Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-04 12:19
Domba schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:57:
[...]

Of erger zoals mijn configuratie met thuisaccu alleen invoeden van maart tot november en december tot februari enkel afname, het is nog een voorstel die mogelijk komende week behandeld wordt, Als ook de vraag of kWh prijsplafond ook voor uurtarieven gaat gelden, welke overigens veel te hoog is in verhouding.
Ik heb gister al paar tweets aanbesteedt, dat als prosumer een verlies is van keuze is,
Zonder de indruk te willen wekken dat ik precies weet hoe het zit denk ik dat de uitleg van de minister geen invloed heeft op dynamische tarieven en enkel bescherming biedt voor salderen zoals oorspronkelijk het plan was.

Zo staat er: De wet doet daarbij geen uitspraak tegen welk tarief de voor facturering in aanmerking komende kWh’s moeten worden gefactureerd.
En speciek over dynamische tarieven:
In een nota van wijziging die ik uw Kamer zal toesturen, wordt opgenomen dat bij of krachtens algemene maatregel van bestuur regels kunnen worden gesteld over de berekening van de jaarlijkse leveringskosten.

Wat ik hieruit opmaak is dat er gepoogd wordt om eerlijke salderingsregelingen opgesteld worden op basis van de huidige intentie waarbij de termijn en kosten vastgelegd worden in de wet.

TL;DR: salderen voor dynamische tarieven blijft zoals het is en rare fratsen worden per wet uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-04 19:42
Je kunt momenteel niet aanmelden bij ANWB energie:
ANWB Energie
Goed nieuws! Wij hebben een eigen vergunning gekregen om zelf energie te leveren. Achter de schermen zijn we hard aan het werk. Daarom kun je helaas tijdelijk geen aanvraag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:13
thehog schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:19:
Wie van julie heeft hier Tibber ism een Pulse meter? Al vanaf het begin zie ik geen opwek in de Pulse terwijl mijn slimme meter via P1 dat wel doorgeeft uiteraard. Het is mij, ondanks vele contacten met Tibber, nog niet helemaal duidelijk of je in de Pulse scherm wel opwek/productie zou moeten zien. In de fase belasting zou ik het niet verwachten (want belasting afname of productie is uiteindelijk voor de belasting van de fase hetzeflde). Maar in het scherm van Pulse waar de realtime grafiek zichtbaar is had ik ook productie verwacht.
Wie heeft dus ook een Pulse en kan mij vertellen of daar wel productie zichtbaar is?
Hier ook Tibber + Pulse + Easee lader
Wat ik momenteel zie qua verbruik is voor zover ik dat kan zien (vergelijk met uitkomst Youless energiemeter) NETTO, dus verbruik min opbrengst. Maar de weergave is inderdaad verwarrend en onvolledig, ook in de fase weergave klopt er niet veel van. Mijn PV zit op fase 1 en bij hoge productie zou ik op fase 1 een negatieve amperage willen zien, maar niets van dat alles. Ik weet dat er recent veel aan de app is verbeterd maar de firmware van de pulse verdient ook nog een update. Die is al vanaf het begin het zelfde (v0.1.21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey 83
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-03 14:43
Sjoan schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:59:
Je kunt momenteel niet aanmelden bij ANWB energie:

[...]
Lijkt mij goed nieuws, één schakel minder in de ketting maakt het meestal iets goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:47

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Zonneplan reactie op het prijsplafond https://www.zonneplan.nl/...dynamisch-energiecontract

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:34
Ik zeg: benoem Zonneplan tot (binnen)hof-adviseur van de regering :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijmendw
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-09-2022
thehog schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:19:
Wie van julie heeft hier Tibber ism een Pulse meter? Al vanaf het begin zie ik geen opwek in de Pulse terwijl mijn slimme meter via P1 dat wel doorgeeft uiteraard. Het is mij, ondanks vele contacten met Tibber, nog niet helemaal duidelijk of je in de Pulse scherm wel opwek/productie zou moeten zien. In de fase belasting zou ik het niet verwachten (want belasting afname of productie is uiteindelijk voor de belasting van de fase hetzeflde). Maar in het scherm van Pulse waar de realtime grafiek zichtbaar is had ik ook productie verwacht.
Wie heeft dus ook een Pulse en kan mij vertellen of daar wel productie zichtbaar is?
Productie kan worden getoond inderdaad.
Worden dan negatief weergegeven in het pulse scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufh42370wywkmShM29NmcJKMCE8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S3WgLVIzbrvcO6Ad9wiUPvcC.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Laatst online: 22-04 14:39
Naar aanleiding van bovenstaande uitleg van Zonneplan behoeft deze uitspraak van de hooggeleerde heer Jetten ook aandacht:

In die nota van wijziging zal bovendien ook een tweede aandachtspunt aangepakt worden.

De minister stelt namelijk dat op dit moment niet wettelijk vastgelegd is op welke wijze de salderingsregeling moeten worden toegepast wanneer er sprake is van een energiecontract op basis van variabele (uurlijkse) tarieven en waarbij het tarief dus in de factuurperiode varieert. ‘In de nota van wijziging die ik de Tweede Kamer zal toesturen, wordt opgenomen dat bij of krachtens algemene maatregel van bestuur regels kunnen worden gesteld over de berekening van de jaarlijkse leveringskosten.’

Bron: https://solarmagazine.nl/...nister-jaarlijks-salderen

Het gaat dus over uurlijkse (volgens Solarmagazine) tarieven en Jetten kraamt vervolgens wat uit over regels m.b.t. jaarlijkse leveringskosten. Laten we hopen dat die man zich inderdaad laat adviseren door Zonneplan...

Edit: Of door deze advocaat: https://solarmagazine.nl/...gens-maandelijks-salderen

[ Voor 7% gewijzigd door RikHa op 27-09-2022 10:42 ]

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Raymond P schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:28:
@Niltag Duidelijk toch? :+ Uit de brief:

[Afbeelding]

"Eérst moet het zoals het moet. Maar nu is nog niet bepaald hoe dat moet. Verder snap ik je vraag niet, dus plak ik er nog wat tekst bij waarmee ik later alle kanten op kan."

Maw: het lijkt erop dat ze vooral eerst de toko's willen aanpakken die misbruik maken van geld verdienen met de huidige situatie.
Dat is kort door de bocht. Er wordt gesteld:

* Als je in een jaar een netto-verbruik hebt van 0kWh, hoef je niks te betalen
* Als je in een jaar netto teruglevering hebt, krijg je geld (maar er zijn geen regels over hoe het bedrag berekend moet worden)
* Als je in een jaar netto verbruikt, kan het zijn dat je moet betalen (maar er zijn geen regels over hoe het bedrag berekend moet worden)

De eerste twee punten zijn absoluut positief te noemen voor iedereen die in ieder geval z'n eigen verbruik opwekt en zich geconfronteerd zag met leveranciers die per maand of kwartaal wilden salderen.

Maar voor degenen die dynamische prijzen gebruiken en maar een beperkt deel van hun verbruik opwekken, of degenen die juist heel erg veel opwekken en wilden binnenlopen op terugleververgoedingen hangt het er maar af van wat de invulling van de regels voor het bepalen van de prijs precies gaat worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Laatst online: 22-04 14:39

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@eamelink Je hebt helemaal gelijk.

Maar dit is het day-ahead topic, ik haak hier dus gewoon in op het uurtarief gedeelte.
Het dynamisch gedeelte blijft immers geheel onbeantwoord en de rest is hier niet relevant. :)

Ik vind het overigens een prima zet dat/als ze de variabele cowboys terugfluiten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 22:28
RikHa schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:40:
Naar aanleiding van bovenstaande uitleg van Zonneplan behoeft deze uitspraak van de hooggeleerde heer Jetten ook aandacht:

In die nota van wijziging zal bovendien ook een tweede aandachtspunt aangepakt worden.

De minister stelt namelijk dat op dit moment niet wettelijk vastgelegd is op welke wijze de salderingsregeling moeten worden toegepast wanneer er sprake is van een energiecontract op basis van variabele (uurlijkse) tarieven en waarbij het tarief dus in de factuurperiode varieert. ‘In de nota van wijziging die ik de Tweede Kamer zal toesturen, wordt opgenomen dat bij of krachtens algemene maatregel van bestuur regels kunnen worden gesteld over de berekening van de jaarlijkse leveringskosten.’

Bron: https://solarmagazine.nl/...nister-jaarlijks-salderen

Het gaat dus over uurlijkse (volgens Solarmagazine) tarieven en Jetten kraamt vervolgens wat uit over regels m.b.t. jaarlijkse leveringskosten. Laten we hopen dat die man zich inderdaad laat adviseren door Zonneplan...

Edit: Of door deze advocaat: https://solarmagazine.nl/...gens-maandelijks-salderen
Zijn er nog meer dynamische aanbieders die niet meer meewerken aan het salderen op jaarbasis naast BE?

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:38

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
@zer0l bedoel je nu variabele tarieven zoals Eneco en alle andere aanbieden.
Zoja dan is dit niet het juiste topic.

Als je kijkt naar dynamische tarieven, daarvan weet ik alleen van Easy energy dat die de regels mijn inziens niet opvolgen en per maand salderen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:13
Tijmendw schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 00:41:
[...]
Productie kan worden getoond inderdaad.
Worden dan negatief weergegeven in het pulse scherm:
[Afbeelding]
Welk scherm is dit precies? En op welk device / OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 22:28
Smuggler schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:06:
@zer0l bedoel je nu variabele tarieven zoals Eneco en alle andere aanbieden.
Zoja dan is dit niet het juiste topic.

Als je kijkt naar dynamische tarieven, daarvan weet ik alleen van Easy energy dat die de regels mijn inziens niet opvolgen en per maand salderen.
Nee bedoelde echt dynamische tarieven. Misschien haal ik met BudgetEnergie twee dingen door elkaar. Dacht dat hun ook dynamische tarieven aanboden en dus besloten salderen anders te doen dan in de regel (jaarlijks).

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
zer0l schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:31:
[...]

Nee bedoelde echt dynamische tarieven. Misschien haal ik met BudgetEnergie twee dingen door elkaar. Dacht dat hun ook dynamische tarieven aanboden en dus besloten salderen anders te doen dan in de regel (jaarlijks).
BudgetEnergie heeft geen dynamische tarieven.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:04
Zonneplan gaat dus uit van de daadwerkelijke uurtarieven en niet van de gemiddelde tarieven voor het plafond.
Dus bv in de nacht 50 cent/kWh betalen en tijdens een piekuur 85 cent/kWh welke dan 70 cent/kWh wordt (mits deze binnen de 2400kWh verbruik valt).
Als dat inderdaad zo gaat zijn, dan lijkt me dat gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:32
Smuggler schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:06:

In de bijna 5 jaar dat ik bij easy zat ging dat gewoon per jaar hoor. Dan moeten ze dat onlangs gewijzigd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
thehog schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:19:
[...]

In de bijna 5 jaar dat ik bij easy zat ging dat gewoon per jaar hoor. Dan moeten ze dat onlangs gewijzigd hebben.
Afgelopen jaar ja. daarom ben ik er weggegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepvlieg
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-03-2024
Met een aflopend vast contract (5 oktober), en zeer binnenkort een set PV panelen op het dak, kijk ik nu ook eens naar volledig dynamisch obv day-ahead.

Ik heb een rekenvoorbeeldje gemaakt in een sheets document om de systematiek even te doorgronden.

Grote versimpeling: er zitten maar 5 uur in een jaar :) en ik reken even met willekeurige ronde getallen zodat alles eenvoudig te volgen blijft.

Klopt die zo? Of heb ik het verkeerd begrepen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRyMjL7svO-0HMUEaOkuj5_PHQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gIhJQFckmN2VsoORZYXoXi92.png?f=fotoalbum_large

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:46
Soepvlieg schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:26:
Met een aflopend vast contract (5 oktober), en zeer binnenkort een set PV panelen op het dak, kijk ik nu ook eens naar volledig dynamisch obv day-ahead.

Ik heb een rekenvoorbeeldje gemaakt in een sheets document om de systematiek even te doorgronden.

Grote versimpeling: er zitten maar 5 uur in een jaar :) en ik reken even met willekeurige ronde getallen zodat alles eenvoudig te volgen blijft.

Klopt die zo? Of heb ik het verkeerd begrepen?

[Afbeelding]
Je meer teruglevering dan verbruik berekening gaat alleen zo als je op jaarbasis niet meer teruglevert dan je verbruikt. Lever je meer terug dan krijg je daar alleen de kale prijs voor. In het geval van Tibber krijg je na de maand zelf wel ook de belastingen terug en aan het eind van het jaar een factuur voor de teveel betaalde belasting.

• Soepvlieg
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-03-2024
Is dat niet wat ik doe in de een-na-laatste regel? 19 overschot (op jaarbasis meer teruggeleverd dan verbruikt) waarvoor je alleen de kale prijs krijgt, dus die 3 aan belastingen (EB+ODE) mag je niet houden en moet je terugbetalen (57).
Daarmee vang je dus voor 38 wel de belastingen en voor 19 niet.

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-04 20:23
Hallo allen,

Bij ons verandert er binnenkort het volgende qua energiezaken:

- Wij krijgen eind dit jaar/ begin volgend jaar zonnepanelen
- Januari volgend jaar ook een kleine EV (Dacia Spring)
- 1 december verloopt ons voordelige energiecontract
- 3 fasen aansluiting aangevraagd (maar helaas metertekort bij Liander)

Ons jaarverbruik is 3000 kWh, met de EV zal dat ongeveer 5000/ 6000 kWh worden. Onze bestelde zonnepanelen leveren 5920 Wp op. Met salderen zullen we waarschijnlijk dus in de buurt van 0 uitkomen.

Ik lees soms op het forum dat bij zonnepanelen en een dynamisch contract over het algemeen ongunstig uitvalt? En dat Zonnepanelen + EV dan soms wel weer gunstig kan zijn?

We hebben ruim een maand geleden een verzwaring aangevraagd voor 3 fasen, echter is de wachttijd + 7 maanden i.v.m. een metertekort. Onze zonnepanelen gaan vanwege het vermogen op een 3 fase omvormer. Helaas kunnen de zonnepanelen dus niet eerder in gebruik worden genomen. Met een beetje pech pas in maart / april.

Ons goedkope energiecontract is op 1 december afgelopen. In Januari krijgen we onze Dacia Spring. Wellicht is het dan wel interessant om dan vanaf december tijdelijk een Dynamisch contract af te sluiten? Zodra de zonnepanelen dan gaan werken lijkt me een vast / variabel contract dan interessanter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Over het algemeen is de prijs overdag laag, in de zomer meer dan in de winter. Juist vanwege de zonnepanelen. Mensen met zonnepanelen nemen vooral 's nachts en in de dagrand stroom af, en in de dagrand is de prijs weer het hoogste. Dus ja, je gaat dan vooral de hoge prijs betalen.
Met een EV kun je natuurlijk veel aan vraagsturing doen. Die moet je dan vooral niet in de dagrand opladen maar 's nachts (of overdag, als je thuis bent).

En kijken of investeren in tijdklokken geld kan besparen. Koelkast uitzetten als de prijs hoog is.

Signatures zijn voor boomers.

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:27

Hemingr

Gekke henkie

AJediIAm schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:32:
[...]

Als je zonnepanelen hebt moet je Frank niet nemen. Ook zonder zonnepanelen zou ik Frank vermijden. Tibber lijkt nu de favoriet. ANWB lijkt ook prima.
Kun je toelichten waarom je Frank zou moeten vermijden?

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:46
@Baldeagle Waarschijnlijk gaat de auto het meeste verbruiken bij je thuis. Als je het laden van de auto kan sturen dan kan het geld schelen t.o.v. een contract met een vast tarief.

Tibber heeft integraties met verschillende auto merken en met laadpalen van Easee waarmee je het laden kan sturen o.b.v. de tarieven. Dacia staat niet in het lijstje online dus dan zal je een geschikte laadpaal moeten hebben. https://support.tibber.co...-auto-s-vs-offline-auto-s

In de topic start staat de link naar de Entsoe website met historische prijzen. Je kan o.b.v. daarvan zelf gaan rekenen of het interessant is. Het is helemaal afhankelijk van je verbruikspatroon en hoe flexibel je daarin bent. Als je iedere dag om 19:00 uur veel elektriciteit gebruikt en dat niet kan veranderen dan ga je in dat uur veel betalen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• scoobs
  • Laatst online: 21:42
Maasluip schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:47:
En kijken of investeren in tijdklokken geld kan besparen. Koelkast uitzetten als de prijs hoog is.
Doe dit svp niet.
-Een koelkast fluctueert zelfs in constant gesloten toestand veel te snel in temperatuur op dagbasis om dit risicovrij te doen.
-Bovenstaand effect wordt versterkt op het moment dat je er spullen in legt (of uberhaupt dat ding opent) die moeten afkoelen
-Een koelkast die plots enkele graden moet terugkoelen heeft als effect dat door langdurig aan staan de radiator erg warm wordt, en de binnenkant bevriest -> de hogere dT maakt de COP lager. Dus meer verbruik, dus een offset in je besparing.
-Een moderne koelkast moduleert, waardoor het effect van meer stroomverbruik van aan/uit nog sterker is tov gewoon laten pruttelen.
Nooit koeling op tijdsschakelaars gooien. Dit heeft enkel nadelen.

Beetje offtopic, maar imho erg belangrijk om te weten. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door scoobs op 28-09-2022 14:06 ]

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-04 19:42
Hemingr schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:16:
[...]

Mijn (korte) ervaring met Frank is dat ze te weinig personeel hebben lopen momenteel. Zo is de livechat al uitgezet, en kan je alleen via mail (inclusief max. 5 dagen reactietijd) in contact komen.

Ook is het dubbele voorschot, dat nu van nieuwe klanten geëist wordt, in de wintermaanden niet heel fijn.

• Hemingr
  • Laatst online: 15:27

Hemingr

Gekke henkie

Sjoan schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:15:
[...]

Mijn (korte) ervaring met Frank is dat ze te weinig personeel hebben lopen momenteel. Zo is de livechat al uitgezet, en kan je alleen via mail (inclusief max. 5 dagen reactietijd) in contact komen.

Ook is het dubbele voorschot, dat nu van nieuwe klanten geëist wordt, in de wintermaanden niet heel fijn.
Dat eerste is zeker irritant. Ik kreeg voor October via de app een voorschotrekening van 412 euro, maar er is maar 30 afgeschreven. Geen idee waarom en niemand te bereiken.

• Raymond P
  • Nu online
Momenteel valt 5 dagen wel mee, denk ik. Ik wacht al 14 dagen op een antwoord van Easyenergy mbt een factuur.
(DGB heeft nog niet gereageerd op mijn verzoek om contact, en dat was in januari... Mijndomein heb ik herroepen omdat contact belachelijk moeizaam ging.)

