Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 234 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.289 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
stin00 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:14:
[...]

Je verbruikt dus nauwelijks stroom, maar waar komen je torenhoge kosten dan vandaan? 230 en 417 is verschrikkelijk veel voor 1 persoon. Dan moet dan wel van gas komen. De kachel staat bij iedereen al maanden uit mag ik hopen :+

Wat is je jaarlijkse verbruik?
Ze baseren dat uiteraard op je historische verbruik. Die data hebben leveranciers. Als je zeg in de winter 2021-2022 1000 kuub gas hebt verbruikt zal dat ook voor komende winter zoiets zijn. Leeuwendeel van je verbruik is dan ook de winter.
De termijnen die je in de lente en zomer betaald compenseren je in verhouding mega verbruik van herfst en winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04:52
Sempy schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:11:
[...]

En de overheid natuurlijk want de belastingopbrengsten stijgen mee met de energieprijzen. Het zou in dat opzicht misschien goed zijn als de overheid zich op een of andere manier garant stelt voor voorschotten van consumenten in geval van een faillissement.
Bijzondere ontwikkeling wel dat de leveranciers nu opeens voorschotten gaan verhogen. Ergens snap ik het wel, maar heb geen zin om de leverancier te gaan financieren.

Bij Eneco kon ik het niet lager aanpassen dan 100 euro. Obv eigen berekening kwam ik op max 50 uit na salderen ed. Via de chat afgestemd dit toch te verlagen met het argument dat ik nu zonnepanelen heb en met airco verwarm en ze zouden dit eenmalig aanpassen. Maar dat lijkt een loze belofte.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Rofdof schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:26:
[...]

Ze baseren dat uiteraard op je historische verbruik. Die data hebben leveranciers. Als je zeg in de winter 2021-2022 1000 kuub gas hebt verbruikt zal dat ook voor komende winter zoiets zijn. Leeuwendeel van je verbruik is dan ook de winter.
De termijnen die je in de lente en zomer betaald compenseren je in verhouding mega verbruik van herfst en winter.
Ja dat is logisch, daarom vraag ik ook naar z'n jaarverbruik toch.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
VidaR-9 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:28:
[...]

Bijzondere ontwikkeling wel dat de leveranciers nu opeens voorschotten gaan verhogen. Ergens snap ik het wel, maar heb geen zin om de leverancier te gaan financieren.

Bij Eneco kon ik het niet lager aanpassen dan 100 euro. Obv eigen berekening kwam ik op max 50 uit na salderen ed. Via de chat afgestemd dit toch te verlagen met het argument dat ik nu zonnepanelen heb en met airco verwarm en ze zouden dit eenmalig aanpassen. Maar dat lijkt een loze belofte.
Dan krijg ik ook een leuk gesprek met Vattenfall. Ik zit op 500 m3 gas en 1000 kWh per jaar. Heb nu een weekje 4kwp panelen op dak vakantiehuisje en ga dus verwarmen met de airco.
Heb uitgerekend dat ik dan zelfs nog 1000 kWh overhou. Betaal nu 89. Maar 25 euro pm zal de rekening ruim dekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
@Rofdof @VidaR-9 Na het leggen van onze panelen vorige week heb ik GC gewoon via WhatsApp benaderd. Ze hebben het tariefbedrag dan meteen aangepast naar €0.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
ben2513 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:36:
@Rofdof @VidaR-9 Na het leggen van onze panelen vorige week heb ik GC gewoon via WhatsApp benaderd. Ze hebben het tariefbedrag dan meteen aangepast naar €0.
Je hoefde geen bewijs of iets te leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stin00 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:14:
[...]

Je verbruikt dus nauwelijks stroom, maar waar komen je torenhoge kosten dan vandaan? 230 en 417 is verschrikkelijk veel voor 1 persoon. Dan moet dan wel van gas komen. De kachel staat bij iedereen al maanden uit mag ik hopen :+

Wat is je jaarlijkse verbruik?
Dit is het verbruik van vorig jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOUiq45eM0vI7Efaxo8L11d_YEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fFoypt71TWsLAq2UIgCpEkw4.png?f=fotoalbum_large

Ik ben vrij zeker dat ik de beginstand verkeerd heb ingevuld, maar wie weet.

Enfin, ik kan mij niet voorstellen dat het €417 in de buurt komt van de werkelijke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
Rofdof schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:37:
[...]

Je hoefde geen bewijs of iets te leveren?
Helemaal niks. Ze konden in principe wel al de eerste dag met 45 kWh teruglevering zien in het systeem.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:50
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:38:
[...]

Dit is het verbruik van vorig jaar:
[Afbeelding]

Ik ben vrij zeker dat ik de beginstand verkeerd heb ingevuld, maar wie weet.

Enfin, ik kan mij niet voorstellen dat het €417 in de buurt komt van de werkelijke kosten.
Helaas, als die 1400m3 gas klopt dan ga je toch echt richting de 417 euro. Gas kost op de site van budget energie nu 3,09 per m3. Dus dan gaat het rap ten opzichte van de 0,86 per m3 in je screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaspermeul schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:53:
[...]

Helaas, als die 1400m3 gas klopt dan ga je toch echt richting de 417 euro. Gas kost op de site van budget energie nu 3,09 per m3. Dus dan gaat het rap ten opzichte van de 0,84 per m3 in je screenshot.
Bedankt voor het checken, dat zou dan wel kloppen. Ik heb toch medelijde met jan en alleman, niet kan niet voor iedereen te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:55:
[...]

Bedankt voor het checken, dat zou dan wel kloppen. Ik heb toch medelijde met jan en alleman, niet kan niet voor iedereen te doen zijn.
Ik zie het en der al zaken online voorbij komen maar de kans is groot dat de overheid wel stevig gaat ingrijpen. Kan ook niet anders want als de gasprijs 2,5 of 3 euro voor sommige huishoudens word dan komt er opstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-09 20:11

K van k

18x 400 wp oost-west

Hoor iedereen maar over gc en essent,eneco.. wat hebben deze aan eigen windparken of zonnevelden.

