Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 232 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.384 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eurionair
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:34

Eurionair

Senior Destructor

Kreeg vanmorgen een mail van Vattenfall dat per 1 september de teruglever-vergoeding omhoog gaat naar 16,8 ct

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:56
Eurionair schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:23:
Kreeg vanmorgen een mail van Vattenfall dat per 1 september de teruglever-vergoeding omhoog gaat naar 16,8 ct
poe poe, krijg al 35ct per kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Jumpman schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:40:
Zo eerst de Univé verzekering afgesloten voor €1,14 (vergeet Cashback XL bij het afsluiten niet voor extra korting) en daarna de GC 3 Jaar Dalen Univé bevestigd met ingangsdatum 1 januari 2023. Dit is een soort verzekering als Vattenfall mijn contract (Gas €1,63 inclusief BTW) gaat verhogen. Daalt de markt toch 01-01-2023 of daarna, dan breek ik het contract met GC open.
Dat kost je dan wel 250 euro (of 125 voor alleen gas), na de 14 dagen bedenktermijn. En die gaat dus vandaag al in.

[ Voor 4% gewijzigd door henkebek op 12-08-2022 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eurionair
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:34

Eurionair

Senior Destructor

alki schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

poe poe, krijg al 35ct per kwh
proficiat

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Eurionair schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:23:
Ik zit nog 2 weken bij Powerpeers (en dat is van Vattenfall). Ik heb 2 maanden geleden met ze gebeld naar aanleiding van een waardeloos verlengingsaanbod. Heb toen de vraag gesteld hoe ze kunnen zeggen dat ze zo veel oog voor duurzaamheid hebben als ze klanten die elektriciteit terugleveren en daarmee bijdragen aan deze duurzame doelstelling zo'n slecht aanbod doen en daarmee in feite wegjagen. Antwoord was: Ja we krijgen deze opmerking vaak en we geven het door maar corporate policy is dat we niet meer dan 11 cent bieden _O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 16:24
Laten we het on-topic houden, pochen over welke terugleververgoeding je krijgt doen we maar in het café !

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:15

Dennisb1

VCDS 058

ik heb ook het aanbod van Univé maar jeetje wat is dat duur…

Vattenfall variabel heb ik momenteel en betaal slechts
1,47 m2 gas
0,29 kWh enkel

Tja dat Univé dealtje komt dan behoorlijk duur uit met 2,46 voor gas en 0,39/0,47 voor kWh

Of zie ik nou iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmznFXs-5Kcgfrs2-h3iGlHp4l4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXo2oFTbg9kzUuqSQpWLGQMO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHje-80UtPli0xIHVJyUHNtljQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hymzCkfg70vuxu72MhzxqTOS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door Dennisb1 op 12-08-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egeau
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:45
henkebek schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:27:
[...]

Dat kost je dan wel 250 euro (of 125 voor alleen gas), na de 14 dagen bedenktermijn. En die gaat dus vandaag al in.
Bij mij gaven ze telefonisch in dat de 14dagen bedenktijd pas ingingen zodra je het contract per post binnen had? Lijkt mij raar aangezien het enkel een papieren bewijs is van iets wat je digitaal hebt afgesloten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:37
Dennisb1 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:39:
Ja, je vergelijkt variabel met vast. Variabel is op de vergelijkmomenten bijna altijd goedkoper, maar je betaald bij vast voor de zekerheid dat de prijs niet volgende maand/tariefwijziging plots bv het dubbele wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10:57
@Wolly
Ik heb bericht terug gekregen van Mega. Ook nog goed bericht wat mij in ieder geval niet vaak overkomt.

Nu weet ik niet of dit sowieso al het geval was of dat dit alleen gedaan word als je er na vraagt. Dus misschien handig voor andere mensen die in maart een nieuw contract hadden afgesloten om dit ook even na te kijken.

[/quote]
Beste Evert,

Bedankt voor je bericht.

Wij hadden een tijdje een verkeerd tarief op de website staan.
Voor jou geld het tarief van €0,48 wij zullen hiermee rekenen op jou eindnota.
[quote]

Steam: Evert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

Truus01 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:52:
[...]

Ja, je vergelijkt variabel met vast. Variabel is op de vergelijkmomenten bijna altijd goedkoper, maar je betaald bij vast voor de zekerheid dat de prijs niet volgende maand/tariefwijziging plots bv het dubbele wordt.
Dat snap ik maar per kuub 1 euro meer betalen voor zekerheid is bij gemiddeld verbruik van 1100m3 al 1100 euro meer op jaarbasis.

Hoe groot is de kans dat het zo extreem met variabel zou gaan? Die kans schat ik vrij klein, ik verwacht ook dat de overheid nog wel gaat ingrijpen verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
  • Laatst online: 09-02 10:36
Egeau schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:52:
[...]

Bij mij gaven ze telefonisch in dat de 14dagen bedenktijd pas ingingen zodra je het contract per post binnen had? Lijkt mij raar aangezien het enkel een papieren bewijs is van iets wat je digitaal hebt afgesloten..
Je krijgt het contract waarschijnlijk in je mail, en dan beginnen de 14 dagen te lopen dus.

Heb het idee dat sommige mensen hier denken dat ze nu een contract kunnen afsluiten voor 1 januari en dan vanaf 1 januari nog 14 dagen de tijd hebben om op te zeggen. Maar zo werkt het dus niet :)

Vandaar mijn opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Dennisb1 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:09:
Dat snap ik maar per kuub 1 euro meer betalen voor zekerheid is bij gemiddeld verbruik van 1100m3 al 1100 euro meer op jaarbasis.

Hoe groot is de kans dat het zo extreem met variabel zou gaan? Die kans schat ik vrij klein, ik verwacht ook dat de overheid nog wel gaat ingrijpen verder.
Hoe sterk is de prijs de afgelopen tijd wel niet gestegen?! Omlaag gaan de prijzen voorlopig echt niet. Prijzen tussen zomer en winter verschillen normaal toch ook al wel aardig.
Of ze nog met een Euro per kuub zullen stijgen, weet ik niet. Maar zou zomaar kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:25
Of het duur is, hangt af van hoe de prijzen zijn wanneer je het wil laten ingaan. En de tekenen lijken niet erg positief, met een dreigend gastekort richting de winter. Mijn contract bij Vattenfall verloopt op 17/12 (1,3€ per m³), maar ik hou rekening met een gasprijs die tegen dan misschien wel richting de 3-4€ zou kunnen gaan. Dan is 2,5€ erg goedkoop, en heb je zekerheid over de prijs die je gaat betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bjorn180179
[...]

Zie hieronder een tabel welke ik bij easyswitch.nl vandaan heb :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlarekNaqlRZeVjZ4dld8xVtf1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tKB8S2UXGyVPROVnLaNHMjez.png?f=fotoalbum_large

Geeft een aardig beeld hoe de gasprijs gestegen is. Dit zijn wel de prijzen conform het modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-09 22:21

K van k

18x 400 wp oost-west

*knip*, hier stond een off-topic bericht...

[ Voor 88% gewijzigd door ThinkPad op 12-08-2022 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
1,47 m2 gas
0,29 kWh enkel

Tja dat Univé dealtje komt dan behoorlijk duur uit met 2,46 voor gas en 0,39/0,47 voor kWh
Overigens is jouw prijs erg goed. Want als ik nu gas bij Vattenfall aanvraag, krijg ik €3,287957/m3 (kaal: €2,743796)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ik zit nu behoorlijk te twijfelen tussen 3 jaar vast bij GC/Univé of toch variable blijven bij BudgetE (of een andere lage variabele leverancier).
Vanaf september is de prijs voor 1m3 bij het laatste tariefblad wat ik heb gezien bij GC zelfs goedkoper dan bij BE. Maar...
De prijs bij GC is van juli naar augustus met 50ct gestegen. Bij BE ook, maar zou je dan richting de zomer ook weer zo'n daling kunnen verwachten? Maar weegt dat dan eigenlijk wel weer op tegen de gestegen prijs over de winter die vast nog wel zal komen bij BE.
Hmmm... Ik twijfel nog.

(Sowieso blij met de zonnepanelen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:08
marvel27 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:03:
Of het duur is, hangt af van hoe de prijzen zijn wanneer je het wil laten ingaan. En de tekenen lijken niet erg positief, met een dreigend gastekort richting de winter.
En misschien is dat al lang en breed ingeprijsd door energieleveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

Bjorn180179 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:06:
[...]

[Afbeelding]

Geeft een aardig beeld hoe de gasprijs gestegen is. Dit zijn wel de prijzen conform het modelcontract.
Ik betaal nu 1,47 per kuub bij Vattenfall met een model contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:52
Bjorn180179 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:06:
[...]

[Afbeelding]

Met het prijsverloop van de laatste tijd zal er komende week of de week daarna wel een aanbieder zijn die over de 4 euro per kuub gaat :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

Truus01 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:26:
[...]

Overigens is jouw prijs erg goed. Want als ik nu gas bij Vattenfall aanvraag, krijg ik €3,287957/m3 (kaal: €2,743796)...
Ja goede vraag, heb gewoon model contract, niks vast ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bjorn180179
Dennisb1 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:46:
[...]

Ik betaal nu 1,47 per kuub bij Vattenfall met een model contract
Waarschijnlijk al heel lang klant bij Vattenfall en daardoor laag variabel gas tarief ?

