Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 191 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.631 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:41
Ik heb het idee dat stilzitten in mijn geval het beste is.
Al snap ik niet helemaal waarom...
[k zat bij Welkom voor 0,78 per m3
Per 1-11 na faillisement verplicht bij Eneco voor ca 1,80 per m3
Per 15-11 overgestapt naar modelcontract Vattenfall voor 0,80 per m3
Zij verhoogden prijs per januari naar 1,25 per m3
Tussentijdse verhoging per 1-4 naar 1,35 per m3

Alle prijzen all-in.

Geen idee of ze met die tussentijdse verhoging afzien van de gebruikelijke herziening per 1-7.

Wat mij opvalt is dat ik dus maar 10 cent per m3 meer ben gaan betalen bij de laatste verhoging. Dit terwijl rond die tijd een nieuw modelcontract bij hetzelfde Vattenfall zelf de 2,80 per m3 aantikte!
Ook nu nog is het gastarief voor een nieuwe modelcontractklant 2,07 per m3.
Het lijkt wel of ze bestaande contracten met een vaste opslag hebben verhoogd. De prijsstijging werd namelijk ook niet gecommuniceerd als absolute 'nieuwe prijs' maar 'zoveel euro gaat een huishouden dat 1100m3 verbruikt méér betalen".

Ik klaag niet. Want ik had niks kunnen doen als Vattenfall mij ook op 2+ euro per m3 had gezet.
Maar ik ben wel nieuwsgierig.

Vooralsnog blijf ik maar even stilzitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Titusvh schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:34:

Alle prijzen all-in.

Geen idee of ze met die tussentijdse verhoging afzien van de gebruikelijke herziening per 1-7.

Wat mij opvalt is dat ik dus maar 10 cent per m3 meer ben gaan betalen bij de laatste verhoging. Dit terwijl rond die tijd een nieuw modelcontract bij hetzelfde Vattenfall zelf de 2,80 per m3 aantikte!
Het lijkt wel of ze bestaande contracten met een vaste opslag hebben verhoogd. De prijsstijging werd namelijk ook niet gecommuniceerd als absolute 'nieuwe prijs' maar 'zoveel euro gaat een huishouden dat 1100m3 verbruikt méér betalen".

Ik klaag niet. Want ik had niks kunnen doen als Vattenfall mij ook op 2+ euro per m3 had gezet.

Dat komt omdat de grote partijen voor X miljoen klanten ruim van te voren nieuwe contracten hebben ingekocht op de gasmarkt, als je daar binnen valt dan heb je geluk ... val je daar buiten heb je pech (ook als bestaande klant); wie het eerst maalt...

Omdat WE en al die andere partijen omvielen hadden de grote partijen (goedkope) contracten te kort en daarom werd de prijs ineens zo hoog omdat ze het van de spotmarkt moesten kopen op korte termijn.
Het is ook "lullig" als jouw contract opeens afliep in februari dit jaar bv, dan had je echt pech zeg maar.

Het is nu afwachten hoe goed de inkoopstrategie was van de grote partijen aankomende juli.

Anderzijds wat nu nog niet speelt is het feit dat er in theorie nog genoeg gas beschikbaar is, maar hoe langer deze oorlog gaat duren (en misschien wel verder escaleert na as. maandag) zal dat ook steeds minder worden; wat gaat dat met de prijs doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie001
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-02 14:38

Alle prijzen all-in.

Nagenoeg dezelfde route afgelegd.
Ik ben alleen op de laatste SuperDalen 3 jaars deal van Essent ingegaan en betaal daar nu iets meer dan een euro per m3.
Lijkt voorlopig de juiste keuze te zijn geweest, maar uiteraard heeft niemand een glazen bol.
In de toekomst het contract afkopen kan met mijn gasverbruik al snel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:46:
Mijn contract bij Greenchoice loopt binnenkort af en ik moet dus ook maar gaan wennen aan de hogere tarieven. Nu heb ik een voorstel gekregen met als gasprijs 1,97 voor 1 jaar. Stroom 47 en 40 cent (piek en dal) maar ik saldeer dat vrijwel volledig met zonnepanelen dus dat is uiteindelijk nihil.

Gas gebruiken we vrijwel alleen voor bad en douche, verwarmen via L/L.

De vraag is dus, verwachten we de gasprijs nog te gaan dalen? Ik persoonlijk verwacht dat de spanning op de markt nog wel even aanhoudt, maar de impact daarvan op de gasprijs vind ik lastig in te schatten.
Daar zit ik ook een beetje mee. Want met wat zoeken kan ik misschien nog wel ergens een goedkopere m3 prijs vinden (niet heel veel lager trouwens als ik gaslicht mag geloven) en dan zit je met een variabel tarief waarbij de kans op stijgen best wel groot is imo.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
SvMp schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:07:
Ik heb telefonisch contact gehad met Greenchoice. De meneer aan de lijn ontkende stellig dat er telefonisch nog jaarcontracten worden gegeven. Dit is in tegenspraak met wat ik in dit topic lees.
Alleen voor bestaande klanten. Shell Energy was voor ons goedkoper voor een vast contract.

[ Voor 4% gewijzigd door Corrigan op 04-05-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Flappiewappie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:13:
[...]

Dit zou iig betekenen dat Essent verwacht dat de gasprijzen zullen dalen met zo een staffel erin.
Niet per se. De futures op lange termijn zijn een stuk lager, en zij sluiten ook daar contracten op af.

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heeft iemand enig idee hoe Coolblue Energie zelf opgewekte stroom saldeert met een dubbele meter? Ik kan er geen woord over vinden. Overzichtswebsites spreken elkaar tegen. De rekentool van Coolblue Energie ondersteunt geen zonnepanelen.

Gaan ze te veel opgewekte stroom voor het piektarief verrekenen met verbruik onder daltarief?

Of moet je te veel opgewekte stroom onder één telwerk verkopen tegen een teruglever tarief (dat lager ligt) en vervolgens tegen het standaard tarief weer stroom inkopen? Dit gebeurt oa. bij Shell Energie, waardoor deze onaantrekkelijk wordt als je je eigen verbruik volledig opwerkt met zonnepanelen.

Ik heb na telefonisch informeren wel van Coolblue Energie vernomen dat alleen gas afnemen een optie is! Elektra kan dan elders afgenomen worden, zodat je kunt kiezen voor een partij die het beste past bij de omstandigheden (veel zelf opwekken, terugleveren of juist veel afnemen).

Shell kan niet met alleen gas. Argument: We zijn bezig met de energietransitie en daar past alleen gas leveren niet bij. Maar wel mensen met veel zonnepanelen benadelen 8)7

Rekenvoorbeeld om dit probleem duidelijk te maken:

Stel je gebruikt 2400 kWh stroom per jaar. Dit wordt ook opgewekt door zonnepanelen.

Bij een goed energiebedrijf betekent dit dat je 0 variabele kosten hebt. Je betaalt alleen een klein bedrag aan vaste kosten en natuurlijk de kosten netbeheerder.

Maar bij leveranciers als Shell treedt het volgende probleem op:

Stel je gebruikt van die 2400 kWh tijdens het normaaltarief 1000 kWh en daltarief 1400 kWh.
En de zonnepanelen wekken tijdens het normaaltarief 1500 kWh op en tijdens daltarief 900 Kwh.

Stel teruglevertarief is 15 cent, tarief normaal is 40 cent en tarief dal is 35 cent. Ik laat overheidsheffingen en belastingen gemakshalve buiten beschouwing.

normaal tarief: 1000-1500=-500 verbruik, te ontvangen 500 x 0,15 = EUR 75,
dal tarief: 1500 - 900=600 verbruik, te betalen 600 x 0,35 = EUR 210
Te betalen: 210 - 75 = EUR 135 ondanks dat je precies evenveel opwerkt als je gebruikt.

Wat is het beleid van Coolblue?

Van zowel EnergieDirect als BudgetEnergie is duidelijk dat zij het fatsoenlijk doen, en volledig salderen ongeacht telwerk. Deze bedrijven zijn hierover duidelijk op hun website.

[ Voor 34% gewijzigd door SvMp op 04-05-2022 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:07

Alle prijzen all-in.

Beter had je in november over kunnen stappen op Vattenfall voor 3 jaar vast via de Energiecadeau-link die in dit topic rondging. Dan zou je nu maar €1,18/m³ betalen. En de stroom is op die goedkoper denk ik, betaal nu (met Blijven Loont-korting) gemiddeld €0,22/kWh (piek/dal).

Al met al ben ik denk ik zelfs nog wel blij dat Welkom vorig jaar omgevallen is. Anders had ik vorige maand een nieuwe leverancier moeten zoeken, dat was een heel stuk duurder uitgevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:41
dennistd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:38:
[...]

Beter had je in november over kunnen stappen op Vattenfall voor 3 jaar vast via de Energiecadeau-link die in dit topic rondging. Dan zou je nu maar €1,18/m³ betalen. En de stroom is op die goedkoper denk ik, betaal nu (met Blijven Loont-korting) gemiddeld €0,22/kWh (piek/dal).

Al met al ben ik denk ik zelfs nog wel blij dat Welkom vorig jaar omgevallen is. Anders had ik vorige maand een nieuwe leverancier moeten zoeken, dat was een heel stuk duurder uitgevallen.
Met de kennis van nu heb je gelijk.
Ik ging er toen vanuit dat er ook best kans was dat de prijzen weer zouden normaliseren.
Poetin is nog wezen kaasfonduen bij ons met oud-en-nieuw. Maar heeft helaas verzuimd zijn plannen met ons te delen, want anders was ik wel overgestapt ;-)
Ik nodig hem dus ook niet meer uit.
ArcticWolf schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:43:
[...]

Dat komt omdat de grote partijen voor X miljoen klanten ruim van te voren nieuwe contracten hebben ingekocht op de gasmarkt, als je daar binnen valt dan heb je geluk ... val je daar buiten heb je pech (ook als bestaande klant); wie het eerst maalt...
Da's waar, ook met variabele contracten zullen ze volgens de wet van de grote getallen een deel wel al ruim tevoren inkopen.
Desondanks hadden ze volkomen in hun recht gestaan om de prijs veel meer te verhogen. Dus ik vind dat wel erg netjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:03
@SvMp @Wolly
  • Shell Energie heeft mij telefonisch bevestigd dat @SvMp zijn stelling correct is. Overschot in normaaltarief verkoop je en koop je terug in daltarief zoals in jouw voorbeeld. Dus met zonnepanelen en overschot niet interessant.
  • Coolblue Energie heeft mij telefonisch bevestigd dat normaaltrafief en daltarief met elkaar verrekend worden. Met de opmerking van de callcenter medewerker dat dit anders ook "niet eerlijk" was. :P
Ben ik even blij dat ik nog niet ben overgestapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Cardinal schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:11:
@SvMp @Wolly
  • Shell Energie heeft mij telefonisch bevestigd dat @SvMp zijn stelling correct is. Overschot in normaaltarief verkoop je en koop je terug in daltarief zoals in jouw voorbeeld. Dus met zonnepanelen en overschot niet interessant.
  • Coolblue Energie heeft mij telefonisch bevestigd dat normaaltrafief en daltarief met elkaar verrekend worden. Met de opmerking van de callcenter medewerker dat dit anders ook "niet eerlijk" was. :P
Ben ik even blij dat ik nog niet ben overgestapt.
Dank,ook aan @SvMp. Bizar hoe Shell dit doet vind ik, gaat wat mij betreft geheel tegen de geest van salderen in waarbij je verbruik tegen elkaar weg zou moeten strepen.

Met zonnepanelen en geen overschot is het bij Shell ook niet fijn overigens, je zal daar echt goed rekening moeten houden met je dal- en piektijden opwek en verbruik wil je niet ineens teveel betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 16:11
Wolly schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:18:
[...]

Dank,ook aan @SvMp. Bizar hoe Shell dit doet vind ik, gaat wat mij betreft geheel tegen de geest van salderen in waarbij je verbruik tegen elkaar weg zou moeten strepen.

Met zonnepanelen en geen overschot is het bij Shell ook niet fijn overigens, je zal daar echt goed rekening moeten houden met je dal- en piektijden opwek en verbruik wil je niet ineens teveel betalen.
Klinkt een beetje of Shell vast een voorschot heeft genomen op het stoppen met salderen. Een soort van tussenstap zeg maar. Uiteindelijk als het salderen straks verdwenen is, zal het interessanter worden om overdag meer te gaan verbruiken. Bij Shell zal je nu dus al moeten verbruiken wanneer je opwekt. Of gewoon niet voor Shell gaan met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jallie
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 31-07 18:11
Ik had dus een contract afgesloten bij Shell Energy maar na het lezen van bovenstaande maar opgezegd (eigenaar van zonnepanelen) weet iemand de terugleververgoeding van Coolblue ? ik kan daar geen zinnig woord over vinden. contract bij GC paar dagen geleden afgelopen en zit nu op een variabel contract.
anders maar weer terug naar GC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turo
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-01-2024
Wolly schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:18:
[...]

Maar zolang je per jaar minder teruglevert op zowel dal als normaal kan je 1 op 1 salderen.

[ Voor 12% gewijzigd door Turo op 04-05-2022 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Turo schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:36:
[...]
Maar zolang je per jaar minder teruglevert op zowel dal als normaal kan je 1 op 1 salderen.
De teruglever op normaal tarief zal bij de meeste hoger liggen dan het verbruik. Ik ga iig voor 160 euro het schip in bij Shell.

@Jallie De Coolblue tarieven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDO8y2tqPSGOMj2u2zU5gPKeD9I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JtUWQmEeYOxTmdGfPHJ9u9vQ.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Cardinal op 04-05-2022 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
[...]

Klopt. Shell is ongunstig voor mensen met veel zonnepanelen. Als je maar een handjevol hebt dan maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Jallie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:12:
Ik had dus een contract afgesloten bij Shell Energy maar na het lezen van bovenstaande maar opgezegd (eigenaar van zonnepanelen) weet iemand de terugleververgoeding van Coolblue ? ik kan daar geen zinnig woord over vinden. contract bij GC paar dagen geleden afgelopen en zit nu op een variabel contract.
anders maar weer terug naar GC...
€ 0,12463 volgens tarieven na berekenen maandlasten bij jaarcontract op website Coolblue energie.
Dat is niet eens zo extreem laag. Belangrijkst is dat je al je verbruik kunt salderen, onafhankelijk van de verhouding tussen opgewekte stroom tegen normaal- of daltarief. Eerder in dit topic wordt aangegeven dat Coolblue dat wel doet, maar nabellen is verstandig. Overigens maakt de constructie van Shell alleen maar wat uit als je (bijna) al je eigen verbruik opwekt via zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Leg dat eens uit aan de hand van mijn rekenvoorbeeld als je wilt?

In beide gevallen 9000 kWh verbruik en 8000 kWh teruglevering, en toch zit er afhankelijk van teruglevertijdstip een verschil tussen van EUR 105,39.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turo
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-01-2024
Wolly schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:37:
[...]

Leg dat eens uit aan de hand van mijn rekenvoorbeeld als je wilt?

In beide gevallen 9000 kWh verbruik en 8000 kWh teruglevering, en toch zit er afhankelijk van teruglevertijdstip een verschil tussen van EUR 105,39.
Ja, bij Shellenergy moet je hier dus goed op letten. Lever je meer terug dan je verbruikt per tijdstip (dal of normaal) is Shell niet zo interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slawkooo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-08 22:21
Welke uuraanbieder is de goedkoopste en de beste?

ANWB energie
Frankie
Zonnenplan

Andree?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:06

marapuru

db.

SvMp schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:52:
[...]

Door experimenteren met de rekentool constateer ik het volgende: Shell saldeert per telwerk normaal/dal.

Als je bij het ene telwerk meer opwekt dan verbruikt, en bij het andere minder opwerk dan verbruikt, dan verkoop je het overschot voor 10 cent en moet je het terugkopen tegen een tarief dat ca. 3 maal hoger is. Overheidsheffingen worden wel volledig gesaldeerd.

Dus als je bijv. 100 kWh meer opwekt dan verbruikt, tegen het normale tarief, dan krijg je voor die 100 kWh 10 euro (10 cent per kWh). Als je vervolgens tegen het daltarief meer verbruikt, dan betaal je voor dat stuk de volle prijs (maar voor 100 kWh hoef je de overheidsheffingen niet te betalen).

Dit maakt Shell heel ongunstig voor mensen die veel opwekken via zonnepanelen.

Ik zal Shell eens bellen om te vragen of alleen gas een optie is.
In dat geval denk ik aan: Shell 1 jaar vast gas, en de elektra bij Budget Energie, Eneco of een andere partij die voor levering en teruglevering hetzelfde tarief hanteren.
Heb jij hen nog gesproken en de mogelijkheid gehad om 1 jaar vast gas te krijgen? Ik heb onlangs bij hen afgesloten, maar zit nog in mijn bedenktijd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
marapuru schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:15:
[...]

Heb jij hen nog gesproken en de mogelijkheid gehad om 1 jaar vast gas te krijgen? Ik heb onlangs bij hen afgesloten, maar zit nog in mijn bedenktijd...
Ja. Dat kan niet bij Shell. Bij Coolblue wel. Ik wacht nog op hun offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:45

Ad Hox

N/A

Hebben jullie ook problemen ondervonden met de eindnota bij het overstappen?

Bij mij was de eindstand gas even 1000m3 hoger geschat op de laatste dag.

Stand op 30-3 (portal Greenchoice): 10600
Stand op 31-03: 11580

Staat ook een sterretje op de eindnota bij de gasstand, geen toelichting verder maar ik gok dat ze hiermee “geschat” bedoelen. Bij elektra gaat het wel goed.

Ik heb ze uiteraard al geïnformeerd en gevraagd om een correctie. Hebben jullie ook zulke ervaringen bij het overstappen?

Ik moet flink bij betalen (wat ik niet had verwacht), vandaar dat ik de eindnota ging controleren.

Edit: ik heb een slimme meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 07:10
@Ad Hox als je op deze manier 1000 m3 kan inkopen voor de oude prijs (< 1 euro) zou het misschien wel leuk zijn? Maar verwacht niet dat dat zo zal werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:44

rvk

Ad Hox schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:09:
Bij mij was de eindstand gas even 1000m3 hoger geschat op de laatste dag.
Stand op 30-3 (portal Greenchoice): 10600
Stand op 31-03: 11580
Staat ook een sterretje op de eindnota bij de gasstand, geen toelichting verder maar ik gok dat ze hiermee “geschat” bedoelen.
Staat er in het blokje daaronder niet iets als:
* het verbruik is berekend met een gaskwaliteit-correctiefactor van 1,01136
Dat sterretje zou dan dus niet slaan op de genoemde standen maar op het verbruik wat erachter staat (wat dan iets anders zal zijn dan eindstand - beginstand).

Of staat het sterretje echt direct achter de stand?
Dus 11580 * (en niet achter verbruik)

Wat was de werkelijke stand op de meter bij overstap?

[ Voor 10% gewijzigd door rvk op 05-05-2022 07:56 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• valpa
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-09 09:43
Phoolie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:56:
[...]

Klinkt een beetje of Shell vast een voorschot heeft genomen op het stoppen met salderen. Een soort van tussenstap zeg maar. Uiteindelijk als het salderen straks verdwenen is, zal het interessanter worden om overdag meer te gaan verbruiken. Bij Shell zal je nu dus al moeten verbruiken wanneer je opwekt. Of gewoon niet voor Shell gaan met zonnepanelen.
Als je de kas van Poetin niet te veel wil spekken lijkt me het niet zo gek om te verbruiken als de zon schijnt. Goed dat Shell dit aanmoedigt. Mensen die zonnepanelen nemen omdat ze dan zo lekker kunnen salderen doen wat mij betreft weinig groens.

Of een collega van me die vol trots vertelt dat ze 16 zonnepanelen heeft, terwijl ze amper stroom verbruikt. De enige die je in het harnas jaagt is de netbeheerder die niet op je stroom zit te wachten.

Zo snap ik ook niet dat warmtepompen vaak automatisch zijn ingesteld op 's nachts het tapwater verwarmen. Het eerste wat ik deed na installatie is dat ding 's middags aan het werk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
valpa schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:03:
[...]

Als je de kas van Poetin niet te veel wil spekken..
Ik maak mij werkelijk niet druk om de kas van Poetin als het gaat om mijn energiegebruik. Waar ik mij wel druk om maak zijn de absurde prijzen en wat we daar zelf, binnen het onderwerp van dit topic, aan kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomv
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Om in te haken op het 3 jarig aanbod van Essent wat hier eerder genoemd werd:

Mijn contract loopt in juli af, zojuist gebeld met Essent. Ik krijg geen nieuw contract aangeboden, geen jaar en ook geen 3-jarig.

lang verhaal kort, ik heb vorige week een shell contract afgesloten voor de duur van 1 jaar. tevens komt er een airco te hangen voor verwarmen.

ik zie na dat jaar wel weer wat ik ga doen. in elk geval een jaartje rust 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:06

marapuru

db.

[...]

Als je de kas van Poetin niet te veel wil spekken lijkt me het niet zo gek om te verbruiken als de zon schijnt. Goed dat Shell dit aanmoedigt. Mensen die zonnepanelen nemen omdat ze dan zo lekker kunnen salderen doen wat mij betreft weinig groens.

Of een collega van me die vol trots vertelt dat ze 16 zonnepanelen heeft, terwijl ze amper stroom verbruikt. De enige die je in het harnas jaagt is de netbeheerder die niet op je stroom zit te wachten.

Zo snap ik ook niet dat warmtepompen vaak automatisch zijn ingesteld op 's nachts het tapwater verwarmen. Het eerste wat ik deed na installatie is dat ding 's middags aan het werk zetten.
Hier haal je wat mij betreft valide punten aan. Hoewel je je niet scheel zou hoeven betalen aan energie is het natuurlijk zorgwekkend dat mensen hun hele dak volgooien om maar zoveel mogelijk te profiteren van de salderingsregeling.

Ik zit zelf al een tijdje in wat offertetrajecten voor een PV systeem. En hoewel ik ook hier op GoT adviezen kreeg die neerkwamen op 'gooi je hele dak meteen vol ivm salderen & kosten van latere uitbreiding' denk ik toch dat ik voor een compact systeem ga kiezen dat aansluit op mijn verbruik. En dat ik mijn gebruik van elektra daar op aanpas.

Bij Shell Energy zit ik dan in elk geval een jaar gebakken met de gasprijs en kwa elektra zit er dan vooral consumptie en zit ik niet met die lastige teruglevertarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14
Energieleveranciers zien dat toch anders. Mijn leverancier (United Consumers / Engie) rekent overdag met een (flink) hoger tarief als 's nachts en in het weekend en stimuleert mij dus om zoveel mogelijk stroom 's nachts en in het weekend te verbruiken.
Overdag leveren de panelen dus maximaal terug, en pas na 23 uur gaat (door de week) de vaatwasser aan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-09 12:19
De 1 gaat er op achteruit en de ander op vooruit. ;)
https://www.ad.nl/economi...-energieprijzen~ac32409a/
En als dat olieembargo ingaat kan de benzine zelfs €3,= aan gaan tikken las ik vanmorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22-09 11:56
Andrehj schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:41:
[...]

Energieleveranciers zien dat toch anders. Mijn leverancier (United Consumers / Engie) rekent overdag met een (flink) hoger tarief als 's nachts en in het weekend en stimuleert mij dus om zoveel mogelijk stroom 's nachts en in het weekend te verbruiken.
Overdag leveren de panelen dus maximaal terug, en pas na 23 uur gaat (door de week) de vaatwasser aan.
Ik heb een tijd bij vandebron gezeten, en had daar min of meer een gelijk dag/nacht tarief en was mijn huis aan het voorbereiden om zoveel mogelijk stroom overdag te gebruiken voor in de toekomst omdat de vewachting was dat dagstroom (i.c.m. zonnepanelen) goedkoper zou worden.

Ben nu wel overgestapt naar andere leverancier, maar nu onder deze (niet echt verwachte) condities, moet je je mentaliteit gaan veranderen om toch overdag maximaal te gaan terugleveren en verbruik in het daltarief te doen (wat wat tegenstrijdig is qua energietransitie en zelfvoorzienendheid).

In het grijze verleden had (toen nog) Nuon de zonbonus, voor elke kWh die je (bruto) terugleverde kreeg je een extra vergoeding (ik dacht 1 of 2 cent), waardoor je ook het beste zoveel mogelijk in de nacht moest verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:42

GVR

Andrehj schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:41:
[...]

Vergeet niet dat niet elke leverancier over telwerken heen saldeert. Zie https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren onder "Overzicht saldering en terugleververgoeding".

United Consumers: Restant per telwerk berekend tegen terugleververgoeding.*
Om die reden heb ik vorig jaar bij United Consumers mijn levering laten omzetten naar enkel tarief. Overdag veel opwekken en 's nachts de auto laden leek voordelig maar niet met de UC werkwijze. Mijn huidige leverancier Budget Energie vermeldt hetzelfde op gaslicht.com.

