De actuele marktprijzen kun je
hier zien, incl. btw, maar exclusief overheidsheffingen. Voor stroom dus nog 10 cent bijtellen en voor gas 50 cent. Zit je voor stroom vandaag gemiddeld op 0,56/kWh en gas 2,77/m3.
Volgens de future markt (huidige prijzen voor toekomstig gas) blijft gas gedurende de koude wintermaanden op het huidige hoge niveau.
Ik heb me de laatste maand flink verdiept in alle energie discussies op dit forum, en sterk overwogen om
naar variabele tarieven te gaan omdat de huidige prijzen kunstmatig hoog zijn door de Russische invasie en wel zullen moeten dalen. Maar het lijkt erop dat dit pas na de winter zal zijn. Ik verbruik nagenoeg al het gas in de wintermaanden en bij een verbruik van 1000m3 is het verschil tussen variabel en het vastelastenbond contract 0,62/m3 oftewel 620 euro. De mensen die vorige maand de GreenChoice deal hebben gepakt met 1,95/m3 hebben zelfs een voordeel van 820 euro.
Toen ik de afgelopen weken met vrienden en familie sprak wist bijna niemand of ze een vast of variabel contract hadden, alleen hun maandbedrag. Ze horen wel over hoge prijzen in de media, maar ze beseffen niet dat dit op hun van toepassing kan zijn. Heel veel mensen gaan een heel vervelende verrassing krijgen de komende maanden. Ik hou m'n hart vast.
[
Voor 38% gewijzigd door
wian op 16-08-2022 14:52
. Reden: linkje naar day ahead energie prijzen topic toegevoegd ]