Hier het zelfde probleem. Deze telemarketeers halen hun (jouw) gegevens uit lijsten die van de Kamer van Koophandel afkomen. Onlangs is hierover een en ander te doen geweest en KvK is min of meer op de vingers getikt dat zij zonder toestemming gegevens van derden delen met anderen.
Zelf heb ik al meerdere klachten ingediend bij OPTA en Spamklacht.nl, er wordt (zo lijkt het) vooralsnog weinig tot niets mee gedaan.
Ook heb ik een klacht ingediend bij KvK, zij reageren met een standaard antwoord, maar zijn na de klacht (die waarschijnlijk niet alleen van mij af kwam) dus aangaande hun procedures op de vingers getikt.
De betreffende telemarketeers geven altijd aan dat hun lijsten met klanten kloppen ten aanzien van het bel-me-niet register, die discussie voer ik niet meer met ze, want ze hebben daar gewoonweg lak aan en menen in hun gelijk te staan. Ook ik sta al jaaaaaren in het bel-me-niet tregister en ik houd ook al jaaaaren de rergistratie "actief".
Je hebt de pech dat je op een lijst staat die ooit bij de KvK is opgevraagd (het was voorheen mogelijk om voor ongeveer 7 cent per onderneming in elk geval het telefoonnummer dat geregistreerd stond bij KvK in bezit te krijgen). Deze lijsten worden waarschijnlijk doorverkocht, zodat die 7 cent niet steeds betaald (hoefde) wordt (hoeft te worden).
Nu het wat lastiger is gemaakt door de KvK zullen deze bedrijven meer moeite moeten doen om aan je nummer te komen in de toekomst (alhoewel ik verwacht dat ze opnieuw onderling worden doorverkocht).
Zolang je nummer op een van de gebruikte lijsten staat, heb je simpelweg pech. Klagen kan, maar ik doe dat al twee jaar en ben er sinds een paar maanden mee gestopt, omdat er niets lijkt te veranderen.
Mijn huidige tactiek:
"Ah, klein moment ik kom zo bij u terug" (zodra ik weet dat het weer een collectieve energiemaatschappij is die ik aan de lijn heb) en dan leg ik mijn telefoon ergens op mijn bureau neer tot ze ophangen. Soms bellen ze dan nog eens terug en dan zeg ik hetzelfde. Op een gegeven moment hangen ze zelf op.
Laatst wel grappig dat er eentje dacht manipulatief te roepen dat hij het nieuwe energiecontract op mijn naam in orde ging maken, met er achteraan al mijn gegevens roepend, in de hoop dat ik zou reageren
Let wel: Zeg nergens "ja" op tijdens het gesprek, ze gebruiken namelijk de opgenomen gesprekken en jouw antwoorden om aan te kunnen tonen dat je een contract hebt geaccepteerd.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen ook, dit is de mijne tot zover!