Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• JvdW
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 03-04 19:58
ThinkPad schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:31:
Ik heb zonnepanelen sinds 2,5 jaar terug, wek meer op dan ik verbruik. Helaas zorgt dit ervoor dat het termijnbedrag vaak veel te hoog wordt ingeschat door energieleveranciers, ze kijken naar gemiddelde van afgelopen 5 jaar...

In principe kan ik op gaslicht.com m'n verbruik + opwek invullen en dan de jaarkosten (minus welkomstbonus) delen door 12 als termijnbedrag pakken toch?
Jazeker.
Ik heb het zelf net ook op deze manier gedaan.
Verbruik piek+dal en opwek piek+dal invullen is jaarbedrag minus korting / 12 is maandbedrag.
(meestal is de korting al verwerkt in jaarbedrag)
Ik kom dan uit op ± 33,- p/mnd, de leverancier gaat uiteindelijk van het SJV uit wat opgegeven is door de netbheerder, dat was in mijn geval ± 85 p/mnd.

Je kunt natuurlijk zelf je bedrag bijstellen als het contract is ingegaan.

[Voor 3% gewijzigd door JvdW op 06-01-2020 19:57]

• supercop7373
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 29-03 12:36
Arie- schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:51:
Vreemde gang van zaken bij m'n overstap van Budget Energie naar Eneco. Afgelopen jaar is m'n contract bij Budget Energie ingegaan op 5 februari. Bij m'n aanvraag naar Eneco via Gaslicht heb ik nooit een ingangsdatum kunnen kiezen. Ik ontving m'n contract ergens vorige week, staat daar in dat m'n contract op 4 februari in zou gaan. Tja, dan maak ik m'n contract jaar niet vol bij BE :| etc..
Ik heb dus vorige week donderdag gebeld naar Eneco: de ingangsdatum zou naar de zesde (dan zit ik sowieso safe qua datum) worden gezet op mijn verzoek, hier zou ik binnen een half uur bevestiging van krijgen. Uiteraard niets ontvangen. Daarop heb ik vrijdag opnieuw gebeld met Eneco, bleek de ingangsdatum nog altijd op 4 februari te staan, :( WTF. Opnieuw zou de ingangsdatum naar de 6e gezet worden, hier heb ik wel een 'handgeschreven' bevestiging van ontvangen. Nu maak ik een account op de Eneco site en daar zie ik vijf februari staan.
Behoorlijk verwarrend en/of onduidelijk allemaal.
mijn contract bij budget loopt van start datum 15/02 tot einddatum 15/02....doen ze bij BE daar door zo moeilijk over dan als een dag te vroeg overgaat? Vaak gaat dat toch automatisch?

enrgiediret en innova lijken de goedkoopste. Al pak ik bij ED nog 45 extra via cashbackxl

[Voor 3% gewijzigd door supercop7373 op 07-01-2020 19:58]

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 07:46
Ik heb zonnepanelen sinds 2,5 jaar terug, wek meer op dan ik verbruik. Helaas zorgt dit ervoor dat het termijnbedrag vaak veel te hoog wordt ingeschat door energieleveranciers, ze kijken naar gemiddelde van afgelopen 5 jaar...

In principe kan ik op gaslicht.com m'n verbruik + opwek invullen en dan de jaarkosten (minus welkomstbonus) delen door 12 als termijnbedrag pakken toch?
Ik heb ook elk jaar hetzelfde. Sinds ik hier woon zit ik gemiddeld op 8 á 10 euro per maand aan kosten, en toch "Schatten" ze mij elke keer weer op 80 euro per maand in. Dus zodra ik ergens lid ben pas ik direct het voorschot bedrag aan naar 20 euro per maand, kan krijg ik altijd nog iets van rond de 100 á 200 euro terug bij de jaarrekening :)

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 23:17
Grolsch schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:37:
[...]

Ik heb ook elk jaar hetzelfde. Sinds ik hier woon zit ik gemiddeld op 8 á 10 euro per maand aan kosten, en toch "Schatten" ze mij elke keer weer op 80 euro per maand in. Dus zodra ik ergens lid ben pas ik direct het voorschot bedrag aan naar 20 euro per maand, kan krijg ik altijd nog iets van rond de 100 á 200 euro terug bij de jaarrekening :)
Dat verhaal ken ik dus met gas omdat hier het verbruik erg laag is vanwege een warmtepomp, ook ieder keer moet ik "verklaren" bij de meterstanden doorgeven waarom mijn verbruik zo laag is...

Ik voer altijd vaste waardes in bij de aanvraag ipv laten schatten dan gaat het wel goed, wij weten ons verbruik wel daar een beetje boven zitten dan is het altijd goed.

[Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2020 20:43]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 07:46
mr_evil08 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:42:
[...]

Dat verhaal ken ik dus met gas omdat hier het verbruik erg laag is vanwege een warmtepomp, ook ieder keer moet ik "verklaren" bij de meterstanden doorgeven waarom mijn verbruik zo laag is...

Ik voer altijd vaste waardes in bij de aanvraag ipv laten schatten dan gaat het wel goed, wij weten ons verbruik wel daar een beetje boven zitten dan is het altijd goed.
Wij hebben geen gasaansluiting (ook een WP), meestal vragen ze wel om uitleg, dan geef ik ze aan hoe hoog (of laag) de laatste jaarafrekeningen waren. Tot nu toe hebben ze elke keer het termijn bedrag aangepast naar 20 euro / maand.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:49

mux

99% efficient!

Wij zijn zojuist weer overgestapt van energiedirect->essent (omgekeerde overstap van vorig jaar). Net als vorig jaar zijn de prijsvergelijkers weer niet heel nuttig, want je krijgt hogere cashbacks/kortingen als je direct bij de leverancier op de site checkt. Via gaslicht en pricewise zaten ze op €402/jr, op de site van essent zelf op €369.

Dit met 1800kWh verbruik, 1800kWh opwek en 700m3 gas. En ja, we hebben afgelopen jaar precies op 8kWh na exact hetzelfde opgewekt als verbruikt :P

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Arie-
  • Niet online
supercop7373 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:54:
[...]

mijn contract bij budget loopt van start datum 15/02 tot einddatum 15/02....doen ze bij BE daar door zo moeilijk over dan als een dag te vroeg overgaat? Vaak gaat dat toch automatisch?

enrgiediret en innova lijken de goedkoopste. Al pak ik bij ED nog 45 extra via cashbackxl
Ik neem aan van niet, maar better safe than sorry. De vierde was sowieso een dag te vroeg.

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

mux schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:01:
Net als vorig jaar zijn de prijsvergelijkers weer niet heel nuttig, want je krijgt hogere cashbacks/kortingen als je direct bij de leverancier op de site checkt. Via gaslicht en pricewise zaten ze op €402/jr, op de site van essent zelf op €369.
Vreemd aangezien ik dit totaal niet ervaar. Soms wel hogere korting via site van leverancier, maar dan weer veel hogere tarieven waardoor je in totaal veel duurder uit bent. Misschien dat ze op de prijsvergelijkers minder happig op jouw 'profiel' (netto geen stroomverbruik, weinig gasverbruik) zijn en daardoor minder korting geven.

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:49

mux

99% efficient!

Ah, ik heb hier twee jaar geleden eens wat analyse op losgelaten, en min of meer alles wat in deze blogpost staat klopt nog steeds als ik m'n oude scraper-scripts draai:

mux' blog: Energievergelijkers zijn niet onafhankelijk

Destijds met een paar vrienden iets van 100 random scenario's bij alle leveranciers ingevoerd, zowel met als zonder tracking-cookies en vanaf verschillende soorten apparaten, en er zit een aardig complex algoritme achter de berekening van je korting en tarieven. Maar Essent en ED lijken nog steeds dezelfde truc te gebruiken; als je tracking aan hebt staan geven ze je betere prijzen op de website zelf dan via prijsvergelijkers.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is het nuttig om nu over te stappen als je in maart bent begonnen? De gasprijzen schijnen flink gedaald te zijn (ik moet nog vergelijken)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• DeadKennedy
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 03-04 13:35
foxkuil schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:40:
Ik zit nu bij Essent en ik ben daar wel tevreden over. Via:
https://www.essent.nl/con...f-1-jaar-cashback-pt.html
Zie ik een mooie actie die precies bij onze situatie past.

Nu lukt het me niet om dit tarief/aanbod online af te sluiten en telefonisch krijg ik niet hetzelfde aanbod.
Iemand een idee om dit toch voor elkaar te krijgen, of toch maar via de bekende wegen overstappen naar een andere leverancier....
Ook net alle vergelijkers geprobeerd, en ook uitgekomen bij deze aanbieding via Essent zelf. Lijkt best een goed aanbod met mijn verbruik (ongeveer 2400kwh/600m3)

Ryzen 3700X, 16GB, Gigabyte 1070ti, 1TB NVMe, 165Hz IPS 1440p

• supercop7373
Via cashbackXL krijg je bij Essent nog eens €41 extra.

Welke vergelijkend gebruiken jullie? ik heb gaslicht en pricewise gebruikt.

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:56
Marzman schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:34:
Is het nuttig om nu over te stappen als je in maart bent begonnen? De gasprijzen schijnen flink gedaald te zijn (ik moet nog vergelijken)
Ga eens doen dan, dan weet je het.

• CrazyOne
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 00:10
Ben ook overgestpat, van greenchoice naar budgetenergie.
Deze was via de VEH met een jaarcontract het goedkoopste qua gas, en aangezien ik daar +- 3000m3 per jaar van verbruik (en een kleine 5000 kw). Heb rond gekeken, en er waren goedkopere, maar die werkten allemaal met een bonus van bv 240 euro, maar je maandbedrag ging dan wel weer met 20 euro pm omhoog...

• supercop7373
Ben zojuist overgestapt van Budgetenergie naar Energiedirect. Met €45 via cashbackXL was dit de goedkoopste.

Essent was met €20 p/jr meer en hogere tarieven een goede 2e. Mocht ik per ongeluk meer gas gebruiken zou ik daar dus duurder uit zijn geweest. Vandaar de keuze op ED

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
CrazyOne schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:02:
Ben ook overgestpat, van greenchoice naar budgetenergie.
Deze was via de VEH met een jaarcontract het goedkoopste qua gas, en aangezien ik daar +- 3000m3 per jaar van verbruik (en een kleine 5000 kw). Heb rond gekeken, en er waren goedkopere, maar die werkten allemaal met een bonus van bv 240 euro, maar je maandbedrag ging dan wel weer met 20 euro pm omhoog...
Dacht eerst het zal een tikfout zijn, maar serieus 3000 m3? Weet natuurlijk niet wat je situatie is, maar valt daar niks aan te doen?

2250 WP Zuid PVoutput

• CrazyOne
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 00:10
Is al heel wat aan gedaan, begon op bijna 5000...
Jaren 29 huis met enkel glas, en 0,0 isolatie. De hardboard zat op de steens muur geschroefd.

Ondertussen de woonkamer naar de nieuwbouw normen qua isolatie genracht, rest van het huis moet nog. En we stoken niet warmer dan 19 graden. Lijkt erop dat we de winter gaam doorkomen met gemiddeld 10 m3 per dag tot nu tow, dus zal waarschijnlijk wel lager gaan uitvallen.

• Draicon
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 23:26
plaspvd schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:24:
Gisteren online overgestapt van budget energie naar vattenfal. Mijn contract van budget energie loopt af op 08-02-2020. Tot, tot en met?

Vattenfall laat mijn contract ingaan op, jawel 08-02-2020. Mijn vraag, gaat dit goed ivm welkomst bonus van budget energie welke ik nog moet ontvangen?

Beetje vervelend trouwens dat je service van vattenfall niet meer kan bellen na 15.00
Heb goede ervaringen met ze via WhatsApp. Kon er zelfs m'n contract opzeggen.

• Len020
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 22:07

Is dat zo problematisch ? je krijgt uiteindelijk het geld retour toch?

Ik heb ook zonnepanelen en zie dat lang niet alle sites daar goed op zijn ingericht; zolang je je opbrengst weet kan je die ook verrekenen met je verbruik (nu nog wel, in 2022 zal dat anders gaan worden).

• dehardstyler
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 00:02
TimDJ schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:05:
Iemand ervaring met overstappen naar Vattenfall via pricewise ipv vattenfall.nl ?

Je krijgt bij pricewise slechts 150 euro korting ipv 250 maar het tarief per kwh en m3 is dan wel weer lager
€ 0,22058 ipv € 0,237281 per kWh en € 0,76626 ipv € 0,829419 / m3

Het gaat hier dan om groene stroom

Daarmee kom ik met mijn verbruik lager uit. Of heeft pricewise gewoon nog verkeerde tarieven staan?
Ik ben eind november overgestapt naar Vattenfall, via Pricewise. Maar ik heb toch een stuk betere prijzen eigenlijk:

Ik krijg na een jaar 195 euro korting. En dit zijn mijn bedragen voor stroom en gas, all inclusive:

Totaalvariabeleleveringskosten(0 - 170.000m3)€ 0,696875
Totaalvariabeleleveringskostenenkeltarief(0 - 10.000kWh)€ 0,209608

• RenaldoN
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 03-04 00:01
TimDJ schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:05:
Iemand ervaring met overstappen naar Vattenfall via pricewise ipv vattenfall.nl ?

Je krijgt bij pricewise slechts 150 euro korting ipv 250 maar het tarief per kwh en m3 is dan wel weer lager
€ 0,22058 ipv € 0,237281 per kWh en € 0,76626 ipv € 0,829419 / m3

Het gaat hier dan om groene stroom

Daarmee kom ik met mijn verbruik lager uit. Of heeft pricewise gewoon nog verkeerde tarieven staan?
zal me niks verbazen als die nog de 2019 tarieven overheidsheffingen gebruiken.
anders gewoon afsluiten en op je contract kijken of het klopt. klopt het niet dat ga je niet akkoord binnen de 14 dagen.
dehardstyler schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:32:
[...]

Ik ben eind november overgestapt naar Vattenfall, via Pricewise. Maar ik heb toch een stuk betere prijzen eigenlijk:

Ik krijg na een jaar 195 euro korting. En dit zijn mijn bedragen voor stroom en gas, all inclusive:

Totaalvariabeleleveringskosten(0 - 170.000m3)€ 0,696875
Totaalvariabeleleveringskostenenkeltarief(0 - 10.000kWh)€ 0,209608
die tarieven zullen nu ook iets hoger zijn. dat is nog met 2019 belastingen en die zijn dit jaar verhoogd/verlaagd. dus ook jij betaald nu iets anders dan er op je contract staat.

waarom niet een belletje achteraf doen dat je het termijnbedrag wilt verlagen ?

[Voor 48% gewijzigd door RenaldoN op 09-01-2020 10:39]

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:59

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Len020 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:25:
[...]

Is dat zo problematisch ? je krijgt uiteindelijk het geld retour toch?

Ik heb ook zonnepanelen en zie dat lang niet alle sites daar goed op zijn ingericht; zolang je je opbrengst weet kan je die ook verrekenen met je verbruik (nu nog wel, in 2022 zal dat anders gaan worden).
Ik krijg liever zelf rente over m'n geld dan dat ik een energieleverancier als 'spaarrekening' gebruik ;)
RenaldoN schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:37:
[...]
waarom niet een belletje achteraf doen dat je het termijnbedrag wilt verlagen ?
Dat heb ik nu dus ook gedaan.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• dehardstyler
RenaldoN schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:37:

die tarieven zullen nu ook iets hoger zijn. dat is nog met 2019 belastingen en die zijn dit jaar verhoogd/verlaagd. dus ook jij betaald nu iets anders dan er op je contract staat.
Net even in de portal gekeken, en je hebt gelijk.
Mijn kosten zijn:

0,218647 voor stroom
0,775574 voor gas

• RenaldoN
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 03-04 00:01
dehardstyler schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:48:
[...]

Net even in de portal gekeken, en je hebt gelijk.
Mijn kosten zijn:

0,218647 voor stroom
0,775574 voor gas
nogal een verschil hé,
gas krijgt er gewoon bijna 8 cent bij. stroom dacht ik 1 cent.

• Len020
ThinkPad schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:48:
[...]

Ik krijg liever zelf rente over m'n geld dan dat ik een energieleverancier als 'spaarrekening' gebruik ;)

[...]

Dat heb ik nu dus ook gedaan.
Met de huidige spaarrentes schiet dat ook weinig op maar ik begrijp dan je punt.

Heb altijd mn voorschot juist express hoog zodat bijbetalen nooit aan de orde is;
afgelopen zomer nieuw huis betrokken met zonnepanelen en heb tot aan december een negatief stroom verbruik gehad. Gas verbruik is nu het kouder wordt ongeveer 150M3 per maand.
Met een maandbedrag van 195€ wordt dat een leuke verrekening :-)

• dehardstyler
RenaldoN schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:53:
[...]

nogal een verschil hé,
gas krijgt er gewoon bijna 8 cent bij. stroom dacht ik 1 cent.
Ja klopt inderdaad.
Gelukkig was afgelopen jaar mijn gemiddelde gasverbruik 7m3 per maand. :D

En mijn stroom krijg ik geld bij dit jaar verwacht Vattenfall haha:

VastePrijsStroom:
-€ 33,22*
VastePrijsGas:
€ 284,15*
Geschat jaarbedrag:
€ 250,93*

* Geschat jaarbedrag

[Voor 36% gewijzigd door dehardstyler op 09-01-2020 11:01]

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 03-04 17:19
Len020 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:54:
[...]

Met de huidige spaarrentes schiet dat ook weinig op maar ik begrijp dan je punt.

Heb altijd mn voorschot juist express hoog zodat bijbetalen nooit aan de orde is;
afgelopen zomer nieuw huis betrokken met zonnepanelen en heb tot aan december een negatief stroom verbruik gehad. Gas verbruik is nu het kouder wordt ongeveer 150M3 per maand.
Totdat een energieleverancier failliet gaat. Dan heb jij je geld daar gestald en moet je het proberen terug te krijgen... https://www.rtlz.nl/life/...-faillissementen-minister

• Draicon
Krijg via gaslicht en pricewise exact dezelfde tarieven bij Vandebron en Vattenfall. Dat zijn de twee partijen waar ik naar kijk gezien hun tarieven. Fijn dat daar geen verschil in zit. Heb enkel stroom nodig, omdat ik verplicht stadsverwarming moet afnemen bij Eneco.

• MdO82
  • Nu online
Len020 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:54:
[...]

offtopic:
Ik weet niet wat de leeftijd is van je nieuw huis anders gelijk even Gas besparen door middel van CV tuning deel II doornemen ;) Tenzij het een relatief nieuw huis is kan het natuurlijk wel goed het vocht al wordt er volgens mij gasloos gebouwd tegenwoordig ? :+

2250 WP Zuid PVoutput

• Len020
MdO82 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:58:
[...]

offtopic:
Ik weet niet wat de leeftijd is van je nieuw huis anders gelijk even Gas besparen door middel van CV tuning deel II doornemen ;) Tenzij het een relatief nieuw huis is kan het natuurlijk wel goed het vocht al wordt er volgens mij gasloos gebouwd tegenwoordig ? :+
huis is in april 19 opgeleverd; we koken op gas en hebben een gashaard. Verbruik vind ik wel meevallen?

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Net een email gekregen van Welkom Energie.

"In de centrale registers van de energiebranche wordt vastgelegd wat het gemiddeld verbruik op jouw adres in de afgelopen 3 jaar was. Omdat dit in jouw geval afwijkt sturen we deze email.

Jouw maandtermijn €98.06
3 jaars gemiddeld €135.53
Verschil €37.47"

Aangezien ik al 6 jaar op mijn huidige adres woon, was dat natuurlijk eenvoudig na te gaan.
Wat blijkt? Ik heb over de afgelopen 3 jaar gemiddeld €85,55 per maand betaald voor energie.

Ziet er naar uit dat Welkom Energie met een liquiditeitsprobleempje zit en dat op deze manier (wellicht frauduleus?) tijdelijk onder de mat wil vegen.

Edit: zijn er overigens "centrale registers van de energiebranche" ??

[Voor 5% gewijzigd door JackBol op 12-01-2020 16:32]

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• Wally2002
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 07:48
JackBol schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:30:
Net een email gekregen van Welkom Energie.

"In de centrale registers van de energiebranche wordt vastgelegd wat het gemiddeld verbruik op jouw adres in de afgelopen 3 jaar was. Omdat dit in jouw geval afwijkt sturen we deze email.

Jouw maandtermijn €98.06
3 jaars gemiddeld €135.53
Verschil €37.47"

Aangezien ik al 6 jaar op mijn huidige adres woon, was dat natuurlijk eenvoudig na te gaan.
Wat blijkt? Ik heb over de afgelopen 3 jaar gemiddeld €85,55 per maand betaald voor energie.

Ziet er naar uit dat Welkom Energie met een liquiditeitsprobleempje zit en dat op deze manier (wellicht frauduleus?) tijdelijk onder de mat wil vegen.
Is de mail puur een mededeling/waarschuwing, of gaan ze ook je voorschot hoger zetten?

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:27

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Ik krijg al jaren een veel te hoge schatting en woon er al 10 jaar dus zou er niets van aantrekken.

Appeltaart is lekker!

• Draicon
Gisteren toch maar voor Vattenfall gegaan voor de nieuwe woning. Budget energie was via VEH goedkoper, maar krijg ik geen goed gevoel bij. Vandebron had 20 euro goedkoper kunnen zijn op jaarbasis na een korting van 60 euro bij de jaarrekening. Heb goede ervaringen met Vattenfall dus daar toch maar voor gegaan.

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 30-03 21:19
Draicon schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:36:
Gisteren toch maar voor Vattenfall gegaan voor de nieuwe woning. Budget energie was via VEH goedkoper, maar krijg ik geen goed gevoel bij. Vandebron had 20 euro goedkoper kunnen zijn op jaarbasis na een korting van 60 euro bij de jaarrekening. Heb goede ervaringen met Vattenfall dus daar toch maar voor gegaan.
Ik zit nu 3/4 jaar bij BE en tis verder een prima partij. Je kan van alles zelf online regelen en ook al de telefonische helpdesk nodig gehad om gascontract tussentijd op te zeggen. Niks mis mee.

Energieleveranciers zijn in mijn ogen ook niet meer dan facturatie-doorschuif-boeren.

Het is altijd nog de netbeheerder die levert.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** NIX **

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Wally2002 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:14:
[...]

Is de mail puur een mededeling/waarschuwing, of gaan ze ook je voorschot hoger zetten?
Waarschuwing. Maar ik probeerde in te loggen om mijn voorschot omlaag te zetten maar dat kon niet.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 03-04 18:44
Hier wordt het ook weer eens tijd om over te stappen. Probleem is dat ik lastig kan inschatten wat verbruik gaat zijn. Zijn namelijk aantal maanden geleden verhuisd en sinds vrijdag liggen er zonnepanelen op het dak.

Oude situatie:
Verbruik stroom +/- 3000 kWh
Gasverbruik +/- 1800 m3

In de nieuwe situatie hebben wij vloerverwarming en "nog niet" geïsoleerd huis. Beneden verdieping dubbel glas, bovenverdieping enkel. Enkel glas wordt over week of 6 vervangen. Spouw en vloerisolatie is nu niet aanwezig, maar wordt binnen aantal weken ook gedaan. Alleen dakisolatie wordt pas zomer gedaan.

Wij wonen er nu 5 maanden en verbruik tot nu toe is.
Stroom 1880 kWh
Gas 1100 m3

Op het dat ligt nu 4340 Wp aan zonnepanelen met verwachte opbrengst van 3690 kWh.

Ik vind het last om prijs vergelijker in te vullen. Zitten nogal wat verschillen in bij verschillend verbruik. Verwachting is dat gasverbruik nog wel daalt door de isolatie. Daarnaast is alles vervangen voor LED dus dat scheelt ook.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?

• jelmervos
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Highfive95 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:56:

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Te hoog inschatten, overstappen met hoge welkomst bonus en daarna maandbedrag omlaag zetten.

Let op dat je niet extreem gaat afwijken, je hebt kans dat de welkomst bonus dan niet uitgekeerd krijgt.

[Voor 17% gewijzigd door jelmervos op 20-01-2020 11:08]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Highfive95
jelmervos schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:07:
[...]

Te hoog inschatten, overstappen met hoge welkomst bonus en daarna maandbedrag omlaag zetten.