Al twijfel ik of dit overzicht nog wel klopt, want bij Budget Energie lees ik alleen maar dat ze het totale verbruik tegen teruglevering salderen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
[...]
Mensen die zonnepanelen nemen omdat ze dan zo lekker kunnen salderen doen wat mij betreft weinig groens.

Als alle zonnepanelen en windmolens onze stroomvraag zouden dekken dan zouden deze opmerkingen ergens opslaan. Maar er wordt doordeweeks nog steeds heel veel meer energie gebruikt dan dat al die zonnepanelen en windmolens opwekken, ook op piekproductie.

Daarbij gaat de vraag naar elektriciteit alleen maar toenemen de komende jaren. Denk aan (verdere) elektrificatie van mobiliteit (auto's scooters, fietsen), verwarmen van je huis dmv warmtepomp en ook industrieel gebruik. Zeker met de huidige gasprijzen zal e.e.a. in een stroomversnelling raken. Dus alleen maar slim om je dak helemaal vol te leggen.

Natuurlijk is de capaciteit op sommige plekken een probleem. De oplossing moet uiteindelijk waarschijnlijk komen in de vorm van thuis- en/of buurtopslag van energie, maar dat gaat vermoedelijk nog wel even duren.

Verder is het natuurlijk wel altijd goed om zoveel mogelijk je eigen opwek te gebruiken, dat zal ook meer gaan gebeuren zodra het salderen wordt afgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
GVR schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:01:
[...]

Vergeet niet dat niet elke leverancier over telwerken heen saldeert. Zie https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren onder "Overzicht saldering en terugleververgoeding".

United Consumers: Restant per telwerk berekend tegen terugleververgoeding.*
Om die reden heb ik vorig jaar bij United Consumers mijn levering laten omzetten naar enkel tarief. Overdag veel opwekken en 's nachts de auto laden leek voordelig maar niet met de UC werkwijze. Mijn huidige leverancier Budget Energie vermeldt hetzelfde op gaslicht.com.

Al twijfel ik of dit overzicht nog wel klopt, want bij Budget Energie lees ik alleen maar dat ze het totale verbruik tegen teruglevering salderen
Helaas heb ik ook al overzichten gezien die niet kloppen.

Daarnaast zijn er ook andere factoren, zoals de terugleververgoeding. In het geval van Budget Energie is de terugleververgoeding gelijk aan de kale stroomprijs. Daardoor maakt het niet uit dat er per meter wordt gesaldeerd (tenzij je in verhouding veel verbruikt in de piekuren en vooral opwekt in de daluren, maar dat is een tamelijk onwaarschijnlijk scenario).

Ik ken geen energiebedrijf dat zo duidelijk is in hoe het werkt met salderen als Budget Energie.
In het rekenvoorbeeld 'Je verbruik is alleen in het normaaltarief lager dan je opwekking ' dat hier te vinden is https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen laten ze duidelijk zien dat ze per teller salderen. Maar dat levert hier geen nadeel op in verband met de hoge vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:45

Ad Hox

N/A

rvk schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:43:
[...]

Staat er in het blokje daaronder niet iets als:

[...]

Dat sterretje zou dan dus niet slaan op de genoemde standen maar op het verbruik wat erachter staat (wat dan iets anders zal zijn dan eindstand - beginstand).

Of staat het sterretje echt direct achter de stand?
Dus 11580 * (en niet achter verbruik)

Wat was de werkelijke stand op de meter bij overstap?
Ja, dit staat er: * het verbruik is berekend met een gaskwaliteit-correctiefactor van 1,01136
De werkelijke stand bij overstap was 10612, wat in lijn ligt met de dag ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:44

rvk

Ad Hox schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:23:
[...]
Ja, dit staat er: * het verbruik is berekend met een gaskwaliteit-correctiefactor van 1,01136
De werkelijke stand bij overstap was 10612, wat in lijn ligt met de dag ervoor.
Dan moet je doorgeven dat die 11580 niet correct is. Want dat zou de werkelijke stand moeten zijn. Alleen het verbruik wat erachter staat (eind-begin) is met die correctiefactor gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Laatst online: 22:02
SvMp schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:35:
[...]

Daarnaast zijn er ook andere factoren, zoals de terugleververgoeding. In het geval van Budget Energie is de terugleververgoeding gelijk aan de kale stroomprijs. Daardoor maakt het niet uit dat er per meter wordt gesaldeerd (tenzij je in verhouding veel verbruikt in de piekuren en vooral opwekt in de daluren, maar dat is een tamelijk onwaarschijnlijk scenario).
Als je veel panelen hebt is het andersom want die leveren zowat alles in de piek, maar dat is heyzelfde. Als je dus per teller gaat rekenen kom je een stuk slechter uit omdat je dus een slecht tarief krijgt voor wat je "terug levert" en dat niet gesaldeerd wordt met je verbruik in het dal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
chielsen schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:18:
[...]

Als je veel panelen hebt is het andersom want die leveren zowat alles in de piek, maar dat is heyzelfde. Als je dus per teller gaat rekenen kom je een stuk slechter uit omdat je dus een slecht tarief krijgt voor wat je "terug levert" en dat niet gesaldeerd wordt met je verbruik in het dal.
Tenzij je het kale leveringstarief krijgt, zoals bij Budget Energie het geval is. Salderen met dal is niet nodig zolang je het kale leveringstarief krijgt. Dan betaal je onder de streep nog steeds niets.

[ Voor 11% gewijzigd door SvMp op 05-05-2022 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Laatst online: 25-03 09:39
Zijn hier ervaringen met dynamische contracten? Oke je moet zelf goed in de gaten hebben dat je kosten in de zomer en winter nogal verschillen maar je betaald in ieder geval geen risico opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Laatst online: 22:02
SvMp schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:52:
[...]

Tenzij je het kale leveringstarief krijgt, zoals bij Budget Energie het geval is. Salderen met dal is niet nodig zolang je het kale leveringstarief krijgt. Dan betaal je onder de streep nog steeds niets.
Dan heb ik je niet goed begrepen denk ik want ik wist niet dat ze helemaal niet aan salderen deden. Dan wordt je al keihard genaaid dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
chielsen schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:24:
[...]

Dan heb ik je niet goed begrepen denk ik want ik wist niet dat ze helemaal niet aan salderen deden. Dan wordt je al keihard genaaid dus.
Wat heb ik volgens jou niet goed begrepen?

Ik zeg niet dat ze niet aan salderen doen, ze salderen alleen per telwerk. En als ze de kale stroomprijs betalen dan maakt dat niet uit.

Rekenvoorbeeld:

Stel:
normaaltarief 40 cent, daltarief 35 cent.
Verbruik normaal 800 kWh, verbruik dal 1000 kWh.
Opwekking normaal 1200 kWh, opwekking dal 600 kWh.

Scenario 1: Salderen ongeacht tariefsoort

Normaal: 400 teruggeleverd.
Dal: 400 verbruik dal. Wegstrepen tegen overschot teruglevering normaal, per saldo verbruik van 0.

Geen variabele kosten.

Scenario 2: Salderen per teller, teruglever tarief 10 cent:

Normaal: 400 teruggeleverd. Te ontvangen: 400 x € 0,10 = € 40,-
Dal: 400 verbruikt. Te betalen: 400 x € 0,35 = € 140,-

Per saldo te betalen aan variabele kosten: € 100,- ondanks dat je net zo veel hebt opgewekt als verbruikt.
Over die € 100,- komen geen overheidsheffingen want die worden wel volledig gesaldeerd.

Scenario 3: Salderen per teller, teruglevertarief gelijk aan kaal leveringstarief.

Normaal: 400 teruggeleverd. Te ontvangen: 400 x € 0,40 = € 160,-

Per saldo te ontvangen € 20,-.
Dit is wat oa. Budget Energie doet, zie rekenvoorbeeld https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen ' Je verbruik is alleen in het normaaltarief lager dan je opwekking '

Teruglevertarief gelijk aan levertarief is de meest gunstige optie bij zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 20:43
dirkmuis schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:19:
Zijn hier ervaringen met dynamische contracten? Oke je moet zelf goed in de gaten hebben dat je kosten in de zomer en winter nogal verschillen maar je betaald in ieder geval geen risico opslag.
Er is een compleet topic over dynamische contracten, daar zijn wel veel ervaringen te lezen: het grote day ahead energie prijzen topic.

Zelf ga ik er binnenkort ervaring mee opdoen, omdat ik inderdaad ook van mening ben dat je op de lange termijn goedkoper uit kan zijn als je zelf het risico kan dragen en het ook goed kan dragen dat je maandlasten niet elke maand hetzelfde zijn. Daarnaast, hoe meer energieverbruik je kan sturen, hoe groter de kans is dat je telkens op korte termijnen ook goedkoper uit bent dan alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:23
SvMp schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:51:
[...]

Wat heb ik volgens jou niet goed begrepen?

Ik zeg niet dat ze niet aan salderen doen, ze salderen alleen per telwerk. En als ze de kale stroomprijs betalen dan maakt dat niet uit.

Rekenvoorbeeld:

Stel:
normaaltarief 40 cent, daltarief 35 cent.
Verbruik normaal 800 kWh, verbruik dal 1000 kWh.
Opwekking normaal 1200 kWh, opwekking dal 600 kWh.

Scenario 1: Salderen ongeacht tariefsoort

Normaal: 400 teruggeleverd.
Dal: 400 verbruik dal. Wegstrepen tegen overschot teruglevering normaal, per saldo verbruik van 0.

Geen variabele kosten.

Scenario 2: Salderen per teller, teruglever tarief 10 cent:

Normaal: 400 teruggeleverd. Te ontvangen: 400 x € 0,10 = € 40,-

Per saldo te betalen aan variabele kosten: € 100,- ondanks dat je net zo veel hebt opgewekt als verbruikt.
Over die € 100,- komen geen overheidsheffingen want die worden wel volledig gesaldeerd.

Scenario 3: Salderen per teller, teruglevertarief gelijk aan kaal leveringstarief.

Normaal: 400 teruggeleverd. Te ontvangen: 400 x € 0,40 = € 160,-

Per saldo te ontvangen € 20,-.
Dit is wat oa. Budget Energie doet, zie rekenvoorbeeld https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen ' Je verbruik is alleen in het normaaltarief lager dan je opwekking '

Teruglevertarief gelijk aan levertarief is de meest gunstige optie bij zonnepanelen.
Bedoel je met 'kale stroomprijs' de prijs exclusief of inclusief belastingen? Bij het eerste komt er +/- €0.15/kWh bij. Dat is in totaal +/- €60 en dan is het niet voordelig om in dal minder te salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Martin7182 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:38:
[...]

Bedoel je met 'kale stroomprijs' de prijs exclusief of inclusief belastingen? Bij het eerste komt er +/- €0.15/kWh bij. Dat is in totaal +/- €60 en dan is het niet voordelig om in dal minder te salderen.
Exclusief. Belastingen saldeer je over het hele jaar. Die betaal je dus sowieso niet over een hoeveelheid stroom die je hebt opgewekt, ongeacht teller. Is ook te lezen in de rekenvoorbeelden op de Budget Energie website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Modbreak:Discussie over teruglevering graag hier voeren: Het grote terugleververgoeding topic

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
SvMp schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:57:
[...]

Exclusief. Belastingen saldeer je over het hele jaar. Die betaal je dus sowieso niet over een hoeveelheid stroom die je hebt opgewekt, ongeacht teller. Is ook te lezen in de rekenvoorbeelden op de Budget Energie website.
Dan klopt je berekening niet, want over die netto 400 kWh dalverbruik moet belasting betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 13:27
Hoi iedereen,

Ik heb vorige week een contract afgesloten bij MEGA, maar heb deze vandaag (binnen 14 dagen) toch opgezegd.

Ik heb sinds september 2021 8 zonnepanelen en mijn verbruik is 1750 kWh en mijn geschatte terug levering 1700. Mijn gas verbruik is 1100m3.

Ik mijn interesse zijn nu gewekt bij Shell vast en Coolblue variabel, wat vinden jullie daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Martin7182 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:56:
[...]

Dan klopt je berekening niet, want over die netto 400 kWh dalverbruik moet belasting betaald worden.
Niet als je dat in de piek hebt opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
@socrates013 lees even de post van @SvMp na en dan vermoed ik dat Coolblue de beter keuze is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
socrates013 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:22:
Hoi iedereen,

Ik heb vorige week een contract afgesloten bij MEGA, maar heb deze vandaag (binnen 14 dagen) toch opgezegd.

Ik heb sinds september 2021 8 zonnepanelen en mijn verbruik is 1750 kWh en mijn geschatte terug levering 1700. Mijn gas verbruik is 1100m3.

Ik mijn interesse zijn nu gewekt bij Shell vast en Coolblue variabel, wat vinden jullie daarvan?
Dan raad ik je aan heel goed de berekening van Shell vast te bestuderen, en kijken wat er gebeurt als je tijdens normaal tarief meer opwekt dan tijdens daltarief. Er is in het topic ook al het nodige over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
SvMp schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:46:
[...]

Niet als je dat in de piek hebt opgewekt.
Je netto dalverbruik is toch 1000 - 600 = 400 kWh? Daarover moet nog belasting betaald worden. Of bedoel je dat bij salderen voor dal ook nog naar opwek in piek gekeken wordt m.b.t. belasting? Dat zou een leverancier wel sieren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 13:27
SvMp schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:48:
[...]

Dan raad ik je aan heel goed de berekening van Shell vast te bestuderen, en kijken wat er gebeurt als je tijdens normaal tarief meer opwekt dan tijdens daltarief. Er is in het topic ook al het nodige over geschreven.
Bedankt voor je reactie!

Klopt, alleen ik kan je reacties niet zo 1, 2, 3 terug vinden heb wel al veel gelezen erover. Ik neig toch naar coolblue dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Agent47 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:10:
[...]

Laat even weten wat je doet :)
Ik heb t maar gedaan, weet ik tenminste de komende 12 maanden waar ik aan toe ben. Gasprijzen zijn overal belachelijk :+ En omdat ik nog niet weet hoeveel ik ga terugleveren (ga mn installatie uitbreiden binnenkort) kan ik ook niet echt uitrekenen of ik dan met hogere gasprijzen alsnog voordeliger uit ben.

Is t slim, dat ga ik over 12 maanden weten _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:09

Agent47

I always close my contracts.

Oogje schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:49:
[...]

Ik heb t maar gedaan, weet ik tenminste de komende 12 maanden waar ik aan toe ben. Gasprijzen zijn overal belachelijk :+ En omdat ik nog niet weet hoeveel ik ga terugleveren (ga mn installatie uitbreiden binnenkort) kan ik ook niet echt uitrekenen of ik dan met hogere gasprijzen alsnog voordeliger uit ben.

Is t slim, dat ga ik over 12 maanden weten _O-
Ik twijfel ook nog steeds. Mede omdat de zomer er amper / geen gas verbruikt wordt. Ik weet het echt niet. Ik hoop stiekem dan dat er rond september weer wat meer beschikbaar is, zijn we toch weer 4 maand verder...

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Agent47 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:53:
[...]

Ik twijfel ook nog steeds. Mede omdat de zomer er amper / geen gas verbruikt wordt. Ik weet het echt niet. Ik hoop stiekem dan dat er rond september weer wat meer beschikbaar is, zijn we toch weer 4 maand verder...
Ook mijn gedachte... maar geen garantie dat je tegen die tijd toch weer jaarcontracten kunt afsluiten.

Ik neig nu ook naar jaartje vastzetten weer, maar ben er nog niet uit. Ons gasverbruik is dit jaar zo'n 300 m3, een verdubbeling van het tarief is niet leuk, maar nog te overzien op het totaal.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:09

Agent47

I always close my contracts.

BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:56:
[...]

Ook mijn gedachte... maar geen garantie dat je tegen die tijd toch weer jaarcontracten kunt afsluiten.

Ik neig nu ook naar jaartje vastzetten weer, maar ben er nog niet uit. Ons gasverbruik is dit jaar zo'n 300 m3, een verdubbeling van het tarief is niet leuk, maar nog te overzien op het totaal.
Ons gasverbruik is 1300m3...

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Agent47 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:58:
[...]

Wij verwarmen met L/L, en als het echt koud wordt gaat de vloerverwarming een beetje aan. Maar afgelopen winter was zeer zacht. Het jaar daarvoor zaten we tegen de 450 m3. Gasverbruik is nu dus alleen voor bad en douche. Stroom nihil want panelen.

Gunstige gastarieven zoeken is 1 ding, maar proberen wat te besparen op die 1.300 scheelt natuurlijk ook best. Geen idee of dat mogelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 06-05-2022 16:25 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Agent47 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:58:
[...]

Ik zit hier op 1400m3 en das al 800 minder dan de vorige bewoners :X
Glazen-bol modus: Ik zie door al dat gedoe met Rusland de gasprijs echt niet zakken de komende maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03:55
Oogje schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:36:
[...]

Ik zit hier op 1400m3 en das al 800 minder dan de vorige bewoners :X
Glazen-bol modus: Ik zie door al dat gedoe met Rusland de gasprijs echt niet zakken de komende maanden.
En als gas toch 20ct of 50ct goedkoper wordt is de rekensom met de opzegboete snel gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
In plaats van jezelf rijk rekenen is minderen of zelfs helemaal stoppen met gas nog veel voordeliger. Iedereen kan isoleren; is het niet je huis, dan is het wel jezelf :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Martin7182 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 20:41:
In plaats van jezelf rijk rekenen is minderen of zelfs helemaal stoppen met gas nog veel voordeliger. Iedereen kan isoleren; is het niet je huis, dan is het wel jezelf :)
Is imho nogal een dooddoener. Zelfs in een huis met A+ label waar je maar 800 kuub gas verbruikt en rustig aan doet met stoken is de rekening nog waanzinnig hoog. Dat kan alleen opgelost worden als overheden de door hun zelf gecreëerde problemen gaan aanpakken. Zolang dat niet gebeurt is het enige wat je kunt doen, naast besparen wat veel mensen als maximaal doen, de minst ongunstige prijs zoeken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Martin7182
Het is inderdaad een dooddoener, maar wel waar. Als je de luxe hebt van 800 m3 voor een A+ huis, dan is €1600 toch niet zo'n probleem? Ik dacht de afgelopen jaren zuinig te zijn met 500 m3 (goed geïsoleerd maar geen A+ label), maar kan met een zachte winter makkelijk met de helft toe. Je kunt dat armoe noemen, maar ik vind het zoveel beter dan klagen in je t-shirt dat de gasrekening zo hoog is. Ik snap best dat mensen niet graag hun gedrag veranderen, maar als je niet kunt overstappen dan blijft (gedeeltelijk) afstappen over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Martin7182 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:50:
Het is inderdaad een dooddoener, maar wel waar. Als je de luxe hebt van 800 m3 voor een A+ huis, dan is €1600 toch niet zo'n probleem? Ik dacht de afgelopen jaren zuinig te zijn met 500 m3 (goed geïsoleerd maar geen A+ label), maar kan met een zachte winter makkelijk met de helft toe. Je kunt dat armoe noemen, maar ik vind het zoveel beter dan klagen in je t-shirt dat de gasrekening zo hoog is. Ik snap best dat mensen niet graag hun gedrag veranderen, maar als je niet kunt overstappen dan blijft (gedeeltelijk) afstappen over.
Gedragsverandering leidt af van waar het daadwerkelijk om gaat: gecreëerde inflatie, krankzinnige belastingen en heffingen, conflicten aanjagen in plaats van de-escaleren, en de hetze tegen gas. Gedrag is ieders eigen keuze.

Iemand met een A+ huis heeft wellicht dat huis gekocht met het idee voor 5 tientjes klaar te zijn met gas/licht, zodat er geld over blijft voor een wat duurder huis. Maar zelfs met een een laag verbruik aan gas en elektra zit je nog over de 150 euro per maand heen. Dit is geen kwestie van gedrag, of schuld van gewone mensen, er is veel meer aan de hand. Dat lossen we hier niet op, dus daarom gaat het hier over overstappen, maar ons gedrag is hier niet het probleem.

[ Voor 25% gewijzigd door SvMp op 08-05-2022 14:17 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

SvMp schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:12:
Gedragsverandering leidt af van waar het daadwerkelijk om gaat: gecreëerde inflatie, krankzinnige belastingen en heffingen, conflicten aanjagen in plaats van de-escaleren, en de hetze tegen gas.
Stijging van energieprijzen komt niet door gecreëerde inflatie noch krankzinnige belastingen en heffingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

SvMp schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:12:
Iemand met een A+ huis heeft wellicht dat huis gekocht met het idee voor 5 tientjes klaar te zijn met gas/licht, zodat er geld over blijft voor een wat duurder huis.
Beetje onrealistische gedachte. Ik ben al meer kwijt aan (koud) water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Verwijderd schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:15:
[...]

Beetje onrealistische gedachte. Ik ben al meer kwijt aan (koud) water.
Gas en licht (water heb je er zelf bijgehaald) voor 50 euro per maand en 500-1000 m3 gasverbruik kon best. Zeker als je zonnepanelen hebt. Nu kan het met zonnepanelen en een flink overschot waarschijnlijk nog steeds, maar het is wel moeilijker geworden.

Ontopic: opvallend dat de spotprijzen best laag zijn nu (rond de 1,68 per m3 afhankelijk van aanbieder), maar dat de futures hoog blijven. Op deze manier zie ik niet snel verandering komen in het aanbod van vaste contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuris1982
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09-04-2023
Hallo,

Ik heb ook een aanbod van energiedirect.nl ontvangen voor 3 jaar als oud-klant. (Ben een Welkom/Eneco klant tot 01-11)

Heb een altijd dalen aanbod ontvangen voor deze tarieven met ingangsdatum van 20-07:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/An-HH2RV5iTSINSR8qZyHEBQXN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jG2oQ5wrEZNEoI1lf3hGf0eH.jpg?f=fotoalbum_large

Twijfel echter hoe aantrekkelijk het is…
Wat is jullie advies, wachten tot over paar maanden..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 08:54
Ik heb een contract bij HVC voor gas en elektriciteit. Nu zag ik recent toevallig in een document op de website van HVC dat het gastarief per 1 april 2022 was aangepast naar € 3,66 per m3 (inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie). Sinds ik automatisch in een variabel tarief ben beland na het einde van mijn vaste contract geen e-mails meer ontvangen van HVC. Besloten om over te stappen naar een andere energieleverancier met een tarief voor gas dat een stuk lager ligt.

Kopie betreffende gastarief uit PDF van de website van HVC:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rq7ECXgklilQUMX32AM1WNF_FKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIcANvTjeyrO8GMBMlE1cvAp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door One_Gandalf op 09-05-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:59

mwa

One_Gandalf schreef op maandag 9 mei 2022 @ 04:15:
Ik heb een contract bij HVC voor gas en elektriciteit. Nu zag ik recent toevallig in een document op de website van HVC dat het gastarief per 1 april 2022 was aangepast naar € 3,66 per m3 (inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie). Sinds ik automatisch in een variabel tarief ben beland na het einde van mijn vaste contract geen e-mails meer ontvangen van HVC. Besloten om over te stappen naar een andere energieleverancier met een tarief voor gas dat een stuk lager ligt.
3,66 voor een m3... Wie had dat een half jaar kunnen voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
mwa schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:35:
[...]

3,66 voor een m3... Wie had dat een half jaar kunnen voorspellen.
Wel schandalig dat ze dat durven te vragen, waarschijnlijk hebben ze ergens flink verlies geleden. De futures staan al een paar weken rond de 1 euro per m3 inkoop (ca. 1,5 euro per m3 na belastingen en toeslagen).

De spotmarkt zal wel iets duurder zijn, maar geen 3 euro |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIBRK
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-09 16:28
Ik heb sinds vorig jaar een nieuwe woning zonder gas, en verwacht ongeveer 6000kwH te gebruiken en 5000kwH terug te leveren op jaarbasis.

Mijn huidige contract loopt af, en ik neig naar Eneco modelcontract wegens de hoge teruglevertarieven, dan kan ik na de zomer altijd nog wisselen.

Zijn er meer mensen die op dit spoor zijn gaan zitten, of zijn er veiligere opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
MIBRK schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:27:
Ik heb sinds vorig jaar een nieuwe woning zonder gas, en verwacht ongeveer 6000kwH te gebruiken en 5000kwH terug te leveren op jaarbasis.

Mijn huidige contract loopt af, en ik neig naar Eneco modelcontract wegens de hoge teruglevertarieven, dan kan ik na de zomer altijd nog wisselen.

Zijn er meer mensen die op dit spoor zijn gaan zitten, of zijn er veiligere opties?
Als je 6000 verbruikt van het net en 5000 teruglevert dan heb je weinig aan teruglevertarieven omdat je netto nog steeds 1000 verbruikt na salderen, of begrijp ik je niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skozaa
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-09 14:24
Oogje schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:14:
[...]

Als je 6000 verbruikt van het net en 5000 teruglevert dan heb je weinig aan teruglevertarieven omdat je netto nog steeds 1000 verbruikt na salderen, of begrijp ik je niet goed?
Je saldeert alleen tijdens de uren dat je wat op werkt. Het is niet zo dat je over de hele dag 500 verbuikt en dan 500 oplevert dat je dan ook niks betaald over die hele dag.

De avond uren vraag je gewoon stroom van het net en betaal je de prijs wat in je contract staat. Dus helemaal gratis stroom is het dan niet. Daarom moet je ook altijd overdag je wasmachine en vaatwasser aanzetten

Trusted

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:07
skozaa schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:28:
[...]

Je saldeert alleen tijdens de uren dat je wat op werkt. Het is niet zo dat je over de hele dag 500 verbuikt en dan 500 oplevert dat je dan ook niks betaald over die hele dag.

De avond uren vraag je gewoon stroom van het net en betaal je de prijs wat in je contract staat. Dus helemaal gratis stroom is het dan niet. Daarom moet je ook altijd overdag je wasmachine en vaatwasser aanzetten
Nee, want zolang de salderingsregel er nog is wordt er gesaldeerd over je jaarrekening. Als ik in januari 1000kWh gebruik en in juli 900kWh teruglever betaal ik alleen maar 100kWh (als ik de andere maanden even op 0 zet O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skozaa
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-09 14:24
dennistd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:39:
[...]

Nee, want zolang de salderingsregel er nog is wordt er gesaldeerd over je jaarrekening. Als ik in januari 1000kWh gebruik en in juli 900kWh teruglever betaal ik alleen maar 100kWh (als ik de andere maanden even op 0 zet O-) )
OOOW ???????????????????? Is dat bij elke energie maatschappij zo ? Want als jij dat zegt zoals jij dat omschrijft he... dan maakt het dus niet uit dat ik om 9 uur savonds de wasmachine aanzet met op dat moment 0 opbrengst ?

Want het leek mij altijd logisch dat je terug levert en daarover wat je teveel teruglevert geld krijgt in mijn geval 7 cent. Maar dat je op momenten niks terug levert dus in de avond gewoon stroom opvraagt van de energiemaatschappij... in mijn geval 22 cent kosten.

Daarnaast zoals jij dat omschrijft zou je dus ook geen ACCU nodig zijn voor opslag van stroom.
het lijkt mij vooralsnog vrij onlogisch... want je maatschappij gaat jou teveel teruggeleverde stroom niet vast houden?

Maar als dat zo is wat jij zegt waar is... zou dat wel nice zijn. Heb jij een BRON ofzo waar ik dit even kan nachecken :)

Trusted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
skozaa schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:59:
[...]

OOOW ???????????????????? Is dat bij elke energie maatschappij zo ? Want als jij dat zegt zoals jij dat omschrijft he... dan maakt het dus niet uit dat ik om 9 uur savonds de wasmachine aanzet met op dat moment 0 opbrengst ?

Want het leek mij altijd logisch dat je terug levert en daarover wat je teveel teruglevert geld krijgt in mijn geval 7 cent. Maar dat je op momenten niks terug levert dus in de avond gewoon stroom opvraagt van de energiemaatschappij... in mijn geval 22 cent kosten.

Daarnaast zoals jij dat omschrijft zou je dus ook geen ACCU nodig zijn voor opslag van stroom.
het lijkt mij vooralsnog vrij onlogisch... want je maatschappij gaat jou teveel teruggeleverde stroom niet vast houden?

Maar als dat zo is wat jij zegt waar is... zou dat wel nice zijn. Heb jij een BRON ofzo waar ik dit even kan nachecken :)
https://www.liander.nl/co...en-terugleveren/opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 14:10

greatgonzo

schit-te-rend!

[...]

ik wist ook niet beter dan dat, maar wie legt me dan onderstaande tabel uit, als ik nu zou afsluiten bij budgetenergie

van gaslicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYNSI8Zjx_B_nxsS-GNhDWv6K14=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cVklK8hpNDvngtR7hXD4G88s.png?f=user_large

edit: in de specificatie zie ik wel dat alles gesaldeerd is, ze laten het alleen zien als je denk ik overschot hebt

[ Voor 8% gewijzigd door greatgonzo op 09-05-2022 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
@greatgonzo teruglevertarief van 29 cent is alleen van toepassing ná salderen (per contractjaar).
@skozaa zolang de salderingsregeling er is, kun je het net zien als een onbeperkt grote AC accu waar je je stroom in kwijt kunt tegen hetzelfde tarief als je betaalt. Na salderen en zonder salderingsregeling geldt het teruglevertarief dat per energieleverancier verschilt. Het net is dan nog steeds een buffer waar je je overtollige stroom in kwijt kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:27
[...]

Als de leverancier over 2 telwerken verrekend, toch? Anders verkoop je normaal tegen TLV en koop je dal voor actuele tarief. Dan betaal je dus bij ondanks je meer terugleverd.

Ben zelf opzoek naar een nieuwe leverancier maar vind dat ze er alles aan doen om deze werkwijze te verhullen wat vergelijken erg moeilijk maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Maurice- schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:32:
[...]

Als de leverancier over 2 telwerken verrekend, toch? Anders verkoop je normaal tegen TLV en koop je dal voor actuele tarief. Dan betaal je dus bij ondanks je meer terugleverd.

Ben zelf opzoek naar een nieuwe leverancier maar vind dat ze er alles aan doen om deze werkwijze te verhullen wat vergelijken erg moeilijk maakt.
Op gaslicht staat hier een duidelijke tabel over. Als je even zoekt op 'gaslicht salderen' komt ie er wel voor

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03:55
skozaa schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:59:
[...]

Ik neem maar even aan dat dit een serieuze reactie is... Google maar eens 'salderingsregeling' (de eerste link is bij mij van MileuCentraal, die legt het al best goed uit). Dit is wel alleen in Nederland trouwens, in België werkt het anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
Compuchip87 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:43:
[...]
Ik neem maar even aan dat dit een serieuze reactie is... Google maar eens 'salderingsregeling' (de eerste link is bij mij van MileuCentraal, die legt het al best goed uit). Dit is wel alleen in Nederland trouwens, in België werkt het anders.
Ik denk dat het een hele goede vraag is, want dit is niet van toepassing op alle energie leveranciers, zoals bijvoorbeeld Shell Energie die er een aparte methode op nahoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 14:10

greatgonzo

schit-te-rend!

EWK schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:41:
[...]

Op gaslicht staat hier een duidelijke tabel over. Als je even zoekt op 'gaslicht salderen' komt ie er wel voor
ook eens gekeken, maar salderen in een nieuw belastingsysteem lijkt dan ook weer anders te zijn:
De energiebelasting op stroom zou in 2022 eerst met 0,29 cent per kWh omlaag gaan, wat neerkomt op 11,12 cent per kWh inclusief btw. Om de enorme stijging van de energierekening voor huishoudens te verminderen, heeft het kabinet in oktober besloten om de stroombelasting met 8,4 cent te verlagen. Daarmee komt de stroombelasting op 2,73 cent per kWh inclusief btw. Voor huishoudens die stroom opwekken met zonnepanelen is een verlaging minder gunstig. Daardoor wordt de terugverdientijd wat langer. De geproduceerde stroom is immers minder waard. De belastingplannen moeten nog door de Eerste en Tweede Kamer worden goedgekeurd. Pas daarna zijn ze definitief.
Dit is echt in tegenspraak met
Terugleveren en salderen
U kunt te allen tijde uw zelf opgewekte stroom terugleveren aan het openbare net. Nederland loopt hiermee voorop, want in sommige Europese landen is dit nog steeds niet toegestaan. Zonnepaneelbezitters krijgen voor stroom die ze aan het net leveren evenveel als ze betalen voor de stroom die ze afnemen. De geleverde stroom wordt dus tegen de afgenomen stroom weggestreept (salderen).
Als mijn levering wordt weggestreept tegen teruglevering, zoals ik nu gewend ben, veranderd dat dus niets aan de terugverdientijd. Maar dat schrijven ze wel in het eerste stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Martin7182 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:21:
@greatgonzo teruglevertarief van 29 cent is alleen van toepassing ná salderen (per contractjaar).
@skozaa zolang de salderingsregeling er is, kun je het net zien als een onbeperkt grote AC accu waar je je stroom in kwijt kunt tegen hetzelfde tarief als je betaalt. Na salderen en zonder salderingsregeling geldt het teruglevertarief dat per energieleverancier verschilt. Het net is dan nog steeds een buffer waar je je overtollige stroom in kwijt kunt.
Dat is wel theoretisch en kort door de bocht. Het ligt aan je contract (vast of variabel) en je leverancier, je kan er niet standaard vanuit gaan dat de salderingsregeling een onbeperkt grote accu is die je in een jaar mag vullen en gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
Volgens mij al tig keer aangegeven dat dit topic niet over saldering gaat daar is een speciaal topic voor
Dit gaat over de keuze energie leveranciers.
Je moet nu telkens tig berichten lezen die hier helemaal niet overgaan
Is het nu zoveel moeite het juiste topic te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Wolly schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:50:
[...]

Dat is wel theoretisch en kort door de bocht. Het ligt aan je contract (vast of variabel) en je leverancier, je kan er niet standaard vanuit gaan dat de salderingsregeling een onbeperkt grote accu is die je in een jaar mag vullen en gebruiken.
Het staat er idd. niet heel duidelijk, maar hetgeen je saldeert wordt verrekend met hetzelfde tarief als je betaalt. Vanzelfsprekend kun je niet meer salderen dan je eigen verbruik. Daarna krijg je per kWh het teruglevertarief. De 'accu' is echter wel onbeperkt groot.
Vast/variabel contract maakt in principe weinig verschil want salderen moet wettelijk per jaar of per einde contract. De leverancier heeft wel de keus om per telwerk te salderen (normaal/dal).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hp68
Martin7182 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:13:
[...]

Het staat er idd. niet heel duidelijk, maar hetgeen je saldeert wordt verrekend met hetzelfde tarief als je betaalt. Vanzelfsprekend kun je niet meer salderen dan je eigen verbruik. Daarna krijg je per kWh het teruglevertarief. De 'accu' is echter wel onbeperkt groot.
Vast/variabel contract maakt in principe weinig verschil want salderen moet wettelijk per jaar of per einde contract. De leverancier heeft wel de keus om per telwerk te salderen (normaal/dal).
Jammer weer off topic :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Hp68 op 09-05-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Martin7182 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:50:
Maar zeg je nou dat je met 1600 euro helemaal van het gas af kan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martin7182
Hp68 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:20:
[...]

Jammer weer off topic :-)
Ja volgens de letter offtopic, maar de realiteit is dat mensen de verschillen per leverancier gebruiken om een goede keus te maken. Als er met Bol.com bonnen wordt gestrooid dan is het ook logisch dat er b.v. over de geldigheid ervan wordt gesproken. Gewoon omdat het ertoe doet bij het maken van de keuze voor een energieleverancier.
Ik zou niet te snel in de kramp schieten; saldering is best een belangrijk item om tussendoor even wat details voor te vermelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Figo112 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:29:
[...]

Maar zeg je nou dat je met 1600 euro helemaal van het gas af kan?
Niet letterlijk, maar met een redelijk goed geïsoleerd huis kan het in principe wel. Ik heb het natuurlijk wel over variabele kosten, niet de aanschaf van apparatuur etc.
Voor €1600 koop je +/- 3200 kWh stroom. Dat levert met een warmtepomp minimaal 13000 kWh energie. Daar doe ik op gas 3 jaar mee. Met elektra heb je natuurlijk wel een boiler warm te houden (200 kWh/jaar o.i.d.). En elektrisch koken is duurder dan op gas.
Aan de andere kant, overstappen naar alleen elektra levert per jaar wel een besparing van +/- €300 vaste kosten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:25
Martin7182 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:21:
[...]

Niet letterlijk, maar met een redelijk goed geïsoleerd huis kan het in principe wel. Ik heb het natuurlijk wel over variabele kosten, niet de aanschaf van apparatuur etc.
Voor €1600 koop je +/- 3200 kWh stroom. Dat levert met een warmtepomp minimaal 13000 kWh energie. Daar doe ik op gas 3 jaar mee. Met elektra heb je natuurlijk wel een boiler warm te houden (200 kWh/jaar o.i.d.). En elektrisch koken is duurder dan op gas.
Aan de andere kant, overstappen naar alleen elektra levert per jaar wel een besparing van +/- €300 vaste kosten op.
200kwh voor electrishe boiler om te douchen? Dat verstook je in een anderhalf a 2 maand... Tevens zou ik jou wel eens voor 1600 een warmtepomp willen zien kopen incl instalatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
Martin7182 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:51:
[...]

Ja volgens de letter offtopic, maar de realiteit is dat mensen de verschillen per leverancier gebruiken om een goede keus te maken. Als er met Bol.com bonnen wordt gestrooid dan is het ook logisch dat er b.v. over de geldigheid ervan wordt gesproken. Gewoon omdat het ertoe doet bij het maken van de keuze voor een energieleverancier.
Ik zou niet te snel in de kramp schieten; saldering is best een belangrijk item om tussendoor even wat details voor te vermelden.
Schiet niet in de kramp maar er is niet voor niets een speciaal topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
torretje2012 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:32:
[...]

200kwh voor electrishe boiler om te douchen? Dat verstook je in een anderhalf a 2 maand... Tevens zou ik jou wel eens voor 1600 een warmtepomp willen zien kopen incl instalatie.
Mmm… dan sta je zeker dagelijks lang onder een regendouche ;)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Zijn er hier recente vergelijkingen met het huidige reguliere aanbod en het dynamische aanbod zonder dat ik meteen verwezen wordt naar andere topics die puur over enkel die onderwerpen gaan?
Ik kan / moet eind juni overstappen en dus voor eind mei kiezen. Ik zit nu bij Greenchoice en heb een paar opties.
1. Ik heb een jaarcontract van Greenchoice aangeboden gekregen met op zich aardige prijzen
-Stroom normaal 0,4697
-Stoom dal 0,4016
-Gas 1,9669

Uiteraard inclusief BTW, energiebelasting en ODE. Zonder leveringskosten maar die zijn overal vrijwel gelijk.

2. Bij Budget energie heb ik ongeveer dezelfde prijzen aangeboden maar dan een variabel contract. Ik kan dus zo weer overstappen
-Stroom normaal 0,44914
-Stoom dal 0,40147
-Gas 1,93252

3. Dynamisch, maar dat is amper vergelijkbaar. Kijk ik naar de gemiddelde prijs dan krijg ik de indruk dat het vooral loont op het moment dat je van het gas af bent (stroomverbruik zoals wasmachine, droger, auto is wat makkelijker te plannen dan je verwarming. Als je huis koud is wil je hem gewoon aan. Dat vervalt dan weer deels als je een warmtepomp hebt met boiler die in de zuinige uurtjes kan draaien.

Vooralsnog neig ik naar optie 2. De reden is dat ik nergens aan vast zit en zo weer weg kan. Tweede reden is dat ik (nog) niet van het gas af ben.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik optie 3 erg interessant vind, zeker omdat je in de zomer weinig risico loopt. Je verbruikt eerder minder gas dan meer en richting de winter kun je vrolijk overstappen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@dirkmuis Hier al gekeken, die is net iets goedkoper;
https://www.zondergas.nu/slimme-energie/

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Die hebben volgens mij dynamische prijzen wat ze 'slimme energie' noemen.
Wel leuk dat je "Zondergas" heet maar wel gas levert :P

Die prijzen zijn dus amper te vergelijken met vaste prijzen. Energie is bijvoorbeeld vandaag tussen de 0,23 en 0,34. Dan moet je wel je verbruik daarop afstemmen en niet je electrische auto (wij hebben er 2) volle bak gaan laden tegen 0,34, want dat kost bij budgetenergie 0,32.

Aan de andere kant zijn die pieken meestal ergens rond de ochtend en einde middag. En niet laden en niet wassen rond die rijd is niet heel spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noukie_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-09 14:36
@dirkmuis Ik had ook een contract bij Greenchoice tot eind april en ben daarna overgestapt op een jaarcontract gas bij Greenchoice voor €1,9669 en naar Tibber voor elektra.

7x415 ZO 41° + 7x415 ZW 41°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Tibber ben ik wel aangemeld bij de bêta maar met 28 zonnepanelen is de vraag nog maar of TIbber handig is, want dan kan ik zomaar ineens moeten betalen voor terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
torretje2012 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:32:
[...]

Nee, alleen warmhouden ter compensatie van stilstandverlies. Die 200 kWh komt er per jaar bij. Aanschaf installatie erbuiten gehouden, net als bij de CV.
Pagina: 1 ... 191 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4