Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

Pagina: 1 ... 23 24 25 Laatste
Acties:

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 12:43
@jongetje Dat klinkt eigenlijk wel logisch ja. Ik had even de ijdele hoop dat er ook gunstige lokkertjes zouden zijn, voor die enkeling die vaker overstapt (5 jaar bij jou is iig zeker 4 jaar niet bij de concurrentie), maar het aantal overstappers is, met jaarlijks 1.4 miljoen, groter dan ik verwachtte.

@ACM Dat heeft de media mij doen geloven, maar nu zie ik idd ook dat de gasprijs van mijn huidige leverancier hoger ligt dan wat nu gangbaar is. Nou zal er ook niet snel een stijging van vele centen per jaar komen verwacht ik, tenzij belasting.

Met een ferrarismeter en zonnepanelen hoef ik nog geen rekening te houden met elektra. Wat gas betreft lijkt het tientjes werk te zijn bij een stijging van 4 ct/m3.

Bedankt, ik heb het licht gezien. Ik ga gewoon voor 1 jaar.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

LA-384 schreef op maandag 8 april 2019 @ 23:01:
@ACM Dat heeft de media mij doen geloven, maar nu zie ik idd ook dat de gasprijs van mijn huidige leverancier hoger ligt dan wat nu gangbaar is. Nou zal er ook niet snel een stijging van vele centen per jaar komen verwacht ik, tenzij belasting.
Het zou natuurlijk kunnen dat als 'Groningen' helemaal dicht gaat, dat er dan meer gas uit het buitenland moet worden ingekocht, wat in potentie duurder kan zijn. Maar ik heb eigenlijk geen idee of het Nederlandse gas nu goedkoop of duur is. Voor mij zal het sowieso weinig uitmaken aangezien ik al jaren net onder de 400m3 zit, dus echt enorme bedragen hoef ik doorgaans niet te betalen.

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• Gecko123
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 18-09 20:28
ACM schreef op maandag 8 april 2019 @ 22:46:
[...]

Stijgt die? Want ik zit net te kijken of het al tijd wordt om wat nieuws af te sluiten en heb gelijk de vergelijking van vorig jaar erbij gepakt. De leveranciers die ik daar in heb staan waren vorig jaar allemaal 2 cent ofzo duurder dan dit jaar. Hoewel ze (nu nog steeds) wel iets duurder zijn dan in 2017.
Anders gezegd; als je het in 2017 voor meer dan 2 jaar had vast gezet was je nu gunstiger uit geweest, als je dat in 2018 had gedaan juist niet. Voor stroom is het wat onduidelijker, lijkt redelijk dezelfde tarieven tussen 2018 en 2019, maar 2017 was wel duidelijk goedkoper. Dus ook dat had je waarschijnlijk dan in 2017 lang vast moeten zetten.
Ik heb in mijn cijfers overigens alleen de 1 jaar vast tarieven, dus niet eventuele hogere tarieven voor meer jaren vast. Bovendien krijg je meestal voor 3x 1 jaar vast meer 'korting' dan met 1x 3 jaar vast...

Kortom, zo simpel als je het stelt is het niet :)

De 5 jaar vast is verder uiteraard alleen hun eigen tarieven; energiebelasting en netbeheerkosten zijn gewoon wat er dat jaar geldt.
Een stijging van de kale kWh prijs kan ook verklaard worden door het risico dat de energieleverancier loopt , gedurende de looptijd van het contract, dat de energieprijzen stijgen.

Aanbieders aan particulieren/bedrijven zitten rond een vast tarief van 8 cent terwijl de actuele groothandel inkoopprijzen over het jaar gezien zo'n 4 tot 6,5 cent zijn.

https://www.apxgroup.com/...s/apx-power-nl/dashboard/

Er is dus 2 tot 4,5 cent risico ingecalculeerd maar door allerlei onzekerheden in vraag en aanbod kan dit risico variëren en daarmee dus de prijs. Vooral bij meerjaarscontracten.

• DjRik
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 13:56
Ik krijg overmorgen de sleutel van mijn nul-op-de-meter nieuwbouwwoning zonder gas aansluiting. In mijn huidige huurwoning heb ik een contract van Nuon die afgelopen is, dus opzegbaar is.
  • 12 april sleutel nieuwe woning;
  • 10 mei verhuizen;
  • 1 juni opzegging huidige huurwoning.
Wat is nu wijsheid? Contract van Nuon opzeggen per 1 juni en een nieuw contract afsluiten voor de nieuwe woning?

Asus UX32VD | iPhone X | iPad Air 2 | Apple tv 4K | Apple Watch series 4 | Synology DS216Play | LG 55EG910V | Onkyo TX-NR626 | Jamo S606 | SVS PB-1000 | Logitech Harmony Elite | Raspberry Pi 3B

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
DjRik schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:22:
Wat is nu wijsheid? Contract van Nuon opzeggen per 1 juni en een nieuw contract afsluiten voor de nieuwe woning?
Inderdaad. Gewoon als twee losse zaken zien en je nieuwe contract bij een ander bedrijf afsluiten zodat je een leuke welkomstbonus krijgt!

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 14:56
Ik zit te rekenen, maar kom er niet helemaal uit volgens mij.
We hebben zonnepanelen liggen en we zaten bij Nuon.
Deze salderen door alle teruglevering bij elkaar op te tellen en dan eerst tegen hoogtarief te strepen en wat overblijft tegen laagtarief.

Ik zit nu bij Engie (en ja eerlijk ik had er niet naar gekeken) die salderen anders.
Als er bij hoogtarief meer teruggeleverd wordt dan gebruikt krijg je de kale leveringsprijs.

Denk ik nu goed dat ik bij Engie beter kan kiezen voor enkeltarief dan dubbel gezien hun salderingsregeling ?

2250 WP Zuid PVoutput

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Heb je al eens een energievergelijker ingevuld? Ik heb ook panelen en bij mij staan die bedrijven vaak halverwege pas, omdat er voor panelenbezitters betere keuzes zijn ivm terugleververgoeding (vandebron, PowerPeers, Greenchoice etc.)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 13:15
Weet iemand hier een oplossing ?

Kennelijk heeft vorig jaar Essent mijn nummer doorgespeeld naar ‘Nederland Samen Duurzaam’
Ik zit niet meer bij Essent inmiddels

Die gasten bellen echt om de haverklap en ik kom er maar niet vanaf
Inmiddels wordt ik 2 keer per dag gebeld door die toko
Als ik er iets van zeg zeggen ze alleen dat ze me eruit halen, maar niet dus

• pep_82
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14:51
FabianGTI schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:25:

Kennelijk heeft vorig jaar Essent mijn nummer doorgespeeld naar ‘Nederland Samen Duurzaam’

Zoek voor tips even in dit topic
Gouden oplossing is wel het "recht van verzet" aanhalen, dan moeten ze je uit het register halen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Nu online

Mijn telefoon heeft een zwarte lijst functie, na hun tien verschillende nummers daar in te zetten was het klaar met bellen.....

• Deezers
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18-09 12:47
Wie heeft er hier een glazen bol? Ik heb nog zo'n drie maanden de tijd om weer over te stappen maar is het slim om dat nu al te regelen of worden de kortingen de komende tijd nog iets hoger zo rond eind juli? Volgens mij wordt het elk jaar al minder, nu maximaal 200 euro en voorgaande jaren 250. En de vastrecht, tarieven en belastingen zelf stijgen ook.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 14:59

Ze hebben meestal een naam bij het nummer en als je zelf je naam niet zegt vragen ze daarna. Zeg dat die overleden is. Werkt bij mij prima. Meestal condoleren ze je ook nog netjes.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 13:13
Ik weet dat er hier mensen zijn die hun verbruik al jarenlang zeer gedetailleerd bijhouden en ik hoop eigenlijk dat die mij kunnen helpen.

Wij hebben sinds eind december een andere woning en mijn voorschot is nu te laag, maar ik heb geen idee wat het wel moet zijn. Vergelijken met de vorige bewoners lukt niet want die hadden 3 kinderen (wij geen), waren veel thuis (wij een stuk minder), kachel altijd op 21 (wij nooit) plus dat ze alleen wisten dat ze een voorschot betaalden van 250eu (m.i.v. dit jaar zijn de prijzen verhoogd, dus ook niet vergelijkbaar).

Het verbruik van de eerste drie maanden weet ik wel, maar deze maanden zijn niet representatief voor de rest van het jaar (hoop ik :D). Even het gasverbruik (elektra loopt wel los):
Januari: 358 m³
Februari: 230 m³
Maart: 203 m³
Gemiddeld dus 263 m³ en geschat op jaarbasis 3.164 m³. Echter hoop ik dat de verwarming in de zomer een stuk minder aan hoeft en dus zal het verbruik nog wel wat zakken neem ik aan.

De vraag aan de mensen die alles netjes bijhouden en niet recent verhuist zijn. Hoe verhoudt het verbruik in jan/febr/mrt bij jullie zich in percentages t.o.v. een heel jaar? Ik heb de gegevens van mijn vorige woning helaas ook niet.

Natuurlijk zijn er nog tig variabelen die van invloed zijn, maar ik kan me voorstellen dat de verdeling qua gasverbruik door het jaar wel enigszins vergelijkbaar is.

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Nu online
B-Real schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:20:
Ik weet dat er hier mensen zijn die hun verbruik al jarenlang zeer gedetailleerd bijhouden en ik hoop eigenlijk dat die mij kunnen helpen.

Wij hebben sinds eind december een andere woning en mijn voorschot is nu te laag, maar ik heb geen idee wat het wel moet zijn. Vergelijken met de vorige bewoners lukt niet want die hadden 3 kinderen (wij geen), waren veel thuis (wij een stuk minder), kachel altijd op 21 (wij nooit) plus dat ze alleen wisten dat ze een voorschot betaalden van 250eu (m.i.v. dit jaar zijn de prijzen verhoogd, dus ook niet vergelijkbaar).

Het verbruik van de eerste drie maanden weet ik wel, maar deze maanden zijn niet representatief voor de rest van het jaar (hoop ik :D). Even het gasverbruik (elektra loopt wel los):
Gemiddeld dus 263 m³ en geschat op jaarbasis 3.164 m³. Echter hoop ik dat de verwarming in de zomer een stuk minder aan hoeft en dus zal het verbruik nog wel wat zakken neem ik aan.

De vraag aan de mensen die alles netjes bijhouden en niet recent verhuist zijn. Hoe verhoudt het verbruik in jan/febr/mrt bij jullie zich in percentages t.o.v. een heel jaar? Ik heb de gegevens van mijn vorige woning helaas ook niet.

Natuurlijk zijn er nog tig variabelen die van invloed zijn, maar ik kan me voorstellen dat de verdeling qua gasverbruik door het jaar wel enigszins vergelijkbaar is.
Lol jouw eerste 3 maanden gasverbruik is gelijk aan ons jaarverbruik inclusief 2 kinderen :o
Oud huis?
Juli 2018 hadden wij gasverbruik van 18m3, in november een gasverbruik van 66m3 bijvoorbeeld.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• pven
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online
Iemand ervaring met https://welkom-energie.nl/ ?

Volgens GasLicht zijn zij nu het goedkoopste voor mij (inclusief 230 euro bonus). Maar ik ken ze verder helemaal niet.

(Ik zit nu bij Eneco, en mag overstappen.)

Telegram || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || DM mij

• B-Real
Ja, het verbruik is stevig. Dat besef ik mij ook wel. Echter wel een relatief groot huis, vrijstaand en met vloerverwarming. In mijn vorige huis, een tussenwoning was het verbruik ook een lachertje :P

Het huis is uit '78, gesoleerd tegen de waarden van toen en als gevolg daarvan dat we nu niet zo eenvoudig kunnen isoleren met de waarden van nu (zonder ingrijpende maatregelen). De uitbouw uit 2011 is wel netjes geïsoleerd.

