Ik zie dat je je IBAN moet opgeven om een voorstel te krijgen. Weet je of het mogelijk is om niet te accepteren als het contract niet gunstig is?wian schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:15:
Tip voor wie nog een jaarcontract zoekt. Via "energie vanzelf geregeld" bij de vastelastenbond kun je een jaarcontract afsluiten voor gas en stroom bij Gewoon Energie met de volgende tarieven (incl. btw, belasting, ODE etc):
[...]
Een abonnement op energie vanzelf geregeld kost ong. 50 euro per jaar.
ja precies zag ik ook, heb dezelfde vraag, ik wilde eigenlijk alleen een prijsvoorstel ontvangen en daar wil ik niet meteen bankgegevens voor mee te hoeven sturen.Yuyu80 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:19:
[...]
Ik zie dat je je IBAN moet opgeven om een voorstel te krijgen. Weet je of het mogelijk is om niet te accepteren als het contract niet gunstig is?
Je lijkt een abonnement af te nemen voor 49 euro per jaar waarbij zij dan een nieuwe leverancier voor je kiezen aan het einde van het jaar. Dat is wel een vage constructie.pinotgrigio1 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:22:
[...]
ja precies zag ik ook, heb dezelfde vraag, ik wilde eigenlijk alleen een prijsvoorstel ontvangen en daar wil ik niet meteen bankgegevens voor mee te hoeven sturen.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Heb ik ook eens gehad, hel en aarde moeten bewegen om toen van het contract af te komen.
Nee is geen contract, krijg je op maandag mail met welkom
Nee is geen contract, krijg je op maandag mail met welkom
Mee eens. Ook wij zien helaas ons vaste contract na 3 jaar eindigen. NLE schiet hierbij van 0,16 euro per kWh naar 0,59 euro per kWh (incl. belastingverlagingen). Ik hoor alleen bij een Vattenfall al veel verschillende tarieven (deels door loyaliteitskortingen) van een variabel contract en zo zie je als 'simpele' consument al snel door de bomen het bos niet meer. Best lastig om een goede deal te beoordelen met zoveel verschillende informatie....besteller2019 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:41:
[...]
Zo is het. Nu moeten overstappen naar een andere leverancier kost je zo goed als zeker duizenden euro's. Een situatie waar niemand in wil belanden maar je soms zonder eigen toedoen in terecht komt, denk aan:
- Starters op de woningmarkt (zijn de pineut)
- Leverancier failliet (ook dan ben je de pineut)
- Afloop vast contract (grote kans dat je ook dan de pineut bent, dit geldt ook voor de meeste huurders dus check het bij je verhuurder!).
Zit je niet in deze situatie dan valt de pijn waarschijnlijk mee. Bijvoorbeeld doordat je al langdurig op een variabel contract bij dezelfde leverancier zit, of doordat je nog een aantal jaren te gaan hebt op je vaste contract.
Precies dit maakt ook dat de overheid met generieke maatregelen niet efficiënt kan compenseren. Mijn inziens moet de overheid de bal dan ook bij de leveranciers leggen. Mensen die aan bovengenoemde situaties voldoen hebben mijn inziens recht op compensatie tot een "tarief gemiddelde". Laat de leveranciers lekker uitzoeken wie dit zijn.
EDIT: Soms zijn er nog vaste contracten mogelijk (denk aan Greenchoice tijdje terug). Blijf dan ook vooral dit topic volgen omdat de informatievoorziening hier veel actueler is dan elke andere bron die openbaar beschikbaar is.
Lees even de pagina. Wat je aangaat is een abonnement waarbij de vastelastenbond voor jouw specifieke situatie (hoeveelheid stroom, hoeveelheid gas, wel/niet zonnepanelen) de meest gunstige leverancier zoekt. Jij hoeft dus niet te zoeken wat het beste voor jou is en je hebt geen omkijken naar het aanvragen of opzeggen van je energie contract of het op tijd overstappen als er betere aanbiedingen zijn. Je betaald dus de vastenlastenbond 50 euro/jaar voor deze dienst. Zij zijn dus niet afhankelijk van een cashback van de leverancier. De vastelastenbond zoekt de beste optie en meldt jou volledig automatisch aan voor de beste leverancier. Ik heb er goede ervaringen mee. De afgelopen jaren heeft de vastelastenbond ieder jaar een nieuw contract bij een andere leverancier afgesloten waarbij ik een welkomstbonus kreeg en lage prijzen, zodat ik het abonnementsgeld ieder jaar ruim terugverdiende.Yuyu80 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:19:
[...]
Ik zie dat je je IBAN moet opgeven om een voorstel te krijgen. Weet je of het mogelijk is om niet te accepteren als het contract niet gunstig is?
Dit ging altijd goed tot begin dit jaar. De vastelastenbond vond de vaste aanbiedingen niet goed genoeg en melde mij aan voor een variabel contract bij Budget Energie. En BE een paar maanden later ineens besloot niet meer per jaar maar per maand te salderen. Dat had de vastelastenbond niet voorzien en toen ik het bij ze meldde geloofden ze eerst ook niet dat dat BE dat kon doen
Precies, zie boven. Lees vooral ook de informatie op hun website. Staat allemaal uitgelegd.P_de_B schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:23:
[...]
Je lijkt een abonnement af te nemen voor 49 euro per jaar waarbij zij dan een nieuwe leverancier voor je kiezen aan het einde van het jaar. Dat is wel een vage constructie.
Is Consumind ook zoiets? Heb ook een contract aangevraagd via hun wat hierop lijkt.wian schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:39:
[...]
Lees even de pagina. Wat je aangaat is een abonnement waarbij de vastelastenbond voor jouw specifieke situatie (hoeveelheid stroom, hoeveelheid gas, wel/niet zonnepanelen) de meest gunstige leverancier zoekt. Jij hoeft dus niet te zoeken wat het beste voor jou is en je hebt geen omkijken naar het aanvragen of opzeggen van je energie contract of het op tijd overstappen als er betere aanbiedingen zijn. Je betaald dus de vastenlastenbond 50 euro/jaar voor deze dienst. Zij zijn dus niet afhankelijk van een cashback van de leverancier. De vastelastenbond zoekt de beste optie en meldt jou volledig automatisch aan voor de beste leverancier. Ik heb er goede ervaringen mee. De afgelopen jaren heeft de vastelastenbond ieder jaar een nieuw contract bij een andere leverancier afgesloten waarbij ik een welkomstbonus kreeg en lage prijzen, zodat ik het abonnementsgeld ieder jaar ruim terugverdiende.
Dit ging altijd goed tot begin dit jaar. De vastelastenbond vond de vaste aanbiedingen niet goed genoeg en melde mij aan voor een variabel contract bij Budget Energie. En BE een paar maanden later ineens besloot niet meer per jaar maar per maand te salderen. Dat had de vastelastenbond niet voorzien en toen ik het bij ze meldde geloofden ze eerst ook niet dat dat BE dat kon doen. Anyway, ze hebben nu weer een nieuw contract geregeld, dus eind goed al goed.
Ik heb geen ervaring met Consumind dus geen idee. Op de energie vanzelf geregeld website staat alles uitgelegd, kun je vergelijken met wat Consumind doet.hoihoi66 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:47:
[...]
Is Consumind ook zoiets? Heb ook een contract aangevraagd via hun wat hierop lijkt.
Edit: heb even gekeken. Het lijkt erop dat Consumind gratis is. Consumind wordt dus betaald door de energie leveranciers. Dat KAN betekenen dat niet jouw belang voorop staat, maar dat van de leverancier. Aan de andere kant, je kan gratis een aanvraag doen. Als het aanbod niet bevalt kun je altijd binnen de afkoelingsperiode gratis opzeggen.
Deel je aanbod hier ajb, ben benieuwd.
[ Voor 30% gewijzigd door wian op 16-08-2022 17:05 ]
Wel heel wat gegevens maar geen bakrekeningnmr bij Consumind zie ik nu.wian schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:51:
[...]
Ik heb geen ervaring met Consumind dus geen idee. Op de energie vanzelf geregeld website staat alles uitgelegd, kun je vergelijken met wat Consumind doet.
Van de website;
Hoe zit het met mijn overstap naar Gewoon Energie als ik zonnepanelen heb?
“Als je zonnepanelen hebt en een variabel contract, zetten we je niet direct over naar Gewoon Energie. Je gaat pas volgend jaar over omdat dit met salderen te maken heeft. Om het overzicht te behouden, is de overstap na de verrekening van de teruglevering gepland. Je overcapaciteit wordt namelijk verrekend aan het eind van het jaar zodat je per 1 januari 2023 fris start. Tot die tijd hoef je niets te doen. De zaak is anders wanneer je zonnepanelen hebt en over een aflopend vast contract beschikt. Wanneer jouw contract afloopt, zetten we je direct over naar het jaarcontract van Gewoon Energie. De tarieven van de teruglevering zijn 100 procent het kale daltarief. Deze informatie is ook terug te vinden in de contractbevestiging.”
Wat een onzin!
“Als je zonnepanelen hebt en een variabel contract, zetten we je niet direct over naar Gewoon Energie. Je gaat pas volgend jaar over omdat dit met salderen te maken heeft. Om het overzicht te behouden, is de overstap na de verrekening van de teruglevering gepland. Je overcapaciteit wordt namelijk verrekend aan het eind van het jaar zodat je per 1 januari 2023 fris start. Tot die tijd hoef je niets te doen. De zaak is anders wanneer je zonnepanelen hebt en over een aflopend vast contract beschikt. Wanneer jouw contract afloopt, zetten we je direct over naar het jaarcontract van Gewoon Energie. De tarieven van de teruglevering zijn 100 procent het kale daltarief. Deze informatie is ook terug te vinden in de contractbevestiging.”
Wat een onzin!
Omdat er een verhuizing aan zat te komen mijn vaste contract niet verlengt. Deze loopt nu op variabel (maandelijks). Klopt het dat het meenemen van dit contract momenteel één van de goedkoopste opties is?
Even wat rondgekeken bij andere leveranciers, maar daar kom je al snel op +€3/m3 en rond de 70ct/kWh.
Ik zit nu op 2,25 eur/m3 en 0.53/0.45 eur/kWh. Dat zal september natuurlijk weer hoger zijn, maar datzelfde zal gelden voor de contracten die ik nu tegenkom.
Zijn er nog jaardeals voor minder dan 3 eur/m3?
Even wat rondgekeken bij andere leveranciers, maar daar kom je al snel op +€3/m3 en rond de 70ct/kWh.
Ik zit nu op 2,25 eur/m3 en 0.53/0.45 eur/kWh. Dat zal september natuurlijk weer hoger zijn, maar datzelfde zal gelden voor de contracten die ik nu tegenkom.
Daarom heb ik zojuist Innova opgezegd.Sarcomorbato schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:54:
Van de website;
Wat een onzin!
Innova = Gewoon
Ik wilde mijn termijnbedrag verlagen maar kon dus niet wat je hierboven omschrijf.
Na een kwartier aan de lijn en navraag kon het ineens wel.
Maar omdat ik vage reviews las hierover dat ze ineens tijdens je contract je termijn aapassen had ik geen zin meer in om met ze in zee te gaan.
Ze willen gewoon geen klant die nauwelijks een termijnbedrag betaald.
Aankomende vrijdag staat de levering van onze nieuwe vrijstaande woning op de planning.
Heeft energielabel A (2017), hybride pomp (gas+zonneboiler), geen zonnepanelen voor stroom, enkel voor de zonneboiler.
We komen van een huis met stadsverwarming en enkel elektriciteit a 40 euro per maand (voorschot). Dat contract liep bij Greenchoice vorig jaar oktober af en met de huidige markt toen niet besloten om een nieuw contract aan te gaan. Eerlijkgezegd ook niet meer naar omgekeken gezien het bedrag wat redelijk te overzien was.
Gisteren maar een besloten om voor het 'gemak' Greenchoice te verhuizen naar onze nieuwe woning en daarbij ook een aanvraag te doen voor gas. Een vast contract is niet te kiezen. We komen automatisch in het variabele tarief.
Voorschot werd gezet op EUR: 445. Gebaseerd op historische data (?)
Nu heb ik nog geen daadwerkelijk inzicht in het verbruik. Behalve een notitie uit de beantwoorde vragenlijst door verkopers dat ze vorig jaar een voorschot hadden van EUR 160.
Wanneer je dat factor 3 doet (wat de prijzen dus ook ongeveer hebben gedaan) kom je aardig bij dat voorgestelde voorschot bedrag in de buurt.
Afijn, GreenChoice:
Stroom kwh:
Totaal leveringstarief (enkel) €0,31452
Totaal leveringstarief (normaal) €0,33439
Totaal leveringstarief (dal) €0,29025
Gas m3:
Totaal leveringstarief €2,60065
Wij kunnen deze 'lasten' gelukkig dragen. Maar ik ga volgende week ook direct aan de slag voor het opvragen van een offerte voor een warmtepomp en zonnepanelen. De doorlooptijd zal hiervoor ook wel zijn beloop nemen gezien de huidige energiemarkt.
Ik voorzie een depressieve winter voor sommige.
Heeft energielabel A (2017), hybride pomp (gas+zonneboiler), geen zonnepanelen voor stroom, enkel voor de zonneboiler.
We komen van een huis met stadsverwarming en enkel elektriciteit a 40 euro per maand (voorschot). Dat contract liep bij Greenchoice vorig jaar oktober af en met de huidige markt toen niet besloten om een nieuw contract aan te gaan. Eerlijkgezegd ook niet meer naar omgekeken gezien het bedrag wat redelijk te overzien was.
Gisteren maar een besloten om voor het 'gemak' Greenchoice te verhuizen naar onze nieuwe woning en daarbij ook een aanvraag te doen voor gas. Een vast contract is niet te kiezen. We komen automatisch in het variabele tarief.
Voorschot werd gezet op EUR: 445. Gebaseerd op historische data (?)
Nu heb ik nog geen daadwerkelijk inzicht in het verbruik. Behalve een notitie uit de beantwoorde vragenlijst door verkopers dat ze vorig jaar een voorschot hadden van EUR 160.
Wanneer je dat factor 3 doet (wat de prijzen dus ook ongeveer hebben gedaan) kom je aardig bij dat voorgestelde voorschot bedrag in de buurt.
Afijn, GreenChoice:
Stroom kwh:
Gas m3:

Wij kunnen deze 'lasten' gelukkig dragen. Maar ik ga volgende week ook direct aan de slag voor het opvragen van een offerte voor een warmtepomp en zonnepanelen. De doorlooptijd zal hiervoor ook wel zijn beloop nemen gezien de huidige energiemarkt.
Ik voorzie een depressieve winter voor sommige.
[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 16-08-2022 17:08 ]
Yep Innova jaarcontract. Maar lees maar 1 bericht hierbovenVendetta_X schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:58:
Omdat er een verhuizing aan zat te komen mijn vaste contract niet verlengt. Deze loopt nu op variabel (maandelijks). Klopt het dat het meenemen van dit contract momenteel één van de goedkoopste opties is?
Daar kom ik op 3,15/m3. Mij niet gezienhoihoi66 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:00:
[...]
Yep Innova jaarcontract. Maar lees maar 1 bericht hierboven. Risico’s zijn voor jou idd
Het enige risico is toch dat je bij omvallen ergens anders voor modelcontract tarieven komt te zitten?
Kan me niet voorstellen dat dit hogere tarieven mogen zijn, maar daar zijn vast wel ervaringen mee.
Als ze omvallen worden de klanten naar een andere leverancier overgezet. Dat kan zeker wel tot veel hogere prijzen leiden. Als die prijzen je niet bevallen kun je volgens mij meteen weer overstappen naar een andere.Vendetta_X schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:06:
[...]
Daar kom ik op 3,15/m3. Mij niet gezien![]()
Het enige risico is toch dat je bij omvallen ergens anders voor modelcontract tarieven komt te zitten?
Kan me niet voorstellen dat dit hogere tarieven mogen zijn, maar daar zijn vast wel ervaringen mee.
Anyway, als je het via de vastenlastenbond doet regelen die dat allemaal. Daar betaal je ze tenslotte voor.
Zijn er mensen die mij voor hetzelfde €50 willen geven? OK, ik doe het wel voor €45, als er zich genoeg aanmelden. Geef maar even je gegevens en IBAN en ik houd dit draadje wel in de gaten en regel het voor je.wian schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:13:
Anyway, als je het via de vastenlastenbond doet regelen die dat allemaal. Daar betaal je ze tenslotte voor.
...
En ik zal jullie ieder jaar gratis vertellen welke leverancier ze voor mij gevonden hebbenTruus01 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:16:
[...]
Zijn er mensen die mij voor hetzelfde €50 willen geven? OK, ik doe het wel voor €45, als er zich genoeg aanmelden. Geef maar even je gegevens en IBAN en ik houd dit draadje wel in de gaten en regel het voor je.
...
Gaat er nu natuurlijk vooral om dat geclaimd wordt dat zij nog vast contract kunnen aanbieden.Truus01 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:16:
[...]
Zijn er mensen die mij voor hetzelfde €50 willen geven? OK, ik doe het wel voor €45, als er zich genoeg aanmelden. Geef maar even je gegevens en IBAN en ik houd dit draadje wel in de gaten en regel het voor je.
...
Jazeker zijn dat hogere tarieven. Ze gaan niets voor niets een bedrijf wat is omgevallen overnemen. Ze willen uiteraard nog even verdienen aan de klanten die even geen energiecontract hebben.Vendetta_X schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:06:
[...]
Je moet trouwens bij Consumind chekken en niet op de website van Innova zelf.
De vraag is wanneer ze omvallen en hoeveel voorschot je hebt betaald. Heb je te weinig betaald dan is het geen probleem heb je teveel betaald (wat ook meestal moet) dan ben jeje geld kwijt.
Innova heb ik zojuist om deze reden opgezegd.
Benieuwd naar de prijsopbouw..Barneveld1991 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:33:
Consumind biedt volgens mij nog contracten aan, als je ze mailt;
Obv 2300 kWh en 1150 gas:
[Afbeelding]
zumba
Die elektra prijzen zijn toch meer dan prima? Ik heb 0,33078 op enkeltarief en dat zijn de prijzen van 1 juli 2022.Dix0r schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:59:
Afijn, GreenChoice:
Stroom kwh:
Gas m3:
Je kunt toch altijd je contract meeverhuizen? Ik heb nooit anders gehoordkx22 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:19:
Die Shell 1 jaar vast contract mag je zelfs meenemen bij een verhuizing! Dat is een meevaller!
Ik heb in februari bij Zondergas Energie een 5 jaar contract afgesloten voor stroom en gas. De KWh prijs is rond de €0,28, maar sinds maart heb ik zonnepanelen met een overproductie van rond de 2000KWh.
Ik wil dus graag van het stroom-gedeelte van het contract af, om richting een leverancier met hogere TLV te gaan. Zondergas zegt echter dat ik alleen de keus heb om zowel gas als stroom nu al te stoppen tegen een boete van €250,-.
Heeft iemand ervaring met het beëindigen van slechts één energievorm in een contract?
Ik wil dus graag van het stroom-gedeelte van het contract af, om richting een leverancier met hogere TLV te gaan. Zondergas zegt echter dat ik alleen de keus heb om zowel gas als stroom nu al te stoppen tegen een boete van €250,-.
Heeft iemand ervaring met het beëindigen van slechts één energievorm in een contract?
Tuurlijk willen ze ook van je af met die gas prijsAwoodentree schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:30:
Ik heb in februari bij Zondergas Energie een 5 jaar contract afgesloten voor stroom en gas. De KWh prijs is rond de €0,28, maar sinds maart heb ik zonnepanelen met een overproductie van rond de 2000KWh.
Niet vreemd die reactie van Zonder Gas, dus wel een goedkoop gas contract voor 5 jaar en je stroom ergens anders onder brengen omdat je daar meer terugkrijgt voor de overproductie? Ik heb voor mijn vriendin ook in februari een 5 jarig contract bij ZG afgesloten en zij heeft ook zo'n 1000kWh overproductie, zij is echter allang blij dat ze zo goedkoop uit is met dit contract. Volgens mij geeft ZG bij overproductie de kostprijs een kWh terug. https://zondergasenergie....ververgoeding-ontvang-ik-Awoodentree schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:30:
Huh, kon dat nog vandaag??hoihoi66 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:54:
Lkkr voor GC gas gegaan voor 3 jaar en ik zie wel wat ons te wachten staat.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Precies. Een goedkoop gas contract en dan mijn stroom ergens onderbrengen bij een partij met hogere TLV. Ik krijg dezelfde prijs voor het terugleveren als het leveren, dus rond de €0.28. Er zijn echter partijen waar ik €0,65 kan krijgen voor het terugleveren.R0181 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:45:
[...]
Niet vreemd die reactie van Zonder Gas, dus wel een goedkoop gas contract voor 5 jaar en je stroom ergens anders onder brengen omdat je daar meer terugkrijgt voor de overproductie? Ik heb voor mijn vriendin ook in februari een 5 jarig contract bij ZG afgesloten en zij heeft ook zo'n 1000kWh overproductie, zij is echter allang blij dat ze zo goedkoop uit is met dit contract. Volgens mij geeft ZG bij overproductie de kostprijs een kWh terug. https://zondergasenergie....ververgoeding-ontvang-ik-
waarom kun je voor terugleveren geen apart contract afsluiten, los van het afnemen van energie? dat zou contracten voor veel mensen inzichtelijker maken dan de situatie nu, met alle verschillende momenten waarop wordt afgerekend en verschillende terugleverprijzen per energieleverancierAwoodentree schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:02:
[...]
Precies. Een goedkoop gas contract en dan mijn stroom ergens onderbrengen bij een partij met hogere TLV. Ik krijg dezelfde prijs voor het terugleveren als het leveren, dus rond de €0.28. Er zijn echter partijen waar ik €0,65 kan krijgen voor het terugleveren.
Die hoge tlv zal misschien nog wel even blijven. Maar zou lekker het contract houden. Strax krijg je airco of electrische auto, warmtepomp erbij en zit je op nul.
Zat net op het Belgische nieuws ook daar een stijging in een maand tijd van 1570 €op jaarbasis.
De professor daar gaf aan dat het nog wel 50%kon stijgen, dus naar een 9000 a 10000 op jaarbasis bij gemiddeld verbruik. Voor die 2000 kwh zou ik lekker blijven zitten maat. Maar dit moet je zelf weten, dat je strax niet jezelf voor de kop slaat.
Zat net op het Belgische nieuws ook daar een stijging in een maand tijd van 1570 €op jaarbasis.
De professor daar gaf aan dat het nog wel 50%kon stijgen, dus naar een 9000 a 10000 op jaarbasis bij gemiddeld verbruik. Voor die 2000 kwh zou ik lekker blijven zitten maat. Maar dit moet je zelf weten, dat je strax niet jezelf voor de kop slaat.
Ik blijf denk ik inderdaad zitten als Zondergas moeilijk blijft doen, en dan ga ik voor een secundair allocatiepunt. Dan lever ik alles terug op dat secundair allocatiepunt, en verbruik ik op het primaire allocatiepunt. Ik denk dat dat nog een betere oplossing is zelfs..K van k schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:20:
Die hoge tlv zal misschien nog wel even blijven. Maar zou lekker het contract houden. Strax krijg je airco of electrische auto, warmtepomp erbij en zit je op nul.
Nee dat kon niet, @hoihoi66 zat in z’n bedenktijd
Je moet hem zelfs meenemen, anders ben je een opzegboete verschuldigd.kx22 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:19:
Die Shell 1 jaar vast contract mag je zelfs meenemen bij een verhuizing! Dat is een meevaller!
Hoi!
InderdaadCarpeVentum schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:43:
[...]
Nee dat kon niet, @hoihoi66 zat in z’n bedenktijd
0,65 waar?Awoodentree schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:02:
[...]
Precies. Een goedkoop gas contract en dan mijn stroom ergens onderbrengen bij een partij met hogere TLV. Ik krijg dezelfde prijs voor het terugleveren als het leveren, dus rond de €0.28. Er zijn echter partijen waar ik €0,65 kan krijgen voor het terugleveren.
Dat kan pas als de nieuwe Energiewet wordt goed gekeurd door de kamer.FMvdH schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:19:
[...]
waarom kun je voor terugleveren geen apart contract afsluiten, los van het afnemen van energie? dat zou contracten voor veel mensen inzichtelijker maken dan de situatie nu, met alle verschillende momenten waarop wordt afgerekend en verschillende terugleverprijzen per energieleverancier
Mijn vaste energiecontract is afgelopen en omgezet naar een flexibel energiecontract. Nu heb ik al twee keer een mail gekregen met (gewijzigde) tarieven. Weet iemand hoe dat wordt verrekend als ik maar 1 maal per jaar mijn meterstanden doorgeef?
Je gaat dan hoogstwaarschijnlijk niet naar het modelcontract, maar naar een speciaal uniek tarief wat vrijwel zeker hoger is. Hiervoor is namelijk niet eerder ingekocht.Vendetta_X schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:06:
[...]
In de huidige markt lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat andere leveranciers bij een faillissement een overname zouden willen doen, zeker na het Welkom/Eneco-fiasco.hoihoi66 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:24:
[...]
Jazeker zijn dat hogere tarieven. Ze gaan niets voor niets een bedrijf wat is omgevallen overnemen. Ze willen uiteraard nog even verdienen aan de klanten die even geen energiecontract hebben.
[...]
Kans is groot dat de klanten van de omgevallen leverancier dan worden verdeeld over de rest.
Melkunie schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:36:
[...]
Je gaat dan hoogstwaarschijnlijk niet naar het modelcontract, maar naar een speciaal uniek tarief wat vrijwel zeker hoger is. Hiervoor is namelijk niet eerder ingekocht.
[...]
Klopt ten dele. Je wordt dan toegewezen en krijgt hoogstwaarschijnlijk wel een model contract.
In de huidige markt lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat andere leveranciers bij een faillissement een overname zouden willen doen, zeker na het Welkom/Eneco-fiasco.
Kans is groot dat de klanten van de omgevallen leverancier dan worden verdeeld over de rest.
@besteller2019, je quote is wat misgegaan 
Als ik het goed begrijp zeg je dat je dan waarschijnlijk wel naar het modelcontract gaat bij de nieuwe leverancier. Kun je dat toelichten?
In het verleden hebben we namelijk gezien dat je bij de restverdeling van een grotere partij zoals Innova op een special tarief komt. Als er een kleine leverancier omvalt maken die 10 klanten die je ineens extra krijgt op je modelcontract niet veel uit. Als het er ineens 5000 worden doet dat ineens heel veel pijn voor je inkoop, dan ga je echt wel een nieuwe tarief in het leven roepen. Niet om er aan te verdienen, maar om simpelweg niet zelf ook failliet te gaan.
Als ik het goed begrijp zeg je dat je dan waarschijnlijk wel naar het modelcontract gaat bij de nieuwe leverancier. Kun je dat toelichten?
In het verleden hebben we namelijk gezien dat je bij de restverdeling van een grotere partij zoals Innova op een special tarief komt. Als er een kleine leverancier omvalt maken die 10 klanten die je ineens extra krijgt op je modelcontract niet veel uit. Als het er ineens 5000 worden doet dat ineens heel veel pijn voor je inkoop, dan ga je echt wel een nieuwe tarief in het leven roepen. Niet om er aan te verdienen, maar om simpelweg niet zelf ook failliet te gaan.
Waarom zou dat zomaar gaan? Is het niet zo dat de meeste mensen 1 contract hebben voor stroom en gas? Dan mag een organisatie er toch voor kiezen dat ze deze niet aan willen passen naar een contract voor 1 product?bjornty schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:39:
[...]
Tuurlijk willen ze ook van je af met die gas prijsje moet gewoon per product kunnen opzeggen zonder gezeur
Voor gas wordt dat herberekend op basis van Graaddagen.einz schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:25:
Mijn vaste energiecontract is afgelopen en omgezet naar een flexibel energiecontract. Nu heb ik al twee keer een mail gekregen met (gewijzigde) tarieven. Weet iemand hoe dat wordt verrekend als ik maar 1 maal per jaar mijn meterstanden doorgeef?
Of nu al met een SAP.Vendetta_X schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 07:37:
Dat kan pas als de nieuwe Energiewet wordt goed gekeurd door de kamer.
Ligt er geloof ik een beetje aan bij wie je zit. Meesten doen het met schattingen.einz schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:25:
Volgens mij mag een organisatie inderdaad zelf ervoor kiezen of ze je voor een product aannemen, of voor stroom en gas.Phoolie schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:07:
Waarom zou dat zomaar gaan? Is het niet zo dat de meeste mensen 1 contract hebben voor stroom en gas? Dan mag een organisatie er toch voor kiezen dat ze deze niet aan willen passen naar een contract voor 1 product?
En om nou alleen het gas achter te laten bij een maatschappij die Zonder Gas heet, vind ik ook wel een beetje lullig.
Lijkt nu nog goed te gaan bij Innova. Net, twee weken na einde contract, €1250 teruggekregen nav eindafrekening. Volgens mij kopen de energebedrijven nu beter/slimmer/veiliger in en maken ze juist veel winst. Greenchoice €28.6M winst 2021.hoihoi66 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:24:
[...]
Jazeker zijn dat hogere tarieven. Ze gaan niets voor niets een bedrijf wat is omgevallen overnemen. Ze willen uiteraard nog even verdienen aan de klanten die even geen energiecontract hebben.
Je moet trouwens bij Consumind chekken en niet op de website van Innova zelf.
De vraag is wanneer ze omvallen en hoeveel voorschot je hebt betaald. Heb je te weinig betaald dan is het geen probleem heb je teveel betaald (wat ook meestal moet) dan ben jeje geld kwijt.
Innova heb ik zojuist om deze reden opgezegd.
[ Voor 7% gewijzigd door Opperpanter2 op 17-08-2022 10:19 ]
Risico op omvallen zit nu niet aan de inkoopkant zoals vorig jaar, maar aan de verkoopkant. Voor een steeds grotere groep wordt betalen echt een issue. Hoe sterk staat een energiebedrijf als de wanbetaling snel toeneemt?Opperpanter2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:18:
[...]
Lijkt nu nog goed te gaan bij Innova. Net, twee weken na einde contract, €1250 teruggekregen nav eindafrekening. Volgens mij kopen de energebedrijven nu beter/slimmer/veiliger in en maken ze juist veel winst. Greenchoice €28.6M winst 2021.
Dat is wel fijn om te horen want mij eindnota is opeens niet meer te downloaden als ik inlog bij innova.
Dat is inderdaad een verschrikkelijke gewoonte van veel energiemaatschappijen, en ik snap ook niet waarom ze dit doen eerlijk gezegd. Voelt zelfs een beetje verdacht.Sarcomorbato schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:38:
Dat is wel fijn om te horen want mij eindnota is opeens niet meer te downloaden als ik inlog bij innova.
Bij Vattenfall en Budget Energie heb ik dit ook al gehad, zelfs 3 dagen voor mijn contract was afgelopen was mijn portal enzo al helemaal dichtgezet bij Vattenfall. Waarom doen ze daar zo krampachtig over? Ze gooien het op de AVG, maar moeten zelf de data 7 jaar bijhouden dacht ik. Erg raar allemaal.
AVG is onzin natuurlijk, het is je eigen data. Dus jij moet daar wel bij kunnen komen. Je hebt recht op inzicht wat een bedrijf aan data van jou heeft.dehardstyler schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:13:
[...]
Dat is inderdaad een verschrikkelijke gewoonte van veel energiemaatschappijen, en ik snap ook niet waarom ze dit doen eerlijk gezegd. Voelt zelfs een beetje verdacht.
Bij Vattenfall en Budget Energie heb ik dit ook al gehad, zelfs 3 dagen voor mijn contract was afgelopen was mijn portal enzo al helemaal dichtgezet bij Vattenfall. Waarom doen ze daar zo krampachtig over? Ze gooien het op de AVG, maar moeten zelf de data 7 jaar bijhouden dacht ik. Erg raar allemaal.
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
Nee, graaddagen worden al heel lang niet meer gebruikt. De meest actuele marktafspraken hierover staan in de Informatiecode Elektriciteit en Gas. Alleen als er geen stand gecollecteerd kan worden (geen slimme meter, c.q. je reageert niet op een verzoek op zelf de stand op te nemen), wordt de stand berekend conform artikel 5.1.3.3 sub d. Daarna wordt die stand dan weer gebruikt om het verbruik te berekenen conform artikel 5.3.3.1.Sempy schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:10:
[...]
Voor gas wordt dat herberekend op basis van Graaddagen.
De temperatuurgecorrigeerde profielfracties en calorische waarden die je nodig hebt in die berekeningen zijn sinds vorig jaar publiek beschikbaar, de vermenigvuldigingsfactor, volumeherleidingsfactor en het SJV voor je aansluiting kun je bij je leverancier opvragen.
Wat is er vandaag aan de hand. Prijzen gaan door het dak
Zie hier. Uitgaande van 10 cent overheidsheffeningen voor stroom en 50 cent voor gas, zit je voor stroom vandaag gemiddeld op 0,65/kWh en gas 3,01/m3.
Ik val in herhaling maar kan iedereen aanraden om familie en vrienden naar hun energiecontract te vragen. Veel mensen denken dat ze veilig zitten omdat ze al jaren bij een leverancier zitten. In de praktijk zijn ze na het 1e jaar (of andere initiele vaste periode) omgezet naar een variabel contract en betalen vroeg of laat bovenstaande prijzen.
Zie hier. Uitgaande van 10 cent overheidsheffeningen voor stroom en 50 cent voor gas, zit je voor stroom vandaag gemiddeld op 0,65/kWh en gas 3,01/m3.
Ik val in herhaling maar kan iedereen aanraden om familie en vrienden naar hun energiecontract te vragen. Veel mensen denken dat ze veilig zitten omdat ze al jaren bij een leverancier zitten. In de praktijk zijn ze na het 1e jaar (of andere initiele vaste periode) omgezet naar een variabel contract en betalen vroeg of laat bovenstaande prijzen.
Punt is dat je als je nu in die situatie zit je geen opties hebt. Je kunt ze informeren, maar beste wat ze kunnen doen is voorschot omhoog wellicht, maar overstappen is geen optie.wian schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:22:
Ik val in herhaling maar kan iedereen aanraden om familie en vrienden naar hun energiecontract te vragen. Veel mensen denken dat ze veilig zitten omdat ze al jaren bij een leverancier zitten.
Er zijn niet veel opties meer, maar ze zijn er (nog) wel. Ik heb gisteren nog een contract afgesloten. Je moet even terugzoeken in dit draadje want ga het niet nog een keer posten. Geloof dat mijn geplug voor de vastelastenbond hier niet erg gewaardeerd wordtP_de_B schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:31:
[...]
Punt is dat je als je nu in die situatie zit je geen opties hebt. Je kunt ze informeren, maar beste wat ze kunnen doen is voorschot omhoog wellicht, maar overstappen is geen optie.
Wat misschien een optie kan zijn als je ook zonnepanelen hebt en na saldering nog genoeg terug levert om voor stroom dan over te stappen op de energieleverancier met de hoogste TLV.P_de_B schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:31:
[...]
Punt is dat je als je nu in die situatie zit je geen opties hebt. Je kunt ze informeren, maar beste wat ze kunnen doen is voorschot omhoog wellicht, maar overstappen is geen optie.
16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer
Het regent en het waait niet.wian schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:22:
Wat is er vandaag aan de hand. Prijzen gaan door het dak![]()
Dan heb je niet zoveel aan groene energie uit zonnepanelen en windparken

Ja stap je over, kom je in de nieuwe tarieven.
Als je de futures voor komende maanden bekijkt en zelfs voor de winter volgende jaar en zelfs 2024 is dit megahoog.
Gister tikte die de 250 €aan, Duitsland zet nu ook alles op alles om flink in te kopen en gooit er miljarden tegenaan. Nederland is nog makkelijk te bereiken voor kolen en gas en Duitsland niet met de lage waterstand.
Gaat wel iets regenen komende week maar dat zet geen zoden aan de dijk.
Zelfs in Aziatische landen is nu aan het rantsoenen met stroom, dus kans dat we eind van de week tussen de 250 en 300€komen voor gas.
Met zonnepanelen is mijn stelling- blijf van salderen af en weer uitstellen meneer jetten. Of verdeel de (overschot)stroom onder iedereen,vind ik ook wel zo eerlijk voor mensen met huis als monument/huurhuis/armlastigen. Als we er strax toch maar nog minder dan kaal tarief voor krijgen
Als je de futures voor komende maanden bekijkt en zelfs voor de winter volgende jaar en zelfs 2024 is dit megahoog.
Gister tikte die de 250 €aan, Duitsland zet nu ook alles op alles om flink in te kopen en gooit er miljarden tegenaan. Nederland is nog makkelijk te bereiken voor kolen en gas en Duitsland niet met de lage waterstand.
Zelfs in Aziatische landen is nu aan het rantsoenen met stroom, dus kans dat we eind van de week tussen de 250 en 300€komen voor gas.
Met zonnepanelen is mijn stelling- blijf van salderen af en weer uitstellen meneer jetten. Of verdeel de (overschot)stroom onder iedereen,vind ik ook wel zo eerlijk voor mensen met huis als monument/huurhuis/armlastigen. Als we er strax toch maar nog minder dan kaal tarief voor krijgen
Collega heeft Eneco jaarcontract die in september afloopt. Heeft iemand al een idee op welke variabele tarieven voor stroom en gas je dan bij Eneco overgaat?
Eneco maakt meestal 10 dagen vooraf dus rond 20 augustus hun tarieven voor 1 september pas bekend. Dus zal voor iedereen een verrassing zijn...Hongy schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:27:
Collega heeft Eneco jaarcontract die in september afloopt. Heeft iemand al een idee op welke variabele tarieven voor stroom en gas je dan bij Eneco overgaat?
Hij krijgt tzt een aanbod, kan je op dit moment nog niets over zeggen. Misschien dat er hier iemand afgelopen week een aanbod heeft gekregen van Eneco als bestaande klant, heb je een indicatie.Hongy schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:27:
Hij zal in ieder geval minder gaan betalen dan nieuwe Eneco klanten. Die krijgen het modelcontract.
Heeft iemand op dit forum die sinds aug over is op variabele tarieven van Eneco voor stroom en gas de aangeboden tarieven?wian schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:38:
[...]
Hij krijgt tzt een aanbod, kan je op dit moment nog niets over zeggen. Misschien dat er hier iemand afgelopen week een aanbod heeft gekregen van Eneco als bestaande klant, heb je een indicatie.
Hij zal in ieder geval minder gaan betalen dan nieuwe Eneco klanten. Die krijgen het modelcontract.
Bij Eneco is heel mijn account foetsie. Bij Greenchoice kan ik nog wel terugkijken en Vattenfall moet ik weer eens proberen. In de Nuon-tijd kon je altijd erg ver (5+ jaar over verschillende contracten) terugkijken.dehardstyler schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:13:
[...]
Dat is inderdaad een verschrikkelijke gewoonte van veel energiemaatschappijen, en ik snap ook niet waarom ze dit doen eerlijk gezegd. Voelt zelfs een beetje verdacht.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Klopt, het najaar zijn meestal de dure maanden. In "normale" jaren zijn dat de maanden waarin de dagkoersen het hoogste zijn. Er gaat dus nog een hele rits prijsverhoging aankomen. Zie wat er vandaag gebeurd, weinig zon en wind, en poef de prijzen stijgen 10%. Ik kijk er niet gek van op als de gasprijzen per september naar de 3 EUR de kuup gaan gaan en okt-dec richting de 5-6 EUR de kuup. Cynisch genoeg zal de piek van de prijzen samenhangen met de faillisementen van bedrijven. Vallen er een paar grote jongens om in Europa dan kan dat de piek best afvlakken. Maar dan betalen we daar op een andere manier de prijs voor. Duur wordt het sowiezo.K van k schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:00:
Ja stap je over, kom je in de nieuwe tarieven.
Wellicht komt er een thuiswerk advies voor overheidsbedrijven en/of scholen.Vaak slecht geïsoleerd en enorme energieslurpers. Bovendien veel Russisch gas. Is het dan niet duurzamer om kinderen thuis les te laten volgen ipv in een schoolgebouw wat 400 kuup gas per dag slurpt. Nee, we zijn nog lang niet klaar met deze ellende.
Ik heb van de week een mail gekregen met de tarieven per 25 augustus. Maar verschilt ook per soort contract (er zijn meerdere variabele contracten blijkbaar).Hongy schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:46:
[...]
Heeft iemand op dit forum die sinds aug over is op variabele tarieven van Eneco voor stroom en gas de aangeboden tarieven?
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh normaal € 0,53160
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh dal € 0,45323
Eneco Gas Variabel per m3 € 2,24954
Jawel, gisteren geprobeerd om m'n ouders zover te krijgen om dat contract af te sluiten, niet gelukt. De geest wordt echt star na je 60e tjongje jonge. Goed ze nemen wel een airco + ouwe troep van het dak en nieuw solaredge PV systeem.wian schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:35:
[...]
Er zijn niet veel opties meer, maar ze zijn er (nog) wel. Ik heb gisteren nog een contract afgesloten. Je moet even terugzoeken in dit draadje want ga het niet nog een keer posten. Geloof dat mijn geplug voor de vastelastenbond hier niet erg gewaardeerd wordt
Overigens lijkt de vastelastenbond te bezwijken onder de drukte
"
Wegens extreme drukte en de immense interesse in ons jaarcontract is onze klantenservice de
komende periode beperkt beschikbaar. In de ochtend zijn we telefonisch bereikbaar zodat we in de
middag zoveel mogelijk klanten naar een voordelig jaarcontract kunnen omzetten. Om de kwaliteit
van onze dienstverlening te kunnen garanderen, is dit de enige oplossing
"
Zou wel goede tip zijn thuisschool, maar na corona zijn mn kinderen zwaar onder de cijfers beland.
Wat een drama, ipv 40 uur school gingen ze naar 10 tot 15 uur per week, echt elke week leraren ziek om niets leek het wel.
Verzorgingshuis staat ook altijd op 23 graden, 2 kamer kunnen ze sjaal omdoen enz enz.
Van de 20 leveranciers zaten er al 11 op 3€de kuub.
2 op 3,99 en 0.98 per kwh.Dat is in de winter een 60 €per dag. Geen idee wat dan de prijzen zijn.
Maar dan verdagen we in skipak in huis aan zitten
Wat een drama, ipv 40 uur school gingen ze naar 10 tot 15 uur per week, echt elke week leraren ziek om niets leek het wel.
Verzorgingshuis staat ook altijd op 23 graden, 2 kamer kunnen ze sjaal omdoen enz enz.
2 op 3,99 en 0.98 per kwh.Dat is in de winter een 60 €per dag. Geen idee wat dan de prijzen zijn.
Maar dan verdagen we in skipak in huis aan zitten
Met modelcontract tarieven of variabele tarieven voor bestaande klanten? Als dit modelcontract tarieven zijn dan stapt niemand over van hun huidige leverancier. Als het variabele tarieven zijn voor bestaande klanten oei...K van k schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:40:
2 op 3,99 en 0.98 per kwh.
Dit zijn de huidige modelcontract tarieven voor nieuwe klanten (en waarbij het vaste contract verloopt). Het nieuwe tarief voor 1 januari 2023 is nog niet bekend, zal wel iets lager zijn als dat, als de leveranciers erop tijd bij waren met de contracten, maar dit worden wel de nieuwe tarieven voor iedereen als de overheid niet ingrijpt.Hongy schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:15:
[...]
Met modelcontract tarieven of variabele tarieven voor bestaande klanten? Als dit modelcontract tarieven zijn dan stapt niemand over van hun huidige leverancier. Als het variabele tarieven zijn voor bestaande klanten oei...
En de ACM maar klagen dat de energieleveranciers geen nieuwe klanten willen in deze bizarre situatie
[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 17-08-2022 16:37 ]
per 1 sep word het weer een stuk(je) hoger.
Budget energie 3,99€ m3 en 1 kwh 0.98€
Nle ook 3,99€m3 en 1 kwh 0.98€
Van de bron 3,76€m3 en 1 kwh 0.73
Deze springen er wel zo n beetje uit
Waar haal je deze info vandaan? En is dit voor nieuwe of huidige klanten?K van k schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:54:
Nee niet per se, want tarieven voor huidige klanten liggen fors lager dan voor nieuwe klanten.ArcticWolf schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:32:
[...]
Dit zijn de huidige modelcontract tarieven voor nieuwe klanten (en waarbij het vaste contract verloopt). Het nieuwe tarief voor 1 januari 2023 is nog niet bekend, zal wel iets lager zijn als dat, als de leveranciers erop tijd bij waren met de contracten, maar dit worden wel de nieuwe tarieven voor iedereen als de overheid niet ingrijpt.
En de ACM maar klagen dat de energieleveranciers geen nieuwe klanten willen in deze bizarre situatie
[ Voor 23% gewijzigd door EWK op 17-08-2022 16:55 ]
Hoi!
Budgetenergie wordt bij mij met variabel contract vanaf 1-9 €2,30 en elektra € 0,63. (maandelijks aanpassing, prijs incl belastingen etc)K van k schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:54:
Is wel een heel verschil met jouw opgave of zit daar een vaste contractduur aan vast?
Wanneer de kWh prijzen de m3 van nog geen half jaar aantikken…K van k schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:54:
Zijn dit prijzen incl. BTW en ODE en zo, of kale prijzen.K van k schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:54:
Aan velen in dit draadje...
Kale prijzen zijn mi makkelijker te vergelijken, maar vergelijken is pas echt lastig als er niet bij wordt verteld of het de kale prijzen zijn, of incl. het een en/of het ander...
Ja dat was mijn gedachte ook inderdaad. Maar toch kon ik er mooi niet meer bij. Je kunt vast wel weer mailen natuurlijk, maar gek is het wel dat ze die portals dichtgooien.Ewivis schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:19:
[...]
AVG is onzin natuurlijk, het is je eigen data. Dus jij moet daar wel bij kunnen komen. Je hebt recht op inzicht wat een bedrijf aan data van jou heeft.
Was je misschien gewoon 5 jaar klant bij Nuon toen, of tussendoor nog wel overgestapt?Señor Sjon schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:13:
[...]
Bij Eneco is heel mijn account foetsie. Bij Greenchoice kan ik nog wel terugkijken en Vattenfall moet ik weer eens proberen. In de Nuon-tijd kon je altijd erg ver (5+ jaar over verschillende contracten) terugkijken.
[ Voor 32% gewijzigd door dehardstyler op 17-08-2022 18:10 ]
Hoi hoi. Even intikken gasprijs leveranciers dan krijg het overzicht van alle prijzen bij 20 verschillende leveranciers te zien.. even naar beneden scrollen
Voor de stroom even stroomprijs leveranciers.
Je krijgt dan van 1 Jan en juni juli augustus te zien, per 2 sep staat het nieuwe bedrag/prijs er dan op van alle leveranciers
Voor de stroom even stroomprijs leveranciers.
Je krijgt dan van 1 Jan en juni juli augustus te zien, per 2 sep staat het nieuwe bedrag/prijs er dan op van alle leveranciers
Klopt maar de prijzen voor de bestaande klanten stijgen natuurlijk ook mee... Waar denk je dat de energie maatschappijen inkopen..?EWK schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:54:
[...]
Waar haal je deze info vandaan? En is dit voor nieuwe of huidige klanten?
[...]
Nee niet per se, want tarieven voor huidige klanten liggen fors lager dan voor nieuwe klanten.
Engie heeft ook al 80 cent per kwh en 3,67 euro /m3 voor nieuwe klanten
Wilt niet zeggen dat dit het nieuwe tarief wordt vanaf 1 januari voor bestaande klanten, maar gok dat het fors meer wordt dan de huidige 1,62 euro /m3. (en dat is in principe al het dubbele van vorig jaar deze tijd)
[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 17-08-2022 18:26 ]
Powerpeers vandaag ook hun modelcontract prijzen weer verhoogd. Modelcontractanten betalen nu bijna dubbel wat "normale" variabele klanten betalen.
/f/image/O27gA7JThcSLj2DlUxcldtaf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pQGtQ9IK5OxusOB1NTN7QgIu.png?f=fotoalbum_large)
Zie ook hier.
/f/image/O27gA7JThcSLj2DlUxcldtaf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pQGtQ9IK5OxusOB1NTN7QgIu.png?f=fotoalbum_large)
Zie ook hier.
Ik had vandaag toevallig een gesprek met een collega die een tijdje terug een huis heeft gekocht en nu aan het kijken is naar een energiecontract. Met de ervaringen die ik had uit dit topic en de huidige ontwikkelingen, waarschuwde ik hem al voor de hoge prijzen.
Nu zit ik sinds kort met een SuperDalen contract bij Essent, maar zat ik daarvoor bij Vattenfall en kreeg ik van hun een aantrekkelijk voorstel voor variabel (ik weet niet meer precies hoeveel). Ik had toen de keuze gemaakt voor Essent, omdat ik de ontwikkelingen met variabele contracten niet helemaal vertrouw.
Omdat ik dacht dat Vattenfall voor nieuwe klanten dan ook wel een gunstig tarief zou hebben, vulde we op de website de calculator in. Wat blijkt, de tarieven van Vattenfall zijn echt bizar hoog:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wvwWQTuqu2FNWef6pkGWEVDy.jpg?f=user_large)
Dat is gewoon €4,18 per M3 (op basis van 21% BTW zo te zien (met een schatting van €708,- per maand op basis van een gemiddeld verbruik. Ik schrik hier best van, want voor starters en mensen die nu een nieuw contract moeten hebben, is dit niet te betalen..
Laat staan hoe dit straks in de winter gaat zijn.
Nu zit ik sinds kort met een SuperDalen contract bij Essent, maar zat ik daarvoor bij Vattenfall en kreeg ik van hun een aantrekkelijk voorstel voor variabel (ik weet niet meer precies hoeveel). Ik had toen de keuze gemaakt voor Essent, omdat ik de ontwikkelingen met variabele contracten niet helemaal vertrouw.
Omdat ik dacht dat Vattenfall voor nieuwe klanten dan ook wel een gunstig tarief zou hebben, vulde we op de website de calculator in. Wat blijkt, de tarieven van Vattenfall zijn echt bizar hoog:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wvwWQTuqu2FNWef6pkGWEVDy.jpg?f=user_large)
Dat is gewoon €4,18 per M3 (op basis van 21% BTW zo te zien (met een schatting van €708,- per maand op basis van een gemiddeld verbruik. Ik schrik hier best van, want voor starters en mensen die nu een nieuw contract moeten hebben, is dit niet te betalen..
Dat hebben ze vandaag dan aangepast want gisteren was het nog een dikke 3 euroHoianddoei schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:52:
Ik had vandaag toevallig een gesprek met een collega die een tijdje terug een huis heeft gekocht en nu aan het kijken is naar een energiecontract. Met de ervaringen die ik had uit dit topic en de huidige ontwikkelingen, waarschuwde ik hem al voor de hoge prijzen.
[Afbeelding]
Bizar dat die ontwikkelingen zo snel gaan dan. Dan zitten we nog in de zomer / moeten de koude maanden nog komen. Met het recente nieuws / korten op gasleveringen ben ik bang dat dit nog verder gaat stijgen. Nu heb ik natuurlijk geen glazen bol, maar de afgelopen maanden hebben het tegendeel nog niet bewezen.Hp68 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:04:
[...]
Dat hebben ze vandaag dan aangepast want gisteren was het nog een dikke 3 euro
Ik ben benieuwd..
Vattenfall zat later vandaag (net) op 4,38€ voor een kuup gas en het is halverwege augustus. Ongekend! Ik ga de andere leveranciers niet eens checken maar die waren over het algemeen duurder geprijsd dan Vattenfall de laatste weken. We gaan echt keihard richting de 5€ de kuup. Overheid moet nu heel snel gaan ingrijpen anders krijgen we een gigantisch probleem!
Ter illustratie: 25 kuup gas op een dag dat het vriest is helemaal niet ongewoon in de winter. Dit kost een gezin dus -minimaal- 100€ per dag. Ik zie op het rtl 4 nieuws geen enkele aankondiging hierover. Mijn conclusie: slechts een klein groepje (tweakers) ziet de shit richting de fan vliegen.
Ter illustratie: 25 kuup gas op een dag dat het vriest is helemaal niet ongewoon in de winter. Dit kost een gezin dus -minimaal- 100€ per dag. Ik zie op het rtl 4 nieuws geen enkele aankondiging hierover. Mijn conclusie: slechts een klein groepje (tweakers) ziet de shit richting de fan vliegen.
[ Voor 29% gewijzigd door besteller2019 op 17-08-2022 19:32 ]
Kan het zijn dat dit het tarief bij een modelcontract is? - Bij een contract met variabel tarief zie ik bij gaslicht.com actueel nog € 296,19 ct incl. 9% btw. Misschien lopen ze daar nog achter??Hoianddoei schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:28:
[...]
Bizar dat die ontwikkelingen zo snel gaan dan. Dan zitten we nog in de zomer / moeten de koude maanden nog komen. Met het recente nieuws / korten op gasleveringen ben ik bang dat dit nog verder gaat stijgen. Nu heb ik natuurlijk geen glazen bol, maar de afgelopen maanden hebben het tegendeel nog niet bewezen.
Ik ben benieuwd..
[ Voor 41% gewijzigd door dunklefaser op 17-08-2022 19:39 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
de overheid wacht vaak zo lang met ingrijpen dat als ze in grijpen de helft van de bevolking al in de schuldsanering zitbesteller2019 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:29:
Vattenfall zat later vandaag (net) op 4,38€ voor een kuup gas en het is halverwege augustus. Ongekend! Ik ga de andere leveranciers niet eens checken maar die waren over het algemeen duurder geprijsd dan Vattenfall de laatste weken. We gaan echt keihard richting de 5€ de kuup. Overheid moet nu heel snel gaan ingrijpen anders krijgen we een gigantisch probleem!
of erger vast gevroren op de bank zitten
Energie VanOns, kon er niet veel van terugvinden hier. 2eur/m3 kaal voor een jaar. To good to be true? Of zouden ze niets meer leveren?
Je zegt voor een jaar. Bedoel je hiermee een vast contract? Met/zonder belastingen en heffingen?Vendetta_X schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:41:
Energie VanOns, kon er niet veel van terugvinden hier. 2eur/m3 kaal voor een jaar. To good to be true? Of zouden ze niets meer leveren?
Zelf even kijken voorkomt vervuiling van dit topic. Ze bieden geen contacten meer aan. De hierboven genoemde tarieven zijn nu de norm voor nieuwe contracten. Qua vaste contracten is er nog een beperkt aantal opties die je allen op de vorige pagina’s kunt terugvinden.Vendetta_X schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:41:
https://energie.vanons.org/
Als je je op de frontpage aan probeert te melden dan wordt het geweigerd. Als je eerst een coöperatie selecteert dan lijk je je wel aan te kunnen melden. Ben tot invullen adresgegevens enzo gekomen, daar gestopt omdat ik gelukkig al de GC deal heb.besteller2019 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:46:
[...]
Ze bieden geen contacten meer aan.
Aangemeld, eens kijken hoe ver we komen.quazar schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:54:
[...]
Als je je op de frontpage aan probeert te melden dan wordt het geweigerd. Als je eerst een coöperatie selecteert dan lijk je je wel aan te kunnen melden. Ben tot invullen adresgegevens enzo gekomen, daar gestopt omdat ik gelukkig al de GC deal heb.
Idem! Scherpe deal, voor 1 jaar vast met deze tarievenVendetta_X schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:04:
[...]
Aangemeld, eens kijken hoe ver we komen.
Normaaltarief: € 0,53909
Daltarief: € 0,36307 per kWh
Variabel was nog goedkoper, maar dat kan per maand wijzigen. Durf dat dan net weer niet aan.
Als dit lukt betekent dit weg bij Frank. Ik vind daar teveel zaken onduidelijk en met de winter voor de boeg...
Als ik me wil aanmelden bij energie van ons staat er dat er door de hoge tarieven geen contracten kunnen worden afgesloten?ptholemy schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:54:
[...]
Idem! Scherpe deal, voor 1 jaar vast met deze tarieven![]()
Normaaltarief: € 0,53909
Daltarief: € 0,36307 per kWh
Variabel was nog goedkoper, maar dat kan per maand wijzigen. Durf dat dan net weer niet aan.
Als dit lukt betekent dit weg bij Frank. Ik vind daar teveel zaken onduidelijk en met de winter voor de boeg...
Even een paar berichten naar boven lezen:Mikrubluk schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:03:
[...]
Als ik me wil aanmelden bij energie van ons staat er dat er door de hoge tarieven geen contracten kunnen worden afgesloten?
quazar in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Innova via consumind en gewoon energie via vastenlastenbond bieden (vanmiddag nog) vaste contracten aan.
Het risico dat je je voorschottarief kwijt raakt bij een faillissement lijkt me op het moment verbleken bij het wachten op de tarieven van 1 januari 2023.
Het risico dat je je voorschottarief kwijt raakt bij een faillissement lijkt me op het moment verbleken bij het wachten op de tarieven van 1 januari 2023.
[ Voor 51% gewijzigd door Sarcomorbato op 17-08-2022 21:15 . Reden: offtopic ]
Meestal stap ik jaarlijks over, ik heb jarenlang Greenchoice > Nuon > Greenchoice > Nuon gedaan omdat hun retentieaanbiedingen altijd knap waardeloos waren, zeker aangezien beiden nieuwe klanten altijd veel meer voordeel gaven.dehardstyler schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:08:
[...]
Ja dat was mijn gedachte ook inderdaad. Maar toch kon ik er mooi niet meer bij. Je kunt vast wel weer mailen natuurlijk, maar gek is het wel dat ze die portals dichtgooien.
[...]
Was je misschien gewoon 5 jaar klant bij Nuon toen, of tussendoor nog wel overgestapt?
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Iets te snel gejuigd: 0,61 en 0,43 inclusief de BTW en belastingen.Mikrubluk schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:03:
[...]
Als ik me wil aanmelden bij energie van ons staat er dat er door de hoge tarieven geen contracten kunnen worden afgesloten?
Dat voor een jaar vast... Ik ben gerust voor nu
Stonden er ook gasprijzen bij?ptholemy schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:40:
[...]
Iets te snel gejuigd: 0,61 en 0,43 inclusief de BTW en belastingen.
Dat voor een jaar vast... Ik ben gerust voor nu
Ik volg dit topic nu al gedurende een langere tijd waardoor ik onder andere het UV/GC 3 jaar gas contract heb kunnen afsluiten, wat per 1 december ingaat. Erg waardevol dit topic, anders was ik hier nooit achter gekomen!
Echter zit ik nu met een kwestie betreft mijn energiecontract waarbij ik jullie advies kan gebruiken. Ik probeer het zo duidelijk mogelijk te omschrijven.
Huidige situatie:
- Verbruik per kalenderjaar: 2.700 kWh
- 9 zonnepanelen à 300 Wp per stuk
(Dit wil ik per 1 januari 2023 uitbreiden met 6 zonnepanelen à minimaal 350 Wp. Waarom pas 1 januari? Omdat ik vorig jaar al de BTW heb teruggevraagd over mijn huidige 9 panelen, en dat dit jaar dus niet meer kan terugvragen bij een uitbreiding. Vanaf 2023 zit er nog maar 0% BTW op de panelen waardoor het voor mij een betere timing is)
Leverancier + kosten:
Op het moment zit ik (nog) met een variabel energiecontract bij Energiedirect.nl. De kosten zijn als volgt:
Variabele leveringskosten Normaaltarief - € 0,36221/kWh
Variabele leveringskosten Daltarief - € 0,27501/kWh
Teruglevering boven verbruik - (geen btw) - € 0,05000/kWh
Vooral de TLV van 5 cent voelt niet goed in mijn situatie
Concreet heb ik 2 vragen:
1. Is het te adviseren om überhaupt nu al over te stappen naar een andere leverancier voor energie (met mijn huidige verbruik + 9 zonnepanelen)? Zo ja, welke valt aan te raden?
2. Zou ik moeten wachten met overstappen totdat ik mijn setup met 6 extra panelen heb uitgebreid, of maakt dat geen verschil?
Echter zit ik nu met een kwestie betreft mijn energiecontract waarbij ik jullie advies kan gebruiken. Ik probeer het zo duidelijk mogelijk te omschrijven.
Huidige situatie:
- Verbruik per kalenderjaar: 2.700 kWh
- 9 zonnepanelen à 300 Wp per stuk
(Dit wil ik per 1 januari 2023 uitbreiden met 6 zonnepanelen à minimaal 350 Wp. Waarom pas 1 januari? Omdat ik vorig jaar al de BTW heb teruggevraagd over mijn huidige 9 panelen, en dat dit jaar dus niet meer kan terugvragen bij een uitbreiding. Vanaf 2023 zit er nog maar 0% BTW op de panelen waardoor het voor mij een betere timing is)
Leverancier + kosten:
Op het moment zit ik (nog) met een variabel energiecontract bij Energiedirect.nl. De kosten zijn als volgt:
Variabele leveringskosten Normaaltarief - € 0,36221/kWh
Variabele leveringskosten Daltarief - € 0,27501/kWh
Teruglevering boven verbruik - (geen btw) - € 0,05000/kWh
Vooral de TLV van 5 cent voelt niet goed in mijn situatie
Concreet heb ik 2 vragen:
1. Is het te adviseren om überhaupt nu al over te stappen naar een andere leverancier voor energie (met mijn huidige verbruik + 9 zonnepanelen)? Zo ja, welke valt aan te raden?
2. Zou ik moeten wachten met overstappen totdat ik mijn setup met 6 extra panelen heb uitgebreid, of maakt dat geen verschil?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4