Ik denk dat je het heel simpel moet beredeneren : Of je blijft bij je huidige leverancier met een variabel tarief en neemt de gok dat het niet zo hard zal gaan stijgen. Of je kies voor meer zekerheid en een vast contract waarbij je meer zult gaan betalen.

Heb je een vast contract en gaan volgend jaar de prijzen dusdanig dalen dan kan altijd het contract ontbonden worden en betaal je een boete. De boete verdien je dan wel terug door het prijsverschil en tevens kan de nieuwe energieleverancier een opzegvergoeding betalen waardoor je een deel van de boete weer terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:46
Zojuist mijn variabele tarieven gekregen voor september bij Budget Energie (inclusief trouwe klant voordeel).

Normaaltarief € 0,62021
Daltarief € 0,57434
Gastarief € 2,2797

Gelukkig gaat 1 oktober het contract met GC/Unive contract in met prijzen van 1 juli.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bjorn180179
Bobbje schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:11:
Zojuist mijn variabele tarieven gekregen voor september bij Budget Energie (inclusief trouwe klant voordeel).

Normaaltarief € 0,62021
Daltarief € 0,57434
Gastarief € 0,2,2797

Gelukkig gaat 1 oktober het contract met GC/Unive contract in met prijzen van 1 juli.
Met dat gastarief zou ik bij BE blijven O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-08 00:44
[...]

Bijna 100% kans op een extreme stijging (266%) volgens vattenfall zelf.
Volgens Martin Neef, manager tijdig betalen bij Vattenfall — een energiereus met twee miljoen Nederlandse klanten — 'komen mensen er niet meer uit'.

Donkerste scenario

Uit een stresstest van het Centraal Planbureau (CPB) bleek begin juni dat in het donkerste scenario 1,2 miljoen huishoudens problemen kunnen krijgen met het betalen van hun maandelijkse lasten. 'Wat energieprijzen betreft zitten we al in dat donkerste scenario', zegt Neef van Vattenfall.

Dan moeten de grootste problemen nog komen. Energieleveranciers zien dat veel mensen het maandbedrag laag houden waardoor aan het einde van het loopjaar een rekening van duizenden euro's wacht. Bij Vattenfall betalen bijvoorbeeld zo'n 200.000 klanten gemiddeld €200 te weinig per maand.

'We houden ons hart vast', zegt Neef. 'De kans dat de gasprijzen verder stijgen is namelijk reëel.' Poetin kneep gasleveringen aan Europa tot nu toe steeds verder af, wat direct tot hogere prijzen leidde. Ook Essent en Eneco maken zich zorgen over betalingsproblemen aan het einde van het jaar, zeggen de woordvoerders, want het aantal mensen met een vast contract loopt steeds verder terug. Begin 2023 zal 80% tot 90% van de huishoudens een duurder variabel contract hebben. Dat het maandbedrag dan van €150 naar €550 gaat, is niet uitzonderlijk, volgens Neef.
Bron: (wel zo netjes) FD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikstert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-09 06:58
Bjorn180179 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:16:
[...]

Met dat gastarief zou ik bij BE blijven O-)
Volg je redenering niet helemaal? Gastarief van GC/UV is 1.96/m3 op basis van 1 juli prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bjorn180179
pikstert schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:21:
[...]

Volg je redenering niet helemaal? Gastarief van GC/UV is 1.96/m3 op basis van 1 juli prijs
In zijn post stond een gastarief van € 0,2,2797
Daar reageerde ik op met dan zou ik daar blijven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 15:34
marteltor schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:45:
[...]

garantie tot aan de voordeur, maar mijn contract loopt eind september af en dit zegt de whatsapp-klantenservice:
"Bestaande klanten met een aflopend contract betalen bij een variabel contract inderdaad minder dan de prijzen die je op de website ziet. In jouw geval betaal je dan € 0.3109 per kWh stroom en € 1.6393 per m3 gas."
Bij de laatste twee verhogingen spreekt Vattenvall ook niet van nieuwe tarieven, maar over een verhoging, zonder onderscheid te maken naar klant.
Ik heb de indruk dat Vattenvall iedereen dezelfde verhogingen geeft. Dus oude klanten zijn dan inderdaad goedkoper uit.
Dit terwijl ze volgens de voorwaarden iedereen met een modelcontract gewoon ineens allemaal dezelfde hoge prijs zouden kunnen geven.

Garantie tot de deur dus. Maar of Vattenfall het zo schappelijk blijft doen is wel relevant voor de beslissing overstap naar Univé (zie verderop).
ben2513 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:27:
Net met Univé gebeld. Wat een leuke prijs zeg!
...

P.s. Niet gevraagd of ik klant was. Het was ook even verwarrend, ik dacht bij Greenchoice terecht te komen maar je belt dus met Unive. Wel de reisverzekering afgesloten voor de zekerheid.
Bij mij vroeg de dame het als eerste!
Sterker, ik moest de offerte op naam van mijn vrouw laten zetten (zij is de Univé klant) "omdat de aanvraag anders later afgekeurd zou worden".
Bjorn180179 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:59:
[...]
Waarschijnlijk al heel lang klant bij Vattenfall en daardoor laag variabel gas tarief ?
Ik ben na faillissement Welkom pas klant geworden, medio november en heb ook deze tarieven.
ik heb ook het aanbod van Univé maar jeetje wat is dat duur…

1,47 m2 gas
0,29 kWh enkel

Ik zit in precies hetzelfde schuitje.

Ik heb met excel zitten spelen gisteren en de Univé/Greenchoice deal naast Vattenfall (bestaand) modelcontract (met dezelfde tarieven als jij).

De variabel levertarieven zijn bijna precies 2x zo duur.
Maar na 1 jaar 25% korting en na 2 jaar 40% korting.

Als ik dat middel en afzet tegen Vattenfall dan ben ik 100 euro per maand duurder uit. Dit verschil wordt wel kleiner: Vattenfall wordt vast nog hoger, en Univé wordt zeker goedkoper.
Of het de moeite is hangt dus af van hoe hoog de tariefstijgingen bij Vattenfall zullen zijn.

Dat is deels een gok en voor een inschatting moet je aannames/vereenvoudigingen doen.
Onder de aanname dat:
  • de prijzen bij Vattenfall de komende 3 jaar geleidelijk stijgen
  • stroom en gas altijd gelijk stijgen
Mag het kale tarief aan het eind van die 3 jaar met 110% gestegen zijn, en dan speel je nog steeds quitte.

Nu is de grote vraag: verwacht ik dat de prijzen zo stijgen? Pessimisten hebben het over 4 euro per kuub.

Ik beging de vergissing te denken dat als Univé/Greenchoice blijkbaar het aandurft om korting van 25/40% te garanderen, zij een visie zouden hebben op het prijsverloop (een daling na een jaar). Dan zou ik op die visie mee kunnen liften en lekker bij Vattenfall blijven.

Echter bij het bekijken van de gasprijzen op de beurs zag ik dat de langere contracten voor de energiebedrijven ook véél voordeliger zijn.
Koopt Greenchoice voor 3 jaar in dan lag de prijs op een gegeven moment een factor 3 lager dan de spotprijs.

Mijn conclusie is daarom ook dat Greenchocie niet perse een visie op de prijsontwikkeling heeft, maar gewoon gegarandeerd winst draait op deze contracten!

Eigenlijk zijn ze nu "te duur" t.o.v. inkoopprijs (maar nog steeds relatief goedkoop in de markt). Om te voorkomen dat klanten bij dalende tarieven weglopen en simpelweg de afkoopsom betalen bieden ze die "korting" aan (die ze betalen uit hetgeen je nu a.h.w. "teveel" betaalt).

Dus heel slim van Greenchoice!

Maar vervelend voor mij. Omdat ik nu op eigen kracht moet gaan inschatten of ik denk dat de komende 3 jaar de kale Vattenfalltarieven met 110% stijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pikstert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-09 06:58
Titusvh schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:26:
[...]

Mag het kale tarief aan het eind van die 3 jaar met 110% gestegen zijn, en dan speel je nog steeds quitte.

Nu is de grote vraag: verwacht ik dat de prijzen zo stijgen? Pessimisten hebben het over 4 euro per kuub.

Ik beging de vergissing te denken dat als Univé/Greenchoice blijkbaar het aandurft om korting van 25/40% te garanderen, zij een visie zouden hebben op het prijsverloop (een daling na een jaar). Dan zou ik op die visie mee kunnen liften en lekker bij Vattenfall blijven.

Echter bij het bekijken van de gasprijzen op de beurs zag ik dat de langere contracten voor de energiebedrijven ook véél voordeliger zijn.
Koopt Greenchoice voor 3 jaar in dan lag de prijs op een gegeven moment een factor 3 lager dan de spotprijs.

Mijn conclusie is daarom ook dat Greenchocie niet perse een visie op de prijsontwikkeling heeft, maar gewoon gegarandeerd winst draait op deze contracten!

Eigenlijk zijn ze nu "te duur" t.o.v. inkoopprijs (maar nog steeds relatief goedkoop in de markt). Om te voorkomen dat klanten bij dalende tarieven weglopen en simpelweg de afkoopsom betalen bieden ze die "korting" aan (die ze betalen uit hetgeen je nu a.h.w. "teveel" betaalt).