Ben 2 jaar geleden express naar pure energie vertrokken vanwege het feit dat ze flink eigen windmolens hebben een zonneparken, en niet om kunnen vallen.Op hun site kun je ook zien wat ze per dag opwekken,en das echt veel.
En staan ook in de hoogste top met groene energie, beste klantenservice, en hoogst gewaardeerd.
Financiële staan ze bovenaan.
Dus zoek je een leverancier die niet omvalt..
Omdat je je contract voor enkele jaren vast zet en je opwekking van panelen ook... raak je dan niet alles kwijt wat je opgewekt hebt.? Want ook dit heb je voor 3 jaar vast gelegd.
Bekijk ook net mijn contract loopt nog 3.5 jaar, maar de tlv staat ook nog 3,5 jaar vast voor 14.5 cent over de eerste 1500 kwh.(had 5 jaar contract)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

rofdof de meeste zijn al boven de 3 €.
Per 1 september komt er nog eens een dot bovenop.
Tikte vanmiddag al bijna de 225 aan een record, terwijl het vorig jaar nog een 22 a 23 aantikte.
nu met lage waterstanden voor koeling van kernenergie (dat stopt dus ook)olie en gas en kolen kunnen amper vervoerd worden.. door laag water.
Het rampscenario is compleet.
Rutte zal nu moeten handelen.
Ik heb geen last, maar dit word echt erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:33
Dat lijkt me wel heel optimistisch. Misschien zitten ze er beter bij, maar dan nog biedt dat geen garantie. Eigen velden of niet, ze zullen toch ook gewoon gas op de markt moeten inkopen.
Omdat je je contract voor enkele jaren vast zet en je opwekking van panelen ook... raak je dan niet alles kwijt wat je opgewekt hebt.? Want ook dit heb je voor 3 jaar vast gelegd.
Ik weet niet of ik je hier helemaal kan volgen? Bedoel je dat als ze failliet gaan halverwege je contract dat je dan nog tot einde contract aan ze zou moeten leveren of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:33
K van k schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:08:
Tja ik denk ook dat er iets meer geluid moet komen vanuit de regering in deze crisis. Maar tegelijkertijd: wat kan hij doen? Zoals je zelf al aangeeft komen er ontzettend veel factoren samen waardoor de prijzen zo oplopen. Daar is niet direct iets aan te doen als overheid. Ja wat je kan doen is de groep die het meest geraakt wordt financieel steunen, maar dat is minder eenvoudig dan het lijkt, kost heel veel geld en is niet in een paar dagen geregeld. Plus, je geeft zelf al aan “ik heb geen last”, kijk, dat geldt voor veel mensen. Niemand vindt het leuk, maar voor veel gezinnen is het een kwestie van bezuinigen op vakanties, wintersport etc. Niet leuk, maar geen halszaak. Natuurlijk zijn er ook gezinnen die wel echt in hun bestaan bedreigd worden en voor die groep moet iets komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Nou meer dat je dan dat jaar opgewekt heb ook kwijt ben, tenslotte heb je alles aan hun geleverd... en hun hebben het alweer verhandeld, zou zuur zijn dat net voor einde van het jaar bv failliet gaan.
Ja ook mn gas heb ik net opgezegd, dus dat is mazzel voor ze had het voor 0,23 cent de belasting erop was ... schrik niet 0.56 cent voor de regering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
K van k schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:08:
rofdof de meeste zijn al boven de 3 €.
Per 1 september komt er nog eens een dot bovenop.
Tikte vanmiddag al bijna de 225 aan een record, terwijl het vorig jaar nog een 22 a 23 aantikte.
nu met lage waterstanden voor koeling van kernenergie (dat stopt dus ook)olie en gas en kolen kunnen amper vervoerd worden.. door laag water.
Ik vind het toch gek. Ik ga van 1 jaar vast Vattenfall naar variabel en betaal 1,64 m3 en 34 cent kWh.
Waar komen die mega prijzen vandaan indien je geen nieuw huis hebt gekocht?

Ja door de droogte loopt dat fout maar de gasopslagen lopen voor op vullen.

Ff uit mijn hoofd. Cornasteun heeft overheid 60 miljard gekost. Deze energie crisis zou 6 miljard kosten. Dat valt toch relatief mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Dankjewel voor het inspringen.
Ik durf het niet aan met Innova. Solvabiliteit is erg slecht en een kennis van me bij Enexis waarschuwt voor veel omvallen in januari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
mrVroom schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:22:
[...]

Ik durf het niet aan met Innova. Solvabiliteit is erg slecht en een kennis van me bij Enexis waarschuwt voor veel omvallen in januari
Welke leveranciers dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Niet specifiek leveranciers, maar meer een algemeen statement op basis wat ze zien. Ik vind Innova te klein en solvabiliteit van voor corona was al slecht. Ik heb zelf bedenkingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

als je nu ziet dat ze van vaste contracten af willen..8 % had 5 jaar vast..15%iets van 3 jaar... deze zijn meeste al opt eind of bijna niets van over. Ken ook meerdere mensen die mailtje kregen en nergens op in gingen of dagten het zal wel,maar toen flink moesten betalen nadat hij vaste contract werd gestopt.
Denk dat die met de meeste vaste contracten de pineut is. wil niet stoken he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Wie verkeerd inkochten, of niet sterk staan. Naja dan zijn de meeste niet veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
[...]

Als je zonnepanelen hebt en rond oktober overstapt en je zet je voorschot tarief op 5 euro dan valt het risico toch wel mee? Dan sta je toch in de min?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
Rofdof schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:21:
[...]

Ik vind het toch gek. Ik ga van 1 jaar vast Vattenfall naar variabel en betaal 1,64 m3 en 34 cent kWh.
Waar komen die mega prijzen vandaan indien je geen nieuw huis hebt gekocht?

Ff uit mijn hoofd. Cornasteun heeft overheid 60 miljard gekost. Deze energie crisis zou 6 miljard kosten. Dat valt toch relatief mee?
Dan heb je echt geluk
Ik zat bij budget energie daar kreeg je een hoge prijs na afloop contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
mrVroom schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:27:
[...]

Niet specifiek leveranciers, maar meer een algemeen statement op basis wat ze zien. Ik vind Innova te klein en solvabiliteit van voor corona was al slecht. Ik heb zelf bedenkingen
Als het zo doorgaat blijft dadelijk alleen maar vattenfall over. Jammer dat ik die niet heb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boschdave
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-09 15:05
[...]

Enexis staat volledig los de energieleveranciers, ik zou dit daarom met een flinke korrel zout nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
[...]

In het najaar 2021 ging sepagreen failliet die stonden in top 3 solvabiliteit dat zegt dus helemaal niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Hp68 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:45:
[...]

Als het zo doorgaat blijft dadelijk alleen maar vattenfall over. Jammer dat ik die niet heb
Eneco Essent engie en dergelijke zijn ook grote spelers. Theoretisch kunnen die omvallen maar dan is er wel heel veel shit in de fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Hp68 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:46:
[...]

