Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.268 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:05
bonyuri schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:09:
Ik zou voor 1 jaar gaan.
Het meeste voordeel haal ik uit de overstap premies die verschillende bedrijven aanbieden.

Nu, als de prijzen door het dak gaan dan zit je uiteraard met 3 jaar beter, maar dat risico geldt voor alles, altijd en overal...
Snap ik... Mijn ouders zitten nu al 20+ jaar bij dezelfde...

Vatten al en essent...

Ik zie hun niet elke jaar overstappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:44
stefanv schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:21:
Hoe kan dit?

Gaslicht, pricewise etc geven Oxxio als goedkoopste. Vattenfal komt ergens onderaan.

Ga ik echter naar de site van Vattenfal zelf dan komt er ineens een bonus van 200,- bij waardoor het een stuk goedkoper is als de vergelijkingssites.

Wat is hier aan de hand? Zijn die sites wel eerlijk en transparant of klopt de vergelijking niet?
Stel;
1 jr vast. 1400 kw. 450 kuub
sites zeggen:
Oxxio 454,86
Vattenfal 610,09

Maar op de site van Vattenfal kom ik op:
609,91 - bonus 200,- dus totaal slechts 409,91 voor een jaar!

Mis ik ergens iets?
Nice, ook is dan voor mij vattenfal het goedkoopst!

Weet iemand hoe het zit met tariefsoort (dus enkel of dubbel) icm. zonnepanelen bij Vattenfal? Ik heb gezocht maar kon het niet vinden wat voordeliger. Idealiter wordt eerst het dagverbruik gesaldeerd en vervolgens dalverbruik.

Verbruik normaal: 864
Verbruik dal: 1144

Opwekking normaal: 1068
Opwekking dal: 540

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 07:41
Dat overstappen is wel echt een enorme show geworden... het is meer marketing dan efficiency.
En ik begrijp dat al die zogenaamde kortingen vaak gewoon in de prijs worden verrekend? ik sprak laatst mijn vaste leverancier... die gaf gewoon aan:

Je kan inderdaad een nieuw contract met leuke korting/prijs/ding maar dan betaal je gewoon een hogere prijs in vastrecht / levering. Dus je betaald het gewoon zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skobes
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-09 09:04
xminator schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:14:
[...]

Weet iemand hoe het zit met tariefsoort (dus enkel of dubbel) icm. zonnepanelen bij Vattenfal? Ik heb gezocht maar kon het niet vinden wat voordeliger. Idealiter wordt eerst het dagverbruik gesaldeerd en vervolgens dalverbruik.

Teruglevering wordt allereerst verrekend per telwerk. Dus opwekking normaal met verbruik normaal etc. Het resterende wordt daarna verrekend met het andere telwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

caspar M schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:19:
Dat overstappen is wel echt een enorme show geworden... het is meer marketing dan efficiency.
En ik begrijp dat al die zogenaamde kortingen vaak gewoon in de prijs worden verrekend? ik sprak laatst mijn vaste leverancier... die gaf gewoon aan:

Je kan inderdaad een nieuw contract met leuke korting/prijs/ding maar dan betaal je gewoon een hogere prijs in vastrecht / levering. Dus je betaald het gewoon zelf.
Prijs per maand is prijs per maand. Als die lager is als wat je nu betaald zit je goed. Ongeacht of het vastrecht hoger is.

Dat er met die korting en de vaste kosten word geschoven spreekt voor zich maar 1 op 1 maakt dat niet uit. Je kijkt natuurlijk niet hoeveel korting je krijgt maar hoeveel je daadwerkelijk per maand minder gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:15:
[...]

Ik blijf me hierover verbazen dat men ervan uitgaat dat wat er op de vergelijkingssites staat ook echt de goedkoopste is. Nergens word dat beweerd. Het is niet meer als een verzameling van bedrijven waar prijzen worden vergeleken. Dat zegt nog nog steeds niet dat dat dan ook alle bedrijven zijn en en dat die het goedkoopst zijn.
Precies. Vergelijkingssites verdienen geld doordat jij via hun overstapt, vergeet dat niet. En dat geld moet natuurlijk ook ergens vandaan komen. Ze krijgen geld van de energieleveranciers per contract (denk aan ongeveer 25 euro per jaar per commodity). Dus het is niet gek dat die leveranciers via hun eigen site goedkopere tarieven kunnen bieden. En dat sommige leveranciers geen contract hebben / willen met sommige sites. Dit is niet anders voor veilingen zoals vereniging eigen huis. Die adverteren niet voor niets voor hun 'overstapservice' daar verdienen ze dik aan, en dat is geld wat ze ook aan de consument hadden kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
xminator schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:14:
[...]

Jij hebt net als ons weinig tot geen overschot dan is een leverancier zoals vattenfall een goede optie.
Wij hebben nu 2 jaar bij vattenfall gezeten en is ons prima bevallen.

Wel probeer ik zoveel mijn zonne-energie direct te gebruiken maar dat gaat natuurlijk niet altijd ;)

Vattenfall, Essent, Eneco en Oxxia (en er zullen nog andere zijn) verrekenen hoogtarief met laagtarief.

Hier een klein lijstje van Gaslicht hoe de leveranciers het aanpakken
https://www.gaslicht.com/...rstappen-met-zonnepanelen

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:03

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Het lijkt mij ook niet efficient voor de leveranciers, maar ze hechten duidelijk geen waarde aan vaste klanten. Prima, overstappen is makkelijk genoeg. Je kijkt toch naar je verbruik per jaar en wat dat, inclusief korting, gaat kosten? Dan kun je natuurlijk nog kijken naar beoordelingen/klantenservice enzovoorts, maar als dat gelijkwaardig is en leverancier B is per jaar goedkoper dan leverancier A, dan kies ik voor optie B.

Zelfs met mijn lage verbruik kan dat zomaar 200 Euro op een jaar schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-01 13:35
Marinos83 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:46:
[...]

Precies. Vergelijkingssites verdienen geld doordat jij via hun overstapt, vergeet dat niet. En dat geld moet natuurlijk ook ergens vandaan komen. Ze krijgen geld van de energieleveranciers per contract (denk aan ongeveer 25 euro per jaar per commodity). Dus het is niet gek dat die leveranciers via hun eigen site goedkopere tarieven kunnen bieden. En dat sommige leveranciers geen contract hebben / willen met sommige sites. Dit is niet anders voor veilingen zoals vereniging eigen huis. Die adverteren niet voor niets voor hun 'overstapservice' daar verdienen ze dik aan, en dat is geld wat ze ook aan de consument hadden kunnen geven.
Klopt maar ze doen wel de moeite om op hun site te zeggen dat ze 100% onafhankelijk zijn. Wat dus niet waar is want contracten waar ze niks aan verdienen vermelden ze niet.

Ook staat er bij Gaslicht: Gaslicht.com brengt de verschillende energiecontracten zorgvuldig voor u in kaart.

Dat doen ze dus ook niet. Zelfs nadat ik ze erop heb gewezen hebben ze het nog niet aangepast.

Dus doen alsof je onafhankelijk bent terwijl je het niet bent is voor mij gewoon liegen. Een halve waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
stefanv schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:59:
[...]

Klopt maar ze doen wel de moeite om op hun site te zeggen dat ze 100% onafhankelijk zijn. Wat dus niet waar is want contracten waar ze niks aan verdienen vermelden ze niet.

Ook staat er bij Gaslicht: Gaslicht.com brengt de verschillende energiecontracten zorgvuldig voor u in kaart.

Dat doen ze dus ook niet. Zelfs nadat ik ze erop heb gewezen hebben ze het nog niet aangepast.

Dus doen alsof je onafhankelijk bent terwijl je het niet bent is voor mij gewoon liegen. Een halve waarheid.
Wel een interessant vraagstuk, welke energiebedrijven zitten niet op gaslicht.com of andere vergelijkers, maar zijn wel goed(koop)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:37

PeaceNlove

Deugleuter

EasyEnergy.com, spotgoedkoop momenteel doordat ze werken met uurtarieven gebaseerd op de handelsprijs.
Maar dat soort constructies zijn ook helemaal niet geschikt om te vergelijken op websites als gaslicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:17
Aggressor schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:12:
[...]

Snap ik... Mijn ouders zitten nu al 20+ jaar bij dezelfde...

Vatten al en essent...

Ik zie hun niet elke jaar overstappen
Als ze toch niet elk jaar overstappen om tientallen euro’s te besparen, dan zullen ze ook niet wakker liggen van die enkele centen die ze bij drie jaar vast besparen op het leveringstarief van energie.
Z___Z schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:29:
[...]

Wel een interessant vraagstuk, welke energiebedrijven zitten niet op gaslicht.com of andere vergelijkers, maar zijn wel goed(koop)?
Ik heb vorig jaar een contract bij energiedirect afgesloten via hun eigen website. Dat was een heel stuk goedkoper dan het via gaslicht regelen.
PeaceNlove schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:40:
EasyEnergy.com, spotgoedkoop momenteel doordat ze werken met uurtarieven gebaseerd op de handelsprijs.
Maar dat soort constructies zijn ook helemaal niet geschikt om te vergelijken op websites als gaslicht
Goedkoop? Obv 2600 kWh en 1300m3 verwachten ze dat mijn jaarkosten € 1.459,16 zijn. De goedkoopste op gaslicht bij dat verbruik rekent € 1326,60 per jaar. Zelfs de nummer 18 op de lijst van gaslicht is nog altijd goedkoper, nummer 19 is de eerste die duurder is.

Edit: om het nog maar even aan te zetten: easyenergie rekent met 4,48 cent/kWh per kWh, energiedirect 5. 0,52 cent verschil per kWh (rest is overheidsheffing). Dus bespaar je bij easyenergie bij een verbruik van 2600 kWh € 13,52 op jaarbasis. Voor gas rekent easyenergie met 18,98 cent p/m3 incl regioopslag. Energiedirect hanteert 18,20 cent/m3. Met 1300 m3 per jaar is dat dus € 10,14 goedkoper. Ontloopt elkaar weinig. Het verschil: easyenergie rekent € 60 vaste kosten per jaar, energiedirect € 33,11.

[ Voor 15% gewijzigd door cryptapix op 04-05-2020 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

cryptapix schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:05:
[...]
Goedkoop? Obv 2600 kWh en 1300m3 verwachten ze dat mijn jaarkosten € 1.459,16 zijn. De goedkoopste op gaslicht bij dat verbruik rekent € 1326,60 per jaar. Zelfs de nummer 18 op de lijst van gaslicht is nog altijd goedkoper, nummer 19 is de eerste die duurder is.
Ja, goedkoop, kijk maar eens bij de actuele energietarieven: https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

En ze hebben maandcontracten, dus als het weer duurder wordt stap je weer over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
PeaceNlove schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:16:
[...]

Ja, goedkoop, kijk maar eens bij de actuele energietarieven: https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

En ze hebben maandcontracten, dus als het weer duurder wordt stap je weer over..
Zie mijn edit. Ze rekenen met een zelfgekozen getal, en iets zegt me dat dat eerder rooskleurig dan pessimistisch gekozen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

En reken nu nog eens de boel door met 2,5 cent per kWh? En met 14 cent voor gas?
Ga je toch wel erg richting de goedkoopste op gaslicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
PeaceNlove schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:13:
En reken nu nog eens de boel door met 2,5 cent per kWh? En met 14 cent voor gas?
Ga je toch wel erg richting de goedkoopste op gaslicht...
Dan ga je ervan uit dat dat de gemiddelde prijs zal zijn gedurende de looptijd van je contract/het eerste jaar, dat geloof ik niet. Dat geloven ze zelf ook niet, want anders gebruikten ze die bedragen wel in hun berekening.

En dan nog, richting de goedkoopste is nog niet de goedkoopste. Waarbij ik ook nog eens liever zekerheid heb op een zeer redelijk tarief, dan dat ik heel misschien goedkoper uitkom maar daarbij wel het risico loop dat de prijzen binnen het contractjaar omhoog gaan en ik uiteindelijk meer betaal.

Maar om het in cijfers uit te drukken:
kWh prijs2600 kWhm3 prijs1300 m3Vaste kosten pjTotaal
Energiedirect0,05€ 1300,182€ 236,60€ 66,22€ 432,82
Easyenergie0,025€ 650,14€ 182€ 120€ 367

Ik heb overigens geen idee waar je die 14 cent per m3 gas vandaan haalt?

Met jouw tarieven ben je dus € 65,82 goedkoper uit, mits de tarieven niet hoger worden dan waarmee gerekend is (en dat geloof ik al niet). Bij energiedirect krijg je € 40,- welkomstkorting (zelfs € 50,- als je alles zelf online regelt). Die moet er nog van af, dus al met al is je winst dan vrij beperkt of non existent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

cryptapix schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:11:
[...]

Dan ga je ervan uit dat dat de gemiddelde prijs zal zijn gedurende de looptijd van je contract/het eerste jaar, dat geloof ik niet. Dat geloven ze zelf ook niet, want anders gebruikten ze die bedragen wel in hun berekening.

En dan nog, richting de goedkoopste is nog niet de goedkoopste. Waarbij ik ook nog eens liever zekerheid heb op een zeer redelijk tarief, dan dat ik heel misschien goedkoper uitkom maar daarbij wel het risico loop dat de prijzen binnen het contractjaar omhoog gaan en ik uiteindelijk meer betaal.

Maar om het in cijfers uit te drukken:
kWh prijs2600 kWhm3 prijs1300 m3Vaste kosten pjTotaal
Energiedirect0,05€ 1300,182€ 236,60€ 66,22€ 432,82
Easyenergie0,025€ 650,14€ 182€ 120€ 367

Ik heb overigens geen idee waar je die 14 cent per m3 gas vandaan haalt?

Met jouw tarieven ben je dus € 65,82 goedkoper uit, mits de tarieven niet hoger worden dan waarmee gerekend is (en dat geloof ik al niet). Bij energiedirect krijg je € 40,- welkomstkorting (zelfs € 50,- als je alles zelf online regelt). Die moet er nog van af, dus al met al is je winst dan vrij beperkt of non existent.
Welk contractjaar? Als ik ze volgende maand zat ben dan stap ik over.
En wat mij betreft hoeven we geen wedstrijdje verpissen te houden over welke nou echt de goedkoopste is, ik reageerde simpelweg op de vraag van een andere tweaker over welke goedkope aanbieders er niet in de prijsvergelijker staan en je kan moeilijk ontkennen dat ze er niet instaan en de duurste zijn ze momenteel ook niet... ;)

Overigens was de kale gasprijs vandaag minder dan 8 cent en rekenen ze daar een opslag van 4,7 cent op, dus daar komt die 14c vandaan, beetje conservatief nog gerekend daar

[ Voor 3% gewijzigd door PeaceNlove op 04-05-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adipose
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-03-2021
Ik vroeg me af of het slim is om nu alvast een overstap aan te vragen voor een jaar, ingaand vanaf 1 oktober. Ik weet dat het nog erg vroeg is, maar de prijzen zijn lekker laag nu. Ik zit op dit moment bij Oxxio en betaal daar 82 voor gas, bij bijvoorbeeld vandebron is dat 69 cent op dit moment? Wat zeggen jullie: alvast de overstap aanvragen of toch wachten? Ik heb overigens gecheckt en mag de overstap wel al aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Aggressor schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:06:
weet iemand de volgende vraag?

Mijn ouders zitten nu 15+ jaar bij dezelfde.. of wel 20 jaar bij dezelfde

stroom: vattenval 3600 per jaar
gas: essent 1600 per jaar

Nu zat ik te kijken op gas en licht.nl
En daar komt vattenval ook wel hoog uit ... maar voor het stroom zitten ze daar al bij..

Kunnen ze dan dat contract wel afsluiten via gas&licht? (voor vattenval)
Ik heb zonet contact gehad via gasenlicht en hun zeggen dat ze half klant zijn komen ze niet voor een heel nieuw pakket in aanmerking?

Is dit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aggressor schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:47:
[...]

Ik heb zonet contact gehad via gasenlicht en hun zeggen dat ze half klant zijn komen ze niet voor een heel nieuw pakket in aanmerking?

Is dit zo?
Lijkt mij logisch. Als je al voor een deel klant bent. Je kan op Gaslicht en Easyswitch trouwens prima aangeven of je alleen voor gas of alleen stroom of beide een vergelijking wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Verwijderd schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:39:
[...]

Lijkt mij logisch. Als je al voor een deel klant bent. Je kan op Gaslicht en Easyswitch trouwens prima aangeven of je alleen voor gas of alleen stroom of beide een vergelijking wilt hebben.
Ze hebben nu dus een variabel contract.
Dan is het verstandiger om naar een hele nieuwe leverancier over te stappen lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanio
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-09 16:01
Ik zit zojuist op pricewise te kijken om van energieleverancier over te stappen. Na het invullen van mijn verbruik van afgelopen jaar, komt Green choice door een cashback van €70,- op een jaarbedrag van €-7,57. Mis ik iets? of krijg ik daadwerkelijk €7,57 terug na het afnemen van stroom bij Green choice?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7qngWalu9Owwsc-8ODudWOAZKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/daJBsUpxVQATOfjHwvzW6ylW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
giovanio schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:38:
Ik zit zojuist op pricewise te kijken om van energieleverancier over te stappen. Na het invullen van mijn verbruik van afgelopen jaar, komt Green choice door een cashback van €70,- op een jaarbedrag van €-7,57. Mis ik iets? of krijg ik daadwerkelijk €7,57 terug na het afnemen van stroom bij Green choice?

[Afbeelding]
De vermindering energiebelasting is sinds kort fors hoger geworden. Voor zover ik het kan zien klopt dit overzicht gewoon. Je verbruik ~1200 kWh is niet hoog (afgezet tegen een gemiddeld huishouden)

Op mijn postcode (met jouw verbruik) komt ik bij Naked Energy (hoor ik voor het eerst van) nog 2 euro goedkoper uit :9

[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 06-05-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanio
Cheesy schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:43:
[...]

De vermindering energiebelasting is sinds kort fors hoger geworden. Voor zover ik het kan zien klopt dit overzicht gewoon. Je verbruik ~1200 kWh is niet hoog (afgezet tegen een gemiddeld huishouden)

Op mijn postcode (met jouw verbruik) komt ik bij Naked Energy (hoor ik voor het eerst van) nog 2 euro goedkoper uit :9
Dank voor je reactie, ik dacht dat ik misschien iets over het hoofd zag. Voordeel van alleen wonen en weinig energie verbruiken dus, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:12
giovanio schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:56:
[...]

Dank voor je reactie, ik dacht dat ik misschien iets over het hoofd zag. Voordeel van alleen wonen en weinig energie verbruiken dus, haha.
Heb je geen gas aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanio
ppatrick schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:58:
[...]

Heb je geen gas aansluiting?
Nee, ik kook elektrisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb alweer bijna een jaartje Vandebron erop zitten. Het lijkt erop dat Energiedirect een scherpe deal heeft via hun eigen website, met nog CashbackXL korting van 45 euro.
Maar... mijn huidige contract loopt tot 1 juli 2020. Voor welke datum moet ik dan eigenlijk overstappen? En heeft het zin om nog een paar weken te wachten, zodat ik nog voordeel kan hebben van mogelijke prijsdalingen? Of gebeurt dat niet op zo'n korte termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koelkast schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:13:
Ik heb alweer bijna een jaartje Vandebron erop zitten. Het lijkt erop dat Energiedirect een scherpe deal heeft via hun eigen website, met nog CashbackXL korting van 45 euro.
Maar... mijn huidige contract loopt tot 1 juli 2020. Voor welke datum moet ik dan eigenlijk overstappen? En heeft het zin om nog een paar weken te wachten, zodat ik nog voordeel kan hebben van mogelijke prijsdalingen? Of gebeurt dat niet op zo'n korte termijn?
Je kan het proces van overstappen inzetten wanneer je wilt. Je geeft gewoon aan per wanneer je daadwerkelijk wilt overstappen. In jouw geval dus per 1 juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:15:
[...]

Je kan het proces van overstappen inzetten wanneer je wilt. Je geeft gewoon aan per wanneer je daadwerkelijk wilt overstappen. In jouw geval dus per 1 juli.
@koelkast 1 juli is binnen 75 dagen, dus alle aanbieders wachten sowieso tot 1 juli met leveren, ook als je aangeeft 'zo snel mogelijk'.

Meer hierover: Cheesy in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Cheesy schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:23:
[...]

@koelkast 1 juli is binnen 75 dagen, dus alle aanbieders wachten sowieso tot 1 juli met leveren, ook als je aangeeft 'zo snel mogelijk'.

Aha, dus ik kan gewoon 'zo snel mogelijk' aangeven bij Energiedirect, en dan wordt het 1 juli?
Heeft het nu nog zin (kostentechnisch) om nog een paar weken te wachten met overstappen (dalende prijzen)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

koelkast schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:35:
[...]

Heeft het nu nog zin (kostentechnisch) om nog een paar weken te wachten met overstappen (dalende prijzen)?
Ik zal mijn glazen bol er even bijpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:17

anc

Verwijderd schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:46:
[...]

Ik zal mijn glazen bol er even bijpakken.
Oe Ik wacht met smart! :+

Zit zelf in de situatie dat mijn 3 jarig contract afloopt bij eneco en ben aan het rondkijken voor een overstap. Eigenlijk zit ik al een jaar of 15 bij dezelfde, waarbij ik jaar of 3 jaar contracten heb gehad met een kleine korting. Hoe makkelijk de overstap ook lijkt.... ik heb er geen zin in dat er iets mis gaat of dat ik toch een onverwachte hogere rekening krijg.

Het verschil tussen Energiedirect en Eneco is voor mij bijna 200 euro maar toch snap ik het niet helemaal.
Verbruik van mij is 5000 kWh en 1400m3 voor 4 pers. huishouden

Energiedirect
Groene stroom € 0,20125 per kWh
Vaste leveringskosten € 2,75 per maand
Gas € 0,67879 per m3

Stroom 768,81
- leveringskosten 283,05
- netbeheerkosten 256,68
- belasting en toeslagen 229,08

Gas 1183,70
- leveringskosten 287,85
- netbeheerkosten 200,35
- belasting en toeslagen 695,50

Totaal 1952,51
50 euro cashback eraf = 1902,51
Maandkosten 158,54

Eneco
Enkeltarief Eneco HollandseWind®
Leveringsprijs € 0,05280
Energiebelasting € 0,11822
Opslag Duurzame Energie € 0,03303
Totaal € 0,20405

Vaste kosten zijn dan ineens niet meer per eenheid maar een volledig bedrag.

Eneco Gas
Leveringsprijs € 0,23342
Energiebelasting € 0,40301
Opslag Duurzame Energie € 0,09378
Totaal € 0,73021

Stroom 820,92
Totaal € 0,20405 x 5000 kWh = € 1020,25
Vaste kosten stroom
Vaste leveringskosten € 71,88
Netbeheerkosten (3 x 25 Ampère aansluiting) € 255,98
Vermindering Energiebelasting - € 527,17
Totaal - € 199,31

Gas 1293,96
Totaal € 0,73021 x 1400 m3 = € 1022,29
Vaste kosten gas
Netbeheerkosten (gasmeter <6G, 40m3 per uur) € 199,80
Totaal € 271,68

Totaal jaarbedrag 2114,88

Wat ik niet begrijp is dat er zo'n groot verschil zit in die vaste leveringskosten van stroom en gas. Alsof dat uit de duim gezogen wordt om maar in de buurt te komen van een "realistisch" bedrag. En dit zijn dan voor mij dingen die lijkt alsof het 1 groot spelletje is waar je met een beetje pech toch een vies na-smaakje aan overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:12
anc schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:52:
[...]

Oe Ik wacht met smart! :+

Zit zelf in de situatie dat mijn 3 jarig contract afloopt bij eneco en ben aan het rondkijken voor een overstap. Eigenlijk zit ik al een jaar of 15 bij dezelfde, waarbij ik jaar of 3 jaar contracten heb gehad met een kleine korting. Hoe makkelijk de overstap ook lijkt.... ik heb er geen zin in dat er iets mis gaat of dat ik toch een onverwachte hogere rekening krijg.

Het verschil tussen Energiedirect en Eneco is voor mij bijna 200 euro maar toch snap ik het niet helemaal.
Verbruik van mij is 5000 kWh en 1400m3 voor 4 pers. huishouden

Energiedirect
Groene stroom € 0,20125 per kWh
Gas € 0,67879 per m3

Stroom 768,81
- leveringskosten 283,05
- netbeheerkosten 256,68
- belasting en toeslagen 229,08

Gas 1183,70
- leveringskosten 287,85
- netbeheerkosten 200,35
- belasting en toeslagen 695,50

Totaal 1952,51
50 euro cashback eraf = 1902,51
Maandkosten 158,54

Eneco
Enkeltarief Eneco HollandseWind®
Leveringsprijs € 0,05280
Energiebelasting € 0,11822
Opslag Duurzame Energie € 0,03303
Totaal € 0,20405

Vaste kosten zijn dan ineens niet meer per eenheid maar een volledig bedrag.

Eneco Gas
Leveringsprijs € 0,23342
Energiebelasting € 0,40301
Opslag Duurzame Energie € 0,09378
Totaal € 0,73021

Stroom 820,92
Totaal € 0,20405 x 5000 kWh = € 1020,25
Vaste kosten stroom
Netbeheerkosten (3 x 25 Ampère aansluiting) € 255,98
Vermindering Energiebelasting - € 527,17
Totaal - € 199,31

Gas 1293,96
Totaal € 0,73021 x 1400 m3 = € 1022,29
Vaste kosten gas
Netbeheerkosten (gasmeter <6G, 40m3 per uur) € 199,80
Totaal € 271,68

Totaal jaarbedrag 2114,88

Wat ik niet begrijp is dat er zo'n groot verschil zit in die vaste leveringskosten van stroom en gas. Alsof dat uit de duim gezogen wordt om maar in de buurt te komen van een "realistisch" bedrag. En dit zijn dan voor mij dingen die lijkt alsof het 1 groot spelletje is waar je met een beetje pech toch een vies na-smaakje aan overhoudt.
Heb je hier al eens naar gekeken https://www.energie-aanbi...o/garantieprijs-cashback/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:39
anc schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:52:
[...]
Hoe makkelijk de overstap ook lijkt.... ik heb er geen zin in dat er iets mis gaat of dat ik toch een onverwachte hogere rekening krijg.

Overstappen is ook super simpel ;) Al zou het een keer fout gaan met afrekening. Voor 3-400 euro verschil klim ik wel even in de telefoon/mail. Als het al fout gaat.....Hier is het nog geen enkele keer fout gegaan.

De grote verschillen in leveringskosten snap ik ook niet helemaal. Maar dat doet eigenlijk niet ter zake. Het gaat om wat je onder aan de streep betaalt per jaar. Al dan niet met cashback of niet.

