mijn 2 weken bedenktijd bij EnergieDirect over, dus verlengen ga ik sowieso niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:44
momenteel zit ik voor het eerst bij OXXIO.
14 oktober loopt mijn 1 jarige contract af.

Nu zit ik weer te kijken om over te stappen naar een andere.
Per wanneer moet ik de datum dan in laten gaan?

Moet ik hem dan een dag later zetten of voor de zekerheid een paar weekjes later? want ik wil niet de 100 euro bonus mislopen ...

iemand hier ervaring mee?

-edit-

Bij mij is united consumers het goedkoopst... wel verstandig?
Ik verwacht ongeveer 700 gas te vebruiken en 1600 stroom.
Als ik het gas op 650 zet krijg ik 94 cashback., zet ik het gas boven de 800 .. dan iets van 146 ?

Zouden jullie hem nu voor 1 jaar of 3 jaar vast zetten?

[ Voor 29% gewijzigd door Aggressor op 03-10-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aggressor schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:24:

Moet ik hem dan een dag later zetten of voor de zekerheid een paar weekjes later? want ik wil niet de 100 euro bonus mislopen ...

-edit-

Als ik het gas op 650 zet krijg ik 94 cashback., zet ik het gas boven de 800 .. dan iets van 146 ?

Als je contract de 14e afloopt laat je je nieuwe contract toch de 15e ingaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:44
Verwijderd schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:08:
[...]

Als je contract de 14e afloopt laat je je nieuwe contract toch de 15e ingaan?
ja geen idee hoe dat precies zit.. dat leek mij ook.
Maar voor de zekerheid vragen kan nooit verkeerd.
En toevallig ook nog antwoorden op mijn andere vragen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

-edit-

Altijd voor 1 jaar vanwege de bonus die niet veel hoger zal zijn na 3 jaar gok ik. Mis je 2x de bonus.

Daarnaast blijft het schatten, lekker 1000m3 invullen en voor de dikke bonus gaan.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

In theorie kan het de 15e, maar ik wacht altijd eerst de jaarrekening af (meestal 1-2 weekjes). Inmiddels zit ik al weer een hele tijd bij nakedenergy. Zelfs met welkomstbonus van andere leveranciers blijven ze het goedkoopste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:40:
In theorie kan het de 15e, maar ik wacht altijd eerst de jaarrekening af (meestal 1-2 weekjes). Inmiddels zit ik al weer een hele tijd bij nakedenergy. Zelfs met welkomstbonus van andere leveranciers blijven ze het goedkoopste.
Waarom moet je de jaarrekening afwachten? Dat maakt toch niets uit, je doet gewoon een schatting en als het minder is betaal je minder en als het meer is betaal je een paar euro bij.

En de 15e gaat niet lukken want je hebt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jongetje schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:49:
[...]

Waarom moet je de jaarrekening afwachten? Dat maakt toch niets uit, je doet gewoon een schatting en als het minder is betaal je minder en als het meer is betaal je een paar euro bij.

En de 15e gaat niet lukken want je hebt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.
Bedenktijd kan je vanaf zien. De reden dat ik altijd wacht is dat ik zeker wil zijn dat de bonus niet wordt afgepakt. Kan je dan recht op hebben, maar het verschil tussen recht hebben en recht krijgen isnnog wel eens groot. En op dien2 weken komt het ook niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:38
Gisteren aangesproken door iemand van budget energie (mediamarkt), ik was benieuwd hoeveel duurder ze echt zijn dus ik ben het gesprek aangegaan met de verkoper.

Hij beweerde dat ze echt goedkoper zijn dan wat ik nu betaal, hij geloofde ook niet dat ik €1980/jaar betaalde voor
8000kwh en 500m3 gas, tevens geloofde hij niet dat wij zo weinig gas verbruiken en zoveel stroom.

De berekening daar kwam uit op €2293/jaar, inclusief een mediamarkt cadeau kaart van €175 welke je uiteraard zelf dubbel terug betaald.

Wat een flapdrollen zijn het toch ook, en helaas zie ik er veel mensen daar intrappen. Ze zetten je ook direct vast voor 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 12:58
BlazeMuis schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:55:
Gisteren aangesproken door iemand van budget energie (mediamarkt), ik was benieuwd hoeveel duurder ze echt zijn dus ik ben het gesprek aangegaan met de verkoper.

Hij beweerde dat ze echt goedkoper zijn dan wat ik nu betaal, hij geloofde ook niet dat ik €1980/jaar betaalde voor
8000kwh en 500m3 gas, tevens geloofde hij niet dat wij zo weinig gas verbruiken en zoveel stroom.

De berekening daar kwam uit op €2293/jaar, inclusief een mediamarkt cadeau kaart van €175 welke je uiteraard zelf dubbel terug betaald.

Wat een flapdrollen zijn het toch ook, en helaas zie ik er veel mensen daar intrappen. Ze zetten je ook direct vast voor 3 jaar.
Ik dacht dat die 175 euro bonus al gegeven werd bij een eenjarig contract. Niet dus, pas vanaf een 3 jarig contract. Dat ga ik dus niet doen. Heb nu net een jaar Oxxio er op zitten, kreeg een mail met nieuwe tarieven. Ik ga er van uit dat deze flink gestegen zijn, dus ga maar zoeken naar een nieuwe aanbieder.

Edit: Keuze is gevallen op Unitedconsumers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023

-edit-

Datum van ingang is bij mij altijd einde datum, dus in jou geval 14 oktober, als je via zo’n site overstapt dan houden ze daar rekening mee.
Maar als je het nu nog moet regelen voor 14 oktober haal je dat je niet meer, je moet dit ongeveer 6 weken voor afloop datum geregeld hebben.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
BlazeMuis schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:55:

Ja al die verkoop praatjes moet je niet intrappen, zijn ze ook goed in met een verzekering aansmeren voor een artikel wat je er koopt!
Gewoon zelf regelen, via Internet genoeg mogelijkheden om te vergelijken.

[ Voor 53% gewijzigd door HereIsTom op 04-10-2020 14:06 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:04
GrazendeKoe schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:54:
[...]

Ik dacht dat die 175 euro bonus al gegeven werd bij een eenjarig contract. Niet dus, pas vanaf een 3 jarig contract. Dat ga ik dus niet doen. Heb nu net een jaar Oxxio er op zitten, kreeg een mail met nieuwe tarieven. Ik ga er van uit dat deze flink gestegen zijn, dus ga maar zoeken naar een nieuwe aanbieder.

Edit: Keuze is gevallen op Unitedconsumers.
Hebben ze een hele gunstige actie die niet zomaar zichtbaar is? Als ik hun zo opzoek krijg je alleen een bonus bij 3 jaar vast. Dan mis je dus 2 jaar een overstapbonus. Bij mijn gegevens, zijn ze bijna €550!! duurder dan Vattenfall met hun kom terug bonus (€750 vs € 1296). Gaslicht.com zit ietsje (€30) hoger dan Vattenfall, dit is allemaal voor één jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door DutX op 08-10-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
Waah schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:54:
Zonnepanelen is simpel: kWh die je opwekt worden 1 op 1 weggestreept tegen je verbruik..

Pas als je méér opwekt dan je verbruikt, gaan die bedragen in. Dus tenzij je je echt mega veel meer opwekt dan verbruikt is het interessant om daar naar te kijken.
Nou dan kom ik om de hoek kijken ;) . Ik ben mijn huis aan het verbouwen en woon momenteel in de schuur (aparte meter). Mijn nieuwe dak bestaat uit zonnepanelen en ik heb in de afgelopen 2 maanden meer dan 2 MWh opgeleverd (hier is het verbruik van klussen etc al af). Omdat ik er nog niet woon en het komende jaar wellicht maar een kort stukje, ga ik dus veel overproduceren. Ik gebruik geen gas, dus ik wil puur alleen een stroomabonnement.

Ik zit nu bij Greenchoice, die me alvast een aanbod gedaan hebben (telefonisch ja gezegd, maar heb toch 2 weken bedenktijd) met onderstaande. Mijn contract loopt trouwens pas af op 12-1-2021:
StroomLevering (excl. btw)Totaal tarief (incl. btw)
Enkeltarief per kWh€ 0,05541€ 0,21830
Daltarief per kWh€ 0,04777€ 0,20905
Normaaltarief per kWh€ 0,06168€ 0,22588
Vaste leveringskosten per dag€ 0,1562€ 0,1890

Op gaslicht.com vul ik verbruik: 0 in en teruglevering 2000 kWh

Nu geeft greenchoice mij geen welkomstbonus, dus eigenlijk ben ik nu al gek als ik deze 'verlenging' laat staan. Wanneer ik namelijk 'overstap' naar Greenchoice, zijn zij verreweg het goedkoopste, maar omdat ik hier al zit, geeft Gaslicht aan dat vandebron het goedkoopste is.
Vorig jaar wilde ik naar vandebron toe, maar die snapte niet dat ik geen gas wilde en verpeste dat bijna voor mij. Daarom ben ik bij ze weggegaan. Dit gezeur wil ik niet nogmaals, want ik wil koste wat kost geen Afsluitovereenkomst aangaan voor Gas, maar goed, ik zou het nog eens kunnen proberen. Of ik bel Greenchoice en vraag waarom ik die overstapbonus niet krijg.