In het najaar 2021 ging sepagreen failliet die stonden in top 3 solvabiliteit dat zegt dus helemaal niets
https://www.tubantia.nl/e...variabel-tarief~aa424dcf/
21000 klanten. Ja dan hoeft er maar een kleine prijsstijging te komen en dan gaan ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

iedereen koopt nu per week/ maand in. Bij contract voor 3 jaar... waar haal je dat nog zo goedkoop. Lijkt mij dat ze dat gegokt hebben dat het weer ging zakken.Op mn app zie je dat zelfs dat het eind volgende jaar nog vreselijk hoog ingekocht en verkocht word/ is.
Mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

K van k schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:52:
iedereen koopt nu per week/ maand in. Bij contract voor 3 jaar... waar haal je dat nog zo goedkoop. Lijkt mij dat ze dat gegokt hebben dat het weer ging zakken.Op mn app zie je dat zelfs dat het eind volgende jaar nog vreselijk hoog ingekocht en verkocht word/ is.
Mij een raadsel.
Ik volg je niet in je eerste zin? Wie is iedereen? En als je energieleveranciers bedoelt, heb je hier een bron voor?
Rofdof schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:21:
[...]

Het vullen van Norg is op 80% gestopt omdat het te duur is, we zijn er dus zeker nog niet

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
EWK schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:55:
[...]

Ik volg je niet in je eerste zin? Wie is iedereen? En als je energieleveranciers bedoelt, heb je hier een bron voor?

[...]

Het vullen van Norg is op 80% gestopt omdat het te duur is, we zijn er dus zeker nog niet
Jij volgt Martien dus ook ;). Maar gaat die capaciteit dan naar onze andere opslagen of niet?
Ik kan best snappen dat ze eerst alle opslagen op 80% willen brengen en daarna uitbreiden/extra vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
K van k schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:20:

Ja ook mn gas heb ik net opgezegd, dus dat is mazzel voor ze had het voor 0,23 cent de belasting erop was ... schrik niet 0.56 cent voor de regering.
Belasting van 0,23 cent of 0,56 cent? je bedoelt 23 of 56 cent. 10x zo hoog dus! ;)

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
K van k schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:52:
Mij een raadsel.
Ik heb in januari 3 jarig contract afgesloten.
Heb toen nog aan hun klantenservice gevraagd waarom zij goedkoper waren dan andere leveranciers.
Het antwoord: wij verwachten dat de prijs van de zomer weer zakt.

Tja....

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Rofdof schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:59:
[...]

Jij volgt Martien dus ook ;). Maar gaat die capaciteit dan naar onze andere opslagen of niet?
Ik kan best snappen dat ze eerst alle opslagen op 80% willen brengen en daarna uitbreiden/extra vullen.
Betrapt. Waarom zouden ze eerst de anderen vullen?
Hij gaf aan dat ze wachten op een opdracht/subsidie om hem verder te vullen
https://twitter.com/BM_Visser/status/1558347625249656834
pms1 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

Belasting van 0,23 cent of 0,56 cent? je bedoelt 23 of 56 cent. 10x zo hoog dus! ;)
100x ;)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

ewk, bron. nou volg elke dag het nieuws. wie bied er nog langdurige contracten aan. Als je beetje het nieuws volgt doet iedereen het nu, zo kort mogelijk, omdat het financieel niet verantwoord is om lange contracten aan te bieden. waarom denk je dat veel leveranciers elke maand verhogen. zo sta je op 200 maand erop 350 maand erop op 450 of 500. Naja het rommelt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikrubluk
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-09-2022
Hp68 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:43:
[...]

Dan heb je echt geluk
Ik zat bij budget energie daar kreeg je een hoge prijs na afloop contract
Dan ben ik bang dat ik dat ook ga krijgen. Ex Fenor klant, stroom is maandelijks variabel. Gas betaal ik 1,16 per M3, als dat naar 3 euro gaat wordt het een duur grapje per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
Mikrubluk schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:11:
[...]

Dan ben ik bang dat ik dat ook ga krijgen. Ex Fenor klant, stroom is maandelijks variabel. Gas betaal ik 1,16 per M3, als dat naar 3 euro gaat wordt het een duur grapje per maand.
Ja het was iets lager dan hun standaard tarief dat iedereen kon krijgen en meer dan 1 euro duurder dan greenchoice in juni
Dus dik meer dan 2 60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

K van k schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:41:
ewk, bron. nou volg elke dag het nieuws. wie bied er nog langdurige contracten aan. Als je beetje het nieuws volgt doet iedereen het nu, zo kort mogelijk, omdat het financieel niet verantwoord is om lange contracten aan te bieden. waarom denk je dat veel leveranciers elke maand verhogen. zo sta je op 200 maand erop 350 maand erop op 450 of 500. Naja het rommelt wel.
Hoezo koopt iedereen iedere week/maand in?
Nogmaals, wie is iedereen? De leveranciers?
Die hebben ook langetermijncontracten en afnameverplichtingen bij hun toeleveranciers.
Ook zal er een deel van de spotmarkt komen, zeker maar waar haal je vandaan dat 'iedereen iedere week/maand inkoopt?

Greenchoice heeft vorig jaar een hoeveelheid stroom uit een lang contract dat ze over hadden (goedkoop dus) met dikke winst op de spotmarkt verkocht (bron jaarverslag gc 2021). Andersom gebeurt dus ook.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

stroom heb je het over.. gaat over gas waar we het over hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 02:54
Sarcomorbato schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:40:
[...]

Als je zonnepanelen hebt en rond oktober overstapt en je zet je voorschot tarief op 5 euro dan valt het risico toch wel mee? Dan sta je toch in de min?
Volgens mij heb je niet echt meegelezen. Het probleem met Innova is dat ze het termijnbedrag naar hun zeggen eenzijdig tijdens het contract aanpassen.

Vandaag met Innova gebeld. Terwijl mijn termijnbedrag 25 euro moet zijn (volgens Consumind) hebben ze mij een maandbedrag van 120 euro voorgeschoteld.
Ik vroeg waarom dit zo was, ja meneer we houden geen rekening met je teruglevering blablabla.
Ik zeg mevrouw, er staat toch op hoeveel ik zal gaan terugleveren in de offerte?
Ohw ik vraag even na… na een paar minuten konden ze mijn termijnbedrag naar 25 euro aanpassn.

Ik ga niet in zee met ze terwijl ze het eerste jaar goedkoper zijn.
Waarom niet? Heb geen zin om in december met ze in discussie te gaan dat ik te weinig teruglever en hierdoor hun maandbedrag moet acceptereren.

Lees een paar pagina’s maar terug, Innova past het maandbedrag éénzeidig aan die je niet meer aangepast kan krijgen.
Totdat je klant bent ben je de koning, zodra je klant bent kan je geen kant meer op. Doeii!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-09 10:38
K van k schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:04:
Hoor iedereen maar over gc en essent,eneco.. wat hebben deze aan eigen windparken of zonnevelden.

Ben 2 jaar geleden express naar pure energie vertrokken vanwege het feit dat ze flink eigen windmolens hebben een zonneparken, en niet om kunnen vallen.Op hun site kun je ook zien wat ze per dag opwekken,en das echt veel.
En staan ook in de hoogste top met groene energie, beste klantenservice, en hoogst gewaardeerd.
Financiële staan ze bovenaan.
Dus zoek je een leverancier die niet omvalt..
Bekijk ook net mijn contract loopt nog 3.5 jaar, maar de tlv staat ook nog 3,5 jaar vast voor 14.5 cent over de eerste 1500 kwh.(had 5 jaar contract)
Ik zit bij Engie en die hebben de hoogste solvabiliteit, dit is de grootste energieleverancier ter wereld en hebben ook eigen windparken en zonnevelden, ze hebben zelfs 7 kerncentrales in België waar ze nu weer een langjarig lucratief contract met de Belgische overheid voor afsluiten. Hopelijk valt er geen enkele leverancier om en komt het oude 'normaal' zo snel mogelijk terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
hoihoi66 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:15:
[...]

Volgens mij heb je niet echt meegelezen. Het probleem met Innova is dat ze het termijnbedrag naar hun zeggen eenzijdig tijdens het contract aanpassen.
Klopt, deden ze bij mij ook. Van 5 naar 75 piek.

Daarom ben ik naar Eneco gegaan per half juli. Daar heb ik inmiddels leuk bedrag opgebouwd en omdat ik dat ten gelde wil maken per 1 september naar Innova terug gegaan. Alles per telefoon geregeld en het termijnbedrag staat weer op E5. Alleen was ik enkeltarief overeengekomen met ze en als ik inlog is het nog steeds dubbeltarief. Straks maar weer efkes bellen. We zijn er maar druk mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
Sarcomorbato schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 05:03:
[...]

Klopt, deden ze bij mij ook. Van 5 naar 75 piek.

Daarom ben ik naar Eneco gegaan per half juli. Daar heb ik inmiddels leuk bedrag opgebouwd en omdat ik dat ten gelde wil maken per 1 september naar Innova terug gegaan. Alles per telefoon geregeld en het termijnbedrag staat weer op E5. Alleen was ik enkeltarief overeengekomen met ze en als ik inlog is het nog steeds dubbeltarief. Straks maar weer efkes bellen. We zijn er maar druk mee!
Ik zit mij zo even te bedenken. Innova geeft ook een welkomstbonus van 250 euro (niet inbegrepen in de maandprijs).
Wat ik even vergeten was eerder te vermelden.

Alles bij elkaar opgeteld is het wel zo’n 750 euro wat Innova goedkoper maakt dan GC/Eneco (hoge TLV).

Maandbedrag van 25euro accepteren ze. Het nadeel is enkel dan nog dat ze omvallen wat resulteert in een overstap naar een dure leverancier.
Vallen ze niet om heb ik wel na een jaar 750 euro bespaard (mits ze het ook uitbetalen :) )
Het is dan wel een contract voor 1 jaar, dus eind volgend jaar weer zoeken naar een goedkope aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 16:59
mrVroom schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:27:
[...]

Solvabiliteit zegt iets over de lange termijn, beter om te kijken naar liquiditeit (dat is ongeveer een jaar vooruit kijken).

Je kan als energieleverancier een geweldige solvabiliteit hebben, als je niet in staat bent je rekeningen te betalen in de komende 12 maanden (liquiditeit) dan schiet je daar niets mee op.

[ Voor 18% gewijzigd door geishin op 16-08-2022 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
hoihoi66 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:50:
[...]

.

Maandbedrag van 25euro accepteren ze. Het nadeel is enkel dan nog dat ze omvallen wat resulteert in een overstap naar een dure leverancier.
Als je een overschot heb dan maakt dat toch niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMvdH
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-09 15:30
EWK schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:24:
[...]

Hoezo koopt iedereen iedere week/maand in?
Nogmaals, wie is iedereen? De leveranciers?
Die hebben ook langetermijncontracten en afnameverplichtingen bij hun toeleveranciers.
Ook zal er een deel van de spotmarkt komen, zeker maar waar haal je vandaan dat 'iedereen iedere week/maand inkoopt?

Greenchoice heeft vorig jaar een hoeveelheid stroom uit een lang contract dat ze over hadden (goedkoop dus) met dikke winst op de spotmarkt verkocht (bron jaarverslag gc 2021). Andersom gebeurt dus ook.
Sommige leveranciers doen dat, inkopen nadat ze al voor een vaste prijs contracten hebben afgesloten, zegt de Vastelastenbond: https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-09 20:05
FMvdH schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:55:
[...]

Sommige leveranciers doen dat, inkopen nadat ze al voor een vaste prijs contracten hebben afgesloten, zegt de Vastelastenbond: https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/
Klopt, en die zijn nu allemaal failliet. Wellicht dat een klein plukje dit nog zo doet maar dan is qua hoeveelheid klanten te verwaarlozen (duizenden) en in de huidige markt financiële zelfmoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:12
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:55:
[...]

Je zou ook zelf nog eens kunnen kijken naar je gasverbruik. Ik zat hier in mijn eentje nog wel flink onder in een jaren 40 appartement van 88m2. Winst is te behalen in niet alle ruimtes verwarmen en waterzijdig inregelen (heel topic hier over op tweakers) en de ketel temperatuur verlagen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-09 14:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7P6gweF-vgpqWgq1U2qGBUwRfZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rqOR0K95cfbgk2TeZDXGagk.jpg?f=fotoalbum_large

...less is more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
Sarcomorbato schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Als je een overschot heb dan maakt dat toch niks uit.
Eigenlijk niet maar alleen wanneer je een overstap moet maken naar een hele dure gasleverancier en die heel nadelig is met zijn TLV.

De vraag is alleen dan nog wat de gasprijs eind volgend jaar is :).

Zit jij nu bij Innova?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Tip voor wie nog een jaarcontract zoekt. Via "energie vanzelf geregeld" bij de vastelastenbond kun je een jaarcontract afsluiten voor gas en stroom bij Gewoon Energie met de volgende tarieven (incl. btw, belasting, ODE etc):
Stroom enkeltarief: 0,53830
Stroom normaaltarief: 0,59846
Stroom daltarief: 0,52509
Stroom teruglevering tegen daltarief
Gas: 2,15106

Een welkomstkorting van €130 wordt automatisch verrekend aan het einde van het eerste jaar op je jaarafrekening.
Een abonnement op energie vanzelf geregeld kost ong. 50 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-09 12:42
wian schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:15:
Tip voor wie nog een jaarcontract zoekt. Via "energie vanzelf geregeld" bij de vastelastenbond kun je een jaarcontract afsluiten voor gas en stroom bij Gewoon Energie met de volgende tarieven (incl. btw, belasting, ODE etc):

[...]

Tegen welke btw %?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Het huidige tarief: 9%. Als de btw in januari naar 21% gaat, gaan de prijzen dus omhoog. Staat er niet expliciet bij maar volgens mij geldt dit voor alle energie aanbieders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Per 1 september met enkeltarief 61ct leveren en terugleveren als ze het doen volgens afspraak.

Geen gas hier, airco/boiler/infrarood paneeltje en bovenverdieping cop1 indien nodig.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik die toestand met faillissementen niet gevolgd heb vorig jaar maar je bent toch vrij om over te stappen naar een model contract?

En innova=gewoon energie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:29
Sarcomorbato schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik die toestand met faillissementen niet gevolgd heb vorig jaar maar je bent toch vrij om over te stappen naar een model contract?
Je kan idd dan overstappen, dat is het grootste gedoe niet.

Vervelende is dat je in de zomer voorschot opbouwt voor het gasverbruik in de winter. Met de huidige bedragen die in rekening worden gebracht heb je begin van de winter een paar duizend euro tegoed. Komt er dan een faillissement dan ben je dat geld kwijt en mag je je opmaken voor een pittige nota van de nieuwe leverancier over de wintermaanden. Voor lagere inkomens een enkeltje schuldsanering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Sarcomorbato schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

Per 1 september met enkeltarief 61ct leveren en terugleveren als ze het doen volgens afspraak.

Geen gas hier, airco/boiler/infrarood paneeltje en bovenverdieping cop1 indien nodig.

En innova=gewoon energie
Aha ok. Mocht Innova omvallen dan valt Gewoon Energie veel eerder om zo zou je zeggen :).
Is een tak wat ze zelf opgezet hebben.

Ik heb de knoop doorgehakt.
Weg bij Innova.

Voordeel van Innova kan ik ook elders binnen harken en dat is straks op zoek naar een leverancier met de hoogste TLV.
Gas is bijna even duur als bij GC alleen biedt GC 3 jaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Daarom ben ik
Sempy schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:14:
[...]

Je kan idd dan overstappen, dat is het grootste gedoe niet.

Vervelende is dat je in de zomer voorschot opbouwt voor het gasverbruik in de winter. Met de huidige bedragen die in rekening worden gebracht heb je begin van de winter een paar duizend euro tegoed. Komt er dan een faillissement dan ben je dat geld kwijt en mag je je opmaken voor een pittige nota van de nieuwe leverancier over de wintermaanden. Voor lagere inkomens een enkeltje schuldsanering.
Daarom ben ga ik 1 september weg bij Eneco zodat ik uitbetaald krijg niet met nul bij innova de winter in ga. Gaan ze om en moet ik over naar een ander dan saldeer ik de rest van mijn winter verbruik in het voorjaar. Ik heb 3 mwh overschot dus dat maakt het wat makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 17:29
hoihoi66 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:19:
[...]

Aha ok. Mocht Innova omvallen dan valt Gewoon Energie veel eerder om zo zou je zeggen :).
Is een tak wat ze zelf opgezet hebben.

Ik heb de knoop doorgehakt.
Weg bij Innova.

Voordeel van Innova kan ik ook elders binnen harken en dat is straks op zoek naar een leverancier met de hoogste TLV.
Gas is bijna even duur als bij GC alleen biedt GC 3 jaar aan.
GC/Unive biedt het contract iig niet meer aan. Ik heb zojuist gebeld.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:30
radeoxx schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:25:
[...]
Dat klopt.
Dat is gisteren al gemeld en zelfs gepind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper085
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:09

[...]

Dank! Zojuist aangemeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
Maar volgens dezelfde vastelastenbond heeft Gewoon Energie negatieve solvabiliteit (eind vorig jaar). Beetje raar dat ze dan die adviseren? Het is wel de enige met vaste contracten. Klinkt te goed om waar te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Heb zelf ook de bevestiging binnen. Wist niet dat Gewoon Energie hetzelfde was als Innova, dus hopelijk geen rare fratsen met onverwachte verhogingen van het maandbedrag. Verwacht het eigenlijk niet want in de aanmelding staat duidelijk een maandbedrag en het verwachte verbruik inclusief teruglevering door de zonnepanelen. Ook geruststellend om in de contractvoorwaarden te zien dat er per jaar gesaldeerd wordt.
De door u teruggeleverde en verbruikte hoeveelheid elektriciteit mag u op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Dat noemen we salderen. U betaalt dus alleen uw netto verbruik per jaar. Blijkt na deze verrekening dat u meer elektriciteit heeft teruggeleverd dan verbruikt (overschot aan teruglevering) dan ontvangt u voor de extra teruggeleverde elektriciteit van ons een redelijke terugleververgoeding.
Het teruglevertarief is het daltarief, dit staat ook netjes bevestigd op het tariefblad.

@Viper085 wat zijn tegenwoordig de abonnementskosten van energie vanzelf geregeld? Ik betaal minder dan 50 euro maar dat komt omdat ik al jaren lid ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
mdvmine schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:42:
[...]

Maar volgens dezelfde vastelastenbond heeft Gewoon Energie negatieve solvabiliteit (eind vorig jaar). Beetje raar dat ze dan die adviseren? Het is wel de enige met vaste contracten. Klinkt te goed om waar te zijn?
Thanks, had ik niet gezien...

De duurste maanden komen eraan. Dus je maandbedrag is snel lager dan je actuele verbruik. Mochten ze van de winter failliet gaan sta je waarschijnlijk in de min qua vooruitbetaling, niet in de plus. Loop je natuurlijk wel de 130 euro bonus mis.

Ik probeer het gewoon, zie op dit moment geen alternatief met gas voor 2,15.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
radeoxx schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:25:
[...]

