Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 204 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.239 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:27
Momenteel ben ik mij ook aan het verdiepen op de energiemarkt voor een nieuw energiecontract.

Nu komt Shell Energy vast 1 jaar erg netjes uit qua prijzen. (hebben een hoog gasverbruik 1800M3)
en zijn al bezig met de nodige besparingen zoals dak isolatie verbeteren van 4cm steenwol naar 9cm pir.

Echter weten wij nog niet wat de winst hieruit zal worden. Dus hanteren wij voor nu nog even het oude verbruik.

Nu kwam ik bij Frank energie (flexibel) uit op een gasprijs van 1,5148 per m3 incl. belastingen gemiddeld... Wat dus zo,n 0,3 ct. lager is dan al redelijk goedkope aanbieders.

Zit hier een addertje onder het gras wat ik even mis? Of zijn ze echt zo goedkoop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-09 22:17
Kogel schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:41:
[...]

Ik vind de vraag niet zo raar. Als 'gewone' Greenchoice klant krijg je dit niet gestuurd. Dan krijg je alleen maar een 1 jarig abbo voorgeschoteld.
Als ik in dit topic op 'Greenchoice' had gezocht, had ik een linkje kunnen vinden. Had er niet aan gedacht om dit op deze manier te zoeken.

Ps. Ik ben meteen overgestapt. Mochten energieprijzen toch nog sterk dalen kan ik er voor 250 euro onderuit. Toen ik mijn huidige contract had afgesloten was ik al aan het twijfelen om voor GreenChoice te gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door ImLegenJerry op 10-06-2022 11:46 ]

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Passie-m schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:42:
Momenteel ben ik mij ook aan het verdiepen op de energiemarkt voor een nieuw energiecontract.

Nu komt Shell Energy vast 1 jaar erg netjes uit qua prijzen. (hebben een hoog gasverbruik 1800M3)
en zijn al bezig met de nodige besparingen zoals dak isolatie verbeteren van 4cm steenwol naar 9cm pir.

Echter weten wij nog niet wat de winst hieruit zal worden. Dus hanteren wij voor nu nog even het oude verbruik.

Nu kwam ik bij Frank energie (flexibel) uit op een gasprijs van 1,5148 per m3 incl. belastingen gemiddeld... Wat dus zo,n 0,3 ct. lager is dan al redelijk goedkope aanbieders.

Zit hier een addertje onder het gras wat ik even mis? Of zijn ze echt zo goedkoop?
Zoek in dit topic even op hoe Frank Energie werkt, dat is anders dan normale leveranciers.
Een gemiddelde gasprijs zegt niet zoveel, in de winter zal de prijs hoger zijn en precies dan gebruik je de hoofdmoot van je gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
storm-biker schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:53:
[...]

Zoek in dit topic even op hoe Frank Energie werkt, dat is anders dan normale leveranciers.
Een gemiddelde gasprijs zegt niet zoveel, in de winter zal de prijs hoger zijn en precies dan gebruik je de hoofdmoot van je gas.
Zoiets dacht ik al :-) ga het even opzoeken. Dankejwel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-09 21:03
Ik heb een contract voor onbepaalde tijd (dus variabel?) bij Oxxio. Als ik het goed begrijp kunnen de tarieven dan steeds per 1 januari en 1 juli wijzigen. Op de website staat dat je daar een maand van tevoren een mail over krijgt. Ik heb nog geen informatie ontvangen over de tarieven per 1 juli.
Hebben jullie toevallig eenzelfde contract bij Oxxio en al wel bericht gekregen over de nieuwe tarieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
storm-biker schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:53:
[...]

Als de inkoopprijzen dalen dan is het tarief helemaal niet hoger in de winter, maar juist lager. Jij weet kennelijk al dat de prijzen omhoog gaan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Ik probeer door allerlei onzekerheden door te laveren. Advies is welkom.
Ons nieuwe verbruik is namelijk erg lastig vast te stellen.

Voorheen was het:
-electriciteit: 2200kwh dal / 2000kwh normaal
-gas: 2000m3

We hebben eind vorig jaar/begin dit jaar een aantal maatregelen genomen (te laat natuurlijk):
dak laten isoleren; blowerdoortest gedaan; buitenmuren deels geïsoleerd; vloerverwarming beter laten inregelen; thermische schil verkleind (tussendeuren geplaatst/benut etc.); (thermische) gordijnen gehangen.

Medio maart dit jaar zijn zonnepanelen geplaatst met een verwachte opbrengst van 5500kwh (opbrengst tot nu toe is ruim 1600kwh).
Momenteel wordt een hybride WP geïnstalleerd.
In de zomer ga ik verder met de buitenmuur-isolatie (dhz).

Als ik kijk naar het verbruik sinds december (vanaf het grootste deel van de maatregelen) is dat opgeteld 632 m3. Gelet op de maanden waarover ik gegevens heb, kan ik dat m.i. x2 doen voor het nieuwe jaarverbruik (zonder effect WP) = 1264m3.

Als de WP gaat doen wat is beloofd, dan hou ik rekening met 60% besparing op 1264m3 -/- 200 SWW = 1064m3 verwarming. We gebruiken dan nog aan gas:
40% van 1064 = 425m3 verwarming
+ 200 SWW=
625m3.

Onzekerheden:
- daadwerkelijke opbrengst zonnepanelen;
- effect aanvullende muurisolatie (nog zo'n 25m2 te gaan);
– daadwerkelijk effect WP;
- verbruik WP (ik ga uit ongeveer 1700kwh, wat zou betekenen dat we in totaal vrijwel quitte spelen met de zonnepanelen zolang we kunnen salderen);
– de energiemarkt.

Zie ik iets over het hoofd?

Ik vraag het omdat we nu variabel zitten op 1,77 / m3 (was 1,20) bij Vandebron en ik twijfel of we moeten gaan bewegen terwijl ik dus lastig kan inschatten wat ons daadwerkelijke verbruik wordt (ik richt me op gas vanwege het verwachte quitte-spelen wb. electriciteit).
Aan de andere kant spreekt een 3-jarig contract dat afbouwt in prijs me aan, om weer eens aan iets anders m'n energie te kunnen besteden dan aan energie besparen en energie-aanbieders vergelijken. (Ik ben gebeld door een aanbieder over een 3-jarig contract waarvan ik nog niet zeker ben of het wel kan kloppen, met prijzen van ongeveer 1,50 in 2022 ->1,00 in 2023->0,75 in 2024 voor gas; wordt vervolgd).

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 11:21
Heintje schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:40:

Voorheen was het:

We hebben eind vorig jaar/begin dit jaar een aantal maatregelen genomen (te laat natuurlijk):
dak laten isoleren; blowerdoortest gedaan; buitenmuren deels geïsoleerd; vloerverwarming beter laten inregelen; thermische schil verkleind (tussendeuren geplaatst/benut etc.); (thermische) gordijnen gehangen.

Medio maart dit jaar zijn zonnepanelen geplaatst met een verwachte opbrengst van 5500kwh (opbrengst tot nu toe is ruim 1600kwh).

Als ik kijk naar het verbruik sinds december (vanaf het grootste deel van de maatregelen) is dat opgeteld 632 m3. Gelet op de maanden waarover ik gegevens heb, kan ik dat m.i. x2 doen voor het nieuwe jaarverbruik (zonder effect WP) = 1264m3.

Als de WP gaat doen wat is beloofd, dan hou ik rekening met 60% besparing op 1264m3 -/- 200 SWW = 1064m3 verwarming. We gebruiken dan nog aan gas:
+ 200 SWW=
625m3.

Onzekerheden:
- verbruik WP (ik ga uit ongeveer 1700kwh, wat zou betekenen dat we in totaal vrijwel quitte spelen met de zonnepanelen zolang we kunnen salderen);
– de energiemarkt.

Ik vraag het omdat we nu variabel zitten op 1,77 / m3 (was 1,20) bij Vandebron en ik twijfel of we moeten gaan bewegen terwijl ik dus lastig kan inschatten wat ons daadwerkelijke verbruik wordt (ik richt me op gas vanwege het verwachte quitte-spelen wb. electriciteit).
Aan de andere kant spreekt een 3-jarig contract dat afbouwt in prijs me aan, om weer eens aan iets anders m'n energie te kunnen besteden dan aan energie besparen en energie-aanbieders vergelijken. (Ik ben gebeld door een aanbieder over een 3-jarig contract waarvan ik nog niet zeker ben of het wel kan kloppen, met prijzen van ongeveer 1,50 in 2022 ->1,00 in 2023->0,75 in 2024 voor gas; wordt vervolgd).
Zo te zien heb je het maximale al gedaan om te besparen, inclusief praktisch gas de deur uit.

