Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 233 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.312 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07:11
Grolsch schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

Ik zie nu dat ik ook die mail gehad heb.

Hoe doen ze dat met salderen dan?
Op de website staat 1:1. Dus levertarief= saldeertarief.

Of dat uiteindelijk per kWh gaat (wegstrepen tegen elkaar) of over de maandtarieven (2 x 1 kWh a 30ct augustus = 1 x 1 kWh a 60ct september) weet ik niet. Nog geen eindafrekening gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
hoihoi66 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:14:
Kan iemand nog even toelichten of het verstandig is om tussen okt en okt een jaar uit te zitten bij Eneco?
Of is het verstandiger om tussen okt-maart een goedkope elektra af te nemen uiteraard ook variabel en dan maart-okt naar Eneco over te stappen. Lijkt wel een beetje mierneukerij :).
Als Eneco toch over een heel jaar een berekening maakt is mijn tijdelijke overstap in de wintermaanden niet heel logisch lijkt mij. Of zie ik iets over het hoofd?
Wat als het TLV tussentijds aangepast wordt? Wat is dan de TLV op het moment wanneer een jaar om is?

In mijn geval piek 700-dal 700 terugleveren 2700

Dus mocht het een heel jaar de TLV bij Eneco 0,61 blijven betekend dit 0,61x1300=793 euro

Weet ook niet als Eneco ineens stopt met hoge TLV en ineens op 10 cent zit. Kijken ze dan eerlijk terug naar de afgelopen periode wat ik heb verbruikt en heb teruggeleverd?

Juist hierom misschien is een overstap in de winter naar een goedkope tarief (dus geen Eneco) wel interessant.
Als ik bij Eneco in Oktober start dan sta ik t’m maart vet in de min en als in Maart de TLV 10 cent is en zeg mijn contract op dan ben ik de pineut :).

Nog even jullie input hierop ;)
Ik ben in juni overgestapt naar modelcontract Eneco vanwege TLV en panelen. In juli zakte dit naar 41 cent maar was heel even nog steeds de hoogste TLV. Veel mensen deden toen in augustus een "verhuizing" binnen Eneco om weer de hoogste TLV van 61cent te krijgen. Ik ben toen gestopt met overstappen omdat ik geen tussentijdse afrekening wilde van mijn teruggeleverde energie. Mijn plan was ook om voor 41 cent te blijven zitten bij deze hoogste prijs en dan in oktober naar de goedkoopste leverancier te stappen. In 5 weken is 41 cent van de hoogste prijs naar de laagste prijs gegaan... Dus lijkt er steeds meer op dat ik het jaar bij Eneco uit ga zitten.

Oftewel: wie zegt dat er in oktober nog lager dan 61 cent verkoopprijs per kwh is te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 02:54
tokjah schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:38:
[...]

Ik ben in juni overgestapt naar modelcontract Eneco vanwege TLV en panelen. In juli zakte dit naar 41 cent maar was heel even nog steeds de hoogste TLV. Veel mensen deden toen in augustus een "verhuizing" binnen Eneco om weer de hoogste TLV van 61cent te krijgen. Ik ben toen gestopt met overstappen omdat ik geen tussentijdse afrekening wilde van mijn teruggeleverde energie. Mijn plan was ook om voor 41 cent te blijven zitten bij deze hoogste prijs en dan in oktober naar de goedkoopste leverancier te stappen. In 5 weken is 41 cent van de hoogste prijs naar de laagste prijs gegaan... Dus lijkt er steeds meer op dat ik het jaar bij Eneco uit ga zitten.

Oftewel: wie zegt dat er in oktober nog lager dan 61 cent verkoopprijs per kwh is te krijgen?
Als je er een jaarvastzit en de TLV hoog blijft is het geen probleem.
Het nadeel is alleen als je in oktober naar Eneco overstap en ineens te horen krijgt in maart dat ze niet meer een hoge TLV hebben en jij een overstap moet maken naar een andere aanbieder.

Safe is eigenlijk in de wintermaanden de goedkoopste aanbieder te vinden en afwachten tot maart en dan oversluiten bij de hoogste TLV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
hoihoi66 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:05:
[...]

Als je er een jaarvastzit en de TLV hoog blijft is het geen probleem.
Het nadeel is alleen als je in oktober naar Eneco overstap en ineens te horen krijgt in maart dat ze niet meer een hoge TLV hebben en jij een overstap moet maken naar een andere aanbieder.

Safe is eigenlijk in de wintermaanden de goedkoopste aanbieder te vinden en afwachten tot maart en dan oversluiten bij de hoogste TLV
Maar heb je een overschot op jaarbasis ja of nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:27
VanRoyal schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:12:

1) Greenchoice / Univé. Dit is een 3 jarig contract waarbij je het tweede jaar 20% en het derde jaar 30% korting krijgt op de KALE tarieven van het eerste jaar. Per saldo is dit een verlaging van zo'n 15% in het tweede jaar en 23% in het derde jaar, omdat de korting niet wordt gegeven over de belastingen en dergelijke (dit percentage is overigens wel afhankelijk van je verbruik). Dit contract kan worden afgesloten via https://www.greenchoice.nl/energie-van-de-boer-unive/. Je hoeft geen klant te zijn van Univé.
Heb jij nog een screenshot (of iemand anders) van de voorwaarden rond de 23e juni die bovenstaande bevestigen? Ik heb geen bewijs dat je toen nog geen klant hoefde te zijn bij Univé en dat lijkt mij misschien nu toch wel fijn om te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
laredo schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:46:
[...]

Heb jij nog een screenshot (of iemand anders) van de voorwaarden rond de 23e juni die bovenstaande bevestigen? Ik heb geen bewijs dat je toen nog geen klant hoefde te zijn bij Univé en dat lijkt mij misschien nu toch wel fijn om te hebben.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3UEaPTFSqOMwErJp6ddCq_--hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWkQJRksvNYyya6fB4qJi5Sf.jpg?f=fotoalbum_large

Bedoel je zoiets
Dit bericht is van 10 juni 2022

[ Voor 3% gewijzigd door Hp68 op 14-08-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
Hoop dat iemand anders nog heeft van de faq daar stond het toen ook in maar er was ook iemand met bevestiging in de app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SaittamW
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:27
Hp68 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Hoop dat iemand anders nog heeft van de faq daar stond het toen ook in maar er was ook iemand met bevestiging in de app.
Op 2 juni stond het volgende op de website (Google cache):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKSMsyBOaxoJTYz98HLu1BhEADI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddvfqGMqgnhZSmot7fLwSFIs.jpg?f=fotoalbum_large

Daar staat niet specifiek de actie van energie van de boeren. Maar dezelfde link verwijst nu naar de huidige FAQ waarop staat dat je wel lid moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
tokjah schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

Yep, altijd een overschot.

Verbruik 1400
Teruggeleverd 2600

-1200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:33
hoihoi66 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:05:
En waar vind je die? En dat is dan variabel, dus grote kans dat die 'volgende maand' net zo goed stijgt.
Lijkt me toch lastig om ieder jaar de goedkoopste te proberen te vinden om daarna weer naar de hoogste TLV te gaan. Wil het volgend jaar misschien proberen, maar als ik de (stijging van de) prijzen nu al zie, dan betwijfel ik de haalbaarheid om echt goedkoop ergens te 'overwinteren'.
De hoogste TLV in maart te zoeken, kan altijd en is minder lastig. (Al kan dat ook variabel zijn, maar je loopt met die overstap minder risico, zogezegd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
tokjah schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

Maakt toch niet uit?!

Zomer hoogte tlv. Winter toko met laagste kwh tarief. Dat brengt onder de streep t meeste op. Of je nou op jaarbasis minus, gelijk, of surplus hebt met je netto energieverbruik maakt niet uit...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-09 11:08
PCJR schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:19:
[...]

Maakt toch niet uit?!

Zomer hoogte tlv. Winter toko met laagste kwh tarief. Dat brengt onder de streep t meeste op. Of je nou op jaarbasis minus, gelijk, of surplus hebt met je netto energieverbruik maakt niet uit...
Dat is inderdaad zo wanneer de hoogste tlv hoger geprijsd is dan de laagste kWh prijs. Vooralsnog is dat zo, maar dat kan elk moment niet meer het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Pssssst, zie de rode topicwarning, voor terugleververgoeding is een ander topic…

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:45
En de volgende staat alweer op omvallen, Prik Energie is mails naar klanten met een vijfjarig contract aan het sturen met de volgende inhoud:
Op dit moment is het hoogste enkele elektriciteitstarief €0,71307 en het laagste €0,54662. Het gemiddelde tarief is €0,65256.
Voor gas is het hoogste tarief €3,21519 en het laagste €2,56846. Het gemiddelde tarief is €2,99123.
Deze prijzen zijn inclusief energiebelasting en 9% BTW.

Optie A) Verhoging leveringstarieven
Als u kiest voor de verhoging van uw leveringstarief dan passen wij per 12-09-2022, voor de resterende tijd van uw lopende contract, het tarief aan naar de volgende prijzen (inclusief energiebelasting en 9% BTW):

Elektriciteit Hoog: € 0,40035 Elektriciteit Enkel: € 0,37310
Elektriciteit Laag: € 0,34585 Aardgas: € 1,58019

Deze tarieven zijn nog steeds vele malen lager dan de huidige gemiddelde marktprijzen.

Optie B) Wijziging einddatum contract naar 01-01-2023
Met deze optie blijft uw huidige tarief gelijk aan wat het nu is, alleen wijzigt de einddatum van uw contract naar 01-01-2023. U heeft daarmee dit hele jaar nog het voordeel dat u tegen dezelfde lage tarieven geleverd blijft. Per 1 januari 2023 kunt u dan ook kosteloos overstappen naar een andere energieleverancier.

Optie C) U zegt het energiecontract op
Met deze optie willen wij u de mogelijkheid geven op direct kosteloos (zonder opzegvergoeding) op te zeggen met als uiterlijke einddatum 30 september 2022. U kunt per direct overstappen naar een andere energieleverancier maar uiterlijk per 1 oktober 2022. Dit is zonder kosten of boete's.

Optie D) u maakt geen keuze
Deze optie betekent hetzelfde als het niet instemmen van een wijziging van uw overeenkomst.
Daarmee zal de eigen aanvraag van het faillissement van PrikEnergie waarschijnlijker worden voor het einde van 2022, waardoor u automatisch binnen 20 werkdagen na een faillissement een leverancier krijgt toegewezen op basis van de huidige hogere marktprijzen voor de levering van energie.
Pff, wel echt hopen dat dit met Greenchoice niet gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Laatst online: 13:27
Hp68 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Die link naar de site https://www.nieuweoogst.n...k-voor-niet-unive-klanten is wel handig ja! Daar staat het nog steeds maar is natuurlijk van een partner. Als iemand het via de app bevestigd heeft zou wel heel fijn zijn als hij/zij daar een screenshot van wil delen onder het motto “door tweakers, voor tweakers”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:20
RadioAir schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:35:
En de volgende staat alweer op omvallen, Prik Energie is mails naar klanten met een vijfjarig contract aan het sturen met de volgende inhoud:

[...]

GC is wel een iets andere partij qua reputatie en size tov een club als Prikenergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Katseviool schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:13:
[...]

GC is wel een iets andere partij qua reputatie en size tov een club als Prikenergie.
Zegt niks meer tegenwoordig; Uniper (164 miljard euro omzet) staat ook op omvallen en EDF (85 miljard euro omzet) is zelfs al genationaliseerd...
Het is een kwestie van tijd dat (en niet of) de grote omvallen en genationaliseerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laredo schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:46:
[...]

Heb jij nog een screenshot (of iemand anders) van de voorwaarden rond de 23e juni die bovenstaande bevestigen? Ik heb geen bewijs dat je toen nog geen klant hoefde te zijn bij Univé en dat lijkt mij misschien nu toch wel fijn om te hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSw9fo3TWG5HT63zQAC5Iq5ed7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2BrPTYr1UkFKqTWmPaIePGI.jpg?f=fotoalbum_large
Je hoefde echt geen klant van Unive te zijn hoor.
Edit: nu hebben ze dat in hun faq aangepast, de boeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQPobhZ0LYWNKh-YLjcG-YOIgyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8snHWW4lnAM5iOkGw75jc5t.jpg?f=fotoalbum_large
Dat stond daar eerder anders!

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2022 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023

[...]

Echt nog nooit van gehoord en staat ook niet op de solvabiliteit vastelastenbond terwijl ze sinds 2019 actief zijn. Dit moet wel een hele kleine speler zijn.

https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/

Mijn tip alles storneren wat je teveel betaald hebt.
MOI. Staat genoeg over in topic van faillissement welkom energie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 23:09

[...]

Van de week het jaarverslag gehad van Greenchoice en ze hadden 28 miljoen winst gemaakt. Dus verwacht dat het wel goed komt met ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
Kijk maar eens naar Prik energie op trustpilot. Nu weet ik dat daar merendeels mensen belanden met klachten over een bedrijf maar zoiets slechts heb ik nog nooit gezien :?

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

Katseviool schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:13:
[...]

Iets minder geluk met het inkoopbeleid en ze vallen gewoon om. Hoeveel winst ze ook gemaakt hebben.

De meesten gaan pas tegen de winter failliet. Nu kunnen ze flink cashen en hoeven ze bijna niks in te kopen. Straks in oktober, november gaan er een hoop kopje onder.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:37
Kameelstok schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:23:
[...]

Op de website staat 1:1. Dus levertarief= saldeertarief.

Of dat uiteindelijk per kWh gaat (wegstrepen tegen elkaar) of over de maandtarieven (2 x 1 kWh a 30ct augustus = 1 x 1 kWh a 60ct september) weet ik niet. Nog geen eindafrekening gehad.
Weet iemand in dit topic wel hoe NLE hier mee om gaat :? Ik zit er niet op te wachten dat ze maandelijks of per kwartaal gaan salderen omdat de tarieven met enige regelmaat wijzigen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Vistuig schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:52:
[...]

Van de week het jaarverslag gehad van Greenchoice en ze hadden 28 miljoen winst gemaakt. Dus verwacht dat het wel goed komt met ze.
Het resultaat is €28 miljoen en ik vrees dat ze nog het een en ander zullen moeten gaan afboeken dit jaar en komend jaar.

Ik heb even in het jaarverslag gekeken en wat me vooral opvalt is dat het aantal vorderingen bij klanten is geëxplodeerd, terwijl het aantal klanten maar met 0,3% is gestegen.

Zo is het "nog te verrekenen bedrag inzake geleverde elektra en gas" ruim €80 miljoen hoger dan het jaar ervoor (van €65 miljoen naar €149 miljoen). Dit betreft dus het verschil tussen het werkelijk geschatte verbruik en het voorschotbedrag. Dit is dus het totaalbedrag dat klanten bij de jaarrekening moeten bijbetalen. (Pas zodra klanten dat niet kunnen, dan gaat dit verlies opleveren).

Als je kijkt naar alle schulden en overlopende passiva dan is dit bedrag gegaan van bijna €118 miljoen naar ruim €329 miljoen in 1 jaar tijd.

Ik vermoed dat er meer jaarverslagen (van andere leveranciers) zijn die een vergelijkbaar plaatje schetsen.

Het spannende is vooral wat de effecten van dit jaar zijn. Het jaarverslag gaat over de periode van 1-1-2021 tot en met 31-12-21. Pas in de laatste maanden van dat jaar zijn de kosten omhoog geschoten, terwijl dat dit jaar al het hele jaar het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Grolsch schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:03:
Weet iemand in dit topic wel hoe NLE hier mee om gaat :? Ik zit er niet op te wachten dat ze maandelijks of per kwartaal gaan salderen omdat de tarieven met enige regelmaat wijzigen.
Ik kan er in dit topic zo snel niks over vinden.
Geen nieuws is goed nieuws?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Truus01 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:47:
[...]

Ik kan er in dit topic zo snel niks over vinden.
Geen nieuws is goed nieuws?
Ik ben vooral benieuwd hoe ze dit praktisch doen.

Vanwege de maandtarieven zullen ze sws elke 1e vd maand de standen noteren, maar dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Grolsch schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:49:
[...]

Ik ben vooral benieuwd hoe ze dit praktisch doen.

Vanwege de maandtarieven zullen ze sws elke 1e vd maand de standen noteren, maar dan...
Dan moeten ze toch iedere dag de draaiingen van met tandwieltje tellen. Ik ga dat niet doen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Uniciteit schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:23:
[...]

[...]

Het resultaat is €28 miljoen en ik vrees dat ze nog het een en ander zullen moeten gaan afboeken dit jaar en komend jaar.

Ik heb even in het jaarverslag gekeken en wat me vooral opvalt is dat het aantal vorderingen bij klanten is geëxplodeerd, terwijl het aantal klanten maar met 0,3% is gestegen.

Zo is het "nog te verrekenen bedrag inzake geleverde elektra en gas" ruim €80 miljoen hoger dan het jaar ervoor (van €65 miljoen naar €149 miljoen). Dit betreft dus het verschil tussen het werkelijk geschatte verbruik en het voorschotbedrag. Dit is dus het totaalbedrag dat klanten bij de jaarrekening moeten bijbetalen. (Pas zodra klanten dat niet kunnen, dan gaat dit verlies opleveren).

Als je kijkt naar alle schulden en overlopende passiva dan is dit bedrag gegaan van bijna €118 miljoen naar ruim €329 miljoen in 1 jaar tijd.

Ik vermoed dat er meer jaarverslagen (van andere leveranciers) zijn die een vergelijkbaar plaatje schetsen.