Ik ben één van de laatste ;). 1,5 week geleden aangevraagd. Zit nog in mijn bedenktijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

netjes van vattenvall.hoop dat de rest volgt.
Gas tikt nu net de 245 aan echt ongekend.
Hoop dat veel zich hebben ingedekt met vast contract. Zit geen rem meer op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper085
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:09
wian schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:43:
[...]

Heb zelf ook de bevestiging binnen. Wist niet dat Gewoon Energie hetzelfde was als Innova, dus hopelijk geen rare fratsen met onverwachte verhogingen van het maandbedrag. Verwacht het eigenlijk niet want in de aanmelding staat duidelijk een maandbedrag en het verwachte verbruik inclusief teruglevering door de zonnepanelen. Ook geruststellend om in de contractvoorwaarden te zien dat er per jaar gesaldeerd wordt.

[...]

Het teruglevertarief is het daltarief, dit staat ook netjes bevestigd op het tariefblad.

@Viper085 wat zijn tegenwoordig de abonnementskosten van energie vanzelf geregeld? Ik betaal minder dan 50 euro maar dat komt omdat ik al jaren lid ben.
Dat is enkel voor het energiecontract inderdaad 50 euro per jaar. Daarnaast hebben ze voordeelbundels wanneer je ook andere vaste lasten door ze laat regelen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
K van k schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:47:
netjes van vattenvall.hoop dat de rest volgt.
Gas tikt nu net de 245 aan echt ongekend.
Hoop dat veel zich hebben ingedekt met vast contract. Zit geen rem meer op
De actuele marktprijzen kun je hier zien, incl. btw, maar exclusief overheidsheffingen. Voor stroom dus nog 10 cent bijtellen en voor gas 50 cent. Zit je voor stroom vandaag gemiddeld op 0,56/kWh en gas 2,77/m3.

Volgens de future markt (huidige prijzen voor toekomstig gas) blijft gas gedurende de koude wintermaanden op het huidige hoge niveau.

Ik heb me de laatste maand flink verdiept in alle energie discussies op dit forum, en sterk overwogen om naar variabele tarieven te gaan omdat de huidige prijzen kunstmatig hoog zijn door de Russische invasie en wel zullen moeten dalen. Maar het lijkt erop dat dit pas na de winter zal zijn. Ik verbruik nagenoeg al het gas in de wintermaanden en bij een verbruik van 1000m3 is het verschil tussen variabel en het vastelastenbond contract 0,62/m3 oftewel 620 euro. De mensen die vorige maand de GreenChoice deal hebben gepakt met 1,95/m3 hebben zelfs een voordeel van 820 euro.

Toen ik de afgelopen weken met vrienden en familie sprak wist bijna niemand of ze een vast of variabel contract hadden, alleen hun maandbedrag. Ze horen wel over hoge prijzen in de media, maar ze beseffen niet dat dit op hun van toepassing kan zijn. Heel veel mensen gaan een heel vervelende verrassing krijgen de komende maanden. Ik hou m'n hart vast.

[ Voor 38% gewijzigd door wian op 16-08-2022 14:52 . Reden: linkje naar day ahead energie prijzen topic toegevoegd ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rumour93
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-08 09:35
rumour93 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:34:
Kijkende naar de gas futures https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5419234 staan we vandaag op 194 Euro (per MWh, volgens mij) voor de leveringen die nu plaatsvinden.

Voor leveringen in Q1 '23 zit je op 190 Euro waarbij het pas in Q2/Q3 in '23 afzwakt naar 150 Euro en pas in medio '24 weer onder de 100 Euro.

Ter vergelijking: dit was de situatie van juli van dit jaar:*

Voor leveringen in Q1 '23 zit je op 120 Euro waarbij het pas in Q2/Q3 in '23 afzwakt naar 100 Euro en pas in medio '24 weer onder de 60 Euro.

Ter vergelijking: dit was de situatie van mei van dit jaar:*

Voor leveringen in Q1 '23 zit je op 90 Euro waarbij het pas in Q2/Q3 in '23 afzwakt naar 80 Euro en pas in medio '24 weer onder de 60 Euro.

Ik zie een trend...

*bron = Stratergy.nl
De bovenstaande post heb ik voor de duidelijkheid verwerkt in een grafiek met de prijzen van vandaag (16 augustus) erbij, omgerekend naar Euro-cent/m3. Ook heb ik de meetpunten afgestemd op de beschikbare futures contracten. De toename in prijs en de snelheid waarmee dit gebeurd zijn goed te zien...

EDIT: getoonde prijzen zijn op basis van inkoopsprijzen en zijn excl leveranciersvergoedingen, overheidsheffingen, netbeheerkosten en BTW. (@wian)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1BNJTvLH5Av_g_RGwS-i5ufzbo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/md21WHpRhKsKS1h8lWgXaU0m.png?f=user_large

EDIT: label veranderd naar Euro / m3 (@Hongy)

[ Voor 9% gewijzigd door rumour93 op 16-08-2022 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
rumour93 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

De bovenstaande post heb ik voor de duidelijkheid verwerkt in een grafiek met de prijzen van vandaag (16 augustus) erbij, omgerekend naar Euro-cent/m3. Ook heb ik de meetpunten afgestemd op de beschikbare futures contracten. De toename in prijs en de snelheid waarmee dit gebeurd zijn goed te zien...

[Afbeelding]
Belangrijk om te beseffen dat je dit nog moet omrekenen naar consumentenprijzen. Dus overheidsheffingen, inkoopvergoeding voor de leverancier en btw komen er nog bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hongy
rumour93 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

[Afbeelding]
Als u aangeeft op de verticale as dat het 1.50 en 2.50 is dan bedoelt u euro/m3 ipv eurocent/m3 lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoon gaat verhuizen en moet een nieuwe contract aanvragen, verhuist naar een appartement. Gas en energie bedrijf rekent dat zoon en partner 500 euro pm kwijt zullen zijn voor twee personen in een appartement met de 9% btw. Te gek voor woorden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 16:24
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:37:
Zoon gaat verhuizen en moet een nieuwe contract aanvragen, verhuist naar een appartement. Gas en energie bedrijf rekent dat zoon en partner 500 euro pm kwijt zullen zijn voor twee personen in een appartement met de 9% btw. Te gek voor woorden 8)7
Dan waren de vorige bewoners zeker flinke stokers :X

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45
Welke energie maatschappij tegen welke condities?
:?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 16:14
Dit soort berichten helpen dit topic natuurlijk niet verder. Alleen het maandbedrag zegt helemaal niks over contract, verbruik of wat dan ook.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vincent_1971 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:39:
[...]

Welke energie maatschappij tegen welke condities?
:?
Ik denk dat mijn zoon een verkeerde berekening heeft laten maken, Vattenfall geef onderstaande aan voor 3 personen voor een appartement van 65m2. Met de btw wijziging in januari zal dit waarschijnlijk 400 euro worden? De 9% BTW wat hierin berekend is zou 684,74 euro pj moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwMqsrNBPxZmNMrcxP-cvuO_Oqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IKeHhn1D99qrAvw0Sp0EHkMM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:01
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:54:
[...]

Ik denk dat mijn zoon een verkeerde bereking heeft laten maken, Vattenfall geef onderstaande aan voor 3 personen voor een appartement van 65m2. Met de btw wijziging in januari zal dit waarschijnlijk 400 euro worden?

[Afbeelding]
Is het dan alweer bekent dat dit in januari omhoog gaat? Met deze overheid verbaasd niks mij meer, maar toch kan ik het mij nog niet voorstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

wian schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:59:
[...]

De actuele marktprijzen kun je hier zien, incl. btw, maar exclusief overheidsheffingen. Voor stroom dus nog 10 cent bijtellen en voor gas 50 cent. Zit je voor stroom vandaag gemiddeld op 0,56/kWh en gas 2,77/m3

De mensen die vorige maand de GreenChoice deal hebben gepakt met 1,95/m3 hebben zelfs een voordeel van 820 euro.
1,66 zelfs als je voor juli hebt afgesloten, het is idd jammer dat wij als Tweakers ons goed inlezen en precies weten wat we per kwh of m3 betalen terwijl veel mensen alleen naar het maandbedrag kijken, wat vaak ook achterloopt waardoor je nare verassingen krijgt bij de jaarafrekening

[ Voor 41% gewijzigd door Honesty op 16-08-2022 15:02 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
[...]

Ik denk dat mijn zoon een verkeerde berekening heeft laten maken, Vattenfall geef onderstaande aan voor 3 personen voor een appartement van 65m2. Met de btw wijziging in januari zal dit waarschijnlijk 400 euro worden? De 9% BTW wat hierin berekend is zou 684,74 euro pj moeten zijn.

[Afbeelding]
Dit zegt nog steeds niks. Tarieven verschillen per maatschappij. Waar heeft uw zoon een berekening laten maken, welk geschat verbruik heeft hij ingevuld en wat is het type contract (vast variabel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
dehardstyler schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:59:
[...]

Is het dan alweer bekent dat dit in januari omhoog gaat? Met deze overheid verbaasd niks mij meer, maar toch kan ik het mij nog niet voorstellen.
Als de overheid tussen nu en 1 januari niets onderneemt, gaat de btw weer terug van 9% naar 21%. Ik vermoed dat het verlengd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

besteller2019 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

Dit zegt nog steeds niks. Tarieven verschillen per maatschappij. Waar heeft uw zoon een berekening laten maken, welk geschat verbruik heeft hij ingevuld en wat is het type contract (vast variabel)?
Eneco, maar ik heb geen idee hoe hij op de 500 kwam, kreeg het alleen door waarop ik zelf ging kijken. Maar inderdaad variabel. Volgensmij kan je op dit moment alleen maar een variabel contract afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:12:
[...]

Eneco, maar ik heb geen idee hoe hij op de 500 kwam, kreeg het alleen door waarop ik zelf ging kijken. Maar inderdaad variabel. Volgensmij kan je op dit moment alleen maar een variabel contract afsluiten.
tabel vattenfall geeft 2250 kwh en 800 m3 aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
[...]

[Afbeelding]
Klik de achterste pijltjes aan van stroom en gas dan zou daar de tarieven/berekening moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hongy schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:18:
[...]

Klik de achterste pijltjes aan van stroom en gas dan zou daar de tarieven/berekening moeten staan.
Klopt het had inderdaad 2250 kwh en 800 m3 moeten zijn. Dus voor 2250 kwh en 800 m3 328,79 pm.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:19:
[...]

Klopt het had inderdaad 2250 kwh en 800 m3 moeten zijn. Dus voor 2250 kwh en 800 m3 328,79 pm.
Kunt u de prijsopbouw laten zien in de vattenfall screenshot voor stroom en gas door op de pijltjes te drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Bedragen kloppen gewoon hoor, Vattenfall biedt nieuwe klanten namelijk schandalig hoge tarieven aan voor de modelcontracten. Uit m'n hoofd zit stroom op €0,75 per kwh en gas op € 3,28. Dat is dan nog zonder de vaste leveringskosten. Bestaande klanten betalen - voor nu - de helft van deze gasprijs. Ik raad je zoon af om een modelcontract bij Vattenfal af te sluiten, wordt een duur grapje namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
stin00 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:21:
[...]

Bedragen kloppen gewoon hoor, Vattenfall biedt nieuwe klanten namelijk schandalig hoge tarieven aan voor de modelcontracten. Uit m'n hoofd zit stroom op €0,75 per kwh en gas op € 3,28. Dat is dan nog zonder de vaste leveringskosten. Bestaande klanten betalen - voor nu - de helft van deze gasprijs. Ik raad je zoon af om een modelcontract bij Vattenfal af te sluiten, wordt een duur grapje namelijk.
zal het niet gewoon zo zijn dat ze voor bestaande klant al gas en elektra hebben ingekocht en ze dus ook niks anders meer kunnen omdat de prijzen nu extreem hoog zijn en nog steeds stijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Rofdof schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:32:
[...]

zal het niet gewoon zo zijn dat ze voor bestaande klant al gas en elektra hebben ingekocht en ze dus ook niks anders meer kunnen omdat de prijzen nu extreem hoog zijn en nog steeds stijgen?
Kijk even een stukje terug. Het is nog mogelijk om een jaarcontract met veel lagere kosten af te sluiten via de vastelastenbond. Zal vast niet heel lang duren, maar het kan nog wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Je kan een hoop redenen verzinnen waarom het zo duur is.

Je kan een hoop redenen verzinnen dat het een stuk lager kan.

Uiteindelijk wordt hier natuurlijk enorm aan verdiend.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FaNGr9aWQAASPRh?format=jpg&name=large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
[...]

Zo is het. Nu moeten overstappen naar een andere leverancier kost je zo goed als zeker duizenden euro's. Een situatie waar niemand in wil belanden maar je soms zonder eigen toedoen in terecht komt, denk aan:

- Starters op de woningmarkt (zijn de pineut)
- Leverancier failliet (ook dan ben je de pineut)
- Afloop vast contract (grote kans dat je ook dan de pineut bent, dit geldt ook voor de meeste huurders dus check het bij je verhuurder!).

Zit je niet in deze situatie dan valt de pijn waarschijnlijk mee. Bijvoorbeeld doordat je al langdurig op een variabel contract bij dezelfde leverancier zit, of doordat je nog een aantal jaren te gaan hebt op je vaste contract.

Precies dit maakt ook dat de overheid met generieke maatregelen niet efficiënt kan compenseren. Mijn inziens moet de overheid de bal dan ook bij de leveranciers leggen. Mensen die aan bovengenoemde situaties voldoen hebben mijn inziens recht op compensatie tot een "tarief gemiddelde". Laat de leveranciers lekker uitzoeken wie dit zijn.

EDIT: Soms zijn er nog vaste contracten mogelijk (denk aan Greenchoice tijdje terug). Blijf dan ook vooral dit topic volgen omdat de informatievoorziening hier veel actueler is dan elke andere bron die openbaar beschikbaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door besteller2019 op 16-08-2022 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:37:
[...]

Je kan een hoop redenen verzinnen waarom het zo duur is.

Je kan een hoop redenen verzinnen dat het een stuk lager kan.

Uiteindelijk wordt hier natuurlijk enorm aan verdiend.

[Afbeelding]

[Twitter]
[Twitter]
Nog eentje. Ruwe olie was 8 jaar geleden net zo duur als nu, maar waarom betalen we nu bijna 2 keer zoveel aan de pomp!? Zie hier de prijshistorie van ruwe olie (klik op 10y) en zie hier de prijshistorie voor de prijzen van benzine in NL.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• razbunare
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-09 01:13
wian schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

Nog eentje. Ruwe olie was 8 jaar geleden net zo duur als nu, maar waarom betalen we nu bijna 2 keer zoveel aan de pomp!? Zie hier de prijshistorie van ruwe olie (klik op 10y) en zie hier de prijshistorie voor de prijzen van benzine in NL.
Dollar vs Euro koers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-09 15:10
besteller2019 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:41:
[...]
:

- Afloop vast contract (grote kans dat je ook dan de pineut bent, dit geldt ook voor de meeste huurders dus check het bij je verhuurder!).

Zit je niet in deze situatie dan valt de pijn waarschijnlijk mee. Bijvoorbeeld doordat je al langdurig op een variabel contract bij dezelfde leverancier zit, of doordat je nog een aantal jaren te gaan hebt op je vaste contract.
. Mensen die aan bovengenoemde situaties voldoen hebben mijn inziens recht op compensatie tot een "tarief gemiddelde". Laat de leveranciers lekker uitzoeken wie dit zijn.
mensen die een langdurig variabel contract hebben daar gaat de prijs ook wel van stijgen waarom deze groep uitsluiten als het over compensatie gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
[...]

Hoeveel verschil was de dollarkoers tussen toen en nu? Een sterkere euro toen zou deels oorzaak kunnen zijn. tevens de recessie die we toen hadden gezien de huizenprijzen toen en nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
[...]

Zit je niet in deze situatie dan valt de pijn waarschijnlijk mee. Bijvoorbeeld doordat je al langdurig op een variabel contract bij dezelfde leverancier zit <knip>
Dit is dus het probleem! Alleen mensen met een meerjarig vast contract zitten veilig. Heel veel mensen blijven hangen bij een leverancier nadat de vaste prijs periode over is. Ze zitten ongemerkt op een contract met variabele prijzen. Sommige mensen hebben al 10 jaar een variabel contract. Ze kijken alleen naar het voorschotbedrag. De leveranciers sturen netjes mailtjes met de nieuwe prijzen en verhogen jaarlijks het voorschotbedrag, maar met de snelheid van de huidige stijgingen moeten de mensen straks honderden euro bijbetalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
[...]
Toen was benzine ongeveer 1,70; nu is die 2,20 dus niet 2 keer zoveel? 30% meer, De euro was toen sterker, sep 2014 ongeveer 1,29; nu is hij 1 dollar. Klopt dus vrij aardig. Tweets Omtzigt zijn ook kort door de bocht. Wat nou als kolen, wind, zon, kernenergie niet genoeg opwekt voor wat we willen gebruiken met zijn allen? Wat moet stroom dan kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
[...]

Zo is het. Nu moeten overstappen naar een andere leverancier kost je zo goed als zeker duizenden euro's. Een situatie waar niemand in wil belanden maar je soms zonder eigen toedoen in terecht komt, denk aan:

Precies dit maakt ook dat de overheid met generieke maatregelen niet efficiënt kan compenseren. Mijn inziens moet de overheid de bal dan ook bij de leveranciers leggen. Mensen die aan bovengenoemde situaties voldoen hebben mijn inziens recht op compensatie tot een "tarief gemiddelde". Laat de leveranciers lekker uitzoeken wie dit zijn.

EDIT: Soms zijn er nog vaste contracten mogelijk (denk aan Greenchoice tijdje terug). Blijf dan ook vooral dit topic volgen omdat de informatievoorziening hier veel actueler is dan elke andere bron die openbaar beschikbaar is.
Daarnaast wie er minst onder gaan lijden zijn diegene die veel elektra terugleveren.
Wat we hebben gezien is dat de TLV bij sommige elektra leveranciers net zo hard als de verhoging is meegegroeid.
5 jaar geleden kon je niet bedenken dat nu Innova 0,51 en Eneco 0,61 TLV zou geven.
Mijn gasprijs wordt met zo’n hoge TLV bijna gecompenseerd dus niet verkeerd zou je zeggen ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Packetguy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 17:08
mdvmine schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:50:
[...]

Toen was benzine ongeveer 1,70; nu is die 2,20 dus niet 2 keer zoveel? 30% meer, De euro was toen sterker, sep 2014 ongeveer 1,29; nu is hij 1 dollar. Klopt dus vrij aardig. Tweets Omtzigt zijn ook kort door de bocht. Wat nou als kolen, wind, zon, kernenergie niet genoeg opwekt voor wat we willen gebruiken met zijn allen? Wat moet stroom dan kosten?
Heb je de accijns verlaging bij de huidige benzine prijs opgeteld.?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 16:14
Modbreak:Wederom dwalen we offtopic. Hou het bij de energieleveranciers en hun prijsstellingen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mdvmine schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:50:
[...]

Normaliter zou je zeggen "Wat de gek ervoor geeft". In dit geval echter blijkt dat die stroomfabrieken dik gesubsidieerd zijn en worden dus dan mag je wel vragen stellen bij de prijsvorming.
Pagina: 1 ... 234 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4