Maarrrr, als ik bij teruglevering even voor het gemak wat meer invoer, bijv: 2500 kWh, dan ineens staat Vattenval bovenaan. Vul ik nog meer in, dan gaat de website kapot.
Die kan blijkbaar niet omgaan met dat getal, want ineens woon ik met 4 personen en verbruik ik ook 1500m3 gas. Mijn filters zijn ineens weg...

Is he in dit geval voor mij verstandig om naar Vattenfall te gaan? Zien jullie nog andere mogelijkheden? (dus voornamelijk gericht op het aantal cent wat je krijgt per teruggeleverde kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:28
Ik ben overgestapt naar Powerpeers en kan nog wat bronnen gebruiken. Stuur me maar een pm met je gegevens als je dat wilt. Uiteraard vind ik het fijn als je mij dan ook als bron toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:28
Oh, je kunt geen lokale bronnen meer toevoegen zie ik.

[ Voor 74% gewijzigd door thesaxofonist op 10-10-2020 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Krilo_89 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:42:
[...]

Is he in dit geval voor mij verstandig om naar Vattenfall te gaan? Zien jullie nog andere mogelijkheden? (dus voornamelijk gericht op het aantal cent wat je krijgt per teruggeleverde kWh)
Bij de meeste leveranciers is er een maximum aan het gunstige tarief voor de teruglevering vergoeding. Lever je meer terug, dan jaar dat tegen het gewone tarief. Bij vattenfall lijkt het er op dat er geen maximum aan zit. Dus ondanks dat hun tarief per kWh niet heel gunstig is, kan het als grote producent daardoor toch gunstig zijn om naar hen toe te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:37:
[...]

Bij de meeste leveranciers is er een maximum aan het gunstige tarief voor de teruglevering vergoeding. Lever je meer terug, dan jaar dat tegen het gewone tarief. Bij vattenfall lijkt het er op dat er geen maximum aan zit. Dus ondanks dat hun tarief per kWh niet heel gunstig is, kan het als grote producent daardoor toch gunstig zijn om naar hen toe te gaan.
Vattenfall geeft maar 7 cent terwijl van de bron 10.5 geeft en ook onbeperkt.
Alleen de vergelijking site kent hun zonne collectief niet, zal dus nooit als goedkoopste uit de bus komen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Ik ben afgelopen week overgestapt van Oxxio naar Greenchoice. Paar jaar bij Oxxio gezeten maar met hetzelfde verbruik zou het 2 tientjes per maand schelen dus overgestapt (ik gebruik relatief veel gas, oud huis en ik heb een hekel aan kou). Lang bij Oxxio gezeten omdat ik data nerd genoeg ben om het te leuk te vinden om maandelijks verbruik te vergelijken en dat kon makkelijk in de app (heb nu alles in excel).

Bij Oxxio kan ik allen nergens vinden hoe ik toestemming kan geven mijn slimme meter uit te laten lezen. Volgens de klantenservice in de app of mijn Greenchoice maar ik kan het niet vinden. Ook wel een beetje teleurgesteld in de reactie snelheid van de klantenservice via whatsapp. Iemand hier die weet hoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@[Roland] Haha... wij zijn juist overgestapt van Greenchoice naar Oxxio, met hetzelfde gebruik scheelt het ons ook 2 tientjes per maand goedkoper uit bij Oxxio.

In de App van GreenChoice bij ‘Meer’, ‘Instellingen’ Slimme meter uitlezen op Kwartier zetten.
Na activatie kan het wel een week duren voordat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Blijft grappig hoe ondoorzichtig die tarieven dan zijn.

@HereIsTom dank, denk dat het even duurt bij een nieuwe klant want gisteren stond die optie daar nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Ja die aanbiedingen zijn vaak lokkertjes die je als vaste klant niet krijgt.
Daarom nemen wij altijd een contract van 1 jaar, aan het eind kijken wat ze dan willen bieden als je verlengt en online gaan vergelijken, zo kwamen wij nu bij Oxxio veel goedkoper uit 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:48:
[...]

Vattenfall geeft maar 7 cent terwijl van de bron 10.5 geeft en ook onbeperkt.
Alleen de vergelijking site kent hun zonne collectief niet, zal dus nooit als goedkoopste uit de bus komen
Krilo_89 geeft aan liever niet naar vandebron te gaan, vandaar dat ik juist naar de andere leveranciers heb gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:54:
[...]

Krilo_89 geeft aan liever niet naar vandebron te gaan, vandaar dat ik juist naar de andere leveranciers heb gekeken.
Voor 700 euro per jaar verschil nam ik beetje gezeur over gas wel voor lief....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
@Rubbergrover1 en @reneeke1970, ik zie dat ik ergens een foutje met de 0 gemaakt heb. Ik lever geen 25000 kWh terug, maar 2500, wat nogal scheelt :+.

Overigens blijft het wel gek dat gaslicht.com gewoon met 1500m3 gas blijft rekenen als je een vinkje zet bij: Geen gasaansluiting. Op die manier kan je die gehele site ook wel in de prullenbak gooien. Als ik het m3 op 0 zet, dan krijg in in ieder geval te zien dat ik een paar honderd euro terugkrijg ipv dat ik 800 euro moet betalen..., maar hier zitten dus wel kosten bij voor een gasaansluiting.

Ik denk dat het verstandig is om eens met Greenchoice te bellen over de welkomstbonus en anders toch eens bellen naar Vandebron of Pure Energie (die geven ook 10,5 cent terug).

[ Voor 3% gewijzigd door Krilo_89 op 11-10-2020 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Krilo_89 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:07:
@Rubbergrover1 en @reneeke1970, ik zie dat ik ergens een foutje met de 0 gemaakt heb. Ik lever geen 25000 kWh terug, maar 2500, wat nogal scheelt :+.

Overigens blijft het wel gek dat gaslicht.com gewoon met 1500m3 gas blijft rekenen als je een vinkje zet bij: Geen gasaansluiting. Op die manier kan je die gehele site ook wel in de prullenbak gooien. Als ik het m3 op 0 zet, dan krijg in in ieder geval te zien dat ik een paar honderd euro terugkrijg ipv dat ik 800 euro moet betalen..., maar hier zitten dus wel kosten bij voor een gasaansluiting.

Ik denk dat het verstandig is om eens met Greenchoice te bellen over de welkomstbonus en anders toch eens bellen naar vandebron.
Ik moet altijd even inzoomen anders pakt ie vinkje niet.
Denk dat met slechts 2500 terug leveren power peers het beste is mits slimme meter. Heeft ook aparte regeling van 14 cent waarmee vergelijking site niet overweg kan.

Als je nu al bij green choice zit dan bespaar je de moeite om te bellen, geven geen duim breed toe.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
reneeke1970 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:11:
[...]

Ik moet altijd even inzoomen anders pakt ie vinkje niet.
Denk dat met slechts 2500 terug leveren power peers het beste is mits slimme meter. Heeft ook aparte regeling van 14 cent waarmee vergelijking site niet overweg kan.

Als je nu al bij green choice zit dan bespaar je de moeite om te bellen, geven geen duim breed toe.
Helaas nog geen slimme meter, maar wel een brief van Liander dat ze die willen gaan plaatsen. De vraag is dan nog voor mij of ik dat negeer en afwacht, of dat ik hem nu wel vervang.
Omdat ik nu in de schuur woon, zou ik deze winter ook een verlengkabel vanuit huis kunnen pakken om zo bijv. wasmachine + droger + luchtwarmtepomp te kunnen laten draaien. Mijn meter draait dan weer een stuk vooruit om uiteindelijk (hopelijk) op 0 of net eronder uit te komen. Met een slimme meter gaat dat trucje helaas niet op (of maakt dat nog niet uit?)

Ik heb nu overigens mondeling akkoord gegeven op verlenging (zit nog wel in de 14 dagen bedenktijd), maar als ik nu overstap naar bijv. powerpeers, regelen zij dat dan ook met Greenchoice om mijn verlenging te annuleren?

@Rubbergrover1 , ik ben erachter wat het is. Ik vul verbruik in als 0 en bij teruglevering dan bijv. 2500. Omdat verbruik 0 is, snapt de site er niets van en vult 1500m3 gas in }:O. Superhandig, maar bij een verbruik van 1 kWh, gaat het wel goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Krilo_89 op 11-10-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Krilo_89 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:07:

Overigens blijft het wel gek dat gaslicht.com gewoon met 1500m3 gas blijft rekenen als je een vinkje zet bij: Geen gasaansluiting.
Dat maakt inderdaad een groot verschil...
Hier trouwens geen probleem met het 'vinkje' voor geen gas. Ik denk dat het eerder aan je browser ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Mijn energiecontract loopt af op 01-12-2020.

Op diezelfde dag krijgen wij de sleutel van een ander huis waarin we, na 3 mnd verbouwen, intrek zullen nemen.

Ik weet uit ervaring dat energieleveranciers bij verhuizing niks uit doen op een jaarcontract. Het oude adres wordt 'afgerekend'.
Daarmee bedoel dat ik als ik 1 december een nieuw jaarcontract aanga en ik 3 mnd later verhuis, ik een eindafrekening krijg van deze 3 maanden. Dit wordt niet verrekend met de resterende 9 maanden waarmee je het verbruik van die 3 wintermaanden compenseert.

Mijn pech is dus dat dit ongeveer de duurste 3 maanden qua stoken zijn en ik in die 3 maanden 'slechts' mijn maandelijkse voorschot betaal.

Hoe kan ik voorkomen dat ik op het oude adres een hele dikke rekening krijg? Iemand tips?

Innova energie, 1jarig contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MauriX schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:40:
Mijn energiecontract loopt af op 01-12-2020.

Op diezelfde dag krijgen wij de sleutel van een ander huis waarin we, na 3 mnd verbouwen, intrek zullen nemen.

Ik weet uit ervaring dat energieleveranciers bij verhuizing niks uit doen op een jaarcontract. Het oude adres wordt 'afgerekend'.
Daarmee bedoel dat ik als ik 1 december een nieuw jaarcontract aanga en ik 3 mnd later verhuis, ik een eindafrekening krijg van deze 3 maanden. Dit wordt niet verrekend met de resterende 9 maanden waarmee je het verbruik van die 3 wintermaanden compenseert.

Mijn pech is dus dat dit ongeveer de duurste 3 maanden qua stoken zijn en ik in die 3 maanden 'slechts' mijn maandelijkse voorschot betaal.

Hoe kan ik voorkomen dat ik op het oude adres een hele dikke rekening krijg? Iemand tips?

Hoezo voorkomen? Je betaald toch gewoon wat je hebt verbruikt. Wat je nu vraagt is eigenlijk, hoe voorkom ik dat betaal wat ik daadwerkelijk heb verbruikt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Ja Ciris, dat lees je goed.

[ Voor 3% gewijzigd door MauriX op 11-10-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
@MauriX Je kunt of je maandbedrag verhogen of er alvast rekening mee houden en geld apart zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Ik zoek meer naar een contract waarbij il de afspraak maak met de leverancier dat ik hwt contract meeneem naar het andere adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MauriX schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:25:
Ik zoek meer naar een contract waarbij il de afspraak maak met de leverancier dat ik hwt contract meeneem naar het andere adres.
Je kan het contract altijd meenemen als die nog niet is afgelopen. Scheelt je ook een boete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
MauriX schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:40:.

Later verhuizen, zo net na de zomer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:04
GioStyle schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:15:
[...]

Later verhuizen, zo net na de zomer.
Of gewoon niet stoken in die drie maanden, dan betaal je ook weinig achteraf :-)

Maargoed,
MauriX schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:25:
Dat kan bij de meeste leveranciers... Maar toch: ik snap de strekking van je bericht niet. Het gaat jou erom dat je normaal 1000 euro over 12 maanden betaalt, dus iets van 83 per maand. En nu heb je maar drie maanden, dus maak je je zorgen omdat je over die drie maanden dan geen 250 euro betaalt, maar misschien iets van 400 euro ofzo?

Mja, de 9 maanden daarna betaal je dus maar 600 euro IPV 750 euro...

Ik snap het probleem echt niet, je denkt waarschijnlijk dat je er slecht vanaf komt maar dat is dus absoluut niet het geval. Het maakt echt niet uit, je moet alleen even kijken hoe het zit met een boete of mislopen bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@President

Naja, ik kan me er wel iets bij voorstellen:

Wij zitten sinds april bij Greenchoice (alleen elektriciteit) en sinds juli zijn we overgestapt van 1 fase naar 3 fasen hoofdaansluiting. Gevolg is dat we een andere meter hebben gekregen en een ‘tussentijdse’ jaarnota. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat we een leuke overschot hebben opgebouwd in die maanden.

Straks krijg ik een jaarnota van augustus tot april, ik denk dat ik een aantal kWh tekort kom om quitte te spelen.

Wettelijk is geregeld dat je mag salderen over een jaar. Alleen in gelijk hebben en krijgen zit natuurlijk een verschil. Maar we gaan het zien in april.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
GioStyle schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:52:
@President

Naja, ik kan me er wel iets bij voorstellen:

Wij zitten sinds april bij Greenchoice (alleen elektriciteit) en sinds juli zijn we overgestapt van 1 fase naar 3 fasen hoofdaansluiting. Gevolg is dat we een andere meter hebben gekregen en een ‘tussentijdse’ jaarnota. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat we een leuke overschot hebben opgebouwd in die maanden.

Straks krijg ik een jaarnota van augustus tot april, ik denk dat ik een aantal kWh tekort kom om quitte te spelen.

Wettelijk is geregeld dat je mag salderen over een jaar. Alleen in gelijk hebben en krijgen zit natuurlijk een verschil. Maar we gaan het zien in april.
Zou ik niet afwachten maar gelijk voor bellen, is hier ook fout gegaan.
Tenzij je straks maar 100 kWh hoeft te kopen dan ist nlet zon ramp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
reneeke1970 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:08:
[...]

Zou ik niet afwachten maar gelijk voor bellen, is hier ook fout gegaan.
Tenzij je straks maar 100 kWh hoeft te kopen dan ist nlet zon ramp
Ik heb destijds al gemaild en reactie erop. Ik heb mezelf al ingedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje. Ik heb altijd 1 jaar vast maar zie nu dat 3 jaar vast bijna geen verschil meer maakt. €87 of 89 per maand bij United Consumers word je ook niet rijk van. Ik denk dat dit komt door de extreem lage olieprijs maar verwacht meer stroom dan gas dit jaar te gaan gebruiken. Wat is wijsheid?

Overig ook wel typisch dat Energie Direct alleen maar boven komt bij Energievergelijken.nl en niet bij Gaslicht of Overstappen.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:59:
Vraagje. Ik heb altijd 1 jaar vast maar zie nu dat 3 jaar vast bijna geen verschil meer maakt. €87 of 89 per maand bij United Consumers word je ook niet rijk van. Ik denk dat dit komt door de extreem lage olieprijs maar verwacht meer stroom dan gas dit jaar te gaan gebruiken. Wat is wijsheid?

Overig ook wel typisch dat Energie Direct alleen maar boven komt bij Energievergelijken.nl en niet bij Gaslicht of Overstappen.nl.
Wijsheid is om elk jaar een welkomstbonus te pakken

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EWK schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:31:
[...]

Prijzen zijn incl bonus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:29

Theo

moederbord

EWK schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:31:
[...]

Wijsheid is om elk jaar een welkomsbonus én cashback te pakken. :D

Ga je via (bijv) Shopbuddies naar Gaslicht toe krijg je vanuit SB ook een tientje bonus. Sluit je direct bij (bijvoorbeeld) rvattenval een contract dan krijg je van hun de welkomsbonus. Ga je via SB naar Vattenval levert het een extra 30 euro cashback op.

Het maakt het zoeken naar de goedkoopste partij nog lastiger, maar het levert jou ook meer op. In mijn geval kan het (als ik nu zou wisselen, ik moet nog even tot 1-jan wachten) 40 euro goedkoper per jaar dan via Gaslicht.com

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Theo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 07:09:
[...]

Wijsheid is om elk jaar een welkomsbonus én cashback te pakken. :D

Ga je via (bijv) Shopbuddies naar Gaslicht toe krijg je vanuit SB ook een tientje bonus. Sluit je direct bij (bijvoorbeeld) rvattenval een contract dan krijg je van hun de welkomsbonus. Ga je via SB naar Vattenval levert het een extra 30 euro cashback op.

Het maakt het zoeken naar de goedkoopste partij nog lastiger, maar het levert jou ook meer op. In mijn geval kan het (als ik nu zou wisselen, ik moet nog even tot 1-jan wachten) 40 euro goedkoper per jaar dan via Gaslicht.com
Je contract loopt af op 1 Jan? Dan kun je al wisselen hoor :) geloof Max 3 maanden vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Martinusz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 07:12:
[...]

Je contract loopt af op 1 Jan? Dan kun je al wisselen hoor :) geloof Max 3 maanden vooruit.
Dat is weer afhankelijk van waar je het afsluit. Bij een aantal energiebedrijven direct kun je max 2 maanden vooruit plannen. Via Gaslicht kan het wel drie maanden meestal. De aanbieding die Vattenval heeft is voor mij (inc cashback) best interessant omdat deze het goedkoopst is (-120 euro per jaar, goedkoopste via Gaslicht is -85 geloof ik per jaar) . Maar zij hanteren dat ze max 2 maanden willen wachten wanneer je direct bij hen afsluit.

Wil je dus echt het goedkoopste tarief dan ben j even bezig met uitzoeken en overstaptermijnen. Soms is de combinatie van Cashback+Gaslicht het goedkoopst, soms is via CB naar een energiebedrijf goedkoper.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gisteren overgestapt via gaslicht.com naar vandebron. Begint lekker. gaslicht.com beloofd me €125 welkomstbonus, in contract van vandebron staat €100,-.
Niet veel, maar als het gezeur nu al begint...

En CO2 compensatie in China? Hallo! Hoe moet ik dat vetrouwen.

(en ik heb al iets tegen vandebron met hun hoofdkantoor op de herengracht...)

Eigenlijk moet ik het gewoon weer af gaan zeggen...

[ Voor 17% gewijzigd door Jelte op 12-10-2020 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Jelte schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:15:
Gisteren overgestapt via gaslicht.com naar vandebron. Begint lekker. gaslicht.com beloofd me €125 welkomstbonus, in contract van vandebron staat €100,-.
Niet veel, maar als het gezeur nu al begint...

En CO2 compensatie in China? Hallo! Hoe moet ik dat vetrouwen.

(en ik heb al iets tegen vandebron met hun hoofdkantoor op de herengracht...)

Eigenlijk moet ik het gewoon weer af gaan zeggen...
Is het nou zo moeilijk om gas licht even mailtje te sturen zodat hun er achteraan gaan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nee, heb het nu al geregeld via vandebron, maar vind dit is een ervaring en die wilde ik delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Is er ooit iemand geweest die uitgezocht heeft in welke maand historisch gezien de laagste prijs voor een jaartarief wordt geboden? Met andere woorden: heeft het zin om het jaarlijkse overstapmoment te
verschuiven?

I know, resultaten uit het verleden ....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 16:59
Cheesy schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:52:
Is er ooit iemand geweest die uitgezocht heeft in welke maand historisch gezien de laagste prijs voor een jaartarief wordt geboden? Met andere woorden: heeft het zin om het jaarlijkse overstapmoment te
verschuiven?

I know, resultaten uit het verleden ....
Ik heb wel altijd het onderbuikgevoel dat zo rond november december januari, de grootste entreebonussen worden gegeven. Of dit dan ook in deze periode de laagste tarieven voor een kWh of m³ gas zijn durft ik niet te zeggen. Uiteindelijk komt de entreebonus ook ergens vandaan, dan wel bij bestaande klanten, hogere vaste leveringskosten (deze willen ook wel het eerste jaar laag worden gehouden en bij een verlenging behoorlijk omhoog gaan, lokkertje voor het eerste jaar), of een hogere eenheidsprijs.
Sowieso zie ik momenteel niet echt de stunt welkomstbonussen van 300€ plus, mijn historie
Pure energie nov-17: Inclusief eenmalige korting van € 330 voor stroom en gas.
Energiedirect nov-18: U ontvangt van ons 200 euro. 12 maanden na ingang van de overeenkomst wordt het bedrag overgemaakt.
Vattenfall december-19: Eénmalige korting € - 250,00 + cashback 36€
Ik voer eerlijk mijn verbruik in, ongeveer 1600kWh en 400m3 gas, geen fratsen met hogere m3 gas ofzo.
Maar resultaten uit het verleden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:34
Beste Tweakers,

Via deze weg hoop ik wat advies te mogen krijgen en hoop ik dat mijn vraag in de juiste topic is.
Per November verhuis ik naar mijn nieuwe huur woning.

Ik woon alleen, maar werk voornamelijk thuis.
Thuis heb standaard een high end gaming pc met 3 monitors
Dell R530 Server
QNAP TS-853U

De energie label van de woning is A

Ik heb geen flauw idee wat ik jaarlijks zal verbuiken dus ik heb de volgende schatting gemaakt
Stroom 2000
Gas 700

Via pricewise kom ik het goedkoopste uit bij Vattenfall voor 849.69
Mis ik hier iets? Klopt mijn schatting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:00
sakurakilla schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:50:
Beste Tweakers,

Via deze weg hoop ik wat advies te mogen krijgen en hoop ik dat mijn vraag in de juiste topic is.

Dell R530 Server
QNAP TS-853U

Ik heb geen flauw idee wat ik jaarlijks zal verbuiken dus ik heb de volgende schatting gemaakt
Stroom 2000
Gas 700

Op basis waarvan is die schatting gemaakt dan? Dat je 24/7 achter je PC zit?
Je gebruikt toch wel meer dan je PC? Verlichting, koelkast, magnetron, waterkoker, koffiezetter, TV, Surroundset, etc.. etc..

Hoe dan ook, ik kan alleen wat zeggen over het elektra deel aangezien ik geen gas heb;
Bij 'WoonEnergie' (toko waar ik zit) tonen ze elke maand een schatting gemiddeld verbruik op de factuur.
Bijvoorbeeld voor de maand september: 1-persoons huishouden 146 kWh,
maar dat is dus zonder gas (wij hebben geen gas ivm stadsverwarming en we koken dus m.b.v. elektra)
Op jaarbasis rekenen ze ('WoonEnergie') voor een 1 persoonshuishouden: 1900 kWh (zonder gas)

Ik denk, vanuit die informatie gezien, dat je met je schatting wel aan de hoge kant zit (je kookt daar immers op gas gok ik?)
Maar dat kan natuurlijk geen kwaad voor het eerste jaar. Je kan altijd het jaar erop naar beneden bijstellen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:34
DonJunior schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:26:
[...]

Op basis waarvan is die schatting gemaakt dan? Dat je 24/7 achter je PC zit?
Je gebruikt toch wel meer dan je PC? Verlichting, koelkast, magnetron, waterkoker, koffiezetter, TV, Surroundset, etc.. etc..

Hoe dan ook, ik kan alleen wat zeggen over het elektra deel aangezien ik geen gas heb;
Bij 'WoonEnergie' (toko waar ik zit) tonen ze elke maand een schatting gemiddeld verbruik op de factuur.
Bijvoorbeeld voor de maand september: 1-persoons huishouden 146 kWh,
maar dat is dus zonder gas (wij hebben geen gas ivm stadsverwarming en we koken dus m.b.v. elektra)
Op jaarbasis rekenen ze ('WoonEnergie') voor een 1 persoonshuishouden: 1900 kWh (zonder gas)

Ik denk, vanuit die informatie gezien, dat je met je schatting wel aan de hoge kant zit (je kookt daar immers op gas gok ik?)
Maar dat kan natuurlijk geen kwaad voor het eerste jaar. Je kan altijd het jaar erop naar beneden bijstellen.
De schatting is gemaakt door easynuts.nl, die hebben vrijbleven een offerte gemaakt voor mij.
Ik kook inderdaad op gas.

Je geeft aan dat op jaarbasis woonergie 1900 rekent, ik weet dus dat de dell530 best wat stroom verbruikt en dan ook nog een NAS erbij die 24/7 aanstaat.
PC zal 24/7 aanstaan maar vaak in idle.

Kwa koken, ik verwacht niet dat ik dat veel zal doen paar keer per week. Maar daar ook geen flauw idee hoe het zit met gas gebruik per jaar per gemiddelde 1 persoons huishouden.
Ik ben op 700 gekomen omdat dit een indicatie was op verschillende websites

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

sakurakilla schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:50:
Beste Tweakers,

Dell R530 Server
QNAP TS-853U

Stroom 2000
Gas 700

Je stroomverbruik zal jaarlijks zo'n 3.000 kWh zijn. DIt kost je jaarlijks 700 euro. Als je echt grootverbruiker bent (elec sauna, Tesla opladen, elec jacuzzi enz) dan zul je 8.000 kW per jaar verbruiken, en dat kost je zo'n 1.800 euro per jaar. Maar een gamepc dat valt nog wel mee met verbruik. In je uppie gebruik je niet zo heel veel stroom. Wellicht gebruik je wat meer dan gemiddeld als je een paar uur per dag aan het gamen bent. Maar ver boven die 3.000 kWh per jaar zal je niet komen.

Qua gasverbruik is het lastig te zeggen. Stel, je huurt een sociale huurwoning met energielabel A, dan zul je (omdat je deze in je uppie huurt) een appartement van zo'n 60 vierkante meter huren. Als je boven en zijburen hebt dan zal je gasverbruik niet boven de 500 kuub uitkomen. Dit kost je zo'n 600 euro per jaar.
Maar huur je in de vrije sector een kast van een woning met een A label kun je gerust nog z'n 2.000 kuub gas verbruiken waarmee je gaskosten rond de 1.700 euro per jaar zitten.
Als je veel lang onder de douche staat, of je gaat regelmatig in bad, dan kun je 200 kuub bij je verbruik optellen (150 euro per jaar). Kook je veel, groot en uitgebreid, tel dan ook een 100 kuub erbij op (75 euro)

Totaal zullen je stroomkosten dus rond de 700-800 euro zijn. Je gaskosten zijn tussen de 600 en 2.000 euro per jaar; afhankelijk van je woning en je leefwijze.

7400 Wp op het dak

Pagina: 1 ... 35 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4