Mocht je overstappen dan kan het zijn dat je bij de oude moet bijbetalen. Dit is afhankelijk van wanneer je overstapt. Nu zal dat minder een probleem zijn, maar net na een zware winter kan het zijn dat je gemiddelde bedrag tot dan de rekening niet dekt. Maar dat trekt zich dan het volgende jaar automatisch recht.

Als je nu al 15 jaar bij dezelfde zit betaal je al heel wat jaartjes teveel. Gewoon lekker overstappen via Gaslicht of andere prijsaanbieder. Is zo geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vreesie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 15:54
Highfive95 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:39:
[...]

Als je nu al 15 jaar bij dezelfde zit betaal je al heel wat jaartjes teveel. Gewoon lekker overstappen via Gaslicht of andere prijsaanbieder. Is zo geregeld.
Eens. nog beter om via een Cashback website door te linken naar gaslicht.com of een andere vergelijker. Dan krijg je daar nog eens een extra cashback over.

Als je bijvoorbeeld vanaf CashbackXL naar Easyswitch.nl gaat en dan afsluit krijg je nog eens een 18 euro cashback vanuit CashbackXL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Die vaste kosten zijn gewoon een manier om te zorgen dat ze niet alleen maar klanten binnenhalen met kleine volumes. En omdat mensen toch vaak vooral naar de variabele tarieven kijken ipv naar het totaal kun je zo ook in de perceptie wat goedkoper naar voren komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv
Cheesy schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:23:
[...]

Weet je dat zeker? Ik heb ook gelezen dat als je meer dan 60 dagen voordat je oude contract gaat overstappen dat ze dan de overstap gelijk in orde maken. Dan krijg je dus een overstapboete van de vorige en/of mis je ook hun welkomstbonus.

Om dat risico te voorkomen misschien beter om niet te vroeg overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanv

De mensen die nooit overstappen betalen de korting voor diegene die dat wel doen.

Tenzij de tarieven flink omlaag gaan na het eerste jaar. Dan moet het fors omlaag wil je in opvolgende jaren en goedkoop uit zijn als in het eerste jaar toen je nog een welkomstbonus kreeg.

Overstappen is zo simpel en verder zijn er weinig dingen waarin een leverancier zich kan onderscheiden. Ik bedoel stroom is stroom en zolang de administratie geen enorme puinhoop is maakt het geen reet uit waar je je energie betrekt. Voor 90% van de mensen iig.

Dusja het enige wat overblijft is mensen overhalen om klant te worden en dan hopen dat ze blijven hangen omdat ze te lui zijn om weer over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
stefanv schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:29:
[...]

Weet je dat zeker? Ik heb ook gelezen dat als je meer dan 60 dagen voordat je oude contract gaat overstappen dat ze dan de overstap gelijk in orde maken. Dan krijg je dus een overstapboete van de vorige en/of mis je ook hun welkomstbonus.

Om dat risico te voorkomen misschien beter om niet te vroeg overstappen.
Ik weet wist dat zeker ;)
Maar omdat je dit post heb ik nog een dubbelcheck gedaan, en wat blijkt, sinds kort heeft Vattenfall deze termijn gewijzigd naar 60 dagen. Dus wat jij gelezen hebt, klopt op dit moment.

Huidige overzicht: https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmoment
Oude overzicht: https://web.archive.org/w...het-juiste-overstapmoment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Hallo allen,

Ik heb op dit moment een 4-jarig contract bij ENECO, deze loopt pas 5-7-2021 af.
Als ik nu overstap, krijg ik 2-maal boete á 50 EUR.

Maar krijg ik dan alsnog wel mijn eventuele welkomstbonus?
Ik betaal nu zo ongeveer 140 EUR bij ENECO (incl. Toon) per maand. Als ik bij de 1e 10 (circa) op gaslicht kijk, dan zitten die vaak rond de 110-115 (excl. Toon, maar die wil ik behouden).

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalus101
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:06
Babel10 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:13:
Hallo allen,

Ik heb op dit moment een 4-jarig contract bij ENECO, deze loopt pas 5-7-2021 af.
Als ik nu overstap, krijg ik 2-maal boete á 50 EUR.

Maar krijg ik dan alsnog wel mijn eventuele welkomstbonus?
Ik betaal nu zo ongeveer 140 EUR bij ENECO (incl. Toon) per maand. Als ik bij de 1e 10 (circa) op gaslicht kijk, dan zitten die vaak rond de 110-115 (excl. Toon, maar die wil ik behouden).

Wat denken jullie?
Doorgaans bij contractbreuk geen welkomstbonus, maar of dat bij een 4 jarig contract anders is kun je het beste de actievoorwaarden lezen die je hebt gehad te tijde van afsluiten van het contract.
Afgezien daarvan is De dienst Toon volgens mij los 4 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Dus ook al ga je naar een andere leverancier, en je wordt dus klant bij hun, dan krijg je geen welkomstbonus? Ik zat dat te lezen op gaslicht, maar lijkt me toch apart, hun hebben toch niks met mijn oude contract te maken denk ik dan.

Yes, 4,50EUR per maand. Die wil ik in het begin nog wel houden, kan ik altijd nog kijken om op te zeggen.

EDIT: Ik wil bijvoorbeeld naar Vattenfal, maar daar staat dat ik nog niet kan overstappen. Ik zie nu ook https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmoment dat ik nog beter even kan wachten :/

[ Voor 23% gewijzigd door Babel10 op 15-05-2020 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Babel10 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:19:
Dus ook al ga je naar een andere leverancier, en je wordt dus klant bij hun, dan krijg je geen welkomstbonus? Ik zat dat te lezen op gaslicht, maar lijkt me toch apart, hun hebben toch niks met mijn oude contract te maken denk ik dan.

Yes, 4,50EUR per maand. Die wil ik in het begin nog wel houden, kan ik altijd nog kijken om op te zeggen.

EDIT: Ik wil bijvoorbeeld naar Vattenfal, maar daar staat dat ik nog niet kan overstappen. Ik zie nu ook https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmoment dat ik nog beter even kan wachten :/
Je krijgt de eventuele bonus van je oude leverancier niet. Nieuwe wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Mijn ouders willen graag voor 3 jaar vast zetten.
Momenteel zitten ze al iets van 25+ jaar bij dezelfde.
Vattenval en Essent. 2 verschillende

Stroom: 3700
Gas 1700

1: United Consumers
2: Budget Energie
3: Welkom Energie
4: NLE
5: Van de Bron.

heeft iemand van jullie ervaring met 1 van deze, is BudgetEnergie wel goed? hun hebben geen app?

Het belangrijkste voor mijn ouders is dat ze er naar toe kunnen bellen ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
Waarom voor 3 jaar vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aggressor schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:41:
Mijn ouders willen graag voor 3 jaar vast zetten.
Momenteel zitten ze al iets van 25+ jaar bij dezelfde.
Vattenval en Essent. 2 verschillende

Stroom: 3700
Gas 1700

1: United Consumers
2: Budget Energie
3: Welkom Energie
4: NLE
5: Van de Bron.

heeft iemand van jullie ervaring met 1 van deze, is BudgetEnergie wel goed? hun hebben geen app?

Het belangrijkste voor mijn ouders is dat ze er naar toe kunnen bellen ..
Dat staat toch allemaal netjes uitgelegd en verteld samen met ervaringen op site als Easyswitch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
prijzen zijn nu laag.. en ze willen niet elk jaar over stappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
Aggressor schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:15:
[...]

Volgend jaar misschien nog wel lager.
En je zit het nu voor ze uit te zoeken, doe je dat volgend jaar toch weer. 50/50 met de besparing haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:07
Aggressor schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:15:
[...]

Prijzen bestaan grotendeels uit belastingen...en die worden gewoon elk jaar aangepast.
Er zijn maar weinig scenarios waarin een 3 jarig contract goedkoper is dan een 1 jarig contract.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Hebben jullie ook dat als je het adres van de buren invult dat je meer korting krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb gaslicht eens bekeken en zag dat Greenchoice via GL nu €150 bonus aanbood. Deden ze anders nooit voor Greenchoice. Check ik Pricewise via de Tweakers module hier komt Greenchoice ook naar voren als de beste deal maar dan zonder de bonus. Maakt nogal uit qua verbruikstarieven. Gasprijs GL: 72 cent, Pricewise: 65 cent. Kwh prijs is 22 vs 19 cent. Vastrecht is in beide gevallen gelijk: 69 euro per productgroep.

Ik zit nu bij Powerpeers tot eind juni met 22 cent kWh en 68 cent per m3 gas. Ga maar dus via pricewise over naar Greenchoice. Met 9 zonnepanelen en een teruglevering van 1200kWh, direct verbruik van 800kWh en sww Gasverbruik van 425m3 blijft 11 cent terugleververgoeding en lagere verbruikstarieven een goede reden om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Joosie200 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:55:
Ik heb gaslicht eens bekeken en zag dat Greenchoice via GL nu €150 bonus aanbood. Deden ze anders nooit voor Greenchoice. Check ik Pricewise via de Tweakers module hier komt Greenchoice ook naar voren als de beste deal maar dan zonder de bonus. Maakt nogal uit qua verbruikstarieven. Gasprijs GL: 72 cent, Pricewise: 65 cent. Kwh prijs is 22 vs 19 cent. Vastrecht is in beide gevallen gelijk: 69 euro per productgroep.

Ik zit nu bij Powerpeers tot eind juni met 22 cent kWh en 68 cent per m3 gas. Ga maar dus via pricewise over naar Greenchoice. Met 9 zonnepanelen en een teruglevering van 1200kWh, direct verbruik van 800kWh en sww Gasverbruik van 425m3 blijft 11 cent terugleververgoeding en lagere verbruikstarieven een goede reden om over te stappen.
Lol, dat aanbod deden ze mij ook een keer telefonisch. Zouden ze via email een offerte sturen en daarna terugbellen. Bleek in de offerte dat het niet 150 euro was, maar 75 euro voor Elektra en 75 voor gas (wat wij niet afnemen) plus alle "u moet echt nu beslissen" geneuzel en een hogere kWh prijs dan we nu betalen. Dikke middelvinger door die telefoon gegeven toen ze terugbelden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:10:
[...]

Lol, dat aanbod deden ze mij ook een keer telefonisch. Zouden ze via email een offerte sturen en daarna terugbellen. Bleek in de offerte dat het niet 150 euro was, maar 75 euro voor Elektra en 75 voor gas (wat wij niet afnemen) plus alle "u moet echt nu beslissen" geneuzel en een hogere kWh prijs dan we nu betalen. Dikke middelvinger door die telefoon gegeven toen ze terugbelden dus.
Want gewoon nee bedankt zeggen kan niet meer tegenwoordig? Alsof die persoon aan de telefoon dat verdient......mocht je heel schofferend geweest zijn O-)

Inhoudelijk wel handig om te weten dat ze geld opsplitsen tussen gas en elektra.....zeker nu veel mensen van het gas af zijn of gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Ik zal niet zo gauw iemand "schofferen" hoor, maar heb wel verteld dat als je dusdanige "pressure marketing" toe gaat passen en dan ook nog eens in de offerte iets heel anders aanbiedt dan wat je telefonisch toezegt, je bij mij geen verkoop gaat scoren. Heb niet eens meer de moeite genomen uit te rekenen of het gunstig uit zou pakken.

[ Voor 14% gewijzigd door mcDavid op 18-05-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:18:
Ik zal niet zo gauw iemand "schofferen" hoor, maar heb wel verteld dat als je dusdanige "pressure marketing" toe gaat passen en dan ook nog eens in de offerte iets heel anders aanbiedt dan wat je telefonisch toezegt, je bij mij geen verkoop gaat scoren.
Dat zou ik geen dikke middelvinger noemen, maar een nette uitleg. Anyway, hier straks overstap naar all electric zonder dat ik verbruik weet dus ik kan dit topic weer in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:13:
[...]

Want gewoon nee bedankt zeggen kan niet meer tegenwoordig? Alsof die persoon aan de telefoon dat verdient......mocht je heel schofferend geweest zijn O-)

Inhoudelijk wel handig om te weten dat ze geld opsplitsen tussen gas en elektra.....zeker nu veel mensen van het gas af zijn of gaan.
Weet je dat nu pas, is al jaren dat bonus per product is, eigenlijk nog nooit niet anders geweest

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:16:
[...]

Weet je dat nu pas, is al jaren dat bonus per product is, eigenlijk nog nooit niet anders geweest
Nee natuurlijk wist ik dat al jaren, wat een rare vraag.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:30:
[...]

Nee natuurlijk wist ik dat al jaren, wat een rare vraag.....
Omdat je zegt handig om te weten, vandaar....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpbox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11-2023
Ik heb een vreemde situatie, misschien weten jullie raad ?
het betreft correctiefactor (gas)
Regio: zuid Haarlemmermeer, omgeving Nieuw Vennep - Liander gebied
Ik ben vanaf oktober 2019 met EnergieDirect, kijk nu eens goed naar mijn energierapport en merk op dat er is een verschil van 2.52% (gemiddelde, in mijn nadeel) voor mijn gasverbruik van october t/m april (t.o.v. mijn meterstanden)

Vraag aan EnergieDirect levert:
"Op gas valt een correctiefactor, dit komt omdat het gasvermogen niet altijd hetzelfde is. Sommige gas is zwakker en sommige gas is sterker, dit verrekenen wij nu ook op het energierapport."
Ok.. maar.. ik overstap ieder jaar en volgens mijn 6 laatste jaarrekeningen:
  • 2014: Essent, correctiefactor: ja
  • 2015: BudgetEnergie, correctiefactor: ja
  • 2016: Essent, correctiefactor: nee
  • 2017: Nuon, correctiefactor: nee
  • 2018: Essen, correctiefactor: nee
  • 2019: Nuon, correctiefactor: nee
Terug Op Essent.nl, lees ik:
"De Nederlandse Gasunie houdt nauwkeurig bij hoe de calorische waarde van het aardgas in de loop van de tijd varieert. Op basis hiervan stelt de Nederlandse Gasunie de correctiefactor voor de calorische waarde vast. Wij zijn verplicht die factor te gebruiken op uw jaarafrekening."
Dus, geen correctiefactor mag niet.. uhm.. heb ik dan foutieve rekeningen gekregen van 2016 t/m 2019 met Essent en Nuon ?

Wat is jullie ervaring met Nuon/Essent en EnergieDirect, correctiefactor of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:48
Iemand advies over wat te doen met een lopend contract bij VandeBron?

Mijn ouders gaan verhuizen, mijn op leeftijd zijnde vader heeft 2 jaar geleden zijn tarieven vast gezet voor 3 jaar met peak-oil als visie. Hij betaald nu 79c de m3 en 23c de Kwh.
Wanneer we een ander contract aan gaan dan kan dat nu veel goedkoper. Greenchoice 66c en 19c bv, maar hernieuwen via VdB is ook goedkoper 69c/20c.

Neem aan dat ze door op te zeggen vanwege een verhuizing de 2 x 50 euro boete betalen?
Of kan een contract zonder boete open gebroken worden tegen nieuwe tarieven?
Zou GreenChoice de boete willen overnemen van mijn ouders (op die 66c/19c contract zit geen welkoms bonus bij GC).

American Express vraagbaak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb mijn ouders en schoonmoeder allebei over gezet naar een nieuwe energieleverancier. Ze zaten al jaren op een variabel tarief bij hun vorige leverancier. M'n ouders gaan 300 euro per jaar besparen en m'n schoonmoeder zelfs 450 euro per jaar. Bizar dat ze er nog nooit zelf naar gekeken hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 13:08
Zojuist onderstaand aanbod ontvangen vanuit Eigen Huis collectief:

Wat denken jullie ervan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDwVFF6_ybhF9xaN7wHBncKei5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWpeobKR0OpswUv2DFYzXn8L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

TrueGamer schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:49:

Wat denken jullie ervan?

[Afbeelding]
Als je hem eens vergelijkt met de goedkoopste op pricewise of gaslicht, welke conclusie kun je dan trekken? Gooi het even in excel, kun je het snel zien :).

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:15
TrueGamer schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:49:

Wat denken jullie ervan?

[Afbeelding]
Om eerlijk te zijn vind ik het niet zo'n heel goed aanbod. Ik zou je verbruik maar eens door Gaslicht heen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 17:10
Ik krijg binnenkort de sleutel van mijn eerste huis en ben vast aan het oriënteren over de energieleverancier. Ik krijg 8 zonnepanelen en wil me dus meer focussen op de gasprijs (en daarna terugleverprijs).

Echter kan ik lastig een schatting maken over mijn gasverbruik, want alle sites die een gok doen komen tussen de 600 - 1200m3 p/jaar uit. Sommige leveranciers geven geen welkomsbonus als ik het gas laag aanhoud.

Kan ik met de volgende gegevens beter laag of hoog aanhouden?

-1 Persoon
-Tussenwoning (87 m²) (bj 1960-1970)
-Alle glas wordt vervangen met HR++.
-Doordeweeks overdag staat de verwarming uit, want van 8u tot 17u op kantoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
bloblub schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:35:

Echter kan ik lastig een schatting maken over mijn gasverbruik, want alle sites die een gok doen komen tussen de 600 - 1200m3 p/jaar uit. Sommige leveranciers geven geen welkomsbonus als ik het gas laag aanhoud.

Het is nogal lastig in te schatten, want als je bijvoorbeeld stookt naar 22 graden dan zal het verbruik uiteraard hoger zijn dan wanneer je stookt naar 18 graden. Idem met hoe goed het huis geïsoleerd is etc.. Maar los daarvan als je een (veel) hogere welkomsbonus krijgt bij een iets hoger verbruik dan zou ik daar voor gaan als je het kan missen per maand. Als je veel minder blijkt te verbruiken dan krijg je nog steeds je welkomsbonus en wat je niet hebt gebruikt krijg je geld terug natuurlijk.

Zet het eens in excel, dan zie je makkelijk zat wat over een jaar gezien de beste keus is wanneer je meer of minder zou verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

bloblub schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:35:
Ik krijg binnenkort de sleutel van mijn eerste huis en ben vast aan het oriënteren over de energieleverancier. Ik krijg 8 zonnepanelen en wil me dus meer focussen op de gasprijs (en daarna terugleverprijs).

-1 Persoon
-Tussenwoning (87 m²) (bj 1960-1970)
-Alle glas wordt vervangen met HR++.
-Doordeweeks overdag staat de verwarming uit, want van 8u tot 17u op kantoor.
Gasverbruik is niet alleen afhankelijk van je glas, heb je ook isolatie? Spouwmuurisolatie, vloer, zolder etc?

Wat was het verbruik van de vorige bewoners?

Je kunt gewoon hoger aanhouden, volgens mij wordt daar verder niets mee gedaan. Check wel even de kleine letters voor de zekerheid.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 17:10
Ai, ik ging er eigenlijk vanuit dat de bonus dan altijd ingetrokken zou worden. Dat maakt het iets makkelijker.

Verbruik vorige bewoners heb ik niet ontvangen, het was een huurhuis.

Ik ga alles in excel zetten, bedankt voor jullie snelle antwoorden.

[ Voor 16% gewijzigd door bloblub op 20-05-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
EWK schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:51:
[...]

Als je hem eens vergelijkt met de goedkoopste op pricewise of gaslicht, welke conclusie kun je dan trekken? Gooi het even in excel, kun je het snel zien :).
Apiekool schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:26:
[...]

Om eerlijk te zijn vind ik het niet zo'n heel goed aanbod. Ik zou je verbruik maar eens door Gaslicht heen halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HweYvnZG_1s4AzXTWjBijamS178=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VfeepSqEQMRqXHYFHldg0K9b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
Bij het opgegeven verbruik is die iets duurder maar mocht ik hoger zitten dan snel terug verdiend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Klaassen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:40
TrueGamer schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:50:
[...]

Bij het opgegeven verbruik is die iets duurder maar mocht ik hoger zitten dan snel terug verdiend
Zit ook met deze keuze nu en Budget Energie via Eigenhuis lijkt inderdaad gunstiger wanneer je veel verbruikt per jaar. De welkomst kortingen bij anderen zoals Vattenfall maken dat die ietsjes goedkoper zijn in eerste instantie, maar het scheelt vaak niet meer dan een tientje of twee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 22:25
Na veel vergelijken kwam ik het goedkoopste uit bij Budget Energie met deze deal: 250 euro cashback en gratis wifi versterker https://www.budgetthuis.n...ners/budget/voorjaarsdeal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
Vinny1 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:49:
Na veel vergelijken kwam ik het goedkoopste uit bij Budget Energie met deze deal: 250 euro cashback en gratis wifi versterker https://www.budgetthuis.n...ners/budget/voorjaarsdeal
Komt in mijn geval (zie hierboven) incl cashback een stuk hoger uit namelijk € 1.313,28 dus die wifi versterker betaal je in dat geval zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 22:25
TrueGamer schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:07:
[...]

Komt in mijn geval (zie hierboven) incl cashback een stuk hoger uit namelijk € 1.313,28 dus die wifi versterker betaal je in dat geval zelf.
Voor de wifi versterker alleen hoef je niet een contract af te sluiten natuurlijk. Misschien dat het bij laag verbruik relatief goedkoop uitkomt. Ik kom met 1500kwh en 500m3 gas op 488 euro. En dat scheelt een hoop met de goedkoopsten op vergelijkingssites. Gratis wifi versterker is dan extra mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor mij blijkt uit verschillende prijsvergelijkers dat Naked Energy de voordeligste is. Ik kan echter weinig ervaringen vinden over dit bedrijf. Heeft een van jullie hier mee te maken gehad? Het variabele tarief ziet er best aantrekkelijk uit, vooral met een recessie in aantocht.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@cpbox Ik heb over 2019 bij Nuon wel een correctiefactor. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat je die niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpbox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11-2023
cryptapix schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:35:
@cpbox Ik heb over 2019 bij Nuon wel een correctiefactor. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat je die niet hebt.
@cryptapix Nuon heeft inderdaad wel een correctiefactor gehanteerd.. maar van 1,000 dus eigenlijk geen correctie !
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s6KmaC0.jpg
het jaar ervoor, met Essent, er was op mijn eindrekening een sterretje naast mijn gas meterstanden maar niks verder, geen woord over correctie.

Is een correctiefactor dan altijd van toepassing, of allen als het gas niet uit Slochteren komt ?
https://www.energielevera...ekening/calorische-waarde

lessen van de dag:
1. gasverbruik per graaddag zoals gecalculeerd op mindergas is fout want het is direct gebaseerde op mijn meterstanden
2. zoektocht naar een nieuwe leverancier: ik geloof niet dat 2.52% meer verbruik een verschil gaat maken in ranken op gaslicht.com. Het is toch wel een 1.9 % hoger einderekening volgens mijn exceltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@cpbox Een correctiefactor van 1.0 is mogelijk, maar de kans is niet zo groot. Op mijn Nuon afrekening zie ik dat over de periode sept18-mei19 de correctiefactor van 0,991 is. Over de periode mei19-sept19 (in mei is de meter vervangen, dus vandaar de splitsing) is de correctiefactor 1,0.

Nog even wat andere correctiefactoren uit mijn afrekeningen:
13aug18-10dec18 0.98529 (Eneco). Oude woning, vandaar de overlap met de Nuon levering (nieuwe woning).
14aug17-13aug18 0.990132 (Eneco)
Ik kan nu helaas niet bij de oudere nota’s van andere leveranciers.

Het blijft vreemd dat er geen correctiefactor is gebruikt door jouw leveranciers. Er zijn maar een paar opties. Foutje van de leverancier of de correctiefactor is 1.0.

Foutje van al die leveranciers geloof ik niet geloof ik niet. Teveel verschillende leveranciers. Het kan zijn dat de correctiefactor echt 1.0 is. Die kans is niet zo groot, maar niet ondenkbaar. Zie bijv https://radar.avrotros.nl...s-enorm-hoog-t182367.html (sorry voor deze bron) waar iemand over 2013 tm 2016 een correctiefactor van afgerond 1.0 had. Helaas is het narekenen van de calorische waarde zelf bijna niet te doen Hier kun je de factor van de afgelopen dagen vinden. De correctiefactor wordt door Gasunie bepaald. Ik heb een tijd bij een energieleverancier gewerkt en dan had je van die mensen die per se wilde weten hoe de calorische waarde werd berekend. Het antwoord “dat doet de Gasunie“ was voor die mensen niet genoeg. Ik stuurde ze dan altijd mega lange lijsten met calorische waarden per dag. Konden ze het lekker zelf gaan berekenen. Dat konden ze natuurlijk niet, maar ze hadden wel alle benodigde informatie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Vinny1 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:49:
Vergeet de extra €25 cashback via CashbackXL niet, die bovenop de €250 komt.

De stroomtarieven van Budget Energie zijn natuurlijk bijzonder hoog en ook het gas is nogal aan de prijs, maar als je een kleine gebruiker bent hakt die €275 cashback er wel in.

Oxxio geeft €160 EUR welkomstkorting en €33,50 cashback, maar heeft stuk betere energie tarieven, dus kan voor velen ook interessant zijn.

Tip, die ik elk jaar hier weer even noem. Zet vlak voor afsluiten je verwachte gasafname even fors hoger, levert bijna altijd extra welkomstkorting op die je gewoon krijgt, want contractueel. Bij Oxxio dit jaar helaas maar +€10 vanaf zo'n 1625 m³. Maar afgelopen jaren heeft mij dat als kleine verbruiker honderden euro's extra welkomstkorting opgelevert.

Elke keer denken de energie leveranciers met mij weer een grote vis binnen te halen die ze reikelijk willen belonen :+

In ieder geval hebben BudgetEnergie, Oxxio en Vattenfall via hun eigen websites nu allemaal een hele mooi aanbieding die inclusief de hoge cashback beter is dan wat je via de vergelijkers kan krijgen.

[ Voor 44% gewijzigd door Malarky op 27-05-2020 04:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Laatst online: 11:33

HellBeast

Oh My GoT!

Ik ben al bijna 10 jaar klant van Eneco. Nu ga ik toch maar overstappen naar een concurrent, vanwege de volgende negatieve ervaring.

Mijn huidige 4-jarige contract verloopt op 22-6-2020. Op dinsdag 19 mei heb ik Eneco benadert om te informeren of ik een goed aanbod kon krijgen voor een nieuw contract. Ik heb toen "medewerker X" aan de telefoon gekregen. Hij kon mij een aanbieding doen met daarbij een cashback van 100 euro, omdat ik het verschil met een concurrent toch net nog iets te groot vond. Dit heeft mij over de streep getrokken. Ik ben met dat aanbod akkoord gegaan en de afspraken werden telefonisch vastgelegd. Nog diezelfde dag ontving ik het contract, maar zonder de afspraak over de 100 euro cashback. Ik heb toen teruggebeld dat ik die gemaakte afspraak nog bevestigt wilde zien. Helaas was "medewerker X" niet meer aan het werk en moest ik van een collega de dag erna terugbellen.

De dag erop weer gebeld en contact gehad met een andere medewerker. Ik heb toen een terugbel verzoek voor "medewerker X" laten doen. Die belde daarna terug waarna ik mijn wens kenbaar had gemaakt om de afspraken die wij hadden gemaakt te bevestigen. Hij zou het administratief in orde maken en ik zou weer bericht krijgen.

Ik kreeg geen nieuw contract of ander mailtje meer en heb na een paar dagen weer teruggebeld. Ditmaal kreeg ik een klantenservicemedewerker aan de telefoon die zei dat "medewerker X" die 100 euro cashback niet had mogen aanbieden met een 1 jarig contract. Ik heb toen weer een terugbel verzoek gedaan voor "medewerker x". Weer niets gehoord en weer een paar keer teruggebeld. "medewerker X" vertikt het om contact op te nemen. Ik heb 2 dagen geleden gebeld en de situatie nog een keer uitgelegd en heb Eneco 2 dagen de tijd gegeven om de fout te herstellen. Wederom weer niks gehoord. Vanmorgen heb ik weer gebeld met de klantenservice (7de keer, ik ben er nu wel klaar mee) met de mededeling dat ik het nieuwe aanbod annuleer.

Hoe ze met mij omgaan is behoorlijk schofterig. Blijkbaar komt Eneco gemaakte afspraken niet na. Klantenservicemedewerkers liegen, nemen mij niet serieus en nemen niet eens de moeite om terug te bellen. Ik ga op zoek naar een partij die mij wel normaal te woord kan staan en haar afspraken nakomt.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalus101
HellBeast schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:53:
Ik ben al bijna 10 jaar klant van Eneco. Nu ga ik toch maar overstappen naar een concurrent, vanwege de volgende negatieve ervaring.

Mijn huidige 4-jarige contract verloopt op 22-6-2020. Op dinsdag 19 mei heb ik Eneco benadert om te informeren of ik een goed aanbod kon krijgen voor een nieuw contract. Ik heb toen "medewerker X" aan de telefoon gekregen. Hij kon mij een aanbieding doen met daarbij een cashback van 100 euro, omdat ik het verschil met een concurrent toch net nog iets te groot vond. Dit heeft mij over de streep getrokken. Ik ben met dat aanbod akkoord gegaan en de afspraken werden telefonisch vastgelegd. Nog diezelfde dag ontving ik het contract, maar zonder de afspraak over de 100 euro cashback. Ik heb toen teruggebeld dat ik die gemaakte afspraak nog bevestigt wilde zien. Helaas was "medewerker X" niet meer aan het werk en moest ik van een collega de dag erna terugbellen.

De dag erop weer gebeld en contact gehad met een andere medewerker. Ik heb toen een terugbel verzoek voor "medewerker X" laten doen. Die belde daarna terug waarna ik mijn wens kenbaar had gemaakt om de afspraken die wij hadden gemaakt te bevestigen. Hij zou het administratief in orde maken en ik zou weer bericht krijgen.

Ik kreeg geen nieuw contract of ander mailtje meer en heb na een paar dagen weer teruggebeld. Ditmaal kreeg ik een klantenservicemedewerker aan de telefoon die zei dat "medewerker X" die 100 euro cashback niet had mogen aanbieden met een 1 jarig contract. Ik heb toen weer een terugbel verzoek gedaan voor "medewerker x". Weer niets gehoord en weer een paar keer teruggebeld. "medewerker X" vertikt het om contact op te nemen. Ik heb 2 dagen geleden gebeld en de situatie nog een keer uitgelegd en heb Eneco 2 dagen de tijd gegeven om de fout te herstellen. Wederom weer niks gehoord. Vanmorgen heb ik weer gebeld met de klantenservice (7de keer, ik ben er nu wel klaar mee) met de mededeling dat ik het nieuwe aanbod annuleer.

Hoe ze met mij omgaan is behoorlijk schofterig. Blijkbaar komt Eneco gemaakte afspraken niet na. Klantenservicemedewerkers liegen, nemen mij niet serieus en nemen niet eens de moeite om terug te bellen. Ik ga op zoek naar een partij die mij wel normaal te woord kan staan en haar afspraken nakomt.
Als je jaarlijks online overstapt ofwel met vergelijker ofwel direct bij een leverancier, altijd met een 1 jarig contract, staat alles sowieso zwart op wit en heb je eigenlijk nooit de klantenservice nodig, zeker niet als je een slimme meter hebt, want alles gaat automatisch. Bovendien is Eneco eigenlijk altijd ietsje duurder dan de low budget leveranciers zoals Oxxio, Budgetenergie. Deze partijen sparen op customer service, maar in principe heb je die ook zo goed als nooit nodig.
Op deze wijze scheelt het je veel belletjes, tijd en ben je altijd het voordeligst uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Laatst online: 11:33

HellBeast

Oh My GoT!

digitalus101 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:21:
[...]

Als je jaarlijks online overstapt ofwel met vergelijker ofwel direct bij een leverancier, altijd met een 1 jarig contract, staat alles sowieso zwart op wit en heb je eigenlijk nooit de klantenservice nodig, zeker niet als je een slimme meter hebt, want alles gaat automatisch. Bovendien is Eneco eigenlijk altijd ietsje duurder dan de low budget leveranciers zoals Oxxio, Budgetenergie. Deze partijen sparen op customer service, maar in principe heb je die ook zo goed als nooit nodig.
Op deze wijze scheelt het je veel belletjes, tijd en ben je altijd het voordeligst uit.
Dat is goed advies en ga ik dan ook doen. Mijn vrouw is echter bang dat er iets "mis gaat" en dat je met dubbele contracten zit enzo. Wanneer ik een keer met het bijltje heb gehakt, dan zal die angst er wel af gaan.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
HellBeast schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:53:

Dit soort zaken moet je m.i. sowieso nooit via de telefoon doen, simpelweg om hetgeen je zelf al beschrijft. Zelf ervaring dat ik door Essent werd gebeld met een aanbod. Aanbod leek redelijk, maar wilde wel zelf nog even het een en ander nakijken. Beste man vertelde me dat dat geen probleem was en dat ik eerst het contract nog kon nakijken etc..

Bleek uiteindelijk dat hij mij het contract per email wilde sturen en direct door wilde lopen zodat het meteen zou zijn afgesloten. In jouw geval zou je dan misschien wel meteen hebben gezien dat de 100 euro niet werd vermeld. Wat in mijn geval bleek, is dat het aanbod dat ik aan de telefoon had gekregen een stuk slehter was dan wat ze zelf via de site aanbieden. En daarnaast waren er nog andere aanbieders die goedkoper waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Na een paar keer met Eigen Huis meegedaan te hebben nu weer ingeschreven.
Daar kwam weer Budget Energie uit alleen nu was op gaslicht.com United Consumers toch een stuk goedkoper.
Daar dus maar eens een jaartje stroom en gas van gaan gebruiken.

Mijn Budget Energie contract was onlangs afgelopen, nu deden ze het wel slim: variabel tarief en een korting op de volgende jaarrekening. Als je dus net daarvoor weggaat mis je je korting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digitalus101
HellBeast schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:55:
[...]

Dat is goed advies en ga ik dan ook doen. Mijn vrouw is echter bang dat er iets "mis gaat" en dat je met dubbele contracten zit enzo. Wanneer ik een keer met het bijltje heb gehakt, dan zal die angst er wel af gaan.
De leveranciers maken gebruik van een centraal controlesysteem dus als je een aanvraag doet bij een andere energieleverancier wordt er ''portering'' aangevraagd bij de ''huidige lev''. Een beetje vergelijkbaar als bij je mobiele telco. Kortom je hoeft zelf geen opzeggingen te doen etc, er kan imho weinig misgaan. Je krijgt een eindnota van je oude leverancier binnen een paar weken na de switch en dat is het eigenlijk zo'n beetje. Waar je wel op moeten letten in dat die welkomstbonussen bij die voordelige contracten worden uitgekeerd bij je jaarnota, dus nadat je je jaar hebt uitgediend, voortijdig overstappen resulteert in het mislopen van die ''cashback''/welkomstbonus.

Als je je aan die spelregels houdt kun je ieder jaar behoorlijk wat geld besparen vergeleken met blijven zitten, want trouwe klanten betalen altijd het meest doordat ze automatisch worden omgeswitcht naar variabele tarieven die altijd het hoogst zitten.

Een andere tip is via cashbackXL bij een vergelijker zoals ''Easyswitch'' je order doen. Dit levert erbovenop nog 18 euro op. Bij andere lev zoals budgetenergie direct 25 euro, Oxxio 33,50. Toch mooi meegenomen ieder jaar _/-\o_

Het is een beetje vergelijkbaar met een partij als Ryanair in de vliegwereld, wie zich houdt aan de vooraf aangegeven spelregels (baggage en online inchecken) heeft geen issues en extra kosten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Laatst online: 22:42
HellBeast schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:55:
[...]

Dubbel kan sowieso niet :) je netbeheerder levert de stroom/gas, en er kan maar 1 partij dat in rekening brengen (leverancier waar jij klant bent).
Je kunt niet 2 contracten tegelijk hebben met 2 leveranciers.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Laatst online: 23:13
Iemand ervaring met Neosmart? Geven hoge cashbacks als je hoger verbruik opgeeft. Staat niks in voorwaarden over. Hooguit betaal je maandelijks meer aan voorschot hierdoor. Alleen is het wel handig om te weten of het bedrijf betrouwbaar is, of dat je kan fluiten naar je cashback later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv
wcduck schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:16:
Voor mij blijkt uit verschillende prijsvergelijkers dat Naked Energy de voordeligste is. I
Vattenfall powerdeal ook bekeken? https://www.vattenfall.nl...e/aanbiedingen/powerdeal/

[ Voor 24% gewijzigd door stefanv op 28-05-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv
bloblub schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:53:
Ai, ik ging er eigenlijk vanuit dat de bonus dan altijd ingetrokken zou worden. Dat maakt het iets makkelijker.

Verbruik vorige bewoners heb ik niet ontvangen, het was een huurhuis.

Ik ga alles in excel zetten, bedankt voor jullie snelle antwoorden.
Tijdens een belletje met Stedin kreeg ik zo het historische gebruik te horen van de afgelopen jaren. Het zegt alleen vrij weinig. Hoe hoog staat de thermostaat. Hoe vaak zijn ze thuis, welke vertrekken verwarmen ze, kijken ze de hele dag tv op een oude plasma etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:40
Deezers schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:05:
Iemand ervaring met Neosmart? Geven hoge cashbacks als je hoger verbruik opgeeft. Staat niks in voorwaarden over. Hooguit betaal je maandelijks meer aan voorschot hierdoor. Alleen is het wel handig om te weten of het bedrijf betrouwbaar is, of dat je kan fluiten naar je cashback later.
Geen ervaring mee maar zorg er voor dat je het voorschot lager zet, zodat je bij de jaarnota gelijk uit komt of moet bij betalen. Dat werkt beter dan dat jij geld tegoed hebt en ze niet willen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Stinger_Ventura schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:48:
Iemand advies over wat te doen met een lopend contract bij VandeBron?

Mijn ouders gaan verhuizen, mijn op leeftijd zijnde vader heeft 2 jaar geleden zijn tarieven vast gezet voor 3 jaar met peak-oil als visie. Hij betaald nu 79c de m3 en 23c de Kwh.
Datapoint: we hebben VanDeBron gebeld om te informeren naar de opties bij een nog lopend contract van 16 maanden.
Als mijn ouders zouden verlengen voor 3 jaar (was ook hun wens) dan hoefde ze niet de 2x 50 euro comtractbreuk boete te betalen en kregen ze 120 euro bonus (40 elk jaar) met de lagere vastrechtkosten tov 1 jaar.
Ze zijn van 79 naar 72c de m3 gegaan en van 23 naar 21 cent de KWH. Belangrijk was voor ze dat het geen grijze stroom met groene certificaten was, dus was een logische keus om bij VDB te blijven.

Al met al netjes van ze om die 100 piek kwijt te schelden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 21:35
Stinger_Ventura schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:18:
[...]
Al met al netjes van ze om die 100 piek kwijt te schelden .
Onder de streep hebben ze je ouders nu 2 jaar langer binnen met een minimale inspanning. Die bonus krijg je per half jaar als je naar een ander energie bedrijf over zou stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
jongetje schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:25:
[...]

Onder de streep hebben ze je ouders nu 2 jaar langer binnen met een minimale inspanning. Die bonus krijg je per half jaar als je naar een ander energie bedrijf over zou stappen.
Helemaal eens op basis van rationele financials.
Echter hadden mijn ouders een grote voorkeur voor VDB, en hoefde ze die 100 euro boete niet kwijt te schelden. Op basis van het verbruik was het al interessant genoeg om het contract open te breken en de boete te betalen.
Ik zou ook overgestapt zijn naar GC oid, en dan weer terug over 1 jaar. Maar de wens van de ouders was 3 jaar en echt groene energie, niet voor een paar tientjes moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Merci voor de suggestie. Vattenfall blijkt voor mijn situatie een stuk duurder te zijn.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 21:25
Ik zit inmiddels al een paar jaar bij vattenfall. Begonnen met een 3 jaar contract.

Binnenkort worden er zonnepanelen geplaatst en vond ik het tijd om even te kijken op overstappen, vooral voor gas voordelig was.

Uiteindelijk, inclusief de blijven loont korting van vattenfall, heb ik het contract voor 1 jaar verlengd tegen een gunsterige gas prijs. Dat levert praktisch even veel op als overstappen.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv
Even een update over Vattenfall vermelding op Gaslicht. Volgens Gaslicht wil Vattenfall niet naar voren komen op Gaslicht bij klanten die een laag verbruik invullen.

Dat is dus hun verklaring voor het feit dat je niet altijd de goedkoopste vind in de prijsvergelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky
  • Laatst online: 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Beneveerg schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:08:
Ik zit inmiddels al een paar jaar bij vattenfall. Begonnen met een 3 jaar contract.

Binnenkort worden er zonnepanelen geplaatst en vond ik het tijd om even te kijken op overstappen, vooral voor gas voordelig was.

Uiteindelijk, inclusief de blijven loont korting van vattenfall, heb ik het contract voor 1 jaar verlengd tegen een gunsterige gas prijs. Dat levert praktisch even veel op als overstappen.
3 jaar contract is meestal al zonde, je had ook 3 jaar op rij een welkomstkorting van 200 euro kunnen krijgen :)

De blijven loont korting is uitsluitend op stroom, terwijl dat maar een beperkt deel van de energierekening uitmaakt (gas is veel duurder), en al helemaal voor zonnepaneel klanten. Reken je mee dat Vattenfall vrij duur is met stroom en dat uitsluitend compenseert met de welkomstpremie die blijvers niet krijgen, is het meer 'blijven loont niet'. Maar het valt mij vaak op hoeveel mensen dat toch niet door hebben.

Ben heel benieuwd wat Vattenfall voor gasprijs jou heeft aangeboden? Want ze zijn helemaal niet zo goedkoop daarin. Zonder de Vattenfaal welkomstkorting van 200 euro die iedereen krijgt (omdat jij al klant was) moet het het dan wel een spectaculaire gasdeal zijn geweest?

Ondertussen hebben helaas Oxxio en Budgetenergie hun welkomstpremie weer verlaagt.
stefanv schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:25:
Even een update over Vattenfall vermelding op Gaslicht. Volgens Gaslicht wil Vattenfall niet naar voren komen op Gaslicht bij klanten die een laag verbruik invullen.

Dat is dus hun verklaring voor het feit dat je niet altijd de goedkoopste vind in de prijsvergelijking.
Als je als kleine klant gewoon een hoog verbruik invult bij gaslicht krijg je 220 euro van Vattenfall via gaslicht. Loop je wel veel meer cashback mis, maar het kan dus wel. :P

Nadat ik heb uitgerekend welke leverancier bij mijn echte situatie het best is vul ik daarna op de prijsvergelijkers een veel hoger verbruik in. Heeft mij afgelopen jaren al honderden euro's extra welkomstpremies opgeleverd. :9 Nooit gezeur gehad, de welkomstpremie staat in je contract dat in je email zit voor je uberhaupt klant bent en daar staat ook nooit iets over daadwerkelijk verbruik.

DELTA energie geeft zelfs 300 euro welkomstkorting, voor mij als kleine verbruiker heel interessant, maar met hun beoordelingen laat ik die actie even lopen. Te grote kans dat er van alles misgaat.

[ Voor 38% gewijzigd door Malarky op 31-05-2020 06:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:44
Iemand wel eens gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de lagere tarieven te laten gelden als het contract niet is ingegaan (@ vattenfal, stond opgenomen in het contract). Ik neem aan dat ze de prijzen 1x per maand wijzigen?

Overigens grote dank aan de persoon die het over powerdeals had bij vattenfal, via google zoeken kreeg je zelfs 250 euro korting en daarbovenop nog eens cashback van 37 euro. Ruim 140 euro goedkoper dan de eerstvolgende leverancier. *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Laatst online: 23:13
xminator schreef op zondag 31 mei 2020 @ 17:07:
Iemand wel eens gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de lagere tarieven te laten gelden als het contract niet is ingegaan (@ vattenfal, stond opgenomen in het contract). Ik neem aan dat ze de prijzen 1x per maand wijzigen?

Overigens grote dank aan de persoon die het over powerdeals had bij vattenfal, via google zoeken kreeg je zelfs 250 euro korting en daarbovenop nog eens cashback van 37 euro. Ruim 140 euro goedkoper dan de eerstvolgende leverancier. *O*
Volgens mij hebben ze die snel verwijderd want product is niet beschikbaar staat er bij 250 euro actie, 200 euro korting werkt wel. Of heb jij een andere link?

Las bij een andere provider dat ze gerechtigd zijn de cashback achteraf te verlagen als het daadwerkelijke verbruik lager ligt dan vooraf opgegeven. En dan zou het een duur geintje kunnen worden als je ineens geen 300 euro krijgt want daarop heb je waarschijnlijk wel afgesloten. En ze hebben het in de voorwaarden staan dus je kan dan ook niks beginnen achteraf.

[ Voor 19% gewijzigd door Deezers op 31-05-2020 18:24 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4