Het spannende is vooral wat de effecten van dit jaar zijn. Het jaarverslag gaat over de periode van 1-1-2021 tot en met 31-12-21. Pas in de laatste maanden van dat jaar zijn de kosten omhoog geschoten, terwijl dat dit jaar al het hele jaar het geval is.
Wat mij dan weer opviel was dat ze er netto maar een paar duizend klanten bij hebben gekregen, ondanks die zeer succesvolle actie met de consumentenbond. Stond die teller toen niet op iets van 40k nieuwe klanten? Of vergis is me nu een nulletje?
Vistuig schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:52:
[...]

28 miljoen winst, uitgesmeerd over 600.000 klanten.
Dat is 47 euro winst per klant, voor een groot risico.
Ik kan hieruit zeker niet opmaken dat het wel goedkomt met ze.
Grolsch schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:03:
[...]

Staat vast in je contract

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:04

SomerenV

It's something!

Van de andere kant: als een GreenChoice gaat dan zullen er waarschijnlijk meerdere gaan. Met andere woorden, dan is de situatie dermate nijpend dat praktisch iedereen de sjaak gaat zijn. Misschien dat een Essent, Eneco of Vattenfall het dan in eerste instantie nog redden aangezien zij de grootsten zijn, maar ook die komen dan in behoorlijk zwaar vaarwater terecht. Opeens heb je dan een instroom van 600.000 extra klanten (en dat is alleen GC) die ook allemaal stroom/gas moeten krijgen, plus een hoop eigen klanten die mogelijk de rekeningen niet meer kunnen betalen. Dus je moet opeens meer van je voorraden aan gaan spreken, krijgt mogelijk niet voldoende geld binnen en als klanten van failliete maatschappijen opeens de volle hoofdprijs moeten gaan betalen heb je ook de poppen aan het dansen :+

Maar goed, persoonlijk heb ik geen zin om me daarover druk te maken. Als we op een punt aanbelanden dat grote leveranciers om dreigen te vallen dan hebben we ongetwijfeld meer issues te verwerken op dat moment. Je weet nu niet of dat gaat gebeuren, hoe het gaat gebeuren of hoe de gevolgen daarvan gaan zijn, ook omdat we een dergelijke situatie simpelweg nog nooit meegemaakt hebben op zo'n grote schaal. Voor nu zit ik gewoon goed bij GC en we gaan de lessen die we nu leren over besparen waar mogelijk toepassen in de winter. Tegen die tijd zien we wel weer verder.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Zorg gewoon dat je voorschot niet te hoog staat. Liever zelf opzij zetten en achteraf bij de eindnota bijbetalen, dan dat de leverancier failliet is en je je teveel betaalde voorschot kwijt bent…

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 15-08-2022 09:55 . Reden: Iets meer nuance aangebracht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
ThinkPad schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 06:42:
Zorg gewoon dat je voorschot niet te hoog staat (zo laag mogelijk misschien zelfs?). Liever zelf opzij zetten en achteraf bij de eindnota bijbetalen, dan dat de leverancier failliet is en je je teveel betaalde voorschot kwijt bent…
Verstandig voor mensen met geld, onverstandig voor mensen met weinig spaargeld en/of weinig financiële bewustzijn... Die gaat dan gewoon extra uitgeven in plaats van 100-200 opzij zetten per maand

Ik heb het geluk van zonnepanelen, dus betaal eigenlijk alleen vastrecht en gas. En voordeel is dat we het contract nu beginnen, dus veel kosten maar nog niet de zonnepanelen die geld 'opleveren'. Daardoor is het standaard maandbedrag automatisch al 'te laag' voor het komende half jaar :-p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
President schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 07:09:
[...]

Verstandig voor mensen met geld, onverstandig voor mensen met weinig spaargeld en/of weinig financiële bewustzijn... Die gaat dan gewoon extra uitgeven in plaats van 100-200 opzij zetten per maand

Ik heb het geluk van zonnepanelen, dus betaal eigenlijk alleen vastrecht en gas. En voordeel is dat we het contract nu beginnen, dus veel kosten maar nog niet de zonnepanelen die geld 'opleveren'. Daardoor is het standaard maandbedrag automatisch al 'te laag' voor het komende half jaar :-p
Verstandig voor mensen met én zonder geld is het termijnbedrag realistisch zetten. Je hoeft ze niet onnodig te spekken maar als iedereen het bedrag op nul zet hebben ze ook een probleem. En betalen moet je toch, failliet of niet. Verder is voor veel mensen de verleiding om met dat spaarpotje een andere schuld af te lossen misschien wel groot. Niet heel Nederland zit vol slimme verantwoordelijke goedgeïnformeerde Tweakers 😉

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:43
Het zo laag mogelijk zetten van je voorschot is onzinnig en niet solidair. Zeker in deze tijd, als je weet dat er liquiditeitsproblemen kunnen ontstaan bij je leverancier, dan mag je best even wat solidariteit tonen. In dat geval kunnen mensen die in de problemen komen gericht getarget en geholpen worden. Het doel van dit topic is om mensen aan een zo gunstig mogelijk energie contract te helpen en daar zouden we het bij moeten laten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:43
besteller2019 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:16:
Het zo laag mogelijk zetten van je voorschot is onzinnig en niet solidair. Zeker in deze tijd, als je weet dat er liquiditeitsproblemen kunnen ontstaan bij je leverancier, dan mag je best even wat solidariteit tonen. In dat geval kunnen mensen die in de problemen komen gericht getarget en geholpen worden. Het doel van dit topic is om mensen aan een zo gunstig mogelijk energie contract te helpen en daar zouden we het bij moeten laten.
Laat de grote bedrijven die dikke winst maken maar lekker solidair wezen..(Shell ertc) Denk dat de kleine burger nu lekker aan zichzelf moet denken en niet aan de grote toko's...
Ik heb mijn maandsaldo op zn laagst staan welke ze aangeven in de GC-app. Dat lijkt me prima. Dat is wss al 50% van het bedrag waar ik uiteindelijk op uitkom.

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
EWK schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 00:07:
[...]

[...]

Ik had dus een vast contract, met vaste prijzen, dan is het mij wel duidelijk.

Maar nu is het "automatisch" overgegaan op variabel heb ik geen nieuw contract gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
SomerenV schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 01:54:
Van de andere kant: als een GreenChoice gaat dan zullen er waarschijnlijk meerdere gaan. Met andere woorden, dan is de situatie dermate nijpend dat praktisch iedereen de sjaak gaat zijn. Misschien dat een Essent, Eneco of Vattenfall het dan in eerste instantie nog redden aangezien zij de grootsten zijn, maar ook die komen dan in behoorlijk zwaar vaarwater terecht. Opeens heb je dan een instroom van 600.000 extra klanten (en dat is alleen GC) die ook allemaal stroom/gas moeten krijgen, plus een hoop eigen klanten die mogelijk de rekeningen niet meer kunnen betalen. Dus je moet opeens meer van je voorraden aan gaan spreken, krijgt mogelijk niet voldoende geld binnen en als klanten van failliete maatschappijen opeens de volle hoofdprijs moeten gaan betalen heb je ook de poppen aan het dansen :+

Maar goed, persoonlijk heb ik geen zin om me daarover druk te maken. Als we op een punt aanbelanden dat grote leveranciers om dreigen te vallen dan hebben we ongetwijfeld meer issues te verwerken op dat moment. Je weet nu niet of dat gaat gebeuren, hoe het gaat gebeuren of hoe de gevolgen daarvan gaan zijn, ook omdat we een dergelijke situatie simpelweg nog nooit meegemaakt hebben op zo'n grote schaal. Voor nu zit ik gewoon goed bij GC en we gaan de lessen die we nu leren over besparen waar mogelijk toepassen in de winter. Tegen die tijd zien we wel weer verder.
Dat moment is al bereikt... kijk maar naar de buurlanden, daar hebben de overheden al ingegrepen. Eneco heeft ook al een waarschuwing gegeven dat het niet langer zo kan, maar het lijkt wel of iedereen hier (in dit topic en de overheid) oogkleppen op heeft (of het niet wilt zien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 21:28
Het overstappen van Eneco gas naar GC/Univé gas is vlekkeloos verlopen. Vanmorgen de eindafrekening van Eneco voor het gas gekregen en eigenlijk bizar als je ziet dat de totale nota voor meer dan de helft bestaat uit belastingen en kosten (beheer en levering). Totale nota 1197 euro en werkelijk verbruik 414 euro.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RsRoel
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 21:32
Zojuist GC/Univé gebeld betreft het 3 jaren dalen contract.. Sinds afgelopen vrijdag uitverkocht. Ze doen nu enkel een variabel contract. Zeggen terug te bellen wanneer ze weer een vast contract mogen aanbieden.

Balen, net te laat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:38
RsRoel schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:30:
Zojuist GC/Univé gebeld betreft het 3 jaren dalen contract.. Sinds afgelopen vrijdag uitverkocht. Ze doen nu enkel een variabel contract. Zeggen terug te bellen wanneer ze weer een vast contract mogen aanbieden.

Balen, net te laat..
Oh dat is wel balen inderdaad, maar wel fijn dat je het even laat weten hier.