Let bij alle aanbiedingen op van elektriciteit en gas, dat het all-in prijs is en niet dat ze je een rad voor je ogen draaien bv zonder BTW/energiebelasting (die zijn niet optioneel :+ )
Als all-in voorbeeld kan je kijken bij GreenChoice: https://www.greenchoice.n...-dalen-unive-20220518.pdf , daar is het netjes aangegeven (zoals het hoort te zijn).

[ Voor 3% gewijzigd door UTMachine op 10-06-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
henkebek schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:26:
[...]

Als de inkoopprijzen dalen dan is het tarief helemaal niet hoger in de winter, maar juist lager. Jij weet kennelijk al dat de prijzen omhoog gaan? ;)
Dat weet niemand, maar de kans is wel 100x groter dat de prijzen dan zullen gaan stijgen i.p.v. dalen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
HereIsTom schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:00:
[...]

Dat weet niemand, maar de kans is wel 100x groter dat de prijzen dan zullen gaan stijgen i.p.v. dalen.
Maar wat is Frank Energy dan anders dan een Variabel tarief bij andere aanbieders die stuk duurder zijn?
Dit begrijp ik dan niet zo. Kijkt frank per dak? en andere per maand?

Dan zal in de winter een andere Energiemaatschappij toch ook met variabele bedragen omhoog gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom

Voorheen was het:

+ 200 SWW=
625m3.

Onzekerheden:
– de energiemarkt.

Jammer van de ‘hybride’ warmtepomp anders had je gas helemaal de deur uit kunnen doen.
Maar als de zonnepanelen goed zijn geïnstalleerd dan kun je vrijwel zeker zeggen dat je opbrengst wel >5000kWh wordt.
Je verbruik met de hybride pomp wordt dan zo’n 6100kWh, dus dan brengen je zonnepanelen zo’n 1000kWh te weinig op.
De hybride pomp zal je zo’n 800m3 gas kunnen besparen, met je nieuwe isolatiemaatregelen zo’n 1000m3 totaal, dus hou je nog zo’n 1000m3 gas over.
Dus je vebruik zou dan kunnen zijn;
1000m3 gas en 1000kWh stroom.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
HereIsTom schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:00:
[...]

Waarom is die kans 100x groter dan? Tarieven kunnen net zo goed dalen als stijgen, en aangezien ze momenteel al 4x hoger staan dan gemiddeld is de kans op daling misschien wel groter dan een stijging. Wie zal het zeggen? Jouw glazen bol kennelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Passie-m schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:08:
[...]

Maar wat is Frank Energy dan anders dan een Variabel tarief bij andere aanbieders die stuk duurder zijn?

Dan zal in de winter een andere Energiemaatschappij toch ook met variabele bedragen omhoog gaan?
Ja dat zou kunnen inderdaad, maar als je zekerheid wil kun je het dus beter 1 of 3 jaar vast zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
henkebek schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:11:
[...]

Waarom is die kans 100x groter dan? Tarieven kunnen net zo goed dalen als stijgen, en aangezien ze momenteel al 4x hoger staan dan gemiddeld is de kans op daling misschien wel groter dan een stijging. Wie zal het zeggen? Jouw glazen bol kennelijk...
Misschien moet je eens het nieuws lezen, de energiecrisis is de komende jaren niet ineens opgelost, ook niet als de oorlog stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:22
Ophuizenjacht schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:04:
Ik heb een contract voor onbepaalde tijd (dus variabel?) bij Oxxio. Als ik het goed begrijp kunnen de tarieven dan steeds per 1 januari en 1 juli wijzigen. Op de website staat dat je daar een maand van tevoren een mail over krijgt. Ik heb nog geen informatie ontvangen over de tarieven per 1 juli.
Hebben jullie toevallig eenzelfde contract bij Oxxio en al wel bericht gekregen over de nieuwe tarieven?
Nee, ze kunnen op elk moment, en een onbeperkt aantal keren per jaar, de prijzen aanpassen als ze dat goed uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-09 21:03
olafmol schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:19:
[...]

Nee, ze kunnen op elk moment, en een onbeperkt aantal keren per jaar, de prijzen aanpassen als ze dat goed uitkomt.
Nee, dat is niet juist. Op de website van Oxxio staat dat de tarieven bij contracten voor onbepaalde tijd op 1 januari en 1 juli kunnen worden gewijzigd. Tussendoor passen ze de tarieven niet aan. Anders hadden ze dat zeker al gedaan (ik betaal nu nog geen euro voor 1m3 gas). Ik ben dus wel benieuwd wat de nieuwe tarieven per 1 juli worden. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:02

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Passie-m schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:08:
[...]

Een variabel contract kent variabele tarieven die regelmatig, maar niet meer dan eens per maand wijzigen. Één wijziging per 6 maanden was altijd de 'norm', het laatste halfjaar wordt er vaker gewijzigd.

Frank Energie biedt flexibele prijzen (o.b.v. de spotmarkt). Het gastarief wordt dagelijks bepaald. Je weet in de loop van vandaag pas wat je morgen betaalt per m³ gas. Stroomprijs kan per uur varieren, ook dat weet je zo'n 36-48 uur vooruit.

En nu mag men zelf bedenken wat er gebeurt met die flexibele dag/uurprijzen als in december met -5°C buiten, evt. een voortslepende oorlog en alle verdere onzekerheden die binnen 6 maanden m.i. echt niet allemaal weggenomen zijn.
Op de 'goedkope' stroom overdag die er momenteel regelmatig is, hoef je in december ook niet te rekenen. Alle zonnepanelen staan in winterslaap en de meeste stroom wordt dan gemaakt met.... gas!

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
HereIsTom schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:10:
[...]

Jammer van de ‘hybride’ warmtepomp anders had je gas helemaal de deur uit kunnen doen.
Maar als de zonnepanelen goed zijn geïnstalleerd dan kun je vrijwel zeker zeggen dat je opbrengst wel >5000kWh wordt.
Je verbruik met de hybride pomp wordt dan zo’n 6100kWh, dus dan brengen je zonnepanelen zo’n 1000kWh te weinig op.
De hybride pomp zal je zo’n 800m3 gas kunnen besparen, met je nieuwe isolatiemaatregelen zo’n 1000m3 totaal, dus hou je nog zo’n 1000m3 gas over.
Dus je vebruik zou dan kunnen zijn;
1000m3 gas en 1000kWh stroom.
Hybride wordt het met name vanwege kosten full electric en het ontbreken van vloerisolatie. Vloer openbreken, uitgraven (geen kruipruimte), isoleren, nieuwe tegels, nieuwe vloerverwarming is financieel niet haalbaar.

Dus je vindt mijn inschatting van 600-700m3 te optimistisch? Ik moet zeggen dat ik een tijdje geleden ook eerder aan 1000-1100m3 dacht. Ik kan een wat ruimere marge aanhouden.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Afgelopen winter was een zachte winter, je mist in je lijstje met onzekerheden de mate van aankomende winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein187
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 11:24
Ik kom voor het eerst in aanraking met gas en stroom leveranciers, nu huur ik all-in, vanaf mid juli een koopwoning.

Het betreft een hoekwoning van >140m2. Met 20 zonnepanelen (op West en Oost)
Ik heb geen idee wat het huidig gemiddeld verbruik, of opbrengst van de panelen is.
We zijn met z'n tweeen.

Ik zie door de bomen van de verschillende tarieven het bos niet meer :)

Iemand goede suggestie voor een leverancier in mijn situatie?

[ Voor 17% gewijzigd door Kapitein187 op 10-06-2022 14:13 ]

"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
(Ik ben gebeld door een aanbieder over een 3-jarig contract waarvan ik nog niet zeker ben of het wel kan kloppen, met prijzen van ongeveer 1,50 in 2022 ->1,00 in 2023->0,75 in 2024 voor gas; wordt vervolgd).
Wie is "een aanbieder"?
Ik vermoed dat het om kale tarieven gaat.
Die 0,75 vind ik wel heel goedkoop. Deze partij verwacht forse prijsdalingen op de markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkebek
Maestro schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:30:
[...]
En nu mag men zelf bedenken wat er gebeurt met die flexibele dag/uurprijzen als in december met -5°C buiten, evt. een voortslepende oorlog en alle verdere onzekerheden die binnen 6 maanden m.i. echt niet allemaal weggenomen zijn.
Op de 'goedkope' stroom overdag die er momenteel regelmatig is, hoef je in december ook niet te rekenen. Alle zonnepanelen staan in winterslaap en de meeste stroom wordt dan gemaakt met.... gas!
Gelukkig waait het in de winter wel lekker veel. :) Verder op zich met je eens hoor. Maar in een markt waar iedereen uit paniek door de oorlog en energietransitie aan de lange termijn contracten gaat, kan juist spot wel eens goedkoper worden. Het blijft immers een markt en daar bepalen vraag en aanbod de prijs.

We gaan het zien straks.
SvMp schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:12:
[...]

Wie is "een aanbieder"?
Die 0,75 vind ik wel heel goedkoop. Deze partij verwacht forse prijsdalingen op de markt.
Zijn prijzen ex. belastingen vermoed ik. Op zich is die daling niet zo vreemd. Des te verder vooruit maatschappijen inkopen, des te lager de inkoopprijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eNXg-1cok4wjgBKl84GQeyWiaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b0cq19C317COeapB037EL9JR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:59
[...]

Ik hoop van harte dat je gelijk krijgt hoor, maar paar aspecten waarom gasprijzen imo niet zo snel zullen dalen:
- verkopers in heel de keten tot de eindgebruiker varen er wel bij
- schatkist profiteert er van. Allerlei belastingen zijn %, hoe hoger de prijs hoe meer belasting.

Ik mis de incentive bij de huidige omstandigheden om de gasprijzen te verlagen? Dat zal denk ik echt pas gebeuren als de samenleving / economie helemaal vastloopt. Dan zal groningen wel open gaan, maar dat duurt denk ik minstens een half jaar.

En zelfs dan is het de vraag of en in hoeverre de prijzen dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Wolly schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:09:
[...]

Afgelopen winter was een zachte winter, je mist in je lijstje met onzekerheden de mate van aankomende winter.
Dank. Klopt dan mooi met de andere inschatting die daarnet werd gedaan (eerder 1000 dan 650).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
SvMp schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:12:
[...]

Wie is "een aanbieder"?
Ze werken namens Energiedirect zeggen ze (ben een vroegere klant). Straks weer contact om het scherp te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:15
Hier ook een net afgelopen contract (1 juni) en nu dus variabel voor onbepaalde tijd. Ik heb een stel zonnepanelen op het dak en wek per jaar ongeveer 300kw meer op dan ik verbruik.
Klopt het dat ik nu beter kan switchen naar een leverancier met een hoog teruglevertarief (maandelijks opzegbaar) voor de komende maanden en dan tegen de winter weer overstappen naar een leverancier met een laag gastarief?

Op het moment krijg ik 9ct voor elke teruggeleverde kw, maar zie dat er leveranciers zijn die 35+ cent betalen. Het gastarief is dan een flink stuk hoger, maar dat gebruik ik toch bijna niet in de zomer (alleen douchen). In de winter maakt teruglevering weer niets uit (opwek nihil) waardoor je dan weer wilt switchen naar de laagste gasprijs.

Klopt bovenstaand verhaal of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 11:21
[...]

Ik denk dat je ook kan kijken hoe het gaat met de benzineprijzen, die gaan in principe ook meer 1 kant op (met soms een paar cent eraf en weken later, dubbel erbij)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

MochiGohan schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:38:
Op het moment krijg ik 9ct voor elke teruggeleverde kw, maar zie dat er leveranciers zijn die 35+ cent betalen. Het gastarief is dan een flink stuk hoger, maar dat gebruik ik toch bijna niet in de zomer (alleen douchen). In de winter maakt teruglevering weer niets uit (opwek nihil) waardoor je dan weer wilt switchen naar de laagste gasprijs.

In de wintermaanden (als je netto verbruikt) een leverancier met een flexibel contract en zulk lage mogelijke tarieven per kWh, waarbij TVL je niets uitmaakt, je levert immers toch niet terug in de winter.

In de maanden dat je netto teruglevert voor de deur bij Eneco gaan liggen, die betalen 58,55 cent per kWh. Met zulke tarieven wil je niet eens salderen.

Salderen is sinds 2022 voor mensen die minder geld uit hun zonnepanelen willen halen, de slimmeriken salderen zo min mogelijk (dubbel meetpunt als het even kan en anders toch zeker een andere leverancier in winter en zomer)

Jarenlang is ons aangepraat dat je zoveel als mogelijk moet salderen omdat het hoogste goed is wat er bestaat met zonnepanelen, maar dat idee moet er echt zo snel mogelijk uit als je nog wilt meeprofiteren van de huidige situatie :+

Let wel: salderen is niets mis mee, het is altijd beter dan een TVL van 5 of 7 cent, maar als je bij Eneco 58,55ct TVL krijgt is het duidelijk dat als je bereid bent voor stroom over te stappen liever zelfs niet saldeert.
Passie-m schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:42:

Ja, Frank Energie is erg bekend en ja Frank energie is relatief duur. Zowel subjectief als objectief. Frank rekent immers de prijzen per uur met een flinke opslag tegenover de concurrentie: Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier" Als je dynamische prijzen wilt kun je beter bij Tibber (stroom) of een van de goedkope labels van EnergyZero (gas) terecht.

Dat Frank toch zoveel klanten heeft komt vooral omdat veel mensen door de bomen het bos niet zien en niet precies snappen wat de opslag van Frank is en daarom maar voor de 'bekende naam' gaan. Anderen weten de verschillen wel exact, maar betalen graag wat extra in ruil voor de bekende naam of een bepaalde app/service.

[ Voor 42% gewijzigd door Malarky op 10-06-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 11:26

Sr_Ogel

Klop klop klop

Ik zit ook bij Vandebron en tot 1 juli nog op variabel 1,20 per m3. Ik kreeg een mooi aanbod voor een vast contract van 1 jaar met € 1,618 m3 ipv €1,67 wat het nieuwe variabele tarief gaat worden per 1 juli. Je moet er alleen wel even voor op de site kijken bij je persoonlijke omgeving. Het is niet dat ze hier mee adverteren.

(let op als je meer energie produceert met je zonnepanelen dan je verbruikt is Vandebron alles behalve interessant)

[ Voor 5% gewijzigd door Sr_Ogel op 10-06-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalus101
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Malarky schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:42:
[...]

Ja, Frank Energie is erg bekend en ja Frank energie is relatief duur. Zowel subjectief als objectief. Frank rekent immers de prijzen per uur met een flinke opslag tegenover de concurrentie: Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier" Als je dynamische prijzen wilt kun je beter bij Tibber (stroom) of een van de goedkope labels van EnergyZero (gas) terecht.

Dat Frank toch zoveel klanten heeft komt vooral omdat veel mensen door de bomen het bos niet zien en niet precies snappen wat de opslag van Frank is en daarom maar voor de 'bekende naam' gaan. Anderen weten de verschillen wel exact, maar betalen graag wat extra in ruil voor de bekende naam of een bepaalde app/service.
Kun je iets meer verduidelijken welke EnergieZero Lev goedkoper zijn voor gas dan Frank Energie? Waar kun je de prijsvergelijkingen doen? ik kijk nu naar de flexprijzen van vandaag van Energyzero en Frankenergie en kale prijs is lager bij frank voor gas.
Tibber is overigens voor stroom inderdaad goedkoper dan Frank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

digitalus101 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:48:
[...]

Kun je iets meer verduidelijken welke EnergieZero Lev goedkoper zijn voor gas dan Frank Energie? Waar kun je de prijsvergelijkingen doen? ik kijk nu naar de flexprijzen van vandaag van Energyzero en Frankenergie en kale prijs is lager bij frank voor gas.
Tibber is overigens voor stroom inderdaad goedkoper dan Frank.
Zie de tabelprijzen + linkjes + wat er onder de tabel staat:
Frank Energie is duurder dan Tibber (op stroom) door een inkoopvergoeding van
€0,0169 per kWh en duurder dan de goedkopere EnergyZero labels (op gas) door de inkoopvergoeding van €0,0967 per m³.
Alle aanbieders aangesloten bij https://www.dynamische-energieprijzen.nl/gedragscode/ rekenen dezelfde prijzen van de beurs, alleen de opslag is anders. Dus je wilt een leverancier met een zo'n laag mogelijke opslag. Frank Energie heeft de hoogste opslag in de markt van dynamische prijzen. En dat kan ook, ze zijn veruit de bekendste naam.

[ Voor 19% gewijzigd door Malarky op 10-06-2022 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 19:01
Hier ook een net afgelopen contract (1 juni) en nu dus variabel voor onbepaalde tijd. Ik heb een stel zonnepanelen op het dak en wek per jaar ongeveer 300kw meer op dan ik verbruik.
Klopt het dat ik nu beter kan switchen naar een leverancier met een hoog teruglevertarief (maandelijks opzegbaar) voor de komende maanden en dan tegen de winter weer overstappen naar een leverancier met een laag gastarief?

Het klopt en je mist iets. Het klopt dat je veel meer dan 9ct per kWh kunt krijgen maar bij veel leveranciers is het niet verplicht om ook gas af te nemen. Je kunt gas en elektriciteit dus apart optimaliseren; dat doe ik ook.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digitalus101
  • Nu online
Malarky schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:50:
[...]

Zie de tabelprijzen + linkjes + wat er onder de tabel staat:

[...]

Alle aanbieders aangesloten bij https://www.dynamische-energieprijzen.nl/gedragscode/ rekenen dezelfde prijzen van de beurs, alleen de opslag is anders. Dus je wilt een leverancier met een zo'n laag mogelijke opslag. Frank Energie heeft de hoogste opslag in de markt van dynamische prijzen. En dat kan ook, ze zijn veruit de bekendste naam.
Dus voor stroom tibber kiezen en voor gas energyzero?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Heintje schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:52:
[...]

Hybride wordt het met name vanwege kosten full electric en het ontbreken van vloerisolatie. Vloer openbreken, uitgraven (geen kruipruimte), isoleren, nieuwe tegels, nieuwe vloerverwarming is financieel niet haalbaar.

Dus je vindt mijn inschatting van 600-700m3 te optimistisch? Ik moet zeggen dat ik een tijdje geleden ook eerder aan 1000-1100m3 dacht. Ik kan een wat ruimere marge aanhouden.
Ja ik snap de kosten voor full electric met een warmtepomp, dacht omdat je al vloerverwarming had, daarom hebben wij hier gekozen voor een Airco warmtepomp, geen verbouwingskosten.
Tja ik weet natuurlijk ook niet hoe die hybride pomp bij jou gaat renderen, maar als het goed is moet hij wel 40% halen, als je geluk hebt misschien 50% dan kun je uitgaan van 1000m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online

Niet per definitie.

300 kWh meer is niet zo heel veel. Verschil tussen 9 cent terug en 35 cent terug bedraagt dan 78 euro per jaar.

Voor die 78 euro neem je wel risico: Ik heb geen enkel vast contract gezien met een hoog teruglevertarief. Bij de hoge teruglevertarieven krijg je te maken met tarieven die maandelijks (kunnen) veranderen. Teruglevertarief is vaak zo hoog omdat het is gekoppeld aan het kale levertarief.

Bij tariefwijziging wordt verbruik en teruglevering verrekend. Jouw opwek is vooral in de zomer. Met een bescheiden overschot van 300 kWh zul je in de winter per saldo stroom afnemen. Als in de winter de tarieven flink hoger zijn, dan ben je die 78 euro gauw weer kwijt. Op grond daarvan heb ik zelf gekozen voor vaste tarieven, ondanks lage terugleververgoeding. Je weet dan zeker dat je een negatieve variabele elektriciteitskosten hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:37
M'n vattenfal contract loopt op 30 juni af (raar trouwens, ik had blijkbaar een contract van 11 maanden in plaats van een jaar, was ingegaan op 2 Aug vorig jaar en loopt af op 30 Jun terwijl ik dacht een jaarcontract af te sluiten maar dat terzijde)

Zojuist nieuwe tarieven ontvangen:
Stroom Variabel
Vaste leveringskosten € 5,99
Normaaltarief € 0,336029
Daltarief € 0,285935

Gas Variabel
Variabele kosten € 1,639332

Dat zijn prijzen inclusief 21%btw, energiebelasting, Opslag Duurzame Energie en Klimaattransitie (ODE). Kortom, lijken me erg mooie prijzen, zie geen reden om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Janpietertje89 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:38:
M'n vattenfal contract loopt op 30 juni af (raar trouwens, ik had blijkbaar een contract van 11 maanden in plaats van een jaar, was ingegaan op 2 Aug vorig jaar en loopt af op 30 Jun terwijl ik dacht een jaarcontract af te sluiten maar dat terzijde)

Stroom Variabel
Normaaltarief € 0,336029
Daltarief € 0,285935

Gas Variabel

Dat zijn prijzen inclusief 21%btw, energiebelasting, Opslag Duurzame Energie en Klimaattransitie (ODE). Kortom, lijken me erg mooie prijzen, zie geen reden om over te stappen.
Vattenfall houdt de maand waarin je het afsluit aan voor de contractsduur (en dus niet de ingangsdatum). Ik heb bijna hetzelfde: nieuw contract is ingegaan in september 2021, maar aangevraagd in juli 2021. Resultaat: contract loopt tot 31 juli.

Ik hoop overigens op vergelijkbare tarieven uit te komen... een stuk beter dan de tarieven van de meeste modelcontracten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom

Je kan beter gaan kijken hoe je je overschot van je zonnepanelen kan inzetten om je gasverbruik omlaag te krijgen, dat levert op termijn meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:41

dbzfan

Nee.

Stroom Variabel
Normaaltarief € 0,336029
Daltarief € 0,285935

Gas Variabel

Mijn vattenval contract loopt ook per 30 juni af.. Heb deze aanbieding gekregen:

Vaste kosten Per maand
Variabele kosten Per kWh
Normaaltarief (838 kWh) € 0,364319
Daltarief (837 kWh) € 0,308659

Gas Variabel
Vaste kosten Per maand
Variabele kosten Per m3
Variabele leveringskosten G1 € 1,639332

Stroomtarieven liggen bij mij helaas wel hoger... :'(
Al met al vallen de prijzen "nog wel mee" als je het vergelijkt met andere leveranciers.

[ Voor 3% gewijzigd door dbzfan op 10-06-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:47
Dat zijn prijzen inclusief 21%btw, energiebelasting, Opslag Duurzame Energie en Klimaattransitie (ODE).
Is dat niet 9% vanaf 1 juli?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:37
Conrado schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:47:
[...]

Is dat niet 9% vanaf 1 juli?
Prijzen worden nog weergeven met 21% BTW, staat expliciet in de mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Wat is dan uiteindelijk je tarief? Ik heb hier prijzen obv 9% btw en door alle opcenten en zo denk ik niet dat je eenvoudig x109/121 kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:12
Waarom niet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Conrado schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:00:
Wat is dan uiteindelijk je tarief? Ik heb hier prijzen obv 9% btw en door alle opcenten en zo denk ik niet dat je eenvoudig x109/121 kunt doen.
Over alle belastingen in de stroomprijs en gasprijs per unit wordt momenteel 21% BTW geheven. Dus die kan je heel eenvoudig /1,21 en dan *1,09 doen om op de nieuwe prijs uit te komen. Of /1,09*1,21 om even om te rekenen. Of nog korter: oude prijzen *0,9.

[ Voor 69% gewijzigd door Malarky op 11-06-2022 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Stroom Variabel
Normaaltarief € 0,336029
Daltarief € 0,285935

Gas Variabel
Als ik dat - zie hierboven - naar 9% BTW omreken, kom ik uit op:
€ 0,30270 per kWh
€ 0,25758 per kWh
€ 1,47675 per m³

Bij EnergieDirect kreeg ik het volgende aanbod (9% BTW):
€ 0,31227 per kWh
€ 0,25491 per kWh
€ 1,44744 per m³

Volgens mij ontloopt 't elkaar nauwelijks....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Conrado schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:23:
[...]

Bij EnergieDirect kreeg ik het volgende aanbod (9% BTW):
€ 0,31227 per kWh
€ 0,25491 per kWh
€ 1,44744 per m³

Volgens mij ontloopt 't elkaar nauwelijks....
Hoe kreeg je dat aanbod? En is dat een variabel of vast contract? Mijn contract loopt eind deze maand af bij EnergieDirect dus ik heb geprobeerd te achterhalen wat ik zou gaan betalen als ik klant bleef. Maar via de chat kreeg ik toen een gasprijs van 1,80 of hoger mét 9% BTW voorgerekend. De tarieven waren zo hoog dat ik ze niet eens heb onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
VanRoyal schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:33:
[...]

Hoe kreeg je dat aanbod? En is dat een variabel of vast contract? Mijn contract loopt eind deze maand af bij EnergieDirect dus ik heb geprobeerd te achterhalen wat ik zou gaan betalen als ik klant bleef. Maar via de chat kreeg ik toen een gasprijs van 1,80 of hoger mét 9% BTW voorgerekend. De tarieven waren zo hoog dat ik ze niet eens heb onthouden.
Is die EUR 1,80 niet voor een vast contract?
Het is mij ook niet duidelijk of die EUR 1,4... met of zonder energiebelasting en ODE is. Ik denk dat het belangrijk is om in dit topic bij het posten van bedragen altijd te melden of het bedrag inclusief of exclusief energiebelasting en ODE is.

NB. Ik heb even gekeken naar de mail van EnergieDirect die ik heb gekregen over de variabele tarieven (mijn contract is net geëindigd), en die tarieven zijn inclusief btw maar zonder energiebelasting en ODE.

[ Voor 21% gewijzigd door SvMp op 10-06-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
VanRoyal schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:33:
[...]

Hoe kreeg je dat aanbod? En is dat een variabel of vast contract?
Mijn contract liep al in September af. Dit is dus variabel, waarbij - tot nu toe - prijsverhogingen per januari en juli werden doorgevoerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:20
SvMp schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:35:
[...]
Ik denk dat het belangrijk is om in dit topic bij het posten van bedragen altijd te melden of het bedrag inclusief of exclusief energiebelasting en ODE is.

NB. Ik heb even gekeken naar de mail van EnergieDirect die ik heb gekregen over de variabele tarieven (mijn contract is net geëindigd), en die tarieven zijn inclusief btw maar zonder energiebelasting en ODE.
Wordt het niet eens tijd om daar een regel over te maken? Reisbureaus en autoverkopers mogen al langer prijzen voor consumenten alleen tonen inclusief alle verplichte kosten. Maar energiemaatschappijen kunnen een beetje schimmig doen en in de kleine lettertjes zetten wat er wel en niet bij zit.

Als je belasting, ODE en BTW altijd moet betalen (als consument, zakelijk is het uiteraard mogelijk anders) zou het toch gewoon verboden moeten zijn te adverteren met prijzen waar dat niet bij in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Compuchip87 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:58:
[...]

Wordt het niet eens tijd om daar een regel over te maken? Reisbureaus en autoverkopers mogen al langer prijzen voor consumenten alleen tonen inclusief alle verplichte kosten. Maar energiemaatschappijen kunnen een beetje schimmig doen en in de kleine lettertjes zetten wat er wel en niet bij zit.

Als je belasting, ODE en BTW altijd moet betalen (als consument, zakelijk is het uiteraard mogelijk anders) zou het toch gewoon verboden moeten zijn te adverteren met prijzen waar dat niet bij in zit?
Bij energieleveranciers zie ik dat ze altijd die heffingen wel noemen. Ze noemen de prijs all-in, of ze zetten er onder apart de heffingen (en soms zijn ze zo aardig om het ook nog voor je op te tellen). Ze zijn alleen niet altijd duidelijk of het genoemde tarief inclusief of exclusief die heffingen is. Maar dat is vaak wel te zien als je goed kijkt.

Alleen als mensen in dit topic losse bedragen quoten zonder de rest er omheen wordt het nog wel eens onduidelijk..

Nu heb je ook nog prijzen die genoemd kunnen worden met twee verschillende btw-tarieven als gevolg van het lage btw-tarief per 1 juli, dus de komende tijd gaan we veel mist zien.

[ Voor 7% gewijzigd door SvMp op 11-06-2022 00:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Zou ik dus altijd voor bellen. Mijn Vattenfall contract loop van 1 sep 2021 tot 31 aug 2022, dat moet niet opeens 11 maanden worden. De prijzen van een jaar geleden waren nog een stuk lager.

Bij Vattenfall geldt ook nog de Bllijven Loont korting voor variabele contract klanten (niet model contract) van tussen de 10% en 25% op kale stroom, dus dat zorgt ervoor dat sommigen in dit draadje een net ander tarief betalen.

Shell https://www.shellenergy.nl/ heeft de 9% BTW prijzen online gezet, en het is allemaal iets goedkoper geworden de prijzen zijn hetzelfde gebleven vooralsnog, alleen de BTW is gewijzigt. Dus oude prijzen x90%.

Prijzen Shell 1 jaar vast (9% BTW)
Normaal: €0,3970 per kWh
Dal: €0,3483 per kWh
Enkel: €0,3717 per kWh
Gas: €1,7103 per m3
Leveringkosten: €5,25 per maand

[ Voor 144% gewijzigd door Malarky op 11-06-2022 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Malarky schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 00:18:
[...]

Shell https://www.shellenergy.nl/ heeft de 9% BTW prijzen online gezet, en het is allemaal iets goedkoper geworden de prijzen zijn hetzelfde gebleven vooralsnog, alleen de BTW is gewijzigt. Dus oude prijzen x90%.

Prijzen Shell 1 jaar vast (9% BTW)
Normaal: €0,3970 per kWh
Dal: €0,3483 per kWh
Enkel: €0,3717 per kWh
Gas: €1,7103 per m3
Leveringkosten: €5,25 per maand
Vaste leveringskosten ook verlaagd. Ik wist niet dat dit mee werd genomen in de btw verlaging?

[ Voor 19% gewijzigd door THE_BASE op 11-06-2022 08:11 ]

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zijn de prijzen van GC Unive nou met de belasting verlaging vanaf 1 juli of gaat dit er nog vanaf. Kan het niet vinden in het topic of de site (of ik zoek niet goed ;-))

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
HekkeySE schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 08:49:
Zijn de prijzen van GC Unive nou met de belasting verlaging vanaf 1 juli of gaat dit er nog vanaf. Kan het niet vinden in het topic of de site (of ik zoek niet goed ;-))
Die nu op de website staat zijn met 21%
In mijn bevestiging staat nu 1,84 voor gas inclusief 21%.
Dat zou dan 1,65 worden na 1 juli

[ Voor 12% gewijzigd door MdO82 op 11-06-2022 09:04 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die BTW verlaging is (voorlopig) ook maar voor een half jaar. 1 juli tot 31 december.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
SvMp schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 00:15:
[...]

of ze zetten er onder apart de heffingen (en soms zijn ze zo aardig om het ook nog voor je op te tellen). Ze zijn alleen niet altijd duidelijk of het genoemde tarief inclusief of exclusief die heffingen is. Maar dat is vaak wel te zien als je goed kijkt.
En dat is verwarrend voor mensen, en vervolgens weer voor ons omdat die bedragen hier gequote worden zonder de kleine lettertjes.

Maar als ik naar de supermarkt ga, staat er toch ook niet

Yoghurt: €0,70
Toeslag transport €0,25
Ex. BTW (6%)

En of die toeslag transport al in die 0,70 verwerkt zit staat gewoon aangegeven op het bordje bij de kassa.
En dat we dan blij zijn dat sommige supermarkten 'zo lief' zijn om het wél alvast voor ons op te tellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Compuchip87 op 11-06-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani197
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-06 18:25
Vanochtend heb ik mijn jaarnota van Eneco ontvangen. Ik had een jaarcontract Eneco Stroom & Gas Vast tot voor kort, dat nu automatisch is overgezet in Variabel.

Op de jaarnota zie ik een stroomverbruik daltarief van 466 kWh en tarief van €0,07806. Voor het normaaltarief een verbruik van 537 kWh en tarief van €0,09920. Daar kwamen nog leveringskosten bij van €5,99 per maand.

Over 4 weken gaan wij verhuizen naar een woning met 9 zonnepanelen, warmtepomp en zonneboiler. Nu wij daar enkel stroom hebben zou de TLV van €0,58 vanwege mijn verbruik een reden kunnen zijn om bij Eneco te blijven voor enkel stroom.

De nieuwe tarieven voor Eneco Stroom Variabel zijn per kWh normaal €0,44433 en dal €0,39496 en vaste leveringskosten van €5,99 per maand.

Ons huishouden bestaat uit 3 personen en we gebruiken voornamelijk in de avonden en weekenden stroom. Nou weet ik niet wat onze zonnepanelen gemiddeld opwekken en in hoeverre ik zal terugleveren, maar is in mijn geval op grond van bovenstaande info blijven bij Eneco de beste optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Dani197 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:20:
9 zonnepanelen, warmtepomp en zonneboiler.
Ik betwijfel of je daarmee daadwerkelijk netto gaat terugleveren over het hele jaar. In de zomer, als de zonnepanelen vol opwekken en de warmtepomp niet tot nauwelijks draait (koel je er ook mee?) heb je waarschijnlijk wel overschot. Dus je zou het aan kunnen kijken en voor de winter voor de zekerheid iets goedkopers vastzetten. Misschien kan je de huidige bewoners vragen wat hun verbruik in kWh is, als die er zijn (geen nieuwbouw, zelf bewoond etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Dani197 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:20:
Vanochtend heb ik mijn jaarnota van Eneco ontvangen. Ik had een jaarcontract Eneco Stroom & Gas Vast tot voor kort, dat nu automatisch is overgezet in Variabel.

Op de jaarnota zie ik een stroomverbruik daltarief van 466 kWh en tarief van €0,07806. Voor het normaaltarief een verbruik van 537 kWh en tarief van €0,09920. Daar kwamen nog leveringskosten bij van €5,99 per maand.

Over 4 weken gaan wij verhuizen naar een woning met 9 zonnepanelen, warmtepomp en zonneboiler. Nu wij daar enkel stroom hebben zou de TLV van €0,58 vanwege mijn verbruik een reden kunnen zijn om bij Eneco te blijven voor enkel stroom.

De nieuwe tarieven voor Eneco Stroom Variabel zijn per kWh normaal €0,44433 en dal €0,39496 en vaste leveringskosten van €5,99 per maand.

Ons huishouden bestaat uit 3 personen en we gebruiken voornamelijk in de avonden en weekenden stroom. Nou weet ik niet wat onze zonnepanelen gemiddeld opwekken en in hoeverre ik zal terugleveren, maar is in mijn geval op grond van bovenstaande info blijven bij Eneco de beste optie?
Weet je zeker dat je maar 537 kWh en 466kWh hebt verbruikt in een jaar, dat is namelijk erg weinig?
Of heb je nu ook al zonnepanelen?
Zoals hier boven al wordt gezegd ga je in de nieuwe woning veel meer stroom verbruiken door de warmtepomp.
Weet je niet de Wattpiek van de zonnepanelen, als ze bijv. 300WP zijn dan leveren ze dus max. 2700kWh op per jaar en dat ben je dan al minstens kwijt aan de warmtepomp.
Bij Eneco wordt het gewoon 1 op 1 tegen elkaar weggestreept en maakt het totdat het salderen minder wordt dus niet uit wanneer je het verbruikt.
Als het salderen minder wordt/is gestopt dan moet je het direct weer verbruiken als de zon dus schijnt, wat je dan niet verbruikt ben je kwijt of krijg je maar heel weinig vergoeding voor, waarschijnlijk maar iets van € 0,06
Denk dat bij Eneco blijven voorlopig de beste optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paskaal
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 14:33
Malarky schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:41:
[...]

Ja, dag mag. Er staat een teruglevertarief bij elke cooperatie. En de tarieven bij allemaal (ruim 130) zijn hetzelfde. Ik vraag me af of je woonachtig of lid moet zijn van zo'n cooperatie, er staan wisselende teksten bij. GC kennende kan iedereen klant worden via zo'n link, deze bijvoorbeeld https://www.greenchoice.nl/groenehartenergie/ heeft geen dwingende eisen.

Het is zeer waarschijnlijk sowieso een marketing truc anders kun je niet via 130 intiatieven exact dezelfde tarieven bieden. Er staat ook dat GC het initiatief steunt met een bijdrage als je klant wordt via de link, het lijkt dus meer op een referal systeem dan iets anders. Heb em toegevoegd, beste deal voor mensen die 1jaar vast willen op gas: Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
Ondertussen ben ik zelf voor 1 jaar vast via de lokale energiecoöperatie gegaan. Heb me niet aangesloten bij de coöperatie zelf, maar val wel binnen het postcodegebied. Eergisteren aangevraagd, contract is vandaag in gegaan (had al variabel van Greenchoice). Werkt dus prima hier, ook met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
Ik zit momenteel nog bij Essent met een contract via het Energiecollectief van de Consumentenbond, waarbij ik €0,16/kWh en €0,87/m³ betaal.

Helaas loopt dit contract eind volgende maand af, dus ben ik op zoek naar een nieuwe energieleverancier.

Het contract door laten lopen tegen variabele tarieven bij Essent is geen optie, aangezien ik heb gezien en gehoord dat die tarieven vele malen hoger zijn dan bij menig andere leverancier, dus twijfel ik nu tussen een enigszins stabiel tarief bij Vattenfall of Budget Energie, of een continu variabel tarief tegen marktprijs bij EasyEnergy of ANWB Energie.

Ik volg al een tijdje de marktprijzen zoals deze op de websites van EasyEnergy en ANWB Energie staan, en het is allemaal relatief stabiel, maar dit kan natuurlijk ieder moment omslaan.

Helaas kan ik relatief weinig ervaringen vinden met deze leveranciers.

Zijn hier mensen die (al langere tijd) energie afnemen via één van deze partijen, en zo ja, wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Jeffrey87 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:42:
Ik volg al een tijdje de marktprijzen zoals deze op de websites van EasyEnergy en ANWB Energie staan, en het is allemaal relatief stabiel, maar dit kan natuurlijk ieder moment omslaan.

Zijn hier mensen die (al langere tijd) energie afnemen via één van deze partijen, en zo ja, wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Zeker, en die mensen zitten vooral in dit draadje: het grote day ahead energie prijzen topic.

Kijk ook eens naar een Tibber, die rekent 0,2ct opslag en 3,99 p/m waar ANWB 1,331ct opslag en 6,00 p/m rekent, voor verder dezelfde dynamische prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
MdO82 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:03:
[...]

Die nu op de website staat zijn met 21%
In mijn bevestiging staat nu 1,84 voor gas inclusief 21%.
Dat zou dan 1,65 worden na 1 juli
Dank!
Ik heb mij aangemeld bij Tibber. Kijken hoe dat bevalt. App ziet er ook wel erg goed uit.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

HekkeySE schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:44:
[...]

Dank!
Ik heb mij aangemeld bij Tibber. Kijken hoe dat bevalt. App ziet er ook wel erg goed uit.
In geval van zonnepanelen dien je wel echt met je verbruik en teruglevering actief aan de slag te gaan. Je saldeert immers altijd in de allergoedkoopste uren (de uren waarin je opwekt zijn ook de allergoedkoopste), waardoor de duurste uren overblijven.

Lever je meer terug over een jaar dan je opwekt is een Eneco weer veel interessanter daar krijg je 58,55ct bij Tibber krijg je de kale inkoopsprijs per uur van toen je opwekte, dat zo gemiddeld schat ik op 10ct liggen. Want ja, je levert vooral in de goedkope zonnige uren en dus af en toe terug tegen een negatieve prijs: dan mag je bijbetalen over je opgewekte stroom!

Al met al zijn dynamische stroomprijzen vooral interessant als je:
- 2 meetpunten hebt (1 voor zonnepanelen TVL en 1 voor Tibber)
- je geen/nauwelijks energie opwekt dus niet te maken hebt met salderen

Enigzins interessant is het als je kan salderen tot 0 over 12 maanden:
- Je krijgt alle betaalde energiebelastingen netjes terug;
- Je hebt vrijwel alleen maar opgewekt in goedkope uren: dus je salderingstarief/terugleveringstarief is ook laag

[ Voor 29% gewijzigd door Malarky op 11-06-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Malarky schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:34:
[...]

In geval van zonnepanelen dien je wel echt met je verbruik en teruglevering actief aan de slag te gaan. Je saldeert immers altijd in de allergoedkoopste uren (de uren waarin je opwekt zijn ook de allergoedkoopste), waardoor de duurste uren overblijven.

Lever je meer terug over een jaar dan je opwekt is een Eneco weer veel interessanter daar krijg je 58,55ct bij Tibber krijg je de kale inkoopsprijs per uur van toen je opwekte, dat zo gemiddeld schat ik op 10ct liggen. Want ja, je levert vooral in de goedkope zonnige uren en dus af en toe terug tegen een negatieve prijs: dan mag je bijbetalen over je opgewekte stroom!

Al met al zijn dynamische stroomprijzen vooral interessant als je:
- 2 meetpunten hebt (1 voor zonnepanelen TVL en 1 voor Tibber)
- je geen/nauwelijks energie opwekt dus niet te maken hebt met salderen

Enigzins interessant is het als je kan salderen tot 0 over 12 maanden:
- Je krijgt alle betaalde energiebelastingen netjes terug;
- Je hebt vrijwel alleen maar opgewekt in goedkope uren: dus je salderingstarief/terugleveringstarief is ook laag
Reken er maar niet op dat de vaste 58,55ct terugleververgoeding lang blijft bestaan. Dit ligt ver, ver boven de marktprijs en is niet houdbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7i1RujkvQ5e96Gj_PWxHMhLvaTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Bnlg3ynUvQE1dhrKvQCyRgH.png?f=fotoalbum_large

Simpele som bij Tibber: 1800 kWh per jaar. Teruggave van 60 cent per maand. Kan toch niet zo zijn dat je dan geen kosten hebt bij die club?

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:28
THE_BASE schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:19:
[Afbeelding]

Simpele som bij Tibber: 1800 kWh per jaar. Teruggave van 60 cent per maand. Kan toch niet zo zijn dat je dan geen kosten hebt bij die club?
Let even op de teruggave energiebelasting, de overheid betaalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
indifined1 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:38:
[...]

Let even op de teruggave energiebelasting, de overheid betaalt
Klopt, die zie ik. Maar als ik bij een ander 22 euro per maand betaal met hogere tarieven, kom ik toch ook niet in de min?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:44

Onbekend

...

THE_BASE schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:49:
[...]

