Lees even terug. Nog steeds een goede samenvatting: henkebek in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"dirkmuis schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:29:
Zijn er hier recente vergelijkingen met het huidige reguliere aanbod en het dynamische aanbod zonder dat ik meteen verwezen wordt naar andere topics die puur over enkel die onderwerpen gaan?
Ik kan / moet eind juni overstappen en dus voor eind mei kiezen. Ik zit nu bij Greenchoice en heb een paar opties.
1. Ik heb een jaarcontract van Greenchoice aangeboden gekregen met op zich aardige prijzen
-Stroom normaal 0,4697
-Stoom dal 0,4016
-Gas 1,9669
Uiteraard inclusief BTW, energiebelasting en ODE. Zonder leveringskosten maar die zijn overal vrijwel gelijk.
2. Bij Budget energie heb ik ongeveer dezelfde prijzen aangeboden maar dan een variabel contract. Ik kan dus zo weer overstappen
-Stroom normaal 0,44914
-Stoom dal 0,40147
-Gas 1,93252
3. Dynamisch, maar dat is amper vergelijkbaar. Kijk ik naar de gemiddelde prijs dan krijg ik de indruk dat het vooral loont op het moment dat je van het gas af bent (stroomverbruik zoals wasmachine, droger, auto is wat makkelijker te plannen dan je verwarming. Als je huis koud is wil je hem gewoon aan. Dat vervalt dan weer deels als je een warmtepomp hebt met boiler die in de zuinige uurtjes kan draaien.
Vooralsnog neig ik naar optie 2. De reden is dat ik nergens aan vast zit en zo weer weg kan. Tweede reden is dat ik (nog) niet van het gas af ben.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik optie 3 erg interessant vind, zeker omdat je in de zomer weinig risico loopt. Je verbruikt eerder minder gas dan meer en richting de winter kun je vrolijk overstappen natuurlijk.
Jawel, want als stroom minder kost dan is het voordeel van zonnepanelen kleiner. Stel je verbruikt en wekt 3000 kwh op, en stroom wordt 2,73 cent goedkoper, dan is je voordeel 3000 x 2,73 cent minder, oftewel 80 euro per jaar. Dus duurt het langer om je investering terug te verdienen.greatgonzo schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:47:
Als mijn levering wordt weggestreept tegen teruglevering, zoals ik nu gewend ben, veranderd dat dus niets aan de terugverdientijd. Maar dat schrijven ze wel in het eerste stuk?
Nadeel van dynamisch contract met zonnepanelen is dat je salderingsvoordeel kleiner is. Je saldeert namelijk tegen uurtarieven, en die zijn vaak het laagst als je zonnepanelen veel leveren. Daarnaast kan het zoals je al aangaf voorkomen dat je moet betalen om terug te leveren.dirkmuis schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:29:
Zijn er hier recente vergelijkingen met het huidige reguliere aanbod en het dynamische aanbod zonder dat ik meteen verwezen wordt naar andere topics die puur over enkel die onderwerpen gaan?
Ik kan / moet eind juni overstappen en dus voor eind mei kiezen. Ik zit nu bij Greenchoice en heb een paar opties.
1. Ik heb een jaarcontract van Greenchoice aangeboden gekregen met op zich aardige prijzen
-Stroom normaal 0,4697
-Stoom dal 0,4016
-Gas 1,9669
Uiteraard inclusief BTW, energiebelasting en ODE. Zonder leveringskosten maar die zijn overal vrijwel gelijk.
2. Bij Budget energie heb ik ongeveer dezelfde prijzen aangeboden maar dan een variabel contract. Ik kan dus zo weer overstappen
-Stroom normaal 0,44914
-Stoom dal 0,40147
-Gas 1,93252
3. Dynamisch, maar dat is amper vergelijkbaar. Kijk ik naar de gemiddelde prijs dan krijg ik de indruk dat het vooral loont op het moment dat je van het gas af bent (stroomverbruik zoals wasmachine, droger, auto is wat makkelijker te plannen dan je verwarming. Als je huis koud is wil je hem gewoon aan. Dat vervalt dan weer deels als je een warmtepomp hebt met boiler die in de zuinige uurtjes kan draaien.
Vooralsnog neig ik naar optie 2. De reden is dat ik nergens aan vast zit en zo weer weg kan. Tweede reden is dat ik (nog) niet van het gas af ben.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik optie 3 erg interessant vind, zeker omdat je in de zomer weinig risico loopt. Je verbruikt eerder minder gas dan meer en richting de winter kun je vrolijk overstappen natuurlijk.
Ik zou gaan voor optie 4. Naar Eneco modelcontract met alleen stroom voor de hoge terugleververgoeding . Je hebt waarschijnlijk de komende maanden een enorm overschot aan stroom, daar krijg je dan iets van 55 cent of i.d. per kwh voor terug. Met 28 panelen gaat dat waarschijnlijk om honderden euro's die je kunt verdienen. Moet je uiteraard verderop in de zomer/het najaar wel weer overstappen naar een ander contract.
Daarnaast zou ik een dynamische aanbieder zoeken voor gas. De gasprijs staat spot all-in rond de 1,60 per m3 nu. Dat is wel een fors verschil met de 1,90+ die je vast betaalt.
Saldeer je dan ook per dag / uur of saldeer je nog steeds aan het einde van het jaar?Nadeel van dynamisch contract met zonnepanelen is dat je salderingsvoordeel kleiner is. Je saldeert namelijk tegen uurtarieven, en die zijn vaak het laagst als je zonnepanelen veel leveren. Daarnaast kan het zoals je al aangaf voorkomen dat je moet betalen om terug te leveren.
Namelijk, mijn netto jaarverbruik is zo ongeveer 0. Maar zoals gesteld saldeer ik natuurlijk in de zomer wel en verbruik ik juist in de winter.
Hoe dat gaat bij dynamisch is mij vrij onduidelijk.
Versimpelde situatie om terugleververgoedingen discussie te vermijden : geen gas en verwacht ongeveer gelijke opbrengst en verbruik stroom. Dus 0 op de meter.
Wat zouden jullie dan als nieuwe leverancier kiezen?
Ik zou in dat geval gewoon de leverancier kiezen met de goedkoopste maandelijkse vaste kosten.MIBRK schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:27:
Versimpelde situatie om terugleververgoedingen discussie te vermijden : geen gas en verwacht ongeveer gelijke opbrengst en verbruik stroom. Dus 0 op de meter.
Frank/Mijndomein/Easyenergy bvMIBRK schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:27:
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
@PCJR Heb je een voorbeeld van een (nul-op-de-meter) uurprijzen rekening? Ik ben erg benieuwd of je in € saldeert tegen uurtarief of dat er volgens bepaalde regels kWhs tegen elkaar worden weggestreept.
Ik lees bij Frank dat er een vaste terugleververgoeding voor een jaar is, maar dat strookt niet met salderen, dus dat zal over overproductie gaan.
Ik lees bij Frank dat er een vaste terugleververgoeding voor een jaar is, maar dat strookt niet met salderen, dus dat zal over overproductie gaan.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik zit echt de opties te bekijken maar kom er niet uit. Ik heb a label woning (ong 170m2) Ik heb nu een cv ketel van 20+ jaar die aan vervanging toe is. Gas verbruik is ongeveer 1200kuub per jaar. Dus als er echt opties zijn voor rond 2k waarbij ik van het gas af kan, dan grijp ik die optie wel. Maar wat ik de hele tijd te horen krijg van die installatie bedrijven. Minimaal 7/8k incl installatie voor een warmtepomp maar ik heb zonnepanelen en vloerverwarming nodig. Tja dan ben ik 20k verder.Martin7182 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:21:
[...]
Niet letterlijk, maar met een redelijk goed geïsoleerd huis kan het in principe wel. Ik heb het natuurlijk wel over variabele kosten, niet de aanschaf van apparatuur etc.
Voor €1600 koop je +/- 3200 kWh stroom. Dat levert met een warmtepomp minimaal 13000 kWh energie. Daar doe ik op gas 3 jaar mee. Met elektra heb je natuurlijk wel een boiler warm te houden (200 kWh/jaar o.i.d.). En elektrisch koken is duurder dan op gas.
Aan de andere kant, overstappen naar alleen elektra levert per jaar wel een besparing van +/- €300 vaste kosten op.
Ook mijn vraag inderdaad. Ik neem aan dat je gewoon per uur saldeert.Proton_ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:08:
@PCJR Heb je een voorbeeld van een (nul-op-de-meter) uurprijzen rekening? Ik ben erg benieuwd of je in € saldeert tegen uurtarief of dat er volgens bepaalde regels kWhs tegen elkaar worden weggestreept.
Dus dat wordt een boekwerk van een jaarrekening als ze met voorschotten werken. Van ieder uur in een jaar moet je dus de kosten en opbrengsten weten en tegen elkaar wegstrepen. Wat er overblijft (positief of negatief) moet dan met je voorschot worden verrekend ofzo.
Tibber bijvoorbeeld heeft geen voorschotten. Die geven per maand een factuur.
Tja voor die keuze stonden wij ook, geen vloerverwarming en ook zeer lastig/kostbaar om aan te leggen, nu verwarmen we met een Airco warmtepomp, als je een goed geïsoleerde woning hebt gaat dat prima.Figo112 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:27:
[...]
Ik zit echt de opties te bekijken maar kom er niet uit. Ik heb a label woning (ong 170m2) Ik heb nu een cv ketel van 20+ jaar die aan vervanging toe is. Gas verbruik is ongeveer 1200kuub per jaar. Dus als er echt opties zijn voor rond 2k waarbij ik van het gas af kan, dan grijp ik die optie wel. Maar wat ik de hele tijd te horen krijg van die installatie bedrijven. Minimaal 7/8k incl installatie voor een warmtepomp maar ik heb zonnepanelen en vloerverwarming nodig. Tja dan ben ik 20k verder.
Nu dus geen gas verbruik meer voor verwarmen, daardoor is onze energie rekening dit jaar juist omlaag gegaan i.p.v. omhoog.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Dat is wel heel kort door de bocht van de installateur2, hoewel 2K wel héél weinig is. Zonnepanelen heb je sowieso niet nodig, dat is hooguit extra om je rekening (verder) omlaag te brengen. Heb je al geprobeerd om de aanvoertemp van je CV-ketel terug te draaien naar ~40 graden? Als dat goed gaat dan hoef je helemaal niet veel aan te passen. Lees je iig eens goed in in het L/W of L/L warmtepomp topic, daar kan men ook nader adviseren.Figo112 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:27:
[...]
Ik zit echt de opties te bekijken maar kom er niet uit. Ik heb a label woning (ong 170m2) Ik heb nu een cv ketel van 20+ jaar die aan vervanging toe is. Gas verbruik is ongeveer 1200kuub per jaar. Dus als er echt opties zijn voor rond 2k waarbij ik van het gas af kan, dan grijp ik die optie wel. Maar wat ik de hele tijd te horen krijg van die installatie bedrijven. Minimaal 7/8k incl installatie voor een warmtepomp maar ik heb zonnepanelen en vloerverwarming nodig. Tja dan ben ik 20k verder.
Even snel wat andere opties ter overweging:
- Plaatsen van een Monoblock L/W-warmtepomp en losse wp-boiler, 2x subsidie óf goed zelf te installeren
- Ipv vloerverwarming indien nodig andere radiatoren, of de bestaande upgraden met booster-ventilatoren
- Hybride WP a la ELGA
- Verwarmen met luchtwarmtepomp ipv water (al dan niet deels)
- Infrarood verwarming ipv CV
All-electric.
Als je zelf installeert krijg je geen subsidie volgens mij. Dat moet iemand doen die volgens KvK code installateur is als ik me niet vergis.- Plaatsen van een Monoblock L/W-warmtepomp en losse wp-boiler, 2x subsidie en goed zelf te installeren
Je hebt gelijk, heb het even aangepast in -of-. De installatie hiervan is trouwens wel veel eenvoudiger en daarmee goedkoper en bij meer partijen te laten doen. Ook qua voorbereiden op de installatie kan je alsnog best veel zelf doen, denk aan dak/muurdoorvoeren aanbrengen, kabels/groepen en leidingen trekken, etc. Dat scheelt alsnog heel veel werk voor de installateur.dirkmuis schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:27:
[...]
Als je zelf installeert krijg je geen subsidie volgens mij. Dat moet iemand doen die volgens KvK code installateur is als ik me niet vergis.
[ Voor 21% gewijzigd door RonJ op 10-05-2022 14:36 ]
All-electric.
@dirkmuis Zelf doen scheelt meer dan de €2700 subsidie.
Je hebt een goedkopere set (vooral minder complex) en hem veel eerder binnen (want je kunt zelf makkelijker een winkel met aanbod vinden of zelf Europees rondshoppen).
Je hebt een goedkopere set (vooral minder complex) en hem veel eerder binnen (want je kunt zelf makkelijker een winkel met aanbod vinden of zelf Europees rondshoppen).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Maar hoe verwarmen jullie met een airco dan? Hebben jullie op elke verdieping eentje staan?HereIsTom schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:06:
[...]
Tja voor die keuze stonden wij ook, geen vloerverwarming en ook zeer lastig/kostbaar om aan te leggen, nu verwarmen we met een Airco warmtepomp, als je een goed geïsoleerde woning hebt gaat dat prima.
Nu dus geen gas verbruik meer voor verwarmen, daardoor is onze energie rekening dit jaar juist omlaag gegaan i.p.v. omhoog.
Volgens mij verwarm ik nu op rond 50graden en dat gaat prima. Ik kan natuurlijk even kijken of het met 40 graden ook gaat lukken. Ik ga even verder inlezen in het topic.RonJ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:20:
[...]
Dat is wel heel kort door de bocht van de installateur2, hoewel 2K wel héél weinig is. Zonnepanelen heb je sowieso niet nodig, dat is hooguit extra om je rekening (verder) omlaag te brengen. Heb je al geprobeerd om de aanvoertemp van je CV-ketel terug te draaien naar ~40 graden? Als dat goed gaat dan hoef je helemaal niet veel aan te passen. Lees je iig eens goed in in het L/W of L/L warmtepomp topic, daar kan men ook nader adviseren.
Even snel wat andere opties ter overweging:
- Plaatsen van een Monoblock L/W-warmtepomp en losse wp-boiler, 2x subsidie óf goed zelf te installeren
- Ipv vloerverwarming indien nodig andere radiatoren, of de bestaande upgraden met booster-ventilatoren
- Hybride WP a la ELGA
- Verwarmen met luchtwarmtepomp ipv water (al dan niet deels)
- Infrarood verwarming ipv CV
Ja waar je wil verwarmen plaats je een Airco warmtepomp, nu hoef je meestal in de slaapkamer niet te verwarmen, maar is wel weer lekker om mee te koelen in de zomer.Figo112 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:59:
[...]
Maar hoe verwarmen jullie met een airco dan? Hebben jullie op elke verdieping eentje staan?
Als je 1200m3 gas verbruikt kom je al snel over de 2400 euro aan kosten voor gas, voor een airco kun je dat verbruik maal 1,5 doen als je veilig wil zitten maal 2, dan zit je met de stroomkosten op 1200 euro.
Een besparing dus van 1200 euro per jaar. Dus investeer 4000 euro in Airco warmtepomp en die heb je er binnen 3,5 jaar weer uit
[ Voor 31% gewijzigd door HereIsTom op 10-05-2022 16:47 ]
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ik ben eind van deze maand door mijn vaste contract heen bij vattenval en heb dus ook een mail gekregen met mijn nieuwe variabele tarieven. Ik hield mijn hart vast, maar het valt me allesinds mee, en dat snep ik eigenlijk niet zo. Vergelijken is bizar moeilijk, want je vind de variabele tarieven niet makkelijk.
stroom 0.276 en gas 1.34 en beide 6 euro leveringskosten /maand.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yfbCyhDPmfwLg814CZMk0c3e.jpg?f=user_large)
Ook zit er een aanbod bij om alles vast te zetten:
stroom 0.438 en gas 2.02, leveringskosten hetzelfde.
Met die prijzen ga ik het niet vastzetten en zie ik het wel , maar ik had het eigenlijk hoger verwacht. Mis ik misschien iets??
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yfbCyhDPmfwLg814CZMk0c3e.jpg?f=user_large)
Met die prijzen ga ik het niet vastzetten en zie ik het wel , maar ik had het eigenlijk hoger verwacht. Mis ik misschien iets??
@superduper Dat zijn inderdaad mooie prijzen in deze tijd, niks mis mee.
Vast zetten is en blijft lastig te voorspellen, maar dat de prijzen niet gaan zakken de komende tijd is wel duidelijk.
Vast zetten is en blijft lastig te voorspellen, maar dat de prijzen niet gaan zakken de komende tijd is wel duidelijk.
Weet je zeker dat de belastingen en heffingen e.d. wel inbegrepen zijn?superduper schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:50:
Lijkt net of dit alleen de vaste en variabele kosten van de energie leverancier zijn.
Want bij beide missen bijv ook de kosten van de netbeheerder.
[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 11-05-2022 19:34 ]
Echt waar? Dat is niet mijn ervaring -- je hebt ruwweg drie mogelijkheden:superduper schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:50:
Ik ben eind van deze maand door mijn vaste contract heen bij vattenval en heb dus ook een mail gekregen met mijn nieuwe variabele tarieven. Ik hield mijn hart vast, maar het valt me allesinds mee, en dat snep ik eigenlijk niet zo. Vergelijken is bizar moeilijk, want je vind de variabele tarieven niet makkelijk.
- De leverancier heeft een "Tarieven" link onderaan de homepage. Kassa!
- De leverancier hoest een maandbedrag op als je je verbruik invult, en daarbij kun je doorklikken hoe dat tarief opgebouwd is. Vul 1000 in en delen maar.
- De leverancier heeft helemaal geen trek in nieuwe klanten, maakt het onmogelijk om je aan te melden via de site, en zwijgt ook in alle toonaarden over tarieven. Het modelcontract is verplicht, maar dat krijg je alleen als je er telefonisch om smeekt, en je mag vorstelijk betalen voor het voorrecht klant te mogen zijn.
Ja, het is wat omslachtiger dan een vergelijkingssite die het gelijk uitspuugt, maar "bizar moeilijk" vind ik ook wel weer overdreven. Als een leverancier het echt moeilijk maakt de tarieven te raadplegen weet je ook gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt qua leverancier, en is aanmelden niet zo aantrekkelijk... vind ik dan.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Tom, verloopt alles nog goed bij ZG?. En klopt het inmiddels wat de site aangeeft, wat je verbruik is?. Dat ging bij sommigen nogal problematisch in het begin las ik.HereIsTom schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:21:
@superduper Dat zijn inderdaad mooie prijzen in deze tijd, niks mis mee.
MHI SRK 50 ZS-W
Deze prijzen van @superduper zijn inclusief de belastingen en heffingen, exact wat ik ook per april ben gaan betalen bij ze. Heb echter nog 25% korting op de kWh prijs, echter lever ik meer terug dan ik verbruik.jobr schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:31:
[...]
Weet je zeker dat de belastingen en heffingen e.d. wel inbegrepen zijn?
Lijkt net of dit alleen de vaste en variabele kosten van de energie leverancier zijn.
Want bij beide missen bijv ook de kosten van de netbeheerder.
Voordeel van al langer klant bij ze zijnde.
[ Voor 7% gewijzigd door dinandus op 11-05-2022 21:04 . Reden: Toevoeging klant korting ]
Als dit ook nog eens de hoge btw bevat die dus nog naar beneden gaat is dit heel netjes. Vedacht laag inderdaad. Let wel: per 1 juli worden de tarieven waarschijnlijk verhoogd dus zul je deze lage tarieven maar 1 maand hebben.superduper schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:50:
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door FaceDown op 11-05-2022 21:12 ]
Groetjes, FaceDown.
Tja de site en app van Zondergas is dramatisch, er missen veel dagen en ze lopen standaard 5 dagen achter, de totaal standen komen dan wel weer overeen met het verbruik dat mijn P1 meter doorgeeft.Zuinig schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:26:
[...]
Tom, verloopt alles nog goed bij ZG?. En klopt het inmiddels wat de site aangeeft, wat je verbruik is?. Dat ging bij sommigen nogal problematisch in het begin las ik.
Dus de site en app gebruik ik niet, zie het verbruik nu prima met de Homewizard P1 Meter.
Maar de rest gaat denk ik prima, iedere maand wordt netje € 19,82 afgeschreven, dus dit kan ik nog wel 5 jaar volhouden
Dankjewel voor je antwoord. Als de standen maar kloppen, dat is het belangrijkste. Dan komt het met de rekening ook wel goed. Hopelijk blijft het verder allemaal doorlopen.HereIsTom schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:17:
[...]
Tja de site en app van Zondergas is dramatisch, er missen veel dagen en ze lopen standaard 5 dagen achter, de totaal standen komen dan wel weer overeen met het verbruik dat mijn P1 meter doorgeeft.
MHI SRK 50 ZS-W
Mijn contract bij Oxxio loopt 29 mei af maar nog een nieuw voorstel gekregen. Krijg ook geen reactie van Oxxio. Zijn er (ex)-Oxxio klanten die weten wanneer je een aanbod krijgt?
Mijn contract verliep op 14 februari en kreeg de 'LosVast-tarieven' op 4 februari in mijn mailbox.Cheezborger schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:13:
Mijn contract bij Oxxio loopt 29 mei af maar nog een nieuw voorstel gekregen. Krijg ook geen reactie van Oxxio. Zijn er (ex)-Oxxio klanten die weten wanneer je een aanbod krijgt?
Als de verwachting is dat inkoopprijzen nog verder stijgen, hebben ze misschien liever dat je nu voor variabel kiest en maken ze het op die manier interessanter.maxoss schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:21:
Zo te zien gaan zowel stroom als gas iets naar beneden.
Modelcontract variabel:
Energie: van 0.329716 -> 0.304787
Gas: van 1.582099 -> 1.553664
Of zie ik dit verkeerd?
Als ik de prijsontwikkeling zo bekijk, ben ik blij dat ik het nog voor 3 jaar vast heb kunnen verlengen. Er vanuit gaande dat ze niet omvallen in die tijd.
Ik heb hetzelfde met Essent momenteel.Cheezborger schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:13:
31.05 loop ik af, maar ik hoor maar niets.
(al heb ik er ook nog niet naar gevraagd, moet ik eerlijkheidshalve bekennen)
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
De inkoopprijzen stijgen niet, de futures liggen eigenlijk al bijna twee maanden vrij stabiel rond de 1,60 per m3 all in. Maar kennelijk is er geen een partij die, zoals destijds bijv. Zondergas, zonder forse risicoopslag nu een vast contract durft aan te bieden. Teveel onzekerheid kennelijk en misschien een te groot risico voor de maatschappijen dat de prijzen fors dalen (of stijgen).LA-384 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 06:57:
[...]
Als de verwachting is dat inkoopprijzen nog verder stijgen, hebben ze misschien liever dat je nu voor variabel kiest en maken ze het op die manier interessanter.
Als ik de prijsontwikkeling zo bekijk, ben ik blij dat ik het nog voor 3 jaar vast heb kunnen verlengen. Er vanuit gaande dat ze niet omvallen in die tijd.
Het matige aanbod nu hebben we in mijn ogen dan ook vooral te danken aan de te lage opzegboetes. Zou je wettelijk afstand kunnen doen van je recht om op te zeggen dan zouden er nu misschien wel contracten voor 1,65 per m3 of i.d. aangeboden kunnen worden. Maar dat mag waarschijnlijk niet van de ACM.
Inderdaad. Nu hebben we een race to the bottom. Vroeger toen alles onder het rijk viel, was er ook niets te kiezen. Waarom kun je het niet gewoon een X periode vastleggen onder bepaalde voorwaarden als je tevreden bent met het tarief op dat moment?. Dan heb je tenminste een tijd rust. Je neemt dan het risico dat het ook lager kan gaan voor lief maar het zou waarschijnlijk net als vroeger voor meer rust zorgen in de hele keten. Kijk bij telefoonabonnementen, kijk bij private lease, daar kun je het ook samenstellen.henkebek schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:50:
[...]Het matige aanbod nu hebben we in mijn ogen dan ook vooral te danken aan de te lage opzegboetes. Zou je wettelijk afstand kunnen doen van je recht om op te zeggen dan zouden er nu misschien wel contracten voor 1,65 per m3 of i.d. aangeboden kunnen worden. Maar dat mag waarschijnlijk niet van de ACM.
MHI SRK 50 ZS-W
Dit is het voordeel van mensen die al langer klant zijn bij Vattenfall, Essen of Eneco. Als hun vaste contract afloopt en overgaat in variabele tarieven, dan zijn die tarieven (vergeleken met de rest van de markt) vrij gunstig.FaceDown schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:11:
[...]
Als dit ook nog eens de hoge btw bevat die dus nog naar beneden gaat is dit heel netjes. Vedacht laag inderdaad. Let wel: per 1 juli worden de tarieven waarschijnlijk verhoogd dus zul je deze lage tarieven maar 1 maand hebben.
Als nieuwe klant is het onmogelijk om aan die voordelige tarieven te komen en moet je het doen met een duur modelcontract. Ook de wijzigingen per 1 juli zullen voor klanten als @superduper waarschijnlijk nog steeds relatief gunstig uitpakken. Dus inderdaad lekker blijven zitten waar je zit!
Ik heb dat aanbod ook ontvangen. Mijn contract loopt op dezelfde datum af. Ik denk dat ik m’n contract stilzwijgend laat door lopen in de hoop op betere tijden en dan vast zetten.superduper schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:50:
[Afbeelding]
Nee, GC doet niets met een gemiddeld tarief.Waah schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:50:
[...]
Dat is niet wat er staat. Er staat dat ze het gemiddelde tarief pakken over die periodes voor teruglevering. Dus als je in één jaar 3 wijzigingen hebt precies elke 4 maanden (25 cent, 40 cent, 60 cent), dan berekenen ze als teruglevertarief (25+40+60)/3=41,67 cent.
Dat is wat anders als enkel over die periode tegen elkaar wegstrepen.
En dat geld enkel voor onbepaalde tijd-contracten. Als je een jaarcontract hebt geld dit niet.
Ze doen het aantal kWh x eenheidsprijs per tariefperiode, van saldering puur op kWh (wat saldering is) is dus alleen binnen dezelfde periode sprake.
Zie de specificatie in genoemd topic.
Kan iemand mij het BudgetEnergie verbruiks overzicht uitleggen? Ik heb 47 normaal en 84 dal verbruikt, 66 en 53 teruggeleverd in april. Mijn voorschot bedrag is 20,00 en zou die maand -38 staan. Zit in dit overzicht de vermindering energiebelasting er nog niet afgerekend?
Het antwoord is: blauw.torretje2012 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:41:
Kan iemand mij het BudgetEnergie verbruiks overzicht uitleggen? Ik heb 47 normaal en 84 dal verbruikt, 66 en 53 teruggeleverd in april. Mijn voorschot bedrag is 20,00 en zou die maand -38 staan. Zit in dit overzicht de vermindering energiebelasting er nog niet afgerekend?
Vandaag telefonisch precies dezelfde aanbieding gekregen... Shell Engery 1 jaar vast is voor mij toch 420 euro goedkoper het eerste jaar maar wat doen de prijzen daarna... zijn die dan al lager dan de 40% korting die Essent geeft? Opzeggen kan altijd nog met een boete dus dan zou ik volgend jaar maximaal 150 euro aan opzegvergoeding moeten betalen.Skyaero schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:24:
Mijn moeder kreeg een aanbod van Essent voor 3 jaar vast met de volgende tarieven
[Afbeelding]
Ik was in de veronderstelling dat leveranciers geen lange-termijn contracten meer af wilde sluiten. Zit hier nog ergens een addertje onder het gras (anders dan het risico dat de prijzen in de toekomst harder dalen dan in dit contract)?
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Dat is dan dom van die partij want bij een dergelijk aanbod hadden ze mij als klant kunnen behouden. Nu heb ik bij Shell getekend.TexMex schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:48:
[...]
Dit is het voordeel van mensen die al langer klant zijn bij Vattenfall, Essen of Eneco. Als hun vaste contract afloopt en overgaat in variabele tarieven, dan zijn die tarieven (vergeleken met de rest van de markt) vrij gunstig.
Als nieuwe klant is het onmogelijk om aan die voordelige tarieven te komen en moet je het doen met een duur modelcontract. Ook de wijzigingen per 1 juli zullen voor klanten als @superduper waarschijnlijk nog steeds relatief gunstig uitpakken. Dus inderdaad lekker blijven zitten waar je zit!
Groetjes, FaceDown.
Hoe kunnen we jouw 'vraag' serieus beantwoorden als je deze niet duidelijk stelt? Er valt niet heel veel zinnigs van te maken, spijt me dit te moeten melden.
Ik mis bij BudgetEnergie de optie om enkel stroom af te nemen?
Vervelend, je kunt ook geen zonnepanelen invullen. Dat wordt weer een rondje klantenservice.'
Unitedconsumers saldeert ook tegen hetzelfde tarief volgens mij.
Vervelend, je kunt ook geen zonnepanelen invullen. Dat wordt weer een rondje klantenservice.'
Unitedconsumers saldeert ook tegen hetzelfde tarief volgens mij.
[ Voor 60% gewijzigd door dirkmuis op 12-05-2022 21:46 ]
Wat moet je nog meer weten?Lord_Dain schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:23:
[...]
Hoe kunnen we jouw 'vraag' serieus beantwoorden als je deze niet duidelijk stelt? Er valt niet heel veel zinnigs van te maken, spijt me dit te moeten melden.
Je hebt het over een verbruiksoverzicht. Vervolgens begin je over een voorschotbedrag, iets wat min 38 is en over energiebelasting. Dat heeft toch allemaal niets met je verbruik te maken? Of met overstappen naar een nieuwe energieleverancier...
En 47+53-20,00-38=42, maar dat geheel terzijde.
De site van budget is heel mager ja. En er zit een privacy lek in: als je een adres zonder gas invult, verbergt ie het gasinvoerveld.dirkmuis schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:19:
Ik mis bij BudgetEnergie de optie om enkel stroom af te nemen?
Maar als je via gaslicht oid kijkt, kan je wel zonnepanelen en alleen electra invoeren.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Waar baseer je dat op?TexMex schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:48:
[...]
Ook de wijzigingen per 1 juli zullen voor klanten als @superduper waarschijnlijk nog steeds relatief gunstig uitpakken.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
@Laguna Gaat de beloofde BTW verlaging in op de energie prijzen.
Alle beetjes helpen.
Alle beetjes helpen.
Waarom is het een privacylek, de aansluitingen zijn openbare data.Wuursj schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:03:
[...]
De site van budget is heel mager ja. En er zit een privacy lek in: als je een adres zonder gas invult, verbergt ie het gasinvoerveld.
Bijv. https://www.eancodeboek.nl/eancodeboek/control/index
Verder dan een 1 jaar kijken heeft in de huidige situatie toch geen enkele zin, het is allemaal zo onvoorspelbaar wat er gaat gebeuren. Ik zou dan nu mooi dat voordeel pakken en volgend jaar weer verder kijken.Mr.Viper schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:34:
[...]
Vandaag telefonisch precies dezelfde aanbieding gekregen... Shell Engery 1 jaar vast is voor mij toch 420 euro goedkoper het eerste jaar maar wat doen de prijzen daarna... zijn die dan al lager dan de 40% korting die Essent geeft? Opzeggen kan altijd nog met een boete dus dan zou ik volgend jaar maximaal 150 euro aan opzegvergoeding moeten betalen.
Gezien er achter 47, 84 VERBRUIKT staat... lijkt me toch logish dat dit de kwhs zijn? Als je nog de prijzen er bij moet hebben:Djordjo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:58:
Je hebt het over een verbruiksoverzicht. Vervolgens begin je over een voorschotbedrag, iets wat min 38 is en over energiebelasting. Dat heeft toch allemaal niets met je verbruik te maken? Of met overstappen naar een nieuwe energieleverancier...
:strip_exif()/f/image/84HxuQgV4te7cld88Rm7lYCE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pH39bk67yLg6pObDIiUXehUU.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus nogmaals de vraag, zit hier de vermindering energiebelasting al in of moet ik dit overzicht anders interpreteren? 12x30 a 40eu retour is leuk, maar 12 a 1300eu natuurlijk leuker.
Alleen klopt die site niet altijd, mijn oude adres staat als 'Bijzondere aansluiting' er in en list alleen de electra terwijl er toch een bedrijfsgaslijn ligt.Wolly schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:12:
[...]
Waarom is het een privacylek, de aansluitingen zijn openbare data.
Bijv. https://www.eancodeboek.nl/eancodeboek/control/index
[ Voor 12% gewijzigd door torretje2012 op 13-05-2022 10:26 ]
Gisteren mail van BE ontvangen:torretje2012 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:17:
[...]
Gezien er achter 47, 84 VERBRUIKT staat... lijkt me toch logish dat dit de kwhs zijn? Als je nog de prijzen er bij moet hebben:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus nogmaals de vraag, zit hier de vermindering energiebelasting al in of moet ik dit overzicht anders interpreteren? 12x30 a 40eu retour is leuk, maar 12 a 1300eu natuurlijk leuker.
[...]
Alleen klopt die site niet altijd, mijn oude adres staat als 'Bijzondere aansluiting' er in en list alleen de electra terwijl er toch een bedrijfsgaslijn ligt.
Vermindering energiebelasting
Elk jaar compenseert de overheid een deel van uw energierekening, dit wordt de vermindering energiebelasting genoemd. Dit bedrag brengen wij op uw jaar- of eindnota in mindering. U hoeft hier zelf dus niets voor te doen. Dit bedrag is voor 2022 verhoogd van € 558,56 naar € 824,77 vanwege de gestegen energieprijzen. Dit geldt alleen voor adressen met een verblijfsfunctie, zoals een woning of kantoorpand.
Btw-verlaging per 1 juli
Per 1 juli 2022 gaat de btw op stroom en gas van 21% naar 9%. Dit is een tijdelijke maatregel die de Rijksoverheid neemt vanwege de stijgende energieprijzen. Als energieleverancier verrekenen wij deze verlaging op uw jaar- of eindnota en in uw termijnbedrag. In juni zal de herberekening van uw termijnbedrag plaatsvinden. Hier hoeft u zelf niets voor te doen. U wordt uiterlijk 1 juli geïnformeerd over uw nieuwe termijnbedrag.
Zojuist de variabele tarieven van Budget Energie ontvangen, aangezien mijn contract volgende maand afloopt.
Tarieven zijn voor juni (inclusief energiebelasting en ODE):
Stroom normaaltarief: € 0,49268 zonder TKV € 0,48268 met TKV
Stroom daltarief: € 0,43423 zonder TKV, € 0,42424 met TKV
Tarief gas: € 1,99536 zonder TKV, € 1,97536 met TKV
Vaste leverkosten stroom: € 5,99 p maand
Vaste leverkosten gas: € 5,99 p maand
TKV staat hier voor Trouwe Klant-voordeel, dus voor bestaande klanten.
Tarieven zijn voor juni (inclusief energiebelasting en ODE):
Stroom normaaltarief: € 0,49268 zonder TKV € 0,48268 met TKV
Stroom daltarief: € 0,43423 zonder TKV, € 0,42424 met TKV
Tarief gas: € 1,99536 zonder TKV, € 1,97536 met TKV
Vaste leverkosten stroom: € 5,99 p maand
Vaste leverkosten gas: € 5,99 p maand
TKV staat hier voor Trouwe Klant-voordeel, dus voor bestaande klanten.
[ Voor 12% gewijzigd door m181087 op 13-05-2022 13:39 ]
Vreemd, als nieuwe klant krijg ik voordeligere tarieven dan die jij noemt.
Dat is dan het NKVdirkmuis schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:43:
Je hebt gelijk, lekker klantvoordeel dan.dirkmuis schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:43:
Als ik op het adres van de buren een nieuw variabel contract af wil sluiten, krijg ik inderdaad lagere tarieven aangeboden dan ik via de mail zelf heb gekregen. Fraai.
Wat staat er onder jouw maandoverzicht? Ik zie bij mij (budget) staan:torretje2012 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:17:
[...]
"Alle genoemde tarieven en kosten zijn inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie, btw, vermindering energiebelasting, vaste leverings- en netbeheerkosten"
Vandaag ook de nieuwe tarieven gekregen van BE, en heb even wat advies nodig mbt het salderen...
Zelfde tarieven als @m181087
/f/image/zc22cHVjqxxLFAv78Nc2543w.png?f=fotoalbum_large)
Wat is wijsheid? Hier blijven en afwachten wat de prijzen gaan doen, of al een switch maken?
Korte situatieschets:
16 panelen op het dak, totaal 5120 wp op zuid, helling 45 gr.
Elektrische auto die thuis geladen wordt tijdens daltarief, werkgever vergoed de laadkosten tegen normaaltarief. Hier zit de crux...
De manier van salderen zal hiervoor uitmaken wat het voordeligste is. Iemand die dat weet hoe BE het salderen regelt?
Gasverbruik ongeveer 1000 m3 (iets minder)
Zelfde tarieven als @m181087
/f/image/zc22cHVjqxxLFAv78Nc2543w.png?f=fotoalbum_large)
Wat is wijsheid? Hier blijven en afwachten wat de prijzen gaan doen, of al een switch maken?
Korte situatieschets:
16 panelen op het dak, totaal 5120 wp op zuid, helling 45 gr.
Elektrische auto die thuis geladen wordt tijdens daltarief, werkgever vergoed de laadkosten tegen normaaltarief. Hier zit de crux...
De manier van salderen zal hiervoor uitmaken wat het voordeligste is. Iemand die dat weet hoe BE het salderen regelt?
Gasverbruik ongeveer 1000 m3 (iets minder)
Daar zou ik gewoon even over bellen dan. Ze willen jou vast ook wel die tarieven bieden, in plaats van je verliezen. Mochten ze dat niet willen, dan zou ik er sowieso geen klant willen blijven. Even bellen dus.m181087 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:15:
[...]
Je hebt gelijk, lekker klantvoordeel dan.
Als ik op het adres van de buren een nieuw variabel contract af wil sluiten, krijg ik inderdaad lagere tarieven aangeboden dan ik via de mail zelf heb gekregen. Fraai.
Ik zit nu bij BE en meen me te herinneren dat het per telwerk gaat. Iets waar ik niet op gelet heb bij afsluiten maar in mijn contract tegen kom.Bucephalus schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:29:
Ik zit nu met hetzelfde probleem maar dan andersom: in het afgelopen jaar is mijn verbruik is nagenoeg gelijk in dal en normaal.
Maar mijn PV opbrengst in normaal is bijna 2x zoveel waardoor ik nu op het randje zit en in normaal net zoveel opbrenst als verbruik heb. Ik probeer dus nu gebruikers van dal naar normaal te krijgen om iets meer marge te hebben.
edit: hier lijken ze toch telramen bij elkaar weg te strepen.
[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 13-05-2022 15:56 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Dat is niet nodig, de afrekening van energiebelasting, ODE en BTW staat los van de afrekening van de telwerken. Hierdoor krijg je dus op normaal iets meer terug dan dat je voor het dal verbruik betaalt. Voor 1 kWh opwek in normaal kun je dus 1.1 kWh in dal gebruiken. (Exacte getallen kun je zelf uitrekenen op basis van de kale energieprijs).Wuursj schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:59:
[...]
Ik zit nu bij BE en meen me te herinneren dat het per telwerk gaat. Iets waar ik niet op gelet heb bij afsluiten maar in mijn contract tegen kom.
Ik zit nu met hetzelfde probleem maar dan andersom: in het afgelopen jaar is mijn verbruik is nagenoeg gelijk in dal en normaal.
Maar mijn PV opbrengst in normaal is bijna 2x zoveel waardoor ik nu op het randje zit en in normaal net zoveel opbrenst als verbruik heb. Ik probeer dus nu gebruikers van dal naar normaal te krijgen om iets meer marge te hebben.
Even een aanvulling tov mijn eerdere post en de antwoorden van @dirkmuis en @Bucephalusdehardstyler schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:43:
[...]
Daar zou ik gewoon even over bellen dan. Ze willen jou vast ook wel die tarieven bieden, in plaats van je verliezen. Mochten ze dat niet willen, dan zou ik er sowieso geen klant willen blijven. Even bellen dus.
Ik heb navraag gedaan bij Budget Energie en het klopt dat zij voor nieuwe klanten een lager tarief bieden dan voor vaste klanten. Volgens de klantenservice geldt het tarief voor nieuwe klanten slechts 1 maand en is dit een tarief met korting (=vorm van welkomstbonus). Na de eerste maand gaan nieuwe klanten dus het tarief zonder TKV betalen.
Vaste klanten gaan gelijk over op het variabele tarief met TKV. Zij betalen de eerste maand dus meer, maar blijven vervolgens het tarief met TKV betalen. Zo zouden vaste klanten op de langere termijn dus alsnog goedkoper uit moeten zijn. Afhankelijk van hoe lang je (variabele) klant blijft uiteraard.
/f/image/jiM5tGplLugIg1lBapB0kxvN.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door m181087 op 13-05-2022 15:36 ]
Hier exact hetzelfde, gaat om een contract bij Mega maar volgens Stedin bij Daytona B.V.FrankoNL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:15:
[...]
Ik heb gebeld met Stedin, er is per 1 mei een leverancier bekend op mijn adres. Wel met een totaal andere naam en ook niet bekend bij de mevrouw aan de telefoon.
Het zal wel kloppen dan. Afgesloten word ik in ieder geval niet.
Eerste hit via de bekende zoekmachine.
Wel heel bijzonder, ik kan niks nu. Geen maandbedragen aanpassen o.i.d. Geef ze nog een week maar verwacht toch wel iets te krijgen.
Is gewoon hetzelfde bedrijf toch, staat zelfs op die acm pagina.Electromonkey schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:51:
[...]
Hier exact hetzelfde, gaat om een contract bij Mega maar volgens Stedin bij Daytona B.V.
Wel heel bijzonder, ik kan niks nu. Geen maandbedragen aanpassen o.i.d. Geef ze nog een week maar verwacht toch wel iets te krijgen.
Ook bij kvk: https://www.kvk.nl/zoeken...9803&start=0&site=kvk2014
Yes, was ook niet negatief bedoeld maar dat kwam niet helemaal over zie ik nu.Wolly schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:04:
[...]
Is gewoon hetzelfde bedrijf toch, staat zelfs op die acm pagina.
Ook bij kvk: https://www.kvk.nl/zoeken...9803&start=0&site=kvk2014
Overigens heb ik een ticket aangemaakt voor het aanpassen van het maandbedrag en dat lijkt wel netjes te gaan via Zendesk.
Dan zou ik met mijn nagenoeg 0 verbruik toch nooit op -38 uit kunnen komen? 825/12=68+20 voorschot = 88, dan zou ik 50euro afrekenen voor een tiental kwh's...Harry_Nak schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:28:
[...]
Wat staat er onder jouw maandoverzicht? Ik zie bij mij (budget) staan:
"Alle genoemde tarieven en kosten zijn inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie, btw, vermindering energiebelasting, vaste leverings- en netbeheerkosten"
Ook interessant is unitedconsumers.
Deze hebben het verplichte modelcontract, hoge tarieven, maandelijks opzegbaar.
Daarnaast hebben ze een variabel contract, lagere tarieven, maandelijks opzegbaar.
Ik vroeg ze naar het verschil en kreeg als antwoord dat de eerste verplicht is vanuit de ACM maar je beter de andere kunt kiezen. Behalve natuurlijk als je weet dat je nog een paar maanden saldeert. Dan neem je nu de duurdere variant, cash je meer en stap je over 3-4 maanden over.
Edit: Zojuist even gebeld met unitedconsumers. Mijn stelling klopt en ze geven inderdaad toe dat je in de zomer (bij terugleveren) het beste het modelcontract kunt nemen en in de winter (bij meer verbruik) het variabele contract. Als zou ik dan zelf eerder voor een uurcontract gaan vanwege de goedkope nachten en laden.
Deze hebben het verplichte modelcontract, hoge tarieven, maandelijks opzegbaar.
Daarnaast hebben ze een variabel contract, lagere tarieven, maandelijks opzegbaar.
Ik vroeg ze naar het verschil en kreeg als antwoord dat de eerste verplicht is vanuit de ACM maar je beter de andere kunt kiezen. Behalve natuurlijk als je weet dat je nog een paar maanden saldeert. Dan neem je nu de duurdere variant, cash je meer en stap je over 3-4 maanden over.
Edit: Zojuist even gebeld met unitedconsumers. Mijn stelling klopt en ze geven inderdaad toe dat je in de zomer (bij terugleveren) het beste het modelcontract kunt nemen en in de winter (bij meer verbruik) het variabele contract. Als zou ik dan zelf eerder voor een uurcontract gaan vanwege de goedkope nachten en laden.
[ Voor 25% gewijzigd door dirkmuis op 13-05-2022 20:57 ]
Ook ik heb de e-mail ontvangen van Budget Energie en nijg naar overstappen.
Ik heb een verbruik van ongeveer 900 normaaltarief en 900 daltarief. Shell Energy bekeken en daar zie ik de tarieven zoals in screenshot. Moet ik die energiebelasting en opslag bij dal en normaal optellen of zit het er al in? Ik vind deze best onduidelijk?
Ik heb een verbruik van ongeveer 900 normaaltarief en 900 daltarief. Shell Energy bekeken en daar zie ik de tarieven zoals in screenshot. Moet ik die energiebelasting en opslag bij dal en normaal optellen of zit het er al in? Ik vind deze best onduidelijk?
:strip_exif()/f/image/Vi4ln6nBdKuGjy15Hsq9CsEN.jpg?f=fotoalbum_large)
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Je vergeet de netbeheerkosten. Die hangen af van je netbeheerder, maar dat gaat om ±€220,- tot €300,- per jaar, dus zo'n €18,- tot €25,- per maand.torretje2012 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:48:
[...]
Dan zou ik met mijn nagenoeg 0 verbruik toch nooit op -38 uit kunnen komen? 825/12=68+20 voorschot = 88, dan zou ik 50euro afrekenen voor een tiental kwh's...
Vaste leveringskosten + netbeheer: €4,99 + €21,5,- (gemiddelde netbeheerkosten)
Verbruik: 12kwh * ±€0,26 = €3,12
Vermindering energiebelasting = - €68,75
Totaal: -€39,14
Het verbruiksoverzicht gaat over je verbruik, dat staat dus los van je voorschot.
Klik op Bekijk kosten per jaar. Dan zie je gelijk de volledige optelsom.THE_BASE schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:30:
Ook ik heb de e-mail ontvangen van Budget Energie en nijg naar overstappen.
[Afbeelding]
Hier exact hetzelfde: Bij Stedin staat Daytona BV als leverancier genoteerd ...........Heb nog geen enkele afschrijving van hen gehad. Eigenlijk helemaal geen communicatie gehad sinds de aanmeld / tarieven bevestiging.Electromonkey schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:51:
[...]
Hier exact hetzelfde, gaat om een contract bij Mega maar volgens Stedin bij Daytona B.V.
Hoewel dat ietswat vreemd overkomt ....... is er vooralsnog " nog " niets fout gegaan. Of ik ben me er nog niet bewust van ;-)
Daarnaast wacht ik al 6 weken op mijn eindnota van Budget Energie
Het TKV kwam voor mij uit op €25 en €12 per jaar voor resp. electriciteit en gas op de jaarafrekening van het contract met vaste tarieven. Op de eindafrekening van het contract met variabel tarief was er geen TKV meer omdat ik al na een paar maanden overstapte. Waarschijnlijk moet je echt het jaar volmaken, ook bij varabele tarieven - of misschien niet over stappen naar een andere leverancier en weer een contract aangaan met vaste tarieven bij henzelf, om de TKV te behouden. Maar ja, voor die paar euro's..m181087 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:31:
[...]
Even een aanvulling tov mijn eerdere post en de antwoorden van @dirkmuis en @Bucephalus
Ik heb navraag gedaan bij Budget Energie en het klopt dat zij voor nieuwe klanten een lager tarief bieden dan voor vaste klanten. Volgens de klantenservice geldt het tarief voor nieuwe klanten slechts 1 maand en is dit een tarief met korting (=vorm van welkomstbonus). Na de eerste maand gaan nieuwe klanten dus het tarief zonder TKV betalen.
Vaste klanten gaan gelijk over op het variabele tarief met TKV. Zij betalen de eerste maand dus meer, maar blijven vervolgens het tarief met TKV betalen. Zo zouden vaste klanten op de langere termijn dus alsnog goedkoper uit moeten zijn. Afhankelijk van hoe lang je (variabele) klant blijft uiteraard.
Die wisselende variabele tarieven per maand, ene keer laag, andere maand weer extreem hoog, daar kon ik niet echt aan wennen.
De eindenota kreeg ik 5 weken later en op de 6e week bedrag afgeschreven.mokat schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:50:
Daarnaast wacht ik al 6 weken op mijn eindnota van Budget Energie
[ Voor 7% gewijzigd door RoscoP op 14-05-2022 14:43 ]
Ik heb het net aangepast. Had reeds 3x350 betaald. 1000 kuub gas eraf (beetje te voorzichtig?) Kwam ik uit op 242,- per maand. Maar daarna vond ik werkelijk verbruik april van 215 euro, maart was lager, want maar een halve maand. Mei is nog geen kostenoverzicht voor. Wel 1-11 mei verbruikindicatie op homepage.kraanwagen schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:05:
[...]
Ik kan het niet vinden in mijn persoonlijke omgeving. Waar staat die herberekenings-mogelijkheid?
Dus eigenlijk moet ik voor balans/risicobeperking onder de tweehonderd euro per maand komen.Dus ik probeer het maandbedrag nogmaals aan te passen via instellingen/maandbedrag.
Maar als ik het normaal tarief stroomverbruik verlaag gaat het maandbedrag naar 275. Weer iets omhooggeschroeft, om boven triggerwaard te komen, geeft website dikke 307 euro per maand.
Ik zit dus al op 1050,- betaald en verbruikt 166 euro voor helft maart en 214 voor april en voorspelling voor mei is ~150,- in werkelijk verbruik, voor drie reeds betaalde maanden. Dus ongeveer de helft, verbruikt van betaald en dan nog moet ik ~90 euro per maand boven verwachte verbruik voorschieten.
Anderen lukte halveren wel, zijn ze moeilijker gaan doen? Of was ik te snel met bevestigen. Had niet verwacht dat verbruik zomer zo laag zou zijn, eerlijk gezegd.
Deze week loopt ons contract af, wij verbruiken ongeveer 1800m3 gas en 5000kwh uur stroom en wekken ongeveer 9500 kwh op aan stroom.
Wij denken nu aan variabel bij Budget energie of Eneco, is dat een verstandige keus of zijn er betere opties? (ik zit overigens nu bij EnergieDirect).
Wij denken nu aan variabel bij Budget energie of Eneco, is dat een verstandige keus of zijn er betere opties? (ik zit overigens nu bij EnergieDirect).
[ Voor 7% gewijzigd door talkatoo op 15-05-2022 12:06 ]
Met dat gasverbruik zou ik niet naar Eneco gaan.talkatoo schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:01:
Deze week loopt ons contract af, wij verbruiken ongeveer 1800m3 gas en 5000kwh uur stroom en wekken ongeveer 9500 kwh op aan stroom.
Dus of kijken waar het gemiddelde is tussen redelijke terugleververgoeding en redelijke gasprijzen (jouw verbruik op mijn adres geeft aan BE, Innova en Gewoon) of naar Eneco voor je stroom en elders je gas onderbrengen.
Met dat gasverbruik en overschot stroom zou ik eens gaan kijken of je niet elektrisch kan gaan verwarmen, scheelt je een hoop gas en dus kosten.talkatoo schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:01:
Juist het vrij hoge gaverbuik suggereert dat elektrisch verwarmen waarschijnlijk nu niet rendabel zal zijn. Dus dan eerst naar de isolatie kijken.HereIsTom schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:26:
[...]
Met dat gasverbruik en overschot stroom zou ik eens gaan kijken of je niet elektrisch kan gaan verwarmen, scheelt je een hoop gas en dus kosten.
Hoi!
Mijn contract bij Eneco stroom/gas loopt half juni af. Medio juli krijgen wij zonnepanelen.
Afgelopen jaar rond de 1100m3 gas verbruikt maar in een niet geïsoleerd huis + de prijzen waren laag + kleintje gekregen dus veel (onnodig) de verwarming aan gehad.
Momenteel bezig met isoleren (bodemisolatie onder de vloerverwarming, spouwmuurisolatie), echter ons nieuwe voorraam in de woonkamer heeft een levertijd van ergens tussen december en maart
.
In de zomermaanden redden wij ons echter met 12m3 per maand. Uiteindelijk hopen wij het gasgebruik zeker te kunnen halveren maar dat is pas achteraf meetbaar.
Stroomgebruik ongeveer 3700kW per jaar en opbrengst panelen in het eerste jaar (verwachting) ongeveer 4000kW waarvan de piek natuurlijk in het begin ligt.
Ik heb nog geen nieuw aanbod van Eneco wat ik ga betalen als bestaande klant om te blijven en over te gaan naar variabel dus ik ga even uit van de modelcontractprijzen.
Ik denk erover om tijdens de zomermaanden wel bij Eneco te blijven omdat de teruggave op mijn stroom dan hoger is dan mijn gasverbruik + vaste kosten. Dus dat ik ongeveer 25 euro per maand toe krijg als klant. Dan rustig kijken wat er gebeurt met de (vaste) contracten en gasprijzen en dan ineens over stappen voor gas en stroom zo rond oktober.
Of per direct half juni gas elders onderbrengen. Maar welke maatschappen nemen nieuwe klanten voor alleen gas aan?
Mijn contract bij Eneco stroom/gas loopt half juni af. Medio juli krijgen wij zonnepanelen.
Afgelopen jaar rond de 1100m3 gas verbruikt maar in een niet geïsoleerd huis + de prijzen waren laag + kleintje gekregen dus veel (onnodig) de verwarming aan gehad.
Momenteel bezig met isoleren (bodemisolatie onder de vloerverwarming, spouwmuurisolatie), echter ons nieuwe voorraam in de woonkamer heeft een levertijd van ergens tussen december en maart

In de zomermaanden redden wij ons echter met 12m3 per maand. Uiteindelijk hopen wij het gasgebruik zeker te kunnen halveren maar dat is pas achteraf meetbaar.
Stroomgebruik ongeveer 3700kW per jaar en opbrengst panelen in het eerste jaar (verwachting) ongeveer 4000kW waarvan de piek natuurlijk in het begin ligt.
Ik heb nog geen nieuw aanbod van Eneco wat ik ga betalen als bestaande klant om te blijven en over te gaan naar variabel dus ik ga even uit van de modelcontractprijzen.
Ik denk erover om tijdens de zomermaanden wel bij Eneco te blijven omdat de teruggave op mijn stroom dan hoger is dan mijn gasverbruik + vaste kosten. Dus dat ik ongeveer 25 euro per maand toe krijg als klant. Dan rustig kijken wat er gebeurt met de (vaste) contracten en gasprijzen en dan ineens over stappen voor gas en stroom zo rond oktober.
Of per direct half juni gas elders onderbrengen. Maar welke maatschappen nemen nieuwe klanten voor alleen gas aan?
Ik vraag me af welke aanbieders op dit moment het meest gunstig zijn. Ik denk dat ik een relatief kleine gebruiker ben (900 Kwh; 550 m3 gas) en ik heb geen zonnepanelen.
Onderstaande is wat ik vooralsnog ben tegengekomen. Het is een beetje appels met peren vergelijken (Shell is 1 jaar vast, de rest variabel), maar het geeft wel een beeld. Kennen jullie scherpere aanbiedingen? Ik neig nu naar Shell vanwege de zekerheid en omdat het co2 gecompenseerd is.
Onderstaande is wat ik vooralsnog ben tegengekomen. Het is een beetje appels met peren vergelijken (Shell is 1 jaar vast, de rest variabel), maar het geeft wel een beeld. Kennen jullie scherpere aanbiedingen? Ik neig nu naar Shell vanwege de zekerheid en omdat het co2 gecompenseerd is.
Aanbieder | prijs per KwH | prijs per m3 gas | jaarsom | contract |
Budgetenergie | 0,46195 | 1,99536 | na | variabel |
Shell | 0,41862 | 1,94702 | 1.101,18 | 1 jaar vast |
Mega | 0,3925 | 1,7708 | 1055,95 | variabel |
Laatste bericht wat ik heb gekregen is 0.41 per kWh en 1,99 per m3.tokjah schreef op zondag 15 mei 2022 @ 13:39:
Dat verschilt flink met de modelcontract prijzen!Cardinal schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:00:
[...]
Laatste bericht wat ik heb gekregen is 0.41 per kWh en 1,99 per m3.
Ben benieuwd, 16 juni jaarafrekening dus ik vermoed over 2 weken ongeveer een aanbod...
Zojuist Essent aan de deur gehad met een aanbod. Graag deel ik deze en ben benieuwd naar wat jullie ervan vinden.
3 jaar vast.
1e jaar: €0,47 / €2,075
2e jaar: €0,317 / €1,463
3e jaar: €0,279 / €1,279
Vanaf 2e jaar dus mooie prijzen, maar iets zegt me dat ze dus verwachten dat de prijzen gaan dalen...
Had net overgesloten naar anwb energy, maar zit nog in de wettelijke bedenktijd.
3 jaar vast.
Vanaf 2e jaar dus mooie prijzen, maar iets zegt me dat ze dus verwachten dat de prijzen gaan dalen...
Had net overgesloten naar anwb energy, maar zit nog in de wettelijke bedenktijd.
Wat zijn de kosten bij voortijdig opzeggen? Dan kan je zelf een berekening maken. Ik lees nu al sinds november dat de gasprijzen gaan dalen, tegenovergestelde is gebeurd. Toen was er ook een essent superdalen aanbod, spijt dat ik toen niet gekozen heb voor dat aanbod.Wessel12! schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:26:
Zojuist Essent aan de deur gehad met een aanbod. Graag deel ik deze en ben benieuwd naar wat jullie ervan vinden.
3 jaar vast.
Maximaal 250 euro.geishin schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:58:
[...]Wat zijn de kosten bij voortijdig opzeggen?
Ik verwacht geen dalingen, iedereen zegt dat er dalingen aankomen al maanden tot op heden is het onjuist gebleken. Duitsland en Nederland stoppen met Russisch gas ook al zou er in Nederland gas gewonnen worden zijn de prijzen nog gekoppeld aan de EU markt, Duitsland wil volledig stoppen met Russisch gas.
Zal dus een LNG terminal moeten komen, en niemand ook Nederland niet durft zijn handen Aan schaliegas te branden zie het somber in.
Zal dus een LNG terminal moeten komen, en niemand ook Nederland niet durft zijn handen Aan schaliegas te branden zie het somber in.
Wat is jouw ervaring met anwb energie?Wessel12! schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:26:
3 jaar vast.
Aan de deur? Doen ze dat nog in deze tijd.Wessel12! schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:26:
3 jaar vast.
Voor mij een no-go…turkeyhakan schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 04:05:
[...]
Aan de deur? Doen ze dat nog in deze tijd.
Vroeger kwamen ze wel degelijk met goede aanbiedingen (naar horen zeggen). Ik ging er persoonlijk nooit op in, omdat ik niet echt met energie bezig was.
En nog zou ik dat nooit doen, want de bonussen die zij krijgen als ze je inschrijven kun je gewoon zelf ontvangen via bijvoorbeeld Pricewise, Gaslicht en/of CashbackXL.turkeyhakan schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:43:
[...]
Vroeger kwamen ze wel degelijk met goede aanbiedingen (naar horen zeggen). Ik ging er persoonlijk nooit op in, omdat ik niet echt met energie bezig was.
voor vaste contracten langer dan een jaar toch 50 euro? (per contract dus stroom en gas = 2x)
verder lijken me de tarieven niet heel gunstig. Hiermee gok je op dalende prijzen en dat doet Essent ook. Volgens mij kan je dan beter zelf wachten en gokken
[ Voor 25% gewijzigd door B-Force op 17-05-2022 09:07 ]
B-Force schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:06:
[...]
voor vaste contracten langer dan een jaar toch 50 euro? (per contract dus stroom en gas = 2x)
code:
1
2
3
4
| korter dan 1,5 jaar 50 EUR 1,5 - 2 jaar 75 EUR 2 tot 2,5 jaar 100 EUR langer dan 2,5 jaar 125 EUR |
https://www.consuwijzer.n...ergie/alles-over-opzeggen
Ik zit nu nog bij budget energie met iedere maand variabele tarieven.Wessel12! schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:26:
3 jaar vast.
Bij mij kwamen ze vorige week van Greenchoice aan de deur met deze prijzen:
1e jaar: €0,451 / €1,951
2e jaar: €0,377 / €1,669
3e jaar: €0,340 / €1,529
Niet het beste aanbod als ik het hier lees, maar heb het toch maar gedaan omdat die variabele kosten per maand elke keer weer een verrassing is.
Ik zit nu in de laatste maand van mijn vaste contract bij BudgetEnergie en krijg nu een mail dat ik automatisch doorrol naar variabele tarieven. Wat schetst echter mijn verbazing:
Of zie ik iets over het hoofd?
Als ik via gaslicht mijn verbruik invul, dan zegt BE dat het me per jaar €2800 gaat kosten. Nu betaal ik nog €1500 op jaarbasis (€128 / mnd). Met dat bedrag ga ik het dus niet redden en het lijkt me handiger om het maandbedrag iets omhoog te doen naar bv €250 / maand anders betaal ik in december tegen de vijfhonderd euro.Uw termijnbedrag wijzigt niet
Uw termijnbedrag wijzigt ondanks de nieuwe tarieven op dit moment niet. Mocht het nodig zijn om uw termijnbedrag tussentijds aan te passen om een bijbetaling op de jaarnota te voorkomen, dan laten we u dat weten.
... en gaat over tot de orde van de dag
Misschien even afwachten wat de nieuwe tarieven worden van BE, vaak zit er verschil wat ze aanbieden via Gaslicht en wat vaste klanten krijgen.P_Tingen schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:05:
Ik zit nu in de laatste maand van mijn vaste contract bij BudgetEnergie en krijg nu een mail dat ik automatisch doorrol naar variabele tarieven. Wat schetst echter mijn verbazing:
[...]
Als ik via gaslicht mijn verbruik invul, dan zegt BE dat het me per jaar €2800 gaat kosten. Nu betaal ik nog €1500 op jaarbasis (€128 / mnd). Met dat bedrag ga ik het dus niet redden en het lijkt me handiger om het maandbedrag iets omhoog te doen naar bv €250 / maand anders betaal ik in december tegen de vijfhonderd euro.
Waarom wil je "sparen" via de energiemaatschappij ipv zelf het geld aan de kant zetten? En weet je trouwens wel zeker dat je huidige voorschot voldoende is voor je daadwerkelijke verbruikskosten en je sowieso niet moet gaan bijbetalen?P_Tingen schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:05:
[...]
Als ik via gaslicht mijn verbruik invul, dan zegt BE dat het me per jaar €2800 gaat kosten. Nu betaal ik nog €1500 op jaarbasis (€128 / mnd). Met dat bedrag ga ik het dus niet redden en het lijkt me handiger om het maandbedrag iets omhoog te doen naar bv €250 / maand anders betaal ik in december tegen de vijfhonderd euro.
Een (te) hoog voorschot klinkt gemakkelijk totdat je energiemaatschappij failliet gaat en je hopelijk door middel van "onrechtmaige" incasso's je te veel betaalde kunt storneren. Die les hebben velen eind vorig jaar geleerd.
En toch kan het soms gunstig zijn. Zo ben ik ooit aan de deur overgestapt en heb het voor elkaar gekregen dat ze mijn boete ook betaalde bij een 1 jarig contract, wat op dat moment al niet meer gewoon was.dehardstyler schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:04:
[...]
En nog zou ik dat nooit doen, want de bonussen die zij krijgen als ze je inschrijven kun je gewoon zelf ontvangen via bijvoorbeeld Pricewise, Gaslicht en/of CashbackXL.
Ik ben er twee keer ingetuint met iets dat heel goed klonk. Maar vond dan toch een betere deal via de vergelijkingssites. Gelukkig heb je die twee weken bedenktijd.turkeyhakan schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:43:
[...]
Zelf aan de kant zetten of via de stroomboer maakt me eerlijk gezegd niet heel veel uit. Ik vind het ook wel gemakkelijk dat ik er niet meer naar om hoef te kijken en geen wisselende lasten heb. Ik kan het zelf bijhouden, maar dan moet ik elke maand een ander bedrag naar mijn buffer boeken. Gedoe.pdukers schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:38:
[...]
Waarom wil je "sparen" via de energiemaatschappij ipv zelf het geld aan de kant zetten? En weet je trouwens wel zeker dat je huidige voorschot voldoende is voor je daadwerkelijke verbruikskosten en je sowieso niet moet gaan bijbetalen?
Een (te) hoog voorschot klinkt gemakkelijk totdat je energiemaatschappij failliet gaat en je hopelijk door middel van "onrechtmaige" incasso's je te veel betaalde kunt storneren. Die les hebben velen eind vorig jaar geleerd.
Tuurlijk kan BE ook failliet gaan, maar dat risico neem ik dan maar.
En de vraag of mijn huidige voorschot genoeg is, was nou net de vraag die ik ook stelde
... en gaat over tot de orde van de dag
Dit topic is gesloten.
Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4