Verschil zit in dat jij uitgaat van zelfconsumptie terwijl de andere mogelijkheid is dat je max gaat laden en ontladen. Daar kan je wel goed mee verdienen momenteel. Met mijn 15kWh battery en 3kW vermogen wat ik kan doen elke dag (en soms 2x per dag) zit ik snel rond de 75 euro per maand.stereohead schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:00:
Dan ben ik wel benieuwd naar hun situatie.
Want het verschilt natuurlijk per situatie. Wij gebruiken zo'n 2000 kWh per jaar, en in mijn simulatie ik ben uitgegaan van een 5 kWh accu, en 90% efficientie (wat nog vrij hoog ingeschat is)
Sowieso ben je natuurlijk afhankelijk van wat de markt doet. Als de prijzen tussen hoog en laag veel groter worden wordt het interesanter.
Met zonnepanelen en verbruik, blijft een lastige rekensom met salderen per jaar.hansvanhengel schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:37:
[...]
Hmm, dat is inderdaad een terugverdientijd van... nooit. Ze krijgen maar 10 jaar garantie bepaald aantal laadcycli. Dus dat levert nog niet echt wat op, gezien de hoge prijzen van de batterijen.
Met zonnepanelen zou het in essentie niet een enorm verschil moeten maken. Alleen dat je een hogere terugleververgoeding krijgt omdat je het vertraagd teruglevert, op het moment dat het meer oplevert.
Jammer, de oplossing leek leuk. Wellicht wel weer interessant als er een EV met thuisbatterij functie komt.
Als je kant en klare LFP thuisaccu's koopt, dien je ook een geschikte omvormer te hebben en dien je te rekenen op ca €350/kwh en trip around van rond 85%.
Met DIY zelf kan je onder €150/kwh uitkomen, maar heb je wel een paar uitdagingen, je dient je omvormer te kunnen aansturen en de CAN-bus communicatie met omvormer.
Maar bij beide is de cel-balans van de accu de echte uitdaging, als meeste BMS-en een heel kleine passieve balancer hebben, die pas boven een bepaald cel voltage actief wordt.
Bijv bij BMS van JBD, QUCC, Daly wordt de pasieve balanser pas actief boven cel-voltage van 3,4V (soms is deze instelbaar), die bereik je pas bij de laatste paar procent (>95%) tijdens laden, balanceren tijdens laden optie is niet echt bruikbaar (in relatief korte tijd kan je dan steeds minder laden, vanwege een uit de pas lopende cel met overvoltage) ,
Je dient te balanseren als niet geladen wordt bij deze pasieve, daarvoor dient de cel-voltage wel een aantal uren boven 3,4V te blijven (volledige geladen), ~100mA voor een 100Ah-304Ah cel is niet heel veel of snel.
Dat lukt goed als je exclusief en alleen de thuisaccu gebruikt voor 2x per dag te laden op laagste prijs uren en ontladen op de day-ahead prijs pieken.
Maar gebruik je thuis accu ook de hele dag door voor eigenverbruik, dan zit je heel snel onder die balans trigger-voltage of je haalt deze niet en dient elke 20-50 cycles een externe actieve balanser te gebruiken.
In principe kan die paar uur volledig geladen ook prima (11-16 uur) als je meer dan voldoende opwek hebt, maar dan ben je wel overschot aan invoeden als day-ahead de laagste uurprijs heeft, maar dat zijn net de kWh's die op een later tijdstip wilt terugleveren.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dit kan zeker. Het eigen gebruik doe ik alleen als de accu zo goed als leeg is en de energie prijs hoog.Dan gebruik ik het zelf omdat ik voor eigen gebruik niet de hoofdprijs wil betalen. Verder gaat alles automatisch via de Tibber APIhansvanhengel schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:16:
Informatief vraagje, maar kan ik (in theorie) met een thuisbatterij geld verdienen aan stroom?
Als in, overdag zonnestroom + opladen via het op de goedkope momenten. In de avond tijdens de dure momenten gebruiken, en de rest ontladen tegen het hogere teruglevertarief?
Of kan/mag een thuisbatterij niet terugleveren aan het net?
Voor de mensen die Tibber hebben en een batterij. Via Home Assistant is dit makkelijk te regelen. Ik koop en verkoop alleen op de VERY_ prijzen zoals hieronder beschreven in de API documentatie. Het prijs verschil tussen CHEAP, NORMAL, EXPENSIVE is met de verliezen zonde om wat mee te doen. Tenzij er echt hele grote pieken en dalen zijn, dan wil ik manueel nog wel eens een in of verkoop aanzetten.
Attribute price_level
Value Description
NORMAL The price is greater than 90 % and smaller than 115 % compared to average price.
CHEAP The price is greater than 60 % and smaller or equal to 90 % compared to average price.
VERY_CHEAP The price is smaller or equal to 60 % compared to average price.
EXPENSIVE The price is greater or equal to 115 % and smaller than 140 % compared to average price.
VERY_EXPENSIVE The price is greater or equal to 140 % compared to average price.
https://developer.tibber.com/docs/reference
Je hebt vandaag twee hoog-laag pieken.reneeke1970 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:16:
[...]
In het zelfbouw forum spreekt iemand van 6 euro per dag momenteel.
Geloof dat het @KC27 was.
Piek 1:
03:00, laden voor 28,6 cent, 08:00 ontladen voor 49,7 cent, 21,1 cent/kWh winst
04:00, laden voor 30,9 cent, 07:00 ontladen voor 42,8 cent, 11,9 cent/kWh winst
01:00, laden voor 31,8 cent, 06:00 ontladen voor 33 cent, 1,2 cent/kWh winst
Piek 2:
14:00, laden voor 25,0 cent, 18:00 ontladen voor 37,7 cent, 12,7 cent/kWh winst
15:00, laden voor 25,6 cent, 19:00 ontladen voor 36,5 cent, 10,9 cent/kWh winst
13:00, laden voor 26,6 cent, 20:00 ontladen voor 29,1 cent, 2,5 cent/kWh winst
Prijzen zijn spot prijs + belasting voor laden, spot prijs voor ontladen, YMMV.
Als je 11 kW kunt laden en ontladen (standaard 3 fase) had je met een
11 kW accu vandaag € 3,71 winst gemaakt
22 kW: € 6,22
33 kW: € 6,62
6 Euro per dag met een 11 kW accu is maar heel soms mogelijk. Met twee pieken zou je dan twee keer 27 cent verschil moeten hebben. Ik heb maar 21 dagen waar je sowieso een verschil van meer dan 27 cent hebt, laat staan dat je er dan twee hebt.
Signatures zijn voor boomers.
Aah, ja goed punt, ik ben in mijn simulaties uitgegaan van zelfconsumptie.thehog schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:29:
[...]
Verschil zit in dat jij uitgaat van zelfconsumptie terwijl de andere mogelijkheid is dat je max gaat laden en ontladen. Daar kan je wel goed mee verdienen momenteel. Met mijn 15kWh battery en 3kW vermogen wat ik kan doen elke dag (en soms 2x per dag) zit ik snel rond de 75 euro per maand.
Had er gek genoeg nooit aan gedacht dat je ook kunt terugleveren als het duur is, dat geeft een heel nieuwe dimensie aan het idee. Thanks!
Net op de radio / het nieuws:
Prijsplafond van gas gaat van € 1,50/m³ naar € 1,45/m³ tot 1200m³
Prijsplafond van elektriciteit gaat van € 0,70/kWh naar € 0,40/kWh tot 2900kWh
Ik neem aan dat dit nog steeds de gecommuniceerde marktprijs is aangezien dit plan 5-10 miljard duurder is.
https://www.rtlnieuws.nl/...-gas-gasrekening-gasprijs
Prijsplafond van gas gaat van € 1,50/m³ naar € 1,45/m³ tot 1200m³
Prijsplafond van elektriciteit gaat van € 0,70/kWh naar € 0,40/kWh tot 2900kWh
Ik neem aan dat dit nog steeds de gecommuniceerde marktprijs is aangezien dit plan 5-10 miljard duurder is.
https://www.rtlnieuws.nl/...-gas-gasrekening-gasprijs
Ik heb 6 kWp pv, die gaan dit jaar 6000 kWh produceren.stereohead schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:00:
Dan ben ik wel benieuwd naar hun situatie.
Want het verschilt natuurlijk per situatie. Wij gebruiken zo'n 2000 kWh per jaar, en in mijn simulatie ik ben uitgegaan van een 5 kWh accu, en 90% efficientie (wat nog vrij hoog ingeschat is)
Sowieso ben je natuurlijk afhankelijk van wat de markt doet. Als de prijzen tussen hoog en laag veel groter worden wordt het interesanter.
Daarvan gebruik ik er voor woning en wp 5000. Dus 1000 kWh overproductie.
Ik zat bij Greenchoice en die gaf daar een schamele 80 euro voor.
Vanaf 1 september zit ik bij Tibber en heb ik mijn accu in bedrijf (24 kWh opslag, zelf bouw, totale kosten 8000 euro).
In de maand september heb ik al 150 euro verdiend (overproductie 100 kWh).
Ik heb een script draaien dat voor mij ieder uur uitrekent wanneer ik hoeveel moet laden of ontladen. Dat script rekent vooruit tot het moment dat er day ahead prijzen zijn en rekent ook met de voorspelling van mijn pv.
Dat script communiceert via Home Assistant met mijn accu.
Het script rekent met een laad en ontlaad efficiency van ieder 90%.
Grafisch ziet het berekeningsresultaat er zo uit (berekening vanmiddag om 14:00 uur):
/f/image/9dClbFY4AwnkfRdnmbuRAdTG.png?f=fotoalbum_large)
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Dan moet je wel 11kWh in 1 uur kunnen laden/ontladen.Maasluip schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:48:
[...]
Je hebt vandaag twee hoog-laag pieken.
Piek 1:
03:00, laden voor 28,6 cent, 08:00 ontladen voor 49,7 cent, 21,1 cent/kWh winst
04:00, laden voor 30,9 cent, 07:00 ontladen voor 42,8 cent, 11,9 cent/kWh winst
01:00, laden voor 31,8 cent, 06:00 ontladen voor 33 cent, 1,2 cent/kWh winst
Piek 2:
14:00, laden voor 25,0 cent, 18:00 ontladen voor 37,7 cent, 12,7 cent/kWh winst
15:00, laden voor 25,6 cent, 19:00 ontladen voor 36,5 cent, 10,9 cent/kWh winst
13:00, laden voor 26,6 cent, 20:00 ontladen voor 29,1 cent, 2,5 cent/kWh winst
Prijzen zijn spot prijs + belasting voor laden, spot prijs voor ontladen, YMMV.
Als je 11 kW kunt laden en ontladen (standaard 3 fase) had je met een
11 kW accu vandaag € 3,71 winst gemaakt
22 kW: € 6,22
33 kW: € 6,62
6 Euro per dag met een 11 kW accu is maar heel soms mogelijk. Met twee pieken zou je dan twee keer 27 cent verschil moeten hebben. Ik heb maar 21 dagen waar je sowieso een verschil van meer dan 27 cent hebt, laat staan dat je er dan twee hebt.
DIt is een leuke toepassing! Zou je het script kunnen en willen delen, om hiervan te kunnen leren?KC27 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:25:
[...]
Ik heb 6 kWp pv, die gaan dit jaar 6000 kWh produceren.
Vanaf 1 september zit ik bij Tibber en heb ik mijn accu in bedrijf (24 kWh opslag, zelf bouw, totale kosten 8000 euro).
Ik heb een script draaien dat voor mij ieder uur uitrekent wanneer ik hoeveel moet laden of ontladen. Dat script rekent vooruit tot het moment dat er day ahead prijzen zijn en rekent ook met de voorspelling van mijn pv.
Grafisch ziet het berekeningsresultaat er zo uit (berekening vanmiddag om 14:00 uur):
[Afbeelding]
Nou 300 ampère heeft zon accu geen moeite mee hoor.Raymond P schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:23:
@reneeke1970 Ongetwijfeld. Het is nu mogelijk.
Maar ik hoop oprecht dat dat niet de hele levensduur van de accu zo blijft.
Technisch heel interessant natuurlijk, ik vraag mij ook af hoeveel cycles zo'n accu kan doen als je 'm structureel in een piek-uurtje leeg probeert te trekken.
Als dat er 1000-1500 zijn dan kom je mogelijk net niet uit met die investering.
Als je tot 90 procent laad en tot 20 procent ontlaad doen ze makkelijk 6000 cyclus.
Duurdere merken wel 8000
1 PVoutput . Dongen NB
Toch enige kanttekeningen:reneeke1970 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:21:
[...]
Nou 300 ampère heeft zon accu geen moeite mee hoor.
Als je tot 90 procent laad en tot 20 procent ontlaad doen ze makkelijk 6000 cyclus.
Duurdere merken wel 8000
De meeste LiFePO4 cellen gaan maar tot 100 en sommige tot 200 A.
Omvormers hebben ook een beperkte capaciteit (zeker als je ze meer dan een minuut zwaar belast). En een hoger vermogen gaat ten koste van het rendement.
Ook je huisinstallatie moet die grote vermogens aankunnen.
Ik beperk mij tot 4,5 kW. En dat houdt ie goed vol met redelijk rendement.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Uiteraard. Maar een normale huisaansluiting kan makkelijk 11 kW trekken (3x25 A = 17 kW). Een accu van 11 kWh zal niet tot 100% met 11 kWh kunnen laden dus daar moet je wat ruimte nemen. Mijn Tesla bijvoorbeeld begint met 11 kW vanaf 96% SOC af te bouwen. Dat is de laatste 3 kWh.Sjoan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:36:
[...]
Dan moet je wel 11kWh in 1 uur kunnen laden/ontladen.
Minder laadstroom en minder opslag betekent minder winst per dag. En ik heb er ook geen laadverliezen in gerekend, dus dit is best-case.
[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 04-10-2022 15:38 ]
Erg indrukwekkend! En beetje jaloers ook welKC27 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:25:
[...]
Ik heb 6 kWp pv, die gaan dit jaar 6000 kWh produceren.
[Afbeelding]
Klopt, en dan drie accu parallel maakt makkelijk 300/600 ampère met 48 volt.KC27 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:30:
[...]
Toch enige kanttekeningen:
De meeste LiFePO4 cellen gaan maar tot 100 en sommige tot 200 A.
Omvormers hebben ook een beperkte capaciteit (zeker als je ze meer dan een minuut zwaar belast). En een hoger vermogen gaat ten koste van het rendement.
Ook je huisinstallatie moet die grote vermogens aankunnen.
Ik beperk mij tot 4,5 kW. En dat houdt ie goed vol met redelijk rendement.
Mijn huis installatie kan nu ook makkelijk 20 kW van de zonnepanelen aan, dus dat zal geen probleem moeten zijn.
Kun je niet beter een solar omvormer gebruiken vraag ik mij dan hardop denkend af....
1 PVoutput . Dongen NB
weet iemand al hoe de overheid straks omgaat met dat prijsplafond in een dynamisch contract? Is dat gewoon een harde grens per uur of gaan ze met een gemiddelde dagprijs werken ofzo? maakt nogal een verschil eventueel
Zodra 1 van ons iets weet, zullen we dat zeker hier delen....Boral27 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:09:
weet iemand al hoe de overheid straks omgaat met dat prijsplafond in een dynamisch contract? Is dat gewoon een harde grens per uur of gaan ze met een gemiddelde dagprijs werken ofzo? maakt nogal een verschil eventueel
tot op heden is dat nog allemaal afwachten.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Kan wel, maar welke solar omvormer ken jij die van 48 volt 3 kW maakt? De meeste willen graag 350 volt of doen maar 350 watt (microomvormer).reneeke1970 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:37:
[...]
Klopt, en dan drie accu parallel maakt makkelijk 300/600 ampère met 48 volt.
Mijn huis installatie kan nu ook makkelijk 20 kW van de zonnepanelen aan, dus dat zal geen probleem moeten zijn.
Kun je niet beter een solar omvormer gebruiken vraag ik mij dan hardop denkend af....
https://www.tweedekamer.n...2022Z18487&did=2022D39442Franciesco schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:47:
@Boral27 aanvullend op @Smuggler: zoek eventueel ook even terug in dit topic over de verwachting van Zonneplan mbt het prijsplafond en dynamische tarieven.
Dit is de nieuwe regeling,
Maar ook hier kan je nog van alles over de invulling vinden. oftewel nogsteeds geen antwoorden.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Nou, een stuk of tien micro is goedkoper dan een victron.Ep Woody schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:59:
[...]
Kan wel, maar welke solar omvormer ken jij die van 48 volt 3 kW maakt? De meeste willen graag 350 volt of doen maar 350 watt (microomvormer).
En wat dacht je van 48 volt naar tigo ,die zet je een aantal in serie voor gewenste string spanning.
Weet alleen niet of ze in schakelen met een accu.
Maar beetje of topic hier....
1 PVoutput . Dongen NB
Jawel, 380 euro dit jaar om de onzekerheden weg te halen en wat tijd te kopen voor goede vormgeving.Smuggler schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:18:
[...]
https://www.tweedekamer.n...2022Z18487&did=2022D39442
Dit is de nieuwe regeling,
Maar ook hier kan je nog van alles over de invulling vinden. oftewel nogsteeds geen antwoorden.
Al is dat deel ook niet duidelijk, ik heb twee energieleveranciers...
- knip -
Dat is dan net wel weer duidelijk:Raymond P schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:22:
[...]
Jawel, 380 euro dit jaar om de onzekerheden weg te halen en wat tijd te kopen voor goede vormgeving.
Al is dat deel ook niet duidelijk, ik heb twee energieleveranciers...
Tenzij je inderdaad 2 stroomaansluitingen hebt, dan lijk je dit bedrag 2x te krijgen....Voorgesteld wordt daarom
om niet uit te gaan van de afnemers die ook de belastingvermindering ontvangen, maar
aan te sluiten bij de definitie van kleinverbruikers zoals deze wordt gehanteerd in de
Gaswet, Elektriciteitswet en Warmtewet. Zo wordt de steun gerichter ingezet (en ontvangen
niet ook alle bedrijven deze steun) en daarnaast wordt voorkomen dat huishoudens met
twee aparte contracten slechts ten dele onder het plafond vallen (omdat de
belastingvermindering alleen op de elektriciteitsaansluiting ziet en niet op die van gas).
Ah, dat had ik niet gelezen.Smuggler schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:29:
[...]
Dat is dan net wel weer duidelijk:
[...]
Tenzij je inderdaad 2 stroomaansluitingen hebt, dan lijk je dit bedrag 2x te krijgen....
Als ik het bedrag 1x krijg dan is er niets aan de hand.
Als het een korting wordt, met een maximum tot 0 euro, op het energiecontract dan word ik benadeeld.
Ik ben benieuwd.
edit, ik ben inmiddels bij de beslisnota aangekomen. Maareh, dat is voor mij toch niet helemaal duidelijk.
[ Voor 10% gewijzigd door Raymond P op 04-10-2022 18:43 ]
- knip -
Met dit is een dynamisch contract helemaal leuk, wel voordeel en eigenlijk geen risico meer.
Het kabinet gaat een groter deel van de energiekosten van huishoudens voor zijn rekening nemen. Aanvankelijk zouden huishoudens vanaf 1 januari maximaal 0,70 euro per kilowattuur stroom en 1,50 euro per kuub gas betalen. Maar na kritiek uit onder meer de Tweede Kamer is besloten om de maximumtarieven te verlagen naar respectievelijk 0,40 euro en 1,45 euro, inclusief energiebelasting en btw. Voor november en december komt er een vaste korting van 190 euro per maand.
Huishoudens gaan het tarief van 0,40 euro betalen tot een verbruik van 2.900 kilowattuur stroom per jaar. Dat was aanvankelijk 2.400 kWh. Voor gas blijft dat plafond staan op 1.200 kuub per jaar. Voor het energieverbruik daarboven betalen huishoudens het tarief dat in hun energiecontract staat.
Het kabinet gaat een groter deel van de energiekosten van huishoudens voor zijn rekening nemen. Aanvankelijk zouden huishoudens vanaf 1 januari maximaal 0,70 euro per kilowattuur stroom en 1,50 euro per kuub gas betalen. Maar na kritiek uit onder meer de Tweede Kamer is besloten om de maximumtarieven te verlagen naar respectievelijk 0,40 euro en 1,45 euro, inclusief energiebelasting en btw. Voor november en december komt er een vaste korting van 190 euro per maand.
Huishoudens gaan het tarief van 0,40 euro betalen tot een verbruik van 2.900 kilowattuur stroom per jaar. Dat was aanvankelijk 2.400 kWh. Voor gas blijft dat plafond staan op 1.200 kuub per jaar. Voor het energieverbruik daarboven betalen huishoudens het tarief dat in hun energiecontract staat.
Ik heb gisteravond mijn leverancier (Tibber) gevraagd hoe zij met het plafond omgaan.
Vanmorgen al een reactie:
Vanmorgen al een reactie:
Hoi ....👋,
Goede vraag. Naar aanleiding van de berichtgeving rondom een prijsplafond zal er voor iedereen het een en ander gaan veranderen. Momenteel zijn wij in samenspraak met alle andere leveranciers, om de details en hoe hier mee om te gaan, met elkaar aan het afstemmen. Zoals je zelf wellicht ook hebt gemerkt, veranderd er iedere dag nog wat aan de regelen. 😅
Zodra alles officieel is en we weten wat dit voor jou als klant van Tibber zal gaan betekenen, stellen we je daarvan direct op de hoogte. 👍
Met vriendelijke groet,
....
Customer Support
Ben ook benieuwd of ik nou in november € 95 van Tibber krijg en €95 van Vandebron ipv €190 van 1 partij. Dit aangezien ik stroom en gas dus apart heb bij 2 partijen.
Tijd om de energiebelasting ook variabel te maken. Dalverbruik zou gewoon belastingvrij moeten zijn.alki schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:58:
Stroom is lekker goedkoop vandaag
Grote kans dat je het op je PAP krijgt. Lijkt me het handigst.Maxmannl schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:53:
Ben ook benieuwd of ik nou in november € 95 van Tibber krijg en €95 van Vandebron ipv €190 van 1 partij. Dit aangezien ik stroom en gas dus apart heb bij 2 partijen.
Ook benieuwd hoe ze met de prijsplafonds omgaan met meerdere leveranciers. Wordt dan de eerste 2700 kWh die boven het plafond komt afgeroomd? Of wordt er naar de eerste 2700 kWh gekeken en als je 1 cent boven het plafond zit, gaat dat dan ten koste van je plafond terwijl er later in het jaar misschien 1000 kWh zit met 1 euro boven het plafond...
@Ep Woody Als je over een kalenderjaar 2900 'boven plafond' credits krijgt dan is de incentive om minder te gebruiken verdwenen. Dat blijft 1 van de doelen dus lijkt mij niet aannemelijk.
Zoals ik het begrijp heb je 2900 credits die beschermd zijn met een plafond. Daarboven heb je geen bescherming meer.
Maw: de laatste koude maanden van volgend jaar zijn meer-dan-gemiddeld verbruikers waarschijnlijk keihard aan de beurt.
Zoals ik het begrijp heb je 2900 credits die beschermd zijn met een plafond. Daarboven heb je geen bescherming meer.
Maw: de laatste koude maanden van volgend jaar zijn meer-dan-gemiddeld verbruikers waarschijnlijk keihard aan de beurt.
- knip -
Je krijgt al € 824,77 van die energiebelasting terug. Dat is voor 20.000 kWh aan energiebelasting.RemcoDelft schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:14:
[...]
Tijd om de energiebelasting ook variabel te maken. Dalverbruik zou gewoon belastingvrij moeten zijn.
Waar heb je deze kennis vandaan?Raymond P schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:47:
@Ep Woody Als je over een kalenderjaar 2900 'boven plafond' credits krijgt dan is de incentive om minder te gebruiken verdwenen. Dat blijft 1 van de doelen dus lijkt mij niet aannemelijk.
Kamerstukken: Smuggler in "het grote day ahead energie prijzen topic."
Etc etc, dat ligt er erg dik op iig.Het kabinet blijft daarom vol inzetten op energiebesparing
Het kabinet vraagt bedrijven en huishoudens om hun energieverbruik zo veel mogelijk te beperken
Behoud van een besparingsprikkel vindt het kabinet belangrijk voor de energieleveringszekerheid
in tijden van energieschaarste is het noodzakelijk om de vraag naar energie te remmen
Gezien er wordt gesproken over een volumegrens lijkt het mij niet dat je willekeurig je duurste 2900 kWh tegen een plafondprijs af mag nemen maar enkel je eerste 2900 kWh.
Zo heb ik de eerste ruwe voorstellen iig ook gelezen.
Mja, ik kan het ook helemaal fout hebben natuurlijk.
- knip -
Het mooist zou zijn als het verbruik wat je afneemt op tijden dat de prijs onder de 40 cent is niet meetelt voor het plafond en alles erboven wel..
WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300
Dat zou behoorlijk dramatisch kunnen uitpakken voor dynamische energie.Raymond P schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:44:
Gezien er wordt gesproken over een volumegrens lijkt het mij niet dat je willekeurig je duurste 2900 kWh tegen een plafondprijs af mag nemen maar enkel je eerste 2900 kWh.
Zo heb ik de eerste ruwe voorstellen iig ook gelezen.
Mja, ik kan het ook helemaal fout hebben natuurlijk.
Stel dat je 10.000Kwh gebruikt per jaar, en de eerste 3 maanden (verbruik 2500KwH) komt de KwH prijs niet boven de 0,40 uit....
En daarna stijgt ie naar pak 'm beet € 1,-. (hier zijn allerlei varianten op te bedenken)
Dan krijg je dus geen enkele vergoeding, maar je gaat wel heel veel betalen de laatste 9 maanden.
Ai
Dat is toch niet anders dan met een normaal contract. Stel je verbruikt de eerste 3 maanden 2400 kWh en vervolgens gebeurt er iets waardoor stroom naar 1 euro gaat/kwh in je modelcontract. Dan krijg je die dure kWh ook niet gecompenseerd. Iedereen met een warmtepomp zal hier last van gaan krijgen.two-one schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:05:
[...]
Dat zou behoorlijk dramatisch kunnen uitpakken voor dynamische energie.
Stel dat je 10.000Kwh gebruikt per jaar, en de eerste 3 maanden (verbruik 2500KwH) komt de KwH prijs niet boven de 0,40 uit....
En daarna stijgt ie naar pak 'm beet € 1,-. (hier zijn allerlei varianten op te bedenken)
Dan krijg je dus geen enkele vergoeding, maar je gaat wel heel veel betalen de laatste 9 maanden.
Ai
goeie, geen idee eigenlijk.Z___Z schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:11:
[...]
Dat is toch niet anders dan met een normaal contract. Stel je verbruikt de eerste 3 maanden 2400 kWh en vervolgens gebeurt er iets waardoor stroom naar 1 euro gaat/kwh in je modelcontract. Dan krijg je die dure kWh ook niet gecompenseerd. Iedereen met een warmtepomp zal hier last van gaan krijgen.
Maar dit betekent wel dat het bijvoorbeeld voordeliger kan zijn om niet thuis je auto op te laden, maar ergens aan een laadpaal voor 20 cent.
Exact. 
Er zijn nog wel wat andere dingen die minder interessant zullen zijn om thuis te doen. Dat houdt de economie ook draaiende.
Er zijn nog wel wat andere dingen die minder interessant zullen zijn om thuis te doen. Dat houdt de economie ook draaiende.
- knip -
Ja ben ik nu ook aan het doen. Thuis laden is 60 cent/kWh incl btw, op straat is 34 cent/kWh ex btw.two-one schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:24:
[...]
goeie, geen idee eigenlijk.
Maar dit betekent wel dat het bijvoorbeeld voordeliger kan zijn om niet thuis je auto op te laden, maar ergens aan een laadpaal voor 20 cent.
@Z___Z Als in NU? Het huidige uurtarief is 14 cent all-in?
- knip -
zo heb ik ook nog genoeg vragen vragen ook in combinatie met terug leveren.
Tot nu toe de stand in 2022:
5.100 Afgenomen van het NET
4.700 Terug geleverd aan het NET.
Netto afname: 400 KWh dit jaar.
Extra informatie:
7.000 Hebben mijn zonnepanelen opgeleverd:
Waarvan
2.300 Direct zelf verbruikt.
4.700 verkocht.
Geld het plafond voor die 400Kwh (maar dat wordt echt mega ingewikkeld wanneer dit in werking treed).
Kan in Maart al over dat plafond heen zitten, terwijl het PV systeem net aan het opstarten is voor dat jaar....
Of treed het plafond op voor die 5.100Kwh, dan ben ik zwaar de sjaak.
We wachten maar even af, we zullen wel een een dag ervoor horen hoe het allemaal uitgewerkt is.
zie dat daar ook al weer een topic over is:
interpretatie prijsplafond met salderen
Tot nu toe de stand in 2022:
5.100 Afgenomen van het NET
4.700 Terug geleverd aan het NET.
Netto afname: 400 KWh dit jaar.
Extra informatie:
7.000 Hebben mijn zonnepanelen opgeleverd:
Waarvan
2.300 Direct zelf verbruikt.
4.700 verkocht.
Geld het plafond voor die 400Kwh (maar dat wordt echt mega ingewikkeld wanneer dit in werking treed).
Kan in Maart al over dat plafond heen zitten, terwijl het PV systeem net aan het opstarten is voor dat jaar....
Of treed het plafond op voor die 5.100Kwh, dan ben ik zwaar de sjaak.
We wachten maar even af, we zullen wel een een dag ervoor horen hoe het allemaal uitgewerkt is.
zie dat daar ook al weer een topic over is:
[ Voor 7% gewijzigd door Smuggler op 05-10-2022 12:25 ]
Thuis laden vandaag is gemiddeld 23 cent incl btw/ belastingen.Z___Z schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:00:
[...]
Ja ben ik nu ook aan het doen. Thuis laden is 60 cent/kWh incl btw, op straat is 34 cent/kWh ex btw.
tussen 10:00 en 17:00 zelfs continue onder de 19 cent, en tussen 13:00 en 16:00 onder de 10 cent.
Andere dagen van de week wil ik ook wel eens in de straat laden, de paal is hier maar 19 cent.
Het effect van dat plafond kan zijn dat -ondanks dat het aan paal duurder is dan thuis - het tóch voordeliger kan zijn om aan een paal te gaan laden. Om daarmee te bereiken dat je pas later aan die 2900Kwh komt.Smuggler schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:12:
Thuis laden vandaag is gemiddeld 23 cent incl btw/ belastingen.
tussen 10:00 en 17:00 zelfs continue onder de 19 cent, en tussen 13:00 en 16:00 onder de 10 cent.
Andere dagen van de week wil ik ook wel eens in de straat laden, de paal is hier maar 19 cent.
Het wordt erg ingewikkeld
Ja absoluut, het worden interessante tijden zo.two-one schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:27:
[...]
Het effect van dat plafond kan zijn dat -ondanks dat het aan paal duurder is dan thuis - het tóch voordeliger kan zijn om aan een paal te gaan laden. Om daarmee te bereiken dat je pas later aan die 2900Kwh komt.
Het wordt erg ingewikkeld
Maar nu leven we nog in 2022. Dus is het leven nog zo simpel
Die accu gaat opeens ook enorm helpen bij zo'n prijs plafond, maar op een andere manier dan veel mensen in dit topic in gedachten hadden

Hoe denk je dat de accu zinvol gaat zijn? Vehicle2Grid? Zodat je in de zomer goedkope stroom vanaf de straatpaal kan gebruiken om je huis te voorzien van stroom zodat je in de winter meer kWh's over hebt om de woning te verwarmen als de prijzen weer boven het prijsplafond komt?Smuggler schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:33:
[...]
Ja absoluut, het worden interessante tijden zo.
Maar nu leven we nog in 2022. Dus is het leven nog zo simpel![]()
Die accu gaat opeens ook enorm helpen bij zo'n prijs plafond, maar op een andere manier dan veel mensen in dit topic in gedachten hadden
Ben ook wel benieuwd hoe ze omgaan met meerdere leveranciers op 1 adres. Welke leverancier mag dan het prijsplafond toepassen en hoe gaan ze dat verdelen. Dat wordt een administratieve drama...
- verkeerde topic -
[ Voor 89% gewijzigd door ObiTewodros op 05-10-2022 13:16 ]
Erg benieuwd wat je hiermee bedoelt.Smuggler schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:33:
[...]
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Accu weer gebruiken om de zonne energie op te slaan, ipv profiteren van de flucturerende prijzen op het net.Ep Woody schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:45:
[...]
Hoe denk je dat de accu zinvol gaat zijn? Vehicle2Grid? Zodat je in de zomer goedkope stroom vanaf de straatpaal kan gebruiken om je huis te voorzien van stroom zodat je in de winter meer kWh's over hebt om de woning te verwarmen als de prijzen weer boven het prijsplafond komt?
Ben ook wel benieuwd hoe ze omgaan met meerdere leveranciers op 1 adres. Welke leverancier mag dan het prijsplafond toepassen en hoe gaan ze dat verdelen. Dat wordt een administratieve drama...
immer als je het 2e doet, ben je heel snel door je plafond heen. En dan moet je dus daarboven op je eigen hoge tarieven ook weer terug verdienen. het kan wel, maar de usecase is duidelijk minder gunstig geworden.
Per 1 november gaat mijn contract met Zonneplan in, en ik verwacht ver onder die 190 euro/maand te zitten voor november en december.
Vandaag is de laatste dag dat ik mijn contract kan heroepen. Ik vraag mezelf af of het nu niet slim is om deze 2 maanden bij Eneco te blijven voor die 2x 190 euro...
Vandaag is de laatste dag dat ik mijn contract kan heroepen. Ik vraag mezelf af of het nu niet slim is om deze 2 maanden bij Eneco te blijven voor die 2x 190 euro...
Daar is dit niet het topic voor, hier worden leveranciers besproken die de tarieven niet eens van tevoren afspreken. Volgens mij kan je er hier wel wat informatie over vinden: Help! De energierekening - kroegtopicObiTewodros schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:52:
Hoe is de soap omtrent het op tijd aankondigen van prijswijzigingen eigenlijk verlopen? Wettelijk horen leveranciers het minimaal 30 dagen van te voren aan te kondigen. Bij mij heeft de leverancier zich dit jaar 2x niet aan gehouden.
Hoi ik had even een vraag. Ons huidige contract (Eneco) stopt eind deze maand.
We gaan dan van 0,18622 piek en 0,16086 dal naar 0,95411 en 0,72172 en 5,40 aan vaste kosten per maand
Verbruik vanaf vorig jaar oktober tot nu:
Piek en dal: 15197
Piek en dal geleverd: 4972
Netto: 10225
WP, elektrische auto en PV.
Nu zijn we aan het kijken voor een dynamisch contract vanaf november. Echter is het nog niet geheel duidelijk.
Als ik naar de prijzen kijk lijkt het erop dat ongeacht actief bezig gaan zijn wanneer je bijvoorbeeld de auto laad we sowieso goedkoper uit gaan zijn. Klopt dit?
In de App van nextEnergy bijvoorbeeld staat de prijs van gister gemiddeld ip 0,23 cent. Dag daarvoor op 0,33.
Wat ik niet kan vinden is het volgende, is dit de complete prijs? (ex abonnement kosten) of komt hier nog BTW netbeheer kosten en opslag op?
We gaan dan van 0,18622 piek en 0,16086 dal naar 0,95411 en 0,72172 en 5,40 aan vaste kosten per maand
Nu zijn we aan het kijken voor een dynamisch contract vanaf november. Echter is het nog niet geheel duidelijk.
Als ik naar de prijzen kijk lijkt het erop dat ongeacht actief bezig gaan zijn wanneer je bijvoorbeeld de auto laad we sowieso goedkoper uit gaan zijn. Klopt dit?
In de App van nextEnergy bijvoorbeeld staat de prijs van gister gemiddeld ip 0,23 cent. Dag daarvoor op 0,33.
Wat ik niet kan vinden is het volgende, is dit de complete prijs? (ex abonnement kosten) of komt hier nog BTW netbeheer kosten en opslag op?
Be fast .... Be furious....
Oftewel, je accu gebruiken om je eigen verbruik te verhogen. Kan, maar wat is het nut als je kan salderen? Zolang je kan salderen heb je niets te maken met het prijsplafond.Smuggler schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:53:
[...]
Accu weer gebruiken om de zonne energie op te slaan, ipv profiteren van de flucturerende prijzen op het net.
immer als je het 2e doet, ben je heel snel door je plafond heen. En dan moet je dus daarboven op je eigen hoge tarieven ook weer terug verdienen. het kan wel, maar de usecase is duidelijk minder gunstig geworden.
Zo te zien zitten hier alle kosten bij inbegrepen.Bl4ckviper schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:56:
Dat hangt nog helemaal af van de interpretatie van de regeling:Ep Woody schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:56:
[...]
Oftewel, je accu gebruiken om je eigen verbruik te verhogen. Kan, maar wat is het nut als je kan salderen? Zolang je kan salderen heb je niets te maken met het prijsplafond.
Met andere woorden, we zullen nog even moeten wachten tot we hier iets zinnigs over kunnen zeggen.
Nee, daar kan je simpelweg niet vanuit gaan. Dynamische leveranciers volgen de spotmarkten, en die kunnen stijgen, dalen, gelijk blijven, of enorm fluctueren. Op de lange termijn ben je waarschijnlijk wel goedkoper uit met dynamische tarieven omdat je de leverancier geen risico-opslag voor de prijs betaalt, maar op de korte termijn kan je daar echt niet vanuit gaan. De stroomprijzen liggen nu redelijk laag, maar dat komt ook omdat het veel waait. In augustus hadden we echter een paar weken waarin de prijzen erg hoog lagen omdat het niet waaide, veel te warm was voor zonnepanelen, er een watertekort dreigde, en de gasprijzen ook nog eens heel hoog waren.Bl4ckviper schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:56:
Het kan dus alle kanten op gaan. Als je je verbruik goed kan sturen, is de kans wel groot dat je goedkoper uit gaat zijn, maar ook dat is nog steeds geen garantie. Je moet het risico van prijsstijgingen zelf kunnen dragen, want de kans bestaat dat de prijzen omhoog schieten.
Of je dat wil en kan dragen, zal je voor jezelf moeten beslissen.
Er zijn nog meer plotholes momenteel.Ep Woody schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:45:
[...]
Wat gebeurt er bijvoorbeeld bij een wisseling van contractant + leverancier? Sta je dan weer op 0? Hoe zit dat met privacy als dat niet zo is?
Ik zie ze deze dingen allemaal niet dicht timmeren in 3 maandjes...
- knip -
Ja, de laatste dagen lijkt dat goedkoper.Bl4ckviper schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:56:
Maar prijzen van meer dan een euro kunnen ook opeens morgen voorkomen.
maar met 10.000 Kwh op jaar basis verbruik, waarvan ik denk dat er veel in de auto en WP zit, lijkt mij dat je genoeg stuurbare energie hebt om dynamische tarieven te proberen.
Maar houdt er rekening mee.
De maximale besparing is 10.000 euro (stroom morgen opeens gratis). (kan natuurlijk meer zijn).
Terwijl niemand je gaat beschermen als de prijs 3 euro per kWh wordt ( en dus de schade 20.000 euro kan zijn).
Natuurlijk heb je dan nog alternatieven zoals op straat laden etc... maar dynamische tarieven kunnen alle kanten op gaan, dan moet je wel kunnen hebben.
Die 2x190 euro krijg je bij elke leverancier.Sjoan schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:54:
Per 1 november gaat mijn contract met Zonneplan in, en ik verwacht ver onder die 190 euro/maand te zitten voor november en december.
Wat dat betreft was die verhoging van de vermindering energiebelasting niet eens zo heel gek. Ach we gaan het wel zien, in principe saldeer ik toch alles weg en met de SAP heb ik een mooie ondergrens/terugleververgoeding qua energieprijs.Raymond P schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:06:
[...]
Er zijn nog meer plotholes momenteel.
Wat gebeurt er bijvoorbeeld bij een wisseling van contractant + leverancier? Sta je dan weer op 0? Hoe zit dat met privacy als dat niet zo is?
Ik zie ze deze dingen allemaal niet dicht timmeren in 3 maandjes...
Ik heb hetzelfde dilemma, ga per 24-10 naar Zonneplan. Kan nu nog herroepen.Sjoan schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:54:
Maar die 190,- zul je toch ook gewoon bij Zonneplan krijgen?
Klopt WP is rond de 4000 en laden auto rond de 3900Smuggler schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:07:
[...]
Ja, de laatste dagen lijkt dat goedkoper.
