Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 206 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.239 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Hier loopt ons 1-jarig contract bij EnergieDirect per 1 augustus af. Per 1 april is de jaarrekening opgemaakt, dus wanneer ik per 1 augustus overstap naar een andere leverancier, kan ik de door mijn 14 panelen opgewekte stroom niet meer salderen tot 1 april 2023 maar krijg ik het meer opgewekte dan verbruikte in de periode van 1 april 2022 tot 1 augustus 2022 a (uit m'n hoofd) 6 cent, natuurlijk veel minder interessant dan salderen. Heb ik dat correct begrepen?
Mensen die hier nog rekening mee houden met de overstap in/rondom de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Zojuist net op tijd de nieuwe GreenChoice variabele tarieven binnen:

Stroom enkeltarief per kWh € 0,42029
Stroom normaaltarief per kWh € 0,46081
Stroom daltarief per kWh € 0,37083
Vaste leveringskosten per dag € 0,18757
Vermindering energiebelasting per dag € -2,03555
Netbeheerkosten stroom per dag € 0,66065

Dit zijn tarieven inclusief de (verlaagde) BTW en opslagen, dus all-in prijzen. Welgeteld halve centen verlaging t.o.v. De vorige tarieven, dus ik laat mijn nieuwe Shell contract maar lekker ingaan de 21e, scheelt toch al gauw 3 cent per tarief, en heb een jaar zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 06:34
Misschien stomme vraag…

Stel ik neem het GC/Unive 3 jaar abonnement en de gasprijzen gaan na jaar 1 enorm zakken. Dan krijg ik een boete van xxx bedrag per product.

Maar is dat een eenmalige boete? Of geld die boete ook voor het 2de resterende jaar (betaal ik dus 2x de boete per product)?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bjornty
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-05 16:12
Exterminator schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:04:
Misschien stomme vraag…

Stel ik neem het GC/Unive 3 jaar abonnement en de gasprijzen gaan na jaar 1 enorm zakken. Dan krijg ik een boete van xxx bedrag per product.

Maar is dat een eenmalige boete? Of geld die boete ook voor het 2de resterende jaar (betaal ik dus 2x de boete per product)?
Ik vraag me soms af in hoeverre mensen zelf wat opzoeken.
Bij t intikken op google heb je binnen 2 seconde en de 1e link al je antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:20
bjornty schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:09:
[...]

Ik vraag me soms af in hoeverre mensen zelf wat opzoeken.
Bij t intikken op google heb je binnen 2 seconde en de 1e link al je antwoord
Ja of gewoon 't ACM lijstje dat al diverse keren in dit topic staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:30
brny schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:24:
[...]

Heb je misschien een screenshotje? Of hoe weet je dat die genoemde tarieven over drie weken nog dezelfde zijn?
Ik heb deze tarieven in mijn online omgeving gezien en na bellen gehoord dat deze tot 1 januari gelden.

Ondertussen ga ik per 1 juli overstappen naar Vattenfall. Dat gaat mij zo'n 6,5% schelen.

UC heeft namelijk de abonnementskosten verhoogd naar €10 per aansluiting per maand. En de tarieven bij Vattenfall zijn goedkoper dan bij UC.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
JBS schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:59:
Hier loopt ons 1-jarig contract bij EnergieDirect per 1 augustus af. Per 1 april is de jaarrekening opgemaakt, dus wanneer ik per 1 augustus overstap naar een andere leverancier, kan ik de door mijn 14 panelen opgewekte stroom niet meer salderen tot 1 april 2023 maar krijg ik het meer opgewekte dan verbruikte in de periode van 1 april 2022 tot 1 augustus 2022 a (uit m'n hoofd) 6 cent, natuurlijk veel minder interessant dan salderen. Heb ik dat correct begrepen?
Mensen die hier nog rekening mee houden met de overstap in/rondom de zomer?
Dat klopt, als je tussentijds overstapt salderen ze deze periode, als je teruglever tarief €0.06 is dan moet je gaan rekenen met je overschot die je dan hebt en of het wel voordeliger is.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Zijn er overigens mensen die al jaren een doorlopend contract hebben bij Eneco of Vattenfall en al de nieuwe tarieven voor 1 juli hebben gehad?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:41

dbzfan

Nee.

HereIsTom schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:05:
Zijn er overigens mensen die al jaren een doorlopend contract hebben bij Eneco of Vattenfall en al de nieuwe tarieven voor 1 juli hebben gehad?
Dit is vattenfall per 1 juli... gerekend met normale (niet gereduceerde) btw tarief.

Vaste kosten Per maand
Vaste leveringskosten € 5,99
Variabele kosten Per kWh
Normaaltarief (838 kWh) € 0,364319
Daltarief (837 kWh) € 0,308659

Gas Variabel
Vaste kosten Per maand
Variabele kosten Per m3
Variabele leveringskosten G1 € 1,639332

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
dbzfan schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:11:
[...]

Dit is vattenfall per 1 juli... gerekend met normale (niet gereduceerde) btw tarief.

Vaste kosten Per maand
Variabele kosten Per kWh
Normaaltarief (838 kWh) € 0,364319
Daltarief (837 kWh) € 0,308659

Gas Variabel
Vaste kosten Per maand
Variabele kosten Per m3
Variabele leveringskosten G1 € 1,639332
Oh wanneer heb je die gehad en heb je dan ook al jaren daar een contract met blijven loont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:41

dbzfan

Nee.

HereIsTom schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:15:
[...]

Oh wanneer heb je die gehad en heb je dan ook al jaren daar een contract met blijven loont?
Ben sinds een jaar klant... vorige week dit aanbod gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door dbzfan op 15-06-2022 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
dbzfan schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:17:
[...]

Ben sinds een jaar klant... vorige week dit aanbod gehad.
Ja dan heb je dus andere tarieven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
alki schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:25:
[...]

Dat geld alleen in de zomer, in de winter ga je toch flink betalen, en of het dan goedkoper is zou ik toch maar eens narekenen
Een gasketel met 80% rendement produceert +-8 kWh energie per kuub tegen +- 1 kWh elektriciteit. Electrisch is al snel 2x duurder dan gas lijkt me dan.
Panzer_V schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:27:
Per 10 juni liep mijn driejarige contract bij United Consumers af.

De nieuwe tarieven tot 1 januari 2023 zijn:

Stroom: 0,46383
Gas: 1,98283

Dat is nog inclusief 21% BTW. Op basis van de BTW verlaging per 1 juli kom ik dan op

Stroom: 0,41783
Gas: 1,786186

Komen van 0,23 voor stroom en 0,75 voor gas doet dit pijn.

In augustus worden als het goed is de zonnepanelen geplaatst. En sinds afgelopen weekend gaat het tapwater hier niet lager via de gasketel maar via een boiler.

Maar hoe je het ook went of keert. Het is niet leuk.
Waarom een boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brny
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:35
Panzer_V schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:58:
[...]

Ik heb deze tarieven in mijn online omgeving gezien en na bellen gehoord dat deze tot 1 januari gelden.

Ondertussen ga ik per 1 juli overstappen naar Vattenfall. Dat gaat mij zo'n 6,5% schelen.

UC heeft namelijk de abonnementskosten verhoogd naar €10 per aansluiting per maand. En de tarieven bij Vattenfall zijn goedkoper dan bij UC.
Oke, UC vertelde mij dat de nieuwe tarieven pas begin volgende maand bekend zullen worden gemaakt. Ze zijn daar wel vaker aan de late kant.

Met abonnementskosten bedoel je de vaste leveringskosten neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
HereIsTom schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:33:
[...]

Geen idee wat je verbruik is, maar dit zijn nu nog redelijke tarieven en geen gas (Warmtepomp?), dan was je nog veel duurder uit geweest en je krijgt ook nog ruim €800,- terug op je rekening.
Oja dat was ik even vergeten. Maar puur op prijs per kWh zit dit inderdaad nog goed. Ik had alleen 27 en 23 cent dus het verschil maakt het wel wat minder prettig.

Variabel NLE sinds april 2022.

Nu dus naar de 47 cent per kWh en opeens de helft minder met terugleveren.
Deze geintjes geeft me weer twijfels of ik naast mijn drie bestaande zonnepanelen er meer bij plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
mrVroom schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:54:
[...]

Oja dat was ik even vergeten. Maar puur op prijs per kWh zit dit inderdaad nog goed. Ik had alleen 27 en 23 cent dus het verschil maakt het wel wat minder prettig.

Variabel NLE sinds april 2022.

Deze geintjes geeft me weer twijfels of ik naast mijn drie bestaande zonnepanelen er meer bij plaats.
Als je veel teruglevering hebt zou ik eens bij Eneco kijken, die hebben nog een hoog teruglever tarief, maar met maar 3 zonnepanelen lijkt me dat sterk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:18
Ik ben een jaar geleden klant geworden van Essent en dit contract is in mei dit jaar afgelopen. Ik ben toen overgestapt naar Shell energy, omdat de variable tarieven veel te hoog waren bij Essent. Bij Shell Energy heb ik nu onderstaande tarieven (1 jaar contract)

Elektriciteit:
Enkeltarief € 0,41862 per kWh
Normaaltarief € 0,44729 per kWh
Daltarief € 0,39221 per kWh
Vaste kosten per jaar:
Vaste leveringskosten € 70,00
Netbeheerkosten € 268,42

Gas:
Gastarief € 1,92887 per m3
Vaste kosten per jaar:
Netbeheerkosten € 187,06

Nu heeft Essent mij gebeld met onderstaand voorstel.
Deze gaat dan in per 14-12-2022 (uw huidige tarieven in tabel) en vervolgens in juli 2023 worden deze verlaagd. (zie tabel). De looptijd is 3 jaar en ze betalen de opzegvergoeding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZxOoEPKMM2Fr8O_EKj9tVUF01U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LBpvmu6bh3KkCymCLAEZZdeM.png?f=fotoalbum_large

Niemand weet natuurlijk wat de prijzen gaan doen maar is dit een goed voorstel? Of kan ik beter bij Shell Energy blijven en volgend jaar weer kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
qwasd schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 00:30:
Ik ben een jaar geleden klant geworden van Essent en dit contract is in mei dit jaar afgelopen. Ik ben toen overgestapt naar Shell energy, omdat de variable tarieven veel te hoog waren bij Essent. Bij Shell Energy heb ik nu onderstaande tarieven (1 jaar contract)

Elektriciteit:
Enkeltarief € 0,41862 per kWh
Normaaltarief € 0,44729 per kWh
Daltarief € 0,39221 per kWh
Vaste kosten per jaar:
Netbeheerkosten € 268,42

Gas:
Gastarief € 1,92887 per m3
Vaste kosten per jaar:
Netbeheerkosten € 187,06

Nu heeft Essent mij gebeld met onderstaand voorstel.
Deze gaat dan in per 14-12-2022 (uw huidige tarieven in tabel) en vervolgens in juli 2023 worden deze verlaagd. (zie tabel). De looptijd is 3 jaar en ze betalen de opzegvergoeding.

[Afbeelding]

Niemand weet natuurlijk wat de prijzen gaan doen maar is dit een goed voorstel? Of kan ik beter bij Shell Energy blijven en volgend jaar weer kijken?
Ik heb dezelfde gehad. Volgens de agent zijn de tarieven nog obv. 21% en moet je zelf de 1.09/1.21 correctie toepassen.

En als ik mij niet vergis zijn de tarieven in jaar 2 en 3 niet zeker maar dat moet ik nog nalezen + welke andere addertjes r zijn.

De tarieven zoals getoond ogen niet slecht. Edit: dit had ik een jaar geleden nooit gezegd … 8)7

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:43
Als je dan toch een 3-jarig contract overweegt, dan zou ik kijken naar de Univé/GC deal. Ik weet niet of GC de opzegboete van Shell vergoedt, maar dat is max €50 per product. Zelfs als jijzelf moet opdraaien voor de opzegvergoeding is dat waarschijnlijk gunstiger dan de aanbieding die je hebt ontvangen gezien het aanzienlijk hogere tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pudding94
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-04-2023
Mawlana schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 06:36:
Als je dan toch een 3-jarig contract overweegt, dan zou ik kijken naar de Univé/GC deal. Ik weet niet of GC de opzegboete van Shell vergoedt, maar dat is max €50 per product. Zelfs als jijzelf moet opdraaien voor de opzegvergoeding is dat waarschijnlijk gunstiger dan de aanbieding die je hebt ontvangen gezien het aanzienlijk hogere tarief.
Deze word vergoed volgens de reeds gedeelde contracten die hier al in het topic staan :), en op de website van GC vd Boeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
brny schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:44:
[...]

Oke, UC vertelde mij dat de nieuwe tarieven pas begin volgende maand bekend zullen worden gemaakt. Ze zijn daar wel vaker aan de late kant.

Met abonnementskosten bedoel je de vaste leveringskosten neem ik aan?
Ja. Die bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Gecko123 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Een gasketel met 80% rendement produceert +-8 kWh energie per kuub tegen +- 1 kWh elektriciteit. Electrisch is al snel 2x duurder dan gas lijkt me dan.

[...]

Waarom een boiler?
Lees dit topic maar even. Lang verhaal kort. Die rendement calculatie is fijn theorie maar staat soms heel ver van de realiteit. Zo ook bij mij.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2128540

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:43
Pudding94 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 06:49:
[...]

Deze word vergoed volgens de reeds gedeelde contracten die hier al in het topic staan :), en op de website van GC vd Boeren.
In dat geval is Univé/GC al helemaal interessanter. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
mrVroom schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:54:
Tenzij het 10kWp zonnepanlen zijn of je bruto stroomverbruik nul is, denk ik niet dat je met 3 zonnepanelen daadwerkelijk teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
Dakillerbean schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:02:
Zojuist net op tijd de nieuwe GreenChoice variabele tarieven binnen:

Stroom enkeltarief per kWh € 0,42029
Stroom normaaltarief per kWh € 0,46081
Stroom daltarief per kWh € 0,37083
Vaste leveringskosten per dag € 0,18757
Vermindering energiebelasting per dag € -2,03555
Netbeheerkosten stroom per dag € 0,66065

Dit zijn tarieven inclusief de (verlaagde) BTW en opslagen, dus all-in prijzen. Welgeteld halve centen verlaging t.o.v. De vorige tarieven, dus ik laat mijn nieuwe Shell contract maar lekker ingaan de 21e, scheelt toch al gauw 3 cent per tarief, en heb een jaar zekerheid.
Hoe zit het met de gasprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• platvoet
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:16
ik ben momenteel klant bij Vattenfall met een variable contract, dit nadat Naked Energy failiet is gegaan.
ik zag hier een aantal spreken over de GC Unive deal, zitten hier nog addertjes onder het gras over het verlagen van de energietarieven of kan ik gewoon van op aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornty
platvoet schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:04:
ik ben momenteel klant bij Vattenfall met een variable contract, dit nadat Naked Energy failiet is gegaan.
ik zag hier een aantal spreken over de GC Unive deal, zitten hier nog addertjes onder het gras over het verlagen van de energietarieven of kan ik gewoon van op aan?
Ik blijf met mijn stroom bij vattenfall wegens salderen etc. En ben voor gas 3 jaar naar GC gegaan icm 3 jaar dalen actie.
Geen addertjes. 1e half jaar 1.63 m3 en per 31 dec 1.85 m3 tot 1 juli vervolgens 1 jaar 1.58 mr en t derde jaar 1.45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
BBKing schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:14:
[...]

Volgens mij klopt dit niet. De 21% naar 9% verlaging geldt voor zover ik weet en kan terugvinden -alleen- voor de te betalen componenten van je energierekening en dus niet voor de terug te krijgen componenten. Zou een mooie zijn, gemiddeld gezin bespaart 140 euro door verlaging btw en moet daar dan weer 100 euro van inleveren. Dat is geen compensatie!

Zie ook https://www.overstappen.n...prijzen/energiebelasting/ waar ze dit verhaal onder voorbehoud ook zo vermelden. Onder kopje Tijdelijke btw-wijziging:

De verwachting is dat de vermindering energiebelasting in juli tot en met december 2022 gelijk blijft, omdat er anders geen besparing van € 140 euro per huishouden wordt gehaald. De komende periode zullen de leveranciers deze wijziging doorvoeren in jouw energiecontract. Goed om te weten is dat deze btw-wijziging automatisch op je jaarrekening wordt verrekend. Hier hoef je dus niets voor te doen.

Mileucentraal (overheidsdienst) zegt hetzelfde, zie https://www.milieucentraa...ng/energiebelasting-2022/ . OOk daar rekenen ze met 825 euro vermindering energiebelasting over geheel 2022.
Ik was in de veronderstelling dat het de volledige BTW was over alle energie incl energiebelastingen. Als de BTW op de vermindering energiebelasting naar beneden gaat gaat ook de BTW op de energiebelasting zelf naar beneden. Aangezien de mensen die stroom en gas gebruiken meestal meer energiebelasting betalen dan dat ze terug krijgen via de vermindering energiebelasting. 1000 m3 gas is € 544,17 aan energiebelasting en ODE en 3000 kWh is € 244.29.

https://www.rijksoverheid...ver-mijn-energiebelasting
Het kabinet wil tijdelijk de btw op energie verlagen van 21% naar 9%. Dit moet ingaan op 1 juli 2022 en duurt 6 maanden. Hierdoor betaalt u ook minder btw over de energiebelasting.
Ik vrees toch dat de vermindering energiebelasting ook naar beneden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:44
Even een vraagje die hier denk ik wel past :)

Wij krijgen volgende week dinsdag zonnepanelen en zitten nu nog bij Eneco met een variabel contract.
Aangezien ik binnenkort bij een energieleverancier ga werken en er voordelen aan zitten om over te stappen is mijn vraag of het dan slim is (ivm salderen etc) om dan zsm over te stappen zodra de zonnepanelen er liggen? Aangezien ik pas 1 augustus daar ga werken dus de komende 2 maanden die voordelen nog niet heb, vraag ik me af wat nou slim is om te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
Faeshaas schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:24:
Even een vraagje die hier denk ik wel past :)

Wij krijgen volgende week dinsdag zonnepanelen en zitten nu nog bij Eneco met een variabel contract.
Aangezien ik binnenkort bij een energieleverancier ga werken en er voordelen aan zitten om over te stappen is mijn vraag of het dan slim is (ivm salderen etc) om dan zsm over te stappen zodra de zonnepanelen er liggen? Aangezien ik pas 1 augustus daar ga werken dus de komende 2 maanden die voordelen nog niet heb, vraag ik me af wat nou slim is om te doen.
Ik denk dat er drie opties zijn. In volgorde van minst naar meest interessant:

1. Nu alvast overstappen en alvast een voorschotje opbouwen voor komende winter.

2. Blijven zitten bij Eneco en de komende maanden nog je verbruik van afgelopen winter een beetje wegsalderen.

3. De komende twee maanden overstappen op een modelcontract van Eneco. Die hebben op dit moment nog de hoogste terugleververgoeding (of dat na 1 juli nog zo blijft is nog even de vraag). Aannemend dat je overproductie hebt in de zomermaanden, is je verbruik tot nu toe afrekenen en dan twee maanden (of eigenlijk, anderhalf) flink cashen op de teruglevering misschien gunstiger.

Maar een Excel-sheet zou hier uitkomst moeten bieden om te kijken wat het meest voordelig voor je is, met de slag om de arm van per 1 juli veranderende tarieven en voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
Compuchip87 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:43:
[...]

Ik denk dat er drie opties zijn. In volgorde van minst naar meest interessant:

1. Nu alvast overstappen en alvast een voorschotje opbouwen voor komende winter.

2. Blijven zitten bij Eneco en de komende maanden nog je verbruik van afgelopen winter een beetje wegsalderen.

3. De komende twee maanden overstappen op een modelcontract van Eneco. Die hebben op dit moment nog de hoogste terugleververgoeding (of dat na 1 juli nog zo blijft is nog even de vraag). Aannemend dat je overproductie hebt in de zomermaanden, is je verbruik tot nu toe afrekenen en dan twee maanden (of eigenlijk, anderhalf) flink cashen op de teruglevering misschien gunstiger.

Maar een Excel-sheet zou hier uitkomst moeten bieden om te kijken wat het meest voordelig voor je is, met de slag om de arm van per 1 juli veranderende tarieven en voorwaarden.
Dank voor de info!
Ik denk niet dat we enorme overproductie gaan hebben aangezien we jaarlijks ~3000 kWh verbruiken en met 12 zonnepanelen ~3400 kWh opwekken.

Het 'probleem' is denk ik echter dat ons jaarcontract vorige maand afliep en toen is alles verrekend (met een leuke teruggave tot gevolg) maar dat houdt dan in dat het salderen over de afgelopen maanden niet opgaat? Dan gaat het eigenlijk alleen over afgelopen maand lijkt me?

Ik wil vooral zeker weten dat het verschil tussen nu overstappen of over 2 maanden overstappen geen enorm financieel nadeel oplevert. Als het een paar euro scheelt dan ga ik liever voor het gemak van 1-malig overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Faeshaas schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:51:
[...]

Dank voor de info!
Ik denk niet dat we enorme overproductie gaan hebben aangezien we jaarlijks ~3000 kWh verbruiken en met 12 zonnepanelen ~3400 kWh opwekken.

Het 'probleem' is denk ik echter dat ons jaarcontract vorige maand afliep en toen is alles verrekend (met een leuke teruggave tot gevolg) maar dat houdt dan in dat het salderen over de afgelopen maanden niet opgaat? Dan gaat het eigenlijk alleen over afgelopen maand lijkt me?

Ik wil vooral zeker weten dat het verschil tussen nu overstappen of over 2 maanden overstappen geen enorm financieel nadeel oplevert. Als het een paar euro scheelt dan ga ik liever voor het gemak van 1-malig overstappen.
Zeker met de huidige tarieven voor het modelcontract bij Eneco is het best interessant om nu een paar maanden (tot september/oktober) de productie lekker uit te laten betalen om vervolgens op dat moment een nieuw contract af te sluiten. In het ergste geval moet je dan een jaar blijven zitten om alles weg te salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Faeshaas schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:51:
[...]

Dank voor de info!
Over het hele jaar niet, maar over de komende twee maanden wel! Ik weet niet wat je huidige variabele tarieven zijn maar als je in juli 500 kWh kan laten uitbetalen à €0,58 heb je de eerste ~300 euro al terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
Compuchip87 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:05:
[...]

Over het hele jaar niet, maar over de komende twee maanden wel! Ik weet niet wat je huidige variabele tarieven zijn maar als je in juli 500 kWh kan laten uitbetalen à €0,58 heb je de eerste ~300 euro al terugverdiend.
Dat is natuurlijk helemaal waar! Dat is dan makkelijk verdiend!
Ik zit nu bij Eneco variabel en lees daarover:
"Je krijgt een vergoeding die gelijk is aan het normaaltarief voor het product dat je bij ons afneemt exclusief btw, Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie. Het normaaltarief vind je in je contract."

Dan zou het gaan over mijn normaaltarief a 45ct en dan wel gas voor 'maar' 1,99e.
Dat staat dan tegenover 58ct voor teruglevering en 2,77e voor gas.

Zou dan even moeten gaan rekenen wat ons gasverbruik is de komende paar maanden en zien hoeveel dat scheelt dan.

Toch wel interessant om uit te zoeken aangezien het dus wel veel op kan leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsimaxxie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 21:47
Faeshaas schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:33:
[...]

Dat is natuurlijk helemaal waar! Dat is dan makkelijk verdiend!
Ik zit nu bij Eneco variabel en lees daarover:
"Je krijgt een vergoeding die gelijk is aan het normaaltarief voor het product dat je bij ons afneemt exclusief btw, Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie. Het normaaltarief vind je in je contract."

Dan zou het gaan over mijn normaaltarief a 45ct en dan wel gas voor 'maar' 1,99e.
Dat staat dan tegenover 58ct voor teruglevering en 2,77e voor gas.

Zou dan even moeten gaan rekenen wat ons gasverbruik is de komende paar maanden en zien hoeveel dat scheelt dan.

Toch wel interessant om uit te zoeken aangezien het dus wel veel op kan leveren :)
Als ik het goed begrijp kun je ook je electriciteit en gas contract individueel van elkaar afsluiten, bijvoorbeeld: Gas bij Vattenvall, of een andere optie. ik begreep bij het bellen van Shell Energy dat zij geen losse gascontracten afsluiten in deze markt.
Je kunt je electriciteit dan bij Eneco afsluiten mocht je veel terugleveren in de zomermaanden, en in de wintermaanden overstappen naar een goedkopere leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
pepsimaxxie schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:07:
[...]

Als ik het goed begrijp kun je ook je electriciteit en gas contract individueel van elkaar afsluiten, bijvoorbeeld: Gas bij Vattenvall, of een andere optie. ik begreep bij het bellen van Shell Energy dat zij geen losse gascontracten afsluiten in deze markt.
Je kunt je electriciteit dan bij Eneco afsluiten mocht je veel terugleveren in de zomermaanden, en in de wintermaanden overstappen naar een goedkopere leverancier.
Ja maar per 1augustus wil ik toch overstappen naar een andere leverancier aangezien ik daar dan werkzaam ben en van wat extra voordelen/korting gebruik kan maken. Dus het gaat maar over een korte periode dus dan is dat de effort wellicht niet waard.

Maar wellicht is switchen van Eneco variabel naar Eneco modelcontract wel een simpele manier om net een extra graantje mee te pikken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey
  • Laatst online: 16-09 16:28
Waarschijnlijk is deze vraag al eerder voorbij gekomen, maar ik kan het niet zo snel terugvinden.
Ik heb nu een variabel contract bij Vattenfall. Precies moeten afsluiten op het verkeerde moment (Lees: een week na de inval in Oekraïne). Ik betaal nu dus een fors bedrag per maand.

De prijzen voor een variabel contract zijn in de tussentijd weer een stukje lager geworden. Ik sta dus op het punt om weer over te stappen naar een andere leverancier. Of zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie? Zijn er meer mensen die elke keer overstappen naar de goedkoopste aanbieder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:26
Ik had in maart met opzet een duur stroomcontract bij Delta afgesloten (inderdaad vanwege het teruglevertarief). Die (variabele) tarieven lijken een stuk te dalen per 1 juli:

Oude tarief (incl. btw en ODE):
Enkel: 0.69467
Dubbel normaal: 0.75609
Dubbel dal: 0.62932

Nieuwe tarief (incl. btw en ODE):
Enkel: 0.34233
Dubbel normaal: 0.36410
Dubbel dal: 0.31915

Ik ben benieuwd wat Eneco doet, daar zit ik nog met gas variabel.

[ Voor 11% gewijzigd door CarpeVentum op 16-06-2022 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Laatst online: 10-09 08:21
Jeffrey schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:37:
Waarschijnlijk is deze vraag al eerder voorbij gekomen, maar ik kan het niet zo snel terugvinden.
Ik heb nu een variabel contract bij Vattenfall. Precies moeten afsluiten op het verkeerde moment (Lees: een week na de inval in Oekraïne). Ik betaal nu dus een fors bedrag per maand.

De prijzen voor een variabel contract zijn in de tussentijd weer een stukje lager geworden. Ik sta dus op het punt om weer over te stappen naar een andere leverancier. Of zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie? Zijn er meer mensen die elke keer overstappen naar de goedkoopste aanbieder?
Ik heb nu een 1-jarig contract afgesloten via Greenchoice (https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/), omdat ik toch wat meer van de zekerheid ben.

Je bent natuurlijk vrij om iedere keer over te stappen naar een goedkopere aanbieder met een variabel contract, alleen houd wel in je achterhoofd dat als je in de tussentijd meer hebt verbruikt dan wat je tot dat moment aan voorschot hebt betaald, je wel achteraf moet bijbetalen nog voordat het jaar om is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsimaxxie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 21:47
Jeffrey87 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:41:
[...]

Ik heb nu een 1-jarig contract afgesloten via Greenchoice (https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/), omdat ik toch wat meer van de zekerheid ben.

Je bent natuurlijk vrij om iedere keer over te stappen naar een goedkopere aanbieder met een variabel contract, alleen houd wel in je achterhoofd dat als je in de tussentijd meer hebt verbruikt dan wat je tot dat moment aan voorschot hebt betaald, je wel achteraf moet bijbetalen nog voordat het jaar om is.
Heb je dit voor alleen gas kunnen afsluiten of conform een modelcontract met zowel elektriciteit en gas ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:53
Interessant artikel over de prijzen van energie.

https://www.rtlnieuws.nl/...contract-wat-moet-ik-doen

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:27
Met het afsluiten van nederland van Russisch gas en het knijpen van gas naar Duitsland de laatste dagen heb ik juist het idee dat de prijzen weer omhoog aan het gaan zijn. Week of 2 terug kon ik nog een vast contract afsluiten voor ~75 euro in de maand op basis van mijn verbruik afgelopen jaar, zou nu uitkomen op ~110 euro.

Spijt dat ik dat niet gedaan heb, maar had het druk met andere dingen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
CarpeVentum schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:05:
Ik had in maart met opzet een duur stroomcontract bij Delta afgesloten (inderdaad vanwege het teruglevertarief). Die (variabele) tarieven lijken een stuk te dalen per 1 juli:

Oude tarief (incl. btw en ODE):
Enkel: 0.69467
Dubbel normaal: 0.75609
Dubbel dal: 0.62932

Nieuwe tarief (incl. btw en ODE):
Enkel: 0.34233
Dubbel normaal: 0.36410
Dubbel dal: 0.31915

Ik ook... beetje jammer dit. Zit Eneco nog wel hoger qua teruglevertarieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ep Woody schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:23:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat het de volledige BTW was over alle energie incl energiebelastingen. Als de BTW op de vermindering energiebelasting naar beneden gaat gaat ook de BTW op de energiebelasting zelf naar beneden. Aangezien de mensen die stroom en gas gebruiken meestal meer energiebelasting betalen dan dat ze terug krijgen via de vermindering energiebelasting. 1000 m3 gas is € 544,17 aan energiebelasting en ODE en 3000 kWh is € 244.29.

https://www.rijksoverheid...ver-mijn-energiebelasting

[...]

Ik vrees toch dat de vermindering energiebelasting ook naar beneden gaat.
Jij hebt inderdaad gelijk! Ik heb net uitvoerig met klantenservice van gaslicht.com geappt. Komt er op neer dat de BTW op de -gehele- energierekening in 2e helft 2022 omlaag gaat. Dus OOK op de eerder beloofde vermindering energiebelasting, en dat betekent dus 41 euro minder voordeel netto.

Daar tegenover staat weer wel dat ook de btw op de maandelijkse vaste bijdrage aan de energieleverancier naar beneden gaat. En dat geldt ook voor de btw op de netbeheer kosten.

Kortom lood om oud ijzer, uiteindelijk is het eindresultaat onder aan de streep ongeveer hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:19
CarpeVentum schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:05:

Daar is inmiddels iets meer duidelijkheid over. Zij verlagen per 1 juli hun tarieven (mede ook deels door de btw).

https://www.nu.nl/economi...ier-tarieven-in-juli.html

[ Voor 8% gewijzigd door NIB0R op 16-06-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bearmun
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:47
Als ik nu bij Vattenfall kijk zie ik al bedragen staan van normaal 0,559250, dal 0,512665, enkel 0,535776 en gas 2,258005

En bij Budget: normaal 0,63076, dal 0,55042, enkel 0,57788 en gas 2,43600

Dan kan ik aannemen dat dit hun nieuwe bedragen zijn voor juli.

[ Voor 47% gewijzigd door Bearmun op 16-06-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
NIB0R schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:25:
[...]

Daar is inmiddels iets meer duidelijkheid over. Zij verlagen per 1 juli hun tarieven (mede ook deels door de btw).

Was ergens wel te verwachten dat de prijzen omlaag zouden gaan aangezien de inkoop omlaag is gegaan.

Maar wel direct weer achterhaald door het nieuws dat Rusland Nordstream steeds verder afknijpt. Het kan nu denk ik slim zijn om een vast contract af te sluiten, dan kun je in elk geval de komende twee weken even aankijken wat er gebeurt met Nordstream.

Pure Energie is bijvoorbeeld al een heel stuk duurder geworden in de tussentijd, van 1,40 per m3 kaal naar 2,21 per m3. Wellicht volgen Shell en GreenChoice snel.

[ Voor 10% gewijzigd door henkebek op 16-06-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:59
NIB0R schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:25:
[...]

verneukeratief om van 21% btw prijzen naar 9% btw prijzen te gaan. Ze zitten obv 21% btw straks op 1.87 per m3, dat is marktconform en helemaal niet zo spannend dat de prijs naar dat bedrag dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:08

SomerenV

It's something!

Tot wanneer mogen de prijzen eigenlijk vastgesteld worden? Hebben energieleveranciers echt tot 1 juli om die prijs te bepalen of moet het (ruim) daarvoor al vastgesteld zijn? Niet dat ik er last van zal hebben, maar voor mensen die nog even de kat uit de boom kijken kan het best wel een domper worden als de situatie rondom Nordstream aan blijft houden (lees: gasprijs vrij fors omhoog).

Begin juni zat de gasprijs op 90 euro, nu is het al 50 euro meer, waarvan de grootste stijging de afgelopen 2 dagen plaatsvond. Het zal ongetwijfeld nog wel iets gaan zakken uiteindelijk, maar blijft ondanks dat waarschijnlijk alsnog een stuk duurder dan het was.

[ Voor 25% gewijzigd door SomerenV op 16-06-2022 14:59 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwelbast
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-04 16:07
Eneco verlaagt de tarieven per 1 juli volgens nu.nl: https://www.nu.nl/economi...ier-tarieven-in-juli.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:18
Mawlana schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 06:36:
Ik heb me hiervoor zojuist aangemeld.

De prijzen op de website zijn ook nog eens met 21% btw dus dat scheelt aardig. Als ik het goed heb gelezen vergoeden ze de opzegvergoeding maar dat zie ik later wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik had Univé Greenchoice voor 3 jaar afgesloten, maar met de wijsheid van nu wil ik toch liever even wachten of een 1-jarig contract. Ik zit zelf met stroom, dus dat is niet zo makkelijk.

Als je nu zonnepanelen hebt, wat is dan handig voor stroom en gas voor 1 jaar. Mijn moeder heeft het volgende:

Stroom normaal: 700 kWh
Stroom dal: 600 Kwh

Terugleveren normaal: 833 kWh
Terugleveren dal: 357 kWh

Gas: 890 m3

Zelf geen zonnepanelen, dus daar helaas geen kaas van gegeten. Bedankt alvast voor het advies!

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
THE_BASE schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:18:
Als je nu zonnepanelen hebt, wat is dan handig voor stroom en gas voor 1 jaar. Mijn moeder heeft het
Ik kwam een week geleden op Shell energy uit. Voor wel een iets hoger verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
NIMIC schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:22:
[...]

Ik kwam een week geleden op Shell energy uit. Voor wel een iets hoger verbruik.
Ik begreep dat daar de teruglevering erg slecht is qua tarieven.

Overigens belachelijk dat Greenchoice geopend is tussen 9 uur en 15 uur. Dat zijn toch geen tijden? 8)7

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:00
THE_BASE schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:24:
[...]

Ik begreep dat daar de teruglevering erg slecht is qua tarieven.

Overigens belachelijk dat Greenchoice geopend is tussen 9 uur en 15 uur. Dat zijn toch geen tijden? 8)7
Klopt, rekenen met piek/daltarieven voor saldering dus niet 1:1 jaarverbruik - teruglevering. Er zijn meer leveranciers die dit doen sinds kort dus goed opletten. Kies je voor enkeltarief dan heb je dit probleem natuurlijk niet maar dat is bij Shell geloof ik niet mogelijk.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Team-RiNo schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:25:
[...]
Kies je voor enkeltarief dan heb je dit probleem natuurlijk niet maar dat is bij Shell geloof ik niet mogelijk.
Ik heb nog een domme Ferraris meter, dus ik heb dat probleem op dit moment niet. Geen idee wanneer die vervangen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Team-RiNo schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:25:
[...]

Klopt, rekenen met piek/daltarieven voor saldering dus niet 1:1 jaarverbruik - teruglevering. Er zijn meer leveranciers die dit doen sinds kort dus goed opletten. Kies je voor enkeltarief dan heb je dit probleem natuurlijk niet maar dat is bij Shell geloof ik niet mogelijk.
Er bestaat ook een 1-jarig contract bij Greenchoice meen ik? En anders de laagste variabele gastarieven, maar heb dit veel gevolgd, kan het alleen niet meer vinden hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:49
NIMIC schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:26:
[...]

Ik heb nog een domme Ferraris meter, dus ik heb dat probleem op dit moment niet. Geen idee wanneer die vervangen wordt.
“Met ingang van 1 januari 2023 zal (...) een verplichting voor alle kleinverbruikers gelden om een meter met minimaal twee aparte telwerken voor levering en teruglevering te hebben”, staat er namelijk in het Klimaatakkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:42
Trichoglossus schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:42:
[...]

“Met ingang van 1 januari 2023 zal (...) een verplichting voor alle kleinverbruikers gelden om een meter met minimaal twee aparte telwerken voor levering en teruglevering te hebben”, staat er namelijk in het Klimaatakkoord.
Dat zal zeker uitgesteld worden door tekort aan installateurs. Als niet elk huis met teruglevering een slimme meter heeft mag je vanwege gelijkheidsbeginsel (of hoe men het juridisch noemt) ook niet de afbouw salderingsregeling laten starten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik had een dikke maand geleden Shell energy afgesloten voor 1 jaar vast vanaf 1 juli a.s. Situatie is dat ik over een jaar ga verhuizen naar een gasloze woning. Nu ook al vooral stroomverbruik door een lucht/lucht warmtepomp.

0.46 piek
0.42 dal

2,03 per M3

Met een verbruik van 3800 kWh stroom en 600 m3 gas toch maar even opnieuw gekeken, en nu Greenchoice variabel kunnen afsluiten voor 0.32 voor stroom (enkeltarief) en 1.58 voor gas. Beide overigens nog 21% BTW. Allemaal per 1 juli a.s.

Dat lijkt me een veel betere deal, toch?

En het lijkt me dat ik dan de tarieven per 1 juli heb, toch?

En: moet ik zelf Shell opzeggen? Greenchoice gaat per 1 juli in. Kan dat wel, nu Shell opzeggen? Ik begrijp dat er een opzegvergoeding van 100 euro geldt (2* 50). Dat kan voor mij zat uit. Er is natuurlijk alleen een risico dat gas per 1 januari veel duurder wordt, maar voor die paar maanden loop ik dat risico wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grassmoon
Ik heb net mijn nieuwe variabele tarieven van Greenchoice

dubbeltarief stroom 0,46081/0,37083
gas 1,84727

dit is met het 9% BTW tarief.

Ik overweeg over te stappen naar Energie van ons, Jaar vast met:
dubbeltarief stroom 0,37479/0,28117
gas 1,41169

edit: prijzen Energie van Ons zijn exclusief ODE en energiebelasting

[ Voor 41% gewijzigd door grassmoon op 16-06-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:53
grassmoon schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:27:
Ik overweeg over te stappen naar Energie van ons, Jaar vast met:
dubbeltarief stroom 0,37479/0,28117
gas 1,41169
Realiseer je wel dat deze prijzen exclusief ODE en energiebelasting zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashBang
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:54

FlashBang

Hoi.

koelkast schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:15:
nu Greenchoice variabel kunnen afsluiten voor 0.32 voor stroom (enkeltarief) en 1.58 voor gas. Beide overigens nog 21% BTW. Allemaal per 1 juli a.s.
Dit lijkt mij vrij sterk. Zouden dit all-in tarieven moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grassmoon
Timmy schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:41:
[...]

Realiseer je wel dat deze prijzen exclusief ODE en energiebelasting zijn...
Dankjewel, Ik zat al te kijken naar hoe de kosten weergegeven werden hij Energie van Ons in vergelijking met Greenchoice, Er klopte iets niet of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
FlashBang schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:47:
[...]

Dit lijkt mij vrij sterk. Zouden dit all-in tarieven moeten zijn?
Ja.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYTGhVCdA7mE41a5MM1bvABbkto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EndUM0gbrXHMeVSs0d9jYyjU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashBang

FlashBang

Hoi.

Het was vooral het gas dat me verbaasde. 1,58 all-in met 21% btw dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
FlashBang schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:12:
[...]

Het was vooral het gas dat me verbaasde. 1,58 all-in met 21% btw dus?
Precies!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/By6ygl1zQyrJPlehqO07YpIxig4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RG2TICsejBUkXkKgFNZhxRIV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
koelkast schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:15:
Met een verbruik van 3800 kWh stroom en 600 m3 gas toch maar even opnieuw gekeken, en nu Greenchoice variabel kunnen afsluiten voor 0.32 voor stroom (enkeltarief) en 1.58 voor gas. Beide overigens nog 21% BTW. Allemaal per 1 juli a.s.
Misschien heb ik het gemist maar volgens mij heeft Energiedirect de tarieven vanaf 1 juli nog niet gepubliceerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Timmy schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:21:
[...]

Misschien heb ik het gemist maar volgens mij heeft Energiedirect de tarieven vanaf 1 juli nog niet gepubliceerd...
Dit gaat om Greenchoice, en ik doende ingangsdatum 1 juli, dus ik neem toch aan dat ze de tarieven van dat moment berekenen? Of doen ze er dan een schep bovenop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Waar vind je deze? Er staat dat je ze moet bellen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
koelkast schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:24:
Dit gaat om Greenchoice, en ik doende ingangsdatum 1 juli, dus ik neem toch aan dat ze de tarieven van dat moment berekenen? Of doen ze er dan een schep bovenop?
Sorry ik bedoelde Greenchoice. Volgens mij moeten die de tarieven nog publiceren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
THE_BASE schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:36:
Waar vind je deze? Er staat dat je ze moet bellen…
Via deze link. Je kan je ook afmelden als je niet in een van de gemeente van de genoemde energiecooperaties woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashBang

FlashBang

Hoi.

Ah juist het gaat om deze aanbieding. Dan zijn het voor zover we nu weten inderdaad niet de tarieven zoals die vanaf 1 juli gaan gelden, dat jij 1 juli als startdatum invult heeft daar geen invloed op nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Timmy schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:02:
[...]

Via deze link. Je kan je ook afmelden als je niet in een van de gemeente van de genoemde energiecooperaties woont.
Dank je. Hoe kan het dat ik met variabel slechts 5 euro per maand betaal met mijn stroomverbruik van 900 kWh normaal en 800 kWh dal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:02

TFHfony

Professional Weirdo

Goeie tarieven inderdaad. Gelijk ook maar even afgesloten gezien de nieuwe tarieven van Powerpeers. Mijn verbruik reken ik volledig af in laag tarief gezien mijn zonnepanelen en kom dan op het volgende uit bij Greenchoice:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/es7fauPGM8yh-Cp5PwBvC5lxzrM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WOw26ycmCuug39nbyseHslTW.png?f=fotoalbum_large

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashBang

FlashBang

Hoi.

TFHfony schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:49:
[...]

Goeie tarieven inderdaad. Gelijk ook maar even afgesloten gezien de nieuwe tarieven van Powerpeers. Mijn verbruik reken ik volledig af in laag tarief gezien mijn zonnepanelen en kom dan op het volgende uit bij Greenchoice:

[Afbeelding]
Zou je niet afwachten wat de tarieven per 1 juli gaan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
THE_BASE schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:29:
[...]

Dank je. Hoe kan het dat ik met variabel slechts 5 euro per maand betaal met mijn stroomverbruik van 900 kWh normaal en 800 kWh dal?
Ik denk vanwege de teruggave energiebelasting van €825 per huishouden. Als je nog een stukje minder zou verbruiken, dan krijg je zelfs geld toe :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:39

Armada

-Wat wil je weten?-

FlashBang schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 23:03:
[...]

Zou je niet afwachten wat de tarieven per 1 juli gaan zijn?
14 dagen bedenktijd misschien?

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Het wel erg goedkope MEGA heeft haar modelcontract offline gehaald: https://www.mega.nl/overstappen
Volgens mij mag dat niet eens? Een teken aan de wand of tijdelijk onderhoud aan de website voor de tarieven van 1 juli?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 23:52:
[...]

Ik denk vanwege de teruggave energiebelasting van €825 per huishouden. Als je nog een stukje minder zou verbruiken, dan krijg je zelfs geld toe :Y
Maar dat soort bedragen zie ik niet bij Shell Energy. Daar kom ik keurig rond de 15 euro uit? Ergens voelt dat dan betrouwbaarder. Maar wellicht heb ik het helemaal mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornty
Malarky schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:55:
Het wel erg goedkope MEGA heeft haar modelcontract offline gehaald: https://www.mega.nl/overstappen
Volgens mij mag dat niet eens? Een teken aan de wand of tijdelijk onderhoud aan de website voor de tarieven van 1 juli?
Zou zomaar een teken aan de wand kunnen zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
THE_BASE schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 07:15:
[...]

Maar dat soort bedragen zie ik niet bij Shell Energy. Daar kom ik keurig rond de 15 euro uit? Ergens voelt dat dan betrouwbaarder. Maar wellicht heb ik het helemaal mis.
Greenchoice is een stukje goedkoper dan Shell vandaar die 10 euro verschil. Maar je weet nog niet wat je per 1 juli gaat betalen en het is maar een tarief voor een half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
bjornty schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 07:29:
[...]

Zou zomaar een teken aan de wand kunnen zijn....
Inkoopprijzen zijn door t dak aan het gaan, dus ja. Als je nog iets wilt afsluiten zou ik niet te lang meer wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Er wordt niet voorgeschreven via welk kanalen ze modelcontracten moeten aanbieden, Het verwijderen van het contract op een website is dus toegestaan. Maar als je belt en er explicieit naar vraagt, dan moeten ze het je aanbieden. Kunnen ze natuurlijk nog steeds "absurde" prijzen hanteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
THE_BASE schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 07:15:
[...]

Ik betaal liever 'keurig' €5 dan 'keurig' €15 ;)
Als je het echt wilt weten, kijk dan even naar de prijsopbouw. Aanbieders willen zich wel eens vergissen in de BTW of terruggave energiebelasting, zeker als deze tijdens de contractduur wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
henkebek schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 07:42:
[...]

Inkoopprijzen zijn door t dak aan het gaan, dus ja. Als je nog iets wilt afsluiten zou ik niet te lang meer wachten.
Bedoel je dat je dan voor een 1-jarig contract iets zou gaan afsluiten of voor een 3-jarig contract? Alles is koffiedik kijken, maar voel me prettiger bij 1-jarige contracten i.p.v. het eerder 3-jarig contract van Univé dat afgesloten is.

Het signaal dat Eneco af heeft gegeven, doet me juist twijfelen om niet meer voor een meerjarig contract te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:35
Klopt, ook de paar leveranciers die wat nog via prijsvergelijkers aanboden zijn daar gisteren ook allemaal vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
grassmoon schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:27:
Ik heb net mijn nieuwe variabele tarieven van Greenchoice

dubbeltarief stroom 0,46081/0,37083
gas 1,84727

dit is met het 9% BTW tarief.
Hier ook de prijzen binnen van het variabele Greenchoice contract (geen gas).
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/65txCdVB/screenshot-258.png

Raar dat het bij jou hoger is terwijl je ook een variabel contract hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recklezz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-09 17:06
Ik ga er vandaag een klap op geven, want m'n contract loopt de 20ste af. Gas heb ik al afgesloten bij Unive/GC, gaat alleen nog om stroom. Denk dat ik voor een variabele ga bij GC coorperatie, kun je je daar gewoon aanmelden ook al woon je niet precies in een van de regio's?

Net nog even m'n verlengingsaanbod bij Engie bekeken, staat nog steeds op 62(!) cent, toedeledokie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:17

anc

THE_BASE schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:36:
[...]
Het signaal dat Eneco af heeft gegeven, doet me juist twijfelen om niet meer voor een meerjarig contract te gaan.
Daar zit ik ook een beetje mee.

Wij hebben een verbruik van 8000 kwh (inc elek auto a 4000kwh vanaf 7 juli zonnepanelen met verwachtte opbrengst van 4.400 kwh) + 1100 m3 gas. Op dit moment zitten we nog voor 1 maand bij Eneco met een contract voor 20 ct per kwh en 80 ct per m3 gas. Ik heb ze vorige maand gebeld en ze gaven aan dat ze op dat moment rekende met 40 ct voor elektra en 1.80 ct voor gas als variabele prijzen, maar dat in juli er diverse veranderingen gaan komen. 1 hebben we allemaal al gelezen. 2 is dat ze naar 3 mnd en mogelijk 6mnd contracten gaan aanbieden. We hebben nog even maar we kijken het gewoon aan. Ik vang die signalen op als een stabilisatie van de markt en ben dan geneigd om gewoon op variabel en bij Eneco te blijven.

Overigens heb ik het idee dat je al vrij snel bij je huidige (mits je een contract aflopend hebt) energieleverancier gunstiger af bent omdat je als bestaande klant lagere prijzen krijgt als een nieuwe klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
anc schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:24:
[...]

Daar zit ik ook een beetje mee.

Wij hebben een verbruik van 8000 kwh (inc elek auto a 4000kwh vanaf 7 juli zonnepanelen met verwachtte opbrengst van 4.400 kwh) + 1100 m3 gas. Op dit moment zitten we nog voor 1 maand bij Eneco met een contract voor 20 ct per kwh en 80 ct per m3 gas. Ik heb ze vorige maand gebeld en ze gaven aan dat ze op dat moment rekende met 40 ct voor elektra en 1.80 ct voor gas als variabele prijzen, maar dat in juli er diverse veranderingen gaan komen. 1 hebben we allemaal al gelezen. 2 is dat ze naar 3 mnd en mogelijk 6mnd contracten gaan aanbieden. We hebben nog even maar we kijken het gewoon aan. Ik vang die signalen op als een stabilisatie van de markt en ben dan geneigd om gewoon op variabel en bij Eneco te blijven.

Overigens heb ik het idee dat je al vrij snel bij je huidige (mits je een contract aflopend hebt) energieleverancier gunstiger af bent omdat je als bestaande klant lagere prijzen krijgt als een nieuwe klant.
In het geval van gas wel. Weet iemand de tarieven van Eneco voor gas vanaf 1 juli overigens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KGtAyxiXvYqqO7ZBUAJOST4nOk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4krslqtMM7fNrHNmfW4cl73i.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVBRhC0w9w8twP8elHX11BuoL6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1nBLNd259JN0XeNUmKR6ECME.png?f=fotoalbum_large

Toch is het vaag dat deze tarieven niet overeenkomen. De belastingen, netbeheerderskosten en teruggave zouden toch hetzelfde moeten zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
De nieuwe tarieven voor het modelcontract van Eneco zijn ook bekend:

Gas € 1,85458
Elektra (normaal) € 0,46654
Elektra (dal) € 0,39823
Elektra (enkel) € 0,42716
Teruglevergoeding: 0,36073

inclusief 9% btw, ODE en EB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ep Woody schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:48:
De nieuwe tarieven voor het modelcontract van Eneco zijn ook bekend:

Gas € 1,85458
Elektra (normaal) € 0,46654
Elektra (dal) € 0,39823
Elektra (enkel) € 0,42716
Teruglevergoeding: 0,36073

inclusief 9% btw, ODE en EB
Apart... gisteren op de radio werd er in het nieuws verkondigd dat Eneco de goedkoopste zou zijn van de grote omdat zij een grote partij gas goedkoop hadden kunnen inkopen 8)7

edit:
https://nos.nl/artikel/24...ij-eneco-per-1-juli-lager

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 17-06-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
ArcticWolf schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:50:
[...]

Apart... gisteren op de radio werd er in het nieuws verkondigd dat Eneco de goedkoopste zou zijn van de grote omdat zij een grote partij gas goedkoop hadden kunnen inkopen 8)7
Dit is modelcontract, geen variabel contract voor mensen die al langer klant waren. Hiervan zijn de prijzen wel fors gedaald. Van 2.77 €/m3 naar 1.85 €/m3. (De terugleververgoeding helaas ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuuT
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-07 23:06
Ik heb zojuist met GC gebeld om alleen voor gas een 1 jarig variabel contract af te sluiten. Ze gaf aan dat het tarief daarvoor €2,56€ per m3 gaat zijn…? Andere optie was een vast contract maar het enige dat ze kon aanbieden was een contract tot 1 januari…

Ik lees hier allemaal andere bedragen en opties. Enig idee waar ik wel moet zijn voor die ‘gunstige’ prijs van een 1 jaar contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
LuuT schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:56:
Ik heb zojuist met GC gebeld om alleen voor gas een 1 jarig variabel contract af te sluiten. Ze gaf aan dat het tarief daarvoor €2,56€ per m3 gaat zijn…? Andere optie was een vast contract maar het enige dat ze kon aanbieden was een contract tot 1 januari…

Ik lees hier allemaal andere bedragen en opties. Enig idee waar ik wel moet zijn voor die ‘gunstige’ prijs van een 1 jaar contract?
In dit topic kan je zoeken op unive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:22
Iemand hier die ook bij Eneco zit die al een e-mail over de prijsverandering heeft gehad? Ikzelf nog niet, zag het toevallig voorbij komen. Ik vroeg me af of dit ook voor mij geldt, ben pas paar weken terug overgezet op nieuw contract omdat mijn vaste contract afliep.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
LuuT schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:56:
Ik heb zojuist met GC gebeld...
Hier 45 minuten aan de lijn gehangen, geen contact. Ik probeer het wel via WhatsApp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuuT
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-07 23:06
THE_BASE schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:06:
[...]

Hier 45 minuten aan de lijn gehangen, geen contact. Ik probeer het wel via WhatsApp.
Ik was na 48 minuten aan de beurt. Irritant dat ze niet zeggen hoeveel er voor je zitten want dan had ik eerder opgehangen.
Pagina: 1 ... 206 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4