Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 205 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.110 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 06:34
Ik ben zojuist gebeld geworden door Energiedirect (ben daar oud klant) en kreeg het volgende aanbod:

3 jarig contract:

Stroom normaal: €0,52913
Stroom dal: €0,43233
Gas: € 2,04457

Het leveringstarief per kWh/m3 wordt per periode met een kortingspercentage verlaagd volgens het volgende schema:
De 1e korting op 1 juli 2023 is 30% korting ten opzichte van het kale leveringstarief. De 2e korting op 1 juli 2024 is 15% korting ten opzichte van het dan geldende kale leveringstarief.

Is dit een beetje goede deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Exterminator schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:24:
Ik ben zojuist gebeld geworden door Energiedirect (ben daar oud klant) en kreeg het volgende aanbod:

3 jarig contract:

Het leveringstarief per kWh/m3 wordt per periode met een kortingspercentage verlaagd volgens het volgende schema:
De 1e korting op 1 juli 2023 is 30% korting ten opzichte van het kale leveringstarief. De 2e korting op 1 juli 2024 is 15% korting ten opzichte van het dan geldende kale leveringstarief.

Of het een goede deal is weet je in deze tijd pas achteraf, maar 30% en 15% klinkt goed en je weet waar je 3 jaar aan toe bent.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:38

3 jarig contract:

Dan vind ik de Univé/GC deal toch beter. ;)
Normaaltarief (per kWh): € 0,4830
Daltarief (per kWh): € 0,3989
Gas (per m3): € 1,8452

Tarievenblad
In het 2e en derde jaar respectievelijk 20% en 30% korting (op het leveringstarief van het 1e jaar)... Als de tarieven veel harder dalen, dan heb je de opzegvergoeding er ook zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
razbunare schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:18:
[...]

Maar het is toch geen realistisch scenario dat bv Eneco, vattenfall of essent op de fles gaan?
De kleinere aanbieders met minder solvabiliteit is toch logischer?
Wellicht dat ze een maas in het net vinden om die lange contracten te beëindigen of aan te passen maar aks ze echt om zouden vallen dan zijn er gigantische problemen in Nederland.
Heel Europa dacht dat er geen oorlog zou uitbreken, dus wat is dan de definitie van een realistisch scenario? Ja als die 3 om zouden vallen (of ermee stoppen) dan implodeert de hele markt, net als wat er deels in de UK is gebeurd.
Eneco bijv. is ook maar een onderdeel van een multinational, dus als iets helemaal niet meer rendabel is kun je er gewoon de stekker uit trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
ArcticWolf schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:52:
[...]

Heel Europa dacht dat er geen oorlog zou uitbreken, dus wat is dan de definitie van een realistisch scenario? Ja als die 3 om zouden vallen (of ermee stoppen) dan implodeert de hele markt, net als wat er deels in de UK is gebeurd.
Eneco bijv. is ook maar een onderdeel van een multinational, dus als iets helemaal niet meer rendabel is kun je er gewoon de stekker uit trekken.
Engeland is geen goede vergelijking. Daar geldt nl. een door de overheid afgedwongen maximum prijs. Als de inkoopprijzen dan hoger liggen dan waarvoor je het kunt verkopen, dan is het logisch dat bedrijven failliet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
pdukers schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:59:
[...]

Engeland is geen goede vergelijking. Daar geldt nl. een door de overheid afgedwongen maximum prijs. Als de inkoopprijzen dan hoger liggen dan waarvoor je het kunt verkopen, dan is het logisch dat bedrijven failliet gaan.
Die maximum prijs is ingesteld nadat er zoveel failliet gingen meen ik?

En als ze failliet gaan worden ze genationaliseerd. Mocht hier 1 van de grote ook omvallen, dan zal de Nederlandse overheid ook wel moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
ArcticWolf schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:52:
[...]

Er zijn heel veel klanten die (fors) meer betalen dan de inkoop + een redelijke marge. Zeker bij enkele "labels" van de grote 3. Daarnaast hebben de grote 3 ook zelf behoorlijk wat zonneparken en windmolens waarmee ze goedkoop opwekken om t vervolgens voor de hoofdprijs te verkopen (zelfde geldt overigens ook voor bijv. Pure Energie). Ik vermoed dus dat ze eerder dikke winsten maken nu, dan dat ze verliezen lijden.

De papieren handelshuizen die alleen maar wat "schuiven" met contracten voor elektriciteit en gas is een ander verhaal. Daar zijn de marges flinterdun en de risico's groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
alki schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:58:
[...]
Die leveranciers gaan een weg vinden om je contract te veranderen let maar op
ArcticWolf schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:40:
[...]
Idd, contract is niks meer waard... uiteindelijk kan de leverancier het ook niet meer financieren en laten ze het bedrijf failliet gaan; weg contract.
Tja alles kan, maar tot die tijd heb je wel een goedkoop contract en als je slim bent kost het je dan niks.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
ArcticWolf schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:00:
[...]

Die maximum prijs is ingesteld nadat er zoveel failliet gingen meen ik?
Het maximum prijs mechanisme bestaat sinds 2019.
Q. What is the energy price cap exactly?

A. Introduced by market regulator Ofgem in 2019, the energy price cap sets the maximum amount that energy suppliers are permitted to charge per kWh of gas and electricity (known as the ‘unit rate’) each year.

It also incorporates a maximum daily standing charge which is the cost of actually getting the power to your home.
Bron: https://www.forbes.com/uk/advisor/energy/energy-price-caps/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 06:34
Mawlana schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:34:
[...]

Dan vind ik de Univé/GC deal toch beter. ;)
Normaaltarief (per kWh): € 0,4830
Daltarief (per kWh): € 0,3989
Gas (per m3): € 1,8452

Tarievenblad
In het 2e en derde jaar respectievelijk 20% en 30% korting (op het leveringstarief van het 1e jaar)... Als de tarieven veel harder dalen, dan heb je de opzegvergoeding er ook zo uit.
Hmm inderdaad, dank voor de tip.
Ontbinding maar inschieten bij ED 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostb1te1992
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Exterminator schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:17:
[...]

Hmm inderdaad, dank voor de tip.
Ontbinding maar inschieten bij ED 😊
Dat klinkt zeer interessant ja, zit nu net 1 maand variabel bij Vattenfall na een 1 jarig vast contract, maar ik denk dat ik ook maar voor die 3 jaar ga kiezen gezien de huidige markt. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:37
Goedemiddag,
momenteel krijg ik van Vandebron een aanbod voor 1 jaar.

normaaltarief is € 0,43714
daltarief € 0,34425
leverpijs per m³ is € 1,61896

Kijkende naar bijvoorbeeld een modelcontract bij Eneco is dit een bijzonder gunstig aanbod. Echter ben ik niet echt goed op de hoogte van deze markt, is er iemand die mij wilt adviseren dit wel of niet aan te nemen? Of beter nog dat variabele aanhouden? Tarieven staan vast tot 1 oktober variabel of 1 juli 2023 als ik hierop inga.

Ik begrijp dat deze vraag hier vaker zal zijn gevallen, maar toch prettig als iemand hier een blik op zou willen werpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
pannekoek schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:18:
Goedemiddag,
momenteel krijg ik van Vandebron een aanbod voor 1 jaar.

normaaltarief is € 0,43714
daltarief € 0,34425
leverpijs per m³ is € 1,61896

Kijkende naar bijvoorbeeld een modelcontract bij Eneco is dit een bijzonder gunstig aanbod. Echter ben ik niet echt goed op de hoogte van deze markt, is er iemand die mij wilt adviseren dit wel of niet aan te nemen? Of beter nog dat variabele aanhouden? Tarieven staan vast tot 1 oktober variabel of 1 juli 2023 als ik hierop inga.

Ik begrijp dat deze vraag hier vaker zal zijn gevallen, maar toch prettig als iemand hier een blik op zou willen werpen.
Kijk even naar deze post van @Malarky en vergelijk.
https://gathering.tweaker...message/71734852#71734852

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18

3 jarig contract:

Ik ben ook gebeld (meldde dat vorige week al) en heb nu preciezere bedragen. Ik denk hetzelfde als jij, maar dan met de btw-verlaging erin:

Gas:
1,83 (2022/2023)
1,39 (2023/2024)
1,27 (2024/2025).

Electra normaal:
0,46 (2022/2023)
0,39 (2023/2024)
0,34 (2024/2025).

Electra dal:
0,38 (2022/2023)
0,32 (2023/2024)
0,29 (2024/2025).

Teruglever: 0,05

Dit is (als het goed is) inclusief alles.

Blijft een gok natuurlijk en ik heb nu als ander aanbod 1,62 voor gas voor 2022/2023 (jaarcontract Vandebron).

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heintje schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:01:
[...]

Ik ben ook gebeld (meldde dat vorige week al) en heb nu preciezere bedragen. Ik denk hetzelfde als jij, maar dan met de btw-verlaging erin:
Geven zij nu BTW verlaging aan voor 2023 en 24? want op dit moment is de BTW verlaging slechts aangekondigd voor 1 juli tot 31 december van dit jaar....

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:47
ArthurMorgan schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:06:
[...]

Geven zij nu BTW verlaging aan voor 2023 en 24? want op dit moment is de BTW verlaging slechts aangekondigd voor 1 juli tot 31 december van dit jaar....
Tja, als het inclusief alles is, de energiebelasting en Opslag Duurzame Energie wijzigen ook elk jaar. Daar wordt ook nooit ergens mee rekening gehouden en voor het overgrote deel van de meeste mensen lopen hun contracten nooit van 1-1 tot 1-1 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Melkunie schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:12:
[...]

Tja, als het inclusief alles is, de energiebelasting en Opslag Duurzame Energie wijzigen ook elk jaar. Daar wordt ook nooit ergens mee rekening gehouden en voor het overgrote deel van de meeste mensen lopen hun contracten nooit van 1-1 tot 1-1 ;)
In de voorwaarden staat aangegeven dat als die wijzigen de tarieven daar ook op wijzigen. Maar de BTW voor de komende jaren is (vooralsnog) gewoon bekend en adverteren met een andere hoogte is gewoon niet toegestaan.

En dat je contract niet van 1-1 tot 31-12 loopt is verder ook niet van belang. Met slimme meters wordt dat afgevangen en als je die niet hebt moet je of de meterstanden doorgeven of wordt het geschat. Zo werken de jaarrekeningen al heel lang :)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornty
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-05 16:12
Heintje schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:01:
[...]

Gas:
1,83 (2022/2023)
1,39 (2023/2024)
1,27 (2024/2025).

Electra normaal:
0,46 (2022/2023)
0,39 (2023/2024)
0,34 (2024/2025).

Electra dal:
0,38 (2022/2023)
0,32 (2023/2024)
0,29 (2024/2025).

Teruglever: 0,05

Dit is (als het goed is) inclusief alles.

Blijft een gok natuurlijk en ik heb nu als ander aanbod 1,62 voor gas voor 2022/2023 (jaarcontract Vandebron).
Alleen jij berekent al deze prijzen met 9% btw dat is natuurlijk alleen maar het geval van 1 juli 2022 t/m 31 dec 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:33
Even een naieve checkvraag.

1 juli loopt helaas mij vast contract van Vattenfall af. Nu stuurden ze een email dat ze mijn nieuwe maandbedrag op 398 euro hebben berekend. Een snelle check op Gaslicht.com leert me dat United Consumers bij precies mijn verbruik op 275 euro per maand uitkomt.

Kan dit kloppen? Loopt het echt zoveel uit elkaar? Zo ja, vraag ik het vandaag nog aan. Beide is trouwens variabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:16
MallePietje schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:32:
Even een naieve checkvraag.

1 juli loopt helaas mij vast contract van Vattenfall af. Nu stuurden ze een email dat ze mijn nieuwe maandbedrag op 398 euro hebben berekend. Een snelle check op Gaslicht.com leert me dat United Consumers bij precies mijn verbruik op 275 euro per maand uitkomt.

Kan dit kloppen? Loopt het echt zoveel uit elkaar? Zo ja, vraag ik het vandaag nog aan. Beide is trouwens variabel.
daar kom je op 1 manier achter, tarieven vergelijken ipv schattingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:33
torretje2012 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:34:
[...]
daar kom je op 1 manier achter, tarieven vergelijken ipv schattingen :)
Vziw is dit geen schatting. Ik heb precies mijn verbruik van afgelopen jaar ingevuld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
MallePietje schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:45:
[...]

Vziw is dit geen schatting. Ik heb precies mijn verbruik van afgelopen jaar ingevuld.
Torretje's punt is: maandbedragen zeggen ons niet zoveel. Als je doorklikt bij de aanbieder is er meestal wel een knopje "toon prijsopbouw" of "toon tarieven". Daar staat wat je betaalt per kale kWh of m3, en dat is waar je naar moet kijken bij het vergelijken. In maandbedrag zitten vaak allerlei 'welkomstbonussen' verwerkt die soms ook nog afhangen van je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Energie toeslag aanvragen is weer zo heerlijk ingewikkeld. Ze hebben echt geen idee hoe het werkt aan de onderkant van de samenleving.

Amerikanen hebben geen illusies over hoe verneukt de samenleving écht is en sturen gewoon cheques.
Maar goed ik denk dat we op het punt zitten dat de Belastingdienst geen idee heeft wat het inkomen is van mensen dus dat zou ook weer een drama worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Laatst online: 11:26

Sr_Ogel

Klop klop klop

Jazco2nd schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:18:
[...]

Ik zie nergens in mijn omgeving wat het tarief wordt van variabel vanaf 1 juli.
Ze tonen alleen het maandbedrag van variabel vanaf 1 juli, boven het aanbod om over te stappen op vast.
Daar heb ik niks aan.. waar heb jij het tarief gevonden? Ik zoek specifiek het variabele enkeltarief voor elektriciteit.
Elektriciteit De totaalprijs per kWh voor enkeltarief is € 0,40523, voor normaaltarief € 0,45020 en voor daltarief € 0,36534 (incl. BTW). De totaalprijs is berekend door het leveringstarief per telwerk, de energiebelasting en de Opslag Duurzame Energie en Klimaattransitie bij elkaar op te tellen.

Gas De prijs per m³ is € 1,67582 (incl. BTW). Het totaalbedrag voor de prijs is berekend door het m³ tarief, de regiotoeslag, een bijdrage aan ons Lokaal Compenseren-programma, de energiebelasting en de Opslag Duurzame Energie en Klimaattransitie bij elkaar op te tellen.

Regio 4
9% BTW

Het aanbod variabel zat in mijn mailbox

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:58
YangWenli schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:23:
Energie toeslag aanvragen is weer zo heerlijk ingewikkeld. Ze hebben echt geen idee hoe het werkt aan de onderkant van de samenleving.

Amerikanen hebben geen illusies over hoe verneukt de samenleving écht is en sturen gewoon cheques.
Maar goed ik denk dat we op het punt zitten dat de Belastingdienst geen idee heeft wat het inkomen is van mensen dus dat zou ook weer een drama worden.
De grap is dat jaren geleden, de overheid exact dezelfde fout maakte met WMO.
"Vroeger", volgens mij voor 2015, had je instituten die over alle gemeentes heen oa jeugdzorg regelden.
De overheid vond dat dat beter kon worden gedaan door de echte experts op lokaal niveau en maakten de domme fout dat elke gemeente het dan maar letterlijk zelf moest uitzoeken. Dat ging hopeloos mis en heeft vele tientallen miljoenen gekost, meer nog als je kijkt naar de software die is aangeschaft/gebouwd, eerst voor landelijke regie vervolgens elke gemeente zelf voor niks want uiteindelijk werkte het niet).

Nu heb je 1 energie toeslag, maar wil de overheid weer dat de gemeentes zelf elk hun eigen web applicatie bouwen met eigen regels etc voor exact dezelfde aanvraag. En de toeslag uit een vast budget betalen. Een gemiddelde middelbare scholier kan snappen dat dit hopeloos inefficient is, nodeloos veel dubbel werk genereert en voor ongelijkheid zorgt. Plus, de fout (inclusief de enorme bergen weggegooid geld) is nog niet zolang geleden al eens gemaakt..

Toont mij aan dat landelijke verkiezingen niet veel boeien, uiteindelijk krijg je dezelfde volstrekt incapabele figuren die dit soort dingen gaan beslissen. Daarbij nooit maar dan ook nooit gestraft kunnen worden, ze kunnen vrijwel niks fout doen. In het ergste geval krijgen ze geen pluim.

/Offtopic :P

[ Voor 7% gewijzigd door Jazco2nd op 14-06-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 15:11
Ik zal er wel overheen lezen maar in de post waar jij naar verwijst staat Vandebron toch niet genoemd? Of ligt het aan mij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlashBang
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 21:10

FlashBang

Hoi.

Kogel schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:51:
[...]

Ik zal er wel overheen lezen maar in de post waar jij naar verwijst staat Vandebron toch niet genoemd? Of ligt het aan mij?
Hij heeft de tarieven van Vandebron toch. Dan kan hij die dus vergelijken met de partijen in de tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:25
Ik ben niet zo bezig met mijn energiecontract. Liep eind vorig jaar af en heb toen maar geen actie ondernomen omdat de prijzen zo gingen stijgen. Zit dus nu variabel bij dezelfde leverancier.

Mijn bedragen:

Stroom
Normaaltarief (per kWh): € 0,28274
Daltarief (per kWh): € 0,23852
Vaste leveringskosten (p/mnd): € 6,27

Gas
Gastarief (per m3): € 1,22517

Als ik naar het overzicht van @Malarky kijk zijn mijn prijzen laag, klopt dat of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuuT
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-07 23:06
Mijn gascontract loopt deze maand nog af bij Eneco. Ik heb daar recent voor elektra een modelcontract afgesloten omdat dit gunstig is voor het terugleveren. Ik schrik nu echter van de gasprijs bij Eneco, die is met €2,77 per m3 wel echt extreem duur. Zover ik weet zou ik ook voor alleen gas een andere aanbieder mogen kiezen, klopt dat? Of zitten hier consequenties aan? Wat is wijsheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
KNed schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:01:
Ik ben niet zo bezig met mijn energiecontract. Liep eind vorig jaar af en heb toen maar geen actie ondernomen omdat de prijzen zo gingen stijgen. Zit dus nu variabel bij dezelfde leverancier.

Mijn bedragen:

Stroom
Normaaltarief (per kWh): € 0,28274
Daltarief (per kWh): € 0,23852

Gas
Gastarief (per m3): € 1,22517

Als ik naar het overzicht van @Malarky kijk zijn mijn prijzen laag, klopt dat of zie ik iets over het hoofd?
Bij welke leverancier zit je en wanneer zijn je tarieven voor het laatst verhoogd, want dit zijn wel hele mooie prijzen!?

Edit; Voor mensen die een variabel contract hebben bij BudgetEnergie;

“*Per 1 juli 2022 ontvangt een klant met een variabel tarief 50% van het leveringstarief per kWh als terugleververgoeding. De saldering vindt maandelijks plaats met de tarieven van de betreffende maand. De berekening is terug te zien op je jaar- of eindnota.”

[ Voor 18% gewijzigd door HereIsTom op 13-06-2022 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:25
HereIsTom schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:30:
[...]

Bij welke leverancier zit je en wanneer zijn je tarieven voor het laatst verhoogd, want dit zijn wel hele mooie prijzen!?
Dit is United Consumers. Wanneer ze voor het laatst verhoogd zijn weet ik niet

Edit: even nagekeken: prijzen zijn van 1 januari, en gelden tot 1 juli

[ Voor 10% gewijzigd door KNed op 13-06-2022 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornty
LuuT schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:29:
Mijn gascontract loopt deze maand nog af bij Eneco. Ik heb daar recent voor elektra een modelcontract afgesloten omdat dit gunstig is voor het terugleveren. Ik schrik nu echter van de gasprijs bij Eneco, die is met €2,77 per m3 wel echt extreem duur. Zover ik weet zou ik ook voor alleen gas een andere aanbieder mogen kiezen, klopt dat? Of zitten hier consequenties aan? Wat is wijsheid?
Direct voor gas overstappen. Dit is 1 van de duurste op dit moment.
Als je vast wil leggen voor lange tijd is de energie van de boeren van greenchoice unive wel wat.
Maar een vattenfall bied ook gas alleen aan voor 1.85 in hun modelcontract.
Consequenties zijn er niet met een modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
LuuT schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:29:
Je gaat van een vast contract eerst nog naar een variabel contract bij Eneco. Die prijs zou 1.99 moeten zijn. Heb je de niet ontvangen?
Ondanks dat je een modelcontract voor elektra hebt aan gevraagd, zou je gas ook niet zomaar naar modelcontract over moeten gaan tenzij je het samen hebt aangevraagd. Maar ik begrijp uit je post dat de looptijden niet hetzelfde zijn?

Je nieuwe gasprijzen krijg je 9 dagen voor je contract afloopt. Dus geen paniek dat je ineens naar 2,77 gaat schieten. Al is 1,99 ook veel geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomv
  • Laatst online: 29-09-2023
Korte vraag,

heb ik in onderstaande situatie gelijk dat contract annuleren en weer afsluiten loont?

Recent contract afgesloten bij shell , 14 dagen bedenktijd zijn al om.

' oud ' contract zoals 1 maand geleden afgesloten (21%btw) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jzeq0EwlhVp16uDYLX4G1yDffn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qYTv1jb8aD5RkSfpcOw4azfG.png?f=fotoalbum_large

Als ik nu op de site kijk, zie ik dat de gasprijs gezakt is, wat mij 225 euro per jaar scheelt.
aanbod (9%btw)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XmeEFISmWqxKaGvkzB2qtoTNyY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p02tdSVucIayMGLtoi7Wsqnt.png?f=user_large

De opzegboetes zijn 50 euro per product, 100 euro in totaal dus.

als ik nu dit contract annuleer en tegen nieuwe prijzen afsluit scheelt dat dus 125 euro.

Is dit te ver gezocht, of werkt het zo? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tomv schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:40:
Korte vraag,

heb ik in onderstaande situatie gelijk dat contract annuleren en weer afsluiten loont?
Je hebt wel gelijk dat de tarieven van Shell verlaagd zijn ten opzichte van een week of twee geleden. Ik ga maar eens snel rekenen weer.

Als er nu gezakt is, dan zal dat wellicht een teken kunnen zijn. Echter kan het ook in het verschil met btw zitten, maar dat zie ik niet goed terug.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomv
THE_BASE schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:48:
[...]

Je hebt wel gelijk dat de tarieven van Shell verlaagd zijn ten opzichte van een week of twee geleden. Ik ga maar eens snel rekenen weer.

Als er nu gezakt is, dan zal dat wellicht een teken kunnen zijn. Echter kan het ook in het verschil met btw zitten, maar dat zie ik niet goed terug.
Die zie je staan bij 'energiebelasting op gas'
van 0,43950 naar 0,39591.

Heb even contact gehad met shell , het verwarrende zit hem in het feit dat op de website gerekend word zonder BTW , en in je definitief contract inclusief BTW.

[ Voor 14% gewijzigd door Tomv op 14-06-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 16:49
Net Fattenfall even gebeld ivm einde contract.

Je energieverbruik

Stroom 4.500 kWh (slimme meter)
Gas 1.300 m³
Geschatte maandbedrag € 274,19
Jaarbedrag € 3.290,33
Inclusief btw
Inclusief 10% Blijven Loont-korting

^^ dit krijg ik als ik mijn verbruik van 2021-2022 opgeef via Whats App. Dit heb ik net telefonisch laten bevestigen. Enige verschil in werkelijk stroom verbruik is dat we 4000 verbruiken.

Als ik op hun website (model contract) dezelfde gegevens invoer dan kom ik op een heel ander en hoger bedrag uit..
€331 pm.

Via Shell kom ik uit op €319 pm

Behoorlijk verschil, aangezien beide met 21% btw zijn berekend. Als ik kijk minus de10% blijven loont kijk is het toch 30e pm verschil dat * 12 is 360e per jaar.

Als ik zo kijk, dan is het voor mij de eerste x in vele jaren beter om te blijven, want de overige leveranciers zijn aanzienlijk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
Korte vraag,

' oud ' contract zoals 1 maand geleden afgesloten (21%btw) :
[Afbeelding]

Als ik nu op de site kijk, zie ik dat de gasprijs gezakt is, wat mij 225 euro per jaar scheelt.
aanbod (9%btw)

[Afbeelding]

De opzegboetes zijn 50 euro per product, 100 euro in totaal dus.

als ik nu dit contract annuleer en tegen nieuwe prijzen afsluit scheelt dat dus 125 euro.

Dan kun je waarschijnlijk bezig blijven, kans is best groot dat de tarieven nog een keer gaan dalen in de komende tijd.

Het verschil is ook maar 2 cent per m3 gas. Die 9% BTW krijg je namelijk ook op jouw tarieven, en dan kom je dus op een kaal gaslevertarief van 1,24 per m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomv
henkebek schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:18:
[...]

Dan kun je waarschijnlijk bezig blijven, kans is best groot dat de tarieven nog een keer gaan dalen in de komende tijd.

Het verschil is ook maar 2 cent per m3 gas. Die 9% BTW krijg je namelijk ook op jouw tarieven, en dan kom je dus op een kaal gaslevertarief van 1,24 per m3.
Ik zie al waar ik de mist in ga inderdaad. Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
henkebek schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:18:
[...]

Ik vraag me af: het zal toch wel ergens in de kleine lettertjes staan dat je voor een bepaalde tijd niet zomaar mag switchen, binnen dezelfde firma?. Anders kun je toch blijven switchen, stel dat je niets beters te doen hebt?

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
Zuinig schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:21:
[...]
Ik vraag me af: het zal toch wel ergens in de kleine lettertjes staan dat je voor een bepaalde tijd niet zomaar mag switchen, binnen dezelfde firma?. Anders kun je toch blijven switchen, stel dat je niets beters te doen hebt?
Ja en dat vinden ze vast prima, elke keer de opzegboete innen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Mijn contract loopt eind deze maand af bij EnergieDirect en ik twijfel al heel lang wat ik moet doen: vastzetten bij GreenChoice voor 3 jaar via de Univé link of voor 1 jaar via de Coöperatie link. Nu viel het me vandaag op dat de kosten voor het variabele contract via de Coöperaties opeens (?) een stuk lager is dan de jaarlijkse tarieven. Ik weet alleen niet of dit eerder ook het geval was.

Stroom normaal 1 jaar: 0,4722
Stroom normaal variabel: 0,3568

Stroom dal 1 jaar: 0,3900
Stroom dal variabel : 0,2784

Gas 1 jaar: 1,8086
Gas variabel: 1,5846

Alle prijzen zijn inclusief alle belastingen en incl. 21% BTW.

Weet iemand toevallig of deze tarieven altijd al zo laag waren, of is dit onlangs veranderd? In mijn herinnering scheelde het voorheen niet zoveel. Deze tarieven zouden interessant kunnen zijn als tijdelijk contract om te zien wat er de komende tijd gaat gebeuren. Oh had ik maar een glazen bol :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
Unknown Alien schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:06:
Net Fattenfall even gebeld ivm einde contract.

Je energieverbruik

Stroom 4.500 kWh (slimme meter)
Gas 1.300 m³
Geschatte maandbedrag € 274,19
Jaarbedrag € 3.290,33
Inclusief btw
Inclusief 10% Blijven Loont-korting

^^ dit krijg ik als ik mijn verbruik van 2021-2022 opgeef via Whats App. Dit heb ik net telefonisch laten bevestigen. Enige verschil in werkelijk stroom verbruik is dat we 4000 verbruiken.

Als ik op hun website (model contract) dezelfde gegevens invoer dan kom ik op een heel ander en hoger bedrag uit..
€331 pm.

Via Shell kom ik uit op €319 pm

Behoorlijk verschil, aangezien beide met 21% btw zijn berekend. Als ik kijk minus de10% blijven loont kijk is het toch 30e pm verschil dat * 12 is 360e per jaar.

Als ik zo kijk, dan is het voor mij de eerste x in vele jaren beter om te blijven, want de overige leveranciers zijn aanzienlijk duurder.
Geschatte maandbedragen hebben we allemaal niks aan, je moet de prijzen van stroom en gas per kWh en M3 vermelden inclusief belastingen en toeslagen, anders kun je ook niet goed vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
VanRoyal schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:28:
Mijn contract loopt eind deze maand af bij EnergieDirect en ik twijfel al heel lang wat ik moet doen: vastzetten bij GreenChoice voor 3 jaar via de Univé link of voor 1 jaar via de Coöperatie link. Nu viel het me vandaag op dat de kosten voor het variabele contract via de Coöperaties opeens (?) een stuk lager is dan de jaarlijkse tarieven. Ik weet alleen niet of dit eerder ook het geval was.

Stroom normaal 1 jaar: 0,4722
Stroom normaal variabel: 0,3568

Stroom dal 1 jaar: 0,3900
Stroom dal variabel : 0,2784

Gas 1 jaar: 1,8086
Gas variabel: 1,5846

Alle prijzen zijn inclusief alle belastingen en incl. 21% BTW.

Weet iemand toevallig of deze tarieven altijd al zo laag waren, of is dit onlangs veranderd? In mijn herinnering scheelde het voorheen niet zoveel. Deze tarieven zouden interessant kunnen zijn als tijdelijk contract om te zien wat er de komende tijd gaat gebeuren. Oh had ik maar een glazen bol :9
Volgens mij hebben ze ze verlaagd. Best prima deal lijkt het, maar het is nog geen 1 juli. Dus die tarieven kunnen al snel ineens een stuk hoger zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 11:39

Malarky

Wils voor wat ieder

VanRoyal schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:28:
Heb ze erbij gezet, inderdaad met 21% BTW ook als ik de BTW met de hand nareken is dat 21%. Bizar lage tarieven bij Greenchoice: Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

1,58 voor gas en 27,8 cent voor stroom, wow :). Let wel dat de tarieven wijzigen per 1 juli, wie weet willen ze nog graag veel klanten aan boord hebben die laatste 2 weken.

[ Voor 7% gewijzigd door Malarky op 14-06-2022 10:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alusion
  • Laatst online: 11:45
Net het GC/Unive 3jr contract afgesloten.
Is niet te voorspellen, maar gok erop dat de prijzen de komende tijd niet zullen dalen.
En doen ze dat wel hard genoeg, dan kan het op een gegeven moment wel uit om het contract tussentijds op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:28
Malarky schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:37:
[...]

Heb ze erbij gezet, inderdaad met 21% BTW ook als ik de BTW met de hand nareken is dat 21%. Bizar lage tarieven bij Greenchoice: Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

1,58 voor gas en 27,8 cent voor stroom, wow :). Let wel dat de tarieven wijzigen per 1 juli, wie weet willen ze nog graag veel klanten aan boord hebben die laatste 2 weken.
Ik ben benieuwd wat de rest van de markt doet. Ik wacht wel tot de laatste dag, ik zit zojuist bij Mega maar dat gaat al helemaal fout. Erg scherp aanbod in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Heeft iemand enig idee hoe lang van tevoren Greenchoice normaal gesproken de nieuwe tarieven van 1 juli communiceert? Is dat echt pas op 1 juli of al eerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:10
Jazco2nd schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:26:
[...]

De grap is dat jaren geleden, de overheid exact dezelfde fout maakte met WMO.
"Vroeger", volgens mij voor 2015, had je instituten die over alle gemeentes heen oa jeugdzorg regelden.
De overheid vond dat dat beter kon worden gedaan door de echte experts op lokaal niveau en maakten de domme fout dat elke gemeente het dan maar letterlijk zelf moest uitzoeken. Dat ging hopeloos mis.

Nu heb je 1 energie toeslag, maar wil de overheid weer dat de gemeentes zelf elk hun eigen web applicatie bouwen met eigen regels etc voor exact dezelfde aanvraag. En de toeslag uit een vast budget betalen. Een gemiddelde middelbare scholier kan snappen dat dit hopeloos inefficient is, nodeloos veel dubbel werk genereert en voor ongelijkheid zorgt. Plus, de fout is nog niet zolang geleden al eens gemaakt..

Toont mij aan dat landelijke verkiezingen niet veel boeien, uiteindelijk krijg je dezelfde volstrekt incapabele figuren die dit soort dingen gaan beslissen. Daarbij nooit maar dan ook nooit gestraft kunnen worden, ze kunnen vrijwel niks fout doen. In het ergste geval krijgen ze geen pluim.

/Offtopic :P
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :Y

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
VanRoyal schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:08:
Heeft iemand enig idee hoe lang van tevoren Greenchoice normaal gesproken de nieuwe tarieven van 1 juli communiceert? Is dat echt pas op 1 juli of al eerder?
Op de 18e of de 19e in het verleden (via mail).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:58
wissen aub

[ Voor 97% gewijzigd door Jazco2nd op 14-06-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
Malarky schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:37:
[...]

't Is echter het variabele contract, dus die zijn ook zo weer weg, toch?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Korte vraag,

...

Scheelt dat zoveel voor jou toch? Als je de 21% btw naar 9% omrekent is het verschil toch minimaal? Of ben je een echte grootverbruiker. Er zijn nu nog aantrekkelijkere tarieven dan Shell, dus als je toch opzegt...
Brent schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:17:
[...]

't Is echter het variabele contract, dus die zijn ook zo weer weg, toch?
Tenzij de tarieven per 1 juli nog steeds zo aantrekkelijk zijn (ze lijken recent gewijzigd dus wie weet zijn dit de nieuwe tarieven al.....) dan heb je minimaal 6 maanden deze mooi tarieven.

[ Voor 46% gewijzigd door Malarky op 14-06-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
Malarky schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:20:

[...]

Tenzij de tarieven per 1 juli nog steeds zo aantrekkelijk zijn (ze lijken recent gewijzigd dus wie weet zijn dit de nieuwe tarieven al.....) dan heb je minimaal 6 maanden deze mooi tarieven.
Hmm, bij mijn weten staan tarieven niet 6 maanden vast, ze staan vast tot het volgende wijzigingsmoment. Als je nu afsluit, heb je na 1 juli de nieuwe tarieven, wat die ook zijn (of je gaat weer naar elders).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Brent schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:26:
[...]

Hmm, bij mijn weten staan tarieven niet 6 maanden vast, ze staan vast tot het volgende wijzigingsmoment. Als je nu afsluit, heb je na 1 juli de nieuwe tarieven, wat die ook zijn (of je gaat weer naar elders).
Ja, dat bedoelde ik ook :) En GC geeft aan de tarieven van hun variabele contract alleen per 1 juli en 1 januari te wijzigen. Mogelijk zijn dit al de nieuwe tarieven vanaf 1 juli omdat ze pas net online staan (zal niet op een dag aankomen bij ze). Mogelijk ook niet en wijzigen de tarieven nog veel/weinig per 1 juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recklezz
  • Laatst online: 03-09 17:06
Wolly schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:14:
[...]

Op de 18e of de 19e in het verleden (via mail).
Mijn contract loopt af op de 20e, dat wordt spannend voor mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Windows95
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik mag (helaas) ook weer overstappen. Normaal gesproken zou ik gaan voor Innova, want komt als goedkoopste eruit. Maar dat komt mede door de hoge welkomstbonus. Ook mag ik mijn termijn bedrag niet zelf bepalen. Ik vind een jaarcontract nu wel fijn, maar heb ik er ook wat aan? Als de tarieven stijgen dan vallen ze waarschijnlijk om en ben ik mijn welkomstbonus en termijn bedragen kwijt. Dus jaar vast voor "zekerheid" brengt dan eerder minder zekerheid.

Mijn verbruik is de komende maanden heel weinig, vanwege zonnepanelen en de zomer (bijna geen gas verbruik).

Ik zou voor een variabel contract kunnen gaan, en dan begin van de winter overstappen op iets vast. Maar dan kan ik de energie die ik nu opwek met zonnepanelen niet lekker salderen in de winter.

Wat is wijsheid? Nu kiezen voor de leverancier met de hoogste terugleververgoeding, en voor de winter overstappen? Of een goedkoper variabel contract met mijn gasverbruik in het achterhoofd in de hoop dat ze in de winter niet te duur worden, en vervolgens blijven?
Of kan ik ook een variabel contract voor stroom met de hoogste prijs nemen, en een variabel contract met een lagere gasprijs? Of nu een variabel contract met een hoge teruglevering en een hoge gasprijs, en in de winter het variabele contract alleen omzetten in stroom en iets anders zoeken voor gas (of gaat het salderingsfeestje dan ook niet door)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@Windows95 Kijken of je voor stroom iets kan vinden met hoog teruglevertarief en voor gas evt. een andere leverancier met laag gastarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Windows95 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:37:
Ik mag (helaas) ook weer overstappen. Normaal gesproken zou ik gaan voor Innova, want komt als goedkoopste eruit. Maar dat komt mede door de hoge welkomstbonus. Ook mag ik mijn termijn bedrag niet zelf bepalen. Ik vind een jaarcontract nu wel fijn, maar heb ik er ook wat aan? Als de tarieven stijgen dan vallen ze waarschijnlijk om en ben ik mijn welkomstbonus en termijn bedragen kwijt. Dus jaar vast voor "zekerheid" brengt dan eerder minder zekerheid.

Mijn verbruik is de komende maanden heel weinig, vanwege zonnepanelen en de zomer (bijna geen gas verbruik).

Ik zou voor een variabel contract kunnen gaan, en dan begin van de winter overstappen op iets vast. Maar dan kan ik de energie die ik nu opwek met zonnepanelen niet lekker salderen in de winter.

Wat is wijsheid? Nu kiezen voor de leverancier met de hoogste terugleververgoeding, en voor de winter overstappen? Of een goedkoper variabel contract met mijn gasverbruik in het achterhoofd in de hoop dat ze in de winter niet te duur worden, en vervolgens blijven?
Of kan ik ook een variabel contract voor stroom met de hoogste prijs nemen, en een variabel contract met een lagere gasprijs? Of nu een variabel contract met een hoge teruglevering en een hoge gasprijs, en in de winter het variabele contract alleen omzetten in stroom en iets anders zoeken voor gas (of gaat het salderingsfeestje dan ook niet door)?
Ik weet niet hoe ze het in 1995 deden maar..

Voor antwoorden op vragen als deze hebben ze excel uitgevonden. Verbruik en opwek noteren, formules toevoegen en vervolgens verschillende contracten onder elkaar zetten die je overweegt. Zie daar de laagste prijs uit de prijsvergelijk.

:*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Malarky schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:34:
[...]

In geval van zonnepanelen dien je wel echt met je verbruik en teruglevering actief aan de slag te gaan. Je saldeert immers altijd in de allergoedkoopste uren (de uren waarin je opwekt zijn ook de allergoedkoopste), waardoor de duurste uren overblijven.

Lever je meer terug over een jaar dan je opwekt is een Eneco weer veel interessanter daar krijg je 58,55ct bij Tibber krijg je de kale inkoopsprijs per uur van toen je opwekte, dat zo gemiddeld schat ik op 10ct liggen. Want ja, je levert vooral in de goedkope zonnige uren en dus af en toe terug tegen een negatieve prijs: dan mag je bijbetalen over je opgewekte stroom!

Al met al zijn dynamische stroomprijzen vooral interessant als je:
- 2 meetpunten hebt (1 voor zonnepanelen TVL en 1 voor Tibber)
- je geen/nauwelijks energie opwekt dus niet te maken hebt met salderen

Enigzins interessant is het als je kan salderen tot 0 over 12 maanden:
- Je krijgt alle betaalde energiebelastingen netjes terug;
- Je hebt vrijwel alleen maar opgewekt in goedkope uren: dus je salderingstarief/terugleveringstarief is ook laag
Bedankt voor alle info op een rijtje.

Ik heb gisteren een 2e telpunt aangevraagd bij de netbeheerder waarop ik van plan ben een dynamisch contract af te sluiten voor het laden van de auto. Ik verwacht hiermee toch zo'n 500 euro per jaar aan energiekosten te besparen. En mocht de kWh spotprijs in de winter toch wat hoog worden dan laad ik gewoon via het 1e telpunt (vast contract) of aan de openbare paal.

Een apart contract is ook handig voor de zakelijke administratie ivm zakelijke auto.

Misschien dat ik op het 1e telwerk (voor het huis) ook een dynamisch contract afsluit maar dat ben ik nog aan het overdenken.

[ Voor 6% gewijzigd door Gecko123 op 14-06-2022 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Windows95
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Gecko123 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:56:
[...]

Ik weet niet hoe ze het in 1995 deden maar..

Voor antwoorden op vragen als deze hebben ze excel uitgevonden. Verbruik en opwek noteren, formules toevoegen en vervolgens verschillende contracten onder elkaar zetten die je overweegt. Zie daar de laagste prijs uit de prijsvergelijk.

:*)
In 1995 gebruikte ik een rekenmachine op zonne-energie, nu gebruik ik die van mijn telefoon. Maar met de omvallende energie leveranciers kan goedkoop snel duurkoop worden. Voor de paniek op de energiemarkt zou ik dan ook blindelings voor Innova gekozen hebben, met een hoog termijn bedrag zodat ik lekker wat geld terug zou krijgen.Maar dat is nu in 2022 geen goede keus meer.

voor 2021 zag ik dit topic ook wel eens voorbij komen, en dacht ik nog van kies gewoon de goedkoopste, waarom zo'n groot topic. 8)7 Nu post ik er zelf in :+

[ Voor 9% gewijzigd door Windows95 op 14-06-2022 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Hieronder variabel bij Oxxio en zeggen dat deze tarieven de komende 3 maanden vast staan, maar kunnen het niet garanderen.

Ik ga de gok echter niet nemen dus heb 1jaar vast afgesloten bij shell.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrhBc2HV5j8xmXMLZ526rgyUa2I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cHhSUKJ4eBEYhAhFHtcBc2wS.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Ferio op 14-06-2022 19:33 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Laatst online: 11:26

Sr_Ogel

Klop klop klop

Wordt tijd dat energiemaatschappijen eens all in prijzen gewoon bovenaan zetten. Maar dat zou natuurlijk te transparant zijn en klanten gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
fout

[ Voor 99% gewijzigd door SvMp op 14-06-2022 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel12!
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik heb het 3 jarige GC contract genomen, maar zit nog in de bedenktijd. Denk dat ik het annuleer en voor het variabele GC coöperatie contract ga. Dan heb ik in ieder geval al een half jaar de tarieven die ik anders pas in het 2e (gas) en 3e jaar (stroom) zou hebben. Blijft een gok natuurlijk, maar hou de tarieven richting de winter in de gaten en kan dan evt per maand weer op iets anders vastzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjornty
Wessel12! schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:40:
Ik heb het 3 jarige GC contract genomen, maar zit nog in de bedenktijd. Denk dat ik het annuleer en voor het variabele GC coöperatie contract ga. Dan heb ik in ieder geval al een half jaar de tarieven die ik anders pas in het 2e (gas) en 3e jaar (stroom) zou hebben. Blijft een gok natuurlijk, maar hou de tarieven richting de winter in de gaten en kan dan evt per maand weer op iets anders vastzetten.
Vergeet niet dat je het eerste half jaar 1.63 m3 gas betaald vanwege de btw verlaging en dus niet de 1.85 zoals de tabel aangeeft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Wessel12! schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:40:
Wacht nog maar even (bron: NOS)

Europese gasprijs stijgt na bericht Gazprom over minder gas

Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom meldt dat door de Nordstream-pijp richting Duitsland mogelijk 40 procent minder gas zal stromen. Volgens het bedrijf komt dit door technische problemen. Na het bericht schoot de Europese gasprijs omhoog.

Het bedrijf zegt dat door de problemen zo'n 100 miljoen kubieke meter gas per dag door die leiding kan stromen, in plaats van de geplande 167 miljoen. Dit zou onder meer komen doordat het Duitse industrieconcern Siemens bepaalde pompapparatuur niet heeft teruggegeven die naar het bedrijf was gestuurd voor reparatie. Dit zou komen door sancties tegen Rusland.

Na het bericht steeg de prijs voor gas op de Amsterdamse gasbeurs met zo'n 13 procent tot 94 euro per megawattuur. Op de Britse markt werd gas ongeveer 11 procent duurder.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel12!
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-12-2024
bjornty schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:56:
[...]

Vergeet niet dat je het eerste half jaar 1.63 m3 gas betaald vanwege de btw verlaging en dus niet de 1.85 zoals de tabel aangeeft
Met het variabele contract maar €1,4275 m3 met 9%btw dus dat scheelt best wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:07
Per 10 juni liep mijn driejarige contract bij United Consumers af.

De nieuwe tarieven tot 1 januari 2023 zijn:

Stroom: 0,46383
Gas: 1,98283

Dat is nog inclusief 21% BTW. Op basis van de BTW verlaging per 1 juli kom ik dan op

Stroom: 0,41783
Gas: 1,786186

Komen van 0,23 voor stroom en 0,75 voor gas doet dit pijn.

In augustus worden als het goed is de zonnepanelen geplaatst. En sinds afgelopen weekend gaat het tapwater hier niet lager via de gasketel maar via een boiler.

Maar hoe je het ook went of keert. Het is niet leuk.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjkmemo8
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-09 08:12
Panzer_V schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:27:

Dat is nog inclusief 21% BTW. Op basis van de BTW verlaging per 1 juli kom ik dan op

In augustus worden als het goed is de zonnepanelen geplaatst. En sinds afgelopen weekend gaat het tapwater hier niet lager via de gasketel maar via een boiler.

ga je naar vast of variabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
Ik heb na lang wikken en wegen de knoop doorgehakt, en besloten om te gaan voor het 1-jarig Greenchoice Energiecoöperatie contract.

Ik zat te twijfelen tussen Shell Energy en het Greenchoice contract, maar bij Greenchoice is de gasprijs toch nét iets gunstiger, en aangezien mijn gasverbruik ieder jaar weer een verrassing is, heb ik toch maar gekozen voor iets meer zekerheid op mijn gasprijs.

Dat Greenchoice Univé aanbod zag er ook wel mooi uit, alleen heb ik er wat moeite mee om met deze tarieven gelijk voor 3 jaar te gaan. Het is en blijft natuurlijk een gok, want volgend jaar zouden de prijzen zomaar verder kunnen zijn gestegen, en dan sla ik mijzelf voor m'n kop dat ik het niet voor 3 jaar heb vastgezet, maar dat zien we dan wel weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:54

En die boiler is een elektrische?
Dat is goedkoper dan tapwater via de gasketel?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
berrieberrie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:53:
[...]

En die boiler is een elektrische?
Dat is goedkoper dan tapwater via de gasketel?
Als je zonnepanelen hebt kun je een elektrische boiler laten laden als de panelen stroom leveren en is dus bijna ‘gratis’.
YouTube: HomeWizard Energy: Slim schakelen met EnergySaver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:30
HereIsTom schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:19:
[...]

Als je zonnepanelen hebt kun je een elektrische boiler laten laden als de panelen stroom leveren en is dus bijna ‘gratis’.
Dat geld alleen in de zomer, in de winter ga je toch flink betalen, en of het dan goedkoper is zou ik toch maar eens narekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
alki schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:25:
[...]

Dat geld alleen in de zomer, in de winter ga je toch flink betalen, en of het dan goedkoper is zou ik toch maar eens narekenen
Dat ligt eraan hoeveel panelen je hebt en hoeveel warm water je verbruikt, maar meestal nog goedkoper dan met gas. Als je weinig/geen panelen hebt en veel verbruik kun je beter een Warmtepompboiler nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:30
HereIsTom schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:29:
[...]

Dat ligt eraan hoeveel panelen je hebt en hoeveel warm water je verbruikt, maar meestal nog goedkoper dan met gas. Als je weinig/geen panelen hebt en veel verbruik kun je beter een Warmtepompboiler nemen.
Gemiddeld verbuik je met alleen douchen en wat afwassen 0.7m3 gas met 4 personen.
om 200liter met stroom te verwarmen kost je veel meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:38
Is moeilijk hoor in NL je overschot gebruiken voor nuttige dingen.
Zie hieronder een voorbeeld van mijn systeem. goede en slechte dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7IWU3bRikYESTvy4dJF2IOxbi8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6vWYElDq3wGDDk4pXraNCKa.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y01R6cTBLLoOlo8wmNx8dp8f4mA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31z9SLRccftQDCreuu3Fts1F.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tooFxxUzzFI15ND1UkNZXHJZWLg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naOkW7m18wesLNWQKGUJ2xwF.jpg?f=fotoalbum_medium

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
alki schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:25:
[...]

Voorlopig is dit door het salderen geen probleem. Verder komt er de komende jaren zoveel extra (wind)stroom op de markt wat vermoedelijk de prijs van stroom geleidelijk zal doen dalen. Ook zal gas steeds oninteressanter worden (gemaakt met belastingen), dus ik denk dat het een slimme stap is om zo snel mogelijk in huis op elektriciteit over te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
Centauriprime schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:43:
Is moeilijk hoor in NL je overschot gebruiken voor nuttige dingen.
Zie hieronder een voorbeeld van mijn systeem. goede en slechte dag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op zich best prima. Gemiddeld over een jaar komen de meeste mensen maar tot ongeveer 33% zelfconsumptie. In de zomer is het eigenlijk niet te doen inderdaad, zelfs niet met accu's in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlmobile
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-08-2024

nlmobile

bit.ly/3vxU4U8

alki schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:31:
[...]

Gemiddeld verbuik je met alleen douchen en wat afwassen 0.7m3 gas met 4 personen.
om 200liter met stroom te verwarmen kost je veel meer
Ja, dat is ook mijn gedachte. We zijn ook met 4 personen en dagelijks ongeveer 0.8m3 gas voor warm water. Om hiervoor een investering te doen is best veel voor die besparing.

We hebben wel zonnepanelen, maar wekt niet zo veel op. Sinds kort hebben we een inductiekookplaat gekocht, nu schilt het ongeveer 0.2m3 gas per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Nou breekt mijn klomp.
Ik heb een modelcontract ACM bij de NLE variabel en nu gaat NLE ook met dit ACM contract doodleuk over tot maandelijkse aanpassing. Ik heb een melding gemaakt bij de ACM maar kreeg weinig vertrouwen door de dame in kwestie.

Nieuw aanbod:
gelukkig is het zomer, want anders zat ik aan de grond met deze tarieven.

Leveringskosten (kWh) Tarief (incl. btw)
Elektriciteit normaaltarief € 0,37911
Elektriciteit daltarief € 0,33050
Energiebelasting* € 0,04452
ODE* € 0,03691
Totaal normaaltarief € 0,46053
Totaal daltarief € 0,41192
Vaste leveringskosten elektriciteit per maand € 6,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Wederom een interessant artikel:

Helft van huishoudens betaalt hoofdprijs voor energie door variabel contract
https://www.nu.nl/economi...or-variabel-contract.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Susje
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-12-2022
31 mei heb ik via Mijn vd Bron een eenjarig vast contract afgesloten met ingang van 1 juni. Via de site was er geen mogelijkheid om die 1 juli in te laten gaan. Daarom heb ik gebeld met vd Bron en de ingangsdatum van 1 juli vast laten leggen. Op 2 juni kreeg ik daarvan een mail met tarieven en de ingangsdatum van 1 juli. Nu zegt vd Bron dat de 14 dagen bedenktermijn 31 mei al is gestart ipv 2 juni. Is dit ook werkelijk zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Susje schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:33:
31 mei heb ik via Mijn vd Bron een eenjarig vast contract afgesloten met ingang van 1 juni. Via de site was er geen mogelijkheid om die 1 juli in te laten gaan. Daarom heb ik gebeld met vd Bron en de ingangsdatum van 1 juli vast laten leggen. Op 2 juni kreeg ik daarvan een mail met tarieven en de ingangsdatum van 1 juli. Nu zegt vd Bron dat de 14 dagen bedenktermijn 31 mei al is gestart ipv 2 juni. Is dit ook werkelijk zo?
Bedenktijd gaat in vanaf de dag dat je het contract hebt afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornty
Wolly schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:35:
[...]

Bedenktijd gaat in vanaf de dag dat je het contract hebt afgesloten.
Bedenk tijd gaat bij greenchoice bijvoorbeeld in op het moment dat jenhet contract binnen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
HereIsTom schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:19:
[...]

Gratis zou ik het niet noemen; inkomstenderving kost toch gewoon geld? Het is alleen gratis als je teruggeleverde stroom niets opbrengt. Voorlopig is dat in NL zeker niet het geval (a.g.v. saldering en hoge terugleververgoedingen).

Voorbeeld:
Mijn gas kost €1.96/m3. Dat is €0.22/kWh warmte. Stroom kost mij €0.65/kWh en levert €0.46/kWh op als ik het verkoop na saldering. Met een conventionele boiler kost dat tussen de €0.46 en €0.65/kWh warmte. Dus in mijn geval is stroom minimaal 2× zo duur als gas.
Met een warmtepomp levert 1 kWh stroom ongeveer 4 kWh warmte en dan is stroom dus wel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:41:
[...]

Gratis zou ik het niet noemen; inkomstenderving kost toch gewoon geld? Het is alleen gratis als je teruggeleverde stroom niets opbrengt. Voorlopig is dat in NL zeker niet het geval (a.g.v. saldering en hoge terugleververgoedingen).

Voorbeeld:
Mijn gas kost €1.96/m3. Dat is €0.22/kWh warmte. Stroom kost mij €0.65/kWh en levert €0.46/kWh op als ik het verkoop na saldering. Met een conventionele boiler kost dat tussen de €0.46 en €0.65/kWh warmte. Dus in mijn geval is stroom minimaal 2× zo duur als gas.
Met een warmtepomp levert 1 kWh stroom ongeveer 4 kWh warmte en dan is stroom dus wel goedkoper.
Correct, en dan neem je de investering in de panelen nog niet eens mee.

Maar goed, gratis klinkt zo lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:21
mrVroom schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:34:
Nou breekt mijn klomp.
Ik heb een modelcontract ACM bij de NLE variabel en nu gaat NLE ook met dit ACM contract doodleuk over tot maandelijkse aanpassing. Ik heb een melding gemaakt bij de ACM maar kreeg weinig vertrouwen door de dame in kwestie.
Je lijkt te suggereren dat een modelcontract niet maandelijks mag worden aangepast qua prijzen? Maar is dat zo, ik heb dat nergens zo gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newbie
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-02-2023
Nou breekt mijn klomp.

Nieuw aanbod:

ODE* € 0,03691
Ik heb dit ook.
Dit is inclusief 21% btw, dus is iets goedkope door de 9% btw vanaf 1 juli…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Nou breekt mijn klomp.

Nieuw aanbod:

ODE* € 0,03691
Geen idee wat je verbruik is, maar dit zijn nu nog redelijke tarieven en geen gas (Warmtepomp?), dan was je nog veel duurder uit geweest en je krijgt ook nog ruim €800,- terug op je rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
HereIsTom schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:33:
[...]

Geen idee wat je verbruik is, maar dit zijn nu nog redelijke tarieven en geen gas (Warmtepomp?), dan was je nog veel duurder uit geweest en je krijgt ook nog ruim €800,- terug op je rekening.
De rest van het jaar krijg je nog maar 700 ipv 800 euro terug hoor (lagere BTW is ook van toepassing op de energiebelasting). En volgend jaar gaat de BTW gewoon weer terug naar 21% en de verlaging Energiebelasting terug naar 460 euro excl BTW (voor indexering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Martin7182 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:41:
[...]

Voorbeeld:
Daarom zeg ik ook bijna gratis, maar het is bij warm water ook geen €0,22/kWh, maar minstens €0,35/kWh.
En niet iedereen krijgt zoveel terug voor zijn teveel opgewekte stroom.
En ik schreef ook als je veel warm water verbruikt ben je voordeliger uit met een Warmtepompboiler.
En je krijgt nog maar tot 2025 zoveel terug, daarna moet je niet gek kijken als het net als in het buitenland nog maar €0,06 per kWh is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 21:38
HereIsTom schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:42:
[...]

Daarom zeg ik ook bijna gratis, maar het is bij warm water ook geen €0,22/kWh, maar minstens €0,35/kWh.
En niet iedereen krijgt zoveel terug voor zijn teveel opgewekte stroom.
En ik schreef ook als je veel warm water verbruikt ben je voordeliger uit met een Warmtepompboiler.
En je krijgt nog maar tot 2025 zoveel terug, daarna moet je niet gek kijken als het net als in het buitenland nog maar €0,06 per kWh is.
Overheid wil dat het minstens 80% is van levertarief. Kan inderdaad ook 6 ct zijn. Ik blijf voorstander van 100% salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Hongy schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:58:
[...]

Overheid wil dat het minstens 80% is van levertarief. Kan inderdaad ook 6 ct zijn. Ik blijf voorstander van 100% salderen.
Ja salderen is het mooist, maar kan na 2025 ook zo ineens afgelopen zijn net als in België en dat is het daaag 80% :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Citroentjuh schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:26:
[...]

Je lijkt te suggereren dat een modelcontract niet maandelijks mag worden aangepast qua prijzen? Maar is dat zo, ik heb dat nergens zo gelezen?
In de voorwaarden staat (in dit geval van Eneco):
• Eneco kan de leveringstarieven - de tarieven per kWh stroom en m3 gas
plus de vaste leveringskosten - aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk
jaar. [...]
• Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan Eneco de
leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen
Er is wat voor te zeggen dat de marktomstandigheden de laatste tijd uitzonderlijk zijn, maar om nou bij voorbaat al aan te kondigen dat je voorlopig elke maand van deze clausule gebruik gaat maken lijkt me wel een beetje ingaan tegen de oorspronkelijke bedoeling erachter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brny
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:29

Heb je misschien een screenshotje? Of hoe weet je dat die genoemde tarieven over drie weken nog dezelfde zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
HereIsTom schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:10:
[...]

Ja salderen is het mooist, maar kan na 2025 ook zo ineens afgelopen zijn net als in België en dat is het daaag 80% :w
2025 is nog zo ver weg, je hoeft echt niet nu al stroom met COP=1 te gaan gebruiken i.p.v. gas.

Bijna gratis is het alleen voor mensen met een flink stroomoverschot die bij de verkeerde stroomleverancier zitten _O-
.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MmarkM
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Krijg net de nieuwe variabele tarieven van NLE in op de digitale deurmat. Ik neem alleen elektriciteit af en heb zonnepanelen. Minimale daling tov vorige maand. Na de mail nog een keer bekeken te hebben viel mij oog op iets cruciaals voor mensen met zonnepanelen:
  • De terugleververgoeding wijzigt per 1 juli naar 50% van het leveringstarief per kWh, exclusief btw. De terugleververgoeding is alleen van toepassing indien u meer energie teruglevert dan verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ep Woody schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:39:
[...]

De rest van het jaar krijg je nog maar 700 ipv 800 euro terug hoor (lagere BTW is ook van toepassing op de energiebelasting). En volgend jaar gaat de BTW gewoon weer terug naar 21% en de verlaging Energiebelasting terug naar 460 euro excl BTW (voor indexering).
Volgens mij klopt dit niet. De 21% naar 9% verlaging geldt voor zover ik weet en kan terugvinden -alleen- voor de te betalen componenten van je energierekening en dus niet voor de terug te krijgen componenten. Zou een mooie zijn, gemiddeld gezin bespaart 140 euro door verlaging btw en moet daar dan weer 100 euro van inleveren. Dat is geen compensatie!

Zie ook https://www.overstappen.n...prijzen/energiebelasting/ waar ze dit verhaal onder voorbehoud ook zo vermelden. Onder kopje Tijdelijke btw-wijziging:

De verwachting is dat de vermindering energiebelasting in juli tot en met december 2022 gelijk blijft, omdat er anders geen besparing van € 140 euro per huishouden wordt gehaald. De komende periode zullen de leveranciers deze wijziging doorvoeren in jouw energiecontract. Goed om te weten is dat deze btw-wijziging automatisch op je jaarrekening wordt verrekend. Hier hoef je dus niets voor te doen.

Mileucentraal (overheidsdienst) zegt hetzelfde, zie https://www.milieucentraa...ng/energiebelasting-2022/ . OOk daar rekenen ze met 825 euro vermindering energiebelasting over geheel 2022.

[ Voor 8% gewijzigd door BBKing op 15-06-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
MmarkM schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:59:
Krijg net de nieuwe variabele tarieven van NLE in op de digitale deurmat. Ik neem alleen elektriciteit af en heb zonnepanelen. Minimale daling tov vorige maand. Na de mail nog een keer bekeken te hebben viel mij oog op iets cruciaals voor mensen met zonnepanelen:
  • De terugleververgoeding wijzigt per 1 juli naar 50% van het leveringstarief per kWh, exclusief btw. De terugleververgoeding is alleen van toepassing indien u meer energie teruglevert dan verbruikt.
Das lekker lekker dan als ze dat allemaal gaan doen!

Pagina: 1 ... 205 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4