Let op dat je niet extreem gaat afwijken, je hebt kans dat de welkomst bonus dan niet uitgekeerd krijgt.
Was ook mijn eerste gedachte. Als ik bijvoorbeeld kijk naar welkomstbonus dan scheelt bijv. bij Greenchoice €35,00 bij 1500 m3 of 2000 m3. Nu weet ik niet of dit nog aangepast wordt als verbruik niet gehaald wordt?

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 07:04
Ben mijn eindafrekeningen (gas is eerder gestopt dan elektra) aan het controleren van Budget Energie, en kom tot de ontdekking dat ze creatief omgaan met het tellen van de maanden voor "Vaste leveringskosten". Ze tellen de maanden waarin je een contract hebt gehad en als je contract dan niet ingegaan is op de 1e van de maand betaal je voor een maand extra. Ze zijn wel zo slim om niet het aantal maanden weer te geven, maar alleen de periode waar het op betrekking heeft. Dec 2018 - Dec 2019, vervolgens een bedrag per maand en dan een totaalbedrag. Het gaat om nagenoeg niets, maar het voelt niet goed.

• DutchChelsea
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 20:36
Ep Woody schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:18:
Ben mijn eindafrekeningen (gas is eerder gestopt dan elektra) aan het controleren van Budget Energie, en kom tot de ontdekking dat ze creatief omgaan met het tellen van de maanden voor "Vaste leveringskosten". Ze tellen de maanden waarin je een contract hebt gehad en als je contract dan niet ingegaan is op de 1e van de maand betaal je voor een maand extra. Ze zijn wel zo slim om niet het aantal maanden weer te geven, maar alleen de periode waar het op betrekking heeft. Dec 2018 - Dec 2019, vervolgens een bedrag per maand en dan een totaalbedrag. Het gaat om nagenoeg niets, maar het voelt niet goed.
Goede tip. Ik heb contract bij BudgetEnergie van 8-2-2019 tot 8-2-2020 dus ik vrees dat ze bij mij ook zoiets zullen/kunnen uithalen. Heb jij er iets aan gedaan?

• Highfive95
Vandaag toch maar weer eens de overstap gemaakt van Eneco naar Greenchoice. Elektra is iets duurder dan ik nu betaal, maar dat wordt gecompenseerd door de zonnepanelen.

Gas daarentegen scheelt bijna 9 cent per kuub dus dat tikt wel aan.

Benieuwd of alles weer goed gaat. Maar gezien de eerdere ervaringen moet dat niet zo'n probleem zijn.

• Arie-
  • Niet online
Momenteel baal ik een beetje van Budget Energie. Mijn contract bij Eneco is de 6e van februari ingegaan en ik wilde nog even m'n meterstanden van m'n afgelopen contract bij Budget Energie terugkijken. Werkt dat niet (meer)?! Kan ik allemaal losse e-mails gaan scannen.

• Wowhead
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 03-04 16:47
Ik ben zelf voor de groene deal van vatenfall gegaan in plaats van de cashback/ kadootjes parade.
Ik krijg nu 3 maanden gratis stroom a 115 euro per maand. 350~euro dat heb ik liever dan een "gratis" xbox oid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:17
Wowhead schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:36:
Ik ben zelf voor de groene deal van vatenfall gegaan in plaats van de cashback/ kadootjes parade.
Ik krijg nu 3 maanden gratis stroom a 115 euro per maand. 350~euro dat heb ik liever dan een "gratis" xbox oid.
Is het niet toevallig zo dat je alleen de kale stroom prijs kado krijgt?

• AlxRoelofs
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 23:38
Zijn er mensen die advies willen geven? Wij krijgen op 3 april de sleutel van ons eerste huis. Totaal geen ervaring en geen weet van de hele energiewereld. Uiteraard genoeg te vinden op diverse websites, maar ik krijg nergens een goed gevoel bij.

Doordat wij ons verbruik niet weten (eerste woning) baseren wij alles op de schattingen van de websites. Houdt het even op het onderstaande;
1800 kWh (piek)
1200 kWh (dal)
1300 m3 (gas)

Daarnaast liggen er 12 panelen op het dak. Doordat er 4 aan de voorkant liggen en 8 aan de achterkant betekend dit dat er panelen zijn die een stuk minder op zullen wekken dan andere panelen. Hier heb ik echt geen idee waar ik rekening mee moet houden, we houden het daarom even op het onderstaande;
1200 kWh (piek)
500 kWh (dal)

Via Gasenlicht kom ik op Eneco (€91,02 per maand), Oxxio (voor €91,03 per maand) of Innova (voor €91,83 per maand). Vandebron (€92,93) en Greenchoice (€96,49) kosten net iets meer dan bovenstaande 3.

Opsomming;
Eneco €91,02
Oxxio €91,03
Innova €91,83
Vandebron €92,93
Greenchoice €96,49

Ik ben bereid om meer te betalen als bepaalde punten bij de ene leverancier beter is geregeld dan bij de andere. Wat ik belangrijk vind;
- Groene energie. Hoeft niet door te slaan, maar 0,0 aan het milieu denken vind ik overdreven.
- 'Afspraak is afspraak' mentaliteit. Ik wil een contract aan gaan en die nakomen. Van beide kanten. Geen gekke verassingen met de afrekening.
- Wij willen slimmer worden in het verbruik van onze energie en aangezien we nu nog geen huis hebben wil ik graag een goedwerkende applicatie voor het inzicht.

Iemand enige ervaring met bovenstaande leveranciers? Wie kan ons advies geven?

• tiguan
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:16
Ik heb Greenchoice gehad, ik vind het inzicht bij hen van je energie erg karig. Je kan alleen je totale verbruik per maand zien. Heb nu Oxxio, daar kan je zelfs per uur zien wat je verbruikt in een app, maar ook per dag en per maand. Niet real time overigens, maar wel een paar dagen later. Ik vind dat persoonlijk wel prettig. De andere leveranciers heb ik geen ervaring mee.

[Voor 9% gewijzigd door tiguan op 07-03-2020 17:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Inzicht kun je ook krijgen via derden zoals slimmemeterportal.nl, daar zou ik de keuze van mijn leverancier niet op baseren in ieder geval. Het is de taak van de netbeheerder om alles netjes inzichtelijk te maken, zij beheren ook de meters.

• tiguan
  • Laatst online: 22:16
Dat wist ik niet, goed om te weten.

• Frankisback
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:45
AlxRoelofs schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 15:59:
Zijn er mensen die advies willen geven? Wij krijgen op 3 april de sleutel van ons eerste huis. Totaal geen ervaring en geen weet van de hele energiewereld. Uiteraard genoeg te vinden op diverse websites, maar ik krijg nergens een goed gevoel bij.

Doordat wij ons verbruik niet weten (eerste woning) baseren wij alles op de schattingen van de websites. Houdt het even op het onderstaande;
1800 kWh (piek)
1200 kWh (dal)
1300 m3 (gas)

Daarnaast liggen er 12 panelen op het dak. Doordat er 4 aan de voorkant liggen en 8 aan de achterkant betekend dit dat er panelen zijn die een stuk minder op zullen wekken dan andere panelen. Hier heb ik echt geen idee waar ik rekening mee moet houden, we houden het daarom even op het onderstaande;
1200 kWh (piek)
500 kWh (dal)

Via Gasenlicht kom ik op Eneco (€91,02 per maand), Oxxio (voor €91,03 per maand) of Innova (voor €91,83 per maand). Vandebron (€92,93) en Greenchoice (€96,49) kosten net iets meer dan bovenstaande 3.

Opsomming;
Eneco €91,02
Oxxio €91,03
Innova €91,83
Vandebron €92,93
Greenchoice €96,49

Ik ben bereid om meer te betalen als bepaalde punten bij de ene leverancier beter is geregeld dan bij de andere. Wat ik belangrijk vind;
- Groene energie. Hoeft niet door te slaan, maar 0,0 aan het milieu denken vind ik overdreven.
- 'Afspraak is afspraak' mentaliteit. Ik wil een contract aan gaan en die nakomen. Van beide kanten. Geen gekke verassingen met de afrekening.
- Wij willen slimmer worden in het verbruik van onze energie en aangezien we nu nog geen huis hebben wil ik graag een goedwerkende applicatie voor het inzicht.

Iemand enige ervaring met bovenstaande leveranciers? Wie kan ons advies geven?
Hier ook al een aantal jaar Eneco, gedegen en betrouwbaar. Met 12 zonnepanelen en nieuwbouw huis dezelfde situatie. Volledig groene energie.

Eneco heeft het laatste jaar de app volledige vernieuwd om tot op dag en uur je data te kunnen bekijken. Ook kan je vergelijken met andere jaren.

Geen ervaringen met andere aanbieders maar zullen ook goed zijn. Zou gewoon een variabel contract aangaan voor een jaar en kan je altijd makkelijk overstappen (zonder risico’s.)

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:02
@AlxRoelofs Ik zou nog even een vergelijking maken via https://www.pricewise.nl/ mijn ervaring is dat daar de aanbiedingen vaak net iets beter zijn.
Veel verschil tussen de grote maatschappijen zijn er niet.
Heb zelf goede ervaringen met Vandebron, Powerpeers en Greenchoice.

 iPad Pro 12.9 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 07:59
tiguan schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:34:
Ik heb Greenchoice gehad, ik vind het inzicht bij hen van je energie erg karig. Je kan alleen je totale verbruik per maand zien.
He? Daar klopt niks van. Ik zit bij Greenchoice en dat kan daar prima, ze hebben er zelfs een app voor. Kan per dag, en als je er toestemming voor geeft zelfs kwartier. Je kunt gewoon instellen wat je wilt via hun website.

En overigens, ook voorschot aanpassen heb ik nog nooit gezeur om gehad, kan gewoon via hun site, ik kreeg een schatting n.a.v. vorige bewoners die het dubbele was van waar ik het vervolgens op heb gezet (wat misschien iets te laag is, maar dat zie ik dan wel weer). Kon gewoon via de site, niet eens hoeven bellen.

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 22:32
Len020 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:32:
huis is in april 19 opgeleverd; we koken op gas en hebben een gashaard. Verbruik vind ik wel meevallen?
In mijn slecht geïsoleerde tussenwoning uit de jaren '60 verstookte ik in januari 175m³, en in februari 152m³. Tenzij het een heel groot of vrijstaand huis betreft zou ik een véél lager verbruik verwachten in een pas opgeleverde woning.

• AlxRoelofs
Bedankt @tiguan, @sypie, @Frankisback, @HereIsTom en @Wilke.
De keuze is verminderd tot Nuon en Greenchoice. Ik zie hier op het forum deze twee toch vaker voorkomen dan de andere. Ik ga me nog even verder verdiepen tussen deze twee en ga dan een beslissing maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
AlxRoelofs schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:16:
Bedankt @tiguan, @sypie, @Frankisback, @HereIsTom en @Wilke.
De keuze is verminderd tot Nuon en Greenchoice. Ik zie hier op het forum deze twee toch vaker voorkomen dan de andere. Ik ga me nog even verder verdiepen tussen deze twee en ga dan een beslissing maken.
Gc heeft geen opzeg boete, ook al heb je jaarcontract kun je daar altijd weg. Lijkt me veiligste weg. Mochten je panelen terug gaan leveren zit je daar sowieso het beste

• TvanW
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 22:08

TvanW

Westerwolde - Groningen

reneeke1970 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:46:
[...]

Gc heeft geen opzeg boete, ook al heb je jaarcontract kun je daar altijd weg. Lijkt me veiligste weg. Mochten je panelen terug gaan leveren zit je daar sowieso het beste
O nee ? In mijn contract met GC staat wel degelijk dat ze een opzegboete kunnen berekenen.....je moet dus wel oppassen met zulke uitspraken.

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

• JSchut
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:08

JSchut

.....

[...]

Dit was voorheen zo inderdaad. Tegenwoordig wel. (Kwam ik van het weekend achter) Ze gaven ook nooit een welkomst bonus. Dit doen ze nu ook. Zal wel met elkaar te maken hebben.

Xbox: JSchut82 |  MBP 15" 2018 i7-2.6GHz/16GB/512GB Space Gray |  iPhone X 64GB Space Gray

• Rayban89
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 03-04 19:48
@AlxRoelofs Ik zit zelf nu dit jaar voor het eerst bij Vandebron. Ben zelf wel tevreden, echter nadert de einddatum van het contract en begin nu wel geïrriteerd te raken dat ik al 3 mails heb ontvangen in een maand tijd of ik toch alsjeblieft niet wil verlengen met een kortingsaanbod erbij (wat hoger werdt van mail tot mail). De korting begon op 100 euro en toen ineens was het 300 euro bij 3 jaar vast.

Ik wissel elk jaar van contract, hoofdreden is de welkomstkorting welke je overal krijgt. Ik zet het maandbedrag dan net wat hoger in, dan krijg je vaak een dubbele (of hogere) welkomstkorting. Ik betaal liever wat meer per maand en krijg dan 1x per jaar een groter bedrag terug. Ik zie het als sparen.

Ook wij hebben zonnepanelen, 8 stuks 275wp. Genereer ongeveer 1800-2000 kwh per jaar. Net voldoende om nagenoeg op 0 verbruik uit te komen met een gezin van 4 personen met 2 jonge peuters. Ik verwacht dat dit verbruik wel gaat stijgen als de kinderen ouder worden, maar kan altijd nog panelen extra bijleggen als de stroom duurder wordt.

Qua grootste besparing kun je kijken naar gas verbruik. Dat zal in de komende jaren enkel duurder worden, goede isolatie en een recente CV ketel heb je vast al. Dus wellicht dat dat lastig is. Ik kan in ieder geval aangeven dat ik niet bang ben om elk jaar over te stappen naar de beste aanbieder, ondanks reviews etc. Ben al bij Oxxio, Energiedirect, Vandebron en Eneco geweest. Nog nooit problemen gehad.

Tipje: als je overproductie hebt van KWH van je panelen, check dan ook even de teruggave per kwh bij elke aanbieder, want de een betaald 0,09 euro, de ander 0,12 etc.

https://www.flickr.com/photos/133617783@N08/

• LuckyLuke
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 01:29

LuckyLuke

Schiet sneller dan ..nevermind

Ik ben bij Greenchoice gebleven, heb m'n contract met 1 maand verlengd.
Ze boden me €7,- per maand " korting" omdat ik bij hun bleef en ik ben tevreden over ze. Makkelijk te bereiken en niet teveel gedoe :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• jongetje
Rayban89 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:54:
Ik betaal liever wat meer per maand en krijg dan 1x per jaar een groter bedrag terug. Ik zie het als sparen.
Je kunt het termijn bedrag toch gewoon aanpassen?
Daarbij spaar ik liever bij een bank, daar staat het veiliger dan bij een energie leverancier (zal niet de eerste zijn die failliet gaat).

Als je wilt sparen mag je ook elke maand 100euro naar mij overmaken, dan krijg je na een jaar een afrekening van me en binnen 4 weken het geld (zonder rente uiteraard, net als bij je energie leverancier) terug.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

...Tipje: als je overproductie hebt van KWH van je panelen, check dan ook even de teruggave per kwh bij elke aanbieder, want de een betaald 0.09 cent, de ander 0,12 etc.
0,09 cent/kWh?
Dat lijkt me wel erg weinig...

Komma verkeerd? ;)

Mooie Plaatjes   

• Rayban89
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 03-04 19:48
jongetje schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:08:
[...]

Je kunt het termijn bedrag toch gewoon aanpassen?
Daarbij spaar ik liever bij een bank, daar staat het veiliger dan bij een energie leverancier (zal niet de eerste zijn die failliet gaat).

Als je wilt sparen mag je ook elke maand 100euro naar mij overmaken, dan krijg je na een jaar een afrekening van me en binnen 4 weken het geld (zonder rente uiteraard, net als bij je energie leverancier) terug.
Absoluut waar, gelukkig gaat het niet om hele grote bedragen.

Het is wel zo dat je het maandbedrag naar beneden kan aanpassen, maar dan tot een minimaal niveau. Bijvoorbeeld: ik kreeg 270 euro welkomstkorting bij Vandebron vorig jaar bij een termijnbedrag van 150 euro per maand. Daarna heb ik het termijnbedrag kunnen verlagen tot 130 euro, lager mag ik hem niet zetten.
Als ik het contract afsloot bij een termijn bedrag van 120 euro per maand dan kon ik slechts 135 euro welkomstkorting krijgen.

https://www.flickr.com/photos/133617783@N08/

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 30-03 21:19
Ik betaal liever wat meer per maand en krijg dan 1x per jaar een groter bedrag terug. Ik zie het als sparen.
Kan je dat niet beter zelf houden en sparen? Als de toko failliet gaat ben je het (te veel betaalde) kwijt.

Ik ben zeker een hopper en heb bijna alle leveranciers bijna gehad. Energie leveren doet nog altijd de netbeheerder via de kabels dus ik ben niet zo bang om in de kou te zitten maar ben me er wel bewust van dat het wat tijd kan kosten als de administratie niet goed gaat.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** NIX **

• AlxRoelofs
[...]

Ik heb natuurlijk nog geen contract, maar in dat van mijn ouders (zitten bij Greenchoice) lijkt dit ook aangepast te zijn. Er staat nu dat ze de mogelijkheid hebben om een boete op te leggen. Of en wanneer ze het doen word niet duidelijk.
@AlxRoelofs Ik zit zelf nu dit jaar voor het eerst bij Vandebron. Ben zelf wel tevreden, echter nadert de einddatum van het contract en begin nu wel geïrriteerd te raken dat ik al 3 mails heb ontvangen in een maand tijd of ik toch alsjeblieft niet wil verlengen met een kortingsaanbod erbij (wat hoger werdt van mail tot mail). De korting begon op 100 euro en toen ineens was het 300 euro bij 3 jaar vast.

Ik wissel elk jaar van contract, hoofdreden is de welkomstkorting welke je overal krijgt. Ik zet het maandbedrag dan net wat hoger in, dan krijg je vaak een dubbele (of hogere) welkomstkorting. Ik betaal liever wat meer per maand en krijg dan 1x per jaar een groter bedrag terug. Ik zie het als sparen.

Ook wij hebben zonnepanelen, 8 stuks 275wp. Genereer ongeveer 1800-2000 kwh per jaar. Net voldoende om nagenoeg op 0 verbruik uit te komen met een gezin van 4 personen met 2 jonge peuters. Ik verwacht dat dit verbruik wel gaat stijgen als de kinderen ouder worden, maar kan altijd nog panelen extra bijleggen als de stroom duurder wordt.

Qua grootste besparing kun je kijken naar gas verbruik. Dat zal in de komende jaren enkel duurder worden, goede isolatie en een recente CV ketel heb je vast al. Dus wellicht dat dat lastig is. Ik kan in ieder geval aangeven dat ik niet bang ben om elk jaar over te stappen naar de beste aanbieder, ondanks reviews etc. Ben al bij Oxxio, Energiedirect, Vandebron en Eneco geweest. Nog nooit problemen gehad.

Tipje: als je overproductie hebt van KWH van je panelen, check dan ook even de teruggave per kwh bij elke aanbieder, want de een betaald 0,09 euro, de ander 0,12 etc.
Bedankt voor je reactie! Wij zijn met z'n 2en met 8 'gunstige' panelen en 4 'minder gunstige' panelen. Je zou dan verwachten dat wij wellicht ook terug gaan leveren. Goede tip dus over die vergoeding. Salderen doen ze overal, maar ik zie bij Eneco €0,092 per kWh en bij Greenchoice €0,11. Pluspuntje voor Greenchoice.

De CV is uit 2018 dus daar ga ik nog weinig aan veranderen. We laten vloerverwarming leggen wat al een bezuiniging op het gas moet zijn en we gaan ook elektrisch koken (in plaats van gas). Vloer-, spouw-, en dakisolatie is er in principe al. Op termijn uiteraard wel kijken of dat beter kan.

• reneeke1970
AlxRoelofs schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:58:
[...]

Ik heb natuurlijk nog geen contract, maar in dat van mijn ouders (zitten bij Greenchoice) lijkt dit ook aangepast te zijn. Er staat nu dat ze de mogelijkheid hebben om een boete op te leggen. Of en wanneer ze het doen word niet duidelijk.

[...]

Bedankt voor je reactie! Wij zijn met z'n 2en met 8 'gunstige' panelen en 4 'minder gunstige' panelen. Je zou dan verwachten dat wij wellicht ook terug gaan leveren. Goede tip dus over die vergoeding. Salderen doen ze overal, maar ik zie bij Eneco €0,092 per kWh en bij Greenchoice €0,11. Pluspuntje voor Greenchoice.

De CV is uit 2018 dus daar ga ik nog weinig aan veranderen. We laten vloerverwarming leggen wat al een bezuiniging op het gas moet zijn en we gaan ook elektrisch koken (in plaats van gas). Vloer-, spouw-, en dakisolatie is er in principe al. Op termijn uiteraard wel kijken of dat beter kan.
Die mogelijkheid hebben ze altijd gehad, maar doen ze nlet hanteren. Staat of stond op hun website. Ik heb tenminste nooit boete gehad.

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:56
LuckyLuke schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:02:
Ik ben bij Greenchoice gebleven, heb m'n contract met 1 maand verlengd.
Ze boden me €7,- per maand " korting" omdat ik bij hun bleef en ik ben tevreden over ze. Makkelijk te bereiken en niet teveel gedoe :)
Waar bestaat die korting uit? Zijn je tarieven/vaste leveringskosten verlaagd en is dat omgerekend 7 euro per maand? Of is je maandbedrag met 7 euro verlaagd zonder iets te veranderen aan de tarieven/vaste leveringskosten. In dat laatste geval heb je natuurlijk de facto geen cent korting.

• Trank00l
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Ik zit zelf bij Eneco en heb een verbruik van ongeveer 1500 kWh en 550 m3 per jaar ( appartement 80 vierkante meter )

Betaal expres meer per maand zodat ik bij de afrekening geld terugkrijg. Dat bedrag zit op 90 euro per maand. Ik heb nu een contract voor onbepaalde tijd voor gas en stroom.

Is het voor mij voordeliger om een andere aanbieder te kiezen? En kan dat zomaar? Ik heb er de ballen verstand van :)

• AlxRoelofs
reneeke1970 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:30:
[...]

Die mogelijkheid hebben ze altijd gehad, maar doen ze nlet hanteren. Staat of stond op hun website. Ik heb tenminste nooit boete gehad.
Dat levert nog een extra pluspunt op voor Greenchoice dan. Kwartje lijkt toch die kant op te gaan vallen. Bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jongetje
Trank00l schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:02:
Betaal expres meer per maand zodat ik bij de afrekening geld terugkrijg. Dat bedrag zit op 90 euro per maand. Ik heb nu een contract voor onbepaalde tijd voor gas en stroom.

Is het voor mij voordeliger om een andere aanbieder te kiezen? En kan dat zomaar? Ik heb er de ballen verstand van :)
Dat van vooruit betalen heb ik al behandelt paar regels boven je.

Daarnaast is overstappen (met een jaarcontract) altijd voordeliger. Maar dat had je natuurlijk ook gewoon zelf in kunnen vullen op 1 van de vergelijkingssites en de tarieven vergelijken met je huidige contract.

• Trank00l
  • Niet online
*snip*

[Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 10-03-2020 10:32]

• jongetje
Waarom? Ik ben van mening dat sparen via een energie maatschappij niet verstandig is. Er loopt een heel topic van mensen die hun teveel betaalde voorschot kwijt zijn omdat die ook graag geld terug wilden op de eindafrekening. De link staat in de topic warning.

Daarnaast loopt dit topic al 115 pagina's dus vind je vraag beetje overbodig, sorry. Dat is namelijk de hele essentie van dit topic. Sorry als ik je hebt gekwetst.

[Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 10-03-2020 10:33]

• Trank00l
  • Niet online
*snip* zie PM.

[Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 10-03-2020 10:33]

• Omni superens
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 21:38
Trank00l schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 07:46:
Ik betaal liever iets meer dan dat ik later moet bijbetalen.
Eind van de rit betaal je evenveel. Enige verschil is dat je nu eerst het geld op de rekening van de energiemaatschappij zet in plaats van het op je eigen rekening houdt.

Reageer er liever niet op...

[Voor 34% gewijzigd door Señor Sjon op 10-03-2020 10:33]

• rambocus
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 03-04 18:29
Heb onderstaande mail van Eneco gehad , heb een lopend conract tot 2022 en mag boetevrij overstappen nu door deze wijziging. Eerst even uitrekening wat het verschil wordt ( houdt laatste jaar 1500 kwh over ).

Naar aanleiding van uw e-mail op 16-06-2020, waarin u vragen heeft over de veranderingen omtrent het terugleveringstarief per 1 april kan ik u het volgende mededelen.

Vanaf 1 april gaat het tarief voor terug levering veranderen.

Op dit moment gaat alles wat u opwekt direct naar de apparaten in huis. Hebben deze apparaten geen stroom meer nodig en wordt er nog wel stroom opgewekt? Dan gaat dat overschot aan opwek terug naar het elektriciteitsnet. Wat er teruggaat naar het elektriciteitsnet wordt op de meter geregistreerd. Na een jaar verrekenen we alle teruglevering met uw levering, ofwel het verbruik. Dat noemen we salderen.

Mocht u na het verrekenen van alle teruglevering met het verbruik nog teruglevering over houden, dan kreeg u daar in de oude situatie €0,092 per kWh voor.
Na 1 april 2020 krijgt u niet meer €0,092 per kWh, maar uw kale normaaltarief. Dit is het normaaltarief exclusief btw, Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie. In jullie geval zal dit kale normaaltarief op de €0,06004 liggen.

Waarom verandert Eneco dit tarief
De vaste vergoeding van €0,092 per kWh verandert per 1 april 2020 omdat:
-    de waarde van de terug geleverde stroom een stuk lager ligt dan voorheen;
-    er door de jaren heen een forse groei is ontstaan in teruglevervolumes;
Het bovenstaande heeft alleen betrekking op de teruglevering. Dit betekent dat deze tariefswijziging alleen van toepassing is op onze klanten die meer zonne-energie opwekken dan dat ze zelf verbruiken.
Vertrouwende u met deze uitleg naar tevredenheid geholpen te hebben,

Houten ZW 2755 NW 3050 Growatt 3600 dakhelling 45

• kaboom1555
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 20:51
rambocus schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:01:
Heb onderstaande mail van Eneco gehad , heb een lopend conract tot 2022 en mag boetevrij overstappen nu door deze wijziging. Eerst even uitrekening wat het verschil wordt ( houdt laatste jaar 1500 kwh over ).

Naar aanleiding van uw e-mail op 16-06-2020, waarin u vragen heeft over de veranderingen omtrent het terugleveringstarief per 1 april kan ik u het volgende mededelen.

Vanaf 1 april gaat het tarief voor terug levering veranderen.

Op dit moment gaat alles wat u opwekt direct naar de apparaten in huis. Hebben deze apparaten geen stroom meer nodig en wordt er nog wel stroom opgewekt? Dan gaat dat overschot aan opwek terug naar het elektriciteitsnet. Wat er teruggaat naar het elektriciteitsnet wordt op de meter geregistreerd. Na een jaar verrekenen we alle teruglevering met uw levering, ofwel het verbruik. Dat noemen we salderen.

Mocht u na het verrekenen van alle teruglevering met het verbruik nog teruglevering over houden, dan kreeg u daar in de oude situatie €0,092 per kWh voor.
Na 1 april 2020 krijgt u niet meer €0,092 per kWh, maar uw kale normaaltarief. Dit is het normaaltarief exclusief btw, Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie. In jullie geval zal dit kale normaaltarief op de €0,06004 liggen.

Waarom verandert Eneco dit tarief
De vaste vergoeding van €0,092 per kWh verandert per 1 april 2020 omdat:
-    de waarde van de terug geleverde stroom een stuk lager ligt dan voorheen;
-    er door de jaren heen een forse groei is ontstaan in teruglevervolumes;
Het bovenstaande heeft alleen betrekking op de teruglevering. Dit betekent dat deze tariefswijziging alleen van toepassing is op onze klanten die meer zonne-energie opwekken dan dat ze zelf verbruiken.
Vertrouwende u met deze uitleg naar tevredenheid geholpen te hebben,
Heb je ook gas? Ik heb wss hetzelfde al heb ik nog niets van Eneco vernomen.. Las het hier vandeweek voor het eerst.

• rambocus
Ja ook gas.

• bosaap22
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:57

bosaap22

Doing things I&#039;m good at.

Ik zit ook te kijken naar een nieuwe energieleverancier ivm verhuizing naar een gasloos huis in mei.
Nu heb ik twee vergelijkingssites en rechtstreeks bij Greenchoice gekeken en merk op dat Gaslicht echt een veel voordeliger tarief hanteert.
Met het gemiddelde gebruik van de vorige bewoners gerekend (4400 kWh piek en 4400 kWh dal) en dus geen gas krijg ik de volgende tarieven (1 jaar vast) voorgeschoteld:

Gaslicht:
20,19 ct. normaal tarief
18,74 ct. dal tarief
Vaste leveringskosten 68,99
Totaal:1487,09

Pricewise:
22,87 ct. normaal tarief
21,34 ct. dal tarief
Vaste leveringskosten 69,-
Totaal:1719,55

Greenchoice:
22,87 ct. normaal tarief
21,34 ct. dal tarief
Vaste leveringskosten 68,99,-
Totaal:1719,54

Ik kan dit grote verschil niet verklaren. Er is geen sprake van cashbacks ofzo. Enkel een spoordeel kortingscode van 20 euro bij Gaslicht.com
Worden er bij Gaslicht.com nog bepaalde kosten weggelaten of is dit echt voordeliger dan bij andere vergelijkers en zelfs rechtstreeks via Greenchoice?

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:59
@bosaap22

Als ik bij Gaslicht Greenchoice uitkies, dan krijg ik verschillende contracten met verschillende prijzen... Aangezien ik netto teruglever, kies ik gewoon degene met de welkomstpremie, de prijs van een kWh is mijn situatie wat minder van belang.

• Santee
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 01:38
Hallo mensen,

ik ben vorig jaar op 1 mei in mijn huidige woning getrokken en toen is mijn 1 jarige contract met Vattenfall (toen nog Nuon) ingegaan. Nu had ik een welkomsactie van €200, maar nu zie ik dat blijven echt heel erg duur is i.v.m. andere partijen.

De einddatum staat aangegeven als 30 april. Ik neem aan dat als ik een nieuw contract aanga met een andere partij ik gewoon 1 mei 2020 moet kiezen als startdatum? Gaslicht vraagt om een einddatum contract, deze is 30 april bij Vattenfall. Ik wil echter voorkomen dat ze het contract bij Eneco op 30 april laten ingaan, want dan wordt mijn contract bij vattenfall vroegtijdig afgebroken en krijg ik geen welkomsbonus (en wellicht zelfs een boete) |:(

[Voor 28% gewijzigd door Santee op 26-03-2020 10:51]

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Nu online
Dan geef je toch 1 mei als einddatum contract op?

• Santee
mierenfokker schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:13:
Dan geef je toch 1 mei als einddatum contract op?
Maar dan heb ik het risico dat Vattenfall 30 april verloopt en Eneco pas 2 mei ingaat.

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:20
Santee schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:46:
Hallo mensen,

ik ben vorig jaar op 1 mei in mijn huidige woning getrokken en toen is mijn 1 jarige contract met Vattenfall (toen nog Nuon) ingegaan. Nu had ik een welkomsactie van €200, maar nu zie ik dat blijven echt heel erg duur is i.v.m. andere partijen.

De einddatum staat aangegeven als 30 april. Ik neem aan dat als ik een nieuw contract aanga met een andere partij ik gewoon 1 mei 2020 moet kiezen als startdatum? Gaslicht vraagt om een einddatum contract, deze is 30 april bij Vattenfall. Ik wil echter voorkomen dat ze het contract bij Eneco op 30 april laten ingaan, want dan wordt mijn contract bij vattenfall vroegtijdig afgebroken en krijg ik geen welkomsbonus (en wellicht zelfs een boete) |:(
Dit houdt verband met de switchtermijn van je nieuwe energieleverancier. De meest korte is 75 dagen (ca. 2,5 maand) dus je zit nu al safe om over te stappen. Je hoeft je dus nergens zorgen over te maken.

Binnen deze switchtermijn wacht jouw nieuwe leverancier met leveren totdat je huidige contract is afgelopen. Hiermee voorkom je dus dat je de bonus van je oude leverancier mistloopt of zelf een boete krijgt.

Meer hierover: https://www.gaslicht.com/...ogelijk-overstappen/3044/

Je contract kan je dus 'zo snel mogelijk' in laten gaan.
Santee schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:18:
[...]
Maar dan heb ik het risico dat Vattenfall 30 april verloopt en Eneco pas 2 mei ingaat.
Dat zou ook goed gaan. Vattenfall stopt niet met leveren, maar levert op 1 mei tegen variabel tarief omdat je immers geen jaarcontract meer hebt.

Eigenlijk gaat het nooit fout 8)

[Voor 16% gewijzigd door Kees_B op 26-03-2020 11:22]

PV Output

• Santee
Kees_B schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:19:
[...]
Dit houdt verband met de switchtermijn van je nieuwe energieleverancier. De meest korte is 75 dagen (ca. 2,5 maand) dus je zit nu al safe om over te stappen. Je hoeft je dus nergens zorgen over te maken.

Binnen deze switchtermijn wacht jouw nieuwe leverancier met leveren totdat je huidige contract is afgelopen. Hiermee voorkom je dus dat je de bonus van je oude leverancier mistloopt of zelf een boete krijgt.

Meer hierover: https://www.gaslicht.com/...ogelijk-overstappen/3044/

Je contract kan je dus 'zo snel mogelijk' in laten gaan.

[...]

Dat zou ook goed gaan. Vattenfall stopt niet met leveren, maar levert op 1 mei tegen variabel tarief omdat je immers geen jaarcontract meer hebt.

Eigenlijk gaat het nooit fout 8)
Dus als einddatum contract gewoon 30 april invullen en gaat Eneco vanzelf op 1 mei in?

• Kees_B
Santee schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:37:
[...]

Dus als einddatum contract gewoon 30 april invullen en gaat Eneco vanzelf op 1 mei in?
Zo zou ik het inderdaad doen.

De website hebben ze overigens aangepast, want het knopje "Ingangsdatum zo spoedig mogelijk" zie ik niet meer.

PV Output

• Santee
Kees_B schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:05:
[...]

Zo zou ik het inderdaad doen.

De website hebben ze overigens aangepast, want het knopje "Ingangsdatum zo spoedig mogelijk" zie ik niet meer.
Hij staat er nog wel bij. Ik heb de aanvraag compleet gemaakt, vanaf 1 mei bij Eneco, bedankt! :D

• cnsmr
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 03-04 17:48
Budget Energie nu tijdelijk € 250,- cashback bij 1 jaar contract.
Met CashbackXL nog 25 euro extra korting.

• Kees_B
cnsmr schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:36:
Vergeet de gratis WiFi-versterker t.w.v. € 39,95 niet :+

PV Output

• koendio
  • Laatst online: 07:23
cnsmr schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:36:
leverkosten liggen wel 2 euro per product per maand hoger
tarief gas is 3,5ct en energie 2ct hoger
tov het afsluiten van een contract bij bv independer, met 160 euro cash-back (zonder wifi versterker)
Daarnaast bij de 250 euro aanbieding ook nog 25 euro extra cash back bij cash back xl bij 1 jaar contract

• goldmemberf1
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 02-04 17:57
koendio schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:33:
[...]

leverkosten liggen wel 2 euro per product per maand hoger
tarief gas is 3,5ct en energie 2ct hoger
tov het afsluiten van een contract bij bv independer, met 160 euro cash-back (zonder wifi versterker)
Daarnaast bij de 250 euro aanbieding ook nog 25 euro extra cash back bij cash back xl bij 1 jaar contract
Ik kan de 250eu cashback sowieso nergens terugvinden. Of is die al in het maandbedrag verwerkt?

• osbourne1903
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 02:56
Een vraagje, ik woon momenteel bij mijn ouders en in juni ga ik verhuizen naar mijn nieuwe woning. Kan ik nu alvast een energiecontract afsluiten aangezien er mooie acties zijn?

• koendio
  • Laatst online: 07:23
goldmemberf1 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 12:14:
[...]

Ik kan de 250eu cashback sowieso nergens terugvinden. Of is die al in het maandbedrag verwerkt?
zie post van cnsmr schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:36:

• MdO82
  • Nu online
Jammer dat budget energie ongunstig saldeert mbt mijn zonnepanelen maar het is wel een mooi aanbod (y)

2250 WP Zuid PVoutput

• kaboom1555
Uiteindelijk heb ik gekozen per 1 april Eneco op te zeggen ( mijn contract liep nog 3 jaar) vanwege de terugleververgoedimg die ze zonder aankondiging aanzienlijk verlagen) en stap ik over naar Greenchoice, mooie 0.11 cent per kWh terugleververgoeding. Bijkomend voordeel dat mn gastarief 0.15 cent per kuub omlaag gaat.

• rambocus
kaboom1555 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:04:
[...]

Uiteindelijk heb ik gekozen per 1 april Eneco op te zeggen ( mijn contract liep nog 3 jaar) vanwege de terugleververgoedimg die ze zonder aankondiging aanzienlijk verlagen) en stap ik over naar Greenchoice, mooie 0.11 cent per kWh terugleververgoeding. Bijkomend voordeel dat mn gastarief 0.15 cent per kuub omlaag gaat.
Ik niet daar ik boete moet betalen over het gas , zie mail hieronder. Het blijft zonde dat ze van 11 naar ca 6 ct gaan maar als ik zeg 400 kwh meer opwek dan mijn verbruik is dat € 20,-- en dat weegt niet op tegen de boete van € 75,--. ( moet nog 21 maanden)

Hartelijk dank voor uw e-mail van 18-3-2020,waarin u aangeeft een vraag te hebben over het beeindigen van uw energie contract gas en elektra. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.
Contract :
U zou het contract voor elektra op kunnen opzeggen zonder dat u een boete hiervoor krijgt. Echter geld dit niet voor het gas contract wanneer u deze voortijdig beeindigd zal hiervoor boete worden berekend.

edit: was geen 11 ct maar 9 ct overigens ( wordt het verschil nog kleiner)

[Voor 3% gewijzigd door rambocus op 29-03-2020 10:27]

• kaboom1555
rambocus schreef op zondag 29 maart 2020 @ 08:15:
[...]

Ik niet daar ik boete moet betalen over het gas , zie mail hieronder. Het blijft zonde dat ze van 11 naar ca 6 ct gaan maar als ik zeg 400 kwh meer opweek dan mijn verbruik is dat € 20,-- en dat weegt niet op tegen de boete van € 75,--. ( moet nog 21 maanden)

Hartelijk dank voor uw e-mail van 18-3-2020,waarin u aangeeft een vraag te hebben over het beeindigen van uw energie contract gas en elektra. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.
Contract :
U zou het contract voor elektra op kunnen opzeggen zonder dat u een boete hiervoor krijgt. Echter geld dit niet voor het gas contract wanneer u deze voortijdig beeindigd zal hiervoor boete worden berekend.
Heb jij dan geen alles bij elkaar pakket? Ik kon het geheel (stroom, gas, toon) opzeggen zonder boete ondanks nog 3 jaar looptijd.

• rambocus
Die heb ik wel, gas en licht, in één keer afgesloten in één contract, maar dit kreeg ik in een mail in antwoord in een vraag van mij.

[Voor 17% gewijzigd door rambocus op 29-03-2020 10:28]

• kaboom1555
rambocus schreef op zondag 29 maart 2020 @ 10:16:
Die heb ik wel, gas en licht, in één keer afgesloten in één contract, maar dit kreeg ik een mail.
Ik zou toch eens bellen als je er van af wil, want bij ons kon het wel.

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 07:42
Lijkt mij inderdaad niet kunnen. Je hebt één contract, als zij de voorwaarden daarvan aanpassen kun je opzeggen zonder boete.

• mwa
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 07:38
Iemand ervaring met het laten vergoeden van je boete door een nieuwe energieleverancier als je binnen je contract overstapt? Met de huidige tarieven loont het om over te stappen, enkel ben ik 3 maanden geleden een jaar contract aangegaan met Budget Energie. Boete bedraagt €50 per product (gas en electra). Ik heb al via gaslicht en Independer dit nagelopen, maar kon hier niet iets over terugvinden.

• reneeke1970
kaboom1555 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 10:27:
[...]

Ik zou toch eens bellen als je er van af wil, want bij ons kon het wel.
Of jij krijgt straks gewoon boete voor gas. Gaan ze heus niet voor waarschuwen
Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True