Maar prijzen van meer dan een euro kunnen ook opeens morgen voorkomen.
maar met 10.000 Kwh op jaar basis verbruik, waarvan ik denk dat er veel in de auto en WP zit, lijkt mij dat je genoeg stuurbare energie hebt om dynamische tarieven te proberen.
Maar houdt er rekening mee.
De maximale besparing is 10.000 euro (stroom morgen opeens gratis). (kan natuurlijk meer zijn).
Terwijl niemand je gaat beschermen als de prijs 3 euro per kWh wordt ( en dus de schade 20.000 euro kan zijn).
Natuurlijk heb je dan nog alternatieven zoals op straat laden etc... maar dynamische tarieven kunnen alle kanten op gaan, dan moet je wel kunnen hebben.
Dat verbruik van die WP is eigenlijk alleen inde maanden oktober t/m maart de rest van het jaar is het maar 130 tot 150 om warm water te maken.
Verder wordt er natuurlijk meer stroom opgewekt van de panelen maar dat wordt direct verbruikt.
Met het open contract wat ik nu hebt beschermt niemand mij ook als het 3 euro de kwh wordt.
Als ik hier kijk: https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ valt het op dat augustus en begin september prijzig waren maar niet veel dagen boven de 96 cent die ik nu zou moeten betalen.
edit: duurste was 0,93 24-8 om 19 uur.
Gas heb ik niet dus aan dat plafond heb ik niets. En dat andere plafond zal wel zo zijn dat die 2900 kwh snel bereikt is en dat is vast niet allemaal van boven de 40 cent.
Bij mij is ie morgen vanaf 14:00 uur ex belastingen en ex btw -0,00883:Ep Woody schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:52:
Morgen weer geld toe als we stroom gebruiken... -8,83 tussen 14 en 15.
code:
1
2
3
| "2022-10-06 13:00:00" "-0,0046" "2022-10-06 14:00:00" "-0,00883" "2022-10-06 15:00:00" "0,02721" |
Zit een factor 10 verschil in.
Neehoor, die van mij is Euro per MWhKC27 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:39:
[...]
Bij mij is ie morgen vanaf 14:00 uur ex belastingen en ex btw -0,00883:
code:
1 2 3 "2022-10-06 13:00:00" "-0,0046" "2022-10-06 14:00:00" "-0,00883" "2022-10-06 15:00:00" "0,02721"
Bij mij pakt het toch nog redelijk goedkoop uit. Door zoveel mogelijk in de dure uren terug (batterij) te leveren is mijn verbruik (qua geld) -61 euro sinds 20 juni daarbovenop komen nog de belasting teruggaven.
:strip_exif()/f/image/FbfFsWLMZmNbsyYpScUbabhv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FbfFsWLMZmNbsyYpScUbabhv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JWrtq5tUbguDS7hGQlhNUQOA.jpg?f=fotoalbum_large)
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Heb je hier nog iets meer van gehoord?Bierautomaat schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:35:
Iemand al ervaring met Flexio van Lifepowr?
Zij bieden een box aan die de slimme sturing verzorgd van de thuisbatterij. Dus ontladen en opladen afhankelijk van het dynamisch tarief. Op hun website staat het mooi uitgelegd. https://www.lifepowr.io/ (Met de oprichter heb ik in de schooltijd nog biertjes gedronken, voor de rest heb ik geen aandeel in het bedrijf). Mijn eigen PV installatie + 10 kw batterij is sinds kort in gebruik dus daarom heb ik ze gecontacteerd. Ik heb zelf niet de kennis om eigen hardware/software hiervoor te ontwikkelen zoals een doorgewinterde tweaker, maar voor de "gewone" consument lijkt dit een mooie, zorgeloze, aanvulling om de hele (zonne)energie installatie beter te laten renderen.
Ik ben van België en heb een digitale meter en geniet dus enkel van een injectietarief. Indien je de volle pot terug krijgt van je zonnepanelen (de terugdraaiende teller) is deze optimalisatie minder van belang.
Iets gelijkaardigs wat hier wel is gepasseerd is Bliq. Iemand daar verdere ervaring mee?
Maar die negatieve prijzen zijn wel weer leuk om even een extra anti legionellarun te doen. Ook al is het nog geen cent.KC27 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:39:
[...]
Bij mij is ie morgen vanaf 14:00 uur ex belastingen en ex btw -0,00883:
code:
1 2 3 "2022-10-06 13:00:00" "-0,0046" "2022-10-06 14:00:00" "-0,00883" "2022-10-06 15:00:00" "0,02721"
Maar waarom zou je dat doen als consument? Je betaalt immers geen negatieve prijzen. Je energierekening wordt er alsnog hoger van door de belastingen, die je een positieve all-in prijs per kWh geven.Ep Woody schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:57:
[...]
Maar die negatieve prijzen zijn wel weer leuk om even een extra anti legionellarun te doen. Ook al is het nog geen cent.
Als je toch genoeg saldeert zijn die belastingen niet relevant. Dan krijg je gewoon geld toe om stroom te gebruiken. Op een ander moment lever je die kWh-en terug als de energieprijzen weer hoger zijn.Sicco92 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:08:
[...]
Maar waarom zou je dat doen als consument? Je betaalt immers geen negatieve prijzen. Je energierekening wordt er alsnog hoger van door de belastingen, die je een positieve all-in prijs per kWh geven.
Hmm ja, dat klinkt wel logisch eigenlijk. Ik had er nooit bij stilgestaan dat je praktisch geen energiebelasting en BTW betaalt als je minimaal 100% van je verbruik teruglevert, en dat je daardoor vaker negatieve uurtarieven hebt. Weer wat geleerdEp Woody schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:12:
[...]
Als je toch genoeg saldeert zijn die belastingen niet relevant. Dan krijg je gewoon geld toe om stroom te gebruiken. Op een ander moment lever je die kWh-en terug als de energieprijzen weer hoger zijn.
Ik kan je mijn ervaring geven over EasyEnergy. Op de site tonen ze in een grafiek kale energietarieven zonder opslag, netbeheer etc. maar boven de grafiek geven ze aan hoeveel er nog bij komt. Met deze informatie heb ik door een p1-kastje en app altijd inzicht in de werkelijke kosten per uur. https://www.easyenergy.com/nl/energietarievenBl4ckviper schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:56:
Ik weet niet wat je in je glazen bol zag, maar zo veel gratis stroom door de week heb ik niet vaak gezien ;-)mathijshooi schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:45:
[...]
Ik wil niet mijn gelijk halen maar kennelijk was mijn glazen bol toch niet zo mistig.
Het zijn en worden nare tijden.
Haha, true that. Maar de winter moet nog komen….AJediIAm schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:53:
[...]
Ik weet niet wat je in je glazen bol zag, maar zo veel gratis stroom door de week heb ik niet vaak gezien ;-)
Wat natuurlijk nu wel zo is, is dat er ongekende maatregelen worden genomen en met honderden miljarden wordt gestrooid.
Komt voornamelijk door de harde wind. We hebben blijkbaar voldoende windmolens al staan waardoor een beetje wind de prijzen al goed doen zakken.
Easy energy, tibber en next energie gebruiken toch dezelfde index? Alleen de opslag verschilt toch of mis ik iets?CarstenHouw schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:33:
[...]
Ik kan je mijn ervaring geven over EasyEnergy. Op de site tonen ze in een grafiek kale energietarieven zonder opslag, netbeheer etc. maar boven de grafiek geven ze aan hoeveel er nog bij komt. Met deze informatie heb ik door een p1-kastje en app altijd inzicht in de werkelijke kosten per uur. https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven
Is er wellicht iemand die mij kan helpen met het implementeren hiervan (ben nog een aardige beginner in Home Assistant).trippelb schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:50:
Zo contract afgesloten bij Easy Energy, vanaf 1 febrauri begint het experiment
Ondertussen in home assistant al het een en ander aangemaakt om inzicht te krijgen in de energieprijzen. Automatiseringen voor het laden van de de auto, draaien van de wasmachine, opwarmen van de warmtepomp etc ga ik nog doen. Voor de geinteresseerden hier de code/sensoren voor het binnenhalen van de energieprijzen die ik gebruik.
sensor voor opslagen en belastingen
code:
1 2 3 4 5 - platform: template sensors: prijsopslag_energie: friendly_name: "Prijsopslag Energie" value_template: "{{(0.968+4.452+3.691+0.064)/100}}"
Rest sensor voor het binnenhalen van de tarieven:
Let op dit is voor een include in een los bestand, in je configuration dus nog een rest: include! toevoegen
https://gist.github.com/t...efa97c0961593a019035c61ec
Dan nog wat template sensoren om de gemiddelde en huidige prijzen te berekenen:
https://gist.github.com/t...6c70490e11f50aaf1be22fb93
En een stukje lovelace:
https://gist.github.com/t...46acf7bf48cbd5a526342f2e3
Wat ik nu heb gedaan is in mijn configuration.yaml code toegevoegd, mijn configuration.yaml ziet er nu zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| # Loads default set of integrations. Do not remove. default_config: - platform: template sensors: prijsopslag_energie: friendly_name: "Prijsopslag Energie" value_template: "{{(0.968+4.452+3.691+0.064)/100}}" automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml rest: !include rest.yaml sensor: !include sensors.yaml |
Daarna heb ik het bestand rest.yaml aangemaakt met deze code.
In sensors.yaml heb ik deze code toegevoegd.
In mijn dashboard heb ik deze code toegevoegd
Ik krijg dan de volgende meldingen in de logs:
code:
1
2
3
4
5
6
| TemplateError('ValueError: Template error: float got invalid input 'unknown' when rendering template '{{[ states('sensor.energieprijs_uur_0')|float, states('sensor.energieprijs_uur_1')|float, states('sensor.energieprijs_uur_2')|float, states('sensor.energieprijs_uur_3')|float, states('sensor.energieprijs_uur_4')|float, states('sensor.energieprijs_uur_5')|float, states('sensor.energieprijs_uur_6')|float, states('sensor.energieprijs_uur_7')|float, states('sensor.energieprijs_uur_8')|float, states('sensor.energieprijs_uur_9')|float, states('sensor.energieprijs_uur_10')|float, states('sensor.energieprijs_uur_11')|float, states('sensor.energieprijs_uur_12')|float, states('sensor.energieprijs_uur_13')|float, states('sensor.energieprijs_uur_14')|float, states('sensor.energieprijs_uur_15')|float, states('sensor.energieprijs_uur_16')|float, states('sensor.energieprijs_uur_17')|float, states('sensor.energieprijs_uur_18')|float, states('sensor.energieprijs_uur_19')|float, states('sensor.energieprijs_uur_20')|float, states('sensor.energieprijs_uur_21')|float, states('sensor.energieprijs_uur_22')|float, states('sensor.energieprijs_uur_23')|float, ]|average}}' but no default was specified') while processing template 'Template("{{[ states('sensor.energieprijs_uur_0')|float, states('sensor.energieprijs_uur_1')|float, states('sensor.energieprijs_uur_2')|float, states('sensor.energieprijs_uur_3')|float, states('sensor.energieprijs_uur_4')|float, states('sensor.energieprijs_uur_5')|float, states('sensor.energieprijs_uur_6')|float, states('sensor.energieprijs_uur_7')|float, states('sensor.energieprijs_uur_8')|float, states('sensor.energieprijs_uur_9')|float, states('sensor.energieprijs_uur_10')|float, states('sensor.energieprijs_uur_11')|float, states('sensor.energieprijs_uur_12')|float, states('sensor.energieprijs_uur_13')|float, states('sensor.energieprijs_uur_14')|float, states('sensor.energieprijs_uur_15')|float, states('sensor.energieprijs_uur_16')|float, states('sensor.energieprijs_uur_17')|float, states('sensor.energieprijs_uur_18')|float, states('sensor.energieprijs_uur_19')|float, states('sensor.energieprijs_uur_20')|float, states('sensor.energieprijs_uur_21')|float, states('sensor.energieprijs_uur_22')|float, states('sensor.energieprijs_uur_23')|float, ]|average}}")' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.gemiddelde_energieprijs_vandaag' 22:07:30 – (ERROR) helpers/template_entity.py - message first occurred at 22:07:30 and shows up 2 times Error while processing template: Template("{{[ states('sensor.energieprijs_uur_0')|float, states('sensor.energieprijs_uur_1')|float, states('sensor.energieprijs_uur_2')|float, states('sensor.energieprijs_uur_3')|float, states('sensor.energieprijs_uur_4')|float, states('sensor.energieprijs_uur_5')|float, states('sensor.energieprijs_uur_6')|float, states('sensor.energieprijs_uur_7')|float, states('sensor.energieprijs_uur_8')|float, states('sensor.energieprijs_uur_9')|float, states('sensor.energieprijs_uur_10')|float, states('sensor.energieprijs_uur_11')|float, states('sensor.energieprijs_uur_12')|float, states('sensor.energieprijs_uur_13')|float, states('sensor.energieprijs_uur_14')|float, states('sensor.energieprijs_uur_15')|float, states('sensor.energieprijs_uur_16')|float, states('sensor.energieprijs_uur_17')|float, states('sensor.energieprijs_uur_18')|float, states('sensor.energieprijs_uur_19')|float, states('sensor.energieprijs_uur_20')|float, states('sensor.energieprijs_uur_21')|float, states('sensor.energieprijs_uur_22')|float, states('sensor.energieprijs_uur_23')|float, ]|average}}") 22:07:30 – (WARNING) config_entries.py - message first occurred at 22:07:21 and shows up 2 times Error adding entities for domain sensor with platform rest 22:07:22 – (ERROR) Sensor - message first occurred at 22:07:22 and shows up 49 times |
En mijn dashboard ziet er dan ook als volgt uit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/S1NrpWj4Ba19eol2Y2PJXSMk.png?f=user_large)
Kan iemand me vertellen wat ik fout doe? En uiteraard ook hoe ik dit kan oplossen?
Dank!
In de winter waait het gemiddeld harder dan in de zomer.mathijshooi schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:56:
[...]
Haha, true that. Maar de winter moet nog komen….
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
We zitten toch in een day ahead topic, dit zijn dan toch uur prijzen?Smuggler schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:15:
[...]
Thuis laden vandaag is gemiddeld 23 cent incl btw/ belastingen.
In de zomer is er gemiddeld meer zon...Ivow85 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:16:
[...]
In de winter waait het gemiddeld harder dan in de zomer.
Maar de situatie nu is toch totaal niet voorspelbaar.
Het is niet meer totaal ondenkbaar dat er morgenochtend een onderzeeër geparkeerd staat op het amaliapark.
Wanneer gaan de EU maatregelen eigenlijk in?
- knip -
Klopt maar had geen zin om alle prijzen van vandaag over te tikkenKaaschef schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:27:
[...]
We zitten toch in een day ahead topic, dit zijn dan toch uur prijzen?
De elektrische verwarming gaat vannacht in elk geval aan, goedkoper dan gas verbuiken.
Alle aanbieders van elektra gebruiken dezelfde index.Bl4ckviper schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:50:
[...]
Easy energy, tibber en next energie gebruiken toch dezelfde index? Alleen de opslag verschilt toch of mis ik iets?
Over gas zijn sommige aanbieders wat vaag, en lijken er 2 of 3 indexen te zijn.
als iemand dat eens heeft uitgezocht dan hoor ik dat graag.
Ja, maar dan komt er nog de EB, ODE en btw bij. Tibber meld dan 6.6 ct/kWh ….wel goedkoop, maar je krijgt nog geen geld toe.😉
Frank gebruikt EEX Day-Ahead and Weekend TTF.Smuggler schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:07:
[...]
Alle aanbieders van elektra gebruiken dezelfde index.
Over gas zijn sommige aanbieders wat vaag, en lijken er 2 of 3 indexen te zijn.
als iemand dat eens heeft uitgezocht dan hoor ik dat graag.
Zonneplan gebruikt PEGAS EGSI TTF Day Ahead.
Ik geloof dat Tibber geen extra'tje voor zichzelf neemt. EasyEnergy neemt €4,50 voor elektra en €4,50 voor gas. Uit mijn hoofd is Tibber de beste keus voor elektra maar biedt geen gas. Ik heb in ieder geval vanaf 2018 geen spijt gehad van dynamische energieprijzen (ook al is EasyEnergy erg ondoorzichtig).Bl4ckviper schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:50:
[...]
Easy energy, tibber en next energie gebruiken toch dezelfde index? Alleen de opslag verschilt toch of mis ik iets?
Tibber heeft een opslag van 0,2 cent per kWh (excl. BTW), dat is hun 'extraatje'. Dat 'extraatje' is bij easyEnergy 0,895 cent. Daarnaast vragen ze net als easyEnergy een maandelijks vastrecht, maar is die €3,60 (incl. 9% BTW) bij Tibber tegenover €4,50 bij easyEnergy.CarstenHouw schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:42:
[...]
Ik geloof dat Tibber geen extra'tje voor zichzelf neemt. EasyEnergy neemt €4,50 voor elektra en €4,50 voor gas. Uit mijn hoofd is Tibber de beste keus voor elektra maar biedt geen gas. Ik heb in ieder geval vanaf 2018 geen spijt gehad van dynamische energieprijzen (ook al is EasyEnergy erg ondoorzichtig).
Tibber is daarmee duidelijk de goedkoopste dynamische stroomleverancier, maar het is niet alsof ze alles voor niks doen.
EB en ODE saldeer ik weg. Heb voldoende overschot. BTW is ook negatief als de prijs negatief is.WillemP22 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:25:
[...]
Ja, maar dan komt er nog de EB, ODE en btw bij. Tibber meld dan 6.6 ct/kWh ….wel goedkoop, maar je krijgt nog geen geld toe.😉
Begrijp ik goed dat je met uurtarieven de electriciteit per uur saldeert, maar de energiebelasting per jaar?Sicco92 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:22:
[...]
Hmm ja, dat klinkt wel logisch eigenlijk. Ik had er nooit bij stilgestaan dat je praktisch geen energiebelasting en BTW betaalt als je minimaal 100% van je verbruik teruglevert, en dat je daardoor vaker negatieve uurtarieven hebt. Weer wat geleerd
Klopt, incl de toeslag per kwh.RemcoDelft schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:21:
[...]
Begrijp ik goed dat je met uurtarieven de electriciteit per uur saldeert, maar de energiebelasting per jaar?
Behalve bij easy energy, die vinden dat ze alle toeslagen op de energie per maand moeten salderen.
Saldeer je bij Tibber ook de GVO's? Die 0.2 cent per kWh.Smuggler schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:25:
[...]
Klopt, incl de toeslag per kwh.
Behalve bij easy energy, die vinden dat ze alle toeslagen op de energie per maand moeten salderen.
EasyEnergy actualiseert het voorschot elke maand, doen andere dynamische leveranciers dat ook?
Ja.Ep Woody schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:26:
[...]
Saldeer je bij Tibber ook de GVO's? Die 0.2 cent per kWh.
:strip_exif()/f/image/oWy7b0T1ZbMVYXzL0HnuKoPv.jpg?f=fotoalbum_large)
Zal nog voor de zekerheid verder zoeken voor bij Tibber, screenshot maakt het niet heel duidelijk.
Als je bij Tibber na een jaar meer hebt terug geleverd dan hebt afgenomen, dan krijg je op dat moment daar de rekening van.
Ik moet mijn eerste factuur nog krijgen, zal volgende week zijn verwacht ik.Smuggler schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:28:
[...]
Ja.
[Afbeelding]
Zal nog voor de zekerheid verder zoeken voor bij Tibber, screenshot maakt het niet heel duidelijk.
Als je bij Tibber na een jaar meer hebt terug geleverd dan hebt afgenomen, dan krijg je op dat moment daar de rekening van.
Alleen de afrekening aan het einde van het jaar voor de teveel teruggeleverde energie en daarmee teveel uitbetaalde energiebelasting/ode/btw kan wat ongemakkelijk zijn.
Ik heb die vraag een tijdje terug rechtstreeks aan Tibber gevraagd.Ep Woody schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:26:
[...]
Saldeer je bij Tibber ook de GVO's? Die 0.2 cent per kWh.
Dit was het antwoord:
Goedemorgen ..., 👋
Bedankt voor je bericht. Je betaald over de teruglevering geen onbalans kosten. We rekenen alleen de €0.002 over de verbruikte kWh.
Met vriendelijke groet,
....
Customer Support
De meeste hebben zover ik weet een voorschot het hele jaar hetzelfde.CarstenHouw schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:26:
EasyEnergy actualiseert het voorschot elke maand, doen andere dynamische leveranciers dat ook?
Tibber doet niet aan voorschotten, je betaald alles achteraf. (ongeveer 15 tot 20 dagen na de maand).
Alle EnergyZero resellers (en EnergyZero zelf) doen dat inderdaad, en daarnaast NextEnergy. Voor de rest van de zelfstandige dynamische leveranciers geldt juist dat ze allemaal variabele maandbedragen hebben.Smuggler schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:37:
[...]
De meeste hebben zover ik weet een voorschot het hele jaar hetzelfde.
Tibber doet niet aan voorschotten, je betaald alles achteraf. (ongeveer 15 tot 20 dagen na de maand).
EnergyZero heeft veel resellers, dus daarom lijkt het alsof er veel leveranciers zijn die het zo doen, terwijl van de groep leveranciers met een eigen vergunning, het er maar 2 zijn.
@Smuggler Bij Frank en Easyenergy wordt het maandelijks voorschot berekend door je standaard jaarverbruik / 12 te vermenigvuldigen met de voorspelde variabele prijs voor die periode.
Je werkelijk verbruik wordt tegen de werkelijke prijs (kaal) daarvan afgetrokken (of bij opgeteld natuurlijk) op je maandelijkse factuur.
De heffingen en ODE worden wel per jaar verrekend.
Waar ze die voorspelde prijs vandaan halen weet ik niet, maar vooral Frank lijkt daar erg creatief en doemdenkend mee om te gaan.
edit: Bovenstaande gaat dus niet op voor Easyenergy (maar wel voor Frank), zojuist een paar facturen (stroom) bekeken en dat was continue hetzelfde. Voor gas hebben ze in september wel de variabele rekenprijs aangepast.
Je werkelijk verbruik wordt tegen de werkelijke prijs (kaal) daarvan afgetrokken (of bij opgeteld natuurlijk) op je maandelijkse factuur.
De heffingen en ODE worden wel per jaar verrekend.
Waar ze die voorspelde prijs vandaan halen weet ik niet, maar vooral Frank lijkt daar erg creatief en doemdenkend mee om te gaan.
edit: Bovenstaande gaat dus niet op voor Easyenergy (maar wel voor Frank), zojuist een paar facturen (stroom) bekeken en dat was continue hetzelfde. Voor gas hebben ze in september wel de variabele rekenprijs aangepast.
[ Voor 18% gewijzigd door Raymond P op 06-10-2022 11:07 ]
- knip -
Hoe werkt het bij easyEnergy dan? Je betaalt elke maand een vast voorschot (op basis van je geschatte jaarverbruik) en een maand later krijg je het verschil terug of betaal je het verschil bij? Daarmee betaal je toch elke maand een ander bedrag in de praktijk?Raymond P schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:56:
Zo wordt het in ieder geval wel beschreven hier: https://www.easyenergy.co...n/hoe-werkt-het-voorschot
Je betaald inderdaad elke maand een ander bedrag. Ze kijken naar je vorige voorschot en voorspellen iets voor de komende maand.Sicco92 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:19:
[...]
Hoe werkt het bij easyEnergy dan? Je betaalt elke maand een vast voorschot (op basis van je geschatte jaarverbruik) en een maand later krijg je het verschil terug of betaal je het verschil bij? Daarmee betaal je toch elke maand een ander bedrag in de praktijk?
Zo wordt het in ieder geval wel beschreven hier: https://www.easyenergy.co...n/hoe-werkt-het-voorschot
:fill(white):strip_exif()/f/image/0eKcR7Rh2tjKMIHcRtElzp8g.png?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door CarstenHouw op 06-10-2022 11:28 ]
Blij dat ik bij Tibber zit. Gewoon afrekenen op basis van echt verbruik ipv een gegokt voorschot.CarstenHouw schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:23:
[...]
Je betaald inderdaad elke maand een ander bedrag. Ze kijken naar je vorige voorschot en voorspellen iets voor de komende maand.
[Afbeelding]
Ja misschien ga ik ook wel over. Even kijken wat ANWB energie gaat doen.Ep Woody schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:42:
[...]
Blij dat ik bij Tibber zit. Gewoon afrekenen op basis van echt verbruik ipv een gegokt voorschot.
Bij wie neem je gas af?
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels