Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
Dit is ook eerder geprobeerd door een van de partijen die vorig jaar omgevallen zijn toch? Lijkt me geen goede voorbode.Cap schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:31:
Dat verhaal van DGB speelt al langer. Het lijkt hetzelfde verhaal als TotalEnergies, ze willen van klanten af en proberen het zo te verwoorden dat het lijkt alsof de klanten weg moeten. Wat helemaal niet mag, ze hebben leveringsplicht.
Ik heb eind vorige week een contract afgesloten bij eneco (zit nu bij greenchoice) met ingangsdatum 2 mei. Na berichten hier dat het ook sneller moet kunnen net even contact opgenomen en ben vanaf morgen klant bij eneco als alles goed gaat. Dan heb ik gas nog goedkoop bij GC en stroom krijg ik duur terug bij eneco. Per saldo krijg ik dan geld voor energie pv betalen, voor zolang het duurt.libo1949 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:25:
Ik heb ook een vraag. Ons contract met Greenchoice loopt op 17 mei af. Ik kreeg na aandringen van mijn kant via whatsapp te horen dat het contract dan wordt omgezet in een variabel contract.
We hebben nu 24 zonnepanelen en zijn energie neutraal (elektra). In mei komen er 20 zonnepanelen bij (op het NW) en dan verwacht ik ca 6000 kWh terug te kunnen leveren. Hopelijk wordt de bestelde warmtepomp dit jaar ook nog geleverd.
We verbruiken nu nog 2200 m3 gas op jaarbasis, maar in de zomermaanden is het maar 12m3 per maand.
Ik begrijp uit dit forum dat het voordelig kan zijn om over te stappen naar Eneco/Delta/Engie omdat zij een hoge teruglever vergoeding geven.
Paar vragen:
- hoe lang van te voren moet ik opzeggen bij GC en hoe lang van te voren moet ik een nieuw contract afsluiten? Ik heb Eneco gebeld en de dame raadde aan om nog te wachten omdat ze het binnen een dag kunnen regelen, maar klopt dit?
- welke leverancier heeft de voorkeur?
Verbruik op jaarbasis met zijn 3: 1300m3 gas.
Stroom: 2700 kwh.
Wat te doen? Gewoon laten uitlopen en dan variabel betalen?
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Het enige waar je echt invloed op hebt is je eigen verbruik; neem eens alle stroomverbruikers onder de loep, misschien kun je isoleren, korter/minder douchen, de kachel een paar graadjes lager. Lees de P1 poort van je slimme meter uit.
Of, zoals ik gedaan heb in februari, overstappen naar een energieleverancier met dagprijzen. Het kan goedkoper zijn (het heeft mij een hoop gescheeld iig).Agent47 schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:50:
Ik zit momenteel bij greenchoice, contract loopt af in juni.
Verbruik op jaarbasis met zijn 3: 1300m3 gas.
Stroom: 2700 kwh.
Wat te doen? Gewoon laten uitlopen en dan variabel betalen?
Info.
Bijvoorbeeld Frank Energie.
Nog een update: sinds 15 maart ben ik dus met alleen E weg bij leverancier A, maar sinds die datum kan ik in de online omgeving mijn tarieven niet meer zien. Zal wel tijdelijk zijn totdat de eindafrekening komt, maar na 3 weken toch maar even gebeld met twee vragen:henkebek schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:44:
[...]
Dat laatste klopt, maar GC is nou net een partij die zowel E+G en E of G los aanbiedt. Dat je klant kan blijven is dan dus niet zo raar, met die ruim 2,50 euro per m3 verwelkomen ze je vast met open armen.
Ik denk dat het er van afhangt of je voor zowel gas en elektriciteit een los contract in je omgeving ziet of 1 contract voor beide samen. Ik had altijd één contract voor gas en elektra samen totdat mijn bestaande contract enkele weken geleden afliep, toen had ik ineens twee aparte contracten (een voor gas en een voor stroom). Inmiddels beide opgezegd overigens. Zie screenshot:
[Afbeelding]
Ik denk dat als er één contract voor beide staat dat je je hele contract opzegt en dus ook je gastarieven verliest. Als je zelf je contract ontbindt, dan vrees ik dat een rechtsbijstand ook weinig voor je kan doen.
Hou ons op de hoogte, ben erg benieuwd hoe dit afloopt.
- Wat is nu mijn tarief voor gas?
- Krijg ik nog een eindafrekening of komt er een ' normale' jaarafrekening in september (een jaar nadat mijn oorspronkelijke contract voor E+G is ingegaan)?
Wederom verwarring alom, want "alleen gas doen we niet aan", maar na wat ruggespraak toch een antwoord op beide vragen:
- Het gastarief is gelijk aan het oude tarief. Phew. Dus nog 86 ct/m3 voor de komende 2,5 jaar.
- Binnen enkele weken krijg ik een nota om alles tot nu af te rekenen. Daar zal dan ook de overstapboete bij zitten, ga ik van uit.
Uiteindelijk komt het allemaal dus toch goed, al heeft het wat meer gedoe gekost dan ik aanvankelijk dacht.
Verwijderd
Da's lekker.Out.of.Control schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:01:
- Het gastarief is gelijk aan het oude tarief. Phew. Dus nog 86 ct/m3 voor de komende 2,5 jaar.
1 April zie ik de laatste standen daarna niets meer.Lord_Dain schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:12:
Overstappers naar Zondergas, die ook sinds 1 april (hihihi) geen update krijgen van het stroomverbruik?
Per 1 juni stap ik over van Greenchoice naar shell Energy maar heb nog 13 dagen bedenktijd.
In eerste instantie dacht ik dat ik daar wel redelijk goed bij zit...
Ik gebruik gas en heel weinig stroom waardoor ik door de verlaging van de energie belasting een negatief bedrag voor stroom op mijn jaarafrekening krijg.
Ik kreeg ik vandaag een mailtje van Shell Energie...
"Zoals weergegeven in je contract, komen de verwachte kosten voor stroom, op basis van je verbruik en heffingen, uit op een negatief bedrag. Dit komt door de vermindering op de energiebelasting die de overheid voor 2022 heeft ingesteld. Wij rekenen echter altijd een minimumbedrag van € 5 voor stroom (of gas) ongeacht het verbruik. Hierdoor wordt het maandelijkse bedrag wat wij afschrijven hoger dan je in je contract ziet staan. Afhankelijk van je werkelijke verbruik, kan dit dus betekenen dat je maandelijks teveel betaalt voor stroom.