Maar vervelend voor mij. Omdat ik nu op eigen kracht moet gaan inschatten of ik denk dat de komende 3 jaar de kale Vattenfalltarieven met 110% stijgen.
Je maak er een grondige analyse van! Een makkelijkere denkwijze is dat je een verzekering koopt ter hoogte van de afkoopkosten. Als de kosten flink stijgen (niet heel vreemd gezien de geopolitieke spelletjes) heb je jezelf goed ingedekt. Als de kosten flink dalen koop je het af met €125. Eigenlijk een soort optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Truus01 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:34:
Ik zit nu behoorlijk te twijfelen tussen 3 jaar vast bij GC/Univé of toch variable blijven bij BudgetE (of een andere lage variabele leverancier).
Vanaf september is de prijs voor 1m3 bij het laatste tariefblad wat ik heb gezien bij GC zelfs goedkoper dan bij BE. Maar...
De prijs bij GC is van juli naar augustus met 50ct gestegen. Bij BE ook, maar zou je dan richting de zomer ook weer zo'n daling kunnen verwachten? Maar weegt dat dan eigenlijk wel weer op tegen de gestegen prijs over de winter die vast nog wel zal komen bij BE.
Hmmm... Ik twijfel nog.

(Sowieso blij met de zonnepanelen!)
Klaar met twijfelen en GC/Univé gebeld.

En mezelf weer voor heel dom verklaard, want ik heb anderen overtuigd om voor augustus te bellen om zo de gunstige tarieven van juli te hebben en zelf bel ik nu pas en zit ik dus alweer 50ct hoger...
Deze nieuwe tarieven zijn overigens van 4-8-2022.

Maar mochten ze (flink) dalen (bij GC/Univé of elders) dan is een rekensom zo gemaakt om te zien of het niet beter is de boete te pakken en over te stappen.

Nu nog even weer een paar anderen overtuigen om over te stappen. Is echt niet meer leuk om bij BE te zitten!

*Edit: Weet iemand trouwens hoe met de geldigheidsduur van hun aanbod zit? Er staat dat het 3 dagen geldig is. Is dat inclusief vandaag? Zijn dat werkdagen? (Want zelf zijn ze telefonisch in het weekend ook niet bereikbaar.)

[ Voor 7% gewijzigd door Truus01 op 12-08-2022 15:07 . Reden: vraagje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

Bjorn180179 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:59:
[...]

Ik denk dat je het heel simpel moet beredeneren : Of je blijft bij je huidige leverancier met een variabel tarief en neemt de gok dat het niet zo hard zal gaan stijgen. Of je kies voor meer zekerheid en een vast contract waarbij je meer zult gaan betalen.

Heb je een vast contract en gaan volgend jaar de prijzen dusdanig dalen dan kan altijd het contract ontbonden worden en betaal je een boete. De boete verdien je dan wel terug door het prijsverschil en tevens kan de nieuwe energieleverancier een opzegvergoeding betalen waardoor je een deel van de boete weer terug krijgt.
Sinds welkom energie failliet ging ben ik daar heen gegaan. Twijfelachtig dus wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

Titusvh schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:26:

Ik zit in precies hetzelfde schuitje.

Ik heb met excel zitten spelen gisteren en de Univé/Greenchoice deal naast Vattenfall (bestaand) modelcontract (met dezelfde tarieven als jij).

De variabel levertarieven zijn bijna precies 2x zo duur.
Maar na 1 jaar 25% korting en na 2 jaar 40% korting.

Als ik dat middel en afzet tegen Vattenfall dan ben ik 100 euro per maand duurder uit. Dit verschil wordt wel kleiner: Vattenfall wordt vast nog hoger, en Univé wordt zeker goedkoper.
Of het de moeite is hangt dus af van hoe hoog de tariefstijgingen bij Vattenfall zullen zijn.

Dat is deels een gok en voor een inschatting moet je aannames/vereenvoudigingen doen.
Onder de aanname dat:
  • de prijzen bij Vattenfall de komende 3 jaar geleidelijk stijgen
  • stroom en gas altijd gelijk stijgen

Ik verwacht eigenlijk dat het zal zakken. Niemand kan dit meer betalen zometeen dus lopen ze tegen een ander probleem aan op deze manier.

Juist omdat inderdaad GC in zet op dalen lijkt mij niet dat ze geld gaan weg geven als ze het niet aan durven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Dennisb1 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:56:
Ik verwacht eigenlijk dat het zal zakken. Niemand kan dit meer betalen zometeen dus lopen ze tegen een ander probleem aan op deze manier.

Juist omdat inderdaad GC in zet op dalen lijkt mij niet dat ze geld gaan weg geven als ze het niet aan durven.
Volgend jaar richting de zomer, dan zal het wellicht weer gaan zakken. Maar voor die tijd komt er zeker geen daling. Winters zijn altijd al duurder geweest, omdat het verbruik dan hoger ligt. Dat zal nu niet anders zijn.

Of de 'komende zomerse daling' echt een flink daling zal zijn, of bv maar terug op het niveau van nu (dus het laatste (gas)tarief van GC), dan denk ik eerder het laatste.

Prijzen zullen niet zakken 'omdat niemand dat kan betalen'. Dan moet de overheid maar ingrijpen. Zo denken wij, zo denken zij. Als zij prijzen gaan laten zakken, omdat niemand de prijs kan betalen, dan kunnen zij zelf namelijk hun inkoopprijs ook niet meer betalen. En daar zal de overheid niet voor ingrijpen. Dan vallen energiemaatschappijen om (op zich ook niet erg, met die huidige wildgroei...).

Conclusie (de mijne): Prijzen zullen eerst nog flink stijgen, met de piek in januari en vervolgens licht dalen richting/in de zomer, met een dal in mei/juni en dat dal is op z'n laagst de hoogte van het prijspeil van nu, augustus, daarna zullen ze weer stijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peterb1969
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 16:47
Ook ik zit nu bij Vattenfall obv modelcontract. Overstappen naar GC/Unive is een forse verhoging en voelt als een (te) dure verzekering.

Het duurt lang voordat je met gc/unive overall goedkoper uit bent, als dat all uberhaupt gaat gebeuren, en als de prijzen alsnog zakken moet je ook nog geld betalen om van het contract af te zijn.

Ik blijf vooralsnog zitten en benut het huidig voordeel om mijn huis verder te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
pikstert schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:46:
[...]
Je maak er een grondige analyse van! Een makkelijkere denkwijze is dat je een verzekering koopt ter hoogte van de afkoopkosten. Als de kosten flink stijgen (niet heel vreemd gezien de geopolitieke spelletjes) heb je jezelf goed ingedekt. Als de kosten flink dalen koop je het af met €125. Eigenlijk een soort optie.
Het klopt dat deze analyse puur financieel is bekeken.
Het aspect dat je er ook "rust" voor koopt is niet meegenomen.
Maar ik merk dat de keerzijde, de kans dat je door een gokje te wagen geld overhoudt en het fijne gevoel dat dat levert daar wellicht nog tegenop weegt.
Ander overweging is dat m.i. er maatregelen komen als het echt zoveel stijgt.

Maar goed, ik heb nog 2 dagen om mij te bedenken. En als ik echt twijfel nog 2 weken extra.
Dennisb1 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:56:
[...]
Dat lijkt mij ook. Want als de prijs inderdaad 110% stijgt dan levert dat extreme problemen op. Dus zal er toch wat moeten gebeuren.
Maar ja, gezien de teleurstellingen van de afgelopen 10+ jaar.... Misschien niet teveel verwachten van overheidsingrijpen.
Dat is dus geen argument! Greenchoice gokt niet perse op een daling. Zij kopen nu simpelweg tegen lagere prijzen in als zij zich ook voor 3 jaar committen! ((zie toelichting in mijn vorige post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb1969
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 16:47
Overigens heb ik wel al zonnepanelen sinds maart en die dekken naar verwachting ruimschoots ons stroomverbruik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
peterb1969 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:14:
Overigens heb ik wel al zonnepanelen sinds maart en die dekken naar verwachting ruimschoots ons stroomverbruik af.
Daarom kijk ik ook alleen naar het gas. ;)
Ik ben nu mijn stroom nog aan het salderen bij BE en ga daarna over naar degene met de hoogste TLV.

En als dan dadelijk ik met gas 'goed' zit bij GC/Univé, dan hoef ik daar ook 3 jaar niet meer naar de kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
Ook jokkebrokken bij easyEnergy...

Van de website:
Bij easyEnergy ontvangen alle klanten energie voor de échte inkoopprijs.

Een regel eronder:
easyEnergy geeft deze inkoopprijs (met een minieme vaste opslag) 1-op-1 aan je door

En verderop:
En net zoals elke energieleverancier, brengen we maandelijks vaste leveringskosten in rekening. [...] Dat is het enige wat wij er aan verdienen.

Dat laatste zou nog kunnen maar om jezelf direct de volgende regel al tegen te spreken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 02:54
Ik ga voor een jaar naar Innova. Gc 3 jaar zeg ik op.

Voor een jaar staat elektra en gas vast maar dan hoef ik ook niet tot maart op Eneco te wachten.

Gas 2,50
Elektra 0,50 teruglever

Kom op 0 euro uit. Mits ze niet omvallen komend jaar :)

Ik zit nog met 1 vraag en dat is of Innova de TLV op jaarbasis doet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:40

Theo

moederbord

hoihoi66 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:46:

Voor een jaar staat elektra en gas vast maar dan hoef ik ook niet tot maart op Eneco te wachten.