Vergelijken met andere huizen is ook lastig, niet met forummers maar ook niet de buren (compleet andere woning). Daarom ben ik benieuwd naar de verdeling (in %) over de maanden, ik gok dat dat beter vergelijkbaar moet zijn :)

Hoeveel procent is jouw verbruik in juli/november van het totaal? Heb je jou verbruik (in%) van jan/febr/mrt ook paraat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
B-Real schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:40:
Ja, het verbruik is stevig. Dat besef ik mij ook wel. Echter wel een relatief groot huis, vrijstaand en met vloerverwarming. In mijn vorige huis, een tussenwoning was het verbruik ook een lachertje :P

Het huis is uit '78, gesoleerd tegen de waarden van toen en als gevolg daarvan dat we nu niet zo eenvoudig kunnen isoleren met de waarden van nu (zonder ingrijpende maatregelen). De uitbouw uit 2011 is wel netjes geïsoleerd.

Vergelijken met andere huizen is ook lastig, niet met forummers maar ook niet de buren (compleet andere woning). Daarom ben ik benieuwd naar de verdeling (in %) over de maanden, ik gok dat dat beter vergelijkbaar moet zijn :)

Hoeveel procent is jouw verbruik in juli/november van het totaal? Heb je jou verbruik (in%) van jan/febr/mrt ook paraat?
Wij hadden in totaal ongeveer 750m3 edit: lol verbruik was maar 561m³ verbruik op jaarbasis :) ik zal eens kijken of ik de maandverbruik kan terugvinden. Het is natuurlijk een mooie curve over het hele jaar.

Edit2: helaas heb ik niet alle maandverbruik emailtjes bewaard.
Maar je zou zo'n curve ongeveer moeten hebben:

Martinusz wijzigde deze reactie 02-05-2019 09:49 (10%)

• pven
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online
Het afgelopen jaar (april - april) heb ik 4400kWh en 1100m3 verbruikt, het jaar daarvoor iets meer gas en iets minder stroom. Tsja, wat is veel? CV en koken gaat op gas, de rest op stroom (inclusief de airco's ;) ).

( Ik heb overigens een huis uit 1957 die in de loop der tijd wat opgeknapt is. )

pven wijzigde deze reactie 02-05-2019 09:59 (16%)

Telegram || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || DM mij

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 14:04

Domino

30 Watts and overheating...

Heb even de stats uit de app getrokken.

Situatie is niet geheel vergelijkbaar:
- Tussenwoning welke ~10 jaar jonger is.
- Twee dagen in de week iemand de gehele dag thuis.
- Relatief veel heet water gebruik ivm bad.
- Grote raampartij op het zuiden, dus vooral in de zomer veel stralingswarmte.

Domino wijzigde deze reactie 02-05-2019 09:58 (4%)

An IPv6 packet walks into a bar. Nobody talks to him.

• B-Real
@Martinusz @Domino super die overzichten, dat is waar ik naar opzoek was! Als je naar jullie grafieken kijkt dan kun je (ondanks het verschil in verbruik) wel zien dat de verdeling goed vergelijkbaar is :)

Ik ga eens even wat dingen in Excel kloppen vanavond om zo mijn verbruik wat nauwkeuriger in te schatten, heb geen zin om aan het eind van het jaar flink bij te mogen lappen en ook geen zin om een energiemaatschappij onnodig te financieren :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 14:20

Mijn verbruik in de eerste 3 maanden is vrijwel exact 10% hoger als die van jou. Ik hou dat al jaren bij.
Jouw jaarverbruik zal rond de 1800 m³ bedragen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 13:02
B-Real schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:14:
@Martinusz @Domino super die overzichten, dat is waar ik naar opzoek was! Als je naar jullie grafieken kijkt dan kun je (ondanks het verschil in verbruik) wel zien dat de verdeling goed vergelijkbaar is :)

Ik ga eens even wat dingen in Excel kloppen vanavond om zo mijn verbruik wat nauwkeuriger in te schatten, heb geen zin om aan het eind van het jaar flink bij te mogen lappen en ook geen zin om een energiemaatschappij onnodig te financieren :P
Hier ons verbruik van de afgelopen maanden. Ik verwacht zo rond de 1650m3 uit te komen.

Verbruik hangt ook zeer af van de bewoners.
Vorige bewoners hadden het eerste jaar een verbruik van 3450m3 😱
Waren 2 dagen minder thuis en hadden 1 kind minder 🤯 verwarming heb ik weinig aan veranderd qua temp en schema.
Hun 2de jaar was het 2650m3.

Zelf heb in de buizen geïsoleerd die over de kruipruimte vloer liepen en tochtstrips toegepast. En de danfoss thermostaat knoppen mogelijk wat strakker gezet in kamers waar we weinig zijn.
Maar dat kan nooit een 1000m3 besparing verklaren.

afbeedlingen

• JKP
  • Registratie: april 2008
  • Niet online
Ik hoop binnenkort over te stappen. Ongeveer een maand na het einde van mijn jaarcontract. Wat ik mij ineens af begin te vragen, hoe zit het precies met de vaste leveringskosten. Volgens de website van mijn huidige energieleverancier worden die jaarlijks in rekening gebracht. Betekent dit dat ik de kans heb om straks dubbele leveringskosten af te tikken (of moeten zit de verrekenen)? Kan er niets over vinden hoe dit zit.

• MdO82
JKP schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:25:
Ik hoop binnenkort over te stappen. Ongeveer een maand na het einde van mijn jaarcontract. Wat ik mij ineens af begin te vragen, hoe zit het precies met de vaste leveringskosten. Volgens de website van mijn huidige energieleverancier worden die jaarlijks in rekening gebracht. Betekent dit dat ik de kans heb om straks dubbele leveringskosten af te tikken (of moeten zit de verrekenen)? Kan er niets over vinden hoe dit zit.
Ze geven aan dat dit de kosten per jaar zijn, maar die betaal je in 12 maanden.
Dus nee je gaat niet dubbel betalen.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FabianGTI
kabeltjekabel schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 04:20:
[...]

Ze hebben meestal een naam bij het nummer en als je zelf je naam niet zegt vragen ze daarna. Zeg dat die overleden is. Werkt bij mij prima. Meestal condoleren ze je ook nog netjes.
Ik had gister gebeld met de instanties en ze zouden mijn nummer uit het systeem halen

En jawel, vanavond was er weer eentje, maar die belde met een nummer uit Amsterdam, meteen afgebekt en het nummer geblokkeerd
Ik ben er helemaal klaar mee :r

• MdO82
FabianGTI schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 19:31:
[...]

Ik had gister gebeld met de instanties en ze zouden mijn nummer uit het systeem halen

En jawel, vanavond was er weer eentje, maar die belde met een nummer uit Amsterdam, meteen afgebekt en het nummer geblokkeerd
Ik ben er helemaal klaar mee :r
Weet je nog welk nummer het was uit amsterdam ?
Ik ben hier dagen ook getreiterd door een nummer daarvandaan en heb deze inmiddels ook geblokkeerd :P

2250 WP Zuid PVoutput

• FabianGTI
MdO82 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 19:44:
[...]

Weet je nog welk nummer het was uit amsterdam ?
Ik ben hier dagen ook getreiterd door een nummer daarvandaan en heb deze inmiddels ook geblokkeerd :P
Eindigt op 0003 ;)

• MdO82
Nee dat is toch een andere :D

Deze eindigt op 7504.

Toch leuk om te zien dat als je hem geblokkeerd hebt zie je toch nog in je telefoon dat ze gebeld hebben :D
Gisteren en vanmiddag hebben ze weer een poging gedaan.

2250 WP Zuid PVoutput

• Adipose
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 09:01
Goedenavond,

Sinds 28 Augustus 2018 wonen mijn vriendin en ik samen, we hebben toen een contract afgesloten bij Nuon voor 2600kWh stroom en 1100m3 gas. We zitten daar op dit moment vrij ver onder: stroom staat 920kWh en gas op 498m3. Vorige week hebben we zonnepanelen (1650Wp) laten plaatsen en de verwachting is dan ook dat het getalletje voor stroom niet veel meer zal gaan stijgen de komende 3 maanden. Het huis is uit bouwjaar '76 en rond de 92m2 qua woonoppervlakte.

Het huidige contract jaar loopt over iets meer dan 3 maanden af. Ik ben alvast aan het oriënteren op vergelijkingssites als gaslicht.com, overstappen.nl, etc. Ik loop alleen vast bij de vraag wat mijn verbruik gaat zijn, want dat is dit jaar toch een stuk lager gebleken. Ik twijfel of we het stroomverbruik niet kunnen terugzetten naar bijvoorbeeld 1200kWh en het gasverbruik kunnen verlagen naar 850m3, of dat ik het toch hoger moet laten om veilig te zitten: bijvoorbeeld 1700kWh en 950m3. Het gasverbruik zal in beide gevallen wel in orde zijn verwacht ik, maar qua stroomverbruik vind ik het lastig. Dit komt onder andere doordat we de zonnepanelen pas net hebben en ik nog niet goed weet hoe de oplevering is in verhouding tot het verbruik.

Wat raden jullie aan om in mijn situatie te doen: het verbruik hoger zetten dan ik verwacht nodig te hebben of toch een "realistischer" verbruik op te geven? Voor het huidige contractjaar krijg ik al een fiks bedrag terug, 500+ en dat vind ik toch wel vrij fors. Ik betaal liever een maandelijks bedrag dat meer in lijn met mijn daadwerkelijke verbruik ligt.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en dat deze vraag op de juiste plek staat. :9

In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:22
Je contract nu nog laten aanpassen heeft weinig zin meer. Je krijgt straks een hoop geld terug en klaar. Voor het uitkiezen van een nieuwe leverancier is het wel verstandig een beetje overeenkomstige waarden in te vullen.
Mi kun je het stroomverbruik op 1 kwh zetten, je zonnepanelen salderen alles terug. En gas op zo'n 650 m3. Kijk niet naar de maandbedragen maar naar de totale jaarlijkse kosten, dus incl welkomskorting etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 10:33
Adipose schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 22:25:

Wat raden jullie aan om in mijn situatie te doen: het verbruik hoger zetten dan ik verwacht nodig te hebben of toch een "realistischer" verbruik op te geven? Voor het huidige contractjaar krijg ik al een fiks bedrag terug, 500+ en dat vind ik toch wel vrij fors. Ik betaal liever een maandelijks bedrag dat meer in lijn met mijn daadwerkelijke verbruik ligt.
Volgens mij geef je het antwoord zelf al. Je wilt blijkbaar niet teveel geld vast hebben zitten via het maandelijkse voorschot.

Persoonlijk betaal ik zelf liever bij dan dat mijn geld bij de leverancier vast staat terwijl ik dit intussen zelf had kunnen laten renderen (spaarrekening/deposito/beleggen). Daarnaast heb je ook nog kans dat je leverancier failliet gaat (zie de topicwaarschuwing met concreet voorbeeld Energieflex). Overigens zal dat risico met gevestigde namen zoals Nuon wel meevallen.
Tenslotte kan het helpen als er discussies over de jaarnota zijn. Dan is het handiger in de discussie dat de leverancier nog geld van jou moet krijgen dan dat jij je gelijk moet halen en geld van de leverancier krijgt.

Maar dit is dus erg persoonlijk, er zijn genoeg mensen die het prettig vinden om geen bijbetalingsverrassing te hebben, en/of niet goed zelf kunnen sparen.

Bij je huidige leverancier zou je voor de laatste maanden nog het voorschot kunnen laten verlagen. Bij veel leveranciers gaat dat gewoon via de online omgeving. Anders even bellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Adipose
wmeester schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:32:
Je contract nu nog laten aanpassen heeft weinig zin meer. Je krijgt straks een hoop geld terug en klaar. Voor het uitkiezen van een nieuwe leverancier is het wel verstandig een beetje overeenkomstige waarden in te vullen.
Mi kun je het stroomverbruik op 1 kwh zetten, je zonnepanelen salderen alles terug. En gas op zo'n 650 m3. Kijk niet naar de maandbedragen maar naar de totale jaarlijkse kosten, dus incl welkomskorting etc.
Laten aanpassen ga ik ook zeker niet doen, krijg nu, voor deze keer, liever een lekker bedrag terug.

Hoe slim is het om het stroomverbruik op 1kWh te zetten? Mochten de panelen bijvoorbeeld defect raken of andere complicaties krijgen dan zit je toch met een hoog/hoger bedrag qua stroomkosten? Is het dan niet beter om toch nog iets af te nemen van de leverancier, zeg 500kWh, of maakt dat verder niet uit?

Als ik op gaslicht kijk dan komt Powerpeers er als goedkoopste uit met 41,95 per maand (3-jarig contract | €390 welkomsbonus| terugleververgoeding 11ct | aanmelden als opwekker is +0,04 cent per kWh extra). Is dit gunstig of kan ik dan beter een eenjarig contract nemen voor 43,38ct per maand (inclusief welkomsbonus van €130)? Ik kan ook nog bij Oxxio, deze kost 43,08ct p/m (welkomsbonus €155 | terugleververgoeding 5,51 ct). Deze is goedkoper, maar door het grote verschil qua terugleververgoeding trekt Powerpeers me toch meer aan.
Wally2002 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:33:
Volgens mij geef je het antwoord zelf al. Je wilt blijkbaar niet teveel geld vast hebben zitten via het maandelijkse voorschot.
In principe heb je gelijk natuurlijk, de keuze is in mijn hoofd al gemaakt. Waar ik vooral mee zat is of ik daar wel slim aan doe, want in hoge kosten achteraf heb ik ook geen trek. Ik heb net ook maar eens contact opgenomen met drie leveranciers; Oxxio, Powerpeers en Nuon en deze zeggen eigenlijk wel een beetje hetzelfde als @wmeester. Enige verschil is dat zij toch ook wel aanraden om nog iets van stroom af te nemen, maar dat kan ook zijn zodat ze nog wat aan me verdienen. Een extra bedrag sparen voor mogelijke bijbetaling is verder gelukkig geen probleem. Het termijnbedrag kan ook altijd nog verhoogt worden mocht dit nodig zijn, maar ik verwacht niet dat dat nodig zou zijn.

Bedankt voor beide reacties. Ik ga gewoon voor een laag verbruik en zie hoe dat loopt. 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 13:02
Adipose schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:57:
[...]

Hoe slim is het om het stroomverbruik op 1kWh te zetten? Mochten de panelen bijvoorbeeld defect raken of andere complicaties krijgen dan zit je toch met een hoog/hoger bedrag qua stroomkosten? Is het dan niet beter om toch nog iets af te nemen van de leverancier, zeg 500kWh, of maakt dat verder niet uit?

[...]

Bedankt voor beide reacties. Ik ga gewoon voor een laag verbruik en zie hoe dat loopt. 8)
Je geeft een geschat verbruik op en daarop berekenen ze je maand bedrag als voorschot. Je betaald elke maand het zelfde bedrag en op de eind nota reken je het verschil af.
Het is dus niet zo dat je maximaal kan afnemen op basis van wat je opgeeft.

Doe je 1Kw, en 1m3 en verbruik je 2000/2000, dan krijg je gewoon een forse naheffing. Maar aan het einde van het jaar betaal je wat je verbruikt hebt.

De vraag is wat de meest handige waarde is om op te geven. Sommige aanbieders geven bij een hoger opgegeven verbruik een hogere welkomst bonus, dan loont het om naar boven af te ronden en de hogere bonus te pakken O-)
Ook loont het met zonnen panelen om te kijken wat de teruglever vergoeding is die je krijgt. Dan betaal je liever wat meer voor je stroom, maar als je terug levert krijg je ook meer terug.

TLDR: geen hogere wiskunde, speel wat met de cijfers en kijk volgend jaar wat wijsheid is. :z

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15:35
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:42:

De vraag is wat de meest handige waarde is om op te geven. Sommige aanbieders geven bij een hoger opgegeven verbruik een hogere welkomst bonus, dan loont het om naar boven af te ronden en de hogere bonus te pakken O-)
Ook loont het met zonnen panelen om te kijken wat de teruglever vergoeding is die je krijgt. Dan betaal je liever wat meer voor je stroom, maar als je terug levert krijg je ook meer terug.
Controleer dan ook de kWh prijzen goed. Als je een laag verbruik opgeeft kan een aanbieder met lage vaste lasten en een hoge kWh prijs voordelig zijn. Bij een hoog verbruik weer andersom. Krijg je een hoge bonus omdat je verbruik hoog is ingeschat maar kan dat soms weer omvoordelig zijn als je teruglevert in de kWh prijs.

Maar dit valt toch mee te nemen bij bijv. Gaslicht.com in de vergelijking?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:22
[...]

Laten aanpassen ga ik ook zeker niet doen, krijg nu, voor deze keer, liever een lekker bedrag terug.

Als ik op gaslicht kijk dan komt Powerpeers er als goedkoopste uit met 41,95 per maand (3-jarig contract | €390 welkomsbonus| terugleververgoeding 11ct | aanmelden als opwekker is +0,04 cent per kWh extra). Is dit gunstig of kan ik dan beter een eenjarig contract nemen voor 43,38ct per maand (inclusief welkomsbonus van €130)? Ik kan ook nog bij Oxxio, deze kost 43,08ct p/m (welkomsbonus €155 | terugleververgoeding 5,51 ct). Deze is goedkoper, maar door het grote verschil qua terugleververgoeding trekt Powerpeers me toch meer aan.

[...]

In principe heb je gelijk natuurlijk, de keuze is in mijn hoofd al gemaakt. Waar ik vooral mee zat is of ik daar wel slim aan doe, want in hoge kosten achteraf heb ik ook geen trek. Ik heb net ook maar eens contact opgenomen met drie leveranciers; Oxxio, Powerpeers en Nuon en deze zeggen eigenlijk wel een beetje hetzelfde als @wmeester. Enige verschil is dat zij toch ook wel aanraden om nog iets van stroom af te nemen, maar dat kan ook zijn zodat ze nog wat aan me verdienen. Een extra bedrag sparen voor mogelijke bijbetaling is verder gelukkig geen probleem. Het termijnbedrag kan ook altijd nog verhoogt worden mocht dit nodig zijn, maar ik verwacht niet dat dat nodig zou zijn.

Altijd voor een 1 jarig contract gaan. En dan volgend jaar weer overstappen voor de welkomsbonus. Jouw verbruik is zo laag dat een iets hogere prijs voor een kwh/m3 gas minder invloed heeft op de totaalprijs.
Een leverancier heeft 3 draaiknoppen om aan de totaalprijs te draaien;
-kale kosten van een kwh/m3 gas.
-'vaste leveringskosten leverancier' - dat is meestal zo'n 3-5 € per maand per produkt maar soms wil dat 8-9 euro worden als ze een hogere welkomsbonus hebben. (oxxio had ooit een actie met een 'gratis' ipad, hier had oxxio deze post op 200 pj gezet dus betaalde je de ipad alsnog zelf'
-welkomsbonus

Alle energievergelijkers rekenen met deze waarden. In sommige gevallen (bij een hoog verbruik van 5000 kwh en 2500 m3 gas) kan het dus ook lonen om wel die hogere 'vaste leveringskosten leverancier' te betalen maar icm een lager tarief voor kale kwh/m3 gas is het dan voordeliger.

Kijk altijd naar jaarbedragen. Dat vergelijkt makkelijker.
Zolang de salderingsregeling bestaat hoef je je over de terugleververgoeding niet veel zorgen te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 11:45

TvanW

Westerwolde - Groningen

[...]

Dat vinden de schuldeisers wel prettig als je leverancier failliet gaat >:)

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Adipose
TvanW schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 13:37:
[...]

Dat vinden de schuldeisers wel prettig als je leverancier failliet gaat >:)
Haha, ik denk niet dat Nuon snel failliet gaat en voor een paar maanden durf ik het nog wel aan. :9 Voor volgend contractjaar wil ik zo'n grote teruggave wel graag voorkomen, just in case.
wmeester schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 07:25:
[...]

Altijd voor een 1 jarig contract gaan. En dan volgend jaar weer overstappen voor de welkomsbonus. Jouw verbruik is zo laag dat een iets hogere prijs voor een kwh/m3 gas minder invloed heeft op de totaalprijs.
Een leverancier heeft 3 draaiknoppen om aan de totaalprijs te draaien;
-kale kosten van een kwh/m3 gas.
-'vaste leveringskosten leverancier' - dat is meestal zo'n 3-5 € per maand per produkt maar soms wil dat 8-9 euro worden als ze een hogere welkomsbonus hebben. (oxxio had ooit een actie met een 'gratis' ipad, hier had oxxio deze post op 200 pj gezet dus betaalde je de ipad alsnog zelf'
-welkomsbonus

Alle energievergelijkers rekenen met deze waarden. In sommige gevallen (bij een hoog verbruik van 5000 kwh en 2500 m3 gas) kan het dus ook lonen om wel die hogere 'vaste leveringskosten leverancier' te betalen maar icm een lager tarief voor kale kwh/m3 gas is het dan voordeliger.

Kijk altijd naar jaarbedragen. Dat vergelijkt makkelijker.
Zolang de salderingsregeling bestaat hoef je je over de terugleververgoeding niet veel zorgen te maken.
Ik wilde oorspronkelijk ook gewoon voor 1 jaar gaan, belastingverhogingen moeten hoe dan ook doorgevoerd worden. Ik zag alleen de bedragen bij Powerpeers staan en het leek me wel veilig om daar zeker van te zijn de komende drie jaar, maar dan komt natuurlijk de belasting die gewoon verhoogt kan worden. Ik ga dan ook gewoon voor 1 jaar, is alsnog het veiligst.

De salderingsregeling is inderdaad een hele fijne regeling zolang hij nog bestaat. Gelukkig toch nog verlengd, dus kan daar goed gebruik van maken. :*)
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:42:
[...]

Je geeft een geschat verbruik op en daarop berekenen ze je maand bedrag als voorschot. Je betaald elke maand het zelfde bedrag en op de eind nota reken je het verschil af.
Het is dus niet zo dat je maximaal kan afnemen op basis van wat je opgeeft.

Doe je 1Kw, en 1m3 en verbruik je 2000/2000, dan krijg je gewoon een forse naheffing. Maar aan het einde van het jaar betaal je wat je verbruikt hebt.

TLDR: geen hogere wiskunde, speel wat met de cijfers en kijk volgend jaar wat wijsheid is. :z
Nee, dat weet ik. Je gaat alleen meer betalen als je over het contract heen gaat en dat wil ik liever niet, daarom zit ik een beetje te kijken wat slim is om te doen. Zal ook eens kijken om een hoger verbruik op te geven, een hogere welkomsbonus is mooi meegenomen; zolang het contract betaalbaar blijft dan).

Nogmaals dank voor alle reacties, ben er zeker goed mee geholpen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 14:20
Adipose schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:01:

Nee, dat weet ik. Je gaat alleen meer betalen als je over het contract heen gaat en dat wil ik liever niet, daarom zit ik een beetje te kijken wat slim is om te doen. Zal ook eens kijken om een hoger verbruik op te geven, een hogere welkomsbonus is mooi meegenomen; zolang het contract betaalbaar blijft dan).
.
Dat is een misverstand van jou: je gaat helemaal niks meer betalen, hoe kom je daar bij?
De tarieven blijven gewoon gelijk,

Simple mind wijzigde deze reactie 05-05-2019 22:52 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online

Wat normaal een redelijk betrouwbare methode is; is je verbruik van de eerste drie maanden terug te rekenen naar een verbruik per graaddag; en dat verbruik vermenigvuldigen met het aantal graaddagen per jaar.