Het contact wat ik met Frank heb gehad betreffende meerdere digitale incassomachtigingen is wel meermaals relatief snel beantwoord. Over de inhoud (en afhandeling) daarvan ben ik alleen absoluut niet te spreken en is deels waarom ik daar nu alweer (bijna) weg ben.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
Hemingr schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:16:
[...]
Ze rekenen opslag op verbruik + teruglevering terwijl andere bedrijven opslag rekenen over verbruik - teruglevering.
Hun IT systemen en service zijn ook niet altijd wat het zou moeten zijn, maar of dat meer of minder is dan andere energie bedrijven is moeilijk vast te stellen.

Edit: Bijvoorbeeld:
Voor 500kwh verbruik en 300kwh levering betaal je bij
-Frank (500+300)*2.1ct = €16,80 opslag
-EasyEnergy(500-300)*0.9ct = €1,80 opslag

[ Voor 15% gewijzigd door AJediIAm op 28-09-2022 19:01 ]

• thehog
Even theoretische gedachte.
Als heel nederland ineens over zouden stappen op dynamische tarieven en pas verbruiken als de tarieven gunstig zijn, wat zou dan de ontwikkeling van de prijzen zelf zijn?

De prijzen zijn nu een weergave van het verwachte aanbod en verwachte verbruik. Maar als het verbruik schuift naar de momenten van veel aanbod (een dus lagere prijzen) zal de vraag daar weer stijgen en dus de prijs ook. Lijkt bijna wel of het zichzelf dan helemaal zou stabiliseren? Maar dat is onmogelijk omdat het een voorspelling van een dag eerder is.

Ik kom hier met mijn hoofd niet uit. Wie durft mee te denken? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-04 14:31

Slapstick

Me, myself or I

In Denemarken is dit al het geval. Uiteindelijk hebben huishoudens maar een kleine invloed op wat ze wanneer precies gebruiken. De vaatwasser gaat 's nachts aan, de wasmachine draait vooral op zondag en de elektrische auto wordt niet gelijk ingeplugt. Maar toch is het grootste gedeelte van het energieverbruik gewoon vaststaand. Koken, tvkijken, verlichting etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Slapstick op 29-09-2022 12:55 ]

:TweakBlog:

• AJediIAm
thehog schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:46:
Als heel nederland ineens over zouden stappen op dynamische tarieven en pas verbruiken als de tarieven gunstig zijn, wat zou dan de ontwikkeling van de prijzen zelf zijn?

De prijzen zijn nu een weergave van het verwachte aanbod en verwachte verbruik. Maar als het verbruik schuift naar de momenten van veel aanbod (een dus lagere prijzen) zal de vraag daar weer stijgen en dus de prijs ook. Lijkt bijna wel of het zichzelf dan helemaal zou stabiliseren? Maar dat is onmogelijk omdat het een voorspelling van een dag eerder is.

Het grootste deel van de load kan niet verschoven worden, of maakt al gebruik van dynamische tarieven. Denk aan data centers, staal, chemische industrie en tuinbouw.
Bij kleine bedrijven en consumenten is de mogelijke verschuiving beperkt maar het zou wel een merkbaar effect hebben.

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de markt zich volledig stabiliseert omdat er op sommige tijden meer behoefte is waar mensen meer voor willen betalen.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Niet zo gek veel want consumenten kopen niet in op de energiemarkt. Waar je bij zonneenergie nog wel een beetje kunt voorspellen wat de mindere vraag zal zijn (want ook stroom van de zonnepanelen op je dak wordt niet verhandeld, alleen de vraag naar energie is minder), kun je dat veel minder als het gaat om vraagsturing met de prijs. Natuurlijk kun je wel een beetje voorspellen dat als de prijs hoog is, mensen iets uitzetten, maar hoeveel dat is kun je maar lastig voorspellen.
Zoiets moet gecoördineerd worden wil het echt effect hebben.

Signatures zijn voor boomers.

• Loewe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:47
Mijn vaste energiecontract bij Greenchoice is 9 september afgelopen. Zit nu met een variabel contract met een enkeltarief per 1 oktober van € 0,88992 (dit is zonder de vaste leveringskosten per dag en zonder de netbeheerkosten per dag). Dit tarief is in principe voor het komend kwartaal, maar kan in de tussentijd gewijzigd worden.

Het leek een no-brainer om over te stappen naar een dynamisch contract toen ik de tarieven bij de ANWB bekeek.
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Maar als ik wat verder hier en daar lees, dan zie ik dat de stroomprijs in de wintermaanden het duurst is, dus kan het theoretisch zo zijn dat het tarief dan boven die € 0,88992 van Greenchoice uitkomt.

Wat is jullie ervaring, is een dynamisch tarief zoals bij Tibber of ANWB gemiddeld altijd voordeliger dan mijn variabele contract bij Greenchoice?

[ Voor 5% gewijzigd door Loewe op 29-09-2022 18:31 ]

• thehog
Loewe schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:30:
Wat is jullie ervaring, is een dynamisch tarief zoals bij Tibber of ANWB gemiddeld altijd voordeliger dan mijn variabele contract bij Greenchoice?
Resultaten uit het verleden. blablah :)

Het is werkelijk glasbol kijken. Ik durf het niet te zeggen maar 90cent is wel veel.
Het voordeel is dat je wel van de goedkope momenten kan genieten maar ook als het duurder wordt even moet slikken. De uurtarieven zijn een paar weken al boven de euro uitgekomen voor de piekmomenten. En het zou mij niet verbazen als we naar de 1.50 gaan in de winter (ik hoop van niet, maarja). En als je zover bent en de prijzen zijn te hoog, dan is overstappen terug naar een vaste leverancier ook niet meer te doen want die zijn dan weer nog meer gestegen.

Dus tja, maak je keuze maar eens.

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:04
..
uiteindelijk moeten we toch die kant op als we onafhankelijk willen worden van fossiele brandstof. Dus de politiek en markt zou het aantrekkelijk moeten maken om buiten de piek te verbruiken. En tegelijk ervoor zorgen dat het geld niet bij de grote bedrijven komt te liggen. Bij de dynamische tariefen hebben die tenminste weinig aan als je weinig verbruikt.
Als er meer verbruikers aan doen zullen de prijsverschillen minder worden lijkt me.
Ik ben wel blij met dynamische tariefen, en speel er graag wat mee met de warmtepomp nu. Alleen met die koelkast schakelen heb ik geen goede ervaring, ik zette hem eens op extra koelen tijdens gratis uren, met bevroren groente als gevolg, en de melk werd later toch joghurt omdat die dan blijkbaar in een wat warme hoek stond. :o

• thehog
hackbard schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:42:
[...]
Alleen met die koelkast schakelen heb ik geen goede ervaring, ik zette hem eens op extra koelen tijdens gratis uren, met bevroren groente als gevolg, en de melk werd later toch joghurt omdat die dan blijkbaar in een wat warme hoek stond. :o
Koelkast doe ik ook niet maar vriezer wel. Die staat tijdens de hoogste 25% van de uurtarieven per dag uit. Dat gaat prima. Of het echt wat oplevert is maar de vraag. Zal een paar euro per jaar zijn denk ik :)

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 14:18
thehog schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:11:
[...]

Koelkast doe ik ook niet maar vriezer wel. Die staat tijdens de hoogste 25% van de uurtarieven per dag uit. Dat gaat prima. Of het echt wat oplevert is maar de vraag. Zal een paar euro per jaar zijn denk ik :)
Hoeveel uur is dat per dag?

Twitch Kanaal

• thehog
6 uur (vaak verdeeld over 2x 3 uur want twee pieken per dag)

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:43
thehog schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:16:
[...]
6 uur (vaak verdeeld over 2x 3 uur want twee pieken per dag)
Ben benieuwd of we day a head met twee pieken per dag houden in komende winter, komt zo kunstmatig over ivm netbelastingsprofiel waar de pieken een veel betere correlatie aan voorspelbaarheid hebben dan tussen 10-17u.

Ik hoop al mijn kleine verbruikers 24/7 van uit thuisaccu te voeden aan eind van de maand, behalve WP, twee pieken is dan wel handig/komt goed uit, voor inzet van de 15kWh-warmte buffering, voor laden met WP heb ik wel 2 blokken van ca 3 uur lage uurtarief nodig.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• thehog
Domba schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:39:
[...]

Ben benieuwd of we day a head met twee pieken per dag houden in komende winter, komt zo kunstmatig over ivm netbelastingsprofiel waar de pieken een veel betere correlatie aan voorspelbaarheid hebben dan tussen 10-17u.
Meestal in de winter inderdaad meer 1 langere maar lagere piek (van 8-19u meer) omdat er weinig zon opwek is. En dan meesgal nog steeds met een wat hogere piek rond etenstijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:16

Malarky

Wils voor wat ieder

@Smuggler ik heb net even bij de EnergyZero labels gekeken:
https://energie.energyzero.nl/klant
https://energie.zondergas.nu/klant
https://energie.groenestroomlokaal.nl/klant
https://energie.hve-nl.com/klant (kun je nog toevoegen)
https://energie.mijndomein.nl/klant
https://energie.anwb.nl/klant

Maar die rekenen ondertussen incl 9% btw: €0,01471 opslag bij stroom en €0,05230 opslag bij gas.

Vaste kosten zijn nu per product:
GroeneStroomLokaal, HVE en Zondergas: €4,50
ANWB en EnergyZero: €5,40
MijnDomein: €5,84 (ook verhoogt dus)

Per 1 januari zullen ze van al deze tarieven wel 21% maken, dan hebben ze dus echt forse prijsverhogingen doorgevoerd in de periode van 12 maanden.

easyEnergy spreekt ondertussen van een stroomopslag van 0,872 + 0,104 = 0,976ct incl 9% BTW en
bij gas van een opslag van 4,23ct + een vaste regiotoeslag van 1,714ct = 5,944ct incl 9% BTW

[ Voor 25% gewijzigd door Malarky op 30-09-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:11
Malarky schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:44:
@Smuggler ik heb net even bij de EnergyZero labels gekeken:
https://energie.energyzero.nl/klant
https://energie.zondergas.nu/klant
https://energie.groenestroomlokaal.nl/klant
https://energie.hve-nl.com/klant (kun je nog toevoegen)
https://energie.mijndomein.nl/klant
https://energie.anwb.nl/klant

Maar die rekenen ondertussen incl 9% btw: €0,01471 opslag bij stroom en €0,05230 opslag bij gas.

Vaste kosten zijn nu per product:
GroeneStroomLokaal, HVE en Zondergas: €4,50
ANWB en EnergyZero: €5,40
MijnDomein: €5,84 (ook verhoogt dus)

Per 1 januari zullen ze van al deze tarieven wel 21% maken, dan hebben ze dus echt forse prijsverhogingen doorgevoerd in de periode van 12 maanden.

easyEnergy spreekt ondertussen van een stroomopslag van 0,872 + 0,104 = 0,976ct incl 9% BTW en
bij gas van een opslag van 4,23ct + een vaste regiotoeslag van 1,714ct = 5,944ct incl 9% BTW
Dank voor het uitzoeken! Deze nieuwe tarieven staan echter al in de tabel in de startpost ;). Ze staan daar exclusief BTW, zodat het makkelijker vergelijken is. Als je jouw tarieven met 9% BTW terugrekent, dan kom je precies op de bedragen in de tabel uit.

Ook de vaste kosten staan er al in. Ik kon alleen MijnDomein niet terugvinden. Als ik de proefberekening van MijnDomein invul, dan staat daar bij mij nog steeds €4,50 (incl. 9% BTW) en geen €5,84. Heb je toevallig een prijsverhoging gezien ergens?

HVE-NL ga ik toevoegen. Dankjewel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Sicco92 Wellicht een idee om ook op te nemen wie reseller zijn en welke een eigen vergunning voor levering hebben?

- knip -

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jaccore
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-09-2024
Wellicht interessant voor jullie:

Ik ben bezig met een Home Assistant integratie die de day ahead energieprijzen van ENTSO-e Transparency Platform als sensors integreert in Home Assistant.

https://github.com/JaccoR/hass-entso-e

De API key is gratis te verkrijgen via https://transparency.entsoe.eu/ . Je hoeft alleen maar een account te maken en een mailtje te sturen waarin je vraagt om API access.

Alhoewel hij doet wat hij moet doen, de integratie is wel in een vroeg stadium. Hulp en feedback is welkom!

[ Voor 22% gewijzigd door jaccore op 30-09-2022 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
Raymond P schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:53:
@Sicco92 Wellicht een idee om ook op te nemen wie reseller zijn en welke een eigen vergunning voor levering hebben?
Goed idee! Ik heb de voor mij bekende resellers nu toegevoegd aan de startpost.

Als er andere resellers bekend zijn, laat ze vooral weten! Zelf heb ik het vermoeden dat NextEnergy een reseller is van Frank Energie, maar dat heb ik nog nergens duidelijk terug kunnen vinden.

Edit: Scratch that. In de veelgestelde vragen staat dat NextEnergy een eigen vergunning van de ACM heeft gekregen. Ook lijkt de layout niet meer 1:1 op die van Frank Energie, dus bij deze is mijn vermoeden weg.

[ Voor 17% gewijzigd door Sicco92 op 30-09-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
NextEnergy was ik ook tegengekomen.

Nextenergy is een handelsnaam van EnergyNext.
Die hebben een eigen leveringsvergunning: https://www.acm.nl/nl/ond...ders-elektriciteit-en-gas

Deels ook waarom dat zo interessant is, het lijkt haast alsof die vergunningen bij je KVK inschrijving gegeven worden tegenwoordig.

edit, zoals hierboven dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 30-09-2022 11:43 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:16

Malarky

Wils voor wat ieder

Sicco92 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:00:
[...]

Dank voor het uitzoeken! Deze nieuwe tarieven staan echter al in de tabel in de startpost ;). Ze staan daar exclusief BTW, zodat het makkelijker vergelijken is. Als je jouw tarieven met 9% BTW terugrekent, dan kom je precies op de bedragen in de tabel uit.
Ahh ik zie het vaste kosten met btw, variabele kosten zonder btw
Ook de vaste kosten staan er al in. Ik kon alleen MijnDomein niet terugvinden. Als ik de proefberekening van MijnDomein invul, dan staat daar bij mij nog steeds €4,50 (incl. 9% BTW) en geen €5,84. Heb je toevallig een prijsverhoging gezien ergens?

HVE-NL ga ik toevoegen. Dankjewel!
Ja, haalde er 2 door elkaar, bij ZonderGas staat er nu €5,84 incl 9% btw, niet bij MijnDomein inderdaad. ZonderGas staat ook nog niet in de tabel. https://energie.zondergas.nu/klant

HVE is link nu down overigens, vanmorgen werkte die nog en werkte ook afgelopen maanden: https://energie.hve-nl.com/klant Eens kijken of het tijdelijk is, zie op hun website ook niets meer over energie.

[ Voor 13% gewijzigd door Malarky op 30-09-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alty
  • Laatst online: 19-09-2024
KC27 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:51:
Ik heb nu de eerste helft van mijn accu pakket draaien (16 x 280 Ah) op een omvormer/inverter (Victron Multiplus II GX 3000 kVa).
Om de software voor het berekenen van "wanneer en hoeveel laden/ontladen" goed te laten werken moet deze gevoed worden door de juiste parameters:
  • verlies bij laden van de accu: op basis van mijn eerste proeven: 10%
  • veries bij ontladen van de accu: dit ligt op ca 15%
Dus samen 25%.
Tenslotte heeft een accupakket ook niet het eeuwige leven. Ik ga ervan uit dat deze na 5000 cycles moet worden vervangen (als ik nooit onder 10% en nooit boven 90% SOC kom).
Mijn eerste capaciteitsmetingen van de accu komen uit op bruto 15 kWh, dus netto 80% x 15 kWh = 12 kWh
De aanschaf van het pakket was 2.250 euro, dus de kosten per cycle bedragen dan 2250/5000 = 0,45 euro.
Als ik dat omreken naar een kWh laden of ontladen = 0,45 / (2 x 12) = 0,019 euro/kWh
Dat betekent dat laden/ontladen alleen zin heeft als het day-ahead prijsverschil meer is dan 3,8 ct + 25% van de laagste kWh prijs.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Zijn dit acceptabele aannames, maak ik denkfouten?
Ik hoor het graag.
Ik denk dat je ook de kosten van de omvormer in bepaalde mate moet meerekenen. Deels zijn ze voor de zonnepanelen maar een deel van de prijs is ook puur voor accumogelijkheden. Die victrons zijn best prijzig.

Blijkt uit je data tot nu toe dat je 25% verlies hebt? Ik had gehoopt dat het minder zou zijn maar ipraktijk data neem ik zeer serieus.
De 400Vaccu varianten zouden ruim boven de 85% moeten zitten maar ik heb nog geen praktijk data van mensen kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-04 22:33
KC27 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:51:
Ik heb nu de eerste helft van mijn accu pakket draaien (16 x 280 Ah) op een omvormer/inverter (Victron Multiplus II GX 3000 kVa).
Om de software voor het berekenen van "wanneer en hoeveel laden/ontladen" goed te laten werken moet deze gevoed worden door de juiste parameters:
  • verlies bij laden van de accu: op basis van mijn eerste proeven: 10%
  • veries bij ontladen van de accu: dit ligt op ca 15%
Dus samen 25%.
Hoe heb je dit gemeten?
Want als ik 100 eenheden, in een buffervat stop. Met 90% efficiency =
100 * 0.9 = 90 eenheden
Daarna deze eenheden bij het ontladen met een efficiency van 85% =
90 * 0.85 = 76.5% totale efficientie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Alty @Immutable
Inmiddels heb ik de hele batterij (2 x 16 280 Ah LiFePO4 cellen) met drie Victrons Multiplus II 48/3000 draaien. Ik wacht nog op een goede 3 fasen energiemeter waarmee ik het rendement goed kan meten en berekenen. Voorlopig kom ik wat beter uit dan in mijn vorige bericht: 10 % verlies tijdens het laden en idem tijdens ontladen. Dit is dan gebaseerd op (onnauwkeurige) metingen van de Victrons zelf en van de twee gebruikte bms systemen (JBL). Zodra ik een externe meter heb geplaatst ga ik een volledige run doen om het rendement te meten.
Mijn omvormers zijn 100% voor de accu's. Voor mijn pv heb ik SolarEdge omvormers die 230 V ac leveren. StoreEdge vond ik te duur en ik wil wel blijven werken met optimizers ivm schaduw.
Mijn hele installatie kostte 8000 euro. Ik "verdien" nu dagelijks 4 tot 6 euro. Mede dankzij mijn Tibber contract.
48 V accu vind ik prettig om mee te werken: minder kans op ongelukken. Ik kom 400V ook niet tegen op andere fora (bijv DIYsolar).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Nog even ter aanvulling:
Een thuis accu zonder een dynamisch contract gaat niet werken: waarvoor zou je elektra opslaan? Het verschil tussen hoog- en laagtarief is te klein om daarmee voordeel te halen. In mijn geval (op jaarbasis 800 kWh meer pv opbrengst dan mijn verbruik) is het helemaal zinloos zonder dynamisch contract.
Maar ook een dynamisch contract zonder accu levert weinig op: Ik kan niet zo veel schuiven met mijn verbruik (we gaan echt niet om 4 uur koken omdat het dan goedkoper is). Dankzij die accu kan ik nu schuiven met levering en teruglevering. Ik heb dat helemaal geautomatiseerd met Home Assistant en een aparte addon met een Python script.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:04
@KC27 tegenwoordig zit er gauw 30% prijsverschil tussen dal- en normaaltarief. Dat zou ik geen klein verschil willen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:39
Ik zit sinds 1 juli bij Tibber. Over de maand juli heb ik pas op 27-8 de factuur gehad. Over augustus nog steeds geen factuur ontvangen. Wanneer factureert Tibber normaliter?
Fijn dat ze het energieverbruik voorfinancieren, maar een maand na het verbruik pas factureren heb ik nog nooit meegemaakt. Zijn ze dan zo solvalbel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
robb. schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:21:
Ik zit sinds 1 juli bij Tibber. Over de maand juli heb ik pas op 27-8 de factuur gehad. Over augustus nog steeds geen factuur ontvangen. Wanneer factureert Tibber normaliter?
Fijn dat ze het energieverbruik voorfinancieren, maar een maand na het verbruik pas factureren heb ik nog nooit meegemaakt. Zijn ze dan zo solvalbel?
Het verschilt inderdaad nogal. Factuurdatum is overigens niet hetzelfde als betaaldatum.
Van juli ontving ik ook eind aug. Echter de teruglevering van augustus werd 13 sept gedaan.
Of ze solvabel zijn… hangt natuurlijk sterk af hoe vaak zij afrekenen danwel uitbetaald krijgen. Maar Ik mag hopen dat ze zelf voor een positieve cashflow zorgen. Ze moeten het hebben van de maandelijkse contributie en nog een min8male fee. Ze lopen geen inkooprisico zoals de partijen die dure contracten verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@WillemP22 Kapitaal kan ook van andere bronnen komen.