Klopt, die zie ik. Maar als ik bij een ander 22 euro per maand betaal met hogere tarieven, kom ik toch ook niet in de min?
De vermindering van de energiebelasting van 800 euro op elektra voor een heel kalenderjaar zorgt ervoor dat je een negatief bedrag betaalt.
En zo te zien is het echt tegen inkoopsprijs, maar de berekening is wel gebaseerd op het gemiddelde van afgelopen jaar. Als straks de prijs voor groene stroom ook gaat stijgen (omdat er meer vraag is), ga je ook meer betalen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
Gecko123 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:46:
[...]

Reken er maar niet op dat de vaste 58,55ct terugleververgoeding lang blijft bestaan. Dit ligt ver, ver boven de marktprijs en is niet houdbaar.
Maar het is wel het kale tarief dat Eneco vraagt, het is dus de marktprijs van Eneco. Evengoed zou ik ook blij zijn met de 'redelijke vergoeding' van 80% die Wiebes destijds voorstelde. We gaan het zien; als mijn Eneco contract afloopt, zijn de panelen al bijna terugverdiend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:05:
[...]

De vermindering van de energiebelasting van 800 euro op elektra voor een heel kalenderjaar zorgt ervoor dat je een negatief bedrag betaalt.
En zo te zien is het echt tegen inkoopsprijs, maar de berekening is wel gebaseerd op het gemiddelde van afgelopen jaar. Als straks de prijs voor groene stroom ook gaat stijgen (omdat er meer vraag is), ga je ook meer betalen.
Dus ik kan er niet vanuit gaan dat ik zo’n 20 euro per maand kwijt ben, zoals bij overige aanbieders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:44

Onbekend

...

THE_BASE schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:04:
[...]

Dus ik kan er niet vanuit gaan dat ik zo’n 20 euro per maand kwijt ben, zoals bij overige aanbieders.
Klopt. Bij Tibber neem je elektriciteit af op basis van het dan geldende uurtarief.
Als je de uurprijzen vergelijkt (zoals hier: https://www.energyzero.nl...troom-en-gas/flextarieven ) zie je dat ze regelmatig laag zijn, maar vaak ook boven het gemiddelde uit komen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patricia84
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-10-2022
Ik lees al een tijdje mee in dit topic. Ook ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe energie en gasleverancier. Op dit moment nog bij budget energie (variabel). Ik wil graag een vast 1 jarig contract en volgens mij zou ik nu het goedkoopst af zijn bij Pure energie. Ik heb een relatief laag verbruik van 1400 KwH en 240m3. Ik zag dat de prijzen bij Pure energie voor zowel gas als energie wat hoger liggen,maar dat dit helemaal goed wordt gemaakt met de welkoms (of eigenlijk afscheids)bonus van 300 euro. Met dit bedrag meegerekend zou ik dan ongeveer 50 euro per maand betalen, waar ik nu 65 betaal.
Of zijn er nog betere deals? Ik zoek een vast contract en heb geen zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Patricia84 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:26:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic. Ook ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe energie en gasleverancier. Op dit moment nog bij budget energie (variabel). Ik wil graag een vast 1 jarig contract en volgens mij zou ik nu het goedkoopst af zijn bij Pure energie. Ik heb een relatief laag verbruik van 1400 KwH en 240m3. Ik zag dat de prijzen bij Pure energie voor zowel gas als energie wat hoger liggen,maar dat dit helemaal goed wordt gemaakt met de welkoms (of eigenlijk afscheids)bonus van 300 euro. Met dit bedrag meegerekend zou ik dan ongeveer 50 euro per maand betalen, waar ik nu 65 betaal.
Of zijn er nog betere deals? Ik zoek een vast contract en heb geen zonnepanelen
Volgens mij ben je nog altijd beter uit met een contract bij Shell óf het drie jarig aanbod van Univé/Greenchoice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
  • Laatst online: 16-09 21:23
THE_BASE schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:02:
[...]
Volgens mij ben je nog altijd beter uit met een contract bij Shell óf het drie jarig aanbod van Univé/Greenchoice.
Hoe heb je dat berekend voor @Patricia84 ?
Het geschatte Shell maandtarief is 60,35 en dat is al met 9% BTW.
Het Pure energy maandtarief is 51,82 en dat is nog met het huidige BTW tarief van 21%, dus vanaf 1 juli nog lager.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:12
Als de prijzen toch flink gaan dalen binnen een jaar, dan werkt de vasthoudbonus bij Pure Energie wel in je nadeel. Dat is de gok die je neemt. Je kan dan niet met een lage opzegboete switchen naar een andere leverancier. En bij een faillissement ben je dat voordeel ook kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patricia84
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-10-2022
Ja dat is het enige waar ik een beetje bang voor ben.. dat ze evt omvallen en ik kan fluiten naar die 300 euro.. heb geen idee hoe Pure Energie ervoor staat en kende ze ook eigenlijk niet (alleen via dit topic eigenlijk). Zag wel veel positieve reviews wat ik bij bijv Mega niet zag. Shell heb ik ook over nagedacht, maar is inderdaad duurder.

En sja, als de prijzen omlaag gaan is dat jammer. Dat het voor een jaar vast staat geeft rust. En 50 euro per maand is op zich best redelijk..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
Kroonkurk schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:47:
Als de prijzen toch flink gaan dalen binnen een jaar, dan werkt de vasthoudbonus bij Pure Energie wel in je nadeel. Dat is de gok die je neemt. Je kan dan niet met een lage opzegboete switchen naar een andere leverancier. En bij een faillissement ben je dat voordeel ook kwijt.
Tja je kan het ook andersom bekijken, de kans is groter dat de prijzen niet dalen of zelfs stijgen en je weet in ieder geval een jaar lang waar je aan toe bent ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
HereIsTom schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:28:
[...]

Tja je kan het ook andersom bekijken, de kans is groter dat de prijzen niet dalen of zelfs stijgen en je weet in ieder geval een jaar lang waar je aan toe bent ;)
In dit geval veronderstel je dat je meer weet dan de markt. Dat is geen goed advies denk ik. Feit is dat de tarieven net zo hard kunnen dalen als ook kunnen stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
THE_BASE schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:04:
[...]

Zoals @Onbekend aangeeft.

Een dynamisch contract zorgt er juist voor dat je dus niet weet wat je per maand kwijt ben. Dit kan meer of minder zijn.

Als je de gewoonte of de mogelijkheden hebt om meer energie te verbruiken in de goedkope momenten en minder in de dure momenten dan kan zo'n contract zeker in je voordeel werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Gecko123 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:36:
[...]

In dit geval veronderstel je dat je meer weet dan de markt. Dat is geen goed advies denk ik. Feit is dat de tarieven net zo hard kunnen dalen als ook kunnen stijgen.
Ik weet niet meer dan de markt, maar ik volg en lees wel het nieuws en ook al zou de oorlog over zijn, dan is de energiecrisis nog lang niet voorbij en de klimaatcrisis ook niet,
En dan nog, als je weet waar je een jaar aan toe bent is wel fijn en heb je misschien na een jaar wel goedkopere energie, je zit er geen 5 of 10 jaar aan vast, een jaar is zo voorbij!
In maart zei men ook al dat in de zomer de prijzen zouden dalen, dan moeten ze wel opschieten, nog 10 dagen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door HereIsTom op 11-06-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:10
Bij een verbruik van 3300 piek/ 1750 dal, en 1100m3 gas maakt vattenfall of greenchoice niet zoveel uit. Nog iemand andere tips?

Over een jaar hoop ik te wonen in een huis waar we net zoveel kunnen opwekken als we gebruiken. Waarschijnlijk moet ik dan weer aan een ander contract.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
HereIsTom schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:00:
[...]

Ik weet niet meer dan de markt, maar ik volg en lees wel het nieuws en ook al zou de oorlog over zijn, dan is de energiecrisis nog lang niet voorbij en de klimaatcrisis ook niet,
En dan nog, als je weet waar je een jaar aan toe bent is wel fijn en heb je misschien na een jaar wel goedkopere energie, je zit er geen 5 of 10 jaar aan vast, een jaar is zo voorbij!
In maart zei men ook al dat in de zomer de prijzen zouden dalen, dan moeten ze wel opschieten, nog 10 dagen ;)
Dan blijf ik pleiten voor een langdurig contract, maar in mijn geval is het slechts stroom. Dat kan een paar euro per maand schelen. Als je gas hebt, kan ik me voorstellen dat je beter gaat nadenken. Ik vind drie jaar prettig, even geen omkijken naar. De tarieven gaan echt niet van 0,48 eurocent naar 0,24 eurocent in 3 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
THE_BASE schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:28:
[...]

