Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• dukeenvana
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 12-09 12:10
waah schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:12:
@dukeenvana Groene energie is geen fabeltje natuurlijk. Ja, er is gerommel met certificaten, maar ook daadwerkelijk groene initiatieven. Er is een ranglijst van wie het goed doet, en wie niet....
1. Natuurlijk wordt er groene energie opgewekt, maar veel minder dan dat er verkocht wordt.
2. Wat bij jou thuis wordt gebruikt is een mengeling van grijs en groen, je betaalt het ene en krijgt het allebei. (gem. 86% grijs en 14% groen)
3. Er is totaal geen overheidscontrole op de verkoop van groene energie, laat staan dat de certificaten welke worden toegepast zijn gecontroleerd op eenmalig gebruik. Er worden in Nederland certificaten gebruikt uit de Balkan/Scandinavische landen die in een tiental andere landen ook al gebruikt zijn.
4. Alle commerciële activiteiten van energieverkopers die wij dagelijks voor geschoteld krijgen worden door jou betaald.
5. Waarom kan een verkoper goedkoper zijn zonder dat zij/hij een korting in het vooruitzicht stelt?

pers.opvatting: Verkoop groen gas is pure onzin, komt uit de grond en moet via buizen worden getransporteerd, iedere verkoper die daar mee adverteert zou je direct moeten wantrouwen.

PV-Output

• Simone96
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 20:09
dukeenvana schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:58:
[...]

Ja zeker, regio toeslag voor gas.
Te zien aan de prijs is jouw opgegeven adres ergens in zuid nederland (br-ze-li)
Dat klopt inderdaad. Wist niet dat het verschilde per regio.
Als de site van de energieleverancier zelf dezelfde prijs biedt als een energievergelijkersite is het dan verstandiger om het via de energieleverancier zelf af te sluiten?

Ik zie daarnaast dat ik bijvoorbeeld bij Welkom Energie pas op 26 september kan overstappen terwijl mijn contract bij Eneco tot 16 september loopt. Wordt mijn Eneco contract dan automatisch verlengt of kan ik dit overbruggen?

[Voor 19% gewijzigd door Simone96 op 27-08-2020 19:12]

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 25-09 20:13

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@dukeenvana Hoe bedoel je dat certificaten doorverkocht worden? Een producent heeft een certificaat en een leverancier koopt dat certificaat. Beweer jij dat de leveranciers die certificaten doorverkopen? Ik zou de ACM daar van op de hoogte stellen als ik jou was, die zullen daar zeker tegen optreden.

Je blijft het steeds herhalen, maar bewijzen heb ik niet gezien. Je zegt dat het niet klopt, maar dat heeft niet meer zeggenschap dan wanneer ik zeg dat het wel klopt.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:42
Simone96 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:48:
[...]

Ik zie daarnaast dat ik bijvoorbeeld bij Welkom Energie pas op 26 september kan overstappen terwijl mijn contract bij Eneco tot 16 september loopt. Wordt mijn Eneco contract dan automatisch verlengt of kan ik dit overbruggen?
Zodra je contract afgelopen is maak je gebruik van het variabel tarief. Al zou dit hoger liggen (ik vermoed met de huidige prijzen overigens van niet) dan is dat maar voor een paar (10) dagen.

PV Output

• dukeenvana
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 12-09 12:10
Maasluip schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:33:
@dukeenvana Hoe bedoel je dat certificaten doorverkocht worden? Een producent heeft een certificaat en een leverancier koopt dat certificaat. Beweer jij dat de leveranciers die certificaten doorverkopen? Ik zou de ACM daar van op de hoogte stellen als ik jou was, die zullen daar zeker tegen optreden.

Je blijft het steeds herhalen, maar bewijzen heb ik niet gezien. Je zegt dat het niet klopt, maar dat heeft niet meer zeggenschap dan wanneer ik zeg dat het wel klopt.
Certificaten worden niet doorverkocht, hetzelfde certificaat wordt aan meerdere partijen verkocht.
(FTM, Follow the Money, https://weblog.independer...ene-energie-grijs-randje/)

[Voor 4% gewijzigd door dukeenvana op 27-08-2020 20:58]

PV-Output

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 01:26
dukeenvana schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:55:
[...]

Certificaten worden niet doorverkocht, hetzelfde certificaat wordt aan meerdere partijen verkocht.
En daarom is die lijst opgesteld die ik eerder linkte :+ waar men kijkt hoe groen het écht is.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dukeenvana schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:55:
[...]

tot voor kort
Wel is bekend dat zij op hun vingers zijn getikt en inmiddels weer voldoen aan de wettelijke regels.
Excessen en overtredingen komen in elk gebied voor. Maar je zegt nog altijd dat het structureel voor komt. Hier uit blijkt dat dat niet meer zo is.

Open Source landkaart

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:50
Daarom moeten we ook stoppen om onszelf voor de gek te houden met certificaten en gewoon accepteren dat het op dit moment niet 100 groen kan. Kost alleen maar geld die certificaten van groene energie uit bijv. Noorwegen die ons land nooit zal bereiken. Net zoals de zwaar gesubsidieerde houtsnipper (biomassa) centrales op hout uit Canada vervoerd per schip op stookolie. Of bedrijven die er er elke zoveel jaar hun windmolen vervangen omdat je meer subsidie voor een nieuwe krijgt dan deze kost (lijkt mij ook niet echt duurzaam).

Maar goed, volkomen offtopic, maar hierom maakt het mij niet uit waar de energie vandaan komt en wil gewoon de goedkoopste. Uiteindelijk allemaal politiek en heeft het weinig te maken met of het echt groen is.

• waah
Bijzonder...
Paar dagen geleden vergelijking gedaan. En wist zeker dat Energiedirect het goedkoopst was. De prijs van Gas viel me vooral op: ~67 cent per kuub.

Dus nu een week later dezelfde vergelijker(s) gedaan, en nergens meer te vinden!
Naar de site van Energiedirect.nl gegaan en ja hoor, daar is de actie wél te vinden...

Op zijn minst bijzonder te noemen?

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 23:02
Niet bijzonder hoor, die vergelijkingen veranderen met de dag.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• waah
Grolsch schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:07:
Niet bijzonder hoor, die vergelijkingen veranderen met de dag.
Dat snap ik. Maar het is toch vreemd dat de beste deal via de site nog te krijgen is, en via de "vergelijkers" niet? Terwijl die exacte deal er een week geleden nog wel tussen stond.

Ik kom op 972 euro op de energiedirect.nl website.
Als ik hetzelfde verbruik invul op eender vergelijker, kost Energiedirect opeens 1150 euro :9

DAT is wel vreemd lijkt me

[Voor 19% gewijzigd door waah op 01-09-2020 13:13]

• Def1ant
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23:43
Mwa, volgens mij heeft Energiedirect al een tijd (ik denk een jaar ongeveer) dat hun eigen website de laagste prijzen geeft. Resellers/vergelijkingssites krijgen een cashback, die zit dus waarschijnlijk gewoon in de prijs berekend.

[Voor 12% gewijzigd door Def1ant op 01-09-2020 13:19]

• bonyuri
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 25-09 17:15

bonyuri

Investigator!

Ik heb de vergelijkingssites gebruikt om een top-4 van goedkoopste aanbieders te maken.
Daarna gezocht naar cashbacks voor die specifieke aanbieders (die in sommige gevallen dus *niet* op de site van de vergelijkers stonden) en dan bij de aanbieders verbruik ingevuld en de goedkoopste gekozen.

Iets meer werk, maar wel beter resultaat :)

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• Kees_B
Kees_B schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:29:
CashbackXL heeft mij helaas maar 18 euro (ipv 36) toegekend voor het overstappen naar Vattenfall.
Ik heb nu maar een claim geopend. Hopen dat ze die andere 18 ook nog toekennen.
Het duurt bijna een jaar, maar vandaag is de overige 18 euro ook toegewezen _O-

PV Output

• waah
Def1ant schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:18:
Mwa, volgens mij heeft Energiedirect al een tijd (ik denk een jaar ongeveer) dat hun eigen website de laagste prijzen geeft. Resellers/vergelijkingssites krijgen een cashback, die zit dus waarschijnlijk gewoon in de prijs berekend.
Nogmaals: vorige week vond ik exact dezelfde prijs, met dezelfde voorwaarden (gasprijs, stroomprijs, cashback) via de vergelijkingssites...

Maar lezen is lastig, dus ik laat het hier maar bij. Use the information as you wish.

• waah
bonyuri schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:19:
Ik heb de vergelijkingssites gebruikt om een top-4 van goedkoopste aanbieders te maken.
Daarna gezocht naar cashbacks voor die specifieke aanbieders (die in sommige gevallen dus *niet* op de site van de vergelijkers stonden) en dan bij de aanbieders verbruik ingevuld en de goedkoopste gekozen.

Iets meer werk, maar wel beter resultaat :)
Heb ik ook gedaan. Cashback vergeleken van de vergelijkingssites, en de aanbieder zelf :+ Daar is een handige site voor overigens die alle cashback-sites onderling ook vergelijkt :+

• Silvos
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 00:27
Ik hoop dat iemand in dit topic mij van advies kan voorzien. Ik heb al wat zoekwerk verricht via Google maar ik kom er niet uit omdat alle maatschappijen mooie praatjes verkopen en doordat ik netto teruglever krijg ik vaak niet goed berekend krijg wat ik nu werkelijk kwijt ben. Ook vraag ik me af of het verstandig is om met de nu relatief lage energieprijzen een contract voor langere tijd (3/4/5) jaar vast te zetten.

Mijn situatie;
- Zit nu bij een energieleverancier tegen een relatief hoog vast tarief en ik heb nog een opzegboete maar ik wil graag overstappen omdat ik met de dalende energieprijzen kan besparen en omdat de huidige leverancier niet duurzaam is en een matige beheeromgeving heeft. Verbruik inzien is een goede
- Ik verbruik maar heel weinig gas <800 m3 per jaar en ik lever stroom netto terug

Wat ik zoek/belangrijk vind;
- Een beetje duurzaamheid, ik weet dat er veel greenwashing is en dat de netbeheerder uiteindelijk een mix van overwegend grijze stroom levert. Maar ik vind het wel belangrijk om lokale of duurzame initiatieven te steunen (ook als ik dan bijvoorbeeld een cashback misloop) - prijzen van energie zelf moeten natuurlijk wel enigszins scherp zijn.
- Betrouwbare partij, ik twijfel een beetje over de kleine onbekende energieleveranciers, ik wil er wel op aan kunnen dat de energieleverancier blijft bestaan zegmaar.
- Een fatsoenlijke app (belangrijk!) waarin je gewoon je verbruik en kosten makkelijk kan bijhouden. Ik zie dat bijvoorbeeld pure energie een metertje heeft in combinatie met ee[/i]n app maar het is niet duidelijker of je dat metertje ook kunt krijgen als je geen zonnepanelen bij hun afneemt.

• jongetje
@Silvos check dit dan: https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren

Daar staat een hele tabel met leveranciers en hun terugleververgoeding. Mocht dat (veel) voordliger zijn dan een andere groenere partij kun je dat verschil natuurlijk ook zelf doneren aan een goed initiatief. Ik denk dat er in de praktijk dan meer mee gebeurd dan die paar euro die van jou via je tarief naar een groen initiatief gaat.

• waah
@Silvos
https://wisenederland.nl/...ndse-energieleveranciers/

Lijstje met hoe duurzaam energieleveranciers echt zijn. Onderaan kun je het rapport downloaden en bekijken voor details.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik vind het maar een erg mager rapport. Ja, er staan cijfertjes en er wordt enigszins beschreven hoe ze aan het cijfer komen, maar details staan er niet.
Bijvoorbeeld, ik zit bij energiedirect, "Het cijfer voor het bedrijfsonderdeel ‘inkoop’ is 3,1. Dit cijfer is voor 50% bepalend voor de eindscore."
Maar waarom is dat cijfer 3,1? Dat wordt nergens uitgelegd.
Zelf zeggen ze "energiedirect.​nl levert al haar klanten 100% Europese WindStroom". Dat vind ik nogal in tegenspraak met een rapportcijfer van 3,1.

En dit is een algemeen cijfer? Dus een totaal voor groene en grijze stroom? Hoe is het cijfer als ik groene stroom van X afneem?

[Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 04-09-2020 09:16]

Open Source landkaart

• waah
Maasluip schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:15:
[...]

Ik vind het maar een erg mager rapport. Ja, er staan cijfertjes en er wordt enigszins beschreven hoe ze aan het cijfer komen, maar details staan er niet.
Bijvoorbeeld, ik zit bij energiedirect, "Het cijfer voor het bedrijfsonderdeel ‘inkoop’ is 3,1. Dit cijfer is voor 50% bepalend voor de eindscore."
Maar waarom is dat cijfer 3,1? Dat wordt nergens uitgelegd.
Zelf zeggen ze "energiedirect.​nl levert al haar klanten 100% Europese WindStroom". Dat vind ik nogal in tegenspraak met een rapportcijfer van 3,1.

En dit is een algemeen cijfer? Dus een totaal voor groene en grijze stroom? Hoe is het cijfer als ik groene stroom van X afneem?
De eindscore van Energiedirect.nl stijgt
van 4,5 naar 6,2.
Essent, het moederbedrijf van EnergieDirecht, is in
september 2019 overgenomen door E.On maar
aangezien de overname plaatsvond na de peildatum
van dit onderzoek worden de investeringen van
Innogy en RWE (de voormalige moederbedrijven)
nog meegenomen voor de score van dit onderzoek.
De eindscore reflecteert dus de duurzaamheid van
EnergieDirect voor de overname.
De score van dit bedrijf ontstaat door de combinatie
van de volgende deelcijfers:
• Voor de investeringen krijgt Energiedirect.nl het
cijfer 9,9. Dit cijfer is voor 33% bepalend voor de
eindscore. Ten opzichte van 2018 stijgt dit
deelcijfer met 1,8 punten. Dit komt doordat het
investeringscijfer van RWE (moederbedrijf) flink is
gestegen vanwege fossiele investeringen die nu
meer dan 5 jaar geleden zijn en dus niet meer
meewegen in dit onderzoek. Daarnaast zijn er
recente desinvesteringen in fossiele energie
gedaan waar ze ook punten voor krijgen. Het
investeringscijfer van Innogy, dat ook mee wordt
genomen in dit concern, is ook een 9.9.
• Het cijfer voor het bedrijfsonderdeel ‘inkoop’
is 3,1. Dit cijfer is voor 50% bepalend voor de
eindscore.
• Het cijfer voor het onderdeel ‘levering’ is 8,3.
Dit cijfer is voor 17% bepalend voor de eindscore.
Ten opzichte van 2018 stijgt dit deelcijfer met
5,1 punten. De score in het bedrijfsonderdeel
levering stijgt flink omdat dit is afgedekt met
(buitenlandse) windcertificaten in tegenstelling
tot vorig jaar toen dit voornamelijk waterkrachtcertificaten betrof.
Om beter te scoren in dit onderzoek zou het bedrijf
haar inkoopbeleid moeten veranderen: in plaats van
handelsmix zou er duurzame elektriciteit direct bij
de bron ingekocht moeten worden. Ook zou de score
verbeterd kunnen worden door meer wind- en
zonne-energie uit Nederland in de leveringsmix op
te nemen.

Dat is vrij duidelijk toch? Tenzij je de exacte stromen wil weten....
https://wisenederland.nl/...SJG2019-gecomprimeerd.pdf
pagina 49

Pagina 16 geeft de manier weer van welke inkoopvormen er zijn. En waarom deze niet heel erg meetelt in de eindscore.

Maar goed, de vraag was hoe je kon zien hoe groen het was. Dit is het dichtste bij dat je kan komen IMHO. Tenzij je een betere manier weet. Maar enkel even de conclusie lezen bij jouw provider is te weinig. ALs je het fijne wil weten moet je het rapport lezen, niet enkel de conclusie.

Wil je dat niet, dan moet je WISE vertrouwen dat ze de cijfers goed opstellen.

[Voor 8% gewijzigd door waah op 04-09-2020 09:24]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, dit vind ik nog altijd erg algemeen en vaag. Ook hier wordt alleen maar even heel kort genoemd dat "Het cijfer voor het bedrijfsonderdeel ‘inkoop’ is 3,1."
Maar waarom? Is inkoop de inkoop van energie? Waarom is dat 3,1 als ze zelf zeggen 100% windenergie te leveren?
Daarom vind ik het heel erg mager. In het rapport wordt er ook niet verder op in gegaan. Dat is hetzelfde als dat ik zou zeggen "Het cijfer voor het bedrijfsonderdeel ‘inkoop’ is 9,9."
Ook geen onderbouwing of verklaring.

En hoezo is inkoop anders dan levering? Want alles wat je inkoopt moet je toch leveren?

[Voor 4% gewijzigd door Maasluip op 04-09-2020 09:26]

Open Source landkaart

• waah
Maasluip schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:25:
Ja, dit vind ik nog altijd erg algemeen en vaag. Ook hier wordt alleen maar even heel kort genoemd dat "Het cijfer voor het bedrijfsonderdeel ‘inkoop’ is 3,1."
Maar waarom? Is inkoop de inkoop van energie? Waarom is dat 3,1 als ze zelf zeggen 100% windenergie te leveren?
Daarom vind ik het heel erg mager. In het rapport wordt er ook niet verder op in gegaan. Dat is hetzelfde als dat ik zou zeggen "Het cijfer voor het bedrijfsonderdeel ‘inkoop’ is 9,9."
Ook geen onderbouwing of verklaring.

En hoezo is inkoop anders dan levering? Want alles wat je inkoopt moet je toch leveren?
Pagina 16 :+ wordt inloop uitgelegd

Je kan moeilijk klagen over een rapport, als je hem niet gaat lezen O-)
de antwoorden die je zoekt staan er gewoon in volgens mij...

En nee, ik ga het niet voor je opzoeken of uitleggen. De persoon die het vroeg, wil er blijkbaar tijd en/of geld insteken. Dit is de beste data die ik weet.

[Voor 17% gewijzigd door waah op 04-09-2020 09:44]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

waah schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:42:
[...]

Pagina 16 :+ wordt inloop uitgelegd

Je kan moeilijk klagen over een rapport, als je hem niet gaat lezen O-)
de antwoorden die je zoekt staan er gewoon in volgens mij...
Maar waarom is levering anders dan inkoop? Kan ik daar niet uit halen.
En nogmaals: Zelf zeggen ze 100% windenergie te leveren. Kopen ze dan 50% kolenstroom en 50% windenergie in en leveren alleen de windenergie of zo?

[Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 04-09-2020 09:47]

Open Source landkaart

• jongetje
Maasluip schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:46:
[...]

En nogmaals: Zelf zeggen ze 100% windenergie te leveren. Kopen ze dan 50% kolenstroom en 50% windenergie in en leveren alleen de windenergie of zo?
Kan het niet zo zijn dat ze 50 procent wind inkopen en 50 procent grijs en die 50 procent grijs met certificaten weer groen maken?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

jongetje schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:30:
[...]

Kan het niet zo zijn dat ze 50 procent wind inkopen en 50 procent grijs en die 50 procent grijs met certificaten weer groen maken?
Ik weet het niet. Dat wordt niet uitgelegd namelijk ;) Dat is mijn kritiek dus ook, er staat te weinig uitgelegd hoe ze aan hun cijfers komen.

Open Source landkaart

• waah
Maasluip schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:46:
[...]

Dat staat letterlijk op pagina 16 O-)

Je kunt inkopen bij de bron. Dus dan koop je de energie direct van, bijvoorbeeld, het windmolenpark. (Vandebron adverteert hier heel duidelijk mee)
OF je koop het "op de markt". Daarin zitten alle energiebronnen die géén directe bronverkoop doen.

De marktenergie heeft enkel fossiele brandstoffen, dus niet heel duurzaam. Directe inkoop doe je meestal alleen bij groene energieparken. Dus dat is vaak wél groen.

Levering is wat er daadwerkelijk geleverd kán worden. Dit zal altijd grotendeels grijs zijn, want Nederland is grotendeels grijs 45% wordt als groen ingekocht, maar slechts 11% is echt groen. Dat kan niet. Dus inkoop is wat er gekocht word... Levering wat we als land daadwerkelijk kunnen leveren. Levering staat dus los van de energie-certificaten om het groen te maken.

Energieceritifacten hebben wel nut natuurlijk. Want als ze "op" zijn, zul je in nieuwe bronnen moeten investeren. Maar dat is dus de inkoop. Niet de daadwerkelijke levering. Vandaar het verschil.

Maatschappij A koopt bijvoorbeeld direct bij de bron. Dus écht groene stroom. Zowel inkoop als levering. Is het op? lokale investeringen.
Maatschappij B koopt op de markt, grijs dus. Maar kopen als compensatie groene certificaten uit Duitsland. Daardoor wordt er meer in groene energie in Duitsland (en de wereld) geinvesteerd. Groen dus, maar lokaal wat minder.
Maatschappij C koopt alles op de markt, en geen groene certificaten. Dus vrij slecht. Investering gebeurt in wat het beste uitkomt... Dat laten ze aan de markt.
Maatschappij D koopt álles op de markt, en bouwt nog even 2 kolencentrales bij :X dat is heel slecht.

Dat alles kun je uit pagina 16 halen. Maar als je het niet wílt lezen is dat niet erg. Maar roep dan niet heel resoluut dat het onderzoek onduidelijk is en ze niet duidelijk uitleggen hoe ze aan de cijfers komen. Dat is in dit rapport beter dan in menig ander rapport O-)

[Voor 8% gewijzigd door waah op 04-09-2020 13:35]

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:26

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Modbreak:Dit topic loopt al ruim vijf jaar en e.e.a. is wel toe aan een opfrisbeurt. Mijn idee is dat het topic vervolgens het beste in Aanbiedingen en Kortingscodes geopend kan worden daarna. Meeste mensen zijn toch op jacht naar aanbiedingen en de werking van de energiemarkt kan prima in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij. Aangezien de TS niet echt heel actief meer is, nodig ik graag iemand uit het stokje over te nemen. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Silvos
jongetje schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 07:39:
@Silvos check dit dan: https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren

Daar staat een hele tabel met leveranciers en hun terugleververgoeding. Mocht dat (veel) voordliger zijn dan een andere groenere partij kun je dat verschil natuurlijk ook zelf doneren aan een goed initiatief. Ik denk dat er in de praktijk dan meer mee gebeurd dan die paar euro die van jou via je tarief naar een groen initiatief gaat.
Bedankt voor de link, ik heb even gekeken maar echt wijzer wordt ik er niet van. Ik lever hooguit een paar honderd kWh per jaar terug bovenop mijn verbruik dus dat gaat om euro's. Je suggestie om iets aan een goed doel te schenken vind ik een goede wat dat betreft.
waah schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:42:
@Silvos
https://wisenederland.nl/...ndse-energieleveranciers/

Lijstje met hoe duurzaam energieleveranciers echt zijn. Onderaan kun je het rapport downloaden en bekijken voor details.
Bedankt voor de link, ik heb eens gekeken naar een paar energieleveranciers die hoog scoren in dat rapport maar ik kom er toch niet helemaal uit hoeveel vaste kosten nu normaal zijn?

Bijvoorbeeld Samenom rekent voor stroom circa 160 euro netbeheerkosten en 40 euro vaste leveringskosten en voor gas circa 255 euro netbeheerkosten en 40 euro vaste leveringskosten. Terwijl bijvoorbeeld pure energie voor stroom 255 euro netbeheerkosten rekent en 73 euro vaste leveringskosten. En voor gas 200 euro netbeheerkosten en 73 euro vaste leveringskosten. De kosten energiebelasting en opslag energiebelasting zijn wel identiek. Pure-energie geeft dan nog wel 70 euro per jaar korting als je kiest voor windvangers, maar dat voelt een beetje als een sigaar uit eigen doos als ik hun tarieven dan met Samenom vergelijk. Daarentegen zijn de stroomprijzen bij Pure energie wel een fractie lager dan bij Samenom en de terugleververgoeding iets hoger. Maar met mijn zeer lage verbruik zie ik het verschil daarvan niet terug in de maandprijs.

Dan heb ik nog gekeken bij EasyEnergy en vrijopnaam maar daar kun je netto teruglevering niet goed berekenen. Bij Energie van Ons krijg je alleen een jaarcontract, lijkt mij met de huidige prijzen wellicht ongunstig (?), hun vaste leveringskosten voor stroom zijn daarbij identiek aan Pure Energie maar voor gas zijn ze dan eigenaardig genoeg weer 40 euro goedkoper. Powerpeers is relatief duur met 108 euro vaste leveringskosten per energieproduct naast de netbeheerkosten en ze rekenen 210 euro aan co2 compensatie voor gas.

Ter referentie heb ik ook nog even de prijzen bekeken bij een grote energieleverancier zoals Vattenfall (zonder aanbieding) en dan valt op dat de stroomprijzen relatief scherp zijn maar de vaste kosten zijn vergelijkbaar. Stroom is even duur als bij pure energie, 255 euro netbeheerkosten en 73 euro leveringskosten. Gas is even duur als energie van ons, 160 euro netbeheerkosten en 73 euro aan vaste leveringskosten.

Daaruit leidt ik af dat dit een beetje de normbedragen zijn maar ik vind het niet erg transparant allemaal. Ik dacht dat energieleveranciers vooral concurreerde op het prijsverschil in kale energieprijs maar de verschillen lijken toch meer te te zitten in de vaste kosten en toeslagen zoals co2 of duurzame energietransitie (die overigens bij Vattenfall helemaal niet in het prijsoverzicht worden benoemd).

Voor nu neig ik het meeste naar Pure-energie, die bieden nu een doosje aan wat je kunt koppelen aan je energiemeter waarmee je zeer accuraat je verbruik kan zien in een app. Maar voor dat doosje lever je wel je korting in en dan betaal ik netto 10 euro per maand aan vaste kosten meer dan bij Samenom. Ben ik er niet uit of ik dat gemak het prijsverschil waard vind.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 01:54
@Silvos Netbeheerkosten zijn bij alle aanbieders gelijk, die worden opgelegd door de netbeheerder en die kan je alleen kiezen door te verhuizen.

Energiebedrijven spelen met een aantal parameters:
- vastrecht
- gas
- stroom
- korting (sigaar uit eigen doos, die wordt gecompenseerd door hoger vastrecht of hoger tarief)

1-3 euro per product per maand is een normaal vastrecht. Dan heb je nog de aanbieders die met 300 euro korting of een gratis tablet strooien, gaat je vastrecht evenredig omhoog.
Het vuile spelletje is dat aanbieders het vastrecht vaak verstoppen of de indruk geven dat het vastrecht van de netbeheerder komt en dus overal gelijk is.

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:52
@_JGC_

Je vergeet een parameter en dat is de terugleververgoeding. Omdat wij jaarlijks een ruime overschot hebben, waardoor de kWh prijs niet relevant is, maar juist de terugleververgoeding.

• waah
@_JGC_ heb je een slimme meter? Zo ja zijn er andere manieren om je verbruik bij te houden. Van simpel (meting per uur, automatisch via een website) to zeer geavanceerd (elke 10 seconden, met een NAS/raspberry pi).in beide gevallen geen abbonementskosten en eenmalig investeren.

• Makrolon
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 03:06
Vraagje, ik stap elk jaar over. Maar wacht meestal tot de eindafrekening zodat ik zeker weet dat alles goed gaat met de welkomskorting. Daarna ga ik pas zoeken naar een nieuwe leverancier.

Hoe doen jullie dit? Kan je ook naadloos overgaan naar een andere leverancier direct na de jaarafrekening? Zonder dat de welkomsbonus in t geding komt? Hoor graag hoe jullie dit doen!

• _JGC_
@waah Die heb ik, en een account bij slimmemeterportaal die de standen dagelijks doorkrijgt. Die standen gebruik ik ook om mindergas te vullen (csv export per maand met stand van elke dag).

Heb evt nog wel een youless voor je liggen.

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:49
@_JGC_ 10 euro per maand? 120 euro per jaar zo kunnen ze wel korting geven.

Een toon is 4,50 euromaand. En zoals gezegd er zijn heel mooie eigen setups mogelijk. Bv een RaspBerry pi met ingebouwde webserver

Bv https://www.ztatz.nl/p1-monitor/
Ben je voor 80 euro klaar als je een RaspBerry 3 neemt. Voordeel is als je overstapt volgend jaar dat dit gewoon blijft werken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• digitalus101
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 20:07
Makrolon schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:09:
Vraagje, ik stap elk jaar over. Maar wacht meestal tot de eindafrekening zodat ik zeker weet dat alles goed gaat met de welkomskorting. Daarna ga ik pas zoeken naar een nieuwe leverancier.

Hoe doen jullie dit? Kan je ook naadloos overgaan naar een andere leverancier direct na de jaarafrekening? Zonder dat de welkomsbonus in t geding komt? Hoor graag hoe jullie dit doen!
Dit jaar bij van Vattenfall naar Budgetenergie overgestapt precies 1 dag nadat het 1jarige contract bij Vattenfall was verlopen. De welkomstkorting bedroeg 210 euro bij Vattenfall en die was netjes verwerkt in de jaarnota (tegelijkertijd ook eindnota)die later na de overstap kwam.

Als je het contract hebt uitgediend kun je in principe zonder te wachten op de nota overstappen en de welkomstkorting wel netjes verwachten op de nota die komen gaat. Ik heb er voor de zekerheid 1 extra dag tussen gehouden, waar je overigens wel het variabele tarief voor betaalt, want je bent die dag uit je contract. Wel altijd alles goed controleren bij de nota, trust but verify.

• _JGC_
habbekrats schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:20:
@_JGC_ 10 euro per maand? 120 euro per jaar zo kunnen ze wel korting geven.

Een toon is 4,50 euromaand. En zoals gezegd er zijn heel mooie eigen setups mogelijk. Bv een RaspBerry pi met ingebouwde webserver

Bv https://www.ztatz.nl/p1-monitor/
Ben je voor 80 euro klaar als je een RaspBerry 3 neemt. Voordeel is als je overstapt volgend jaar dat dit gewoon blijft werken.
Ik betaal niks voor het bijhouden van meterstanden, voor particulier is slimmemeterportaal gratis en mindergas is ook gratis.
En ja, een leverancier die 10 euro per maand vastrecht rekent per maand geeft meer korting. Ik zit nu bij budgetenergie met 200 euro korting, de helft daarvan is een te hoog vastrecht, de andere helft zit verstopt in de 2000 kuub gas die ik opgaf bij het overstappen. (ik zit op 1000 kuub, gaat nog steeds naar beneden).