Met 400k subscriptions tikt die 0.2 cent ook aardig aan natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Raymond P op 30-09-2022 22:51 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Tibber is een scandinavisch bedrijf, daar draaien ze al een aantal jaren mee. Ook met hun software gaan ze niet over een nacht ijs. Ze hebben in Nederland met een beperkte klantenkring bijna een half jaar proefgedraaid. Iets andere aanpak dan EnergyZero en afgeleiden.
Als veel klanten hoge pv productie hebben dan loont het om laat uit te betalen ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbnvdg
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-03-2023
Met veel interesse dit draadje gelezen. Wat ik niet snap: op de day ahead markt worden volumes verhandeld. Koopt je (dynamische) energieleverancier daar volume in dan?

Ik bedoel: het is niet zo dat je voor de day ahead price oneindig stroom kunt kopen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• thehog
rbnvdg schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:14:
Met veel interesse dit draadje gelezen. Wat ik niet snap: op de day ahead markt worden volumes verhandeld. Koopt je (dynamische) energieleverancier daar volume in dan?

Ik bedoel: het is niet zo dat je voor de day ahead price oneindig stroom kunt kopen.
Voor zover ik het begrijp geven alle leverancers (dus ook de dynamische) de verwachting van stroomvraag aan voor de volgende dag, per uur. De producenten van de stroom (wat ook weer onze leveranciers zijn, ivm opwek door ons) geven aan wat de prijs is wat ze voor hun stroom willen hebben. De producent met de laagste prijs krijgt natuurlijk de meeste vraag. En uiteindelijk komt vraag en aanbod samen en op dat punt wordt het uurtarief vast gezet. In de praktijk is momenteel de gasproducent de duurste per kWh en bepaald daarmee het uurtarief. Daarom maken de producenten die bijna geen kosten hebben (windmolens, zonneparken) nu ook zoveel winst.

Dus terug op je vraag. Nee als dynamische leveranciers wordt je verwacht ongeveer af te nemen aan stroom wat je die dag daarvoor hebt ingeschat. Alles bij elkaar moet het zo'n beetje kloppen. Als het in werkelijkheid (realtime dus) niet klopt ontstaat een vraag op de onbalans markt waar op minuten basis extra stroom opgewekt kan worden (of load afgeschakelt) tegen gunstige vergoedingen.

Als er een klant bij een dynamische leverancier ineens plotseling megaveel stroom zou afnemen (theoretisch oneindig) dan heeft dat dus effect op de onbalans markt. De producent van die stroom krijgt goed betaald, de afnemer (de leverancier in dit geval) moet flink betalen. Die kan dat niet doorbelasten aan de eindgebruiker want die betaald immers het uurtarief. Het is dus ook de risico van dynamische leveranciers om een verkeerde schatting te maken. Vandaar de extra opslag voor de onbalans markt dat je aan deze leveranciers betaald (bij tibber het laagst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-04 15:41
KC27 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:47:
Nog even ter aanvulling:
Een thuis accu zonder een dynamisch contract gaat niet werken: waarvoor zou je elektra opslaan? Het verschil tussen hoog- en laagtarief is te klein om daarmee voordeel te halen. In mijn geval (op jaarbasis 800 kWh meer pv opbrengst dan mijn verbruik) is het helemaal zinloos zonder dynamisch contract.
Maar ook een dynamisch contract zonder accu levert weinig op: Ik kan niet zo veel schuiven met mijn verbruik (we gaan echt niet om 4 uur koken omdat het dan goedkoper is). Dankzij die accu kan ik nu schuiven met levering en teruglevering. Ik heb dat helemaal geautomatiseerd met Home Assistant en een aparte addon met een Python script.
Volgens mij is een dynamisch contract in veel gevallen gewoon voordelig. Ook zonder zonnepanelen. Zeker nu de tarieven vanaf januari afgeroomd gaan worden door de overheid. Je profiteert wel van het lage tarief in het weekend en verder weinig risico.

Met zonnepanelen is het salderen nu wel voordelig en met name in de zomer een ander verhaal. Dat ben ik nu nog aan het bekijken.
Evt. Alleen voor de winter maanden over op dagprijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
thehog schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:43:
[...]
Voor zover ik het begrijp geven alle leverancers (dus ook de dynamische) de verwachting van stroomvraag aan voor de volgende dag, per uur. De producenten van de stroom (wat ook weer onze leveranciers zijn, ivm opwek door ons) geven aan wat de prijs is wat ze voor hun stroom willen hebben. De producent met de laagste prijs krijgt natuurlijk de meeste vraag. En uiteindelijk komt vraag en aanbod samen en op dat punt wordt het uurtarief vast gezet. In de praktijk is momenteel de gasproducent de duurste per kWh en bepaald daarmee het uurtarief. Daarom maken de producenten die bijna geen kosten hebben (windmolens, zonneparken) nu ook zoveel winst.
Lang niet alle producten/eigenaren met windmolens en/of zonnepanelen maken veel winst, vele hebben vooraf een lang jarige PPA (power purchase agreement) afgesloten samen met SDE+(+) om de financiering rond te krijgen als ook de vraag/aanbod markt in 1 MW(h) eenheden gaat.

Voor zover ik weet, wordt op basis van profielen de verwachte vraag en aanbod van kvb-eindgebruiker meegenomen door de programmaverantwoordelijke, waarvoor dit jaar of vorig jaar pas een ZonPV invoed-profiel is naast afname profiel
Meer thuisaccu's gaat straks wel een extra parameter toevoegen verwacht ik, daar we de prijsprikkel volgen en niet de werkelijk fysieke (tenminste ik ga de beste momenten benutten)
Een thuisaccu is niet zichtbaar als PV-panelen die geteld en geschat kunnen worden, wat het kadaster op basis van luchtfoto's meebezig is en koppelt aan de BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen)

De invloed van 1 thuisaccu is niet zoveel, als ik dat voor die van mij uitreken is dat maar 1/ 1 miljoenste van landelijke "load" op mijn laagspanning/middenspanning trafo kan ik wel net in de procenten verschil maken (nog steeds gering en maar voor paar uur), welke dit jaar al is gedigitaliseerd (on-line uitlezing transformatorhuisje).

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Kaaschef schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:01:
[...]
Met zonnepanelen is het salderen nu wel voordelig en met name in de zomer een ander verhaal. Dat ben ik nu nog aan het bekijken.
Evt. Alleen voor de winter maanden over op dagprijzen?
Een jaar is lang als je 8-9 maanden overschot hebt en alleen voor verwarming (WP) afname, is salderen niet meer zonder risico's en redelijk vergelijkbaar met day ahead.
Energieleveranciers zijn niet heel betrouwbaar als het op salderen aankomt, (zelfs voor meerjarige vaste contracten hebben ze regels ingevoegd voor tussentijdse tariefwijzigingen) en dat met een slapende ACM als toezichthouder.
Zoals afgelopen week het termijn voor tariefwijziging, waar de oproep van de Minister geen indruk maakt bij energieleveranciers en pas afgezien wordt op moment van image schade dreigt.
Die kortere termijn is wel in de algemene voorwaarden terechtgekomen waar ACM toezicht moet houden en voor 2021 waren er al bindende uitspraken van de geschillencommisie dat 30 dagen diende te worden aangehouden zelfs bij geschillen dat niet eens over termijn ging maar of een tussentijdse tariefwijzing wel mocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Laatst online: 14-04 15:41
aloft schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:07:
Volgens mij hebben alleen een paar grote energiemaatschappijen aan tafel gezeten.

Het zou me niet verbazen als er gezegd wordt: mensen die een day-ahead contract hebben, nemen bewust risico, dus die kunnen prima zonder prijsplafond. Als je dat niet wil, stap je over naar een "reguliere" energiemaatschappij.
Is dat 100% zeker dat de day-ahead tarieven niet gemaximaliseerd worden / afgeroomd door de overheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
Kaaschef schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:28:
[...]

Is dat 100% zeker dat de day-ahead tarieven niet gemaximaliseerd worden / afgeroomd door de overheid?
Nee, er is volgens mij nog niks 100% zeker. Voor dynamische leveranciers kan het nog alle kanten op.

Echter, als we Zonneplan mogen geloven dan gaat het energieplafond zelfs per uur gelden: https://www.zonneplan.nl/...dynamisch-energiecontract
Geen idee waar ze dat vandaan hebben trouwens, want volgens mij staan de afspraken nog steeds niet helemaal vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E de Wit
  • Laatst online: 08-01 11:37
Sicco92 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:49:
[...]

Nee, er is volgens mij nog niks 100% zeker. Voor dynamische leveranciers kan het nog alle kanten op.

Echter, als we Zonneplan mogen geloven dan gaat het energieplafond zelfs per uur gelden: https://www.zonneplan.nl/...dynamisch-energiecontract
Geen idee waar ze dat vandaan hebben trouwens, want volgens mij staan de afspraken nog steeds niet helemaal vast.
Ik heb ook op een aantal plekken gelezen dat het prijsplafond het nettobedrag betreft:
https://www.energie-prijs...-van-de-energiebelasting/
Als dat klopt betaal je wel lekker de volle 21% als je boven het prijsplafond uit schiet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@E de Wit En de meest betrouwbare heb je met ons gedeeld?

Rijksoverheid geeft vooralsnog geen duidelijkheid, ook niet met de meest recente openbaarmaking.
Daaruit blijkt alleen dat ze nog volop bezig zijn met begroten.

Het lijkt mij aannemelijk dat het kale prijzen zijn die ze geroepen hebben. Maar los daarvan betaal je sowieso weer 21% BTW na 2022, het plafond staat daar los van.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-03 07:52

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Voor stroom lijkt me het prijsplafond op dit moment niet zo spannend, of het nou per uur, per maand over het gemiddelde, en incl of excl. BTW gaat gelden. We zitten op dit moment gemiddeld ver onder de 70 cent en per uur komt het er zelden bovenuit. Het zal nog wel stijgen in de winter, maar het heeft ook nog veel marge om dat te doen voordat een prijsplafond echt merkbaar is.

Voor gas is het een heel ander verhaal op twee manieren. De prijs is op dit moment hoger dan het voorgestelde plafond. Ik verwacht niet dat de gasprijs nog erg stijgt tenzij er spannende dingen gebeuren in het nieuws, maar dat is afgelopen tijd juist waarschijnlijk gebleken in verhouding tot de afgelopen decennia.

Het prijsplafond voor gas zou juist wel een belangrijk effect hebben op mensen die nog verwarmen met gas aankomende winter. De gasprijs fluctueert niet 700% in een dag, week of maand dus maakt het minder uit hóe het prijsplafond bij een dynamische leverancier wordt toegepast, maar ik hoop wel dát die op tijd wordt toegepast.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 14:36
Jeroen schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:00:
Voor stroom lijkt me het prijsplafond op dit moment niet zo spannend, of het nou per uur, per maand over het gemiddelde, en incl of excl. BTW gaat gelden. We zitten op dit moment gemiddeld ver onder de 70 cent en per uur komt het er zelden bovenuit. Het zal nog wel stijgen in de winter, maar het heeft ook nog veel marge om dat te doen voordat een prijsplafond echt merkbaar is.

Voor gas is het een heel ander verhaal op twee manieren. De prijs is op dit moment hoger dan het voorgestelde plafond. Ik verwacht niet dat de gasprijs nog erg stijgt tenzij er spannende dingen gebeuren in het nieuws, maar dat is afgelopen tijd juist waarschijnlijk gebleken in verhouding tot de afgelopen decennia.

Het prijsplafond voor gas zou juist wel een belangrijk effect hebben op mensen die nog verwarmen met gas aankomende winter. De gasprijs fluctueert niet 700% in een dag, week of maand dus maakt het minder uit hóe het prijsplafond bij een dynamische leverancier wordt toegepast, maar ik hoop wel dát die op tijd wordt toegepast.
Prijsplafond voor elektriciteit (en gas) toch wel belangrijk voor de meeste huishoudens want dan weet je als consument wat je maximale kosten zijn bij een normaal verbruik. Dat is wat bedoeld wordt met 'zekerheid'. Die 70 cent gaat wel overschreden worden. Mijn voorspelling is komende winter al.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E de Wit
Raymond P schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 04:05:
@E de Wit En de meest betrouwbare heb je met ons gedeeld?

Rijksoverheid geeft vooralsnog geen duidelijkheid, ook niet met de meest recente openbaarmaking.
Daaruit blijkt alleen dat ze nog volop bezig zijn met begroten.

Het lijkt mij aannemelijk dat het kale prijzen zijn die ze geroepen hebben. Maar los daarvan betaal je sowieso weer 21% BTW na 2022, het plafond staat daar los van.
Ik kan zeker een betrouwbaardere bron delen. (deze kon ik gisteravond niet vinden)
In de Kamerbrief aanvullende maatregelen energierekening van 20 sept 2022, pag. 3, paragraaf 3 wordt gemeld dat het prijsplafond conform het markttarief is, dit is naast de inkoopprijs inclusief de energiebelasting, BTW en de marge van de energieleverancier.

https://www.rijksoverheid...atregelen-energierekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@E de Wit Dit stukje bedoel je?
Een inschatting van de gemiddelde inkoopprijs voor gas op de groothandelsmarkt voor het jaar 2023 is 1,71 euro (19 september, kwartaalgemiddelde 2023) en voor elektriciteit is dit nu 40 cent per kWh.
Daar komen de opslagen zoals de nettarieven, energiebelasting en BTW bovenop en de marge voor de
energieleverancier. De inkoopprijs en de opslagen samen vormen het marktarief.
[...]
Het kabinet denkt voor het markttarief aan een tariefplafond van maximaal 1,50 euro voor gas en 70 cent voor elektriciteit.
Zonder te weten op welk deel van de samenstelling van die prijs de regering wilt gaan helpen kan je hier echt niets zinnigs over zeggen. Dit is zo compact en ruw...
Tegelijkertijd is er van alles fout aan zo'n vormgeving (voornamelijk het afbreken van de vrije markt), waarschijnlijk is het daarom nog (steeds) niet rond. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E de Wit
Raymond P schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:01:
@E de Wit Dit stukje bedoel je?

[...]

Zonder te weten op welk deel van de samenstelling van die prijs de regering wilt gaan helpen kan je hier echt niets zinnigs over zeggen. Dit is zo compact en ruw...
Tegelijkertijd is er van alles fout aan zo'n vormgeving (voornamelijk het afbreken van de vrije markt), waarschijnlijk is het daarom nog (steeds) niet rond. :)
Klopt :)
Het is sowieso glazen bol kijken omdat de overheid er zelf nog niet uit is.
In die kamerbrief staat in ieder geval dat de huidige samenstelling (van € 1,5/m³ en € 0,7/kWh) inclusief inkoopprijs, de energiebelasting, de (21%) BTW en de marge van de energieleverancier is.
Dat geeft ons toch een klein beetje houvast, maar ik ga er zeker van uit dat ook die samenstelling niet definitief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Gecko123 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:11:
[...]

Prijsplafond voor elektriciteit (en gas) toch wel belangrijk voor de meeste huishoudens want dan weet je als consument wat je maximale kosten zijn bij een normaal verbruik. Dat is wat bedoeld wordt met 'zekerheid'. Die 70 cent gaat wel overschreden worden. Mijn voorspelling is komende winter al.
Ik beperk me in ieder geval tot klanten met dynamische energieprijzen, ik neem aan dat jij dat ook bedoelt. Als ik kijk naar de maandgemiddelden van stroomtarieven van eerdere jaren (bijvoorbeeld met de tool hier door op 'Jaar' te klikken: https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven), dan zie ik in 2017, 2018 en 2019 geen heel groot verschil in prijs tussen de warme en koude seizoenen voor stroom.

Dat de stroomprijs gekoppeld is aan de gasprijs vanwege hoe die markt werkt is niet nieuw, het enige dat nieuw is is de sterke beweging van de gasprijs. Voor een deel is ook nieuw dat we juist steeds meer wind en zon hebben, waardoor die koppeling juist kleiner zou zijn dan in eerdere jaren, maar het effect is natuurlijk nu nog erg merkbaar geweest.

In de winter verwacht ik dus minder zon, maar wel vrij veel wind. Ik denk dan dat de stroomprijs de gasprijs iets meer gaat volgen, waarbij er iets eerder dan in de zomer 'medium en dure uren' bij zullen zitten, maar ook nog wel vrij goedkope uren zoals nu. Het moet wel erg bont worden om dagelijks voor momenten boven de 70 cent te zorgen, laat staan een maandgemiddelde boven de 70 cent.

Maar hoe hoog wordt de gasprijs dan? Voor wat betreft de stroomprijs, gas was op z'n duurst zo'n 350 euro per MWh, dus 35 cent per kWh excl. kosten voor de gascentrale zelf. De inkoopprijs van gas kan dus ook maar beperkte invloed hebben op de kWh-prijs voor stroom in een bepaald uur, zelfs als we recordprijzen gaan zien deze winter.

Ik denk zelf dat we de meeste volatiliteit van de gasprijs al achter de rug hebben, en dat het verwachte verbruik van komende winter op dit moment al ingeprijsd is. Dat denk ik omdat ik geloof dat de prijs meer afhankelijk is van onzekerheid dan van vraag, en toen de onzekerheid wegviel door de reserves te vullen, de prijs ook weer daalde. Het zou weer flink duurder kunnen worden als:
  • Er iets onverwacht negatiefs gebeurt in de oorlog met Rusland, of zoiets als het opblazen van Nord Stream
  • Men zich ergens in het voorjaar weer gaat bekommeren om het aanvullen van de reserves voor de winter van 2023-2024
  • Het blijkt dat we veel meer verbruiken dan verwacht gedurende deze winter
Wat het verbruik van komende winter betreft kan het ook nog zijn dat dat juist meevalt door allerlei bezuinigingen van huishoudens en bedrijven, of door het weer, en daardoor de prijzen juist dalen.

Op basis van deze verwachtingen denk ik dus dat het prijsplafond voor gas veel meer impact zal hebben op de energierekening van een gemiddeld huishouden dat nog aan het gas zit voor verwarming. Daar komt ook bij dat je bij stroom iets meer verbruik kan verschuiven naar een goedkoper moment met veel wind of weinig vraag, terwijl dat bij verwarmen met gas niet echt kan.

Als dus blijkt dat het 'te ingewikkeld' is om dynamische leveranciers deel te laten nemen aan het prijsplafond in het algemeen, dan vermoed ik dat het al snel voordelig zou zijn om een conventioneel contract te nemen vanwege de kosten van gas ook al verwacht ik veel meer te gaan betalen voor stroom.

[ Voor 6% gewijzigd door Jeroen op 03-10-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Zijn er mensen die ervaring hebben met alleen afnemen van gas bij dergelijke leveranciers?

Ik zit met de volgende lastige situatie:

Wij hebben gisteren de nieuwe tarieven vanaf 1 november gekregen van Eneco. De nieuwe tarieven voor gas zijn 3,17 per m3 en voor elektra 0,87 en 0,70 per kWh. Wij verbruiken per saldo echter geen elektra door onze zonnepanelen. We hebben ook geen overschot, maar komen ongeveer netjes op 0 uit. Voor gas zit ons verbruik afgelopen jaar op 1.600 m3, al denken we dat dit jaar op 1.500 m3 te kunnen krijgen.

Vanaf januari wil ik weer "gewoon" bij Eneco zitten omdat het dan toch niet heel veel uitmaakt door het prijsplafond. Ook gas niet omdat we dan ongeveer al onze isolatie maatregelen hebben genomen. De afspraken staan voor begin januari.

Eigenlijk wil ik alleen november en december zo redelijk mogelijk overleven. EN, ergens gun ik het Eneco gewoon niet.

Nu zie ik dat de tarieven nu ongeveer (inclusief toeslagen, belastingen en dergelijke) rond de 2,35 liggen bij day ahead leveranciers. Dat is niet goedkoop, maar wel een stuk goedkoper dan ik nu ga betalen bij Eneco. Nu begrijp ik dat het ten allen tijde koffiedik kijken is, maar mijn vraag is eigenlijk, wat zouden jullie adviseren?

De redenen om Eneco aan te houden is omdat ik daar niet weer als nieuwe klant in januari terug wil, voor mijn gas. En die werken wat makkelijker wat betreft het salderen van mijn zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Bij easy energy kan je kiezen om alleen gas af te nemen, dat doe ik momenteel ook.

Easy energy heeft wel 2 maanden vooruit betalen sinds dit jaar,
Dus in September krijg je al de verwachte rekening over de maand oktober...
En dit wordt in de rekening van November dan weer verrekend.

Als je dan kijkt in Bijvoorbeeld 16 oktober.
Dan is September net verrekend.
En heb je Oktober en November al vooruit betaald volgens hun algoritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Jeroen Sinds 1 augustus zijn bij mij +/- 200 van de 1500 uur 70 cent of hoger (ik sla data all-in op), en meer dan 450 uur hoger dan 60 cent.
Meer dure dayahead dagen/weken, of zelfs duurdere, lijkt mij niet onwerkelijk.

De Nederlandse opgeslagen gasreserves worden inmiddels ook al gebruikt als garantie om onderhandelingen te voeren, dus de prijsdempende werking daarvan kan zomaar foetsie zijn als dingen ietwat tegen zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 03-10-2022 15:32 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdejaeger
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-11-2024
Bij Vattenfall betaal ik binnenkort ong. 0.4 eur en gas ong 2 eur per eenheid. Is het voordeliger voor me om over te stappen naar een provider 'per uur', ook al wijzig ik mijn gedrag niet? Ik werk gewoon thuis overdag en mijn gezin is 'standaard' en verbruikt dus tijdens de spitsuren licht, energie. We koken om 19u op electriciteit. Wat me opvalt is dat de energie tijdens deze spituren boven de 0.4 uit komt, dus ik ben bang dat het niet voordeliger wordt.
Kwa gas/verwarming zijn we van 21 naar 19 graden gegaan, CV op 60 graden gezet. Kwa energie zou ik op slimmere tijdstippen kunnen verbruiken met: vaatwasser, wasmachine/droogmachine, opladen van 2 laptops en 2 telefoons. Een slimme thermostaat heb ik nog niet en daar zie ik het nut niet van in. We beginnen de dag op min 17, gaan naar 18 in de middag, 19 graden rond 17u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
kdejaeger schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:25:
Bij Vattenfall betaal ik binnenkort ong. 0.4 eur en gas ong 2 eur per eenheid. Is het voordeliger voor me om over te stappen naar een provider 'per uur', ook al wijzig ik mijn gedrag niet? Ik werk gewoon thuis overdag en mijn gezin is 'standaard' en verbruikt dus tijdens de spitsuren licht, energie. We koken om 19u op electriciteit. Wat me opvalt is dat de energie tijdens deze spituren boven de 0.4 uit komt, dus ik ben bang dat het niet voordeliger wordt.
Kwa gas/verwarming zijn we van 21 naar 19 graden gegaan, CV op 60 graden gezet. Kwa energie zou ik op slimmere tijdstippen kunnen verbruiken met: vaatwasser, wasmachine/droogmachine, opladen van 2 laptops en 2 telefoons. Een slimme thermostaat heb ik nog niet en daar zie ik het nut niet van in. We beginnen de dag op min 17, gaan naar 18 in de middag, 19 graden rond 17u.
Met zulke tarieven denk ik dat het lastig wordt om goedkoper uit te zijn met dynamische tarieven als je je gedrag niet wijzigt. Maar ook als je je gedrag wel wijzigt, dan wordt het nog steeds lastig om die tarieven te evenaren, laat staan goedkoper uit te zijn. Als je een elektrische auto had gehad, dan kan het misschien nog lukken, maar ik gok dat deze apparaten niet genoeg verbruiken dat je je piekverbruik met elektrisch koken kan compenseren.

Je kunt het trouwens een weekje bijhouden, en dan naar de gemiddelde prijs kijken per kWh en m³. Als dat (veel) goedkoper is, dan is het het overwegen waard, maar ik denk dat het heel lastig voor je gaat worden om onder die tarieven van Vattenfall uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

kdejaeger schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:25:
Je zou kunnen kijken of de CV-temperatuur (niet de warm-kraanwatertemperatuur) nog lager kan, of bepaalde kamers bewuster dicht draaien. Je merkt dat de CV te koud staat als je merkt dat je ruimtes niet snel genoeg warm worden nadat de thermostaat aanslaat. Als je dat effect niet voelt bij 50 graden dan is dat dus ook nog haalbaar.

Op andere momenten gebruik maken van de wasmachine en droger zal wel wat schelen, maar telefoons opladen nauwelijks. Het uitzetten van ongebruikte dingen die 24/7 stroom verbruiken scheelt ook wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicje
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-04 21:25
Ik krijg mijn Tibber Pulse niet werkend. Hij blijft rood knipperen, probleem met bereik servers.

Nu heb ik nog geen energiecontract, die start binnenkort. Maar volgens Tibber zou ik de Pulse gewoon al moeten kunnen gebruiken. Mijn Pulse krijgt een ip-adres in de range 10.0.0.x. Kan het apparaatje wellicht alleen 192.168.1.x aan?

Heeft iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Vicje schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:17:
Ik krijg mijn Tibber Pulse niet werkend. Hij blijft rood knipperen, probleem met bereik servers.

Nu heb ik nog geen energiecontract, die start binnenkort. Maar volgens Tibber zou ik de Pulse gewoon al moeten kunnen gebruiken. Mijn Pulse krijgt een ip-adres in de range 10.0.0.x. Kan het apparaatje wellicht alleen 192.168.1.x aan?

Heeft iemand tips?
Zou zo maar kunnen. Zou niet de eerste IOT device zijn die onder water een vpn legt naar de eigen servers in die range en daardoor conflicteerd met je huisnetwerk. Probeer eens via een hotspot op je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wij hebben afgelopen jaar 7100kWh gebruikt (warmtepomp, geen gas), de zonnepanelen worden pas in maart volgend jaar geleverd; echter ben ik bang dat ze vertraagd gaan zijn.

Eneco wil nu €0,83364/kWh gaan rekenen en elk kwartaal de prijzen aanpassen.

