Verbruik over een periode bepalen lijkt me niet zo ingewikkeld. Dat bepalen de energieleveranciers nu ook al berekend op wanneer je de meterstand doorgeeft.Raymond P schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:06:
[...]
Er zijn nog meer plotholes momenteel.
Wat gebeurt er bijvoorbeeld bij een wisseling van contractant + leverancier? Sta je dan weer op 0? Hoe zit dat met privacy als dat niet zo is?
Ik zie ze deze dingen allemaal niet dicht timmeren in 3 maandjes...
Ja, je factuurbedrag varieert daardoor (het voorschot niet). Er wordt wel met de kale prijs (+BTW) verrekend.Sicco92 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:19:
[...]
Hoe werkt het bij easyEnergy dan? Je betaalt elke maand een vast voorschot (op basis van je geschatte jaarverbruik) en een maand later krijg je het verschil terug of betaal je het verschil bij? Daarmee betaal je toch elke maand een ander bedrag in de praktijk?
Zo wordt het in ieder geval wel beschreven hier: https://www.easyenergy.co...n/hoe-werkt-het-voorschot
Bij Frank is er nog meer variatie doordat er elke maand (ik heb maar 2 facturen) een ander bedrag gebruikt wordt om het voorschot te bepalen.
Zo was dat voor september 0.619/kWh (kaal).
Dat snap ik, maar die meterstanden zijn gekoppeld aan mij (contractant+EAN). Als ik opzeg en m'n vriendin een nieuw contract afsluit, wat gebeurt er dan?Gecko123 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:45:
[...]
Verbruik over een periode bepalen lijkt me niet zo ingewikkeld. Dat bepalen de energieleveranciers nu ook al berekend op wanneer je de meterstand doorgeeft.
[ Voor 21% gewijzigd door Raymond P op 06-10-2022 11:48 ]
- knip -
Gas???CarstenHouw schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:43:
[...]
Ja misschien ga ik ook wel over. Even kijken wat ANWB energie gaat doen.
Bij wie neem je gas af?
Terugleveren doe ik daarentegen richting Vanons. Tenzij de prijzen volgende week weer flink uit de hand lopen, dan lever ik weer terug bij Tibber en neem ik stroom af bij Vanons.
In het kort:
Deze maand van het gas af, daardoor ipv ca 1000 kWh overschot, ca 1500 kWh 'te kort'. (per einde nota jaar 25-2) Momenteel heb ik nog zo'n 3500 kWh te salderen, maar die zijn om en nabij januari wel op.
Gezien Eneco helemaal het rambam kan krijgen van me, en het per 12 jan eigenlijk niet zoveel meer uitmaakt bij wie ik 40 cent afreken voor die 1500 kWh, zat ik te denken; ik ga naar per 1-1 Tibber, want toch geen gas meer nodig, plafond 40 cent, pakt het lager uit, ook goed! Beetje overschot wat er eventueel is, krijg ik dan als TLV terug.
Op het moment dat ik besluit in maart zou besluiten bijv nog 8 panelen bij te leggen, stap ik over naar een 'dure' voor hoogste TLV
Blijf ik bij Tibber, ook prima, want dan heb.ik een superoverzichtelijk 'boekjaar' kwa energie. (vanaf 1 jan)
Zie ik iets over het hoofd?
Deze maand van het gas af, daardoor ipv ca 1000 kWh overschot, ca 1500 kWh 'te kort'. (per einde nota jaar 25-2) Momenteel heb ik nog zo'n 3500 kWh te salderen, maar die zijn om en nabij januari wel op.
Gezien Eneco helemaal het rambam kan krijgen van me, en het per 12 jan eigenlijk niet zoveel meer uitmaakt bij wie ik 40 cent afreken voor die 1500 kWh, zat ik te denken; ik ga naar per 1-1 Tibber, want toch geen gas meer nodig, plafond 40 cent, pakt het lager uit, ook goed! Beetje overschot wat er eventueel is, krijg ik dan als TLV terug.
Op het moment dat ik besluit in maart zou besluiten bijv nog 8 panelen bij te leggen, stap ik over naar een 'dure' voor hoogste TLV
Blijf ik bij Tibber, ook prima, want dan heb.ik een superoverzichtelijk 'boekjaar' kwa energie. (vanaf 1 jan)
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 06-10-2022 12:15 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Als je opzegt dan wordt er gevraagd om je meterstand. Jouw vriendin start een nieuw contract en moet ook de meterstand doorgeven. Dit gebeurt ook zoals bij een verhuiziging. Of wat bedoel je precies?Raymond P schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:46:
[...]
Ja, je factuurbedrag varieert daardoor (het voorschot niet). Er wordt wel met de kale prijs (+BTW) verrekend.
Bij Frank is er nog meer variatie doordat er elke maand (ik heb maar 2 facturen) een ander bedrag gebruikt wordt om het voorschot te bepalen.
Zo was dat voor september 0.619/kWh (kaal).
[...]
Dat snap ik, maar die meterstanden zijn gekoppeld aan mij (contractant+EAN). Als ik opzeg en m'n vriendin een nieuw contract afsluit, wat gebeurt er dan?
Volgens mij is niet niet helemaal duidelijk of het prijsplafond 'in dezelfde vorm' ook voor dynamische contracten geldt.paQ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:13:
In het kort:
Waarschijnlijk niet want dan zullen mensen massaal naar dynamisch overstappen. Maar andersom zullen mensen bij een hoge prijs massaal naar variabel overstappen om in het voorjaar weer terug over te stappen
Het grootste nadeel is dat je geen vaste tarieven per uur hebt. Daarmee krijg je zoals vandaag ongeveer geen geld voor je opgewekte energie, maar moet je vanavond wel tegen 26 cent stroom inkopen. De prijs overdag ligt meestal lager dan tussen 6 en 9 en 18 en 21.paQ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:13:
In het kort:
Maar, dat is toch juist fijn dan? Dan kan ik toch gewoon salderen? en anders 26 (+ extra BTW) afrekenen ipv 40?Ep Woody schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:26:
[...]
Het grootste nadeel is dat je geen vaste tarieven per uur hebt. Daarmee krijg je zoals vandaag ongeveer geen geld voor je opgewekte energie, maar moet je vanavond wel tegen 26 cent stroom inkopen. De prijs overdag ligt meestal lager dan tussen 6 en 9 en 18 en 21.
Maar je rekent per uur af. Het lijkt me vreemd als salderen toegepast gaat worden bij dit type bedrijven. Deze gaan er juist voor om de prijzen per uur af te rekenen.paQ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:27:
[...]
Maar, dat is toch juist fijn dan? Dan kan ik toch gewoon salderen? en anders 26 (+ extra BTW) afrekenen ipv 40?
ah, op die fietsEp Woody schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:34:
[...]
Maar je rekent per uur af. Het lijkt me vreemd als salderen toegepast gaat worden bij dit type bedrijven. Deze gaan er juist voor om de prijzen per uur af te rekenen.
Dan is dat niet (voor mij) automatisch het beste plan.
Op dit moment lijkt dynamisch goed voor de winter maanden als er toch niet veel te salderen valt. Dan in de lente over naar een 'gewone' leverancier om te salderen (of met een hoge TLV)paQ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:40:
[...]
ah, op die fiets
Dan is dat niet (voor mij) automatisch het beste plan.
Ik lurk al een tijdje in dit topic omdat ik day ahead een gaaf concept vind, maar heb het idee dat ik misschien nu wel kan profiteren door over te stappen naar day ahead.
Zojuist namelijk mijn nieuwe Essent tarieven gekregen, die naar mijn gevoel hoger zijn dan wat de uurprijs van stroom vaak is:
Normaal: € 0,71695 per kWh
Dal: € 0,59805 per kWh
Mijn energievraag (stroom) is vooral: licht, telefoon opladen, PC, koken en huishouden.
Met andere woorden "standaard" huishouden.
Ik ga wel bewust met energie om in de zin dat ik sluipverbruik heb weten te reduceren tot +/- 23 watt en dat ik vooral was en stofzuig in het weekend. Vaatwasser gaat ook alleen aan in de nacht.
Daar heb ik uiteraard bij day ahead weinig aan, want daar bestaat geen daltarief.
Ik zou het erg vermoeiend vinden om alleen energievreters te gebruiken als de prijzen minimaal zijn. Ik vraag me daarom sterk af of day ahead wel wat voor mij is of dat ik misschien toch beter bij een "traditionele" leverancier kan blijven.
Overigens zou ik het niet erg vinden om in het weekend op bepaalde lage uren mijn huishoudelijke apparaten aan te zetten, maar doordeweeks zou dit te vermoeiend voor mij zijn.
Zojuist namelijk mijn nieuwe Essent tarieven gekregen, die naar mijn gevoel hoger zijn dan wat de uurprijs van stroom vaak is:
Mijn energievraag (stroom) is vooral: licht, telefoon opladen, PC, koken en huishouden.
Ik ga wel bewust met energie om in de zin dat ik sluipverbruik heb weten te reduceren tot +/- 23 watt en dat ik vooral was en stofzuig in het weekend. Vaatwasser gaat ook alleen aan in de nacht.
Daar heb ik uiteraard bij day ahead weinig aan, want daar bestaat geen daltarief.
Ik zou het erg vermoeiend vinden om alleen energievreters te gebruiken als de prijzen minimaal zijn. Ik vraag me daarom sterk af of day ahead wel wat voor mij is of dat ik misschien toch beter bij een "traditionele" leverancier kan blijven.
Overigens zou ik het niet erg vinden om in het weekend op bepaalde lage uren mijn huishoudelijke apparaten aan te zetten, maar doordeweeks zou dit te vermoeiend voor mij zijn.
Klopt, die moeite zou het me niet waard zijn.FlyingPineapple schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:53:
maar als je in staat bent de boel te automatiseren is het een ander verhaal. Dan is het juist ideaal dat vaatwasser en wasmachine wachten tot het beste moment. En de warmtepomp en auto laden kun je dan ook mooi automatisch timen.
Zonder grootverbruikers zet het weinig zoden aan de dijk.
Heeft mijn vriendin een quota reset? Als in, mag die dan ook weer 2900 kWh verbruiken beschermd met een prijsplafond?Gecko123 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:14:
[...]
Als je opzegt dan wordt er gevraagd om je meterstand. Jouw vriendin start een nieuw contract en moet ook de meterstand doorgeven. Dit gebeurt ook zoals bij een verhuiziging. Of wat bedoel je precies?
Zo nee: waarom niet?
Zo ja: waarom?
- knip -
Je vriendin zal een eigen meter moeten hebben, de teruggave energiebelasting wordt ook per dag berekend.Raymond P schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:05:
[...]
Heeft mijn vriendin een quota reset? Als in, mag die dan ook weer 2900 kWh verbruiken beschermd met een prijsplafond?
Ja, als je op 1 juli overstapt heb jij een quota van 1450 kWh tot 1 juli en zij vanaf 1 juli ook 1450 kWh. (neem ik aan).Raymond P schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:05:
[...]
Heeft mijn vriendin een quota reset? Als in, mag die dan ook weer 2900 kWh verbruiken beschermd met een prijsplafond?
Voor de HA gebruikers die Tibber hebben. Niet updaten naar 2022.10.0 want die sloopt de tibber integration.
Een rare vraag mbt Frank.
Frank rekent een stevig verwacht voorschot. Voor mij is dat voor October ongeveer 500 euro. Mijn verwachte verbruik voor October gaat een euro of 150 zijn. Dat betekend dat ik in December 350 euro terug krijg op mijn rekening, waardoor er best een mogelijkheid bestaat dat ik door de 190 euro van vadertje staat een negatieve rekening krijg. Is er dan een situatie waar Frank mij een netto bedrag betaald?
Frank rekent een stevig verwacht voorschot. Voor mij is dat voor October ongeveer 500 euro. Mijn verwachte verbruik voor October gaat een euro of 150 zijn. Dat betekend dat ik in December 350 euro terug krijg op mijn rekening, waardoor er best een mogelijkheid bestaat dat ik door de 190 euro van vadertje staat een negatieve rekening krijg. Is er dan een situatie waar Frank mij een netto bedrag betaald?
Make Tweakers Great Again
Ik heb deze vraag ook in een ander topic gesteld, maar geen respons dus ik probeer het hier maar even (ook omdat het hier meer relevant is).
Met de nieuwe regeling krijg je een prijsplafond van 2900kWh voor 0,40 euro. Ik vroeg me af of iemand weet hoe dit bij Day Ahead geïmplementeerd is. Krijg je de eerste 2900kWh voor een max van 0,40 euro, of wordt het op een andere manier berekend (bijvoorbeeld de duurste)? Stel nu dat de eerste 2900kWh voor een lager tarief gaan omdat de day-ahead markt goed is, dan maak je geen gebruik van het plafond (op zich niet zo erg) maar als de prijs daarna stijgt dan heb je je 2900kWh al verbruikt en betaal je daarna potentieel toptarief bij day-ahead. Als het andersom is dan kun je wel gebruik maken van het plafond-tarief. Dus als de eerste 2900 kWh duurder zijn dan het plafond dan betaal je toch niet meer dan 0,40 cent.
Of wordt bijvoorbeeld het duurste tarief verrekend? Stel je verbruikt 5000kWh per jaar, wordt daar dan 2900 tegen het duurste tarief gecapt op 0,40 kWh? Maakt voor de leverancier niets uit die kan namelijk het verschil terugkrijgen.
Kortom, weet iemand hoe dit wordt verrekend?
Een soortgelijke vraag heb ik voor salderen van zonnestroom, aangezien dit binnenkort per jaar moet.
Met de nieuwe regeling krijg je een prijsplafond van 2900kWh voor 0,40 euro. Ik vroeg me af of iemand weet hoe dit bij Day Ahead geïmplementeerd is. Krijg je de eerste 2900kWh voor een max van 0,40 euro, of wordt het op een andere manier berekend (bijvoorbeeld de duurste)? Stel nu dat de eerste 2900kWh voor een lager tarief gaan omdat de day-ahead markt goed is, dan maak je geen gebruik van het plafond (op zich niet zo erg) maar als de prijs daarna stijgt dan heb je je 2900kWh al verbruikt en betaal je daarna potentieel toptarief bij day-ahead. Als het andersom is dan kun je wel gebruik maken van het plafond-tarief. Dus als de eerste 2900 kWh duurder zijn dan het plafond dan betaal je toch niet meer dan 0,40 cent.
Of wordt bijvoorbeeld het duurste tarief verrekend? Stel je verbruikt 5000kWh per jaar, wordt daar dan 2900 tegen het duurste tarief gecapt op 0,40 kWh? Maakt voor de leverancier niets uit die kan namelijk het verschil terugkrijgen.
Een soortgelijke vraag heb ik voor salderen van zonnestroom, aangezien dit binnenkort per jaar moet.
Ze heeft dan mijn oude meter...RemcoDelft schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:11:
[...]
Je vriendin zal een eigen meter moeten hebben, de teruggave energiebelasting wordt ook per dag berekend.
Als dat quota per dag toegekend wordt dan mist het ook wel het doel zeg. In het begin van het jaar verbruik ik structureel meer...Ep Woody schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:11:
[...]
Ja, als je op 1 juli overstapt heb jij een quota van 1450 kWh tot 1 juli en zij vanaf 1 juli ook 1450 kWh. (neem ik aan).
Het is natuurlijk gewoon "what-if?". Ik heb geen plannen het komende jaar m'n huis te verkopen (en red het zonder plafond ook wel).
Maar ik heb bijvoorbeeld een (inmiddels ex) kennis die van gemeente verhuisde in een poging een extra 800 subsidie te pakken. Dit soort mensen zijn er gewoon.
- knip -
That's the million-dollar question!Mfpower schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:05:
Ik heb deze vraag ook in een ander topic gesteld, maar geen respons dus ik probeer het hier maar even (ook omdat het hier meer relevant is).
Maar, deze problematiek is bij een traditioneel variabel contract hetzelfde.
Stel je gebruik 12000 per jaar (auto en warmtepomp).
Dan ben je in maart door je plafond heen.
Misschien was het tarief t/m maart relatief laag en schiet het daarna de lucht in.
Dan heb je hetzelfde probleem.
Uur tarieven zijn meestal voordeliger, ook al verander je je gedrag niet. Een energie leverancier moet namelijk een buffer in bouwen om de klanten die nog een vast contract hebben van goedkope stroom te kunnen voorzien. Ik betaal daar liever niet aan mee en neem verantwoordelijkheid voor mijn eigen verbruik.FlyingPineapple schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:53:
Ik lurk al een tijdje in dit topic omdat ik day ahead een gaaf concept vind, maar heb het idee dat ik misschien nu wel kan profiteren door over te stappen naar day ahead.
Net nog even aan de klantenservice gevraagd of de GVO/onbalanskosten ook worden gesaldeerd en het antwoord was ja.KC27 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:37:
[...]
Ik heb die vraag een tijdje terug rechtstreeks aan Tibber gevraagd.
Dit was het antwoord:
[...]
Je krijgt deze inderdaad ook terug in het geval van uitbetaling.
Dat klinkt mij als muziek in de oren. 😁AJediIAm schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:31:
[...]
Uur tarieven zijn meestal voordeliger, ook al verander je je gedrag niet. Een energie leverancier moet namelijk een buffer in bouwen om de klanten die nog een vast contract hebben van goedkope stroom te kunnen voorzien. Ik betaal daar liever niet aan mee en neem verantwoordelijkheid voor mijn eigen verbruik.
Ik voel me momenteel aardig belazerd door Essent omdat ze origineel mijn tarieven maar met 10 cent zouden ophogen, nu is dat ongeveer 30 cent geworden.
Ik stap maar al te graag over naar day ahead als het loont, zodat ik van die criminele "traditionele" energieleveranciers af ben.
Ik zat er wel aan te denken om november en december nog bij Essent te blijven, zodat ik 2x 190 euro krijg. Dan kan ik in januari overstappen naar day ahead en krijg ik gelijk een eindafrekening inclusief min 380 euro.
Als ik nu al overstap wordt het pas verrekend bij de volgende jaarrekening volgensmij.
[ Voor 16% gewijzigd door FlyingPineapple op 06-10-2022 14:51 ]
Ik neem aan dat Tibber gewoon de 190 euro uitbetaalt in november en december.FlyingPineapple schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:48:
[...]
Dat klinkt mij als muziek in de oren. 😁
Ik voel me momenteel aardig belazerd door Essent omdat ze origineel mijn tarieven maar met 10 cent zouden ophogen, nu is dat ongeveer 30 cent geworden.
Ik stap maar al te graag over naar day ahead als het loont, zodat ik van die criminele "traditionele" energieleveranciers af ben.
Ik zat er wel aan te denken om november en december nog bij Essent te blijven, zodat ik 2x 190 euro krijg. Dan kan ik in januari overstappen naar day ahead en krijg ik gelijk een eindafrekening inclusief min 380 euro.
Als ik nu al overstap wordt het pas verrekend bij de volgende jaarrekening volgensmij.
Daar ga ik ook vanuit momenteel, zij hebben geen reden om dat nog een jaar vast te houden.Ep Woody schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:54:
[...]
Ik neem aan dat Tibber gewoon de 190 euro uitbetaalt in november en december.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Klopt! Dat had ik ook al gezien.. maar imho is het bij day-ahead NOG relevanter omdat je bij verrekening van de duurste kWh een soort van verzekering hebt op een tijdelijke piek (bijv. van een dag waarbij stroom > 1 euro /kWh is). Maar aangezien je het als million dollar question poneert denk ik dat niemand dit weet. Ik heb de kamerstukken nog nagelezen, maar het wordt niet vermeld. Ik heb om die reden ook een kamerlid aangeschreven om hier meer duidelijkheid over te krijgen (en dat noemen ze dan een uitwerking, er is amper iets uitgewerkt). Ik wil snel duidelijkheid, want afhankelijk van het antwoord op deze vraag ga ik wel/niet over naar day-ahead al dan niet icm uitbreiding van m'n PV-installatie.two-one schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:31:
[...]
That's the million-dollar question!
Maar, deze problematiek is bij een traditioneel variabel contract hetzelfde.
Stel je gebruik 12000 per jaar (auto en warmtepomp).
Dan ben je in maart door je plafond heen.
Misschien was het tarief t/m maart relatief laag en schiet het daarna de lucht in.
Dan heb je hetzelfde probleem.
Ik neem aan dat EasyEnergy, NieuweStroom, Anwb, FrankEnergy dat ook doenEp Woody schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:54:
[...]
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Ik ga dit bij ze navragen, want dan is mijn keuze helemaal snel gemaakt. Wordt vervolgd.Ep Woody schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:54:
[...]
Ik vond dat Frank ook altijd mijn verbruik veel te hoog inschatte, waardoor ik veel moest voorfinancieren. Zeker omdat je de teveel betaalde belastingen pas op je jaarafrekening terugkrijgt. Daarom overgestapt naar Tibber, waar je alles achteraf betaalt. Die is ook nog eens veel goedkoper in de opslag.Hemingr schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:22:
Heel snel reactie gekregen van Tibber. Het was een lange vrij standaard reactie die wellicht naar iedereen wordt gestuurd, maar kortgezegd:
Het wordt nog uitgewerkt met de overheid (zowel het prijsplafond als de 190 euro vergoeding voor november en december). Zodra alles uitgewerkt is, stellen ze klanten direct op de hoogte.
Oftewel er is wel degelijk kans dat de 380 euro pas verrekend worden op de jaarrekening.
Het wordt nog uitgewerkt met de overheid (zowel het prijsplafond als de 190 euro vergoeding voor november en december). Zodra alles uitgewerkt is, stellen ze klanten direct op de hoogte.
Oftewel er is wel degelijk kans dat de 380 euro pas verrekend worden op de jaarrekening.
Ik heb electra bij Tibber en stadsverwarming van Eneco. Ik neem aan dat die 190.- dan alleen via de electra-aanbieder wordt verrekend (omdat sommigen alleen electra hebben) ?FlyingPineapple schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:21:
Heel snel reactie gekregen van Tibber. Het was een lange vrij standaard reactie die wellicht naar iedereen wordt gestuurd, maar kortgezegd:
Er is nog geen duidelijkheid. Tibber gaf zelf aan bij me dat de regeling nog uitgewerkt wordt in samenspraak met de ministers en kon daarom nog niks definitiefs aan me kwijt.LastSamurai schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:06:
[...]
Ik heb electra bij Tibber en stadsverwarming van Eneco. Ik neem aan dat die 190.- dan alleen via de electra-aanbieder wordt verrekend (omdat sommigen alleen electra hebben) ?
Overigens kreeg ik super snel reactie via de chat toen ik mijn vraag stelde, dus ik zou je zeker aanraden om je vraag aan de klantenservice te stellen.
Gaat voor mij (met toeval) volgens mij goed uitpakken. Ik verhuis eind oktober; zit nu bij Eneco met zonnepanelen. Nieuwe woning geen zonnepanelen, wel van plan, stap over naar Tibber en kan nu mooi de winter doorFlyingPineapple schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:21:
Helaas te laat gelezen, maar je kan gelukkig makkelijk downgraden via de TerminalMagnat schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:13:
Voor de HA gebruikers die Tibber hebben. Niet updaten naar 2022.10.0 want die sloopt de tibber integration.
code:
1
| ha core update --version 2022.9.7 |
Dynamisch contract: bij lage prijs voordeel voor de klant, bij hoge prijs kosten voor de staat
Artikel op Energeia
https://energeia.nl/energ...rijs-kosten-voor-de-staat
Artikel op Energeia
Om exact dezelfde reden om deze switch gemaaktBard1982 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:14:
[...]
Ik vond dat Frank ook altijd mijn verbruik veel te hoog inschatte, waardoor ik veel moest voorfinancieren. Zeker omdat je de teveel betaalde belastingen pas op je jaarafrekening terugkrijgt. Daarom overgestapt naar Tibber, waar je alles achteraf betaalt. Die is ook nog eens veel goedkoper in de opslag.
Volgens mij is dat het antwoord op m’n vraag. Iedereen die nu niet overstapt naar day-ahead is een dief van z’n eigen portemonnee denk ik. Tenzij je een enorme grootverbruiker bent misschien, dan heb je aardig wat kWh met eigen risico.sideriusj schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:19:
Dynamisch contract: bij lage prijs voordeel voor de klant, bij hoge prijs kosten voor de staat
Artikel op Energeia
Nu ben ik nog benieuwd hoe het jaarlijkse salderen werkt bij day-ahead.
Er zijn wat updates geweest in HA die het script hebben gesloopt. Gebruik onderstaande code dan werkt het weer.BMWHeaven schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:13:
[...]
Is er wellicht iemand die mij kan helpen met het implementeren hiervan (ben nog een aardige beginner in Home Assistant).
Wat ik nu heb gedaan is in mijn configuration.yaml code toegevoegd, mijn configuration.yaml ziet er nu zo uit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 # Loads default set of integrations. Do not remove. default_config: - platform: template sensors: prijsopslag_energie: friendly_name: "Prijsopslag Energie" value_template: "{{(0.968+4.452+3.691+0.064)/100}}" automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml rest: !include rest.yaml sensor: !include sensors.yaml
Daarna heb ik het bestand rest.yaml aangemaakt met deze code.
In sensors.yaml heb ik deze code toegevoegd.
In mijn dashboard heb ik deze code toegevoegd
Ik krijg dan de volgende meldingen in de logs:
code:
1 2 3 4 5 6 TemplateError('ValueError: Template error: float got invalid input 'unknown' when rendering template '{{[ states('sensor.energieprijs_uur_0')|float, states('sensor.energieprijs_uur_1')|float, states('sensor.energieprijs_uur_2')|float, states('sensor.energieprijs_uur_3')|float, states('sensor.energieprijs_uur_4')|float, states('sensor.energieprijs_uur_5')|float, states('sensor.energieprijs_uur_6')|float, states('sensor.energieprijs_uur_7')|float, states('sensor.energieprijs_uur_8')|float, states('sensor.energieprijs_uur_9')|float, states('sensor.energieprijs_uur_10')|float, states('sensor.energieprijs_uur_11')|float, states('sensor.energieprijs_uur_12')|float, states('sensor.energieprijs_uur_13')|float, states('sensor.energieprijs_uur_14')|float, states('sensor.energieprijs_uur_15')|float, states('sensor.energieprijs_uur_16')|float, states('sensor.energieprijs_uur_17')|float, states('sensor.energieprijs_uur_18')|float, states('sensor.energieprijs_uur_19')|float, states('sensor.energieprijs_uur_20')|float, states('sensor.energieprijs_uur_21')|float, states('sensor.energieprijs_uur_22')|float, states('sensor.energieprijs_uur_23')|float, ]|average}}' but no default was specified') while processing template 'Template("{{[ states('sensor.energieprijs_uur_0')|float, states('sensor.energieprijs_uur_1')|float, states('sensor.energieprijs_uur_2')|float, states('sensor.energieprijs_uur_3')|float, states('sensor.energieprijs_uur_4')|float, states('sensor.energieprijs_uur_5')|float, states('sensor.energieprijs_uur_6')|float, states('sensor.energieprijs_uur_7')|float, states('sensor.energieprijs_uur_8')|float, states('sensor.energieprijs_uur_9')|float, states('sensor.energieprijs_uur_10')|float, states('sensor.energieprijs_uur_11')|float, states('sensor.energieprijs_uur_12')|float, states('sensor.energieprijs_uur_13')|float, states('sensor.energieprijs_uur_14')|float, states('sensor.energieprijs_uur_15')|float, states('sensor.energieprijs_uur_16')|float, states('sensor.energieprijs_uur_17')|float, states('sensor.energieprijs_uur_18')|float, states('sensor.energieprijs_uur_19')|float, states('sensor.energieprijs_uur_20')|float, states('sensor.energieprijs_uur_21')|float, states('sensor.energieprijs_uur_22')|float, states('sensor.energieprijs_uur_23')|float, ]|average}}")' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.gemiddelde_energieprijs_vandaag' 22:07:30 – (ERROR) helpers/template_entity.py - message first occurred at 22:07:30 and shows up 2 times Error while processing template: Template("{{[ states('sensor.energieprijs_uur_0')|float, states('sensor.energieprijs_uur_1')|float, states('sensor.energieprijs_uur_2')|float, states('sensor.energieprijs_uur_3')|float, states('sensor.energieprijs_uur_4')|float, states('sensor.energieprijs_uur_5')|float, states('sensor.energieprijs_uur_6')|float, states('sensor.energieprijs_uur_7')|float, states('sensor.energieprijs_uur_8')|float, states('sensor.energieprijs_uur_9')|float, states('sensor.energieprijs_uur_10')|float, states('sensor.energieprijs_uur_11')|float, states('sensor.energieprijs_uur_12')|float, states('sensor.energieprijs_uur_13')|float, states('sensor.energieprijs_uur_14')|float, states('sensor.energieprijs_uur_15')|float, states('sensor.energieprijs_uur_16')|float, states('sensor.energieprijs_uur_17')|float, states('sensor.energieprijs_uur_18')|float, states('sensor.energieprijs_uur_19')|float, states('sensor.energieprijs_uur_20')|float, states('sensor.energieprijs_uur_21')|float, states('sensor.energieprijs_uur_22')|float, states('sensor.energieprijs_uur_23')|float, ]|average}}") 22:07:30 – (WARNING) config_entries.py - message first occurred at 22:07:21 and shows up 2 times Error adding entities for domain sensor with platform rest 22:07:22 – (ERROR) Sensor - message first occurred at 22:07:22 and shows up 49 times
En mijn dashboard ziet er dan ook als volgt uit.
[Afbeelding]
Kan iemand me vertellen wat ik fout doe? En uiteraard ook hoe ik dit kan oplossen?
Dank!
Rest.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
| - resource_template: https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs?startTimestamp={{now().strftime('%Y-%m-%d')}}&endTimestamp={{as_datetime(as_timestamp(now())+172800).strftime('%Y-%m-%d')}} scan_interval: 900 sensor: - name: "energieprijs uur 0" value_template: "{{value_json[0]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[0]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 1" value_template: "{{value_json[1]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[1]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 2" value_template: "{{value_json[2]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[2]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 3" value_template: "{{value_json[3]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[3]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 4" value_template: "{{value_json[4]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[4]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 5" value_template: "{{value_json[5]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[5]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 6" value_template: "{{value_json[6]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[6]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 7" value_template: "{{value_json[7]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[7]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 8" value_template: "{{value_json[8]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[8]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 9" value_template: "{{value_json[9]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[9]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 10" value_template: "{{value_json[10]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[10]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 11" value_template: "{{value_json[11]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[11]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 12" value_template: "{{value_json[12]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[12]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 13" value_template: "{{value_json[13]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[13]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 14" value_template: "{{value_json[14]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[14]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 15" value_template: "{{value_json[15]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[15]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 16" value_template: "{{value_json[16]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[16]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 17" value_template: "{{value_json[17]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[17]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 18" value_template: "{{value_json[18]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[18]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 19" value_template: "{{value_json[19]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[19]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 20" value_template: "{{value_json[20]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[20]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 21" value_template: "{{value_json[21]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[21]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 22" value_template: "{{value_json[22]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[22]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 23" value_template: "{{value_json[23]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[23]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 24" value_template: "{{value_json[24]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[24]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 25" value_template: "{{value_json[25]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[25]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 26" value_template: "{{value_json[26]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[26]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 27" value_template: "{{value_json[27]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[27]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 28" value_template: "{{value_json[28]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[28]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 29" value_template: "{{value_json[29]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[29]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 30" value_template: "{{value_json[30]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[30]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 31" value_template: "{{value_json[31]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[31]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 32" value_template: "{{value_json[32]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[32]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 33" value_template: "{{value_json[33]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[33]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 34" value_template: "{{value_json[34]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[34]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 35" value_template: "{{value_json[35]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[35]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 36" value_template: "{{value_json[36]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[36]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 37" value_template: "{{value_json[37]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[37]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 38" value_template: "{{value_json[38]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[38]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 39" value_template: "{{value_json[39]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[39]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 40" value_template: "{{value_json[40]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[40]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 41" value_template: "{{value_json[41]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[41]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 42" value_template: "{{value_json[42]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[42]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 43" value_template: "{{value_json[43]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[43]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 44" value_template: "{{value_json[44]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[44]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 45" value_template: "{{value_json[45]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[45]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 46" value_template: "{{value_json[46]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[46]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 47" value_template: "{{value_json[47]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[47]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp |
Voor in je config.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
| - platform: template sensors: prijsopslag_energie: friendly_name: "Prijsopslag Energie" value_template: "{{(0.2+4.010+3.325+0.104)/100}}" - platform: template sensors: gemiddelde_energieprijs_vandaag: friendly_name: "Gemiddelde energieprijs vandaag" value_template: > {{[ states('sensor.energieprijs_uur_0')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_1')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_2')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_3')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_4')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_5')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_6')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_7')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_8')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_9')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_10')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_11')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_12')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_13')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_14')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_15')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_16')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_17')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_18')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_19')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_20')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_21')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_22')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_23')|float(0), ]|average}} gemiddelde_energieprijs_morgen: friendly_name: "Gemiddelde energieprijs morgen" value_template: > {{[ states('sensor.energieprijs_uur_24')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_25')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_26')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_27')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_28')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_29')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_30')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_31')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_32')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_33')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_34')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_35')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_36')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_37')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_38')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_39')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_40')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_41')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_42')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_43')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_44')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_45')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_46')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_47')|float(0), ]|average}} energieprijs_huidige_uur: friendly_name: "Energieprijs huidige uur" value_template: > {% if utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_0','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_0')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_1','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_1')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_2','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_2')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_3','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_3')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_4','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_4')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_5','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_5')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_6','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_6')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_7','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_7')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_8','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_8')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_9','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_9')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_10','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_10')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_11','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_11')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_12','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_12')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_13','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_13')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_14','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_14')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_15','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_15')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_16','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_16')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_17','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_17')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_18','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_18')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_19','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_19')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_20','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_20')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_21','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_21')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_22','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_22')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_23','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_23')}} {% endif %} |
Je krijgt nu alleen nog een deel van de dag Json error in de log van HA. Dat komt omdat het script altijd 48 json reslults verwacht alleen een deel van de dag krijg je maar 24 results omdat de prijs van morgen er nog niet is.
Dit zal ik binnenkort oplossen.
Of je gebruikt de nordpool integratie uit HACS.SkullboyNL schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:04:
[...]
Er zijn wat updates geweest in HA die het script hebben gesloopt. Gebruik onderstaande code dan werkt het weer.
Rest.yaml
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 - resource_template: https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs?startTimestamp={{now().strftime('%Y-%m-%d')}}&endTimestamp={{as_datetime(as_timestamp(now())+172800).strftime('%Y-%m-%d')}} scan_interval: 900 sensor: - name: "energieprijs uur 0" value_template: "{{value_json[0]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[0]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 1" value_template: "{{value_json[1]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[1]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 2" value_template: "{{value_json[2]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[2]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 3" value_template: "{{value_json[3]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[3]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 4" value_template: "{{value_json[4]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[4]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 5" value_template: "{{value_json[5]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[5]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 6" value_template: "{{value_json[6]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[6]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 7" value_template: "{{value_json[7]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[7]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 8" value_template: "{{value_json[8]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[8]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 9" value_template: "{{value_json[9]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[9]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 10" value_template: "{{value_json[10]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[10]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 11" value_template: "{{value_json[11]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[11]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 12" value_template: "{{value_json[12]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[12]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 13" value_template: "{{value_json[13]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[13]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 14" value_template: "{{value_json[14]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[14]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 15" value_template: "{{value_json[15]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[15]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 16" value_template: "{{value_json[16]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[16]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 17" value_template: "{{value_json[17]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[17]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 18" value_template: "{{value_json[18]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[18]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 19" value_template: "{{value_json[19]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[19]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 20" value_template: "{{value_json[20]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[20]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 21" value_template: "{{value_json[21]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[21]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 22" value_template: "{{value_json[22]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[22]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 23" value_template: "{{value_json[23]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[23]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 24" value_template: "{{value_json[24]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[24]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 25" value_template: "{{value_json[25]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[25]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 26" value_template: "{{value_json[26]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[26]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 27" value_template: "{{value_json[27]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[27]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 28" value_template: "{{value_json[28]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[28]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 29" value_template: "{{value_json[29]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[29]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 30" value_template: "{{value_json[30]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[30]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 31" value_template: "{{value_json[31]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[31]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 32" value_template: "{{value_json[32]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[32]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 33" value_template: "{{value_json[33]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[33]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 34" value_template: "{{value_json[34]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[34]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 35" value_template: "{{value_json[35]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[35]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 36" value_template: "{{value_json[36]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[36]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 37" value_template: "{{value_json[37]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[37]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 38" value_template: "{{value_json[38]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[38]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 39" value_template: "{{value_json[39]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[39]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 40" value_template: "{{value_json[40]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[40]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 41" value_template: "{{value_json[41]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[41]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 42" value_template: "{{value_json[42]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[42]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 43" value_template: "{{value_json[43]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[43]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 44" value_template: "{{value_json[44]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[44]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 45" value_template: "{{value_json[45]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[45]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 46" value_template: "{{value_json[46]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[46]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp - name: "energieprijs uur 47" value_template: "{{value_json[47]['TariffUsage']|float(0) + states('sensor.prijsopslag_energie')|float(0)}}" json_attributes_path: "$[47]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp
Voor in je config.yaml
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 - platform: template sensors: prijsopslag_energie: friendly_name: "Prijsopslag Energie" value_template: "{{(0.2+4.010+3.325+0.104)/100}}" - platform: template sensors: gemiddelde_energieprijs_vandaag: friendly_name: "Gemiddelde energieprijs vandaag" value_template: > {{[ states('sensor.energieprijs_uur_0')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_1')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_2')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_3')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_4')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_5')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_6')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_7')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_8')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_9')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_10')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_11')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_12')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_13')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_14')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_15')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_16')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_17')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_18')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_19')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_20')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_21')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_22')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_23')|float(0), ]|average}} gemiddelde_energieprijs_morgen: friendly_name: "Gemiddelde energieprijs morgen" value_template: > {{[ states('sensor.energieprijs_uur_24')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_25')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_26')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_27')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_28')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_29')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_30')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_31')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_32')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_33')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_34')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_35')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_36')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_37')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_38')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_39')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_40')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_41')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_42')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_43')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_44')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_45')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_46')|float(0), states('sensor.energieprijs_uur_47')|float(0), ]|average}} energieprijs_huidige_uur: friendly_name: "Energieprijs huidige uur" value_template: > {% if utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_0','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_0')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_1','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_1')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_2','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_2')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_3','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_3')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_4','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_4')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_5','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_5')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_6','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_6')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_7','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_7')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_8','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_8')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_9','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_9')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_10','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_10')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_11','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_11')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_12','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_12')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_13','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_13')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_14','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_14')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_15','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_15')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_16','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_16')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_17','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_17')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_18','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_18')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_19','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_19')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_20','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_20')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_21','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_21')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_22','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_22')}} {% elif utcnow().hour - as_datetime( state_attr('sensor.energieprijs_uur_23','Timestamp')).hour ==0 %} {{states('sensor.energieprijs_uur_23')}} {% endif %}
Je krijgt nu alleen nog een deel van de dag Json error in de log van HA. Dat komt omdat het script altijd 48 json reslults verwacht alleen een deel van de dag krijg je maar 24 results omdat de prijs van morgen er nog niet is.
Precies. Die voorschotten van Easyenergy vond ik het erg onoverzichtelijk maken. Dan moet je ergje best doen om te begrijpen wat er nu eigenlijk gebeurd.Smuggler schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:37:
[...]
De meeste hebben zover ik weet een voorschot het hele jaar hetzelfde.
Tibber doet niet aan voorschotten, je betaald alles achteraf. (ongeveer 15 tot 20 dagen na de maand).
Dat was voor mij de reden om over te stappen op Tibber vandaag. Heb geen zin in een hoog voorschot. Essent verhoogd de tarieven 1e week November, dus precies op tijd nu (incl 17 dagen overstap tijd) . Voor mijn gas wacht ik op ANWB energie nu.Hemingr schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:22:
Frank rekent een stevig verwacht voorschot. Voor mij is dat voor October ongeveer 500 euro. Mijn verwachte verbruik voor October gaat een euro of 150 zijn.
Niet erg lastig hoor. Gewoon vaste geschatte kosten per jaar omgerekend naar maandelijkes kosten. Net zoals je bij een normale leverancier zou doen. Dat betaal je dan elke maand. Je werkelijke verbruik wordt dan verrekend met je maandelijkse voorschot steeds. Heb je meer verbruikt dan moet je bij je volgende voorschot bij betalen. Heb je minder verbruikt, dan wordt dat van de volgende voorschot afgehaald.WillemP22 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:14:
[...]
Precies. Die voorschotten van Easyenergy vond ik het erg onoverzichtelijk maken. Dan moet je ergje best doen om te begrijpen wat er nu eigenlijk gebeurd.
Maar zoals tibber het doet vind ik wel erg fijn. Lekker duidelijk en weet precies elke maand wat de maand mij gekost heeft (of opgeleverd

Iemand eigenlijk een tip voor variabel gas contract met een minimaal voorschot?Kaaschef schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:22:
[...]
Dat was voor mij de reden om over te stappen op Tibber vandaag. Heb geen zin in een hoog voorschot. Essent verhoogd de tarieven 1e week November, dus precies op tijd nu (incl 17 dagen overstap tijd) . Voor mijn gas wacht ik op ANWB energie nu.
Eind deze maand houdt mijn vaste jaar contract bij Eneco op. Nieuw aanbod is schandalig.
Eneco HollandseWind & Zon Variabel per kWh normaal € 0,95411
Eneco HollandseWind & Zon Variabel per kWh dal € 0,72172
(Voorheen: Eneco EuropeseWind Actie 1 jaar)
Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,40
Je nieuwe gastarief per 30 oktober 2022
Eneco Gas Variabel per m3 € 3,39552
(Voorheen: Eneco Gas Actie 1 jaar)
Vaste leveringskosten gas per maand € 5,40
Ben ook aan het overwegen over te stappen naar een dynamisch contract, maar zoek nog naar het addertje onder het gras.
Als dynamische contracten ook onder de ingestelde tariefgrens van de overheid van 40 cent gaan vallen en er tevens 190 euro in november en december wordt uitgekeerd, zou iedereen een dynamisch contract willen toch? Dat gebeurt niet.
Ben ook aan het overwegen over te stappen naar een dynamisch contract, maar zoek nog naar het addertje onder het gras.
Als dynamische contracten ook onder de ingestelde tariefgrens van de overheid van 40 cent gaan vallen en er tevens 190 euro in november en december wordt uitgekeerd, zou iedereen een dynamisch contract willen toch? Dat gebeurt niet.
Het addertje is dat als het opeens heel koud wordt voor januari, en we een goede witte kerst krijgen, dat de gasprijs dan hoger kan zijn dam die 3,39 euro. Dat risico neem je dan zelf.Mickman schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:18:
Eind deze maand houdt mijn vaste jaar contract bij Eneco op. Nieuw aanbod is schandalig.
Verder weten we nog steeds niet hoe het prijsplafond wordt geïmplementeerd bij dynamische tarieven.
Maar alles bij elkaar lijken dynamische tarieven wel heel gunstig te worden, als je ook de keerzijde van die medaille kan hebben. Anders ben je gewoon aan het gokken met je energie rekening.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Dynamisch is nie zo interessant icm zonnepanelen, ivm lage prijs die je krijgt als de zon hard schijnt...Mickman schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:18:
Zonder zonnepanelen daarentegen is het heel interessant, omdat je niet meebetaalt aan de (ondertussen hoge) kosten van salderen.Sleutie schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:24:
[...]
Dynamisch is nie zo interessant icm zonnepanelen, ivm lage prijs die je krijgt als de zon hard schijnt...
Heb zonnepanelen liggen (2000-2500kwh per jaar). De saldering werkt toch ook op deze contracten? Maar dan per maand.(denk ik)Sleutie schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:24:
[...]
Dynamisch is nie zo interessant icm zonnepanelen, ivm lage prijs die je krijgt als de zon hard schijnt...
Ook met zonnepanelen kan het nog interessant zijn.
Ik wek 7.000 kWh per jaar op met 10.000Wp aan panelen (slechte ligging).
Maar ik weet de stroom duurder te verkopen dan te gebruiken, doormiddel van 2 elektrische auto's.
En ja de zonnepanelen zijn een paar keer uitgezet dit jaar, omdat de stroom wel erg ver negatief was.
Heb de stroom in augustus voor 31,20 cent ingekocht, en standaard voor 36,30 cent verkocht
Dus nog beter dan Salderen, gewoon 5 cent voordeel per kwh gehad (ging om 267kwh -> 13,37 euro
).
Salderen bij Dynamische tarieven, gebeurd alleen op alle opslagen (en dat verschilt ook nog per leverancier -> ontwijk easyenergy hierin)." en al deze opslagen moeten per jaar worden verrekend.
Denk aan je 0,2 cent opslag op de kale energie prijs.
en diverse belastingen.
Maar als jij alleen zonne energy opwekt als de prijs laag is, en je zelf alleen dure stroom gebruikt.
Dan kan je nog wel 0 op de meter hebben eind van de maand, maar alsnog en gepeperde rekening krijgen.
Ook gaat niemand je compenseren tussen de prijs verschillen tussen zomer en winter, of tussen 4:00 en 12:00.
Dat risico neem je nu zelf.
Het voordeel is dat je er controle over hebt, en dat niemand marge zit te pakken op die onzekerheden die er zijn.
Ik wek 7.000 kWh per jaar op met 10.000Wp aan panelen (slechte ligging).
Maar ik weet de stroom duurder te verkopen dan te gebruiken, doormiddel van 2 elektrische auto's.
En ja de zonnepanelen zijn een paar keer uitgezet dit jaar, omdat de stroom wel erg ver negatief was.
Heb de stroom in augustus voor 31,20 cent ingekocht, en standaard voor 36,30 cent verkocht
Dus nog beter dan Salderen, gewoon 5 cent voordeel per kwh gehad (ging om 267kwh -> 13,37 euro
Salderen bij Dynamische tarieven, gebeurd alleen op alle opslagen (en dat verschilt ook nog per leverancier -> ontwijk easyenergy hierin)." en al deze opslagen moeten per jaar worden verrekend.
Denk aan je 0,2 cent opslag op de kale energie prijs.
en diverse belastingen.
Maar als jij alleen zonne energy opwekt als de prijs laag is, en je zelf alleen dure stroom gebruikt.
Dan kan je nog wel 0 op de meter hebben eind van de maand, maar alsnog en gepeperde rekening krijgen.
Ook gaat niemand je compenseren tussen de prijs verschillen tussen zomer en winter, of tussen 4:00 en 12:00.
Dat risico neem je nu zelf.
Het voordeel is dat je er controle over hebt, en dat niemand marge zit te pakken op die onzekerheden die er zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Smuggler op 06-10-2022 22:42 ]
Dat schreeuwt toch om misbruik? Waarom doet niet elke leverancier dit: 2 cent nachttarief, 180 cent dagtarief! Maandelijks vast recht naar 50 cent. De klant betaalt 2 en 40 cent, de overheid strooit met geld en bedrijven rollen in het geld.sideriusj schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:19:
Artikel op Energeia
Ze bepalen niet zelf de uurprijzen. En je bent vrij om het weer op te zeggen als het niet bevalt.RemcoDelft schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:47:
[...]
Dat schreeuwt toch om misbruik? Waarom doet niet elke leverancier dit: 2 cent nachttarief, 180 cent dagtarief! Maandelijks vast recht naar 50 cent. De klant betaalt 2 en 40 cent, de overheid strooit met geld en bedrijven rollen in het geld.
Er zit blijkbaar een correctie in de integration voor als je gridprovider glitre heet. Dit sloopt de tibber integration omdat er een ander type waarde verwacht word.jugger naut schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:05:
[...]
Helaas te laat gelezen, maar je kan gelukkig makkelijk downgraden via de Terminalcode:
1 ha core update --version 2022.9.7
Als je regels 525 tot 537 outcomment in file: /usr/local/lib/python3.10/site-packages/tibber/tibber_home.py
Dan werkt het weer.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| attr["off_peak_2"] = round(off_peak_2 / num2, 3) if num2 > 0 else 0 # if ( # "glitre" # in self.info["viewer"]["home"]["meteringPointData"] # .get("gridCompany", "") # .lower() # ): # if now.month < 7: # grid_price = 47.39 / 100 # else: # grid_price = 47.25 / 100 # if now.hour >= 22 or now.hour < 6: # grid_price -= 12 / 100 # attr["grid_price"] = round(grid_price, 3) return attr |
Ik zal eens lijken of ik dit netjes kan melden ergens bij de jongens van HA.
Ik heb toch maar gekozen om de overstap te maken naar day ahead. Mijn contract met Tibber gaat 7 november in (de dag dat mijn Essent tarieven omhoog zouden gaan).
Ben heel benieuwd hoe ze de 2x 190 euro vergoeding van november en december in dit geval gaan verrekenen gezien ik een gedeelte van november nog bij Essent zit.
De overheid kennende, hebben ze daar zelf ook niet over nagedacht. 😅
Ben heel benieuwd hoe ze de 2x 190 euro vergoeding van november en december in dit geval gaan verrekenen gezien ik een gedeelte van november nog bij Essent zit.
Waarschijnlijk krijg je gewoon 190/30 per dag uitgekeerd per dag dat je klant bent bij Essent/Tibber.FlyingPineapple schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:35:
Ik heb toch maar gekozen om de overstap te maken naar day ahead. Mijn contract met Tibber gaat 7 november in (de dag dat mijn Essent tarieven omhoog zouden gaan).
Dat ligt er maar net aan hoe het prijsplafond wordt geïmplementeerd bij dynamische tarieven. Als er bijvoorbeeld uitgegaan wordt van een gewogen gemiddelde stroomprijs in je factuurperiode (maand), kun je nog prima onder het plafond van 40 cent zitten en legt de overheid niks bij. Ondanks dat je in sommige uren ruim boven die 40 cent zit.sideriusj schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:19:
Artikel op Energeia
Als klant is het natuurlijk veruit het voordeligst als het gaat zoals het artikel stelt: je stroomprijs is elk uur gecapt op 40 cent. Wel de lusten, niet de lasten. In dat geval zou heel Nederland in 2023 aan de dynamische contracten gaan.
Klopt van EasyEnergy, maar je moet er echt wel even 2x naar kijken om het te snappen. De gemiddelde consument snapt het niet. Die snapt een voorschot/jaarafrekening bij een reguliere leverancier nog niet eens.thehog schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:23:
[...]
Niet erg lastig hoor. Gewoon vaste geschatte kosten per jaar omgerekend naar maandelijkes kosten. Net zoals je bij een normale leverancier zou doen. Dat betaal je dan elke maand. Je werkelijke verbruik wordt dan verrekend met je maandelijkse voorschot steeds. Heb je meer verbruikt dan moet je bij je volgende voorschot bij betalen. Heb je minder verbruikt, dan wordt dat van de volgende voorschot afgehaald.
Maar zoals tibber het doet vind ik wel erg fijn. Lekker duidelijk en weet precies elke maand wat de maand mij gekost heeft (of opgeleverd)
Het systeem van Tibber is veruit het makkelijkst te begrijpen voor de consument. Het is alleen de vraag hoe lang zij dit volhouden, aangezien ze alles moeten voorfinancieren. Met alleen stroom is het misschien nog wel te doen. Wellicht is dat ook de reden dat ze geen gas aanbieden.
Zijn de Day Ahead bedrijven ook onwettelijk bezig m.b.t. salderen per uur in plaats van per jaar? Iemand die daar iets over weet?
@rreijnhoudt Voor de overheid zou het ook de goedkoopste oplossing zijn. 
Bij een regulier contract á 70 ct/kWh gaat er elke kWh 30 cent bij vanuit de overheid, elke kWh waarbij dat niet hoeft leegt het potje niet onnodig.
Tibber heeft dit jaar 90 miljoen Euro opgehaald tijdens een investeringsrondje (65 in '20 en 40 in '21) om verder uit te breiden in Europa, daarmee zijn ze toegetreden tot de Nederlandse markt.
Het voorfinancieren van de maandelijkse rekening wordt door de aangekondigde maatregelen ook nog eens praktisch risicoloos.
Gas is gewoon iets waar ze zich helemaal niet bezig houden, past ook niet in het "groene" businessplan.
Bij een regulier contract á 70 ct/kWh gaat er elke kWh 30 cent bij vanuit de overheid, elke kWh waarbij dat niet hoeft leegt het potje niet onnodig.
Tibber heeft dit jaar 90 miljoen Euro opgehaald tijdens een investeringsrondje (65 in '20 en 40 in '21) om verder uit te breiden in Europa, daarmee zijn ze toegetreden tot de Nederlandse markt.
Het voorfinancieren van de maandelijkse rekening wordt door de aangekondigde maatregelen ook nog eens praktisch risicoloos.
Gas is gewoon iets waar ze zich helemaal niet bezig houden, past ook niet in het "groene" businessplan.
- knip -
Ze salderen per uur de kale prijs incl. belastingen met BTW. Dat is inherent aan het day ahead principe.plofkip schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:20:
Zijn de Day Ahead bedrijven ook onwettelijk bezig m.b.t. salderen per uur in plaats van per jaar? Iemand die daar iets over weet?
Achteraf kijken ze op jaarbasis of ze teveel hebben gesaldeerd (als je meer hebt teruggeleverd dan verbruikt).
Van dat teveel wordt de belasting (en de BTW daarover) teruggevorderd.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ik heb mij ook aangemeld bij ANWB energie nieuwsbrief. Enig idee (vanuit het verleden) hoe lang het zou kunnen duren, voordat ANWB nieuwe klanten accepteert?Kaaschef schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:22:
[...]
Dat was voor mij de reden om over te stappen op Tibber vandaag. Heb geen zin in een hoog voorschot. Essent verhoogd de tarieven 1e week November, dus precies op tijd nu (incl 17 dagen overstap tijd) . Voor mijn gas wacht ik op ANWB energie nu.
Ik ben ook op zoek naar de dagprijzen van Tibber online, maar die kan ik niet vinden. Heb je daar de app voor nodig of kijk ik niet goed?
Jammer van die hoge geschatte prijzen van Frank. Vanaf vanadaag pas aan het orienteren voor een overstap (ik heb Eneco variabel en betaal tot 3-11 EUR 0,21kw/h en EUR 0,98 per m3.)
Het Frank aanbod lijkt mij prima, echter heb ik geen zin in hoge voorschotten, met als risico dat het energiebedrijf failliet gaat.
Wat is jouw overweging om niet voor én elektra én gas bij ANWB af te nemen? Maar dit splitsen naar elektra Tibber en gas ANWB?
Tibber heeft inderdaad alleen een app (en een API), maar dat is ook niet zo heel spannend. De prijzen zijn toch gelijk. Lekker uitlezen uit https://www.nordpoolgroup...ces/nl/hourly/?view=table of easyenergy. De opslag is wel lager (0.2 cent) en de maandkosten zijn lekker laag en je krijgt gewoon een factuur na afloop ipv een voorschotbedrag.Cai schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:54:
[...]
Ik heb mij ook aangemeld bij ANWB energie nieuwsbrief. Enig idee (vanuit het verleden) hoe lang het zou kunnen duren, voordat ANWB nieuwe klanten accepteert?
Ik ben ook op zoek naar de dagprijzen van Tibber online, maar die kan ik niet vinden. Heb je daar de app voor nodig of kijk ik niet goed?
Kan iemand mij vertellen, waarom er nu eigenlijk zo min mogelijk "duurzame" energie geproduceerd wordt? Hoe hangt dit samen met de beurs?
Zie (filteren op jaarbasis):
https://energieopwek.nl/
Persoonlijk vind ik deze meer dan prima om het inzichtelijk te maken voor een mens (inclusief bonus-uitleg):
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
@Cai Een paar pages terug is te lezen dat ANWB recent een eigen leveringsvergunning toegekend heeft gekregen en zich los aan het koppelen is van EnergyZero. Ik gok dat alleen ANWB weet wat de huidige status daarvan is en wanneer ze hun klanten-stop opheffen.
Je huidige tarieven zullen wel moeilijk te benaderen zijn met day-ahead, al is dat wel glazen bol kijken.
Naar mijn mening is er op dit moment geen enkele reden om Frank te kiezen.
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
@Cai Een paar pages terug is te lezen dat ANWB recent een eigen leveringsvergunning toegekend heeft gekregen en zich los aan het koppelen is van EnergyZero. Ik gok dat alleen ANWB weet wat de huidige status daarvan is en wanneer ze hun klanten-stop opheffen.
Je huidige tarieven zullen wel moeilijk te benaderen zijn met day-ahead, al is dat wel glazen bol kijken.
- knip -
Kijken we naar het zelfde? Ik zie juist dat er in 2022 al meer groene energie opgewerkt is dan in voorafgaande jaren.hans90 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:27:
Kan iemand mij vertellen, waarom er nu eigenlijk zo min mogelijk "duurzame" energie geproduceerd wordt? Hoe hangt dit samen met de beurs?
(3.56GW in 2022, 3.02GW in 2021, 2.54GW in 2020)
Denk ook niet dat ze actief groene energiebronnen uitzetten, tenzij stroom negatief is en het dus geld zou kosten om op te wekken. een windmolen die €0.02/kWh verdient is toch altijd beter dan 0
Ik heb van ze begrepen per 1 november. Maar hoe het product eruit ziet is dus nog de vraag...Cai schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:54:
[...]
Ik heb mij ook aangemeld bij ANWB energie nieuwsbrief. Enig idee (vanuit het verleden) hoe lang het zou kunnen duren, voordat ANWB nieuwe klanten accepteert?
[ Voor 8% gewijzigd door plofkip op 07-10-2022 12:15 ]
Maar is dit ook in lijn met de wetgeving?KC27 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:47:
[...]
Ze salderen per uur de kale prijs incl. belastingen met BTW. Dat is inherent aan het day ahead principe.
Achteraf kijken ze op jaarbasis of ze teveel hebben gesaldeerd (als je meer hebt teruggeleverd dan verbruikt).
Van dat teveel wordt de belasting (en de BTW daarover) teruggevorderd.
Goedemiddag,
Ik ben nieuw binnen dit topic en ben mezelf al een tijd aan het oriënteren wat ik wil na de afloop van mijn huidige vaste energiecontract per 1 december 2022.
Ik neig naar dynamische tarieven, omdat ik op dit moment bij mijn huidige aanbieder UC per 1 december te weten krijg wat ik ga betalen per 1 december. Hier zit ik niet op te wachten, en daarnaast zit ik ook niet te wachten op hoge voorschotten.
Om die reden de verschillende leveranciers van dynamische energie al naast elkaar gezet en kwam hierbij uit op Zonneplan en Tibber als interessante partijen om dat je bij deze partijen echt naar verbruik betaalt, (zonneplan de belastingen wel gemiddeld per maand).
Per 20 oktober krijg ik mijn PV installatie op het dak van 13 panelen met 370Wp met SolarEdge SE5000H HD-Wave omvormer. Met deze omvormer kan ik nog uitbreiden naar 17 panelen op 1 fase.
Geschatte opbrengst is 4,5MWh op jaarbasis. Mijn verbruik ligt op 3,5MWH. De panelen liggen volledig op Zuid-west.
:fill(white):strip_exif()/f/image/OIXX6jDEHAsV848O5krZcfqc.png?f=user_large)
Qua gas houd ik de verwarming deze winter zo veel mogelijk uit en wil ik vanaf december (dynamisch) gaan verwarmen op de goedkope momenten met elektrische kachel. Verder gebruik ik alleen gas voor douchen á max 15-20 m3 per maand.
Qua verbruik kan ik de grootverbruikers zoals de wasmachine en droger sturen naar de goedkope momenten. De vaatwasser kan ik 3 uur naar voren plannen maximaal met een knop. Geen EV in bezit, en geen mogelijkheid tot laadpaal ivm geen eigen oprit/parkeerplaats.
Ik neig zelf het meest naar zonneplan omdat ik dan alle data in een app heb, voor zowel stroom als gas. Bij Tibber zou ik moeten zoeken naar een interessante partij voor gas.
Ik weet niet of ik hiermee off topic ga maar ik zou mij graag aanbevelen voor advies vanuit de kenners hier.
De vraag is natuurlijk of jullie mij überhaupt zouden aanbevelen in mijn situatie dynamisch te gaan.
Qua geschat kostenplaatje ziet het er wel aantrekkelijk uit (zelfs op basis van afgelopen jaarverbruik met gas á 900 m3):
:fill(white):strip_exif()/f/image/iSuURnzZj1a8Ey68fUSP1O3M.png?f=user_large)
Ik ben echter wel bewust dat deze tarieven qua teruglevering wel erg positief zijn ingeschat.
Ik laat me graag adviseren
Ik ben nieuw binnen dit topic en ben mezelf al een tijd aan het oriënteren wat ik wil na de afloop van mijn huidige vaste energiecontract per 1 december 2022.
Ik neig naar dynamische tarieven, omdat ik op dit moment bij mijn huidige aanbieder UC per 1 december te weten krijg wat ik ga betalen per 1 december. Hier zit ik niet op te wachten, en daarnaast zit ik ook niet te wachten op hoge voorschotten.
Om die reden de verschillende leveranciers van dynamische energie al naast elkaar gezet en kwam hierbij uit op Zonneplan en Tibber als interessante partijen om dat je bij deze partijen echt naar verbruik betaalt, (zonneplan de belastingen wel gemiddeld per maand).
Per 20 oktober krijg ik mijn PV installatie op het dak van 13 panelen met 370Wp met SolarEdge SE5000H HD-Wave omvormer. Met deze omvormer kan ik nog uitbreiden naar 17 panelen op 1 fase.
Geschatte opbrengst is 4,5MWh op jaarbasis. Mijn verbruik ligt op 3,5MWH. De panelen liggen volledig op Zuid-west.
:fill(white):strip_exif()/f/image/OIXX6jDEHAsV848O5krZcfqc.png?f=user_large)
Qua gas houd ik de verwarming deze winter zo veel mogelijk uit en wil ik vanaf december (dynamisch) gaan verwarmen op de goedkope momenten met elektrische kachel. Verder gebruik ik alleen gas voor douchen á max 15-20 m3 per maand.
Qua verbruik kan ik de grootverbruikers zoals de wasmachine en droger sturen naar de goedkope momenten. De vaatwasser kan ik 3 uur naar voren plannen maximaal met een knop. Geen EV in bezit, en geen mogelijkheid tot laadpaal ivm geen eigen oprit/parkeerplaats.
Ik neig zelf het meest naar zonneplan omdat ik dan alle data in een app heb, voor zowel stroom als gas. Bij Tibber zou ik moeten zoeken naar een interessante partij voor gas.
Ik weet niet of ik hiermee off topic ga maar ik zou mij graag aanbevelen voor advies vanuit de kenners hier.
De vraag is natuurlijk of jullie mij überhaupt zouden aanbevelen in mijn situatie dynamisch te gaan.
Qua geschat kostenplaatje ziet het er wel aantrekkelijk uit (zelfs op basis van afgelopen jaarverbruik met gas á 900 m3):
:fill(white):strip_exif()/f/image/iSuURnzZj1a8Ey68fUSP1O3M.png?f=user_large)
Ik ben echter wel bewust dat deze tarieven qua teruglevering wel erg positief zijn ingeschat.
Ik laat me graag adviseren
Ja: salderen op jaarbasis.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Zou je dit willen toelichten? Waar zou jij dan nu voor kiezen?Raymond P schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:27:
Momenteel zit ik erg fijn bij Frank qua electriciteit.Raymond P schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:27:
Mijn auto wordt middels Jedlix geladen en zo pakt ie dagelijks de laagste prijs.
Gemiddeld voor 43,8ct geladen dit jaar (momenteel 5344kw geladen).
Mijn zonnepanelen vangen het prive/huis verbruik op.
Het gas staat momenteel op €1.94.
Gemiddeld dit jaar op €1.56 (339 kuub verbruikt tot nu)
Ben erg benieuwd naar jouw redenen
Windows Vista Ultimate, AMD X2 3800+, 512MB, 128MB GeForce 6150, 250GB Barracuda, 19"w LCD
Fijn, dank voor de hulp! Had inderdaad al ergens gevonden dat float -> float(0) nu de oplossing is ivm return van default waarde. Hij werkt nu in ieder geval!SkullboyNL schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:04:
[...]
Er zijn wat updates geweest in HA die het script hebben gesloopt. Gebruik onderstaande code dan werkt het weer.
Oh, trouwens, ik gebruik de volgende berekening voor de prijsopslag (adhv de waardes op de site van EasyEnergy):
code:
1
2
3
4
5
| - platform: template sensors: prijsopslag_energie: friendly_name: "Prijsopslag Energie" value_template: "{{(0.872+4.010+3.325+0.104)/100}}" |
[ Voor 18% gewijzigd door BMWHeaven op 07-10-2022 14:04 ]
Geld. Frank Energie is strict genomen gewoon de duurste aanbieder per eenheid energie. De opslag is (veel) hoger dan bij andere leveranciers. De leveranciers volgen allemaal dezelfde markt, dus je bent gewoon strict duurder uit door bij een leverancier te zitten die de hoogste opslag rekent.Blackeagle schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:57:
Ben erg benieuwd naar jouw redenen
Door over te stappen naar bijvoorbeeld Tibber voor stroom had je je gemiddelde stroomprijs nog lager dan 41,9 cent (1,9 cent verschil ex BTW) kunnen hebben. Op een verbruik van 5344 kWh is dat al meer dan 100 euro verschil. Als je voor gas bij goedkopere leveranciers had gezeten dan was ook die gemiddelde gasprijs van €1.56 lager geweest (tot ~7 cent lager), ook dat telt op den duur op.
Voor het volledige plaatje moet je ook het maandelijks vastrecht meerekenen, maar Tibber is daarbij ook goedkoper. Qua gas wordt een eventueel verschil al snel goedgemaakt door het grote verschil in opslag per m³.
Edit: Ik bedenk me net dat mijn rekenvoorbeelden niet helemaal kloppen, want Frank heeft de opslag per 1 september verhoogd dus de genoemde verschillen bestaan pas een paar maanden. Ook voor 1 september was Frank (een van) de duurste. Feit blijft wel dat je gewoon goedkoper uit kunt zijn door simpelweg te kiezen voor een leverancier met minder opslag.
[ Voor 14% gewijzigd door Sicco92 op 07-10-2022 13:27 ]
Dat kan ik proberen.Cai schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:41:
[...]
Zou je dit willen toelichten? Waar zou jij dan nu voor kiezen?
In de TS staat een tabel met de actuele opslagen van een aantal dynamische leveranciers, Frank is de duurste. Daarvoor krijg je niets extra terug.
Dat zou eigenlijk voldoende reden moeten zijn.
Mijn persoonlijke ervaring (ik ben nu Frank klant):
De app is een zooitje, getoonde bedragen zijn zonder begeleiding/uitleg en er wordt gerekend met verschillende BTW tarieven. Rapportage loopt dagen achter. Als je zelf geen schaduwadministratie bij houdt kan dat vervelend zijn.
Het voorschot wat ze willen is aanzienlijk doordat ze met een vrij hoge "schatting" rekenen. Frank heeft nu een kleine 420 euro van mij, de werkelijke kosten zijn nog geen 25% daarvan (mijn maandelijks voorschot is 300 euro).
Bij het klant worden moest ik mij identificeren als eigenaar van een woning met eigendomsinformatie van het Kadaster.
Contact met de klantenservice is werkelijk bedroevend verlopen bij navraag over het moeten ondertekenen van twee digitale incassomachtigingen.
Inmiddels willen ze een dubbel voorschot in plaats van bewijs woningeigenaar.
Ik ben overgestapt naar Tibber (over een paar dagen). Geen voorschot en minder opslag per kWh. Gezien Tibber over meerdere landen al meer dan een half miljoen klanten heeft voel ik mij daar ook iets beter bij (mochten ze in de toekomst wel een voorschot gaan vragen).
Mijn ervaring met EasyEnergy is ook prima, al reageert de klantenservice wat langzaam.
- knip -
Eind oktober stap ik over op Tibber. Allereerst de warmtepomp alvast íngesteld dat deze in de 2 pieken/dag niet aanslaat. Eens kijken of iemand hier in het gezin er iets van merkt. Straks ook de elektrische auto opladen op gunstige uren.
Vragen:
- Heeft iemand al een integratie tussen Tibber en Loxone?
- Wat zijn nog meer de grootverbruikers (na de WP, elek. auto, vriezer, wasmachine en -droger) in een huishouden waarvan je het gebruik kan verschuiven? Of is de rest marginaal/gebrek aan WAF?
Vragen:
- Wat zijn nog meer de grootverbruikers (na de WP, elek. auto, vriezer, wasmachine en -droger) in een huishouden waarvan je het gebruik kan verschuiven? Of is de rest marginaal/gebrek aan WAF?
@barbuitenhuis Mijn vaatwasser verbruikt +/- 2 kWh per (non-eco) cyclus. Als die niet dagelijks (of vaker) draait kan dat wel irritatie opleveren.
- knip -
Tropisch aquarium.barbuitenhuis schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:36:
Eind oktober stap ik over op Tibber. Allereerst de warmtepomp alvast íngesteld dat deze in de 2 pieken/dag niet aanslaat. Eens kijken of iemand hier in het gezin er iets van merkt. Straks ook de elektrische auto opladen op gunstige uren.
Vragen:
Tv / film kijken
Gamen.
Frituren
Strijken
Thee en koffie zetten.
Vaatwasser.
Er zijn zoveel opties.
Of het marginaal genoeg is dat mag je zelf beslissen
Verder zoek je natuurlijk een integratie tussen dynamische prijzen en Loxone.
Die prijzen zijn tussen alle aanbieders hetzelfde (voordat de aanbieder speciafieke toeslagen erbovenop komen.)
En je komt dan ook niet in een lock-in te zitten als tibber de prijzen omhoog gooit in de toekomst.
Ik bepaal iedere dag het goedkoopste moment om de boiler op te warmen. Het is maar 0.7 kWh aan verlies aan warmte / warm water voor de vaatwasser, maar toch. 0.7 kWh * € 0.01 = € 0.007 of € 0.105 bij opwarmen tegen de gemiddelde prijs van 15 cent per kWh of zelfs € 0.224 als ik de stroom niet terug zou leveren bij vanons maar zou gebruiken om de boiler te verwarmen.
Nadeel is wel dat ik maar een kleine boiler heb van 80 liter, dus kan niet zo makkelijk schuiven met opwarmen als we 's avonds douchen, gelukkig doen we dat niet dagelijks.
Nadeel is wel dat ik maar een kleine boiler heb van 80 liter, dus kan niet zo makkelijk schuiven met opwarmen als we 's avonds douchen, gelukkig doen we dat niet dagelijks.
volgens mij is er nu nog geen integratie met loxone, maar dat zou er maaar zo aan kunnen komen, zie: https://www.loxforum.com/...eue-produkte-%F0%9F%98%B1 en https://www.loxone.com/nlnl/energie-offensief/ nog een paar weken geduld hebben.barbuitenhuis schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:36:
geen idee, wij hebben nog een elektrische hottub, daar kun je ook wel aardig mee schuiven. En voor de warmtepomp is het handig om te schuiven met wanneer je warm water maakt.barbuitenhuis schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:36:
Heb zojuist de nieuwe tarieven van Greenchoice ontvangen. €1,04 normaal tarief en €0,70 daltarief. Dat is toch best fors te noemen. Nu wil het geval dat wij 11.000 kWh gebruiken/afnemen en zo'n 7.500 kWh terugleveren. kortom ongeveer 3.500 kWh netto gebruiken. Op zich heb ik wel oren naar variabele tarieven, maar heb nog een mentaal probleempje.
ik snap dat stroom niet veel waard is als de zon schijnt en/of de wind hard waait. Dus met veel zon krijg ik minder voor mij zonnestroom. Echter om voor geleverde stroom te betalen wil ik liever niet, in ieder geval neit te vaak/veel.
Maar ik heb niet zo'n goed beeld bij hoe veel (percentage?) van de 7.500 kWh, die ik nu terug lever, ik zou gaan terugleveren tegen een negatieve prijs. heeft iemand hier historische inzichten in?
ik heb hier gewoon niet zo'n goed beeld bij. iedere hulp is welkom.
ik snap dat stroom niet veel waard is als de zon schijnt en/of de wind hard waait. Dus met veel zon krijg ik minder voor mij zonnestroom. Echter om voor geleverde stroom te betalen wil ik liever niet, in ieder geval neit te vaak/veel.
Maar ik heb niet zo'n goed beeld bij hoe veel (percentage?) van de 7.500 kWh, die ik nu terug lever, ik zou gaan terugleveren tegen een negatieve prijs. heeft iemand hier historische inzichten in?
Oren naar dynamische tarieven bedoel je denk ik. En ze salderen op jaarbasis dus je hoeft niet te betalen over stroom die je teruglevert.HiBe schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:51:
Heb zojuist de nieuwe tarieven van Greenchoice ontvangen. €1,04 normaal tarief en €0,70 daltarief. Dat is toch best fors te noemen. Nu wil het geval dat wij 11.000 kWh gebruiken/afnemen en zo'n 7.500 kWh terugleveren. kortom ongeveer 3.500 kWh netto gebruiken. Op zich heb ik wel oren naar variabele tarieven, maar heb nog een mentaal probleempje.
In retrospect, it was inevitable
in de topic start staat de volgende link http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html van @MaasluipHiBe schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:51:
De onderste 2 grafieken zijn op hoeveel dagen er een uur negatief is geweest, en hoeveel uur in totaal.
Zover ik weet gaat dit om de tarieven voor belastingen, dus de meeste uren kan je dan nog wegstrepen.
Zover ik weet zijn er tot nu toe ongeveer 4 tot 6 uur geweest (ever) dat het inclusief belastingen negatief was.
@Maasluip is het mogelijk om die tabel te veranderen, om te kijken hoeveel uur er bij -1 -2 -5 cent etc. nog negatief is geweest, ipv dit alleen op 0 cent te kunnen filteren?
Dat moet je bij dynamische tarieven dus wel, Als de stroomprijs negatief is, moet je gewoon betalen voor het terugleveren.zer0l schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:37:
[...]
Oren naar dynamische tarieven bedoel je denk ik. En ze salderen op jaarbasis dus je hoeft niet te betalen over stroom die je teruglevert.
Ik heb hier daarvoor 2x mijn zonnepanelen uitgezet.
Je krijgt wel netjes je belastingen terug over wat je verbruikt. waardoor je tot -7 cent prima kan terugleveren omdat je rechstreeks bespaard op de belastingen, gaat de prijs verder negatief, dan ben je echt netto aan het betalen voor je zelf opgewekte energie.
[ Voor 23% gewijzigd door Smuggler op 07-10-2022 16:42 ]
Ik dacht dat ik het snapte. Maar zonneplan saldeert dus op jaarbasis (verbruikte kWh op jaarbasis wegstrepen tegen opgewekte kWh) maar ook daar zitten weer adders onder het gras, net als bij GC. Die ik eindelijk begreep. Oké dan ga ik proberen te begrijpen hoe het bij Zonneplan precies werkt, dat “jaarlijks salderen”.Smuggler schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:41:
[...]
Dat moet je bij dynamische tarieven dus wel, Als de stroomprijs negatief is, moet je gewoon betalen voor het terugleveren.
Ik heb hier daarvoor 2x mijn zonnepanelen uitgezet.
Je krijgt wel netjes je belastingen terug over wat je verbruikt. waardoor je tot -7 cent prima kan terugleveren omdat je rechstreeks bespaard op de belastingen, gaat de prijs verder negatief, dan ben je echt netto aan het betalen voor je zelf opgewekte energie.
In retrospect, it was inevitable
Mijn UC contract loopt op 1/1/23 af en ik ben ondertussen ook aan het rondkijken. Heb helaas nog wel een afhankelijkheid van gas. Gelukkig zijn er wel (9) zonnepanelen aanwezig en heb ik nog geen elektrische auto.
Ik overweeg zonneplan en ANWB energie (zodra duidelijk is wat de nieuwe aanbieding is). Echter hoor ik ook mensen die zeggen dat je beter Tibber met een losse gasleverancier kan nemen. Wat is de mening van de meer ervaren tweaker hierover?
Oh handig om te vermelden, integratie met home assistant is een wens.
Ik overweeg zonneplan en ANWB energie (zodra duidelijk is wat de nieuwe aanbieding is). Echter hoor ik ook mensen die zeggen dat je beter Tibber met een losse gasleverancier kan nemen. Wat is de mening van de meer ervaren tweaker hierover?
"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"
https://www.zonneplan.nl/...ncieel/salderingsregelingzer0l schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:47:
[...]
Ik dacht dat ik het snapte. Maar zonneplan saldeert dus op jaarbasis (verbruikte kWh op jaarbasis wegstrepen tegen opgewekte kWh) maar ook daar zitten weer adders onder het gras, net als bij GC. Die ik eindelijk begreep. Oké dan ga ik proberen te begrijpen hoe het bij Zonneplan precies werkt, dat “jaarlijks salderen”.
De onderste paragraaf.
Je kan dus snacht inkopen: 100kWh voor 20cent + 7cent (inkoop vergoedingen / belastingen / accijnsen / GVO / whatever).Dynamische terugleververgoeding
Wil je nog een extra stap zetten in het verlagen van je energierekening? Kijk dan naar de dynamische energieprijzen via Slimme Energie van Zonneplan. Het aanbod van zon- en windenergie bepaalt de energieprijs per uur. Gebruik de apparaten in huis bewust op de momenten dat de energieprijs het laagst is. Met de aansluiting van de slimme meter op de Zonneplan App krijg je alle informatie over je verbruik en teruglevering, zodat je hier bewust op kunt sturen. Ook bij een dynamisch energiecontract kun je salderen.
In het uur dat je meer stroom opwekt dan je verbruikt, lever je dit overschot terug aan het stroomnet. Voor die stroom ontvang je een vergoeding die gelijk is aan de kilowattuurprijs die tijdens dat uur geldt. Met andere woorden: dezelfde prijs die je anders zou moeten betalen in dat uur om stroom in te kopen inclusief energiebelasting en ODE. Als je over een jaar bekeken meer teruglevert dan je verbruikt van het net (overschot), dan ontvang je hiervoor alleen de kale inkoopprijs.
Overdag lever je dan terug tegen die prijs van overdag (100kWh voor 10 cent + 7 cent (inkoop vergoedingen / belastingen / accijnsen / GVO / whatever).
Dus eerst betaal je 27 euro voor de inkoop, en daarna krijg je maar 17 euro terug. terwijl je totaal verbruik 0 is.
Maar je moet er eigenlijk net iets anders tegenaan kijken.
Je betaald 7 euro aan onkosten, en daarna krijg je die 7 euro weer terug. (Dit is de salderingsregeling bij Dynamische tarieven), als je uiteindelijk meer terug levert dan je afneemt in een jaar, dan krijg je ook deze 7 euro uit dit voorbeeld niet meer terug als die boven de salderingsgrens uitkomt.
Dat het dynamische tarief anders is, dat is in dit geval dan jammer voor je.
Andersom kan het dus ook,
Dus je koopt stroom in voor 10 euro, en je verkoopt diezelfde hoeveelheid weer voor 20 euro.
Ik zal nog eens mijn factuur delen omdat het zo'n mooi voorbeeld is:
:strip_exif()/f/image/oWy7b0T1ZbMVYXzL0HnuKoPv.jpg?f=fotoalbum_large)
in mijn geval weet ik de stroom goedkoop in te kopen, en vervolgens duur te verkopen.
Alle winst daartussen is ook voor mij.
Ik ben tot nu toe groot fan van Tibber. vanwege de manier van facturering.Locke_ schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:50:
Mijn UC contract loopt op 1/1/23 af en ik ben ondertussen ook aan het rondkijken. Heb helaas nog wel een afhankelijkheid van gas. Gelukkig zijn er wel (9) zonnepanelen aanwezig en heb ik nog geen elektrische auto.
Vergelijk de prijzen uit de startpost maar. het enige dat telt zijn de vaste kosten; meestal ergens tussen de 3 en 7 euro per product per maand, en de opslag; ergens tussen de 0,2 en 3 cent per kWh en 1 tot 8 cent per M³ gas.
Dat zijn de enige tarieven die je kan vergelijken, de websites zijn onbruikbaar omdat iedere aanbieder een gemiddelde prijs moet gokken. maar die gemiddelde prijs is uiteindelijk bij elke aanbieder hetzelfde, alleen weten we die prijs pas een dag van te voren (of eigenlijk pas achteraf).
naar wat voor integratie met home assistent ben je opzoek?
Als het gaat om het weergeven van actuele prijzen, of het aansturen van elektronica, dan is elke aanbieder geschikt, want dit wil je naar mijn inziens niet laten afhangen van de leverancier.
Als je ook je facturen en dat soort dingen erin kwijt wilt,
dan weet ik dat Tibber daar iets mee doet, maar details weet ik niet.
Duidelijk, dank. Ik moet mij ook in het salderen nog even goed inlezen, waarvoor ik ook jouw vorige post even door ga nemen ☺️Smuggler schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:05:
[...]
Ik ben tot nu toe groot fan van Tibber. vanwege de manier van facturering.
Vergelijk de prijzen uit de startpost maar. het enige dat telt zijn de vaste kosten; meestal ergens tussen de 3 en 7 euro per product per maand, en de opslag; ergens tussen de 0,2 en 3 cent per kWh en 1 tot 8 cent per M³ gas.
Dat zijn de enige tarieven die je kan vergelijken, de websites zijn onbruikbaar omdat iedere aanbieder een gemiddelde prijs moet gokken. maar die gemiddelde prijs is uiteindelijk bij elke aanbieder hetzelfde, alleen weten we die prijs pas een dag van te voren (of eigenlijk pas achteraf).
Vooral inzicht in gebruik en kosten in combinatie met de apparatuur die aan/uit gezet is. Momenteel ben ik al veel dingen aan het vervangen/uitbreiden met “slimme” apparatuur zodat ik meer inzicht krijg en al die dingen hang ik in home assistant.naar wat voor integratie met home assistent ben je opzoek?
Als het gaat om het weergeven van actuele prijzen, of het aansturen van elektronica, dan is elke aanbieder geschikt, want dit wil je naar mijn inziens niet laten afhangen van de leverancier.
Als je ook je facturen en dat soort dingen erin kwijt wilt,
dan weet ik dat Tibber daar iets mee doet, maar details weet ik niet.
"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"
In de startpost staan een paar manieren om wat prijzen in Home Assistant te krijgen. Sommige manieren/integraties gaan via aanbieders, andere niet. Je kan kijken wat je handig vindtLocke_ schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:25:
Vooral inzicht in gebruik en kosten in combinatie met de apparatuur die aan/uit gezet is. Momenteel ben ik al veel dingen aan het vervangen/uitbreiden met “slimme” apparatuur zodat ik meer inzicht krijg en al die dingen hang ik in home assistant.
Zie deze link: het grote day ahead energie prijzen topic.
Vandaag mijn Nibe warmtepomp (F-serie) ingesteld op Smart Price Adaption, gebied = NL. De warmtepomp haalt via internet de prijzen per uur op.
De curve en de prijs volgen redelijk de curve en de hoogte van Tibber (excl belasting en kosten).
De warmtepomp geeft in de app een groene stekker onder de gemiddelde prijs van vandaag van 15 ct (excl belasting en kosten) en een rode stekker daarboven. En reageert daarop met de energievraag.
Handig, dan hoef ik voorlopig geen koppeling te maken met mijn domotica-systeem (Loxone).
Leuk, day ahead optimaliseren
De curve en de prijs volgen redelijk de curve en de hoogte van Tibber (excl belasting en kosten).
De warmtepomp geeft in de app een groene stekker onder de gemiddelde prijs van vandaag van 15 ct (excl belasting en kosten) en een rode stekker daarboven. En reageert daarop met de energievraag.
Handig, dan hoef ik voorlopig geen koppeling te maken met mijn domotica-systeem (Loxone).
Leuk, day ahead optimaliseren
Ik zie hier veel mogelijke nieuwe klanten komen die zonnepanelen hebben.
Voor mij is het absoluut een no go in combi met panelen. Kans is ernorm groot dat je overdag 10 kWh terug levert voor 20 cent, en dat je avonds 10 kWh in moet kopen voor 50 cent. Normaal saldeer je dit tegen elkaar weg en maakt het nul euro, maar met dynamisch betaal je dus het verschil van 10×30 cent op deze dag.
Gemiddelde dag prijzen zeggen met deze leveranciers helemaal niks omdat je teveel met verschoven momenten op een dag zit vanwege de zonnepanelen.
Ik heb als proef drie weken terug geleverd aan tibber,ondanks vaak een dag gemiddelde van 50 cent heb ik uiteindelijk met de panelen slechts 29 cent gescoord.
Het gaat hier om 1450 kWh terug geleverd.
Conclusie, terug leveren zit vaak onder het dag gemiddelde, en de afname vaak erboven. Dit word pas leuk met een groot accu systeem en zodra we niet meer kunnen salderen
Voor mij is het absoluut een no go in combi met panelen. Kans is ernorm groot dat je overdag 10 kWh terug levert voor 20 cent, en dat je avonds 10 kWh in moet kopen voor 50 cent. Normaal saldeer je dit tegen elkaar weg en maakt het nul euro, maar met dynamisch betaal je dus het verschil van 10×30 cent op deze dag.
Gemiddelde dag prijzen zeggen met deze leveranciers helemaal niks omdat je teveel met verschoven momenten op een dag zit vanwege de zonnepanelen.
Ik heb als proef drie weken terug geleverd aan tibber,ondanks vaak een dag gemiddelde van 50 cent heb ik uiteindelijk met de panelen slechts 29 cent gescoord.
Conclusie, terug leveren zit vaak onder het dag gemiddelde, en de afname vaak erboven. Dit word pas leuk met een groot accu systeem en zodra we niet meer kunnen salderen
1 PVoutput . Dongen NB
Een Oost-West opstelling levert al meer op dan een opstelling op Zuid.reneeke1970 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:05:
Ik zie hier veel mogelijke nieuwe klanten komen die zonnepanelen hebben.
Energie die zelf al meteen verbruikt, maakt natuurlijk geen verschil, die worden nooit op het net verrekend.
Maar inderdaad, zonnepanelen zijn toch de reden op uit te kijken met dynamische tarieven.
In de zomer speelt dit trouwens veel meer dan in de winter maanden, dan leveren de panelen relatief veel op op de tijden dat ze werken.
In de zomer heb je overdag een dal tarief, en in de winter heb je die s nachts, en is overdag de stroom lekker prijzig.
Zojuist mijn eerste factuur van Tibber gehad. Ik ben klant vanaf 1 september. Dankzij mijn accusysteem van 24 kWh heb ik in deze eerste maand van mijn contract door te schuiven met mijn verbruik/teruglevering 124 euro verdiend.
Bij mijn vorige leverancier (Greenchoice) zou dit 11 euro zijn geweest.
Mijn factuur:
:strip_exif()/f/image/960EQMvxVVfnuLfXnC5KW8b9.jpg?f=fotoalbum_large)
De gewogen gemiddelden worden berekend door per uur je verbruik/teruglevering te vermenigvuldigen met de day ahead prijs, deze bedragen worden gesommeerd en dan weer gedeeld door het gesommeerde verbruik/teruglevering. Ik heb het in een spreadsheet nagerekend en het klopt exact.
Mijn factuur:
:strip_exif()/f/image/960EQMvxVVfnuLfXnC5KW8b9.jpg?f=fotoalbum_large)
De gewogen gemiddelden worden berekend door per uur je verbruik/teruglevering te vermenigvuldigen met de day ahead prijs, deze bedragen worden gesommeerd en dan weer gedeeld door het gesommeerde verbruik/teruglevering. Ik heb het in een spreadsheet nagerekend en het klopt exact.
Je hebt met je accu 10 cent extra verdient ,dus een 64 euro tov tibber en zonder accu.KC27 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:49:
Zojuist mijn eerste factuur van Tibber gehad. Ik ben klant vanaf 1 september. Dankzij mijn accusysteem van 24 kWh heb ik in deze eerste maand van mijn contract door te schuiven met mijn verbruik/teruglevering 124 euro verdiend.
Mijn factuur:
[Afbeelding]
Ik zit op bijna 30 cent en jij 40
1 PVoutput . Dongen NB
wel leuk om te vergelijken inderdaad:
Ik zat in September op gemiddeld 30,72 cent teruglever vergoeding. (415,52 kWh)
En 28.97 cent inkoop vergoeding. (536,42 kWh)
Zo'n accu weet vooral te profiteren van de hoge prijzen zo te zien.
Mijn totale factuur is nu dus 1,45.
En ze innen het niet eens, maar wordt verrekend op de volgende factuur.
Ben ergens wel benieuwd waar die grens ligt.
Ik zat in September op gemiddeld 30,72 cent teruglever vergoeding. (415,52 kWh)
En 28.97 cent inkoop vergoeding. (536,42 kWh)
Mijn totale factuur is nu dus 1,45.
En ze innen het niet eens, maar wordt verrekend op de volgende factuur.
Ben ergens wel benieuwd waar die grens ligt.
Klopt: het script dat ik draai zoekt zelf de uren op waarin geladen ( =verbruik of opvangen productie pv) moet worden en idem dito voor ontladen (=teruglevering).Smuggler schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:37:
wel leuk om te vergelijken inderdaad:
.....
......
Verder heb ik maar een paar verbruikers die ik aanstuur vanuit het script:
- Boiler (wp)
- Hybride auto (6 kWh), wordt weinig gebruikt
- Verwarming (wp), ik pas de stooklijn aan: +0,5K als de da-prijs 10% boven het gemiddelde ligt en -0,5K als de da-prijs 10% onder het gemiddelde ligt.
/f/image/yvF2ohCHmHAHPmFmULT5imSI.png?f=fotoalbum_large)
Toch valt de accu winst een beetje tegen vind ik, zo is tvt nog steeds tien jaar, maar wel leuk speelgoed.KC27 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:36:
[...]
Klopt: het script dat ik draai zoekt zelf de uren op waarin geladen ( =verbruik of opvangen productie pv) moet worden en idem dito voor ontladen (=teruglevering).
Verder heb ik maar een paar verbruikers die ik aanstuur vanuit het script:Grafisch zag dat er voor vandaag zo uit:
- Boiler (wp)
- Verwarming (wp), ik pas de stooklijn aan: +0,5K als de da-prijs 10% boven het gemiddelde ligt en -0,5K als de da-prijs 10% onder het gemiddelde ligt.
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Mij valt het erg mee. Reken maar mee:reneeke1970 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:04:
[...]
Toch valt de accu winst een beetje tegen vind ik, zo is tvt nog steeds tien jaar, maar wel leuk speelgoed.
- netto opbrengst per maand: 120 euro x 12 = 1400 euro per jaar
- investering: 8000 euro
- terugverdientijd: 8000 / 1400 = 5,7 jaar
- rendement: 1400 / 8000 = 17,5 %
Maar werkt alleen in combinatie met een day ahead contract.
Wat had jij in gedachte?
Zou je je script eens willen delen? Of klein stukje ervan om het te begrijpen?KC27 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:36:
[...]
Klopt: het script dat ik draai zoekt zelf de uren op waarin geladen ( =verbruik of opvangen productie pv) moet worden en idem dito voor ontladen (=teruglevering).
Verder heb ik maar een paar verbruikers die ik aanstuur vanuit het script:Grafisch zag dat er voor vandaag zo uit:
- Boiler (wp)
[Afbeelding]
Linkdump: https://www.hln.be/econom...f-aan-te-bieden~afc1abda/
Dat is een leuke ontwikkeling, day-ahead wettelijk verplicht aangeboden.
Dat is een leuke ontwikkeling, day-ahead wettelijk verplicht aangeboden.
- knip -
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels