Unito schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:56:
Ik kreeg vandaag het aanbod van het energiecollectief van de consumentenbond: "ZekerGroen Collectief 3jr. groene stroom"
Wat is jullie beeld bij de tarieven die hier gehanteerd worden? Het leek mij wel redelijk scherp. Pro's voor mij zijn verder dat je niet elk jaar hoeft over te stappen en het groene karakter van de deal.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Ligt eraan of je een kleine of grotere gebruiker bent. Voor echte grote gebruikers (mijn ouders) komt sowieso elk jaar een energieleverancier als goedkoopste uit de bus zonder welkomstkorting. Voor hen is die 200 euro een druppel op de gloeiende plaat

en gaat het puur om de unit prijs.
Bij mij daarentegen, als kleine gebruiker, moet de energie leverancier het heel gek maken met de unit prijs om de welkomstkorting niet als beslissend te laten doorwegen.
Oftewel, kleine gebruikers zijn met 3 jarige contracten sowieso duur uit. Want wil je 1x 200 euro of wil je 3x 200 euro? (3 jaar op rij)
Maar even vergelijken, Consumentenbond ZekerGroen Collectief 3jr:
- Enkeltarief van 20,80 ct
- Gastarief van 69,76ct (gasregio Amsterdam - die is relatief goedkoop)
- Vaste leveringskosten van 138 euro
Bijvoorbeeld GreenNL 3jr (via gaslicht):
- Normaaltarief: 20,29ct
- Daltarief: 19,02ct
- Gas 67,85ct (gasregio Amsterdam)
- Vasteleveringskosten van 120 euro per jaar
Dus zoals altijd, nee de deal van de Consumentenbond is niet echt heel goedkoop.
Mijn tip: doe je verwachte verbruik in kWh en m3 per jaar vermenigvuldigen met de unitprijs. Tel de vasteleveringskosten (gas + licht) daarbij op en haal de eventuele welkomstkorting er vanaf. Dan kun je energieleveranciers buiten de vergelijkers ook makkelijk vergelijken. Alle andere kosten en belastingen zijn overal hetzelfde dus hoef je niet mee te nemen in je berekening.
Verder belangrijk: let op de de gasregio van gasprijs, neem die van je eigen postcode of als die onbekend is, van dezelfde gasregio's en qua normaaltarief/daltarief stroom, weet het volgende: bij elke leverancier kan je je tarief om laten zetten naar enkeltarief. Vuistregel: als je 50% of meer van je stroom in de daluren verbruikt, dan ben je goedkoper uit met 2 tarieven. Maar voor het overgrote deel van Nederland gaat dat om marginale verschillen.
quote]
greatgonzo schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:05:
Loont het nog om hoger verbruik dan daadwerkelijk op te geven?
Wij zouden bijvoorbeeld makkelijk 100 euro extra in de maand kunnen betalen, als dat uiteindelijk bijvoorbeeld €50 oplevert..
Had zelf al zitten spelen op gaslicht, en 4000kwh hoger ingeschat. Maar de welkomskorting blijft vaak hetzelfde, en de prijs per KWH ook.
Of is het met name hoger gasverbruik wat meer korting oplevert

[/quote]
Zeker loont dat. Maar alleen de welkomstkorting en alleen voor gas. Welkomstkortingen zijn sowieso voor gas, dat merk je al als je licht-only afneemt.
Of en hoeveel verschil het maakt scheelt per week. Als in elke week dit probeer voor de test, dan kan dat meermalen bij bijvoorbeeld Oxxio al anders uitpakken
[
Voor 33% gewijzigd door
Malarky op 13-06-2020 07:50
]