Als met de jaarafrekening blijkt dat je inderdaad teveel hebt betaald voor stroom, krijg jij geld terug van ons"
Ik vind het mailtje verwarrend en heb een vraag aan jullie....
Word ik nu maandelijks beboet met €5.00 omdat ik te weinig stroom verbruik?
bedankt voor het lezen van mijn vraag
Als je per jaar 100 euro terugkrijgt, moet je dus elke maand 5 euro aan ze betalen en krijg je op de jaarafrekening 100 + 12 x 5 = 160 euro terug.Lazzaroo schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:31:
Hallo allemaal![]()
Per 1 juni stap ik over van Greenchoice naar shell Energy maar heb nog 13 dagen bedenktijd.
Ik gebruik gas en heel weinig stroom waardoor ik door de verlaging van de energie belasting een negatief bedrag voor stroom op mijn jaarafrekening krijg.
"Zoals weergegeven in je contract, komen de verwachte kosten voor stroom, op basis van je verbruik en heffingen, uit op een negatief bedrag. Dit komt door de vermindering op de energiebelasting die de overheid voor 2022 heeft ingesteld. Wij rekenen echter altijd een minimumbedrag van € 5 voor stroom (of gas) ongeacht het verbruik. Hierdoor wordt het maandelijkse bedrag wat wij afschrijven hoger dan je in je contract ziet staan. Afhankelijk van je werkelijke verbruik, kan dit dus betekenen dat je maandelijks teveel betaalt voor stroom.
Als met de jaarafrekening blijkt dat je inderdaad teveel hebt betaald voor stroom, krijg jij geld terug van ons"
Niet echt een boete, maar ze kunnen (of willen) niet minder dan €5 per product rekenen per maand. Dus nu ga je daarom €60 per jaar betalen. Dit is echter geen groot probleem, je krijgt het namelijk ook weer terug. Het is alleen vervelend als Shell Energy failliet gaat bijvoorbeeld, maar met €60 is dat wel te overzien denk ik.Lazzaroo schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:31:
Hallo allemaal![]()
edit: Wat @Compuchip87 zegt.
'Klanten de dupe van wanbeleid DGB. Hoe ver kan de energieleverancier gaan?'pms1 schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:49:
Maandag in TV programma RADAR:
DGB Energie wil van klanten af
maandag 4 april om 20.30 uur op NPO1
Behalve als je leverancier omvalt, dan krijg je niets nada noppes. (of naja, een hogere rekening bij de nieuwe dan)Compuchip87 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:38:
[...]
Als je per jaar 100 euro terugkrijgt, moet je dus elke maand 5 euro aan ze betalen en krijg je op de jaarafrekening 100 + 12 x 5 = 160 euro terug.
Ze gaan het nu toch per maand bekijken/verhogen/verlagen?ByteMe_ schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:32:
[...]
Exact dezelfde prijs hier @ VF en ik had ook wat hoger verwacht, prima dus.
Voor mij geldt dan de vervolgvraag: zouden ze het wel nog een keer in het jaar kunnen verhogen? Want ik ging uit van 2 verander momenten met een variabel contract: januari en juli.
Onlangs (1 april) zijn de tarieven verhoogd. Ik heb in mijn portal gekeken of ze mijn meterstanden nodig hebben, maar ze schrijven dat ze die pas in 2023 nodig hebben. Hoe weten ze hoeveel energie ik heb verbruikt voor de verhoging en hoeveel daarna?
Ik heb dit op 29 maart aan de klantenservice gevraagd, dit was het antwoord:mierenfokker schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:34:
[...]
Ze gaan het nu toch per maand bekijken/verhogen/verlagen?
Het is niet onze intentie dit maandelijks te gaan doen. Maar we moeten mee bewegen met de feiten per dag. Dus ook wij maken beslissingen per dag over de tarieven en wat er moet gebeuren.
Voor nu gaan we er vanuit dat deze aanpassing in april eenmalig was.
Goede vraag! Ik zou voor de zekerheid een foto van je meter maken met datum erbij, zodat je als het moet en in je voordeel werkt achteraf nog kunt aantonen welk verbruik onder de oude stand viel.czechows schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:58:
Hallo, ik heb een variabel contract Vattenfall en een oude meter.
Onlangs (1 april) zijn de tarieven verhoogd. Ik heb in mijn portal gekeken of ze mijn meterstanden nodig hebben, maar ze schrijven dat ze die pas in 2023 nodig hebben. Hoe weten ze hoeveel energie ik heb verbruikt voor de verhoging en hoeveel daarna?
PS: hoe deden ze dat bij voorheen, elke 6 mnd een standopname?
Dank u!Valorian schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:10:
[...]
Goede vraag! Ik zou voor de zekerheid een foto van je meter maken met datum erbij, zodat je als het moet en in je voordeel werkt achteraf nog kunt aantonen welk verbruik onder de oude stand viel.
PS: hoe deden ze dat bij voorheen, elke 6 mnd een standopname?
Ik zou het niet weten.. Vroeger had ik altijd een vast contract.
Dat had ik wel bij OxxioSoru schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:15:
Klopt het dat de verhoogde vermindering van de energiebelasting op de jaar afrekening wordt meegenomen? Ik heb een vast contract van augustus 2021 t/m augustus 2022. Per 2022 is de vermindering van de energiebelasting van €461 naar €681 gegaan. Aan mijn maandbedrag is verder niets veranderd dus ik neem aan dat dit op de afrekening komt.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 13:01
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Ik heb ook de brief gehad van VF. Maar het “vervelende” is is dat ze alleen de tarieven communiceren inclusief de tegemoetkoming vanuit de overheid. Zo is het veel lastiger vergelijken met de concurrent vind ikByteMe_ schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:32:
[...]
Exact dezelfde prijs hier @ VF en ik had ook wat hoger verwacht, prima dus.
Voor mij geldt dan de vervolgvraag: zouden ze het wel nog een keer in het jaar kunnen verhogen? Want ik ging uit van 2 verander momenten met een variabel contract: januari en juli.
Had je de consumentbonddeal?Out.of.Control schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:01:
[...]
Hoi!
Nee, ik heb afgelopen zomer gebruik gemaakt van een verlengingsaanbod voor 3 jaar. Normaliter neem ik vrijwel altijd een contract voor 1 jaar en ik weet ook niet meer precies waarom ik deze keer voor 3 jaar ben gegaan. Ik denk dat het prijsverschil erg klein was en dat ik toch een onderbuikgevoel had dat de prijzen wel eens konden gaan stijgen.
En ja, daar heb ik veel mazzel mee gehad.