Dan blijf ik pleiten voor een langdurig contract, maar in mijn geval is het slechts stroom. Dat kan een paar euro per maand schelen. Als je gas hebt, kan ik me voorstellen dat je beter gaat nadenken. Ik vind drie jaar prettig, even geen omkijken naar. De tarieven gaan echt niet van 0,48 eurocent naar 0,24 eurocent in 3 jaar.
Ja als je nog heel ‘goedkoop’ een lang contract kan krijgen zou ik dat ook doen.
Hier heb ik in februari het nog voor 5 jaar vast gezet voor €0,24 kWh en €1,00 m3 en iedereen verklaarde mij toen voor gek, want in de zomer zouden de prijzen toch weer dalen :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
HereIsTom schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:32:
[...]

Ja als je nog heel ‘goedkoop’ een lang contract kan krijgen zou ik dat ook doen.
Hier heb ik in februari het nog voor 5 jaar vast gezet voor €0,24 kWh en €1,00 m3 en iedereen verklaarde mij toen voor gek, want in de zomer zouden de prijzen toch weer dalen :Y
Dat klopt, maar toch geeft dat geen garanties voor de toekomst. Je hebt gewoon goed gegokt i.p.v. dat je glazen bol werkt :)
Waar men niet mee hoeft te gokken zijn minder verbruik (isolatie, thermostaat lager), zonnepanelen, warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
Martin7182 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 23:31:
[...]

Dat klopt, maar toch geeft dat geen garanties voor de toekomst. Je hebt gewoon goed gegokt i.p.v. dat je glazen bol werkt :)
Waar men niet mee hoeft te gokken zijn minder verbruik (isolatie, thermostaat lager), zonnepanelen, warmtepomp.
Dat klopt, maar als ik nu moest gokken zou ik hetzelfde doen ;)
En wij zijn jaren geleden al begonnen met het besparen op energieverbruik, dat was toen al kostenbesparend, maar nu helemaal, we betalen nu €20,- p.mnd. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
^^Dat is mooi. Wij hebben ook maatregelen genomen en betalen zo goed als niks terwijl we toch een dure gasleverancier hebben en nog niet eens een warmtepomp. De milde winter hielp ook mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Martin7182 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 23:31:
[...]

Maar wat maakt het uit die relatief goedkope boete verdien je toch zo terug als de prijzen zouden dalen? Dit was ook precies de reden waarom een deel toen geen gebruik heeft gemaakt van de laatste 3 jaar vattenfall actie omdat ze niet wilden vastzetten voor langer dan een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Figo112 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 19:25:
[...]

Maar wat maakt het uit die relatief goedkope boete verdien je toch zo terug als de prijzen zouden dalen? Dit was ook precies de reden waarom een deel toen geen gebruik heeft gemaakt van de laatste 3 jaar vattenfall actie omdat ze niet wilden vastzetten voor langer dan een jaar.
Niet als je heel weinig verbruikt en op termijn helemaal van het gas af wilt. Als je de boete binnen heel korte tijd terugverdient dan is dat niet altijd een goed teken. Je zou misschien beter af zijn met betere isolatie en/of ander gedrag waardoor je minder verbruikt. Helaas kan niet iedereen zomaar zijn huis isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Laatst online: 10:15
Martin7182 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:41:
[...]

Niet als je heel weinig verbruikt en op termijn helemaal van het gas af wilt. Als je de boete binnen heel korte tijd terugverdient dan is dat niet altijd een goed teken. Je zou misschien beter af zijn met betere isolatie en/of ander gedrag waardoor je minder verbruikt. Helaas kan niet iedereen zomaar zijn huis isoleren.
De boete hoeft ook niet in heel korte tijd te worden terugverdiend; ik neem aan dat je geen boete betaalt om over te stappen naar een variabel contract. Als je de boete verdeelt over het jaarverbruik, hoeft het tarief van het nieuwe contract niet heel veel lager te liggen dan dat van het oude.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
@antidote niks moet idd. Maar het is dus niet zo dat je de boete altijd 'zo' terugverdient zoals eerder gezegd. Wel als je per maand honderden euro's betaalt, maar dan zou ik me toch echt eens achter de oren krabben of er geen betere besparingen mogelijk zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
antidote schreef op maandag 13 juni 2022 @ 00:57:
[...]

De boete hoeft ook niet in heel korte tijd te worden terugverdiend; ik neem aan dat je geen boete betaalt om over te stappen naar een variabel contract. Als je de boete verdeelt over het jaarverbruik, hoeft het tarief van het nieuwe contract niet heel veel lager te liggen dan dat van het oude.
De boete hangt af van welk contract je afstapt, niet waar je naar overstapt. Misschien dat je hem niet betaalt als je binnen je leverancier wisselt van contracttype maar ik zou daar in de berekening voor de zekerheid maar niet vanuit gaan. En anders is het mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:31
HereIsTom schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:32:
[...]

Die leveranciers gaan een weg vinden om je contract te veranderen let maar op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik ben vorige week overgestapt van Engie naar Engie (Belgie, andere formule, scheelde 40 euro per maand met de formule die ik had en alles is toch variabel). Ik maak me wel zorgen om de winter, zit te denken of ik nog een alternatief kan inslaan voor verwarmen maar dat is ook allemaal vrij duur geworden.

Eerst op vergelijkingssites gekeken maar de formule stond ook op hun eigen website en was met een klik om te zetten. Wel zo laat mogelijk gedaan natuurlijk omdat ze het meteen omzetten en mijn vorige contract veel beter was.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
alki schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:58:
[...]

Die leveranciers gaan een weg vinden om je contract te veranderen let maar op
Idd, contract is niks meer waard... uiteindelijk kan de leverancier het ook niet meer financieren en laten ze het bedrijf failliet gaan; weg contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razbunare
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-09 01:13
ArcticWolf schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:40:
[...]

Idd, contract is niks meer waard... uiteindelijk kan de leverancier het ook niet meer financieren en laten ze het bedrijf failliet gaan; weg contract.
Dat zal met de grotere bedrijven niet zo'n vaart lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:31
Jeffrey87 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:42:
Ik zit momenteel nog bij Essent met een contract via het Energiecollectief van de Consumentenbond, waarbij ik €0,16/kWh en €0,87/m³ betaal.

Helaas loopt dit contract eind volgende maand af, dus ben ik op zoek naar een nieuwe energieleverancier.

Het contract door laten lopen tegen variabele tarieven bij Essent is geen optie, aangezien ik heb gezien en gehoord dat die tarieven vele malen hoger zijn dan bij menig andere leverancier, dus twijfel ik nu tussen een enigszins stabiel tarief bij Vattenfall of Budget Energie, of een continu variabel tarief tegen marktprijs bij EasyEnergy of ANWB Energie.

Ik zit bij energy zero sinds vorig jaar juni. Toen was er niks aan de hand natuurlijk haha. Was ik zelfs stukkengoedkoper uit de eerste 3 maanden.
Hun gasprijzen worden gebaseerd op https://www.barchart.com/futures/quotes/TG*1
Dus in December was het wel even slikken toen betaalde je soms 3 euro voor een kuub :X
Maargoed ik denk dat t over de langere termijn wel gaat lonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
razbunare schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:46:
[...]

Dat zal met de grotere bedrijven niet zo'n vaart lopen.
Nee kijk maar naar de UK... 8)7

En als het niet meer rendabel is dan kunnen de grote er gewoon mee stoppen omdat ze andere bedrijven hebben die nog wel rendabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:34
Sr_Ogel schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:43:
[...]

Ik zit ook bij Vandebron en tot 1 juli nog op variabel 1,20 per m3. Ik kreeg een mooi aanbod voor een vast contract van 1 jaar met € 1,618 m3 ipv €1,67 wat het nieuwe variabele tarief gaat worden per 1 juli. Je moet er alleen wel even voor op de site kijken bij je persoonlijke omgeving. Het is niet dat ze hier mee adverteren.

(let op als je meer energie produceert met je zonnepanelen dan je verbruikt is Vandebron alles behalve interessant)
Ik zie nergens in mijn omgeving wat het tarief wordt van variabel vanaf 1 juli.
Ze tonen alleen het maandbedrag van variabel vanaf 1 juli, boven het aanbod om over te stappen op vast.
Daar heb ik niks aan.. waar heb jij het tarief gevonden? Ik zoek specifiek het variabele enkeltarief voor elektriciteit.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 13-06-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razbunare
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-09 01:13
ArcticWolf schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:09:
[...]

Nee kijk maar naar de UK... 8)7

En als het niet meer rendabel is dan kunnen de grote er gewoon mee stoppen omdat ze andere bedrijven hebben die nog wel rendabel zijn.
Maar het is toch geen realistisch scenario dat bv Eneco, vattenfall of essent op de fles gaan?
De kleinere aanbieders met minder solvabiliteit is toch logischer?
Wellicht dat ze een maas in het net vinden om die lange contracten te beëindigen of aan te passen maar aks ze echt om zouden vallen dan zijn er gigantische problemen in Nederland.
Pagina: 1 ... 204 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4