Over alle GC twijfel: ik vermoed dat ze het afgelopen jaar energie hebben ingekocht die ze tegen deze tarieven kunnen verkopen. Volgens mij waren ze in het voorjaar relatief duur, dus toen misschien relatief weinig nieuwe klanten? In ieder geval goed dat ze iets niet blijven verkopen wat niet zou kunnen—maar dat bleek natuurlijk ook al uit de prijsverhogingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Balen, net te laat..
Ik ook inderdaad. Variabel aanbod is wel beter dan mijn huidige en salderen is per jaar ipv per maand, dus alsnog wellicht interessant. Even over nadenken.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:49
Mijn moeder zat bij het failliete welkom energie en moest daardoor in november en december de max betalen bij Eneco alvorens op 1 januari haar nieuwe contract in zou gaan.
Bij welkom energie had ze nog 338 tegoed (zonder welkomstbonus). Extra uitgaven Eneco t.o.v. normaal: +/- 600 euro. Totale schade dus om en nabij de 1000 euro voor een vrouw op leeftijd zonder dikke bankrekening.

Heb haar (en mijn voorschot) dus zo laag mogelijk gezet (en het verschil wordt apart gezet). Ik raad iedereen aan, indien mogelijk, hetzelfde te doen. Het is, pardon my French, n**ien of gen**id worden in de huidige markt. Winstmaximalisatie voor bedrijven is hun goed recht, maar daar tegenover staat het recht op verliesminimalisatie voor klanten. Ik ga de jacht op maximale winst niet subsidiëren ;)

[ Voor 6% gewijzigd door derhenno op 15-08-2022 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
P_de_B schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:50:
[...]

Ik ook inderdaad. Variabel aanbod is wel beter dan mijn huidige en salderen is per jaar ipv per maand, dus alsnog wellicht interessant. Even over nadenken.
Bij salderen op variabel contract bij GC loop je wel risico aangezien zijn dan niet de kWh tegen elkaar wegstrepen.

Zie Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:53:
[...]

Bij salderen op variabel contract bij GC loop je wel risico aangezien zijn dan niet de kWh tegen elkaar wegstrepen.

Zie Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?
Hmm, daar heb ik ongeveer 8x op doorgevraagd en ze zouden het in de mail zetten. Die krijg ik nog, maar het lijkt dus hetzelfde als Budget Energie lijkt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RsRoel
P_de_B schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:50:
[...]

Gaven wel aan ook de variabele prijzen maandelijks aan te passen, dus de huidige (goede) prijzen zeggen natuurlijk niet zoveel over wat het de komende maanden gaat worden. Mijn vaste contract loopt in november af, dus bel tegen die tijd nog wel een keer wat de prijzen dan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
P_de_B schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:54:
[...]

Hmm, daar heb ik ongeveer 8x op doorgevraagd en ze zouden het in de mail zetten. Die krijg ik nog, maar het lijkt dus hetzelfde als Budget Energie lijkt het op.
Nee, ze doen per tariefperiode je teruggeleverde kWh x tarief (voor wat betreft saldering)

Bij tarieven waarbij je in de periode met het lagere tarief veel hebt opgewekt krijg je dus niet je kWh terug in de winter met hogere tarieven die je in de zomer het net op hebt gestuurd.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 15-08-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
Gister ineens een mail gekregen dat mijn Oxxio LosVast energiecontract wat zij claimde dat een jaarlang mijn prijs zou vast houden, toch ineens omhoog gezet werd naar dik het dubbele per maand.

In Februari nog contact gehad met ze en zij verzekerde me toen dat ik een jaar lang energie mocht inkopen voor deze tarieven en nu ineens dus toch een verhoging per 26 augustus.

Halsoverkop nu opzoek naar nieuwe leveranciers, verbruik had ik staan op 2500kwh met 1100m3 gas. Nu betaal ik 190 euro pm zometeen 400pm.

Nu zie ik bijv bij easyenergie een maand bedrag van 200pm (zouden zogenaamd variabel aanbieden met de daginkoopprijs) Evenals tibber (alleen stroom ook variabel zonder winst op de inkoop). Alleen lijkt het me geen fijn gevoel om continu een verschillende rekening te krijgen. Zijn er hier nog goede tips voor een snelle overstap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:58:
[...]

Nee, ze doen per tariefperiode je teruggeleverde kWh x tarief (voor wat betreft saldering)

Bij tarieven waarbij je in de periode met het lagere tarief veel hebt opgewekt krijg je dus niet je kWh terug in de winter met hogere tarieven die je in de zomer het net op hebt gestuurd.
Niet fraat, maar dat is nog beter dan Budget Energie, die salderen per maand. Voor juli krijg ik dus een terugleververgoeding van 50% van de kale prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Zojuist Innova Energie gebeld ivm met mijn jaarlijkse contract die ik via Consumind heb afgesloten in het weekend.

Via Consumind kwam ik op een maandbedrag uit van 25euro per maand, offerte binnen met een maandbedrag van 120 via Innova Energie.

Gebeld en gehoord dat in de offerte de TLV niet is verwerkt en dat ze dit pas nadat een jaar om is gaan berekenen :).

Daarna heb ik ze verwezen naar de website waar al die klachten over een een te hoge termijnbedrag zijn benoemd waar ze niets van afwist.
Ze gaf aan om het na te vragen om het aan te passen. Ik hoopte op een NEE, maar kwam ze aan met een antwoord van ja hoor meneer ik kan het op 25euro zetten voor je voor de hele jaar door en we komen hier niet meer aan (mits er geen grote aanpassingen doorgevoerd worden) want dan informeren we je vooraf en in overleg met jou passen we dit aan.

Ik wilde direct annuleren maar nu ik dit hoorde ben ik weer aan het twijfelen :(.

Zit met GC 3 jaar in mijn bedenktijd en met Innova dus ook.
Innova is echt goedkoper maar jah, mocht ik 25 euro per maand betalen een hele jaar door en ze vallen om dan boeit het mij ook niet. Incl een hoge TLV kom ik bij ze namelijk uit op 25 euro per maand.

Denk dat ik in de middag ga bellen om te annuleren :).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:13
Zeker niet onzinnig. Vraag maar aan de mensen die van Welkom Energie afkomen hoe onzinnig dit was. En wat was die curator van Welkom Energie solidair zeg. En hoe ontzettend solidair je vervolgens door Eneco geholpen werd.

Of al die energiebedrijven die megawinsten maken: https://www.volkskrant.nl...m-nederland-niet~b7cbb793

In verschillende landen moeten ze al solidair zijn, maar hier nog niet. Waarom doen de energiebedrijven dat niet uit zichzelf? Ow neeeeee, het is de consument, die moet solidair zijn. HAHA. Hou toch op.

Omdat ik het zelf niet beter kan zeggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doffD03W7Y8jN7mzfI2vQ0rRc2c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9dSY9WvXn3zhcOtTmwUGwgso.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
hoihoi66 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:25:
Zojuist Innova Energie gebeld ivm met mijn jaarlijkse contract die ik via Consumind heb afgesloten in het weekend.

Via Consumind kwam ik op een maandbedrag uit van 25euro per maand, offerte binnen met een maandbedrag van 120 via Innova Energie.

Gebeld en gehoord dat in de offerte de TLV niet is verwerkt en dat ze dit pas nadat een jaar om is gaan berekenen :).

Daarna heb ik ze verwezen naar de website waar al die klachten over een een te hoge termijnbedrag zijn benoemd waar ze niets van afwist.
Ze gaf aan om het na te vragen om het aan te passen. Ik hoopte op een NEE, maar kwam ze aan met een antwoord van ja hoor meneer ik kan het op 25euro zetten voor je voor de hele jaar door en we komen hier niet meer aan (mits er geen grote aanpassingen doorgevoerd worden) want dan informeren we je vooraf en in overleg met jou passen we dit aan.

Ik wilde direct annuleren maar nu ik dit hoorde ben ik weer aan het twijfelen :(.

Innova is echt goedkoper maar jah, mocht ik 25 euro per maand betalen een hele jaar door en ze vallen om dan boeit het mij ook niet. Incl een hoge TLV kom ik bij ze namelijk uit op 25 euro per maand.

Neem je alleen stroom af dat het zo goedkoop is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben ons maandbedrag bij GC nu op 170 euro staan en momenteel leveren de zonnepanelen nog veel meer terug dan we aan stroom en gas verbruiken. Dus we staan per maand meer en meer negatief en daar komen de maandbedragen dan nog bij.

Zo bouwen we een buffertje op voor de wintermaanden, al verwachten we door de pelletkachel een stuk minder gas te stoken dan we hebben opgegeven.

Valt die toko om, jammer dan. Wij komen er verder niet door in de financiële problemen, ik lig er niet wakker van. Redden ze het wel dan hebben we volgend jaar een leuk extra spaarpotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:25
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:59:
[...]

Wij hebben ons maandbedrag bij GC nu op 170 euro staan en momenteel leveren de zonnepanelen nog veel meer terug dan we aan stroom en gas verbruiken. Dus we staan per maand meer en meer negatief en daar komen de maandbedragen dan nog bij.

Zo bouwen we een buffertje op voor de wintermaanden, al verwachten we door de pelletkachel een stuk minder gas te stoken dan we hebben opgegeven.

Valt die toko om, jammer dan. Wij komen er verder niet door in de financiële problemen, ik lig er niet wakker van. Redden ze het wel dan hebben we volgend jaar een leuk extra spaarpotje.
Zit je voor je TLV niet bij Eneco dan met stroom?

Ik heb 2 weken terug een 3 jaar dalen voor gas&stroom genomen maar afhankelijk van de TLV vergoeding volgend jaar zal ik voor stroom ongetwijfeld overstappen.
Prijzen van GC zijn mooi t.o.v. de huidige markt maar ik verwacht een flinke overproductie te hebben. Zonde als je daar maar een paar cent voor krijgt. :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bassos30
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-09 05:49
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:59:
[...]

Ik snap dit niet helemaal, je kan toch beter zelf een buffertje opbouwen dan elke maand teveel overmaken naar een energiemaatschappij die misschien kan omvallen.
Ik kan mijn maandbedrag ook elke maand 100 eu hoger zetten en als ik dit kwijtraak dan kom ik ook niet in de financiële problemen. Maar heb dit geld toch liever op mn eigen bankrekening staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 15:34
CarpeVentum schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:47:
[...]

Oh dat is wel balen inderdaad, maar wel fijn dat je het even laat weten hier.

Over alle GC twijfel: ik vermoed dat ze het afgelopen jaar energie hebben ingekocht die ze tegen deze tarieven kunnen verkopen. Volgens mij waren ze in het voorjaar relatief duur, dus toen misschien relatief weinig nieuwe klanten? In ieder geval goed dat ze iets niet blijven verkopen wat niet zou kunnen—maar dat bleek natuurlijk ook al uit de prijsverhogingen.
Als je op de futuremarkt kijkt kunnen ze voor die klanten nu al voor een factor 3 lager inkopen dan de spotprijzen.
Volgens mij kunnen ze zo'n 3 jaars aanbod (misschien met iets hoger tarief) prima doen zonder al te veel risico te lopen. (zie argumentatie onderaan deze post).

Misschien is er een visie van hen op een drastische daling als over een jaar of 2 de boel meer onder controle is en de verduurzaming doorzet. Dan lopen ze natuurlijk wel risico dat iedereen massaal afkoopt voor 5 tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

elektriekert schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:04:
[...]

Zit je voor je TLV niet bij Eneco dan met stroom?

Ik heb 2 weken terug een 3 jaar dalen voor gas&stroom genomen maar afhankelijk van de TLV vergoeding volgend jaar zal ik voor stroom ongetwijfeld overstappen.
Prijzen van GC zijn mooi t.o.v. de huidige markt maar ik verwacht een flinke overproductie te hebben. Zonde als je daar maar een paar cent voor krijgt. :9
Nee, we hebben 12 panelen laten leggen en zoals het nu lijkt komen we plusminus aan ons jaarverbruik, misschien net iets meer. Dit ook gedaan in verband met de saldering die vroeg of laat afgeschaft gaat worden, en dat onze huidige woning niet onze uiteindelijke woning gaat worden ;)

Tientjeswerk dus en verder niet interessant om daar moeite in te steken voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bassos30 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:06:
[...]

Ik snap dit niet helemaal, je kan toch beter zelf een buffertje opbouwen dan elke maand teveel overmaken naar een energiemaatschappij die misschien kan omvallen.
Ik kan mijn maandbedrag ook elke maand 100 eu hoger zetten en als ik dit kwijtraak dan kom ik ook niet in de financiële problemen. Maar heb dit geld toch liever op mn eigen bankrekening staan.
Zie hiervoor de quote boven mijn bericht.

Maatschappijen hebben ook liquiditeit nodig in deze bizarre tijden en als ik daar zonder al teveel risico een klein steentje aan bij kan dragen dan ben ik best bereid dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Laatst online: 16-09 13:09
P_de_B schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

Niet fraat, maar dat is nog beter dan Budget Energie, die salderen per maand. Voor juli krijg ik dus een terugleververgoeding van 50% van de kale prijs.
Dat mag niet? Ik zal er eens op gaan letten, begin volgende maand komt m'n jaarafrekening.
https://community.consume...ele-energierekening-24183

(zie nu pas dat het al even een hot item is)

[ Voor 9% gewijzigd door Vandread op 15-08-2022 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunderfield
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 16:58
Lensent schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:45:We hebben sinds 02-2022 15 zonnepanelen en een nieuwe extra zuinige CV ketel laten plaatsen.
[...]

Mn maandbedrag is door Oxxio op 175 ingesteld, terwijl ik dit altijd lager wil hebben. Liever maandelijkse ruimte en einde vh jaar bijbetalen indien nodig. Dat kunnen we prima.

Maar via de site en app kan ik bij Oxxio nu niet onder de 140 p/m terwijl we het al jaren op 90 hebben staan.
Bel Oxxio even op. Zeg dat je situatie gewijzigd is vanwege je zonnepanelen, isolatie en nieuwe ketel en dat je een nieuwe inschatting wilt. Als de eerste medewerker moeilijk doet ben ik bang dat je een paar keer terug moet bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Sunderfield schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:04:
[...]

Bel Oxxio even op. Zeg dat je situatie gewijzigd is vanwege je zonnepanelen, isolatie en nieuwe ketel en dat je een nieuwe inschatting wilt. Als de eerste medewerker moeilijk doet ben ik bang dat je een paar keer terug moet bellen.
Lukt het ook niet in stappen? Ik heb mijn termijnbedrag in 5 stappen kunnen verlagen naar 40.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoihoi66
mxmemx schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:54:
[...]

Neem je alleen stroom af dat het zo goedkoop is?
Nee stroom en gas.

Bij GC niet eens de moeite genomen om dat te vergelijken om de TLV bij GC belabberd laag is.

Ga met GC 3 jaar gas aan en naar Eneco ivm hoge TLV. Lever namelijk meer terug dan dat ik verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Met hoeveel % kan je bij GC je termijnbedrag vrijwillig terugschroeven?
In de app is dit niet in te zien omdat mijn contract pas over 2 maanden ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hoihoi66 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:13:
[...]

Nee stroom en gas.

Bij GC niet eens de moeite genomen om dat te vergelijken om de TLV bij GC belabberd laag is.

Ga met GC 3 jaar gas aan en naar Eneco ivm hoge TLV. Lever namelijk meer terug dan dat ik verbruik.
Welk 3 jaars contract is dat bij GC nu de Unive deal uitverkocht is?

Never mind, je hebt het al eerder afgesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 15-08-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Wolly schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:15:
[...]

Welk 3 jaars contract is dat bij GC nu de Unive deal uitverkocht is?

Never mind, je hebt het al eerder afgesloten.
Wel een dag te laat en de duurdere tarieven moeten accepteren maar jah :(.

De variabele elektra tarieven bij GC zijn trouwens 60 cent normaal sn 52 cent dal begreep ik.
Daarnaast heb ik een navraag gedaan bij GC of de actie (unive 3 jaar) echt afgelopen is waarbij ze aangaf dat ze dit wel heeft doorgekregen maar dat je wel je kans kan wagen door te bellen met Unive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Zojuist contact gehad met Univé.

De vaste contracten zijn op.

Variabel, waarbij tarieven vast staan tot 1 jan 2023:
Normaal 56 per kwh
dal 49 per kwh

Zijn er goedkopere opties momenteel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:26
mrVroom schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:22:
Zojuist contact gehad met Univé.

De vaste contracten zijn op.

Variabel, waarbij tarieven vast staan tot 1 jan 2023:
Normaal 56 per kwh
dal 49 per kwh

Zijn er goedkopere opties momenteel?
Ook mij is hetzelfde verteld helaas. Vanmorgen ook een mail dat budget energie op eigen initiatief het voorschotbedrag maar even heeft verhoogd van €200,- naar €500,- per maand.. :(

Tips voor een goedkoper alternatief zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikrubluk
  • Laatst online: 26-09-2022
raze88 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:42:
[...]

Ook mij is hetzelfde verteld helaas. Vanmorgen ook een mail dat budget energie op eigen initiatief het voorschotbedrag maar even heeft verhoogd van €200,- naar €500,- per maand.. :(

Op basis waarvan heb je de mail gehad dat je voorschot bedrag wordt verhoogd? Omdat je contract afloopt en naar variabel gaat? En zo ja, ga je opeens zoveel meer betalen per maand voor gas en stroom?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
raze88 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:42:
[...]

Dat is een beetje lastig als je alleen voorschotbedragen geeft 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 13:28
Opperpanter2 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:08:
[...]

Innova is erg duur inderdaad. Maar afgelopen jaar klant geweest en ik heb denk ik nog nooit zo'n soepel verlopen contract gehad. Alles supersnel geregeld, alles klopt. Termijnbedrag netjes verlaagd automatisch en op tijd ivm 9% BTW, enz. 1 augustus overgestapt naar GC, maar op 5 augustus al eindafrekening binnen.
Mailtje met vraag vrij snel beantwoord. Beter dan bij GC die met 28.6 miljoen winst niet op whatsapp reageren en mysterieuze termijnbedragen berekenen die telkens anders zijn. En niet worden uitgelegd ;-)
Werkelijk?

Ik krijg allemaal niet echt vertrouwenwekkende naaistreekjes en het verloopt verre van soepel hier anders.
In april is de boel ingegaan met een termijnbedrag van 324. Na de BTW verlaging is het nog steeds 324, het ex-BTW bedrag is opgehoogd om aan dit bedrag te komen. Als ik ze wijs op hun eerdere mail en blog hierover dat het maandbedrag moet dalen door de BTW-verlaging doen ze alsof ik Spaans spreek en moet ik het maar handmatig aanpassen. Bij anderen gaat dit blijkbaar wel automatisch.

Ik wou mijn maandbedrag verlagen ivm forse teruglevering vanaf augustus. Ik moest eerst alles via netbeheerder geregeld hebben voor terugleveren, eerder wil men het niet in gang zetten. Toch is in het portal mijn maandbedrag al wel aangepast (opbouw, niet bedrag) met een halfslachtige aanpassing dat ik 1.000 kWh ga terugleveren in een jaar... erm, mijn installatie is 11 kWp. Doe er maar een nul bij.

Je kan via het Innova portal niet genoeg omlaag, je moet bellen. Om dan aan de telefoon te horen te krijgen dat je moet mailen. Ja, dat doe ik al weken, maar ik krijg 1x/week een halve reactie.
Minimale afname per product is blijkbaar 5 euro. Men wil dat ik ~200 euro per maand blijf betalen vanwege het gasverbruik terwijl ik op eigen berekening op ~80 euro kom na teruglevering. Dan heb ik het nog niet eens over de voorschotten sinds april in maanden dat het gasverbruik laag is, dus de buffers zitten er al.
Kortom veel meer moeite dan gewenst.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 13:28
Modbreak:Bericht opeens weg? Het zou zomaar kunnen zijn dat we die hebben verwijderd. Dit topic gaat geregeld alle kanten op. Dit is NIET het topic voor energieadviezen, kookplaten, etc, etc. Alsjeblieft, dit topic is erg high maintenance voor de crew als dit een soort energievergaarbak is, terwijl voor de besproken onderwerpen gewoon topics zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Señor Sjon op 15-08-2022 13:22 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
Bassos30 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:06:
Het is geven en nemen dan. Als iedereen het maandbedrag op z'n laagst zet, is er voor de leverancier helemaal geen buffer meer en weet je zeker dat die binnen de kortste keren omvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Zojuist gebeld met INNOVA.

Die hanteert de volgende tarieven tot 31 december 2022:
All-in tarief normaal incl. btw (€) 0,51683 per kWh
All-in tarief dal incl. btw (€) 0,45383 per kWh

Ik overweeg een overtap vanaf NLE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
*snip* Dit is geen vraagbaak, doe dan nog alsof je de laatste pagina gelezen hebt.

[ Voor 87% gewijzigd door Señor Sjon op 15-08-2022 13:29 ]

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
Mikrubluk schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:11:
[...]

Op basis waarvan heb je de mail gehad dat je voorschot bedrag wordt verhoogd? Omdat je contract afloopt en naar variabel gaat? En zo ja, ga je opeens zoveel meer betalen per maand voor gas en stroom?
Ik zit helaas al aan een variabel contract. (Verbruik 1500m3 gas en stroom -600kwh (zonnepanelen)). Reden van de verhoging is dat de prijzen omhoog gaan en ze zo willen voorkomen dat mensen aan het einde van het jaar in de problemen komen. Echter heb ik hier nooit toestemming voor gegeven en heb ik het voorschot het liefst zo laag mogelijk staan mochten ze omvallen. Sparen kan ik op een eigen rekening wat meer zekerheid geeft voor mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uItyP8iOf66TQmfydqLeCGh0MEI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sLZ5LOZIW5KbpLCtGnslViTo.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:13
*snip* reageer liever niet op slechte reacties. :)

[ Voor 91% gewijzigd door Señor Sjon op 15-08-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-08 13:52
Dat Greenchoice met de 3-jaar vast contracten zou stoppen had ik niet verwacht. Mogelijk dat de situatie met de Rijn en de Duitse energiemarkt van invloed zijn. De kans bestaat dat ze weer worden aangeboden mocht de Duitse situatie stabiliseren met beperkte impact.

[ Voor 54% gewijzigd door Soru op 15-08-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:22
Soru schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:37:
Dat Greenchoice met de 3-jaar vast contracten zou stoppen had ik niet verwacht. Mogelijk dat de situatie met de Rijn en de Duitse energiemarkt van invloed zijn. De kans bestaat dat ze weer worden aangeboden mocht de Duitse situatie stabiliseren met beperkte impact.
De markt is niet meer te voorspellen door de aanhoudende onzekerheid, dus worden de risico's steeds hoger en onhoudbaar, zeker nu de gasprijs maar door blijft stijgen. Ik houd mijn hart vast voor de mensen die deze winter uit hun vaste contract lopen, waar ligt de grens? 5-6 euro per kuub?
raze88 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:30:
[...]

Ik zit helaas al aan een variabel contract. (Verbruik 1500m3 gas en stroom -600kwh (zonnepanelen)). Reden van de verhoging is dat de prijzen omhoog gaan en ze zo willen voorkomen dat mensen aan het einde van het jaar in de problemen komen. Echter heb ik hier nooit toestemming voor gegeven en heb ik het voorschot het liefst zo laag mogelijk staan mochten ze omvallen. Sparen kan ik op een eigen rekening wat meer zekerheid geeft voor mij.

[Afbeelding]
Ook raar dat ze er een mooi afgerond hoog bedrag van maken, zo lijkt het alsof je de klanten gebruikt als geldschieter. Doe dan in ieder geval de moeite om het te laten lijken als een berekend termijnbedrag van 503 euro bijvoorbeeld. Gek dat er geen regels voor zijn (voor zover ik kon lezen), je termijn bedrag zou berekend moeten zijn op je huidige tarief en historische verbruik. Ook zou een vast percentage wat je zelf kunt aanpassen niet gek zijn, bijvoorbeeld dat je het voorschot zelf minimaal 25% hoger of lager kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
TwiSteD1 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:59:

Ook raar dat ze er een mooi afgerond hoog bedrag van maken, zo lijkt het alsof je de klanten gebruikt als geldschieter. Doe dan in ieder geval de moeite om het te laten lijken als een berekend termijnbedrag van 503 euro bijvoorbeeld. Gek dat er geen regels voor zijn (voor zover ik kon lezen), je termijn bedrag zou berekend moeten zijn op je huidige tarief en historische verbruik. Ook zou een vast percentage wat je zelf kunt aanpassen niet gek zijn, bijvoorbeeld dat je het voorschot zelf minimaal 25% hoger of lager kunt zetten.
Het termijnbedrag kan ik zelf aanpassen en heb ik weer terug gezet. Ondertussen ben ik opzoek naar een alternatief. Helaas 2x over het aanbod van Greenchoise gemist. Vanmorgen gebeld en toen werd verteld dat er geen contracten meer konen worden afgesloten. INNOVA bied de optie wel maar lees niet heel veel goeds hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 15:34
TwiSteD1 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:59:
[...]
De markt is niet meer te voorspellen door de aanhoudende onzekerheid, dus worden de risico's steeds hoger en onhoudbaar, zeker nu de gasprijs maar door blijft stijgen. Ik houd mijn hart vast voor de mensen die deze winter uit hun vaste contract lopen, waar ligt de grens? 5-6 euro per kuub?
Dus dan kunnen ze toch gewoon zelf ook voor 3 jaar inkopen? Die prijzen liggen zelfs vrij laag met rond de 70 euro/MWh voor 3 jaar vast terwijl de spotprijs 200 euro is...

Wij zaten nog te twijfelen omdat pas bij een stijging van 110% greenchoice voordeliger is voor ons. Maar ik lees nu dat ik niet meer hoef te twijfelen, de aanbieding is over...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanMc
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 23:31
Soru schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:25:
Gezien de extreem lage stand van de Rijn kunnen de Duitse kolencentrales vanaf dinsdag waarschijnlijk niet meer vanuit de scheepvaart direct worden bevoorraad link. Aangezien kolencentrales voor Duitsland essentieel zijn geworden vraag ik me af of dit invloed kan hebben op de Nederlandse energiemarkt.

We zullen het met een aantal weken merken verwacht ik.
Vandaag in het AD:
Gasprijs stijgt verder door aanhoudende droogte en lage rivieren
https://www.ad.nl/economi...-lage-rivieren~abed5ad77/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
raze88 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:03:
[...]

Het termijnbedrag kan ik zelf aanpassen en heb ik weer terug gezet. Ondertussen ben ik opzoek naar een alternatief. Helaas 2x over het aanbod van Greenchoise gemist. Vanmorgen gebeld en toen werd verteld dat er geen contracten meer konen worden afgesloten. INNOVA bied de optie wel maar lees niet heel veel goeds hierover.
Innova biedt nog iets (1j of 3j) aan voor gas only? -> 1 jaar voor bijna 3 euro per m3 zie ik nu...
Ik zoek iets voor mijn ouders, hun contract loopt in dec dit jaar af.

Paar weken al lopen hameren op GC 3j dalen contract....maja...nu is t te laat, waar ik ze al 4x voor waarschuwde... :O
Enig alternatief?

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 15-08-2022 14:31 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01

Balen, net te laat..
Ik denk dat ik dan vrijdag net de laatste had... :+
RsRoel schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:57:
Gaven wel aan ook de variabele prijzen maandelijks aan te passen, dus de huidige (goede) prijzen zeggen natuurlijk niet zoveel over wat het de komende maanden gaat worden. Mijn vaste contract loopt in november af, dus bel tegen die tijd nog wel een keer wat de prijzen dan zijn.
Mij gaven ze van Univé/Greenchoice net nog aan dat hun variabel tarief vaststaat tot 1 januari. Dat levert dan in ieder geval meer zekerheid op dan bv BudgetEnergie.
(En zo te zien is het tarief zelfs lager dan BE, in ieder geval voor september.)
hoihoi66 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:25:

Wie ga je annuleren? En heb je al gebeld?
Ik zou voor het aanbod van GC gaan. Sterker nog, ik ben voor het aanbod van GC gegaan (ook alleen gas in mijn geval).
Het is niet voor niks dat die contracten nu ineens uitverkocht zijn...

En een voorschot van €25 zegt natuurlijk niks over de (uiteindelijke) werkelijke kosten, vooral niet bij een variabel contract.
LA-384 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:22:
Het is geven en nemen dan. Als iedereen het maandbedrag op z'n laagst zet, is er voor de leverancier helemaal geen buffer meer en weet je zeker dat die binnen de kortste keren omvalt.
Onzin! De leveranciers hebben nu, lente en zomer, hun buffer op kunnen bouwen. In andere landen weer je gewoon iedere maand de daadwerkelijke kosten betaald, komt er in de zomermaanden nauwelijks geld binnen. Daar gebeurd ook niks mee.
Misschien moet dat systeem dan ook maar in Nederland komen. Geen voorschot, gewoon achteraf je daadwerkelijke verbruik maandelijks betalen. Is ook de discussie over salderen afgelopen, want dat kan dan niet meer.
mrVroom schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:27:
Zojuist gebeld met INNOVA.

Die hanteert de volgende tarieven tot 31 december 2022:
All-in tarief normaal incl. btw (€) 0,51683 per kWh
All-in tarief dal incl. btw (€) 0,45383 per kWh

Ik overweeg een overtap vanaf NLE
Die lijkt me op dit moment de goedkoopste. Goedkoper dan GC. En met dezelfde zekerheid dat dit 'vast' is tot aan januari.
Weet je toevallig ook de prijs voor het gas?

[ Voor 6% gewijzigd door Truus01 op 15-08-2022 15:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raze88
Truus01 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:02:

Die lijkt me op dit moment de goedkoopste. Goedkoper dan GC. En met dezelfde zekerheid dat dit 'vast' is tot aan januari.
https://www.innovaenergie...-VAR.99.JUL-DEC.JUL22.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 17:39
[...]

[...]

Mij gaven ze van Univé/Greenchoice net nog aan dat hun variabel tarief vaststaat tot 1 januari. Dat levert dan in ieder geval meer zekerheid op dan bv BudgetEnergie.
(En zo te zien is het tarief zelfs lager dan BE, in ieder geval voor september.)

[...]

Ik zou voor het aanbod van GC gaan. Sterker nog, ik ben voor het aanbod van GC gegaan (ook alleen gas in mijn geval).

En een voorschot van €25 zegt natuurlijk niks over de (uiteindelijke) werkelijke kosten, vooral niet bij een variabel contract.

[...]

Onzin! De leveranciers hebben nu, lente en zomer, hun buffer op kunnen bouwen. In andere landen weer je gewoon iedere maand de daadwerkelijke kosten betaald, komt er in de zomermaanden nauwelijks geld binnen. Daar gebeurd ook niks mee.
Misschien moet dat systeem dan ook maar in Nederland komen. Geen voorschot, gewoon achteraf je daadwerkelijke verbruik maandelijks betalen. Is ook de discussie over salderen afgelopen, want dat kan dan niet meer.

[...]

Heb jij in je gesprek met GC gehoord wat het tarief is voor alleen gas variabel? Online kan ik het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
gomaster schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:07:
Heb jij in je gesprek met GC gehoord wat het tarief is voor alleen gas variabel? Online kan ik het niet vinden.
Nee, het gesprek ging vooral om het 3 jarig vast contract, maar ik vroeg even of ik niet toch mijn vader kon laten meeliften op mijn contract. Helaas, dat ging niet (logisch ook), maar toen vertelde ze me dat de tarieven tot januari vast staan. Ik heb niet naar de hoogte verder gevraagd.

Overigens, volgens mij was mijn gesprek met Univé. GC gaf mij eerder ook al als reactie op een mail
Het contract wat u doorstuurt is een contract wat wij vanuit Greenchoice niet aanbieden. Om dit contract af te sluiten kunt u het beste contact opnemen met Univé.
Dus volgens mij is GC wel de leverancier, maar is het toch echt iets aparts van Univé. (En kunnen die dus ook vrij makkelijk nakijken of je wel een verzekering hebt bij Univé...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RsRoel
Na het missen van de boot met GC/Univé net in mijn zoektoch Innova gesproken.

Hun variabele tarief voor gas ligt een stuk lager dan het 1 jaar vaste tarief via Consumind (1,8396 vs 2,54562 p m3). Dacht dat als variabele tarief tot 1 januari 2023 zo zou blijven dat het dan het overwegen waard zou zijn, maar ze wist me te vertellen dan ze per 1 september de variabele tarieven flink gaan verhogen.

Nu de offerte van 1 jaar vast geaccepteerd en ga er de komende 14 dagen nog eens over nadenken, ook naar aanleiding van de reviews nog redelijk wat twijfel hier.

Voor elektra van plan Tibber te gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
Grappig net gebeld met Oxxio, Ja menner toen u LosVast kreeg was inderdaad het tarief een jaar vast maar nu zijn de regels veranderd en dus krijgt u elke 3 maanden een nieuwe prijs. Ik vroeg mevrouw of ze akkoord zou gaan als oxxio haar nu zou zeggen dat ze nog maar de helft van der loon kreeg ipv het contractloon en of dat logisch klonk. Daar kon ze geen antwoord op geven.

Leuk ook hoe oxxio in hun losvastbeschrijving op internet zegt een jaar lang het tarief te bieden voor de dan geldende prijs.

Afin, klacht ingediend en nu opzoek naar iets anders/goedkopers maar ben er bang voor.

EDIT: ik zit nu op 6 maanden van dit jaar

[ Voor 3% gewijzigd door mxmemx op 15-08-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
RsRoel schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:38:
Na het missen van de boot met GC/Univé net in mijn zoektoch Innova gesproken.

Hun variabele tarief voor gas ligt een stuk lager dan het 1 jaar vaste tarief via Consumind (1,8396 vs 2,54562 p m3). Dacht dat als variabele tarief tot 1 januari 2023 zo zou blijven dat het dan het overwegen waard zou zijn, maar ze wist me te vertellen dan ze per 1 september de variabele tarieven flink gaan verhogen.

Nu de offerte van 1 jaar vast geaccepteerd en ga er de komende 14 dagen nog eens over nadenken, ook naar aanleiding van de reviews nog redelijk wat twijfel hier.

Voor elektra van plan Tibber te gaan proberen.
Mij is verteld dat alle energiemaatschappijen nu elke 3 maanden de prijs gaan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 23:09
EWK schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 00:07:
[...]

Wat mij dan weer opviel was dat ze er netto maar een paar duizend klanten bij hebben gekregen, ondanks die zeer succesvolle actie met de consumentenbond. Stond die teller toen niet op iets van 40k nieuwe klanten? Of vergis is me nu een nulletje?

[...]

28 miljoen winst, uitgesmeerd over 600.000 klanten.
Dat is 47 euro winst per klant, voor een groot risico.
Ik kan hieruit zeker niet opmaken dat het wel goedkomt met ze.

[...]

Ik zeg ook niet dat Greenchoice er het beste voorstaat. Maar op dit moment staan ze stabiel lijkt mij. Ik verwacht dat ze nu wel inzien dat je niet te scherp moet zijn met je prijzen. Het zal voor hun heus lastig zijn als iedereen minder gaat verbruiken.

Eneco heeft 207 miljoen winst gemaakt met 5,6 miljoen klanten. is 37 euro per klant. Wie doet het beter? Elk bedrijf kan omvallen maar hopelijk gebeurt dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
mxmemx schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:40:
[...]

Mij is verteld dat alle energiemaatschappijen nu elke 3 maanden de prijs gaan aanpassen.
Voordat ik van variabel naar het Univé contract heb gewisseld stond in mijn GC omgeving ook heel duidelijk dat de prijzen per 01-10-2022 worden aangepast. Maar wie weet, wellicht verschilt dat per contractsvorm? Bij mijn verlopen gascontract staat dit ook nog trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6ITmIDHnbGfW5gawG8Llb8LWvQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R82X0ZxVYrAMEB6a61SyVVQA.png?f=user_large

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 16:24
Energiedirect heeft de beëindiging van het contract netjes en snel afgehandeld.
Afgelopen vrijdag is het contract bij GC/UV ingegaan en krijg vandaag al de eindafrekening van Energiedirect binnen. Over 2 weken wordt het bedrag overgemaakt.

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-09 21:58
Mikrubluk schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:11:
[...]

op 3 juli liep mijn jaarcontract af bij budget energie. Verbruik blijft al jaren redelijk stabiel, alleen 2 jaar geleden ging energie omlaag ivm zonnepanelen. Uiteraard ging in Juli vanwege de gestegen prijzen mijn maandbedrag omhoog, van euro 125 naar euro 244. Halverwege Juli kreeg ik een verhoging van euro 244 naar euro 302. Vandaag heb ik een verhoging maandbedrag gekregen van 302 naar euro 509,- per September.....wordt toch wel erg gortig nu. Tot op heden redelijk tevreden bij BE, maar vraag mij af of er meer mensen zijn die exponentiele verhogingen krijgen. Ga toch maar weer eens kijken voor alternatieven... By the way ; dit was de mail die ik kreeg van BE:

Beste meneer xxxxxx

De energieprijzen zijn de afgelopen tijd opnieuw flink gestegen. Daarnaast levert Rusland sinds een aantal maanden minder gas aan Europa. Dit heeft helaas invloed op onze tarieven. We passen daarom per september 2022 het termijnbedrag aan, op uw adres xxxxx. Zo proberen we de kans op een bijbetaling op uw jaarnota te verminderen.

Uw termijnbedrag wordt € 509,-.

We realiseren ons dat dit een flinke verhoging is. Hieronder leest u waarom het nodig is dat we dit doen.

Bepalen nieuw termijnbedrag
Bij het bepalen van uw termijnbedrag houden we rekening met de verwachte toekomstige tarieven tot aan uw jaarnota in combinatie met wat u de afgelopen maanden al heeft verbruikt en betaald. Zo proberen we uit te komen op een jaarnota zonder bijbetaling. Door de onverwachtse veranderingen in de energiemarkt, is het veel lastiger geworden om een goede inschatting te maken. De inkooptarieven zijn namelijk geen dag hetzelfde.

Vanwege de stijgende energieprijzen de afgelopen maanden, kunnen wij er helaas niet meer omheen en zijn wij genoodzaakt om uw termijnbedrag tussentijds te verhogen. Daarnaast blijven we in deze onvoorspelbare tijd natuurlijk uw termijnbedrag extra in de gaten te houden.

We hebben een korte video gemaakt, met meer uitleg over hoe we tot uw nieuwe termijnbedrag zijn gekomen. etc etc..

Aldus de reden van Budget Energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikstert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-09 06:58
pinotgrigio1 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:42:
[...]

op 3 juli liep mijn jaarcontract af bij budget energie. Verbruik blijft al jaren redelijk stabiel, alleen 2 jaar geleden ging energie omlaag ivm zonnepanelen. Uiteraard ging in Juli vanwege de gestegen prijzen mijn maandbedrag omhoog, van euro 125 naar euro 244. Halverwege Juli kreeg ik een verhoging van euro 244 naar euro 302. Vandaag heb ik een verhoging maandbedrag gekregen van 302 naar euro 509,- per September.....wordt toch wel erg gortig nu. Tot op heden redelijk tevreden bij BE, maar vraag mij af of er meer mensen zijn die exponentiele verhogingen krijgen. Ga toch maar weer eens kijken voor alternatieven... By the way ; dit was de mail die ik kreeg van BE:
Je reageert nu emotioneel. Klopt het als je het narekend met de nieuwe variabele prijzen? Als dat zo is, dan is het toch gewoon correct of mis ik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoihoi66
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Innova ga ik annuleren en ga met gas de 3 jaar aan bij GC.
Innova geeft een jaarcontract af, dus geen variabel. Maar dan nog heb ik geen zin in Innova ook al mag het termijnbedrag omlaag naar 25 euro.
Ik las in de reviews dat ze het spontaan verhogen en niet meer terugzetten.
Totdat je klant met werken ze wel mee, maar eenmaal klant ben je de pineut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:50
Hier ook verhoging van maandbedrag Budget Energie ontvangen, exact 200 euro er bovenop van 296 naar 496.

Oude voorschot leek me goed in de richting, dus kan deze forse verhoging enkel plaatsen als een voorschot op nog door te voeren prijsverhoging.

Voor dit moment gekozen de verhoging via de website voor de helft terug te draaien naar 392 wat de maximale verlaging was zonder te hoeven bellen.

Ik ga dit nu goed volgen met de maandelijkse mail met werkelijk verbruik om zo in de zomermaanden niet een te groot batig saldo op te bouwen.

Geen idee hoe stevig Budget Energie in zijn financiën staat, maar bij dit soort voorschotten ga je zo voor duizenden euro's het schip in mocht er in november opeens een faillissement komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Sempy schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:08:
Hier ook verhoging van maandbedrag Budget Energie ontvangen, exact 200 euro er bovenop van 296 naar 496.

Oude voorschot leek me goed in de richting, dus kan deze forse verhoging enkel plaatsen als een voorschot op nog door te voeren prijsverhoging.

Voor dit moment gekozen de verhoging via de website voor de helft terug te draaien naar 392 wat de maximale verlaging was zonder te hoeven bellen.

Ik ga dit nu goed volgen met de maandelijkse mail met werkelijk verbruik om zo in de zomermaanden niet een te groot batig saldo op te bouwen.

Geen idee hoe stevig Budget Energie in zijn financiën staat, maar bij dit soort voorschotten ga je zo voor duizenden euro's het schip in mocht er in november opeens een faillissement komen.
Als je een slimme meter hebt kun je een (vratis)account aanmaken bij enelogic. Dan kun je hun toestemming geven om de slimme meter uit te lezen.
Die verbruiken worden dan elke dag bijgewerkt.
Dan hou je een beetje zicht op je verbruik. Voor 80 euro kun je een youless kopen. Die leest je meter dan continu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg net mail van Budget Energie dat mijn maandelijkse voorschot van €230 naar €417 gaat.

Note:
Ik woon alleen op 60 m2.
De kachel staat al maanden uit.
Mijn stroomverbruik van 10-07-2022 tot 10-08-2022 is € 27,53.

Dit is voor mij een hele hoop geld, maar ik kan het dragen in mijn eentje. God mag weten wat zo'n klap betekent voor gezinnen of mensen aan de financiele afgrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassos30
  • Laatst online: 17-09 05:49
LA-384 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:22:
[...]

Zo laag mogelijk hoeft ook niet zo nodig, misschien iets lager zodat je iig niet aan het sparen bent bij je energieleverancier. Scheelt dat je dat geld niet kwijt bent als ze omvallen. Zou wel een willen weten wat de winstmarge is op bijvoorbeeld een kuub gas of een een kwh stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Bassos30 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:50:
[...]

Zo laag mogelijk hoeft ook niet zo nodig, misschien iets lager zodat je iig niet aan het sparen bent bij je energieleverancier. Scheelt dat je dat geld niet kwijt bent als ze omvallen. Zou wel een willen weten wat de winstmarge is op bijvoorbeeld een kuub gas of een een kwh stroom.
https://www.nordpoolgroup...ices/nl/daily/?view=table

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:50
Bassos30 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:50:
[...]

Ik ben daar ook wel benieuwd naar, al vermoed ik dat de grote winst bij de opwekkers zit en niet zo zeer bij de resellers waarbij de consument een contract heeft.

En de overheid natuurlijk want de belastingopbrengsten stijgen mee met de energieprijzen. Het zou in dat opzicht misschien goed zijn als de overheid zich op een of andere manier garant stelt voor voorschotten van consumenten in geval van een faillissement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:45:
Ik krijg net mail van Budget Energie dat mijn maandelijkse voorschot van €230 naar €417 gaat.

Note:
Ik woon alleen op 60 m2.
De kachel staat al maanden uit.
Mijn stroomverbruik van 10-07-2022 tot 10-08-2022 is € 27,53.

Dit is voor mij een hele hoop geld, maar ik kan het dragen in mijn eentje. God mag weten wat zo'n klap betekent voor gezinnen of mensen aan de financiele afgrond.
Je verbruikt dus nauwelijks stroom, maar waar komen je torenhoge kosten dan vandaan? 230 en 417 is verschrikkelijk veel voor 1 persoon. Dan moet dan wel van gas komen. De kachel staat bij iedereen al maanden uit mag ik hopen :+

Wat is je jaarlijkse verbruik?
Pagina: 1 ... 233 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4