900m3 met 180m2 en 4 personen? Daar is menig nieuwbouwhuis jaloers op volgens mij. Ik ken dat topic van CV tuning uit mijn hoofd en denk ook wel te weten wat het probleem is. Ik kan het alleen niet eenvoudig oplossen.445033 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 19:00:
[...]
2000m3??? Hier woning uit 78, 4 personen, verwarmen,koken en wassen, 180 m2, verbruik 900m3.En ik stook ook af en toe een houtkachel. Misschien leuk om hier eens te gaan kijken: Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Onze CV bestaat uit 2 delen, radiatoren voorkant en radiatoren achterkant v/h huis. Omdat we nu vloerverwarming hebben die aangesloten is aan de voorkant heeft de achterkant geen warmteafgifte meer. Hij pompt het warme water wel rond in de (geisoleerde) leidingen waardoor mijn delta T vele malen kleiner wordt.
Overigens hebben wij vorig jaar de spouwmuur geïsoleerd en tot nu toe zitten we 30% onder het verbruik van vorig jaar.
That said, vorig jaar n.a.v. consumentenbond dinges overgestapt naar v/d Bron. Die hadden geen bonus maar wel lage tarieven voor gas/elektra. Dit jaar zijn ze niet zo goedkoop meer dus ik moet ook weer aan de bak :-)