Voor een echt goede schatting bij het bepalen van je stookgedrag dan wel even corrigeren voor warmwater en eventueel kookgas.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Helaas lijkt ons Van de Bron experiment mislukt. :(

Jaar gezeten, verlengd met 3 jaar, krijg je opeens te horen dat je bron (een windmolenpark) er mee is gestopt en je nu over bent gegaan op biogas.

Leuk, maar én 20 dagen ná overgang én "u blijft groene windenergie houden" (ehm, nee, hooguit energie van winden maar da's toch wat anders) én daarna moeilijk doen over dat dit toch echt een eenzijdige wijziging is van contract.

Fin, na wat heen- en weer Facebooken hebben we een compromis:
We mogen nu tóch opzeggen óf switchen van bron, met een opzegtermijn van een maand. (Prima, die 2 maanden vind ik niet zo'n ramp.)

Hun app zuigt, hun website met "live informatie" heeft *dagen* vertraging", hun eindafrekening doen ze doodleuk bijna 2 maanden over. Ik ben d'r wel klaar mee. Dus op zoek naar een andere leverancier.

We willen 100% groen (grappig genoeg scoort vdBron dus lager dan anderen) en liefst uit wind, water, zon, etc. Dus geen biogas, geen kernenergie.

Basis is dit lijstje:

We hebben zelf 15x305Wp aan zonnepanelen op het dak liggen en vorig jaar hielden we een netto energieverbruik over van:
  • -224 kWh normaal
  • 1380 kWh dal
  • 1106 m2 gas
Opbrengst van onze zonnepanelen is, volgens de app: 4.05MWh

De grote vraag is nu wélke energieleverancier het beste bij ons past.
Vul ik de energievergelijker van de Consumentenbond (https://www.consumentenbo...e-vergelijken/vergelijker) in op 75% groen, sorteer ik op groenscore en wil ik enkel voor 1-jarige contracten kom ik bij de volgende top5 uit:
  • Pure Energie - Besparing €179,- per jaar
  • VanOns - Besparing €102 per jaar
  • Vrijopnaam - Besparing €87 per jaar
  • OM | Nieuwe Energie - Besparing €166 per jaar
  • GreenChoice - Besparing €150 per jaar (maar een score van 9,1)
Kortom, alleen Pure Energie, VanOns, Vrijopnaam en OM | Nieuwe Energie lijken een score van 10 te halen en dus te passen bij onze selectiecriteria.

Als ik dan kijk naar best of both, lijkt Pure Energie als winnaar uit de bus te komen, maar na de misser bij Van de Bron durf ik niet blind over te stappen.

Wat zijn jullie ervaringen met deze partijen en is er bijvoorbeeld reden om te kiezen voor een ander uit de top4?

Wat ik zelf fijn en belangrijk vind, is ook een goed portal waarbij ik, liefst realtime, inzicht heb in ons actuele verbruik. Dus zonder vertraging van dagen. We willen echt ook in de zomer verbruikers op piekmomenten van de zonnepanelen aan gaan zetten en ik wil wat maatregelen nemen om verder te besparen. Fijn als dat direct zichtbaar is.

Een goed werkende app (dus niet een waarbij je telkens opnieuw moet inloggen, zoals bij vdBron) vind ik ook belangrijk. Ik kijk vaker op de app dan op de webportals en trek dagelijks mijn SolarEdge app open om te zien wat de panelen doen.

Het administratieve gekluns van vdBron ben ik ook beu, dus een partij die de zooi fatsoenlijk op orde heeft en geen 2 maanden doet over een eindafrekening lijkt me erg prettig...

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online

Misschien nog overbodig, maar heb alsnog het huidige verbruik kunnen terugvinden van begin jaar tot heden:

Gas:
Beginstand 2 januari: 747
1 feb: 859 -> 112 m3
1 maart: 946 -> 87 m3
1 april: 1019 -> 73 m3
1 mei: 1056 -> 37 m3

• mcDavid
  • Laatst online: 14:58
unezra schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:41:

Jaar gezeten, verlengd met 3 jaar, krijg je opeens te horen dat je bron (een windmolenpark) er mee is gestopt en je nu over bent gegaan op biogas.

Leuk, maar én 20 dagen ná overgang én "u blijft groene windenergie houden" (ehm, nee, hooguit energie van winden maar da's toch wat anders) én daarna moeilijk doen over dat dit toch echt een eenzijdige wijziging is van contract.

[..]

We willen 100% groen (grappig genoeg scoort vdBron dus lager dan anderen) en liefst uit wind, water, zon, etc. Dus geen biogas, geen kernenergie.
Hier moet je natuurlijk wel een kanttekening bij zetten. Steeds meer mensen zijn zich ervan bewust dat de bron er wel degelijk toe doet als je groene energie afneemt, waardoor er ook steeds meer vraag is naar wind- en zonne energie uit eigen land. Véél meer dan dat er opgewekt wordt.

Nu hebben we een goeie handvol providers die echt hun best doen om alle energie écht groen op te wekken, maar het lukt gewoon (nog) niet. Ik betwijfel of het dus zin heeft om je keuze te beperken tot de mazzelaars die het (dit jaar) wél gelukt is voldoende contracten met windparken af te sluiten. Zolang er een gezonde inspanning is de energiemarkt te vergroenen, kun je volgens mij weinig meer verwachten.

Akkoord, de middenmotors en achterblijvers uit het lijstje van WISE en Consumentenbond, daar kijk ik ook niet naar. Maar ik zou toch adviseren je niet al te druk te maken over een paar procentpunt verschil.

zcflevo.nl

• unezra
  • Nu online

unezra

mcDavid schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:44:
[...]
Hier moet je natuurlijk wel een kanttekening bij zetten. Steeds meer mensen zijn zich ervan bewust dat de bron er wel degelijk toe doet als je groene energie afneemt, waardoor er ook steeds meer vraag is naar wind- en zonne energie uit eigen land. Véél meer dan dat er opgewekt wordt.

Nu hebben we een goeie handvol providers die echt hun best doen om alle energie écht groen op te wekken, maar het lukt gewoon (nog) niet. Ik betwijfel of het dus zin heeft om je keuze te beperken tot de mazzelaars die het (dit jaar) wél gelukt is voldoende contracten met windparken af te sluiten. Zolang er een gezonde inspanning is de energiemarkt te vergroenen, kun je volgens mij weinig meer verwachten.

Akkoord, de middenmotors en achterblijvers uit het lijstje van WISE en Consumentenbond, daar kijk ik ook niet naar. Maar ik zou toch adviseren je niet al te druk te maken over een paar procentpunt verschil.
Een 9 vs een 10 vind ik best relevant, daarbij hebben ze het redelijk verklooit bij mij. :)
Zie de eerste alinea van mijn post.

Het gaat me dus zeker niet alleen om die 9 vs 10, het gaat me om meer dan dat. Het idee is geweldig leuk, maar vooralsnog neig ik er vooral naar om te gaan naar een nóg net iets groenere leverancier.

• mcDavid
Ja, ik begrijp dat ze het voor jou op meer vlakken verknald hebben. Ik heb ook niets met VanDeBron of andere leveranciers, maar wou het verhaal wel iets nuanceren. Je ziet gewoon dat bepaalde providers de ene keer wat hoger, en de andere keer wat lager in dat lijstje staan. Het is dus geen absolute waarheid van wie het beste zijn. Meer een algemene indruk.

zcflevo.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• reneeke1970
  • Nu online
unezra schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:46:
[...]

Een 9 vs een 10 vind ik best relevant, daarbij hebben ze het redelijk verklooit bij mij. :)
Zie de eerste alinea van mijn post.

Het gaat me dus zeker niet alleen om die 9 vs 10, het gaat me om meer dan dat. Het idee is geweldig leuk, maar vooralsnog neig ik er vooral naar om te gaan naar een nóg net iets groenere leverancier.
Als je groen zijn zo belangrijk vind snap ik niet dat je wat PV bij legt zodat je nul op de meter komt, dan ben je pas groen bezig toch?

• unezra
  • Nu online

unezra

reneeke1970 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:29:
[...]
Als je groen zijn zo belangrijk vind snap ik niet dat je wat PV bij legt zodat je nul op de meter komt, dan ben je pas groen bezig toch?
Dan zou ik moeten verhuizen naar een groter huis. :)
Het dak én de uitbouw liggen al vol, meer dan 15 panelen passen d'r niet op.

• reneeke1970
  • Nu online
unezra schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:29:
[...]

Dan zou ik moeten verhuizen naar een groter huis. :)
Het dak én de uitbouw liggen al vol, meer dan 15 panelen passen d'r niet op.
Dat hoor ik zo vaak omdat ze niet creatief willen zijn.
En nee niet in het zicht......
Nee daar komt schaduw dus niet rendabel....
Etc etc

• unezra
  • Nu online

unezra

reneeke1970 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:52:
[...]

Dat hoor ik zo vaak omdat ze niet creatief willen zijn.
En nee niet in het zicht......
Nee daar komt schaduw dus niet rendabel....
Etc etc
Even los van dat het fysiek *echt* niet kan hier, is dat ook geen antwoord op mijn vraag.

Ik ben op zoek naar een nieuwe, passende, energieleverancier. Niet naar een manier om nóg meer zonnepanelen op het dak te gooien. Dat is geen gebrek aan creativiteit, het is letterlijk dat het dak met 15x 305Wp compleet vol ligt. Ook op die plekken waar het rendement iets lager ligt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 12:37
Ik overweeg een overstap naar een andere energieleverancier en wel om de volgende reden. Ik heb een 1-persoonshuishouden en ga naar een nieuwe woning waar een 6-persoonshuishouden verbleef. Ik heb mijn huidige energieleverancier verhuisd want ik ben er tot nu toe tevreden over en het tarief is ok. Maar nu baseren ze mijn nieuwe maandbedrag op 6 personen. Ik heb een wijziging aangevraagd gebaseerd op mijn situatie maar die is niet geaccepteerd. Mijn oude huis is vergelijkbaar met mijn nieuwe huis. Heeft het zin om over te stappen? Ik kan me voorstellen dat een nieuwe leverancier net zo moeilijk zal doen

Computer says no :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 09:51
@unezra

Realtime gaat je op die manier nooit lukken. Alle energieleveranciers hebben een vertraging van enkele dagen op dit soort data. Heeft te maken met de interval waarop deze uitgelezen wordt. Hier ga je dus weinig verschil in merken. Mijn advies: koop een youless en laat een kWh meter in je meterkast inbouwen op de zonnepanelengroep en je hebt wel realtime data. Daarnaast kun je op die manier het effectieve eigen verbruik bekijken en niet alleen hetgeen de meter passeert.

Ik ben een maand geleden overgestapt naar Pure Energie. Die kwam bij mij als goedkoopste uit de bus en met name de teruglevergoeding was erg hoog (14,5 cent/kWh meen ik). Overstappen ging prima, verder weinig ervaringen. Hun online portal is vrij beperkt vind ik zelf. Zat hiervoor bij powerpeers en daar was dat wat uitgebreider. Nadeel van powerpeers is wel dat je afnemers moet “vinden” voor je stroom om de hogere terugleververgoeding te krijgen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Iets zegt me dat een nieuwe leverancier ook het historische verbruik van de woning zal gebruiken om te kunnen schatten, dus daar schiet je weinig mee op.

Makkelijkste weg is gewoon verhuizen, de meerlasten betalen en over een maand of 2 een belletje doen. Over twee maanden zien ze zelf ook wel dat hun geschatte jaarprijs niet realistisch is en komt er vanzelf een realistischere schatting naar voren.
En dat teveel betaalde geld komt uiteindelijk toch weer terug.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 12:37
Delerium schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:28:
Iets zegt me dat een nieuwe leverancier ook het historische verbruik van de woning zal gebruiken om te kunnen schatten, dus daar schiet je weinig mee op.

Makkelijkste weg is gewoon verhuizen, de meerlasten betalen en over een maand of 2 een belletje doen. Over twee maanden zien ze zelf ook wel dat hun geschatte jaarprijs niet realistisch is en komt er vanzelf een realistischere schatting naar voren.
En dat teveel betaalde geld komt uiteindelijk toch weer terug.
er zit weinig anders op denk ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 02:34
cbr600f4i schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:42:
Ik overweeg een overstap naar een andere energieleverancier en wel om de volgende reden. Ik heb een 1-persoonshuishouden en ga naar een nieuwe woning waar een 6-persoonshuishouden verbleef. Ik heb mijn huidige energieleverancier verhuisd want ik ben er tot nu toe tevreden over en het tarief is ok. Maar nu baseren ze mijn nieuwe maandbedrag op 6 personen. Ik heb een wijziging aangevraagd gebaseerd op mijn situatie maar die is niet geaccepteerd. Mijn oude huis is vergelijkbaar met mijn nieuwe huis. Heeft het zin om over te stappen? Ik kan me voorstellen dat een nieuwe leverancier net zo moeilijk zal doen

9 van de 10x nemen ze het historisch verbruik van de vorige bewoners over, dus nu overstappen heeft denk ik geen zin. Je kan na een paar maanden kijken wat je verbruik is en meestal dan ook zelf je maandbedrag verlagen als het veel te veel is, of gewoon wachten op de eindafrekening dan krijg je een mooie bonus terug.
Ik betaal altijd liever teveel per maand dan te weinig, hoef je aan het einde nooit bij te betalen.

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra
  • Nu online

unezra

titan1901 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:56:
@unezra
Realtime gaat je op die manier nooit lukken. Alle energieleveranciers hebben een vertraging van enkele dagen op dit soort data. Heeft te maken met de interval waarop deze uitgelezen wordt. Hier ga je dus weinig verschil in merken. Mijn advies: koop een youless en laat een kWh meter in je meterkast inbouwen op de zonnepanelengroep en je hebt wel realtime data. Daarnaast kun je op die manier het effectieve eigen verbruik bekijken en niet alleen hetgeen de meter passeert.
:( Ik dacht dat de informatie werkelijk realtime uitgelezen werd, maar blijkbaar word 'ie tijdelijk opgeslagen en dan eens in de zoveel tijd uitgelezen?

YouLess kan, ik weet ook dat SolarEdge mogelijkheden heeft. De app ondersteunt het iig. Dus wellicht dat ik juist eens wil kijken naar een SolarEdge module. Aan de andere kant, kan een YouLess ook terugleveringen in kaart brengen?

Zonnepanelen hebben uiteraard hun eigen 20A groep. Noodzaak.
Ik ben een maand geleden overgestapt naar Pure Energie. Die kwam bij mij als goedkoopste uit de bus en met name de teruglevergoeding was erg hoog (14,5 cent/kWh meen ik). Overstappen ging prima, verder weinig ervaringen. Hun online portal is vrij beperkt vind ik zelf. Zat hiervoor bij powerpeers en daar was dat wat uitgebreider. Nadeel van powerpeers is wel dat je afnemers moet “vinden” voor je stroom om de hogere terugleververgoeding te krijgen.
Ik hoop dat ik nipt quitte speel of nog iets restverbruik overhoud en verwacht geen overproductie. Dat scheelt. Wil nog wat verbruikers kleiner maken, maar zeker niet tot in het extreme. Comfort mag wat kosten. Aan de andere kant is enige overproductie wel prettig, als het lukt, is dat toch weer extra geld.

Zijn we wel een beetje rap met de jaarafrekening, of duurt dat ook bijna 2 maanden? En hoe is hun app? Die van vdBron is echt een drama. Je MOET iedere keer inloggen. Leuk, maar niet fijn voor een app. Die wil je gewoon opstarten en inzicht hebben.

Begreep ook dat ze gebruik maken van het backend van Anode terwijl Anode zelf een van de grootste vervuilers is. Dat idee staat me ook tegen. Heb je een groen concept, maak je gebruik van een backend van een partij die vol in het rood staat als het gaat om milieu. :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 09:51
unezra schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:40:
[...]

:( Ik dacht dat de informatie werkelijk realtime uitgelezen werd, maar blijkbaar word 'ie tijdelijk opgeslagen en dan eens in de zoveel tijd uitgelezen?

YouLess kan, ik weet ook dat SolarEdge mogelijkheden heeft. De app ondersteunt het iig. Dus wellicht dat ik juist eens wil kijken naar een SolarEdge module. Aan de andere kant, kan een YouLess ook terugleveringen in kaart brengen?

Zonnepanelen hebben uiteraard hun eigen 20A groep. Noodzaak.

[...]

Ik hoop dat ik nipt quitte speel of nog iets restverbruik overhoud en verwacht geen overproductie. Dat scheelt. Wil nog wat verbruikers kleiner maken, maar zeker niet tot in het extreme. Comfort mag wat kosten. Aan de andere kant is enige overproductie wel prettig, als het lukt, is dat toch weer extra geld.

Zijn we wel een beetje rap met de jaarafrekening, of duurt dat ook bijna 2 maanden? En hoe is hun app? Die van vdBron is echt een drama. Je MOET iedere keer inloggen. Leuk, maar niet fijn voor een app. Die wil je gewoon opstarten en inzicht hebben.

Begreep ook dat ze gebruik maken van het backend van Anode terwijl Anode zelf een van de grootste vervuilers is. Dat idee staat me ook tegen. Heb je een groen concept, maak je gebruik van een backend van een partij die vol in het rood staat als het gaat om milieu. :(
Ze geven aan afhankelijk te zijn van de netbeheerder om de meterstanden door te geven. Afgezien van enkele kleine verschillen zou ik daar dus niet teveel van verwachten. Voor gedetailleerde analyse is dat sowieso niet bruikbaar.

Powerpeers was vrij snel met de afrekening maar daar zaten wel wat fouten in. Controleren blijft dus hoe dan ook noodzakelijk. De powerpeers app was ook echt waardeloos, viel vrijwel niks op te zien en veel werkte niet.

Youless is wel een aanrader. Voordeel is dat je ook het interne verbruik kan zien. Dus netverbruik+verbruik direct vd zonnepanelen. Bij alleen P1 uitlezing heb je dat niet. Dan zie je alleen wat je van het net verbruikt of teruglevert. Het solaredge systeem ken ik verder niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online

Niet online vragen maar bellen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pep_82
Niet een directe ervaring maar wel interessant voor dit topic, via de NOS bij de ACM: Recordaantal overstappers van energieleverancier in afgelopen jaar.
En dan is de energiemonitor 2019 (pdf) een leuke om even door te lezen.

• unezra
  • Nu online

unezra

titan1901 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:05:
[...]
Ze geven aan afhankelijk te zijn van de netbeheerder om de meterstanden door te geven. Afgezien van enkele kleine verschillen zou ik daar dus niet teveel van verwachten. Voor gedetailleerde analyse is dat sowieso niet bruikbaar.
:( Vervelend.
Powerpeers was vrij snel met de afrekening maar daar zaten wel wat fouten in. Controleren blijft dus hoe dan ook noodzakelijk. De powerpeers app was ook echt waardeloos, viel vrijwel niks op te zien en veel werkte niet.

Youless is wel een aanrader. Voordeel is dat je ook het interne verbruik kan zien. Dus netverbruik+verbruik direct vd zonnepanelen. Bij alleen P1 uitlezing heb je dat niet. Dan zie je alleen wat je van het net verbruikt of teruglevert. Het solaredge systeem ken ik verder niet.
Ik ben nog niet overtuigd van de YouLess. Zeker niet omdat er als ik het goed zie, tenminste 2 modules moeten worden aangeschaft om het verbruik en opbrengst goed in kaart te brengen. Da's een redelijke investering en ik vraag me af of het me dát waard is.

Immers, die panelen doen hun werk ook prima zonder en aan het eind van het jaar heb ik een eindafrekening waarbij ik iets moet betalen of terug krijg. Da's allemaal niet zo spannend. Zeker niet omdat we zijn afgestapt van het van de energieleverancier gebruiken als spaarbank en gewoon de geschatte opbrengst van de zonnepanelen iedere maand sparen, om aan het eind van het jaar een eventueel tekort van dát geld aan te kunnen vullen zonder dat het ons actieve spaarsaldo raakt. (We zetten het op een aparte spaarrekening waar we wat jaarkosten van betalen zoals ziektekosten die we per jaar betalen, maar ook de belastingteruggave op boeken, etc.)

Terug naar dit lijstje:

Zijn er redenen om NIET te kiezen voor een van de partijen die hier een 10 scoren? Zitten er kleine startups tussen die zich nog moeten bewijzen? Zijn de bedrijven werkelijk zo schoon als hun rapportcijfer beweert?

Ofwel, kan ik blind in zee gaan met de goedkoopste grote speler die een 10 scoort, of zijn er redenen om specifiek wel of niet met een specifieke partij in zee te gaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

wat maakt dat lijstje heilig? Ik vind stroom uit een kerncentrale juist goed :)

Ruikt net iets lekkerder. :P

woekele wijzigde deze reactie 17-05-2019 18:43 (22%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12-09 13:19
Er bestaat geen gescheiden stroomnet voor groene en grijze stroom. Ik ga dus voor de goedkoopste. Kiezen voor een duurdere zgn. "groene" leverancier is jezelf voor de gek houden. Ze leveren niets, ze zijn geen netbeheerder en beheren dus geen infrastructuur, o.i.d. maar zijn alleen administratie kantoren oftewel "tussenpersonen" van de echte stroomleveranciers.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra
  • Nu online

unezra

Tranquility schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 13:22:
Er bestaat geen gescheiden stroomnet voor groene en grijze stroom. Ik ga dus voor de goedkoopste. Kiezen voor een duurdere zgn. "groene" leverancier is jezelf voor de gek houden. Ze leveren niets, ze zijn geen netbeheerder en beheren dus geen infrastructuur, o.i.d. maar zijn alleen administratie kantoren oftewel "tussenpersonen" van de echte stroomleveranciers.
Dat werkt toch net even iets anders. Met het afnemen van groene stroom, zorg je wel voor een grotere investering in groene stroom. Ja, een deel gaat naar de netbeheerder toe en dat staat ook keurig op je afrekening. Maar wel degelijk betaal je voor een windmolen, kerncentrale of kolencentrale.

De laatste 2 wil ik absoluut niet in mijn achtertuin, wil ze dus ook niet in de achtertuin van een ander. Domweg voor de goedkoopste gaan vind ik een gevalletje "na mij de zondvloed" en vooral niet bezig zijn met de toekomst. Niet mijn ding. Over 60 jaar ben ik er niet meer en ik heb geen nageslacht, maar zou het best tof vinden als ik op mijn oude dag in een schone wereld mag leven en er ook nog een leefbare bol is voor de mensen ná mij.
woekele schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 18:43:
wat maakt dat lijstje heilig? Ik vind stroom uit een kerncentrale juist goed :)

Ruikt net iets lekkerder. :P
Het lijstje is zeker niet heilig maar het is een bron. Ik vind groene stroom belangrijk, dus is zo'n lijstje voor mij een hulpmiddel om een leverancier te kiezen. (Ook om bepaalde leveranciers te mijden.)

unezra wijzigde deze reactie 18-05-2019 15:01 (17%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Tranquility
Begrijp mij niet verkeerd hoor, ik ben zeker voor een schoon milieu (rij zelf in een elektrische auto), maar je kan ook te naïef zijn in dit soort dingen. Met onze huidige technologie is bijvoorbeeld een kerncentrale een heel goed, schoon én veilig alternatief. Het afval daarvan kan gewoon prima en veilig opgeslagen worden en in de toekomst zijn er nog weer betere en veiligere technieken (thorium).

Met windmolens en zonnepanelen alleen red je het echt niet, die draaien bovendien voornamelijk nog op subsidie. Als ik bijvoorbeeld in mijn omgeving (West Friesland) zie hoe goede, maar een paar jaar oude, windmolens tot op de grond, incl. betonnen fundering worden afgebroken om vervolgens op precies dezelfde plaats nagenoeg identieke windmolens te plaatsen heb ik zoiets van, jeetje, wat een ontiegelijke verspilling van geld en resources. Was alleen een nieuwe kop met turbine en rotor (met verbeterde technologie) dan niet mogelijk geweest? Dit scheelt volgens mij miljoenen zoniet miljarden.

En te denken dat het ene energiekantoor (zo noem ik de energieleveranciers) meer boompjes plant dan de andere daardoor het predikaat "groen" heeft vind ik echt zulke frauwekul. Ben best wel begaan met het milieu, maar het gros van de maatregelen is echt grote onzin en voornamelijk in het leven geroepen om meer geld binnen te harken met nieuw bedachte energiebelastingen die in rap tempo tot torenhoogte snellen. Mooi voorbeeld is dat we perse van het nota bene superschone aardgas af moeten, terwijl daar in Duitsland subsidie voor wordt gegeven als je je laat aansluiten.. Onze regering is wat dat betreft echt helemaal van het padje af.

Sorry, dat moest ik ff kwijt :+

• unezra
  • Nu online

unezra

Tranquility schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 16:20:
Begrijp mij niet verkeerd hoor, ik ben zeker voor een schoon milieu (rij zelf in een elektrische auto), maar je kan ook te naïef zijn in dit soort dingen. Met onze huidige technologie is bijvoorbeeld een kerncentrale een heel goed, schoon én veilig alternatief. Het afval daarvan kan gewoon prima en veilig opgeslagen worden en in de toekomst zijn er nog weer betere en veiligere technieken (thorium).
Zolang het afval van kernenergie niet kan worden verwerkt tot iets dat totaal onschadelijk is, geloof ik er niet in. Misschien is het noodzakelijk, dat wil niet zeggen dat ik er achter sta.

Het is helemaal niet zeker of het afval wel goed en veilig kan worden opgeslagen. We denken dat, maar alsnog duwen we het spul ergens in een grot in de hoop dat het daar 1000 jaar veilig ligt. Ofwel, we verplaatsen het probleem domweg naar de generaties ná ons.
Met windmolens en zonnepanelen alleen red je het echt niet, die draaien bovendien voornamelijk nog op subsidie. Als ik bijvoorbeeld in mijn omgeving (West Friesland) zie hoe goede, maar een paar jaar oude, windmolens tot op de grond, incl. betonnen fundering worden afgebroken om vervolgens op precies dezelfde plaats nagenoeg identieke windmolens te plaatsen heb ik zoiets van, jeetje, wat een ontiegelijke verspilling van geld en resources. Was alleen een nieuwe kop met turbine en rotor (met verbeterde technologie) dan niet mogelijk geweest? Dit scheelt volgens mij miljoenen zoniet miljarden.
Zo'n beetje iedere vorm van nieuwe energie, draait de eerste tijd op subsidie. Dat is geen argument. Volgens mij is het inmiddels niet meer nodig dat wind-, water- en zonne-energie gesubsidieerd word en is het inmiddels prima commercieel te exploiteren.

Juist door nu NIET te kiezen voor fossiel of kernenergie, denk ik dat ontwikkelingen gestimuleerd worden. Door domweg voor de goedkoopste energieleverancier te kiezen, zonder te kijken naar wáár je dan aan betaald (ofwel: je betaald voor fossiel), help je de ontwikkelingen zeker niet.

Natuurlijk, 1 huishouden is een heel kleine druppel op een grote gloeiende plaat, maar als iedereen morgen overstapt op groene energie en weigert nog te betalen voor fossiel of kernenergie, hebben we over 10 jaar écht allemaal 100% groene energie en kunnen ze de kerncentrales en fossiele installaties sluiten.
En te denken dat het ene energiekantoor (zo noem ik de energieleveranciers) meer boompjes plant dan de andere daardoor het predikaat "groen" heeft vind ik echt zulke frauwekul. Ben best wel begaan met het milieu, maar het gros van de maatregelen is echt grote onzin en voornamelijk in het leven geroepen om meer geld binnen te harken met nieuw bedachte energiebelastingen die in rap tempo tot torenhoogte snellen. Mooi voorbeeld is dat we perse van het nota bene superschone aardgas af moeten, terwijl daar in Duitsland subsidie voor wordt gegeven als je je laat aansluiten.. Onze regering is wat dat betreft echt helemaal van het padje af.

Daarom heb ik dus gekozen voor Van de Bron. Het concept is geweldig. Voor gas, ja, daar plantsen ze boompjes omdat zij nog geen groene gasbron hebben. Voor electra niet. Daar betaal je werkelijk, via hun systeem, aan de partij die energie opwekt. Ofwel, je kiest voor een specifiek windmolenpark, biogasinstallatie, zonneinstallatie en dáár gaat je geld heen. (Dat vervolgens alle stroom gemend het net op word gezet, tja, dat is nu eenmaal hoe electriciteit werkt tenzij je het zelf op wekt. Doen we ook, maar het probleem is dat batterijen nog niet rendabel zijn en in de winter totaal nutteloos. Dus zijn we overdag in de zomer netto energieleverancier en 's avonds en in de winter netto energie afnemer. Netto zitten op dit moment op jaarbasis rond de 1:1.)

Alleen, ik ben een beetje klaar met vdBron en ze scoren ook geen straight 10 blijkt. Dus wil ik kijken naar een andere leverancier die groener is dan vdBron, wél garanties geeft op dat ik betaal voor een bron waar ik zelf achter kan staan of zelfs zuiver en alleen stroom opwekken mbv wind, water of zon.

Het is idioot dat dit niet op europeesch niveau is geregeld en ja, in NL moeten we van het gas af, in Duitsland krijg je subsidie. (Terwijl ze daar wel een henksenjacht op diesel hebben geopend. Nogal hypocriet.) Doet niets af aan het feit dat ik persoonlijk graag mijn energie betrek uit bronnen waar ik achter kan staan en dat is niet fossiel, geen kernenergie en geen biogas.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• route99
  • Laatst online: 01:41
Tranquility schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 16:20:
.....
Dat laatste is prima, maar heb je wel eens van halfwaarde tijden van giftige radioaciteve stoffen gehoord?
Omdat het een onderdeel van mijn studie was weet ik er toevallig wat meer van...
https://www.google.nl/sea...gws-wiz.....0.Z8p1fv6pRkI

In Zweden als de rendieren teveel gras eten hebben ze nog steeds last van teveel van dat radioactieve spul.
Ach.... NIMBY.... vast en zeker....
Welkom in de wereld als je stad en land verlaten moet zoal in Tsjernobyl... waar nu gebieden nog steeds verboden terrein zijn, zelfs in dat land waar men qua veiligheid wrs iets minder ver is dan hier....

Heb je je wel eens afgevraagd waarom veel landen kerncentrales zo vaak aan de grens met een ander land zetten.....
Zou het ermee te maken dat bij een fall out het eigen land minder troep krijgt dan de buren.....

Er valt zoveel zonne-energie per dag op onze aarde, als we die veel beter weten te oogsten dan to nu toe... dan bestaat er imho geen energie te kort. Het omzetten naar waterstof zou een hele schone bron zijn, die bij verbranding weer schoon water oplevert.
Je kunt dat ook prima gebruiken icm met een brandstofcelstack om er lokaal weer stroom van te maken.
Aangezien er zoveel zon schijnt is het absolute rendement veel minder belangrijk, maar wel relevant, dan bij gebruik van fossiele brandstoffen.

• Tranquility
En wéér dat Tsjernobyl vergelijk. Die centrale was antiek, net als Fukushima. En de opslag is een probleem? Hoeveel ruimte neemt kernafval nou daadwerkelijk in beslag incl. het schild voor afscherming e.d. Dit diep onder de grond opslaan in containers die duizenden jaren heel blijven is echt geen rocketscience en kost niks aan ruimte. Hoeveel kerncentrales heeft Frankrijk?

En waterstofgas gaat hem ook niet worden. Dit komt helaas niet voor in de natuur en moet gemaakt worden wat ontiegelijk veel stroom kost. Dan kun je die stroom beter meteen gebruiken. Ook voor auto's is waterstof geen oplossing omdat dit hele complexe, dure en storingsgevoelige techniek vereist om het over de opslag nog maar niet te hebben. Batterijen worden daarentegen steeds beter en goedkoper en met grafeen zijn er straks veel meer mogelijkheden.

Wel zie ik heil in zonnepanelen. Hier in de buurt zijn een aantal weilanden omgetoverd tot zonneparken wat ik van harte toejuich en dat zal veel energie opleveren, helaas alleen overdag. Dan worden die anders lege weilanden mooi benut. Windmolens daarentegen zijn duur om te bouwen, zeker als het op de manier gaat zoals ik in mijn vorige post aanhaalde, en zijn ze duur in onderhoud en hebben relatief weinig rendement, zeker als er geen subsidie op zit. Windmolens op zee is ook geen alternatief gezien de erosie en benaderbaarheid voor onderhoud en is dat nog veel duurder om te bouwen dan op land.

Tranquility wijzigde deze reactie 18-05-2019 18:23 (16%)

• route99
Tranquility schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 18:10:
En waterstofgas gaat hem ook niet worden. Dit komt helaas niet voor in de natuur en moet gemaakt worden wat kost ontiegelijk veel stroom kost. Dan kun je die stroom beter meteen gebruiken. Ook voor auto's is waterstof geen oplossing omdat dit hele complexe, dure en storingsgevoelige techniek vereist om het over de opslag nog maar niet te hebben. Batterijen worden daarentegen steeds beter en goedkoper en met grafeen zijn er straks veel meer mogelijkheden.
Wist je dat veel radioactieve producten van kern centrales al helemaal of amper in de natuur voorkomen, en waterstof is ook nog eens totaal niet reactief.
Bedankt voor deze inkopper....

En de rest van het verhaal: We hebben ook stroom nodig als de zon niet schijnt, dus een of andere vorm van opslag is noodzakelijk, waterstofgas of een andere technologie, maar geen kerncentrales.

• Tranquility
Of waterstofgas nou wel of niet van nature voorkomt boeit verder niet. Bottomline is dat het geproduceerd moet worden wat veel energie kost. Meer dan dat je er weer uit haalt dus dat heeft een rendement van niks.

Men zou wel iets met getijdenenergie kunnen doen. Als je kijkt naar de enorme stromingen tussen bijvoorbeeld de Waddenzee en de Noordzee en dan met name tussen Den Helder en Texel, zou je denken dat daar een hoop energie gewonnen kan worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

meterstanden krijgt men van netbeheerder, en daar wordt vaak 1j lang niet van afgeweken. lager dan minimaal voorschot kun je niet. maar eerlijk gezegd blijft het een voorschot, en is de jaarafrekening de factuur.

https://www.gaslicht.com/...otnota-energieleverancier

Hackus wijzigde deze reactie 18-05-2019 19:13 (3%)
Reden: meer info mbt

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• route99
Tranquility schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 18:35:
Of waterstofgas nou wel of niet van nature voorkomt boeit verder niet.
Ok dat argument is door jezelf van tafel gehaald.... dank u.
Bottomline is dat het geproduceerd moet worden wat veel energie kost. Meer dan dat je er weer uit haalt dus dat heeft een rendement van niks
Kom maar op met de getallen, thermodynamica was een hoofdvak voor mij..... en er lezen vast ook mensen mee die er vast nog meer van weten dan ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HereIsTom
[b]Tranquility in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

En waterstofgas gaat hem ook niet worden. Dit komt helaas niet voor in de natuur en moet gemaakt worden wat ontiegelijk veel stroom kost. Dan kun je die stroom beter meteen gebruiken. Ook voor auto's is waterstof geen oplossing omdat dit hele complexe, dure en storingsgevoelige techniek vereist om het over de opslag nog maar niet te hebben. Batterijen worden daarentegen steeds beter en goedkoper en met grafeen zijn er straks veel meer mogelijkheden.

Wel zie ik heil in zonnepanelen. Hier in de buurt zijn een aantal weilanden omgetoverd tot zonneparken wat ik van harte toejuich en dat zal veel energie opleveren, helaas alleen overdag. Dan worden die anders lege weilanden mooi benut. Windmolens daarentegen zijn duur om te bouwen, zeker als het op de manier gaat zoals ik in mijn vorige post aanhaalde, en zijn ze duur in onderhoud en hebben relatief weinig rendement, zeker als er geen subsidie op zit. Windmolens op zee is ook geen alternatief gezien de erosie en benaderbaarheid voor onderhoud en is dat nog veel duurder om te bouwen dan op land.
Je zegt allemaal dingen die tegenstrijdig zijn en niet kloppen.
Als je zonnepanelen hebt, heb je alleen stroom als de zon schijnt, het meeste ook nog in de zomer als je dus geen verwarming e.d. nodig hebt, stroom opslaan is nog steeds erg lastig en heel erg duur. En grondstoffen voor al die batterijen zijn ook schaars, dus ook zo op.
Windmolens zijn helemaal niet duur, maar juist rendabel, anders zouden er wel heel veel idioten rondlopen die windparken aanleggen.
Dus wat doe je dan met al die stroom die over is, juist waterstof maken die je dan kan gebruiken als er geen zon en wind is.

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Acties:
  • +2Henk 'm!

• unezra
  • Nu online

unezra

Tranquility schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 18:10:
En wéér dat Tsjernobyl vergelijk. Die centrale was antiek, net als Fukushima. En de opslag is een probleem? Hoeveel ruimte neemt kernafval nou daadwerkelijk in beslag incl. het schild voor afscherming e.d. Dit diep onder de grond opslaan in containers die duizenden jaren heel blijven is echt geen rocketscience en kost niks aan ruimte. Hoeveel kerncentrales heeft Frankrijk?
Wie zegt dat moderne kerncentrales wél 100% veilig zijn?

Kernenergie is volgens mij met de huidige middelen niet veilig en afvalvrij te krijgen. Het probleem met dat afval is nu net dat het honderden of duizenden jaren duurt voordat het niet meer risicovol is.

Zolang én kerncentrales niet 100% veilig te krijgen zijn én het afval niet dusdanig onschadelijk is dat je het in je achtertuin als tuinaarde kunt gebruiken, blijft het een energiebron die vooralsnog noodzakelijk is, maar waar ik niet actief aan wil bijdragen.
Waterstof tank je in een paar minuten, stroom niet.

Ik vraag me werkelijk af of de 100% electrische auto die niet gebruik maakt van energieopslag zoals waterstof, de toekomst heeft.
Volgens mij is het goed mogelijk om zonnepanelen dusdanig neer te zetten dat er 24/7 genoeg stroom is voor de hele wereld. De grootste problemen zijn transport, internationale verdagen en internationale spanningen. Ik vraag me alleen af of we in de huidige wereld hoe dan ook niet afhankelijk zijn geworden van elkaar op dat gebied, dus of je nu gas uit Rusland pompt, olie uit de golfstaten of electriciteit uit diverse landen, op gebied van afhankelijkheid maakt het misschien niet zo veel uit.

Bottom line blijft dat ik persoonlijk niet wil bijdragen aan het opwekken van energie uit fossiele bronnen of kernenergie. Ik wil juist 100% groene en duurzame energie stimuleren. (Al blijft dat lastig, want de productie van zonnepanelen, windmolens en getijdencentrales kost ook de nodige resources, waaronder fosiele én heeft zelf een CO2 footprint. Ook een windmolen kan geen 100% groene stroom leveren, vanwege de fabrikage van de molen zelf én de transportketen.)

Ik zoek dus een energieleverancier die daar bij past.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 12:55
unezra schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:03:
[...]

:( Vervelend.

[...]

Ik ben nog niet overtuigd van de YouLess. Zeker niet omdat er als ik het goed zie, tenminste 2 modules moeten worden aangeschaft om het verbruik en opbrengst goed in kaart te brengen. Da's een redelijke investering en ik vraag me af of het me dát waard is.

Immers, die panelen doen hun werk ook prima zonder en aan het eind van het jaar heb ik een eindafrekening waarbij ik iets moet betalen of terug krijg. Da's allemaal niet zo spannend. Zeker niet omdat we zijn afgestapt van het van de energieleverancier gebruiken als spaarbank en gewoon de geschatte opbrengst van de zonnepanelen iedere maand sparen, om aan het eind van het jaar een eventueel tekort van dát geld aan te kunnen vullen zonder dat het ons actieve spaarsaldo raakt. (We zetten het op een aparte spaarrekening waar we wat jaarkosten van betalen zoals ziektekosten die we per jaar betalen, maar ook de belastingteruggave op boeken, etc.)

Terug naar dit lijstje:

[Afbeelding]

Zijn er redenen om NIET te kiezen voor een van de partijen die hier een 10 scoren? Zitten er kleine startups tussen die zich nog moeten bewijzen? Zijn de bedrijven werkelijk zo schoon als hun rapportcijfer beweert?

Ofwel, kan ik blind in zee gaan met de goedkoopste grote speler die een 10 scoort, of zijn er redenen om specifiek wel of niet met een specifieke partij in zee te gaan?
Mooie cijferlijst. Waar komen die cijfers vandaan?

Ik heb toch andere cijfers....

https://www.klantenvertellen.nl/reviews/1039553/powerpeers powerpeers score veel lager

https://www.klantenvertellen.nl/beoordelingen/essent/ Essent score veel hoger

Waarom heet een ei een ei? Omdat je van de buitenkant niet kan zien of het een hij of een zij is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Je krijgt van een energieaanbieder niet groene stroom en je buurman grijs. Grote leveranciers die een eigen krachtcentrale hebben, daar komt je stroom vandaan. Of je nu groen of grijs hebt afgesloten bij een energieaanbieder doet er niet toe. Verder lijkt Kernfusie de toekomst te hebben, en is investeren in windmolens voor mij weggegooid geld. Het is erg vervuilend, alleen al de liters coating die gebruikt word. Dan nog de effectiviteit en het doden van insecten. om nog maar over lelijkheid te zwijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra
  • Nu online

unezra

RobbyTown schreef op zondag 19 mei 2019 @ 03:20:
[...]Mooie cijferlijst. Waar komen die cijfers vandaan?

Ik heb toch andere cijfers....

https://www.klantenvertellen.nl/reviews/1039553/powerpeers powerpeers score veel lager

https://www.klantenvertellen.nl/beoordelingen/essent/ Essent score veel hoger
Het zijn duurzaamheidscijfers, geen klantbeoordelingen.

Dat is dus precies de reden dat ik mijn vraag stel. Én qua duurzaamheid wil ik graag weten of die top wel klopt (dus of ik inderdaad op dat gebied blind voor een van de partijen met een 10 kan gaan) én ik wil weten of de partijen zelf ook nog zinvol scoren op gebied van hun app, klantvriendelijkheid, etc.

vdBron is heel vriendelijk, maar feit dat ze me zomaar zonder pardon van een specifiek windmolenpark op biogas over zetten, dat 20 dagen later melden en dan ook nog eens niet met terugwerkende kracht me willen laten overstappen, maakt voor mij de maat vol.

Gelukkig kan ik nu wél onder mijn 3 jarig contract uit en kan ik per maand opzeggen, dus nu op zoek naar óf een andere leverancier óf een andere energiebron bij vdBron. (Kan normaliter niet, maar dit is een wijziging van de inhoud van het contract en ze hebben dit expliciet bevestigd, dus er is bewijs van.)
Hackus schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:14:
Je krijgt van een energieaanbieder niet groene stroom en je buurman grijs. Grote leveranciers die een eigen krachtcentrale hebben, daar komt je stroom vandaan. Of je nu groen of grijs hebt afgesloten bij een energieaanbieder doet er niet toe.
Na aftrek van de kosten voor de netbeheerder en de vdBron, gaat het restant van mijn € toch écht naar de energiebron waar ik specifiek voor kies. In ons geval was dat een specifiek windmolenpark. Door mijn €120 per maand of wat is het naar vdBron over te maken en overeen te komen dat het gaat naar die specifieke energiebron, maak ik mede die energiebron mogelijk. Als genoeg mensen dat doen, kan zo'n bron bestaan, of niet.

Het ligt "iets" genuanceerder dan je het nu schetst.
Verder lijkt Kernfusie de toekomst te hebben, en is investeren in windmolens voor mij weggegooid geld. Het is erg vervuilend, alleen al de liters coating die gebruikt word. Dan nog de effectiviteit en het doden van insecten. om nog maar over lelijkheid te zwijgen.
Met kernfusie heb je het probleem dat én de centrales nooit veilig te krijgen zijn én je zit met een berg afval die je honderden of duizenden jaren moet op slaan. Zolang beide problemen niet te ondervangen zijn, wil ik er niet aan bijdragen.

Je hebt het nu over de liters coating op een windmolen, heb je wel eens nagedacht over hoe extreem vervuilend de bouw van een kerncentrale is? Het is niet bepaald een houten gebouwtje waar de stroom in word opgewekt...

Ik zie kernenergie als een noodzakelijk kwaad, maar vind het geen prettige energiebron. Misschien dat de problemen met kernenergie ooit worden opgelost, ik zie dat alleen de komende jaren niet gebeuren. Dus wil ik zuiver energie uit wind, water en zon. (Ook al zijn die ook niet 100% schoon en duurzaam te krijgen.)

unezra wijzigde deze reactie 19-05-2019 10:13 (42%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@unezra In vergelijking met een normale kernreactor kan een kernfusiereactor in potentie duizend keer zo veel energie opwekken met dezelfde hoeveelheid brandstof. Deze brandstof is water. Bij kernfusie ontstaat geen hoogradioactief afval zoals bij kernsplijting; het is een compleet ander proces.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online

McGryphon

Moderator General Chat

Brothers of the mine rejoice!

Modbreak:Dit topic gaat over het overstappen naar een nieuwe energieleverancier, niet over de ins en outs van kernenergie. Gaarne terug on topic.

Hail to the Affordable Ironmonger
Prophet of bricolage of the last eclipse
Purchase cutting-edge items at the Ironmonger's
Ineffable copier of the seven keys

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra
  • Nu online

unezra

Thnx @McGryphon. :)
Van mij hoeft een hele discussie over het hoe en waarom van mijn keuze ook niet. Daar is goed over nagedacht en zijn andere topics voor.

Helaas heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag, namelijk welke energieleverancier het best past bij mijn toch wel duidelijke wensen en eisen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• route99
unezra schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:41:
....

We hebben zelf 15x305Wp aan zonnepanelen op het dak liggen en vorig jaar hielden we een netto energieverbruik over van:
  • -224 kWh normaal
  • 1380 kWh dal
  • 1106 m2 gas
...
Opbrengst van onze zonnepanelen is, volgens de app: 4.05MWh

......................
  • Pure Energie - Besparing €179,- per jaar
  • VanOns - Besparing €102 per jaar
  • Vrijopnaam - Besparing €87 per jaar
  • OM | Nieuwe Energie - Besparing €166 per jaar
  • GreenChoice - Besparing €150 per jaar (maar een score van 9,1)
Wat zijn jullie ervaringen met deze partijen en is er bijvoorbeeld reden om te kiezen voor een ander uit de top4?

Wat ik zelf fijn en belangrijk vind, is ook ...................
Imho heb je keuze stress agv wel erg veel eisen.
Beperk je tot de zaken die er echt toe doen en die de kosten laag houden.
Ik kijk bijvoorbeeld echt niet op de actuele meterstand om te zien of de CV uit moet.... die zet ik alleen aan als het echt nodig is... het verbruik is dan het automatische gevolg....
Wil je toch nog lager in het verbruik willen zitten... zul je bjv dikkere truien aan moeten trekken..... of gaan nog meer gaan isoleren.

Wij maken ca 3.2 MWh stroom (zonnepanelen) en verbruiken als verschil....nog ca 1100 kWh en daarnaast nog ca 950 m3 gas goed voor een maandbedrag afgelopen jaar van 80 euro meen ik. Vanaf mei gaan we 85 euro p/m betalen. Dik onder de 100 euro p/m.

Zit al jaren bij Greenchoice, nooit problemen en al die overige eisen zie ik zelf geen brood in.
Heb wel wat collectiviteitskorting lid van een vereniging, die zelf niet gratis is.
Ben er tevreden mee, meer energie stop ik er niet in om te kiezen.
Ja.. en 1x p/j moet ik ze nog ff bellen want de zonnepanelen opbrengst wordt niet automatisch verrekend in het maand bedrag, vreemd, maar meer dan 40 seconden duurde dat belletje niet...

Oja... ik kijk ook nog wel eens op de app van Solar Edge... tevreden dat ie de panelen het zo fijn doen....

Zulke keuzes geven ook veel meer rust....

Tio: Maak een tabel en zet iig alle belangrijke punten van die lijst op een rij. Dat is toch je eigen huiswerk. Dat je daar vervolgens nog vragen over hebt... dan kom je daar hier mee.

Zoals bij Pure Energie... zit een of "Kortingen Extra Windvoordeel"... gratis is alleen de zon... dus wat zit daar nu weer achter...Net als vd Bron soms?

Succes!

• Deezers
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18-09 12:47
De cashbacks worden echt steeds lager en de tarieven daardoor steeds hoger of niet? Ik heb nog 2 maanden maar het aanbod overal van de leveranciers is beduidend duurder dan vorig jaar of de jaren daarvoor... Komt daar nog verandering in richting de zomer of nog niet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HereIsTom
Deezers schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 23:41:
De cashbacks worden echt steeds lager en de tarieven daardoor steeds hoger of niet? Ik heb nog 2 maanden maar het aanbod overal van de leveranciers is beduidend duurder dan vorig jaar of de jaren daarvoor... Komt daar nog verandering in richting de zomer of nog niet?
Ik denk dat dat ook komt door de gestegen kosten zoals o.a. de hogere belastingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pep_82
Mijn onderbuikgevoel zegt dat in de zomerperiode de cashbacks minder zijn, ik kan dit helaas niet staven met cijfers. Zo rond de jaarwisseling zie je vaak de cashbacks hoger worden, hypothese: de kachel staat weer aan, er wordt naar het maandbedrag gekeken en er wordt gedacht: "kan het niet goedkoper"?
Aan de andere kant waren er dit jaar historisch veel overstappers, de rek kan er uit zijn bij de leveranciers, of ze hebben genoeg klanten voor hun eigen opwekcapaciteit.
Het zou grappig zijn als een vergelijker 5 profielen met verbruik had opgesteld, en deze wekelijks/maandelijks, op kosten had vergeleken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 13:53

Honesty

kattenneus!

Hackus schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 18:51:
[...]

meterstanden krijgt men van netbeheerder, en daar wordt vaak 1j lang niet van afgeweken. lager dan minimaal voorschot kun je niet. maar eerlijk gezegd blijft het een voorschot, en is de jaarafrekening de factuur.

https://www.gaslicht.com/...otnota-energieleverancier
Volgens mij is het zelfs nog erger, wij hebben 5 jaar geleden flink verbouwd(hr++ glas vs enkel, vloeriso, hr+ ketel) en het heeft lang geduurd voordat ons termijnbedrag weer een beetje normaal was. Heb er toen over gebeld en kreeg toen te horen dat ze de historische gegevens gebruiken, maar zal in het geval van een 6persoonshuishouden en een 1 persoonshuishouden de geschillencommissie inschakelen.

festina lente

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Honesty schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:49:
[...]

Volgens mij is het zelfs nog erger, wij hebben 5 jaar geleden flink verbouwd(hr++ glas vs enkel, vloeriso, hr+ ketel) en het heeft lang geduurd voordat ons termijnbedrag weer een beetje normaal was. Heb er toen over gebeld en kreeg toen te horen dat ze de historische gegevens gebruiken, maar zal in het geval van een 6persoonshuishouden en een 1 persoonshuishouden de geschillencommissie inschakelen.
Klopt, gemiddelde van laatste 5 jaar en zonnepanelen worden nooit mee genomen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra
  • Nu online

unezra

reneeke1970 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:13:
[...]
Klopt, gemiddelde van laatste 5 jaar en zonnepanelen worden nooit mee genomen!
Da's niet waar.

Wij betalen op dit moment een maandbedrag gebaseerd op een schatting van de opbrengst van de zonnepanelen. Fijn, want dat voorkomt ellende als de energiemaatschappij falliet gaat. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
unezra schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:15:
[...]

Da's niet waar.

Wij betalen op dit moment een maandbedrag gebaseerd op een schatting van de opbrengst van de zonnepanelen. Fijn, want dat voorkomt ellende als de energiemaatschappij falliet gaat. :)
Ik ook maar moet je wel voor bellen. Bij wijzigingen neemt het automatische systeem PV niet mee.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• unezra
  • Nu online

unezra

reneeke1970 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:20:
[...]
Ik ook maar moet je wel voor bellen. Bij wijzigingen neemt het automatische systeem PV niet mee.
Juh. Ik geloof dat ik bij vdBron daarover via FB heb gecommuniceerd, gaat ook prima.
Hoe dan ook passen ze het maandbedrag dan netjes aan naar wat je netto zou moeten betalen mét de opbrengst meegerekend.

Dat kan uiteraard wat afwijken bij de jaarafrekening maar dat heb je altijd. Je kunt ook opeens meer of minder gaan verbruiken in een jaar. Dat vind ik niet spannend.

(Overigens sparen wij het verschil iedere maand en aan het eind van het jaar, na de eindafrekening, gaan we dat met ingang van volgend jaar in de hypotheek storten. Dan is het ook niet zo erg als het eens wat tegen valt qua opbrengst. Er gaat dan domweg minder de hypotheek in maar het geld *is* er gewoon.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

reneeke1970 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:20:
[...]

Na overstappen naar PowerPeers en opgave van door mij geschatte negatieve verbruik gewoon een negatief :+ voorschot gekregen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
TvanW schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 17:57:
[...]

Na overstappen naar PowerPeers en opgave van door mij geschatte negatieve verbruik gewoon een negatief :+ voorschot gekregen.
Precies jij geeft het op..... Niet automatisch dus.
Maar echt waar, krijg jij iedere maand geld van hun?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

reneeke1970 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 21:23:
[...]

Precies jij geeft het op..... Niet automatisch dus.
Maar echt waar, krijg jij iedere maand geld van hun?
Yep, niet veel ruim 5 euro. ;)
En als het goed is, mede afhankelijk van de opbrengst pv en wp verbruik, nog wat bij de afrekening. (bonus wordt niet in de termijnen meegenomen)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
TvanW schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 22:04:
[...]

Yep, niet veel ruim 5 euro. ;)
En als het goed is, mede afhankelijk van de opbrengst pv en wp verbruik, nog wat bij de afrekening. (bonus wordt niet in de termijnen meegenomen)
Nou dat is toch wel uniek, ik moet verplicht 5 euro betalen....
Zou bijna naar power peer gaan, jammer dat ze limiet van 5000 hebben toch?
En verplichting slimme meter.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 15:40
reneeke1970 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 22:19:
[...]

Nou dat is toch wel uniek, ik moet verplicht 5 euro betalen....
Zou bijna naar power peer gaan, jammer dat ze limiet van 5000 hebben toch?
En verplichting slimme meter.....
ze hebben toch een hele lage teruglever vergoeding? 4 cent als ik ze goed begrijp

120 euro/ 4 cent is 3000kWh max -O-

https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

twain4me schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 22:49:
[...]

ze hebben toch een hele lage teruglever vergoeding? 4 cent als ik ze goed begrijp

120 euro/ 4 cent is 3000kWh max -O-

https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden
Nee nee, eerst salderen dan terugleververgoeding van 11 cent (tot max. 5000) EN eventueel nog max. 3000 kWh a 4 cent extra afhankelijk hoeveel afnemers jou elektra afnemen.
@reneeke1970 slimme meter verplicht

TvanW wijzigde deze reactie 24-05-2019 23:26 (5%)

• reneeke1970
  • Nu online
TvanW schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 23:08:
[...]

Nee nee, eerst salderen dan terugleververgoeding van 11 cent (tot max. 5000) EN eventueel nog max. 3000 kWh a 4 cent extra afhankelijk hoeveel afnemers jou elektra afnemen.
Ja dan heb ik het toch goed onthouden. Gelukkig geen slimme meter hier en ik kom ruim boven die 8000 uit dus helaas, toch maar bij gc blijven.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 15:40
TvanW schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 23:08:
[...]

Ah, kijk dat klinkt beter, ik zie het nu in de pdf staan, raar dat je dat niet gewoon overduidelijk op een prominente plek op de website zet. (of ik keek weer eens met mijn neus)
die 5000 is wel wat krap :(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

sorry, herhaling van zetten ;)

TvanW wijzigde deze reactie 25-05-2019 10:12 (131%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
TvanW schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 17:57:
[...]

Dit zeker? :P

Via CashbackXL > Pricewise kreeg ik dit.

Met 9 zonnepanelen, 1 kwh verbruik en 250m3 gas. Er stond bij Pricewise alleen bij alleen met zonnepanelen. Geen melding over slimme meter. Dus als Powerpeers hier moeilijk om gaat doen (het van peer to peer leveren van jouw opgewekte zonnestroom vereist immers een slimme meter) ben ik weg door mijn 14 dagen bedenktijd.

Anders.. kom maar door O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Joosie200 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:38:
[...]

Dit zeker? :P

[Afbeelding]

Via CashbackXL > Pricewise kreeg ik dit.

Met 9 zonnepanelen, 1 kwh verbruik en 250m3 gas. Er stond bij Pricewise alleen bij alleen met zonnepanelen. Geen melding over slimme meter. Dus als Powerpeers hier moeilijk om gaat doen (het van peer to peer leveren van jouw opgewekte zonnestroom vereist immers een slimme meter) ben ik weg door mijn 14 dagen bedenktijd.

Anders.. kom maar door O-)
Probeer gas loos te worden, en met beetje overschot ga je naar gc ,en je bent van jaarlijks switchen af.
Power peer is ook maar voor een jaar, de welkomst premie compenseert de hoge vaste lasten, na een jaar Poe Poe.....

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:41:
[...]

Probeer gas loos te worden, en met beetje overschot ga je naar gc ,en je bent van jaarlijks switchen af.
Power peer is ook maar voor een jaar, de welkomst premie compenseert de hoge vaste lasten, na een jaar Poe Poe.....
Gasloos worden wil ik wel maar de woningbouwvereniging nog niet. En ik ben allang gewend aan het jaarlijks overstapcircus. 5 min gegevens invullen, cashback na een jaar in mindering op de rekening en door. Poepoe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
reneeke1970 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 06:34:
[...]

Ja dan heb ik het toch goed onthouden. Gelukkig geen slimme meter hier en ik kom ruim boven die 8000 uit dus helaas, toch maar bij gc blijven.
Ik kreeg ook een GC verleng voorstel, en wel ~2 of ~3 cent per kWh meer betalen.
Als in 3 jaar contract 0,2328 normaal en 0,2146 dal, en 1 jaar tarief 0,2439 normaal en 0,2276 daltarief

Als ik bij gaslicht niet invul dat ik al bij greenchoice zit dan hebben ze weer dezelfde 1 jaar aanbieding ongeveer als ik nu heb 21,06 ct. normaal en 19,58 ct. dal.

Waarom kan ik niet verlengen tegen delfde prijs, willen ze som graag dat we elk jaar overstappen ?
Ik denk dat ik maar 1000-2000 kWh af hoef te nemen maximaal, dus echt veel is het ook weer niet.
Pagina: 1 ... 23 24 25 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Raspberry Pi 3

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True