1 november loopt mijn contract af, ik stap dan waarschijnlijk over naar naked zonder vast contract. Ik heb het idee dat tarieven in de zomer een stuk scherper zijn dan in de winter, dus na halfjaar dan kijken of overstappen voordeliger is.

• Silvos
_JGC_ schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 07:09:
@Silvos Netbeheerkosten zijn bij alle aanbieders gelijk, die worden opgelegd door de netbeheerder en die kan je alleen kiezen door te verhuizen.

Energiebedrijven spelen met een aantal parameters:
- vastrecht
- gas
- stroom
- korting (sigaar uit eigen doos, die wordt gecompenseerd door hoger vastrecht of hoger tarief)

1-3 euro per product per maand is een normaal vastrecht. Dan heb je nog de aanbieders die met 300 euro korting of een gratis tablet strooien, gaat je vastrecht evenredig omhoog.
Het vuile spelletje is dat aanbieders het vastrecht vaak verstoppen of de indruk geven dat het vastrecht van de netbeheerder komt en dus overal gelijk is.
Van wat ik heb gezien is dat dus niet het geval. De netbeheerkosten onder in mijn geval enduris wisselen per energie aanbieder tussen de 160 en 255 euro per jaar per energieproduct.

Ik heb het idee dat men met meer parameters speelt;
- netbeheerkosten
- vastrecht
- kaal stroom/gastarief
- toeslagen zoals opslag duurzame energietransitie en co2 compensatie
- kortingen

• waah
@Silvos netbeheerkosten zijn vast per aanbieder (dus regio. Liander bijvoorbeeld)... Enige wat ze kunnen doen is andere kosten er bij in schuiven maar dat is niet netjes.
Toeslagen duurzame energie en CO2 is volgens mij ook vast.... Is een belastingmaatregel....

• Silvos
waah schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 13:40:
@Silvos netbeheerkosten zijn vast per aanbieder (dus regio. Liander bijvoorbeeld)... Enige wat ze kunnen doen is andere kosten er bij in schuiven maar dat is niet netjes.
Toeslagen duurzame energie en CO2 is volgens mij ook vast.... Is een belastingmaatregel....
Ik zal nog eens kijken dan waar de verschillen precies in zitten. Ik vond hier ook een overzichtje van de kosten per netbeheerder
https://www.independer.nl...rder/netbeheerkosten.aspx

Wat mij dus opvalt is dat sommige aanbieders minder rekenen dan dit bedrag voor stroom. Samenop rekent bijv 160 euro terwijl volgens die tabel het 255 euro moet zijn voor enduris. Terwijl sommige aanbieders meer rekenen voor gas dan wat daar staat

• _JGC_
@Silvos Als ik bij naked energie mijn postcode ingeef geven ze aan dat de netbeheerkosten een gemiddelde is en dat de werkelijke kosten af kunnen wijken. Energieleveranciers mogen niet meer voor Jan en alleman de gegevens opvragen vanwege de AVG, dus weten ze vooraf ook niet wie je netbeheerder is.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 23:34
_JGC_ schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 15:59:
@Silvos Als ik bij naked energie mijn postcode ingeef geven ze aan dat de netbeheerkosten een gemiddelde is en dat de werkelijke kosten af kunnen wijken. Energieleveranciers mogen niet meer voor Jan en alleman de gegevens opvragen vanwege de AVG, dus weten ze vooraf ook niet wie je netbeheerder is.
Postcode bepaald beheers kosten, ze proberen je zo lekker goedkoop te lokken

• Silvos
_JGC_ schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 15:59:
Bij de meeste energieleverancier is dat niet hoor. Ik krijg gewoon letterlijk gespecificeerd dat het om enduris gaat.

• _JGC_
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:14:
[...]

Postcode bepaald beheers kosten, ze proberen je zo lekker goedkoop te lokken
Het staat er iig bij vermeld en ook wat de losse tarieven zijn. Als consument wil je weten wat je maandelijks betaalt, maar beter is het om de kale tarieven (vastrecht, piek, dal, teruglevering en gas) te vergelijken. Als je in november overstapt kloppen na 2 maanden de totaaltarieven al niet meer omdat de overheid sleutelt aan de belasting en de netbeheerder zijn tarieven verhoogt.

• Makrolon
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 03:06
digitalus101 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:21:
[...]

Dit jaar bij van Vattenfall naar Budgetenergie overgestapt precies 1 dag nadat het 1jarige contract bij Vattenfall was verlopen. De welkomstkorting bedroeg 210 euro bij Vattenfall en die was netjes verwerkt in de jaarnota (tegelijkertijd ook eindnota)die later na de overstap kwam.

Als je het contract hebt uitgediend kun je in principe zonder te wachten op de nota overstappen en de welkomstkorting wel netjes verwachten op de nota die komen gaat. Ik heb er voor de zekerheid 1 extra dag tussen gehouden, waar je overigens wel het variabele tarief voor betaalt, want je bent die dag uit je contract. Wel altijd alles goed controleren bij de nota, trust but verify.
Duidelijk! En dan dat nieuwe contract gewoon een paar weken vooraf al regelen en 1 dag na einde contract in laten gaat denk ik he?

• _JGC_
Vanmorgen benaderd door EnergieDirect met een fantastische deal voor 3 jaar vast. Toen kwam de vraag wat ik nu betaalde, en of ik bijna weg kon bij budget energie. Vertelde hem dat ik vanmorgen toevallig 110-115 gezien had bij naked en dat ik nu 135 betaal maar aan het eind van de rit nog 200 korting krijg.
"oh nee dan is dit niet interessant, ik zit op 138 met uw verbruik, kunt u beter verder kijken"

Wel eerlijk verder, maar kon het niet laten om vandaag even op de site van Energiedirect te kijken... 110 per maand met mijn verbruik, nagenoeg dezelfde tarieven als bij naked. Je zult je maar voor 28 euro per maand laten naaien door een telefonische verkoper :X.

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 02:29
Makrolon schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:46:
[...]

Duidelijk! En dan dat nieuwe contract gewoon een paar weken vooraf al regelen en 1 dag na einde contract in laten gaat denk ik he?
Je kan gewoon de dag van einde contract doen, als je die doorgeeft dan zorgen hun dat het goed komt.
Nieuwe contract kun je 8-6 weken van te voren al regelen.

 iPad Pro 12.9 2020 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• BlazeMuis
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20:37
Ik heb ook maar eens gekeken naar de goedkoopste aanbieder en het volgende viel mij op. Links met een cashback van €115 en rechts zonder cashbacks etc. Je betaald het gewoon zelf terug :+

Oxxio lijkt het goedkoopste voor ons (zitten we nu ook, betalen €190/maand voor hetzelfde verbruik.. Contract is al een aantal maand afgelopen).

[Voor 6% gewijzigd door BlazeMuis op 06-09-2020 00:17]

Xbox One X: BlazeMuis |  MacBook Pro 2018 TB i5, 8GB, 256GB |  iPhone 11 Pro Max 64GB |  Watch S4 | DJI Mavic Mini

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 25-09 22:23
_JGC_ schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:50:
Wel eerlijk verder, maar kon het niet laten om vandaag even op de site van Energiedirect te kijken... 110 per maand met mijn verbruik, nagenoeg dezelfde tarieven als bij naked. Je zult je maar voor 28 euro per maand laten naaien door een telefonische verkoper :X.
Tsja, die telefonische verkoper werkt ook niet voor niets.

• i7x
  • Laatst online: 25-09 15:49
BlazeMuis schreef op zondag 6 september 2020 @ 00:15:
Ik heb ook maar eens gekeken naar de goedkoopste aanbieder en het volgende viel mij op. Links met een cashback van €115 en rechts zonder cashbacks etc. Je betaald het gewoon zelf terug :+

[Afbeelding]

Oxxio lijkt het goedkoopste voor ons (zitten we nu ook, betalen €190/maand voor hetzelfde verbruik.. Contract is al een aantal maand afgelopen).
Als je weinig gas verbruikt kun je beter voor de cashback gaan.

• _JGC_
i7x schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:00:
[...]

Als je weinig gas verbruikt kun je beter voor de cashback gaan.
Vaak daalt die cashback als het verbruik daalt. Kan je bij sommige leveranciers dan weer faken door bij het overstappen een forse hoeveelheid op te geven (zo heb ik dat bij Budget Energie gedaan vorig jaar, 2000 kuub opgeven en 1000 verbruiken)

Zo heb ik afgelopen weekend dus ook even gerekend:
- Naked Energy: scherpe tarieven, geen korting
- EnergieDirect: marginaal minder scherpe tarieven, 60 euro korting
- Innova via Gaslicht: fors hogere tarieven, 210 euro korting

De korting van Innova is volledig weg te strepen tegen de fors hogere tarieven. Groot deel zit in het vastrecht verwerkt. Bij EnergieDirect kom je na aftrek van de korting net 10 euro goedkoper uit dan Naked Energy. Ik heb dus voor ED gekozen, vooral ook omdat ik daar eerder klant geweest ben.

Overigens kan je bij ED met jaarbetaling vooraf nog 2% extra korting krijgen, maar of dat verstandig is... zal je net zien dat ze een EnergieFlexje doen met jouw geld, ben je het kwijt.

• i7x
_JGC_ schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:23:
[...]

Vaak daalt die cashback als het verbruik daalt. Kan je bij sommige leveranciers dan weer faken door bij het overstappen een forse hoeveelheid op te geven (zo heb ik dat bij Budget Energie gedaan vorig jaar, 2000 kuub opgeven en 1000 verbruiken)

De korting van Innova is volledig weg te strepen tegen de fors hogere tarieven. Groot deel zit in het vastrecht verwerkt. Bij EnergieDirect kom je na aftrek van de korting net 10 euro goedkoper uit dan Naked Energy. Ik heb dus voor ED gekozen, vooral ook omdat ik daar eerder klant geweest ben.

Overigens kan je bij ED met jaarbetaling vooraf nog 2% extra korting krijgen, maar of dat verstandig is... zal je net zien dat ze een EnergieFlexje doen met jouw geld, ben je het kwijt.
Ja snap ik hoor, maar ik doe dat ook altijd zo; 300+ cashback maar ben verder een zuinige gebruiker, dan is de korting altijd de betere deal.

• waah
@_JGC_ Bij Naked Energy betaal je 69 cent voor gas (bij een jaarcontract). Bij Energiedirect 67 cent. Als je zonnepanelen hebt maakt dat best verschil

• _JGC_
waah schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:33:
@_JGC_ Bij Naked Energy betaal je 69 cent voor gas (bij een jaarcontract). Bij Energiedirect 67 cent. Als je zonnepanelen hebt maakt dat best verschil
Ik heb afgelopen zaterdag mijn vergelijking gedaan op basis van de kale energietarieven zonder energiebelasting, duurzaamheidsopslag en regiotoeslagen. Ik kwam bij ED uit op 18,1 cent kaal en Naked had 16,5 cent. Bij elektra ging het ook om hele kleine verschillen. Verschillen waren dusdanig klein dat de 60 euro korting van EnergieDirect dat verschil met mijn verbruik glad kon strijken. Heb nog getwijfeld om 2 jaar vast te zetten bij ED, maar dan gaat het vastrecht ineens dubbel, gaan we niet doen.

Ik heb zelf nog geen zonnepanelen, verbruik is 1000 kuub gas, 2000KWh normaal en 1500KWh dal. Kan zijn dat die nog gaan veranderen komende tijd, ik heb een badkamer met 1000W elektrische vloerverwarming die grenst aan een half geïsoleerde berging die deze winter verder geïsoleerd (en verwarmd) gaat worden.

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 24-09 16:34
Ik ben vorig jaar via Easyswitch overgestapt naar Greenchoice. Als ik nu mijn verbruik invul komt Greenchoice weer als goedkoopste uit de bus. Of is het echt zo dat je die welkomstbonus niet vangt. Is er soms nog een ander trucje? bijvoorbeeld 1 maand overstappen naar iemand anders?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met 2x FTXC35Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Kees_B
maartentmm schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:06:
Ik ben vorig jaar via Easyswitch overgestapt naar Greenchoice. Als ik nu mijn verbruik invul komt Greenchoice weer als goedkoopste uit de bus. Of is het echt zo dat je die welkomstbonus niet vangt. Is er soms nog een ander trucje? bijvoorbeeld 1 maand overstappen naar iemand anders?
Scheelt het zoveel euro op jaarbasis met nummer 2?
Bij mij gaat dat vaak maar om enkele euro's op jaarbasis, daarvoor zou ik die moeite niet nemen.

PV Output

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:27
maartentmm schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:06:
Heb je de voorwaarden van een cashback al eens gelezen? Die kunnen ook nog per leverancier verschillen. Maar doorgaans zul je geen cashback krijgen als je (kort ervoor) klant bent (/was).
Kees_B schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:11:
[...]

Scheelt het zoveel euro op jaarbasis met nummer 2?
Bij mij gaat dat vaak maar om enkele euro's op jaarbasis, daarvoor zou ik die moeite niet nemen.
Ligt er ook maar aan wie de nr2 is. Ik zou bereid zijn enkele tientjes extra te betalen als ik daardoor niet bij oxxio uitkom.

[Voor 25% gewijzigd door cryptapix op 07-09-2020 14:13]

• Kees_B
cryptapix schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:12:

[...]

Ligt er ook maar aan wie de nr2 is. Ik zou bereid zijn enkele tientjes extra te betalen als ik daardoor niet bij oxxio uitkom.
Er is veel aversie tegen Oxxio. Die verhalen hoor ik ook vaak op verjaardagen.
Ik heb zelf inmiddels 2x bij oxxio gezeten en liep allemaal prima.

Wat is bij jou misgegaan bij Oxxio?

PV Output

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 24-09 16:34
Kees_B schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:21:
[...]

Oxxio ook gezeten ging prima ik kies dan helaas voor die andere. het scheelt wel even 60 euro

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met 2x FTXC35Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:27
Kees_B schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:21:
[...]

Bij mij niets, maar in mijn studententijd heb ik 4 jaar bij een (andere) energieleverancier gewerkt en in die tijd genoeg geleerd over oxxio om te weten dat ik er nooit naar zal overstappen. Meterhuur in rekening brengen (bizar, want je betaalt “daarvoor” je netbeheerder), andere meterstanden hanteren dan waren vastgesteld door de netbeheerder, onmogelijkheid om er een aanpassing van meterstanden te krijgen, switches uitvoeren waar dat inhuizingen hadden moeten zijn, zich niet aan het CCP van destijds houden, etc. etc. Misschien is het nu allemaal anders, maar ik neem geen enkel risico. Leveranciers genoeg :+

• i7x
Ook wel eens Oxxio gehad. Zal vast bij alle aanbieders wel eens iets niet in de haak zijn, maar vond Oxxio wel handig. Eenvoudige app en goeie deal destijds.

• Wally2002
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20:54
Hier in 2017 en 2019 Oxxio-klant geweest.
Geen enkel probleem met eindnota's e.d.
Ik controleer alles (zowel afgesproken tarieven van Oxxio alsook netbeheerskosten en belastingen) maar geen bijzondere dingen geconstateerd.

• pjotter1965
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19:47
_JGC_ schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:23:
[...]

Ik heb ook gekozen voor EnergieDirect. Was ook in mijn geval het goedkoopst. EnergieDirect staat niet op vergelijking-sites.

Wel nog even een dingetje. Ik kreeg een contract toegestuurd met andere ( hogere ) prijzen dan in het aanbod.
Contact gehad met EnergieDirect en contract is daarna aangepast aan het aanbod.
Tip : wel even je ontvangen contract checken en niet ongezien toestemmen.

• _JGC_
pjotter1965 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:17:
[...]

Ik heb ook gekozen voor EnergieDirect. Was ook in mijn geval het goedkoopst. EnergieDirect staat niet op vergelijking-sites.

Wel nog even een dingetje. Ik kreeg een contract toegestuurd met andere ( hogere ) prijzen dan in het aanbod.
Contact gehad met EnergieDirect en contract is daarna aangepast aan het aanbod.
Tip : wel even je ontvangen contract checken en niet ongezien toestemmen.
Die had ik naast de gegevens gelegd waarmee ik zelf gerekend had, die kwamen overeen.

Is sowieso iets wat je altijd moet gaan nakijken bij overstappen, of de toegestuurde tarieven wel kloppen. Bij EnergieDirect rekenen ze hogere tarieven voor bestaande klanten, korting betaal je zelf, ik ben om die reden vorig jaar ook weggegaan en heb toen de verlenging geannuleerd.

• Thalaron
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 23:31
Mijn energiecontract (bij Eneco) loopt op 01-04-2021 af. Dus ik dacht.. ik ga even vergelijken gezien iedereen om mij heen aan het vertellen over hoe goedkoop het momenteel is door Corona..

Ik heb bij Eneco, GreenChoice en Pure Energie mijn huidige verbruik globaal (zonder zonnepanelen) ingevoerd á 4500 kWh / 750m3 Gas en bij 1 jaar scheelt het ongeveer 60 euro op jaarbasis...

Wat mij wél opviel is dat Eneco een terugleververgoeding heeft van circa 0,04 cent en GreenChoice geeft hier 0,08 cent en Pure Energie 0,105 cent.

De leveranciers die volgens de vergelijking op consumentenbond zo'n 130 euro per jaar goedkoper zijn, zijn o.a. OXXIO, Fenor en United Consumers echter allen met een lage teruglevertarief. Echter zit het grootste verschil hierbij in de eenmalige korting en ik heb niet heel veel zin om mij in te leven in alle voorwaarden die hieraan vast zitten. Ik heb liever een leverancier die gewoon een nette prijs geeft zonder dat ik elk jaar ermee bezig moet zijn. Ook heb ik het gevoel dat je deze korting links of rechtsom vaak toch stiekem zelf ergens betaald... Maar dat kan ook gewoon een gevoel zijn.

Met mijn zonnepanelen verwacht ik ergens tussen de 0,5 en 1 MWh meer terug te leveren dan wat ik verbruik. Nu is dit tot eind 2021 natuurlijk niet super boeiend, maar erna des te meer... Wat de prijzen gaan doen zodra we Corona voorbij zijn is ook een gok natuurlijk. Teruglever vergoedingen zijn ook nog iets waar de leveranciers straks meer en meer op kunnen concurreren natuurlijk...

Ik vraag mij nu af of ik het beste kan blijven zitten waar ik zit en nog even af te wachten... of juist nu te kiezen voor een leverancier die gelijkwaardig is wat prijs betreft maar met (ruim) het dubbele van het nu nog relatief weinig boeiende teruglevertarief?

D3 Profile - <GoT>Narada#2663 - 5,49 kWp (18x 305Wp Denim glas-glas (3 plat- / 15 schuindak) i.c.m. SolarEdge SE5K op 3-fase / Zuid-Oost)

• reneeke1970
Thalaron schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:19:
Mijn energiecontract (bij Eneco) loopt op 01-04-2021 af. Dus ik dacht.. ik ga even vergelijken gezien iedereen om mij heen aan het vertellen over hoe goedkoop het momenteel is door Corona..

Ik heb bij Eneco, GreenChoice en Pure Energie mijn huidige verbruik globaal (zonder zonnepanelen) ingevoerd á 4500 kWh / 750m3 Gas en bij 1 jaar scheelt het ongeveer 60 euro op jaarbasis...

Wat mij wél opviel is dat Eneco een terugleververgoeding heeft van circa 0,04 cent en GreenChoice geeft hier 0,08 cent en Pure Energie 0,105 cent.

De leveranciers die volgens de vergelijking op consumentenbond zo'n 130 euro per jaar goedkoper zijn, zijn o.a. OXXIO, Fenor en United Consumers echter allen met een lage teruglevertarief. Echter zit het grootste verschil hierbij in de eenmalige korting en ik heb niet heel veel zin om mij in te leven in alle voorwaarden die hieraan vast zitten. Ik heb liever een leverancier die gewoon een nette prijs geeft zonder dat ik elk jaar ermee bezig moet zijn. Ook heb ik het gevoel dat je deze korting links of rechtsom vaak toch stiekem zelf ergens betaald... Maar dat kan ook gewoon een gevoel zijn.

Met mijn zonnepanelen verwacht ik ergens tussen de 0,5 en 1 MWh meer terug te leveren dan wat ik verbruik. Nu is dit tot eind 2021 natuurlijk niet super boeiend, maar erna des te meer... Wat de prijzen gaan doen zodra we Corona voorbij zijn is ook een gok natuurlijk. Teruglever vergoedingen zijn ook nog iets waar de leveranciers straks meer en meer op kunnen concurreren natuurlijk...

Ik vraag mij nu af of ik het beste kan blijven zitten waar ik zit en nog even af te wachten... of juist nu te kiezen voor een leverancier die gelijkwaardig is wat prijs betreft maar met (ruim) het dubbele van het nu nog relatief weinig boeiende teruglevertarief?
Als je verwacht 1000 kWh terug te leveren is het natuurlijk oliedom om te vergelijken met verbruik van 4500 kWh.
Kun je je huiswerk weer opnieuw gaan doen haha

• Thalaron
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 23:31
@reneeke1970 ik heb mijn PV installatie nog geen jaar en we gaan flink wat meer stroom verbruiken (inductie/2 airco’s erbij). Ik was daarom aan het vergelijken zonder PV installatie en met mijn huidige abonnement.

Mag ik aannemen dat de vergelijkings tool op de site van de Consumentenbond een betrouwbare vergelijking geeft? Want zo ja, dan ga ik daar maar eens wat aan de knoppen draaien

D3 Profile - <GoT>Narada#2663 - 5,49 kWp (18x 305Wp Denim glas-glas (3 plat- / 15 schuindak) i.c.m. SolarEdge SE5K op 3-fase / Zuid-Oost)

• reneeke1970
Thalaron schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:56:
@reneeke1970 ik heb mijn PV installatie nog geen jaar en we gaan flink wat meer stroom verbruiken (inductie/2 airco’s erbij). Ik was daarom aan het vergelijken zonder PV installatie en met mijn huidige abonnement.

Mag ik aannemen dat de vergelijkings tool op de site van de Consumentenbond een betrouwbare vergelijking geeft? Want zo ja, dan ga ik daar maar eens wat aan de knoppen draaien
Nou ik zou gas licht punt com doen. Ik vermoed dat green choice het beste is voor jou

• frumper
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 25-09 15:56
Ik kreeg deze week al een verlengings"aanbod" van Vandebron in de mail, terwijl mijn contract pas 1 februari afloopt. Die zijn wel heel eager om je binnen te houden, wat waarschijnlijk niet gaat gebeuren.
Ik ga me ook wat meer focussen op de gasprijs, aangezien het erop lijkt dat we met de zonnepanelen ongeveer precies uit gaan komen met de stroom. Dan kan een paar cent in het gastarief net het verschil gaan maken vermoed ik. Aan de andere kant is dat bij 2 cent de m3 ook maar 2,50 in de maand extra...

Life is what happens while you're busy making other plans

• Stinger_Ventura
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22:42
Iemand onder de indruk van de Consumentenbond Energiecollectief dat vandaag bekent werd?
Had er zelf meer van verwacht. Zouden de andere partijen nog reageren met lagere tarieven?

• PepsiNL1
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 00:10
Gas:
€ 0,67466 / m3
Stroom:
€ 0,20413 / kWh (Normaal)
€ 0,19203 / kWh (Dal)
Vaste leveringskosten:
Gas:
€ 51,87 / jaar
Stroom:
€ 51,87 / jaar

Is volgens mij niet verkeerd. Helaas is de aanbieder budget energie. Geen prettige ervaring gehad met die gasten (maanden voordat m'n contract afliep 1-2x per dag bellen om me over te halen te blijven met hun 'geweldige' aanbieding. Leek net op stalken) dus ik sla over.

• Racing_Reporter
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23:33

Racing_Reporter

Mediaproducent

Consumind nam contact met mij op. Okee, ik ben al 9123 jaar klant bij Nuon dus dat kon beter, en wel bij EnergieDirect. Hun manier van rekenen vond ik wel interessant.
Op basis van het verbruik dat is opgegeven bedraagt de indicatie van uw
termijnbedrag 24 euro. Dit is inclusief alle kostencomponenten
Gelukkig leef ik behoorlijk zuinig. Klopt aardig, tb bij Nuon staat op 35 euro, 1200 kW per jaar. Maarrr ik zou terug kunnen naar ongeveer 11/12 euro voor zowel elektra als gas (~180 kuub)

Verwarming staat eigenlijk nooit aan, en voor kookgas ben ik nu overgestapt naar elektrisch.

Edit: oops te snel gepost. Hij is nog niet af! :D

Mijn vragen: wat is jullie indruk van Consumind als partij? Ze zeggen zelf onpartijdig te zijn en van iedereen dezelfde vergoeding te krijgen als ze ze weten te binden.

Heb ik hier nog dingen over het hoofd gezien? Helemaal energieneutraal zal dit huis niet worden, met de 9 zonnepanelen (/2 voor mij en onderbuurvrouw) verbruik ik altijd nog wel iets. Een dingetje kan wel zitten in de terugleververgoeding, bedenk ik mij nog?

De totale rekening, met 350m3 (ipv ongeveer 180 waar ik nu op zit):

[Voor 102% gewijzigd door Racing_Reporter op 09-09-2020 14:39]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
@Racing_Reporter Consumind verdiend aan jou aanmelden. Ik zou eens na gaan of zelf dat contract afsluiten niet een stuk goedkoper is, waarom Consumind laten verdienen als je dat geld in je eigen zak kan steken?
Ga maar vergelijken via Independer, Consumentenbond en Gaslicht.com

Dit is natuurlijk wel typisch. Waarom raden ze mij niet de goedkoopste partij aan? Toevallig omdat ik die niet via hun kan afsluiten? Bij zulke bedrijven moet je gewoon weg blijven.

Zie ook dit citaat op hun site:
"Onze samenwerkingen met leveranciers
Consumind kiest ervoor om te werken met een groep leveranciers die duidelijke voorwaarden hebben en op een transparantie manier communiceren. Hun serviceniveau en prijsopbouw kan verschillen. Het is aan jezelf om te bepalen welke prijs of service het beste bij je past. Wij werken met betrouwbare aanbieders. Door de jaren heen bieden zij stabiele, scherpe en gezonde producten."

Bron: https://www.consumind.nl/algemeen/hoe-werkt-het

Kennelijk werken ze enkel met een paar vaste leveranciers en niet met alle partijen. Het is voor hen dus heel belangrijk jou een bepaalde kant op te sturen.

[Voor 89% gewijzigd door Tsurany op 09-09-2020 14:45]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Kees_B
Racing_Reporter schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:24:
Consumind nam contact met mij op. Okee, ik ben al 9123 jaar klant bij Nuon dus dat kon beter, en wel bij EnergieDirect. Hun manier van rekenen vond ik wel interessant.

[...]

Gelukkig leef ik behoorlijk zuinig. Klopt aardig, tb bij Nuon staat op 35 euro, 1200 kW per jaar. Maarrr ik zou terug kunnen naar ongeveer 11/12 euro voor zowel elektra als gas (~180 kuub)

Verwarming staat eigenlijk nooit aan, en voor kookgas ben ik nu overgestapt naar elektrisch.

Edit: oops te snel gepost. Hij is nog niet af! :D

Mijn vragen: wat is jullie indruk van Consumind als partij? Ze zeggen zelf onpartijdig te zijn en van iedereen dezelfde vergoeding te krijgen als ze ze weten te binden.

Heb ik hier nog dingen over het hoofd gezien? Helemaal energieneutraal zal dit huis niet worden, met de 9 zonnepanelen (/2 voor mij en onderbuurvrouw) verbruik ik altijd nog wel iets. Een dingetje kan wel zitten in de terugleververgoeding, bedenk ik mij nog?

De totale rekening, met 350m3 (ipv ongeveer 180 waar ik nu op zit):

[Afbeelding]
Zonder inhoudelijk te bekijken zie ik al "3 jaar vast" staan.
Dan loop je dus 2x een welkomstbonus mis. Toch al snel 300 euro.
Ik denk dat de rekensom dan als snel gemaakt is.

PV Output

• Racing_Reporter
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23:33

Racing_Reporter

Mediaproducent

Inderdaad, ik zie nu al dat het meer loont via Gaslicht (die sliders werken net even wat lekkerder) dan bij de CB. Biomassavrij, groen. Dan komt de keuze neer op Greenchoice en Pure Energie, hmmmm... De eerste klapt er voor het eerste jaar 70 euro extra bonus tegenaan (altijd fijn), maar dat is al een grote speler op de markt op zich.

Alle wereldspelers gaan stuk voor stuk op hun plaats en komen èn niet met fatsoenlijke èn geen duurzame oplossingen. Dat is een auto-skip voor mij hoor.

[Voor 19% gewijzigd door Racing_Reporter op 09-09-2020 15:10]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Arietje
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 19-09 21:49
Deze cijfers van het WISE rapport zou ik met een korreltje zout nemen. Het is een activistisch/pushend lijstje. Greenpeace verbindt zich daar ook aan. Kan zijn dat iemand zich thuis voelt in die hoek maar ik zou graag iets van context willen geven.

Een paar punten:
- Er wordt veel te weinig groene stroom opgewekt om alles en iedereen te kunnen voorzien. De paar kleine partijen die dus 100% goed bezig zijn hebben het handje vol klanten die dan gebruik kunnen maken van de paar % aan groene energie. Een partij als Vattenfall/Eneco/Essent kan het met de beste wil van de wereld niet op dit moment.
- Vattenfall en Eneco zijn bezig met giga windparken ver op zee. ( https://windopzee.nl/ ) Vattenfall krijgt een 9.7 voor het investeren in dat rapport. Essent heeft Vandebron overgenomen.
- De liberalisering in 2001 en Wet onafhankelijk netbeheer in 2006, die Vattenfall/Eneco/Essent hebben opgesplitst is er voor meer eerlijke concurrentie; gunstig voor de consument, met name in prijs. Profiteer ervan zou ik zeggen.

En dan: Het klimaatakkoord. De markt zal zich daar linksom of rechtsom naar vormen. Uiteindelijk geen fossiel en co2. De eerste stappen zijn de windparken. De grote partijen hebben het volume om daar meters in te maken. Denk daarnaast aan de subsidie's voor zonnepanelen, salderen e.d. Meeste beweging in de markt is gewoon regeringsbeleid/belastinggeld. Zonder dat akkoord en overheidshandelen komt die verandering er niet.

Over Wise, iets als dit vind ik jammer: https://www.ewmagazine.nl...-de-energiesector-768873/

Kleine partijen die zelf helemaal niets opwekken en enkel inkopen (certificaat groen of niet), daarvan zou je nog kunnen zeggen, die werken niet mee aan groenere energie, prima. Maar ook dan zou ik zeggen: we hebben het klimaatkoord. Met de kleine partijen die nu goed bezig zijn, red je geen enkele transitie.

Het blijft een ieders keus natuurlijk, maar een moreel standpunt over energieopwekking lijkt mij tamelijk zinloos in je keuze als consument. Belangrijker lijken mij de gewone praktische zaken.
- Prijs: incl. korting en salderen indien je panelen hebt
- Service: indien nodig, en vergeet ook niet als je ergens weg gaat: jaarrekening / daar iets van kunnen vinden
- App met inzage verbruik

De energietransitie kun je in de politiek of via andere kanalen aansturen. Om nou met je eigen energiecontract een statement te willen maken?

• Wally2002
Arietje schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 02:38:
- Service: indien nodig, en vergeet ook niet als je ergens weg gaat: jaarrekening / daar iets van kunnen vinden
Wat bedoel je precies? je kunt toch altijd wat vinden van je jaarrekening?
Als je er ook voor zorgt dat je voorschot niet te hoog is en de leverancier bij de jaar/eindrekening nog geld van jou krijgt kun je altijd alleen het niet-betwiste deel betalen.

• Arietje
  • Laatst online: 19-09 21:49
Wally2002 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:00:
[...]

Wat bedoel je precies? je kunt toch altijd wat vinden van je jaarrekening?
Als je er ook voor zorgt dat je voorschot niet te hoog is en de leverancier bij de jaar/eindrekening nog geld van jou krijgt kun je altijd alleen het niet-betwiste deel betalen.
Als de klantenservice dermate vervelend of niet aanwezig is dan krijg je daar gewoon gedonder mee. Kun je er een vraag over stellen als het niet duidelijk is? Als blijkt dat het inderdaad niet klopt: regelen ze dit ook netjes? Als je een deel gaat betalen, krijg je dan incasso op je af e.d. Dit stukje lijkt me een prima onderdeel om je keuze op te baseren. Als je een paar euro hebt bespaard maar geen service of incasso trajecten krijgt ben je verder van huis m.i.

• Kees_B
Wally2002 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:00:
[...]

Veel leverancier hebben ook een minimum termijnbedrag. Zelfs het grote Vattenfall doet hier aan mee. Eigenlijk zit ik dus Vattenfall te financieren omdat ik meer stroom lever dan gebruik.

[Voor 33% gewijzigd door Kees_B op 11-09-2020 13:47]

PV Output

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 01:01
Kees_B schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:46:
[...]

Veel leverancier hebben ook een minimum termijnbedrag. Zelfs het grote Vattenfall doet hier aan mee. Eigenlijk zit ik dus Vattenfall te financieren omdat ik meer stroom lever dan gebruik.

[Afbeelding]
Ze laten je gratis sparen bedoel je? Als je het op de bank laat staan krijg je al bijna min-rente :P

AMD Ryzen 2700x - Asus Strix 2080 - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - 27" 1440p

• reneeke1970
Kees_B schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:46:
[...]

[Afbeelding]
Kwestie van even bellen als de automatisering faalt.....

• Kees_B
reneeke1970 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:15:
[...]

Kwestie van even bellen als de automatisering faalt.....
Ach, zoveel is het niet in mijn geval, dus die moeite steek ik er liever niet in.
Ging me even om het principe want het kan natuurlijk wel oplopen tot forse bedragen.

PV Output

• ps4mm
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 20:48
Ik stap sinds enkele jaren elk jaar over van leverancier, en ook nu is het bijna zo ver: 15 november loopt ons jaarcontract bij Oxxio af.
Echter krijgen wij volgende week de sleutel van ons nieuwe huis, waar we na verbouwen (waarschijnlijk) per half december willen gaan wonen.
Is het slim om:
A ) Oxxio's jaarcontract over te laten gaan in contract voor onbepaalde tijd, en dan op te zeggen per datum van verhuizing (1 maand van tevoren uiteraard), en
B ) Een andere leverancier (die nu bovenaan staat op de vergelijkingssites) te kiezen voor ons nieuwe adres, levering startend per volgende week?
Lijkt me dat er op deze manier weinig mis kan gaan, toch? Of is er een betere aanpak?

Edit: overigens hebben we in ons bouwdepot een bedrag gereserveerd voor zonnepanelen, is dit iets wat ik nu al mee moet nemen in deze overweging? Waarschijnlijk laten we deze Q1 2021 plaatsen, zo'n 4000 euro is er begroot.

[Voor 14% gewijzigd door ps4mm op 11-09-2020 14:30]

• _JGC_
@Racing_Reporter Vul je verbruik eens in op de site van EnergieDirect zelf en kijk dan hoe Consumind aan je verdient.
Paar details: kaal gas voor 24 ct/kuub, is bij ED 18 cent. Vastrecht 5,50 per maand, is 2 euro bij ED. Daarnaast krijg je bij ED 60 euro retour.
Wat me ook opvalt is dat ze je met 350 kuub in het >500 capaciteitstarief gooien.

• waah
Catch22 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:48:
[...]

Ze laten je gratis sparen bedoel je? Als je het op de bank laat staan krijg je al bijna min-rente :P
Totdat ze failliet gaat, en je naar je teveel betaalde voorschot kan fluiten.... Het voorbeeld staat in de topic-warning :+

• Wally2002
Arietje schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:35:
[...]

Als de klantenservice dermate vervelend of niet aanwezig is dan krijg je daar gewoon gedonder mee. Kun je er een vraag over stellen als het niet duidelijk is? Als blijkt dat het inderdaad niet klopt: regelen ze dit ook netjes? Als je een deel gaat betalen, krijg je dan incasso op je af e.d. Dit stukje lijkt me een prima onderdeel om je keuze op te baseren. Als je een paar euro hebt bespaard maar geen service of incasso trajecten krijgt ben je verder van huis m.i.
Ik snap je punt, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee dingen.
Maar we hebben het hier m.i. over een goed gereguleerde markt waar je van te voren tarieven afspreekt en de bepaling van de jaar/eindnota straightforward is, in ieder geval voor mij. Het lijkt complexe materie omdat er allerlei tarieven, belastingen, opslagen incl de netbeheerder in 1 nota zitten maar als je een beetje verdiept is dat goed te volgen (sterker nog je kunt gewoon zelf de berekening doen).

Ik kan me voorstellen dat je in je keuze de klantenservice mee neemt. Zelf is het voor mij geen argument in de keuze. Bij storingen is het immers iets voor de netbeheerder, de leverancier moet alleen hun administratie goed doen, en dat is een kwestie: het klopt of het klopt niet.

De vraag is dan, bij welke leveranciers gaat het niet goed, al dan niet bewust.
Als je dan in de positie bent dat zij menen geld van jou te moeten krijgen, zie ik dat incassobureau met vertrouwen tegemoet. Als ik geld van de leverancier moet krijgen is de kans idd groter dan sommige moeilijk doen, maar daarvoor kun je het ook hogerop zoeken.

• SnowDude
  • Laatst online: 25-09 17:21
Mijn contract bij Vattenfall loopt af in november en met dat thuiswerken en een nieuw groot aquarium is mijn verbruik stevig omhoog gegaan. Goed moment om eens te gaan shoppen.

Is een 1 jarig contract nog steeds het slimste om te doen? ik wordt plat gebeld door essent die me een 5 jarig contract wil aansmeren. maar dat is nu op jaarbasis 250 euro duurder dan een jaar bij oxio of de collectieve aanbieding van de consumentenbond.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• mcDavid
  • Laatst online: 21:16
1 jarig contract en ieder jaar overstappen is vrijwel altijd het goedkoopste ja. Tenzij je zo allejezus veel energie verbruikt dat een cent korting meer dan 50-100 euro per jaar scheelt.

zcflevo.nl

• jongetje
NoahAmber schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:38:
[...]

Met een slimme meter zeker weten van wel.
Je hebt idd gelijk voor budget.

Zojuist gemerkt dat Welkom Energie alleen dubbel tarief rekent: https://welkom-energie.nl...schillende-tariefsoorten/
Iets om rekening mee te houden als je net als ik graag enkel tarief wilt.

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 20:20
ps4mm schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:24:
Ik stap sinds enkele jaren elk jaar over van leverancier, en ook nu is het bijna zo ver: 15 november loopt ons jaarcontract bij Oxxio af.
Echter krijgen wij volgende week de sleutel van ons nieuwe huis, waar we na verbouwen (waarschijnlijk) per half december willen gaan wonen.
Is het slim om:
A ) Oxxio's jaarcontract over te laten gaan in contract voor onbepaalde tijd, en dan op te zeggen per datum van verhuizing (1 maand van tevoren uiteraard), en
B ) Een andere leverancier (die nu bovenaan staat op de vergelijkingssites) te kiezen voor ons nieuwe adres, levering startend per volgende week?
Lijkt me dat er op deze manier weinig mis kan gaan, toch? Of is er een betere aanpak?

Edit: overigens hebben we in ons bouwdepot een bedrag gereserveerd voor zonnepanelen, is dit iets wat ik nu al mee moet nemen in deze overweging? Waarschijnlijk laten we deze Q1 2021 plaatsen, zo'n 4000 euro is er begroot.
Vanwege dezelfde reden heb ik mijn contract maar een jaar laten verlengen. Zoals je aangeeft is blijven een optie. Het is daarna variabel tarief die maandelijks opzegbaar is. Ik zou eerst je verhuizing regelen want je staat er niet te wachten dat de boel dubbel wordt afgeschreven en je weer aan de lijn zit.
Het is tevens ook mogelijk om bij je energiemaatschappij 2 adressen te registreren voor als je aan het verbouwen bent voordat je erin gaat.
Wat betreft zonnepanelen maakt het nu geen drol uit vanwege de salderingsregeling. Vanaf 2023 wordt deze regeling afgebouwd en kan je dit meenemen in je overweging.

Ben zelf dus ook iemand die ieder jaar overstapt. Het moet gewoon een keer ophouden met die welkomstbonus gekte. Tevens ook die lokkertjes dat je 1 jaar een voordeling tarief hebt en daarna opeens de hoofdprijs betaald. Daar zit nou eenmaal de truc, jou binnenhalen want tarieven zijn lager, bij je verlenging hopen ze dat je daar blijft hangen.

Had bij mijn nieuwe woning een Nuon verkoper aan de deur.
Ik: <Probereren nee te zeggen op een beleefde manier>
Hij: Wilt u geen goedkoper energie?
Ik: Ik heb al voordelig energie want ik stap ieder jaar over
Hij: Ja maar dat gaat maar om enkele euro's.
Ik: Waarom zou ik dan naar Nuon overstappen als het toch om enkele euro's gaat?
Hij: Mompelt wat en liep weg :P

• mcDavid
  • Laatst online: 21:16
com2,1ghz schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:46:
[...]

Had bij mijn nieuwe woning een Nuon verkoper aan de deur.
Ik: <Probereren nee te zeggen op een beleefde manier>
Hij: Wilt u geen goedkoper energie?
Ik: Ik heb al voordelig energie want ik stap ieder jaar over
Hij: Ja maar dat gaat maar om enkele euro's.
Ik: Waarom zou ik dan naar Nuon overstappen als het toch om enkele euro's gaat?
Hij: Mompelt wat en liep weg :P
Wij hadden er van de week ook weer eentje aan de deur, heb niet eens meegekregen van welke leverancier hij nou was, maar hij wou met alle geweld onze gegevens in zijn tablet invoeren om uit te rekenen hoeveel goedkoper we uit zouden zijn.

ik: Watvoor kWh prijs kunt u bieden dan?
hij: Dat weet ik niet dan moet ik uw gegevens invoeren
ik: U kunt toch wel een indicatie geven wat het op zou leveren?
hij: 1 van uw buren ging van 64 euro/maand naar 48 euro/maand
ik: Dan heeft u het over het voorschot, dat staat voor ons al realistisch.
hij: Nee dat is op basis van het tarief
ik: Dat is onzin want zoveel speelruimte zit er helemaal niet op de kWh prijs, 75% is belasting.
hij: Jamaar gas!!
ik: We hebben geen gas.
hij: druipt af...

(ff voor de duidelijkheid, iedereen zit hier op blokverwarming en heeft hooguit kookgas. Daar zit die 16 euro verschil dus ook écht niet in)

zcflevo.nl

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

SnowDude schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:31:
Mijn contract bij Vattenfall loopt af in november en met dat thuiswerken en een nieuw groot aquarium is mijn verbruik stevig omhoog gegaan. Goed moment om eens te gaan shoppen.

Is een 1 jarig contract nog steeds het slimste om te doen? ik wordt plat gebeld door essent die me een 5 jarig contract wil aansmeren. maar dat is nu op jaarbasis 250 euro duurder dan een jaar bij oxio of de collectieve aanbieding van de consumentenbond.
Ik zou nooit een meerjarig contract afsluiten, de prijzen per eenheid zijn alweer gestegen vergeleken met mei dit jaar. Je weet niet wat de markt doet, dus zeker geen €250,- meer betalen !! week of 6 voor eind van je huidige contact vergelijken, op meer sites dan alleen Gas Licht.com.

Laat je niet gek maken door maandelijks termijn, dat kun je zelf aanpassen. Het gaat om de vaste leveringskosten, en prijs per eenheid (m3 gas, kWh, elektra)

welkomstpremie is mooi meegenomen, maar soms betaal je die zelf.

Hackus Goes Heavy; Squat sessie one week, Deadlifts next week.

• _JGC_
Ik heb daar geen last meer van.

Enkele jaren geleden een sticker onder de bel geplakt:
"NEE - geen verkopers of geloofsovertuigers"

Elke keer als er weer een buslading vol jehova's in de straat wordt uitgezet zie je ze wijzen. Zo nu en dan komt er iemand naar de deur lopen met een ipad in de hand en loopt dan zonder aan te bellen weer weg. Heerlijk om geen energie te verspillen aan dat volk. Nu de telefonische verkopers nog, alhoewel dat een stuk minder erg is geworden sinds ik de KvK gesommeerd heb om mijn telefoonnummers te verwijderen.

• ps4mm
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 20:48
com2,1ghz schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:46:
[...]

Vanwege dezelfde reden heb ik mijn contract maar een jaar laten verlengen. Zoals je aangeeft is blijven een optie. Het is daarna variabel tarief die maandelijks opzegbaar is. Ik zou eerst je verhuizing regelen want je staat er niet te wachten dat de boel dubbel wordt afgeschreven en je weer aan de lijn zit.
Het is tevens ook mogelijk om bij je energiemaatschappij 2 adressen te registreren voor als je aan het verbouwen bent voordat je erin gaat.
Wat betreft zonnepanelen maakt het nu geen drol uit vanwege de salderingsregeling. Vanaf 2023 wordt deze regeling afgebouwd en kan je dit meenemen in je overweging.
Thanks, ik laat m'n huidige adres even staan bij huidige leverancier, dit laat ik dan automatisch overgaan in een contract voor onbepaalde tijd per half november. Dit contract kunnen we dan ongeveer direct opzeggen i.v.m. de 1 maand opzegtermijn om vervolgens eind december te verhuizen. 1-1.5 maand een (iets) hoger tarief betalen neem ik voor lief dan. Voor het nieuwe adres is er inmiddels een 1-jarig contract aangevraagd bij Vattenfall :)

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:49
Van VEH
Stijging energiebelasting op gas
De energiebelasting wordt steeds meer gebruikt als instrument om duurzamer energieverbruik te stimuleren. Dit heeft tot gevolg dat in 2021 voor een gemiddeld huishouden de energiebelasting op gas stijgt met bijna € 26 (4,7 %) en op elektriciteit met € 13 daalt (3,5 %). De energiebelasting op gas wordt de komende jaren steeds hoger. Ook wel de ‘energiebelastingschuif' genoemd. Met deze maatregel wil het kabinet het gasverbruik onder huishoudens verder terugdringen. Dit betekent in de toekomst een hogere energierekening voor huishoudens met een gelijkblijvend hoog gasverbruik.

Ieder huishouden krijgt een korting op de energiebelasting. De zogeheten 'vermindering energiebelasting'. Dat is een vast bedrag per jaar en stijgt in 2021 met € 31 tot € 559. Dit bedrag wordt in mindering gebracht op je energierekening.
Stijging Opslag Duurzame Energie
In 2021 stijgt de Opslag Duurzame Energie (ODE) op gas en elektriciteit met bijna 10 %. Een gemiddeld huishouden gaat € 23 meer betalen aan Opslag Duurzame Energie. Deze opslag is een maatregel om de investering in duurzame energiemaatregelen te stimuleren. Omdat er jaarlijks meer uit de subsidiepot betaald moet worden, zullen ook deze heffingen in de toekomst verder stijgen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• UdiBenLudi
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 25-09 15:54
Catch22 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:48:
[...]

Ik zit nu al enige tijd bij Powerpeers (ook Vattenfall uiteindelijk). Hier betalen ze gewoon elke maand ipv een dat jij een voorschot betaald. Vind dit behoorlijk netjes geregeld want ook zonder geschiedenis kreeg ik al een voorschot ipv dat ik eerst een jaar moest betalen.

Nu ben ik een beetje aan het twijfelen of ik nog wel moet overstappen. Er zijn nog maar weinig leveranciers die een welkomstbonus geven aan klanten met alleen elektra. :(

• van der Berg
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23-09 22:16
Ik zit nu 1 jaartje bij Budget Energie. Ik heb contract tot september 2022 3 jaar voor gas en elektriciteit. Ik kwam van Essent. Ik stapte over naar Budget Energie omdat ik €175,- cadeau kreeg van de Media Markt. Mijn contract is vast geen variabele contract.

Onze verbruik is nu van 1 jaar afgelopen week jaarnota ontvangen:
Normaal tarief 503 kWh
Dal tarief 630 kWh
Gas 295 m3 (Wij stoken nooit bijna)

Ik doe de wasmachine altijd Eco-stand 30 graden. Tenzij we ziek zijn 60 graden en bedgoed. De vaatwasser ook 50 graden Eco-stand. Koelvriezer kast van Liebherr A++

Tweepersoonshuishouden. Ik kan na 1 jaar al overstappen en ze betalen de boete. Ik wil volgende jaar over op Essent via BCC €175,- cadeau

[Voor 17% gewijzigd door van der Berg op 21-09-2020 17:30]

• Pikoe
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Op dit moment ligt mijn verbruik zo laag dat ik elke maand geld terug lijk te krijgen, zelfs zonder teruglevering:

(verbruik per maand)

Als ik nu een nieuwe vergelijking maak kom ik 20 euro per maand hoger uit dan mijn huidige contract, terwijl de bedragen nauwelijks schelen. Wat mis ik?

Klopt de vermindering energiebelasting van mijn huidige aanbieder niet ofzo?

• Kees_B
Pikoe schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:42:
Op dit moment ligt mijn verbruik zo laag dat ik elke maand geld terug lijk te krijgen, zelfs zonder teruglevering:
[Afbeelding]
(verbruik per maand)

Als ik nu een nieuwe vergelijking maak kom ik 20 euro per maand hoger uit dan mijn huidige contract, terwijl de bedragen nauwelijks schelen. Wat mis ik?
[Afbeelding]

Klopt de vermindering energiebelasting van mijn huidige aanbieder niet ofzo?
Je krijgt geen geld terug.
Je betaalt deze periode 21,37 - 18,90 = € 2,47
Op jaarbasis is dat € 29,64 (uitgaande van alle maanden in het jaar zelfde verbruik, is dat zo?)

Het nieuwe aanbod van Naked Energy is dus goedkoper.

PV Output

Pagina: 1 ... 33 34 35 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True