Als ik kijk naar de pieken van elektra bij 'de prijzen' dan komt het er op neer dat ik eigenlijk altijd een piekbedrag betaal bij Eneco?

Het lijkt zo dat het zin heeft om over te stappen naar een 'Day ahead' abonnement; in het ergste geval klap ik met een slim relais de hele warmtepomp wel uit als de stroom duur is...

1. Kan ik tijdelijk (dus voor ongeveer een half jaar) een "day ahead" contract afsluiten?

En als ik zonnepanelen heb; lijkt het me gunstiger om te salderen; dan zou ik weer naar een 'normale' leverancier gaan, in theorie.

2. Loop ik dan het risico dat ik alleen nog maar modelcontracten kan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:39
Accretion schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:56:
Wij hebben afgelopen jaar 7100kWh gebruikt (warmtepomp, geen gas), de zonnepanelen worden pas in maart volgend jaar geleverd; echter ben ik bang dat ze vertraagd gaan zijn.

Eneco wil nu €0,83364/kWh gaan rekenen en elk kwartaal de prijzen aanpassen.

Als ik kijk naar de pieken van elektra bij 'de prijzen' dan komt het er op neer dat ik eigenlijk altijd een piekbedrag betaal bij Eneco?

Het lijkt zo dat het zin heeft om over te stappen naar een 'Day ahead' abonnement; in het ergste geval klap ik met een slim relais de hele warmtepomp wel uit als de stroom duur is...

1. Kan ik tijdelijk (dus voor ongeveer een half jaar) een "day ahead" contract afsluiten?

En als ik zonnepanelen heb; lijkt het me gunstiger om te salderen; dan zou ik weer naar een 'normale' leverancier gaan, in theorie.

2. Loop ik dan het risico dat ik alleen nog maar modelcontracten kan nemen?
2x ja

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Accretion schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:56:

Per maand zelfs :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:30
Per dag zelfs :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hmm, als ik de grafieken zo bekijk is het vooral 's ochtends en 's avonds duur.
Midden op de dag niet (door zonnestroom?) en 's avonds ook niet (want; weinig gebruikers).

Vermoedelijk worden de prijzen in de winter ook wat hoger; zeker als mensen in paniek gebruik gaan maken van elektrische kachels.

Maar ja, die kans loop ik bij m'n huidige leverancier nu ook elk kwartaal.
En salderen kan ook bij een modelcontract.

Ik ga het overwegen; maar d'r zijn best wat onbekende factoren, dat maakt het wel lastig...

[ Voor 11% gewijzigd door Accretion op 03-10-2022 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Vicje schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:17:

Heeft iemand tips?
Ik denk niet dat de IP-reeks het probleem is. In de achtergrond gebruikt de pulse (zeer waarschijnlijk) een MQTT-over-TLS verbinding voor het doorgeven van data. Bij het opstarten worden nog enkele andere servers gecontacteerd voor een firmware update. Als hij de servers niet kan bereiken zou ik firewall en DNS filtering (pi-hole, etc) instellingen nakijken die de verbinding kunnen blokkeren.

In de handleiding lees ik dat continue rood een probleem is met de wifi-verbinding en knipperen een probleem is in de server-verbinding. In mijn geval had ik ook problemen met wifi omdat de Pulse alleen 2.4Ghz in WPA2-PSK mode ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vicje
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-04 21:25
thehog schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:31:
[...]

Zou zo maar kunnen. Zou niet de eerste IOT device zijn die onder water een vpn legt naar de eigen servers in die range en daardoor conflicteerd met je huisnetwerk. Probeer eens via een hotspot op je telefoon.
Idd. Daar moest ik dus ook aan denken. Dank voor je tip over een hotspot. Totaal niet aan gedacht. Dat werkte direct. Daarna nog een keer wifi geprobeerd en dat ging ook ineens prima. Heel vreemd. Mgoed. Opgelost. Dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
Informatief vraagje, maar kan ik (in theorie) met een thuisbatterij geld verdienen aan stroom?

Als in, overdag zonnestroom + opladen via het op de goedkope momenten. In de avond tijdens de dure momenten gebruiken, en de rest ontladen tegen het hogere teruglevertarief?

Of kan/mag een thuisbatterij niet terugleveren aan het net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-04 14:22
hansvanhengel schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:16:
Informatief vraagje, maar kan ik (in theorie) met een thuisbatterij geld verdienen aan stroom?

Als in, overdag zonnestroom + opladen via het op de goedkope momenten. In de avond tijdens de dure momenten gebruiken, en de rest ontladen tegen het hogere teruglevertarief?

Of kan/mag een thuisbatterij niet terugleveren aan het net?
Dat mag zeker, graag zelfs. Hoge prijzen 's ochtends en 's avonds komt doordat er veel vraag en weinig aanbod is. Je 'helpt' de netbeheerders dus door de onbalans een beetje te vereffenen.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:50
@hansvanhengel

Ja dat kan zeker. Ik heb het laatst zelf nagerekend voor onze situatie.

Ik heb daarbij de verbruiksgegevens per kwartier van het afgelopen 12 maanden kunnen downloaden bij de energieleverancier, dat heb ik gecombineerd met de historische epex tarieven. Met een python script heb ik deze data geanalyseerd en uitgerekend hoeveel we zouden kunnen besparen. M.a.w. stel dat we al onze energiebehoefte 'inslaan' op het goedkoopste moment in een etmaal. Het zou in onze situatie zo'n 150 euro per jaar opleveren.

Dus (voor ons), met de huidige prijzen van zo'n instalatie duurt dat gewoon veel te lang voordat je dat terugverdient hebt.

Misschien dat het interessant is als je zonnepanelen hebt? Heeft iemand dat wel eens nagerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
stereohead schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:33:
@hansvanhengel

Ik heb daarbij de verbruiksgegevens per kwartier van het afgelopen 12 maanden kunnen downloaden bij de energieleverancier, dat heb ik gecombineerd met de historische epex tarieven. Met een python script heb ik deze data geanalyseerd en uitgerekend hoeveel we zouden kunnen besparen. M.a.w. stel dat we al onze energiebehoefte 'inslaan' op het goedkoopste moment in een etmaal. Het zou in onze situatie zo'n 150 euro per jaar opleveren.

Dus (voor ons), met de huidige prijzen van zo'n instalatie duurt dat gewoon veel te lang voordat je dat terugverdient hebt.

Misschien dat het interessant is als je zonnepanelen hebt? Heeft iemand dat wel eens nagerekend?
Hmm, dat is inderdaad een terugverdientijd van... nooit. Ze krijgen maar 10 jaar garantie bepaald aantal laadcycli. Dus dat levert nog niet echt wat op, gezien de hoge prijzen van de batterijen.

Met zonnepanelen zou het in essentie niet een enorm verschil moeten maken. Alleen dat je een hogere terugleververgoeding krijgt omdat je het vertraagd teruglevert, op het moment dat het meer oplevert.

Jammer, de oplossing leek leuk. Wellicht wel weer interessant als er een EV met thuisbatterij functie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:09
stereohead schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:33:
@hansvanhengel

Apart, ik heb ook andere mensen zien rekenen en die gaven 150 per maand.
Accu investering van 8000.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:50
Dan ben ik wel benieuwd naar hun situatie.

Want het verschilt natuurlijk per situatie. Wij gebruiken zo'n 2000 kWh per jaar, en in mijn simulatie ik ben uitgegaan van een 5 kWh accu, en 90% efficientie (wat nog vrij hoog ingeschat is)

Sowieso ben je natuurlijk afhankelijk van wat de markt doet. Als de prijzen tussen hoog en laag veel groter worden wordt het interesanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
stereohead schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:00:
Dan ben ik wel benieuwd naar hun situatie.

Want het verschilt natuurlijk per situatie. Wij gebruiken zo'n 2000 kWh per jaar, en in mijn simulatie ik ben uitgegaan van een 5 kWh accu, en 90% efficientie (wat nog vrij hoog ingeschat is)

Sowieso ben je natuurlijk afhankelijk van wat de markt doet. Als de prijzen tussen hoog en laag veel groter worden wordt het interesanter.
Er zit nu al 60 cent verschil tussen.
En dan gaat het over 30 kWh met 4.5 kW omvormers. Accu word twee keer per dag geladen en ontladen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@reneeke1970 Historische tarieven zijn dan ook niet representatief voor de komende tijd. ;)

Bij een verschil van 50 cent per kWh tussen hoogste en laagste prijs kan het inderdaad 150 euro per maand schelen als je 300 kWh weet te verplaatsen.
Dat bedrag lijkt mij dan ook weer iets te rooskleurig.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Raymond P schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:03:
@reneeke1970 Historische tarieven zijn dan ook niet representatief voor de komende tijd. ;)

Bij een verschil van 50 cent per kWh tussen hoogste en laagste prijs kan het inderdaad 150 euro per maand schelen als je 300 kWh weet te verplaatsen.
Dat bedrag lijkt mij dan ook weer iets te rooskleurig.
In het zelfbouw forum spreekt iemand van 6 euro per dag momenteel.
Geloof dat het @KC27 was.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@reneeke1970 Ongetwijfeld. Het is nu mogelijk.
Maar ik hoop oprecht dat dat niet de hele levensduur van de accu zo blijft.

Technisch heel interessant natuurlijk, ik vraag mij ook af hoeveel cycles zo'n accu kan doen als je 'm structureel in een piek-uurtje leeg probeert te trekken.
Als dat er 1000-1500 zijn dan kom je mogelijk net niet uit met die investering.

- knip -

Pagina: 1 ... 21 ... 277 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels