Helaas lijkt ons Van de Bron experiment mislukt.
Jaar gezeten, verlengd met 3 jaar, krijg je opeens te horen dat je bron (een windmolenpark) er mee is gestopt en je nu over bent gegaan op biogas.
Leuk, maar én 20 dagen ná overgang én "u blijft groene windenergie houden" (ehm, nee, hooguit energie van winden maar da's toch wat anders) én daarna moeilijk doen over dat dit toch echt een eenzijdige wijziging is van contract.
Fin, na wat heen- en weer Facebooken hebben we een compromis:
We mogen nu tóch opzeggen óf switchen van bron, met een opzegtermijn van een maand. (Prima, die 2 maanden vind ik niet zo'n ramp.)
Hun app zuigt, hun website met "live informatie" heeft *dagen* vertraging", hun eindafrekening doen ze doodleuk bijna 2 maanden over. Ik ben d'r wel klaar mee. Dus op zoek naar een andere leverancier.
We willen 100% groen (grappig genoeg scoort vdBron dus lager dan anderen) en liefst uit wind, water, zon, etc. Dus geen biogas, geen kernenergie.
Basis is dit lijstje:
We hebben zelf 15x305Wp aan zonnepanelen op het dak liggen en vorig jaar hielden we een netto energieverbruik over van:
- -224 kWh normaal
- 1380 kWh dal
- 1106 m2 gas
Opbrengst van onze zonnepanelen is, volgens de app: 4.05MWh
De grote vraag is nu wélke energieleverancier het beste bij ons past.
Vul ik de energievergelijker van de Consumentenbond (
https://www.consumentenbo...e-vergelijken/vergelijker) in op 75% groen, sorteer ik op groenscore en wil ik enkel voor 1-jarige contracten kom ik bij de volgende top5 uit:
- Pure Energie - Besparing €179,- per jaar
- VanOns - Besparing €102 per jaar
- Vrijopnaam - Besparing €87 per jaar
- OM | Nieuwe Energie - Besparing €166 per jaar
- GreenChoice - Besparing €150 per jaar (maar een score van 9,1)
Kortom, alleen Pure Energie, VanOns, Vrijopnaam en OM | Nieuwe Energie lijken een score van 10 te halen en dus te passen bij onze selectiecriteria.
Als ik dan kijk naar best of both, lijkt Pure Energie als winnaar uit de bus te komen, maar na de misser bij Van de Bron durf ik niet blind over te stappen.
Wat zijn jullie ervaringen met deze partijen en is er bijvoorbeeld reden om te kiezen voor een ander uit de top4?
Wat ik zelf fijn en belangrijk vind, is ook een goed portal waarbij ik, liefst realtime, inzicht heb in ons actuele verbruik. Dus zonder vertraging van dagen. We willen echt ook in de zomer verbruikers op piekmomenten van de zonnepanelen aan gaan zetten en ik wil wat maatregelen nemen om verder te besparen. Fijn als dat direct zichtbaar is.
Een goed werkende app (dus niet een waarbij je telkens opnieuw moet inloggen, zoals bij vdBron) vind ik ook belangrijk. Ik kijk vaker op de app dan op de webportals en trek dagelijks mijn SolarEdge app open om te zien wat de panelen doen.
Het administratieve gekluns van vdBron ben ik ook beu, dus een partij die de zooi fatsoenlijk op orde heeft en geen 2 maanden doet over een eindafrekening lijkt me erg prettig...
Ná Scaoll. - Don’t Panic.