Gas 2,50
Elektra 0,50 teruglever

Die 'mits' is inderdaad een heel groot risico, en voor mij ook de reden om juist niet naar hen te gaan. Innova staat er financieel niet al te best voor; van de 19 bestaande energieleverancier in Nederland is hun solvabiliteit gewoon erg slecht.
Kijk je naar reviews op bijv Trustpilot dan zie je dat Innova momenteel heel erg veel geld aan het verzamelen is door kunstmatig de maandlasten te verhogen bij vaste contracten; eindafrekeningen stelselmatig te laat (of niet) uit te betalen en weigert bij hun klanten het voorschot te verlagen.

Met hun gedrag om extra geld binnen te halen, plus hun zeer slechte solvabiliteit is het gewoon wachten tot ze omvallen. Dan ben je je voorschot kwijt; kun je fluiten naar een TLV en je welkomsbonus en wordt je contract naar een andere leverancier gezet onder (voor jou) zeer ongunstige voorwaarden.

Mijn advies; blijf dus bij Innova weg momenteel; het risico op gezeik is gewoon te groot en het is momenteel wachten tot ze omvallen...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Titusvh schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:55:
Ook jokkebrokken bij easyEnergy...

Van de website:
Bij easyEnergy ontvangen alle klanten energie voor de échte inkoopprijs.

Een regel eronder:
easyEnergy geeft deze inkoopprijs (met een minieme vaste opslag) 1-op-1 aan je door

En verderop:
En net zoals elke energieleverancier, brengen we maandelijks vaste leveringskosten in rekening. [...] Dat is het enige wat wij er aan verdienen.

Dat laatste zou nog kunnen maar om jezelf direct de volgende regel al tegen te spreken...
Ik heb geen connecties met die club, maar 1op1 (+btw) doorberekenen zou kunnen. Nobel idee imo.

Het runnen van een bedrijf kost ook wat, dus een vast maandbedrag voor de bedrijfsvoering lijkt me logisch.

Het één sluit het ander niet uit.

-edit-

O, wacht.... Met die "minime vaste opslag" regel lijken ze zichzelf idd in de voet te schieten.

[ Voor 5% gewijzigd door Chris.nl op 12-08-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Theo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:19:
[...]

Die 'mits' is inderdaad een heel groot risico, en voor mij ook de reden om juist niet naar hen te gaan. Innova staat er financieel niet al te best voor; van de 19 bestaande energieleverancier in Nederland is hun solvabiliteit gewoon erg slecht.
Kijk je naar reviews op bijv Trustpilot dan zie je dat Innova momenteel heel erg veel geld aan het verzamelen is door kunstmatig de maandlasten te verhogen bij vaste contracten; eindafrekeningen stelselmatig te laat (of niet) uit te betalen en weigert bij hun klanten het voorschot te verlagen.

Met hun gedrag om extra geld binnen te halen, plus hun zeer slechte solvabiliteit is het gewoon wachten tot ze omvallen. Dan ben je je voorschot kwijt; kun je fluiten naar een TLV en je welkomsbonus en wordt je contract naar een andere leverancier gezet onder (voor jou) zeer ongunstige voorwaarden.

Mijn advies; blijf dus bij Innova weg momenteel; het risico op gezeik is gewoon te groot en het is momenteel wachten tot ze omvallen...
Als ze mijn voorschot op 25 euro willen zetten zoals in de berekeningen dan vind ik het geen probleem.
De reden hiervan is dat ik dan volgens mijn berekeningen dit het bedrag is uiteindelijk wat ik hoor te betalen.
De welkomstbonus is niet verrekend in het jaarbedrag of in mijn termijn. Staat er dus los van.

In mijn meest gunstige scenario dus nu naar GC met gas en daarna naar Eneco met een hoge TLV komt het prijstechnisch op hetzelfde neer. Niet te vergeten was van plan om ook nog eens variabel de winter uit te zitten bij de goedkoopste variabel contract.

Energieflex heb ik al een keer meegemaakt. Heb nog een paar 100 euro tegoed en dat komt dan puur door mijn termijn die ik maandelijks met een paar tientjes te veel heb betaald.
Als Innova akkoord gaat met 25 euro dan ga ik over. Zo niet dan ga ik door met mijn plan ;).

Mijn risico is dan mochten ze omvallen dat ik dan de rest van het jaar ergens moet uitzitten. Jah bij wie dat zal zijn tegenkver welke prijzen dat is dan even de vraag.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:17
phicoh schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:11:
[...]

Ik zie niet helemaal hoe de overheid dit op zou moeten lossen.

Natuurlijk, mensen die in grote financiele problemen komen moeten geholpen worden. Maar ik zie niet hoe de overheid de economie kan helpen. De overheid kan er een bak geld tegenaan gooien om energie prijzen laag te houden, maar uiteindelijk betalen we dat toch zelf.
We betalen in Nederland de hoogste prijs voor energie van heel Europa. Met een flinke afstand ook nog. Dat komt niet omdat de Vattenvalls van deze wereld meer geld aan Nederlanders willen verdienen. Dat komt omdat Nederland enorm veel belasting en heffingen oplegt. De energie is al duur, maar de overheid maakt het nog eens flink wat duurder.

Daar kan de overheid prima wat aan doen, door gewoon de belasting en heffingen te verlagen. Daar hoeft de overheid niks bij in te schieten, want doordat de kale energieprijs is gestegen geeft een lager percentage belasting nog steeds dezelfde inkomsten dan een hoger percentage bij een lagere kale prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
hoihoi66 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:46:

Gas 2,50
Elektra 0,50 teruglever

Op welk gasverbruik (ongeveer) zit je? Bij mij zou Innova dit eerste jaar al 20ct duurder zijn. Ik heb daardoor al denk ik zo'n €100 minder kosten (denk 500m3 verbruik), dus dat is mooi om mocht het nodig zijn het contract af te kopen jaar 2. Maar mochten de prijzen dan nog hoger gestegen zijn, zit ik bij GC goed.

Had je trouwens bij GC de tarieven van nu, augustus, of nog die van juli? Want met die van juli zou ik al helemaal niet gaan voor een ander.
(En dan heb ik het allemaal alleen maar over gas. Stroom ga ik denk ik volgende maand van BE naar degene met dan de hoogste TLV...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
Truus01 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:03:
[...]

Op welk gasverbruik (ongeveer) zit je? Bij mij zou Innova dit eerste jaar al 20ct duurder zijn. Ik heb daardoor al denk ik zo'n €100 minder kosten (denk 500m3 verbruik), dus dat is mooi om mocht het nodig zijn het contract af te kopen jaar 2. Maar mochten de prijzen dan nog hoger gestegen zijn, zit ik bij GC goed.

Had je trouwens bij GC de tarieven van nu, augustus, of nog die van juli? Want met die van juli zou ik al helemaal niet gaan voor een ander.
(En dan heb ik het allemaal alleen maar over gas. Stroom ga ik denk ik volgende maand van BE naar degene met dan de hoogste TLV...)
Met gas zit ik op 485m3
Met elektra 700-700 en teruglever 2500-2700

Met gas bij GC zit ik jammer genoeg met de prijzen van augustus dus met een startprijs het eerste jaar met zo’n rond de 2,50.

Ga je trouwens met de hoogste TLV, nu al naar bijv. naarEneco incl. de winter of de winter overbruggen elders?

Heb wat reviews gelezen over Innova, tering hey schrok een beetje van. Misschien toch GC 3 jaar vast voortzetten en dan bij Eneco nu gelijk al starten in oktober wanneer mijn contract afloopt. Uiteindelijk als je er een jaar zit (hopend op een hoge TLV in de zomer van 2023) maken ze van de afgelopen jaar een berekening.

Aan de andere kant denk ik. Als Innova mijn termijn van 25euro per maand accepteert heb ik niet heel veel te verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
[...]

https://nl.trustpilot.com/review/innovaenergie.nl

Die reacties lijken op wat je ook zag bij welkom energie. Ik krijg het vermoeden dat ze nu veel contracten willen verkopen om de cashflow gaande te houden. Dat icm met bizarre verhogingen van termijnbedragen.

Ik zou hier ook wegblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
hoihoi66 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:24:
[...]

Met gas zit ik op 485m3
Met elektra 700-700 en teruglever 2500-2700

Met gas bij GC zit ik jammer genoeg met de prijzen van augustus dus met een startprijs het eerste jaar met zo’n rond de 2,50.

Ga je trouwens met de hoogste TLV, nu al naar bijv. naarEneco incl. de winter of de winter overbruggen elders?

Heb wat reviews gelezen over Innova, tering hey schrok een beetje van. Misschien toch GC 3 jaar vast voortzetten en dan bij Eneco nu gelijk al starten in oktober wanneer mijn contract afloopt. Uiteindelijk als je er een jaar zit (hopend op een hoge TLV in de zomer van 2023) maken ze van de afgelopen jaar een berekening.

Aan de andere kant denk ik. Als Innova mijn termijn van 25euro per maand accepteert heb ik niet heel veel te verliezen.
Je hebt al een goede deal aan je neus voorbij laten gaan omdat je bellen voor 1 euro pm te duur vond.

En nu neem je dit risico? Als ze ergens oktober/november omvallen dan kom je automatisch in de allerduurste modelcontracten terecht omdat eigenlijk geen enkele leverancier je wil hebben.
En met jouw terugleveren zou ik eens gaan kijken naar een warmtepomp of desnoods airco’s in de ruimtes waar je meeste verblijft.
Je hebt 4000kwh over en je hebt maar 500 m3 gas. Dat kun je makkelijk opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Qua stroom weet ik het in jouw geval niet, maar qua gas zit je dus vergelijkbaar als ik. Dan ben je het eerste jaar ongeveer gelijk uit bij beiden. Maar wat je verliest is het tweede (en derde) jaar. Want volgend jaar zit je ook weer op een overstap augustus/september, precies wanneer de prijzen meestal weer gaan stijgen. En ik denk dat de kans groter is dat de gasprijs dan vergelijkbaar of hoger is, dan heel veel lager. En dus mis je dan de korting bij GC.
Althans, zo zie ik het.
Ik denk het wel. Ik ben een groot gedeelte van de winter ook niet in NL. Er is een kans dat ik zelfs in de winter gemiddeld meer opwek dan verbruik. En anders moet ik dat 'risico' (is zeer gering) maar nemen, wat je zegt, bv naar Eneco en in ieder geval salderen en over het hele jaar dan de TLV hebben. Mocht er dan in het voorjaar/zomer iemand met nog een hogere TLV komen, zal ik wel alweer 'uitgesaldeerd' zijn en kan ik alsnog overstappen. En voor de winter van volgend jaar, dat zien we dan wel weer... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:09
krizzziz schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:44:
[...]

Same here! Ik ook een e-mail met contract. in mei afgesloten van dit jaar.
Toch heb ik ook het idee dat ze er bij Shell nog niet helemaal klaar voor zijn.
Mijn contract zou op 13 augustus ingaan, maar de laatste mail welke ik heb ontvangen van Shell is van 4 Juli, met het is bijna zover. We zeggen je contact 1 dag van te voren op? Is dit normaal?

Tevens als ik iedere keer op hun portal inlog moet ik steeds het wachtwoord veranderen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 13:13
Is daar nog ergens een recent overzicht van? Ik kan alleen maar informatie vinden over hoe het was in 2019/2020. De markt is wel iets veranderd sindsdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
Heeft iemand de schatting van Greenchoice in hun portaal al eens nageregekend?

Bij de aanvraag kwamen zij op €257 uit als maandbedrag. Dat betaal ik ook. Maar de schatting in de portal is nu €194. Echter als ik het nareken kom ik nog steeds op ongeveer €257 uit bij het opgegeven verbruik, wat overeenkomst met het verbruik dat greenschoice zegt te gebruiken voor de schatting.
Ik heb een contract van voor 1 juli maar met de 9% BTW tarieven.
Ik heb sinds maart zonnepanelen, maar geen opwekking opgegeven bij contractaanvraag omdat ik daar later naar wilde kijken qua opwekking / teruglevering etc.
Ben benieuwd of ik nou een denkfout maak of bv vermindering energiebelasting verkeerd interpreteer. Op zich zijn de details niet voor dit topic, maar ben even benieuwd of bij andere overstappers de schatting in de portal wel klopt / overeenkomt met de schatting bij online aanvraag :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:07
Rofdof schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:02:
[...]

In ons doarp is de woningcoöperatie al paar jaar bezig om te verduurzamen. Pakken steeds een rij huizen. Nieuwe isolatie en dak. Spouwmuur iso en als kan vloer iso. En dan paar panelen op het dak.
Mooie ingrepen maar ook nog veel woningen dus niet gedaan.
Gelukkig gebeurt dat op meer plekken wel en ook heb je als huurder bij verschillende coorporaties de mogelijkheid tegen een redelijke vergoeding zonnepanelen te plaatsen, of om mee te doen aan een zonnepaneelinitiatief in je directe omgeving, waardoor de elektra rekening een stuk naar beneden kan. Verder blijf je als huuder overgelevert aan de keuzes van de verhuurder. Van het gas af (of uit een warmtenet stappen) kan je dan zelf niet regelen (als je daar budget voor zou hebben).

On topic weer...
Wie heeft een glazen bol om te zien wat er na 1-1 gaat gebeuren met de tarieven voor gas???
Model contracten geven de indruk dat het sky-high gaat, Niemand bied je een vast verlengaanbod en inzicht in je variabele tarief na het uitzitten van je huidige contract krijg veelal pas 2 weken voor het verlopen van dat contract.
Sterkte aan iedereen die in deze situatie verkeert.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rumour93
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-08 09:35
Opperpanter2 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:50:
Heeft iemand de schatting van Greenchoice in hun portaal al eens nageregekend?

Bij de aanvraag kwamen zij op €257 uit als maandbedrag. Dat betaal ik ook. Maar de schatting in de portal is nu €194. Echter als ik het nareken kom ik nog steeds op ongeveer €257 uit bij het opgegeven verbruik, wat overeenkomst met het verbruik dat greenschoice zegt te gebruiken voor de schatting.
Ik heb een contract van voor 1 juli maar met de 9% BTW tarieven.
Ik heb sinds maart zonnepanelen, maar geen opwekking opgegeven bij contractaanvraag omdat ik daar later naar wilde kijken qua opwekking / teruglevering etc.
Ben benieuwd of ik nou een denkfout maak of bv vermindering energiebelasting verkeerd interpreteer. Op zich zijn de details niet voor dit topic, maar ben even benieuwd of bij andere overstappers de schatting in de portal wel klopt / overeenkomt met de schatting bij online aanvraag :-)
Dit is bij mij ook het geval. Het is gebaseerd op het bekende verbruik op je adres met waarschijnlijk een ‘conforme’ plus-factor. Ik heb dat vaker gezien bij nieuwe contracten bij een overstap; ook in de ‘oude’ tijd. Je kunt prima je termijnbedrag aanpassen in de app of website, dat wordt direct verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
rumour93 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:08:
[...]

Dit is bij mij ook het geval. Het is gebaseerd op het bekende verbruik op je adres met waarschijnlijk een ‘conforme’ plus-factor. Ik heb dat vaker gezien bij nieuwe contracten bij een overstap; ook in de ‘oude’ tijd. Je kunt prima je termijnbedrag aanpassen in de app of website, dat wordt direct verwerkt.
Ja, maar zij komen nu juist met een volgens mij berekening te laag maandbedrag. Kan ik het wel leuk omlaag zetten, maar dan zit ik volgend jaar met de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rumour93
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-08 09:35
Opperpanter2 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:18:
[...]

Ja, maar zij komen nu juist met een volgens mij berekening te laag maandbedrag. Kan ik het wel leuk omlaag zetten, maar dan zit ik volgend jaar met de rekening.
Tussen mijn maandbedrag en ‘bedrag in de app’ zit bijna €100,-. Ik neem dit soort inschattingen nooit helemaal serieus. Het kan misschien te maken hebben met dat de 9% en 21% BTW niet goed verrekend wordt in hun systemen.

Reken het even na (uitgaande van blijvend 9% BTW voor de winter ‘22): op basis van je verwachte verbruik je tarieven gebruiken, delen door 12 en dan weet je wel waar je ongeveer uitkomt. Kun je altijd nog aanpassen als je wilt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:32
Aangezien mijn jaarcontract bij budget energie in september afloopt krijg ik nu alvast de nieuwe tarieven. Die zijn beduidend hoger dan de GC 3 jr vast die ik gelukkig eind juli heb afgesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqhRkjRT4EuEQofUlrUKwlPjtng=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n5XF3D87trueP4KvzKwdaZfT.png?f=fotoalbum_large

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlashBang
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:27

FlashBang

Hoi.

peacelord schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:48:
Aangezien mijn jaarcontract bij budget energie in september afloopt krijg ik nu alvast de nieuwe tarieven. Die zijn beduidend hoger dan de GC 3 jr vast die ik gelukkig eind juli heb afgesloten.

[Afbeelding]
Zo dat trouwe klant voordeel tikt wel aan zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:00

paQ

(jarig!)
Truus01 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

Duurzaamheid veel meer stimuleren.
En dan niet alleen een subsidieregeling, BTW-aftrekregeling of salderingsregeling, want juist de initiële aanschaf van bv een warmtepomp icm zonnepanelen is voor degene die nu in de problemen komen veel te hoog.
De duurzaamheidslening is nog te onbekend, en ook daar is op dit moment de rente eigenlijk te hoog van.
En dat is allemaal wel iets waar de overheid wat aan kan doen.
Nou. Vandaag zijn de nieuwe saldering plannen bekend gemaakt.
Vanaf 2025 64% en dan 6 jaar afbouwen naar 0%. Zitten we dan met ons onvoorstelbaar a-synchroon energiesysteem :/

Hier eneco klant (En pas 18 maanden). En zit nog steeds op ongewijzigd variabel tarief van juli. (1,44 m3)
Vooralsnog geen bericht over nieuwe tarieven.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

(jarig!)
ArjoK schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:08:
[...]

On topic weer...
Wie heeft een glazen bol om te zien wat er na 1-1 gaat gebeuren met de tarieven voor gas???
Model contracten geven de indruk dat het sky-high gaat, Niemand bied je een vast verlengaanbod en inzicht in je variabele tarief na het uitzitten van je huidige contract krijg veelal pas 2 weken voor het verlopen van dat contract.
Sterkte aan iedereen die in deze situatie verkeert.
Mijn gevoel zegt dat ‘ze’ nu heel safe (lees: hoog) gaan zitten om zo niet de volgende te zijn die omvalt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

paQ schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:30:
[...]

Nou. Vandaag zijn de nieuwe saldering plannen bekend gemaakt.
Vanaf 2025 64% en dan 6 jaar afbouwen naar 0%. Zitten we dan met ons onvoorstelbaar a-synchroon energiesysteem :/
Dat is eind mei al bekend geworden.
Zie nieuws: Afbouw salderingsregeling zonnestroom begint in 2025 met grotere eers...

[ Voor 31% gewijzigd door EWK op 12-08-2022 21:50 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

(jarig!)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
Ik lees hier veel voorspellingen wat de prijsontwikkeling van energie betreft. Ook lees ik dat wij in Nederland vooral zo veel betalen (vergeleken met andere landen) vanwege de hoge belasting. Er wordt beargumenteerd dat de GC deal te duur is want de overheid laat de prijzen nooit zo hoog stijgen. Klopt wellicht, maar als de overheid met plannen komt (maximum prijs, verlaging accijns, btw, etc.) dan hebben die plannen ook invloed op bestaande contracten. Gaat de btw naar nul, dan groet dat ook voor de 3 jaar GC deal. Tenzij de markt dus vanuit marktwerking weer normaliseert (wat ik betwijfel), heb je aan 3 jaar Univé geen risico.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
Rofdof schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:29:
[...]

Je hebt al een goede deal aan je neus voorbij laten gaan omdat je bellen voor 1 euro pm te duur vond.

En nu neem je dit risico? Als ze ergens oktober/november omvallen dan kom je automatisch in de allerduurste modelcontracten terecht omdat eigenlijk geen enkele leverancier je wil hebben.
En met jouw terugleveren zou ik eens gaan kijken naar een warmtepomp of desnoods airco’s in de ruimtes waar je meeste verblijft.
Je hebt 4000kwh over en je hebt maar 500 m3 gas. Dat kun je makkelijk opvangen.
jah wrijf maar lkkr in :)

Maar met mijn verbruik valt het allemaal reuze mee dus boeit mij niet heel veel.

Daarnaast is mijn overschot 1500 kwh en geen 4000 ;)

Groot kans dat ik toch bij GC bliif zitten en dan naar Eneco ga voor de hoogste TLV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
ben2513 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:17:
Ik lees hier veel voorspellingen wat de prijsontwikkeling van energie betreft. Ook lees ik dat wij in Nederland vooral zo veel betalen (vergeleken met andere landen) vanwege de hoge belasting. Er wordt beargumenteerd dat de GC deal te duur is want de overheid laat de prijzen nooit zo hoog stijgen. Klopt wellicht, maar als de overheid met plannen komt (maximum prijs, verlaging accijns, btw, etc.) dan hebben die plannen ook invloed op bestaande contracten. Gaat de btw naar nul, dan groet dat ook voor de 3 jaar GC deal. Tenzij de markt dus vanuit marktwerking weer normaliseert (wat ik betwijfel), heb je aan 3 jaar Univé geen risico.
Of de overheid zegt tegen de energieleveranciers… Max zoveel % winst bovenop de inkoopprijs voor een jaar. Dan zijn de contracthouders waarvan het contract vast staan de pineut en hebben de variabel contracten hier wat aan.
Belasting laten ze dan ongemoeid.

Ik als consument betaal liever weinig of dat nou belasting is of op de kale prijs is. Als het mar onder de streep minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Rofdof schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:25:
[...]

Die reacties lijken op wat je ook zag bij welkom energie. Ik krijg het vermoeden dat ze nu veel contracten willen verkopen om de cashflow gaande te houden. Dat icm met bizarre verhogingen van termijnbedragen.

Nou GC daarentegen niet veel beter opdezelfde website:

https://nl.trustpilot.com/review/greenchoice.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Kan iemand nog even toelichten of het verstandig is om tussen okt en okt een jaar uit te zitten bij Eneco?
Of is het verstandiger om tussen okt-maart een goedkope elektra af te nemen uiteraard ook variabel en dan maart-okt naar Eneco over te stappen. Lijkt wel een beetje mierneukerij :).
Als Eneco toch over een heel jaar een berekening maakt is mijn tijdelijke overstap in de wintermaanden niet heel logisch lijkt mij. Of zie ik iets over het hoofd?
Wat als het TLV tussentijds aangepast wordt? Wat is dan de TLV op het moment wanneer een jaar om is?

In mijn geval piek 700-dal 700 terugleveren 2700

Dus mocht het een heel jaar de TLV bij Eneco 0,61 blijven betekend dit 0,61x1300=793 euro

Weet ook niet als Eneco ineens stopt met hoge TLV en ineens op 10 cent zit. Kijken ze dan eerlijk terug naar de afgelopen periode wat ik heb verbruikt en heb teruggeleverd?

Juist hierom misschien is een overstap in de winter naar een goedkope tarief (dus geen Eneco) wel interessant.
Als ik bij Eneco in Oktober start dan sta ik t’m maart vet in de min en als in Maart de TLV 10 cent is en zeg mijn contract op dan ben ik de pineut :).

Nog even jullie input hierop ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:40

Theo

moederbord

Als je de inhoud van de reviews lees dan lijken die van Innova best terecht te zijn, en zit er hele grote overlap in alle klachten; Innova wil meer geld hebben; weigert terug te betalen en past zelf het voorschot aan zonder instemming.
De klachten bij GC lijken divers en minder gegrond te zijn; iemand die klaagt over een dure offerte; het niet snappen van een website, of klagen dat de stroom afgelopen jaar zo duur is geworden... Er zit geen rode draad bij deze reviews zoals dat bij Innova wel heel erg het geval is.

Ik zit net te bedenken dat met de 3 jaar GC deal deze eind 2025 afloopt; en dat dan de saldering best hard is afgebouwd. In 2025 zijn de tarieven bij GC zo rond de 35 ct/kWh terwijl de TLV maar 10.5 cent is. Met zonnepanelen is de GC deal dus helemaal niet zo leuk meer gezien het grote verschil tussen de inkoopwaarde en de TLV van een kWh. Eind 2024 overstappen naar een andere leverancier is dan dus noodzakelijk wat dus ook 100 euro aan boete kost...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:48
IVM verhuizing naar eerste eigen huis zit ik nu met de situatie waar ik niet van leverancier A naar B ga overstappen, maar een helemaal nieuw contract moet gaan afsluiten. Geen gas, alleen elektra.

Klopt mijn gedachte dat alle ervaringen en adviezen uit dit topic ook op mij van toepassing zijn? Ik vind het nogal lastig om in te schatten wat mijn verbruik gaat zijn aangezien we de woning vrijwel helemaal gaan isoleren en zonder gas gaan verwarmen, waar het nu nog zo lek als een zeef is qua isolatie (tweekapper uit 1923 niet nageïsoleerd).

Verschillende vergelijkers (zoals die van de consumentenbond en easyswitch.nl) geven mij maar 1 enkele optie, terwijl ik via de sites van verschillende energieleveranciers wel gewoon een contract kan aanvragen. Iemand hier een verklaring voor? Zo is het namelijk wel erg lastig vergelijken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Rofdof schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:25:
[...]

Innova is erg duur inderdaad. Maar afgelopen jaar klant geweest en ik heb denk ik nog nooit zo'n soepel verlopen contract gehad. Alles supersnel geregeld, alles klopt. Termijnbedrag netjes verlaagd automatisch en op tijd ivm 9% BTW, enz. 1 augustus overgestapt naar GC, maar op 5 augustus al eindafrekening binnen.
Mailtje met vraag vrij snel beantwoord. Beter dan bij GC die met 28.6 miljoen winst niet op whatsapp reageren en mysterieuze termijnbedragen berekenen die telkens anders zijn. En niet worden uitgelegd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
Theo schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:05:
[...]

Ik zit net te bedenken dat met de 3 jaar GC deal deze eind 2025 afloopt; en dat dan de saldering best hard is afgebouwd. In 2025 zijn de tarieven bij GC zo rond de 35 ct/kWh terwijl de TLV maar 10.5 cent is. Met zonnepanelen is de GC deal dus helemaal niet zo leuk meer gezien het grote verschil tussen de inkoopwaarde en de TLV van een kWh. Eind 2024 overstappen naar een andere leverancier is dan dus noodzakelijk wat dus ook 100 euro aan boete kost...
100? Opzeggen per 31-12-24 en €50 boete per product betalen, want minder dan een jaar resterende looptijd. https://www.gaslicht.com/...nbreken-slim-of-niet/408/ Als je ook gas afneemt blijf je met gas lekker daar zitten (mits dat mogelijk is).

Zo zal ik dat tenminste doen :)

[ Voor 4% gewijzigd door ben2513 op 13-08-2022 10:14 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
hoihoi66 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:46:
Of de overheid zegt tegen de energieleveranciers… Max zoveel % winst bovenop de inkoopprijs voor een jaar. Dan zijn de contracthouders waarvan het contract vast staan de pineut en hebben de variabel contracten hier wat aan.
Belasting laten ze dan ongemoeid.
Een overheid kan niet zomaar tegen bedrijven zeggen dat ze minder winst mogen maken. Dat zou nogal wat zijn. (En vooral de VVD zal dat nooit doen.) Dus heet de overheid niet zo heel veel middelen om een prijs aan te passen, anders dan de belastingen.
Theo schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:05:
Zoals al gemeld, de boete is lager.
Ik denk dat je met zonnepanelen en een overproductie per jaar, je sowieso niet vast moet gaan zitten bij een partij met een lage TLV. Je zoekt dan over een jaar degene met de hoogste TLV en jaarlijks salderen, of je zoekt voor de winterperiode (hoog verbruik, weinig opwek) degene met het laagste levertarief en voor de rest van het jaar (laag verbruik, hoog opwek) degene met het hoogste TLV (dan maakt ook maandelijks salderen niet zo heel veel uit).
Je gas kan je wel bij GC vast zetten.
dunedanh schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:07:
IVM verhuizing naar eerste eigen huis zit ik nu met de situatie waar ik niet van leverancier A naar B ga overstappen, maar een helemaal nieuw contract moet gaan afsluiten. Geen gas, alleen elektra.

Klopt mijn gedachte dat alle ervaringen en adviezen uit dit topic ook op mij van toepassing zijn? Ik vind het nogal lastig om in te schatten wat mijn verbruik gaat zijn aangezien we de woning vrijwel helemaal gaan isoleren en zonder gas gaan verwarmen, waar het nu nog zo lek als een zeef is qua isolatie (tweekapper uit 1923 niet nageïsoleerd).

Verschillende vergelijkers (zoals die van de consumentenbond en easyswitch.nl) geven mij maar 1 enkele optie, terwijl ik via de sites van verschillende energieleveranciers wel gewoon een contract kan aanvragen. Iemand hier een verklaring voor? Zo is het namelijk wel erg lastig vergelijken :?
Heb je ook zonnepanelen?
Dit topic gaat er vooral over om zo min mogelijk te betalen voor je verbruik. Maar als je (dmv zonnepanelen) meer opwekt dan verbruikt, kijk je liever naar de TerugLeverVergoeding.
Bij onzekerheid in verbruik zou ik eea afwachten en waarschijnlijk niet ergens voor 3 jaar vast gaan zitten. Aan de andere kant is een mogelijke boete bij gunstigere tarieven (ergens een veel lager levertarief, of (in geval van meer opwek) een veel hogere TLV) vaak ook redelijk snel terugverdiend.
Dus misschien juist wel de zekerheid van vast in deze onzekere tijden.
Maar dat is een afweging die je zelf moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Voor iedereen die een glazen bol zoekt voor de prijzen van gas deze winter en volgend jaar, kijk eens naar de future contracten op de beurs.

Afgaande op deze informatie lijkt het niet heel veel hoger te gaan dan nu.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:44

mwa

wian schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:11:
Voor iedereen die een glazen bol zoekt voor de prijzen van gas deze winter en volgend jaar, kijk eens naar de future contracten op de beurs.

Geef je me gelijk de Lotto getallen van volgend jaar?

Niets is te voorspellen in deze markt (oorlog, schaarste, temperatuur in de winter, overheid bemoeienis etc etc).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wlmpie
  • Laatst online: 01:31
Even geheel off-topic en outside the box gedacht.

Kunnen we geen deal maken met de Duitsers.
Zij gaan de versterkingsoperatie in Groningen doen, want de NL overheid kan dat toch niet.
En dan zetten we vervolgens Slochteren weer aan.

Klinkt als Win-Win-Win voor Groningers NL en DE.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
wian schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:11:

Behalve dat het niet te voorspellen is omdat het volledig een gevolg is van geopolitieke omstandigheden en het irrationele handelen van iemand in het Kremlin, zie ik ook technisch niet waarom je de conclusie trekt dat het niet veel hoger kan dan nu. Als je al iets wilt zien in deze grafiek is het vooral een opwaartse beweging met van tijd tot tijd een correctie om weer naar een nieuwe piek toe te gaan werken. Dat het nu heel even rondom een bepaald niveau blijft hangen zegt niet zo veel, dat kan net zo goed betekenen als daar doorheen gebroken wordt de prijzen nog een stuk hoger kunnen worden.

Ik heb gekozen voor GC 3 jaar dalen omdat ik daarmee - behalve als GC om valt - het opwaartse risico afgedekt hebt terwijl ik met een optiepremie van maximaal € 125 over kan stappen als er betere marktomstandigheden komen. Ik heb nog het contract van € 1,90 per m3, met de huidige prijzen weet ik niet of dit ook als de beste optie zou zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Laatst online: 01:31
Dan heb je toch uurprijzen?

Ten eerste heb ik geen elektrische auto ofzo waarmee ik mijn stroomverbruik kan plannen.
Ten tweede ben ik bang voor Texaanse toestanden, Daar kregen mensen a.g.v. een stroomcrisis afgelopen winter rekeningen van tienduizenden dollars voor één nacht omdat ze niet door hadden dat de stroomprijzen door het dak gingen.
ten derde heb ik zonnepanelen die mijn jaarverbruik niet dekken en dan is salderen veel gunstiger dan uurprijzen afrekenen als de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
wlmpie schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

Dan heb je toch uurprijzen?

Ten eerste heb ik geen elektrische auto ofzo waarmee ik mijn stroomverbruik kan plannen.
Ten tweede ben ik bang voor Texaanse toestanden, Daar kregen mensen a.g.v. een stroomcrisis afgelopen winter rekeningen van tienduizenden dollars voor één nacht omdat ze niet door hadden dat de stroomprijzen door het dak gingen.
ten derde heb ik zonnepanelen die mijn jaarverbruik niet dekken en dan is salderen veel gunstiger dan uurprijzen afrekenen als de zon schijnt.
Klopt, ook maar afgezien.
Welke ‘normale’ goedkope leverancier blijft dan nog over voor elektra? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Afas schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:52:
[...]

Behalve dat het niet te voorspellen is omdat het volledig een gevolg is van geopolitieke omstandigheden en het irrationele handelen van iemand in het Kremlin, zie ik ook technisch niet waarom je de conclusie trekt dat het niet veel hoger kan dan nu. Als je al iets wilt zien in deze grafiek is het vooral een opwaartse beweging met van tijd tot tijd een correctie om weer naar een nieuwe piek toe te gaan werken. Dat het nu heel even rondom een bepaald niveau blijft hangen zegt niet zo veel, dat kan net zo goed betekenen als daar doorheen gebroken wordt de prijzen nog een stuk hoger kunnen worden.

Ik heb gekozen voor GC 3 jaar dalen omdat ik daarmee - behalve als GC om valt - het opwaartse risico afgedekt hebt terwijl ik met een optiepremie van maximaal € 125 over kan stappen als er betere marktomstandigheden komen. Ik heb nog het contract van € 1,90 per m3, met de huidige prijzen weet ik niet of dit ook als de beste optie zou zien.
Prima dat je die afweging gemaakt hebt. Toekomstige gas prijzen (futures) worden bepaald door professionals die geld inzetten om zich in te dekken tegen toekomstige prijsstijgingen. Nutsbedrijven kopen hun gas in op de future markt. Die kunnen ernaast zitten, maar ik kijk liever naar hoe zij hun geld inzetten dan mijn keuze baseren op angst. Veel mensen kiezen nu voor meerjarige contracten van 2,50+/m3 en dat lijkt heel onverstandig. Er is een belangrijke reden dat gas duurder wordt (Rusland), maar ook redenen dat gas goedkoper wordt (economische terugval, gas reserves in Zuid Europa, mogelijke patstelling in Ukraine).

[ Voor 3% gewijzigd door wian op 13-08-2022 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:55:
[...]

En dan mogen de Duitsers het gas kopen voor een duppie? _O-
Gas wordt verkocht tegen marktprijzen. Waarschijnlijk kunnen we iedere Groninger riant compenseren met de huidige prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:06

Honesty

kattenneus!

wian schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:40:
[...]

Prima dat je die afweging gemaakt hebt. Toekomstige gas prijzen (futures) worden bepaald door professionals die geld inzetten om zich in te dekken tegen toekomstige prijsstijgingen. Nutsbedrijven kopen hun gas in op de future markt. Die kunnen ernaast zitten, maar ik kijk liever naar hoe zij hun geld inzetten dan mijn keuze baseren op angst. Veel mensen kiezen nu voor meerjarige contracten van 2,50+/m3 en dat lijkt heel onverstandig. Er is een belangrijke reden dat gas duurder wordt (Rusland), maar ook redenen dat gas goedkoper wordt (economische terugval, gas reserves in Zuid Europa, mogelijke patstelling in Ukraine).
Ik ben zelf niet zo in de futures(wel aandelen en opties) maar de prijs vanaf volgend jaar even hoog of zelfs lager is kan buiten vraag en aanbod ook te maken hebben dat de professionals hun vingers er nog niet aan durven te branden. Ik weet bijna zeker als de prijs nu sky high word(als die dat al niet is) dat de futures van begin volgend jaar meedeinen met de prijs van vandaag.
Maar je hebt gelijk niemand die het weet, mijn oude buurman was handelaar in de energie futures en die verdiende er vroeger al een goede boterham mee, laat staan nu de markt nog veel volatiel is.

2,50 lijkt nu heel duur, maar toen degene voor juli bij U/GC een 3 jarig contract afsloten leek die 1,85 ook aardig hoog. Juist doordat mijn contract toen afliep en ik zag dat de prijzen hoger/even hoog waren als GC ben ik toen ook maar overgestapt. Of dat verstandig is weten we pas over 1 a 2 jaar, en zelfs dan kan de stress dat je rekening niet stijgt ook heel veel levensvreugde wegnemen. Maar met de GC prijzen van nu zal ik denk ik ook wel afwachten en hopen dat de prijzen niet veel meer stijgen, maar dat dachten we 2 maanden geleden ook.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
wian schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:40:
[...]
Nutsbedrijven kopen hun gas in op de future markt. Die kunnen ernaast zitten, maar ik kijk liever naar hoe zij hun geld inzetten dan mijn keuze baseren op angst.
Sterker nog, die zullen ernaast zitten. Hoeveel is de grote vraag.

De futureprijs is nl. geen voorspelling van wat de prijs op een bepaald moment in toekomst zal zijn. Het is prijs die je NU betaalt voor de levering van gas op een afgesproken moment in de toekomst. Voor de koper geeft dat zekerheid over de prijs.

Men maakt een inschatting met de kennis van nu. Maar als de omstandigheden sterk veranderen dan zal de prijs op spotmarkt op dat moment specifieke in de toekomst sterk afwijken (positief of negatief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 13:13
dunedanh schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:07:
Lastig vergelijken valt wel mee, elke leverancier vermeld de prijzen op hun website. Dat het meer moeite kost dan een paar klikken, dat is waar.

Sinds begin dit jaar zoiets geven vergelijkingssites inderdaad geen volledig overzicht meer. Gezien de hoge en sterk wisselende prijzen voor de modelcontracten (het enige wat je bij een overstap aangeboden krijgt), willen de energieleveranciers je waarschijnlijk niet wijzer maken dan nodig is. In dit topic staat ergens een tabel met prijsverloop, dat is waarschijnlijk het meest complete overzicht wat je nu kunt krijgen. Je zal dan zelf uit moeten rekenen wat het je gaat kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

LA-384 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:02:
[...]

Lastig vergelijken valt wel mee, elke leverancier vermeld de prijzen op hun website. Dat het meer moeite kost dan een paar klikken, dat is waar.

Sinds begin dit jaar zoiets geven vergelijkingssites inderdaad geen volledig overzicht meer. Gezien de hoge en sterk wisselende prijzen voor de modelcontracten (het enige wat je bij een overstap aangeboden krijgt), willen de energieleveranciers je waarschijnlijk niet wijzer maken dan nodig is. In dit topic staat ergens een tabel met prijsverloop, dat is waarschijnlijk het meest complete overzicht wat je nu kunt krijgen. Je zal dan zelf uit moeten rekenen wat het je gaat kosten.
Nee, het ligt niet aan het 'niet wijzer willen maken'.
Ze willen geen nieuwe klanten, als ze extra klanten krijgen zullen ze extra moeten inkopen op de spotmarkt. Dat is extreem duur en daar vragen ze dus ook veel geld voor. Heeft dus niet zoveel zin om te adverteren (op een vergelijkingswebsite)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Iemand hier al lang Essent klant en die nu variabel is. Paar oudjes die ik ken zitten in die situatie en hebben geen idee over hun verbruik en tarieven.
Ga er zelf van de week ff langs want heb ze gezegd dat ze ff inlog van account of Jaarafrekeningen moeten zoeken.

Ben heel benieuwd naar de tarieven nu.
Ze willen dan overgaan op airco’s en pv installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Het is echt moeilijk om goed advies te geven. Aan de ene kant heb je de futures, aan de andere kant heb je hoogopgeleide mensen die geloofwaardig waarschuwen dat Rusland gas zal gebruiken om het westen te op de knieën te dwingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:45
Rofdof schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:11:
Ze willen dan overgaan op airco’s en pv installatie.
Dat willen nu enorm veel mensen, net zoals dat isoleren sinds november vorig jaar enorm populair is geworden. Nu een offerte aanvragen (als dat al lukt, zijn aantal bedrijven met een offerte stop ivm veel werk) is pas volgend jaar na de winter leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:16
jongetje schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:08:
[...]

Dat willen nu enorm veel mensen, net zoals dat isoleren sinds november vorig jaar enorm populair is geworden. Nu een offerte aanvragen (als dat al lukt, zijn aantal bedrijven met een offerte stop ivm veel werk) is pas volgend jaar na de winter leveren...
Dat valt echt wel mee, gewone lucht-lucht warmtepompen (airco's) zijn prima leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
jongetje schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:08:
[...]

Mijn broertje is installateur en ook alle diploma’s voor pv installaties en warmtepompen. En vriend van ons heeft een vrij groot airco bedrijf ;) dat gaat geen probleem worden.
(Verder klopt wel. Mijn broertje is onlangs al gaan samenwerken met andere installateur maar ze krijgen zoveel aanvragen dat ze het ook nu al niet meer aankunnen en elke offerte is zo goed als geaccepteerd).

[ Voor 15% gewijzigd door Rofdof op 13-08-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 21:28
Wat dat betreft komt Eneco ook niet echt lekker uit de bus en deel ik die ervaringen niet.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:50

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Bizar, zit sinds jaar en dag bij greenchoice en ben er eigenlijk altijd goed geholpen. 1 van de weinige bedrijven die niet alleen een telefoonnummer hebben maar daar ook nog eens op bereikbaar zijn binnen een normale wachttijd. Enige echte minpunt van GC is het bizar lage teruglevertarief vergeleken met de concurrentie.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:32
Gezien de extreem lage stand van de Rijn kunnen de Duitse kolencentrales vanaf dinsdag waarschijnlijk niet meer vanuit de scheepvaart direct worden bevoorraad link. Aangezien kolencentrales voor Duitsland essentieel zijn geworden vraag ik me af of dit invloed kan hebben op de Nederlandse energiemarkt.

We zullen het met een aantal weken merken verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Soru schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:25:
Gezien de extreem lage stand van de Rijn kunnen de Duitse kolencentrales vanaf dinsdag waarschijnlijk niet meer vanuit de scheepvaart direct worden bevoorraad link. Aangezien kolencentrales voor Duitsland essentieel zijn geworden vraag ik me af of dit invloed kan hebben op de Nederlandse energiemarkt.

We zullen het met een aantal weken merken verwacht ik.
Overigens bizar dat Duitsland nog steeds geen knoop heeft doorgehakt over het openhouden van de Duitse kerncentrales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Uniciteit schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:30:
[...]

Overigens bizar dat Duitsland nog steeds geen knoop heeft doorgehakt over het openhouden van de Duitse kerncentrales.
Dat hebben ze wel. Ze vinden kernenergie niet groen en niet duurzaam, dus stoppen ze ermee.
Dat gaat de stroomprijzen geen goeds doen zolang er nog te weinig alternatief is.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

EWK schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:46:
[...]

Dat hebben ze wel. Ze vinden kernenergie niet groen en niet duurzaam, dus stoppen ze ermee.
Dat gaat de stroomprijzen geen goeds doen zolang er nog te weinig alternatief is.
Dat hebben ze niet. Scholz heeft al gezegd dat ze afwachten op de stresstest voordat een definitieve knoop wordt doorgehakt. De eerdere keuze om ermee te stoppen staat dus helemaal nog niet vast.

[ Voor 22% gewijzigd door Uniciteit op 13-08-2022 22:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:50

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

EWK schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:46:
[...]

Ze vinden kernenergie niet groen en niet duurzaam,
[…]
En vervolgens kolen opstoken :F
Ze zijn niet helemaal goed daar…

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:11
NLE variabel augustus september:

Elektriciteit normaaltarief € 0,546
Elektriciteit daltarief € 0,501

Ik lever nu nog meer terug dan ik verbruik maar dat zal per eind september / medio oktober niet meer zo zijn.

Stijgen de variabele stroomtarieven elders ook zo hard in augustus?

[ Voor 3% gewijzigd door Kameelstok op 14-08-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 18-09 17:04
Kameelstok schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:05:
NLE variabel augustus:

Elektriciteit normaaltarief € 0,546
Elektriciteit daltarief € 0,501

Ik lever nu nog meer terug dan ik verbruik maar dat zal per eind september / medio oktober niet meer zo zijn.

Stijgen de variabele stroomtarieven elders ook zo hard in augustus?
Ik zit sinds 10 augustus ook variabel bij NLE maar wel andere tarieven.

Normaaltarief:€ 0,46129
Daltarief:€ 0,41996

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:11
Grolsch schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:08:
[...]

Ik zit sinds 10 augustus ook variabel bij NLE maar wel andere tarieven.

Normaaltarief:€ 0,46129
Daltarief:€ 0,41996
Over augustus of september? Ik betaal (of eigenlijk ik krijg) in augustus het volgende:

Elektriciteit normaaltarief € 0,388
Elektriciteit daltarief € 0,347

Tarieven september kwamen vanochtend binnen.

Edit: ik zie nu pas dat ik augustus ipv september heb genoemd. Per 1 september gaat het tarief dus weer 15ct omhoog.

[ Voor 36% gewijzigd door Kameelstok op 14-08-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 18-09 17:04
Kameelstok schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:56:
[...]

Over augustus of september? Ik betaal (of eigenlijk ik krijg) in augustus het volgende:

Elektriciteit normaaltarief € 0,388
Elektriciteit daltarief € 0,347

Tarieven september kwamen vanochtend binnen.

Edit: ik zie nu pas dat ik augustus ipv september heb genoemd. Per 1 september gaat het tarief dus weer 15ct omhoog.
Ik zie nu dat ik ook die mail gehad heb.

Hoe doen ze dat met salderen dan?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Pagina: 1 ... 232 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4