Je kunt zelf op mijn vattenfall tussentijds een meterstand ingevenczechows schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:14:
[...]
Dank u!
Ik zou het niet weten.. Vroeger had ik altijd een vast contract.
Louzy#2475
Je kan het beste het contract laten uitlopen. Maar het kan wel lonen om te switchen naar een andere aanbieder met lagere variabele tarieven.Martin7182 schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:18:
^^Laten uitlopen iddEr zijn nu moeilijk langdurige contracten af te sluiten.
Het enige waar je echt invloed op hebt is je eigen verbruik; neem eens alle stroomverbruikers onder de loep, misschien kun je isoleren, korter/minder douchen, de kachel een paar graadjes lager. Lees de P1 poort van je slimme meter uit.
Verder is hier in korte tijd 2x de meter vervangen, dus hopelijk klopt mijn huidige jaarafrekening straks ook

:fill(white):strip_exif()/f/image/mxBHL04VfUNnafR4g7WmYSGH.png?f=user_large)
Hier zitten veel mensen er kort op, maar het gros van de mensen...?
[ Voor 52% gewijzigd door JB op 06-04-2022 09:50 ]
Mijn boefje is liev!
bij iedere aankondiging voor een wijziging je meterstanden op tijd doorgeven (en een foto van je meterstand maken met krantje datum ernaast!) ....czechows schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:58:
[ Voor 3% gewijzigd door danda op 06-04-2022 09:46 ]
Bedankt voor de reactie maar ja dit is precies wat ik probeerde te doen en niet kan (ik ga naar de website "meetwaarden invoeren" in mijn vattenfall, er staat dat ze mijn meetwaarden nu niet nodig hebben, er zijn geen velden om meetwaarden in te voeren actief).louzy82 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:54:
[...]
Je kunt zelf op mijn vattenfall tussentijds een meterstand ingeven
Dat is inderdaad nogal onduidelijk, ik herinner me nu inderdaad dat je daar via een omweg moet komen.czechows schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:54:
[...]
Bedankt voor de reactie maar ja dit is precies wat ik probeerde te doen en niet kan (ik ga naar de website "meetwaarden invoeren" in mijn vattenfall, er staat dat ze mijn meetwaarden nu niet nodig hebben, er zijn geen velden om meetwaarden in te voeren actief).
Ga naar 'gebruik' en dan rechts naar 'Meterstanden bekijken'
Dan kom je op een pagina met alle meterstanden en heb je wel de optie om een meterstand toe te voegen
Louzy#2475
Dat werkte, precies wat ik nodig had -- dank je wel!louzy82 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:02:
[...]
Dat is inderdaad nogal onduidelijk, ik herinner me nu inderdaad dat je daar via een omweg moet komen.
Ga naar 'gebruik' en dan rechts naar 'Meterstanden bekijken'
Dan kom je op een pagina met alle meterstanden en heb je wel de optie om een meterstand toe te voegen
Ze maken dan vaak een inschatting, waarschijnlijk kan je ook handmatig meterstanden doorgeven wanneer je wilt? Zou dat voor de zekerheid doen, dan weet je in ieder geval dat ze geen inschattingsfout kunnen makenczechows schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:58:
Dat Vattenfallt nog te bezien?mierenfokker schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:36:
Einde deze maand loopt mijn 1 jarig contract af bij Vattenfall en ga dan over op variabel(?).. welke prijzen kan ik verwachten?
Mijn boefje is liev!
Maar... energie lijkt mij toch niet langsgebonden? In Finland betalen ze bijvoorbeeld €0,14. Ik zou graag het dubbele daarvan betalen als Finland een deel van zijn energie doorverkoopt. Waarom doen andere landen dit niet, of waarom initieert Nederland dit niet? Is dit te simpel gedacht?
TL;DR; Waarom is bij ons de stroom zo duur en kopen we niet in bij een land waar de stroom goedkoop(er) is?
Dat doen wel al natuurlijk. We hebben b.v. een mooie HVDC (Hoog Voltage gelijkstroom) verbinding met b.v. Noorwegen en de lijn naar Denemarken is in de maak.[b]Fidelity in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
TL;DR; Waarom is bij ons de stroom zo duur en kopen we niet in bij een land waar de stroom goedkoop(er) is?
Ik dacht dat (meer) stroom uit Duitsland een probleem is omdat de normale hoogspanningslijnen een beetje vol zitten.
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Transport van energie is niet heel simpel. Over zo'n afstand gaat dat niet zomaar werken, je krijgt te maken met verliezen op een langere afstand.Fidelity schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:48:
Ik vraag mij eigenlijk al enige tijd af hoe het kan dat de energietarieven zo zijn gestegen. Na wat research kwam ik er van de week achter dat wij in Nederland voornamelijk gascentrales gebruiken voor het opwekken van energie. Dat verklaart natuurlijk een hoop.
Maar... energie lijkt mij toch niet langsgebonden? In Finland betalen ze bijvoorbeeld €0,14. Ik zou graag het dubbele daarvan betalen als Finland een deel van zijn energie doorverkoopt. Waarom doen andere landen dit niet, of waarom initieert Nederland dit niet? Is dit te simpel gedacht?
Daarnaast betalen we in Nederland bijzonder veel belasting over onze energie. En da's wel landsgebonden
We doen wel eens alsof de accijns en BTW op benzine en diesel zo hoog is, maar op gewone stroom is dat niet anders. Als je zonnepanelen op je dak hebt liggen en je hebt een overschot, dan betalen leveranciers je daar misschien 10 cent per kwh over: minder dan wat ze in Finland betalen voor stroom dus
[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 06-04-2022 11:12 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Alles kan natuurlijk ...De Shell een grootmacht in energie ik denk dat die niet zo snel omvalt.torretje2012 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:15:
[...]
Behalve als je leverancier omvalt, dan krijg je niets nada noppes. (of naja, een hogere rekening bij de nieuwe dan)
Heb je geen mail gehad? Hier loopt hij ook eind deze maand af en ik kreeg onderstaande mail:mierenfokker schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:36:
Einde deze maand loopt mijn 1 jarig contract af bij Vattenfall en ga dan over op variabel(?).. welke prijzen kan ik verwachten?
Zoals hierboven vermeld, gaat u automatisch over op een contract met een variabele prijs. Dit contract is maandelijks opzegbaar en voor onbepaalde tijd. Let op: variabele tarieven kunnen meerdere keren per jaar hoger of lager worden. Als dat gebeurt, krijgt u daar ruim op tijd bericht over. Bekijk hier de (Algemene) Productvoorwaarden en de productvoorwaarden voor Energie.
Stroom Variabel
Vaste leveringskosten € 5,99 Per maand
Variabele kosten enkeltarief (3.636 kWh) € 0,276836 Per kWh
Gas Variabel
Vaste leveringskosten € 5,99 Per maand
Variabele leveringskosten G1 € 1,342640 Per m3
Onze leveringsprijzen zijn inclusief energiebelasting, Opslag Duurzame Energie en Klimaattransitie (ODE) en 21% btw. Ook de vaste leveringskosten per maand zijn inclusief 21% btw. Kijk op vattenfall.nl/voorwaarden voor o.a. de algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas.
Als u stroom afneemt, hebben we rekening gehouden met de overheidscompensaties die daarvoor gelden in 2022. De overheidscompensaties kunnen vanaf 1 januari 2023 weer wijzigen. Daardoor kunnen ook uw stroomkosten vanaf 2023 stijgen.
[ Voor 19% gewijzigd door JSchut op 06-04-2022 11:39 ]
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Bij Oxxio blijven is niet echt een optie want hun variabele kosten zijn mega hoog, € 2,78451/m3 en 70 cent per kWh.
Heb het direct gedaan, en gisterochtend was het aanbod al niet meer te bekijken.Je huidige tarieven lopen 28 mei 2022 af. Wij vertellen je graag wat je opties zijn.
Wij zijn blij dat we jou - ondanks de veranderlijke energiemarkt - een keuze kunnen bieden. Kies voor een variabel tarief of zet je tarieven voor één jaar vast.
Voor het 1-jarige aanbod is de voorraad beperkt. Ook kan het zijn dat we vanwege de veranderlijke markt dit aanbod veranderen of intrekken. Dus wees er snel bij.
Onze stroom blijft zoals je gewend bent 100% Nederlands groen. Het gas is nog steeds bosgecompenseerd door het aanplanten en beschermen van bos.
Verleng met 1 jaar of doe even niks
Wil je graag weten waar je aan toe bent? Kies dan voor een contract met een looptijd van 1 jaar. Je tarieven staan dan vast gedurende één jaar na afloop van je huidige contract. Het nadeel van een vast contract kan zijn dat je tarieven niet meedalen met een mogelijke prijsdaling in de markt. Het voordeel is dat een vast contract nu goedkoper is dan een variabel tarief.
Betaal nu 50 per maand, dat wordt 86 per maand.
Had voordat ik akkoord gaf even snel vergeleken, en dan was de goedkoopste die ik kon vinden 106 per maand, dus al met al geen slecht aanbod vond ik.
Omdat in Nederland de energiemarkt in hoge mate is geliberaliseerd. De prijs komt dus tot stand via marktwerking, de overheid reguleert dit niet. Wat de Nederlandse overheid natuurlijk wel doet is energiebelasting heffen. Die is voor stroom begin 2022 flink gedaald en nu wordt ook het BTW tarief aangepast. Dat laatste is vooral een sigaar uit eigen doos. Vroeger was het de kale kWh prijs zo'n 7 cent. Daarop zat 21% BTW = 1,47 cent. Nu is de kale kWh prijs wel 35 cent. Daarop zit straks 9% BTW = 3,15 cent. Dat is nog steeds 2 keer zoveel BTW inkomsten als voorheen.Fidelity schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:48:
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat zijn niet de tarieven die ze je gaan aanbieden, mijne is gister bij hun verlopen en heb nu de volgende tarieven:Santee schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:52:
Mijn Oxxio 1 jaar vast gaat 1 mei over. Heb nu variabel bij Mega aangevraagd, ik zie dat deze niet zulke hele hoge scores krijgt maar is de enige leverancier waar mijn maandbedrag niet verdubbeld![]()
Bij Oxxio blijven is niet echt een optie want hun variabele kosten zijn mega hoog, € 2,78451/m3 en 70 cent per kWh.
Stroom
normaal : 0.473
dal : 0,424
gas
2,01
alsnog hoger dan mega daarom heb ik mij vandaag bij hun aangemeld voor 1,77 per kuub en 0,42 normaal en 0,33 dal.
Ik heb dezelfde tarieven, is dat nog zonder energiebelasting en opslag duurzame energie? Die staan los benoemd zijn zijn 0.0814 euro /kWh en 0,5442 euro /m3 gas.WhySoSrs schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:54:
[...]
Dat zijn niet de tarieven die ze je gaan aanbieden, mijne is gister bij hun verlopen en heb nu de volgende tarieven:
Stroom
normaal : 0.473
dal : 0,424
gas
2,01
alsnog hoger dan mega daarom heb ik mij vandaag bij hun aangemeld voor 1,77 per kuub en 0,42 normaal en 0,33 dal.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/atTH6JXOU51ePHiyVyEukCT2.jpg?f=user_large)
Je kan kiezen uit een 1-jarig vast contract of een variabel contract, heb de tarieven even snel bekeken maar volgens mij niets bijzonders (ze gebruiken geen all-in tarief dus je moet zelf beetje rekenen). Wellicht is er interesse voor, weet niet wat andere leveranciers nu voor tarieven aanbieden voor nieuwe klanten.
edit: als ik zo even snel teruglees kon je dit al lang bij Shell afsluiten, of misschien is het variabele tarief nieuw?
[ Voor 8% gewijzigd door crispo op 06-04-2022 13:24 ]
Als mijn huidige energiecontract stelt dat deze loopt tot 02-08-2022 dan moet de ingangsdatum van een contract bij een andere partij per deze datum in gaan toch? Er is geen sprake van een behoefte aan vervroegd beëindigen.
[ Voor 11% gewijzigd door Soru op 06-04-2022 13:29 ]
Van Oxxio bedoel je toch? Dit zijn de tarieven die ik heb gekregen:Santee schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:02:
[...]
Ik heb dezelfde tarieven, is dat nog zonder energiebelasting en opslag duurzame energie? Die staan los benoemd zijn zijn 0.0814 euro /kWh en 0,5442 euro /m3 gas.
Stroom Tarieven per
15-04-2022
Leveringstarief stroom per kWh - normaal € 0,47309
Leveringstarief stroom per kWh - dal € 0,42448
Vaste leveringskosten stroom per maand € 7,75
Energiebelasting stroom per kWh € 0,04452
Opslag duurzame energie stroom per kWh € 0,03691
Gas Tarieven per
15-04-2022
Leveringstarief gas per m³ € 2,01930
Vaste leveringskosten gas per maand € 7,75
Energiebelasting gas per m³ € 0,43950
Opslag duurzame energie gas per m³ € 0,10467
Moet niet maar eventuele kortingen loop je mis en/of opzegboetes krijg je dan voor je kiezen. Hier start nieuw contract een week later omdat Innova niet eerder kan leveren, dus heb ik nog een week variabel tarief.Soru schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:28:
Ik stel met opzet even deze voor de hand liggende vraag.
Als mijn huidige energiecontract stelt dat deze loopt tot 02-08-2022 dan moet de ingangsdatum van een contract bij een andere partij per deze datum in gaan toch? Er is geen sprake van een behoefte aan vervroegd beëindigen.
Mijn boefje is liev!
Nee van Mega bedoelde ikWhySoSrs schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:29:
[...]
Van Oxxio bedoel je toch? Dit zijn de tarieven die ik heb gekregen:
Stroom Tarieven per
15-04-2022
Leveringstarief stroom per kWh - normaal € 0,47309
Leveringstarief stroom per kWh - dal € 0,42448
Vaste leveringskosten stroom per maand € 7,75
Energiebelasting stroom per kWh € 0,04452
Opslag duurzame energie stroom per kWh € 0,03691
Gas Tarieven per
15-04-2022
Leveringstarief gas per m³ € 2,01930
Vaste leveringskosten gas per maand € 7,75
Energiebelasting gas per m³ € 0,43950
Opslag duurzame energie gas per m³ € 0,10467
In principe: ja, helemaal gelijk. Een contracteinddatum is volgens de sectordefinitie van NEDU altijd een tot-datum.Soru schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:28:
Ik stel met opzet even deze voor de hand liggende vraag.
Echter wil dat niet zeggen dat de nieuwe leverancier dan ook moet starten. Er is geen regel die verplicht tot het netjes direct aansluiten van contracttermijnen.
In de praktijk is het ook een bende en is er een groot verschil in vraagstellingen en interpretaties. Bijvoorbeeld:
- Wanneer loopt je huidige contract af?
- Wat is de einddatum van je huidige contract?
- Wanneer mogen we beginnen met leveringen?
Hierboven wordt overigens al een paar keer aangehaald dat je bij een te vroege overname direct een opzegvergoeding zou moeten betalen en geen recht meer hebt op een eventuele welkomstbonus.
Op zich klopt dat, maar veel leveranciers zijn aangesloten bij Energie Nederland en dienen zich daarom te houden aan de "Gedragscode Consument en Energieleverancier".
De aangesloten partijen kun je hier vinden.
Hierin is artikel 8.9 interessant:
Is bij sommige leveranciers echter wel een gevalletje van 'gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen'8.9 [...] Op basis van deze regelgeving brengt de bestaande leverancier bij een overstap naar een andere leverancier geen opzegvergoeding in rekening bij een consument en betaalt de eventueel uit te keren cashback of andere eenmalige beloning indien de overstapdatum 2 weken of korter voor de eindecontractdatum van zijn geldende leveringsovereenkomst valt.
Dat gebeurt ook, maar de capaciteit voor transport is beperkt en ook de regels voor elektriciteitstransport over de grens zijn anders dan voor transport binnen de grenzen.Fidelity schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:48:
Ik vraag mij eigenlijk al enige tijd af hoe het kan dat de energietarieven zo zijn gestegen. Na wat research kwam ik er van de week achter dat wij in Nederland voornamelijk gascentrales gebruiken voor het opwekken van energie. Dat verklaart natuurlijk een hoop.
Voor wat betreft dat eerste: enkele jaren geleden is er een nieuwe 380kV verbinding tussen Nederland en Duitsland in bedrijf genomen (Doetinchem - Niederrhein) en ook bestaande verbindingen met het buitenland zijn of worden verzwaard (Meeden - Diele en Rilland - Zandvliet).
Voor wat betreft het tweede: een energieleverancier die elektriciteit in het buitenland koopt moet ook transportcapaciteit voor de grensoverschrijdende verbindingen kopen. Die capaciteit wordt geveild en is niet onbeperkt. Een deel van de technische capaciteit is beschikbaar voor commercieel transport, maar een deel is ook gereserveerd om de leveringszekerheid te garanderen. Hoe verder weg, hoe lastiger (en duurder) het wordt om de stroom hier te krijgen en er nog wat aan te verdienen.
Dat valt wel mee, je krijgt tegenwoordig rond de 50 cent/kWh. En de energiebelasting op stroom is voor 2022 juist gedaald van 15 naar 8 cent/kWh. Zonnepanelen verdien je met de huidige prijzen in ongeveer 2 jaar terug.Richh schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:11:
[...]
We doen wel eens alsof de accijns en BTW op benzine en diesel zo hoog is, maar op gewone stroom is dat niet anders. Als je zonnepanelen op je dak hebt liggen en je hebt een overschot, dan betalen leveranciers je daar misschien 10 cent per kwh over: minder dan wat ze in Finland betalen voor stroom dusdat lijkt mij een goede graadmeter hoeveel stroom écht kost exclusief de belasting.
Dat is wel afhankelijk van de aanbieder. Als je ze goed zoekt kan je inderdaad mooi gebruik maken van de huidige prijzen, dat is waar. Aan de andere kant, een collega van me heeft onlangs een nieuw tijdelijk contract gekregen en betaalt daar nog 'gewoon' 35 cent per kwh. Dus lang niet iedere energieleverancier zal je 50 cent per kwh geven.Martin7182 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:01:
[...]
Dat valt wel mee, je krijgt tegenwoordig rond de 50 cent/kWh. En de energiebelasting op stroom is voor 2022 juist gedaald van 15 naar 8 cent/kWh. Zonnepanelen verdien je met de huidige prijzen in ongeveer 2 jaar terug.
Welke energieleverancier biedt bij 50 cent per kwh voor 3 jaar vast? Want dan is het ook te overwegen om nu heel flink bij te plaatsen
Overigens daalt de BTW over een paar maanden van 21% naar 9%, dus de elektriciteitsprijzen zullen nog iets verder dalen. Al zal dat geen impact hebben op de terugleververgoeding.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Dank voor deze ontzettend nuttige uiteenzetting. Deze gaat in de bookmarks.Melkunie schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:46:
[...]
In principe: ja, helemaal gelijk. Een contracteinddatum is volgens de sectordefinitie van NEDU altijd een tot-datum.
Echter wil dat niet zeggen dat de nieuwe leverancier dan ook moet starten. Er is geen regel die verplicht tot het netjes direct aansluiten van contracttermijnen.
....
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door Soru op 06-04-2022 14:14 ]
Inderdaad. Bij Delta krijg is 80cent aangeboden. Maarja, gas dan weer tegen de 3 euro, en daar zit ik nog even aan vast... In elk geval, op elektriciteit varieert het enorm, en als je geen gas nodig hebt kun je beter dan 50 cent doen (waar beter afhangt van of je panelen hebt
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik heb nu eneco voor het nieuwe huis. Over 4 weken 30 panelen. En ben nog aant klussen. Dus gas verbruik ik niet/amper.Brent schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:27:
[...]
Inderdaad. Bij Delta krijg is 80cent aangeboden. Maarja, gas dan weer tegen de 3 euro, en daar zit ik nog even aan vast... In elk geval, op elektriciteit varieert het enorm, en als je geen gas nodig hebt kun je beter dan 50 cent doen (waar beter afhangt van of je panelen hebt).
2,77/m3 is toch wel aan de prijs.
60ct terigleveren daarentegen 😇
Warmtepomp komt pas oktober.
Dan zou ik lekker naar bijv. Delta gaan. (Engie is geloof ik ook ~60cent, ken verder geen die daar zover boven gaat als Delta, mocht iemand dat wel weten, hou het niet voor jeApC_IcE schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:37:
[...]
Ik heb nu eneco voor het nieuwe huis. Over 4 weken 30 panelen. En ben nog aant klussen. Dus gas verbruik ik niet/amper.
2,77/m3 is toch wel aan de prijs.
60ct terigleveren daarentegen 😇
Warmtepomp komt pas oktober.
Zie https://share.icloud.com/photos/08amOmyL7i8Z2f4YdgRTlE4sg voor specifiek verbruik van afgelopen jaar per maand. +/- 2400 kwh en 500m3.
Variabel tarief aanhouden omdat we richting de zomer gaan en bijna niks verbruiken om daarna nog eens te evalueren voor een eventueel vast contract?
Wij hebben geen zonnepanelen en ik denk ook niet dat dit uit kan omdat de grootste kostenpost van onze energie in gas zit (warm water en verwarming) en ik dit dus niet zonder extra aanpassingen elektra kan verbruiken waardoor de terugverdientijd niet gunstig is.
Verduurzamen lijkt totaal niet rendabel. Neem grofweg 5000 euro voor zonnepanelen en dan 10.000 voor een warmtepomp (als ik de topics grofweg mag nemen als voorbeeld). Dat vergeleken met een maandbedrag voor een vast tarief van 160 euro lijkt de investering van 15K nogal overdreven. De terugverdientijd is dan met deze bedragen alsnog 7/8 jaar.
Wat is wijsheid?
[ Voor 28% gewijzigd door Theezakje op 06-04-2022 15:15 ]
Daar is dit forum dan ook voor!Richh schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:05:
[...]
Dat is wel afhankelijk van de aanbieder. Als je ze goed zoekt kan je inderdaad mooi gebruik maken van de huidige prijzen, dat is waar. Aan de andere kant, een collega van me heeft onlangs een nieuw tijdelijk contract gekregen en betaalt daar nog 'gewoon' 35 cent per kwh. Dus lang niet iedere energieleverancier zal je 50 cent per kwh geven.
Als je collega stroomoverschot heeft dan kan hij/zij misschien beter overstappen naar een andere "leverancier". Klant eigenlijk
Geen idee, ik kan voor stroom geen enkel 1 jarig contract vinden, laat staan 3 jarig.Welke energieleverancier biedt bij 50 cent per kwh voor 3 jaar vast? Want dan is het ook te overwegen om nu heel flink bij te plaatsen
Er wordt ook gesproken over Delta met 80 cent terugleververgoeding. Hoe is de financiële gezondheid van Delta eigenlijk? Als ze omvallen heb je niets aan stornering/MOI van je incasso's bij een maandbedrag rond 0.
Ik lees zoveel slechte reviews bij Delta. Dat lijkt me niks.Brent schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:38:
[...]
Dan zou ik lekker naar bijv. Delta gaan. (Engie is geloof ik ook ~60cent, ken verder geen die daar zover boven gaat als Delta, mocht iemand dat wel weten, hou het niet voor je).
Waar lees je die?ApC_IcE schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:51:
[...]
Ik lees zoveel slechte reviews bij Delta. Dat lijkt me niks.
Heb er ooit gezeten, geen klachten. Zou niet weten wat er mis kan gaan eigenlijk. Ze hoeven alleen maar gas en elektronen naar me toe te pompen tenslotte
Vanaf 1 april ZG klant, t/m 3 april updates. In mijn geval is dat te wijten aan een storing bij netbeheerder Enexis.Lord_Dain schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:12:
Overstappers naar Zondergas, die ook sinds 1 april (hihihi) geen update krijgen van het stroomverbruik?
Scherpe tarieven voor een variabel contract. Als ik dit zo zie zou iedereen toch moeten overstappen op Mega of zit er een addertje?
Verwijderd
Denk dat veel mensen huiverig zijn om over te stappen naar onbekende partij na vorig jaar. Ze moeten dus wel extra scherp zijn om zich er tussen te wringen?Lightning89 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:04:
[...]
Scherpe tarieven voor een variabel contract. Als ik dit zo zie zou iedereen toch moeten overstappen op Mega of zit er een addertje?
Is iemand hier bekend met Coolblue Energie? Ze bieden nu een jaarcontract aan met wat lijkt best wel goede tarieven(voor de situatie waar we nu in zitten) waardoor ik twijfel om over te stappen. Snap alleen niet waarom er niet meer bekendheid is over Coolblue Energie en waarom ze als enige jaarcontracten aanbieden. Lijkt wat vreemd namelijk
Google eens naar delta energieBrent schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:52:
[...]
Waar lees je die?
Heb er ooit gezeten, geen klachten. Zou niet weten wat er mis kan gaan eigenlijk. Ze hoeven alleen maar gas en elektronen naar me toe te pompen tenslotte
https://aboutcoolblue.com...et-aanbieden-van-energie/Jeroen.M schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:35:
Hallo, lees al een poosje mee hier op het forum maar nog niet veel gereageerd.
Is iemand hier bekend met Coolblue Energie? Ze bieden nu een jaarcontract aan met wat lijkt best wel goede tarieven(voor de situatie waar we nu in zitten) waardoor ik twijfel om over te stappen. Snap alleen niet waarom er niet meer bekendheid is over Coolblue Energie en waarom ze als enige jaarcontracten aanbieden. Lijkt wat vreemd namelijkOf zie ik iets over het hoofd?
Zijn hier volgens mij wat mensen die 2 maandjes terug bij CB een contract hebben afgesloten.
Niet 1 treffer. Doe es linkjes.
Ik denk dat je modem van je Commodore 64 kapot is?
:fill(white):strip_exif()/f/image/vDRuFL7E2PLJ5p86PovCrRgd.png?f=user_large)
Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
Meer dat ik geen Google gebruik. Mja, gebruiken jullie dat soort SEO websites nou echt? Niets is makkelijker te gamen dan online reviews. Als ik er eens een paar doorneem kom ik ook niet veel substantieels tegen.pms1 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:11:
[...]
Ik denk dat je modem van je Commodore 64 kapot is?![]()
[Afbeelding]
Kijk eens naar de scores van andere energieleveranciers zoals Vattenfall, Eneco, Engie, Greenchoice. Dan komt Delta er nog goed uit de busApC_IcE schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:51:
[...]
Ik lees zoveel slechte reviews bij Delta. Dat lijkt me niks.
Ik ben momenteel zelf Delta klant sinds vorig jaar. Klantenservice meerdere keren nodig gehad en altijd correct en tijdig geholpen YMMV natuurlijk
Ja exact mijn tarieven, maar het wordt gepresenteerd alsof die heffing nog bovenop de prijs kom, dus dan kom je alsnog op €2,30 per m3 uit.
Bedankt voor je reactie.Lord_Dain schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:05:
[...]
https://aboutcoolblue.com...et-aanbieden-van-energie/
Zijn hier volgens mij wat mensen die 2 maandjes terug bij CB een contract hebben afgesloten.
Klopt, heb het gevonden alleen kan nergens vinden of het bevalt of niet. Kan natuurlijk ook iets goed zijn
Zo zie ik het ook helaas. €1,77 is exclusief heffing zoals ik het lees.Santee schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:23:
[...]
Ja exact mijn tarieven, maar het wordt gepresenteerd alsof die heffing nog bovenop de prijs kom, dus dan kom je alsnog op €2,30 per m3 uit.
Vreemd, totaal incl BTW, ODE en EB bij stroom klopt wel, maar bij gas klopt het totaal niet, dit zou €2,315 m3 moeten zijn.Santee schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:23:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door R0181 op 06-04-2022 20:46 ]
Ik ga naar google.nl en toets in “delta energie” 58 reviews gemiddeld 1,8 ster.Brent schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:15:
[...]
Meer dat ik geen Google gebruik. Mja, gebruiken jullie dat soort SEO websites nou echt? Niets is makkelijker te gamen dan online reviews. Als ik er eens een paar doorneem kom ik ook niet veel substantieels tegen.
Je hebt helemaal gelijk.pdukers schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:22:
[...]
Kijk eens naar de scores van andere energieleveranciers zoals Vattenfall, Eneco, Engie, Greenchoice. Dan komt Delta er nog goed uit de bus![]()
Ik ben momenteel zelf Delta klant sinds vorig jaar. Klantenservice meerdere keren nodig gehad en altijd correct en tijdig geholpen YMMV natuurlijk
Is er dan niets meer goed?? Haha
Nee, is inclusief belasting en opslag. Heb contact gehad met Mega en dit was hun antwoord:Jeroen.M schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:41:
[...]
Zo zie ik het ook helaas. €1,77 is exclusief heffing zoals ik het lees.
Dit komt ook overeen met de tarieven die je ziet op hun website, nadat je je verbruik opgegeven hebt.Bedankt voor jouw bericht.
Allereerst onze excuses voor de verwarrende tariefkaart. Bij de IT afdeling is er een lopend verzoek om de fout op de tariefkaart aan te passen.
De tarieven excl. btw en incl. btw kloppen inderdaad niet. Je dient hiervan de EB+ODE af te trekken.
Leveringstarief excl. btw:1.46347-0.54420= 0,91927
Leveringstarief incl. btw 1.77080-0.54420= 1.2266
[ Voor 7% gewijzigd door Djordjo op 06-04-2022 21:15 ]
Ben sinds 16 januari overgestapt naar CB.Jeroen.M schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:38:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Klopt, heb het gevonden alleen kan nergens vinden of het bevalt of niet. Kan natuurlijk ook iets goed zijnReviews zijn er niet echt te vinden.
1Jaarcontract met opzegging zonder boete mogelijk. Krijg maandelijks overzicht met verbruik. Maandbedrag is instelbaar maar met een mimimale waarde. Gaat prima dus.
Verwijderd
Ik ben klant sinds het faillissement van Fenor. Het net voor het bekend werd een nieuw jaarcontract bij Delta afgesloten en ondanks de spannende gesloten periode is de overstap snel en goed geregeld. Behulpzame mevrouw aan de telefoon gehad.pdukers schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:22:
Qua website/app is het niet zo uitgebreid met verbruik etc, maar daar heb ik wat anders voor dus dat boeit mij niet zo.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2022 23:39 ]
Ik ga per midden mei uit het contract bij Greenchoice. Aangezien GC variabel best wel hoge tarieven heeft, zoals ik hier zag, heb ik maar een jaarcontract bij Shell Energy aangevraagd. Voor alleen stroom had die betere tarieven. En ach, als de tarieven weer inzakken in de markt dan ben je er ook weer vanaf voor 50 eur boete, maar je hebt voor nu in ieder geval het risico van prijsstijgingen afgedekt.Jeroen.M schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:35:
Hallo, lees al een poosje mee hier op het forum maar nog niet veel gereageerd.
Is iemand hier bekend met Coolblue Energie? Ze bieden nu een jaarcontract aan met wat lijkt best wel goede tarieven(voor de situatie waar we nu in zitten) waardoor ik twijfel om over te stappen. Snap alleen niet waarom er niet meer bekendheid is over Coolblue Energie en waarom ze als enige jaarcontracten aanbieden. Lijkt wat vreemd namelijkOf zie ik iets over het hoofd?
- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id
Echter, 'ik' heb nu een acuut probleem. Mijn ouders hebben een klein 'eenmansbedrijfje' in een oud, gecombineerd woon-werk pand, zijn net niet aan hun pensioenleeftijd (mag je trouwens zelf betalen in zulke situaties) en per 1 april energiecontract vrij gevallen. Tarief voor gas... van € 0,85 naar € 3,10 per m3 en stroom naar ca. € 0,55 bij een verbruik van 11.000 kWh en 3.000 m3 per jaar. Dat is een meer dan verdrievoudiging van de energierekening! Leverancier is GreenChoice.
De vraag is echt hoe dit acute probleem voor hen op te lossen, zonder aan dure investeringen als isoleren, warmtepompen, zonnepanelen, koelingen vervangen, verhuizen etc te denken.
Als ik in de sheet van @Cap kijk, zie ik dat de beste opties liggen bij variabel dubbeltarief en dan bij Gulf, aangezien de betrouwbaarheid van Mega in twijfel wordt getrokken als ik hier snel wat lees.
Is het wellicht verstandiger / beter om naar day-ahead leveranciers te kijken? Zijn er andere constructies beschikbaar die niet in de sheet staan, wellicht omdat die gericht is op niet-grootverbruikers? (want dat wordt je automatisch als je > 10.000 kWh verbruikt denk ik?)
Elke tip wordt gewaardeerd!
Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....
Zoals in die sheet staat, wordt die niet meer bijgehouden. Boven jouw post gaat het onder andere over delta en coolblue. Heb je daar al naar gekeken?Danny the dog schreef op woensdag 6 april 2022 @ 23:58:
Ik heb dit topic een hele poos niet meer gevolgd. In februari liep mijn contract af en ik ben toen nèt voor de oorlog overgestapt naar ZonderGas / EnergyZero. Gelukkig daar nog prima tarieven vast kunnen leggen voor 5 jaar.
Echter, 'ik' heb nu een acuut probleem. Mijn ouders hebben een klein 'eenmansbedrijfje' in een oud, gecombineerd woon-werk pand, zijn net niet aan hun pensioenleeftijd (mag je trouwens zelf betalen in zulke situaties) en per 1 april energiecontract vrij gevallen. Tarief voor gas... van € 0,85 naar € 3,10 per m3 en stroom naar ca. € 0,55 bij een verbruik van 11.000 kWh en 3.000 m3 per jaar. Dat is een meer dan verdrievoudiging van de energierekening! Leverancier is GreenChoice.
De vraag is echt hoe dit acute probleem voor hen op te lossen, zonder aan dure investeringen als isoleren, warmtepompen, zonnepanelen, koelingen vervangen, verhuizen etc te denken.
Als ik in de sheet van @Cap kijk, zie ik dat de beste opties liggen bij variabel dubbeltarief en dan bij Gulf, aangezien de betrouwbaarheid van Mega in twijfel wordt getrokken als ik hier snel wat lees.
Is het wellicht verstandiger / beter om naar day-ahead leveranciers te kijken? Zijn er andere constructies beschikbaar die niet in de sheet staan, wellicht omdat die gericht is op niet-grootverbruikers? (want dat wordt je automatisch als je > 10.000 kWh verbruikt denk ik?)
Elke tip wordt gewaardeerd!
Wat bedoel je met het stuk 'mag je zelf betalen in zulke situaties'? Dat je ouders zelf hun pensioen moeten betalen? Dat lijkt me logisch als je een eigen bedrijf hebt en niet zo relevant?
Hoi!
ook ik heb GC en contract loopt eind deze maand af.
nu heeft GC mij een aanbod gedaan voor 1 jaar vast :
Groene stroom
Normaaltarief (per kWh)
€ 0,4697
Daltarief (per kWh)
€ 0,4016
Vaste leveringskosten (per maand)
€ 6,3333
Bosgecompenseerd gas
Tarief (per m3)
€ 1,9669
Vaste leveringskosten (per maand)
€ 6,3333
Nu kan ik nergens hun variabele tarieven terug vinden, maar gezien de huidige situatie en wat ik hier verder voorbij zie komen lijkt dit mij geen onaardig aanbod
woon/werkpand, koelingen vervangen.... ik denk dat de verwarming op gas niet het probleem is, maar de koeling die koud moet blijvenMartin7182 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:31:
@Danny the dog, zonder verdere context zou ik toch eerst denken aan minder verbruiken. Gas is misschien lastig, al kun je misschien 1 ruimte verwarmen i.p.v. het hele huis. Maar 5500 kWh p.p.p.j. vind ik toch wel heel fors.
Tjsa, je sluit een contract af met een prijs daarin. Wat meer doet er toe? Ik zie dat in die lage ratings mensen klagen over voornamelijk aanverwante zaken (apps?), tsja, staat niet in je contract. Ik zoek naar de beste tarieven, niet naar sterretjes van boze of blije mensen, grafiekjes, of ontbijtjes op bed.ApC_IcE schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:44:
[...]
Ik ga naar google.nl en toets in “delta energie” 58 reviews gemiddeld 1,8 ster.
Welke toko betaalt ook ong 80 cent of meer voor een kWh?
[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 07-04-2022 10:27 ]
Verder solliciteren energiemaatschappijen niet actief naar reviews, dus wát je vindt op internet is vooral van mensen die een reden hebben om te klagen. Ik weet niet hoe vaak jij al dacht "ik ben al een jaar zo tevreden met XYZ, laat ik eens wat sterren achterlaten op Google"?Brent schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:26:
[...]
Tjsa, je sluit een contract af met een prijs daarin. Wat meer doet er toe? Ik zie dat in die lage ratings mensen klagen over voornamelijk aanverwante zaken (apps?), tsja, staat niet in je contract. Ik zoek naar de beste tarieven, niet naar sterretjes van boze of blije mensen, grafiekjes, of ontbijtjes op bed.
Welke toko betaalt ook ong 80 cent of meer voor een kWh?
Precies een van de redenen dat ik daar niet zoveel waarde aan hecht.Compuchip87 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:28:
[...]
Verder solliciteren energiemaatschappijen niet actief naar reviews, dus wát je vindt op internet is vooral van mensen die een reden hebben om te klagen. Ik weet niet hoe vaak jij al dacht "ik ben al een jaar zo tevreden met XYZ, laat ik eens wat sterren achterlaten op Google"?
Maar, het ging hier over tarieven. Ik noemde deze leverancier alleen maar omdat die mij het beste kWh tarief boodt. Als iemand elders meer krijgt, heb ik belangstelling. In het topic heb ik nog niets hoger gevonden.
Klinkt goed.Gerrit_R schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:59:
[...]
Ben sinds 16 januari overgestapt naar CB.
1Jaarcontract met opzegging zonder boete mogelijk. Krijg maandelijks overzicht met verbruik. Maandbedrag is instelbaar maar met een mimimale waarde. Gaat prima dus.
Wat bedoel je met maandbedrag is instelbaar maar met minimale waarde? We krijgen over een paar maanden zonnepanelen waar ik nu dus geen rekening mee kan houden bij het termijnbedrag. Zou wel handig zijn als ik het later kan bijstellen
Dit topic is gesloten.
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4